Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:40
ragoooon1 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Even nieuwsgierig naar welke backpack je hebt aangeschaft? Plan zelf enkele tochten in het najaar en nog op zoek naar een goede 35-40 l rugzak.
Fjallraven Abisko Hike 35 M/L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:20

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

cy-gor25 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:17:
Ik heb sinds kort wandelschoenen van Meindl, Nebraska's, ideaal voor wandelingen in de Ardennen. Nu zat er een heel boekje bij voor het onderhoud. Wat doen jullie voor het onderhoud? Ik maak ze na iedere wandeling schoon. Het lukt niet altijd alle modder van de onderkant te halen, maar het lederen oppervlak is schoon en ik ga de zooltjes ook eens wassen in water met de hand.

Na hoeveel tussentijd voeden jullie bijvoorbeeld het leer van de schoenen met wax?
Na iedere wandeling schoonmaken is niet nodig, even grootste modder eraf maar meer niet. Belangrijk vooral is de schoenen zo weinig mogelijk in de trockenraum te laten drogen. Natte voeten de volgende dag wil je voorkomen, dus soms moet het, maar leer blijft veel langer mooi als het ergens in de schaduw op rustig tempo droogt.

Onderhoud dat ik doe is 1x per jaar leerolie / bijenwas. Meer niet.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:45
DeNachtwacht schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Na iedere wandeling schoonmaken is niet nodig, even grootste modder eraf maar meer niet. Belangrijk vooral is de schoenen zo weinig mogelijk in de trockenraum te laten drogen. Natte voeten de volgende dag wil je voorkomen, dus soms moet het, maar leer blijft veel langer mooi als het ergens in de schaduw op rustig tempo droogt.

Onderhoud dat ik doe is 1x per jaar leerolie / bijenwas. Meer niet.
Bedankt! Ik laat ze inderdaad drogen, maar niet in een afgesloten ruimte. Wist niet dat trockenraum bestond, weer iets bijgeleerd.

Bedoel je leerolie en bijenwas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@cy-gor25 nja beide, maar niet allebei tegelijk. Er zijn heel veel producten (en heel veel marketing) op de markt, volgens mij maakt het allemaal niet veel uit zolang je maar wel voor de goede leersoort koopt.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 12:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugkTYGAQsxKbsMO8x2nW-OkQRC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xn9U6mpvSkRf5CbCVxdGCbrf.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag deze opgehaald waar alles met betrekking tot EHBO in gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
vandermark schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:24:
[...]

Ik heb daar zojuist een huttentocht gedaan en ik zou ergens een lift nemen omhoog en daar dan mooie wandeling maken. Aanrader is dan denk ik de Hintertuxer baan of eerder vanuit Tux de Eggalm kabelbaan nemen. Het Ramsjoch kruis is daarmee goed te belopen.

Edit: Vanuit Mayrhofen zelf kan je ook de Ahornbaan nemen, is ook mooi gebied voor (korte) rondwandeling. Ik zou niet vanuit Mayrhofen de andere kabelbaan (Penkenbahn aan noordkant) nemen, dan loop je continu over/tussen skipistes. Bij de Ahornbaan is dat niet het geval.
Afgelopen twee weken was ik met het gezin in Oostenrijk en hebben we vanaf de Ahornbaan het pad naar de Filzenkogel gelopen. Was nog best pittig, althans voor ons als niet-geoefende wandelaars ;)
De wandeling wordt zelfs aangeprezen als kinderwagenvriendelijk. Dat is wel erg optimistisch, het pad is m.i. op delen veel te steil en ongelijk voor een kinderwagen en ik heb er ook geen één gezien. Maar goed, dat ligt misschien aan mijn referentiekader.

Ik denk (en hoop) dat het een mooie herinniring is voor onze kinderen (11 en 13 jaar), vanwege het feit dat het hun eerste gipfelkreuz was, vanwege de benodigde inspanning en vanwege het uitzicht.
Het was onze eerste vakantie in Oostenrijk met de kinderen, maar zeker niet de laatste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:02
We waren op vakantie in de Haute-Provence, in de buurt bij Castellane (einde van de Gorges du Verdon). Helaas de Sentier Blanc-Martel niet gelopen (door wat omstandigheden). Maar uiteindelijk toch een paar leuke tochtjes gedaan.

Waaronder een korte wandeling op hoog tempo naar het kerkje Notre Dame du Roc (180 meter stijgen en dalen dacht ik). Leuk, maar uiteraard te toeristisch. Sommige groepjes die ik inhaalde, kwam ik overigens op dezelfde weg terug niet meer tegen. Tsja, op slippers of te dikke vrouwen met babydragers...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If8AcChA634gHHAPP9bvaTcq0ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UhDlUhsTx3RiCzXisUyXyxg.jpg?f=fotoalbum_large

Ook van Castellane naar Sommet de Destourbes gelopen. 815 meter stijgen in een kleine 7 kilometer en dezelfde weg terug. Dat was op relatief hoog tempo en met 30 graden toch wel aan de zware kant, maar wel lekker om daarna voldaan een groot glas bier op het terras te drinken met de slippertjes aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BAJb1pLk_2H7CITR4U5tB93Xro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPnjBWv4MaVCVmqFdzz3HJyh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzLr_5CBJoDAcO6E-QYEW3jJwdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJ4KaQUkBrkLPLjMrimffC0h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCDa-ptAb8KQhJzzJdXRVVQ4w60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdGVdntyA1akssmIkHUDHzqn.jpg?f=fotoalbum_tile

(klik voor groot, middelste is een panorama...)

Nogmaals balen van de route door de Gorges, maar al met al leuke tochtjes gedaan!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Afgelopen weken waren we in Devon en hebben daar mooi kunnen lopen (en zwemmen) in Dartmoor.
Sfeer impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NniHF3KcHlWE5Duo-_Gvznhy3Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRsM16dMovXBGwvsDUpHS618.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkTxfNFVR6fZpl5xDhrFQr_VBKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93H1oER162kOUTJlUdrlhhKB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8IEEaZveQy2dhyrAdoZOkWwyiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9BbuHQH59ih3YchSPU07wvDg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5tlFhmE_3kpfGPqrV18mLkNPTY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtYydONLOylU3wDQNK0ovIUR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h4dQDKQqN_v4cqdqGrOzU2IDNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L4FENrVRp5yoAwRtCvwD6G82.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qQ-FMaPoxGH1j51Xnwn6tCEEqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pCNlymiJCYJFSuCdPVOsXcnB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cO9SbsRhgVBRgCG4hQ0PIgySi1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8l6E2edi8LlhTBCcBM8oVIvT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9nNSvJkEWNUF1b2q2C48rE9-AI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZBQX2XgdzSaAFhHFQHGAVGP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3LLs2a_okFDxyJIY3pdyJvA2sM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8aH94RhVdUjfEsSK5wR8wuhS.png?f=fotoalbum_large

We hebben deze serie boeken ontdekt met leuke (meestal makkelijke) wandelingen met zwem opportunities onderweg. Zo hebben we veel leuke plekjes ontdekt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6MeyTl_-f8oziG8k52_KnVQsvY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YBNSHFAMqJ8i6OcD9b8Lj41B.png?f=fotoalbum_large
https://www.amazon.co.uk/dp/191063607X

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 10:33
joke_name schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:26:
[Afbeelding]

Vandaag deze opgehaald waar alles met betrekking tot EHBO in gaat.
waar heb je deze vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 12:42
Hij is van sea to summit, zelf gekocht bij zwerfkei omdat het de aankoopadvies prijs is, hij wordt soms ook duurder aangeboden dan 24,95.

https://www.zwerfkei.nl/p...irst-aid-3-l-spicy-orange

Volgens mij is hij redelijk out of stock in NL momenteel, veel webwinkels hebben ze niet op voorraad.

Zwerkei had er afgelopen zaterdag nog 2-3 hangen.

[ Voor 17% gewijzigd door joke_name op 21-08-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:58
mijn vriendin heeft deze ook , ook van Zwerfkei inderdaad. Handig ding.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 11:23
Vraagje i.v.m. wandelsokken.
Ik heb altijd last van warme voeten, in de winter en zeker in de zomer.
Dus over het algemeen, draag ik zo dun mogelijke sokken.
De laatste paar jaren draag ik X-Socks (outdoor en xtreme light versies).
Gezien deze nu toch bijna versleten zijn, had ik enkele versies van Falke gekocht om uit te testen tijdens een wandelvakantie in de Eifel (TK02 + TK05 + TK05 cool).
Mijn vrouw draagt deze al een tijdje en is er super tevreden over.

Conclusie na enkele dagen wandelen in gelijkaardige omstandigheden (terrein en temperatuur) is dat de Falke weliswaar wat zachter aanvoelen (de X-socks hebben altijd wel wat ruwer aangevoeld), maar ze voelen zeker warmer aan. De TK05 cool voelden warmer aan, de TK05 nog warmer ... dus de TK02 heb ik al niet meer geprobeerd omdat deze nog een beetje dikker zijn.

In de winter bij lichte vriestemperaturen (tot -5) draag ik meestal nog steeds de X-socks xtreme light en deze houden mijn voeten nog (net) warm. Dus ik heb een vermoeden dat de eerder vermelde Falke modellen onder die omstandigheden zeker ook goed presteren.

Hebben jullie misschien nog tips en/of aanraders voor wat betreft sokken in warmere omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:58
Heb je de Wool varianten al geprobeerd?
Ik heb vorige maand de TK2 Wool gekocht en heb hier de afgelopen paar weken mee gelopen.
Ze zijn meteen wat warmer maar ik heb er geen zweet voeten meer in gehad.
Ik heb er pas nog meer besteld (voor wie meeleest, zijn bij bike24 nu gunstig geprijsd)

Iets in mij zegt dat voor wandel/trekking gebruik "natuurlijke" materialen beter moeten zijn t.o.v. synthetische materialen of ben ik dan te kortzichtig?

[ Voor 22% gewijzigd door Vogels60 op 25-08-2024 14:24 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

wiemelen schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:54:

Hebben jullie misschien nog tips en/of aanraders voor wat betreft sokken in warmere omstandigheden?
De korte merinowol sokken vak decathlon. Zelfs de dikkere varianten (lekker zacht) blijven goed koel én gaan niet stinken tijdens zomerse wandelingen. Wel afhankelijk de voet ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 21:50
DeNachtwacht schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

De korte merinowol sokken vak decathlon. Zelfs de dikkere varianten (lekker zacht) blijven goed koel én gaan niet stinken tijdens zomerse wandelingen. Wel afhankelijk de voet ;)
Heb je een linkje naar deze sokken in de webshop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 11:23
Vogels60 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:49:
Heb je de Wool varianten al geprobeerd?
Ik heb vorige maand de TK2 Wool gekocht en heb hier de afgelopen paar weken mee gelopen.
Ze zijn meteen wat warmer maar ik heb er geen zweet voeten meer in gehad.
Dat warme gevoel is net mijn grote irritatie. Zowel de x-socks als de Falke geven een (te) warm, soms zelfs branderig gevoel, maar beide zijn wel goed in het afvoeren van vocht want zweetvoeten krijg ik niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:40
Ik wil nog wat extra sokken scoren voor mijn eerste huttentocht volgende week. Is merinowol een optie? Of volstaan dunne hardloopsokken ook? Ik ga op lage trailschoenen lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:25

Mr Pingu

Professioneel Prutser

rockerpoet schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:26:
Ik wil nog wat extra sokken scoren voor mijn eerste huttentocht volgende week. Is merinowol een optie? Of volstaan dunne hardloopsokken ook? Ik ga op lage trailschoenen lopen.
Ik zweer bij merinowollen sokken, stinken stuk minder is mijn ervaring en zweetvoeten krijg je toch wel en wol kan een hoop vocht opnemen. Enige nadeel is de prijs en ze slijten aanzienlijk sneller.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
Mr Pingu schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Ik zweer bij merinowollen sokken, stinken stuk minder is mijn ervaring en zweetvoeten krijg je toch wel en wol kan een hoop vocht opnemen. Enige nadeel is de prijs en ze slijten aanzienlijk sneller.
Kijk eens naar Darn Though sokken, ook merino maar levenslange garantie op slijtage :-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:20
miel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Kijk eens naar Darn Though sokken, ook merino maar levenslange garantie op slijtage :-)
Die heb ik ook, de light weight versie.. zeer goede sokken!

Wat bij mij ook een enorm verschil uitmaakte is waterdichte en niet waterdichte schoenen. In waterdichte schoenen zweet ik mij te pletter, maar met al die modder kon ik niet anders. Zodra het wat uitdroogde ben ik wel overschakeld op niet waterdichte trailrunning schoenen en dan had ik geen last meer van zwetende voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

TVP om hier ook eens iets te posten. Met dank aan Smurf in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2" - anders had ik nooit naar dit topic gezocht. :P

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirate-Bozz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 21:03
Helinox heeft nu een end of summer sale, niet op alles maar wel bijvoorbeeld de chair zero highback, chair one en diverse andere artikelen.

Doe er je voordeel mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Pirate-Bozz schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 13:44:
Helinox heeft nu een end of summer sale, niet op alles maar wel bijvoorbeeld de chair zero highback, chair one en diverse andere artikelen.

Doe er je voordeel mee!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze wel lekker licht vond, maar ze voor mij niet echt degelijk aanvoelden.

Ik heb 4 van die lichtgewicht stoeltjes van de Decathlon (2 lage, 2 hoge) aangeschaft, en die zijn echt fantastisch. Stevig, voelen ook degelijk aan en wegen niet te veel om in de rugzak op een hiking trip mee te nemen… :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb nog een lichtere en goedkopere oplossing ;)

Na jarenlang meezeulen ontdekte ik steeds vaker dat op campings en bij hutten tegenwoordig vrijwel altijd wel tuintafels of andere bankjes/stoelen te vinden zijn, en dat is onderweg ook zeer vaak het geval. En dan zit je natuurlijk altijd daar, want dat zit gewoon beter. Soms moet je even een kwartiertje/half uurtje doorlopen en/of zoeken maar het scheelt je een hele hoop ruimte en gewicht in de tas door ze gewoon niet mee te nemen ;)

Bij fietsen nog tot daar en toe maar bij wandelen is zo weinig mogelijk mee toch wel echt lekker.

Die ene keer dat het echt regent en je niet op het gras maar écht alleen in een tent kan zitten:
- komen zelden tot nooit voor
- geeft je de kans toch eens dat ebook wat je je voorgenomen had om te gaan lezen echt open te doen en lekker op je slaapzak te gaan liggen lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-08-2024 15:48 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
DeNachtwacht schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:21:

Na jarenlang meezeulen ontdekte ik steeds vaker dat op campings en bij hutten tegenwoordig vrijwel altijd wel tuintafels of andere bankjes/stoelen te vinden zijn, en dat is onderweg ook zeer vaak het geval. En dan zit je natuurlijk altijd daar, want dat zit gewoon beter. Soms moet je even een kwartiertje/half uurtje doorlopen en/of zoeken maar het scheelt je een hele hoop ruimte en gewicht in de tas door ze gewoon niet mee te nemen ;)

Bij fietsen nog tot daar en toe maar bij wandelen is zo weinig mogelijk mee toch wel echt lekker.

Die ene keer dat het echt regent en je niet op het gras maar écht alleen in een tent kan zitten:
- geeft je de kans toch eens dat ebook wat je je voorgenomen had om te gaan lezen echt open te doen en lekker op je slaapzak te gaan liggen lezen.
ik heb ze ook nooit meer mee, maar ben net terug van 5 dagen wandelen in de Picos (nu weer door naar Somiedo NP) en daar was bij de hut weinig te zitten,
maar daar is dan de zitlap/zitsteen weer voor :) Tuurlijk, zo'n stoel zit stukken comfortabeler maar het extra gewicht en volume houdt me toch weer tegen.

Ik.gebruik ze nu bij de tent, nog een ouderwetsche A-Lite Mantis en een Decathlon variant.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
DeNachtwacht schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:21:

Stoeltjes onderweg mee heb ik sowieso nog nooit gedaan. Er is altijd wel een rots, boomstam of stukje gras of mos om op te zitten :) .. Wat ik nog wel eens mee heb is zo'n schuimrubber 'zitmatje'. Weegt geen drol, kan buitenop tas gebonden en zorgt ook meteen dat je geen natte kont krijgt als je op sneeuw of ijs zit :)

Alleen ivm toch nog grammen schaven laat ik ook dit nu vaak thuis. Heb immers altijd ook wel een kleine drybag mee met daarin extra handschoenen of iets anders zachts en daar kan ik net zo goed op zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 31-08-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:25

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Valorian schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:21:
[...]

Stoeltjes onderweg mee heb ik sowieso nog nooit gedaan. Er is altijd wel een rots, boomstam of stukje gras of mos om op te zitten :) .. Wat ik nog wel eens mee heb is zo'n schuimrubber 'zitmatje'. Weegt geen drol, kan buitenop tas gebonden en zorgt ook meteen dat je geen natte kont krijgt als je op sneeuw of ijs zit :)

Alleen ivm toch nog grammen schaven laat ik ook dit nu vaak thuis. Heb immers altijd ook wel een kleine drybag mee met daarin extra handschoenen of iets anders zachts en daar kan ik net zo goed op zitten.
Ik zit altijd op mijn slaapmatje - Therm-a-Rest Z-lite Sol

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb een keer voor een paar euro zo'n dikke geribbelde yoga mat bij de Action gehaald.

En daar stukken vanaf geknipt. Die zitten bij ons, 3-dubbel-gevouwen, onderin de rugzak (daar waar ook de regenhoes van de rugzak zit).
Weegt een paar gram.

Zit lekker zacht op ieder willekeurig rotsblok, boomstam, stoppelgrasveld, e.d.
Wel een stuk prettiger dan scherpe rotsen die je broek openscheuren, of van die knoestige schors die lekker schuurt en stug gras wat in je kont/bovenbenen prikt. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Stoeltjes zijn dan ook niet ‘voor onderweg’, maar om na een lange zware hike met veel ‘gear’ comfortabel te kunnen zitten.

Wacht maar tot je de 50 gepasseerd bent - dan piep je wel anders. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Valorian Inderdaad, vaak is een drybag of iets anders altijd wel voorhanden en dat "dan kun je lekker droog zitten" klinkt altijd zo overtuigend maar de keren dat het écht nodig is, is precies 0,3% van de wandelingen want meestal is een zitplek gewoon creatief op te lossen. Even rondkijken levert vaak wel een droog plekje ergens op. Altijd beter dan weer een nat zitmatje ergens moeten stoppen of buiten hangen.

@Ramzzz misschien denk ik er t.z.t. anders over maar die stoeltjes zitten per definitie gewoon altijd matig als je het vergelijkt met tuintafels, stoelen etc wat je om je heen vindt. Of gewoon bij droog weer even lekker in het gras zitten. Kijk ook even naar berggidsen op gletsjertochten of topbeklimmingen. Die hebben in hun rugzak voor 1 hele week vaak:
- 1 schone onderbroek
- 1 toilelttas(je)
- 1 donzen onderlaag (bergjas/regenjas al aan)
- EHBO
- touw / klimgear indien nodig
- waterzak
Hoe vaker je het doet, hoe meer je merkt dat je gewoon vooral helemaal niks bij je wil hebben. Alles wat je meesleept gaat je boven de 50 juist éxtra belasten omdat al dat gewicht hetgene is waar je zo moe van wordt.

Nee, bij wandelen is het voor mij echt less is more.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

DeNachtwacht schreef op zondag 1 september 2024 @ 00:30:
@Ramzzz misschien denk ik er t.z.t. anders over maar die stoeltjes zitten per definitie gewoon altijd matig als je het vergelijkt met tuintafels, stoelen etc wat je om je heen vindt. Of gewoon bij droog weer even lekker in het gras zitten. Kijk ook even naar berggidsen op gletsjertochten of topbeklimmingen. Die hebben in hun rugzak voor 1 hele week vaak:
- 1 schone onderbroek
- 1 toilelttas(je)
- 1 donzen onderlaag (bergjas/regenjas al aan)
- EHBO
- touw / klimgear indien nodig
- waterzak
Hoe vaker je het doet, hoe meer je merkt dat je gewoon vooral helemaal niks bij je wil hebben. Alles wat je meesleept gaat je boven de 50 juist éxtra belasten omdat al dat gewicht hetgene is waar je zo moe van wordt.

Nee, bij wandelen is het voor mij echt less is more.
Die aanname klopt dus gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is alleen geen aanname ;). Al die zooi heb ik vroeger gehad en na 1-2 jaar ligt het ongebruikt in de kast of is kapot/kwijt etc.

Vergeet ook niet dat de outdoorwereld ook steeds meer een markt geworden is waar allerlei producenten je "handige" dingen proberen te verkopen. Ik ken het social media wereldje een beetje en de kans is vrij groot dat die youtuber uit jouw filmpje goed wordt betaald voor zijn "spontane" #takeaseat actie door één van de producenten van die stoeltjes. Drinkflessen? De beste lichtgewicht fles die je kan hebben is een lege coca-cola fles. Bekers? goedkope plastic mokken van de action. "invouwbare bekers" zijn flauwekul want als je in die plastic mok een aantal dingen stopt zoals je gasbrandertje en wat EHBO spul, kost het je niet meer ruimte en de invouwbare bekers zijn met een paar jaar aan het scheuren. "handige" dure rugzakken met heel veel vakjes binnen en touwconstructies / ritsen/vakken buiten? Al die vakjes belemmeren efficiënt inpakken want jouw spullen zijn nooit die afmetingen, en al die tierelantijn buiten zorgt dat er weer een "handige" regenhoes overheen moet zodat je 2x gewicht extra hebt. Ik heb zelf een waterdichte 30-litertas met 1 compartiment, daar zitten vaak 3 drybags in: 1 kleding, 1 slaapgerei, 1 tent. De tas heeft, en dat is wél heel belangrijk, een afgesloten compartiment voor de waterzak zodat lekkage de basis droog houdt. Mijn 60-liter tas waar ik ooit mee begon staat al zo'n jaar of 10 ongebruikt in de kast, op tochten tot 2 weken kan ik met die 30-litertas prima toe.

En zo kan ik met zo ongeveer 80% van de spullen in een outdoorwinkel doorgaan. Meestal is het spul dat je iig voor wandelen niet mee wil hebben, maar zelfs bij fietsen neem ik het zelf niet mee want extra gewicht. Met de auto of camper is het natuurlijk een ander verhaal.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
hoe je de stoeltjes vindt zitten is denk ik heel persoonlijk, ik zit er al jaren weken op als we gewoon aan het kamperen zijn en ik vind het prima. Maar tijdens een trektocht, als dat nu wildkamperend of langs hutten is neem ik ze niet mee. Hier komt de 50 ook langzaamaan in zicht maar vooralsnog mis ik ze niet en ben ik ook van mening dat ik met de jaren steeds minder gewicht mee wil hebben ipv meer. Maar goed, ook dat is persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-09-2024 09:45 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik heb er maar kort plezier van gehad:
ehtweak in "Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2"

Tijdens het inlopen, hier in NL, no problemo, voelde gelijk goed, stevig, stabiel en solide.
Echter afgelopen maand twee weekjes in Süd-Tirol rondgelopen en de schoenen beginnen al aardig rond de schacht los te laten.

En zulke extreme dingen heb ik nou ook weer niet gedaan: 8)
https://flic.kr/s/aHBqjBHxPc

Er is gewoon iets mis met het stiksel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUbnrAjq60ZARzB9NOh-jg2r4VM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poIhe9Jvh8Nir7ZSTAr3Zqtk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRmrQW_2SxH8dASvLbDmAOApue8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrxatKyiQ1d2pA8F2gfA6NT8.jpg?f=fotoalbum_large

Bij beide schoenen. :-(
En nee, ik heb geen stijgijzers omgehad.

Inmiddels geclaimd bij Amazon (de verkoper) en die zei, zonder verdere vragen: "stuur maar terug, je krijgt het hele bedrag retour!"
En dan kon ik zelf beslissen of ik nieuwe/andere schoenen wilde bestellen.

Jammer van de tegenvallende kwaliteit ;( , wel een goede geen-gezeur garantie. d:)b

Mooie Plaatjes   

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
ehtweak schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:51:
Ik heb er maar kort plezier van gehad:
ehtweak in "Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2"

Tijdens het inlopen, hier in NL, no problemo, voelde gelijk goed, stevig, stabiel en solide.
Echter afgelopen maand twee weekjes in Süd-Tirol rondgelopen en de schoenen beginnen al aardig rond de schacht los te laten.

En zulke extreme dingen heb ik nou ook weer niet gedaan: 8)
https://flic.kr/s/aHBqjBHxPc

Er is gewoon iets mis met het stiksel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij beide schoenen. :-(
En nee, ik heb geen stijgijzers omgehad.

Inmiddels geclaimd bij Amazon (de verkoper) en die zei, zonder verdere vragen: "stuur maar terug, je krijgt het hele bedrag retour!"
En dan kon ik zelf beslissen of ik nieuwe/andere schoenen wilde bestellen.

Jammer van de tegenvallende kwaliteit ;( , wel een goede geen-gezeur garantie. d:)b
Ik denk dat het punt juist is dat de schjoenen te zwaar/stug zijn voor het doel waarvoor je je hebt gebruikt. Er komt dan buig- en frictiekracht op de schoenen te staan die bij gebruik op stijgijzers of alpien klimmen (stap voor stap omhoog, omhoog, ommhoog) niet voorkomen. Het is niet voor niets dat alpienklimmers met approach schoenen (lees: licht snel schoeisel) omhoog lopen en pas op hoogte waar de stijgijzers aan moeten of het terrein erg technisch wordt de zware bakbeesten aan doet.

Ik loop tegenwoordig braaf op B/C en dat is zwaar genoeg. De oude Perfects liggen nu in mijn kast stof te vergaren of worden gebruikt als semi-veiligheidsschoenen...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@zuma Dat zou wellicht een valide punt kunnen zijn, bij 'gewone' voeten en gebruik.

Juist dat massieve, dat stevige heb ik gewoon nodig, wil ik überhaupt de tochten kunnen lopen, die ik loop.
Heb nog een paar lichte Salewa's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl_3sadO2lhjHPH-nqBnsUXa-v4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T7eRq6Si5nzsBxxeg081r8Y6.jpg?f=user_large
Daar kan ik hier in NL, gewoon op zanderige, modderige ondergrond prima op lopen. Maar zodra het enigszins rotsig, brokstukken e.d. begint te worden, zwikt de hele boel en voel ik van alles door de zool heen.
Dat wil en kan ik niet.
Van zo'n schoen zijn voor mij de zoolstabiliteit en stijfheid van het geheel gewoonweg veel te gering.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zat wat rond te neuzen voor een paar daagjes hiken. Dit keer wat dichter bij huis.

Het hele Müllerthal gebeuren ken ik wel redelijk nu.
Toen dacht ik aan een stukje verder, de Ardennen in.

Ninglinspo (fraaie naam overigens)
https://ardennen.nl/wande...wandeling-in-de-ardennen/
https://www.caersbart.be/wandelen-op-dagtochten/ninglinspo/

Iemand hier al eens rondgelopen? Hoe dat is in de herfst? Veel fraaie herfst(ige) landschappen, bossen en doorkijkjes?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1839042

Na in mijn jonge jeugd en jaren als tiener/twintiger veel te hebben gehiked (meestal tochten van een week in Europa) heb ik samen met een collega besloten binnenkort een paar dagen rond te sjokken in Vogezen.

Veel van het spul dat ik destijds had is kwijt, kapot of aangevreten door de motten dus ik heb afgelopen maand aardig wat dingen bij elkaar gescharreld. Het overgrote deel komt van Decathlon: goede ervaringen mee en niet al te duur. (we tent-caravankamperen meerdere malen per jaar met het gezin)

Dus op de slaapzak en het kookstel na heb ik nagenoeg alles nieuw gekocht, de tas komt van Marktplaats maar ik heb er mijn twijfels bij of dit een blijvertje wordt. Naar mijn smaak is hij net iets de nauw/smal waardoor ik hem niet fijn kan inpakken. Ook is hij aardig aan de grote kant, dit is een 50+15 (vroegah had ik een 65+15) maar met het spul wat ik nu meeneem heb ik nog ruimte zat over, zelfs met 4 dagen voedsel. Ook vind ik hem leeg aan de zware kant met zijn 2100 gram.

Qua kleding staat er weinig op de lijst maar ik trek aan waarin ik wandel en switch 's avonds naar mijn uitdagende thermische onderkleding :> Overdag loop ik het liefst in een korte lichte hardloopbroek en shirt en heb dan eventueel een fleece vest. Lange broeken probeer ik zo lang mogelijk te vermijden, net zoals regenbroeken.

Mijn basis gewicht zit nu op bijna 7300 gram, dit is dus excl voedsel, water en wat ik draag aan kleding. Mocht iemand nog tips of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Item Namedescweightunitprice
Sleeping bagDecathlon Forclaz MT500 5 degree synthetic 1290gram75
BagLowe Alpine 50+15l2100gram25
TentDecathlon Forclaz Minimal Edition 1 person 920gram150
Ground sheetDecathlon Forclaz Minimal Edition 1 person150gram25
StakesDecathlon Forclaz Minimal Edition 10 stakes120gram0
Insolation matGeneric85gram0
MatDecathlon Forclaz Minimal Edition Extra Large600gram50
PillowDecathlon generic85gram6
StoveCampingaz Bleuet168gram25
Pots and pansDecathlon 1 person set + extra cup431gram20
Water purification Oasis tablets 100pcs38gram10
PolesDecathlon MT100 Comfort Black444gram24
Rain coatDecathlon half zip194gram10
TowelDecathlon microfibre 87gram5
Sit padDecathlon Forclaz MT500 foam pad52gram6
Head lampDecathlon Forclaz Onnight 10080gram10
ThermalsDecathlon Wedze pants and shirt long360gram25
Gloves, collar & hatsGeneric fleece78gram10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Anoniem: 1839042 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:51:
Na in mijn jonge jeugd en jaren als tiener/twintiger veel te hebben gehiked (meestal tochten van een week in Europa) heb ik samen met een collega besloten binnenkort een paar dagen rond te sjokken in Vogezen.

Veel van het spul dat ik destijds had is kwijt, kapot of aangevreten door de motten dus ik heb afgelopen maand aardig wat dingen bij elkaar gescharreld. Het overgrote deel komt van Decathlon: goede ervaringen mee en niet al te duur. (we tent-caravankamperen meerdere malen per jaar met het gezin)

Dus op de slaapzak en het kookstel na heb ik nagenoeg alles nieuw gekocht, de tas komt van Marktplaats maar ik heb er mijn twijfels bij of dit een blijvertje wordt. Naar mijn smaak is hij net iets de nauw/smal waardoor ik hem niet fijn kan inpakken. Ook is hij aardig aan de grote kant, dit is een 50+15 (vroegah had ik een 65+15) maar met het spul wat ik nu meeneem heb ik nog ruimte zat over, zelfs met 4 dagen voedsel. Ook vind ik hem leeg aan de zware kant met zijn 2100 gram.

Qua kleding staat er weinig op de lijst maar ik trek aan waarin ik wandel en switch 's avonds naar mijn uitdagende thermische onderkleding :> Overdag loop ik het liefst in een korte lichte hardloopbroek en shirt en heb dan eventueel een fleece vest. Lange broeken probeer ik zo lang mogelijk te vermijden, net zoals regenbroeken.

Mijn basis gewicht zit nu op bijna 7300 gram, dit is dus excl voedsel, water en wat ik draag aan kleding. Mocht iemand nog tips of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!

voor het moment toch een prima lijstje zo? Tuurlijk, die slaapzak en rugzak kunnen lichter maar dat ga je nu toch niet meer doen. De zuiverings tabletjes ga je denk ik niet gebruiken, maar voegt qua gewicht ook weer niet zo veel toe. Je stokken zijn wat aan de zwaarte kant, maar die ga je hoogstwaarschijnlijk ook niet meer inwisselen voor een paar carbon z-poles van Black Diamond.

Verder zal er nog wel een gasblikje en wat elektronica aan je lijstje toegevoegd worden. (powerbank? Oplader?). Ik mis ook nog iets om je water in te doen (waterzak? fles?)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hopjesvla79 schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:03:
[...]

voor het moment toch een prima lijstje zo? Tuurlijk, die slaapzak en rugzak kunnen lichter maar dat ga je nu toch niet meer doen. De zuiverings tabletjes ga je denk ik niet gebruiken, maar voegt qua gewicht ook weer niet zo veel toe. Je stokken zijn wat aan de zwaarte kant, maar die ga je hoogstwaarschijnlijk ook niet meer inwisselen voor een paar carbon z-poles van Black Diamond.

Verder zal er nog wel een gasblikje en wat elektronica aan je lijstje toegevoegd worden. (powerbank? Oplader?). Ik mis ook nog iets om je water in te doen (waterzak? fles?)
Veel investeren ga ik nu inderdaad niet meer doen, eerst maar eens ondervinden hoe dit bevalt :)
Wat betreft de stokken heb je een goed punt. Ik neem ze nu voornamelijk mee als tentstokken maar ga er ook proberen gebruik van te maken tijdens het wandelen. Dit doe ik anders eigenlijk nooit. Na afloop maar eens bekijken of ik inderdaad wat lichter wil en of ik nog wat functionaliteit mis.

De gasfles reken ik mee als voedsel, vandaar dat deze niet op de lijst staat. (ik neem zo'n 240gr busje mee) Een powerbank moet ik nog bestellen, zit te kijken naar een Anker PowerCore III 20K. Het water stop ik in een paar 1L Spa flessen, de tabletjes neem ik mee omdat ik voornamelijk water beekjes etc ga halen.

Ik twijfel nog of ik het isolatiematje meeneem, vooralsnog geeft de 14 daagse voorspelling een nachttemperatuur aan van omstreeks 10 graden. (mijn luchtbed heeft een R1.5 isolatie) Aan de andere kant weegt het geen drol en valt het volume ook wel mee. Maar ik heb een hekel aan spul meesjouwen dat ik niet gebruik. (vroeger... toen ik standaard nog een klapzaag en een veldschep meenam 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 17:08
@Anoniem: 1839042 Prima lijstje, zoals je aangeeft het kan zeker lichter. Echter niet zonder flinke investering. Het enige dat mij opvalt: Pots and pans Decathlon 1 person set + extra cup voor 431 gram. Dat kan echt lichter. een mooie titanium pannetje kost de wereld niet meer tegenwoordig en weegt veel minder. Een mooie lange lepel erbij van titanium en je bent klaar, wel met verchroomde top, voor het betere mondgevoel ;).

Voor de rest zou ik zeggen lekker gaan genieten, en gewicht is echt niet alles. Naar mate ik ouder wordt leg ik mijn focus meer op comfort, dan mag het wat meer wegen. Ik neem bijvoorbeeld altijd een stoeltje mee, heerlijk om na een dag wandelen de rug wat rust te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luuk84 schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:51:
@Anoniem: 1839042 Prima lijstje, zoals je aangeeft het kan zeker lichter. Echter niet zonder flinke investering. Het enige dat mij opvalt: Pots and pans Decathlon 1 person set + extra cup voor 431 gram. Dat kan echt lichter. een mooie titanium pannetje kost de wereld niet meer tegenwoordig en weegt veel minder. Een mooie lange lepel erbij van titanium en je bent klaar, wel met verchroomde top, voor het betere mondgevoel ;).

Voor de rest zou ik zeggen lekker gaan genieten, en gewicht is echt niet alles. Naar mate ik ouder wordt leg ik mijn focus meer op comfort, dan mag het wat meer wegen. Ik neem bijvoorbeeld altijd een stoeltje mee, heerlijk om na een dag wandelen de rug wat rust te geven.
Ja dat kooksetje is wellicht iets wat ik nog zou kunnen aanpassen voordat ik ga. Dit setje kost echter geen knoop en was al een hele gewicht- en ruimtebesparing vergeleken met de mess tins en canteen cup die ik vroeger had van de legerdump. (Nijmeegs Jopie represent yo)

Qua comfort vond ik dat ik al aardig los ben gegaan met een heus zitmatje, vroeger zat ik meestal op een vuilniszak. Maar ik ben ondertussen al 23 jaar geen 16 meer dus comfort is toch een factor die er steeds meer in zal sluipen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
@Anoniem: 1839042 Dan schelen we niet veel, ik kan een stoeltje van harte aanbevelen ;) Comfort is voor iedereen anders, maar er zit bijvoorbeeld veel verschil in comfort bij slaapmatten. Een stoel, een lekkerder kussen, dat zijn de dingen waar ik op doelde met comfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Luuk84 schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:51:

als je nog lichter wil laat je zo'n overrated titanium lepel thuis en pak je er een van plastic. ;) Mijn GSI Outdoor plastic lepel heeft dit jaar de 20 jaar aangetikt (aangeschaft in 2004 voor mijn eerste verre reis) en doet het nog steeds, en is nog steeds lichter dan de titanium versie (opmerkelijk : het plastic mes snijdt nog en alle tanden zitten nog aan de plastic vork, geen idee van wel super spul het gemaakt is..). Maar ik geef toe: titanium is wel sexier.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
@Hopjesvla79 Haha grappig hoe ervaringen kunnen verschillen, bij mij zijn er al een aantal plastic lepels gebroken :) Ik heb destijds ook geen lange plastic lepel kunnen vinden en dat vind ik toch wel prettiger als die korte dingen. Overrated? Vind ik niet, geloof dat ik er destijds 10 euro voor heb betaald op Ali, dat heb ik wel over voor een premium mondgevoel :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Luuk84 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:36:
@Hopjesvla79 Haha grappig hoe ervaringen kunnen verschillen, bij mij zijn er al een aantal plastic lepels gebroken :) Ik heb destijds ook geen lange plastic lepel kunnen vinden en dat vind ik toch wel prettiger als die korte dingen. Overrated? Vind ik niet, geloof dat ik er destijds 10 euro voor heb betaald op Ali, dat heb ik wel over voor een premium mondgevoel :p
als die bij het niet zo lang zou doen was ik waarschijnlijk ook al overgestapt hoor ;). Mits die niet zwaarder is... Alhoewel met mijn huidige ervaring ga ik minimaal voor de 25 jaar. ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:59
ehtweak schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:51:
Ik zat wat rond te neuzen voor een paar daagjes hiken. Dit keer wat dichter bij huis.

Iemand hier al eens rondgelopen? Hoe dat is in de herfst? Veel fraaie herfst(ige) landschappen, bossen en doorkijkjes?
De Ninglinspo is één van de populairste wandelingen in België, bereid je dus voor op veel toeristen.
Als je iets rustiger zoekt: de vallei van de Hoëgne is heel tof, en je kan vandaar wel redelijk makkelijk naar het hoogste punt van België wandelen - moest je dat willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
ehtweak schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:51:

Het is een van de mooiste dagwandelingen die ik ken in Belgie.

Wellicht kan je een stukje doen van de escape ardennes eislek trail. Dat is ook een hele mooie maar wel trekken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Anoniem: 1839042 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:51:

Blijf weg van cmpinggas! Dat maakt je veels te afhankelijk. Gewoon een reguliere brander van optimus, msr of ali. Dan kan je veel makkelijker een nieuw blikje vinden (bouwmarkt bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:21:
[...]

als je nog lichter wil laat je zo'n overrated titanium lepel thuis en pak je er een van plastic. ;)
Yup maar ze kunnen makkelijk breken. FF 'lassen' boven de brander kan wel wel maar het blijft een zwak punt en herhaling is gewoon op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
zuma schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:54:
[...]

Yup maar ze kunnen makkelijk breken. FF 'lassen' boven de brander kan wel wel maar het blijft een zwak punt en herhaling is gewoon op wachten.
zoals gezegd breekt het setje van mij al 20 jaar niet en wordt goed gebruikt. Zal wel mazzel zijn.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

zuma schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:54:
[...]

Wij hebben vorig jaar een hele hikingvakantie gedaan met setjes hardplastic bestek (met doosje!) van Flying Tiger… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zuma schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:51:
[...]

Blijf weg van cmpinggas! Dat maakt je veels te afhankelijk. Gewoon een reguliere brander van optimus, msr of ali. Dan kan je veel makkelijker een nieuw blikje vinden (bouwmarkt bijv.).
Dit brandertje zit al in onze standaard kampeeruitrusting, afgelopen 20 jaar nog nooit problemen gehad om aan nieuwe flessen te komen. Maar wellicht dat de ervaring anders is wanneer ik mij niet op campings begeef :)

Mocht ik ooit wat anders kopen dan zou het sowieso een iets compacter model worden zodat hij makkelijker in mijn kooksetje past.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Wat medische omstandigheden gooiden wat roet in het eten dus afgelopen dagen niet naar de Vogezen geweest maar samen met een collega in Zuid Limburg de Dutch Mountain Trail (DMT) gelopen.
In 4 dagen van Kerkrade naar Maastricht door overwegend prachtige landschappen met mooie routes en genoeg te zien onderweg. In totaal 113km gelopen verdeeld over 4 dagen.

Elke nacht op een andere camping verbleven in Vaals, Gulpen en Mheer. Alle uitrusting heeft zich goed gehouden op een wandelstok na die tussen een poortje bleef hangen en iets is verbogen. Mijn opblaasbare kussen (de goedkoopste van Decathlon) viel wat tegen maar was met een fleecevest er omheen nog wel te doen.

Ondanks dat we beide geen geoefende wandelaars zijn, waren de afstanden van ~30km per dag geen probleem en boden voldoende uitdaging. Specifiek ingaande op de DMT zou ik met name de eerste helft van dag 1 weglaten: de Wilhelminaberg is niet zo spectaculair dat het de kilometers door industrie en woonwijken verantwoord. Beter zou de route op dag 1 na Kerkrade starten en vervolgens op dag 4 bij de ENCI groeve eindigen. De voorloop en uitloop doen de rest van de route geen goed.

Wij waren gezegend met prachtig droog weer en aangename temperaturen. Voor de zomerwandelaars zou ik aanraden voldoende water mee te nemen. En de wandelaars met nat weer moeten bij sommige stukken goed uitkijken voor glijpartijen. (Wilheminaberg dag 1 en klim richting ENCI op dag 4)

Al met al een gemoedelijke tocht en veel leuk contact met de andere DMT wandelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Anoniem: 1839042 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:46:
Wat medische omstandigheden gooiden wat roet in het eten dus afgelopen dagen niet naar de Vogezen geweest maar samen met een collega in Zuid Limburg de Dutch Mountain Trail (DMT) gelopen.
In 4 dagen van Kerkrade naar Maastricht door overwegend prachtige landschappen met mooie routes en genoeg te zien onderweg. In totaal 113km gelopen verdeeld over 4 dagen.

Elke nacht op een andere camping verbleven in Vaals, Gulpen en Mheer. Alle uitrusting heeft zich goed gehouden op een wandelstok na die tussen een poortje bleef hangen en iets is verbogen. Mijn opblaasbare kussen (de goedkoopste van Decathlon) viel wat tegen maar was met een fleecevest er omheen nog wel te doen.

Ondanks dat we beide geen geoefende wandelaars zijn, waren de afstanden van ~30km per dag geen probleem en boden voldoende uitdaging. Specifiek ingaande op de DMT zou ik met name de eerste helft van dag 1 weglaten: de Wilhelminaberg is niet zo spectaculair dat het de kilometers door industrie en woonwijken verantwoord. Beter zou de route op dag 1 na Kerkrade starten en vervolgens op dag 4 bij de ENCI groeve eindigen. De voorloop en uitloop doen de rest van de route geen goed.

Wij waren gezegend met prachtig droog weer en aangename temperaturen. Voor de zomerwandelaars zou ik aanraden voldoende water mee te nemen. En de wandelaars met nat weer moeten bij sommige stukken goed uitkijken voor glijpartijen. (Wilheminaberg dag 1 en klim richting ENCI op dag 4)

Al met al een gemoedelijke tocht en veel leuk contact met de andere DMT wandelaars.
:D

Die zou ik met mijn vrouw ook gaan lopen, dit najaar.

Helaas werpen familie-omstandigheden roet in het eten. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ramzzz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:03:
[...]

:D

Die zou ik met mijn vrouw ook gaan lopen, dit najaar.

Helaas werpen familie-omstandigheden roet in het eten. :/
Ik hoop dat jullie er nog eens de tijd voor krijgen, zeker de moeite waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
DMT staat voor mij voor het voorjaar op de planning, zodra de zon zich dan regelmatig laat zien en campings weer open zijn. En ik moet nog wel een beetje meer trainen ook :)

Komend weekend lig ik nog 2 nachten in een tentje ergens om en nabij Giethoorn (verwachting is een graadje of 5 's nachts, dus ik heb het extra absorberende doekje om de condens aan de binnenkant 's nachts en 's ochtends op te vegen alvast klaargelegd. Enige voodeel van single wall: je kan er makkelijk bij :P

Dit is wel de ondergrens van waar ik in wil liggen qua temperatuur/seizoen, als het vriespunt nadert heb ik liever muren en een dak.

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 07-10-2024 21:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:47
Aan allen die DMT lopen, maar houden van meerdaagse hikes in NL: kijk dan ook eens naar het Veluwe zwerfpad. In mijn optiek mooiste van Nederland.
Afwisselend, praktisch volledig onverhard, zelf samen te stellen en gewoon kneiter mooi. Zeker voor mij mooier dan de DMT, waarbij dag 1 en 4 toch mwahh zijn, zeker als pontje niet vaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
DMT is ook alleen voor het maximaliseren van de hoogtemeters toch? Als je mooi wilt dan loop je het Krijtlandpad in dezelfde regio.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij heeft de DMT wat minder verharde kilometers en iets meer hoogtemeters. Beide routes hebben hetzelfde mankement van starten/eindigen in de bewoonde wereld.
maartend schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:26:
Aan allen die DMT lopen, maar houden van meerdaagse hikes in NL: kijk dan ook eens naar het Veluwe zwerfpad. In mijn optiek mooiste van Nederland.
Afwisselend, praktisch volledig onverhard, zelf samen te stellen en gewoon kneiter mooi. Zeker voor mij mooier dan de DMT, waarbij dag 1 en 4 toch mwahh zijn, zeker als pontje niet vaart.
Thanks voor de tip voor het Veluwe zwerfpad! Dit is aardig in de regio voor mij en dus gemakkelijk op te hakken in tochten van 2-3-4 dagen.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 1839042 op 08-10-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Anoniem: 1839042 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:52:
Volgens mij heeft de DMT wat minder verharde kilometers en iets meer hoogtemeters. Beide routes hebben hetzelfde mankement van starten/eindigen in de bewoonde wereld.

[...]

Thanks voor de tip voor het Veluwe zwerfpad! Dit is aardig in de regio voor mij en dus gemakkelijk op te hakken in tochten van 2-3-4 dagen.
DMT heeft zeer zeker meer hoogtemeters. Meer onverhard durf ik wel te ontkennen, Ik had enkel verhard als ik naar de camping moest, verder nauwelijks. Kwam overdag ook niet in bewoonde wereld. Heb tot nu toe 10 dagen op Veluwe zwerfpad gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maartend schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

DMT heeft zeer zeker meer hoogtemeters. Meer onverhard durf ik wel te ontkennen, Ik had enkel verhard als ik naar de camping moest, verder nauwelijks. Kwam overdag ook niet in bewoonde wereld. Heb tot nu toe 10 dagen op Veluwe zwerfpad gelopen.
Waarschijnlijk was mijn post een beetje obscuur, maar mijn vergelijking van de DMT was met het Krijtlandpad en niet met de Veluwe. Althans volgens Komoot heeft de DMT minder verharde kilometers en marginaal meer hoogtemeters dan het Krijtlandpad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 12:04
Nooit geweten dat dit topic bestond wat leuk om te lezen! :)
Zelf al heel lang fanatiek wandelaar. Vanalles gelopen van de DMT, huttentochten in de Alpen en Dolomieten, met tent thru-hiken over langere periodes in veel gebieden tot klettersteig routes.

Alles trouwens al sinds een jaar of 5 volledig op barefoot schoenen. In alle omstandigeden en met elke vorm van bepakking. Grappig ook hier om de plaatjes te zien van ultra stevige, ondersteunende en zware hike schoenen. en de verhalen erbij dat je die toch echt nodig hebt voor bepaalde routes van een moeilijkheidsgraad en toch zeker wel met bepakking.
Volledig het tegenovergestelde op alle vlakken van wat ik aan mijn voeten heb _O-

Zijn er meer hier op barefoot ? Ik kom ze in de bergen de laatste jaren maar mondjesmaat meer tegen, maar wordt er wel grappig genoeg steeds vaker in herkend. Van "Hee! zijn dat niet van die... ?"

Niet hier trouwens om mensen te overtuigen, ik ga even lekker teruglezen en inspiratie opdoen.
Komend jaar sowieso al 1 trip naar Kosovo. gepland staan *O*

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Anoniem: 1839042 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Waarschijnlijk was mijn post een beetje obscuur, maar mijn vergelijking van de DMT was met het Krijtlandpad en niet met de Veluwe. Althans volgens Komoot heeft de DMT minder verharde kilometers en marginaal meer hoogtemeters dan het Krijtlandpad.
Aha. dat is idd wat anders. Heb krijtland ook gelopen en qua verharding denk ik zeker dat je gelijk hebt. Je moet oa maastricht door. Vond ik niet bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 20:43
Skybullet schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:42:

Alles trouwens al sinds een jaar of 5 volledig op barefoot schoenen. In alle omstandigeden en met elke vorm van bepakking. Grappig ook hier om de plaatjes te zien van ultra stevige, ondersteunende en zware hike schoenen. en de verhalen erbij dat je die toch echt nodig hebt voor bepaalde routes van een moeilijkheidsgraad en toch zeker wel met bepakking.
Volledig het tegenovergestelde op alle vlakken van wat ik aan mijn voeten heb _O-

Zijn er meer hier op barefoot ? Ik kom ze in de bergen de laatste jaren maar mondjesmaat meer tegen, maar wordt er wel grappig genoeg steeds vaker in herkend. Van "Hee! zijn dat niet van die... ?"
Mag ik vragen hoe je op het idee bent gekomen om barefoot schoenen te gaan dragen? en waar heb je ze gezocht, lijkt mij prettig om even te passen van te voren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 12:04
walterworld schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Mag ik vragen hoe je op het idee bent gekomen om barefoot schoenen te gaan dragen? en waar heb je ze gezocht, lijkt mij prettig om even te passen van te voren.
Ik werk bij defensie. Jaren op kisten wandelen en rennen met bepakking gaf mij chronische scheenbeenvlies klachten. Inmiddels de ladder bestegen en een mooie kantoorbaan waardoor dat rennen op kisten voorbij is, maar de klachten niet. Vanalles geprobeerd totdat een redelijk modern denkende militaire dokter me als idee gaf om volledig de switch te maken naar barefoot. In alle sporten en ook dagelijks leven. Lang en pijnlijk proces, onder andere ook opnieuw leren hardlopen. Maar geen seconde pijn aan mijn schenen meer gehad 😉

Schoenen kopen is het lastige, je gaat ze niet zomaar in de winkel zien liggen. Ik heb talloze merken al gehad. Mijn favoriete nu is vivobarefoot. Ik heb bij elk merk altijd de maattabel opgezocht en vanuit daar blind besteld. Tot nu toe nooit problemen met maat gehad. Pasvorm doet er niet toe bij barefoot want ze zijn allemaal breed by design.

Voor meer vragen dm me maar dan houden we het buiten dit topic 👍

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27
walterworld schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

In Arnhem zit barefoot and more. Fijne winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 07:11
sfinx schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:32:
Nog mensen hier die een Wear OS smartwatch gebruiken tijdens het wandelen? Heb een Galaxy Watch6 en gebruik zo af en toe Komoot, die geeft turn-by-turn navigatie op het horloge. Maar ben eigenlijk op zoek naar iets dat ook een kaart toont, iemand een idee? GPX exporteren en dan tonen in Ghostracer werkt wel, maar je positie wordt niet geupdate daarin.
Oud topic hoor, maar dit was dus wel mogelijk met Komoot op Samsung horloges die nog op Tizen draaiden. Tot en met de Gear S3 (Frontier) was dit één van de beste features!

Ben Komoot al meer dan een jaar aan het spammen met de vraag om dit ook voor de Wear OS app toe te voegen, maar helaas zonder resultaat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:16
@sfinx volgende mij kan alltrails dit in combinatie met een garmin. Maar dan met handmatig omzetten en uploaden van routes via de website. Alltrails geeft aan dat het binnenkort ook via hun app kan. Zelf geen ervaring mee.
https://support.alltrails...nect-account-to-AllTrails

Ik gebruik veel alltrails maar zit te wachten op een uitgebreidere wearos app (die is recent gelanceerd, met alleen basis functies)
Kan ik een kaart bekijken op mijn Wear OS-horloge?
Op dit moment kun je nog geen routekaarten bekijken in de horloge-app. We hopen deze functionaliteit binnenkort toe te voegen
https://support.alltrails...s-downloaden-en-gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08
@Plantje1978 @Bulldock In een eerdere reply werd Outdooractive aangeraden, dat werkt prima. Deze toont een mooi kaartje van de route. Enige is dat het kaartje verdwijnt als er een turn-by-turn navigatie aanwijzing is. Deze werken echter niet zo goed dus verschijnen maar sporadisch :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyRZyndkMSauCXzc2vW6g_XAI34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrJyXt3RFVaPW5VJ2lAQoyEc.jpg?f=fotoalbum_large

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
Dank voor de toevoeging! Ik zag hem inderdaad ergens wel voorbij komen. Eens op de site van Outdoor Active gekeken en het is gewoon 1:1 vervanging van Komoot eigenlijk.

Ik was namelijk even bang, dat ik nóg een app moest draaien voor mijn langere runs. Nu heb ik al Strava op de telefoon, Samsung Health op het horloge en Komoot op zowel telefoon als horloge. Ik ga het gewoon eens testen. Wel jammer, dat de satellietbeelden enkel voor de betaalde versie beschikbaar zijn. Gemiste kans van Komoot hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

sfinx schreef op woensdag 20 november 2024 @ 05:55:
@Plantje1978 @Bulldock In een eerdere reply werd Outdooractive aangeraden, dat werkt prima. Deze toont een mooi kaartje van de route. Enige is dat het kaartje verdwijnt als er een turn-by-turn navigatie aanwijzing is. Deze werken echter niet zo goed dus verschijnen maar sporadisch :)

[Afbeelding]
Banana for scale, maar het lijkt me zoiets alsof je je smartphone in een hoes aan je arm hebt gebonden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plantje1978
Ja en dat is precies wat je wil! :) Die pijl die ze nu bij Komoot laten zien, helpt gewoon niet als je kleine bospaadjes (van het niveautje "reewissel") moet nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plantje1978
sfinx schreef op woensdag 20 november 2024 @ 05:55:

[Afbeelding]
Hier nog even op terugkomen... Super bedankt voor het meedenken in ieder geval! Ik heb Outdoor Active op diverse apparaten geïnstalleerd en wilde laatst een rondje doen met de app. Maar wat een drama! Ja, je krijgt een kaartje te zien met je positie, maar nergens krijg je lekkere route begeleiding.

Komoot heeft (en had op Tizen) wat dat betreft nog steeds de beste vorm tussen "navigatie met een pijl" en "een kaart laten zien" in wat mij betreft. Op de punten waar het ertoe deed, kon ik op een kaartje net even zien welk paadje in dan van de 5 paden moest nemen. Of als ik het idee had dat er geen linksaf mogelijk was, kon ik precies zien waar dat was en zo het hazenpaadje ontdekken wat door Komoot bedoeld werd.

Heel jammer dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 10:58
De route voor 4 daagse huttentocht in de Karwendel is weer gepland :)
Wordt 2e helft juli om kans op teveel sneeuw te verkleinen.

YouTube: Karwendel 2025 huttentocht route

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
Mooie tocht! Veel wandelplezier (en voorpret) gewenst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wij hebben ook weer een paar weekjes geboekt, zomer 2025, in de driehoek A/I/CH.
Met als uitvalsbasis een klein dorpje aan de Haidersee.

Nog een reminder van hoe snel het weer kan omslaan.
Afgelopen zomer, dagtrip vanaf de Umbrail pas, zo'n beetje de grens I/CH volgend en dan richting een urbex locatie 'WW1 Bocchetta di Forcola - Caserma degli Alpini'

Het ene moment heb je dit uitzicht:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54232871783_1ae4a24856_c.jpg
Umbrail25 by Erik Haak, on Flickr

En op de terugweg komt er ineens slecht weer opzetten:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54233689321_c1454af513_c.jpg
Umbrail27 by Erik Haak, on Flickr

BTW: alle foto's zijn voorzien van GPS EXIF metadata. M.a.w. je kunt precies zien waar deze fotograaf zich bevond. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Topic nooit gezien, we willen wat hikes te gaan maken de komende zomer met mijn dochter van bijna 4 maanden oud. Idee is een draagrugzak te kopen (Deuter kid Comfort bijvoorbeeld). Vraag me wel af hoe fysiek zwaar dit is? Heb geen serieuze ervaring met lopen met gewicht, al heb ik wel een fatsoenlijke conditie (hardlopen).

Hoe kijken jullie aan naar locaties met relatief grote hoogtes? Mijn dochter zal tegen de tijd een maand of 9 zijn. We hebben al lang de wens om een keer richting de Jungfraujoch regio te gaan. Top zit natuurlijk op ~3500 meter…..

Lees er wat verschillende meningen en uitleggen over. Idee is om te overnachten in Grindelwald (rond de 1000 meter hoogte) en eerst lokaal wat hikes te doen, laatste dag mogelijk naar de top toe. Al is de vraag of dit verstandig is? Volgens mij kunnen we ons ook prima vermaken zonder de dure toch naar de top natuurlijk. Of gewoon overslaan dit jaar, ander gebied zoeken en volgend jaar deze trip maken?

We hebben een uitwijkmogelijkheid met schoonouders die ook in de regio zitten, kleine zou daar een dag kunnen verblijven. Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Tortelli schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:23:
Topic nooit gezien, we willen wat hikes te gaan maken de komende zomer met mijn dochter van bijna 4 maanden oud. Idee is een draagrugzak te kopen (Deuter kid Comfort bijvoorbeeld). Vraag me wel af hoe fysiek zwaar dit is? Heb geen serieuze ervaring met lopen met gewicht, al heb ik wel een fatsoenlijke conditie (hardlopen).
Het loopt in ieder geval beter dan een draagzak ;) Ik heb al een aantal jaren ervaring met zo'n ding. Tuurlijk is het soms pittig, maar het is goed te doen zeker in de eerste 2 jaar, dan is het gewicht nog wel ok. Ik heb het nooit als storend ervaren en ik kon doen waar ik van hou :) Lekker wandelen in de bergen.
Let overigens wel op dat de nek stabiel genoeg is. Ze moeten zelfstandig het hoofd recht kunnen houden en de 'klappen' van het lopen moeten kunnen opvangen. Bij minder weer is het ook wel lekker als er berghut op de route zit, dan kan iedereen even opwarmen mocht het onverhoopt toch wat kouder zijn.
Hoe kijken jullie aan naar locaties met relatief grote hoogtes? Mijn dochter zal tegen de tijd een maand of 9 zijn. We hebben al lang de wens om een keer richting de Jungfraujoch regio te gaan. Top zit natuurlijk op ~3500 meter…..

Lees er wat verschillende meningen en uitleggen over. Idee is om te overnachten in Grindelwald (rond de 1000 meter hoogte) en eerst lokaal wat hikes te doen, laatste dag mogelijk naar de top toe. Al is de vraag of dit verstandig is? Volgens mij kunnen we ons ook prima vermaken zonder de dure toch naar de top natuurlijk. Of gewoon overslaan dit jaar, ander gebied zoeken en volgend jaar deze trip maken?
Die hoogte van 3500m zou ik denk ik even overslaan. Tuurlijk zijn er zat kinderen die er geen last van hebben, maar wij komen vanaf zee niveau en zijn dus ook niks gewend. Misschien dat langzaam opbouwen helpt. Persoonlijk zou ik het risico op hoogteziekte even uitsluiten. Te meer ook omdat je gewoon nog niet kan communiceren met je baby/peuter over dat soort zaken. Ze kunnen het zelf niet aangeven.
We hebben een uitwijkmogelijkheid met schoonouders die ook in de regio zitten, kleine zou daar een dag kunnen verblijven. Wat is jullie ervaring?
Dat zou ik doen, dan kunnen jullie op het gemakje een prachtige dag hebben, als je geen last van hoogteziekte krijgt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 15-01-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Wij hadden ook zo'n ding, beide dochters ingezeten (niet tegelijk) Neem een goede, die ook goed op de schouders hangt. En waar de kinderen stevig inzitten

Ik heb er paden mee geleopen wat een smalle richel was (wel een ketting om vast te houden) en dochterlief hing boven "afgrond"van meter of 80. Vond ze erg leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Even 'opa vertelt', maar ik heb veel met zowel vrije slechte als hele goede rugdragers gelopen, en ook met buik-/rugdraagzak. Maar wel wat serieuzere wandelingen (10-15 km of zo) met de kinderen pas vanaf pakweg een jaar (lees: in de omgeving van een huisje in de Ardennen).

Echt serieuze 'hikes' met een baby van die leeftijd? Ik zou dat zeker niet doen. Tegen de zomer rond een jaar, dan komt er wel wat meer aan mogelkjkheden.

10-15 km in betrekkelijk bekende omgeving, prima, maar echt op afgelegen plekken, zeker niet.

Waarom zou je dat überhaupt doen?

Maar misschien bedoel je wel iets heel simpels dichtbij, veilig, dan heb ik niks gezegd. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 15-01-2025 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

We gaan geen hele serieuze hikes maken nee, meer rondjes van 5-6km en zien hoe dat gaat. Afstand waarbij als het niet goed gaat je zo weer terug bent.
Wil sowieso voor de tijd hier in de regio wat oefenen natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:26

Smurf

Detri

Zelf ook met beide kinderen gedaan tot ze een jaar of 3-4 oud waren. Je komt gewoon op veel meer plaatsen dan met een kinderwagen.
Onze kinderen zijn beide van oktober, dus tegen de tijd dat het zomer was konden ze zonder problemen in de drager.
Heb het zelf altijd een leuke manier van wandelen gevonden: Begon bij beide vaak met continue gebabbel in je oor, en dan ineens alleen nog maar gesnurk :D

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma

Wij waren ook fervente bergmensen toen wij onze eerste kleine kregen. We hebben besloten er weg te blijven met een baby. Simpelweg ik zelf ben al erg gevoelig voor hoogtes door de bouw van mijn holtes en de zeer nauwe verbindingen daartussen. Ik heb heel snel last van hoogte verschillen (knallende koppijn) maar ik weet inmiddels hoe ik mij zelf moet 'klaren'. Gewoon slikken en geeuwen is bij mij kansloos....

Gezien mij eigen ervaringen vertrouw ik er niet op dat iedere willekeurige baby zomaar ook bestand is tegen die hoogte verschillen.... Als je een continue jankende baby in een vliegtuig hebt dan weet ik al lang wat er aan de hand is.....

Kortom wij hebben besloten om andere trektochten te gaan doen. Zeker toen ruim een jaar later de tweede erbij kwam. Wij zijn trektochten gaan maken in makkelijker terrein (Eifel, Ardennen, Denemarken, Zweden e.d.). Zeker in het begin heel veel plezier gehad van een Rambler Explorer https://www.rambler.compa...s/art/rambler-explorer-80

Dat ding trek je werkelijk waar overal doorheen soms ook gewoon in onderdelen door lastige passages getakeld (de inhoud er ff uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeArt
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:26
Hier mensen met ervaringen met wandeltochten(/tochtjes) met jonge kinderen (6 en 8 zijn onze jongens)? Wij denken erover na om in Juli/Augustus 3-4 dagen tussen enkele hutten in Oostenrijk (we denken aan Kleinarl?) te wandelen.

Nu bots ik meteen al tegen de praktische kant; het reserveren van zo'n hutten is nog niet gewoon via een website? Je moet de meeste hutten blijkbaar rechtstreeks bellen... Mijn Duits is daar niet goed genoeg voor.

Hier mensen met ervaringen met wandeltochtjes in Oostenrijk? Tips, do's/don'ts/... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:55

World Citizen

FreeReef.nl

Ik ben gewend om met een rugzak op vakantie te gaan, maar naarmate ik wat ouder word gaan we ook wel eens met de auto naar een huisje of een andere vaste stand plek. Een grote rugzak is dan minder fijn, dus ik ben over naar Duffels.

Mooi setjes uitgekozen en nu op zoek naar Packing Cubes. Ik deed dit altijd met vuilniszakken wat bij outdoor wel handig is. Maar in een schonere omgeving wil ik wel naar van die mooie packing cubes overstappen.

Dit is echt een typisch Tweakers ding denk ik. Althans, ik ben zelf al 2 dagen aan het zoeken naar wat voor functies er überhaupt zijn bij deze cubes.

Het oog wil ook wat en er moeten goede maten zijn van 1 merk/type voor kleding, schoenen, cameragear etc.

Ik wil niet perse vragen om tips, maar als iemand erg anthousiast is over een Cube om een bepaalde reden dan zou ik daar graag iets over lezen. Een Tweakers blik is vaak een gezonde blik.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
World Citizen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:30:
Ik ben gewend om met een rugzak op vakantie te gaan, maar naarmate ik wat ouder word gaan we ook wel eens met de auto naar een huisje of een andere vaste stand plek. Een grote rugzak is dan minder fijn, dus ik ben over naar Duffels.

Mooi setjes uitgekozen en nu op zoek naar Packing Cubes. Ik deed dit altijd met vuilniszakken wat bij outdoor wel handig is. Maar in een schonere omgeving wil ik wel naar van die mooie packing cubes overstappen.

Dit is echt een typisch Tweakers ding denk ik. Althans, ik ben zelf al 2 dagen aan het zoeken naar wat voor functies er überhaupt zijn bij deze cubes.

Het oog wil ook wat en er moeten goede maten zijn van 1 merk/type voor kleding, schoenen, cameragear etc.

Ik wil niet perse vragen om tips, maar als iemand erg anthousiast is over een Cube om een bepaalde reden dan zou ik daar graag iets over lezen. Een Tweakers blik is vaak een gezonde blik.
wat bedoel je met features /functies van packing cubes? rits vs klittenband? Type materiaal? Meer kan ik niet echt bedenken qua features. Is niet maat de belangrijkste factor hierin?

Anyway, hier gaat alles los in de duffel, vlgs mij een maatje L van North Face, heb hem al jaren. Klein beetje systeem qua wat waar ligt maar dat is het dan ook wel. Kleiner grut in drybags. In de rugzak gaat het ook in drybags overigens.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:45:
[...]

wat bedoel je met features /functies van packing cubes? rits vs klittenband? Type materiaal? Meer kan ik niet echt bedenken qua features. Is niet maat de belangrijkste factor hierin?

Anyway, hier gaat alles los in de duffel, vlgs mij een maatje L van North Face, heb hem al jaren. Klein beetje systeem qua wat waar ligt maar dat is het dan ook wel. Kleiner grut in drybags. In de rugzak gaat het ook in drybags overigens.
Ik ben door het materiaal ook voor een Base Camp Duffel gegaan. Alle andere duffels hebben niet dat erg stevige materiaal. Ik gooi mijn tassen nogal eens tussen scherpe rotsen (al zal dat bij een duffel wat minder vaak zijn).

Packing Cube Functies die ik tegenkom:
- Stevigheid materiaal
- Ademen of waterdicht
- Extra losse vakken (al dan niet mesh)
- Een scheider zodat je schone was langzaam verdwijnt in de andere kant als vuile was
- Haken, ogen, daisy chainen
- Etiketten
- Wel of niet compressie
- Rits helemaal sluitend of staat net open
- Pull tabs om hem ineens open te trekken zonder de rits te gebruiken
- Type rits (mierenneukerij)
- Verkrijgbare maten
- Wasbaar
- Prijs

Ik kwam bijvoorbeeld die van Step22 tegen. Een beetje duur maar daar val ik wel voor

https://step22gear.com/co...oll-cube-hd-packing-cubes

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
World Citizen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Ik ben door het materiaal ook voor een Base Camp Duffel gegaan. Alle andere duffels hebben niet dat erg stevige materiaal. Ik gooi mijn tassen nogal eens tussen scherpe rotsen (al zal dat bij een duffel wat minder vaak zijn).

Packing Cube Functies die ik tegenkom:
- Stevigheid materiaal
- Ademen of waterdicht
- Extra losse vakken (al dan niet mesh)
- Een scheider zodat je schone was langzaam verdwijnt in de andere kant als vuile was
- Haken, ogen, daisy chainen
- Etiketten
- Wel of niet compressie
- Rits helemaal sluitend of staat net open
- Pull tabs om hem ineens open te trekken zonder de rits te gebruiken
- Type rits (mierenneukerij)
- Verkrijgbare maten
- Wasbaar
- Prijs

Ik kwam bijvoorbeeld die van Step22 tegen. Een beetje duur maar daar val ik wel voor

https://step22gear.com/co...oll-cube-hd-packing-cubes
dat is een flinke lijst :o

ik denk dat je voor jezelf moet bedenken wat je belangrijk vindt. Voor mij persoonlijk staan er veel dingen op die ik zelf niet belangrijk zou vinden of hoogstens nice to have.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Hopjesvla79 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:48:
[...]

dat is een flinke lijst :o

ik denk dat je voor jezelf moet bedenken wat je belangrijk vindt. Voor mij persoonlijk staan er veel dingen op die ik zelf niet belangrijk zou vinden of hoogstens nice to have.
Ja zeker, voor mij is zeker niet alles belangrijk.

Ik ben in oriëntatiefase. 25 jaar geleden moest ik dan naar 3 winkels in de buurt. Vandaag kan ik lekker 10 dagen googlen :).

Als iemand nog andere dingen heeft voor op de lijst.. dan kan je zelf kiezen wat je belangrijk vind. Voor mij is stevig materiaal belangrijk, en ik vind het wel handig als er nog een gleuf of vak ergens zit.
Daarna prijs. Ik vind 15 tot 20 euro best wel veel voor 1.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

World Citizen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:30:

Zo een The North face duffel lijkt me juist erg onhandig met packing cubes omdat hijzelf niet vierkant is. Ik had op mijn half jaar reis een duffel mee van Patagonia en die is vierkant, zit een grote hoes in voor je schoenen. Packing cubes gebruikt van reismonkey. Niet de beste kwaliteit maar prima functioneel. Ze hebben ook een handige omkeerbare tube voor je ondergoed met schone en vieze kant. Ik zocht vooral lichte cubes want iedere kilo telt en de Duffel is als het goed is regenbestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:57
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Zo een The North face duffel lijkt me juist erg onhandig met packing cubes omdat hijzelf niet vierkant is. Ik had op mijn half jaar reis een duffel mee van Patagonia en die is vierkant, zit een grote hoes in voor je schoenen. Packing cubes gebruikt van reismonkey. Niet de beste kwaliteit maar prima functioneel. Ze hebben ook een handige omkeerbare tube voor je ondergoed met schone en vieze kant. Ik zocht vooral lichte cubes want iedere kilo telt en de Duffel is als het goed is regenbestendig.
Behalve de bodem van de Patagonia duffel, die is niet waterdicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik ben al die duffels afgegaan en met een beetje bias voor de standaard Base Camp gegaan. Een aantal mensen in mijn outdoor groep hebben die ook, en al jaren kijk ik er met een schuin oog naar. Mijn rugzak voldeed echter, dus nooit gekocht.

Nu toch gaan zoeken en dan slaat het materiaal van die duffel door.

@Brilsmurfffje Inderdaad, rond is minder handig bij de Base Camp. Zeker met cubes...
De Patagonia overwogen en ook de nieuwere TNF versie van de Base Camp. Maar toch voor het oude materiaal van TNF gegaan dus.

Hoe meer je gaat lezen en jezelf voor gaat stellen hoe je ze gebruikt, hoe meer "te duur" ik ze vind worden. Uiteindelijk telt inderdaad elke kilo.

Die uit China zouden wel sneller breken bij ritsen. Zeker als het een compressie versie is. Ik wil zeker geld uitgeven zodat ze niet snel stuk gaan, maar de grotere A merken zitten me wat te hoog in prijs. Dat staat niet in verhouding tot het doel.

Decathlon heeft ze overigens ook.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
World Citizen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:02:
Ik ben al die duffels afgegaan en met een beetje bias voor de standaard Base Camp gegaan. Een aantal mensen in mijn outdoor groep hebben die ook, en al jaren kijk ik er met een schuif oog naar. Mijn rugzak voldeed echter, dus nooit gekocht.

Nu toch gaan zoeken en dan slaat het materiaal van die duffel door.

@Brilsmurfffje Inderdaad, rond is minder handig bij de Base Camp. Zeker met cubes...
De Patagonia overwogen en ook de nieuwere TNF versie van de Base Camp. Maar toch voor het oude materiaal van TNF gegaan dus.

Hoe meer je gaat lezen en jezelf voor gaat stellen hoe je ze gebruikt, hoe meer "te duur" ik ze vind worden. Uiteindelijk telt inderdaad elke kilo.

Die uit China zouden wel sneller breken bij ritsen. Zeker als het een compressie versie is. Ik wil zeker geld uitgeven zodat ze niet snel stuk gaan, maar de grotere A merken zitten me wat te hoog in prijs. Dat staat niet in verhouding tot het doel.

Decathlon heeft ze overigens ook.
en gewoon drybags gebruiken? Ben je ook meteen af van je vuilniszakken in je rugzak :+ Ik zie die cubes ook eigenlijk voornamelijk praktisch als je bv een koffer heb. Dan kan je die ruimte goed gebruiken met de vorm van de cubes. Ik gebruik nu de loze ruimtes in de duffel.om bv handdoeken weg te duwen, mijn drybag met (losse!)sokken weg te duwen e.d.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Hopjesvla79 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:17:
[...]

en gewoon drybags gebruiken? Ben je ook meteen af van je vuilniszakken in je rugzak :+ Ik zie die cubes ook eigenlijk voornamelijk praktisch als je bv een koffer heb. Dan kan je die ruimte goed gebruiken met de vorm van de cubes. Ik gebruik nu de loze ruimtes in de duffel.om bv handdoeken weg te duwen, mijn drybag met (losse!)sokken weg te duwen e.d.
Een ding van Cubes is dat je ze met een rits helemaal open kunt leggen. In een drybag zit het opgestapeld wat niet handig is als je onderin moet zijn.

Volgens mij is dat het grootste argument om over te stappen van zakken/bags naar van dit soort cubes? In en uitruimen van cubes is wat praktischer.

Drybags heb ik een hele set liggen... en nu je het zegt is die inderdaad wel handig voor mijn bergschoenen. Ik ben express voor de wat grotere duffels gegaan zodat mijn bergschoenen er in kunnen. Die moest ik altijd los meenemen en om allemaal kansloze redenen vind ik dat niet fijn :+ . Dus ik wil ze in mijn tas.

Thanks voor de reminder.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Ik vind de duffels van Eagle Creek type Migrate wel handig. Deze zijn echt toch best wel rechthoekig van vorm eenmaal goed ingepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 13:28
Ik heb de nieuwe variant van de TNF base camp(62l variant), meestal in combinatie met de decathlon drybags (forclaz, maar ik kan zie nu niet op de site vinden. wellicht in de zomer weer in het assortiment). Ik ben wel tevreden over die combinatie, door de U-rits kun je makkelijk in/uitpakken en rechthoekig pakt goed in. De rugzakbanden zijn ook prima, dus als je op een treinreis gaat is dat fijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-06 10:00
Ik meld me hier maar even.

Ik ben nooit echt een fervent wandelaar geweest, maar ruim een jaar geleden hebben ik en mijn broer besloten om Alta via 1 in de Dolomieten te gaan wandelen. Vorig jaar in December een 8-daagse wandeling geboekt. We wilde eigenlijk 10 dagen doen en zelf de berghutten boeken, maar dit bleek nogal uitdagend door Italiaanse websites, gebrek aan online boek tools en verschillende hutten die je pas vanaf feb of maart kon boeken.

Vorig jaar heb in het voorjaar veel getraind door wandelingen in de omgeving te maken. Ook een flink aantal in duingebieden voor wat zwaardere ondergrond. Toen ik begon merkte ik dat bij 'lange' wandelingen van 20+km merkte ik dat mn liezen en heupen best zwak waren. Maar gaandeweg ging het wandelen me steeds beter af. Mijn voeten werden minder 'blaargevoelig' en mn heupgebied werd sterker.

Uiteindelijk eind Juli/begin Augustus Alta via 1 gewandeld. Sommige dagen vond ik wel erg zwaar. De eerste klim na lag di braies werd mn hartslag een stuk hoger dan dat ik zou willen en het was een stuk zwaarder dan ik had gedacht. Andere dagen gingen juist verrassend makkelijk, al had ik soms wel moeite met het mentale aspect van (slecht) slapen in slaapzalen en elke dag toch weer opladen om fysieke inspanning te leveren.

Dat gezegd hebbende. Het was prachtig. Hele mooie wandeling, veel verschillende massieven en uitzichten waar je omheen loopt, dus eigenlijk geen dag hetzelfde uitzicht. Het is echt een heel mooi gebied en zeker een aanrader.

Nu ruim een half jaar later merk ik dat ik alweer zin krijg om te wandelen en heb al weer wat langere wandelingen in de benen. Het wandelen heeft me veel sterker gemaakt, waardoor ik ook bij tennis minder blessuregevoelig ben. Dit wil ik dus graag wat op peil houden.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• bvr1986
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-04 10:41

Denk dat het gevaar met 9 maanden is dat ze buiten huilen, niet aan kunnen geven dat ze ergens last van hebben, dat lijkt mij toch een risico bij 3500 meter en eventueel hoogteziekte.

Het gebied zelf is ontzettend mooi maar ook gigantisch toeristisch. Wat er wel voor zorgt dat alle faciliteiten aanwezig zijn en ook goed geregeld. Treinen, kabelbanen, bussen. Maar ook weer dat de prijzen er ook naar zijn. Ik was er in 2017 voor 1 week net zoveel kwijt als drie weken Oostenrijk. Ik verbleef toentertijd wel in Wengen dus moest iedere keer met het treintje de berg op en af.(autoloos dorp)
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste