Ik gebruik het oude schema van aquariumbemesting.nl (nieuwe schema is hierboven al eens door mij gelinkt; wellicht had je die gemist). Oude schema (voor stockoplossing van 0.5 liter) is:
14,68 gram kaliumnitraat (KNO3)
1,16 gram kaliumfosfaat (KH2PO4)
6,68 gram kaliumsulfaat (K2SO4)
19,92 gram magnesiumsulfaat (MgSO4)
Uiteraard is het niet nodig zo idioot achter de komma te werken. Ik heb het zelf aangepast naar een min of meer dubbele concentratie (gaat prima qua oplossen, ondanks disclaimer van aquariumbemesting) waarbij ik fosfaat nog een keer extra verdubbeld heb:
30g KNO3
5g KH2PO4
10g K2SO4
30g MgSO4
Ik gebruik daarvoor zo'n heroine weegschaaltje van AliExpress (maar zoals gezegd, achter de komma zal me daarbij jeuken). Natuur neemt het ook niet zo nauw volgens mij. Als de magnesiumsulfaat op is dan ga ik deze niet meer aanvullen.
edit:
Ik lees net dat het magnesium ook goed voor de garnaaltjes is. Prima, dan blijven we dat gewoon gebruiken.
Ik geef deze oplossing 1 x per week (ca. 20ml per keer, ene keer bij het nieuwe water, andere keer rechtstreeks in de bak). Ik doe dus ongeveer een half jaar met zo'n flesje (en kan tientallen flesjes maken uit die paar zakjes). Het water (125 echte liters Aquatlantis bakje) is dan uiteindelijk (ongeveer):
NO3: 10ppm
PO4: 1ppm
Fe: 0.1ppm (komt uit Profito, ca. 3ml per dag behalve op de macro dag oftewel bijna dubbele dosis).
KH: 7
GH: 8
pH: 6.8
Waterverversen doe ik 1 x per 2 weken, 50/50 RO water en kraanwater, aangevuld met ca. 12 gram Sera Mineral Plus (om de GH wat omhoog te krijgen zodat m'n slakjes niet uit elkaar vallen) en de genoemde wekelijkse macro dosis.
[
Voor 3% gewijzigd door
HuismAndré op 01-11-2021 14:38
]