Als ik naar mijn set kijk redenen:
Vrouw vond de zelfde messen kwa uiterlijk mooier dan een groepje samengesteld.
Eerste keuze: was die wusthoff koksmes.
Stevig, hield goed vast, werkpaard principe.
Daarna officemesje, en broodmes en vleesmes/fileermes/schoonsnij mes.
Die japans ogende messen maar wel onderhoudsvriendelijk vond ze mooier dan de sabatier's die ik als "bij messen" bedacht had. (mn tourniermesje is als enige overgebleven=> aardappels is zand is slecht voor je mes en dat ding ligt ondanks dat ik zeg niet in de vaatwasser stiekum toch in de vaatwasser dus liever een goedkopere die makkelijker vervangbaar is.).)
Van mijn set gebruik ik nooit kleine officemesje maar mn vrouw en dochter continu.
23cm vlees mes gekocht omdat het er bij paste, nodig nope maar het snijd wel lekker met de groot stuk vlees. BBQ.
16cm office mes, pak ik met vlees bewerken. (voordeel alleen met rauwvlees dus meteen een bacterie scheiding ik gebruik hem dan automatisch niet snel voor iets anders wat overdracht kan opleveren zoals met rauwekip.)
Broodmes, ja broodjes snijden enzo. Duur nodig? Er zijn vast betere voor de zelfde prijs of minder homogeniteit was belangrijk/compromis.
Van die set boven:
Aanzetstaal niet echt nodig heb ik geleerd, veel mensen slopen de messen meer dan dat ze er beter van worden.
Schaar, leuk maar elke schaar voldoet in de keuken. Liefst eentje die gewoon in de vaatwasser kan.
Eigenlijk is je moet eerst bepalen of je Europese koksmes of japans/Aziatisch koksmes wilt hebben als hoofd gebruik.
Dat kan je alleen maar bedenken als je de balans van beide voelt en geprobeerd heb.
Dan wat snijwerk heb je t meest en hebben familieleden verschillende favorieten in mes gebruik.
Dat kan dus overlappende messen opleveren maar who cares?
En onderhouds vriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid is ook een grote factor.
Hoe dunner en harder het mes des te beter glijd het door je eten maar ook door je huid/vinger😉 door de smalle hoek van slijpen is hij extra scherp en extra gevoelig voor beschadigen en hoe harder het metaal hoe smaller de hoek kan.
Harder metaal is vaak gevoeliger voor zuren en zo. Staining van metaal door citroen zuur bijv.
@
Jaspervl en @
Raymond P kunnen dat veel beter uitleggen.
Mijn advies, neem de tijd om dingen UIT TE SLUITEN, dan blijft er een kleiner keuzeveld over. Dat is voor onervaren mensen in de messenwereld, zo als ik ook, de manier om een beeld te krijgen van je mogelijkheden en keuzes.
Als een set je keuze word is het een set.(stel je gebruikt 1 mes nooit maar de andere zijn los net zo duur of duurder als de set met dat nooit gebruikte mes? Waarom zo je dan niet die set kopen?)
Maak een lijstje van wensen in volgorde van belangrijkheid.
En gebruik de winkelwagen mogelijkheid van webshops.
Screenshot, en je hebt je eigen setjes met gegevens.
Kan je lekker vergelijken en en wegstrepen.
[
Voor 4% gewijzigd door
copykat op 23-08-2022 11:52
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....