Heb een 2e 600 aangeschaft voor mijn 450L. Deels om temp sneller weer op gewenste niveau te krijgen ipv een halve dag na water ververssen. Vindt het zelf ook fijner met de half jaarlijkse schoonmaak van de filter, hoef nooit bang te zijn dat ik de bacterie cultuur volledig uitroei aangezien ik de filtera om en om schoonmaak.TweakerVincent schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:18:
Mijn oasis 600 thermo pomp heeft het moeilijk met mijn 350 liter bak.
Als het thuis 15/16 graden is is de bak 24.1 graden, bij 20 (als ik thuis ben) is hij 25.8
Op zich ok, maar wat is voordeliger. verwarming laag (gas is duur?) of kamer op 18 graden en dus de thermostaat continu vrijwel aan laten staan (300 watt). Weet het niet precies
Wat is het probleem? In de natuur is het toch ook wel eens wat kouder? Zelfs in de tropen.TweakerVincent schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:18:
Mijn oasis 600 thermo pomp heeft het moeilijk met mijn 350 liter bak.
Als het thuis 15/16 graden is is de bak 24.1 graden, bij 20 (als ik thuis ben) is hij 25.8
Op zich ok, maar wat is voordeliger. verwarming laag (gas is duur?) of kamer op 18 graden en dus de thermostaat continu vrijwel aan laten staan (300 watt). Weet het niet precies
André Huisman (www.new-line.nl)
Ja dat dacht ik ook (kosten gas), zet hem weer lager. Thanks! (Iemand adviseerde verwarming)de Peer schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:26:
[...]
Ik denk dat in beide gevallen de verwarming bijna 24u per dag aan staat dus het maakt weinig verschil.
Dus zou niet de verwarming met gas opwarmen, daarmee ben je duurder uit. Vergeet ook niet dat alle warmte uit je aquarium uiteindelijk toch in je woonkamer terecht komt.
je huis elektrisch (COP=1, dus zonder warmtepomp) verwarmen is dan weer geen goed idee ;-). dat is nog een stuk duurder dan gas.
Ligt aan je vissen. Vissen uit rivieren kunnen meestal prima tegen temperatuurswisselingen. Een paar graden kouder is vrijwel nooit een issue. Warmer soms wel, als het vissen uit koel snelstromend water zijn, maar verder meestal ook niet echt een issue.HuismAndré schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:34:
[...]
Wat is het probleem? In de natuur is het toch ook wel eens wat kouder? Zelfs in de tropen.
Doe dat echter niet bij vissen uit erg grote meren. Mijn tanganyika en mijn Malawi vissen kunnen erg slecht tegen temperatuurswisselingen. Te koud - > vissen in shock. Te warm - > vissen dood (zeker tanganyika vissen uit diepere delen van het meer).
Mijn Congo vissen worden van hetzelfde wat koelere water juist helemaal actief, die denken dat het regenseizoen is begonnen, ofzo 😁
de energiekosten zijn het probleemHuismAndré schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 22:34:
[...]
Wat is het probleem? In de natuur is het toch ook wel eens wat kouder? Zelfs in de tropen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Wat zijn jullie ervaringen en meningen over Twinstar (E & S-Line) en Chihiros (Wrgb II)?
Ben al in het bezit van een dimmer waardoor beide naar eigen wens zijn in te stellen, behalve de kleuren mix voor de Twinstar. Design van beide zijn ook redelijk vergelijkbaar.
Ben al in het bezit van een dimmer waardoor beide naar eigen wens zijn in te stellen, behalve de kleuren mix voor de Twinstar. Design van beide zijn ook redelijk vergelijkbaar.
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Na het lezen van onderstaande post heb ik besloten om basic leds te nemen (maar dan iets meer) en leukere dingen te doen met het kapitaal wat ik overhield…Cooldevice schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:24:
Wat zijn jullie ervaringen en meningen over Twinstar (E & S-Line) en Chihiros (Wrgb II)?
Zie: de Peer in "Het aquarium topic - Deel 8"
Welke kleurtemperatuur heb je genomen? Alles onder de 6000K lijkt in de praktijk namelijk al snel geel (helemaal als je ook nog wat verkleuring hebt door humus e.d.). Ver boven de 6000k moet je ook weer niet gaan (bij zoetwater) want dat lijkt heel onnatuurlijk.JME schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:09:
[...]
Na het lezen van onderstaande post heb ik besloten om basic leds te nemen (maar dan iets meer) en leukere dingen te doen met het kapitaal wat ik overhield…Werkt prima!!
Zie: de Peer in "Het aquarium topic - Deel 8"
2 balkjes wit 6500K van ruim 600 lumen per stuk (aquarium spul van Juwel) aangevuld met een merkloos RGB stripje voor wat effectjes. Alles werkt op 24V. Dimmen doe ik met een standaard TC420. Als ik de Juwels op 100% zet dan vliegt de 60 liter bak uit de bocht, maar 75% werkt lekker.
[ Voor 37% gewijzigd door JME op 01-12-2021 18:15 ]
Ik heb de Twinstar S-Line III 600SM icm S2 timer en ben daar erg tevreden over. Ik kon destijds de Chihiros niet via een officiële NL dealer krijgen, anders had ik dat waarschijnlijk gedaan icm App, maar dus geen ervaring mee. Aan de andere kant is dit ook wel lekker simpel, de S2 kan een schema aan van 8 tijden met verschillende lichtniveaus en schaalt langzaam op en af, dus de dieren schrikken niet. Ik kan ook niet spelen met de lichtkleur en dergelijke, gewoon to the point, dus een factor minder dat je verkeerd kunt doenCooldevice schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:24:
Zag overigens vorige week een video van Chihiros over de nieuwe WRGB2 Pro:
Mogelijk ook een optie?
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Interssante materie en wat je zegt als de goedkopere versie voldoet dan zal ik ook niet zo snel meer uitgeven. Het is per toeval dat ik beide modellen voor een scherpe prijs kan kopen (één van de twee natuurlijk). Het oog wil ook watJME schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:09:
[...]
Na het lezen van onderstaande post heb ik besloten om basic leds te nemen (maar dan iets meer) en leukere dingen te doen met het kapitaal wat ik overhield…Werkt prima!!
Helaas kan ik dat model niet voor die leuke prijs krijgen, maar goed luxe probleem. Ik slaap er nog maar eens een nachtje overTaro schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:50:
[...]
Ik heb de Twinstar S-Line III 600SM icm S2 timer en ben daar erg tevreden over. Ik kon destijds de Chihiros niet via een officiële NL dealer krijgen, anders had ik dat waarschijnlijk gedaan icm App, ........
Zag overigens vorige week een video van Chihiros over de nieuwe WRGB2 Pro:
[YouTube: Preview brand new WRGB2 Pro series LED light system]
Mogelijk ook een optie?

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Iemand enig idee wat voor soort alg dit is? Lijken 1 of 2 verschillende soorten te zijn. Lijkt op baardalg. Ik moet het iedere dag van de stenen en het hout afhalen met een tandenborstel. Van de planten krijg ik het niet af. Soms komen er ook lange slierten op. Ook heb ik na 1 dag alweer een groene laag op het glas zitten welke ik eraf haal met de krabber. Licht staat 9 uur per dag aan, geef geen co2 en 1x per 2 weken 50% waterwissel. Geen geen easycarbo. Alleen profito 1x per week.
![]() | ![]() | ![]() |
@XNL073 Verlaag het aantal uren verlichting naar 8 per dag. Begin met niet 1x per week voeding te geven, maar verspreid het over het meerdere dagen, zodat er minder overvloed is. En ga meten of je niet onder- of overdoseert.
Is het een nieuwe bak? Ik zou met dergelijke problemen 1x per week waterwisselen.
Op basis van de thumbnails dacht ik: O.a. Diatom/bruine opstart algen, vooral op de stenen, maar ingezoomd lijkt het wat anders.
Ik zou in ieder geval beginnen met de oplossing bij de verlichting en voeding.
Is het een nieuwe bak? Ik zou met dergelijke problemen 1x per week waterwisselen.
Op basis van de thumbnails dacht ik: O.a. Diatom/bruine opstart algen, vooral op de stenen, maar ingezoomd lijkt het wat anders.
Ik zou in ieder geval beginnen met de oplossing bij de verlichting en voeding.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb hier ook van die grijze haartjes alg op de planten, 8 uur per dag licht, 2x per week 2,5ml profito op een 54 liter bak (spul zou 5ml per week op 50 liter moeten zijn). Verder 1x per 2 weken 5ml Tetra Plantamin (dosering volgens flesje is 1x per maand 5ml per 20 liter).
12 garnalen (waarvan 1 vol met eitjes), 10 kardinaal tetra's, handje vol posthoorn slakken, handje vol puntige blaashorens.
Voeding geef ik overigens door de benodigde hoeveelheid in een glas met water op te lossen en die door het hele aquarium te gooien.
12 garnalen (waarvan 1 vol met eitjes), 10 kardinaal tetra's, handje vol posthoorn slakken, handje vol puntige blaashorens.
Voeding geef ik overigens door de benodigde hoeveelheid in een glas met water op te lossen en die door het hele aquarium te gooien.
Co2 voeding ontbreekt zo te lezen, dan krijg je inderdaad baardalg. Verminderen kan door minder lang en minder intensief te verlichten_JGC_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:29:
Heb hier ook van die grijze haartjes alg op de planten, 8 uur per dag licht, 2x per week 2,5ml profito op een 54 liter bak (spul zou 5ml per week op 50 liter moeten zijn). Verder 1x per 2 weken 5ml Tetra Plantamin (dosering volgens flesje is 1x per maand 5ml per 20 liter).
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
@_JGC_ Het advies op de verpakking gaat uit van een gemiddelde of bepaalde tank. De juiste dosering voor jouw aquarium kan heel anders zijn.
In mijn geval was de aanbevolen hoeveelheid vlak na het opstarten veel te veel en 5-6 maanden later met volwassen planten was de aanbevolen hoeveelheid zelfs veel te weinig.
Daarom even de NO3/PO4/Fe en evt. andere waardes meten via druppeltesten en daarop bijsturen.
Edit: Waarom los je de voeding eerst op? Of zit er een zwakke filter in het aquarium? Want door de watercirculatie is dat toch binnen enkele seconden verspreid? Zwakke circulatie kan ook een oorzaak van algen zijn.
In mijn geval was de aanbevolen hoeveelheid vlak na het opstarten veel te veel en 5-6 maanden later met volwassen planten was de aanbevolen hoeveelheid zelfs veel te weinig.
Daarom even de NO3/PO4/Fe en evt. andere waardes meten via druppeltesten en daarop bijsturen.
Edit: Waarom los je de voeding eerst op? Of zit er een zwakke filter in het aquarium? Want door de watercirculatie is dat toch binnen enkele seconden verspreid? Zwakke circulatie kan ook een oorzaak van algen zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 03-12-2021 18:31 ]
Eergisteren is de Proserpinaca palustris binnengekomen, na een goede check alle 5 de potjes gepland. Nu nog klein en groen, maar hopelijk snel goed aanwezig in de achtergrond. Heb de Rotala H'ra er nog naast laten staan om te kijken of het nog goed komt door de juiste voeding of dat ik de handdoek in de ring gooi.
Proserpinaca palustris exact in het midden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pi8ejWmvkQeclnBqFK7Majhj.jpg?f=user_large)
Wat er hopelijk snel zo uit zal zien:
De Rotala's groeien goed door, de toppen zijn mooi, maar daaronder helaas nog erg lelijk. Ik geef ze nog 1-2 weken.
/f/image/3d7FOJZZjvumzY3yw6mqRR4E.png?f=fotoalbum_large)
Het mos is inmiddels weer op het punt gekomen dat ik het gevoel heb te moeten trimmen omdat het het licht bij de achtergrond planten tegenhoudt.
Gaat echt heel snel, exact 2 maanden geleden zag het er na het terugsnoeien nog zo uit:
:strip_exif()/f/image/dVGTzElz8osMsMxGwxq4kp8E.jpg?f=fotoalbum_large)
Overmorgen tijdens het onderhoud maar weer even de slangen en lilypipe vervangen door schone versies
De (baard?)algen blijf ik bestrijden, zit inmiddels nergens meer op de planten en de algen op de stenen zijn na 2x waterstofperoxide behandeling rood geworden en daarmee hopelijk aan het afsterven. Gaat dus de goede kant op
Proserpinaca palustris exact in het midden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pi8ejWmvkQeclnBqFK7Majhj.jpg?f=user_large)
Wat er hopelijk snel zo uit zal zien:
![]() | ![]() |
De Rotala's groeien goed door, de toppen zijn mooi, maar daaronder helaas nog erg lelijk. Ik geef ze nog 1-2 weken.
/f/image/3d7FOJZZjvumzY3yw6mqRR4E.png?f=fotoalbum_large)
Het mos is inmiddels weer op het punt gekomen dat ik het gevoel heb te moeten trimmen omdat het het licht bij de achtergrond planten tegenhoudt.
Gaat echt heel snel, exact 2 maanden geleden zag het er na het terugsnoeien nog zo uit:
:strip_exif()/f/image/dVGTzElz8osMsMxGwxq4kp8E.jpg?f=fotoalbum_large)
Overmorgen tijdens het onderhoud maar weer even de slangen en lilypipe vervangen door schone versies
De (baard?)algen blijf ik bestrijden, zit inmiddels nergens meer op de planten en de algen op de stenen zijn na 2x waterstofperoxide behandeling rood geworden en daarmee hopelijk aan het afsterven. Gaat dus de goede kant op
@Taro Doorgaan met waterstofperoxide tot de alg grijs (of weg) is. Je kunt de waterstofperoxide ook gebruiken voor het schoonmaken van je lily pipe (kan gewoon zwaar verdund in osmosewater).
@XNL073 Als je geen CO2 toevoegt dan moet je zeer conservatief met licht zijn (zoals anderen ook al terecht aangaven). Terug van 9 naar 8 uren is een te klein verschil. Ik zou eerder kiezen voor 6 uren per dag, wellicht met een lichtpauze middenin om zo de CO2 weer wat op peil te brengen (zie eerdere berichten over lichtpauze voor onderbouwing van die methode). Kun je het licht dimmen dan kun je in plaats van verkorten ook daarvoor kiezen (al dan niet in combinatie met een lichtpauze).
Extra visjes kunnen er ook voor zorgen dat je wat meer CO2 krijgt. Hou het wel een beetje redelijk, bijvoorbeeld door de AqAdviser te raadplegen: http://aqadvisor.com/AqAdvisor.php. Meest permanente oplossing is het gebruik van een CO2 installatie (is echt, echt, echt een verademing) maar daar moet je, ook financieel, wel aan toe zijn natuurlijk.
Meet ook je NO3 en PO4 en voeg deze toe als ze onder de respectievelijk 10ppm en 1ppm komen.
@XNL073 Als je geen CO2 toevoegt dan moet je zeer conservatief met licht zijn (zoals anderen ook al terecht aangaven). Terug van 9 naar 8 uren is een te klein verschil. Ik zou eerder kiezen voor 6 uren per dag, wellicht met een lichtpauze middenin om zo de CO2 weer wat op peil te brengen (zie eerdere berichten over lichtpauze voor onderbouwing van die methode). Kun je het licht dimmen dan kun je in plaats van verkorten ook daarvoor kiezen (al dan niet in combinatie met een lichtpauze).
Extra visjes kunnen er ook voor zorgen dat je wat meer CO2 krijgt. Hou het wel een beetje redelijk, bijvoorbeeld door de AqAdviser te raadplegen: http://aqadvisor.com/AqAdvisor.php. Meest permanente oplossing is het gebruik van een CO2 installatie (is echt, echt, echt een verademing) maar daar moet je, ook financieel, wel aan toe zijn natuurlijk.
Meet ook je NO3 en PO4 en voeg deze toe als ze onder de respectievelijk 10ppm en 1ppm komen.
Klopt, maar ik heb daar zoals eerder aangegeven een dedicated donkere en afgesloten bak met ADA Superge (oftewel: simpel chloorHuismAndré schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:55:
Je kunt de waterstofperoxide ook gebruiken voor het schoonmaken van je lily pipe (kan gewoon zwaar verdund in osmosewater).
Ja, waterstofperoxide werkt ook, maar ik heb nog een flesje Superge waar ik jaren mee vooruit kan en het werkt prima
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 03-12-2021 23:03 ]
Als ik het glaswerk moet schoonmaken gaat die in een plastic bak met dunne bleek. Dan ondertussen in aquarium de planten snoeien, waterverversen etc. Tijdens verversen dan glaswerk met borstel ff schoonmaken wat weinig werk is door de bleek (let op om dunne bleek ipv dikke bleek te gebruiken!) afspoelen onder de kraan en daarna alles weer op de slangen doen en alles weer opstarten.
@Paulus07 Zo heeft iedereen zijn eigen routine, interessant.
Ik ervaar dan een bepaalde tijdsdruk waar ik geen zin in heb. Ik maak soms de slangen pas 1-2 weken later tussendoor schoon als ik even niets te doen heb, of buiten als het mooi weer is, of welke aanleiding er dan ook moge zijn. Ik probeer ieder klusje zo klein mogelijk te maken, dan ga ik er ook niet tegenop zien.
Zo heb ik er de eerste keer >45 minuten over gedaan om de slangen en glaswerk te wisselen. De slangen waren stug en kwamen gedraaid uit het kastje, daardoor kreeg ik de lilypipe en outlet niet in de gewenste hoek, kreeg de slang er niet ver genoeg op, kwam lucht in het water tussen slang en glaswerk door, etc. etc. Al doende leert men, de laatste keer was het in +-5 minuten gepiept
Ik ervaar dan een bepaalde tijdsdruk waar ik geen zin in heb. Ik maak soms de slangen pas 1-2 weken later tussendoor schoon als ik even niets te doen heb, of buiten als het mooi weer is, of welke aanleiding er dan ook moge zijn. Ik probeer ieder klusje zo klein mogelijk te maken, dan ga ik er ook niet tegenop zien.
Zo heb ik er de eerste keer >45 minuten over gedaan om de slangen en glaswerk te wisselen. De slangen waren stug en kwamen gedraaid uit het kastje, daardoor kreeg ik de lilypipe en outlet niet in de gewenste hoek, kreeg de slang er niet ver genoeg op, kwam lucht in het water tussen slang en glaswerk door, etc. etc. Al doende leert men, de laatste keer was het in +-5 minuten gepiept
Haha schoonmaken zie ik niet als onderdeel van de aquarium hobby. Ik doe het dan ook nooit eigenlijk. Hooguit 1x per jaar
Schoonmaken... ik heb niet voor niks garnalen en slakken...de Peer schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:38:
Haha schoonmaken zie ik niet als onderdeel van de aquarium hobby. Ik doe het dan ook nooit eigenlijk. Hooguit 1x per jaar
Kinderen stonden te roepen dat ze ook garnalen wilden toen ik om neon tetra's ging. Ik keek in de bak en zag een paar aan het werk op de bodem en was meteen om. Sta nog elke dag te kijken hoe die beesten alles schoonmaken.
Vandaag mijn doseerpompje ook binnen gekregen, lekker simpel via de app ingesteld. Werkt mooi.
Alleen had er niet in de kast niet rekening mee gehouden.. Dus moet nog even aan de hobby, heb hem nu eerst maar vast geplakt.. Zal in mijn vakantie nog wel even wat maken om het wat netjes te maken.
Even kijken hoe het gaat, kan volgens de app iig 333 dagen vooruit met mijn 5 liter voeding
Alleen had er niet in de kast niet rekening mee gehouden.. Dus moet nog even aan de hobby, heb hem nu eerst maar vast geplakt.. Zal in mijn vakantie nog wel even wat maken om het wat netjes te maken.
Even kijken hoe het gaat, kan volgens de app iig 333 dagen vooruit met mijn 5 liter voeding
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
@Paulus07 Wat is jouw ervaring, vermindert een CO2-reactor relatief veel stroming, of valt het wel mee? En bevalt de oplossing? AquaMedic toch?
Ligt denk geheel aan de filter die er voor hangt en de media in de reactor.Taro schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:14:
@Paulus07 Wat is jouw ervaring, vermindert een CO2-reactor relatief veel stroming, of valt het wel mee? En bevalt de oplossing? AquaMedic toch?
Heb deze aquamedic 1000 al sinds 2009 in gebruik op het aquarium in combinatie met een eheim 2217.
De outflow is wel minder dan zonder reactor. Maar heb ook een tijd de reactor gebruikt zonder die bioballen erin. Dan was de uitstroom ook alweer wat harder.
Echter voorheen had ik op de meter bak 1 filter hangen. Maar dan alsnog werkte dat prima. Nooit echt problemen mee gehad.
Nu op de nieuwe bak hangt de 2217 er bij als 2e filter. Dus al is de stroming dan wat minder..... Dat vangt de andere eheim wel op.
Maar heb nu een tijdje zo'n co2 diffusor in de bak hangen als "tijdelijke" setup. Ben echter nog steeds geen fan van die belletjes door de bak
Blijf zo'n reactor dan fijner en mooier vinden. Geen 7up effect meer in de bak maar helder water
Je hebt ook nog van die inline diffusors als CO2 art heeft etc. Die schijnen ook wel fijn te werken. Maarja had die reactor hier nog dus beetje zonde om weer iets te kopen wat ik eigenlijk al heb liggen
Oude GHL dosserpomp ook weer in meubel staan hierdoor. Geen zin om die te vervangen zolang die voor nu nog werkt. Ook al gebruik ik nu maar 1 van de 4 pompen.
Boven nog ander co2 spul liggen als magneet ventielen en regulators (beide aquamedic ook) en een tl bak van 4 t5 lampen voor 90-100 cm bak. Keer op markplaats klappen. Of mocht iemand nog wat nodig hebben.....
@Paulus07 Ik vraag het voornamelijk omdat ik nu CO2 toedien via een standaard CO2-diffusor. In mijn vorige aquarium heb ik dit via een JBL inline diffusor gedaan, maar ik vond het extra gedoe rondom het filter schoonmaken niet fijn, het was daarnaast een extra optie tot lekkage in de kast (De JBL versie heeft een keer gelekt omdat de rubberen ring niet volledig afsloot). Ik sta er nu wat anders in, dus ben aan het kijken naar goede alternatieve oplossingen.
Opties zijn bijv:
Mijn gevoel zegt nu dat de Aqua Medic CO2 reactor 1000 de beste oplossing is. Die kan ik mooi in de kast bevestigen en is wat overkill, maar los van de mogelijk iets verminderde flow is het wel beter dan inline CO2 of een CO2-diffusor. Tov de diffusor gaat er ook minder CO2 verloren, dus betreft op termijn een besparing.
Heb nu een Oase Biomaster 350 Thermo, voldoet prima voor dit aquarium, kan ook wel iets flow missen, dus zie dit zeker als optie.
Opties zijn bijv:
- Sera CO2 Reactor 500, 250-600 liter
- Aqua Medic CO2 reactor 1000
- JBL Inline diffusor
Mijn gevoel zegt nu dat de Aqua Medic CO2 reactor 1000 de beste oplossing is. Die kan ik mooi in de kast bevestigen en is wat overkill, maar los van de mogelijk iets verminderde flow is het wel beter dan inline CO2 of een CO2-diffusor. Tov de diffusor gaat er ook minder CO2 verloren, dus betreft op termijn een besparing.
Heb nu een Oase Biomaster 350 Thermo, voldoet prima voor dit aquarium, kan ook wel iets flow missen, dus zie dit zeker als optie.
Hoe vaak doe je dat eigenlijk, zo’n behandeling? Dagelijks, wekelijks?HuismAndré schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:55:
@Taro Doorgaan met waterstofperoxide tot de alg grijs (of weg) is.
Ik doe het, als ik een tufje tegenkom, tijdens de waterwissel (vlak voordat het nieuwe water erbij komt). Daarbij gaat het dus altijd om een beginnend tufje (dus die is na 1 x vaak alweer weg en zo niet dan zie ik ze wel bij de volgende waterwissel, 2 weken later). Als de alg al wat langer aanwezig is (dus meer "genesteld") dan zal het wellicht vaker en/of met een hogere frequentie moeten.JME schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:29:
[...]
Hoe vaak doe je dat eigenlijk, zo’n behandeling? Dagelijks, wekelijks?
Sowieso haal ik tegenwoordig eens per 2-3 maanden m'n stenen uit het water om ze wat steviger met waterstofperoxide te behandelen. Ik heb drakenstenen. Die zijn prachtig maar hun ruwe oppervlak is een waar walhalla voor algjes.
Goed, het gaat hier op zich redelijk goed, maar begin nu wel wat eerste probleempjes te ondervinden.
Er is nu behoorlijk wat algen groei. Het lijkt in mijn ogen bruin alg te zijn?
:strip_exif()/f/image/jxushbnWEEL5cvQtwGTxl8si.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CktXbjM4W7e0Y2ai3oeTV83d.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom dit ontstaat. Fluctuerende CO2 level is zeker wel sprake van. Er werd gesuggereerd 3 uur van te voren CO2 aan (heb nu 2 uur) en tegelijk uit (nu 1 uur vroeger). Heb ondertussen 8 uur belichting.
Voeg elke dag plantenvoeding toe. Probleem lijkt te zijn ontstaan toen of van Seachem Phosperus over ben gegaan na de eigen voorbereidde bemesting. Maar dit kan ook toeval zijn. Heb de NO3, PO4 levels goed gemonitored en die zijn redelijk in orde, hoewel het misschien een beetje aan de lage kant is geweest.
Begrijp ook niet waarom de otto's of garnalen het niet opeten. Heeft iemand een suggestie voor mij? Misschien is het toch een ander soort alg?
Er is nu behoorlijk wat algen groei. Het lijkt in mijn ogen bruin alg te zijn?
:strip_exif()/f/image/jxushbnWEEL5cvQtwGTxl8si.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CktXbjM4W7e0Y2ai3oeTV83d.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom dit ontstaat. Fluctuerende CO2 level is zeker wel sprake van. Er werd gesuggereerd 3 uur van te voren CO2 aan (heb nu 2 uur) en tegelijk uit (nu 1 uur vroeger). Heb ondertussen 8 uur belichting.
Voeg elke dag plantenvoeding toe. Probleem lijkt te zijn ontstaan toen of van Seachem Phosperus over ben gegaan na de eigen voorbereidde bemesting. Maar dit kan ook toeval zijn. Heb de NO3, PO4 levels goed gemonitored en die zijn redelijk in orde, hoewel het misschien een beetje aan de lage kant is geweest.
Begrijp ook niet waarom de otto's of garnalen het niet opeten. Heeft iemand een suggestie voor mij? Misschien is het toch een ander soort alg?
[ Voor 11% gewijzigd door Bowen_HAFX op 09-12-2021 13:17 ]
Every magical journey begins with a single step
@Bowen_HAFX Ik zou dit niet omschrijven als "probleempjes". Deze alg lijkt mij stevig verstikkend voor de planten. Ik zou nu al "ajuto" roepend met de armen in de lucht rondrennen. Kun je het nog mechanisch verwijderen?
Hoeveel NO3, PO4, Fe en CO2 meet je? CO2 2 uur eerder aan en 1 uur eerder uit lijkt me prima. Ik zou het eerder zoeken in de CO2 concentratie (te laag) of stroming (te weinig).
Hoeveel NO3, PO4, Fe en CO2 meet je? CO2 2 uur eerder aan en 1 uur eerder uit lijkt me prima. Ik zou het eerder zoeken in de CO2 concentratie (te laag) of stroming (te weinig).
[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 09-12-2021 13:23 ]
@Bowen_HAFX Dat ziet er inderdaad flink uit. aanvulling op de vragen van @HuismAndré , Hoeveel % ververs je per week en wat ik je visbezetting en hoe groot is de bak?
Ik zal zoveel mogelijk met de hand verwijderen en zoeken in de hoek van bemesting inderdaad. Zorg dat er genoeg voeding is voor de planten. Ik vind je neontetra's er ook erg flets uitzien, lijken ook niet helemaal happy te zijn. Misschien een grote waterwissel (50%) om de boel even goed te resetten?
Ik zal zoveel mogelijk met de hand verwijderen en zoeken in de hoek van bemesting inderdaad. Zorg dat er genoeg voeding is voor de planten. Ik vind je neontetra's er ook erg flets uitzien, lijken ook niet helemaal happy te zijn. Misschien een grote waterwissel (50%) om de boel even goed te resetten?
*Rent nu met armen in de lucht in paniek rond".
Maar watvoor soort alg is het?
Het zijn geen neon tetra's, maar simulans. Op zich zijn ze felblauw en redelijk happy. Zwemmen goed en eten gretig.
50% water wissel eenmaal per week op dit moment.
Visbestand is:
2 diamant goerami
19 simulans
5 otto's
Daar blijft het ook bij.180l tank.
Zal vanavond na het werk even weer mechanisch gaan verwijderen. CO2 iets opgeschroefd.
Zal vanavond even de gevraagde waarden exact gaan meten @HuismAndré . Bedankt voor de tip!
Ik heb geen exacte meting voor Fe. Voeg op dit moment 3 keer1 pompje van premium nutrition van tropical per dag toe toe.
Het zijn geen neon tetra's, maar simulans. Op zich zijn ze felblauw en redelijk happy. Zwemmen goed en eten gretig.
Visbestand is:
2 diamant goerami
19 simulans
5 otto's
Zal vanavond na het werk even weer mechanisch gaan verwijderen. CO2 iets opgeschroefd.
Zal vanavond even de gevraagde waarden exact gaan meten @HuismAndré . Bedankt voor de tip!
Ik heb geen exacte meting voor Fe. Voeg op dit moment 3 keer1 pompje van premium nutrition van tropical per dag toe toe.
Dat verklaart het, excuus!Bowen_HAFX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:05:
Dat is zeker geen overbezetting, eerder een onderbezettingBowen_HAFX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:05:
Visbestand is:
2 diamant goerami
19 simulans
5 otto's
Hoe zit het met de stroming, en dan vooral op de plekken van de alg? Komt er genoeg vers water "langs" met voedingsstoffen?
@Bowen_HAFX Dergelijke algen had ik in het begin ook toen er nog weinig stabiliteit was en teveel voeding in de bak kwam. Ik voeg 2 ml (=1 pompje) van dezelfde voeding per dag toe op 118 liter, 3 pompjes per dag op 180 liter lijkt mij wat veel. Weet je zeker dat je niet overdoseert?
En er zit wel Fe in de Tropica voeding, maar ik weet niet of er ook micro's in zitten, voeg je die nog apart toe? Ik gebruik daarvoor JBL Fe + Micro, dus als aanvulling op de Tropica die volgens mij Macro + Mg + Mo bevat.
En er zit wel Fe in de Tropica voeding, maar ik weet niet of er ook micro's in zitten, voeg je die nog apart toe? Ik gebruik daarvoor JBL Fe + Micro, dus als aanvulling op de Tropica die volgens mij Macro + Mg + Mo bevat.
[ Voor 28% gewijzigd door Taro op 09-12-2021 17:04 ]
@Bowen_HAFX Voeg je dit toe?
https://tropica.com/en/pl...lisers/premium-nutrition/
"Premium Nutrition without nitrogen and phosphor for aquariums with many fish- 6 mL a week per 50 L water is easily dispensed with the pump and ensures proper plant growth."
In een aquarium dat niet veel maar juist zeer weinig vissen heeft? Waar gaan je planten dan fosfaat en nitraat vandaan halen? Want uit de vissenpoep gaat het niet (voldoende) komen.
Als je inderdaad op geen enkele manier fosfaat en nitraat toevoegt dan hebben je planten dus daar een gebrek. Overweeg in dat geval om die macro's alsnog toe te voegen. Hetzij voordelig via poeders die je zelf oplost (kost net niks) hetzij via een veel te duur flesje van een of ander merk.
"Premium Nutrition without nitrogen and phosphor for aquariums with many fish- 6 mL a week per 50 L water is easily dispensed with the pump and ensures proper plant growth."
In een aquarium dat niet veel maar juist zeer weinig vissen heeft? Waar gaan je planten dan fosfaat en nitraat vandaan halen? Want uit de vissenpoep gaat het niet (voldoende) komen.
Als je inderdaad op geen enkele manier fosfaat en nitraat toevoegt dan hebben je planten dus daar een gebrek. Overweeg in dat geval om die macro's alsnog toe te voegen. Hetzij voordelig via poeders die je zelf oplost (kost net niks) hetzij via een veel te duur flesje van een of ander merk.
[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 09-12-2021 17:24 ]
@Bowen_HAFX & @HuismAndré Dat is zoals ik hier laatst aangaf het verschil tussen Premium en Specialised Nutrition van Tropica. Daarom ook beter Specialised ipv Premium gebruiken in dit geval.
Ik voeg fosfaat en nitraat los toe via poeders inderdaadHuismAndré schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:22:
@Bowen_HAFX Voeg je dit toe?
Ik weet niet zeker of ik over doseer. Zit een flacon van Ada en 1 push is 1ml. Dus ik zit op dezelfde hoeveelheid als jij.Taro schreef op donderdag 9 december 2021 @ 17:01:
@Bowen_HAFX Dergelijke algen had ik in het begin ook toen er nog weinig stabiliteit was en teveel voeding in de bak kwam. Ik voeg 2 ml (=1 pompje) van dezelfde voeding per dag toe op 118 liter, 3 pompjes per dag op 180 liter lijkt mij wat veel. Weet je zeker dat je niet overdoseert?
Wel een geruststellende gedachte dat jij ook deze algen hebt gehad. Blijf dus maar rustig schoonmaken en hoop dat het beter wordt.
Na een uurtje aan het schoonmaken te zijn geweest en 25% water te hebben ververst, ook meteen maar m'n pre filter weer schoongemaakt, want er was amper nog flow door alle meuk...
Bedankt voor het meedenken allemaal.
@Bowen_HAFX Ik maak hier het prefilter 1x per 3 weken schoon en de rest van het filter 1 op de 2-3x als ik het prefilter ook schoonmaak. Dat is dan eigenlijk nog niet nodig, maar die doorstroming is wel heel erg belangrijk.
Heb jij een prefilter met 6x oranje of 5x blauwe foam? De blauwe verstopt sneller, maar filtert ook beter. Je kunt de blauwe ook door de oranje vervangen, maar dan komt er meer troep in de rest van het filter, dus een keuze om te maken.
In ieder geval actief de alg blijven verwijderen en waarden van de voeding in het water gaan meten, dan weet je waar je op bij moet sturen. En geef vooral niet op, denk ook niet "het komt wel", direct ingrijpen.
Heb jij een prefilter met 6x oranje of 5x blauwe foam? De blauwe verstopt sneller, maar filtert ook beter. Je kunt de blauwe ook door de oranje vervangen, maar dan komt er meer troep in de rest van het filter, dus een keuze om te maken.
In ieder geval actief de alg blijven verwijderen en waarden van de voeding in het water gaan meten, dan weet je waar je op bij moet sturen. En geef vooral niet op, denk ook niet "het komt wel", direct ingrijpen.
Ik heb 6 keer blauw sponzen. Ik heb de fijne wol, de laatste stage nu twee keer ververst. Dus 1 keer in de 3 weken. De rest van het filter heb ik nog even gelaten voor wat het is.Taro schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:11:
@Bowen_HAFX Ik maak hier het prefilter 1x per 3 weken schoon en de rest van het filter 1 op de 2-3x als ik het prefilter ook schoonmaak. Dat is dan eigenlijk nog niet nodig, maar die doorstroming is wel heel erg belangrijk.
Goed punt betreft ingrijpen. Was kneiters druk op het werk de afgelopen dagen en had er even iets dichter op moeten zitten.
Bedankt voor de aanmoediging
Bowen_HAFX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:56:
[...]
Ik voeg fosfaat en nitraat los toe via poeders inderdaad
Iedereen heeft wel eens te maken met algen, dat hoort er gewoon bijBowen_HAFX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:02:
[...]
Ik weet niet zeker of ik over doseer. Zit een flacon van Ada en 1 push is 1ml. Dus ik zit op dezelfde hoeveelheid als jij.
Wel een geruststellende gedachte dat jij ook deze algen hebt gehad. Blijf dus maar rustig schoonmaken en hoop dat het beter wordt.
Na een uurtje aan het schoonmaken te zijn geweest en 25% water te hebben ververst, ook meteen maar m'n pre filter weer schoongemaakt, want er was amper nog flow door alle meuk...
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Je voegt dus Fosfaat en Nitraat handmatig toe, dat is top! Wat zijn je waterwaardes? Vooral belangrijk vlak voor het aanvullen van de voedingsstoffen. Zo kan je zien of er ergens wellicht een tekort is!
Vanochtend was NO3 10mg/L en PO4 0.5mg/L. Aan de lage kant dus.belly89 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:25:
[...]
[...]
Iedereen heeft wel eens te maken met algen, dat hoort er gewoon bijStroming in de gaten houden is belangrijk zodat de voedingsstoffen bij alle planten kunnen komen.
Je voegt dus Fosfaat en Nitraat handmatig toe, dat is top! Wat zijn je waterwaardes? Vooral belangrijk vlak voor het aanvullen van de voedingsstoffen. Zo kan je zien of er ergens wellicht een tekort is!
Ik heb geen ijzer test of Kalium.
Zowel NH3 als NO2 waren 0.
CO2 indicator is limoen groen aan het einde van de dag. 's ochtends weer donkergroen.
Welke waarden wil je graag nog meer weten @belly89 ?
[ Voor 9% gewijzigd door Bowen_HAFX op 10-12-2021 08:59 ]
Po4 is wat laag inderdaad, dit mag zeker wel naar 1 á 1,5Bowen_HAFX schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:52:
[...]
Vanochtend was NO3 10mg/L en PO4 0.5mg/L. Aan de lage kant dus.
CO2 indicator is limoen groen.
Co2 limoen groen klinkt goed. Blijft die gedurende de dag ook groen, als het licht langer aan is? Hangt deze in de stroming? Als een plant in een stromingloos hoekje zit kan het Co2 gehalte daar wel lager zijn, vandaar dat een goede doorstroming erg belangrijk is.
Als je fosfaat en nitraat via poeders toevoegt zal je Kalium ook wel op peil zijn verwacht ik, dit zit hier ook in als ik het goed heb onthouden.
Zal ook niet teveel tegelijk wijzigen, geduld is bij aquaria houden ook erg belangrijk
- Pomp schoongemaakt voor betere stroming
- Waardes goed op peil houden (No3, Po4 & Co2)
- Alg handmatig blijven verwijderen zodat je planten niet verstikken
- Wekelijks water blijven verversen
Ik zou dit een 2, 3 tal weken aanhouden en kijken of het beter gaat. Vanuit daar verder kijken
Succes
Disclaimer, bovenstaande is wat ik zou doen, er zijn ongetwijfeld meerdere wegen naar Rome!
Kaliumtest is weggegooid geld IMO. Je moet echt capriolen uithalen om daar een gebrek in te krijgen (je poeders KNO3 en KH2PO4 staan namelijk beiden stijf van de K). Ik heb deze test ooit gekocht en tot 3 x toe niet goed kunnen meten doordat ik teveel Kalium had (dan is het buisje zo troebel dat je dus nooit het kruisje kunt zien). Test ligt dus al jaren te verstoffen in m'n koffertje. IJzertest daarentegen is een absolute must. Het is namelijk de enige betaalbare test waarmee je ook maar een beetje een idee kunt krijgen of je micro's voldoende aanwezig zijn (alle andere micro's zijn veel moeilijker te meten).Bowen_HAFX schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:52:
[...]
Vanochtend was NO3 10mg/L en PO4 0.5mg/L. Aan de lage kant dus.
CO2 indicator is limoen groen aan het einde van de dag. 's ochtends weer donkergroen.
PO4 mag wat hoger MAAR als je het meet is er geen gebrek, tenzij je het gemeten hebt vlak na het toevoegen van voeding. Doe dat niet. Je wilt namelijk weten of je een gebrek hebt. Dat doe je dus door te meten vlak vóór je voeding toe gaat voegen! ;-)
Zit het juist niet in alle macro's omdat er zoveel verbruik is van kalium ? Uiteindelijk zijn alle macro gehaltes of tekorten even belangrijk er moet balans zijn. Het ene aquarium is het andere ook niet.HuismAndré schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:06:
[...]
Kaliumtest is weggegooid geld IMO. Je moet echt capriolen uithalen om daar een gebrek in te krijgen (je poeders KNO3 en KH2PO4 staan namelijk beiden stijf van de K). Ik heb deze test ooit gekocht en tot 3 x toe niet goed kunnen meten doordat ik teveel Kalium had (dan is het buisje zo troebel dat je dus nooit het kruisje kunt zien). Test ligt dus al jaren te verstoffen in m'n koffertje. IJzertest daarentegen is een absolute must. Het is namelijk de enige betaalbare test waarmee je ook maar een beetje een idee kunt krijgen of je micro's voldoende aanwezig zijn (alle andere micro's zijn veel moeilijker te meten).
PO4 mag wat hoger MAAR als je het meet is er geen gebrek, tenzij je het gemeten hebt vlak na het toevoegen van voeding. Doe dat niet. Je wilt namelijk weten of je een gebrek hebt. Dat doe je dus door te meten vlak vóór je voeding toe gaat voegen! ;-)
Veel kaliumverbruik? Hij geeft aan geen Kaliumtest te hebben. Kan het zijn dat je daarin gelezen heeft dat hij geen Kalium heeft? Of heb ik iets verkeerd gelezen? Kan ook hoor (ben al aardig richting seniel aan het gaan af en toe).NLKornolio schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:05:
[...]
Zit het juist niet in alle macro's omdat er zoveel verbruik is van kalium ? Uiteindelijk zijn alle macro gehaltes of tekorten even belangrijk er moet balans zijn. Het ene aquarium is het andere ook niet.
Die vraag had ik gemist. Het is draadalg.Bowen_HAFX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:05:
*Rent nu met armen in de lucht in paniek rond".
@Bowen_HAFX Mocht je nog steeds alg aan het verwijderen zijn. Ik heb een heleboel alg kunnen verwijderen met van die GUM tandenstokers. Kon er een soort van algen suikerspin mee maken, werkte prima.
Ik trof het zelfde aan drie weken geleden bij thuiskomst van mijn vakantie. In de avond dacht ik dat mijn tapijtje eindelijk was volgroeid. Maar ik had ook een flinke algen explosie in mijn toen nog (spartaanse) lowtech tank. Toeval wil dat ik die week mijn CO2 set ontving en begon met plantenvoeding, dus het gaat hier de goede kant op. Naast de normale schoonmaak en waterwissel routine. Deze week ook een aantal Amano's toegevoegd, jezus wat werken die hard zeg
Vanmorgen ook iets moois ontvangen met de post.
Ik trof het zelfde aan drie weken geleden bij thuiskomst van mijn vakantie. In de avond dacht ik dat mijn tapijtje eindelijk was volgroeid. Maar ik had ook een flinke algen explosie in mijn toen nog (spartaanse) lowtech tank. Toeval wil dat ik die week mijn CO2 set ontving en begon met plantenvoeding, dus het gaat hier de goede kant op. Naast de normale schoonmaak en waterwissel routine. Deze week ook een aantal Amano's toegevoegd, jezus wat werken die hard zeg
Vanmorgen ook iets moois ontvangen met de post.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OtybcVNJESr7oR12IvQkfwQX.jpg?f=user_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Cooldevice op 11-12-2021 10:48 . Reden: typo ]
Ik blijf dit toch ook altijd wel mooie set-ups vinden:
Wel fijn dat YouTube algoritme, eens in de zoveel tijd kom je ineens een nieuw kanaal tegen en dan kan je weer lekker een paar uur door wat nieuwe video's heen klikken
Wel fijn dat YouTube algoritme, eens in de zoveel tijd kom je ineens een nieuw kanaal tegen en dan kan je weer lekker een paar uur door wat nieuwe video's heen klikken
Ik ben bezig met mijn nieuwe aquarium op te starten. Alles ingelezen, dus ben redelijk zeker wat te doen.
Het is een 180 liter bak. Ik heb 1 probleem op die locatie: Ik heb geen warm water. Met een waterwissel regel ik het met 2 waterkokers die de emmers op temperatuur maken. Maar 180 liter in 1 keer is wat veel.
Nu begrijp ik dat een bak koud kraanwater de planten behoorlijk kan verpesten. Ik wil dus de bak vullen met de ondergrond en koud water er in. Dan 2-3(?) dagen de pomp en verwarming laten draaien. Dan is de bak wel op temperatuur en kan ik de planten gaan doen.
Kan er nog een nadelig effect zijn van een bak met alleen water en verder niks 3 dagen? Lichten zijn sowieso uit.
Kan me niks voorstellen, maar sommige mensen hier zijn veel slimmer
Het is een 180 liter bak. Ik heb 1 probleem op die locatie: Ik heb geen warm water. Met een waterwissel regel ik het met 2 waterkokers die de emmers op temperatuur maken. Maar 180 liter in 1 keer is wat veel.
Nu begrijp ik dat een bak koud kraanwater de planten behoorlijk kan verpesten. Ik wil dus de bak vullen met de ondergrond en koud water er in. Dan 2-3(?) dagen de pomp en verwarming laten draaien. Dan is de bak wel op temperatuur en kan ik de planten gaan doen.
Kan er nog een nadelig effect zijn van een bak met alleen water en verder niks 3 dagen? Lichten zijn sowieso uit.
Kan me niks voorstellen, maar sommige mensen hier zijn veel slimmer
@PWM Kan geen kwaad als er nog niets levends in zit, niet iedere plant kan tegen de huidige watertemperaturen, dus zou het inderdaad zo doen als je voorstelt. Zou je er richting de toekomst nog voor kunnen kiezen om bijv. een ton met water incl. heater erbij te zetten? Dan kan je die aanvullen, heeft het een paar dagen om op temperatuur te komen en kan je makkelijker waterwisselen.
Verder kan het nu met een niet ingedraaid filter, maar heb je het filter ingedraaid dan zou ik er bijv. geen massa's met enorm koud water doorheen laten stromen. Mogelijk maakt het niet uit, maar ik kan mij voorstellen dat als je 20-25 graden gewend bent en ineens in bijv. 2-5 graden water zit, dat een behoorlijke shock kan geven en het de bacteriecultuur (deels) om zeep kan helpen.
Heb je echt binnen 10-20m geen warm water? Want een lange slang uitrollen met aan de andere kant een pomp is natuurlijk de beste optie.
Verder kan het nu met een niet ingedraaid filter, maar heb je het filter ingedraaid dan zou ik er bijv. geen massa's met enorm koud water doorheen laten stromen. Mogelijk maakt het niet uit, maar ik kan mij voorstellen dat als je 20-25 graden gewend bent en ineens in bijv. 2-5 graden water zit, dat een behoorlijke shock kan geven en het de bacteriecultuur (deels) om zeep kan helpen.
Heb je echt binnen 10-20m geen warm water? Want een lange slang uitrollen met aan de andere kant een pomp is natuurlijk de beste optie.
Is kraanwater echt zo koud? En zelfs dan, als je het direct in de bak bijvult en niet eerst door het filter, is de temperatuurschommeling voor je bacteriën toch minimaal? Maar misschien doe ik het wel te lomp dan…Taro schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:35:
heb je het filter ingedraaid dan zou ik er bijv. geen massa's met enorm koud water doorheen laten stromen. Mogelijk maakt het niet uit, maar ik kan mij voorstellen dat als je 20-25 graden gewend bent en ineens in bijv. 2-5 graden water zit, dat een behoorlijke shock kan geven en het de bacteriecultuur (deels) om zeep kan helpen.
Neuh, vooral vergeleken met een bak van 200 liter maakt dat echt geen verschil. Ik smijt al jaren gewoon 20L kraanwater in de bak, nog nooit enig effect van gezien behalve dat m'n Cory's gingen kweken.JME schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:55:
[...]
Is kraanwater echt zo koud? En zelfs dan, als je het direct in de bak bijvult en niet eerst door het filter, is de temperatuurschommeling voor je bacteriën toch minimaal? Maar misschien doe ik het wel te lomp dan…
I have stability. The ability to stab.
Hier gaat wekelijks 20 liter koud kraanwater in een bak van bruto 70 liter. Vissen en garnalen zoeken de stroom dan juist op, lijken het heerlijk te vinden. Maar goed, ik heb dan ook gestoorde vissen…
Ik bedoelde dat als hij er nu al een ingedraaid filter op zou zetten en de complete bak dus vol met koud water zit, niet in een latere fase waar je een deel van het water wisselt. Zou overigens ook niet weten waarom je dat via het filter zou doen.JME schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:55:
[...]
En zelfs dan, als je het direct in de bak bijvult en niet eerst door het filter, is de temperatuurschommeling voor je bacteriën toch minimaal? Maar misschien doe ik het wel te lomp dan…
Hier is het water uit de keukenkraan op dit moment 9 graden, kan mij voorstellen dat dat gedurende de winter verder daalt en helemaal in buitengebieden met bijv. minder bebouwing en minder constante afname. Vermoed dat 9 graden nog niet zoveel effect heeft, al voelt het voor mij wel als een verschil van dag en nacht tussen 23 graden uit de bak en 9 uit de kraan
Maar als je een 10% waterwissel doet, bijv. 20 liter van 9 graden op 200 liter van bijv. 23 graden, dat doet natuurlijk niet enorm veel. Maar ik vermoed dat niemand op een draaiend aquarium met dieren erin een 100% waterwissel met zo'n verschil zou uitvoeren.
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 11-12-2021 11:33 ]
K, zojuist ijzer, koper, kalium en extra NO3 en PO4 testen gekocht. Worden komende maandag bezorgd.
Ondertussen veel alg verwijderd, was een goede tip van de Gum tandstoker @Cooldevice .
Wel weer een nieuw probleem. Ik zag zeer weinig garnalen meer, dus dacht wellicht dat dit ook deels het algenprobleem verergert. Gisteren nieuwe garnalen gehaald en rustig geïntroduceerd.
Na een half uurtje waren ze wit aan de achterkant en sprongen compleet hectisch door de bak. Ook zag ik plotseling twee oudere garnalen die zich blijkbaar verstopt hadden en rood waren geworden. Snelle Google acties liet zien dat eigenlijk alle mogelijke verklaringen slechte scenario's zijn.
Sneu voor de beestjes en voel me behoorlijk klote. Kan het zijn dat er toch te veel ijzer/koper/ iets anders in het water zit?
Als ik maandag wel het water test, wat zijn goede waarden voor bijv. Fe en Cu?
Ik ververs wel het water met een klein beetje warm water om een te grote temperatuur schok te voorkomen.
Ondertussen wel weer een grote waterwissel gedaan, maar de schade is al gedaan denk ik
Ondertussen veel alg verwijderd, was een goede tip van de Gum tandstoker @Cooldevice .
Wel weer een nieuw probleem. Ik zag zeer weinig garnalen meer, dus dacht wellicht dat dit ook deels het algenprobleem verergert. Gisteren nieuwe garnalen gehaald en rustig geïntroduceerd.
Na een half uurtje waren ze wit aan de achterkant en sprongen compleet hectisch door de bak. Ook zag ik plotseling twee oudere garnalen die zich blijkbaar verstopt hadden en rood waren geworden. Snelle Google acties liet zien dat eigenlijk alle mogelijke verklaringen slechte scenario's zijn.
Sneu voor de beestjes en voel me behoorlijk klote. Kan het zijn dat er toch te veel ijzer/koper/ iets anders in het water zit?
Als ik maandag wel het water test, wat zijn goede waarden voor bijv. Fe en Cu?
Ik ververs wel het water met een klein beetje warm water om een te grote temperatuur schok te voorkomen.
Ondertussen wel weer een grote waterwissel gedaan, maar de schade is al gedaan denk ik

Ik zou geen super koud water doen maar er is zelfs wat te zeggen over dat het goed voor je aquarium is om er kouder water bij te doen. Hiermee simuleer je de natuur met koude regen of kouder water wat van hogerop komt.
Vissen en planten kunnen daardoor getriggerd worden tot bepaald gedrag.
Zo worden paringen bv vaak na regenval gedaan.
Maar… niet een te groot verschil natuurlijk.
Vissen en planten kunnen daardoor getriggerd worden tot bepaald gedrag.
Zo worden paringen bv vaak na regenval gedaan.
Maar… niet een te groot verschil natuurlijk.
FreeReef.nl
Water verversen: Ik mik altijd op een temperatuur die binnen 1 graad onder het oude water zit (te heet is niet goed dus altijd lager gaan zitten dan het oude water). Dat geneuzel over dat ze gaan fokken als je koud water toevoegt... Bij 1 graad doen ze dat bij mij ook (en zelfs als het water hetzelfde is qua temperatuur). De trigger is volgens mij de tijdelijke niveauverlaging én/óf de verandering van waterparameters. Want laten we wel zijn: Bij een rivier die 50cm diep is met een watertemperatuur van 24 graden zal die 20 graden stortbui amper een deuk in een pakje boter slaan qua temperatuur maar wel een fiks verschil veroorzaken in bijvoorbeeld de hardheid van het water.
@PWM Ik zou bij het vullen van het aquarium kiezen om het water toch zo dicht mogelijk bij de gewenste eindtemperatuur te brengen. Dus vullen met kraanwater en dan aanvullen met heet water via emmers (voorzichtig toevoegen; glas houdt niet zo van stevige temperatuurschokken). Een paar 10 liter emmers van 60 graden water zal al een fiks verschil maken. Even wachten tot het water gemengd is en daarna de planten erin. Vergeet ook niet de bodemvoeding voor planten die hun voeding niet uit de waterkolom halen.
@Bowen_HAFX Elke dag door de bak kijken tijdens het voeren. Op die manier leer je problemen als algengroei, verdwijnende garnalen etc. op te merken. Op die manier had je de missende garnalen, het verminderen van de stroming en het ontstaan van de alg wellicht wat eerder op kunnen merken (en aan kunnen pakken).
Garnalen kunnen prima tegen fosfaat en nitraat (mits onder ca. resp. 3 en 40). Idem bij ijzer en alle andere micro's behalve koper. Koper kunnen ze niet goed verdragen. Maar er zijn ook nog andere dingen waarmee je ze uit kunt moorden. Zo kunnen garnalen totaal niet tegen de dampen van bijvoorbeeld teakolie (en soortgelijke impregneerolies). Maar ook oplosmiddelen in lakken en verven kunnen rampzalig zijn voor garnalen. Dus even nagaan of een van die dingen aan de orde geweest is (want het hoeft dus niet altijd een oorzaak _in_ het aquarium te hebben).
Wat de waarde van koper moet zijn? Geen idee. Nooit gemeten. Kalium: Alles boven de 5 is prima (maar ik verwacht niet dat je daar een probleem hebt; zoals gezegd staan je poeders er stijf van én je planten laten geen gaatjes in de bladeren zien). Fe: Ergens rond de 0.1-0.2 is prima. Niet te hoog aangezien een hoge Fe waarde en indicatie is dat je teveel micro's toevoegt (en een van die micro's is die beruchte koper). Fosfaat: 1 of hoger (niet boven de 2 gaan bij garnalen). Nitraat: 10 of hoger (niet boven de 25 gaan bij garnalen). Uiteraard is alles gemeten vóór je gaat doseren (want je wilt de ondergrens weten; bovengrens is veel minder boeiend (voor de planten; garnalen is een ander verhaal)).
@PWM Ik zou bij het vullen van het aquarium kiezen om het water toch zo dicht mogelijk bij de gewenste eindtemperatuur te brengen. Dus vullen met kraanwater en dan aanvullen met heet water via emmers (voorzichtig toevoegen; glas houdt niet zo van stevige temperatuurschokken). Een paar 10 liter emmers van 60 graden water zal al een fiks verschil maken. Even wachten tot het water gemengd is en daarna de planten erin. Vergeet ook niet de bodemvoeding voor planten die hun voeding niet uit de waterkolom halen.
@Bowen_HAFX Elke dag door de bak kijken tijdens het voeren. Op die manier leer je problemen als algengroei, verdwijnende garnalen etc. op te merken. Op die manier had je de missende garnalen, het verminderen van de stroming en het ontstaan van de alg wellicht wat eerder op kunnen merken (en aan kunnen pakken).
Garnalen kunnen prima tegen fosfaat en nitraat (mits onder ca. resp. 3 en 40). Idem bij ijzer en alle andere micro's behalve koper. Koper kunnen ze niet goed verdragen. Maar er zijn ook nog andere dingen waarmee je ze uit kunt moorden. Zo kunnen garnalen totaal niet tegen de dampen van bijvoorbeeld teakolie (en soortgelijke impregneerolies). Maar ook oplosmiddelen in lakken en verven kunnen rampzalig zijn voor garnalen. Dus even nagaan of een van die dingen aan de orde geweest is (want het hoeft dus niet altijd een oorzaak _in_ het aquarium te hebben).
Wat de waarde van koper moet zijn? Geen idee. Nooit gemeten. Kalium: Alles boven de 5 is prima (maar ik verwacht niet dat je daar een probleem hebt; zoals gezegd staan je poeders er stijf van én je planten laten geen gaatjes in de bladeren zien). Fe: Ergens rond de 0.1-0.2 is prima. Niet te hoog aangezien een hoge Fe waarde en indicatie is dat je teveel micro's toevoegt (en een van die micro's is die beruchte koper). Fosfaat: 1 of hoger (niet boven de 2 gaan bij garnalen). Nitraat: 10 of hoger (niet boven de 25 gaan bij garnalen). Uiteraard is alles gemeten vóór je gaat doseren (want je wilt de ondergrens weten; bovengrens is veel minder boeiend (voor de planten; garnalen is een ander verhaal)).
@Bowen_HAFX Kan verschillende oorzaken hebben:
Ik heb een Sera testset, maar toevallig vandaag ook maar een aanvullende Mg en K test erbij besteld, omdat ik geen idee heb hoe het daar mee staat en ik wil ook weten of ik daarvan extra moet toevoegen of een overschot heb. Wekelijks test ik nu op: NO3, PO4 & Fe. Mg en K wil ik ook een keer meten en afhankelijk van de waarde en of ik moet bijsturen ga ik dat vaker doen. Kh, Gh en pH test ik eens in de maand. Nitriet test ik niet op, ik heb 2 kg biomedia op 118 liter en als het filter werkt dan geloof ik dat wel. Af en toe een teststripje voor de zekerheid.
Afijn, als ik jou was zou ik een aantal waarden goed in de gaten gaan houden en evt. stress wegnemen.
- Slechte waterwaarden: Teveel van een schadelijke stof -> Waterwisselen en oorzaak achterhalen
- Onvoldoende te eten, maar dat is voor de nieuwe garnalen natuurlijk niet op dag 1 relevant -> Af en toe even bijvoeren
- Stress -> Rode Amano/Japonica garnalen zijn vaak gestrest. -> Zitten de vissen achter ze aan? Te felle verlichting? Zit je dagelijks met je handen in de bak? Door het verwijderen van de alg natuurlijk meer dan anders, maar probeer de bak ook verder zoveel mogelijk met rust te laten en onderhoud te combineren.
- Ziekte -> Symptomen opzoeken en zoeken naar een oplossing
Ik heb een Sera testset, maar toevallig vandaag ook maar een aanvullende Mg en K test erbij besteld, omdat ik geen idee heb hoe het daar mee staat en ik wil ook weten of ik daarvan extra moet toevoegen of een overschot heb. Wekelijks test ik nu op: NO3, PO4 & Fe. Mg en K wil ik ook een keer meten en afhankelijk van de waarde en of ik moet bijsturen ga ik dat vaker doen. Kh, Gh en pH test ik eens in de maand. Nitriet test ik niet op, ik heb 2 kg biomedia op 118 liter en als het filter werkt dan geloof ik dat wel. Af en toe een teststripje voor de zekerheid.
Afijn, als ik jou was zou ik een aantal waarden goed in de gaten gaan houden en evt. stress wegnemen.
Nog even dit: Niet iedereen heeft even koud kraanwater. Toen wij nog in een rijtjeshuis woonden kon ik 's winters prima m'n tanden poetsen met koud water. Sinds wij op een industrieterrein wonen kan ik dat mooi vergeten. 's Winters is het kraanwater hier, na ca. 1 minuut, koud genoeg om het glazuur van je tanden te laten springen.
@Bowen_HAFX Hoe gaat het? Lukt het?
Gisteren weer algjes opgeruimd. Twee 'normale' garnalen gespot. 2 dode en 1 creperende garnaal verwijderd.
Vind het echt klote dat die beestjes massaal aan het sterven zijn, vooral omdat ik de oorzaak niet zo makkelijk kan vinden.
Ik heb in ieder geval de macro voeding nu behoorlijk opgeschroefd. Alle planten lijken het al beter te doen. De drijfplantje zijn wat dat betreft ook een aanrader. Die lijken er meteen aan te gaan wanneer de voedingswaarde niet goed zijn.
Vandaag komen hopelijk de ijzer en koper testen binnen. Morgen dan maar een waterwissel, want wil wel eerst gemeten hebben.
Misschien dat toch het probleem is dat onder het hout de doorstroming niet voldoende is en toch NH3 of NO2 hoog is? Daar zitten de garnalen meestal namelijk. Bovenin zelf meet ik helemaal niets.
Ik houd jullie op de hoogte en ga niet zo maar opgeven hoor.

Garnalen kunnen gevoelige diertjes zijn. Heb je ze lang laten overwennen via druppel methode. Daarnaast is er zelfs in een goed draaiende kolonie vaak onbekende uitval. Zorg dat je garnalen koopt op kraanwater (vaak sterker) of dat je op dezelfde waterwaardes zit als de verkoper.Bowen_HAFX schreef op maandag 13 december 2021 @ 07:33:
[...]
Gisteren weer algjes opgeruimd. Twee 'normale' garnalen gespot. 2 dode en 1 creperende garnaal verwijderd.
Vind het echt klote dat die beestjes massaal aan het sterven zijn, vooral omdat ik de oorzaak niet zo makkelijk kan vinden.
Ik heb in ieder geval de macro voeding nu behoorlijk opgeschroefd. Alle planten lijken het al beter te doen. De drijfplantje zijn wat dat betreft ook een aanrader. Die lijken er meteen aan te gaan wanneer de voedingswaarde niet goed zijn.
Vandaag komen hopelijk de ijzer en koper testen binnen. Morgen dan maar een waterwissel, want wil wel eerst gemeten hebben.
Misschien dat toch het probleem is dat onder het hout de doorstroming niet voldoende is en toch NH3 of NO2 hoog is? Daar zitten de garnalen meestal namelijk. Bovenin zelf meet ik helemaal niets.
Ik houd jullie op de hoogte en ga niet zo maar opgeven hoor.
Beste mede-Tweakers,
Allereerst weer ontzettend bedankt voor de technische en morele support. Dit is niet om te slikken, want jullie hebben een hekel aan alg, maar zonder deze community was mijn aquarium project zeker weten volledig mislukt en had ik het al opgegeven.
Wat mij ook een beetje frustreerd is dat ik denk bij een speciaal zaak te zijn, die vervolgens mijn vrouw geen complete plantenvoeding verkoopt met de boodschap dat veel later er wellicht nog iets bij moet... Maar goed.
De 100 euro aan testen zijn vandaag binnen gekomen en ben er 45 minuten mee bezig geweest
. Maar even een vrije halve dag ervoor genomen.
NO3 20mg/L (behoorlijk meer toegevoegd afgelopen dagen )
PO4 1.5mg/L (ook behoorlijk meer toegevoegd afgelopen dagen)
Dus wellicht was er wel degelijk een macro voeding tekort.
De nieuwe testen
K > 15 mg/L (niet te meten, erg troebel, zoals al werd gesuggereerd in dit topic)
Cu < 0.05 mg/L (Er werd niks gemeten, dus geen koper vergiftiging betreft de garnalen)
Fe < 0.02 kon niks meten. En hier verbaas ik mij over, want heb me gehouden aan het advies vanuit de winkel. Blijkbaar is +/- 3ml premium nutrition van Tropica per dag veel te weinig? Of gaat hier iets anders mis? Help?
Ook nog het water onder het hout gemeten door water hiervandaan te halen met een spuit, maar geen NO2 noch NH3. Ik snap dus nog steeds niet dat de eerste batch garnalen zo ziek werden. Wellicht door de extra planten die zijn toegevoegd? Anubis uit een Dennerle in vitro potje en een witte anubias direct uit het aquarium van de viswinkel? We kochten deze tegelijk (nieuwe garnalen en planten), dus als dit niet samen kon dan zou dit toch gezegd zijn? En dat de nieuwe garnalen te snel geïntroduceerd zijn in het aquarium? Heb zeker niet via een druppel methode uren laten wennen. Ook dit kregen we niet mee als advies.
Of wellicht dat er toch nog iets anders aan de hand is?
En wat moet ik nu doen met de microvoeding? Meer toevoegen , even wachten, Fe meten totdat het wel ongeveer 1.0 is?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Allereerst weer ontzettend bedankt voor de technische en morele support. Dit is niet om te slikken, want jullie hebben een hekel aan alg, maar zonder deze community was mijn aquarium project zeker weten volledig mislukt en had ik het al opgegeven.
Wat mij ook een beetje frustreerd is dat ik denk bij een speciaal zaak te zijn, die vervolgens mijn vrouw geen complete plantenvoeding verkoopt met de boodschap dat veel later er wellicht nog iets bij moet... Maar goed.
De 100 euro aan testen zijn vandaag binnen gekomen en ben er 45 minuten mee bezig geweest
NO3 20mg/L (behoorlijk meer toegevoegd afgelopen dagen )
PO4 1.5mg/L (ook behoorlijk meer toegevoegd afgelopen dagen)
Dus wellicht was er wel degelijk een macro voeding tekort.
De nieuwe testen
K > 15 mg/L (niet te meten, erg troebel, zoals al werd gesuggereerd in dit topic)
Cu < 0.05 mg/L (Er werd niks gemeten, dus geen koper vergiftiging betreft de garnalen)
Fe < 0.02 kon niks meten. En hier verbaas ik mij over, want heb me gehouden aan het advies vanuit de winkel. Blijkbaar is +/- 3ml premium nutrition van Tropica per dag veel te weinig? Of gaat hier iets anders mis? Help?
Ook nog het water onder het hout gemeten door water hiervandaan te halen met een spuit, maar geen NO2 noch NH3. Ik snap dus nog steeds niet dat de eerste batch garnalen zo ziek werden. Wellicht door de extra planten die zijn toegevoegd? Anubis uit een Dennerle in vitro potje en een witte anubias direct uit het aquarium van de viswinkel? We kochten deze tegelijk (nieuwe garnalen en planten), dus als dit niet samen kon dan zou dit toch gezegd zijn? En dat de nieuwe garnalen te snel geïntroduceerd zijn in het aquarium? Heb zeker niet via een druppel methode uren laten wennen. Ook dit kregen we niet mee als advies.
Of wellicht dat er toch nog iets anders aan de hand is?
En wat moet ik nu doen met de microvoeding? Meer toevoegen , even wachten, Fe meten totdat het wel ongeveer 1.0 is?
Hier hebben we recent nog discussie over gehad in dit topic.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:49:
Mijn punt was dat Fe erg moeilijk te meten is en volgens mij alleen vlak na toevoeging en niet uren of dagen later.
Ik zou persoonlijk ook vooral waarde hechten aan het toevoegen ipv het meten van waarden. IJzer is een micronutrient, dus echt een tekort zul je niet snel krijgen.
Eens met @de Peer omtrent meten Fe, dit is wat lastig. Als je het toevoegt zal het wel goed moeten zijn verwacht ik.
Misschien toch te snel overgezet. Het kan natuurlijk ook pech geweest zijn. Volgende keer iets voorzichtiger overzetten en dan kijken of het wel goed gaat.
Garnalen schijnen het niet heel goed te doen in combinatie met nieuwe planten maar ik heb alleen over problemen gelezen in een garnalenbakje en niet in een normale bak. De verhouding plant/water is dan zo klein dat het eigenlijk geen probleem mag zijn. Dat je geen NO3 onder het hout meet is goed.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:49:
Misschien toch te snel overgezet. Het kan natuurlijk ook pech geweest zijn. Volgende keer iets voorzichtiger overzetten en dan kijken of het wel goed gaat.
Persoonlijk zal ik niet teveel wijzigingen doorvoeren zoals eerder gezegd. Kijk het nog even aan met wat je nu gewijzigd hebt om te zien of het beter gaat. Je waardes lijken me verder goed! Die NO3 en PO4 was voor het water verversen?Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:49:
Ik voeg elke dag Profito toe en vlak voordat ik het toevoeg meet ik keurig 0.1 ppm Fe (en daarmee ben ik dan helemaal blij aangezien meten betekent dat het voldoende aanwezig is). Ik gooi 2 x de aanbevolen hoeveelheid erin (maar da's omdat mijn visjes bijna tegen het glas aan zitten, zoveel plantmassa zit er in de bak).de Peer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:54:
[...]
Hier hebben we recent nog discussie over gehad in dit topic.
Mijn punt was dat Fe erg moeilijk te meten is en volgens mij alleen vlak na toevoeging en niet uren of dagen later.
Ik zou persoonlijk ook vooral waarde hechten aan het toevoegen ipv het meten van waarden. IJzer is een micronutrient, dus echt een tekort zul je niet snel krijgen.
Hoe het met andere micro toevoegingen gaat heb ik geen ervaring mee. Ook geen behoefte. Als ik al ooit over zou stappen dan zou het zijn naar iets dat nog wat betaalbaarder is dan Profito (CSM+B of zo) en zeker niet naar van die veel te dure vloeistofjes.
Betreffende nieuwe planten: In combinatie met garnalen is dat natuurlijk een dikke vette no-no. Planten worden bij de kweker stijfgepompt met voedingsstoffen én slakkendodend middel. Dat laatste staat dan weer stijf van het koper (en sloopt ook garnalen). Dus nieuwe planten altijd goed wateren (zeker een week) voordat ze bij de garnalen mogen. Maar volgens mij had @Bowen_HAFX de bak toch al weken draaien voordat de garnalen erbij gingen?
[ Voor 17% gewijzigd door HuismAndré op 14-12-2021 16:40 ]
Hier wil ik wel in meegaan, want ik ben geen expert, maar dan is dit toch een compleet nutteloze test?de Peer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:54:
[...]
Hier hebben we recent nog discussie over gehad in dit topic.
Ik bedoel, er staat dat er de volgende schaal verdeling:
:strip_exif()/f/image/MLfzv4cccRnzbGbn1F0rpcrO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik meet letterlijk 0. Dus hoeveel moet ik dan toevoegen? De specificaties van de premium nutrition zijn:
:strip_exif()/f/image/2doeMau2Smoqbc89N4Km1SXV.jpg?f=fotoalbum_large)
Op dit moment voeg ik maar iets toe, wat gebaseerd is op het advies van een viswinkel die mij niet duidelijk had vermeld wel degelijk macro voeding toe te gaan voegen...
Heb jij enig idee wat de specificaties hiervan zijn? Betreft ratio van de micro nutrienten?HuismAndré schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:38:
[...]
Ik voeg elke dag Profito toe en vlak voordat ik het toevoeg meet ik keurig 0.1 ppm Fe (en daarmee ben ik dan helemaal blij aangezien meten betekent dat het voldoende aanwezig is). Ik gooi 2 x de aanbevolen hoeveelheid erin (maar da's omdat mijn visjes bijna tegen het glas aan zitten, zoveel plantmassa zit er in de bak).
Hoe het met andere micro toevoegingen gaat heb ik geen ervaring mee. Ook geen behoefte. Als ik al ooit over zou stappen dan zou het zijn naar iets dat nog wat betaalbaarder is dan Profito (CSM+B of zo) en zeker niet naar van die veel te dure vloeistofjes.
Betreffende nieuwe planten: In combinatie met garnalen is dat natuurlijk een dikke vette no-no. Planten worden bij de kweker stijfgepompt met voedingsstoffen én slakkendodend middel. Dat laatste staat dan weer stijf van het koper (en sloopt ook garnalen). Dus nieuwe planten altijd goed wateren (zeker een week) voordat ze bij de garnalen mogen. Maar volgens mij had @Bowen_HAFX de bak toch al weken draaien voordat de garnalen erbij gingen?
Je adviseert mij dus toch de microvoeding te verhogen? Of eerst te meten na het toevoegen van de 3ml?
Veel goedkoper dan Profito gaat het niet worden toch? Als je maar groot inkoopt :-)HuismAndré schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:38:
[...]
Ik voeg elke dag Profito toe en vlak voordat ik het toevoeg meet ik keurig 0.1 ppm Fe (en daarmee ben ik dan helemaal blij aangezien meten betekent dat het voldoende aanwezig is). Ik gooi 2 x de aanbevolen hoeveelheid erin (maar da's omdat mijn visjes bijna tegen het glas aan zitten, zoveel plantmassa zit er in de bak).
Ik betaal 35 euro voor 5 Liter via een duitse webshop.
Ik voeg het ook dagelijks toe via een doseerpompje.
Fe meten heb ik nog nooit gedaan.
De vraag is of er een duidelijk criterium is voor de benodigde Fe-concentratie. Ik heb ook wel eens begrepen dat planten genoeg hebben als ze af en toe Fe tot hun beschikking hebben en dat ze het dan zelf kunnen opslaan voor een tijdje, of simpelweg genoeg hebben aan dat kleine beetje op dat moment.
Mijn mening is inderdaad dat het een nutteloze test is die slechts verkocht wordt om geld te verdienen. Maar dat geldt voor wel meer testen.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:40:
[...]
Hier wil ik wel in meegaan, want ik ben geen expert, maar dan is dit toch een compleet nutteloze test?
De producenten hebben er uiteraard baat bij om ze te blijven verkopen. Marketing is erg belangrijk in deze branche om geld te verdienen.
Ik zou gewoon de standaarddosering aanhouden, en die eventueel verdubbelen als je redenen hebt om te denken dat je een tekort zou hebben. Zo simpel is het denk ik. Daar heb je verder ook geen testen voor nodig.
Je zou de test eens kunnen doen 10 min na toevoegen. of een beetje van je nutrienten toevoegen aan 1 liter water en dat testen. Dat geeft misschien wat meer inzicht.
[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 14-12-2021 16:52 ]
Oke, ik zal beide adviezen gaan opvolgen!de Peer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:48:
[...]
Mijn mening is inderdaad dat het een nutteloze test is die slechts verkocht wordt om geld te verdienen. Maar dat geldt voor wel meer testen.
De producenten hebben er uiteraard baat bij om ze te blijven verkopen. Marketing is erg belangrijk in deze branche om geld te verdienen.
Ik zou gewoon de standaarddosering aanhouden, en die eventueel verdubbelen als je redenen hebt om te denken dat je een tekort zou hebben. Zo simpel is het denk ik. Daar heb je verder ook geen testen voor nodig.
Je zou de test eens kunnen doen 10 min na toevoegen. of een beetje van je nutrienten toevoegen aan 1 liter water en dat testen. Dat geeft misschien wat meer inzicht.
De eerste test. 1 L kraanwater, 2ml premium nutrient toegevoegd. Meteen al een roze vloeistof. Even 10minuten wachten, maar er zit dus blijkbaar wel ijzer in

Volgende test is vanavond. Zal 4ml toevoegen, 10 minuten wachten, meten of het ongeveer 0.1mg/L is. Zo niet, extra toevoegen en weer meten.
[ Voor 15% gewijzigd door Bowen_HAFX op 14-12-2021 17:08 ]
Ik heb wel gelezen dat planten fosfaat zelf kunnen bufferen (dus die hoeft niet retestabiel te zijn). Maar ijzer moet er volgens mij altijd gewoon zijn. IJzergebrek manifesteert zich met name in nieuwe bladeren (en die hebben helemaal nog geen mogelijkheid gehad om voeding te bufferen).de Peer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:46:
[...]
Veel goedkoper dan Profito gaat het niet worden toch? Als je maar groot inkoopt :-)
Ik betaal 35 euro voor 5 Liter via een duitse webshop.
Ik voeg het ook dagelijks toe via een doseerpompje.
Fe meten heb ik nog nooit gedaan.
De vraag is of er een duidelijk criterium is voor de benodigde Fe-concentratie. Ik heb ook wel eens begrepen dat planten genoeg hebben als ze af en toe Fe tot hun beschikking hebben en dat ze het dan zelf kunnen opslaan voor een tijdje, of simpelweg genoeg hebben aan dat kleine beetje op dat moment.
Ik vind een ijzertest zeker niet nutteloos. Een Kaliumtest daarentegen... Weggegooid geld. Idem bij nitriet, ammoniak etc etc. Eigenlijk heb je aan Fe, NO3, PO4, GH en KH voldoende. En zelfs dan zul je ze bijna altijd meer dan halfvol weggooien (want als alles goed draait dan meet je nog niet eens 2x per jaar).
[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 14-12-2021 17:11 ]
De laatste tijd komt er regelmatig informatie langs die nog niet in de topicstart staat, daarnaast is het misschien na meer dan 5 jaar weleens tijd voor deel #9 aangezien er op de eerste paar pagina's ook al veel afbeeldingen niet meer werken. @naitsoezn & @Wijnands zijn jullie nog actief en willen jullie aan de topicstart van #9 bijdragen?
Ja ik denk dat ik het anders moet formuleren. Omdat het een micronutrient is zal héél weinig ijzer al snel genoeg zijn om geen gebreksverschijnselen te krijgen..HuismAndré schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:09:
[...]
Ik heb wel gelezen dat planten fosfaat zelf kunnen bufferen (dus die hoeft niet retestabiel te zijn). Maar ijzer moet er volgens mij altijd gewoon zijn. IJzergebrek manifesteert zich met name in nieuwe bladeren (en die hebben helemaal nog geen mogelijkheid gehad om voeding te bufferen).
Ik vind een ijzertest zeker niet nutteloos. Een Kaliumtest daarentegen... Weggegooid geld. Idem bij nitriet, ammoniak etc etc. Eigenlijk heb je aan Fe, NO3, PO4, GH en KH voldoende. En zelfs dan zul je ze bijna altijd meer dan halfvol weggooien (want als alles goed draait dan meet je nog niet eens 2x per jaar).
Achja wat is nuttig. Ik heb in mijn leven nog nooit een ijzertest gebruikt en mijn bak groeit perfect. Ik denk dat er een hele kleine groep mensen is die misschien ooit met een ijzergebrek te maken krijgt. Voor hen is de test misschien handig. Maar ik blijf erbij dat je dan eigenlijk wel specifieke kennis nodig hebt van wat de test precies meet en welk ijzer (en in welke vorm) in je bemesting aanwezig is. En natuurlijk wat de (juiste) gewenste concentratie is.
Ik test alleen NO3 en PO4 1 of 2x per jaar.
prima. Je weet nu dus in ieder geval zeker dat het er in zit en dat jouw test het kan meten.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:20:
Oke, 2ml op 1 liter water geeft tussen 1.0 en 1.5 mg/L:
[Afbeelding]
Test lijkt dus wel te werken in ieder geval
Ik ga nu 3ml toevoegen, wat ik dagelijks doe en over 10minuten meten.
Wat ik met die 10 minuten bedoelde was eigenlijk dat je een test doet van het aquariumwater nadat je ijzer hebt toegevoegd. die 10 minuten is dan zodat het zich goed verdeeld heeft in de bak. Zou je dit bijvoorbeeld gelijk na 1 minuut doen dan kan het zijn dat het ijzer zich nog niet goed verdeeld heeft en kun je dus geen goede meting doen.
Meet je vervolgens 24 uur later dan zul je waarschijnlijk zien dat het ijzer grotendeels 'weg' is.
Snap ik, maar er staat ook 10min wachttijd op de test zelfde Peer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:30:
[...]
prima. Je weet nu dus in ieder geval zeker dat het er in zit en dat jouw test het kan meten.
Wat ik met die 10 minuten bedoelde was eigenlijk dat je een test doet van het aquariumwater nadat je ijzer hebt toegevoegd. die 10 minuten is dan zodat het zich goed verdeeld heeft in de bak. Zou je dit bijvoorbeeld gelijk na 1 minuut doen dan kan het zijn dat het ijzer zich nog niet goed verdeeld heeft en kun je dus geen goede meting doen.
Meet je vervolgens 24 uur later dan zul je waarschijnlijk zien dat het ijzer grotendeels 'weg' is.
In ieder geval, als ik het om reken van 2ml op 1L 1.5mg/L geeft, dan zou ik ongeveer 24ml moeten toevoegen om 0,1 op 180L te krijgen, wat overeen komt met de wekelijkse dosering.
In ieder geval, ik heb nu 6ml toegevoegd (ook gechecked dat 1 pompje daadwerkelijk 1 ml geeft) en dan heb ik krijg ik een zeer lichte roze kleur, net van 0 af na 10 minuten wachten. Er wordt dus wel iets gemeten.
Ik ga dus de dosis maar de dagelijkse dosis ophogen naar 6ml en blijf in de gaten houden dat het niet te veel ophoopt en voorbij 0.1 gaat.
Nu eerst even weer algen verwijderen en morgenvroeg een waterwissel uitvoeren.
Bedankt voor jullie hulp @de Peer en @HuismAndré !
Vrijdag maar opnieuw proberen garnalen toe te voegen, ditmaal met de druppel methode.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:50:
[...]
Snap ik, maar er staat ook 10min wachttijd op de test zelf.
In ieder geval, als ik het om reken van 2ml op 1L 1.5mg/L geeft, dan zou ik ongeveer 24ml moeten toevoegen om 0,1 op 180L te krijgen, wat overeen komt met de wekelijkse dosering.
In ieder geval, ik heb nu 6ml toegevoegd (ook gechecked dat 1 pompje daadwerkelijk 1 ml geeft) en dan heb ik krijg ik een zeer lichte roze kleur, net van 0 af na 10 minuten wachten. Er wordt dus wel iets gemeten.
Ik ga dus de dosis maar de dagelijkse dosis ophogen naar 6ml en blijf in de gaten houden dat het niet te veel ophoopt en voorbij 0.1 gaat.
Probeerde een wijziging te doen.... Crap. Persconferentie tijd!
[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 14-12-2021 18:52 ]
Top! kijk zo kom je tot nieuwe inzichten!Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:50:
[...]
Snap ik, maar er staat ook 10min wachttijd op de test zelf.
Ik zou dat heroverwegen. Die garnalen gaan niet dood van een micro of macro tekort. Wacht dus eerst eens tot alles een beetje gesetteld is.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:52:
[...]
Vrijdag maar opnieuw proberen garnalen toe te voegen, ditmaal met de druppel methode.
Dat je garnalen dood terug vindt is al een signaal...
Ik had 9 vuurgarnalen en 3 japonica's. Die laatste heb ik nou al meer dan een week niet gezien. Geen idee of ze zich verstoppen of dat ze er niet meer zijn.
Gisterochtend zag ik een garnaal op de rug liggen, deed nog wel iets maar vond ik verdacht. Geen tijd verder ivm kinderen naar school en moeten werken, dus niks mee gedaan. Kom gistermiddag thuis, ligt er een halve garnaal in de bak, vanmorgen was ie weg. Opgeruimd door zijn soortgenoten en de slakken. En nee, dat was geen verschaling, maar echt een achterlijf met poten er nog aan.
Ik had 9 vuurgarnalen en 3 japonica's. Die laatste heb ik nou al meer dan een week niet gezien. Geen idee of ze zich verstoppen of dat ze er niet meer zijn.
Gisterochtend zag ik een garnaal op de rug liggen, deed nog wel iets maar vond ik verdacht. Geen tijd verder ivm kinderen naar school en moeten werken, dus niks mee gedaan. Kom gistermiddag thuis, ligt er een halve garnaal in de bak, vanmorgen was ie weg. Opgeruimd door zijn soortgenoten en de slakken. En nee, dat was geen verschaling, maar echt een achterlijf met poten er nog aan.
Ik heb nog steeds een aquarium maar om hier actief een bijdrage te leveren, die tijd en energie heb ik even nietTaro schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:17:
De laatste tijd komt er regelmatig informatie langs die nog niet in de topicstart staat, daarnaast is het misschien na meer dan 5 jaar weleens tijd voor deel #9 aangezien er op de eerste paar pagina's ook al veel afbeeldingen niet meer werken. @naitsoezn & @Wijnands zijn jullie nog actief en willen jullie aan de topicstart van #9 bijdragen?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Het zijn groepsdieren, dus als je er 3 hebt dan zullen ze zich wellicht minder laten zien._JGC_ schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:12:
In mijn eerste bak had ik ook garnalenproblemen. Achteraf gezien een combinatie van teveel bewoners in een te kleine bak, waardoor de waterwaarden teveel schommelden. Op zich waren de waarden best OK, maar niet stabiel. Voordat je dat door hebt als beginneling…
Beide huidige topicstarters gesproken. AGee heeft destijds als moderator het topic aangemaakt, maar heeft verder niets met het onderwerp. Wijnands wil wel betrokken blijven en tijd in de volgende topicstart steken, maar graag samen met iemand anders.
Heeft iemand interesse om het stokje van AGee over te nemen als mede-topicstarter? Stuur mij maar even een DM bij interesse.
Heeft iemand interesse om het stokje van AGee over te nemen als mede-topicstarter? Stuur mij maar even een DM bij interesse.
Je hebt ellende in je bak, nog niet gevonden waar het aan ligt... en gaat opnieuw kwetsbare dieren toevoegen?Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:52:
[...]
Vrijdag maar opnieuw proberen garnalen toe te voegen, ditmaal met de druppel methode.
Laat je bak nou eerst ff met rust en stabiel worden...
I have stability. The ability to stab.
En wat doe ik ondertussen met de algen die mijn planten lijken te vernietigen?SmurfLink schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:42:
[...]
Je hebt ellende in je bak, nog niet gevonden waar het aan ligt... en gaat opnieuw kwetsbare dieren toevoegen?
Laat je bak nou eerst ff met rust en stabiel worden...

Zorgen dat de oorzaak daarvan verdwijnt. CO2 controleren, stroming controleren, voeding controleren, mechanisch verwijderen. Is echt geen kwestie van dagen maar van weken. Verder onderzoeken waarom je garnalen doodgaan. Recent nieuwe planten geplaatst? Vluchtige stoffen in huis? Wellicht heeft je bak een ziekte opgelopen. Als er nu nog een paar in zitten, zie het dan eerst eens aan met de garnalen die er nog zijn. Heb je ondertussen tijd om de algjes mechanisch te verwijderen en ervoor te zorgen dat de planten het weer goed gaan doen.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:50:
[...]
En wat doe ik ondertussen met de algen die mijn planten lijken te vernietigen?
Is goed, zal dit doen. Bedankt allemaal en houd jullie op de hoogte.HuismAndré schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:56:
[...]
Zorgen dat de oorzaak daarvan verdwijnt. CO2 controleren, stroming controleren, voeding controleren, mechanisch verwijderen. Is echt geen kwestie van dagen maar van weken. Verder onderzoeken waarom je garnalen doodgaan. Recent nieuwe planten geplaatst? Vluchtige stoffen in huis? Wellicht heeft je bak een ziekte opgelopen. Als er nu nog een paar in zitten, zie het dan eerst eens aan met de garnalen die er nog zijn. Heb je ondertussen tijd om de algjes mechanisch te verwijderen en ervoor te zorgen dat de planten het weer goed gaan doen.
Je kunt overwegen om tijdelijk (weer) actieve kool aan je filter toe te voegen om zo eventuele schadelijke stofjes zoveel mogelijk te verwijderen. Overigens heeft ook dat weer een nadeel aangezien de koolstof ook bepaalde voedingsstoffen gaat binden die dan niet beschikbaar zijn voor de planten.Bowen_HAFX schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:58:
[...]
Is goed, zal dit doen. Bedankt allemaal en houd jullie op de hoogte.
@Bowen_HAFX Garnalen eten helaas ook geen bergen met algen op, mijn ervaring is dat 95% door jezelf moet worden gedaan en zij misschien 5% meenemen. Ze zullen je probleem niet oplossen.
Zojuist de K en Mg testen binnengekregen. Uiteraard direct getest, K zit tussen de 17-22, buiten de schaal van 0-15 op de testset. In de handleiding staat dat +-10 goed is en voor aquascapes bijv. 30 ook een goede waarde is. Op verschillende websites lees ik gewenste waarden van 10-15 en 5-20 mg/L.
Wat mij betreft heb ik een "aquascape" en dan vind ik dit een prima waarde. Ja, ik had hier al gelezen dat op K/Potassium testen weinig nut heeft, maar wilde het toch weten
De Mg test geeft 1,5-2 mg/L aan, erg laag. Hierbij staat in de handleiding dat tussen de 5-10 mg/L wenselijk is en die waarde vind ik ergens anders ook. 1 ml JBL Mg = 12,5 mg Mg. Op 100 liter zou ik dan nu 30 ml (30x12,5 = 375 Mg / 100 = 3,75 Mg/L + 1,5 Mg/L bestaand = 5,25 Mg/L) toe moeten voegen om de gewenste waarde te bereiken, dat lijkt mij wel erg veel. In de Tropica Specialised Nutrition zit ook Mg, maar dus onvoldoende.
Op de verpakking staat 6 ml/dag bij gebruik van CO2 en sterke verlichting, daar ga ik dan sowieso mee beginnen als aanvulling op de standaard voeding en daarna meten wat dat per dag doet. De aanleiding voor deze test is overigens dat verschillende oudere bladeren van de Hygrophila pinnatifida snel bruin/geel worden. De Rotala H'ra ziet er inmiddels bij de toppen al beter uit, maar de oude bladeren worden wel erg snel bruin.
Ja, er zijn andere manieren om Mg toe te voegen, maar klopt de rekensom? En eens met de hoogte van de gewenste waarden?
Wat mij betreft heb ik een "aquascape" en dan vind ik dit een prima waarde. Ja, ik had hier al gelezen dat op K/Potassium testen weinig nut heeft, maar wilde het toch weten
De Mg test geeft 1,5-2 mg/L aan, erg laag. Hierbij staat in de handleiding dat tussen de 5-10 mg/L wenselijk is en die waarde vind ik ergens anders ook. 1 ml JBL Mg = 12,5 mg Mg. Op 100 liter zou ik dan nu 30 ml (30x12,5 = 375 Mg / 100 = 3,75 Mg/L + 1,5 Mg/L bestaand = 5,25 Mg/L) toe moeten voegen om de gewenste waarde te bereiken, dat lijkt mij wel erg veel. In de Tropica Specialised Nutrition zit ook Mg, maar dus onvoldoende.
Op de verpakking staat 6 ml/dag bij gebruik van CO2 en sterke verlichting, daar ga ik dan sowieso mee beginnen als aanvulling op de standaard voeding en daarna meten wat dat per dag doet. De aanleiding voor deze test is overigens dat verschillende oudere bladeren van de Hygrophila pinnatifida snel bruin/geel worden. De Rotala H'ra ziet er inmiddels bij de toppen al beter uit, maar de oude bladeren worden wel erg snel bruin.
Ja, er zijn andere manieren om Mg toe te voegen, maar klopt de rekensom? En eens met de hoogte van de gewenste waarden?
Mijn macro mix is:
30 gram KNO3
3 gram KH2PO4
12 gram K2SO4
40 gram MgSO4
Dit los ik op in 0.5 liter osmosewater met een scheutje Easy Carbo (tegen schimmelvorming). Wekelijkse dosering is 30-40ml (zondags). Op die dag sla ik de micro dosering over. Als ik water ververs dan wordt die 30ml alvast aan het nieuwe water toegevoegd. Aquarium is ongeveer 120 liter. 2-wekelijks wordt 60 liter vervangen.
Ik verbaas me er over dat die MgSO4 tegenwoordig niet meer genoemd wordt op de aquariumbemesting.nl (want mijn schema komt daar óók vandaan, 6 jaar geleden of zo).
https://www.aquariumbemes...timative-index/calculator
30 gram KNO3
3 gram KH2PO4
12 gram K2SO4
40 gram MgSO4
Dit los ik op in 0.5 liter osmosewater met een scheutje Easy Carbo (tegen schimmelvorming). Wekelijkse dosering is 30-40ml (zondags). Op die dag sla ik de micro dosering over. Als ik water ververs dan wordt die 30ml alvast aan het nieuwe water toegevoegd. Aquarium is ongeveer 120 liter. 2-wekelijks wordt 60 liter vervangen.
Ik verbaas me er over dat die MgSO4 tegenwoordig niet meer genoemd wordt op de aquariumbemesting.nl (want mijn schema komt daar óók vandaan, 6 jaar geleden of zo).
https://www.aquariumbemes...timative-index/calculator
[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 16-12-2021 22:47 ]
De belangrijkste oorzaak van alg is licht. De bak van mijn dochter had echt een groot baardalg probleem. Heb de kunstmatige verlichting terug gebracht naar 4 uur per dag. Het is nog niet weg. Maar het is echt een gigantische verbetering!HuismAndré schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:56:
[...]
Zorgen dat de oorzaak daarvan verdwijnt. CO2 controleren, stroming controleren, voeding controleren, mechanisch verwijderen. Is echt geen kwestie van dagen maar van weken. Verder onderzoeken waarom je garnalen doodgaan. Recent nieuwe planten geplaatst? Vluchtige stoffen in huis? Wellicht heeft je bak een ziekte opgelopen. Als er nu nog een paar in zitten, zie het dan eerst eens aan met de garnalen die er nog zijn. Heb je ondertussen tijd om de algjes mechanisch te verwijderen en ervoor te zorgen dat de planten het weer goed gaan doen.
Dit topic is gesloten.