Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:24
copykat schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:59:
3 beide zijden gelijk houden in hoek en lengte bevel en de snijvlak curve het zelfde houden als bedoelt is.
Fwiw, de meeste Japanse messen zijn asymmetrisch geslepen, de buitenkant een kleinere hoek dan de binnenkant.

Voor werk waarbij ik tegen botten aan kan komen gebruik ik een Munetoshi Wa Butcher. Achterlijk stevig mes dat heel makkelijk scherp te maken is en dat dat ook lang blijft.
Volgens mij meer bedoeld voor hangende delen... ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Jaspervl op 19-07-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:00

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Fwiw, de meeste Japanse messen zijn asymmetrisch geslepen, de buitenkant een kleinere hoek dan de binnenkant.
Die heb ik niet en kan ook niet we hebben linkshandigen en rechtshandigen gebruikers ;)
Voor werk waarbij ik tegen botten aan kan komen gebruik ik een Munetoshi Wa Butcher. Achterlijk stevig mes dat heel makkelijk scherp te maken is en dat dat ook lang blijft.
Volgens mij meer bedoeld voor hangende delen... ;)
plaatje opgezocht en dat is een monster van een uitbeen mes, grote greep en gekromde snijlijn

Mijn monster is de wusthof classic 20cm, thuis vinden ze hem te groot en te zwaar maar ik vind hem lekker in de hand liggen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:56
Vind je dat al een monster?
Ik had een vintage (erfstuk) Victorinox slagersmes van 40cm, totaal onzinnig gezien ik niet regelmatig een bison in m'n keuken heb hangen. :+
Dat mes ligt nu bij m'n broertje, die snijdt er stukjes bbqvlees mee aan. Ik ben niet zo hip...

Wat betreft het houten handvat ipv fibrox: ik vind het bij zo'n mes wel prettig dat ik 'm gewoon in een bak met chloorwater kan mikken, vooral na gebruik op gevogelte.
Dat kan je met een houten handvat beter niet doen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 12:06:
Vind je dat al een monster?
Ik had een vintage (erfstuk) Victorinox slagersmes van 40cm, totaal onzinnig gezien ik niet regelmatig een bison in m'n keuken heb hangen. :+
Dat mes ligt nu bij m'n broertje, die snijdt er stukjes bbqvlees mee aan. Ik ben niet zo hip...

Wat betreft het houten handvat ipv fibrox: ik vind het bij zo'n mes wel prettig dat ik 'm gewoon in een bak met chloorwater kan mikken, vooral na gebruik op gevogelte.
Dat kan je met een houten handvat beter niet doen.
Het is een monsterlijke grind

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53059338159_d9cd35d70a.jpg

Houten handvaten die vuil kunnen worden behandel ik met Tru-oil gun stock finish. Sluit het hout goed af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
copykat schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:40:
[...]
Die heb ik niet en kan ook niet we hebben linkshandigen en rechtshandigen gebruikers ;)
Dus moeten beiden lijden?

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Oh kolere, ik dacht dat dat schaduw was op de foto die ik bekeken had. :+
Dat is een hoop staal voor zo'n kort mesje...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:57

paQ

geen kookgek hier, mar the misses vindt goede messen belangrijk. Het setje Sabatier van 10 jaar oud is nu wel aardig klaar, en na elke keer slijpen op een wetstone gaat het wel weer even een paar weken mee, maar komen toch wel weer ketsen in etc. Nu is 'men' hier ook nogal snel van messen in de gootsteen mikken en lukraak in de vaatwasser kwakken. Liefst met de punt naar beneden in het mandje :+

Nu wil ik best kijken naar een set goeie messen, brood, koksmes, klein keukenmes en 'vlees'mes. De sets die ik op o.a. amazon tegenkom zijn voornamelijk de Chinese "Japanse" messen, al dan niet fake damast, of het VG10 67 lagen gebeuren, en aan de (voor mij) andere kant van het spectrum de gesmede messen van Adelmayer bijv.

Nu worden de handgesmede varianten van Shan zu best goed gereviewd, maar buiten wat kanalen op youtube en uiteraard amazon vind ik er eigenlijk niets over terug.
https://www.amazon.de/dp/...&pd_rd_i=B0BVVVZD8X&psc=1

paar vraagjes:
1. niet in de vaatwasser neem ik aan?
2. handgesmeed: "zit je altijd goed" ?
3. ga lekker voor '67' lagen VG10?
4. Mis ik the holy grail die me geen 400 euro gaat kosten?

edit:
wat verder inlezende zie ik de bullshit ook wel in van VG10 + 4miljard laagjes poederstaal.
Je snijdt evengoed met die middelste laag en komt waarschijnlijk nooit aan alles wat er tegenaan geplakt is. Dus een gesmeed mes is the next best thing dan? (vanwege hardheid)

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 22-07-2023 20:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@paQ Harder staal zal je nog sneller beschadigen als die gewoonten niet veranderen.
Vaatwasmiddel corrodeert, dat is voor geen enkel mes handig. Op zijn minst worden ze daar sneller bot van.

Wat is handgesmeed? Een massa gefabriceerd plaatje VG10 met een laagje eromheen gevouwen die met de hand geslepen is?
Het romantische idee van een volledig met de hand gesmeed mes kan je uit je hoofd zetten als je niet richting die 400 wilt gaan.

Totaal niet met de hand gesmeed poederstaal geeft ook hele goede/mooie messen, wel iets duurder dan wat je linkt.
Takamura SG2 bijvoorbeeld.

Masutani "maakt" (dunne) messen met VG10 core voor niet al te veel geld, of dat beter is dan wat je linkt weet ik niet.
Als de geometrie van het mes niet al te veel uit maakt kan je (tegenwoordig ook in NL) langs de IKEA voor een setje met VG10 core:
https://www.ikea.com/nl/n...ssenset-3-delig-80392805/

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:15:
@paQ Harder staal zal je nog sneller beschadigen als die gewoonten niet veranderen.
Vaatwasmiddel corrodeert, dat is voor geen enkel mes handig. Op zijn minst worden ze daar sneller bot van.

Wat is handgesmeed? Een massa gefabriceerd plaatje VG10 met een laagje eromheen gevouwen die met de hand geslepen is?
Het romantische idee van een volledig met de hand gesmeed mes kan je uit je hoofd zetten als je niet richting die 400 wilt gaan.

Totaal niet met de hand gesmeed poederstaal geeft ook hele goede/mooie messen, wel iets duurder dan wat je linkt.
Takamura SG2 bijvoorbeeld.

Masutani "maakt" (dunne) messen met VG10 core voor niet al te veel geld, of dat beter is dan wat je linkt weet ik niet.
Als de geometrie van het mes niet al te veel uit maakt kan je (tegenwoordig ook in NL) langs de IKEA voor een setje met VG10 core:
https://www.ikea.com/nl/n...ssenset-3-delig-80392805/
heb weer wat uurtjes zitten lezen en kijken :')
de SG2 (SRS13?) messen zijn inderdaad wat duurder maar ook een stuk harder zo te lezen (64)
Ik vond overigens ook nog een set waar ik wel gecharmeerd van ben ook van powder steel core van Hezhen, dat toch een van de betere Chinese merken schijnt te zijn. (?)
Hun toplijnen hebben SRS13 en Cr14 kernen. Slecht verkrijgbaar buiten China vooralsnog, maar te koop via oa ali, voor ca 400 euro voor de set

Beide sets zijn van dezelfde fabriek

Incl broodmes met 'ronde' kartels zoals ik er graag een wil :)
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S6643fc00a8f445178026a99f11bf93458.jpg

En alle randen afgerond
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S31ebe8bcf60c49f4a41c2a0831c2ee70s.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
paQ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 00:45:
[...]

heb weer wat uurtjes zitten lezen en kijken
de SG2 (SRS13?) messen zijn inderdaad wat duurder maar ook een stuk harder zo te lezen (64)
Ik vond overigens ook nog een set waar ik wel gecharmeerd van ben ook van powder steel core van Hezhen, dat toch een van de betere Chinese merken schijnt te zijn. (?)
Hun toplijnen hebben SRS13 en Cr14 kernen. Slecht verkrijgbaar buiten China vooralsnog, maar te koop via oa ali, voor ca 400 euro voor de set

Beide sets zijn van dezelfde fabriek
Jij gaat duidelijk voor de looks ;).

Ik zou er niet aan beginnen, en sowieso niets bij Ali bestellen voor honderden euro's. Vaak is de QC van Chinese merken matig, je weet niet van welke staalkwaliteit ze gebruik maken (één type staalsoort kan verschillende kwaliteitsniveaus hebben), eventuele garantieafwikkelingen zijn ook slecht. Hoe de messen in de hand liggen is wellicht nog het belangrijkste.

Wanneer je koksmessen van VG10 staal wenst die er optisch ook mooi uitzien haal je met bijv. het huismerk van Meesterslijpers meer zekerheid in huis.

Wanneer er niet zorgvuldig wordt omgegaan met de messen is een mes van een harde staalsoort af te raden doordat deze kwetsbaarder zijn. Imo kun je het beste kijken naar messen gemaakt van x50CrMov15 staal met een hardheid van 58 HRC, en bij een bekende winkel shoppen, dit type staalsoort is ook makkelijker te slijpen.

Dan ga je er al aardig op vooruit vergeleken met jouw huidige Sabatier messen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Freshouttheoven schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:43:
[...]

mwa niet per se looks, maar een mes moet niet lelijk zijn vind ik. :>
Het huismerk is idd helemaal geen gekke optie, maar dat 'mother of pearl' inlegje vind ik echt verschrikkelijk
Ik moet idd even overleggen vooraf over de handling van de messen. Afnemen met doek en droog terughangen, vs 'ik mik ze even snel in de gootsteen en vaatwasser'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Sabatier is ook maar een streeknaam wat overal op gedrukt kan worden heh, dat kan net zo goed een Chinees mes zijn.

Als hij nu bijvoorbeeld Lion of Diamant Sabatier heeft dan is de kans aanzienlijk dat dat ook gewoon x50crmov15 is.
(En als je daar happen in slaat dan gaat een harder staal een dure hobby worden)

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 23-07-2023 09:54 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
Lion is kwalitatief beter, daar is de prijs dan ook naar. Diamant Sabatier heeft een lagere hardheid en is niet altijd x50CrMov15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik zal eens even kijken welke messen het zijn. ZO duur waren ze nou ook weer niet iig.
Wie is die chefpanko gast trouwens? Die test die messen uit die fabriek vooralsnog allemaal erg goed.
Die CR14 messen heeft ie al wel maar review is nog 'work in progress'.
Die SRS13 messen niet zo te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

@paQ als je dan toch €400 gaat uitgeven aan een set, koop dan een kwaliteitset van een NLse handelaar ipv Chinese messen (nagenoeg) zonder garantie?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Freshouttheoven schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:07:
Lion is kwalitatief beter, daar is de prijs dan ook naar. Diamant Sabatier heeft een lagere hardheid en is niet altijd x50CrMov15.
Tjah, als je happen slaat in x45crmov15 is de situatie zelfs iets penibeler.
Niet dat het onmogelijk is, maar normaliter vouwt het staal dan gewoon. Tenzij je een blik ermee probeert te openen of zulke rariteiten.
M'n punt is meer dat het geen vooruitgang zal zijn. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_eLMo_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:12:
@paQ als je dan toch €400 gaat uitgeven aan een set, koop dan een kwaliteitset van een NLse handelaar ipv Chinese messen (nagenoeg) zonder garantie?
yep, ik snap het, maar was nou juist op zoek naar iets hards, me overigens realiserend dat het 'handle with care' messen zijn dan.

Ik heb nu deze set al ca 10 jaar
https://www.coolblue.nl/p...EeLEM4zG-IhwaAivNEALw_wcB

Als ik ze langs de steen haal gaat het weer even goed hoor, maar het is steeds een kwestie van 3 weken voor mijn gevoel en dan is het weer ellende. En daar loop ik al enkele jaren tegenaan. Alle messen zitten ook onder de ketsen en zijn echt echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:14:
[...]

Tjah, als je happen slaat in x45crmov15 is de situatie zelfs iets penibeler.
dat is deze set dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik heb die Global set al 1,5 jaar, en ik heb ze toen ik ze kreeg 1x langs de wetsteen gehaald.

Sindsdien alleen elke ~5x gebruiken even 3x elke kant langs een keramische slijpstaaf met een angle guide erop, en ze zijn na 1,5 jaar scherper dan dat ze uit de doos komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUwQniGO93gSB2FDFTqJx-I7SM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Xm0R66e8oioXmuf7yuEhRlE.jpg?f=fotoalbum_large

Ze liggen bij mij in een houten blok zodat ze netjes blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxWIt1s8H132GsbwqRyUnNvF1is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ioFWfrojtHpzZ0qET7pvmD0.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door _eLMo_ op 23-07-2023 10:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@paQ Een mes is pas op als er geen staal meer is om te slijpen. :) Happen zijn ook eruit te slijpen.
Er is niets mis met gewoon iets nieuws willen...

Als de messen door de vaatwasser gaan en je snijplank niet ideaal is dan is elke paar weken moeten slijpen zeker normaal.
Met de hand afwassen en een zachte plank doet ook al wonderen. Wellicht een idee om één mes een profi slijpbeurt te geven voor +/-15 euro en aan te kijken of de slechte routines te breken zijn (voordat je investeert)?
Mijn vriendin heeft haar eigen messen omdat ze "gewoon wilt gebruiken", m.a.w. niet af te leren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Die SRS13 messen komen toch wel goed uit alle gebruikers-reviews. Zowel op ali als ook op bol
https://www.bol.com/nl/nl...en-hard/9300000096705949/
De fabrikant claimt dat die (Alleen dit) staal ook uit Japan komt en geen Chinees equivalent is.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 23-07-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zal waarschijnlijk ook prima zijn, voornaamste bezwaar is eventuele garantie als je rechtstreeks uit China laat komen. Dat is altijd de afweging met ali-spul.

Persoonlijk zou ik zeg€400 liever uitgeven aan één koksmes één utility mes van ca. 13cm van een gerenommeerd merk/smid en bij een europese winkel. Kleiner spul en broodmes gewoon houden wat je hebt of budgetopties overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
paQ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:11:
Die SRS13 messen komen toch wel goed uit alle gebruikers-reviews. Zowel op ali als ook op bol
https://www.bol.com/nl/nl...en-hard/9300000096705949/
De fabrikant claimt dat die (Alleen dit) staal ook uit Japan komt en geen Chinees equivalent is.
Die reviews bij Bol.com die je quote slaan allemaal op een heel ander mes dan wordt afgebeeld bij die pagina. Dan zou ik die reviews al niet meer vertrouwen.
Buiten dat, een fabrikant kan van alles claimen, maar meestal doen ze dergelijke uitspraken uit financieel economische motieven.
Mond op mond reclame en adviezen vragen aan echte gebruikers zijn vaak een betere bron van informatie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Yaksa schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:59:
[...]

Die reviews bij Bol.com die je quote slaan allemaal op een heel ander mes dan wordt afgebeeld bij die pagina. Dan zou ik die reviews al niet meer vertrouwen.
Buiten dat, een fabrikant kan van alles claimen, maar meestal doen ze dergelijke uitspraken uit financieel economische motieven.
Mond op mond reclame en adviezen vragen aan echte gebruikers zijn vaak een betere bron van informatie.
ah ik zie het ja, dat zijn de goedkopere varianten idd.

Sja dat is dus de pest met die wat duurdere lijnen van die fabrikant. Het is ali en hier en daar een losse amazon review. (met 2 sterren wat een minuscule beschadiging op de doos :/ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@paQ Waar het stukje staal vandaan komt is m.i. niet super relevant.
Om je een idee te geven, een stukje srs13 in vorm, gehard en geslepen kost hier in NL ook niet de wereld.

Wat er daarna mee gebeurt is minstens net zo belangrijk, en juist bij de afwerking wilt het nog wel eens mis gaan bij de Chinese producten.
Niet direct een ramp als je 7 tientjes voor een mes betaalt, maar voor >200 kan je een relatief goed afgewerkt koksmes kopen. Een dunne laser bijvoorbeeld, of een robuustere VG10 van een big brand.
En als je je blind wilt staren op hardheid kan je voor minder dan de helft ook al uit de voeten met een HRC >73.

(Reviews zijn ook beperkt tot het referentiekader van de schrijver)

Uit nieuwsgierigheid, wat schort er aan dat setje VG10 voor 100 euro bij IKEA? (en staar je niet blind op de Chinese laser geëtste damascus prints :+)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:12:
@paQ Waar het stukje staal vandaan komt is m.i. niet super relevant.

(Reviews zijn ook beperkt tot het referentiekader van de schrijver)

Uit nieuwsgierigheid, wat schort er aan dat setje VG10 voor 100 euro bij IKEA? (en staar je niet blind op de Chinese laser geëtste damascus prints :+)
Oh daar schort op zich niets aan hoor.
Moet zeggen dat ik die gepolijste lemmets best mooi vind. Ik begrijp heus wel dat er een hoop rotzooi uit China komt, maar d'r zit ook wel mooi spul bij, het is wel zoeken. Again ik weet niet wie die chef panko is, maar bij hem komen juist de paar messen uit deze fabriek er goed uit.
https://www.chefpanko.com...ning-knife-manufacturing/

Ik durf wel te stellen dat juist hij een behoorlijk goed beeld moet hebben van een hele trits aan messen van hen. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat juist de poederstalen cores van die fabriek slechter zouden uitvallen dan de goedkopere series.

dit is die fabrikant trouwens:
https://ydhongda.en.aliba...spm=a2700.shop_plgr.88.13

Sja en dan heb ik liever een matchy matchy set (liefst van 4 indien broodmes) :D

Het is gewoon een beetje zoeken tussen wat mooi is, de prijs (dus geen 200 euro per mes het liefst) en wat je daar voor krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 23-07-2023 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
https://www.kitchenknifef...d-recommend-thread.61929/. hier staan wat ervaringen met wat van hun messen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 23-07-2023 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 12:18
Heb ze al een tijdje, en nu klaar voor een heel tijdje :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CLuN7nX.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zz9gBWb.jpg

Man wat snijden ze fijn <3 Heb wel 20+ messen in mijn handen gehad, maar deze zijn qua gewicht en gevoel de winnaars geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

So doing what any sensible person will do, I sent it to a lab for metallograph and hardness testing...
:')

Sja ik lees nog niet echt iets waaruit zou moeten blijken dat het rommel is, eerder het tegendeel. bang for the buck zeg maar.

Maar dan nog twijfel ik over een set van 3 SRS13 voor 330 euro
of een set van 4 14CR voor 275 (incl broodmes)

Van de laatste variant (althans dat staal en zelfde fabriek) is dit lab rapport
https://www.kitchenknifef...thread.61929/post-1011845
van dit mes: https://www.alibaba.com/p...r.41413.10.78b72b87kl1aTa

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 23-07-2023 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik heb geen mening over die messen, nooit gebruikt. Maar staar je niet dood op het staal type, goed is goed. Grind e.d. is in mijn ervaring een stuk belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:18
Ik wil ook beginnen met een setje van horl.

Ook zoek ik een mooi santoku of een Japanse set. Ik wil ze in het zicht hangen en damast spreekt me erg aan. Er is echter zoveel keus. Waarom is een mes van miyabi bijvoorbeeld zo veel duurder dan Kai shun, wat ook een mooi merk lijkt.

Is damast qua onderhoud makkelijk of moeilijk? Ik lees tegenstrijdige informatie.

Sorry voor de noob vragen, maar ik moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Gongbao schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:54:

Is damast qua onderhoud makkelijk of moeilijk? Ik lees tegenstrijdige informatie.

Sorry voor de noob vragen, maar ik moet ergens beginnen.
Grootste nadeel is dat damascus wat krast/lelijk wordt als je slijpt. (Veel) meer werk als je dat weer netter wilt krijgen.
(Sprekende over het type messen waar je het over hebt)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 24-07-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik heb nog reactie terug van de Xinzuo SRS13 messen:
SRS13 is imported from Japan, and heat treatment is done in Japan.
Dat zegt nog niet alles natuurlijk, maar 'slecht' heat treatment in China is daarmee wel uitgesloten. Kun je nog steeds met een prutser-san in Japan zitten natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik vind heat treatment nooit zo spannend, gewoon het recept van de fabrikant volgen ;)
M.i. is het grootste risico dat of de informatie niet klopt , en dat er veel variatie tussen de messen zit.

(Naast zoals gezegd de grind)

Maar gezien je problemen met je huidige zachte messen zijn hardere messen geen aanrader m.i.
(Tenzij je dat gaat aanpakken natuurlijk).
Het fijne van hardere messen is dat ze achter de snede dunner kunnen en dat snijdt veel beter.
Nadeel is dat ze wat fragieler zijn (vooral wat betreft laterale krachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-05 16:53
Voor mijn verjaardag geen vlees-/slagersmes gehad. Zit nu toch te kijken of ik er zelf een ga kopen.

Hoeft allemaal niet te spannend te zijn, maar goedkoop is duurkoop dus liever wel degelijk. Heb nu deze gezien, die ik esthetisch mooi vind:
- https://www.meesterslijpers.nl/olive-forged-slagersmes

Verder deze twee opties gevonden, begreep van dit forum dat dit het huismerk is van de website:
- https://www.meesterslijpers.nl/kazoku-ketsugo-vleesmes-23-cm
- https://www.meesterslijpers.nl/kazoku-takahiro-vleesmes-24cm

Ik vind die Takahiro ook erg mooi, maar ik weet niet of het de meerprijs waard is ten opzichte van de Ketsugo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@DennisCle Die eerste is geschikt om je steak van een tomahawk (of de hele koe) langs het bot af te snijden.

Die tweede (en derde) gebruik je om vervolgens plakjes te snijden. Dat lukt ook wel met het eerste mes als finesse geen must is.
Mijn VG10 mesjes (zijn wat dunner) zou ik niet graag langs een botje trekken of een gebraden kip mee tackelen, die chippen al op een peperzaadje.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:17
Thuis hebben we een Global set, waaronder de G2 koksmes. Gister voor m'n verjaardag een vleesmes G3 gehad, alleen scheelt dit bijna niets met het koksmes m.i.
Wat zijn de grote verschillen? Wil hem namelijk nog niet uit de verpakking halen.

Kan ik niet beter voor de G47 gaan of eventueel een G11?
Wil het met name gebruiken voor het snijden van grote stukken vlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
pLabel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:36:
Thuis hebben we een Global set, waaronder de G2 koksmes. Gister voor m'n verjaardag een vleesmes G3 gehad, alleen scheelt dit bijna niets met het koksmes m.i.
Wat zijn de grote verschillen? Wil hem namelijk nog niet uit de verpakking halen.

De yanagiba is een 'sushi mes'. Werkt slecht voor vlees. Ik zou ook geen global yanagiba kopen.

Wat mij betreft hoe langer hoe beter. Nooit spijt gehad van mijn 30cm sujihiki (als je de ruimte in de keuken / snijplank hebt).

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 24-07-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl M'n stift test ziet er consistent zo uit na 2 halen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpYxlbJT36-j_a8fhYBlFRumWeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93bQbxmXLGyJOnO1ox90bP0n.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel links als rechts, volgens mij redelijk ok voor een prutser...
N.b. niet de takamura maar verwacht daar geen verschil.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
pLabel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:36:

Volgens mij is alleen de hoogte anders tussen de G2 en G3. Ik gebruik mn G3 daarom ook niet zoveel, ik gebruik een 270mm suji voor de grotere stukken vlees. Als je G3 nog in de verpakking zit zou ik zelf eerder kijken naar een mes dat een G2 kan complementeren, zoals een tweezijdig geslepen sujihiki. De G11 (de yanagiba) is volgens mij eenzijdig geslepen, leuk als je dagelijks vis staat te fileren of sashimi staat te maken, maar niet echt een mes voor vlees omdat het eenzijdig geslepen is. Misschien is de G47 dan wel wat, maar als je daar in de buurt komt zou ik ook eens kijken voor een sujihiki met een kern van hard staal zoals SG2, ZDP189, HAP40 et cetera. Blijft echt veel langer scherp dan een Global :)

[ Voor 22% gewijzigd door Widow op 24-07-2023 15:09 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:38:
@Jaspervl M'n stift test ziet er consistent zo uit na 2 halen:
[Afbeelding]

Zowel links als rechts, volgens mij redelijk ok voor een prutser...
N.b. niet de takamura maar verwacht daar geen verschil.
Ziet er netjes uit hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik ga op zoek naar een dunne >= 62HRC nakiri. Ik merk dat ik meestal naar mijn Global GS5 groentemes grijp, mijn G2 alleen gebruik voor grotere snijklussen, en mijn GS11 en GSF22 beide eigenlijk niet.

De laatste twee staan dan ook op MP, omdat jullie / dit topic mij altijd goed advies mag de set hier weg voor €50 ex verzend.

Dan is de vraag wat nu. Ik zoek dus een dunner lemmet, hogere sterkte (en dus meer high maintenance) mes. Ik werk al met carbon stalen pannen, dus wassen en oliën gebeurd al bij mij. Ik merk met de GS5 dat ik toch vaak de groente niet helemaal door snijd. Ook boeit een scherpe punt mij niet, dat is alleen maar kwetsbaar en maakt het mes onnodig lang.

Ik prefereer de up/down snij (/hak) beweging boven het cirkeltje wat meer traditioneel is in de EU keuken. Wat mij betreft sluit een Nakiri daar goed op aan omdat hij een platter / rechter snijvlak heeft.

Ik heb echter een “Mega Nakiri” gezien op youtube shorts: YouTube: This mega-nakiri is a BEAST

Deze spreekt mij aan omdat ik vrij grote handen heb (ik ben 1m93) en het groentemes mij nu soms wat klein aanvoelt. Het is dus eigenlijk een kruising tussen een chinees hakmes en de nakiri. Een dun hakmes, of “mega-nakiri” hoe je het bekijkt.

Iets wat erop lijkt uit Japan is de Chuca Bocho, maar die zijn weer wat dikker.

Het dunne Chinese mes heet een Mulberry Blade, maar die zijn vaak weer van wat zachter staal.

De Mega Nakiri is niet meer te krijgen zover ik kan googlen, en een Chinees mes twijfel ik over (want ze zijn best prijzig).

Adviezen/ideeën zijn welkom. Op dit moment staat ik toch weer naar Nakiri’s.

Budget 150-250€ denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
_eLMo_ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:42:
Ik ga op zoek naar een dunne >= 62HRC nakiri. Ik merk dat ik meestal naar mijn Global GS5 groentemes grijp, mijn G2 alleen gebruik voor grotere snijklussen, en mijn GS11 en GSF22 beide eigenlijk niet.

De laatste twee staan dan ook op MP, omdat jullie / dit topic mij altijd goed advies mag de set hier weg voor €50 ex verzend.

Dan is de vraag wat nu. Ik zoek dus een dunner lemmet, hogere sterkte (en dus meer high maintenance) mes. Ik werk al met carbon stalen pannen, dus wassen en oliën gebeurd al bij mij. Ik merk met de GS5 dat ik toch vaak de groente niet helemaal door snijd. Ook boeit een scherpe punt mij niet, dat is alleen maar kwetsbaar en maakt het mes onnodig lang.

Ik prefereer de up/down snij (/hak) beweging boven het cirkeltje wat meer traditioneel is in de EU keuken. Wat mij betreft sluit een Nakiri daar goed op aan omdat hij een platter / rechter snijvlak heeft.

Ik heb echter een “Mega Nakiri” gezien op youtube shorts: YouTube: This mega-nakiri is a BEAST

Deze spreekt mij aan omdat ik vrij grote handen heb (ik ben 1m93) en het groentemes mij nu soms wat klein aanvoelt. Het is dus eigenlijk een kruising tussen een chinees hakmes en de nakiri. Een dun hakmes, of “mega-nakiri” hoe je het bekijkt.

Iets wat erop lijkt uit Japan is de Chuca Bocho, maar die zijn weer wat dikker.

Het dunne Chinese mes heet een Mulberry Blade, maar die zijn vaak weer van wat zachter staal.

De Mega Nakiri is niet meer te krijgen zover ik kan googlen, en een Chinees mes twijfel ik over (want ze zijn best prijzig).

Adviezen/ideeën zijn welkom. Op dit moment staat ik toch weer naar Nakiri’s.

Budget 150-250€ denk ik zo.
DE gouden standaard is de Watanabe Pro nakiri, al jaren.
https://www.kitchen-knife.jp/pro/nakkiri.htm

Geweldig grind, dun achter de snede, erg goed staal, erg hard staal, fijne afmetingen. Nog wel een schuurpapiertje nodig om de rug en choil af te ronden. Standaard een plastic ferrule ipv horn

(Wel gelijk een micro bevel op zetten, ze komen met een zero grind).

Mic drop

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 24-07-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
Jaspervl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:30:
[...]

Grootste nadeel is dat damascus wat krast/lelijk wordt als je slijpt. (Veel) meer werk als je dat weer netter wilt krijgen.
(Sprekende over het type messen waar je het over hebt)
Ik ga alleen met de horloge aan de slag en heb nog geen skills, klinkt dan niet als de beste keuze.

Qua look is de rest wel echt heel veel minder mooi. Iemand nog aanraders wellicht? Heb geen heel strak budget, wil graag wel goed beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Volgens mij zoekt @_eLMo_ gewoon een Chinese cleaver. De nakiri die je linkt is niet noemenswaardig hoger dan een ander volgens mij.

@Gongbao Ga er eens een aantal vasthouden in een winkel, de verschillen zal je zien/voelen. Dan kan je daar bekijken/beslissen wat voor jou acceptabel en betaalbaar is.

De foto's zien er altijd prachtig uit. In het echt kan zo'n damascus print (heel) anders ogen. Niet onbelangrijk als je waarde hecht aan esthetiek.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:12:
@Jaspervl Volgens mij zoekt @_eLMo_ gewoon een Chinese cleaver. De nakiri die je linkt is niet noemenswaardig hoger dan een ander volgens mij.
Minimaal 1 cm hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Uhuh, maar daar moet dan nóg 3cm bij om op die 85mm te komen.

Fwiw ik ben maar een kleine half-Aziaat, die 1cm zou in mijn handen een enorm verschil maken. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:24:
@Jaspervl Uhuh, maar daar moet dan nóg 3cm bij om op die 85mm te komen.

Fwiw ik ben maar een kleine half-Aziaat, die 1cm zou in mijn handen een enorm verschil maken. :+
Misschien dan een tall nakiri proberen?

https://shop.yanick-knives.com/product/big-nakiri-200

8)7

Benieuwd naar je tips overigens. Ik zocht naar een CCK cleaver (1303) maar toch lastig om een goede te vinden. (Dun en carbon).
CCK wordt bij de lokale toko wel verkocht, maar ik werd voor gek verklaard dat ik carbon steel wilde

[ Voor 21% gewijzigd door Jaspervl op 24-07-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
In de kookwinkel tot nu toe hadden ze bijna niets. Is er een goede zaak in Den Bosch of Eindhoven dat iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Meer dan mee helpen zoeken kan ik niet, wat ik met die dingen kan gaat ook prima met m'n vleeshamer. M.a.w. veel verder dan een knoflookje pletten kom ik niet (mijn ervaring is ook beperkt tot een supermarktmes). Wellicht als m'n werkbank 20cm lager zou zijn...

@_eLMo_ Ik kom deze tegen: Ittetsu Shirogami Extra Tall Nakiri met een hoogte van 73 mm en HRC 61.
Als ik verder zoek op Chuka Bocho kom ik nog veel meer van dat soort messen tegen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:34:
@Jaspervl Meer dan mee helpen zoeken kan ik niet, wat ik met die dingen kan gaat ook prima met m'n vleeshamer. M.a.w. veel verder dan een knoflookje pletten kom ik niet (mijn ervaring is ook beperkt tot een supermarktmes). Wellicht als m'n werkbank 20cm lager zou zijn...
Ah alright, dacht dat je wellicht ervaring had met vegetable cleavers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Ik heb er ooit eentje meegenomen bij Wah Nam Hong, een volledig RVS ding van (toen) 2 tientjes.
Die ligt hier nog ergens, op zijn minst 15 jaar ervaring in het niet gebruiken. :+

@Gongbao Dikke kans dat je voor een deftige selectie wel even zal moeten reizen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Jaspervl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:51:
[...]

DE gouden standaard is de Watanabe Pro nakiri, al jaren.
https://www.kitchen-knife.jp/pro/nakkiri.htm

Geweldig grind, dun achter de snede, erg goed staal, erg hard staal, fijne afmetingen. Nog wel een schuurpapiertje nodig om de rug en choil af te ronden. Standaard een plastic ferrule ipv horn

(Wel gelijk een micro bevel op zetten, ze komen met een zero grind).

Mic drop
Good find. Ik heb gemaild om er een te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:34:
@_eLMo_ Ik kom deze tegen: Ittetsu Shirogami Extra Tall Nakiri met een hoogte van 73 mm en HRC 61.
Als ik verder zoek op Chuka Bocho kom ik nog veel meer van dat soort messen tegen.
Ja, ik had al gezocht op Meesterslijpers, maar helaas 3.8mm dik aan het begin, ik zoek iets dunners. Inmiddels een besteld dus. Chuka Bocho's zijn in principe dikker, niet zo dik als een Chinees hakmes, maar iets er tussenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Dat lijkt mij ook wel logisch met zo'n hoogte. Op een gegeven moment gaat het gewoon breken of vouwen.
Volgens Zknives is de Watanabe ook 4.15mm dik op de hiel én is minder hoog, dat zal niet voor niets zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:25:
Dat lijkt mij ook wel logisch met zo'n hoogte. Op een gegeven moment gaat het gewoon breken of vouwen.
Volgens Zknives is de Watanabe ook 4.15mm dik op de hiel én is minder hoog, dat zal niet voor niets zijn.
Na., Dat is een heel ander mes (dan degene waarnaar ik linkte en die ik in mijn keuken heb hangen). Dat is de kleine ;) en dikkere...

Watanabe is gewoon de naam van een handelaar/smid. Hij heeft veel. Ik ben een fan ;) ik heb een paar one offs en een custom van hem. Serious geweldig.

[ Voor 14% gewijzigd door Jaspervl op 24-07-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Dan kan ik de geometrie niet vinden. Heb je een linkje?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:41

mphilipp

Romanes eunt domus

paQ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 00:45:
[...]
heb weer wat uurtjes zitten lezen en kijken :')
Mooie set hoor! Ik heb in november 2017 een setje van Ali gekocht en die gebruik ik nog steeds dagelijks. Pas vorig jaar een slijpertje gekocht en daar haal ik ze zo nu en dan langs. Supertevreden mee. Mijn setje was slechts €150, maar ik vind zelf dat ik absoluut geen miskoop heb gedaan. Hoe ik ze gebruik, zie ik niet hoe een enkel mes van €400 beter kan zijn. Misschien ligt het beter in de hand oid, maar ik heb hier geen klachten over en voor dat bedrag voldoen ze prima.

Ik begrijp de reserve van sommigen over China en Ali E, maar het is lang niet allemaal rommel. Uiteraard zal iedereen zijn eigen eisen en wensen hebben en de een wil persé het beste staal. Prima, als je een paar honderd euro aan één mes wil uitgeven, be my guest, maar ik heb het idee dat je best een knappe set kunt kopen bij Ali E. Ik heb indertijd ook een beetje gegoogled en pas geleden ben ik ook bezig geweest (ik denk zelfs met dezelfde set als jij nu laat zien) en je vindt geen reviews buiten wat op de site zelfs staat. En dat is natuurlijk niet altijd betrouwbaar. En wat ook niet helpt is dat ze soms staalsoorten noemen die nergens anders bestaan, alleen bij hen.... Dan krijg ik ook altijd last van argwaan of dat wel een echte goede staalsoort is. Nou was de gok om een set van €150 te kopen niet zo groot als een €400 set, dus de afweging blijft lastig. Maar deze messen bij voorbaat al wegzetten als inferieur vind ik voorbarig. Als ik uitga van mijn set, is dat volgens mij van een heel behoorlijke staalsoort; ik hoeft ze immers niet elke week te slijpen. En ze snijden prima. Een vriend van mij is chef dus ik zal 'm een keer zijn mening vragen over deze messen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:05:
@Jaspervl Dan kan ik de geometrie niet vinden. Heb je een linkje?
Kurouchi Nakkiri knife, 180mm blade,
Total length: 315mm, Width: 56mm, Thickness: taper spine 4.5 - 1.6mm, Double bevel,

De zknives is een korte versie

Die van mij is ook wat dikker bij het handvat, maar 2 cm verder is het al een stuk dunner. De 4.5 is m.i. niet representatief;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Jaspervl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Kurouchi Nakkiri knife, 180mm blade,
Total length: 315mm, Width: 56mm, Thickness: taper spine 4.5 - 1.6mm, Double bevel,

De zknives is een korte versie

Die van mij is ook wat dikker bij het handvat, maar 2 cm verder is het al een stuk dunner. De 4.5 is m.i. niet representatief;)
Duidelijk. Dat die 4.5 niet alles zegt is logisch, maar dat geldt ook voor dat ander mes. ;)

Edit; ftr: je enthousiasme had ik de vorige keer dat dit mes ter sprake kwam al genoteerd. Als ik een keer een mes ga importeren komt 'ie daar vandaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond P op 24-07-2023 21:26 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:25:

Edit; ftr: je enthousiasme had ik de vorige keer dat dit mes ter sprake kwam al genoteerd. Als ik een keer een mes ga importeren komt 'ie daar vandaan.
Nice

Deze hangen bij mij. Zoals je ziet behoorlijk gebruikt, ik ben geen polijster.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48495402407_809b5cfd0d.jpg
Vlnr de pro nakiri 18cm, een petty (special), een gyuto (special) alhoewel het richting santoku gaat, en een carbon damascus pro gyuto (op verzoek wat dunner gemaakt).

In de garage ligt nog een petty voor mijn dochter, voor later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

mphilipp schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:19:
[...]

Mooie set hoor! Ik heb in november 2017 een setje van Ali gekocht en die gebruik ik nog steeds dagelijks. Pas vorig jaar een slijpertje gekocht en daar haal ik ze zo nu en dan langs. Supertevreden mee. Mijn setje was slechts €150, maar ik vind zelf dat ik absoluut geen miskoop heb gedaan. Hoe ik ze gebruik, zie ik niet hoe een enkel mes van €400 beter kan zijn. Misschien ligt het beter in de hand oid, maar ik heb hier geen klachten over en voor dat bedrag voldoen ze prima.

Ik begrijp de reserve van sommigen over China en Ali E, maar het is lang niet allemaal rommel. Uiteraard zal iedereen zijn eigen eisen en wensen hebben en de een wil persé het beste staal. Prima, als je een paar honderd euro aan één mes wil uitgeven, be my guest, maar ik heb het idee dat je best een knappe set kunt kopen bij Ali E. Ik heb indertijd ook een beetje gegoogled en pas geleden ben ik ook bezig geweest (ik denk zelfs met dezelfde set als jij nu laat zien) en je vindt geen reviews buiten wat op de site zelfs staat. En dat is natuurlijk niet altijd betrouwbaar. En wat ook niet helpt is dat ze soms staalsoorten noemen die nergens anders bestaan, alleen bij hen.... Dan krijg ik ook altijd last van argwaan of dat wel een echte goede staalsoort is. Nou was de gok om een set van €150 te kopen niet zo groot als een €400 set, dus de afweging blijft lastig. Maar deze messen bij voorbaat al wegzetten als inferieur vind ik voorbarig. Als ik uitga van mijn set, is dat volgens mij van een heel behoorlijke staalsoort; ik hoeft ze immers niet elke week te slijpen. En ze snijden prima. Een vriend van mij is chef dus ik zal 'm een keer zijn mening vragen over deze messen.
Zo sta ik er dus ook een beetje in.

Ik had die Panko meneer nog een mailtje gestuurd en gistermiddag een mail terug ontvangen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat gaat dus specifiek om dit mes:
https://de.aliexpress.com...Dg1h&gatewayAdapt=glo2deu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-05 16:53
Raymond P schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:13:
@DennisCle Die eerste is geschikt om je steak van een tomahawk (of de hele koe) langs het bot af te snijden.

Die tweede (en derde) gebruik je om vervolgens plakjes te snijden. Dat lukt ook wel met het eerste mes als finesse geen must is.
Mijn VG10 mesjes (zijn wat dunner) zou ik niet graag langs een botje trekken of een gebraden kip mee tackelen, die chippen al op een peperzaadje.
Thanks, ik denk dat ik niet vaak vlees langs het bot zal afsnijden, dus dan is dat eerste mes waarschijnlijk onnodig. Mooie plakjes maak ik dan met het tweede/derde mes. Blijft de vraag welke ik dan beter kan kopen als amateur die niet héél veeleisend is (maar wel wil voorkomen dat goedkoop duurkoop is).

Heb inmiddels op advies hier een Victorinox uitbeenmes gekocht, dus daar kan ik het andere werk mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Ik zie nu ook de cijfers staan, ik geef de opmaak de schuld. :+
Voorlopig zit ik nog wel even in m'n staalsoort avontuur, maar als het zo ver is heb ik zeker nog wel een vraag of twee voor je.

@paQ Waar het op neer komt is de vraag wat een mes een goed mes maakt voor jou (of specifieker je misses).
Het grote voordeel van zo'n poederstaal is dat een dunner en lichter mes mogelijk is, het mes wat je linkt is meer dan 100 gram zwaarder dan een Takamura SG2 guyto.
Als het mes lekker dun is dan heb je dus een overdreven zwaar heft, balans heeft een grote invloed op hoe een mes snijdt (het mes is zelfs zwaarder dan een langer Duits mes wat ik hier heb liggen).

Zo'n poederstaal kan dus wat harder zijn dan bijvoorbeeld VG10, dat betekent niet dat het mes veel langer scherp blijft. (Een linkje met wat data)

Wat ik mij dan afvraag is waarom je bereid bent meer te betalen voor dat mes wat volgens mij (in het beste geval) praktisch dezelfde eigenschappen zal hebben als een Eden Damast, IKEA VG10 of Kazoku X.
Als je dat voor jezelf kunt kwantificeren is het allemaal dikke prima en zal je ongetwijfeld/hopelijk vele jaren plezier hebben van zo'n aankoop.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
DennisCle schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Thanks, ik denk dat ik niet vaak vlees langs het bot zal afsnijden, dus dan is dat eerste mes waarschijnlijk onnodig. Mooie plakjes maak ik dan met het tweede/derde mes. Blijft de vraag welke ik dan beter kan kopen als amateur die niet héél veeleisend is (maar wel wil voorkomen dat goedkoop duurkoop is).

Heb inmiddels op advies hier een Victorinox uitbeenmes gekocht, dus daar kan ik het andere werk mee doen.
Je eerste heeft een Japans handvat, de tweede een Westers. Heb je een voorkeur en/of wat ben je gewend?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:38:
@Jaspervl Ik zie nu ook de cijfers staan, ik geef de opmaak de schuld. :+
Voorlopig zit ik nog wel even in m'n staalsoort avontuur, maar als het zo ver is heb ik zeker nog wel een vraag of twee voor je.

@paQ Waar het op neer komt is de vraag wat een mes een goed mes maakt voor jou (of specifieker je misses).
Het grote voordeel van zo'n poederstaal is dat een dunner en lichter mes mogelijk is, het mes wat je linkt is meer dan 100 gram zwaarder dan een Takamura SG2 guyto.
Als het mes lekker dun is dan heb je dus een overdreven zwaar heft, balans heeft een grote invloed op hoe een mes snijdt (het mes is zelfs zwaarder dan een langer Duits mes wat ik hier heb liggen).

Zo'n poederstaal kan dus wat harder zijn dan bijvoorbeeld VG10, dat betekent niet dat het mes veel langer scherp blijft. (Een linkje met wat data)

Wat ik mij dan afvraag is waarom je bereid bent meer te betalen voor dat mes wat volgens mij (in het beste geval) praktisch dezelfde eigenschappen zal hebben als een Eden Damast, IKEA VG10 of Kazoku X.
Als je dat voor jezelf kunt kwantificeren is het allemaal dikke prima en zal je ongetwijfeld/hopelijk vele jaren plezier hebben van zo'n aankoop.
Ze kookt (heel) erg goed, en fijn gereedschap is wenselijk :) Maar ze is geen pro kok en gebruiken verder ook geen 'pro gear' om het zo maar te zeggen. Verder wordt er niets uitgebeend of gefileerd. Er moeten goeie messen komen, maar -laat het lekker suf klinken- liefst zoveel mogelijk in een set zitten. Want dat willen leek-klanten graag :+
Mensen die wat minder stilstaan bij balans, grind, slijphoek.

Het fancy uiterlijk is dan mooi meegenomen.

Die 14CR messenset van 3 is te koop voor 240 euro in huis; het broodmes + 65
de SRS13 set is te koop voor ca 330

Beide ook voor iets minder via een zakelijke Alibaba account.
Elegant 14Cr Chinees staal Hardheid 62, volgens Panko goed te slijpen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gd4GjHDxJyhsE22xY5wtPt-PYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rfKat1icA0aV9QbQhW6ikDNx.png?f=fotoalbum_large
+ broodmes (met 'ronde kartels' O+ ) 42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Wi-xdQSnMOIfYIEcWiL17KuYsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wIeCyhANsfBnYxZaEbB2oZZX.png?f=fotoalbum_large= 190 in huis (+ nog wat BTW in geval van naheffing)

En de SRS 13 set, Japans staal, hardheid tot 64
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbcWyHZLL3vVuQpmzlIHRRi4YR0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xikt8bbFklJcEYF8m18L8TBx.png?f=fotoalbum_large
voor 270 in huis (Heb ik nog steeds een bagger broodmes :P )

alternatief kom ik op deze set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM1s7DdEdZ50Sb64-IvAyuBC83s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7oXkzJrI2PpLq3keBj03dGsI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRMWyXFaayKyete6b7bZLMnR1zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T58xqBwvx0KvPbwXbvlaQRoi.png?f=fotoalbum_large

Kritiek op de eden messen is hoe 'laat' het snijvlak pas begint. Dat hebben die andere Chinese sets mee.

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 25-07-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@paQ Yes, dan kom je dus uit op een messenblok met Duitse (stijl) messen.
Daar is niets mis mee totdat je/ze wat meer stil gaat staan bij de eigenschappen van het stukje staal en/of een mes anders vast gaat houden.

Waarom is die set uit China volgens jou die +50% of +100 Euro waard?

(Edit: de Eden Damast lijn had je inmiddels gevonden.)

---

In een productiekeuken met pro koks die ook goed koken kom je zulke luxe niet tegen hoor. :+
Daar ligt x45crmov15 als ze geluk hebben. En een uit de sloot geviste (letterlijk) AH koksmes inclusief corrosieputjes kom je ook tegen.

Fototje van een (mooi matchend :+) setje kartelmessen (pre-slijpbeurt) waar dagelijks honderden broodjes mee gedaan worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPVux7QPy9SCj2AOE1YhXIJK3Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1KcvyWpwVBE1BdaUfqElYlk.jpg?f=fotoalbum_large
paQ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Kritiek op de eden messen is hoe 'laat' het snijvlak pas begint. Dat hebben die andere Chinese sets mee.
Dat heeft dus met de grip en balans te maken.

Dat Chinese mes zal je veel meer naar achteren vast (moeten want 'ergonomisch') houden.

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 25-07-2023 11:42 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:31:
@paQ Yes, dan kom je dus uit op een messenblok met Duitse (stijl) messen.
Daar is niets mis mee totdat je/ze wat meer stil gaat staan bij de eigenschappen van het stukje staal en/of een mes anders vast gaat houden.

Waarom is die set uit China volgens jou die +50% of +100 Euro waard?

(Edit: de Eden Damast lijn had je inmiddels gevonden.)
Die (donkerbruine) Hezhen set kost me grofweg hetzelfde. Ik lees dus wat 'kritiek' op het snijvlak van die eden messen (alsmede de relatief stompe hoek) en het tegenovergestelde van die Hezhen messen van die Panko.
Eerlijk gezegd denk ik dat ik me er geen buil aan val hoor.
Of "Eden" nou messen OEM laat maken in China met "Japans staal" of een andere Chinees met goede reputatie maakt messen met een meer Japanse stijl is voor mij een beetje een pot nat. Het is gewoon jammer dat er (nog) weinig reviews zijn van die specifieke set.

Nog even een nachtje over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Als ik dit zie zou ik afhaken

https://www.kitchenknifef...61929/page-5#post-1011845

Voordeel van dit type staal is dat je het lekker hard kan maken en dus dun achter de snede.
De labtest geeft zacht staal aan (met de kanttekening dat de lab test niet geheel betrouwbaar is), en de choil shot geeft aan dat het mes niet dun achter de snede is. En dus flink werk nodig heeft. In ieder geval voor hoe ik een mes zou willen hebben .

Dat gezegd hebbende, het zal wellicht beter snijden dan wat 95% van de NL bevolking heeft.
En als iemand er blij mee is, dan is het fijn. Ik ben er natuurlijk behoorlijk in doorgeslagen.

Zoek het verschil plaatje
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8670/15535823703_7528b98158.jpg

Versus

Afbeeldingslocatie: https://cdn.imagearchive.com/kitchenknifeforums/data/attach/242/242645-4.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Jaspervl op 25-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Raymond P schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:31:
In een productiekeuken met pro koks die ook goed koken kom je zulke luxe niet tegen hoor. :+
Daar ligt x45crmov15 als ze geluk hebben. En een uit de sloot geviste (letterlijk) AH koksmes inclusief corrosieputjes kom je ook tegen.
Tuurlijk, als het mes maar goed in de hand ligt en scherp is. Dat laatste heb je zelf in de hand met je slijpspulletjes. Hooguit een mes dat na 3 tomaten alweer bot is hebben ze niets aan...

Je ziet met veel hobbies/beroepen dat de profs zich veel minder druk maken om spullen dan de amateur.

Maar het oog wil ook wat. Ik vind die set wel erg mooi, maar ja...de zuinige Hollander in mij zegt dan dat die set die ik nu gebruik nog prima voldoet. Misschien vraag ik 'm wel voor mijn verjaardag :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Jaspervl schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:18:
[knip]
Dat gezegd hebbende, het zal wellicht beter snijden dan wat 95% van de NL bevolking heeft.
En als iemand er blij mee is, dan is het fijn. Ik ben er natuurlijk behoorlijk in doorgeslagen.
Dat dus... :+
Het messen-equivalent van pixelpeepen. Je kunt ook kijken hoe ze in de praktijk bevallen. Als ze gewoon goed snijden, lekker in de hand liggen en niet al te snel bot worden, wat boeit dan de samenstelling van het staal?

Ik heb jarenlang een of ander el cheapo Ikea mes gebruikt in de keuken. Werkte ook. Die Chinese set die ik nu heb is 100x scherper en vooral veel mooier, en voor die €150 zijn geld dubbel en dwars waard. Die paar procent van de gebruikers die de samenstelling van het staal gaan controleren in een lab en allerlei profielen gaan bestuderen...ik denk niet dat het representatief is voor het doorsnee publiek (pun intended).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
mphilipp schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:30:
[...]

Dat dus... :+
Het messen-equivalent van pixelpeepen. Je kunt ook kijken hoe ze in de praktijk bevallen. Als ze gewoon goed snijden, lekker in de hand liggen en niet al te snel bot worden, wat boeit dan de samenstelling van het staal?

Ik heb jarenlang een of ander el cheapo Ikea mes gebruikt in de keuken. Werkte ook. Die Chinese set die ik nu heb is 100x scherper en vooral veel mooier, en voor die €150 zijn geld dubbel en dwars waard. Die paar procent van de gebruikers die de samenstelling van het staal gaan controleren in een lab en allerlei profielen gaan bestuderen...ik denk niet dat het representatief is voor het doorsnee publiek (pun intended).
Tja, als je je niet uitmaakt hoe het snijdt dan maakt dat inderdaad allemaal niet uit. Ieder zijn ding he.

Maar zijn ervaringen staan er toch ook gewoon?

Ik persoonlijk zou liever voor een Tosa mes gaan of zo, als het om de prijs gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 25-07-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mphilipp schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Je ziet met veel hobbies/beroepen dat de profs zich veel minder druk maken om spullen dan de amateur.
Klopt, omdat vaak het budget het niet toe laat. En dan is kieskeurig zijn hopeloos. Roeien met de riemen die je hebt...

De hobbykok snijdt geen 100 tomaten op een dag en hoeft minder rekening te houden met slijtage, dat rekt het budget vaak wat op. Zeker als men voor >20 jaar gebruik aan het shoppen is.

Het houdt niet op bij "scherp", daar kan je als hobbykok met wat meer tijd voor kiezen om aandacht aan te geven.
Als je ervoor kiest om dat niet te doen is dat natuurlijk prima, maar betaal dan niet te veel. :)

Edit: mijn oog wilt dus zwetende tomaatjes en geen natte snijplank. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 25-07-2023 12:45 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jaspervl schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:18:

https://www.kitchenknifef...61929/page-5#post-1011845

Voordeel van dit type staal is dat je het lekker hard kan maken en dus dun achter de snede.
De labtest geeft zacht staal aan (met de kanttekening dat de lab test niet geheel betrouwbaar is), en de choil shot geeft aan dat het mes niet dun achter de snede is. En dus flink werk nodig heeft. In ieder geval voor hoe ik een mes zou willen hebben .

Zoek het verschil plaatje
[Afbeelding]

Versus

[Afbeelding]
Ik heb voor de vorm eens een choil shot van het Elegant Santoku mes gevraagd.
Eens kijken waar ze mee terugkomen. :)
Tot noch toe reageren ze netjes op elke vraag die ik stel.

edit:
Behoorlijke lap tekst van Panko teruggekregen over zijn bevindingen tot dusver.
Het is zwaar (260 gram) en het handvat is aan de dikke kant. hoeft overigens geen probleem te zijn. Mes mocht wat scherper worden geleverd, maar was eenvoudig op te lossen schrijft ie.
Members only:

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 25-07-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Raymond P schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:40:
[...]
Klopt, omdat vaak het budget het niet toe laat. En dan is kieskeurig zijn hopeloos. Roeien met de riemen die je hebt...
Tsjaa....zo lijkt het nog steeds alsof die messen minder zouden zijn. Wat ik zeg is niets meer of minder dan 'als het werkt, werkt het'. Ligt een mes (voor jou) goed in de hand, snijdt ie goed (ofwel: is ie scherp), dan heb je toch echt een (voor jou) goed mes te pakken. Wat de theorie of weetikwelke metallurgische analyse ook zegt. Waarschijnlijk is mijn set waardeloos in de optiek van een fanatieke messenfreak, en dat boeit me op zich ook niet zo. Maar the proof of the pudding is in the eating, nietwaar?

Mijn budget laat veel duurdere messen toe. Vraag is alleen of ik het ervoor over heb. Ik heb datzelfde gehad met keukenmachines. Eerst eentje gehad in de budgetcategorie en die deed het op zich aardig. Uiteindelijk een keer de knoop doorgehakt en een hele mooie Kenwood gekocht. En dan merk je de verschillen. Nog steeds een behoorlijke bak geld in vergelijking tot de budgetcategorie, dus alleen zinvol als je 'm veel gebruikt of gewoon geld teveel hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Het leuke is dat je hier verschillende zienswijzen, meningen en ervaringen kan krijgen. Kan iedereen zelf een keuze maken.
En tof dat je er zo enthousiast over bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mphilipp Volgens mij begrijp je mij niet goed. Waar ik met de zin die je quote op doel is het typische mes dat je op een productievloer aantreft. Diezelfde vloer waar er geen budget is voor een duurder exemplaar.

Ik heb dat mes uit de link niet in m'n handen gehad dus kan daar specifiek niets over zeggen.
Wat ik wel kan zeggen is dat als ik naar het lijstje stats (en die choil shot) kijk ik niet zie wat de meerprijs rechtvaardigt t.o.v. wat je hier in NL kunt kopen voor minder Euro's met vergelijkbare specs.

Punt is dat als je "gewoon een mes" wilt je waarschijnlijk gewoon een mes koopt en niet een bovengemiddeld diep vooronderzoek doet naar je volgende aankoop. Ik ga er dan ook van uit dat de vraagsteller een kritische blik wenst.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Freshouttheoven schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:43:
[...]

,,,,,,.

Wanneer je koksmessen van VG10 staal wenst die er optisch ook mooi uitzien haal je met bijv. het huismerk van Meesterslijpers meer zekerheid in huis.

,,,,,
Dit huis merk komt ook uit een chinese fabriek.
https://grandsharp.com/pr...-gadgets-tools-g10-handle

Ik heb ze ook gekocht bij meesterslijpers.
😀
Wat je doet is de winkels supporten en je kan ze eerst bevoelen, balans beoordelen vergelijken.
En dat is belangrijker dan het prijs verschil tussen online en instore.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

copykat schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:35:
[...]

Dit huis merk komt ook uit een chinese fabriek.
https://grandsharp.com/pr...-gadgets-tools-g10-handle

Ik heb ze ook gekocht bij meesterslijpers.
😀
Wat je doet is de winkels supporten en je kan ze eerst bevoelen, balans beoordelen vergelijken.
En dat is belangrijker dan het prijs verschil tussen online en instore.
en aan de foto's en stijl te zien ook van Xinzuo / Hezhen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@paQ
Als eerste veel huismerken zoals Eden, kazoku komen uit de grandsharp fabriek.
Als je een beetje zoekt kom je op pagina's waar je kan invullen welk heft, en pommelcafwerking je wilt.
Die VG10's komen uit een massa fabriek en dan geassembleerd worden op de specificaties van de inkoper.
Niks mis mee als in geen slechte of wisselende kwaliteit.

Ten tweede ik las dat je droog wrijven minder actief doet.
Die vg10 is dan prima. (mijn huis houden legt ze vies neer zodat ik ze moet schoon maken (bang dat ze in hun vinger snijden met schoonpoetsen)en dat is geen probleem zolang ze geen citroen snijden en niet afspoelen)
Ook verdenk ik ze dat ze "oeps ze liggen nog in de vaatwasser en ik heb hem aan gezet" ook wel eens doen.
Ik heb een aardappelmesje van sabatier integra en die gaat vaak in de vaatwasser omdat mn vrouw die bewaard in de vaatwasser en dan vergeet. Dit merk/type is een prima use for all merk.
Niet erg scherp als in ik kan tomaat met een hand op de plank horizontaal snijden maar verder prima spul.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor dunnere vg10 Kazoku Kurashikku gekozen als set en met een koksmes dat ook bevrorenvlees kan handelen. De wusthof
Als je niet veel wilt hebben zijn dit heerlijke messen. Goede greep ook met grote handen.
Koksmes 20cm is wel wat "zwaar" en degelijk. Maar vlijmscherp.
De vg10's zijn fijner, lichter, gevoeliger, en ja snijden fijn.
Maar chippen is dan wel een groter risico.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW_aBNbGbse5EYpQ1ADJHjoqG3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00C3JZnDSwbggJIScyo3yO5c.jpg?f=fotoalbum_large
Koksmes 20cm, 23cm vlees mes, 16cm "filleerpetty" 12/13cm petty mes wat mn dochter veel gebruikt.
En dan heb ik ook nog een santoku groente mes.
Achteraf was een Bunka een betere groentesnijder omdat je met de punt iets kleiner kan "poeriken" om slechte plekken te verwijderen dan met de klasieke santoku.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBcwq_S2zBVgVbUtDglGxxNMrrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6AAjlRbizWNMCmTFQtr4wri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhD8HbmgwF2LcWIH35SPcOOYkCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuKPhsTtFM4V36LkJ9Pejtk3.jpg?f=fotoalbum_large
Dat glimmende stalen mes was voordat ik mn 23cm vleesmes gekocht had.
En dat broodmes was van leuk setje... Er zijn vast fijnere broodmessen kwa snijden.
Vrij grove vertanding dus kruimelt een beetje meer.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 25-07-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

copykat schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:23:
@paQ ...een betere groentesnijder omdat je met de punt iets kleiner kan "poeriken" om slechte plekken te verwijderen dan met de klasieke santoku.
ja zeg :P nu trek ik alleen maar verder naar die Elegant messen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

paQ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Deze?

Weet je,

Wat belangrijk is is grip/greep gevoel. Kan je het mes plaatsen waar je wil.
Glijd het niet in je hand.
Is de balans lekker niet zo licht dat je elke keer kracht moet zetten en het gevoel hebt te blijven hangen met de punt maar ook niet zo zwaar dat je met optillen denk pff lomp.
Die wusthof is vooral punt op de plank en rocken terwijl de santoku meer "choppen" is.
De petty mes is dan weer meer met de punt op je plank "ritsen" schuin naar je toe halen.
Want je vingers komen op de plank als je gewoon doorsnijd. Of en dat is iets gevaarlijker met de punt manoeuvreren in je groente.

Als je die messen mooi vind en je hebt retour garantie is er niks mis mee om te proberen.
(je kan niet vergelijken met een ander mes type kwa rocken of choppen maar als je blij bent is t goed toch?)
Als ze bij grandsharp.com ook te zien zijn weet je waar ze vandaan komen..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

paQ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Tada!
https://grandsharp.com/pr...7%9A%84%E5%89%AF%E6%9C%AC
Zelfs t goudkleurig Rosette is gelijk. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

nee, deze: https://www.alibaba.com/p...gr.41413.4.d3562b87XFXIeK

De opmerking van de YT chef was wel dat het voor medium - grote handen is. Mijn vrouw heeft echt van die pianotengels, dus dat moet wel goed komen :P
Ze kan wel akelig snel choppen/snijden (vind ik)

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
_eLMo_ schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:16:
Ik heb die Global set al 1,5 jaar, en ik heb ze toen ik ze kreeg 1x langs de wetsteen gehaald.

Sindsdien alleen elke ~5x gebruiken even 3x elke kant langs een keramische slijpstaaf met een angle guide erop, en ze zijn na 1,5 jaar scherper dan dat ze uit de doos komen.

[Afbeelding]
Waar heb je deze guide vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

paQ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:58:
[...]

nee, deze: https://www.alibaba.com/p...gr.41413.4.d3562b87XFXIeK

De opmerking van de YT chef was wel dat het voor medium - grote handen is. Mijn vrouw heeft echt van die pianotengels, dus dat moet wel goed komen :P
Ze kan wel akelig snel choppen/snijden (vind ik)

***members only***
Als je op die pagina naar beneden scrolled zie je de zelfde fabrieks style als Grandsharp.
Het is een groothandel fabriek waar je ook zelf een huismerk kan samenstellen en een "brand" in kan laseren.
De damacusstyle is blijkbaar ingelasered gezien de verschillende mogelijkheden.
Dus niet "natuurlijk" ontstaan door het slijpen vh lemmet.

Gewoon proberen of t bevalt en dan aan vullen totdat je blij bent met je setje of in de la droppen als one of the left alone's en iets anders proberen.
100 euro is 1 lunch buiten de deur met 4 mensen. Als je tenminste niet te veel honger hebt 😉
Dus kan je er een buil aan vallen?

Liefst support ik kookwinkels omdat je daar ook lekker kan struinen naar keukenspulletjes die je niet nodig hebt maar wel wilt hebben. Maar als ze niet hebben wat je wilt is de grote webstore een uitkomst toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Stylo is wel zeer gelijkend idd, maar toch schijn xinzuo/hezhen zijn eigen fabriek te zijn.

Heb even de huidige sabatiers gewogen.
De santoku en het koksmes zijn beiden 225 gram, dus dat is voor ons hetzelfde.

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 25-07-2023 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Sethro schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:13:
[...]

Waar heb je deze guide vandaan?
Ik heb hem gezien bij Helen Rennie. Ze zijn van het merk Wedgek.

Ik heb ze op Amazon gekocht samen met de slijpstaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

@Jaspervl fotootje gekregen van deze
Afbeeldingslocatie: https://s.alicdn.com/@sc04/kf/He03f5ca3d63a49bfa14998e936c559aaG.jpg_960x960.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qK4to9cS7unc1PcU_rr53NSM_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKcUEYp13W6Ck1pW3w81XRuZ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vind het 'buikige' alleszins meevallen eigenlijk :?

en een still uit de video
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTC6pEq8eIfFrVkwRNsaAmqJQ7M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CeSFcewM9jTancQEUtRiVu7i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 26-07-2023 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Waar vergelijk je dat mee?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Met het fotootje van de vorige pagina.
Dat was de choil shot van de Master serie (zelfde staal)

Jaspervl in "Welke keukenmessen - Deel 2"

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 26-07-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dan valt het inderdaad mee.
De vette tang is je ook opgevallen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Het is erg onduidelijk (de snede is niet in focus ) maar lijkt een stuk beter dan de eerdere foto

[ Voor 17% gewijzigd door Jaspervl op 26-07-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

_eLMo_ schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:41:
[...]

Ik heb hem gezien bij Helen Rennie. Ze zijn van het merk Wedgek.

Ik heb ze op Amazon gekocht samen met de slijpstaaf.
Even kijken of ze los ook te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@paQ
Als leek en gebruiker vind ik de heft en het metalen gedeelte voor je volle greep best fijn gevormd op de foto met de rij messen aan de muur.
Daar zal je niet snel je grip op verliezen.
Of een pinch greep ook fijn is durf ik te betwijfelen, je pink en ringvinger zitten dan op dat dikke gedeelte denk ik. (gewoon proberen.)
En draaien met je lemmet wat je met kleinere lemmers regelmatig doet, vlakke horizontale snedes bijv.
Zal ook anders aanvoelen dan met die rechte heft die bijv. Mijn messen hebben.
In andere woorden voor kleinere messen, petty, is die greep versie minder geschikt als je meer bewegelijkheid wilt. Kleine aanpassing van hoek is ook meteen voelbaar in je vinger buiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:53:
Dan valt het inderdaad mee.
De vette tang is je ook opgevallen?
Ja, maar die is niet massief, en ook niet zo dik. (van binnen)
de rand is wel dikker, maar na enkele mms wordt het een stuk dunner en daarna 'hol'

Ik denk dat ik het wel aandurf een 3 delige set + broodmes te bestellen.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 26-07-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

copykat schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:32:
@paQ
Als leek en gebruiker vind ik de heft en het metalen gedeelte voor je volle greep best fijn gevormd op de foto met de rij messen aan de muur.
Daar zal je niet snel je grip op verliezen.
Of een pinch greep ook fijn is durf ik te betwijfelen, je pink en ringvinger zitten dan op dat dikke gedeelte denk ik. (gewoon proberen.)
En draaien met je lemmet wat je met kleinere lemmers regelmatig doet, vlakke horizontale snedes bijv.
Zal ook anders aanvoelen dan met die rechte heft die bijv. Mijn messen hebben.
In andere woorden voor kleinere messen, petty, is die greep versie minder geschikt als je meer bewegelijkheid wilt. Kleine aanpassing van hoek is ook meteen voelbaar in je vinger buiging.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een balanspunt fotootje (of nummertje) zou wat minder gekleurd zijn. :)
Hoe houdt je vrouw haar huidige koksmes vast?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Raymond P schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:17:
Een balanspunt fotootje (of nummertje) zou wat minder gekleurd zijn. :)
Hoe houdt je vrouw haar huidige koksmes vast?
Geen idee eigenlijk :S
Maar horizontaal gesneden wordt er alleen als de kipfilets door midden moeten :P

Verder niet van die viseters, of dingen die gefileerd moeten worden. (noch uitbenen)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 26-07-2023 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Vanavond dus even goed opletten... :+
Als het zoals ms panko #1 is dan zal het vast wel los lopen met dat mes.
Maar als ze 'm vast houdt zoals #2, wat waarschijnlijk is als ze snel en accuraat chopt, dan kan het hogere totaalgewicht en een verschoven balans naar achteren een onprettig en onveilig gevoel geven. Met als resultaat dat "de vrouw" de kleine messen gebruikt.

Het handvat, het gewicht en het balans bepaalt voor het grootste deel hoeveel controle je hebt over zo'n stukje scherp staal. :)
Dat maakt de mogelijkheid om in de winkel te voelen/zien/ervaren ook zo fijn. Die 40 gram lijkt niet veel, maar ik kan je garanderen dat je dat direct voelt (en een voorkeur hebt) als je messen naast elkaar legt.
Ná de koop vergelijken is moeilijker (cognitive bias), zeker als retourneren lastig is en er een set ligt.

Uiteraard maakt dat allemaal geen reet uit als je 5 keer per week een bloemkool en twee aardappelen part...

- knip -

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste