Heeft iemand hier nog tips voor het slijpen van messen op wetstenen?
Ik heb wetstenen gekocht van Skerper (de 180/600/1000/3000)
https://www.knivesandtools.nl/nl/ct/wetstenen.htm
Ik heb ben vervolgens even gaan kijken op Youtube, enn heb o.a. dit filmpje gevolgd:
Ik denk dat ik de techniek best wel goed onder controle heb, want de snijvlakken zijn mooi gelijk en erg glad. Het enige waar ik tegenaan loop (als ik de papiertest doe) is dat mijn messen toch niet zo door het papier heen gaan als sommige andere. Het lijkt dus alsof ik net wat mis nog met het slijpen.
Welke messen heb ik
Mijn messen zijn
zwilling four star messen van circa 12 jaar oud.
Wat doe ik precies tijdens het slijpen
Ik heb de 1000 whetstone gepakt, en ga net zo lang door, tot ik de bekende "burr" voel over het hele lemmet, en wissel dan van kant. Zodra ik dan een burr aan de ander kant voel, ga ik over op de 3000 steen, en herhaal dit process nog een keer, totdat ik aan beide kanten de burr heb gevoeld. Ik houd overigens mijn stenen tussendoor goed nat.
Als ik nog net aan beide kanten de burr heb gevoeld (meestel al na 1 of 2 keer slijpen), dan ga ik over op het stropping. Zoals in de video doe ik dat 10 keer aan de ene kant, 10 keer aan de andere kant, en bouw dat dan af naar 8x per kant, vervolgens 6x per kant etc.
Wat is het resultaat
Mijn messen zijn hierna echt wel aanzienlijk scherper. Ik hoef niet meer te drukken met tomaten o.i.d., dus ze zijn echt wel flink scherp. Echter met de papier test voel ik wat kleine haperingen. Als ik ook de "haartest" doe (het scheren met je mes), dan komen er wel wat haren los van mijn arm, maar wederom niet zoals ik het in sommige filmpjes zie.
Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen om mijn slijp proces te verbeteren?
Ik ben dus niet geheel ontevreden over het resultaat, maar ik wil er wat meer uit halen en weten waar ik iets verkeerd doe.
Waar twijfel ik zelf nog over?
Het enige waar ik tot nu toe over twijfel, is dat ik alleen wat duw op het lemmet als ik de slepende beweging maak en niet de andere kant op. Zo wordt het ook in het filmpje uitgelegd. Wat ik hiermee bedoel dat als ik het mes over de steen terug haal (dus als het waren de snijkant over de steen terug haal) dat ik dan geen kracht uitoefen. Ik zie alleen in sommige andere filmpjes dat ze gewoon kracht beide kant op gebruiken.
PS: Ik had overigens niet verwacht dat het zo leuk zou zijn om messen te slijpen. Het geeft wel echt een voldaan gevoel om je messen daarna weer als boter door tomaten en uien te zien gaan
Hier het resultaat. Vind het zelf zoals eerder gezegd een redelijk constante snijvlak geworden.
Let verder niet op alle andere krasjes e.d. Het is een aardig geleefd en oud mes.
[
Voor 26% gewijzigd door
Wachten... op 26-12-2022 11:10
]