Ja dat dus, dat dacht ik eigenlijk ook.
Ik haal de messen langs die staaf als een soort micro slijp actie want ik verwacht geen buiging vd edge.
En ook maar af en toe als ik er aan denk.
En de wusthof is natuurlijk wat zwaarder en lomper.
Die kan wat meer hebben.
Punt is die set van @Verwijderd is hrc 60 en dus redelijk aan de chipping kant van staalhardheid toch?
Is dan een 4000grit steen en misschien een strop niet handiger als inbetween slijpen onderhouds gereedschap? Zo'n staaf kost tussen de 45-65 euro afhankelijk van t merkje. Een 4000grit shapton kost 47 euro. Had wixxy dan niet advies/keuze moeten krijgen om misschien een 4000grit te kopen in plaats van die staaf?
(kijk een keramische staaf is ook breekbaar en visueel natuurlijk mooier in gebruik en opgeborgen dan een plak steen. Dus dat begrijp ik en is ook de reden dat veel mensen zo'n ding hebben.)
Maar of t economisch gezien zinnig is om een extra tool te hebben die vrij beperkt is in zijn gebruiks window en overlapped word door een meer veelzijdigertool als een wetstone is imho minstens waard om te benoemen door een verkoper toch? Klant is koning en kan na informatie voorziening zelf bepalen wat hij of zij wil/denkt te willen.
In mijn geval ik wilde gewoon een volledige set en een wat stevigere koksmes voor de meer lompe actie's die de hardere messen zou kunnen beschadigen. (de greep/heft vd ikon is fantastisch)
Ik heb 2 messen die "overbodig" lijken.
Vleesmes 23cm, koksmes kan dat ook en anders mijn 15cm officemes. Maar ach maakt de set compleet. 😁.
De andere is de 12cm officemes.(toevallig de meest gebruikte in de set door de anderen in het gezin omdat het in kleine handen makkelijker snijdt dan een groot mes..)
De broodmes is ook een beetje "overkill" een goedkopere sabatier had ook gekund.
Maar vrouwlief wilde gelijkheid. Dus alleen de aardappelschiller ,gekromt mes, is sabatier en verdwijnt wel eens in de vaatwasser. (daar is de staaf ideaal voor, door de negatieve kromming moelijk te slijpen op een platte steen en de staaf loopt er gewoon langs.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....