Voor de geïnteresseerde, in mijn google drive staan nu wat foto's van mijn huidige projectje (submap kiri).defusion schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:04:
[...]
Die post staat in de tweakers lounge zo te zien, weet niet wat daar de toegangsvoorwaarden van zijn.
Hier dan wat foto's van de vorige keer: https://drive.google.com/...ZZKd6SGPwWoI3A5aVr1Jhr-xn
Ik zal het hier ook plaatsen, als het enigszins gelukt is dan. Kan even duren, heb maar beperkt tijd voor dat soort projectjes. De eerste stap (model tekenen en op het staal vastplakken) is gedaan. Next: uitzagen of uitslijpen. Vorige keer met haakse slijper gedaan, maar denk dat ik eens met decoupeerzaag en ijzerblad ga proberen. Stuk nauwkeuriger.
Heb ook even de apparatuur op de foto gezet. Het bandschuurmachientje (HBM 150 van € 100) is nieuw, voorheen gebruikte ik zo'n draagbaar ding. De hardingsoven (met extreem hoog DIY gehalte
Zaterdag mes uitgeslepen met haakse slijper (paar min werk; met decoupeerzaag was geen succes, zaagjes waren in no time bot), gisteren het gros van het werk gedaan.
Toch maar vóór harden alvast aan de bevel gewerkt (wetende dat 'ie krom zou trekken bij harden). Maar denk, dat is sneller te fixen dan met standaard schuurbanden aan te klooien op gehard staal (daar bestaat beter spul voor, maar lastig te krijgen in normale hoeveelheden in het formaat dat ik nodig heb).
Na harden inderdaad wat scheefgetrokken, maar viel nog redelijk mee. Van mijn vorige mes geleerd: tijdens het temperen plat klemmen op iets wat vlak is, en dat heeft grotendeels geholpen. Zit nog maar een heel kleine bocht in; met het oog niet zichtbaar, wel als je 'm vlak ergens op legt.
(edit: kennelijk was alleen de punt een beetje krom, die was ook al erg dun. Handmatig rechtgebogen, en nu is het goed)
Todo:
- schoon schuren/slijpen done
- iets bedenken om de urasuki te maken (heb wel een idee, maar nog de praktische uitvoering) done
- bevel verder afwerken done
- handvat maken done
- met de hand slijpen
[ Voor 4% gewijzigd door defusion op 27-03-2022 22:02 ]