rockerpoet schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:18:
[...]
Dat is wel een goed punt idd.
[...]
De, volgens mij, redelijk gangbare zaken; lakenzak, merino shirt, wind/regen jackje, korte + hardloop broek, lichtgewicht handdoek, minstens 2 paar hikesokken, waterfles/zak, toiletspullen in reisformaat.
Reepjes, wandelstokken en cash is inderdaad wel een goede. Ontbijt en avondeten is inbegrepen bij de overnachtingen.
Tsja, denk dat je de basics vrij snel te pakken hebt. Verder hangt veel af van wat voor soort tocht je maakt en hoe graag je wilt besparen op gewicht en/of volume. Doe je bijvoorbeeld veel vanuit één hut dan is het niet zo gek om iets ruimer te pakken, want veel van de 'luxe goederen' laat je dan gewoon achter in de hut tijdens de dagtochten, die draag je dan alleen op eerste en laatste dag. Ga je een tour maken van hut naar hut dan moet je alles steeds meeslepen en kan het lonen om zo min mogelijk mee te nemen.
Zelf heb ik meestal het volgende mee, dit is gecombineerd wat ik aan heb en in tas heb samen:
- Elektronica: compactcamera + extra accu's en geheugenkaarten + telefoon + horloge + powerbank (10.000) + 30cm usb-c kabel met verloopstukjes naar garmin en apple
- Kleding: 2 merino shirts kort, 1 merino shirt lang, 1 wandelbroek lang, 2 paar sokken merino medium + 1 extra dik paar, 2 onderbroeken merino, 1 hele dunne korte broek
- Regenkleding: regenbroek, regenjas, regenhoes voor de tas, gamaschen (voor in sneeuw)
- Handschoenen e.d. (voor alpine tochten): 1x leer, 1x softshell, 1x dunne liner, 1x gtx-sneeuw-en-ijs-handschoenen, 1x buff, 1x petje (vooral tegen de zon, is een petje met zo'n doek aan achterzijde die over je nek hangt)
- EHBO kit
- Divers klimmateriaal, touw, gordel, stijgijzers, ijsboren en pickel (afgestemd op soort tocht)
- Water: drinkzak 2 ltr en drinkfles 1 liter (overigens neem ik zelden meer dan 1,5 mee op een tocht)
- Calorieën: isostar (of andere) tabletten voor in het water, veel repen (meestal Nakd) en veel noten/gedroogd fruit (daar ga ik beter op dan op het hutten-ontbijt

)
- Zonnebril (cat 3 of 4, afhankelijk van tocht) + hoesje
- Bivakzak
- Liner (lakenzak)
- Wandelstokken (invouwbare variant tot < 40cm) + sneeuwtellers
- Toiletspul: droge zeep (van die velletjes die oplossen in water), tandpaste alleen wat nodig is (reistube of apart in zakje), 1/2 sneldrogende handdoek (vond die te groot, dus in tweeen geknipt. Gebruik hem maar weinig want in de hutten waar ik kom meestal geen douche), tandenborstel. Soms reis-deo (meestal niet).
- Een zakje met divers handig/reserve, o.a. enkele tie-wraps, een paar veters, ijzergaren + gekromde naalden, en een stuk 2mm nylon touw (zeer sterk en licht/compact, handig voor van alles), en eventueel BOA-reparatie-setje (alleen als ik de schoenen met BOA aan heb).
- Wandelschoenen
Dit is verder vooral toegespitst op alpine tochten, dus voor "normale" wandelingen kan je alles m.b.t klimmen, sneeuw en ijs natuurlijk schrappen. Voor het type tochten wat ik maak is dit verder een soort "bare minimum", het enige waar ik nog ruimte heb om gewicht/volume te besparen zonder in te boeten op veiligheid is eten (d.w.z. minder meeslepen, meer kopen in de hutten, kan ik al snel 1000 gr op besparen in een ruime week touren, wordt wel erg duur), powerbank weglaten (200gr), 1 shirt minder, en reserve-setje weglaten (+/- 50gr). En wandelstokken zou je ook als 'luxe' kunnen zien (400gr). Alle andere zaken zie ik als noodzakelijk op mijn (bescheiden) niveau en icm klimtochten.