Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:08
copykat schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:50:
Grapjg is ik zie gyuto en gyutoh benaming op sites.
牛刀

Nakiri vind ik altijd een uitgelezen kans om een carbonstaal te proberen. Lekker ouderwets en zeeeer makkelijk zeer scherp te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:39
Ik heb nieuwe slijpstenen nodig (verloren in verhuizing, niet versleten). Amazon heeft sets van €40 en Knivesandtools van €60. Met zo'n set krijg je een houder, een slijpstaaf en 2 blokken met elk 2 kanten. Je kunt dan prettig slijpen op 180, 600, 1000 en 3000 grit.
Maar ik zie dat het bekende merk Naniwa ook 2-in-1-blokken heeft. Dan heb je voor €60 blokken voor 220, 1000 en 3000 (1000, misschien de meest kritische, heb je dan dubbel).

Wat zouden jullie doen? De set met houder, slijpstaaf en 4 verschillende korrels of de budget Naniwa's met 3 verschillende korrels en dan zelf even een houder maken? Of toch iets heel anders?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:16
@Ample Energy Één enkele (iets) hogere kwaliteit 1000 grit een optie?

Wat ga je doen met die 600 en 180?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Raymond P schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:34:
@Ample Energy Één enkele (iets) hogere kwaliteit 1000 grit een optie?
Wat mij betreft wel. Zie dat 1 Naniwa professional steen dan ook kan met mijn budget.
Helemaal zen worden!
*gprskjt gprskjt gprskjt gprskjt*

:+

Ik vond die van 180 wel makkelijk voor als ik messen van anderen sleep, maar dat heb ik al lang niet meer gedaan en is dus weinig relevant meer. 600 deed ik eerst voordat ik over ging naar 1000. Of was dat overbodig?

Zal ik 3000 niet gaan missen of was dat puur voor polijsten en niet relevant voor kookwerk?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Alleen een 1000 is prima voor je eigen messen, die je met enige regelmaat onderhoudt. En scherp zat voor normaal gebruik. Daar begin ik in principe ook op als ze niet extreem bot zijn (en heb ook een 400 en nog een diamant atoma 140).
Je kunt altijd later iets anders bijkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@Ample Energy Welke korrel je nodig hebt ligt een beetje aan de staat van het mes waar je aan werkt.
Over het algemeen hoef je echt niet lager dan 1000 te gaan zolang er geen grove schade is en je het mes niet wilt uitdunnen.
Als je daar toch sporadisch een keertje behoefte aan hebt werkt een velletje watervast schuurpapier ook wonderbaarlijk goed.

Een fijnere edge zetten dan 1000 kan prettig zijn, ook in de keuken. Een Naniwa Pro 1000 is wel een hele mooie investering.
Een hardere steen slijpt ook fijner, meer zen. ;)

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaspervl
Die dubbelzijdige budget naniwa vond ik niet fijn. De chosera/pro wel. Kijk ook even naar shapton pro of glass.

De naniwa pro 800 moet ook erg prettig fijn (naniwa pro zijn iets fijner dan de grit indicatie doet denken). Voornaamste nadeel van 1k als fijnste steen is dat het ontbramen wat lastiger is. Maar je schijnt al wat ervaring te hebben. Rond de 1k is wel de belangrijkste steen, aangezitje (typisch) daarmeee je bevel zet.

[ Voor 59% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Wat is het budget eigenlijk? naniwa pro 1000+3000 is zeker fijn (heb ik ook), maar als het budget het niet toelaat zou ik liever beginnen met alleen een goede 1000 en later bijkopen, dan nu beginnen met minderwaardige stenen.
Houder kun je prima los kopen. of zelf iets maken.

Of zoals @Jaspervl al aangeeft. Je kunt ook nog naar shapton kijken, iets goedkoper dan naniwa. Kun je misschien wel meteen een setje maken van 1000+3000 (of 4000, lijkt nu in de aanbieding te zijn bij kato: https://www.knivesandtool...cron-slijpsteen-50103.htm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Om wat voor messen gaat het overigens?
Want voor zachter Duits staal heeft boven de 1K eigenlijk geen zin, een aanzetstaal wellicht dan wel (anders eigenlijk niet)

[ Voor 20% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:10
Ik heb zelf de 1000 grit steen: Suehiro Cerax Slijpsteen #1000. Werd overal geroemd als een van de beste 1000 grit, al zal je dat verschil als leek waarschijnlijk toch niet merken. Ik had het een tijd terug nog over mee slijten met je messen, en na weer even aanhalen is het verschil weer magisch. Het putje dat ik erin had (hij deed tok tegen mijn gietijzeren pan :( ) is er ook uit gegaan.

Ik oog zelf een nakiri en Kiritsuke (of gyoto die is gemaakt in vorm van een Kiritsuke, als je wilt mieren) als echte end game end of life messen. Als ik me eenmaal goed voel met het slijpen komen ze erin wat mij betreft.

Voor mij is het slijpen nog steeds meer "dit lijkt me een mooie hoek" en dan die hoek zo goed mogelijk aanhouden. Precies die 12-15 graden aanhouden gaat me toch niet lukken, en volgens mij is het belangrijker dat je consistent bent met je slijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:54:
Ik oog zelf een nakiri en Kiritsuke (of gyoto die is gemaakt in vorm van een Kiritsuke, als je wilt mieren) als echte end game end of life messen. Als ik me eenmaal goed voel met het slijpen komen ze erin wat mij betreft.
Als ik je ongevraagd een tip mag geven. Als het om puur performance gaat is de Watanabe Pro 18cm de nakiri waar alle anderen mee vergeleken worden. Ik sta nog steeds verbluft als ik haar weer gebruik.
En, nadat je er een microbevel op hebt gezet omdat deze met een 0 edge komt, hoef je hem lang niet te slijpen.
Het is mijn 'endgame' nakiri.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Jaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Als ik je ongevraagd een tip mag geven. Als het om puur performance gaat is de Watanabe Pro 18cm de nakiri waar alle anderen mee vergeleken worden. Ik sta nog steeds verbluft als ik haar weer gebruik.
En, nadat je er een microbevel op hebt gezet omdat deze met een 0 edge komt, hoef je hem lang niet te slijpen.
Het is mijn 'endgame' nakiri.
En waarom is dat precies de aanrader? Er zijn wel meer meester smeders in Japan die Nakiri maken toch? Hij is best mooi, maar wat maakt die zo goed t.o.v. bijvoorbeeld https://www.hamono.nl/nl/...rouchi-nakiri-165-mm.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Bedankt voor alle input!
defusion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:19:
Alleen een 1000 is prima voor je eigen messen, die je met enige regelmaat onderhoudt. En scherp zat voor normaal gebruik. Daar begin ik in principe ook op als ze niet extreem bot zijn (en heb ook een 400 en nog een diamant atoma 140).
Je kunt altijd later iets anders bijkopen.
Oké, goed om te weten. Dan geloof ik jullie.

En inderdaad, maar ik ken mezelf en dan zit ik verspreid over 1-2 jaar alsnog aan €200 aan stenen... :P
Raymond P schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:20:
@Ample Energy Welke korrel je nodig hebt ligt een beetje aan de staat van het mes waar je aan werkt.
Over het algemeen hoef je echt niet lager dan 1000 te gaan zolang er geen grove schade is en je het mes niet wilt uitdunnen.
Als je daar toch sporadisch een keertje behoefte aan hebt werkt een velletje watervast schuurpapier ook wonderbaarlijk goed.

Een fijnere edge zetten dan 1000 kan prettig zijn, ook in de keuken. Een Naniwa Pro 1000 is wel een hele mooie investering.
Een hardere steen slijpt ook fijner, meer zen. ;)
Papier heb ik genoeg liggen, maar hopelijk ben ik voorzichtig genoeg om dat nooit nodig te hebben :P

En dat geloof ik. Dan denk ik dat het maar de 1000 moet worden en als ik de 3000 dan toch blijk te missen kan de Super Stone serie misschien een goede aanvulling zijn. De 3000 ook in Professional halen vind ik net even te gek worden.
Jaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:27:
Die dubbelzijdige budget naniwa vond ik niet fijn. De chosera/pro wel. Kijk ook even naar shapton pro of glass.

De naniwa pro 800 moet ook erg prettig fijn (naniwa pro zijn iets fijner dan de grit indicatie doet denken). Voornaamste nadeel van 1k als fijnste steen is dat het ontbramen wat lastiger is. Maar je schijnt al wat ervaring te hebben. Rond de 1k is wel de belangrijkste steen, aangezitje (typisch) daarmeee je bevel zet.
Bedankt voor je input! Jammer om te horen, maar ik kan het maar beter goed doen.

En klopt. Ik zet nog wel altijd even een lijn met een stift, maar het gaat allemaal prima.
defusion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:31:
Wat is het budget eigenlijk? naniwa pro 1000+3000 is zeker fijn (heb ik ook), maar als het budget het niet toelaat zou ik liever beginnen met alleen een goede 1000 en later bijkopen, dan nu beginnen met minderwaardige stenen.
Houder kun je prima los kopen. of zelf iets maken.

Of zoals @Jaspervl al aangeeft. Je kunt ook nog naar shapton kijken, iets goedkoper dan naniwa. Kun je misschien wel meteen een setje maken van 1000+3000 (of 4000, lijkt nu in de aanbieding te zijn bij kato: https://www.knivesandtool...cron-slijpsteen-50103.htm)
Ik had nog niet echt nagedacht over een budget, maar hoopte met €60 klaar te zijn. Voor ongeveer die prijs kan ik echter ook een Naniwa Professional 1000 halen en dan inderdaad later nog eens naar een 3000 kijken, mocht ik het toch wel missen.

En bedankt voor de tip. Met Shapton zou 1000 + 3000/4000 ook kunnen voor €100 en ik denk dat dat mijn maximum is. Het nadeel van Shapton vind ik dat ik moet kiezen tussen hun HR- en HC-lijn en ik weet niet of dat handig is gezien ik met een paar jaar vast nog wel nieuwe messen zal kopen.

Voor €100 heb je ook 3 x Naniwa Super Stone, maar ik heb al begrepen dat dat toch wel echt andere stenen zijn dan de Pro's en dat ik dan dus net zo goed voor de Skerpers van €60 kan gaan.
Jaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:41:
Om wat voor messen gaat het overigens?
Want voor zachter Duits staal heeft boven de 1K eigenlijk geen zin, een aanzetstaal wellicht dan wel (anders eigenlijk niet)
Dat moest ik googelen, hoor :P
Daido 1K6 58 HRC en VG10 58 HRC.

Het zijn Kai Shuns, maar niet de duurste series.
Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:54:
Ik heb zelf de 1000 grit steen: Suehiro Cerax Slijpsteen #1000. Werd overal geroemd als een van de beste 1000 grit, al zal je dat verschil als leek waarschijnlijk toch niet merken. Ik had het een tijd terug nog over mee slijten met je messen, en na weer even aanhalen is het verschil weer magisch. Het putje dat ik erin had (hij deed tok tegen mijn gietijzeren pan :( ) is er ook uit gegaan.

Voor mij is het slijpen nog steeds meer "dit lijkt me een mooie hoek" en dan die hoek zo goed mogelijk aanhouden. Precies die 12-15 graden aanhouden gaat me toch niet lukken, en volgens mij is het belangrijker dat je consistent bent met je slijpen.
Thanks, ga daar ook nog even naar kijken.

En succes met de zoektocht! Lees graag waar je op uit bent gekomen. Ooit zal ik dezelfde zoektocht gaan beginnen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik zou voor de shaptons gewoon de goedkoopste nemen. Als je de uitersten zou nemen (bv polijsten van carbonstaal tov slijpen van pm staal zou ik zowiezo andere keuzes maken. Maar dat is erg doorslaan....).

Naniwa SS zou ik afraden, die polijsten vooral heel erg en zijn vrij zacht waardoor techniek erg belangrijk is. (In mijn ervaring dan)

Denk er ook over na hoe je je steen/stenen vlak gaat houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 21:37

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben erg tevreden met mn shaptons.
Ik heb de 1500 pro en 4000 glas versie. Het verschil is dunnere steen met glas ondersteund.
Boeit niet want je steen slijtage op de 4k is niet hoog.
En ik heb nog een coarse steen, ben ff kwijt welke, omdat 1500 net ff te fijne grit is als je iets moet aanzetten.
De bevel moet vlakken of een chipje moet weg slijpen.(Als je exact wilt weten welke moet thuis even kijken later.)
Inplaats van 4000 kan je ook een stropplankje met compound doen heb ik hier begrepen maar ach tis een hobby 😇
Meer dan drie en die plank is overdreven voor max hrc 61
Plankje is ideaal om de glans terug te krijgen. Polijsten.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 26-08-2022 15:51 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:01:
[...]

En waarom is dat precies de aanrader? Er zijn wel meer meester smeders in Japan die Nakiri maken toch? Hij is best mooi, maar wat maakt die zo goed t.o.v. bijvoorbeeld https://www.hamono.nl/nl/...rouchi-nakiri-165-mm.html?
Er zijn inderdaad heel veel verschillende merken/smids die nakiris maken.

Een van de belangrijkste dingen is (imho) de grind, de geometrie van de doorsnede van het mes (rug naar snede). Die is erg goed bij deze Watanabe. Staat ook goed in verhouding tot de hardheid van het staal (aan de harde kant voor dit soort staal). Super dun achter de snede, maar geen laser zodat er minder blijft plakken aan het mes. Echt super belangrijk maar niet in de specs te lezen.
Het staal is wel erg hard, dus sommige mensen vinden het wat chipperig. Maar dat maakt dat de hoek erg laag kan zijn. Het is maar wat je prettig vindt.

Er zijn wel 'mode aspecten' bij messen. Zo waren een tijdje lasers in de mode, toen wide bevels, toen work horses. De Watanabe Nakiri pro word al zeker 15 jaar steevast als 'golden standard' aangeraden in forums.

Ik persoonlijk heb eerst gekeken of ik een nakiri überhaupt prettig vond. Daarvoor had ik een Shigeki Tanaka vg10 nakiri. Dat was geslaagd, dus was ik naar de ultieme performer op zoek gegaan. (Ik ben er minder geïnteresseerd in of het mes er mooi uit ziet).

Anyway, de nadelen: wat chipperig (maar dat kan je makkelijk oplossen door of een microbevel of een iets hogere hoek te slijpen, ik gebruik een microbevel). En het handvat heeft een plastic ferrule die wat verspringt tov het hout. Je kan ook een ( (te) dure) upgrade kopen met horn. Ik kocht met het standaard handvat tesamen met het plan om een aftermarket handvat erop te zetten mocht het mij storen. Ik heb het zo gelaten. (Heb hem nu 8 jaar).

(De Tanaka nakiri is nu voor mijn dochter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Jaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:44:
[...]

Er zijn inderdaad heel veel verschillende merken/smids die nakiris maken.

Een van de belangrijkste dingen is (imho) de grind, de geometrie van de doorsnede van het mes (rug naar snede). Die is erg goed bij deze Watanabe. Staat ook goed in verhouding tot de hardheid van het staal (aan de harde kant voor dit soort staal). Super dun achter de snede, maar geen laser zodat er minder blijft plakken aan het mes. Echt super belangrijk maar niet in de specs te lezen.
Het staal is wel erg hard, dus sommige mensen vinden het wat chipperig. Maar dat maakt dat de hoek erg laag kan zijn. Het is maar wat je prettig vindt.

Er zijn wel 'mode aspecten' bij messen. Zo waren een tijdje lasers in de mode, toen wide bevels, toen work horses. De Watanabe Nakiri pro word al zeker 15 jaar steevast als 'golden standard' aangeraden in forums.

Ik persoonlijk heb eerst gekeken of ik een nakiri überhaupt prettig vond. Daarvoor had ik een Shigeki Tanaka vg10 nakiri. Dat was geslaagd, dus was ik naar de ultieme performer op zoek gegaan. (Ik ben er minder geïnteresseerd in of het mes er mooi uit ziet).

Anyway, de nadelen: wat chipperig (maar dat kan je makkelijk oplossen door of een microbevel of een iets hogere hoek te slijpen, ik gebruik een microbevel). En het handvat heeft een plastic ferrule die wat verspringt tov het hout. Je kan ook een ( (te) dure) upgrade kopen met horn. Ik kocht met het standaard handvat tesamen met het plan om een aftermarket handvat erop te zetten mocht het mij storen. Ik heb het zo gelaten. (Heb hem nu 8 jaar).

(De Tanaka nakiri is nu voor mijn dochter)
Ik zou de Nakiri willen gebruiken voor groente, misschien soms vlees, maar ik doe erg weinig met botten dus dat chippen hoop ik geen last van te hebben. Als ik daar iets mee moet doen pak ik nog een oud goedkoop spaaractie koksmes om te hakken.

Slijpen doe ik op 't oog met een steen, dus daar ben ik niet zo op vastgezet. Ik ben sowieso van plan om naar een fysieke winkel te gaan om in ieder geval te kijken hoe deze stijl messen in de hand liggen, maar ik ben er nu redelijk uit dat ik die 2 soorten wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Ik zou de Nakiri willen gebruiken voor groente, misschien soms vlees, maar ik doe erg weinig met botten dus dat chippen hoop ik geen last van te hebben. Als ik daar iets mee moet doen pak ik nog een oud goedkoop spaaractie koksmes om te hakken.

Slijpen doe ik op 't oog met een steen, dus daar ben ik niet zo op vastgezet. Ik ben sowieso van plan om naar een fysieke winkel te gaan om in ieder geval te kijken hoe deze stijl messen in de hand liggen, maar ik ben er nu redelijk uit dat ik die 2 soorten wil hebben.
Ik gebruik hem alleen voor groenten, daar kan je ook bij (micro)chippen hoor. Dat is gewoon de failure mode van harde stalen. Zachte stalen buigen. Is niets bijzonders. (Ik zou zeggen als je een mes van hard staal hebt dat (bijna) nooit chipt dan zou ik de hoek verlagen)

Watanabe zal je hier in de winkel niet vinden ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
Jaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

Ik gebruik hem alleen voor groenten, daar kan je ook bij (micro)chippen hoor. Dat is gewoon de failure mode van harde stalen. Zachte stalen buigen. Is niets bijzonders. (Ik zou zeggen als je een mes van hard staal hebt dat (bijna) nooit chipt dan zou ik de hoek verlagen)

Watanabe zal je hier in de winkel niet vinden ;)
Het "merk" niet, maar natuurlijk wel een nakiri zelf. Ik heb nog nooit anders dan Duits of Global vast gehad, en ook alleen de gebruikelijke messen, dus voordat ik 200+ euro uitgeef wil ik wel weten of het uberhaupt lekker in de hand ligt voor mij :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Het "merk" niet, maar natuurlijk wel een nakiri zelf. Ik heb nog nooit anders dan Duits of Global vast gehad, en ook alleen de gebruikelijke messen, dus voordat ik 200+ euro uitgeef wil ik wel weten of het uberhaupt lekker in de hand ligt voor mij :>
Voordat je goed geld uitgeeft aan een end game nakiri zou ik inderdaad eerst uitvogelen of je een Nakiri überhaupt prettig vindt. In een winkel ga je daar echter niet aan uitkomen. Vandaar dat ik eerst een tijd een goedkopere heb uitgeprobeerd. Zo te horen moet je ook je snij techniek gaan aanpassen e.d....
(Je zou dan bijvoorbeeld naar een Nakiri uit het Tosa gebied kunnen kijken. Die waren/zijn(?) voor een goede prijs te krijgen. Rustieke messen met goed staal (en vaak iets zachter dus wat vergeefelijker))

(Mmm, denk dat ik iedereen genoeg heb verveeld met mijn gezwets over nakiri's)

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 27-08-2022 10:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Zolang we info uit je kunnen trekken mag je imho niet stoppen met schrijven.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Raymond P schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:07:
@Jaspervl Zolang we info uit je kunnen trekken mag je imho niet stoppen met schrijven.
iedereen die andere kunnen helpen met hun expertise is nooit vervelend. en als iemand het niet interessant vind kan hij altijd de post overslaan toch?

blijf posten en informeren. :-)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
Raymond P schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:07:
Vandaar dat ik hier door bleef vragen, lijkt me relevant genoeg voor anderen :)
Sowieso zien ze er tof uit, al denk ik dat de meeste mensen denken dat het juist voor botten is bedoeld als HAKBIJL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zebby schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Vandaar dat ik hier door bleef vragen, lijkt me relevant genoeg voor anderen :)
Sowieso zien ze er tof uit, al denk ik dat de meeste mensen denken dat het juist voor botten is bedoeld als HAKBIJL.
Voor de meeste "keukengebruikers" niet de "messofielen" :) , is het woud van types en soorten dermate overweldigend dat het erg goed is op een rijtje te krijgen wat een mes van die&die staalsoort en die&die snijrand/bevelsoort in die&die vorm nu eigenlijk doet in praktijk voor de gebruiker.

mijn situatie als voorbeeld.
ik koos een Santoku 18cm omdat die als general purpose mes met "zacht voedsel" in principe een koksmes complementeert als even wat kruiden en komkommer en wat dan ook te snijden zonder meteen dat zware koksmes te pakken. (vrouw en kinderen/pubers neigen toch naar lichtere messen.) aangeraden door verkoper...

Kijk ik nu die "koe in de kont" was misschien de Nakiri of zo'n Bunka een betere complementatie op mijn koksmes. De verschillen zijn zo minimaal dat een Nakiri bijkopen niet zinnig is in technisch voordeel.
ik verander dus niks nu. denk ik. hou me er niet aan.... slecht geheugen geld moet rollen , tis een hobby dusss..... O-)

Iemand als @Jaspervl en andere praktijk ervaren gebruikers kunnen goed uitleggen waarom en of het goed is wat je kiest. (let op je kiest zelf hè zij informeren en adviseren.)

En wat ik erg fijn vind is de ontmaskering van "websitebultshit" zie voorbeeld boven van mijn infozoektocht.

d:)b :)F :)B Alle experts in dit draadje, blijf ons informeren en bij voorbaat bedankt voor je gratis kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
copykat schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:27:
[...]

Voor de meeste "keukengebruikers" niet de "messofielen" :) , is het woud van types en soorten dermate overweldigend dat het erg goed is op een rijtje te krijgen wat een mes van die&die staalsoort en die&die snijrand/bevelsoort in die&die vorm nu eigenlijk doet in praktijk voor de gebruiker.

mijn situatie als voorbeeld.
ik koos een Santoku 18cm omdat die als general purpose mes met "zacht voedsel" in principe een koksmes complementeert als even wat kruiden en komkommer en wat dan ook te snijden zonder meteen dat zware koksmes te pakken. (vrouw en kinderen/pubers neigen toch naar lichtere messen.) aangeraden door verkoper...

Kijk ik nu die "koe in de kont" was misschien de Nakiri of zo'n Bunka een betere complementatie op mijn koksmes. De verschillen zijn zo minimaal dat een Nakiri bijkopen niet zinnig is in technisch voordeel.
ik verander dus niks nu. denk ik. hou me er niet aan.... slecht geheugen geld moet rollen , tis een hobby dusss..... O-)

Iemand als @Jaspervl en andere praktijk ervaren gebruikers kunnen goed uitleggen waarom en of het goed is wat je kiest. (let op je kiest zelf hè zij informeren en adviseren.)

En wat ik erg fijn vind is de ontmaskering van "websitebultshit" zie voorbeeld boven van mijn infozoektocht.

d:)b :)F :)B Alle experts in dit draadje, blijf ons informeren en bij voorbaat bedankt voor je gratis kennis.
Ja die website met alle verschillende Japanse messoorten is overweldigend, en de verschillen zijn zo klein.
Initieel had ik ook een Santuko op het oog, maar die toegevoegde waarde leek me te klein.
En inderdaad, het is een hobby die ik elke dag toepas. Wat is dan 200 euro voor een object dat je dagelijks gebruikt en vervolgens jaren mee vooruit kan? Uiteraard voor het gemak even vanuit gaan dat je dat kan betalen...

Zou het liefste over een paar jaar als die kleine oud genoeg is voor helpen met snijden, en het ook leuk vindt, om dan ergens bij een messenmaker twee kleine schil/groentemesjes samen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Zebby schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:09:

Zou het liefste over een paar jaar als die kleine oud genoeg is voor helpen met snijden, en het ook leuk vindt, om dan ergens bij een messenmaker twee kleine schil/groentemesjes samen te maken.
Heel tof idee!

Er zijn overigens ook kindermessen ;) https://www.solinger.nl/a...et-kersenhouten-heft.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Opinel heeft le petit chef. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Sinds vorig jaar november in bezit van de Global G17
Was een verjaardagscadeau. Aanvankelijk vond ik hem groot maar mijn handen zijn ook niet erg klein. Eigenlijk bijna dagelijks gebruikt. Verder fantastisch bevallen. Elke keer netjes aangezet met het aanzetstaal van Global. Echter merk ik nu na 10 maanden dat ik hem niet meer scherp krijg met aanzetten. Ik denk dus rijp voor de slijp. Is dit iets wat qua tijd normaal is?

Daarnaast had ik destijds ook een Global gsf 15 schilmesje cadeau gekregen echter bevalt deze niet zo goed. Hij was vrijwel direct bot en is ook niet meer goed aan te zetten. Eerlijk gezegd is een mesje van 1 euro uit de keukenla veel beter om mee te schillen. Meer mensen ervaring met dit mes?

Overigens was dit de enige tegenvaller. Dit mes was onderdeel van een serie Globalmessen die verder erg goed bevallen. Met name het Officemes en het nikiri g5 groentemes. Maar goed ik kom van botte Ikeamessen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Deruxian Ja, volledig normaal. Eerder slijpen mag ook. ;)

Wat betreft schilmesjes, er gaat imho niets boven een Herder molenmesje: https://www.knivesandtool...ert-herder-molenmesje.htm

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Timmehhh-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb zelf 2 van die mesjes maar dan in rvs. Voor een schilmesje toch wat vriendelijker in gebruik als een stalen mes.

PSN: Timmehhh84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@-Timmehhh- Het voordeel zit 'm juist in het carbonstaal. :)

Waarom zou RVS vriendelijker in gebruik zijn?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Laatst online: 28-05 22:39
Deruxian schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:37:
Sinds vorig jaar november in bezit van de Global G17
Was een verjaardagscadeau. Aanvankelijk vond ik hem groot maar mijn handen zijn ook niet erg klein. Eigenlijk bijna dagelijks gebruikt. Verder fantastisch bevallen. Elke keer netjes aangezet met het aanzetstaal van Global. Echter merk ik nu na 10 maanden dat ik hem niet meer scherp krijg met aanzetten. Ik denk dus rijp voor de slijp. Is dit iets wat qua tijd normaal is?
Hangt een beetje van het gebruik af en op welke ondergrond je snijd. Maar 10 maanden lijkt me prima. Ik slijp mijn "hoofdmes" alle 6 maanden even kort op korrel 2000 en dan even 6000. Maar ik gebruik hem niet iedere dag, eerder 3-4x per week.
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:02:
@-Timmehhh- Het voordeel zit 'm juist in het carbonstaal. :)

Waarom zou RVS vriendelijker in gebruik zijn?
Geen roest, makkelijker om in de vaatwasser te gooien (vloeken in de kerk, I know).

[ Voor 13% gewijzigd door Malfoi op 30-08-2022 09:04 ]

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Malfoi Wellicht doe ik iets fout, maar ik heb geen roest op mijn carbonstalen messen...

RVS kan de vaatwasser in natuurlijk, maar daar wordt het mes ontzettend snel bot van. En schillen met een botter mes is absoluut niet gebruiksvriendelijk.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Het houten handvat vindt de sauna zowiezo niet lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:09:
@Malfoi Wellicht doe ik iets fout, maar ik heb geen roest op mijn carbonstalen messen...

RVS kan de vaatwasser in natuurlijk, maar daar wordt het mes ontzettend snel bot van. En schillen met een botter mes is absoluut niet gebruiksvriendelijk.
Ik dacht dat carbonstaal vrij snel roestte maar misschien lig ik dan fout.

De vaatwasser noemde ik als optie omdat ik zelf mijn 1 euro schilmesjes (die met plastic handvat) in de vaatwasser gooi. Dat bedoelde ik meer als "gebruiksgemak".

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Malfoi schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Ik dacht dat carbonstaal vrij snel roestte maar misschien lig ik dan fout.

De vaatwasser noemde ik als optie omdat ik zelf mijn 1 euro schilmesjes (die met plastic handvat) in de vaatwasser gooi. Dat bedoelde ik meer als "gebruiksgemak".
Haal het 'misschien' er maar vanaf ;)

Die vaatwasser schilmesjes zijn natuurlijk bot he, erg ongemakkelijk met snijden. Qua tijd scheelt het toch nauwelijks, afwassen en afdrogen of in de vaatwasser doen?
Het gros van de gebruikers doet het natuurlijk zo (maar die posten niet in een 'Welke keukenmessen' topic)

[ Voor 8% gewijzigd door Jaspervl op 30-08-2022 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Malfoi Ik snap je gedachtegang prima hoor. Als je interesse in tools laag is en je gewoon wilt gebruiken heb je helemaal gelijk.

Wil je goed materiaal, en dat goed houden, dan zal je dat correct moeten verzorgen.
Voor carbonstaal betekent dat in het kort dat je het (na contact met zuren even afspoelt en) niet nat weglegt, no biggie imho.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Jaspervl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Haal het 'misschien' er maar vanaf ;)

Die vaatwasser schilmesjes zijn natuurlijk bot he, erg ongemakkelijk met snijden. Qua tijd scheelt het toch nauwelijks, afwassen en afdrogen of in de vaatwasser doen?
Het gros van de gebruikers doet het natuurlijk zo (maar die posten niet in een 'Welke keukenmessen' topic)
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:01:
@Malfoi Ik snap je gedachtegang prima hoor. Als je interesse in tools laag is en je gewoon wilt gebruiken heb je helemaal gelijk.

Wil je goed materiaal, en dat goed houden, dan zal je dat correct moeten verzorgen.
Voor carbonstaal betekent dat in het kort dat je het (na contact met zuren even afspoelt en) niet nat weglegt, no biggie imho.
Ik ben het met jullie eens hoor. Ik was mijn keukenmessen ook met de hand af, droog ze en hang ze weer op. ;)

Maar ik had het over die goedkope schilmesjes met plastic handvat. Aan die hecht ik geen waarde en mieter ik de vaatwasser in. Ik heb tot nu toe alleen in "grotere" keukenmessen geïnvesteerd en alleen die krijgen de extra aandacht.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Dat is het leuke aan die herder molenmesjes, lekker goedkoop. Ook superdun. (Het is wel een schilmesje, in vergelijking met een parer zit de convexiteit aan de andere kant). Echt een aanrader imho

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfoi
Jaspervl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:42:
Dat is het leuke aan die herder molenmesjes, lekker goedkoop. Ook superdun. (Het is wel een schilmesje, in vergelijking met een parer zit de convexiteit aan de andere kant). Echt een aanrader imho
Ik ga het eens overwegen. Momenteel nog een stuk of 5 van die plastic dingen in de la liggen (die stiekem ook wel eens voor andere zaken dan schillen/voedsel snijden worden gebruikt). :9

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Malfoi Precies! Zolang je ze niet ziet als mes maar als prying tool / schroevendraaier is alles ok.

Tegelijkertijd is zo'n Herder ook een leuke instap naar ietswat deftigere carbonstalen messen.
Ik zie mijn vriendin liever een les leren met een Herder van 16 euro (ze liggen ook gewoon in de Blokker) dan een Sakai Takayuki aogami. (Zelf maak ik natuurlijk geen gebruikersfouten. :+)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:45:
@Malfoi Precies! Zolang je ze niet ziet als mes maar als prying tool / schroevendraaier is alles ok.

Tegelijkertijd is zo'n Herder ook een leuke instap naar ietswat deftigere carbonstalen messen.
Ik zie mijn vriendin liever een les leren met een Herder van 16 euro (ze liggen ook gewoon in de Blokker) dan een Sakai Takayuki aogami. (Zelf maak ik natuurlijk geen gebruikersfouten. :+)
Hahaha, ja, mijn vrouw gebruikte mijn Japanse slagersmes (zeer robuste grind) om met de punt te wrikken (in een varkenspoot). Dag punt ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Jaspervl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
[...]

Hahaha, ja, mijn vrouw gebruikte mijn Japanse slagersmes (zeer robuste grind) om met de punt te wrikken (in een varkenspoot). Dag punt ;D
Haha shit!

Mijn vriendin heeft haar eigen (goedkope) messen. Heb al een paar keer geprobeerd haar over te halen de goede/dure te gebruiken en haar do's and don'ts te leren. Maar ze durft niet echt; bang voor de scherpte en bang dat ze wat kapot maakt. :O

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Voor schillen gebruik ik een schillertje van Oxo, werkt geweldig, maar eenmaal bot heb je er niet zo veel meer aan. Scherpe schilmesjes vind ik altijd eng als je hem in je hand hebt en naar je duim toe schilt zeg maar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@Zebby Een scherp mes doet wat je vraagt en reageert voorspelbaar. Een bot mes heeft de neiging onvoorspelbaar in een vinger te belanden. ;)
Neemt natuurlijk niet weg dat gepaste angst bij scherp spul altijd verstandig is.

@Malfoi Doe haar een snijhandschoen cadeau...

- knip -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:57

mphilipp

Romanes eunt domus

Mijn vriendin was eerst ook een beetje bang voor de nieuwe (vlijm)scherpe messen. Maar ik legde haar uit dat een bot mes inderdaad veel gevaarlijker kan zijn. En respect voor een scherp mes is altijd goed. Maar nu gebruikt ze de messen gewoon. Ze heeft gezien dat het toch makkelijker en beter gaat met een goed mes.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:06:
@Zebby Een scherp mes doet wat je vraagt en reageert voorspelbaar. Een bot mes heeft de neiging onvoorspelbaar in een vinger te belanden. ;)
Neemt natuurlijk niet weg dat gepaste angst bij scherp spul altijd verstandig is.

@Malfoi Doe haar een snijhandschoen cadeau...
Ja, maar ik heb al vaker meegemaakt dat niet het mes onvoorspelbaar is, maar ik mogelijk afgeleid wordt, of dat het ding dat ik snij bijvoorbeeld een onverwachte zachte plek heeft. En dan vliegt dat mes gelijk je hand in :D En een dunschiller werkt zo fijn, daar heb ik geen behoefte afscheid van te nemen. Een van de single purpose tools die ik graag in mijn lade heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Zebby :+ Doe jezelf een snijhandschoen cadeau?

Ik gebruik er ook wel eens eentje, en mijn gasten mogen zonder handschoen niet helpen in de keuken. Niets mis mee.
Dunschillers hebben ook hun toepassing natuurlijk, mja daarmee heb ik ook ooit een keer mijn duim gefileerd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Dit is wat ze typisch gebruikt

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49976584806_9dd0740d03_c.jpg

Voornamelijk de petty en de parer. Ik slijp op aanvraag (anders is het gevaarlijk). Ik had haar graag op een Santoku/gyuto gekregen maar dat is helaas wat te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik gebruik deze als schilmes, nouja meestal mn vrouw voor de aardappels ze vind een dunschiller eng.
Dus erg dikke aardappelschillen in t afval...
Ik vind een dunschiller wel handig voor komkommer, fruit als appel, wortels/penen
Die sabatier heeft een wat fijnere grip dan de mesjes met kleine heft. (krijg ik kramp van in mn hand.)
Schilmesjes zijn vaak de ho*r van de la dus ik koop dan zeker geen high end versies.
Dozen openen, plakband snijden en wat nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
copykat schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:07:
Ik gebruik deze als schilmes, nouja meestal mn vrouw voor de aardappels ze vind een dunschiller eng.
Dus erg dikke aardappelschillen in t afval...
Ik vind een dunschiller wel handig voor komkommer, fruit als appel, wortels/penen
Die sabatier heeft een wat fijnere grip dan de mesjes met kleine heft. (krijg ik kramp van in mn hand.)
Schilmesjes zijn vaak de ho*r van de la dus ik koop dan zeker geen high end versies.
Dozen openen, plakband snijden en wat nog meer.
Ik heb inderdaad twee "rommel" mesjes, sowieso alle messen in de lade is de afspraak dat ik daar vanaf blijf en niet slijp. Alles op de magneet houder is scherp 8)

Kan de Oxo dunschiller overigens wel aanraden, echt een top ding. Aardappels gaan ook als een trein, en dun. En ook pestdingen als asperges.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:01:
En mocht iemand het mes niet goed afdrogen (ik wijs maar geen vingers ;) ) en vervolgens 2 weken op vakantie is dat ook geen biggie.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52332919356_9613b31d6d_c.jpg
Een petty met cladding die bekend staat om snel te roesten.

Twee minuten later met een rust eraser
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52331959232_928ec3f1a3_c.jpg
Er zitten nog wat putjes in, die gaan weg met het slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

wondersponsje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@copykat Nope, melamine is dan niet voldoende.

Het zijn licht slijpende blokjes:
https://www.knivesandtool...estgummetje-011600000.htm

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Timmehhh-
Jaspervl schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:14:
[...]

En mocht iemand het mes niet goed afdrogen (ik wijs maar geen vingers ;) ) en vervolgens 2 weken op vakantie is dat ook geen biggie.

[Afbeelding]
Een petty met cladding die bekend staat om snel te roesten.

Twee minuten later met een rust eraser
[Afbeelding]
Er zitten nog wat putjes in, die gaan weg met het slijpen.
Hoe bevalt die Moritaka? Ze staan er inderdaad om bekend dat ze flink kunnen roesten.
Hoe is de dikte van het mes eigenlijk? Heb je hem zelf nog uitgedund?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
-Timmehhh- schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:32:
[...]

Hoe bevalt die Moritaka? Ze staan er inderdaad om bekend dat ze flink kunnen roesten.
Hoe is de dikte van het mes eigenlijk? Heb je hem zelf nog uitgedund?
Die bevalt uitstekend. Heel makkelijk heel scherp te maken en te houden.
Deze is 10 jaar oud (en heeft niet de toen beruchte overgrinds). De bevels waren wat hol (dankzij het slijpwiel). Zogauw ik terug moet vallen op <= 1K dan pak ik de bevel mee, met wat extra druk op de 'shinogi' lijn. Momenteel is het vlak / wat convex (kan dus uitstekend gepolijst worden met jnatd e.d.)
De grind is robuust. Mijn vrouw gebruikt deze ook met veel plezier en ze is bepaald niet voorzichtig;) ik heb het mes niet zwaar uitgedund (daar heb ik andere petty 's voor)
(Ik kan wel eea opmeten, mocht je daar interesse in hebben)

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 04-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
Soms kruipt bloed waar het niet gaan kan.

Hier mijn laatste (tweedehands) aanschaf, een slicer.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52352736818_579bce9360_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52352922295_8e61909f9f_z.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspervl op 12-09-2022 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Timmehhh-
Jaspervl schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice man. Bij JNS gekocht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Nope, deze is tweedehands... Was eenmaal gebruikt en nooit geslepen, dat tikte er meer dan 100 euro vanaf...(?) Toen kon ik het niet meer laten ;)

Eens snel wat uit de vriezer halen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Jaspervl op 12-09-2022 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Jaspervl schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, na de eerste maaltijd maar even de gebruikelijke behandeling, slijpen en handvat oliën. Alleen nog even bijenwas scoren om het gaatje waar het mes het handvat ingaat wat af te dichten.

Slijpen was makkelijk aangezien de snede netjes was gezet, 1K en dan een Aoto. Expres niet *te* verfijnd gezien de te verwachten taken van het mes

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52363886019_522284320a.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Jaspervl Wat een unit is dat zeg. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
2.3 kg schoon aan de haak. De TSA had mijn koffer opengemaakt om de steen te bewonderen ;D
(was redelijk geprijst omdat de steen vrij smal is, maar dat vind ik geen probleem)

[ Voor 14% gewijzigd door Jaspervl op 23-09-2022 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:44:
[...]

Zo, na de eerste maaltijd maar even de gebruikelijke behandeling, slijpen en handvat oliën. Alleen nog even bijenwas scoren om het gaatje waar het mes het handvat ingaat wat af te dichten.

Slijpen was makkelijk aangezien de snede netjes was gezet, 1K en dan een Aoto. Expres niet *te* verfijnd gezien de te verwachten taken van het mes

[Afbeelding]
Anderen hebben dat als baksteen in hun muur. 😁
Om hem in je steenhouder te klemmen _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De houder is inderdaad wel komisch, 2.3 kg zal toch niet al te snel onbedoeld verplaatsen? :P

Wel leuk spul, zeker als je 't zelf mee kan nemen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:05
Heeft iemand ervaring met Ginsan #3 staal (RVS) of Shirogami #1 (carbon staal)?

Ik overweeg om mijn VG-10 Nakiri weg te doen, simpelweg omdat ik die te weinig gebruik. Daarvoor in plaats overweeg ik een 195mm gyuto aan te schaffen als tussenstap voor:
- 210mm gyuto van AEB-L staal
- 150mm petty van SG-2 poederstaal

Met name die laatste is een favoriet vanwege z'n scherpte (63 HRC). Ik ben opzoek naar iets vergelijkbaars voor bijvoorbeeld brocolli, koolrabi, grote uien, paksoi etc. Ofwel groenten waarvoor de petty vaak te klein en kwetsbaar is maar een 210mm weer iets te onhandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@Ypuh ik heb geen persoonlijke ervaring met Ginsan #3, wel met Shirogami #1 (en AEB-L en SG-2 en VG10).

AEB-L doet eigenlijk alles wat carbonstaal ook doet + het is roestvast. Eerlijk gezegd kan ik me tegenwoordig geen goede praktische reden meer bedenken om nog carbonstaal te gebruiken. Voornaamste reden is dat het nog 'smeedbaar' is, en op traditionele wijze geproduceerd kan worden. Dat was meen ik ook de unique sellingpoint van Ginsan staal: het is roestvast, maar je kunt het 'ouderwets' smeden.

AEB-L is ongeveer net zo makkelijk te slijpen, kan praktisch net zo scherp worden (vanwege de, voor roestvaststaal, zeer fijne microstructuur), is dus roestvast, en blijft langer scherp dan carbonstaal. Het rauwe staal kost ook net niks, en is relatief goed te bewerken. o.a. daardoor een favoriet onder custom messenmakers.

VG10 blijft wat langer scherp, maar kan minder absoluut scherp worden dan AEB-L vanwege de relatief grove microstructuur (een nadeel als je veel chromium of andere legeringen toevoegt aan het staal).

SG2 is the best of both worlds. Blijft nog veel langer scherp dan VG10, kan ook zeer scherp worden (door poedermetallurgie blijft de microstructuur van het staal alsnog zeer fijn, ondanks de grote hoeveelheid legeringen die erin verwerkt zitten. Hoewel AEB-L en carbonstaal meen ik nog net wat fijner zijn en dus hogere absolute scherpte kunnen bereiken), en is ook voldoende roestvast. Hoewel minder dan VG10 en AEB-L meen ik, maar behandel het persoonlijk niet echt anders wat dat betreft.
Is wel wat lastiger te slijpen (om dezelfde redenen dat het wel lang scherp blijft; de toevoeging van de vele en hoge concentraties legeringen). En het is ook een heel stuk duurder.

Persoonlijk zou ik, als je een traditioneel gesmeed japans mes wilt hebben, gewoon voor Shirogami #1 (of #2) gaan. Dat voelt voor mij 'zoals het hoort'. Ginsan spreekt mij wat dat betreft totaal niet aan, doe het dan óf oldschool óf modern, en zoek geen middenweg. Maar goed, dat wil verder niks zeggen over het staal, volgens mij is dat verder prima namelijk (ik verwacht iets tussen AEB-L en vg10 in), maar heb me er nooit heel erg in verdiept.

Je zegt overigens dat de SG2 favoriet is 'vanwege z'n scherpte' en noemt de hardheid: dat staat in principe los van elkaar. Waarschijnlijk is het profiel van jouw petty wat fijner, waardoor deze als scherper wordt ervaren, en is je AEB-L mes wat dikker? Bij gelijk profiel zou ik namelijk verwachten dat de AEB-L net iets scherper geslepen kan worden.
Maar met beide kom je waarschijnlijk niks te kort qua absolute scherpte: wat ik vooral wil aangeven: onderschat de invloed die het het profiel van het mes heeft op de snijervaring niet.

edit: Ik zie gesmeed carbonstaal vs. 'modern' overigens een beetje hetzelfde als een mechanisch horloge vs. quartz of zelfs een smartwatch. Of in fietstermijn: staal vs. carbon ofzo. Of in espressomachines: een lever machine vs iets met een app en pressure profiling. Het heeft gewoon iets. Maar of het ook iets voor jou is moet je zelf bepalen. Gelukkig heb ik het (wat messen betreft) allemaal en kan ik kiezen ;)
Overigens gebruik ik mijn zelfgemaakte AEB-L messen het meest. Niet omdat die perse het beste zijn, maar omdat het gevoelsmatig echt 'mijn' messen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 03-10-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Thanks! Dat in perspectief zetten maakt het inderdaad een stukje duidelijker!

De vergelijking is inderdaad tussen een relatief dik AEB-L mes (Sakai Takayuki Grand Chef gyuto) met één van de dunste SG-2 messen (Takamura R2 petty). Die glijdt door de groente waar de eerste is een horeca mes wat enigszins hufterproof bedoeld is. Dat is ook niet erg, maar de Takamura R2 voelt te fragiel om bijvoorbeeld in een stam van brocolli te steken, maar bij de AEB-L gyuto mis ik soms wat scherpte. Denk dat ik nu zo'n 70% met de Takamura doe en de rest met de gyuto of beaters.

Die scherpte kan aan mijn slijpkunsten liggen. Het mes zou goed slijpbaar moeten zijn en als ik hiermee aan de slag ga, dan komt het er ook scherper uit. Verder heb ik niet echt een idee wat ik doe (Shapton 220/1000/5000 stenen). Dat vind ik ook niet erg, heb het mes gekocht met als doel hufterproof en om mee te leren en experimenteren. Het zou nu leuk zijn om de collectie aan te vullen met een mes dat ik vaker gebruik dan de nakiri. Stevig genoeg voor allerhande groente maar met de scherpte van een 'laser'.

Ik zoek vooral iets wat ik graag dagelijks gebruik en dan maakt de prijs me iets minder uit (het wordt pas duur als je iets niet gebruikt).

[ Voor 35% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
defusion schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:39:
@Ypuh
Je zegt overigens dat de SG2 favoriet is 'vanwege z'n scherpte' en noemt de hardheid: dat staat in principe los van elkaar. Waarschijnlijk is het profiel van jouw petty wat fijner, waardoor deze als scherper wordt ervaren, en is je AEB-L mes wat dikker? Bij gelijk profiel zou ik namelijk verwachten dat de AEB-L net iets scherper geslepen kan worden.
Maar met beide kom je waarschijnlijk niks te kort qua absolute scherpte: wat ik vooral wil aangeven: onderschat de invloed die het het profiel van het mes heeft op de snijervaring niet.
Ik denk dat dit eigenlijk de crux is. De grind achter de snede is erg bepalend voor hoe goed een mes snijdt (vooral de eerste 1 a 1.5 cm), en dat is wat anders dan "scherpte". Alle genoemde stalen kunnen meer dan scherp genoeg worden (en de trade off zit (vaak) ergens anders).

Ik zie overigens je petty niet als kwetsbaar...

Je zou overigens ook naar een bunka kunnen kijken ipv een gyuto.

Daarnaast zou je (aangezien je andere beaters hebt) je huidige gyuto kunnen (laten) uitdunnen, dat maakt veel verschil.

(Voordat je je bericht wijzigde zag ik iets over een FUJIWARA TERUYASU. Bij die smid moet je echt weten wat je aanschaft, de grinds zijn vaak slordig en not consistent en vereisen werk.... Ook bij de Denka lijn... (Ik heb een nashij, erg happy mee))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Bedankt voor de adviezen, het wordt me al wat duidelijker waar ik op letten kan.

De voorbeelden had ik inderdaad weggehaald. Ik wil me nog niet vastpinnen op een specifiek mes, maar eerst proberen te achterhalen wat ik mis en graag wil. De staalsoort is niet leidend begrijp ik nu, al wil ik wel een (zichtbaar) gesmeed mes, dus niet een AEB-L of HAP40. Carbon staal zou ik ook overwegen, puur om variatie te hebben in mijn collectie.

Wensen:
- 180-195 mm lengte (tussen m'n 15cm petty en 21cm gyuto in)
- Dunner dan 2.0mm van de gyuto
- Staalsoort is redelijk vrij, maar geen HAP40 of AEB-L
- Gesmeed, niet gestanst of egaal gepolijst
- Geen nashiji, damascusof kurouchi afwerking
- Tsuchime (gehamerde) mag wel, maar geen vereiste

Een paar smeden die terug blijven komen in mijn 'wauw' reactie zijn Fujiwara Terayasu, Yu Kurosaki en Nigara Hamono. Die eerste schijnt erg hard en dun (en daarmee kwetsbaar?) te zijn, de Nigara Hamono en Yu Kurosaki.

Ik zou ook eerst wat goedkopers kunnen kiezen om te kijken of het formaat bevalt. Deze Masutani VG-10 lijkt qua dikte tussen mijn huidige messen in te vallen en is een stuk aantrekkelijker geprijsd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Niet egaal gepolijst, geen damascus, kurouchi of nashiji afwerking. Dan blijft er niet zoveel over, behalve wat gehamerde afwerkingen?

Lijkt me dat je momenteel wat rustiek zit met FT, en modern / bling bling met de 2 anderen.

Waarom de max op 2mm? Ik persoonlijk hou wel van wat dikker (zolang maar dun achter de snede).

Ik heb een kurosaki bunka. Die is wel ok maar ik klik meer met een veel goedkopere tosa blue steel.

Wat ben je van plan dat je denkt dat de FT kwetsbaar is? Kan best veel hebben hoor. Natuurlijk niet wrikken of tegen/door botten e.d.
Gezien je vragen zou ik afraden om voor een FT te gaan, te veel kans op een project mes waar je de vaardigheden nog niet voor hebt. Maar als je een goede hebt zijn het heerlijke messen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ongeveer de helft van de messen/finishes valt dan af. Sommige Nashiji afgewerkte messen vind ik wel mooi, dus die mag nog van de lijst :+.

Het gebruik is vooral gericht op middelstevige of grotere groenten: stam van een broccoli, wortel, grote uien, komkommer, verschillende soorten kool. Op zich durf ik dat ook wel met de Takamura R2 petty, maar soms zijn deze groenten harder dan verwacht en/of is de petty te klein. Voor stevige groenten pak ik de gyuto.

Zou denk ik prima tevreden zijn met een tweede Takamura R2 in 170/180mm, maar het is leuker om te varieren. V.w.b de diktes die genoemd worden, is dat gemeten vanaf de rug naar de snede, van de hiel tot de punt of hoe moet ik dit lezen?

Als ik deze twee als voorbeeld neem is de eerste steviger/dikker en loopt de ander meer taps toe (en dus scherper)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0nGC_SNMmVkvEpvOVCHwzn3QK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i348sY2aMlL2h8jhLh0B7vxv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mB-sANo8tvbaqbZyDQO-wIeHSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/012ZiY88PN0dbsVGQNpCevzN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ypuh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:56:
Ongeveer de helft van de messen/finishes valt dan af. Sommige Nashiji afgewerkte messen vind ik wel mooi, dus die mag nog van de lijst :+.

Het gebruik is vooral gericht op middelstevige of grotere groenten: stam van een broccoli, wortel, grote uien, komkommer, verschillende soorten kool. Op zich durf ik dat ook wel met de Takamura R2 petty, maar soms zijn deze groenten harder dan verwacht en/of is de petty te klein. Voor stevige groenten pak ik de gyuto.

Zou denk ik prima tevreden zijn met een tweede Takamura R2 in 170/180mm, maar het is leuker om te varieren. V.w.b de diktes die genoemd worden, is dat gemeten vanaf de rug naar de snede, van de hiel tot de punt of hoe moet ik dit lezen?

Als ik deze twee als voorbeeld neem is de eerste steviger/dikker en loopt de ander meer taps toe (en dus scherper)?
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is op de rug gemeten. Ik persoonlijk ben geen liefhebber van gyuto lasers (petty is weer wel ok), ik vind een dunne(re) punt wel prettig (idealiter iets dat taps toeloopt over de rug van hiel naar punt), maar niet essentieel.

Ik weet niet wat je met "(en dus scherper)?" bedoeld, dat is nogal ambigu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Zijn die groenten zo veel harder of wordt je mes een wig door het profiel waardoor je het gevoel hebt er niet doorheen te komen?
Een broccoli steeltje, bospeen of ui zou je probleemloos doorheen moeten gaan, maar kan erg tegen vallen als je mes dik achter de snede is.
Als je verse komkommer knapperig klinkt tijdens snijden weet je iig wat @Jaspervl bedoelt. :)

Als de groenten écht harder worden dan doe je er imho goed aan geen hard staal te gebruiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Een dikke broccoli steel durf ik niet met m'n petty laser te doen omdat er een kans bestaat dat je vastloopt en een wig krijgt. In dat geval pak ik de gyuto en die gaat er dan ook prima door heen, maar het liefst doe ik gewoon de hele brocolli met hetzelfde mes.

Zoek dus eigenlijk mes wat de scherpheid heeft van de Takamura R2 15cm petty, maar dan een stap groter en waar ik me geen zorgen hoef te maken voor een wat hardere ui of steel. Misschien is het mes ook wel sterker dan ik denk. Nu grijp ik bij enige weerstand al snel naar een steviger mes.

In bovenstaande gevallen is een gyuto vaak iets te lomp (al werkt die verder wel prima). Bovendien vind ik het snijden met een laser zaligmakend :z. Denk dat een Takamura R2 170mm santoku of 180mm gyuto prima aan die wensen zal voldoen, maar het is leuker om een andere smit of staalsoort toe te voegen aan de collectie.

@Jaspervl vraag me af hoe ik uit die tabel op kan maken hoe scherp een mes aanvoelt. Staat een smaller midden gedeelte en 1cm van de punt gelijk aan een scherpere snede i.g.v. gelijke staalsoort en hardheid?

[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2022 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
Je lijkt al een keuze gemaakt te hebben voor een laser, waarom kijk je daar niet naar (geen van je voorbeelden waren lasers). Ashi ginga, shibata kotetsu bijvoorbeeld.

Edit:Je kan uit die gegevens niet opmaken hoe een mes snijdt. Zoals eerder gezegd is de dikte achter de snede belangrijk (1 a1.5 cm). De gegevens zeggen iets over de dikte van de rug).

Lasers zijn leuk totdat je mes muurvast zit doordat het aan een aardappel plakt ;) gyuto heeft meer hoogte dan een petty, veel plakt er erg aan vast.

[ Voor 66% gewijzigd door Jaspervl op 03-10-2022 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Ypuh Je verwijst wel continu naar snij eigenschappen. (Absolute) Scherpte kwantificeer je anders...

Zoals hierboven, je zoekt een laser. Met een botte laser kan je ook doen wat jij wilt. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hoe herken ik lasers? Dacht dat ik daar al naar opzoek was, maar word nu weer op het verkeerde been gezet ;).

Dit is mijn huidige collectie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESE2Qh6RhMAQjuZY__vtJqVZ_t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETELinenLd8GifGGh3GIJGMN.jpg?f=fotoalbum_large

Voor aardappels en dat soort 'plakkerige' waren pak ik het goedkope santoku mes of de nakiri waarvan ik overweeg deze weg te doen. Ik eet niet zo vaak aardappelen, dus het santoku en nakiri mes worden soms weken niet gebruikt.

Standaard begin ik met de petty om knoflook/ui/peper/paprika te snijden en ga dan door naar de gyuto voor grovere groenten zoals brocolli/bloemkool/komkommer/aubergine/courgette etc. Het zou fijn zijn om daar ook een laser voor te hebben, iets groter dan de petty, maar hoeft niet zo groot te zijn als de gyuto.

Een santoku vind ik niet de fijnste vorm omdat ik liever een lichte curve in het mes heb. Dat kan ook komen omdat ik het mes op de foto gewend ben. Die is niet bijzonder scherp en heeft een zwaar handvat en ook geen fijne grip. Het is wel een handig mes om te leren slijpen (heb nog eenzelfde puur voor dit doeleinde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Kijk, je kan best een laser hebben met 2 mm op de rug bij de hiel. Alleen gaat het vanaf daar al licht convex naar de snede, vaak met een zero grind (en microbevel).

Die Nigara bijvoorbeeld, je ziet duidelijk het verschil tussen snijvlak en aangezicht, en dat ligt (zeg) midden in het mes. Dus eigenlijk overal dikker dan een 'echte' laser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Jaspervl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:37:
Ashi ginga, shibata kotetsu bijvoorbeeld.
O.b.v de reviews en beschrijving lijkt dit een goede tip! Wordt omschreven als tussenvariant van een nakiri en gyuto en ziet er daarnaast ook stoer uit. Neig meer naar de rondere vorm en lengte van de Shibata Battleship 195mm dan die van de Bunka 180mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Ypuh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:39:
[...]

O.b.v de reviews en beschrijving lijkt dit een goede tip! Wordt omschreven als tussenvariant van een nakiri en gyuto en ziet er daarnaast ook stoer uit. Neig meer naar de rondere vorm en lengte van de Shibata Battleship 195mm dan die van de Bunka 180mm.
Het is overigens wel tijd om een tf te kopen. Prijzen gaan hard omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dat zou dan de TF 195mm gyuto worden die op dit moment nergens leverbaar is. Persoonlijk vind ik dat niet de mooiste uitvoering, de 210 en 240 ogen beter in proportie.

Verder ben ik niet van plan een hele uitgebreide collectie aan te leggen, daar kook ik simpelweg niet genoeg voor. Ik heb nu 2 messen waar ik veelvuldig gebruik van maak en zie nog net ruimte voor een derde (+broodmes) :+.

Zou het wel gaaf vinden om de messen 15-30 jaar te gebruiken en daarna misschien wel door te passen. Dan is het leuk als je een stukje historie/exclusiviteit in handen hebt. Tegen die tijd kun je je afvragen of er uberhaupt nog gereedschappen met de hand vervaardigd worden of dat het allemaal te duur geworden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
'te duur' is het nu al voor de meeste mensen, althans als je ook een mes voor € 5,95 bij de boodschappen kunt krijgen, dan koopt men doorgaans niet wat de liefhebbers in dit topic in huis hebben ;)
qua 'gereedschap' volstaat dat immers ook. Dan koop je gewoon een nieuwe als je oude op (lees: bot) is.
Als je echter kunt relativeren, dat het iets is dat je de komende decennia gaat gebruiken, dan moet het al heel duur zijn wil het echt té duur zijn.

Maar zou me er niet te druk om maken. Er zijn volgens mij nu al meer hobby-messenmakers dan mensen die bereid zijn een paar honderd euro voor een custom mes neer te leggen. Anders had ik er waarschijnlijk inmiddels ook een bijbaantje van gemaakt... Te weinig vraag / teveel aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Mag voor de verjaardag weer eens wat vragen. Iemand tips voor een goed vlees/uitbeenmes? Ben fervent BBQer en moet regelmatig vliesjes en zemen verwijderen. Mag er fraai uitzien. Tussen de 100 en 200 euro.

Een mooie collectie damast aanleggen lijkt me fantastisch. Maar dan wel echt kwaliteit. Heb nu nog de AH chefs aan de muur hangen en de borettis in de kast voor later

[ Voor 36% gewijzigd door MagniArtistique|IA op 03-10-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een Fibrox valt af neem ik aan?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Silverthorn komt bij me op. Of die jns kaeru slicer die ik eerder poste.

Maar tot voorkort was het ook bij mij victorinox of (mora) frosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Ypuh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:06:
Dat zou dan de TF 195mm gyuto worden die op dit moment nergens leverbaar is. Persoonlijk vind ik dat niet de mooiste uitvoering, de 210 en 240 ogen beter in proportie.
De tf mab 21 is 25% gestegen (44000 jpy) en de 24cm 20% (66000 jpy) (bij tf zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
De Shibata Battle Ship is ook flink in prijs gestegen kom ik nu achter. Staat nu nog in de meeste webshops geprijsd voor €245 (out of stock), en een mailtje rechtstreeks en je komt op zo'n €320 incl. BTW en invoerkosten.

Meestal is de prijs bij retailers ongeveer gelijk aan wanneer je hem zelf in zou voeren, dus ook daar lijken de prijzen 25-30% gestegen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Het valt mij nog mee. :)
Ik had vorig jaar meegekregen dat prijzen van (Japanse) messen een kleine 50% zouden stijgen dit jaar.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:09:
Het valt mij nog mee. :)
Ik had vorig jaar meegekregen dat prijzen van (Japanse) messen een kleine 50% zouden stijgen dit jaar.
Jep, mijn favoriete retailer/smid heeft in mei er 50% bijgedaan. Ymmv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-05 13:08

steel123

Cryman9

MagniArtistique|IA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:23:
Mag voor de verjaardag weer eens wat vragen. Iemand tips voor een goed vlees/uitbeenmes? Ben fervent BBQer en moet regelmatig vliesjes en zemen verwijderen. Mag er fraai uitzien. Tussen de 100 en 200 euro.

Een mooie collectie damast aanleggen lijkt me fantastisch. Maar dan wel echt kwaliteit. Heb nu nog de AH chefs aan de muur hangen en de borettis in de kast voor later
Een uitbeenmes is juist een echt werkmes en minder als fancy show item. Ik heb een F-Dick uitbeenmes en die is echt perfect. Super fijn rubber handvat met echt veel grip. Maar ziet er uiteraard redelijk basic uit.

Echter zien de meeste gasten die komen eten jouw niet uitbenen/ontvliezen, aangezien dat vaak vooraf gebeurd.
Zou dan eerder een fraai uitziend mes kopen om aan tafel het stuk vlees te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
steel123 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:58:
[...]

Zou dan eerder een fraai uitziend mes kopen om aan tafel het stuk vlees te snijden.
Goed punt.. Heb je daar nog adviezen in? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Als je indruk wilt maken, Yu Kurosaki Shizuku Sakimaru Sujihiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Die is maar 45 cm? Die maken ze ook langer toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I--wipFj1pTQQu4M2bThM4Fvl74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSLPqaBFqL39zLXK4WLDY3jO.png?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Hehehe, wat is dat voor monster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een Yu Kurosaki Sujihiki volgens de meneer van Burrfection.

Die is een keer in m'n feed voorbij gekomen en blijven hangen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Is die niet wat aan de dure kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Die is beyond compensatie ja. Als je daarmee de BBQ steak komt trancheren kan niemand je bedoeling misvatten. :+

Mja, ik vind 150 euro nog steeds best wel veel voor een mes. Dus ik wil daar eigenlijk niet over oordelen.
M'n vinger hangt bijvoorbeeld al meer dan een maand boven deze buy knop, mijn huidige wordt voor het goede te laag.

Ik moest ook een beetje gniffelen om @defusion z'n blik daarop, ik heb al meer dan 10 jaar een Opinel N08 Carbon van een tientje die bijna de hele wereld met mij over is geweest. Eerst kamp zakmes betreden zal voor mij dus ook niet werken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
@MagniArtistique|IA even serieus, gewoon op een site als https://www.meesterslijpers.nl/ onder 'messen' vleesmes resp. sujihiki aanvinken, en wat moois uitzoeken. Wellicht wel iets van roestvast staal als het blingbling moet blijven.
Denk niet dat je echt een miskoop kunt doen in dat geval (op die site met het gestelde budget), maar als je wat hebt gevonden, post het hier om te dubbelchecken.

@Raymond P Heb dat probleem met deze: https://www.knivesandtool...e-utility-knife-11-cm.htm
Heeft niet zó gek lang geleden (jaartje?) rond de ~120 gekost, heb er nu spijt van dat ik toen niet heb gekocht... of 2, leek me leuk als steakmes.
Nu wordt het mentaal steeds moeilijker op die knop te drukken ;) Wie weet met black friday ofzo weer leuke acties.
Maar zou zeggen, gewoon kopen dat ding. Je lijkt die dingen werkelijk te gebruiken tot ze op zijn (ipv. tot ze saai worden en je weer wat anders wil), dan mag dat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Hoe verhoudt een Bunka zich ten opzichte van een Gyuto en Nakiri?

Inmiddels het nodige gelezen, maar ben wel benieuwd naar jullie (persoonlijke) ervaringen. Is het een mes met teveel overlap, gebruik je deze thuis vaker omdat het een allrounder is of heeft dit mes een specifieke usecase?

Heb de keuze gemaakt om mijn Tojiro DP3 Nakiri weg te doen, simpelweg omdat ik hem weinig gebruik. Het voelt niet als een heel natuurlijk mes om te gebruiken, enerzijds door het gebrek aan een punt en vlakke profiel, anderzijds omdat ik de groenten waar je dit met wel goed voor gebruiken kunt (bijv. komkommer of wortels) vaak maar in kleine hoeveelheden bereid. Dan nog vind ik het doorgaans fijner om met een gyuto te snijden omdat je zowel een snijbeweging als push-cut kunt maken en er minder ruimte is aan het mes te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@defusion Het mag (en belangrijker: kan) ook gewoon. Maar ik kom voor dat mes ook wel weg met simpel Duits staal of sk-5. Maar gin-3 lijkt mij ook leuk...
Mijn probleem is dus dat ik weet dat een mesje van enkele tientjes daar ook gewoon ok is, en dan is bestellen erg moeilijk voor mij. :+

@Ypuh Een bunka volgt het (vlakke, vierkanterechthoekig) profiel van een naikiri maar met een punt?
Je gaf eerder aan een ronde buik te willen en ervaart je naikiri als te hoog vergeleken met een gyuto.

- knip -

Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste