TecTo schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:54:
[...]
Een systeem beoordelen waar je geen kaas van hebt gegeten. Je maakt het nog eens duidelijk met je commentaar.
Je kan de -laten we het slijpstaafjes noemen- horizontaal bewegen en tijdens deze beweging ook verticaal. Zodoende krijg je een bevel die op de tiende mm over het gehele lemmet gelijk is. Niks nada dat de geometrie veranderd! Wil je het wel dan is ook dit systeem uitermate geschikt omdat alles in is te stellen.
Heb hem nooit gebruikt nee, wel naar gekeken en reviews bekeken van dit systeem voordat ik mn stenen kocht. Ook op aliexpres.
Wat betreft mn commentaar,
Van links naar rechts is een pendel beweging wat is een cirkel beweging zoals een klok pendel. Als je niet op de cirkel blijft veranderd de hoek: binnen de cirkel kleinere hoek buiten de cirkel grotere hoek. (van uit t scharnier gezien. ) Kleinere hoek betekend grotere hoek in de bevel . Dus t midden is zeg 20 graden en de uiteinde 10cm verder kan 18graden zijn (overdreven gezegd) Op en neer bewegen veranderd niks aan de hoek (en de pendel variatie) alleen het contactpunt op de slijpstaaf/steen.
Zal minimaal zijn (er is vast een wiskundige die de variatie van de hoek kan uitrekenen)
Verder is de "steen" hangend aan twee bussen ook los op de staaf roterend : wrijving zorgt voor een roterende kracht en zal de steen op de leading edge meer druk hebben dan op de trailing edge.(wil kantelen)
De reden waarom ik niet gegaan ben voor dit systeem was dat de systemen die in reviews boven kwamen behoorlijk prijzig waren en de alie expres versies kwa prijzen in combinatie van die kleine stripjes als stenen wel interessant waren maar niet erg goed te beoordelen waren op afstand kwa kwaliteit. Was bang voor een flimsie hoek instel en mesklem dat dat snel ruimte zou krijgen of zo. Ali heeft een hoop imitatie meuk en het is lastig te beoordelen wat troep is en wat niet. Zeker met dit soort dingen.
En als overal iets ruimte/speling in zit zie je dat versterkt terug in het slijp resultaat.
Zelfde met de ronde waterstenen op een slijpmotor, de grits die je kon kopen waren voor zover ik kon zien te grof voor de keukenmessen
https://www.heiz24.de/wet...3Ibg7lEAQYASABEgJbcfD_BwE
En liep ook best in de papieren als je de machine en de stenen ging optellen.
Dus dat viel ook af.
De (electrische)doorhaal machines zijn vooral goed om je messen te slopen heb ik hier begrepen. Worden wel scherp maar het gaat nogal lomp. Dus ook in de niet gehaalde ideeënbus.
Enige wat prijstechinsch een beetje te doen was en toch een betrouwbare kwaliteit van de stenen is met de hand op een vlakke steen. Met 50 euro kan je al lekker je mes weer scherp krijgen.
Al en al nu met de rest van de stenen die ik gekocht heb na mn eerste keus (shapton 1500grit) kom ik ook al op 200 euro maar goed dat is in stapjes....

Wil je bijvoorbeeld je mes over ge hele lengte 5mm polijsten en daarna je snijhoek zetten, geen enkel probleem.
Buiten het keuken gebeuren slijp ik zak en hobby messen met de prijs waar je een respectabel aantal Jappen voor koopt.
Zoals ik al eerder heb vermeld; 'this the hobby' maar als jij het anders zie prima en daar ga ik ook geen kritiek op leveren. Geen zin in wie het verst kan plassen of welke manier van slijpen het beste is. Gaat uiteindelijk waar je zelf tevreden mee bent maar oordeel niet over iets waar jezelf geen ervaring mee hebt.
Ik begrijp dat je zeer respectabele collectie aan prijzige messen hebt en een dito slijpsysteem.
zo'n 500-1000euro? system zal vast en zeker goed werken. Daar heb ik geen kritiek op.
Mijn beoordeling was gebaseerd op wat de informatie op internet beschikbaar stelde en logica.
De stelling dat de slijphoek fixed is klopt niet, wel bijna fixed en variabel af te stellen naar je eigen wensen.
En hoe groter de pendel arm hoe groter de cirkel en dus kleinere variatie op de hoek.
De "Apex" was ook een optie.
De
knives en tools variant was een goed alternatief want veel andere systemen zijn honderden euro's verder.
Toch werd daar over de mesklem gesproken als niet stabiel wat de slijphoek ook niet ten goed komt.
Al en al zijn slijpsystemen onder de 150euro een risico op teleurstelling kwam ik achter tijdens mn zoektocht naar een simpel en goed slijpsysteem.
En die "vier stokjes schuin in een plankje" is me helemaal een raadsel hoe je dat kan gebruiken.
Er bleef weinig over dan gewoon leren slijpen en wetten met de hand op een platte steen als je onder de 250 euro in total wilt blijven.
Sorry voor de lange reply.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....