Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
KnOeFz schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:45:
[...]

Bakken in een Titanium pan is trouwens best een uitdaging... De hitte verdeeld namelijk niet zo heel goed waardoor dingen makkelijk aanbranden.
Titanium is super als je vooral op droogvoer leeft. Je kan er prima water, pasta en rijst in koken. ook kan je er gedroogd eten in laten wellen op een laag vuurtje maar wel blijven roeren!

Voor echt bakken kan je toch beter een bakpannetje met anti-aanbak nemen. Titanium bakt echt voor ene meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:03:
zijn er hier gebruikers van een Spot of Inreach trouwens?

Elk jaar denk eraan en elk jaar haal ik hem weer niet want ach het zal wel loslopen. Vaak zijn we niet heel erg lang zonder mobiel bereik maar ja.. Zat er wel aan te denken dat als ik hem heb, ik hem kan verhuren om zo de jaarlijkse kosten eventueel te drukken. Maar goed, eerst maar eens een keuze maken.
De enige reden dat ik er geen heb is dat ik momenteel echt een weekend warrior ben en dan de abbonnementskosten niet kan verantwoorden naar mezelf. Maar zodra ik vaker en langer weg ben in gebieden waar ik zomaar een paar uur niemand tegen zou kunnen komen, wordt 't alsnog geregeld. Ook als er prima dekking is voor telefoon en/of ik vaak anderen tegenkom.

Redenen: het ding is minder kwetsbaar dan een telefoon, heeft een betere accu dan een telefoon en uiteindelijk geldt één is geen, wanneer je alleen op pad bent. Als je valt en je telefoon is aan puin (met de toestellen van tegenwoordig is die kans zeker niet nul), zit je ineens zonder. Een telefoon van een reisgenoot is ook een backup, maar die zal er niet altijd zijn. En zelfs als je iedere 2 uur iemand tegenkomt, kan dat prima lang genoeg zijn om flink achteruit te gaan als er iets gebeurt.

Ik zie het als een aanvulling op verzekeringen: peace of mind voor zowel mijzelf als voor het thuisfront, met als bonus dat je ook nog berichtjes kan sturen wanneer je off the grid bent.

Verhuren zou ik dan weer niet aan beginnen, ik zie ze wel eens op marktplaats, maar uiteindelijk ligt de rekening bij jou op de deurmat, ook wanneer iemand (al dan niet per ongeluk want ontvangen telt ook) fors over de limiet heen gaat. Daarnaast: als je ad hoc weg wil en dat ding is net verhuurd, heb je er nog niets aan :)

Toevoeging: met bovenstaande ga ik uit van mijn eigen financiële situatie, het is makkelijk praten als je het kan missen zonder daar heel anders van te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 15-07-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:58
Bundin schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:51:
[...]

De enige reden dat ik er geen heb is dat ik momenteel echt een weekend warrior ben en dan de abbonnementskosten niet kan verantwoorden naar mezelf. Maar zodra ik vaker en langer weg ben in gebieden waar ik zomaar een paar uur niemand tegen zou kunnen komen, wordt 't alsnog geregeld. Ook als er prima dekking is voor telefoon en/of ik vaak anderen tegenkom.

Redenen: het ding is minder kwetsbaar dan een telefoon, heeft een betere accu dan een telefoon en uiteindelijk geldt één is geen, wanneer je alleen op pad bent. Als je valt en je telefoon is aan puin (met de toestellen van tegenwoordig is die kans zeker niet nul), zit je ineens zonder. Een telefoon van een reisgenoot is ook een backup, maar die zal er niet altijd zijn. En zelfs als je iedere 2 uur iemand tegenkomt, kan dat prima lang genoeg zijn om flink achteruit te gaan als er iets gebeurt.

Ik zie het als een aanvulling op verzekeringen: peace of mind voor zowel mijzelf als voor het thuisfront, met als bonus dat je ook nog berichtjes kan sturen wanneer je off the grid bent.

Verhuren zou ik dan weer niet aan beginnen, ik zie ze wel eens op marktplaats, maar uiteindelijk ligt de rekening bij jou op de deurmat, ook wanneer iemand (al dan niet per ongeluk want ontvangen telt ook) fors over de limiet heen gaat. Daarnaast: als je ad hoc weg wil en dat ding is net verhuurd, heb je er nog niets aan :)

Toevoeging: met bovenstaande ga ik uit van mijn eigen financiële situatie, het is makkelijk praten als je het kan missen zonder daar heel anders van te worden.
Zolang je ergens bent waar bereik is, én je bent met z'n tweeën dan zie ik geen meerwaarde voor een Inreach/Spot. Ik durf er dan wel.op te vertrouwen dat minimaal 1.mobiel altijd wel werkt.
Het gaat juist erom dat je bereik heb op de plekken waar je geen mobiel bereik heb, daar zit imho de meerwaarde van zoiets en schaf je zoiets voor aan. Met gebruik van je telefoon is het natuurlijk wel zaak dat je er ook voor zorgt dat die het doet. Prima als je er foto's e.d..mee wil maken, maar realiseer dan wel dat je je accu van noodvoorziening aan het gebruiken bent (tijdens meerdaagse wandelingen gebruik ik dus ook zo mijn telefoon: nauwelijks, of ik moet nog een volle powerbank hebben en weten dat ik die weer kan laden bij een hut).

Berichten sturen voor het thuisfront hoeft van mij niet per se (kan wel handig zijn in noodsituaties en dan is zo'n Inreach wel fijn). Mijn vriendin gaat 1* per jaar rondtrekken met een vriendin en dan hoor ik ook soms dagen niets. Helemaal prima, maar het is wel fijn dat in een noodsituatie ze wel iemand kunnen bereiken en dan zou dit ook wel weer van pas komen als er geen mobiel bereik is.

Voor mij zou het puur dus voor noodsituaties zijn. Dan zou een pbl als een Ocean Signal PBL1 ook goed zijn (deze werkt ook op land ondanks de naam) Geen abonnementskosten of andere kosten, maar ja... zo'n Inreach is wel een stuk fancier ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb voor deze keuze gestaan toen ik dit jaar een losse GPS wilde kopen (telefoon werkt in de winter ruk met handschoenen :P ) en heb toch voor een versie gekozen met ingebouwde sateliet SOS (Garmin gpsmap 67i) omdat we toch op plekken komen zonder bereik + ik wel heel handig ben met electronica maar mijn vrouw toch wel een stukje minder => nu is het op de knop drukken en onze gps coordinaten zijn doorgegeven aan de hulpdiensten. Ook geen gezeur met hulpdiensten die geen engels praten :)

maken dan wel gebruik van het abbo waarbij we het per maand aan kunnen zetten aangezien we het alleen bij specifieke vakanties nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
@Hopjesvla79 Eens, als er maar een backup is, zit je waarschijnlijk hartstikke safe wanneer er bereik is. Dan hangt het meer af van je bestemming. Maar puur voor nood kan dan een recente iPhone wellicht ook al voldoen, al geldt natuurlijk voor alle sat-based oplossingen dat eventuele verzekering/dekking enkel geldt voor de geregistreerde eigenaar.

Nog een ander duidelijk voordeel van een satmsg/PLB boven een telefoon is dat die vaak ook nog eens op een super-bereikbare plek weg te plakken zijn en echt met een druk op 1 knop hun ding voor je doen.

Overigens vind ik het COSPAS-SARSAT concept ook super fancy :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 10:58
Even een ervaring tijdens de laatste 4-daagse huttentocht in Oostenrijk:

* Wat is de navigatie modus van een Garmin horloge toch ideaal zeg...
* Ik gebruik Osmand+ als telefoon app (3d modus is erg fijn/makkelijk). Tijdens tocht route moeten aanpassen 's avonds in de hut --> in Osmand+ nieuwe route maken --> delen met Garmin Connect en staat op je horloge.
* Ik heb de Garmin 265 zonder kaarten. Vriend heeft de 965 met kaarten. In de alpen heb je echt meer dan genoeg aan de 265 zonder kaarten voor goede navigatie. Vriend met 965 zag voor de alpen weinig meerwaarde.
* Het is zo makkelijk om niet elke keer je telefoon of een kaart te moeten pakken.
* Ook in stukken waar route aanduiding weg is --> ideaal om te zien of je nog goed loopt door even naar je horloge te kijken.

Ik had niet verwacht dat dit zo ideaal zou werken :)

[ Voor 3% gewijzigd door vandermark op 15-07-2024 16:44 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 08:38

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Elk jaar denk eraan en elk jaar haal ik hem weer niet want ach het zal wel loslopen. Vaak zijn we niet heel erg lang zonder mobiel bereik maar ja.. Zat er wel aan te denken dat als ik hem heb, ik hem kan verhuren om zo de jaarlijkse kosten eventueel te drukken. Maar goed, eerst maar eens een keuze maken.
Ik heb een InReach (mini2) gekocht.
Tot nu toe nog niet actief nodig gehad (gelukkig). Vooral eigen gevoel van veiligheid in gebieden waar het bereik er niet is.

Laat maar weten als je er vragen over hebt.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:59

Ik heb een inreach mini. Gelukkig nooit nodig gehad. Al was berichtjes sturen soms gewoon wel leuk.

In geval van nood ben je buiten bereik met zijn tweeën nog niet erg relaxed bezig lijkt mij. De ander kan wel weg tot ergens bereik. Maar dan kan soms fors tegenvallen. En laat het noodgeval dan alleen.

Abbo kosten verdeel ik over mijn reisgenoten trouwens. Valt dan wel mee. Alleen de aanschaf.

Verhuren: als je m niet aan jouw account gekoppeld wil hebben moet de huurder dit aan zijn account doen. En met teruggeven weer ontkoppelen. En dan krijg je weer volle jaarabonnement kosten. Best gedoe. Ik heb m eens aan een bekende uitgeleend, dan wordt dus wel vanuit mijn account gewerkt. En dat is niet handig als de ander al een Garmin account heeft op de telefoon, niet telkens worden gewisseld.

De 66i heb ik even gehad, maar vond t nogal een koelkast.

Er zijn nu ook telefoons met satelliet communicatie. Ook een overweging

[ Voor 3% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 15-07-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
kjiratsiekoedel schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:50:
[...]

Er zijn nu ook telefoons met satelliet communicatie. Ook een overweging
nah...want: Apple }) (ben zelf Android gebruiker)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
vandermark schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:40:
Even een ervaring tijdens de laatste 4-daagse huttentocht in Oostenrijk:

* Wat is de navigatie modus van een Garmin horloge toch ideaal zeg...
* Ik gebruik Osmand+ als telefoon app (3d modus is erg fijn/makkelijk). Tijdens tocht route moeten aanpassen 's avonds in de hut --> in Osmand+ nieuwe route maken --> delen met Garmin Connect en staat op je horloge.
* Ik heb de Garmin 265 zonder kaarten. Vriend heeft de 965 met kaarten. In de alpen heb je echt meer dan genoeg aan de 265 zonder kaarten voor goede navigatie. Vriend met 965 zag voor de alpen weinig meerwaarde.
* Het is zo makkelijk om niet elke keer je telefoon of een kaart te moeten pakken.
* Ook in stukken waar route aanduiding weg is --> ideaal om te zien of je nog goed loopt door even naar je horloge te kijken.

Ik had niet verwacht dat dit zo ideaal zou werken :)
moet zeggen dat ik juist fan ben van de kaarten, op mijn Fenix , juist vanwege de context dat ze nog extra geven. Net zo als dat een papieren kaart meer info geeft dan alleen een route beschrijving waarmee je feitelijk ook een route mee zou kunnen lopen. Maar goed, ik ben dan ook wel een kaartfetisjist , geef me een atlas.of een kaart en je hoort me niet meer de eerste tijd ;)

Maar navigatie om de pols blijft leuk, hoe dan ook :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Hopjesvla79 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:15:
[...]

moet zeggen dat ik juist fan ben van de kaarten, op mijn Fenix , juist vanwege de context dat ze nog extra geven. Net zo als dat een papieren kaart meer info geeft dan alleen een route beschrijving waarmee je feitelijk ook een route mee zou kunnen lopen. Maar goed, ik ben dan ook wel een kaartfetisjist , geef me een atlas.of een kaart en je hoort me niet meer de eerste tijd ;)

Maar navigatie om de pols blijft leuk, hoe dan ook :)
Ik ben ook zeker fan van kaarten. De Osmand+ app met plugins is erg tof. Goede hoogtelijnen, paden/routes met moeilijkheidsgraad aangegeven, ideaal. Ook de slider om luchtfoto te laten zien is fijn. Als het nodig/leuk is pak ik telefoon met Osmand+ er zeker bij. Maar de simpele navigatie om de pols is veel beter dan ik had verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Ben al maanden bezig met vooral geen fenix kopen. Mooi speelgoed, maar echt overkill voor me. Morgen en overmorgen prime dagen, eens zien of er aanbiedingen zijn die ik moet gaan weerstaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:59
Hopjesvla79 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:08:
[...]

nah...want: Apple }) (ben zelf Android gebruiker)
Motorola...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ach ja dat bestaat ook nog idd! Was ze sinds de Razr V3 een beetje uit het oog verloren...Is natuurlijk sowieso kwestie van tijd waarschijnlijk totdat de andere merken dit ook gaan aanbieden.

[ Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-07-2024 17:53 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:25

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Betreft kaarten
Voor iedereen met een iPhone en die goede kaarten wil.
Ik kan Pocket Earth Pro aanbevelen, 1 van die no-nonsens apps voor topografische kaarten met hoogtelijnen en die ook offline gedownload kunnen worden in een makkelijker interface en gewoon 1x betalen en klaar. Geen abbonnement of iets.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik wil begin oktober een paar dagen ergens gaan wandelen in het buitenland.
Ik heb de volgende eisen.
  • heuvels/bergen
  • bereikbaar met de trein
  • van hut/hotel naar hut/hotel
Het liefst zo ik naar Oostenrijk gaan maar ik ben bang dat de meeste hutten dan al dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

TrailBlazer schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:35:

Het liefst zo ik naar Oostenrijk gaan maar ik ben bang dat de meeste hutten dan al dicht zijn.
Tja... op de website van vrijwel alle Alpenvereinshütten is te zien van wanneer tot wanneer ze open zijn.

En het is uiteraard sterk afhankelijk van het specifieke gebied/hoogte.

Daarnaast, er zijn nog meer landen met bergen hoor! Noord-Italië bijvoorbeeld, of het zuiden van Duitsland (net tegen de Alpen aan).

ff snel wat info: (van waar ik zelf geweest ben)
https://wiechenthaler-huette.at/
geopend t/m oktober
https://flic.kr/s/aHsk5DWSGd

https://www.oberettes.it/bewirtung.html
tot begin oktober

https://www.martellerhuette.com/
meestal tot half oktober
https://flic.kr/s/aHskb3qTHg

https://www.weisskugelhuette.com/
tot half oktober
https://flic.kr/s/aHskgLy5B5

https://www.sesvenna.net/
tot eind oktober
https://flic.kr/s/aHsjS4xQpM

https://www.tabaretta.com/index.php
meestal tot halverwege oktober
https://flic.kr/s/aHBqjATiRu

http://www.duesseldorferhuette.com/de/willkommen.html
meestal ook zoiets rond oktober
https://flic.kr/s/aHsjXXpLa9

[ Voor 37% gewijzigd door ehtweak op 15-07-2024 22:01 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@ehtweak Thanks ik ga kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • heuvels/bergen
is het een mededeling of een vraag? :S

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hopjesvla79 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:38:
[...]

is het een mededeling of een vraag? :S
Een vraag voor tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 17:35
Je zou naar de Doloramaweg kunnen kijken bij/in de Dolomieten, technisch niet zo moeilijk, en pakt niet echt de hoge passen mee, dus zelfs als het al een beetje gaat sneeuwen hoeft dat niet zoveel problemen op te leveren. Veel berghutten/hotels zijn in die regio ook nog open in oktober. Wel een iets langere treinrit, waar je sowieso in Oostenrijk een overstap hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • heuvels/bergen
De meeste hoge hutten zijn al half september dicht, de wat bereikbaardere hutten meestal tot eind september. Dus in hooggebergte (alpen) zou ik het niet zoeken. Ga lekker naar de Vogezen of Zwarte woud daar kan je prima van hotel/gite naar hotel /gite lopen in oktober oid. Of inderdaad naar de wat lagere hutten die hiervoor zijn aangegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door zuma op 16-07-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
kans is klein maar wie weet... weer iemand of je in Cain de Valdeon mag kamperen? Op mijn papieren kaart van Editorial Alpina ( de referentiekaart voor de Picos, uitgave 2023-2024) staat er een camping ingetekend..maar er is werkelijk nergens info over te vinden (info over de Picos is sowieso ..anders...verwacht niet de uitgebreide info die je vanuit de Alpen gewend bent). Heb al vragen via de FB van mijn vriendin en Reddit uitstaan, maar vooralsnog niets. Maar wie weet heeft hier i mand de tip. Zal ook nog maar eens een berichtje naar de gemeente Valdeon sturen.

Het zou voor onze planning namelijk erg fijn zijn als dat daar dus kan (er zijn andere opties mogelijk als.het echt niet kan)

*edit*

zal je net zien...post ik dit en zoek ik nogmaals voor de zoveelste keer...zie ik op park4night dat daar dus wel vermelding gedaan wordt..Als er een campertje kan, kan ons kleine tentje vast ook wel ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Hopjesvla79 op 17-07-2024 10:35 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Hopjesvla79 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:31:

*edit*

zal je net zien...post ik dit en zoek ik nogmaals voor de zoveelste keer...zie ik op park4night dat daar dus wel vermelding gedaan wordt..Als er een campertje kan, kan ons kleine tentje vast ook wel ;)
Wie niet waagt die niet wint

[ Voor 8% gewijzigd door zuma op 17-07-2024 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

Hier al een aantal jaren een inreach. De oude versie, niet de 2. Gelukkig nog nooit nodig gehad, maar gebruik hem eigenlijk ieder jaar wel. Recentelijk nog met een offroad trip op de motor in m’n eentje. Vind zelf de functie dat je de ‘punten’ kan laten zien in een kaart ook erg fijn, kan m’n vriendin en vrienden zien waar ik ben.

Gebruik elke keer het flexibele abonnement overigens. Ga vrijwel nooit langer dan een maand op vakantie, dus dat voldoet prima. Het voelt voor mij als een soort verzekering, die ik er graag voor over heb.

Heb de aanschaf al lang terug verdiend door hem via marktplaats te verhuren, werkt super. Gewoon de huurder zelf een abonnement laten nemen zodat het niet op jouw naam staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 13:53
Volgende week ga ik met mijn 2 kinderen (jongens 8 en 11) naar het Zillertal. Ik wil ze meenemen op een wandeling en minstens een gipfelkreuz bereiken. Iemand tips voor een eenvoudige wandeling vanaf een bergstation?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:41

In mijn alpine-groepje heeft een iemand er een mee (inreach mini). Fijn idee op routes zonder bereik en met gletschjers en rotskilm-passages, steenval-gevaar, ij-cornuces boven je hoofd, et cetera. We delen dan de kosten. Nog nooit nodig geweest gelukkig maar wel handig, ook voor ophalen recent weerbericht en fijn als optie om berichtenvan familie te ontvangen bij noodgevallen (bijvoorbeeld familieleden die langdurig ernstig ziek zijn en waarvan je wilt weten als er een reden is om zsm terug naar NL te willen gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Blackouts schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:14:
Volgende week ga ik met mijn 2 kinderen (jongens 8 en 11) naar het Zillertal. Ik wil ze meenemen op een wandeling en minstens een gipfelkreuz bereiken. Iemand tips voor een eenvoudige wandeling vanaf een bergstation?
Ik heb daar zojuist een huttentocht gedaan en ik zou ergens een lift nemen omhoog en daar dan mooie wandeling maken. Aanrader is dan denk ik de Hintertuxer baan of eerder vanuit Tux de Eggalm kabelbaan nemen. Het Ramsjoch kruis is daarmee goed te belopen.

Edit: Vanuit Mayrhofen zelf kan je ook de Ahornbaan nemen, is ook mooi gebied voor (korte) rondwandeling. Ik zou niet vanuit Mayrhofen de andere kabelbaan (Penkenbahn aan noordkant) nemen, dan loop je continu over/tussen skipistes. Bij de Ahornbaan is dat niet het geval.

[ Voor 22% gewijzigd door vandermark op 18-07-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 13:28
Blackouts schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:14:
Ik ben vorig jaar in Mayrhofen geweest. Inderdaad is de penkenbahn meer pistegebied, maar daar ligt wel de wanglspitze met een gipfelkreuz en je kunt er mooi ver kijken. Vanaf hintertux kun je mooie wandelingen maken met uizicht op de gletscher, vanaf het middenstation kun je naar de Weisse Wand, 8.8 km 500 hm volgens strava. Verder kun je met de bus/auto richting een paar stuwmeren, vanaf daar kun je ook mooie rondes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Getverderrie. Hoe de 'foute' toerist het zometeen ook kan verknallen voor de echte bergliefhebber:

https://tirol.orf.at/stories/3266161/

Afbeeldingslocatie: https://oekastatic.orf.at/mims/2024/30/23/crops/w=1280,q=60,r=1.5/2288439_bigpicture_871123_dfdc9f18-b178-412f-9499-39115db78964.jpg

En allemaal omdat Apple een beeld van de Dolomieten gebruikte... 8)7

Vooral zoiets:

Dabei haben die Touristinnen und Touristen aus aller Welt hohe Erwartungen: „Viele meinen, dass hier alles künstlich ist. Die blödeste Frage, die sie uns gestellt haben, war, wann wir den Nebel, der hier oft aufzieht, einschalten. Einfach brutal“, sagt Kostner.

Of ze de mist willen aanzetten... Helemaal :F ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
ehtweak schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:02:
Getverderrie. Hoe de 'foute' toerist het zometeen ook kan verknallen voor de echte bergliefhebber:

[Afbeelding]

En allemaal omdat Apple een beeld van de Dolomieten gebruikte... 8)7

Vooral zoiets:

Dabei haben die Touristinnen und Touristen aus aller Welt hohe Erwartungen: „Viele meinen, dass hier alles künstlich ist. Die blödeste Frage, die sie uns gestellt haben, war, wann wir den Nebel, der hier oft aufzieht, einschalten. Einfach brutal“, sagt Kostner.

Of ze de mist willen aanzetten... Helemaal :F ;w
Doet mij denken aan mijn WTF moment toen ik aan de noordzijde van de Brevent naar te top klauterde (niet echt klimmen daar). daar zit een eindstation van een kabelbaan. Ik stak mijn hoofd over de rand en het eerste wat zag waren notabene naaldhakken van een of andere vrouw en dan nog een hele bende, allemaal druk aan het fotograferen. Dus dan kom je daarboven met een volwaardig alpinisten gevoel die gelijk in de prullenbak verdwijnt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik snap jullie wel. Ik ben zelf geen alpinist, maar ik kom al lang genoeg in Schotland waarbij ik ook elk jaar het "erger" zie worden qua toerisme en drukte.

Uiteraard komen bij mij ook gedachtes op van "o-ve-ral mensen, ik kan nergens meer alleen zijn en alles goed in me opnemen door de drukte".
Als ik er dan over ga nadenken dan verpest dat een beetje de verwachting/beeld wat ik ervan heb of wat ik eerder heb meegemaakt. Tegelijkertijd komt dan wel zo'n moment dat ik snap dat niet alles bij het oude kan blijven en dat de wereld mee verandert, en dat ik juist moet koesteren dat ik het ooit heel anders heb gezien.

De toeristen die nu "alles verpesten" hebben niet in de vroegere tijdsgeest geleefd zonder mobieltjes, zonder al die vreselijke drukte, zonder alle toegangen/faciliteiten/gadgets die het hen nu zo gemakkelijk maakt waar wij vroegah voor moesten ploeteren.
Dat is ergens ook wel jammer, want dat had ik ze ook wel gegund, maar zij zijn in het moment van nu en moeten het doen met wat ze nu hebben (en "missen" dat van vroeger dus ook niet omdat ze het niet kennen).
Ik probeer dat altijd maar voor ogen te houden waardoor ik vaak meer waardering heb voor het feit dat ik de Old Man of Storr nog heb mogen meemaken met het mooie naaldbos aan de voet ervan, met een stuk minder drukte.
Ik vind het wel logisch dat het overal drukker wordt, en ik zou het niemand willen ontzeggen om de natuur op te zoeken; wij hebben er ook van kunnen genieten op onze manier, en datzelfde gun ik de huidige generatie selfie-toeristen ook.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Gewoon minder bekende plekken opzoeken ;)

Er zijn genoeg plekken / toppen in de alpen waar niet iedereen heen gaat maar wel supermooi.
Bijvoorbeeld in Vorarlberg, veel mensen gaan de Kanisfulh bij Damuls / Mellau maar je kan ook aan de andere kant van Damuls de Zitterklapfen op. Fantastisch wandeling :)

Of je gaat naar de Olpererhutte waar iedereen heen gaat (ik ben daar nog geweest voordat het een ding werd op instagram) of je kan naar Hochsteller ;)

Ik ben van mening dat ieder dal in de bergen wel een niet breed uitgemeten top heeft. En/of het volgende dal dat helemaal nog niet zo toeristisch is.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 17:08
ehtweak schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:02:

Gatekeeping? Daarnaast, ze blijven netjes bij de lift:

Alles tummelt sich gleich vor der Bergstation. Die Gäste wandern meistens nicht.

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-06 18:06
Wandelen buiten het bereik van gondels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sfinx schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:18:
[...]

Gatekeeping? Daarnaast, ze blijven netjes bij de lift:

Alles tummelt sich gleich vor der Bergstation. Die Gäste wandern meistens nicht.
Gelukkig niet. Dat moest er nog eens bijkomen... ;)

Alhoewel de lokale Bergrettung ook wel eens moet uitrukken voor witte gympen toeristen die denken dat ze ieder willekeurig bergpad wel aankunnen. :X

Precies wat @zuma meemaakte, had ik ook een keertje.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/5326/17868423462_c8754674ac_c.jpg
Vanuit het Langtaufertal, omhoog klimmen, soms op handen en voeten, met een lokale berggids, tot we bovenop de richel aankwamen.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/17865501252_6fa80d6a21_c.jpg
De grens van I/A. Steken er van die toeristen hun hoofd om de hoek en vragen aan ons groepje:

"Von woher kommen Sie den? "
"Aus Italien, von Unten ab"
"Ach so, wird sind mit der Seilbahn gekommen..."
:F

[dat is dus de lift vanaf de andere kant, vanuit het Kaunertal] :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ehtweak schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:29:
[...]

Gelukkig niet. Dat moest er nog eens bijkomen... ;)

Alhoewel de lokale Bergrettung ook wel eens moet uitrukken voor witte gympen toeristen die denken dat ze ieder willekeurig bergpad wel aankunnen. :X

Precies wat @zuma meemaakte, had ik ook een keertje.
[Afbeelding]
Vanuit het Langtaufertal, omhoog klimmen, soms op handen en voeten, met een lokale berggids, tot we bovenop de richel aankwamen.
[Afbeelding]
De grens van I/A. Steken er van die toeristen hun hoofd om de hoek en vragen aan ons groepje:

"Von woher kommen Sie den? "
"Aus Italien, von Unten ab"
"Ach so, wird sind mit der Seilbahn gekommen..."
:F

[dat is dus de lift vanaf de andere kant, vanuit het Kaunertal] :+
Haha ja, maar wel mooi gebied/ richel daar. De grens van I/A O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mr Pingu schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Haha ja, maar wel mooi gebied/ richel daar. De grens van I/A O+
Zeker weten!

Ik ga er binnenkort weer heen.
Hier nog meer eye-candy:
https://flic.kr/s/aHsjDyyN8i

En dit vond ik helemaal top:
https://flic.kr/s/aHsjBBZhd5

Vanuit Nauders [A] omhoog, langs de grens op 3000m, en weer afdalen in Italië
Gewoonweg waanzinnige uitzichten!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/7846160204_bfe52c353b_c.jpg
Hike3 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/8363545783_efe6b4584f_c.jpg
Hike18 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8236/8363546279_70f51f0fe4_c.jpg
Hike15 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:20
Ik ben op zoek naar een eenvoudige huttentocht van 3 of 4 nachten om met mijn vriendin te lopen. Ze vind hiken leuk, maar ze is niet echt superfit ofzo, dus ik zoek eigenlijk iets dat ook voor beginners behapbaar is. Ik zat te denken aan de Tour Mont Fallere, maar die heb ik a) zelf als eens gedaan en b) heeft een vrij pittige laatste dag en ik zoek eigenlijk iets dat wat stabieler rond de 4 uur lopen zit. Mag wel iets afwijken, maar die laatste dag gaat over de 6 uur.
Het is nog steeds wel een optie voor me, maar ik vroeg me af of jullie nog goede ideeen hebben.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
MrAngry schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:01:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige huttentocht van 3 of 4 nachten om met mijn vriendin te lopen. Ze vind hiken leuk, maar ze is niet echt superfit ofzo, dus ik zoek eigenlijk iets dat ook voor beginners behapbaar is. Ik zat te denken aan de Tour Mont Fallere, maar die heb ik a) zelf als eens gedaan en b) heeft een vrij pittige laatste dag en ik zoek eigenlijk iets dat wat stabieler rond de 4 uur lopen zit. Mag wel iets afwijken, maar die laatste dag gaat over de 6 uur.
Het is nog steeds wel een optie voor me, maar ik vroeg me af of jullie nog goede ideeen hebben.
Tour de Vanoise, en dan aangepast naar 6 dagen rondom het hele massief. Dagen zijn wel langer dan 4 uur, ook wel begrijpelijk anders staan de hutten in elkaars achtertuin, maar voor de rest een mooie wandeling, niet te technisch.

ik heb hem als volgt gelopen:
camping Le Laisser Aller -> Refuge du Lac Blanc
Refuge du Lac Blanc-> Refuge Col de la Vanoise (via Refuge Entre deux eaux)
Refuge Col de la Vanoise ->Refuge de la Valette
Refuge de la Valette->Refuge Peclet Polder
Refuge Peclet Polset-> Refuge de la Fournache via Col d'Aussois
Refuge de la Fournache -> Camping Laisser Aller

is dus wel iets langer .

Ander, nog eenvoudiger alternatief maar ook zeker wel mooi:

Camping de la Meije in La Grave -> Refuge de l'Alpe de Villar d'Arène
Refuge de l'Alpe de Villar d'Arène ->Gîte l'aiguillette du Lauzet
Gîte l'aiguillette du Lauzet -> camping via Col de Lauteret

3 dagen, maar ook nu weer langer dan 4 uur per dag...

misschien heb je er wat aan

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
MrAngry schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:01:
Vanuit Sixt fer a Cheval kan je zelf meerdaagse rondwandelingen plannen langs de hutten die in de massieven rondom dit dorp liggen. Met mijn ervaring uit dit gebied is dat goed te doen met een gemiddelde conditie. Vaak worden deze huttentochten ook gedaan door ouders met kids. Het is zeker een aanrader met prachtig gelegen hutten, mooie uitzichten en ook nog een mooie touwbrug als je deze mee neemt in je planning. Je kan ook als basis de GR 5 nemen en van daaruit je eigen route verder uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 21:50
Mr Pingu schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 13:15:
Gewoon minder bekende plekken opzoeken ;)

Er zijn genoeg plekken / toppen in de alpen waar niet iedereen heen gaat maar wel supermooi.
Bijvoorbeeld in Vorarlberg, veel mensen gaan de Kanisfulh bij Damuls / Mellau maar je kan ook aan de andere kant van Damuls de Zitterklapfen op. Fantastisch wandeling :)

Of je gaat naar de Olpererhutte waar iedereen heen gaat (ik ben daar nog geweest voordat het een ding werd op instagram) of je kan naar Hochsteller ;)

Ik ben van mening dat ieder dal in de bergen wel een niet breed uitgemeten top heeft. En/of het volgende dal dat helemaal nog niet zo toeristisch is.
Tips voor rustigere dorpen die een mooie uitvalsbasis zijn voor day hikes? Krijg angsten voor mijn trip in september!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Jasper schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Tips voor rustigere dorpen die een mooie uitvalsbasis zijn voor day hikes? Krijg angsten voor mijn trip in september!
Paar plekken waar ik geweest ben en me erg bevallen zijn
Vorarlberg: Au
Tirol: Ginzling / Finkenberg / Pfunds
Zwitserland: Crans Montana of in het dal van Evolene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Krijg angsten voor mijn trip in september!
Wat voor een angsten krijg je dan?

Vanwege (te)veel toeristen, of omdat de boel dan al dichtgesneeuwd is?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
zuma schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Doet mij denken aan mijn WTF moment toen ik aan de noordzijde van de Brevent naar te top klauterde (niet echt klimmen daar). daar zit een eindstation van een kabelbaan. Ik stak mijn hoofd over de rand en het eerste wat zag waren notabene naaldhakken van een of andere vrouw en dan nog een hele bende, allemaal druk aan het fotograferen. Dus dan kom je daarboven met een volwaardig alpinisten gevoel die gelijk in de prullenbak verdwijnt ;)
Haha, heel herkenbaar, ik had dit in mindere mate op de Alta Via 2 (del dolomiti). Daar pak je midden op een pttige dag de Piz Boe vanuit het noorden terwijl die vanuit het zuiden gewoon een lift omhoog en een klein uurtje wandelen is, ook voor complete italiaanse families, met opa, oma en hond. Dus dan kom je daar boven aan na een stuk gezekerd met kabels etc, feeling like a hero. Nou ja, bekend gevoel dus.
Illustratie:
https://photos.app.goo.gl/xrNt2p2JwgvoHMuD8

[ Voor 12% gewijzigd door MrAngry op 23-07-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Haha, ja, dat had ik 12 jaar geleden ook op Gaustatoppen in Noorwegen. Stevige klim gemaakt en dan boven tussen de bejaarden staan die de tandradbaan genomen hebben :+

Overigens ook de andere variant: figuren die toen ik terug aankwam op de parkeerplaats op het punt stonden in korte broek en t-shirt en zonder jas mee te nemen of zo aan de klim te beginnen, terwijl het weer overduidelijk al aan het omslaan was.

Geloof niet dat dat soort fratsen bepaald minder zijn geworden sindsdien.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Orion84 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 07:49:
Haha, ja, dat had ik 12 jaar geleden ook op Gaustatoppen in Noorwegen. Stevige klim gemaakt en dan boven tussen de bejaarden staan die de tandradbaan genomen hebben :+

Overigens ook de andere variant: figuren die toen ik terug aankwam op de parkeerplaats op het punt stonden in korte broek en t-shirt en zonder jas mee te nemen of zo aan de klim te beginnen, terwijl het weer overduidelijk al aan het omslaan was.

Geloof niet dat dat soort fratsen bepaald minder zijn geworden sindsdien.
Tja Gaustatoppen was in het in de corona zelfs filelopen… Preikestolen ook maar kjeragbolt weer een stuk minder gelukkig. Maargoed ga de andere kant op bij de Gaustatoppen en je ziet geen kip. Je kan daar heerlijk campen. Laatste keer dat ik daar was hadden we fantastische zons-ondergang, -opgang en snachst translucent sky :)

Eerste plaatje is een pano :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0phUwjWLIhCmJNGEVlHQB6sN-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Io9RTY8uphil31KZMalEu2ya.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni8dC34mgQ2Xbxpg6Ay1xM23-Jo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zC7fzKILCxIHNh5QUVZT7rs2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_Sj3bA6tCGI_y2lPO1jvbPhFWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCiXiqXmmNE1LHfGspoP3Aoq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
ehtweak schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:57:
[...]

Wat voor een angsten krijg je dan?

Vanwege (te)veel toeristen, of omdat de boel dan al dichtgesneeuwd is?
Dat eerste :) Een overvloed aan toeristen.
Mr Pingu schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Paar plekken waar ik geweest ben en me erg bevallen zijn
Vorarlberg: Au
Tirol: Ginzling / Finkenberg / Pfunds
Zwitserland: Crans Montana of in het dal van Evolene
Thanks, ga ze bekijken!

[ Voor 36% gewijzigd door Jasper op 24-07-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Nog mensen hier die een Wear OS smartwatch gebruiken tijdens het wandelen? Heb een Galaxy Watch6 en gebruik zo af en toe Komoot, die geeft turn-by-turn navigatie op het horloge. Maar ben eigenlijk op zoek naar iets dat ook een kaart toont, iemand een idee? GPX exporteren en dan tonen in Ghostracer werkt wel, maar je positie wordt niet geupdate daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mr Pingu schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:31:
[...]

Tja Gaustatoppen was in het in de corona zelfs filelopen… Preikestolen ook maar kjeragbolt weer een stuk minder gelukkig. Maargoed ga de andere kant op bij de Gaustatoppen en je ziet geen kip. Je kan daar heerlijk campen. Laatste keer dat ik daar was hadden we fantastische zons-ondergang, -opgang en snachst translucent sky :)

Eerste plaatje is een pano :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik kwam er twee jaar geleden ook weer langs (zonder de intentie hem nogmaals te beklimmen) en toen was het ook mega druk inderdaad. Scheelt misschien ook wel dat ik in 2012 toen net een beetje na het hoofdseizoen zat dat het een stuk rustiger was, maar het is als bestemming denk ik ook wel populairder geworden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21
sfinx schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:32:
Nog mensen hier die een Wear OS smartwatch gebruiken tijdens het wandelen? Heb een Galaxy Watch6 en gebruik zo af en toe Komoot, die geeft turn-by-turn navigatie op het horloge. Maar ben eigenlijk op zoek naar iets dat ook een kaart toont, iemand een idee? GPX exporteren en dan tonen in Ghostracer werkt wel, maar je positie wordt niet geupdate daarin.
Ik gebruik Komoot op m'n Galaxy Watch. Op punten dat ik twijfel pak ik de telefoon erbij (welke op vliegtuigstand staat, dus kaarten gedownload).
Outdooractive heeft kaarten op het horloge zelf, maar toen ik dat een jaar of wat terug probeerde werkte dat enorm traag. Lees: onwerkbaar.

Kaarten op horloge lijkt me wel fijn en dat is ook de reden waarom ik me moet inhouden geen Garmin Fenix of Epix te kopen. En de batterijduur van zo'n Garmin uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
barrymossel schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:45:
Ik gebruik Komoot op m'n Galaxy Watch. Op punten dat ik twijfel pak ik de telefoon erbij (welke op vliegtuigstand staat, dus kaarten gedownload).
Outdooractive heeft kaarten op het horloge zelf, maar toen ik dat een jaar of wat terug probeerde werkte dat enorm traag. Lees: onwerkbaar.
Dat Outdooractive ziet er goed uit, lijkt qua snelheid wel te doen op Watch6. Zal het binnenkort even proberen tijdens wandeling, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
[...]

September is de topdrukte al lang weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
[...]

In de Oeral kan je volgens mij best goed wandelen en zijn vast ook rustige dorpjes te vinden. Of het pittoreske Selenge in Mongolië, schijnt ook mooi te zijn. >:)

Maar even serieus, het werkt wel net iets beter voor ons als je iets specifieker bent (of ik heb het gemist )alhoewel net als @zuma al aangaf is de drukte in het algemeen overal aan het afnemen in september in Europa.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Hopjesvla79 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:42:
[...]

In de Oeral kan je volgens mij best goed wandelen en zijn vast ook rustige dorpjes te vinden. Of het pittoreske Selenge in Mongolië, schijnt ook mooi te zijn. >:)

Maar even serieus, het werkt wel net iets beter voor ons als je iets specifieker bent (of ik heb het gemist )alhoewel net als @zuma al aangaf is de drukte in het algemeen overal aan het afnemen in september in Europa.
Het is de eerste keer een trip naar de Dolomieten voor ons. We gaan met een camper, dus zitten wel vast een campings. Maar goed, we zijn flexibel. Als we het ergens te druk vinden, rijden we naar een andere plek. En goed om te horen (en logisch) dat de meeste drukte al weg is in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is hier al vaker ter sprake gekomen, de veiligheid tijdens het hiken in de bergen.

En gezien de laatste cijfers vallen er nog steeds een niet te verwaarlozen aantal slachtoffers tijdens die 'simpele' en 'leuke' uitstapjes in de bergen.
Niet altijd, maar wel heel vaak veroorzaakt door verkeerde inschatting en/of oververmoeidheid.

Een nieuwe factor, uiteraard wel afhankelijk van waar je heengaat, is de dreiging van de wolf, of meer specifiek de beer. En dat 'gewoon' in de Alpen. :-(

Mede dankzij deze discussie:
ehtweak in "De ruimte voor de wolf in Nederland"
moest ik er toch aan denken.

Ga ik nou, al dan niet, en welke dan, voorzorgsmaatregelen nemen als ik zometeen in Noord-Italië/Zwitserland door de eenzame bossen hike?
https://www.stol.it/tag/B%C3%A4ren

Recentelijk zijn er ook een paar toeristen slachtoffer geworden.
Natuurlijk is de kans gering, maar toch...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
ehtweak schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:39:
Het is hier al vaker ter sprake gekomen, de veiligheid tijdens het hiken in de bergen.

En gezien de laatste cijfers vallen er nog steeds een niet te verwaarlozen aantal slachtoffers tijdens die 'simpele' en 'leuke' uitstapjes in de bergen.
Niet altijd, maar wel heel vaak veroorzaakt door verkeerde inschatting en/of oververmoeidheid.

Een nieuwe factor, uiteraard wel afhankelijk van waar je heengaat, is de dreiging van de wolf, of meer specifiek de beer. En dat 'gewoon' in de Alpen. :-(

Ga ik nou, al dan niet, en welke dan, voorzorgsmaatregelen nemen als ik zometeen in Noord-Italië/Zwitserland door de eenzame bossen hike?

interessante kwestie.

Gezien het toch nog wel sporadische incidenten zijn (die weliswaar steeds minder sporadisch worden) zou ik me er toch nog niet helemaal druk om maken. En veel kan je er nu ook nog niet aan doen, je zou een bear-bell kunnen gebruiken tijdens het wandelen. Jaag je wel meteen al het wild weg

Mocht je wildkamperen zou je je voedsel (en spullen als tandpasta) kunnen ophangen aan een boom ver van je tent. Bear cannister lijkt me een beetje overkill (zacht gezegd). Verder zou je kunnen inlezen wat je kan doen als je er een tegen komt. Gelukkig is het maar een soort..in de US moet je eerst weten welke het is want wat werkt bij de een (wegrennen, lawaai maken) werkt juist contraproductief voor de ander..

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
ehtweak schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:39:

Lees je goed in om hoe met beren om te gaan: https://www.bearsinmind.o...20met%20meerdere%20mensen.

-Berenbel aan de rugzak
-Pepperspray in de aanslag
-Eten en andere geurige zooi (tandpasta, zeep, deo e.d.) ver van je tent hoog in een boom of onder de grond bewaren of anders een bearcontainer

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
zuma schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Lees je goed in om hoe met beren om te gaan: https://www.bearsinmind.o...20met%20meerdere%20mensen.

-Berenbel aan de rugzak
-Eten en andere geurige zooi (tandpasta, zeep, deo e.d.) ver van je tent hoog in een boom of onder de grond bewaren of anders een bearcontainer

Succes!
Lees je bij gebruik van pepperspray ook in óf je hem bij je mag hebben ;)

En, dat vond ik een enorme eye-opener: hoe je hem moet gebruiken en vooral op welke afstand...dat is verrassend dichtbij, veel dichterbij dan je zou willen met een beer die op je afkomt (effectief is dat 7-10 meter, verderweg heb je kans dat het verwaaid).

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ik denk dat de meeste mensen eerder eindigen als een lekker gekruid hapje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Jasper schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:33:
[...]

Dat eerste :) Een overvloed aan toeristen.

[...]

Thanks, ga ze bekijken!
Het Oetztal is ook altijd een stuk rustiger dan de overige dalen in Tirol (minder wintersportdorpen) en kent een aantal prachtige wandelingen. Bijvoorbeeld omhoog bij Gries naar de WinnebachAlp of vanuit Winkle naar de Amberger Hütte. De afstand vanuit Nederland is daarnaast prima, dus wat mij betreft echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:18
Ojjorz schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:17:
[...]

Het Oetztal is ook altijd een stuk rustiger dan de overige dalen in Tirol (minder wintersportdorpen) en kent een aantal prachtige wandelingen. Bijvoorbeeld omhoog bij Gries naar de WinnebachAlp of vanuit Winkle naar de Amberger Hütte. De afstand vanuit Nederland is daarnaast prima, dus wat mij betreft echt een aanrader.
Dat hangt volgens mij wel af welke tijd. Juli en augustus is meestal het dal hoe dan ook druk, in ieder geval het oetztal. Zelf ervaren augustus vorig jaar. De hoogte in wordt het wel minder druk, uiteraard. Ook ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik heb onlangs goede wandelschoenen gekocht (Meind Nebraska) en heb er ondertussen al ongeveer 50km mee gewandeld in de streek in Brussel evenals in de Ardennen. Helaas zijn trajecten van 22km nog altijd het maximale voor mij. Ik wandelde deze week een trail van 25km en ik was doodop (het was ook wel heel erg warm). Hoe train je best zoiets? Ik ben wel van plan elk weekend 20km te wandelen als de tijd en het weer het toelaat.

Ander vraagje: welke voeding neem je best mee als je gaat wandelen? Een sportdrank helpt me meestal wel als het boven de 25 graden is en bananen voor extra energie. Zijn er nog aanraders? Misschien fruit met een hoog suiker gehalte? Of bruin brood eten in de ochtend voor het begin van de trail?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

cy-gor25 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:26:
Ik heb onlangs goede wandelschoenen gekocht (Meind Nebraska) en heb er ondertussen al ongeveer 50km mee gewandeld in de streek in Brussel evenals in de Ardennen. Helaas zijn trajecten van 22km nog altijd het maximale voor mij. Ik wandelde deze week een trail van 25km en ik was doodop (het was ook wel heel erg warm). Hoe train je best zoiets? Ik ben wel van plan elk weekend 20km te wandelen als de tijd en het weer het toelaat.

Ander vraagje: welke voeding neem je best mee als je gaat wandelen? Een sportdrank helpt me meestal wel als het boven de 25 graden is en bananen voor extra energie. Zijn er nog aanraders? Misschien fruit met een hoog suiker gehalte? Of bruin brood eten in de ochtend voor het begin van de trail?
Trainen doe je gewoon door (kilo)meters te maken. En ja, 1x per week 20 km is goed begin. Probeer 1x per maand langer met elke maand of zo 2km erbij. En tussendoor ook lopen. Rugzak met oplopende gewicht is ook een leuke om meer kracht te krijgen.

En inzake eten is er niets bijzonder nodig. Wat extra van alles bij een forse inspanning. Dus als je normaal 2 sneeen eet, die je er dan 3. Peperkoekje onderweg en banaan is goed. Wandelen is dusdanig lage inspanning dat je geen bijzondere dingen hoeft te eten, maar gewoon gezond.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cyberpope schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Wandelen is dusdanig lage inspanning dat je geen bijzondere dingen hoeft te eten, maar gewoon gezond.
Nuancering:

20km lopen in Nederland, in de vlakke polder, is toch heel wat anders dan 20km bergop/bergaf als je een dagtocht in de Alpen doet.
Kost ietsje meer energie... :+

https://flic.kr/s/aHskF9QCpM
https://flic.kr/s/aHskFAn6Me

En idd, oefening baart kunst. Zelfs ondergetekende (60+ alweer) gaat in NL gewoon heel veel fietsen (tegenwind) en lopen, als voorbereiding voor Alpine hikes.
Wel fietsen op een echte fiets natuurlijk!

Niks bijzonders qua eten; gewoon gezond en gevarieerd. Als je maar voldoende vocht binnenkrijgt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Nuancering:

20km lopen in Nederland, in de vlakke polder, is toch heel wat anders dan 20km bergop/bergaf als je een dagtocht in de Alpen doet.

En idd, oefening baart kunst. Zelfs ondergetekende (60+ alweer) gaat in NL gewoon heel veel fietsen (tegenwind) en lopen, als voorbereiding voor Alpine hikes.

Niks bijzonders qua eten; gewoon gezond en gevarieerd. Als je maar voldoende vocht binnenkrijgt.
Hoogtemeters zijn een ander verhaal inderdaad, zelfs die beperkte in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Nu online
Cyberpope schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Trainen doe je gewoon door (kilo)meters te maken. En ja, 1x per week 20 km is goed begin. Probeer 1x per maand langer met elke maand of zo 2km erbij. En tussendoor ook lopen. Rugzak met oplopende gewicht is ook een leuke om meer kracht te krijgen.

En inzake eten is er niets bijzonder nodig. Wat extra van alles bij een forse inspanning. Dus als je normaal 2 sneeen eet, die je er dan 3. Peperkoekje onderweg en banaan is goed. Wandelen is dusdanig lage inspanning dat je geen bijzondere dingen hoeft te eten, maar gewoon gezond.
Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-06 13:28
Zelf neem ik in de bergen ook een mengsel van (ongezout) nootjes, wat M&Ms en gedroogde appel/abrikoos mee. Verder qua eten gewoon normaal, dus brood/yoghurt bij het ontbijt en onderweg een broodje. En beter 2x wat eten dan 1x een grotere hoeveelheid, dan kan je lichaam het alvast verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nu twee keer een meerdaagse hutten tocht gedaan en dan heb ik vooral veel mueslirepen mee. Ook als aanvulling op t vaak matige eten in de hutten en verder een waterzak met slang. Ik merk dat ik dan veel langer kan doen met dezelfde hoeveelheid water als wanneer het uit een fles komt. Je drinkt veel vaker een klein slokje ipv pas als het te laat is en je een droge keel hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Nuancering:

Gave albums, Ik krijg kriebels in m'n buik als ik dit zie. Hier mogen ze mij ieder moment van de dag voor vragen *O*

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Vogels60 op 05-08-2024 08:06 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vogels60 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Gave albums, Ik krijg kriebels in m'n buik als ik dit zie.
Dank je. d:)b
Ik probeer altijd zo goed mogelijke digitale visuele herinneringen vast te leggen.
Heerlijk voor het nagenieten. Voor anderen en ondergetekende.

En in werkelijkheid is het nog indrukwekkender. Maar ja, dat is nou eenmaal lastig over te brengen.
Der Weg ist das Ziel. Iedere keer dat ik weer in de Alpen ben, vind ik die uitspraak nog toepasselijker. :Y
Hier mogen ze mij ieder moment van de dag voor vragen *O*
Nou ieder moment... het vereist wel wat fysieke voorbereidingen hoor. Ik ben ook niet meer de jongste. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Even een schoenen vraagje tussendoor: hoe strak zitten jullie schoenen om de enkels? Trek je deze echt goed naar elkaar en is daar ruimte voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:08
zuma schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:10:
[...]

-Berenbel aan de rugzak
Recent een paar weken in diverse nationale parken in de Canadese en VS Rockies geweest en daar noemde sommige Park Rangers berenbellen "DInner Bells" omdat beren het geluid van de bel niet associëren met mensen en daardoor juist nieuwsgierig worden. Alternatief als je alleen loopt en de kans op een beer groot is is een bluetooth speaker met een podcast oid.

En als alternatief voor berenspray werden luchthoorns aanbevolen. Schijnen minstens zo effectief te zijn en kun je in Europa veel makkelijker vinden. Vraag me ook af of pepperspray wel goed werkt. Bearspray is ook speciaal geformuleerd voor beren en schijnt bijvoorbeeld ook nauwelijks te werken op andere dieren (honden bv.). Je hebt kans dat ze er zelfs aggresiever van worden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
twowheeler schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:45:
Even een schoenen vraagje tussendoor: hoe strak zitten jullie schoenen om de enkels? Trek je deze echt goed naar elkaar en is daar ruimte voor?
niet té strak in ieder geval. Maar ik denk dat je op deze vraag heel veel verschillende antwoorden gaat krijgen... Vooral doen wat je zelf fijn vindt. Ligt er ook maar net aan hoe je ze strikt en of er op je wreef van die 'klemmetjes' heb voor je veters. Dan kan je hem bv daar wat strakker zetten en dan het gedeelte boven je enkel wat losser. Maar het is maar net wat je fijn vindt, hoe hoog je schoen is etc etc etc. Vooral veel zelf proberen en eventueel gaande de rit wat bijstellen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@twowheeler Dat hangt toch helemaal af van het precieze soort schoen wat je draagt?
En hoe stijf/soepel ze zijn?

Ruimte/beweging tussen been/voet en schoenbinnenkant zorgt imho voor ongewenste wrijving. En zeker als je de hele dag onderweg bent is het normaal dat de boel daar binnenin wat vochtiger wordt. Of soms zelfs zeiknat, afhankelijk van hoeveel je zweet.

Zo draag ik altijd hele stevige, stabiele schoenen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53623083638_f3c0b25e88_c.jpg
En ja, die zitten eigenlijk net als skischoenen, a.h.w. gegoten rond je voet/enkel.

BTW: dit is dus wel schoenmateriaal voor het betere ruige werk.

Meer dit idee:
https://flic.kr/s/aHsk5DWSGd

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/1954/44256191144_4316471649_c.jpg
PWiechenthalerHuette13 by Erik Haak, on Flickr
(zoom maar eens in op deze foto en zoek de route...)

Hier in NL, op asfaltpaadjes is dit een beetje overkill...

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 05-08-2024 09:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Naar boven niet te strak maar naar beneden vind in het fijn om wat strakker op de vreef te doen zodat je lekker in je schoen "hangt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ehtweak schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:58:
@twowheeler Dat hangt toch helemaal af van het precieze soort schoen wat je draagt?
En hoe stijf/soepel ze zijn?

Ruimte/beweging tussen been/voet en schoenbinnenkant zorgt imho voor ongewenste wrijving. En zeker als je de hele dag onderweg bent is het normaal dat de boel daar binnenin wat vochtiger wordt. Of soms zelfs zeiknat, afhankelijk van hoeveel je zweet.

Zo draag ik altijd hele stevige, stabiele schoenen:
[Afbeelding]
En ja, die zitten eigenlijk net als skischoenen, a.h.w. gegoten rond je voet/enkel.
Die Salewa’s <3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Deze zomer helemaal gelukkig geworden. Vorig jaar had ik na 10 jaar hoog-alpine tochten op hele fijne Mammuts (Eiswand Gtx, D-schoenen) eindelijk besloten nieuwe schoenen te kopen. Na een lange zoektocht werd het de La Sportiva Trango Extreme. Een van de lichtste volwaardige "D"-schoenen die ik kon vinden. Mijn normale schoenmaat is 43 en ik twijfelde voor de bergschoenen nog tussen maat 43,5 of 44. 43,5 zat beter, maar kwam nét wat klein over bij naar beneden lopen, voor zover je dat kan testen in een winkel. Dus toch maar voor 44 gegaan. Vervolgens eerste 4 dagen in Oostenrijk kapot van de pijn. Niet alleen blaren (die waren er ook) maar vooral bij enkels. Zat gewoon te ruim. Daarom de rest van de vakantie maar de oude mammuts uit de auto gehaald (had ik gelukkig ook mee!) en daarmee de boel afgemaakt. Heerlijk. Maar goed, zat nu wel met die sportiva's...

Vervolgens de schoenen van 360 euro tweedehands "al bijna nieuw" te koop gezet voor 250. Veel biedingen gehad van 200 maar dat vond ik echt te gortig. Dus gingen ze uit principe nagenoeg ongebruikt weer de kast in met het idee "ik zie volgende zomer wel wat ik doe". Vervolgens veel te lang het probleem uitgesteld tot deze zomer eraan kwam. Toen een alternatief bedacht: voor 3 tientjes dikke degelijke inlegzolen. Dat bleek nét de 'sweet spot' te geven qua maatvoering. Nu nergens meer last van gehad. Voeten wel preventief ingetaped (deed ik voorheen nooit) maar wow, wat een verschil. Pijnloos en praktisch blaarloos door 2,5 week Italië/Zwitserland, inclusief vele 4000'ers (helaas maar ééntje ge-topped door de vele sneeuw) en km's lang op stijgijzers, ijsflanken, sneeuwgraten, maar ook puinhellingen, blokkenvelden et cetera. Ook alle approach-hikes naar de hutten (vaak over gewone bospaden en bij 25+ graden) gewoon in deze schoenen gedaan. Je ziet in de alpen ook veel mensen die dat op approach-schoenen (A'tjes) doen maar onze tassen zaten al vol genoeg dus als een extra paar schoenen dan niet noodzakelijk is scheelt dat een hoop :)

Wonderlijk hoe zo'n zooltje het verschil maakt tussen deze-schoenen-nooit-meer en heerlijk-hopelijk-weer-10-jaar-vooruit. ;)

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.apstatic.com/forum/31525.jpg
De oude mammuts (even van google, niet mijn exemplaar)

Afbeeldingslocatie: https://objectstore.true.nl/zwerfkei:images/3-la-sportiva-trango-tower-extreme-gtx-blackyellow.jpg
De La Sportiva's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
twowheeler schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:45:
Mr Pingu schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:59:
Naar boven niet te strak maar naar beneden vind in het fijn om wat strakker op de vreef te doen zodat je lekker in je schoen "hangt".
Precies dit. In grote lijnen voelen wat comfortabel zit. Daarbij: omhoog lopend lossere voet, in een lange afdaling snoer ik specifiek de onderzijde (mijn voeten) iets verder in. Dan zak ik niet te diep voor in de schoen bij lange afdaling (want dat gaat pijn doen aan de tenen). Enkels eigenlijk altijd gelijk, meestal iets losser dan de voet.

Handigheidje om spanning van de veter op voet en enkels enigzins gescheiden te houden: bij de knik zit doorgaans een rijglus die wat "dieper zit", en het dichtst richting de hiel, zogezegd. Vanaf daar zijn het bij de meeste bergschoenen haakjes in plaats van lusjes (heel goed zichtbaar in het plaatje van de La Sportiva schoen van Valorian, net enkele posts terug). In dat eerste haakje doe ik de veter altijd verkeerd om: hij komt vanaf beneden, vanaf de voet. Gaat dan van bovenaf om het haakje, aan de onderzijde er weer uit om de overige twee of drie inhaak lusjes op de enkel te doen. Door deze wijze van strikken kun je makkelijker de voorvoet wat strakker doen zonder de enkel teveel af te binden.

Alleen bij heeeeel lange zware afdalingen is er een klein risico dat ik last van mijn wreef krijg bij het strakker inbinden van de voorvoet. Dan gaat de afweging tussen pijn op de wreef of een blauwe grote teen :+
Eigenlijk heb ik dit pas één keer echt hinderlijk meegemaakt (laatste afdaling van "Seven Summits of Saalbach Hinterglemm", eindeloos lang en totaal onregelmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
ehtweak schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:41:
[...]

Dank je. d:)b
Ik probeer altijd zo goed mogelijke digitale visuele herinneringen vast te leggen.
Heerlijk voor het nagenieten. Voor anderen en ondergetekende.

En in werkelijkheid is het nog indrukwekkender. Maar ja, dat is nou eenmaal lastig over te brengen.
Der Weg ist das Ziel. Iedere keer dat ik weer in de Alpen ben, vind ik die uitspraak nog toepasselijker. :Y

[...]

Nou ieder moment... het vereist wel wat fysieke voorbereidingen hoor. Ik ben ook niet meer de jongste. ;)
Voor het nagenieten is dit zeker waar. Inderdaad is het in werkelijkheid nog veel indrukwekkender maar die foto helpt je dan weer om even terug te gaan in je herinnering. Wij hebben een digitale fotolijst waar onze foto's dus op voorbij komen en iedere keer opnieuw denk ik ik dan aja dat was daar en wat was dat toch mooi.
Het overbrengen is ook zoiets, ik begin ooit ronduit te vertellen en herleef de hele tour maar dan denk ik hoe moet een ander dit nu begrijpen want het is in feite maar een stil leven.

"Der Weg ist das Ziel", nog nooit gehoord maar is zeker wel toepasselijk.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vogels60 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

"Der Weg ist das Ziel", nog nooit gehoord maar is zeker wel toepasselijk.
Ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was? Zeker als je vaker in de duitstalige Alpenlanden rondhobbelt.
https://flic.kr/p/NPtCBJ

FYI:

https://gipfelapfelmoment...standnis-vom-bergsteigen/

Waarbij de oorspronkelijke uitspraak van Confucius schijnt te zijn:
Wikipedia: Konfuzius – Wikipedia
alhoewel dat ook niet zeker is...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7517/15745249840_56047a1c62_c.jpg
Tristkogel7 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 06-08-2024 14:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Laatst online: 08-06 12:42
Vraagje:
Ik ben opzoek naar een goede EHBO kit voor onze wandeling in Zweden.
Zat zelf naar deze als basis te kijken https://www.amazon.nl/PLL...%3APLLYPE&s=health&sr=1-6

Aanvullen met compteed, pleisters, tekenpen (al in bezit) en paar andere kleine zaken.

Of hebben mensen andere briljante ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
joke_name schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:15:
Vraagje:
Zat zelf naar deze als basis te kijken https://www.amazon.nl/PLL...%3APLLYPE&s=health&sr=1-6

Aanvullen met compteed, pleisters, tekenpen (al in bezit) en paar andere kleine zaken.

alleen al naar het kijken wordt ik al moe van het vermoedelijke gewicht van alleen al het tasje.... ;)

Mijn kit is geloof ik, een klein tasje van Careplus, al jaren oud en dat in de loop van de tijd aangevuld tot ehbo/noodpakketje met reddingsdeken, kompas, spiegel, fluitje, vuursteentje en tondel. Buiten de basis ehbo dingen dan. Beetje frotten maar past.

Deze:

https://www.careplus-shop...qUXRhDPmcDKRoCwhUQAvD_BwE

168 gram (basis) vs de 600 gram van jouw kit... Zal morgen eens wegen wat die nu weegt met alle extraatjes erbij

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-06 08:05
De West Highland Way in Schotland is goed bevallen! We waren zelfs een dag eerder klaar dan gepland. Doorgaans mooie route en nergens echt te moeilijk. Alles met backpacks incl tent gedaan zonder die baggage transfer services en kamperen op campings afgewisseld met wildkamperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
joke_name schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:15:
Vraagje:

Eens met @Hopjesvla79 : Ik weet niet precies hoe je vakantie eruit ziet, maar deze kit lijkt mij redelijk overkill. Vooral het volume (25x15x10cm lees ik), wow. Als je écht off the grid gaat, naar locaties waar geen reddingsdienst makkelijk kan komen, dan is zo'n uitgebreide kit misschien nog nuttig, maar bij wandelen in Europa zijn er eigenlijk niet veel plekken meer zoals dat. Denk bijvoorbeeld aan die "fixed splint": dat is een item wat je vooral gebruikt om na een behoorlijke val met een breuk zaken te fixeren, zodat je de vervolgtocht kan maken tot naar een punt waar redding mogelijk is. Dat is fijn als je écht in the middle of nowhere zit, en het door kunnen lopen (met breuk, echt niet aan te raden normaal) levensreddend kan zijn. Maar in de meeste plekken in Europa geldt dat mensen na een breuk of zelfs verstuikte enkel gewoon reddingsdienst bellen en dat een heli je komt oppikken. Daar kan je ook wat van vinden, maar dat is weer een andere discussie ;) .. Een ander voorbeeld is de tourniquet: een uiterst handig item bij groot trauma, maar de kans dát je het nodig hebt én goed kan gebruiken is zeer beperkt. Als iemand bijvoorbeeld zodanig valt dat 'ie een grote bloeding heeft, dan moet je er ook nog maar bij zien te komen (en zelf niet ook gevallen zijn). Daarnaast kun je vaak zaken die je al bij je hebt ook gebruiken als tourniquet (riem, veters, etc.). Tot slot zie ik ook zo'n enorme verbandschaar: dat is bij mij (maar ik ben wel een beetje een grammenjager* geworden ;) ) het eerste wat in een la verdwijnt en vervangen wordt door een heel klein schaartje.

Ik ga je geen specifiek advies geven, want dat vind ik tricky, ben ook geen expert en weet ook niet hoe jouw vakantie eruit ziet, met wie je gaat (wel/geen kinderen ook), et cetera. Maar mijn persoonlijke EHBO is een stuk uitgekleder en copacter (denk <200 gr). Maar wellicht kun je zelf nog eens je gedachten laten gaan over wat in jouw vakantie mogelijke ongelukken kunnen zijn. Als je gaat klimmen dan heb je een heel ander risicoprofiel dan wanneer je gaan wandelen. En als je op hele afgelegen plekken komt weer een ander profiel dan wanneer je een bekende hike doet waar veel mensen langskomen. Kom je ergens waar géén telefoonbereik is en heb je óók geen GPS-telefoon of nood-item (InReach, etc) bij je dan is het uitgangspunt ineens heel anders...

Een paar items die ik overigens zo snel niet zie in deze EHBO kit (maar missschien kijk ik er overheen) en wel zou toevoegen: zwaluwstaartjes/hechtstrips en snelverband. Die hechtstrips (klinkt spannender dan het is) zijn ideaal om een wondje beter bij elkaar te houden. Het snelverband is ideaal voor allerlei wondjes en veel makkelijker dan werken met losse gaasjes en leukoplast etc.

*Als je veel met dezelfde mensen op pad gaat én wil besparen op gewicht/volume dan loont het overigens ook om EHBO op elkaar af te stemmen, zodat je niet teveel dubbelingen meeneemt. Het is immers niet erg nuttig om vier scharen bij je te hebben, drie driekantdoeken, et cetera. Pas daarmee wel op want je bent niet altijd bij elkaar in de buurt, maar op die manier kun je best wat besparen!

---

PS: Misschien klinkt het nu alsof ik alles van EHBO weet, maar dat is verre het geval, dus maak vooral je eigen keuzes. Zelf puzzel ik ook elk jaar weer: wat ga ik aanvullen, wat kan eruit. Ik merk ook bij mijn alpine-tochtgenoten veel verschillen. De een heeft zelfs preventief zware pijnstillers mee (op recept), de ander nauwelijks iets wat je een EHBO kit kan noemen. Vaak ga ik met auto dus dan gaat er meer mee dan nodig, en stemmen we ter plekke de avond voor we op pad gaan nog e.e.a. af op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-06 08:05
Aanvullend op @Valorian schuilt er in dit soort kits altijd een neveneffect, namelijk schijnveiligheid. Bij een behoorlijke val is de kans aannemelijk dat je medewandelaar niet eens naar je toe kan komen. En naast al die goodies in dit soort kits moet iemand daar goed mee om kunnen gaan (training?). Aanvullend is alarmeren van hulpdiensten én daarna erger voorkomen uiteindelijk net zo belangrijk. En daarbij is de kans aanwezig dat je heel lang moet wachten tot hulp komt.

Zit je dan in het donker met je mega luxe EHBO kit zonder nooddeken, noodfluitje en SOS signaal (lichtflitsen o.i.d). Voor zover ik lees zit zit dat allemaal niet in die Amazon kit. In conclusie: staar niet blind op dit soort kits en houd rekening met de regio waar je naartoe wilt en de activiteiten die je gaat doen en wat daarbij mis kan gaan met redelijke waarschijnlijkheid.

[ Voor 23% gewijzigd door Justinn1988 op 09-08-2024 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Hopjesvla79 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:26:
[...]

alleen al naar het kijken wordt ik al moe van het vermoedelijke gewicht van alleen al het tasje.... ;)

Mijn kit is geloof ik, een klein tasje van Careplus, al jaren oud en dat in de loop van de tijd aangevuld tot ehbo/noodpakketje met reddingsdeken, kompas, spiegel, fluitje, vuursteentje en tondel. Buiten de basis ehbo dingen dan. Beetje frotten maar past.

Deze:

https://www.careplus-shop...qUXRhDPmcDKRoCwhUQAvD_BwE

168 gram (basis) vs de 600 gram van jouw kit... Zal morgen eens wegen wat die nu weegt met alle extraatjes erbij
Mijn kit(je) met alle extraatjes weegt die 267 gram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuZxd9Tm-Y64PFMhVWXJ-uujQn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBQUTuiUdsDzDsQ7bBCJisCC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sgfpUt3fDzwKIM_JF_DJTmtlrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tddtVZskrLXZZGUCOI26EHEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf-aN7JM-sUmvlHYzNqv431DgS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZzAeXPeUKBYSuu0P1d9ktVj.jpg?f=fotoalbum_large

paar verbandjes de+ compressen, pleisters, pijnstillers (ibu + para), tekenpincet + pincet, veiligheidsspelden, alco-doekjes, sterilon, reddingsdeken, tear-aid, tondel+ aansteker, fluitje, spiegel, feloranje noodvlagje, kompas.

Mocht er meer nodig zijn en we kunnen het niet oplossen met de tweede kit van mijn vriendin/ eventuele aanwezigen dan wordt de bergredding opgeroepen (leve de goede verzekering.). Uiteraard is een hoofdlampje altijd mee, maar maakt geen onderdeel uit van de kit. (alhoewel ikook nog een Petzl e+Lite heb liggen... misschien past die er ook nog wel bij als reserve)

edit: de Petzl past en ook nog bij :) totaal nu op 294 gram in een pakketje van 16*11*8,5 cm

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 09-08-2024 11:42 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Mijn kit(je) met alle extraatjes weegt die 267 gram:
Ik heb afgelopen dagen nog eens al onze spullen bekeken.

Ik heb al een spiegeltje, reddingsdeken, fluitje.
Daarnaast heb ik zelf nog een half lege EHBO tasje.

Het EHBO tasje heb ik weer gevuld, moet nog een aantal dingen hebben.

Deze gooi ik straks in een drybag en ben ik weer compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Zeer compleet, ik heb zelf nog een verpakking met blarenpleisters en leukoplast mee om voetproblemen te fiksen. En anti-diarree pilletjes. En van die pleistertjes die geplakt kunnen worden ipv een hechting. Verder grofweg hetzelfde. Fluitje zou ik eigenlijk ergens anders verwachten, even ervanuit gaande dat je alleen op pad bent dan is het moment dat je die nodig hebt wellicht ook het moment dat je niet meer in staat bent om bij je EHBO kitje te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
MrAngry schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:46:
Zeer compleet, ik heb zelf nog een verpakking met blarenpleisters en leukoplast mee om voetproblemen te fiksen. En anti-diarree pilletjes. En van die pleistertjes die geplakt kunnen worden ipv een hechting. Verder grofweg hetzelfde. Fluitje zou ik eigenlijk ergens anders verwachten, even ervanuit gaande dat je alleen op pad bent dan is het moment dat je die nodig hebt wellicht ook het moment dat je niet meer in staat bent om bij je EHBO kitje te komen
Zit ook een fluit aan me rugzak voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:40
Begin volgende maand mijn eerste meerdaagse huttentocht in val di fassa. Heb een 35l backpack gekocht en mij aan het voorbereiden wat zoal (niet) mee te nemen. Doel is zo'n licht mogelijk te reizen. Iemand nog nuttige bruikbare tips?

Daarnaast zou ik graag mijn Aeropress of een kleine percolator meenemen om koffie te kunnen zetten. Wat voor brander/materiaal is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
rockerpoet schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:54:
Begin volgende maand mijn eerste meerdaagse huttentocht in val di fassa. Heb een 35l backpack gekocht en mij aan het voorbereiden wat zoal (niet) mee te nemen. Doel is zo'n licht mogelijk te reizen. Iemand nog nuttige bruikbare tips?

Daarnaast zou ik graag mijn Aeropress of een kleine percolator meenemen om koffie te kunnen zetten. Wat voor brander/materiaal is aan te raden?
je laatste punt spreekt je eerste punt imho een beetje tegen....

naar goed, zou zelf voor een MSR Pocket Rocket gaan met het kleinste blikje wat je kan kopen.

Verder is een hut minimaal een lakenzak verplicht, soms is een dunne slaapzak ook handig. Evt kussen.

Verder iets om je water in mee te nemen (waterzak vind ik persoonlijk het gemakkelijkst (platypus evo).
Reepj s voor onderweg. Als je ontbijt en avondeten in de hut heb hoef je al een heel stuk minder aan eten mee te nemen.

Regenkleding, vrij essentieel

Kaartmateriaal, je telefoon kan leegraken

wandelstokken, als je dat fijn vindt

En natuurlijk cash cash cash.

Maar wat had je zelf al bedacht om mee te nemen?

[ Voor 36% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-08-2024 11:21 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
Ik zou die koffie mooi thuis laten. Je doet een huttentocht dus de hut heeft koffie in de morgen, je moet wel een echte koffiesnob zijn wil je die weight penalty pakken.

e; Maar goed, ik neem een e-reader, pen/dagboekje en bluetooth oortjes mee. Het is maar wat je belangrijk vindt.

[ Voor 25% gewijzigd door MrAngry op 13-08-2024 12:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ik vind koffie heerlijk en belangrijk, maar bij een wandeltocht is het bij mij toch echt oploskoffie of comboy-koffie (gemalen koffiebonen rechtstreeks in je mok en kokend water eroverheen schenken, even wachten tot al het gruis naar beneden gezonken is en drinken maar! alleen de laatste slok niet nemen :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Ja, als de brander toch meegaat dan neem ik ook oploskoffie mee idd. Maar ik zou hem nooit voor alleen koffie meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 13:40
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:14:
[...]je laatste punt spreekt je eerste punt imho een beetje tegen....
Dat is wel een goed punt idd.
Maar wat had je zelf al bedacht om mee te nemen?
De, volgens mij, redelijk gangbare zaken; lakenzak, merino shirt, wind/regen jackje, korte + hardloop broek, lichtgewicht handdoek, minstens 2 paar hikesokken, waterfles/zak, toiletspullen in reisformaat.

Reepjes, wandelstokken en cash is inderdaad wel een goede. Ontbijt en avondeten is inbegrepen bij de overnachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Nu online
Ik heb sinds kort wandelschoenen van Meindl, Nebraska's, ideaal voor wandelingen in de Ardennen. Nu zat er een heel boekje bij voor het onderhoud. Wat doen jullie voor het onderhoud? Ik maak ze na iedere wandeling schoon. Het lukt niet altijd alle modder van de onderkant te halen, maar het lederen oppervlak is schoon en ik ga de zooltjes ook eens wassen in water met de hand.

Na hoeveel tussentijd voeden jullie bijvoorbeeld het leer van de schoenen met wax?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
rockerpoet schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Dat is wel een goed punt idd.

[...]

De, volgens mij, redelijk gangbare zaken; lakenzak, merino shirt, wind/regen jackje, korte + hardloop broek, lichtgewicht handdoek, minstens 2 paar hikesokken, waterfles/zak, toiletspullen in reisformaat.

Reepjes, wandelstokken en cash is inderdaad wel een goede. Ontbijt en avondeten is inbegrepen bij de overnachtingen.
Tsja, denk dat je de basics vrij snel te pakken hebt. Verder hangt veel af van wat voor soort tocht je maakt en hoe graag je wilt besparen op gewicht en/of volume. Doe je bijvoorbeeld veel vanuit één hut dan is het niet zo gek om iets ruimer te pakken, want veel van de 'luxe goederen' laat je dan gewoon achter in de hut tijdens de dagtochten, die draag je dan alleen op eerste en laatste dag. Ga je een tour maken van hut naar hut dan moet je alles steeds meeslepen en kan het lonen om zo min mogelijk mee te nemen.

Zelf heb ik meestal het volgende mee, dit is gecombineerd wat ik aan heb en in tas heb samen:
- Elektronica: compactcamera + extra accu's en geheugenkaarten + telefoon + horloge + powerbank (10.000) + 30cm usb-c kabel met verloopstukjes naar garmin en apple
- Kleding: 2 merino shirts kort, 1 merino shirt lang, 1 wandelbroek lang, 2 paar sokken merino medium + 1 extra dik paar, 2 onderbroeken merino, 1 hele dunne korte broek
- Regenkleding: regenbroek, regenjas, regenhoes voor de tas, gamaschen (voor in sneeuw)
- Handschoenen e.d. (voor alpine tochten): 1x leer, 1x softshell, 1x dunne liner, 1x gtx-sneeuw-en-ijs-handschoenen, 1x buff, 1x petje (vooral tegen de zon, is een petje met zo'n doek aan achterzijde die over je nek hangt)
- EHBO kit
- Divers klimmateriaal, touw, gordel, stijgijzers, ijsboren en pickel (afgestemd op soort tocht)
- Water: drinkzak 2 ltr en drinkfles 1 liter (overigens neem ik zelden meer dan 1,5 mee op een tocht)
- Calorieën: isostar (of andere) tabletten voor in het water, veel repen (meestal Nakd) en veel noten/gedroogd fruit (daar ga ik beter op dan op het hutten-ontbijt ;) )
- Zonnebril (cat 3 of 4, afhankelijk van tocht) + hoesje
- Bivakzak
- Liner (lakenzak)
- Wandelstokken (invouwbare variant tot < 40cm) + sneeuwtellers
- Toiletspul: droge zeep (van die velletjes die oplossen in water), tandpaste alleen wat nodig is (reistube of apart in zakje), 1/2 sneldrogende handdoek (vond die te groot, dus in tweeen geknipt. Gebruik hem maar weinig want in de hutten waar ik kom meestal geen douche), tandenborstel. Soms reis-deo (meestal niet).
- Een zakje met divers handig/reserve, o.a. enkele tie-wraps, een paar veters, ijzergaren + gekromde naalden, en een stuk 2mm nylon touw (zeer sterk en licht/compact, handig voor van alles), en eventueel BOA-reparatie-setje (alleen als ik de schoenen met BOA aan heb).
- Wandelschoenen

Dit is verder vooral toegespitst op alpine tochten, dus voor "normale" wandelingen kan je alles m.b.t klimmen, sneeuw en ijs natuurlijk schrappen. Voor het type tochten wat ik maak is dit verder een soort "bare minimum", het enige waar ik nog ruimte heb om gewicht/volume te besparen zonder in te boeten op veiligheid is eten (d.w.z. minder meeslepen, meer kopen in de hutten, kan ik al snel 1000 gr op besparen in een ruime week touren, wordt wel erg duur), powerbank weglaten (200gr), 1 shirt minder, en reserve-setje weglaten (+/- 50gr). En wandelstokken zou je ook als 'luxe' kunnen zien (400gr). Alle andere zaken zie ik als noodzakelijk op mijn (bescheiden) niveau en icm klimtochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragoooon1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-10-2024
rockerpoet schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:54:

Even nieuwsgierig naar welke backpack je hebt aangeschaft? Plan zelf enkele tochten in het najaar en nog op zoek naar een goede 35-40 l rugzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ragoooon1 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:17:
[...]
Plan zelf enkele tochten in het najaar en nog op zoek naar een goede 35-40 l rugzak.
Heb in 2022 een nieuwe Deuter Futura Pro 36 gekocht. Gaat dit jaar ook weer mee naar Noord-Italië.

En die is al een paar weken onderweg geweest in de Alpen. Bevalt goed.
Heb er toen 150€ voor betaald. (via Amazon). Ik zie dat 'ie dat op dit moment afgeprijsd is naar 140€.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52305101726_e7e8161f43_c.jpg
Schlinig25 by Erik Haak, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53260811328_5f5675c435_c.jpg
Matsch07 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 14-08-2024 09:39 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste