Welke keukenmessen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Jaspervl schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:34:
[...]

Dat is wel een 4K wiel dat daar ronddraait bij Takamura. Niet echt grof.

Ik persoonlijk vind een wat hogere grit prettig voor veel dingen (niet voor alles natuurlijk, m'n slagersmessen doe ik op 1K). Ik ga meestal van 1K naar natuursteen. "All out" alleen op m'n yanagiba en takobiki's.
Hoe kom je aan de wetenschap dat het een 4k wiel is?

Als ik het slijppatroon bekijk toen ik het mes ontving twijfel ik en vraag me af hoe de groeven er inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ifusnipe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 17:42
TecTo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:18:
[...]

Hoe kom je aan de wetenschap dat het een 4k wiel is?

Als ik het slijppatroon bekijk toen ik het mes ontving twijfel ik en vraag me af hoe de groeven er inkomen.
Ik heb persoonlijk geen groeven in mijn takamura. Maar ik weet toevallig van de 4k via iemand die bij mtckitchen werkte, een van de winkels waar takamura o.a. hun slijpprocess heeft uitgelegd in videos op youtube en insta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
@TecTo Dat is een gangbare grit om op te eindigen?

fwiw mijn Takamura zag er niet veel anders uit dan dat 'ie nu doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m34RzC7A84smVuRyyTw7OaSSP9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32loWwxGnHpCM4C3skNSvkxg.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ifusnipe
Heb toch maar even een oude foto op zitten graven. @TecTo bedoel je de horizontale lijnen met groeven? (Sorry voor de kwaliteit) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_FkNCGmHhBAGvSNWnSVOlnMvCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYBC1AhxPKBIEmXpqsPKkIEe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
ifusnipe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:53:
Heb toch maar even een oude foto op zitten graven. @TecTo bedoel je de horizontale lijnen met groeven? (Sorry voor de kwaliteit) [Afbeelding]
Ja deze groeven. Vraag me af hoe ze dit doen met een 4k steen. Moet toch met iets gover geschut worden aangebracht. Zijn precies dezelfde groeven zoals te zien op mijn foto.

Op de foto van @Raymond P is een glimmende snijrand te zien. Hier zijn de groeven deels verdwenen. Denk dat dit door een slijpbeurt is gekomen door Raymond gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door TecTo op 15-04-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-09 20:45
Wellicht gewoon nog wat left over van grovere stenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ifusnipe
TecTo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:54:
[...]

Ja deze groeven. Vraag me af hoe ze dit doen met een 4k steen. Moet toch met iets gover geschut worden aangebracht. Zijn precies dezelfde groeven zoals te zien op mijn foto.

Op de foto van @Raymond P is een glimmende snijrand te zien. Hier zijn de groeven deels verdwenen. Denk dat dit door een slijpbeurt is gekomen door Raymond gedaan.
Het is wat jasper zegt, overblijfsel van grove stenen. Raymond heeft daarintegen een stuk grotere bevel, vergeleken met de standaard takamura. Daardoor zie je wss een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Je vergelijkt inderdaad een guyto met een santoku. (En ik strop...)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:50

copykat

Good copy isn't bad

ifusnipe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:09:
Zelf ga ik liever niet hoger dan 3k, hoger dan dat bijt niet zo lekker in producten. In veel gevallen, zeker westerse zachtere messen is 1k meer dan zat.
Ik ben begonnen met een 1500grit. (VG10 messen)
merkte dat mn goedkopere wetsteen (onbekende grit en soort van ikea) weinig toevoegde aan deze grit dus kocht een glasshapton 4000grit. Dat merk je echt wel.(als je eenmaal goede stenen koopt wil je meer!)
(macro foto's gemaakt voor de lol om te zien hoe de krassen veranderde.)
Enige wat ik misschien nog wil als polijst afwerking is een stropplank. En een van deze:
Shapton coarse 320 of 600
Voorkeur is denk ik de 320grit, voor als je een chip hebt al is 600-1500-4000 ook een mooie oploop. Kan moeilijk inschatten wat beter aansluit voor algemeen gebruik.
Als een (keuken)mes echt moet worden hersteld (opnieuw de snede zetten en uitdunnen bijv.) breng ik hem weg denk ik.

Stropplankje is een luxe artikel en meer gewoon als kers op de taart. (gewoon zien of t een vg10 echt langer mooi en scherp kan houden.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik persoonlijk slijp een chip er niet meteen uit. Heb je (meestal) geen last van en gaat over tijd vanzelf weg. Zonde om onnodig materiaal te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ok noted.
zal je eerder de 320 nemen of eerder de 500/600? (wil eigenlijk mn oude stenen (olie) als niet voedsel slijpstenen neerleggen en zoek nog een voorloopsteen op de 1500grit. Tis meer voor der bij je moet tenslotte verjaardags kado's verzinnen die enig zin hebben. :9

320 is mooi in een doosje en multi inzetbaar voor bijv. zakmessen maar de 600 is misschien net even meer aansluitend op de rest.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
320 zou me nog te traag gaan als er echt een chip uit moet... Bedenk je: je moet dan de hele snede van het mes aanpakken!
140 atoma (of andere diamantsteen) voor grof werk.
Meer waarschijnlijk zou ik het tegenwoordig gewoon op de bandschuurmachine doen (kost overigens niet veel meer dan de atoma. Neemt wel wat meer ruimte in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo'n grote hap zou ik laten herstellen denk ik.
Ik bedoel meer van die "voelbare deukjes" millimeterwerk zeg maar. Als je net even de bramen moet weg trekken. (niet de bur dus.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas88
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-07-2023
Prachtig topic, leuk om het enthousiasme te lezen in het delen van een hobby.

Ik heb ook onlangs 2 nieuwe suncraft senzo black messen aangeschaft. Prachtige Japanse messen echter vind ik de miyabis beter in de hand liggen. Ik doe ze dus weer van de hand. Het gaat om 1 universeel Mes van 12cm en een santuko van 17 cm.

Bij interesse hoor ik het graag

[ Voor 30% gewijzigd door Sebas88 op 16-04-2022 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
copykat schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:08:
ok noted.
zal je eerder de 320 nemen of eerder de 500/600? (wil eigenlijk mn oude stenen (olie) als niet voedsel slijpstenen neerleggen en zoek nog een voorloopsteen op de 1500grit. Tis meer voor der bij je moet tenslotte verjaardags kado's verzinnen die enig zin hebben. :9

320 is mooi in een doosje en multi inzetbaar voor bijv. zakmessen maar de 600 is misschien net even meer aansluitend op de rest.
Ik begrijp dat je geen reparaties of uitdunnen ermee wilt gaan doen. Dus zo'n beetje hetzelfde werk als op de 1500 maar dan sneller. Persoonlijk zou ik dan voor de SG500 gaan.

Je zou ook naar een Naniwa Pro 400 kunnen kijken (geen idee van de prijs). Gewoon omdat het die steen anders aanvoelt, is leuk om het verschil te voelen. (Dit is geen splash en go, maar kan je het beste even voor een paar minuten in het water leggen voor gebruik). (NIET de naniwa SuperStone)

(Het zijn beide uitstekende stenen)

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 16-04-2022 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
Jaspervl schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:49:
Ik persoonlijk slijp een chip er niet meteen uit. Heb je (meestal) geen last van en gaat over tijd vanzelf weg. Zonde om onnodig materiaal te verwijderen.
Omdat een plaatje meer zegt dan woorden:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52007655971_d0c2a217ae_z.jpg

Zoiets laat ik dus lekker zitten (moet wel weer geslepen worden maar dat is een ander verhaal ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Jaspervl Dat vermoeden had ik ook. (SG500 bedoel ik)
De andere stenen kan ik tenslotte gewoon nog gebruiken voor zakmessen, beitels enz.

Chips ja de foto laat zien wat ik bedoel als "chips die je weg wilt hebben" op den duur. en dan is een 1500 wel erg traag.

Bedoel je deze naniwa?

Voordeel wel zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cm7YDQykG1nkRFmgFkfhAbgpQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uPBiK1fcWLQMsi0fCVHCq0f7.jpg?f=user_large

veel meer slijpsteen voor de prijs verhoging van 15euro. Ook een splash en go schijnt
Denk dat de Naniwa 400 pro de meest economische keuze is. grovere stenen slijten sneller dus 9mm scheelt zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ja, die bedoelde ik (had hem nog voor mid 40 euro in m'n hoofd zitten, daar had ik hem voor aangeschaft. best veel duurder geworden).
Ik zou toch echt aanraden om die steen een paar minuten te weken ;)
Er is volgens mij ook een sg 500 die dubbel zo dik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb mn setje compleet gemaakt:(voor de komende 20 jaar. :-) )
1 Naniwa Professional slijpsteen korrel 400
2 Naniwa Dressing Stone, A-206, korrel 600 (beetje een impuls leek me een goed idee)
3 Skerper Paddle Strop STP001, glad (breder en groter dan de goedkopere versie dus makkelijker je vingers te missen en stabieler met grote messen. had er aan gedacht er zelf 1 te maken maar meeste "goedkope" BBQ schorts zijn geperste leerpulp en online een stuk leer kopen werd ook al prijzig door verzendkosten.)
4 compound red en green (fijn /medium)

(weken zal ik zeker doen! tot de bubbels stoppen?)

kon geen dubbeldikke Shapton (glas HR vinden zo snel maar die zal vast meteen 60-70-80 euro worden.)

duurder ja, Amazone was out off stock en geen datum van binnenkomst... Lang leve de Oekraïne oorlog en de fallout in de markt.

ach , ik heb weer een kadootje..... zelf betaald maar nogsteeds een kadootje. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Vraag even na of de dressing stone er niet standaard bij zit. (Die gingen bij mij linea recta de prullenbak in). Je hebt natuurlijk al een grote dressing stone (je 1500), hou je ze ook wat plat mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:17
Mijn vrouw heeft gisteren per ongeluk mijn Wusthof Ikon office-mesje in de vaatwasser gemikt :o

Maar de schade lijkt me te vallen, het lijkt alsof het hout van het handvat iets gebleekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:25:
Vraag even na of de dressing stone er niet standaard bij zit. (Die gingen bij mij linea recta de prullenbak in). Je hebt natuurlijk al een grote dressing stone (je 1500), hou je ze ook wat plat mee ;)
Want?
Ik had me iets ingelezen en een lappingstone is wat anders als een dressingstone dacht ik.
Voor zover ik het goed begrijp is een lappingstone vooral voor het recht/vlaktrekken van slijpstenen (materiaal weg schuren) terwijl de dressingstone bedoelt is om het oppervlak te "verniewen", de metalen flakes er uit te werken en het oppervlak iets te activeren.( de slurry)
Dus meer "openen" van het slijpoppervlak en tegelijkertijd een slurry maken die als "slijppasta" fungeert.
Normaliter maakt je slijpbewegingen met je mes die slurry maar je begint met alleen water en met die steen versnel je dat proces iets.

Was maar 11 euro en ik heb wel gevraagd of ik iets van de "combideal" kon verwachten die op sommige producten zit maar net niet in mijn keuze vallen.

😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

migchiell schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:30:
Mijn vrouw heeft gisteren per ongeluk mijn Wusthof Ikon office-mesje in de vaatwasser gemikt :o

Maar de schade lijkt me te vallen, het lijkt alsof het hout van het handvat iets gebleekt is.
Wat je kan doen is iets als bijenwas gebruiken om de laag weer wat vettigheid te geven die t vaatwasblokje weggehaald heeft. Brengt de kleur weer wat terug.
Bijenwas trekt mooi in zonder glad te blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 16-04-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
copykat schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:13:
[...]

Want?
Ik had me iets ingelezen en een lappingstone is wat anders als een dressingstone dacht ik.
Voor zover ik het goed begrijp is een lappingstone vooral voor het recht/vlaktrekken van slijpstenen (materiaal weg schuren) terwijl de dressingstone bedoelt is om het oppervlak te "verniewen", de metalen flakes er uit te werken en het oppervlak iets te activeren.( de slurry)
Dus meer "openen" van het slijpoppervlak en tegelijkertijd een slurry maken die als "slijppasta" fungeert.
Normaliter maakt je slijpbewegingen met je mes die slurry maar je begint met alleen water en met die steen versnel je dat proces iets.

Was maar 11 euro en ik heb wel gevraagd of ik iets van de "combideal" kon verwachten die op sommige producten zit maar net niet in mijn keuze vallen.

😊
Ja, je hebt afvlakken, schoonmaken en slurrie maken. Ik persoonlijk vind het fijner om voor de eerste twee een andere steen te gebruiken (bij gebrek aan een diamant plaat). En de slurrie van de dressing stone vind ik ook maar mwa, dan zou ik liever de slurrie van een fijnere steen gebruiken.

(Maar die dressing steen zat dus bij al mijn naniwa chosera's (nu pro) gewoon in de verpakking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Jaspervl schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:38:
[...]

Omdat een plaatje meer zegt dan woorden:

[Afbeelding]

Zoiets laat ik dus lekker zitten (moet wel weer geslepen worden maar dat is een ander verhaal ;) )
Oei, dat zijn behoorlijke beschadigen :S

Weet niet hoe dit is gekomen maar een oorzaak zou kunnen zijn een snijplank/blok van kopshout. Dit is funest voor staal van 63 Hrc Rockwell.

Een kunststof snijplank is uit de boze voor een Jap. Bamboe snijplank of hardhout met de nerf in de lengte doorlopend en zeker niet kops.

Je kan er op wachten dat er stukjes uitbreken bij staal van 63 Hrc Rockwell als je een snijplank met kopshout gebruikt. Zeker als je verticaal door je producten gaat. Het mes zakt dan te diep in de plank en even uit balans en hopla.

Een keukenmes van Wusthof -58 Hrc Rockwell- heeft daar minder last van als je op kopshout of kunststof werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
TecTo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:15:
[...]

Weet niet hoe dit is gekomen maar een oorzaak zou kunnen zijn een snijplank/blok van kopshout. Dit is funest voor staal van 63 Hrc Rockwell.

Een kunststof snijplank is uit de boze voor een Jap. Bamboe snijplank of hardhout met de nerf in de lengte doorlopend en zeker niet kops.

Je kan er op wachten dat er stukjes uitbreken bij t staal met een hardheid van 63 Hrc Rockwell als je een snijplank met kopshout gebruikt. Zeker als je verticaal door je producten gaat, Het mes zakt dan te diep in de plank en even uit balans en hopla.

Een keukenmes van Wusthof -58 Hrc Rockwell- heeft daar minder last van als je op kopshout of kunststof werkt.
Na, dit vind ik niets bijzonders en voel je niets van met snijden. Gaat er na een paar keer slijpen gewoon uit. Ik heb messen graag lekker dun achter de snede. Nog een paar keer slijpen en dan ben ik ook af van het metaal nabij de snede fabrieksaf, vaak is het dan nog wat chipperig. Mocht het chipperig blijven zet ik er gewoon een microbevel op en klaar. Dat doen veel gebruikers met dit mes. Snijdt ook wel lichtelijk beter dan een Wusthof ;)

Dit is ze in volle glorie (voor de juiste beeldvorming ;) )
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52007078882_b70407a90d_c.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspervl op 16-04-2022 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Wellicht ben ik een miereneuker maar voor mij is slijpen ook een hobby. Niet alleen voor keukenmessen maar ook voor houtbewerking tools en kostbare zakmessen.

Wat je ziet van links naar rechts van boven naar beneden

Keramische slijpsteen 1600/1200
Diamant 1000/800
Diamant 600/400 (voor het zetten van een nieuwe hoek)
Diamant 200/100 met elastiek waar op een varia van waterproof papier 2000/4000 wordt gebruikt. Ook voor totaal verziekte beitels enz..
Lederen strop waarop micron pasta wordt gebruikt.

Rechts.
Shapton 1000
Shapton 8000
Diamant 400/1000
Hoekmeter om de exacte bevel te bepalen i.s.m. het wicked edge systeem.

Onder oude riem die gebruikt wordt als strop.

Niet afgebeeld een slijpsteen voor de schaatsen maar soms voor wat ruiger werk.

Tis de hobby he ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdS2j61TZmvmm_VtZozG9PgSLSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTiNoYcuDsAvxNDBzaTkidt2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ifusnipe
TecTo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:15:
[...]

Je kan er op wachten dat er stukjes uitbreken bij staal van 63 Hrc Rockwell als je een snijplank met kopshout gebruikt. Zeker als je verticaal door je producten gaat. Het mes zakt dan te diep in de plank en even uit balans en hopla.

Tja... En hier kom ik met precies een ander advies. Bamboe is te hard als snijplank dus uit den boze. Kies middenhard kopshout, voor dunne planken langs de nerf of syntetisch rubber zoals een asahi en dan ben je perfect bezig voor alle messen.

Zit in een flinke discord met hobbyisten, koks en makers waar iedereen dezelfde concensus heeft bereikt hierover :D

Ik denk dat de conclusie hoe dan ook is dat het 9/10 keer de fout van de gebruiker is als er een chip is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ifusnipe
@TecTo kan het niet laten ook even mee te hobbyen.

In de doos:
Skerper 220
Shapton 320, 5k en 8k
Naniwa pro 3k
King deluxe 1k
Atoma 140&1k combi
Welsh slate met welsh slate nagura
Roszutec
Ijo nagura
Nog een random nagura
Paar oude zelf gemaakte stropjes ( voor houtbewerking materiaal)

Buiten de doos:
Tsushima
Een gekke tweezijdige puk voor bijlen

Zoals je zegt... Uit de hand gelopen hobby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9PLfFxI8xa-KfeVXB5K6Y3D-Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrijexgunnWVVK5OeBGqZPXU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik heb redelijk wat slijp ervaring, slijp het liefst op natuursteen.

Heiji SS staat er nu eenmaal om bekend chipperig te zijn als ze uit de workshop komen. Niets mis mee, gaat vanzelf weg en dan is het een erg leuk mes :)
Hebben wel meer messen last van als ze nieuw zijn. De grinder heeft vaak haast en dan wordt de snede wat te heet (vanwege de dunheid). Zonde om alles snel weg te slijpen.

Ligt niet aan de plank of techniek, want het is niet mijn enige mes hé ;)
Bamboe staat als slecht bekend voor een snijplank. Ik houd het ook bij kopshout met een geschikte houtsoort. (Dit is ook de consensus op een groot forum, ook met koks, hobby koks, snijplank makers, messenmakers .e.d.)

[ Voor 56% gewijzigd door Jaspervl op 17-04-2022 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@ifusnipe Wat betreft het sljpen zijn we het eens. Mooi set stenen heb je daar (y)

Met betrekking tot snijplanken deel ik je mening niet. Kan ook met een persoonlijke voorkeur en ervaring te maken hebben.

Kops houd goed voor hakblokken enz. maar voor het fijne snijwerk prefereer ik snijplank met lengte nerf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
ifusnipe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:05:
Welsh slate met welsh slate nagura
Leuk om natuursteen te zien :)
Hoe bevalt de Welsh plate? Hoor ik wel leuke dingen over (alhoewel er veel variatie is natuurlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 16-04-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ifusnipe
Jaspervl schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:36:
[...]

Hoe bevalt de Welsh plate? Hoor ik wel leuke dingen over (alhoewel er veel variatie is natuurlijk)
De steen die ik heb zou ik iig nooit als polijststeen willen hebben. Te veel krassen door de variatie. Die variatie geeft daarintegen best een nette snede! Voor de prijs is het altijd een leuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Snijplanken zijn altijd tegenstrijdig in eigenschappen. Na wat inlezen en rondvragen is er geen ideaal voor iedereen.
Hoe harder en geslotener het oppervlak is des te beter het is voor hygiëne maar slechter voor je messen.
Voor europesche( kwa staal en slijphoek) messen die HRC58 zijn en misschien iets harder is geloof ik beukenhout kops gelijmd ideaal. Harder hout maakt ze sneller bot.
Maar vermoedelijk zijn de scherpe hoek geslepen koolstof messen zo hard dat elke inzinking in hout een risico op afbreken (chippen) oplevert dus dan is een wat meer geslotener oppervlak veiliger omdat de messen ook minder snel bot worden van harder hout.
Beuken heeft ook een bacteriën werende eigenschap. Dus als ik de meeste mag geloven is beuken de meest ideale houtsoort voor de meeste messen.
Prijzig dat wel.
Plastic, bamboe, glas😣 is slecht voor je messen of voor je gezondheid (plastic)
Ik heb rubberwood, wat niet zo hard is als eiken of acacia en walnoothout en goedkoper is dan essen of beuken. Maar ik heb ook geen koolstof messen dus rubberwood is prima. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik herken het probleem met kopshout en hardere messen compleet niet. Ook hele volksstammen (geobserdeerd door keukenmessen) zweren bij kopshout met harde messen. Hout is best wel gekarakteriseerd, aangeraden wordt een Janka hardheid van tussen de 850 en 1600 voor een snijplank. Volgens mij zijn alle houtsoorten wel hygiënisch, nooit van verschillen gehoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 17-04-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Overigens wat betreft de chipperigheid van Heiji, dat is ook een van de redenen dat JKI ze eerst volledig slijpt voordat ze verkocht worden als Gesshin Heiji (niet het enige verschil). De mijne is direct van de workshop en is op verzoek iets dunner gemaakt.

Overigens een mes dat me moeilijk met een slijp systeem te slijpen lijkt, tenzij de geometrie veranderd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De grap is als je gaat lezen over welk hout en wat voor materiaal er van alles voorbij komt als mening, opinie, informatief. Onderzoek.
Kijk bamboe is simpel, goedkoop, groeit supersnel dus milieu vriendelijk, word in grote hoeveelheden in allerlei vormen geperst. Dus ook snijplanken. Word verkocht als vloeistof dicht. Onderhoudsvrij, hygiënisch. Dat het voor je messen minder goed is omdat het harder is dan ander hout word natuurlijk niet in het verkoopinformatieblad vermeld.

Kopshout is als een kwast : de vezels sluiten weer nadat je je mes er uit haalt.
Geen groeven zoals bij lengte hout en dus ook geen ophoping van vuil.De houtvezels worden ook niet doorgesneden of gebroken zoals bij lengtehout.
Ik vind overigens een houtnerf die zichbaar is in de met olie behandelde plank vaak mooier der uit zien dan blokjes aan elkaar geplakt.
Walnoten plank of een acacia of een andere donkere houtsoort "smoelt" wel meer dan een rubberwood kopshout plank.
Maar ik ga gewoon af op wat merendeel verwoord, thuis is een houten plank die goed gelijmd is en netjes onderhouden word met olie en af en toe gereinigd met citroen en zout de meest fijne werkplek.
Bij voorkeur kops hout. En geen zeer harde houtsoorten zoals bamboe.
En in mijn prijsrange en oppervlakte vd plank was Rubberwood kopshout gelijmd waar ik op uit kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Jaspervl schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:22:
Overigens wat betreft de chipperigheid van Heiji, dat is ook een van de redenen dat JKI ze eerst volledig slijpt voordat ze verkocht worden als Gesshin Heiji (niet het enige verschil). De mijne is direct van de workshop en is op verzoek iets dunner gemaakt.

Overigens een mes dat me moeilijk met een slijp systeem te slijpen lijkt, tenzij de geometrie veranderd wordt.
Juist met een goed slijpsysteem waar je de exacte hoek kan instellen zo ook over de totale lengte van het lemmet de geometrie kan handhaven is de kern van een goed slijp systeem. De prijs is evenredig aan de kwaliteit.

Een eenvoudige manier om te controleren of het systeem goed is ingesteld is even met een viltstift over het snijvlak te gaan. Als alles precies en evenredig wordt weggeveegd met een lederen strop weet je dat er aan alle voorwaarden is voldaan om het mes zo te slijpen dat er niets maar dan ook niets aan de geometrie wordt veranderd.

Er zijn genoeg filmpjes op YT waar te zien is hoe diverse Japanse messen en ander soorten worden geslepen op het Wicked edge systeem.

Te vaak zie je dat messen worden verziekt op slijpstenen en de hoek lukraak wordt bepaald. Niet voor niets gebruiken serieuze slijpers tools die bij herhaling de juiste hoek van de bevel garanderen. Dit doe je niet zomaar even los uit de pols.

Maar ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en daar. wil ik het bij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
TecTo schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:37:
[...]

Juist met een goed slijpsysteem waar je de exacte hoek kan instellen zo ook over de totale lengte van het lemmet de geometrie kan handhaven is de kern van een goed slijp systeem. De prijs is evenredig aan de kwaliteit.

Een eenvoudige manier om te controleren of het systeem goed is ingesteld is even met een viltstift over het snijvlak te gaan. Als alles precies en evenredig wordt weggeveegd met een lederen strop weet je dat er aan alle voorwaarden is voldaan om het mes zo te slijpen dat er niets maar dan ook niets aan de geometrie wordt veranderd.

Er zijn genoeg filmpjes op YT waar te zien is hoe diverse Japanse messen en ander soorten worden geslepen op het Wicked edge systeem.

Te vaak zie je dat messen worden verziekt op slijpstenen en de hoek lukraak wordt bepaald. Niet voor niets gebruiken serieuze slijpers tools die bij herhaling de juiste hoek van de bevel garanderen. Dit doe je niet zomaar even los uit de pols.

Maar ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en daar. wil ik het bij laten.
Dit is een primaire bevel van iets meer een cm (die volledig geslepen dient te worden). De hoek is niet constant van hiel naar tip. Dus kan ik me er weinig bij voorstellen.

Niets mis met slijp systemen hoor, scherp is scherp.
WE lijkt me een stuk prettiger dan een edge pro of zo, want je kan makkelijk met verschillende hoeken werken voor de verschillende zijdes van het mes.
Enfin

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 18-04-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Nu zie ik mijzelf absoluut niet als serieus, maar uit de losse pols een hoek zetten is iets wat ik mijzelf wel eigen heb gemaakt in de afgelopen pakweg 25 jaar.
Het bijwerken van een al bestaande hoek is imho redelijk kinderspel op een steen zolang je voldoende feedback krijgt.

Variabele hoeken met fatsoenlijke transitie zie ik niet gebeuren op een slijpsysteem.
Mgoed, als je graag je 17 graden hiel in je bamboe plank verzinkt dan staat dat je vrij natuurlijk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

De Wicked Edge systemen zijn vrij prijzig voor iemand die thuis gewoon zijn messen wilt scherp houden.
uberhaupt hebben dit soort systemen de schijn tegen in mijn ogen als ultiem slijptool voor thuis.
- smalle kleine stenen (gaan snel op denk ik wat aftersailkosten met zich mee brengt al zal diamand wel mee vallen maar die zijn duur.
- enkele as waarover het glijd dus kans op gekanteld slijpen wat je slijpsteen extra snel verslijt.
- cirkel radius terwijl het mes een rechte lijn met een curve richting de punt volgt.
De afstand verloopt en daardoor de hoek op t mes ook. ( pythagoras)

Draaiende stenen zijn denk ik de meest constante hoek, met een goed geleidings systeem vh mes ook de meest stabiele en contante slijp druk. (over duur gesproken :X )
nadeel bij het kleiner worden vd steen word de hoek en snede anders door de veranderende radius.
(vandaar die grote wagen wielen bij de fabrieks slijpers)

Die klemmetjes zijn handig om je muscle memory een beetje te trainen maar irritant met slijpen en ze laten krassen achter op je mesrug.

Ik heb nog geen wielgelagerde hoek hulpjes voor messen gezien, die rollen over de steen. (wat ook lastig is gezien het feit dat een mes aan weerszijde teveel overhangt)

Maar wat volgens mij de meest ideale/veelzijde slijpsteen houder is een systeem waar normale platte slijpstenen in kunnen (die je al hebt) en toch een vast hoek kunnen houden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8LF_DjfcrjKcUMM_c5BZFCRdKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DurchMTRJFJFSDBvXOkyM8H7.jpg?f=fotoalbum_large

- Steen in een geveerde holder: veerdruk bepaald de slijpdruk en compenseert de slijtage vd steen. af en toe bijstellen klaar.
- Twee dubbele geleider stangen met aldan niet gekoppeld aan elkaar de wagens waar je de hoek kan instellen. (vaak de zelfde hoek dus 1 keer instellen klaar. omdat de afstand tot de slijpsteen het zelfde blijft is de hoek ook constant.)

De hoek hulp gaat niet over je steen, je mes zit niet vast geklemd in een houder maar tussen je vingers en een afstelbare wig. dus je kan gewoon het mes makkelijk verplaatsen over de steen.
dit gehele pakket klem je op een waterbak net zoals een steen houder en klaar.
T zit in mn hoofd als beeld maar ik heb nog niet iets gevonden wat ik kan ombouwen tot zoiets.
dicht bijzijnde is een scannerwagen van een printer. (waar de spiegels of ledarray in zit en onder je glasplaat heen en weer gaat.)

edit: was een 5sec schets. :P zal eens kijken of ik met ruitjes papier een betere kan tekenen.
tekenprogramma's werken niet voor mij te ingewikkeld en duurt te lang voordat ik het programma in de vingers heb.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 18-04-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@copykat Op een gegeven moment wordt het makkelijker de steen te laten bewegen. ;)

Maar wellicht kom je een heel eind als je een brug last tussen twee ladedragers, dan heb je in ieder geval de beweging die je wilt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Waar t bij variabele messen slijpen om gaat is dat de curve vh mes gevolgd kan worden in een vloeiende transitie. Als je t mes vast zet en de steen beweegt kom je op zo'n WE uit. 😁

Een brug met twee verchroomde assen en messing glijbussen zou inderdaad prima kunnen.
Tis meer iets wat in mn hoofd blijft hangen als oplossing voor t slijphoek probleem met de losse hand.
Ik doe t te weinig om een echte consistentie te krijgen. En ik wil wel enigzins knap werk afleveren.
Scherp is scherp maar je mes moet er ook netjes uitzien vind ik. Gebruikt en werksporen mag maar wel maar niet "verkloot".

De viltstift truc werkt over t algemeen wel goed in de vrije hand en door fijnere grit stenen te gebruiken slijp je langzamer en kan je eerder corrigeren op zicht en gevoel. Dit lukt me nog wel t gaat langzaam maar met een redelijk netjes en scherp resultaat.

Maar een bevel echt zetten die er constant uitziet.....
:X zo uit de losse pols? Dat vergt wel wat vakmanschap. Zelfde als uitdunnen daar waag ik me niet eens aan.
Dat zou ik toch eerder met een draaiende watersteen doen, hoef ik alleen maar de hoek en verplaatssnelheid in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
copykat schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:56:
De Wicked Edge systemen zijn vrij prijzig voor iemand die thuis gewoon zijn messen wilt scherp houden.
uberhaupt hebben dit soort systemen de schijn tegen in mijn ogen als ultiem slijptool voor thuis.
- smalle kleine stenen (gaan snel op denk ik wat aftersailkosten met zich mee brengt al zal diamand wel mee vallen maar die zijn duur.
- enkele as waarover het glijd dus kans op gekanteld slijpen wat je slijpsteen extra snel verslijt.
- cirkel radius terwijl het mes een rechte lijn met een curve richting de punt volgt.
Aliexpress diamantstenen voor zo'n slijpsysteem. Kosten letterlijk enkele euro's (3 euro ofzo).
iig compatible met edgepro (en het zou me niks verbazen als er ook wicked edge compatible stenen zijn voor kleingeld)
Ze doen het perfect op mijn specialistischere staalsoorten (zoals M390 zakmessen, en de SG2 keukenmessen). Dus denk ook dat het echt diamant is.

Kun je alsnog een echt systeem kopen, maar goedkope stenen, als je dat zou willen. Of gewoon een goedkoop slijpsysteem + slijpstenen van ome ali, en klaar zijn voor minder dan één goede normale slijpsteen. Eventueel met een levenslange voorraad aan diamantstenen (ze gaan overigens best lang mee).

Hoe je zo'n systeem m.i. moet gebruiken:
- één keer slijpen op de gewenste hoek, effectief reprofilen.
- noteren hoe het mes erin zit, zodat dat volgende keer te herhalen is
- volgende keer is de hoek gelijk over de hele lengte (ten opzichte van de eerste keer reprofilen) en hoef je er nog maar een paar keer overheen te vegen.

Overigens verandert de hoek niet voor zover de snede recht is (kan het niet exact wetenschappelijk onderbouwen met formules, maar met mijn onderzoek destijds kwam ik iemand tegen die het vergeleek met de hoek hoe dakpannen liggen op een schuin dak ten opzichte van de dakrand; die hoek is ook constant). Wel verandert de hoek daar waar de snede niet recht is (bijv. richting de punt), en dat kun je ook zien aan de snede dat de hoek daar anders wordt. Maar als je de volgende keer op dezelfde manier het mes erin plaatst, en op de zelfde manier de hoek bepaalt, is het wel telkens gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
YouTube: YouTube

Die staat als erg goed bekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@copykat Dat ligt eraan hoe de steen beweegt natuurlijk...
Als ik een fatsoenlijke werkplaats had dan had ik al een waterslijpschijf gehad. ;)

Viltstift gebruik ik ook nog wel eens als ik twijfel, vaker als het mes niet van mij is. Een plakbandje (des noods dubbel) lineair aan de snede wilt ook wel helpen als je gaat uitdunnen, dat voel je direct als het de steen raakt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
copykat schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:56:
Een systeem beoordelen waar je geen kaas van hebt gegeten. Je maakt het nog eens duidelijk met je commentaar.

Je kan de -laten we het slijpstaafjes noemen- horizontaal bewegen en tijdens deze beweging ook verticaal. Zodoende krijg je een bevel die op de tiende mm over het gehele lemmet gelijk is. Niks nada dat de geometrie veranderd! Wil je het wel dan is ook dit systeem uitermate geschikt omdat alles in is te stellen.

Wil je bijvoorbeeld je mes over ge hele lengte 5mm polijsten en daarna je snijhoek zetten, geen enkel probleem.

Buiten het keuken gebeuren slijp ik zak en hobby messen met de prijs waar je een respectabel aantal Jappen voor koopt.

Zoals ik al eerder heb vermeld; 'this the hobby' maar als jij het anders zie prima en daar ga ik ook geen kritiek op leveren. Geen zin in wie het verst kan plassen of welke manier van slijpen het beste is. Gaat uiteindelijk waar je zelf tevreden mee bent maar oordeel niet over iets waar jezelf geen ervaring mee hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 18-04-2022 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ifusnipe
Als je je mes scherp kan krijgen en uitdunnen waar nodig... Wat maakt de manier dan uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
ifusnipe schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:32:
Als je je mes scherp kan krijgen en uitdunnen waar nodig... Wat maakt de manier dan uit?
Ik persoonlijk vind het erg leuk om verschillende manieren te proberen en te begrijpen wat de voor en nadelen zijn, en zien wat voor mij werkt. Maar dat is meer het hobby aspect.
Overigens niet om je tegen te spreken (volgens mij meer in dezelfde geest) een scherp mes is een scherp mes, en iedereen kan zelf bepalen wat ze het prettigst vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 18-04-2022 20:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
De allerleukste manier van slijpen blijft imho op de onderkant van een mok in een appartement aan een warm strand omdat je je meuk vergeten bent en niet door het plastic van de worst komt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

TecTo schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:54:
[...]

Een systeem beoordelen waar je geen kaas van hebt gegeten. Je maakt het nog eens duidelijk met je commentaar.

Je kan de -laten we het slijpstaafjes noemen- horizontaal bewegen en tijdens deze beweging ook verticaal. Zodoende krijg je een bevel die op de tiende mm over het gehele lemmet gelijk is. Niks nada dat de geometrie veranderd! Wil je het wel dan is ook dit systeem uitermate geschikt omdat alles in is te stellen.
Heb hem nooit gebruikt nee, wel naar gekeken en reviews bekeken van dit systeem voordat ik mn stenen kocht. Ook op aliexpres.
Wat betreft mn commentaar,
Van links naar rechts is een pendel beweging wat is een cirkel beweging zoals een klok pendel. Als je niet op de cirkel blijft veranderd de hoek: binnen de cirkel kleinere hoek buiten de cirkel grotere hoek. (van uit t scharnier gezien. ) Kleinere hoek betekend grotere hoek in de bevel . Dus t midden is zeg 20 graden en de uiteinde 10cm verder kan 18graden zijn (overdreven gezegd) Op en neer bewegen veranderd niks aan de hoek (en de pendel variatie) alleen het contactpunt op de slijpstaaf/steen.
Zal minimaal zijn (er is vast een wiskundige die de variatie van de hoek kan uitrekenen)

Verder is de "steen" hangend aan twee bussen ook los op de staaf roterend : wrijving zorgt voor een roterende kracht en zal de steen op de leading edge meer druk hebben dan op de trailing edge.(wil kantelen)
De reden waarom ik niet gegaan ben voor dit systeem was dat de systemen die in reviews boven kwamen behoorlijk prijzig waren en de alie expres versies kwa prijzen in combinatie van die kleine stripjes als stenen wel interessant waren maar niet erg goed te beoordelen waren op afstand kwa kwaliteit. Was bang voor een flimsie hoek instel en mesklem dat dat snel ruimte zou krijgen of zo. Ali heeft een hoop imitatie meuk en het is lastig te beoordelen wat troep is en wat niet. Zeker met dit soort dingen.
En als overal iets ruimte/speling in zit zie je dat versterkt terug in het slijp resultaat.

Zelfde met de ronde waterstenen op een slijpmotor, de grits die je kon kopen waren voor zover ik kon zien te grof voor de keukenmessen
https://www.heiz24.de/wet...3Ibg7lEAQYASABEgJbcfD_BwE
En liep ook best in de papieren als je de machine en de stenen ging optellen.
Dus dat viel ook af.
De (electrische)doorhaal machines zijn vooral goed om je messen te slopen heb ik hier begrepen. Worden wel scherp maar het gaat nogal lomp. Dus ook in de niet gehaalde ideeënbus.
Enige wat prijstechinsch een beetje te doen was en toch een betrouwbare kwaliteit van de stenen is met de hand op een vlakke steen. Met 50 euro kan je al lekker je mes weer scherp krijgen.

Al en al nu met de rest van de stenen die ik gekocht heb na mn eerste keus (shapton 1500grit) kom ik ook al op 200 euro maar goed dat is in stapjes.... :)
Wil je bijvoorbeeld je mes over ge hele lengte 5mm polijsten en daarna je snijhoek zetten, geen enkel probleem.

Buiten het keuken gebeuren slijp ik zak en hobby messen met de prijs waar je een respectabel aantal Jappen voor koopt.

Zoals ik al eerder heb vermeld; 'this the hobby' maar als jij het anders zie prima en daar ga ik ook geen kritiek op leveren. Geen zin in wie het verst kan plassen of welke manier van slijpen het beste is. Gaat uiteindelijk waar je zelf tevreden mee bent maar oordeel niet over iets waar jezelf geen ervaring mee hebt.
Ik begrijp dat je zeer respectabele collectie aan prijzige messen hebt en een dito slijpsysteem.
zo'n 500-1000euro? system zal vast en zeker goed werken. Daar heb ik geen kritiek op.

Mijn beoordeling was gebaseerd op wat de informatie op internet beschikbaar stelde en logica.
De stelling dat de slijphoek fixed is klopt niet, wel bijna fixed en variabel af te stellen naar je eigen wensen.
En hoe groter de pendel arm hoe groter de cirkel en dus kleinere variatie op de hoek.
De "Apex" was ook een optie.

De knives en tools variant was een goed alternatief want veel andere systemen zijn honderden euro's verder.
Toch werd daar over de mesklem gesproken als niet stabiel wat de slijphoek ook niet ten goed komt.
Al en al zijn slijpsystemen onder de 150euro een risico op teleurstelling kwam ik achter tijdens mn zoektocht naar een simpel en goed slijpsysteem.
En die "vier stokjes schuin in een plankje" is me helemaal een raadsel hoe je dat kan gebruiken.

Er bleef weinig over dan gewoon leren slijpen en wetten met de hand op een platte steen als je onder de 250 euro in total wilt blijven. :)

Sorry voor de lange reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@copykat Onder andere Tormek maakt 4K watersteentjes. ;)
Goedkoop is dat inderdaad niet, tenzij je meer dan je eigen messen slijpt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo mn "laatste" aankopen zijn binnen.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDOFB7G4LodtWpUL5Y5r3g_-qPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0tbdTVK079xKlw0ecrYOxRR.jpg?f=fotoalbum_large
Naniwa professional Stone p304 400grit
Gladde stroplank (in een mooi doosje ;-) )
twee compounds medium en fijn.
en de "dressing stone" korrel 600.

Alles wat ik nu verkloot ligt niet aan het gereedschap _O-
400/600-1500-4000 stropplank+compound
steen houder en waterbak.
egaliseersteen en dressingsteen.

Binnenkort maar eens een "vismes" slijpen van voor tot achter en de keukenmessen nabehandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Laatst online: 15:21
ifusnipe schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:10:
[...]

Eigenlijk had ik het meer over het leerprocess haha. Ik zie hem hier namelijk gewoon staan: https://baptist.nl/slijpe...een-keramisch-korrel-1000
Bedankt voor de link, als het goed is ontvang ik de steen morgen en dan kan het echte werk gaan beginnen :).

Nog tips voor het goed krijgen van de hoek van slijpen? Kwam ergens de tip tegen om met een permanent marker te werken maar misschien zijn er makkelijkere manieren.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ifusnipe
XyritZz schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:50:
[...]

Bedankt voor de link, als het goed is ontvang ik de steen morgen en dan kan het echte werk gaan beginnen :).

Nog tips voor het goed krijgen van de hoek van slijpen? Kwam ergens de tip tegen om met een permanent marker te werken maar misschien zijn er makkelijkere manieren.
Permanent marker is inderdaad de makkelijkste visuele manier. Daarna is het gewoon oefenen om een hoek vast te houden waar nodig. Zoals genoemd zou ik de JKI sharpening playlist bekijken voor wat tips en uitleg.

Daarnaast is mijn tip om zonder druk te "stroppen" op je steen na het slijpen. Dat zou denk ik ook in die playlist moeten staan. Dat zou je enorm moeten helpen, als je daarna klaar bent even over je spijkerbroek stroppen en klaar. Als je geen spijkerbroek hebt kan een krant ook. Maar kijk uit met te veel stroppen, veel mensen ronden hun snede daarmee en dat wil je niet.

Ach ik ga weer te veel door, laat vooral weten hoe het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
ifusnipe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:36:
[...]

Permanent marker is inderdaad de makkelijkste visuele manier. Daarna is het gewoon oefenen om een hoek vast te houden waar nodig. Zoals genoemd zou ik de JKI sharpening playlist bekijken voor wat tips en uitleg.

Daarnaast is mijn tip om zonder druk te "stroppen" op je steen na het slijpen. Dat zou denk ik ook in die playlist moeten staan. Dat zou je enorm moeten helpen, als je daarna klaar bent even over je spijkerbroek stroppen en klaar. Als je geen spijkerbroek hebt kan een krant ook. Maar kijk uit met te veel stroppen, veel mensen ronden hun snede daarmee en dat wil je niet.

Ach ik ga weer te veel door, laat vooral weten hoe het gaat!
Gisteren de eerste poging gedaan, mes is zeker scherper geworden en glijdt moeiteloos door een papiertje heen maar functioneert nog niet als scheermes op m'n arm :P

Denk wel dat er nog aardig wat winst te halen is in stabieler houden van de hoek, en ik moet nog wat oefenen met de punt ook goed mee slijpen.

Nu heb ik in de keukenla één wat "leuker" mes liggen die ik ooit voor m'n verjaardag gekregen heb, en daar is een stukje uit gesprongen en ook een klein barstje te zien rond die plek. Kan ik dat met deze steen ook wegwerken, of is het verstandiger dat toch een keer met een wat grovere steen te doen?

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Ik denk dat het meest nuttig is te leren voelen of je op de snijrand zit tijdens het slijpen. Dus niet zozeer focussen op een constante hoek (dat resulteert m.i. in stijf houden van handen/polsen), maar gewoon de bestaande snijrand op de slijpsteen 'drukken' en je daardoor laten leiden.

Een permanent marker dan 'ter controle' dat je goed zit.

googleplaatje voor de beeldvorming:
Afbeeldingslocatie: https://reviewed-com-res.cloudinary.com/image/fetch/s--VPQKoW_E--/b_white,c_limit,cs_srgb,f_auto,fl_progressive.strip_profile,g_center,q_auto,w_972/https://reviewed-production.s3.amazonaws.com/1566595387497/how-to-sharpen-knives-hero.jpg

En wat ook helpt om de hoek constant te houden: het mes niet direct diagonaal op de steen leggen, maar in een hoek. Zoals bijv. in dit filmpje bij 7:10 (en vast op meer momenten):
YouTube: How to Sharpen on Whetstone Like a Knife Addict
Daardoor kun je het mes stabieler houden is mijn ervaring.

[ Voor 48% gewijzigd door defusion op 21-04-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
XyritZz schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:14:
[...]

Gisteren de eerste poging gedaan, mes is zeker scherper geworden en glijdt moeiteloos door een papiertje heen maar functioneert nog niet als scheermes op m'n arm :P

Denk wel dat er nog aardig wat winst te halen is in stabieler houden van de hoek, en ik moet nog wat oefenen met de punt ook goed mee slijpen.

Nu heb ik in de keukenla één wat "leuker" mes liggen die ik ooit voor m'n verjaardag gekregen heb, en daar is een stukje uit gesprongen en ook een klein barstje te zien rond die plek. Kan ik dat met deze steen ook wegwerken, of is het verstandiger dat toch een keer met een wat grovere steen te doen?
Een barstje klinkt wat minder... Wellicht een fotootje plaatsen?
Normaliter zou ik aanraden om het voorlopig bij de 1000 grit te houden om ervaring op te doen.
Zoals eerder aangegeven slijp ik chips er gewoonlijk niet meteen uit, dat komt over tijd wel.

En.. gefeliciteerd met een scherper mes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:25
Lees nu een tijdje mee,
Heb een messenset + block uit een C100 actie nog, zie rechts op de foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3btCRAdLOf6KybOQjgZYJK3S8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MidjvM1UPZTg0ffRtyW9Vxih.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dat jullie wat meer ervaren zijn slijpen jullie ook voor vrienden en familie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
meestal niet, meestal hebben die alleen maar crappy messen en geen interesse.

Voor degene die wel geïnteresseerd zijn is het een ander verhaal. Dan gaan we gezellig samen wat slijpen. Soms wordt er een mes of wat slijp artikelen weggegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaspervl op 21-04-2022 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Ik doe dat wel eens, al is het meestal inderdaad troep wat ze hebben.
Wat ik veel hoor is dat in een huishouden 1 persoon geen respect heeft voor materiaal en de ander wel. Investeren in goede messen en soms zelfs slijpen is dan gewoon doodzonde. Een beetje helpen vind ik dan niet erg.

Een aantal keer het arsenaal uit profi keukens gedumpt gekregen omdat "slijpboer" het materiaal "verziekt" heeft. Helaas valt dat ook binnen de vriendenkring. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

XyritZz schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:50:
[...]

Zo'n slijp tooltje als dit.

Anders veel oefenen. Bij voorkeur op je oude messenset. 😋

Grootste probleem is vaak de originele hoek "vinden". 15 , 18, 20, daar helpt de marker mee.
Beetje je eigen "slijphoek" vinden die je messen jou messen maken.

Zo'n slijp systeem is duur maar na aanschaf Foolproof.
Hoek instellen, mes er in klemmen, noteren welke hoek en met welk mes en waar geklemd.
Beetje heen en weren met de slijpsteen. Mes omdraaien op nieuw heen en weren.
Andere grit repeat.
Klaar.

ik gebruik vaak even zo'n hoektooltje als reminder wat ongeveer 20 graden is.. Papiertje er tussen tegen krassen, op mn eerste slijpsteen actie. Daarna laten de slijp krassen de hoek goed zien en is de marker een goede guideline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
copykat schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:45:
400/600-1500-4000 stropplank+compound
steen houder en waterbak.
egaliseersteen en dressingsteen.

Binnenkort maar eens een "vismes" slijpen van voor tot achter en de keukenmessen nabehandelen.
Je hebt een mooie set zo. Heb je al wat met de 400 kunnen spelen? Ben benieuwd wat je ervan vindt ;)
(Vergeet ook niet wat andere dingen uit te proberen , als 400 -> strop (bv slagersmes, zakmes), 400 -> 4000 e.d.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Jaspervl schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:43:
[...]

Je hebt een mooie set zo. Heb je al wat met de 400 kunnen spelen? Ben benieuwd wat je ervan vindt ;)
(Vergeet ook niet wat andere dingen uit te proberen , als 400 -> strop (bv slagersmes, zakmes), 400 -> 4000 e.d.)
Dankje,
Nee, ik was van plan vandaag in de tuin wat te doen in t zonnetje maar de tuin opruimen liep wat uit.
Miste zelfs de f1 start....
Plus een biertje op en ik heb 1 ijzeren regel geen alcohol met messen slijpen.

Deze week paar dagen vrij dus;
Ik begin met mn rvs vismes van zweeds staal.
400 eerst even soaken en dan freehand aanzetten.
Doorzetten op de 4000 en strop.
Zal wat foto's maken vd slijpsporen.
En dan ook meteen mn leatherman.

Kijken of de strop met fine compound ook een beetje polijsten kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Raymond P schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:57:
Ik doe dat wel eens, al is het meestal inderdaad troep wat ze hebben.
Wat ik veel hoor is dat in een huishouden 1 persoon geen respect heeft voor materiaal en de ander wel.
Ik heb al een paar keer een van mn messen in de vaatwasser besteklade gevonden.
Net gered voordat ie aan gezet is en soms tijdens/na het vaatwasprogramma....
Gelukkig is de lade boven in de vaatwasser minder "vochtig" en heet als de bestek mand onder in maar dan nog.
Steeds een discussie. Die messen moet je meteen met de hand even schoonmaken en niet laten liggen met vervuiling.... En dan als antwoord : " ik had hem alleen even daar neer gelegd" oeh, echt? Geen idee zeker vergeten.... :F

Je zou bijna je oude set ernaast zetten van gebruik die maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNWkzKXAf-K4_5OJds_2elCokeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BtC3uNlwkfZi04utHLgqMnQ.jpg?f=fotoalbum_large

De fatsoenlijke messen mag ze alleen gebruiken in combinatie met een snijhandschoen.
Dat heeft hier geholpen er een bewust proces van te maken. Voor de boterham en soortgelijk is het drempelverhogend en mag ze "de kip" pakken.
Zo af en toe vis ik nog wel eens een houten spatel uit de vaatwasser.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49976584806_9dd0740d03.jpg

Ik heb maar wat messen geregeld voor m'n vrouw waar ze mee kan doen en laten wat ze wilt (op de 2e van links na, maar die kan veel hebben).
Ik zou bijna zeggen dat ze zo eigenwijs is als ze lang is, maar ze is niet erg lang. Ze doet bijna alles dan ook met die petty. (Een robuuste santoku wordt nauwelijks gebruikt, dit zijn de gebruikers).

[ Voor 8% gewijzigd door Jaspervl op 25-04-2022 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Bij mij is het gelukkig t aardappelschil mesje dat t meest in de vaatwasser terecht komt. Sabatier
Een dunschiller, die ik had gekocht om minder aardappel onder schil weg ge gooien,is gevaarlijk die wil ze niet gebruiken... Simpeler dan een dun schiller is er niet dacht ik maar een haakmes is veiliger....

Dacht ff dat ik de enige was met een eigenwijze vrouw die geen respect heeft voor gereedschap.
Maar t schijnt ingebakken te zijn bij allemaal. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Hehehe,ze is niet de enige eigenwijze in ons gezin ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ifusnipe
Mijn vrouw heeft zowaar interesse, dus heb een burgvogel gekocht voor het lompe werk en voor de rest pakt ze alles en doet er normaal mee :) heerlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
copykat schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:48:
[...]

Plus een biertje op en ik heb 1 ijzeren regel geen alcohol met messen slijpen.
[...]
Haha ik gebruik zelfs helemaal geen scherpe messen meer als ik alcohol op heb, snij elke keer in m'n vingers :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
copykat schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:44:
Dacht ff dat ik de enige was met een eigenwijze vrouw die geen respect heeft voor gereedschap.
Maar t schijnt ingebakken te zijn bij allemaal. 😁
Voordat je grootse plannen maakt om van kamp te wisselen, ik heb twee vriendinnen waarbij het de man is die de messen om zeep helpt. Één daarvan is/was profi kok (grootkeuken). ;)

@XyritZz Een leuke aanscherping op die regel, maar imho zijn botte messen een stuk gevaarlijker. Helemaal als je niet helemaal nuchter bent.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
Voor mij is koken 'plezier' in de keuken en gaat vaak samen met een goed glas wijn en soms blijft het niet bij 1 glas als het een lange sessie is. Er moet immers geproefd worden ;)

Mise-en-Place is de fase waarin er met scherp gereedschap wordt gewerkt en dan valt het allemaal wel mee wat betreft alcohol gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tijdens koken en eten snijden ben ik minder principieel. 😉
Vooral met slijpen waar je met je vingers erg dicht bij de snijrand zit en langs een rand glijd wat als een schaar kan werken en regelmatig de edge moet bevoelen voor een bur oid ben ik wat principieler uit voorzorg.

Tijdens koken is je hand verder te leggen op je voedsel en au kant van je mes is naar onderen gericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik kocht ooit, 12 jaar geleden, een setje messen van Herman den Blijker bij de Blokker. Koksmes, broodmes, vleesmes en een groentemes. Uiteindelijk gebruik ik dat vleesmes nooit en het broodmes ook niet bepaald dagelijks. Het koksmes en groentemes gebruik ik wel elke dag een paar keer. En die zijn na twaal jaar grondig versleten.

Ik ben er niet altijd even zuinig mee geweest. Paar keer (vaak!) zelf geslepen met zo'n doorhaler, er zijn wat hapjes uit de snijvlakken, in het begin gingen ze gewoon zo in de vaatwasser en met andere messen in de lade, etc. Vorig jaar heb ik ze nog maar eens laten slijpen bij de plaatselijke messentent, maar binnen de kortste keren waren ze weer bot. Een uitje fijn snipperen was al te lang een uitdaging en ook gewoon gevaarlijk. Door de botheid zette ik soms teveel kracht en dus hakte ik pasgeleden bijna mijn eigen vinger eraf.

Dus, tijd voor wat nieuws. Twaalf jaar met een budgetmessenset doen is best netjes denk ik, dus ik dacht erover weer zoiets te halen. Maarja, dan ga je eens lezen in dit topic en de rest van het internet en voor je het weet heb je prachtige Japanse messen van 300 euro per stuk ergens in een winkelwagentje zitten.

Dat vond ik toch te gek worden, en dus heb ik een mooie middenweg gevonden denk ik. Een Wüsthof Classic Ikon 20 centimeter koksmes, een Classic Ikon officemesje en een aanzetstaal erbij. Kan ik m'n inner Gordon Ramsey channelen voor ik wat ga snijden. En geen fancy kuiltjes enzo, gewoon een goeie upgrade tov mijn oude messen. (En ja, ik weet dat dat officemesje geen vervanging is voor m'n groentemes) Bij elkaar was ik zo'n 180 euro kwijt.

Eerste indruk: Bij het uitpakken sneed ik mezelf aan het officemesje dus scherp zijn ze wel. Inmiddels nu een aantal dagen gebruikt en dat bevalt me meer dan prima. Eindelijk weer scherpe messen en wat ik persoonlijk erg fijn vind, dat was ook mijn eerste indruk in de kookwinkel, is dat het Wüsthof koksmes een langere en dikkere greep heeft dan mijn oude mes. Ik heb nogal lange vingers en brede handen, dus veel snijden leverde nog weleens wat kramp en ongemak op. Ik verwacht dat een stuk minder te hebben met deze messen.

Anyway, tl;dr: Kocht nieuwe messen van Wüsthof om mijn Herman den Blijker messen te vervangen. Blij mee, goeie aankoop.

En mijn doorhaalslijper ligt in de prullenbak.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@AtleX die Wüsthofs ikons zijn zeker mooie en goede messen.
Mag ik de universeelmes nog aanbevelen? Goed alternatief voor een fileermes.
pefecte maat voor schoonsnijden van je vlees.

Die greep is inderdaad ook een van de redenen dat ik de 20cm koksmes gekocht heb.
houd ontspannen vast.

Wat voor aanzetstaal heb je er bij gekocht? De wusthof?
Ergens kan ik me herinneren dat metalen aanzetstalen zo zacht zijn vergelijk met de hardheid vh mes (HRC58-61 in mijn geval) dat het weinig deed en de keramische grovere "slijpstaven" slopen je edge hoek van je mes vrij snel als je niet de juiste hoek aanhoud.
uit eindelijk zelf toen gekozen voor een keramische zeer fijn slijpstaaf. op aanraden van de verkopende partij. Gebruik hem af en toe.
ben erg voorzichtig met zo'n wobbly staaf lang mn snijrand te trekken. meestal paar rustige halen staand met de punt op de snijplank. Beetje er langs laten glijden.

Een stroppingplankje schijnt makkelijker en effectiever te zijn als strak trek / rechtzet gereedschap.

maar veel plezier met een setje kwaliteit je zal t merken dat je veiliger en makkelijker eten klaar maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

copykat schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:43:
@AtleX die Wüsthofs ikons zijn zeker mooie en goede messen.
Mag ik de universeelmes nog aanbevelen? Goed alternatief voor een fileermes.
pefecte maat voor schoonsnijden van je vlees.
Bedankt, dat ziet eruit als nog een goeie aanvulling van de messen die ik nu gekocht heb!
Wat voor aanzetstaal heb je er bij gekocht? De wusthof?
Ergens kan ik me herinneren dat metalen aanzetstalen zo zacht zijn vergelijk met de hardheid vh mes (HRC58-61 in mijn geval) dat het weinig deed en de keramische grovere "slijpstaven" slopen je edge hoek van je mes vrij snel als je niet de juiste hoek aanhoud.
uit eindelijk zelf toen gekozen voor een keramische zeer fijn slijpstaaf. op aanraden van de verkopende partij. Gebruik hem af en toe.
ben erg voorzichtig met zo'n wobbly staaf lang mn snijrand te trekken. meestal paar rustige halen staand met de punt op de snijplank. Beetje er langs laten glijden.
Het is inderdaad een Wüsthof aanzetstaal van 23 centimeter. Ik was zelf geintereseerd hierin en de verkoper gaf aan dat dit dan een goeie keus was voor mij als beginner. En inderdaad, rustig aan doen. Leuk dat een profi kok hiermee staat te showboaten maar ik hoef mezelf niet te fileren of m'n messen te verpesten. En ik heb nog wat respect ervoor. Beter een beetje te voorzichtig dan veel te bot, zeg maar.
Een stroppingplankje schijnt makkelijker en effectiever te zijn als strak trek / rechtzet gereedschap.
Dat klinkt als een volgende stap in het zelf onderhouden van messen? Ik ga eerst dit maar eens gebruiken en onder de knie krijgen denk ik. Upgraden kan altijd nog. Voor nu focuste ik me vooral op een setje fijne messen en wat basisonderhoud.
maar veel plezier met een setje kwaliteit je zal t merken dat je veiliger en makkelijker eten klaar maakt.
Thanks! En inderdaad, dat zeker. Vanmorgen alles gesneden voor zo'n soep die een paar uur staat te pruttelen en dat was een feestje. De afgelopen dagen even een salade in elkaar draaien of de ingredienten voor een maaltijd snijden was ook al dikke prima. Geen spijt hier van deze aankoop tot nu toe.

[ Voor 5% gewijzigd door AtleX op 30-04-2022 12:58 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Een strop doet (in beginsel) hetzelfde als zo'n aanzetstaal.

Bij het snijden loopt je snijvlak (mogelijk/onvermijdelijk) schade op, het staal vouwt naar links of rechts van de (ideale) rechte lijn. Door te stroppen en/of een aanzetstaal te gebruiken vouw je alles weer in die ideale rechte lijn.
Een strop kan je wel beladen met een slijpstof, dan krijgt het wat meer functie. Een keramisch aanzetstaal slijpt ook (een beetje).

@copykat Als je de staaf niet strak kan houden dan kan je 'm met de punt fixeren op het aanrechtblad/snijplank. Of natuurlijk gewoon plat neerleggen. :)

Het 'showboaten' zoals 'profs' het doen is in ieder geval totale onzin imho.

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 30-04-2022 14:45 ]

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zo vandaag was t messen en beitel en schaaf slijpdag. :-)
beitels en schaaf op mn olie stenen en wetsteen met een wagentje.
en de messen in de water stenen volgorde;
400/600-1500-4000 stropplank+compound (medium => groen)
Dat zweedse rvs werd heerlijk scherp, (te scherp om in je viskoffer te hebben :*) )
glansend ook na t stroppen.

De keuken messen hebben nu een nette glanzende snijrand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdkcsphaQ8yHU6wI46MfOjCyzfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OWosH6qyFMZTE8jPX4USGzMc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mmj9-xp0YHea8bYTu2b0o26Othg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhg5crKBEDsWbwYBRsCdpMp0.jpg?f=fotoalbum_large
(moet nog even schoon maken met warm water strepen zijn slijp-slush.)

om het me zelf makkelijk te maken heb ik wel de hulphoekjes gebruikt met mn nieuwe messen en met de oude messen freehand om te oefenen.

conclusie:
mn nieuwe 400 naniwa is top steen om mee te beginnen voelt helemaal niet "grof". als in coarse.
de 1500 sluit er nu goed op aan. Kan nu eerst even de edge aanzetten en meteen naar "wetten" gaan met de 1500 shapton. (hiervoor moest ik wel eens flink wat slijpen voordat ik resultaat zag op de 1500.)
Daarna nog heel even op de 4000 shapton verder afwerken en wat me echt verbaast heb is dat glans en finesse , laatste stap omhoog in scherpte, zo simpel is aan te brengen met die compound en stropplank. (wel erg opletten dat je mes de goede kant op gaat met neerzetten iets te vroeg landen in je opgaande beweging en je hebt een "sneetje" in je leer.)

Zal binnenkort nog eens macro foto's schieten dit was handheld mobiel :X

Heb echt plezier gehad in t zonnetje met mn slijpsetje 8) d:)b
snijplanken nog even in de druivenpit olie gezet, was toch bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
@copykat lekker bezig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ifusnipe
@copykat lekker bezig! Volgende keer wordt het denk ik uitdunnen als ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ifusnipe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:33:
@copykat lekker bezig! Volgende keer wordt het denk ik uitdunnen als ik het zo zie.
Ik heb eerder t gevoel dat de hulpjes, 15 graden( moet ik na kijken want ik dacht de 10 te hebben), te stijl zijn kwa hoek.
Vg10 blades uit de grandsharp fabriek.
Misschien zijn ze op 10 graden geslepen. En heb ik andere hoek aangehouden.
Kom er op terug vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@copykat Dat is toch geen issue?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Neuh, @ifusnipe had t over de volgende keer uitdunnen gezien de foto. (slijphoek in een slijphoek bedoelt hij vermoedelijk. Wat vermoedelijk gewoon mijn fout is.)
Ik heb van die chroma dingetjes. klik voor type.

Ik vond dit lijstje bij knives en tools.

https://www.knivesandtool...-slijpen-op-een-steen.htm
Ik zal mn lemmets eens meten volgens dit schema en kijken welke slijphoek zo'n hulpje maakt op t mes.
Ergens tussen 20 en 15 zal goed moeten zijn en het liefst over de gehele lengte vh lemmet. :9
En als ik elke keer op de zelfde manier de messen slijp met dat hulpje dan zal de slijp hoek zich aanpassen daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Pythagoras, dan weet je het exact. :)

Ik dacht dat ik naar slush zat te kijken, wat wel opviel is dat je bijna bij het zachte staal bent.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Raymond P schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:52:

Ik dacht dat ik naar slush zat te kijken, wat wel opviel is dat je bijna bij het zachte staal bent.
Ik denk vandaar de opmerking over uitdunnen.
Altijd leuk met damascus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jaspervl op 05-05-2022 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Het was een poging om het slechte nieuws voorzichtig te brengen :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Raymond P schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:52:

Eh t harde kernstaal loopt toch gewoon door?
Of is t maar een tandje zoals op een cirkelzaagblad?
Jaspervl schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:56:
[...]

Ik denk vandaar de opmerking over uitdunnen.
Altijd leuk met damascus ;)
:X
Raymond P schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:23:
Het was een poging om het slechte nieuws voorzichtig te brengen :+
😥😳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Als het goed is loopt die kern helemaal door tot aan de rug van het mes. Iets onder de fabrieks-edge is het staal waarschijnlijk ook de hardheid die je verwacht.

Als je damascus mesjes gaat uitdunnen dan verlies je een deel van het patroon, afhankelijk van de geometrie van het mes kan dat best lelijk (en veel) zijn. Je zou natuurlijk opnieuw kunnen etsen om het patroon weer naar boven te brengen.

Het is allemaal geen rocket science maar imho best een behoorlijke bak werk, zeker als je nét begonnen bent met slijpen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ja, dit is san mai en geen warikomi
Afbeeldingslocatie: http://zknives.com/images/knives/misc/cladtypes.jpg

Ik zou overigens ook niet meteen aan het uitdunnen slaan, maar eerst lekker verder gaan met leren slijpen. (Het is momenteel ook maar een donkerbruin vermoeden dat het mes dik is. En als je er wel eens mee tegen een stuk bot komt of zo (bv als je een kip aanvalt) dan is het wellicht prettig dat het wat robuust is ;) ).
(Ik zelf vind dun achter de snede ERG belangrijk)

Voor de gein m'n zakmes voordat het gesmeden werd, kan je de lagen leuk zien:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52050853552_bceda287de.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Jaspervl op 05-05-2022 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 15:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-vm9RFRJOg0S-w_K5FEVp9c-CA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nwz14lvrIC9nyWbDYEawRpbK.jpg?f=fotoalbum_large

Zonet mijn eerste "serieuze" mes aan de collectie toegevoegd. Die collectie bestond vooralsnog enkel uit een IKEA 365+ messenset en een kleine goedkope santoku van een of andere supermarkt-spaaractie. Ik merkte dat ik altijd naar dat mes greep als eerste keuze en dat het grote koksmes eigenlijk nooit gebruikt werd in onze kleine keuken. Jammer genoeg is dat mesje nogal snel bot. Makkelijk te slijpen maar natuurlijk gewoon Chinees prutstaal.

De keuze voor een goed mes was dus voor mij snel gemaakt: Japanse messen vind ik qua eigenschappen best aansluiten bij mijn wensen, ik zoek een kleine santoku. Bij het dagelijkse snijwerk snij ik toch enkel wat ui, look, paprika en kip dus lijkt me dat een logische keuze. Gek genoeg is de markt voor kleinere santokus best klein, dus was er met wat filteren op hard staal en beperkte grootte maar 1 logische keuze voor mij: het is een Kai Shun Classic Santoku 14cm geworden. Heel blij mee tot hiertoe, een wereld van verschil vergeleken met de oude IKEA messen die ik toch scherp hield. Ben benieuwd hoe scherp deze blijft en of ik hem zelf weer scherp krijg als het zover is (ik heb een Work Sharp Precision Adjust want met een slijpsteen ben ik niet al te handig).

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24
Mavamaarten schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:05:
[Afbeelding]

Zonet mijn eerste "serieuze" mes aan de collectie toegevoegd. Die collectie bestond vooralsnog enkel uit een IKEA 365+ messenset en een kleine goedkope santoku van een of andere supermarkt-spaaractie. Ik merkte dat ik altijd naar dat mes greep als eerste keuze en dat het grote koksmes eigenlijk nooit gebruikt werd in onze kleine keuken. Jammer genoeg is dat mesje nogal snel bot. Makkelijk te slijpen maar natuurlijk gewoon Chinees prutstaal.

De keuze voor een goed mes was dus voor mij snel gemaakt: Japanse messen vind ik qua eigenschappen best aansluiten bij mijn wensen, ik zoek een kleine santoku. Bij het dagelijkse snijwerk snij ik toch enkel wat ui, look, paprika en kip dus lijkt me dat een logische keuze. Gek genoeg is de markt voor kleinere santokus best klein, dus was er met wat filteren op hard staal en beperkte grootte maar 1 logische keuze voor mij: het is een Kai Shun Classic Santoku 14cm geworden. Heel blij mee tot hiertoe, een wereld van verschil vergeleken met de oude IKEA messen die ik toch scherp hield. Ben benieuwd hoe scherp deze blijft en of ik hem zelf weer scherp krijg als het zover is (ik heb een Work Sharp Precision Adjust want met een slijpsteen ben ik niet al te handig).
Goeie keuze, heb nog veel plezier van onze, inmiddels 8 jaar oud. Mevrouw heeft helaas de punt afgebroken een aantal jaren geleden maar vind het eigenlijk wel fijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ifusnipe
copykat schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:51:
[...]

Neuh, @ifusnipe had t over de volgende keer uitdunnen gezien de foto. (slijphoek in een slijphoek bedoelt hij vermoedelijk. Wat vermoedelijk gewoon mijn fout is.)
Ging meer over de breedte van de snede. Die zou bij mijn eigen messen te breed zijn, gezien het aangeeft dat je mes relatief dik is achter de snede. Vandaar het uitdunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:14
Wij hebben hier een Zwilling fout star messenset (al 10 jaar) waar we opzich redelijk tevreden over zijn.

We hebben nu echter een woonkeuken, en was op zoek naar iets wat er ook mooi uit ziet om op de keuken te plaatsen. We vinden de Zwilling echt niet mooi.

Ik was dus aan het kijken naar Japanse messen, maar ze zijn vaak boven de 200 euro (voor een koksmes alleen)

Wat is nu een aardig upgraden t.o.v Zwilling, maar die er ook echt fraai uit zien zonder dat je gelijk 200+ euro kwijt bent voor 1 mes?

Iemand enige ervaring/tips?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:38
Zoek op Ali eens op Xinzuo.

Ik heb ervaring met diverse Duitse messen. Xinzuo doet daar zeker niet voor onder. Zijn prachtig afgewerkt en liggen goed in de hand. Ze blijven iets langer scherp dan mijn Duitse messen. Ik strop ze regelmatig. Ik slijp ze max drie keer per jaar. Zijn altijd scheermes scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Wachten... Wat vinden jullie niet mooi?
Toevoeging: Of wat vinden jullie juist wel mooi?

[ Voor 37% gewijzigd door Raymond P op 08-05-2022 18:02 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Raymond P schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:10:
@Wachten... Wat vinden jullie niet mooi?
Toevoeging: Of wat vinden jullie juist wel mooi?
We vinden het gladde zwarte handvat niet mooi en het lemmet is gewoon standaard.

We zoeken dus iets wat meer in het oog springt en tegelijk goed snijdt natuurlijk.

@Stillekracht

Mooie messen, en een aardig stuk goedkoper op Ali, maar ik bestel liever niks op Ali express. Ik support graag Europese bedrijven en dan het liefst Japanse of Europese merken in het geval van messen.

Wel bedankt voor het meedenken!

[ Voor 25% gewijzigd door Wachten... op 09-05-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Wachten... Heb je het huismerk van knivesandtools "Eden" bekeken?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Raymond P schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:15:
@Wachten... Heb je het huismerk van knivesandtools "Eden" bekeken?
Ik hang toevallig net op met ze en ze even bekeken.

Zien er al aanzienlijk mooier uit. Ik heb wel messen gezien die ik nog mooier vind, maar vaak is de prijs dan richting de 300 euro.

Hoe zijn de ervaringen hier met Eden? (ik ga ook even de zoekfunctie gebruiken) ik vind het altijd lastig als bedrijven hun eigen product aanbevelen, vanwege hogere marges die ze pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 22:41
Ik heb ongeveer twee jaar geleden de "Kai Shun Classic Koksmes DM-0723" gekocht. Beviel me super goed in het begin maar werd als snel bot (zeg 3 tot 6 maanden). Ik heb er ook een gekocht voor mijn vriendin en daar gebeurde hetzelfde. Ik heb het idee dat we iets verkeerd doen want ik lees veel goede reviews (ook hier) over het mes en hij ligt nu in de la weg te rotten :( Ik gebruik nu mijn global en wusthof messen die ik met het aanzetstaal scherp hou.

Ik wil ze wel een keer naar een specialist brengen om te scherpen maar liever niet iedere 3 maanden of zelfs ieder jaar. Ik dacht dat ze toch wel langer scherp zouden blijven. Wat mis ik?
Pagina: 1 ... 14 ... 28 Laatste