barrymossel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:22:
[...]
Ik twijfel met name om twee dingen: volume en hoe het daadwerkelijk voelt. Maar dat laatste moet je sowieso ervaren.
In principe doe ik geen dagtochten als het gaat regenen. Dus een wegwerpponcho is dan al prima. Qua water heb ik in principe genoeg aan 1-2 liter. Maar dan kan ik een waterfilter meenemen (extra volume). Ook bestaat er de Camelbak Mule 5 die een 1,5 liter blaas heeft én ruimte voor twee flessen.
Pfff, heel lastig dit.
Het voelt anders... als je hem goed aanspant, want dat is wel een dingetje, voel ik er weinig van, wat ik niet kan zeggen van een rugzak.
Een rugzak begin ik toch te voelen na een km of 30, laat staan 80 of 100km... Je leert met een heuptas ook hetgeen je mee sleurt te optimaliseren. Ik heb mij ook lichtere/kleinere rugzak gekocht, maar die kan je dan weer niet genoeg aanspannen, rond mijn middel, waardoor ik zeer snel het gewicht begin te voelen op mijn schouders.
Ik wandel 60, 80 of 100km tochtjes in België en meestal zijn dit geörganiseerde wandeltochten, dus qua water kan ik mij wel bevoorraden.
In mijn bladder doe ik gewoon water en ik heb plaats voor 1 waterfles, wat bij mij een bidon is en daar doe ik een hydratietablet in, zodoende ik onderweg genoeg elektrolyten/mineralen binnen heb. Ik neem op de grote afstanden ook een extra tablet mee, want met het weer van de laaste weken... is dit wel nodig.
Qua regen is het ook maar een lichte regenjas die ik wil meenemen, maar met de Evoc gaat dat niet lukken, dus ik ga nog op zoek naar een alternatieve heuptas.