Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 92 Laatste
Acties:
  • 414.053 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
_JGC_ schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:10:
Alleen beetje jammer dat de tetra's het voer van de garnalen opeten voordat de garnalen er zelf bij kunnen. Ik versnipper Tetramin vlokken en zodra de tetra's gek worden gooi ik er dan wat garnalenvoer in, maar de helft wordt alsnog gepakt door tetra's.
Ik gebruik een glazen voederbuis om heel gericht tussen een aantal stenen en onder het hout het eten aan de garnalen te geven die daar altijd zitten, waardoor de vissen het niet (kunnen) opeten.

Misschien kan jij het ook gerichter geven zodat de vissen ze niet voor zijn? Of leg het op deze manier onopvallend op een plek neer waar de vissen het niet zien, maar waar de garnalen vaak zitten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34
Taro schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:20:
[...]

Ik gebruik een glazen voederbuis om heel gericht tussen een aantal stenen en onder het hout het eten aan de garnalen te geven die daar altijd zitten, waardoor de vissen het niet (kunnen) opeten.

Misschien kan jij het ook gerichter geven zodat de vissen ze niet voor zijn? Of leg het op deze manier onopvallend op een plek neer waar de vissen het niet zien, maar waar de garnalen vaak zitten.
Voederbuis is idd een idee, kan ik het mooi tussen de javavaren neerleggen zodat de garnalen het op kunnen eten. Ze zitten daar met een stuk of 8 continu tussen de wortels door te wroeten.
Had vanmorgen wat in de bak gedaan waarbij er een aantal korrels vast kwamen te zitten op een waterpest plantje. Nog geen 5 minuten later hingen daar 4 vuurgarnalen en een japonica aan.

Ik vraag me overigens af wat er met mijn slakken aan de hand is. De posthoorns doen gewoon zoals altijd, de blaashoorns die met een plantje mee zijn gekomen en daarna gefokt hebben als konijnen zitten allemaal bovenin de bak. Voorheen toen ik sluierstaarten had leefden ze in het filter, als er eentje uit kwam werden die direct opgegeten. Snap alleen niet waarom die beesten bang zijn voor Tetra's en garnalen. Tetra passen ze niet in en garnalen eten naar mijn idee geen slakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-05 09:41
Bananenplant schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:43:
[...]
Ik ken deze soorten niet zo goed. Op wat voor manier heb je ze uitgezocht, op biotoop oid?
De bak is vooral ingericht voor de botia's, namelijk met voldoende structuur, stroming en filtratie. De rest van de vissen moet bij deze opzet passen, en niet agressief zijn. Voor inspiratie was ik vroeger lid van de lokale aquarium vereniging en las ik de volledige aquarium selectie van de lokale bieb (meerdere keren :+ ). Tegenwoordig vooral online en via een abbonement op Amazonas.

2 meter bak (2006) met Polypterus, Datnioides en Lepisosteus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deS0ZhY5IGiwqsBj2N6Ip6_ZSyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzuyyry0NgjfMnb3c91e1m20.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Patatjemet op 14-11-2021 15:14 . Reden: Foto ]

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:20:
Of leg het op deze manier onopvallend op een plek neer waar de vissen het niet zien, maar waar de garnalen vaak zitten.
*O*
Ik zie het opeens voor me: Mrs. Taro leidt de vissen af (jongens kijk daar eens!) en Taro verstopt onschuldig fluitend snel de garnalenkorrels. Thanx, mijn dag is weer helemaal goed! _O-
(geintje Taro!)

[ Voor 17% gewijzigd door JME op 14-11-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:20

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

_JGC_ schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:10:
Gisteren een lavasteen gehaald om de javavaren op te binden, garnaaltjes zijn er blij mee, zitten nu continu onder/achter de steen als verstopplek.

Verder nog 6 extra vuurgarnaaltjes gehaald, mooi spul om te zien, heel erg actief.

Alleen beetje jammer dat de tetra's het voer van de garnalen opeten voordat de garnalen er zelf bij kunnen. Ik versnipper Tetramin vlokken en zodra de tetra's gek worden gooi ik er dan wat garnalenvoer in, maar de helft wordt alsnog gepakt door tetra's.
Garnalenvoer is zwaar en zakt snel naar de bodem (vaak is het ook te groot voor tetra's en kardinaaltjes). Zou genoeg moeten zijn. Eventueel het voer even voorweken zodat het sneller naar de bodem zakt. Is dat nog niet genoeg dan kun je overwegen een voederbuis te gaan gebruiken voor de garnalen.

Tip: Plaats die dan niet in het zicht maar verstop deze. Vreemd genoeg zie ik mensen vaak dingen als thermometers, CO2 indicatoren etc. etc. in het zicht plaatsen.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:47
Help, zojuist onderhoud gepleegd aan het aquarium, extra zand erbij geplaatst, vandaar het troebele water, zien we plotseling een garnaal met een heel erg donker buikje.

Hij lijkt nog levendig en is druk aan het eten, maar ben beetje bezorgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m01qP1nYumMtzXrJPJd1BMMNEfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIPO2qp4sfZmoDEenfWGQQWO.jpg?f=fotoalbum_large

Weten jullie wat dit is? :?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Bowen_HAFX Slechte foto maar lijkt op zwangere dame. Alleen de lichaamsbouw is niet echt dame achtig (geen zadeltje). Nou heb ik vooral ervaring met CR garnalen dus bij andere soorten schiet m'n kennis mogelijk wat tekort.

[ Voor 62% gewijzigd door HuismAndré op 14-11-2021 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
HuismAndré schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:11:
@Bowen_HAFX Slechte foto maar lijkt op zwangere dame. Alleen de lichaamsbouw is niet echt dame achtig (geen zadeltje). Nou heb ik vooral ervaring met CR garnalen dus bij vuurtjes schiet m'n kennis mogelijk wat tekort.
Oke, gegoogled en inderdaad. Had ik niet verwacht, zo snel al. Dankjewel voor de geruststelling _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Bowen_HAFX schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:14:
[...]

Oke, gegoogled en inderdaad. Had ik niet verwacht, zo snel al. Dankjewel voor de geruststelling _/-\o_
Is een japonica garnaal toch?? Die hebben altijd verschrikkelijk veel eitjes echter krijg je die jongen niet groot zonder brak water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
HuismAndré schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:07:
[...]

Garnalenvoer is zwaar en zakt snel naar de bodem (vaak is het ook te groot voor tetra's en kardinaaltjes). Zou genoeg moeten zijn. Eventueel het voer even voorweken zodat het sneller naar de bodem zakt. Is dat nog niet genoeg dan kun je overwegen een voederbuis te gaan gebruiken voor de garnalen.

Tip: Plaats die dan niet in het zicht maar verstop deze. Vreemd genoeg zie ik mensen vaak dingen als thermometers, CO2 indicatoren etc. etc. in het zicht plaatsen.
Kardinaaltetra's krijgen het ook niet direct weg, ze pakken het op, zwemmen ermee weg en het gaat stuk of 5-6x naarbinnen voor het week genoeg is dat het past.

Goede tip mbt verstoppen, zal er nog een bos javavaren en een steen bij halen. Dan ook meteen echt visdraad, heb nu een transparante draad waar mijn zoontje van 6 armbandjes mee probeerde te maken. Ik snapte gisteravond ineens zijn frustraties want na 3 knopen bleef het nog niet zitten :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
BurnerT schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:24:
[...]

Is een japonica garnaal toch?? Die hebben altijd verschrikkelijk veel eitjes echter krijg je die jongen niet groot zonder brak water.
En is blijkbaar ook met brak water nog steeds erg moeilijk. Dus voer voor de simulans :Y) en als we nieuwe willen hebben kopen we die gewoon .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Bowen_HAFX Vis voer it is dan :P Ik zie ze hier ook regelmatig hoog zwanger rond racen. "free food"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:10:
Help, zojuist onderhoud gepleegd aan het aquarium, extra zand erbij geplaatst, vandaar het troebele water, zien we plotseling een garnaal met een heel erg donker buikje.

Hij lijkt nog levendig en is druk aan het eten, maar ben beetje bezorgd.

[Afbeelding]

Weten jullie wat dit is? :?
Inderdaad zwanger, maar krijgt zo te zien ook voldoende te eten, dus prima in orde d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:27

Oekol

waka waka hey hey

Zit mezelf in de weg met het aquarium bah. Afgelopen jaar vader geworden en dat is soms heel zwaar :+. Nu zat ik in een enorme vibe en automatische stand met onderhouden echter na onze vakantie van 3 weken die werd afgebroken omdat 't met onze kleine spruit niet wilde het aquarium onderhand niet meer aangeraakt. Kom er niet meer in en ook dat de hevelslang om welke reden dan ook niet meer zo goed zuigt staat me enorm tegen. Ben ook echt uitgekeken op de sluiers, ze groeien voor geen meter kregen meerdere per dag voer maar groeien Ho maar. Planten vraten ze ook altijd op dus je blijft planten kopen, dat is nu wel een beetje klaar. Ben er gewoon klaar mee, links of rechtsom doe ik 't niet goed blijkbaar. Toch zie ik nog steeds wel de stap naar een 1,5m aquarium van 450l zitten tov huidige van 80cm 110l. Ander vissenbestand, minder vervuilende vissen als de sluiers en planten die wel blijven leven (hoop ik dan toch). Als ik kijk hoe mijn dochter van bijna 6 maanden nu naar het aquarium kan kijken is dat echt super leuk...

Hebben altijd 2 sluiers in gezeten op 110L, eerst ging naar jaar dood. 1 bijgekocht en nu is ook die ander aan het sterven na twee jaar (vissen in november 2019 gekregen als housewarming cadeau van 'vrienden'...) . Het is gewoon echt helemaal kut. Collega heeft 1 goudvis in een vissenkom(!!) dat beest leeft dus op 1 vierkante centimeter en is de 3 jaar al gepasseerd. Ik ben bezig met speciale voeding, planten voeding noem het op en het lukt niet. In de drie weken dat ik op vakantie was en ze automatisch voer kregen heeft de bak super goed gedraaid. Toen ik dat gestopt heb na de vakantie ging 't bergafwaarts... Hoe dan!! Ben even depri nu :D

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Oekol Dat mag! Denk dat velen met jou wel eens op het punt hebben gestaan om de bak naar de stort te brengen. En dan heb jij nog niet eens vrijwillig voor deze hobby gekozen. Kan alleen maar respect hebben voor de keuzes die je gaandeweg hebt gemaakt. Zo ook voor deze, mocht je het doorzetten. Een hobby moet wel leuk blijven.
Heb je een kennis met een vijver? Vraag of de sluiers daar in mogen. Beter voor de sluiers en beter voor jou. En daarna een rustige gezelschapsbak opbouwen. Als je nog durft… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ondanks dat ik de voeding & CO2 nu onder controle heb, blijven de algen toenemen. Ik heb via Google deze pagina gevonden: https://greenaqua.hu/en/alga-tajekoztato en het lijkt toch echt heel erg op Staghorn. Ze noemen 3 hoofdredenen:
  1. Hoge Ammonia levels: Voor de zekerheid NH3/NH4 getest, maar dat zit op 0. pH zit tussen de 6.8 en 6.9
  2. Flow: Zojuist voor de volledigheid zowel het Oase voorfilter als de rest van het filter schoongemaakt. De flow was niet slecht, maar is wel weer wat beter zoals altijd na een schoonmaak (voorfilter 2 weken geleden, rest van de filter 5 weken geleden). Met een Oase Biomaster 350 a max 1.100 liter/uur op een 118 liter aquarium lijkt de flow mij ook voldoende. Ik heb zondag de bos Rotala teruggesnoeid, daardoor is de flow achterin ook tijdelijk beter.
  3. Nutrient balance issues: Yup, tot een paar dagen geleden :)
Wat betreft het filter kwam ik wel relatief veel niet uitgekomen Artemia eitjes tegen, die heb ik de afgelopen 6-8 weken nagenoeg iedere dag gevoerd. Per voeding viel de hoeveelheid niet uitgekomen eitjes vs levende Artemia wel mee, maar het heeft zich dus wel opgebouwd. Kan dat invloed hebben door de afbraak ervan, neem aan van wel?

Nou zal ik uiteraard de juiste verhouding in plantenvoeding even wat tijd moeten geven, je kunt niet op dag 1 verbetering verwachten, dus ik kijk het sowieso aan. Maar ik vind het wel fijn om te weten met welk type algen ik te maken heb, zodat ik weet waar ik extra aandacht aan moet besteden. Een aantal foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH7FbpCeLRxlzh4qOvFfV0tdy4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AMeF0IWu2c7uFpHJDztovbGY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSmpS0hifbXBw9-5MOt6NbQnBNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EroXM1Qor53ILccKJIbYIdwz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsP59OSCqIq9_HX1FAKDyWcbOeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nApZWl8gesln91DhJUeqGVb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfOjFfp4fCcIYJxhpyEcnCACavg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cwlum3cG9HNmRPrYuqdWAhyG.jpg?f=user_large

@HuismAndré Je gaf volgens mij eerder aan dat staghorn op een gewei lijkt, op de 3e foto is dit volgens mij goed zichtbaar? De Bucephalandra op de 2e foto zit vlak bij de CO2-diffusor en heeft er het meeste last van, maar deze hangt ook direct onder de lamp. De stenen op de betreffende plek, foto #4, hebben er ook last van. Maar het is volgens mij vrijwel zeker geen Black Beard Algae, dat ziet er anders uit, eens?

Zal ik het gewoon even aankijken? En zoveel mogelijk handmatig verwijderen? Nog iets anders dat ik nu zou moeten doen, zoals bijv. verlichting aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:02:
Ondanks dat ik de voeding & CO2 nu onder controle heb, blijven de algen toenemen. Ik heb via Google deze pagina gevonden: https://greenaqua.hu/en/alga-tajekoztato en het lijkt toch echt heel erg op Staghorn. Ze noemen 3 hoofdredenen:
  1. Hoge Ammonia levels: Voor de zekerheid NH3/NH4 getest, maar dat zit op 0. pH zit tussen de 6.8 en 6.9
  2. Flow: Zojuist voor de volledigheid zowel het Oase voorfilter als de rest van het filter schoongemaakt. De flow was niet slecht, maar is wel weer wat beter zoals altijd na een schoonmaak (voorfilter 2 weken geleden, rest van de filter 5 weken geleden). Met een Oase Biomaster 350 a max 1.100 liter/uur op een 118 liter aquarium lijkt de flow mij ook voldoende. Ik heb zondag de bos Rotala teruggesnoeid, daardoor is de flow achterin ook tijdelijk beter.
  3. Nutrient balance issues: Yup, tot een paar dagen geleden :)
Wat betreft het filter kwam ik wel relatief veel niet uitgekomen Artemia eitjes tegen, die heb ik de afgelopen 6-8 weken nagenoeg iedere dag gevoerd. Per voeding viel de hoeveelheid niet uitgekomen eitjes vs levende Artemia wel mee, maar het heeft zich dus wel opgebouwd. Kan dat invloed hebben door de afbraak ervan, neem aan van wel?

Nou zal ik uiteraard de juiste verhouding in plantenvoeding even wat tijd moeten geven, je kunt niet op dag 1 verbetering verwachten, dus ik kijk het sowieso aan. Maar ik vind het wel fijn om te weten met welk type algen ik te maken heb, zodat ik weet waar ik extra aandacht aan moet besteden. Een aantal foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@HuismAndré Je gaf volgens mij eerder aan dat staghorn op een gewei lijkt, op de 3e foto is dit volgens mij goed zichtbaar? De Bucephalandra op de 2e foto zit vlak bij de CO2-diffusor en heeft er het meeste last van, maar deze hangt ook direct onder de lamp. De stenen op de betreffende plek, foto #4, hebben er ook last van. Maar het is volgens mij vrijwel zeker geen Black Beard Algae, dat ziet er anders uit, eens?

Zal ik het gewoon even aankijken? En zoveel mogelijk handmatig verwijderen? Nog iets anders dat ik nu zou moeten doen, zoals bijv. verlichting aanpassen?
https://greenaqua.hu/en/a...FmD6n6f2NRD4aAoOBEALw_wcB

Staat gedetailleerd wat je eraan kunt doen. Bladeren daadwerkelijk verwijderen en een bepaald goedje toevoegen?

Je hebt ook de green beard algea soort blijkbaar.
Is dat het niet?

Nu weet ik dat het altijd goed is om de oorzaak aan te pakken, maar is het wellicht sowieso niet een goed idee om wat meer clithon toe te voegen? Die eten in principe toch alle soorten algen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Taro BBA licht rood op als je het héél fel aanlicht (met een goede led zaklamp of zo). Staghorn volgens mij niet (neigt meer naar groen dan naar rood). Veel van je foto's lijken wel erg op BBA. Staghorn is een mooie alg om te zien (BBA niet, is eerder een nachtmerrie). Staghorn gaat weer weg als de condities herstellen (komt vaak op doordat er teveel in de bodem is gewroet), BBA niet. BBA zal mechanisch verwijderd moeten worden (knippen, snijden, easycarbo of waterstofperoxide doteren).

[edit] Hmm. Het lijkt erop dat Staghorn ook een roodalg is/kan zijn (dus daar schiet je niet erg mee op). Sowieso maar verwijderen dan.

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 17-11-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04
Oekol schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:28:
Zit mezelf in de weg met het aquarium bah. Afgelopen jaar vader geworden en dat is soms heel zwaar :+. Nu zat ik in een enorme vibe en automatische stand met onderhouden echter na onze vakantie van 3 weken die werd afgebroken omdat 't met onze kleine spruit niet wilde het aquarium onderhand niet meer aangeraakt. Kom er niet meer in en ook dat de hevelslang om welke reden dan ook niet meer zo goed zuigt staat me enorm tegen. Ben ook echt uitgekeken op de sluiers, ze groeien voor geen meter kregen meerdere per dag voer maar groeien Ho maar. Planten vraten ze ook altijd op dus je blijft planten kopen, dat is nu wel een beetje klaar. Ben er gewoon klaar mee, links of rechtsom doe ik 't niet goed blijkbaar. Toch zie ik nog steeds wel de stap naar een 1,5m aquarium van 450l zitten tov huidige van 80cm 110l. Ander vissenbestand, minder vervuilende vissen als de sluiers en planten die wel blijven leven (hoop ik dan toch). Als ik kijk hoe mijn dochter van bijna 6 maanden nu naar het aquarium kan kijken is dat echt super leuk...

Hebben altijd 2 sluiers in gezeten op 110L, eerst ging naar jaar dood. 1 bijgekocht en nu is ook die ander aan het sterven na twee jaar (vissen in november 2019 gekregen als housewarming cadeau van 'vrienden'...) . Het is gewoon echt helemaal kut. Collega heeft 1 goudvis in een vissenkom(!!) dat beest leeft dus op 1 vierkante centimeter en is de 3 jaar al gepasseerd. Ik ben bezig met speciale voeding, planten voeding noem het op en het lukt niet. In de drie weken dat ik op vakantie was en ze automatisch voer kregen heeft de bak super goed gedraaid. Toen ik dat gestopt heb na de vakantie ging 't bergafwaarts... Hoe dan!! Ben even depri nu :D
heel herkenbaar - ik ben toen gestopt - misschien wel de juiste keuze maar altijd gemist. :)
Daarom ga ik binnenkort dan ook weer starten - ook al brengt het werk en drukte mee naast de kinderen is het voor mij toch ook echt een hobby en geeft het me op een andere manier weer ontspanning.

Zelfs mijn kinderen vragen er nu om.

Dus alle keuzes zijn denk ik prima - maar geef het misschien eventjes wat tijd - nu weer beginnen is ook weer een klusje, wel een leuke :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 09:58
ik snap niet dat bij veel mensen het onderhoud zoveel tijd kost. Mijn 500 liter (zee!) bak kost me:

5 minuten per dag (voeren)
1 keer per week een half uur tot een uur onderhoud (water wissel, osmose vak bij vullen, filters onderhoud).
1 keer per 3 maanden 2 uur onderhoud. (pompen ontkalken en "grote schoonmaak")

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Planten snoeien gaat veel tijd in zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
De eerste drie weken bijna elke dag water wissel gedaan en sommige zelfs twee. Daarnaast idd schoonmaken, filter zat al een keer verstopt....

Gisteren gingen de lampen in 1 keer uit, schrok me wild. Blijkbaar 1 led balk niet goed vast. En mijn CO2 tijdklok was eergisteren vastgelopen. 3/4 dag geen CO2 ( gelukkig niet de hele nacht wel CO2)

Opstart perikelen hoop ik dan maar (gecombineerd met onbekwaamheid :) )

Zo ligt het er nu bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVLvByWh66FJD1qXRSbqfk4EC4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXU14jZXkg43oJnuIAxTuE2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Bowen_HAFX Mooie inrichting. Ik zou wel echt overwegen om met een achterwand te gaan werken. Gewoon de achterkant aan de buitenkant van de bak zwart schilderen ("of heel heel donkergrijs" om Lego Batman te quoten) zou al een heel ander gezicht geven. Kun je er niet meer bij? Stop dan een zwart stuk folie o.i.d. achter het aquarium. En weg met die thermometer. Als je thermostaat stuk is dan gaat die thermometer je niet redden (tenzij je 24/7 met je neus op dat ding gaat zitten). Idem bij de CO2 indicator. Ingeregeld? Verstoppen dat ding. Slangen? Verstoppen. Koppelstukje tussen de 2 spraybars? Kan vast in een minder opvallende kleur dan nu gebruikt wordt. De aandacht moet gaan naar de inrichting en niet naar de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:58:
[...]

https://greenaqua.hu/en/a...FmD6n6f2NRD4aAoOBEALw_wcB

Staat gedetailleerd wat je eraan kunt doen. Bladeren daadwerkelijk verwijderen en een bepaald goedje toevoegen?

Je hebt ook de green beard algea soort blijkbaar.
Is dat het niet?

Nu weet ik dat het altijd goed is om de oorzaak aan te pakken, maar is het wellicht sowieso niet een goed idee om wat meer clithon toe te voegen? Die eten in principe toch alle soorten algen?
Bladeren verwijderen doe ik idd al. En dat goedje is bijv. "vloeibare CO2" of waterstofperoxide, maar met beide begin ik pas als ik de slag aan het verliezen ben :)

Clithons eten naar mijn ervaring geen BBA, ik zie ze er regelmatig langs kruipen, maar weghalen doen ze niet.

Op https://www.myaquariumclu...-beard-algae-1744134.html zie ik overigens dezelfde alg, daar geven ze aan dat het BBA is.
HuismAndré schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:03:
Veel van je foto's lijken wel erg op BBA. Staghorn is een mooie alg om te zien (BBA niet, is eerder een nachtmerrie). Staghorn gaat weer weg als de condities herstellen (komt vaak op doordat er teveel in de bodem is gewroet), BBA niet. BBA zal mechanisch verwijderd moeten worden (knippen, snijden, easycarbo of waterstofperoxide doteren).
Inderdaad begonnen met het afknippen van een aantal bladeren en het handmatig verwijderen van de algen op de stenen.

Denk dat ik ook de verlichting maar iets terugschroef, want het concentreert zich op de plek met veel CO2 en veel verlichting en is begonnen voordat ik de CO2 iets heb opgeschroefd om de pH lager te krijgen, dus mogelijk een combinatie van té weinig CO2 met teveel verlichting geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:14
Wat is jullie ervaring met wimpelalen? Ik ben mijn vis populatie aan het bekijken, nu volga 350 liter bak aan het indraaien en populatie aan het onderzoeken.Bak is 1.20 meter.

Ik vind ze super interessant maar hoor wisselende ervaringen. Eten ze ook diepvriesvoer (als ze dat in de winkel gewend zijn)? Ik weet dat 1.20 groot genoeg is voor jonge alen, maar dat ik later moet upgraden (wat ook plan is). echter hoe snel groeien ze en zijn ze te groot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zou als beginnend aquariaan niet meteen aan brakwater roofvissen denken, maar ieder z’n hobby natuurlijk. Doe er in ieder geval geen andere bewoners bij, leg een baksteen op je kap en kit alle openingen dicht. Succes… :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@TweakerVincent Je zou evt. ook kunnen kijken naar 2 of maximaal 3x Eunectes murinus, die passen als het goed is beter en dan hoef je ook minder vaak waterwissels uit te voeren tov wimpelalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Taro schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:25:
@TweakerVincent Je zou evt. ook kunnen kijken naar 2 of maximaal 3x Eunectes murinus, die passen als het goed is beter en dan hoef je ook minder vaak waterwissels uit te voeren tov wimpelalen.
Zolang die klein blijven goed plan! 😬😬

Waarom lees ik op diverse plekken dat wimpelalen makkelijk te houden zijn? Snap er weinig van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Taro schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:25:
maar punt is helder :D, worden GEEN wimpelalen.

Hoe staan jullie tegenover een of meerdere weeraal goud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ik vraag me af watvoor 'stof' zuigers jullie gebruiken.

Onder andere heb ik al een Juwel gehad (1 keer gebruikt, grind in gekomen, kaduuk) en een JBL (stofzuiger mond gescheurd, het oppomp principe werkt voor geen meter...

Is dit iets?: https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl

Ik vind het zonde om mijn Makita waterzuiger te gaan gebruiken hiervoor. Hebben jullie een goede tip?

Ondertussen gaat de bak overigens redelijk goed. Deze week zijn er 5 otto's bij ingekomen, genaamd Otto1, Otto2, Otto3, Otto4 en Otto5. Ze lijken het erg naar hun zin te hebben en maken de bak erg mooi schoon. Dus de cleaning crew van 10 clithon slakken, 12 garnalen en 4 otto's is dus compleet. Er was wel wat bruinalg, maar dit wordt efficient verwijderd.

De schoolvissen zijn 18 simulans. Er waren 20, maar 2 zijn op mysterieuze wijze verdwenen. Ik kan ze ook nergens terug vinden in het aquarium....Ook de planten lijken het allemaal redelijk goed te doen.

Ik wil nog even twee weken ofzo wachten om er zeker van te zijn dat de bak goed stabiel blijft en dan komen er twee gourami's bij en daarna heel misschien nog 1 koppeltje andere visjes.

Zover zo goed dus :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bowen_HAFX op 20-11-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Bowen_HAFX Ik heb dat ding sindskort, nu 3x gebruikt. Ding is redelijk degelijk, maar filtering valt tegen. Water zit vol met zooi na gebruik van dat ding.
Verder wel slakken klem gehad in het motortje, is gewoon een magneetje of ferriet ding wat je eruit kunt trekken, is wel redelijk degelijk.
Reden waarom ik hem heb gekocht ipv een andere is omdat ie op batterijen werkt, geen snoer en mocht ie wel kapot gaan steek je geen 230V in je bak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:28:

Onder andere heb ik al een Juwel gehad (1 keer gebruikt, grind in gekomen, kaduuk) en een JBL (stofzuiger mond gescheurd, het oppomp principe werkt voor geen meter...

Is dit iets?: https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl

Ik vind het zonde om mijn Makita waterzuiger te gaan gebruiken hiervoor. Hebben jullie een goede tip?

Ondertussen gaat de bak overigens redelijk goed. Deze week zijn er 5 otto's bij ingekomen, genaamd Otto1, Otto2, Otto3, Otto4 en Otto5. Ze lijken het erg naar hun zin te hebben en maken de bak erg mooi schoon. Dus de cleaning crew van 10 clithon slakken, 12 garnalen en 4 otto's is dus compleet. Er was wel wat bruinalg, maar dit wordt efficient verwijderd.

De schoolvissen zijn 18 simulans. Er waren 20, maar 2 zijn op mysterieuze wijze verdwenen. Ik kan ze ook nergens terug vinden in het aquarium....Ook de planten lijken het allemaal redelijk goed te doen.

Ik wil nog even twee weken ofzo wachten om er zeker van te zijn dat de bak goed stabiel blijft en dan komen er twee gourami's bij en daarna heel misschien nog 1 koppeltje andere visjes.

Zover zo goed dus :)
Ik heb geen stofzuiger en maak nooit schoon. Ik doe alleen 1x per week een waterwissel.
Filter verschoon ik 1x per jaar.
Heb een zandbodem.

Het is maar net waar je je tijd (en geld) aan wilt besteden ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:52:
Wat is jullie ervaring met wimpelalen? Ik ben mijn vis populatie aan het bekijken, nu volga 350 liter bak aan het indraaien en populatie aan het onderzoeken.Bak is 1.20 meter.

Ik vind ze super interessant maar hoor wisselende ervaringen. Eten ze ook diepvriesvoer (als ze dat in de winkel gewend zijn)? Ik weet dat 1.20 groot genoeg is voor jonge alen, maar dat ik later moet upgraden (wat ook plan is). echter hoe snel groeien ze en zijn ze te groot?
Wimpelalen kunnen echt prima in 1.2m hoor. Ik heb ze iets van 15 jaar in 250l gehad.
Ze zijn NIET brakwater. Ze zijn ook geen echte rovers (hooguit kleine worm achtig vissen of maat guppie ofzo). Ze eten gewoon (zinkend) droogvoer mee met de rest. Ze zijn wel groot fan van rode mug, tubifex en wormen (dus niet samen te houden met cichliden want die mogen dat niet). Levende buffalowormen ook een hit hier.

Nadeel: ze ontsnappen door IEDER gaatje. Dus je bak moet echt helemaal dichtgetaped zijn anders vind je ze terug op de vloer. Of niet, als je katten hebt...

Goede bakgenoten zijn andere kleinere Congo vissen zoals vlindervissen, Xenomystus nigri, Ctenopoma acutiristre, Ctenopoma kingsleyae, grote/volwassen (!) congozalmen of gele congozalmen, olifantsvissen (geen beginnersvis en dan zit je wel vast aan levende wormen voer). Laat de Congo cichliden beter voor wat ze zijn. Vanwege voer en vanwege agressie.

Als je dit soort vissen leuk vindt, gewoon doen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:18:
Ik zou als beginnend aquariaan niet meteen aan brakwater roofvissen denken, maar ieder z’n hobby natuurlijk. Doe er in ieder geval geen andere bewoners bij, leg een baksteen op je kap en kit alle openingen dicht. Succes… :+
De wat? Brakwater? Baksteen?
We hebben het over Erpetoichthys calabaricus, die heeft wel ducktape nodig, de rest wat je zegt is onzin 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:59:
[...]

Zolang die klein blijven goed plan! 😬😬

Waarom lees ik op diverse plekken dat wimpelalen makkelijk te houden zijn? Snap er weinig van
Ze zijn absoluut niet moeilijk. Alleen erg groot ontsnappingsgevaar (de mijne lag toen in de winkel al op de grond...) en wel gevaarlijk voor 'standaard kleine aquariumvisjes' 🪱🦈 verder zijn het watjes.
Neem dan ook nooit een combi met iets met stekels of tanden, dus geen Corydoras, cichliden, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

dragon2 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:55:
[...]

De wat? Brakwater? Baksteen?
We hebben het over Erpetoichthys calabaricus, die heeft wel ducktape nodig, de rest wat je zegt is onzin 😏
Relax joh. Het zijn ontsnappingskunstenaars, dus geen lichte kap en geen gaatjes. Das alles. En dat brakwater heb ik toch echt serieus gelezen. Maar als die bron ernaast zat, ben ik de eerste om het terug te nemen. Bij dezen dan. Succes met de alen, ik zal me er verder niet mee bemoeien :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 21:59
Ik gebruikte altijd strips om het water te testen in combinatie met een app. Wat ik zag was dat er behoorlijke rare schommelingen zaten tussen metingen. Ook de ervaringen die ik las over die manier van testen waren niet bepaald positief. Dus ik heb een druppeltestkit aangeschaft die ik net voor het eerst gebruikt heb.

Eerst nog een keer een strip gescand:

PH 7.4
NO3 75mg/l
NO2 1 mg/l
GH >7d
KH 8d
PH 7.4
CO2 <15mg/l :? (terwijl de checker gewoon lichtgroen was en ik door de hele bak microbubbels co2 zag)

Daarna de druppeltest:

PH 7,5
KH ~6
GH 6
NH3/4 0
NO2 0
NO3 20mg/l
PO4 0,5mg/l

Dit is getest een dag voor een waterwissel (elke week 30 tot 50%). Ik vul altijd weer bij met de helft tapwater dat hier redelijk hard is, en de andere helft regenwater dat minimaal 24 uur over actieve kool gefilterd is. Verder zit er 10 uur per dag co2 op en de checker geeft tijdens lichtperiode altijd stabiel lichtgroen aan. De bodem is rivierzand (wat eigenlijk gewoon filterzand is?).

Ik had eigenlijk een iets lagere PH verwacht, ook omdat 50% van het water regenwater is.

[ Voor 4% gewijzigd door Chiel op 20-11-2021 23:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:14:
[...]

Ik heb geen stofzuiger en maak nooit schoon. Ik doe alleen 1x per week een waterwissel.
Filter verschoon ik 1x per jaar.
Heb een zandbodem.

Het is maar net waar je je tijd (en geld) aan wilt besteden ;)
:+ Same here..ok en af en toe met een tandenborstel 't glas langs, al heb ik nu de bak verder van het raam staat daar ook veel minder last van.

[ Voor 15% gewijzigd door SmurfLink op 21-11-2021 11:21 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 00:08
Iemand behoefte aan hemianthus micranthemoides? Op te halen in Duiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:28:
Toen de bak overbevolkt was (500 corydoras venezuela orange jonkies) gebruikte ik een afzuigklok die ik volstopte met filterwatten en aan een opvoerpomp had gemonteerd (1000 liter/uur). De output was met een flexibele slang zodat ik de uitstroom kon gebruiken om rommel los te "blazen". Dit was ook echt nodig want de hoeveelheid poep die ik elke week afvoerde was indrukwekkend.

Nu de bak niet meer overbevolkt is hou ik het bij een simpele turkey baster (om rommel op te waaien) in combinatie met een schepnetje (om het daarna op te scheppen). Voordeel van een zandbodem is dat troep er vooral op blijft liggen (voor zover er al troep is). Ik doe dat om de week tijdens de waterwissel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ruiten doe ik met een blauw sponsje, een bankpasje voor langs de bodem en een tandenborstel voor de kitranden. Filter (Hamburger Matten Filter) trek ik er eens per 3 maanden uit om deze met heet water uit te spoelen (enige manier om de vettige aanslag te verwijderen en bacteriën zitten ook in de bodem en in een groot blok bufferschuim dat om de inlaat van de opvoerpomp zit).

Stenen haal ik er eens per 3 maanden uit (niet allemaal niet tegelijk natuurlijk). Die mogen dan een uurtje in een bakje met een stevige scheut waterstofperoxide liggen om zo de aanslag te verwijderen (drakensteen is prachtig maar na een paar maanden komen er echt wel algjes op). Waterstofperoxide is een geweldige hulp met dit soort schoonmaakacties. Als het uitgewerkt is hou je water en zuurstof over (beide vrij normale stoffen in een aquarium).

Belangrijk bij schoonmaken is dat je grote ingrepen goed verdeelt. Dus ga je met je filter aan de slag, laat dan die keer de stenen, de bodem en zoveel mogelijk van de planten met rust. Ga je met je stenen aan de slag? Doe ze dan niet allemaal tegelijk maar verdeel ook dat (en laat dan de bodem een beetje meer met rust dan je normaal zou doen). Als je een keer weinig hoeft te doen dan haal je een vork door de bodem om deze los te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:32
Even een vraagje.

Nu heb ik wat witte stip op wat vissen in mijn 350. Dus ik heb zaterdag de temp wat verhoogt naar 27/28 graden. En medicatie er in gedaan (colombo cerpofor femsee). Daar werd hij wat mooi blauw van. Maar na een paar uur was dat al helemaal weg. vorige keer bleef het langer blauwig.

Nu zijn mijn filters voornamelijk bio media, en per filter een grofe en fijne spons. 1 filter heeft een zakje seachem er in. Kan het daar door komen?

Ondertussen zie ik nog geen verbetering, 1 vis is alleen maar witter geworden.
dus help!

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Renegade666 schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:53:
Even een vraagje.

Nu heb ik wat witte stip op wat vissen in mijn 350. Dus ik heb zaterdag de temp wat verhoogt naar 27/28 graden. En medicatie er in gedaan (colombo cerpofor femsee). Daar werd hij wat mooi blauw van. Maar na een paar uur was dat al helemaal weg. vorige keer bleef het langer blauwig.

Nu zijn mijn filters voornamelijk bio media, en per filter een grofe en fijne spons. 1 filter heeft een zakje seachem er in. Kan het daar door komen?

Ondertussen zie ik nog geen verbetering, 1 vis is alleen maar witter geworden.
dus help!
Wat bedoel je met Seachem? Dat is een fabrikant.
Bedoel je Purigen? In dat geval is er risico dat de purigen je medicatie adsorbeert volgens mij.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Seachem zegt zelf dat Purigen op zich geen medicijnen uit het water verwijdert maar adviseert wel het tijdens de medicatie te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
duidelijk, doe ik dat maar. doe ik de rest van de medicatie er wel in voor de zekerheid.

@de Peer Purigen, dat was het, ik onthoud ook niet alles..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:00:
Seachem zegt zelf dat Purigen op zich geen medicijnen uit het water verwijdert maar adviseert wel het tijdens de medicatie te verwijderen.
haha oftewel die willen niet aansprakelijk zijn ;-).
Zelf haal ik purigen er wel altijd uit als ik iets toevoeg zoals een medicijn. Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
zo, er uit gehaald, spontaan ook meer uitvoer... Houd het nodige dus wel tegen zo'n zakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Renegade666 Mijn biomedia is blauw geworden door Exit van Esha, ook tegen witte stip. MAAR, ik vraag mij af of de daadwerkelijke medicatie blauw is, of dat het een extra toegevoegde kleurstof is. Biomedia en Purigen pakken waarschijnlijk wel de blauwe kleurstof op, maar ik twijfel of ze ook de medicatie eruit filteren, ik verwacht van niet en dat dit twee gescheiden zaken zijn. Uiteraard zou ik de Purigen er nu ook uit laten tijdens dit proces, dus zeker niet terugplaatsen, maar ik betwijfel of het invloed heeft.

Hier moet ik vaak 4-5 dagen blijven toedienen voordat ik verbetering zie, dus vooral doorgaan, maar pas wel op dat je niet overdoseert.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 22-11-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier langzaam begonnen met de vissen van oude bak naar nieuwe over te zetten.
Nog best een werkje omdat de oude bak nog vol planten zit. Dus gaat nu via een simpele PET fles in te zetten als val >:)

Daarna in een emmer en langzaam water via ene luchtslang erin te laten druppelen mocht het verschil te groot zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Taro schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:29:
@Renegade666 Mijn biomedia is blauw geworden door Exit van Esha, ook tegen witte stip. MAAR, ik vraag mij af of de daadwerkelijke medicatie blauw is, of dat het een extra toegevoegde kleurstof is. Biomedia en Purigen pakken waarschijnlijk wel de blauwe kleurstof op, maar ik twijfel of ze ook de medicatie eruit filteren, ik verwacht van niet en dat dit twee gescheiden zaken zijn. Uiteraard zou ik de Purigen er nu ook uit laten tijdens dit proces, dus zeker niet terugplaatsen, maar ik betwijfel of het invloed heeft.

Hier moet ik vaak 4-5 dagen blijven toedienen voordat ik verbetering zie, dus vooral doorgaan, maar pas wel op dat je niet overdoseert.
Exit = methyleenblauw. Een kleurstof die je je wellicht nog kunt herinneren van biologie lessen microscopie... En van de vlekken op je handen en kleding als je morstte...
OK er zit ook nog wat malachietgroen bij.
Maar, beide kleurstoffen ZIJN dus de medicatie.

Let op dat exit je kit kan verkleuren en wat harder/brozer maken, iig vroeguh was dat een dingetje bij sommige bakken.

[ Voor 10% gewijzigd door dragon2 op 22-11-2021 19:11 ]

• AnnaAnjo
Vandaag stroomstoring van een uur. Ik heb een interne filter en af en toe wat aquariumwater handmatig doorheen gehaald dus er zullen geen (weinig) bacteriën gestorven zijn. Sowieso stond er een waterwissel op de planning. En de komende dagen maar even iets beter de waterwaarden testen.

Maar aangezien dit de 2e stroomstoring in een halfjaar was denk ik er toch over na om een UPS er tussen te zetten. Alleen voor de pomp (lamp en co2 geloof ik wel) maar ik zou niet weten wat ik voor een moet nemen. In principe trekt de waterpomp ongeveer 7 watt per uur en in mijn garnalen bakje 3 watt per uur. Dus ik hoef volgens mij geen mega zware UPS, maar ook geen een die voor 10 watt niet eens aangaat haha

Iemand hier ervaringen met een UPS voor maar een paar watt? Zodat de filter pomp wel ongeveer 2 ~ 4 uur extra door kan draaien?

• Taro
  • Niet online

Taro

@AnnaAnjo Ik heb ervaring met een APC Back-UPS Pro 550VA UPS icm aquariumspullen. Ik kan je in ieder geval aanraden dit bericht even te lezen, als reactie op een eerder bericht van mij mbt het tikken van de filter als deze op een UPS draaide: _JGC_ in "Het aquarium topic - Deel 8"

Je kunt wel omrekenen hoeveel capaciteit de UPS moet hebben voor het gewenste aantal uren dat je wil overbruggen, maar kijk dus ook naar het type UPS.

• Paulus07
  • Niet online
poeh, alles vissen uit de oude bak zijn eruit. Enkel de planten zweven er nu nog in en berg verdwaalde garnalen, maar die zie ik niet door de mist nu :P
Morgen de rest doen en meubel leeg halen en dan kan die van het weekend of later weg naar nieuwe eigenaar :)

• Taro
  • Niet online

Taro

@Paulus07 Wel weer benieuwd naar foto's :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb nu 2 weken de water-/voedingswaarden op het gewenste niveau en knip iedere keer als ik ergens alg zie direct het betreffende blad af. Op een aantal stenen die direct onder de verlichting zitten en ook nog naast de CO2-diffusor liggen is dit echter een stuk lastiger. Deze stenen zitten daarnaast aan de andere stenen vastgelijmd, omdat anders de aquasoil er tussendoor komt en "het eiland" leegstroomt. Ze "even" uit de bak halen, behandelen en terugplaatsen is dus niet gemakkelijk.

3 dagen geleden het licht wat verder gedimd. De verspreiding lijkt iets af te nemen, maar nu de stenen nog. Met grotere sterkere vissen zou ik lokaal glutaraldehyde gaan toedienen, maar Boraras Brigittae kunnen waarschijnlijk weinig verdragen. De betreffende stenen eruit halen zie ik dus niet zitten, grote kans dat ik het geheel dan moet rescapen.

Iemand nog andere suggesties? Anders ga ik zondag toch maar het filter uitzetten, lokaal glutaraldehyde toepassen, aantal minuten wachten, waterwisselen en hopen dat de vissen dat overleven.

Hierbij overigens een close up van de betreffende alg die ik van de stenen heb afgehaald. Het is donkergroen, al lijkt het hier zwart. Mijn gevoel zegt nog steeds dat het geen baardalg is, in het vorige aquarium heb ik dat ook gehad en dat zag er veel "zachter"/pluiziger, dichter begroeid en compacter uit. Maar aan de andere kant heb ik dus ook een aantal foto's via Google gevonden waarbij men dit ook aanmerkt als baardalg, dus ik kan er ook naast zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tD2CpuqW1n-iNem88oIxp9omt_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c7zB4N5UbncTdwBLoqP5GRkW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Taro : Injectiespuitje met waterstofperoxide en daarmee de algjes op de stenen aanstippen (kan gewoon onder water, wel pomp uit, niet te dicht bij de plantjes (>1cm) en diertjes wegwapperen voordat je begint). Heel rustig de waterstofperoxide op de algjes laten lopen. Aantal keren herhalen (om de dag of zo).

[edit] En natuurlijk zoveel mogelijk alg eerst mechanisch verwijderen, altijd.

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 25-11-2021 22:25 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Ik weet precies wat er gaat gebeuren: Filter uit -> Garnalen gaan als bezetenen door de bak rennen en vliegen en waarschijnlijk precies door de waterstofperoxide heen. Maar goed, iets met Darwin en natuurlijke selectie... :) Ik ga ervoor, dit weekend eens proberen. Thx.

Edit: Ja, ik verwijder het al dagelijks direct als ik het ergens zie, dat is voornamelijk op oude/slechte bladeren of de betreffende stenen. De verspreiding lijkt dus ook te stoppen, ook deels door de verminderde verlichting. Nu alleen nog de brandhaard aanpakken.

[ Voor 31% gewijzigd door Taro op 25-11-2021 22:38 ]

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:56

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

ANAC2021 lineup,vindt zelf willem van den brom zijn scape het mooist.

YouTube: ANAC 2021 - The Aquaflora Nano Aquascaping Contest 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Taro schreef op donderdag 25 november 2021 @ 20:35:
@AnnaAnjo Ik heb ervaring met een APC Back-UPS Pro 550VA UPS icm aquariumspullen. Ik kan je in ieder geval aanraden dit bericht even te lezen, als reactie op een eerder bericht van mij mbt het tikken van de filter als deze op een UPS draaide: _JGC_ in "Het aquarium topic - Deel 8"

Je kunt wel omrekenen hoeveel capaciteit de UPS moet hebben voor het gewenste aantal uren dat je wil overbruggen, maar kijk dus ook naar het type UPS.
Ja ik wist al dat ik zuivere sinus nodig had. Grootste probleem wat volgens mij speelt is dat de meest UPS ook een minimum aantal wattage nodig hebben om te werken. Wat ik allemaal vind is 30 watt minimaal voordat ze aanslaan. Zit ik met met m'n pompjes lang niet op en als het in de nacht gebeurt draait de verlichting ook niet natuurlijk.

Naja hopelijk voorlopig geen stroomstoringen meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Inderdaad een leuke tank. Een jaar bezig met de hobby en al drie aquascapes gemaakt? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Persoonlijk ben ik nooit fan van die paden/wegen in een scape :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op donderdag 25 november 2021 @ 22:35:
@HuismAndré Ik weet precies wat er gaat gebeuren: Filter uit -> Garnalen gaan als bezetenen door de bak rennen en vliegen en waarschijnlijk precies door de waterstofperoxide heen. Maar goed, iets met Darwin en natuurlijke selectie... :) Ik ga ervoor, dit weekend eens proberen. Thx.

Edit: Ja, ik verwijder het al dagelijks direct als ik het ergens zie, dat is voornamelijk op oude/slechte bladeren of de betreffende stenen. De verspreiding lijkt dus ook te stoppen, ook deels door de verminderde verlichting. Nu alleen nog de brandhaard aanpakken.
Neem niet te zware en niet te lichte concentratie. 3% is mondspoelmiddel, 6% is prima. Ik gebruik zelf de 6% Söchting Oxydator navulling (1 liter fles voor rond de 9 euro). Natuurlijk volstaat elke "food grade" 6% waterstofperoxide (als het maar "food grade" is, dan weet je zeker dat er geen andere rotzooi in zit).

En die garnalen, die voelen heel goed dat ze uit de buurt moeten blijven. Ik zie ze wel eens dichtbij komen maar zodra ze echt in de buurt komen dan springen ze weg. Ik denk dat het geen prettig gevoel is voor ze (zal wellicht prikken of zo). Heb nog geen gewonde garnaaltjes gezien. Wat gewoon wel fijn is om te weten is dat een minuut of 5-10 later de waterstofperoxide is ontbonden in water en zuurstof. Bij Easy Carbo is dat niet het geval.

[ Voor 18% gewijzigd door HuismAndré op 26-11-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:21:
[...]

Neem niet te zware en niet te lichte concentratie. 3% is mondspoelmiddel, 6% is prima. Ik gebruik zelf de 6% Söchting Oxydator navulling (1 liter fles voor rond de 9 euro). Natuurlijk volstaat elke "food grade" 6% waterstofperoxide (als het maar "food grade" is, dan weet je zeker dat er geen andere rotzooi in zit).

En die garnalen, die voelen heel goed dat ze uit de buurt moeten blijven. Ik zie ze wel eens dichtbij komen maar zodra ze echt in de buurt komen dan springen ze weg. Ik denk dat het geen prettig gevoel is voor ze (zal wellicht prikken of zo). Heb nog geen gewonde garnaaltjes gezien. Wat gewoon wel fijn is om te weten is dat een minuut of 5-10 later de waterstofperoxide is ontbonden in water en zuurstof. Bij Easy Carbo is dat niet het geval.
Ik gooide vroeguh gewoon 80% (denk ik?) waterstof peroxide in m'n bak 🤷
Vissen hadden nergens last van.

Ik wel, want ik vond een jaar of wat later een witte fles onder m'n bureau 'hee wat is dat?'
Auw, brandblaar van 1cm2 op m'n duim... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Thx! Een litertje 6% besteld voor zelfs maar 7,50 Euro, komt morgen binnen. Heb er nu al zin in om ze de genadeslag toe te brengen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:23:
@HuismAndré Thx! Een litertje 6% besteld voor zelfs maar 7,50 Euro, komt morgen binnen. Heb er nu al zin in om ze de genadeslag toe te brengen :)
Ook hier: Lange adem. Je wint het echt niet in één keer. Daarnaast: Als aquariaan zul je moeten leren leven met algjes (een algvrije bak is een dooie bak). Het moet alleen wel zo zijn dat je om de algjes moet zoeken.

En doe wel een beetje voorzichtig met die waterstofperoxide. Het bleekt kleren (en tanden) en prikt op je handen. Hmm. Leer ik eindelijk dichten, vieren we geen Sinterklaas meer.

[ Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 26-11-2021 17:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:28:
[...]

Ook hier: Lange adem. Je wint het echt niet in één keer. Daarnaast: Als aquariaan zul je moeten leren leven met algjes (een algvrije bak is een dooie bak). Het moet alleen wel zo zijn dat je om de algjes moet zoeken.
Helemaal mee eens. En ik vind wat algen prima, maar als ik weet dat het probleem langzaam aan steeds groter wordt dan wil ik het graag snel de kop indrukken voordat het uit de hand escaleert. Laat ik het erop houden dat ik oog voor detail heb en alles zie en alles opmerk in het leven en dat icm een aquarium is niet altijd even fijn :) Maar het hoeft niet ineens volledig weg te zijn, als het maar onder controle is. En ik focus er hier misschien wel erg op, maar het is niet zo dat ik er de hele dag mee bezig ben.

Gelukkig is het "probleem" in mijn geval relatief, want de bak staat er verder prachtig bij en je moet de algen wel echt zoeken. Ik weet waar ze zitten, maar een ander zal ze niet eens opmerken. Het mos bovenin is weer flink aanwezig en de Hygrophila pinnatifida en Hydrocotyle tripartita "Japan" nemen langzaam aan de bak over, die laat ik ook lekker gaan.

De Rotala H'ra had ik dus helemaal teruggesnoeid en herplant en begint nu weer goed te groeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXu5v01nSPILRUro956MC3aLp4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXqqaouae19zR7YL3nNnZL7e.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s37MBCf87MmKkJMDQIudL3ZQa1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kqyhlb89ZNugB81Kz4y54jPw.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-vFOBjZaalWoRYX9o2qN-2kWb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FmoJl5X8f1dR2yNfLIGHfUpE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 26-11-2021 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Taro Is nu al een plaatje. Alleen je Rotala, die kan echt véél mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:09:
@Taro Is nu al een plaatje. Alleen je Rotala, die kan echt véél mooier!
d:)b

En wederom eens, daarom ben ik ook met de voeding aan de slag gegaan die dus nu helemaal prima is, maar alle niet-nieuwe bladeren zijn alweer geknakt waardoor de uiteindes afsterven :( Ik weet echt niet wat ik nog meer moet doen om dat in orde te krijgen... De Oto's en garnalen krijgen voldoende te eten en maken de bladeren wel schoon, maar eten niet van de plant zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgHz77e0Lzbz71jJHS36nQt8ADI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZJzGTczUnXleTiPeSu3jDgvB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6ZKON3Q20vEnSglgXSNiSfNPYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NId2yxxZK3O0Zevvrjyo7EAI.jpg?f=fotoalbum_large

Nog suggesties? Ik zat overigens zelf nog naar de Proserpinaca Palustris als alternatief te kijken. Is dat wat? Die wordt ook mooi rood, heeft fijne bladeren, maar die lijken mij wat sterker dan de Rotala H'ra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYmqQiWZ97faOLykLcAQGMUki8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4QOgop3WiX2vzMeohHP7QrC9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EE5iCLGghSdRmujq4yc9ER5bwwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/poqJ5FKQL6IOa4vdvNvd0Vf8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-oL8ETYEBgTvgxqBIoX77tmXg0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F5cOTP0y8rcf9mlrRvhkXebL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Je toppen zien er prima uit (als foto-2 van jou is tenminste). Ik denk dat je gewoon wat geduld moet hebben. Rotala haalt volgens mij echt alle voeding uit het water in de submerse staat. Jij hebt een fiks gedeelte van je voeding in de bodem gestopt (soil) en in eerste instantie wat te weinig in de waterkolom. Wellicht dat je gewoon af moet wachten tot de verandering in je macro/micro toevoeging z'n effect gaat krijgen op de Rotala. Die rode toppen zou ik me niet teveel op blindstaren. Daar heb je héél veel licht voor nodig (en dat brengt weer allemaal andere ellende met zich mee). Voor de gezondheid van de Rotala is het in ieder geval niet nodig (die van mij zijn ook groen zonder vleugje rood maar zien er evengoed fris en onbeschadigd uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Foto 2 hierboven is van mij ja.

De 2e foto op https://www.plantedtank.n...-lines-in-rotala.1252145/ lijkt hetzelfde probleem te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUMMwaNj86qKQSYQ3QMeNGMB7x0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6v9oelNexihtlDIrhHx9dxwh.jpg?f=fotoalbum_large

Wel grappig, daar reageert iemand dat het een magnesium gebrek kan zijn, maar vlak daarna reageert iemand anders die het probleem mét Oto's ook had, en zonder niet :)

De betreffende quote (exact wat ik dus ook zie gebeuren in de praktijk):
Do you have Ottos? I used to have this problem with my very first tank so I chose to remove the rotala after nothing worked. Once the ottos passed away I rescaped my tank and decided to try rotala out again! And to my surprise (same substrate and same amount of liquid ferts) the rotala was growing beautifully!! Fast forward exactly 3 weeks ago and I picked up some ottos from the lfs and today as Im typing this have come to the conclusion that its how aggressively the ottos go through the rotala and how they suck on it. If you observe them while they go through it youllsee that once they let go of a leaf, the leaf is completely wrinkled and bent.
Ik heb geen Mg druppeltest liggen, die kan ik morgen misschien wel halen, maar zou dat het nog kunnen verklaren?

Rood is voor mij geen doel, gezonde mooie planten wel, daarna zie ik wel verder.

[ Voor 57% gewijzigd door Taro op 26-11-2021 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die is gaaf @Taro !
Heb je Ludwigia mini super red overwogen? Wordt bij redelijk wat licht ook al knalrood. En is meteen een prima snelgroeier. Maar ik geef toe, die Prosepinaca is echt wel gaaf hoor…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
de Proserpinaca Palustris is erg nice. Heeft het hier altijd goed gedaan. Mooi rood, makkelijk, en erg makkelijk met snoeien. Afknippen, opnieuw toppen en uit de oude stukken groeien weer 2 nieuwe planten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:58:
Die is gaaf @Taro !
Heb je Ludwigia mini super red overwogen? Wordt bij redelijk wat licht ook al knalrood. En is meteen een prima snelgroeier. Maar ik geef toe, die Prosepinaca is echt wel gaaf hoor…
Ja, Ludwigia mini super red heb ik ook gehad, zie deze foto van vlak na het opstarten, dat was helaas geen succes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PMbNugGepvlQhSNu4JJBKuQtpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CR4bplqgI0A67z0Zia9aIB1B.jpg?f=fotoalbum_large

Het heeft misschien ook wel met het mos te maken dat deels onder de lamp hangt en een deel van het licht voor de planten eronder blokkeert.

Inmiddels 3x Proserpinaca palustris besteld, de Oto's are here to stay, dus dan maar een andere plant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Licht lijkt op de foto's wel voldoende (of er moet heeeeeel veel mos direct boven liggen).
Is er wel genoeg CO2 ook? De dropchecker ziet er best donker uit.

Normaal moeten die rotala's wel flink groeien. Hier zijn ze na 2 weken al flinke bossen in de achtergrond (en bak diotomen van de opstart... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Paulus07 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:12:
Licht lijkt op de foto's wel voldoende (of er moet heeeeeel veel mos direct boven liggen).
Is er wel genoeg CO2 ook? De dropchecker ziet er best donker uit.

Normaal moeten die rotala's wel flink groeien. Hier zijn ze na 2 weken al flinke bossen in de achtergrond (en bak diotomen van de opstart... :P
Er hangt een flinke lamp boven (Twinstar S-Line III 600SM), maar die heb ik op +-45% staan, dat is echt ruim voldoende en volgens mij krijgen de planten voldoende licht, behalve die paar die echt direct onder hout + mos groeien.

De CO2 is voldoende (de laatste paar foto's zijn niet van recent), KH 6 met pH +-6.8, dus voldoende CO2 en een groene dropchecker.

Mogelijk heb ik teveel druppels vloeistof in de CO2 checker zitten waardoor deze vaak te donkergroen lijkt op de foto's, ik heb er eergisteren wat minder in gedaan en nu is deze bijna geel. Hoeveel druppels (de 30 ipv 20 variant) gebruiken jullie in de dropchecker?

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 26-11-2021 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Meestal tot het bolletje half/3 kwart vol is. Heb dacht ik dit flesje ooit eens gekocht met die premixed versie: https://planted-box.com/product/drop-checker-indicator-mix/

Heb hier nu ook 3 dropcheckers in de bak hangen (heb ze toch liggen anders :P) kan ik mooi zien hoe de co2 op verschillende plekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tweakers en aquaria, waar anders moet ik de volgende vraag stellen? _/-\o_
Als ik met de app Pled op mijn laptop het lichtplan van mijn TC420 led controller bijstel, en ik sluit de TC420 vervolgens aan via de USB-poort, dan kan ik mijn touchpad niet meer normaal gebruiken. De muisaanwijzer vliegt alle kanten op en clicks komen op willekeurige plaatsen terecht. Ook zit er zo'n licht statisch gevoel op de aluminium laptop, wat je ook wel eens voelt als je een apparaat aan het opladen bent of op de rand van een TV die aanstaat. Klinkt een beetje als een aardingsprobleem (geen idee of dat een ding is bij DC) maar de TC420 is aangesloten op een Meanwell 24V adapter die op zijn beurt netjes aan een geaard stopcontact hangt. Als ik een losse muis erbij aansluit op de laptop, dan kan ik daarmee wel gewoon Pled bedienen, dus mogelijk is het de touchpad zelf die last heeft van de statische (?) impact.
Weet iemand waar dit door wordt veroorzaakt en of dit kwaad kan voor de laptop? Pled staat nu nog op een laptop die moet worden vervangen, maar ik durf het niet zo goed over te zetten naar een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:19:
[...]
De CO2 is voldoende (de laatste paar foto's zijn niet van recent), KH 6 met pH +-6.8, dus voldoende CO2 en een groene dropchecker.
pH + KH zegt niet zo veel over je CO2. Het kan nog steeds zijn dat er wat te weinig CO2 is.
Mogelijk heb ik teveel druppels vloeistof in de CO2 checker zitten waardoor deze vaak te donkergroen lijkt op de foto's, ik heb er eergisteren wat minder in gedaan en nu is deze bijna geel. Hoeveel druppels (de 30 ipv 20 variant) gebruiken jullie in de dropchecker?
Meer druppels is toch nog steeds dezelfde vloeistof en zelfde concentratie? dus dat zou volgens mij niet uit moeten maken. Als je na toevoegen van de juiste hoeveelheid druppels een lichtgele vloeistof hebt, dan zal je inderdaad (meer dan) genoeg CO2 hebben.
Hij is nu inderdaad erg donker, en dus indicatie dat je mogelijk te weinig CO2 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:20:
Tweakers en aquaria, waar anders moet ik de volgende vraag stellen? _/-\o_
Als ik met de app Pled op mijn laptop het lichtplan van mijn TC420 led controller bijstel, en ik sluit de TC420 vervolgens aan via de USB-poort, dan kan ik mijn touchpad niet meer normaal gebruiken. De muisaanwijzer vliegt alle kanten op en clicks komen op willekeurige plaatsen terecht. Ook zit er zo'n licht statisch gevoel op de aluminium laptop, wat je ook wel eens voelt als je een apparaat aan het opladen bent of op de rand van een TV die aanstaat. Klinkt een beetje als een aardingsprobleem (geen idee of dat een ding is bij DC) maar de TC420 is aangesloten op een Meanwell 24V adapter die op zijn beurt netjes aan een geaard stopcontact hangt. Als ik een losse muis erbij aansluit op de laptop, dan kan ik daarmee wel gewoon Pled bedienen, dus mogelijk is het de touchpad zelf die last heeft van de statische (?) impact.
Weet iemand waar dit door wordt veroorzaakt en of dit kwaad kan voor de laptop? Pled staat nu nog op een laptop die moet worden vervangen, maar ik durf het niet zo goed over te zetten naar een nieuwe.
Weet je zeker dat je Meanwell netjes geaard is aangesloten? Primair en secundair? Als je een tinteling voelt dan is dat bijna altijd omdat het apparaat ongeaard is waardoor het op de helft van het lichtnet zweeft. Uiteraard kan er amper stroom lopen (anders zou je aardlek er ook uitknallen) aangezien de koppeling vrij licht capacitief is. Met de achterkant van je hand over een metalen deel aaien en je voelt het gelijk. Ook vaak bij laptops die gevoed worden met ongeaarde laders.

Je mag de secundaire kant van de voeding, mits deze zweeft, aan de randaarde leggen om zo zeker te zijn dat de boel niet op de helft van het net zwabbert. Wil je niks wijzigen, trek dan de voeding van de verlichting eruit als je bezig gaat. De TC-420 kan namelijk ook USB-powered z'n werk doen. Uiteraard is het dan wel even donker in je bak maar programma's uploaden, downloaden en tijd synchroniseren gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Taro Ik heb prachtige Rotala's én 5 Oto's. En ook nog een bult garnalen. Dus nee, ik denk niet dat het de schuld van de diertjes is. De Rotala's groeien hier ongeveer 30cm per maand. Dus niet zo idioot als Belgisch groen (die haalt soms 40cm in 2 weken en kun je bijna zien groeien) maar toch behoorlijk snel. Daarnaast zitten de nodes vrij dicht bij elkaar (dus voldoende licht). Als de plant bij jou langzamer groeit dan is het wellicht toch te weinig CO2 of, als de nodes erg ver uit elkaar zitten, toch te weinig licht (hoewel ik me dat laatste bijna niet voor kan stellen; ik heb absoluut minder licht boven mijn bak dan jij).

[ Voor 73% gewijzigd door HuismAndré op 26-11-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik moet mijn bak aal proef maken dus alle gaten dicht. Ik heb een Volga 350. Daar zitten 2 halve gaten voor de slangen. Ik dacht aan purschuim of kan ik beter iets anders gebruiken? Moet ook mogelijk zijn te verwijderen mocht ik iets met de slangen doen. In de winkel hadden ze het over een sponsje, maar dat is niet echt veilig volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@de Peer De vraag is dus wat "de juiste hoeveelheid druppels" is. Ik vul doorgaans de pipet die bij de CO2 vloeistof zit (verwerkt in de dop) voor 100% en voeg dat toe.

De CO2 checkers op de laatste foto's zijn niet van recent, dus kijk daar vooral niet naar.

Maar is het niet zo dat er met minder vloeistof meer CO2 wordt verdeeld per druppel en dus de uitslag hoger is dan met meer vloeistof? Of werkt dat niet zo? Het is toch een "gasuitwisseling" tussen het water en de CO2 check vloeistof, als het water hetzelfde oppervlak heeft, maar er minder CO2 vloeistof in de dropchecker zit, dan zal deze toch geler uitslaan dan met meer vloeistof?
HuismAndré schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:55:
@Taro Ik heb prachtige Rotala's én 5 Oto's. En ook nog een bult garnalen. Dus nee, ik denk niet dat het de schuld van de diertjes is. De Rotala's groeien hier ongeveer 30cm per maand. Dus niet zo idioot als Belgisch groen (die haalt soms 40cm in 2 weken en kun je bijna zien groeien) maar toch behoorlijk snel. Daarnaast zitten de nodes vrij dicht bij elkaar (dus voldoende licht). Als de plant bij jou langzamer groeit dan is het wellicht toch te weinig CO2 of, als de nodes erg ver uit elkaar zitten, toch te weinig licht (hoewel ik me dat laatste bijna niet voor kan stellen; ik heb absoluut minder licht boven mijn bak dan jij).
30 cm per maand halen de Rotala's hier ook, ze zijn alleen niet zo mooi.

Maar ik ga deels overstappen op Proserpinaca Palustris ten koste van een deel van de Rotala's. Als de Proserpinaca Palustris ook gaan kwakkelen dan ligt het aan iets anders, als die het perfect doen en de Rotala's dan nog steeds kwakkelen (micro's dus ook niet de oorzaak), dan stap ik 100% over op Proserpinaca Palustris voor de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:15:
@de Peer De vraag is dus wat "de juiste hoeveelheid druppels" is. Ik vul doorgaans de pipet die bij de CO2 vloeistof zit (verwerkt in de dop) voor 100% en voeg dat toe.

De CO2 checkers op de laatste foto's zijn niet van recent, dus kijk daar vooral niet naar.

Maar is het niet zo dat er met minder vloeistof meer CO2 wordt verdeeld per druppel en dus de uitslag hoger is dan met meer vloeistof? Of werkt dat niet zo? Het is toch een "gasuitwisseling" tussen het water en de CO2 check vloeistof, als het water hetzelfde oppervlak heeft, maar er minder CO2 vloeistof in de dropchecker zit, dan zal deze toch geler uitslaan dan met meer vloeistof?
Weinig ervaring mee maar volgens mij bepaalt de KH van het water dat je toevoegt hoe het kleurverloop gaat worden. De hoeveelheid druppels bepalen hooguit de intensiteit van de kleur. Bij "20ppm" gebruik je volgens mij KH5 water. Wellicht anders even 1 x kant-en-klaar vloeistof halen?

En inderdaad. Als een plant er echt geen zin in heeft (en er zitten altijd wel soorten tussen die het bij iedereen goed doen behalve in je eigen bak) dan gooi je die plant er gewoon uit en zet je er iets anders voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb deze dropchecker vloeistof a 30 mg/l: https://www.maanvisshop.n...eistof-10-ml/#description.

Ik heb de 30 ipv 20 versie ivm:
De vloeistof is te bestellen in een 20 mg/l en een 30 mg/l versie. De 20 mg/l versie is voor aquaria met beperkte verlichting en weinig eisende planten. De 30 mg/l versie is voor aquaria met voldoende tot sterke verlichting en veeleisende planten.
Daar staat:
In een dropchecker gaat ca. 1ml vloeistof.
Afhankelijk van het type vloeistof (water vs andere type vloeistoffen) kan je dan het aantal druppels bepalen. Volgens mij hanteert men dit als gemiddelde: 1 ml is 20 druppels.

Dus dan zou ik 20 druppels moeten toevoegen?

Als bij mij de vloeistof (30 mg) donkergroen is, zou die bij een ander (20 mg) bijv. al geel of lichtgroen zijn. Maar als je meer druppels toevoegt, verwacht ik ook dat de checker donkerder uitvalt omdat de CO2 die de checker bereikt over meer vloeistof wordt verdeeld, maar de vraag is dus of dat zo is.

Afijn, wel leuk om te weten en uit te zoeken hoe dit werkt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:31:
Als bij mij de vloeistof (30 mg) donkergroen is, zou die bij een ander (20 mg) bijv. al geel of lichtgroen zijn.
Lijkt me wel.
Maar als je meer druppels toevoegt, verwacht ik ook dat de checker donkerder uitvalt omdat de CO2 die de checker bereikt over meer vloeistof wordt verdeeld, maar de vraag is dus of dat zo is.
Nee. Zoals ik al zei, het kleurverloop wordt bepaald door de KH van het water dat door de indicatorvloeistof zit. De hoeveelheid indicatorvloeistof bepaalt de intensiteit. Vandaar dat een maand oud indicator nog steeds prima werkt (maar de vloeistof wordt wel wat doorzichtiger vanwege verdunning met aquariumwater mits dat water ruwweg dezelfde KH heeft, anders zal ook het kleurverloop veranderen na verloop van tijd). Vandaar ook dat sommigen zo'n drop checker maanden kunnen gebruiken (hun water zit qua KH dicht bij de vloeistof in de indicator) terwijl het bij anderen na een paar weken al niet meer goed gaat (omdat ze zeer zacht water hebben waardoor het water in de indicator steeds zachter wordt).

Deze indicatoren maken gebruik van Broomthymolblauw. Da's de indicatorvloeistof die we nog kennen van scheikunde. Bij een base is deze blauw, bij een zuur geel en bij een neutrale vloeistof (pH = 7) is de kleur groen. Hou daarbij de KH/pH kaart in het achterhoofd en je snapt gelijk hoe de indicator werkt en waarom deze opgelost in KH6 water anders reageert dan in KH4 water. En is het is dus de KH van het water waarin de indicator is opgelost dat bepaalt bij welke CO2 concentratie de kleuromslag plaatsvindt.

En, nogmaals voor de volledigheid (want het is al eerder gemeld). De concentratie CO2 in je aquarium is, na een paar uur, identiek aan die in de vloeistof (de luchtkoppeling tussen de vloeistoffen zorgt ervoor dat er onderling een gasuitwisseling plaats kan vinden totdat er een evenwicht optreedt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ok, dus je kunt er zo veel of weinig vloeistof in doen als je wil en dat heeft geen invloed op de kleur. De weergegeven kleur met hetzelfde CO2 niveau kan per aquarium verschillen ivm afwijking KH waarde.

Correct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:23:
De weergegeven kleur met hetzelfde CO2 niveau kan per aquarium verschillen ivm afwijking KH waarde.

Correct?
Nee. De KH van het water IN de indicator bepaalt het kleurverloop bij een bepaalde CO2 concentratie. Dus een aquarium met 20ppm CO2 bij een KH1 zal dezelfde kleur geven als een 20ppm CO2 bak met KH7 water. De KH van de vloeistof in de indicator is in beide gevallen immers hetzelfde. De pH van beide vloeistoffen hoeft niet hetzelfde te zijn (de uitwisselingsbalans is op basis van CO2 concentratie).

De hoeveelheid indicatorvloeistof (kleurstof) bepaalt niet de kleur. De hoeveelheid indicatorvloeistof bepaalt wel de intensiteit van de kleur die je ziet. Je wilt dan ook niet te veel indicatorvloeistof gebruiken (zonde van het geld en kleur wordt bijna ondoorzichtig) maar ook niet te weinig (want dan zie je bijna geen kleur meer. Maar in geen van die gevallen wordt groen ineens blauw of geel. Dat omslagpunt wordt bepaald door de pH van de vloeistof waar de indicator in opgelost is (en dat hangt weer vast aan de KH van de vloeistof én de CO2 concentratie in de vloeistof die samen bepalen wat de pH van de vloeistof is).

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 26-11-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ja ok, maar naar verloop van tijd zal de kleur door de KH waarde dus mogelijk wel gaan afwijken omdat deze in de CO2 vloeistof mee verandert met de waarde in het water, wat in het begin nog niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:53:
Weet je zeker dat je Meanwell netjes geaard is aangesloten? Primair en secundair?
Het is deze voeding: https://www.conrad.nl/p/m...panning-25-a-60-w-1439236
Die zit op een geaarde wandcontactdoos die OK is bevonden door een wcd-checker. Op de input van de TC420 zit met twee draadjes een female stekker, zodat ik de voeding gewoon kan inpluggen. Er zit geen (extra) aardedraad tussen TC420 en voeding, maar volgens mij is dat ook niet nodig bij DC?
Als je een tinteling voelt dan is dat bijna altijd omdat het apparaat ongeaard is waardoor het op de helft van het lichtnet zweeft. Uiteraard kan er amper stroom lopen (anders zou je aardlek er ook uitknallen) aangezien de koppeling vrij licht capacitief is. Met de achterkant van je hand over een metalen deel aaien en je voelt het gelijk. Ook vaak bij laptops die gevoed worden met ongeaarde laders.
Dat klinkt bekend. Maar kan het kwaad? Zeker als de touchpad er van over de rooie gaat, klinkt het niet alsof de laptop er op gemaakt is.
Je mag de secundaire kant van de voeding, mits deze zweeft, aan de randaarde leggen om zo zeker te zijn dat de boel niet op de helft van het net zwabbert.
Dit is voor mij te elektrotechnisch. Kun je uitleggen wat je bedoelt met zweven, zwabberen, de helft van het net, etc?
Wil je niks wijzigen, trek dan de voeding van de verlichting eruit als je bezig gaat. De TC-420 kan namelijk ook USB-powered z'n werk doen. Uiteraard is het dan wel even donker in je bak maar programma's uploaden, downloaden en tijd synchroniseren gaat prima.
Dat lijkt me voor nu de meest veilige optie, wist niet dat dat kon. Dank voor de tip! Maar structureel oplossen (als er überhaupt een probleem is?) heeft natuurlijk de voorkeur.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@JME Die voeding lijkt me prima. Ik zou dat verder mooi met rust laten en simpelweg de voedingsstekker uit de TC420 trekken als je gaat programmeren. Wil je toch de boel geaard hebben dan kun je een draadje vastmaken aan de V- van de TC420 en deze verbinden met de randaarde (bijvoorbeeld door deze vast te maken aan de randaarde van een geaarde stekker). Zorg dan wel voor een goede trekontlasting door deze los te halen uit de stekker, de draad er één keer om te wikkelen en dan de trekontlasting (indien mogelijk omgekeerd) weer terugzetten en aandraaien. Je wilt namelijk niet hebben dat die aardedraad loskomt in de stekker en dan de fasepen vindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Dit is toch echt wel een leuk topic altijd :)

Scapes, CO2, geknutsel aan verlichting, dat soort zaken zijn niet (meer) aan mij zelf besteed, maar altijd leuk erover te lezen :)

Ik zelf ben van de low maintenance bakken, en algen, tja, niet op het glas graag, en niet blauw, maar verder niet erg hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXZ5xTFIpfJXhdFILeFspkUz48I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQjT7qsvqmS2PzL7ZIPlF0Uv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:36:
[...]
Nee. De KH van het water IN de indicator bepaalt het kleurverloop bij een bepaalde CO2 concentratie. Dus een aquarium met 20ppm CO2 bij een KH1 zal dezelfde kleur geven als een 20ppm CO2 bak met KH7 water. De KH van de vloeistof in de indicator is in beide gevallen immers hetzelfde. De pH van beide vloeistoffen hoeft niet hetzelfde te zijn (de uitwisselingsbalans is op basis van CO2 concentratie).

De hoeveelheid indicatorvloeistof (kleurstof) bepaalt niet de kleur. De hoeveelheid indicatorvloeistof bepaalt wel de intensiteit van de kleur die je ziet. Je wilt dan ook niet te veel indicatorvloeistof gebruiken (zonde van het geld en kleur wordt bijna ondoorzichtig) maar ook niet te weinig (want dan zie je bijna geen kleur meer. Maar in geen van die gevallen wordt groen ineens blauw of geel. Dat omslagpunt wordt bepaald door de pH van de vloeistof waar de indicator in opgelost is (en dat hangt weer vast aan de KH van de vloeistof én de CO2 concentratie in de vloeistof die samen bepalen wat de pH van de vloeistof is).
Bij de CO2-indicator die ik heb los je de druppels niet op in water maar voeg je ze puur (zonder verdunning) toe. In dat geval heeft het aantal druppels dus ook geen invloed op de kleurintensiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

de Peer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:23:
[...]

Bij de CO2-indicator die ik heb los je de druppels niet op in water maar voeg je ze puur (zonder verdunning) toe. In dat geval heeft het aantal druppels dus ook geen invloed op de kleurintensiteit.
Klopt. Da's een kant-en-klare oplossing, bestaand uit een heel klein beetje Broomthymolblauw en water met een bepaalde carbonaathardheid. De gekozen carbonaathardheid bepaalt dan of het "20ppm" of "30ppm" indicatorvloeistof is.

Je kunt de Broomthymolblauw ook "puur" kopen. Bijvoorbeeld:

https://www.hekserij.nl/s...auw-indicatoroplossing-s/

Dan heb je 50ml voor 6 euro en kunt daarmee vele tientallen liters indicatorvloeistof maken met een ppm waarde van je eigen keuze. Zelf heb ik lang geleden een 5ml flesje uit China besteld voor een paar euro (en heb daar al zeker 20 x de dropchecker vloeistof mee gemaakt tot ik besloot die hele test maar achterwege te laten).

Maar kant en klaar is makkelijker en beter beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:39:
Ja ok, maar naar verloop van tijd zal de kleur door de KH waarde dus mogelijk wel gaan afwijken omdat deze in de CO2 vloeistof mee verandert met de waarde in het water, wat in het begin nog niet het geval is.
Het water in de oplossing en het water in je aquarium gaan zich door verdamping en condensatie inderdaad (zeer langzaam) met elkaar mengen waardoor de HK waarde van de vloeistof geleidelijk verandert in de KH waarde van je aquarium. Als die 2 vanaf het begin al gelijk zijn dan heb je geluk en kun je de vloeistof heel lang gebruiken. ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door HuismAndré op 27-11-2021 10:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 09:46
Geen Vivarium maar Aquabeek had toch aanbiedingen. Vandaag voor het eerst geweest. Wat hebben ze daar een mooie verzameling vissen. HELE grote sturen, koi, arowana en roggen. Te bizar voor woorden wat daar zwemt. Daarnaast ook honderden bakken met gangbare tropische vissen (dus van alles wat geen 1000L bak nodig heeft:) ).

Ik heb een Beta gekocht. Ben er helemaal happy mee. Zit net in de bak, moet nog even wennen maar ik vind het nu al een pareltje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhLIMfEthCOiLiB8FjAbR3bic1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8cPMfftTgG8e3Qo3lcmWtHO.jpg?f=fotoalbum_large

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Strike one met 6% waterstofperoxide... De garnalen vliegen inderdaad de bak door, maar het lijkt prima te gaan :) Vanaf nu regelmatig herhalen, benieuwd of het het gewenste effect heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3FttXken7m7Mz7QdYjphWHK43s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C89oFglLrv05TUaChA5qe78x.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EHEA1awSpl5ZY8OJ1f0bPBUbnU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u6MVkesrDMqLBZzUSeZwp7Mx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9iCIMv4ja2s9UZW26MZ4TKbrJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3t9pi2mPNqZhYFOFMWaE04z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 14:37

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

boomr schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:24:
Geen Vivarium maar Aquabeek had toch aanbiedingen. Vandaag voor het eerst geweest. Wat hebben ze daar een mooie verzameling vissen. HELE grote sturen, koi, arowana en roggen. Te bizar voor woorden wat daar zwemt. Daarnaast ook honderden bakken met gangbare tropische vissen (dus van alles wat geen 1000L bak nodig heeft:) ).

Ik heb een Beta gekocht. Ben er helemaal happy mee. Zit net in de bak, moet nog even wennen maar ik vind het nu al een pareltje.[Afbeelding]
Mooi exemplaar.. Ik kwam vanochtend tot de ontdekking dat één van de Betta vrouwtjes de rest van van de betta's op één na heeft vermoord incl mannetje...

Dus er komt wel weer een man, maar niet voordat deze vrouwtjes de pijp uit zijn en dan alleen een mannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Mijn oasis 600 thermo pomp heeft het moeilijk met mijn 350 liter bak.

Als het thuis 15/16 graden is is de bak 24.1 graden, bij 20 (als ik thuis ben) is hij 25.8

Op zich ok, maar wat is voordeliger. verwarming laag (gas is duur?) of kamer op 18 graden en dus de thermostaat continu vrijwel aan laten staan (300 watt). Weet het niet precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
TweakerVincent schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:18:

Als het thuis 15/16 graden is is de bak 24.1 graden, bij 20 (als ik thuis ben) is hij 25.8

Op zich ok, maar wat is voordeliger. verwarming laag (gas is duur?) of kamer op 18 graden en dus de thermostaat continu vrijwel aan laten staan (300 watt). Weet het niet precies
Of een extra verwarming in de bak ipv huis te gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TweakerVincent schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:18:

Ik denk dat in beide gevallen de verwarming bijna 24u per dag aan staat dus het maakt weinig verschil.

Dus zou niet de verwarming met gas opwarmen, daarmee ben je duurder uit. Vergeet ook niet dat alle warmte uit je aquarium uiteindelijk toch in je woonkamer terecht komt.

je huis elektrisch (COP=1, dus zonder warmtepomp) verwarmen is dan weer geen goed idee ;-). dat is nog een stuk duurder dan gas.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 30-11-2021 22:27 ]

Pagina: 1 ... 89 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.