牛刀copykat schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:50:
Grapjg is ik zie gyuto en gyutoh benaming op sites.
Nakiri vind ik altijd een uitgelezen kans om een carbonstaal te proberen. Lekker ouderwets en zeeeer makkelijk zeer scherp te maken.
牛刀copykat schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:50:
Grapjg is ik zie gyuto en gyutoh benaming op sites.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
- knip -
Wat mij betreft wel. Zie dat 1 Naniwa professional steen dan ook kan met mijn budget.Raymond P schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:34:
@Ample Energy Één enkele (iets) hogere kwaliteit 1000 grit een optie?
Helemaal zen worden!Raymond P schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:34:
@Ample Energy
Wat ga je doen met die 600 en 180?
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
- knip -
[ Voor 59% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 10:31 ]
[ Voor 20% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 10:54 ]
Als ik je ongevraagd een tip mag geven. Als het om puur performance gaat is de Watanabe Pro 18cm de nakiri waar alle anderen mee vergeleken worden. Ik sta nog steeds verbluft als ik haar weer gebruik.Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:54:
Ik oog zelf een nakiri en Kiritsuke (of gyoto die is gemaakt in vorm van een Kiritsuke, als je wilt mieren) als echte end game end of life messen. Als ik me eenmaal goed voel met het slijpen komen ze erin wat mij betreft.
[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 11:35 ]
En waarom is dat precies de aanrader? Er zijn wel meer meester smeders in Japan die Nakiri maken toch? Hij is best mooi, maar wat maakt die zo goed t.o.v. bijvoorbeeld https://www.hamono.nl/nl/...rouchi-nakiri-165-mm.html?Jaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:29:
[...]
Als ik je ongevraagd een tip mag geven. Als het om puur performance gaat is de Watanabe Pro 18cm de nakiri waar alle anderen mee vergeleken worden. Ik sta nog steeds verbluft als ik haar weer gebruik.
En, nadat je er een microbevel op hebt gezet omdat deze met een 0 edge komt, hoef je hem lang niet te slijpen.
Het is mijn 'endgame' nakiri.
Oké, goed om te weten. Dan geloof ik jullie.defusion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:19:
Alleen een 1000 is prima voor je eigen messen, die je met enige regelmaat onderhoudt. En scherp zat voor normaal gebruik. Daar begin ik in principe ook op als ze niet extreem bot zijn (en heb ook een 400 en nog een diamant atoma 140).
Je kunt altijd later iets anders bijkopen.
Papier heb ik genoeg liggen, maar hopelijk ben ik voorzichtig genoeg om dat nooit nodig te hebbenRaymond P schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:20:
@Ample Energy Welke korrel je nodig hebt ligt een beetje aan de staat van het mes waar je aan werkt.
Over het algemeen hoef je echt niet lager dan 1000 te gaan zolang er geen grove schade is en je het mes niet wilt uitdunnen.
Als je daar toch sporadisch een keertje behoefte aan hebt werkt een velletje watervast schuurpapier ook wonderbaarlijk goed.
Een fijnere edge zetten dan 1000 kan prettig zijn, ook in de keuken. Een Naniwa Pro 1000 is wel een hele mooie investering.
Een hardere steen slijpt ook fijner, meer zen.
Bedankt voor je input! Jammer om te horen, maar ik kan het maar beter goed doen.Jaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:27:
Die dubbelzijdige budget naniwa vond ik niet fijn. De chosera/pro wel. Kijk ook even naar shapton pro of glass.
De naniwa pro 800 moet ook erg prettig fijn (naniwa pro zijn iets fijner dan de grit indicatie doet denken). Voornaamste nadeel van 1k als fijnste steen is dat het ontbramen wat lastiger is. Maar je schijnt al wat ervaring te hebben. Rond de 1k is wel de belangrijkste steen, aangezitje (typisch) daarmeee je bevel zet.
Ik had nog niet echt nagedacht over een budget, maar hoopte met €60 klaar te zijn. Voor ongeveer die prijs kan ik echter ook een Naniwa Professional 1000 halen en dan inderdaad later nog eens naar een 3000 kijken, mocht ik het toch wel missen.defusion schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:31:
Wat is het budget eigenlijk? naniwa pro 1000+3000 is zeker fijn (heb ik ook), maar als het budget het niet toelaat zou ik liever beginnen met alleen een goede 1000 en later bijkopen, dan nu beginnen met minderwaardige stenen.
Houder kun je prima los kopen. of zelf iets maken.
Of zoals @Jaspervl al aangeeft. Je kunt ook nog naar shapton kijken, iets goedkoper dan naniwa. Kun je misschien wel meteen een setje maken van 1000+3000 (of 4000, lijkt nu in de aanbieding te zijn bij kato: https://www.knivesandtool...cron-slijpsteen-50103.htm)
Dat moest ik googelen, hoorJaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:41:
Om wat voor messen gaat het overigens?
Want voor zachter Duits staal heeft boven de 1K eigenlijk geen zin, een aanzetstaal wellicht dan wel (anders eigenlijk niet)
Thanks, ga daar ook nog even naar kijken.Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:54:
Ik heb zelf de 1000 grit steen: Suehiro Cerax Slijpsteen #1000. Werd overal geroemd als een van de beste 1000 grit, al zal je dat verschil als leek waarschijnlijk toch niet merken. Ik had het een tijd terug nog over mee slijten met je messen, en na weer even aanhalen is het verschil weer magisch. Het putje dat ik erin had (hij deed tok tegen mijn gietijzeren pan) is er ook uit gegaan.
Ik oog zelf een nakiri en Kiritsuke (of gyoto die is gemaakt in vorm van een Kiritsuke, als je wilt mieren) als echte end game end of life messen. Als ik me eenmaal goed voel met het slijpen komen ze erin wat mij betreft.
Voor mij is het slijpen nog steeds meer "dit lijkt me een mooie hoek" en dan die hoek zo goed mogelijk aanhouden. Precies die 12-15 graden aanhouden gaat me toch niet lukken, en volgens mij is het belangrijker dat je consistent bent met je slijpen.
[ Voor 8% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 15:54 ]
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 26-08-2022 15:51 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Er zijn inderdaad heel veel verschillende merken/smids die nakiris maken.Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:01:
[...]
En waarom is dat precies de aanrader? Er zijn wel meer meester smeders in Japan die Nakiri maken toch? Hij is best mooi, maar wat maakt die zo goed t.o.v. bijvoorbeeld https://www.hamono.nl/nl/...rouchi-nakiri-165-mm.html?
Ik zou de Nakiri willen gebruiken voor groente, misschien soms vlees, maar ik doe erg weinig met botten dus dat chippen hoop ik geen last van te hebben. Als ik daar iets mee moet doen pak ik nog een oud goedkoop spaaractie koksmes om te hakken.Jaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 15:44:
[...]
Er zijn inderdaad heel veel verschillende merken/smids die nakiris maken.
Een van de belangrijkste dingen is (imho) de grind, de geometrie van de doorsnede van het mes (rug naar snede). Die is erg goed bij deze Watanabe. Staat ook goed in verhouding tot de hardheid van het staal (aan de harde kant voor dit soort staal). Super dun achter de snede, maar geen laser zodat er minder blijft plakken aan het mes. Echt super belangrijk maar niet in de specs te lezen.
Het staal is wel erg hard, dus sommige mensen vinden het wat chipperig. Maar dat maakt dat de hoek erg laag kan zijn. Het is maar wat je prettig vindt.
Er zijn wel 'mode aspecten' bij messen. Zo waren een tijdje lasers in de mode, toen wide bevels, toen work horses. De Watanabe Nakiri pro word al zeker 15 jaar steevast als 'golden standard' aangeraden in forums.
Ik persoonlijk heb eerst gekeken of ik een nakiri überhaupt prettig vond. Daarvoor had ik een Shigeki Tanaka vg10 nakiri. Dat was geslaagd, dus was ik naar de ultieme performer op zoek gegaan. (Ik ben er minder geïnteresseerd in of het mes er mooi uit ziet).
Anyway, de nadelen: wat chipperig (maar dat kan je makkelijk oplossen door of een microbevel of een iets hogere hoek te slijpen, ik gebruik een microbevel). En het handvat heeft een plastic ferrule die wat verspringt tov het hout. Je kan ook een ( (te) dure) upgrade kopen met horn. Ik kocht met het standaard handvat tesamen met het plan om een aftermarket handvat erop te zetten mocht het mij storen. Ik heb het zo gelaten. (Heb hem nu 8 jaar).
(De Tanaka nakiri is nu voor mijn dochter)
Ik gebruik hem alleen voor groenten, daar kan je ook bij (micro)chippen hoor. Dat is gewoon de failure mode van harde stalen. Zachte stalen buigen. Is niets bijzonders. (Ik zou zeggen als je een mes van hard staal hebt dat (bijna) nooit chipt dan zou ik de hoek verlagen)Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:12:
[...]
Ik zou de Nakiri willen gebruiken voor groente, misschien soms vlees, maar ik doe erg weinig met botten dus dat chippen hoop ik geen last van te hebben. Als ik daar iets mee moet doen pak ik nog een oud goedkoop spaaractie koksmes om te hakken.
Slijpen doe ik op 't oog met een steen, dus daar ben ik niet zo op vastgezet. Ik ben sowieso van plan om naar een fysieke winkel te gaan om in ieder geval te kijken hoe deze stijl messen in de hand liggen, maar ik ben er nu redelijk uit dat ik die 2 soorten wil hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Jaspervl op 26-08-2022 19:59 ]
Het "merk" niet, maar natuurlijk wel een nakiri zelf. Ik heb nog nooit anders dan Duits of Global vast gehad, en ook alleen de gebruikelijke messen, dus voordat ik 200+ euro uitgeef wil ik wel weten of het uberhaupt lekker in de hand ligt voor mijJaspervl schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:20:
[...]
Ik gebruik hem alleen voor groenten, daar kan je ook bij (micro)chippen hoor. Dat is gewoon de failure mode van harde stalen. Zachte stalen buigen. Is niets bijzonders. (Ik zou zeggen als je een mes van hard staal hebt dat (bijna) nooit chipt dan zou ik de hoek verlagen)
Watanabe zal je hier in de winkel niet vinden
Voordat je goed geld uitgeeft aan een end game nakiri zou ik inderdaad eerst uitvogelen of je een Nakiri überhaupt prettig vindt. In een winkel ga je daar echter niet aan uitkomen. Vandaar dat ik eerst een tijd een goedkopere heb uitgeprobeerd. Zo te horen moet je ook je snij techniek gaan aanpassen e.d....Zebby schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 23:10:
[...]
Het "merk" niet, maar natuurlijk wel een nakiri zelf. Ik heb nog nooit anders dan Duits of Global vast gehad, en ook alleen de gebruikelijke messen, dus voordat ik 200+ euro uitgeef wil ik wel weten of het uberhaupt lekker in de hand ligt voor mij
[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 27-08-2022 10:01 ]
- knip -
iedereen die andere kunnen helpen met hun expertise is nooit vervelend. en als iemand het niet interessant vind kan hij altijd de post overslaan toch?Raymond P schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:07:
@Jaspervl Zolang we info uit je kunnen trekken mag je imho niet stoppen met schrijven.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Vandaar dat ik hier door bleef vragen, lijkt me relevant genoeg voor anderenRaymond P schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:07:
@Jaspervl Zolang we info uit je kunnen trekken mag je imho niet stoppen met schrijven.
Voor de meeste "keukengebruikers" niet de "messofielen"Zebby schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Vandaar dat ik hier door bleef vragen, lijkt me relevant genoeg voor anderen![]()
Sowieso zien ze er tof uit, al denk ik dat de meeste mensen denken dat het juist voor botten is bedoeld als HAKBIJL.
Ja die website met alle verschillende Japanse messoorten is overweldigend, en de verschillen zijn zo klein.copykat schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:27:
[...]
Voor de meeste "keukengebruikers" niet de "messofielen", is het woud van types en soorten dermate overweldigend dat het erg goed is op een rijtje te krijgen wat een mes van die&die staalsoort en die&die snijrand/bevelsoort in die&die vorm nu eigenlijk doet in praktijk voor de gebruiker.
mijn situatie als voorbeeld.
ik koos een Santoku 18cm omdat die als general purpose mes met "zacht voedsel" in principe een koksmes complementeert als even wat kruiden en komkommer en wat dan ook te snijden zonder meteen dat zware koksmes te pakken. (vrouw en kinderen/pubers neigen toch naar lichtere messen.) aangeraden door verkoper...
Kijk ik nu die "koe in de kont" was misschien de Nakiri of zo'n Bunka een betere complementatie op mijn koksmes. De verschillen zijn zo minimaal dat een Nakiri bijkopen niet zinnig is in technisch voordeel.
ik verander dus niks nu. denk ik. hou me er niet aan.... slecht geheugen geld moet rollen , tis een hobby dusss.....![]()
Iemand als @Jaspervl en andere praktijk ervaren gebruikers kunnen goed uitleggen waarom en of het goed is wat je kiest. (let op je kiest zelf hè zij informeren en adviseren.)
En wat ik erg fijn vind is de ontmaskering van "websitebultshit" zie voorbeeld boven van mijn infozoektocht.
![]()
![]()
Alle experts in dit draadje, blijf ons informeren en bij voorbaat bedankt voor je gratis kennis.
Heel tof idee!Zebby schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:09:
Zou het liefste over een paar jaar als die kleine oud genoeg is voor helpen met snijden, en het ook leuk vindt, om dan ergens bij een messenmaker twee kleine schil/groentemesjes samen te maken.
- knip -
PSN: Timmehhh84
- knip -
Hangt een beetje van het gebruik af en op welke ondergrond je snijd. Maar 10 maanden lijkt me prima. Ik slijp mijn "hoofdmes" alle 6 maanden even kort op korrel 2000 en dan even 6000. Maar ik gebruik hem niet iedere dag, eerder 3-4x per week.Deruxian schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:37:
Sinds vorig jaar november in bezit van de Global G17
Was een verjaardagscadeau. Aanvankelijk vond ik hem groot maar mijn handen zijn ook niet erg klein. Eigenlijk bijna dagelijks gebruikt. Verder fantastisch bevallen. Elke keer netjes aangezet met het aanzetstaal van Global. Echter merk ik nu na 10 maanden dat ik hem niet meer scherp krijg met aanzetten. Ik denk dus rijp voor de slijp. Is dit iets wat qua tijd normaal is?
Geen roest, makkelijker om in de vaatwasser te gooien (vloeken in de kerk, I know).Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:02:
@-Timmehhh- Het voordeel zit 'm juist in het carbonstaal.
Waarom zou RVS vriendelijker in gebruik zijn?
[ Voor 13% gewijzigd door Malfoi op 30-08-2022 09:04 ]
- knip -
Ik dacht dat carbonstaal vrij snel roestte maar misschien lig ik dan fout.Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:09:
@Malfoi Wellicht doe ik iets fout, maar ik heb geen roest op mijn carbonstalen messen...
RVS kan de vaatwasser in natuurlijk, maar daar wordt het mes ontzettend snel bot van. En schillen met een botter mes is absoluut niet gebruiksvriendelijk.
Haal het 'misschien' er maar vanafMalfoi schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
Ik dacht dat carbonstaal vrij snel roestte maar misschien lig ik dan fout.
De vaatwasser noemde ik als optie omdat ik zelf mijn 1 euro schilmesjes (die met plastic handvat) in de vaatwasser gooi. Dat bedoelde ik meer als "gebruiksgemak".
[ Voor 8% gewijzigd door Jaspervl op 30-08-2022 10:08 ]
- knip -
Jaspervl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:01:
[...]
Haal het 'misschien' er maar vanaf
Die vaatwasser schilmesjes zijn natuurlijk bot he, erg ongemakkelijk met snijden. Qua tijd scheelt het toch nauwelijks, afwassen en afdrogen of in de vaatwasser doen?
Het gros van de gebruikers doet het natuurlijk zo (maar die posten niet in een 'Welke keukenmessen' topic)
Ik ben het met jullie eens hoor. Ik was mijn keukenmessen ook met de hand af, droog ze en hang ze weer op.Raymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:01:
@Malfoi Ik snap je gedachtegang prima hoor. Als je interesse in tools laag is en je gewoon wilt gebruiken heb je helemaal gelijk.
Wil je goed materiaal, en dat goed houden, dan zal je dat correct moeten verzorgen.
Voor carbonstaal betekent dat in het kort dat je het (na contact met zuren even afspoelt en) niet nat weglegt, no biggie imho.
Ik ga het eens overwegen. Momenteel nog een stuk of 5 van die plastic dingen in de la liggen (die stiekem ook wel eens voor andere zaken dan schillen/voedsel snijden worden gebruikt).Jaspervl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:42:
Dat is het leuke aan die herder molenmesjes, lekker goedkoop. Ook superdun. (Het is wel een schilmesje, in vergelijking met een parer zit de convexiteit aan de andere kant). Echt een aanrader imho
- knip -
Hahaha, ja, mijn vrouw gebruikte mijn Japanse slagersmes (zeer robuste grind) om met de punt te wrikken (in een varkenspoot). Dag punt ;DRaymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 12:45:
@Malfoi Precies! Zolang je ze niet ziet als mes maar als prying tool / schroevendraaier is alles ok.
Tegelijkertijd is zo'n Herder ook een leuke instap naar ietswat deftigere carbonstalen messen.
Ik zie mijn vriendin liever een les leren met een Herder van 16 euro (ze liggen ook gewoon in de Blokker) dan een Sakai Takayuki aogami. (Zelf maak ik natuurlijk geen gebruikersfouten.)
Haha shit!Jaspervl schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:02:
[...]
Hahaha, ja, mijn vrouw gebruikte mijn Japanse slagersmes (zeer robuste grind) om met de punt te wrikken (in een varkenspoot). Dag punt ;D
Ja, maar ik heb al vaker meegemaakt dat niet het mes onvoorspelbaar is, maar ik mogelijk afgeleid wordt, of dat het ding dat ik snij bijvoorbeeld een onverwachte zachte plek heeft. En dan vliegt dat mes gelijk je hand inRaymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:06:
@Zebby Een scherp mes doet wat je vraagt en reageert voorspelbaar. Een bot mes heeft de neiging onvoorspelbaar in een vinger te belanden.
Neemt natuurlijk niet weg dat gepaste angst bij scherp spul altijd verstandig is.
@Malfoi Doe haar een snijhandschoen cadeau...
- knip -
Ik heb inderdaad twee "rommel" mesjes, sowieso alle messen in de lade is de afspraak dat ik daar vanaf blijf en niet slijp. Alles op de magneet houder is scherpcopykat schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:07:
Ik gebruik deze als schilmes, nouja meestal mn vrouw voor de aardappels ze vind een dunschiller eng.
Dus erg dikke aardappelschillen in t afval...
Ik vind een dunschiller wel handig voor komkommer, fruit als appel, wortels/penen
Die sabatier heeft een wat fijnere grip dan de mesjes met kleine heft. (krijg ik kramp van in mn hand.)
Schilmesjes zijn vaak de ho*r van de la dus ik koop dan zeker geen high end versies.
Dozen openen, plakband snijden en wat nog meer.
En mocht iemand het mes niet goed afdrogen (ik wijs maar geen vingersRaymond P schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:01:
Wil je goed materiaal, en dat goed houden, dan zal je dat correct moeten verzorgen.
Voor carbonstaal betekent dat in het kort dat je het (na contact met zuren even afspoelt en) niet nat weglegt, no biggie imho.
- knip -
Hoe bevalt die Moritaka? Ze staan er inderdaad om bekend dat ze flink kunnen roesten.Jaspervl schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:14:
[...]
En mocht iemand het mes niet goed afdrogen (ik wijs maar geen vingers) en vervolgens 2 weken op vakantie is dat ook geen biggie.
[Afbeelding]
Een petty met cladding die bekend staat om snel te roesten.
Twee minuten later met een rust eraser
[Afbeelding]
Er zitten nog wat putjes in, die gaan weg met het slijpen.
Die bevalt uitstekend. Heel makkelijk heel scherp te maken en te houden.-Timmehhh- schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:32:
[...]
Hoe bevalt die Moritaka? Ze staan er inderdaad om bekend dat ze flink kunnen roesten.
Hoe is de dikte van het mes eigenlijk? Heb je hem zelf nog uitgedund?
[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 04-09-2022 17:49 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Jaspervl op 12-09-2022 17:07 ]
Nice man. Bij JNS gekocht?Jaspervl schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:01:
Soms kruipt bloed waar het niet gaan kan.
Hier mijn laatste (tweedehands) aanschaf, een slicer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nope, deze is tweedehands... Was eenmaal gebruikt en nooit geslepen, dat tikte er meer dan 100 euro vanaf...(?) Toen kon ik het niet meer laten
[ Voor 21% gewijzigd door Jaspervl op 12-09-2022 18:31 ]
Zo, na de eerste maaltijd maar even de gebruikelijke behandeling, slijpen en handvat oliën. Alleen nog even bijenwas scoren om het gaatje waar het mes het handvat ingaat wat af te dichten.Jaspervl schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:01:
Soms kruipt bloed waar het niet gaan kan.
Hier mijn laatste (tweedehands) aanschaf, een slicer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- knip -
2.3 kg schoon aan de haak. De TSA had mijn koffer opengemaakt om de steen te bewonderen ;D
[ Voor 14% gewijzigd door Jaspervl op 23-09-2022 11:13 ]
Anderen hebben dat als baksteen in hun muur. 😁Jaspervl schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:44:
[...]
Zo, na de eerste maaltijd maar even de gebruikelijke behandeling, slijpen en handvat oliën. Alleen nog even bijenwas scoren om het gaatje waar het mes het handvat ingaat wat af te dichten.
Slijpen was makkelijk aangezien de snede netjes was gezet, 1K en dan een Aoto. Expres niet *te* verfijnd gezien de te verwachten taken van het mes
[Afbeelding]
- knip -
[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 03-10-2022 11:09 ]
[ Voor 35% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2022 09:03 ]
Ik denk dat dit eigenlijk de crux is. De grind achter de snede is erg bepalend voor hoe goed een mes snijdt (vooral de eerste 1 a 1.5 cm), en dat is wat anders dan "scherpte". Alle genoemde stalen kunnen meer dan scherp genoeg worden (en de trade off zit (vaak) ergens anders).defusion schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:39:
@Ypuh
Je zegt overigens dat de SG2 favoriet is 'vanwege z'n scherpte' en noemt de hardheid: dat staat in principe los van elkaar. Waarschijnlijk is het profiel van jouw petty wat fijner, waardoor deze als scherper wordt ervaren, en is je AEB-L mes wat dikker? Bij gelijk profiel zou ik namelijk verwachten dat de AEB-L net iets scherper geslepen kan worden.
Maar met beide kom je waarschijnlijk niks te kort qua absolute scherpte: wat ik vooral wil aangeven: onderschat de invloed die het het profiel van het mes heeft op de snijervaring niet.
![]() | ![]() |
Dat is op de rug gemeten. Ik persoonlijk ben geen liefhebber van gyuto lasers (petty is weer wel ok), ik vind een dunne(re) punt wel prettig (idealiter iets dat taps toeloopt over de rug van hiel naar punt), maar niet essentieel.Ypuh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:56:
Ongeveer de helft van de messen/finishes valt dan af. Sommige Nashiji afgewerkte messen vind ik wel mooi, dus die mag nog van de lijst.
Het gebruik is vooral gericht op middelstevige of grotere groenten: stam van een broccoli, wortel, grote uien, komkommer, verschillende soorten kool. Op zich durf ik dat ook wel met de Takamura R2 petty, maar soms zijn deze groenten harder dan verwacht en/of is de petty te klein. Voor stevige groenten pak ik de gyuto.
Zou denk ik prima tevreden zijn met een tweede Takamura R2 in 170/180mm, maar het is leuker om te varieren. V.w.b de diktes die genoemd worden, is dat gemeten vanaf de rug naar de snede, van de hiel tot de punt of hoe moet ik dit lezen?
Als ik deze twee als voorbeeld neem is de eerste steviger/dikker en loopt de ander meer taps toe (en dus scherper)?
[Afbeelding] [Afbeelding]
- knip -
[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 03-10-2022 16:39 ]
[ Voor 66% gewijzigd door Jaspervl op 03-10-2022 16:53 ]
- knip -
O.b.v de reviews en beschrijving lijkt dit een goede tip! Wordt omschreven als tussenvariant van een nakiri en gyuto en ziet er daarnaast ook stoer uit. Neig meer naar de rondere vorm en lengte van de Shibata Battleship 195mm dan die van de Bunka 180mm.Jaspervl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:37:
Ashi ginga, shibata kotetsu bijvoorbeeld.
Het is overigens wel tijd om een tf te kopen. Prijzen gaan hard omhoogYpuh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:39:
[...]
O.b.v de reviews en beschrijving lijkt dit een goede tip! Wordt omschreven als tussenvariant van een nakiri en gyuto en ziet er daarnaast ook stoer uit. Neig meer naar de rondere vorm en lengte van de Shibata Battleship 195mm dan die van de Bunka 180mm.
[ Voor 36% gewijzigd door MagniArtistique|IA op 03-10-2022 22:25 ]
De tf mab 21 is 25% gestegen (44000 jpy) en de 24cm 20% (66000 jpy) (bij tf zelf).Ypuh schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:06:
Dat zou dan de TF 195mm gyuto worden die op dit moment nergens leverbaar is. Persoonlijk vind ik dat niet de mooiste uitvoering, de 210 en 240 ogen beter in proportie.
- knip -
Jep, mijn favoriete retailer/smid heeft in mei er 50% bijgedaan. YmmvRaymond P schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:09:
Het valt mij nog mee.
Ik had vorig jaar meegekregen dat prijzen van (Japanse) messen een kleine 50% zouden stijgen dit jaar.
Een uitbeenmes is juist een echt werkmes en minder als fancy show item. Ik heb een F-Dick uitbeenmes en die is echt perfect. Super fijn rubber handvat met echt veel grip. Maar ziet er uiteraard redelijk basic uit.MagniArtistique|IA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:23:
Mag voor de verjaardag weer eens wat vragen. Iemand tips voor een goed vlees/uitbeenmes? Ben fervent BBQer en moet regelmatig vliesjes en zemen verwijderen. Mag er fraai uitzien. Tussen de 100 en 200 euro.
Een mooie collectie damast aanleggen lijkt me fantastisch. Maar dan wel echt kwaliteit. Heb nu nog de AH chefs aan de muur hangen en de borettis in de kast voor later
Goed punt.. Heb je daar nog adviezen in?steel123 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:58:
[...]
Zou dan eerder een fraai uitziend mes kopen om aan tafel het stuk vlees te snijden.
- knip -
- knip -
- knip -
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq