I have stability. The ability to stab.
Verschilt. Soms 2 x per dag, soms een week lang niets.MvL schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:21:
Stomme vraag misschien maar hoe vaak geven jullie de vissen eten. Ik gaaf vroeger 1 keer per dag eten.
Ben ooit ook eens 5 weken op vakantie geweest waarbij ik een voederautomaatje ingesteld had voor de eerste 2 weken.
Toch wel erg spannend, iets waar we lange tijd naar toe hebben gewerkt. Ik vroeg me nog wel af, hebben jullie misschien nog een goede bron wat verstandig is qua opstarten? Hoeveelheid waterwissels in het begin, welke waarden in de gaten te houden, wanneer is de nitrietpiek ongeveer voorbij, zodat de Armano garnalen en Otocinclii geïntroduceerd kunnen worden bijvoorbeeld?
Ik zag ook regelmatig dat de temperatuur niet te hoog moest zijn voor een beplant aquarium 21~23 i.v.m algen onder controle houden. Toch zie je dat de aanbevolen temperatuur bijvoorbeeld voor een diamant gourami een stuk hoger ligt. Ik ging ervan uit dat dit voornamelijk om kweken te stimuleren, maar dit is niet mijn doel. Hoe gaan jullie hiermee om?
[ Voor 26% gewijzigd door Bowen_HAFX op 16-10-2021 20:43 ]
Every magical journey begins with a single step
Wel basic mogelijk maar eventueel dat dit dan een optie is: https://tropica.com/en/gu...tart/tropica-90-days-app/Bowen_HAFX schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:40:
Plantjes zijn besteld, hardscape zo goed als af, woensdag gaan we aquarium opstarten. Het gaat beginnen!
Toch wel erg spannend, iets waar we lange tijd naar toe hebben gewerkt. Ik vroeg me nog wel af, hebben jullie misschien nog een goede bron wat verstandig is qua opstarten? Hoeveelheid waterwissels in het begin, welke waarden in de gaten te houden, wanneer is de nitrietpiek ongeveer voorbij, zodat de Armano garnalen en Otocinclii geïntroduceerd kunnen worden bijvoorbeeld?
Dankje, ziet er goed uit! Geïnstalleerd en zal gebruikenPaulus07 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:43:
[...]
Wel basic mogelijk maar eventueel dat dit dan een optie is: https://tropica.com/en/gu...tart/tropica-90-days-app/
Temperatuur: Als een visje geschikt is voor 23-30 graden dan is 23 graden prima. Ik heb ervoor gekozen om de bak rond de 23 graden te houden (goed voor de garnalen en de vissen die ik erbij gekozen heb maar ook voor m'n portemonnee). In mijn bakje zal dan ook nooit een Diamant Gourami komen (dwerggourami zou wel weer prima kunnen). Dus ja, je houdt er zeker rekening mee maar niet krampachtig.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:40:
Plantjes zijn besteld, hardscape zo goed als af, woensdag gaan we aquarium opstarten. Het gaat beginnen!
Ik zag ook regelmatig dat de temperatuur niet te hoog moest zijn voor een beplant aquarium 21~23 i.v.m algen onder controle houden. Toch zie je dat de aanbevolen temperatuur bijvoorbeeld voor een diamant gourami een stuk hoger ligt. Ik ging ervan uit dat dit voornamelijk om kweken te stimuleren, maar dit is niet mijn doel. Hoe gaan jullie hiermee om?
Vissen toevoegen: Elke 1-2 weken één soort toevoegen (nadat de bacteriecultuur op gang is gekomen). Op die manier kan de cultuur wennen aan de veranderende afvalstoffen. Een andere optie is je filter enten met prut of filtermateriaal uit een goed draaiend filter. Dan kun je na een week al beginnen. Eerste week even een zakje actieve kool in een van de filterbakjes (of in het aquarium zelf) stoppen voor het geval er toch nog wat onprettige stofjes zijn. Je begint altijd met de sterkste visjes (Oto's zijn geen sterke visjes maar zijn vaak stevig verzwakt omdat wildvang nu eenmaal niet de mooiste geschiedenis heeft voordat het bij de viswinkel aankomt).
Water verversen: Eerste week een paar keer doen (om de rotzooi kwijt te raken). Daarna een paar weken elke week (omdat alles nog aan het opstarten is en je planten nog niet omgezet zijn van hun bovenwaterleven naar het nieuwe onderwaterleven) en uiteindelijk naar een 2-wekelijks regime of zo. Pilletjes bij planten met wortels, waterplanten krijgen vloeibare voeding. Nitraat en fosfaat in de gaten houden. Rond de 10 nitraat en 1 fosfaat is prima (dus hoogstwaarschijnlijk zul je uiteindelijk fosfaat en mogelijk zelf nitraat toe gaan voegen).
En vooral veel plezier van hebben.
André Huisman (www.new-line.nl)
Juist Oto's en garnalen zou ik het langste uitstellen. Dit zijn typisch dieren die leven van de beestjes die in een ingedraaid aquarium zitten. Dus dan wil je je bak al een paar weken/maanden hebben draaien, lekker wat opstart algjes, yum. In een verse bak is er weinig voor ze te eten, het voer dat jij geeft nemen ze niet altijd aan dus dan is er groter risico op uitval.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:40:
Dat ligt aan verschillende factoren. Wat heb je bijvoorbeeld voor bodem? Als je iets als aqua soil hebt dan zal je veel moeten verversen in het begin.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:40:
Op datzelfde moment kan je bijvoorbeeld ook de Amano/Japonica's toevoegen. Wat slakken zijn ook altijd handig voor de cleanup crew, bijv. Clithon's.
Ik ben destijds begonnen met 2 slakken toevoegen, omdat er gedurende de opstartfase altijd wel wat planten/bladeren afsterven en 1-2 kleine slakken gemakkelijk bijgevoerd kunnen worden en ook geen enorme bioload veroorzaken.
Wat betreft water verversen: De een zegt niets doen, de ander zal adviseren om dat juist heel vaak te doen. Uitgangspunt is dat er een en ander "moet ontstaan" en daarvoor moet je juist niet teveel ingrijpen en aan de andere kant moeten bepaalde waterwaarden ook niet door het dak gaan want er komt behoorlijk wat vrij vanuit soil, hout, planten die verweken, etc. Daarom kan je bijv. zo'n schema volgen dat hierboven is gepost. Maar wat ik zelf ook doe is in de eerste 2 weken geen plantenvoeding geven, omdat er al voldoende voeding uit bijv. de soil lekt.
Afijn, het is geen exacte wetenschap, alle wegen leiden uiteindelijk naar hetzelfde, het gaat ook om persoonlijke voorkeuren en verschillende ervaringen. Gewoon meten wanneer nitriet en/of nitraat stijgen/dalen en wanneer op een gegeven moment er alleen nog veel nitraat aanwezig is. Dan is de cycle voltooid, een goede waterwissel doen en dan beginnen met langzaam toevoegen van dieren die je bij kunt voeren en die niet bij de minste of geringste aanpassing dood neervallen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zodra de 120P hier helemaal draait gaat de oude meter bak de deur uit.
Green Aqua had het over 1 slak per 5l. Aangezien het aquarium 180 liter is, zou dit betekenen dat er 36(!) slakken ingezet moeten worden. Nu ben ik keek kenner, maar dit lijkt mij redelijk waanzin (ook voor de portemonnee).
Ik begreep van @Taro dat hij 4 slakken op 120 liter heeft, wat dus ongeveer 6 slakken zou betekenen. Heeft iemand nog een tip of advies voor mij?
Zelfde geldt voor de Anemano garnalen overigens. Iemand een richt getal voor mij?
En ten slotte, ik begreep dat ze niet heel makkelijk te krijgen zijn? Iemand nog een goed adres in de buurt van Arnhem (,of per post,?)
Edit:
Er komt redelijk wat hout, stenen en planten in het aquarium, dus verwacht redelijk wat voedsel voor de slakjes
[ Voor 7% gewijzigd door Bowen_HAFX op 17-10-2021 19:26 ]
Die 1 slak per 5 liter is een maximum, geen minimum, vermoed ik. Stuk of 5 zou prima zijn dan zie je ze nog wel eens rondwandelen.Bowen_HAFX schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:24:
Vandaag ingelezen in de Clithon slak en ben overtuigd: dit worden de eerste bewoners. Qua waterhardheid en pH is het leidingwater perfect, dus geen belemmering.
Green Aqua had het over 1 slak per 5l. Aangezien het aquarium 180 liter is, zou dit betekenen dat er 36(!) slakken ingezet moeten worden. Nu ben ik keek kenner, maar dit lijkt mij redelijk waanzin (ook voor de portemonnee).
Ik begreep van @Taro dat hij 4 slakken op 120 liter heeft, wat dus ongeveer 6 slakken zou betekenen. Heeft iemand nog een tip of advies voor mij?
Zelfde geldt voor de Anemano garnalen overigens. Iemand een richt getal voor mij?
En ten slotte, ik begreep dat ze niet heel makkelijk te krijgen zijn? Iemand nog een goed adres in de buurt van Arnhem (,of per post,?)
Edit:
Er komt redelijk wat hout, stenen en planten in het aquarium, dus verwacht redelijk wat voedsel voor de slakjes
Amano garnalen noemen we hier gewoon Japonica's, die kweken niet in zoet water dus zullen zich niet vermenigvuldigen. Dan is een groep van een stuk of 4-6 ook prima. Daar zou ik wel even mee wachten tot de bak is ingedraaid omdat ze graag ook algen eten. Tenzij je zelf gaat bijvoeren met spirulina, dan is het prima. Maar over het algemeen zetten mensen garnalen het laatst erin omdat ze gevoeliger zijn.
YouTube: Frontline Heroes: BEST ALGAE EATERS in Planted Aquariums - Fish, Shr...SmurfLink schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:29:
[...]
Die 1 slak per 5 liter is een maximum, geen minimum, vermoed ik. Stuk of 5 zou prima zijn dan zie je ze nog wel eens rondwandelen.
Amano garnalen noemen we hier gewoon Japonica's, die kweken niet in zoet water dus zullen zich niet vermenigvuldigen. Dan is een groep van een stuk of 4-6 ook prima. Daar zou ik wel even mee wachten tot de bak is ingedraaid omdat ze graag ook algen eten. Tenzij je zelf gaat bijvoeren met spirulina, dan is het prima. Maar over het algemeen zetten mensen garnalen het laatst erin omdat ze gevoeliger zijn.
Rond de zeven minuten zegt hij: "Usually I recommend 1 Amano shrimp per 5 liters of aquarium, starting from 20 liters".
Klinkt als bizar veel vergeleken met wat ik hier lees. Ik zal wachten en deze pas na 4 a 6 weken introduceren!
Jezus wat een dramatisch filmpjeBowen_HAFX schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:37:
[...]
YouTube: Frontline Heroes: BEST ALGAE EATERS in Planted Aquariums - Fish, Shr...
Rond de zeven minuten zegt hij: "Usually I recommend 1 Amano shrimp per 5 liters of aquarium, starting from 20 liters".
Klinkt als bizar veel vergeleken met wat ik hier lees. Ik zal wachten en deze pas na 4 a 6 weken introduceren!
Nee ik zou geen 50 garnalen in je bak gooien, tenzij het maatje vuurtjes is. Je moet een balans hebben van je totale dieren, vis, slak en garnaal. Ga eerst eens een volledig visbestand maken voor je überhaupt wat erin gooit. Je moet sowieso eerst indraaien dus die tijd kan je nuttig gebruiken.
Is inderdaad wel een erg overdreven productie. De eigenaar van green Aqua is een voormalig televisie producent/editor. Dus dat hebben ze wel goed voor elkaarSmurfLink schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:39:
[...]
Jezus wat een dramatisch filmpjeHoe populistisch kan je zijn.
Nee ik zou geen 50 garnalen in je bak gooien, tenzij het maatje vuurtjes is. Je moet een balans hebben van je totale dieren, vis, slak en garnaal. Ga eerst eens een volledig visbestand maken voor je überhaupt wat erin gooit. Je moet sowieso eerst indraaien dus die tijd kan je nuttig gebruiken.

Moet wel zeggen, dat dit YT kanaal mij extra gemotiveerd heeft om niet zomaar een kom met goudvissen aan te schaffen, omdat de kinderen het graag wilden, maar me erin te verdiepen (en deels beetje verliezen

Betreft vissen bestand, mijn vrouw en ik hebben de rolverdeling dat ik het aquarium, hardscape, techniek en onderhoud verzorg en zei de vissen en planten (grotendeels). Dus vandaar mijn huidige obsessie om het onderhoud zo makkelijk mogelijk te houden door het juiste algen eet team aan te nemen
Maar ik zal jouw raad opvolgen en even wachten met garnalen en oto's totdat een groot gedeelte van de vissen erin rond zwemmen
Voor jouw aquarium zou ik max 8 Amano's, 5 Clithons en 3-4 Oto's doen. Daarna aankijken hoe de bak er na een paar maanden bij staat en dan pas verder opschalen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Was dit de winkel waarbij ze per ongeluk 1 verkeerde slak hadden geleverd?Taro schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:54:
@Bowen_HAFX Bij Azaqua kan je Clithon's per 3 stuks online bestellen. Komen in een mooie emmer per post. En het gaat om een maximum, je moet ook kijken naar oppervlak van planten, hout, andere bewoners, etc. Ik heb hier 3 Clithons, 1 Nerite en 6 Amano's. Het aquarium en filter kunnen veel meer hebben, maar ze moeten ook ruimte en voldoende eten hebben, er nog meer bijplaatsen zou teveel van het goede worden. Ik geef alleen de Chili Rasbora's eten, de 2 Oto's, 6 garnalen en 4 slakken redden zich met de biofilm, etc.
Voor jouw aquarium zou ik max 8 Amano's, 5 Clithons en 3-4 Oto's doen. Daarna aankijken hoe de bak er na een paar maanden bij staat en dan pas verder opschalen.
Ja, ik heb er 3 "geweislakken" besteld, waarvan er maar 1 daadwerkelijk stekels heeft. Ik wil er binnenkort nog 3 voor het backup aquarium bestellen als enige bewoners en dan zal ik wel vooraf bij ze aangeven dat ik er ook daadwerkelijk 3 verwacht die conform de beschrijving zijnBowen_HAFX schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:57:
[...]
Was dit de winkel waarbij ze per ongeluk 1 verkeerde slak hadden geleverd?
Ik bestel vaak bij Azaqua, maar, toen ik ze destijds vroeg om een offerte voor een ADA aquarium, bijbehorend meubel, Oase filter, CO2-set, Twinstar verlichting, etc. (geen misselijke bestelling dus) op te stellen reageerden ze niet, ook niet na enkele reminders. Ik heb ze dus verder niet heel hoog zitten.
Ben ook een paar keer azaqua geweest, heb zelf alleen maar goeie ervaring. Zowel op locatie als via de mail.
Misschien kwam je mail bij hem in de spambox?
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
- Verschijnt BBA en volgt er steeds meer, puur door de omstandigheden op die specifieke plek
- Verschijnt BBA op een specifieke plek en breidt het zich daarna alleen lokaal verder uit waar de veroorzakende omstandigheden hetzelfde zijn
- Is het een combinatie van verschijnen door specifieke omstandigheden EN verspreidt het zich daarnaast ook onderling verder ook naar plaatsen waar de omstandigheden (bijv. CO2 niveau) anders zijn?
Ik heb 2 weken geleden 10 extra Chili Rasbora's toegevoegd, we hebben extra rustig bewogen vlak voor het aquarium, heb er bewust wat vaker rustig voor gestaan en ze zijn weer meer aan de voorkant te vindenJME schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:31:
Bijzonder gedrag. Hier schrikken ze ook wel eens ergens van, maar nooit zo dat het aanhoudt. Balen @Taro !
:strip_exif()/f/image/XLeM3FfHd5Eej2wfdIv2Yvye.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3zhEdtJMCgrRFe4xjLXlf5Oi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pwruz7Pf2vKeQFzRVWpaMStF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee nummer 2. Vandaar ook dat bba heel goed werkt als co2 gebrek indicator. Je ziet precies welke plaatsen in je aquarium te weinig co2 krijgen.Taro schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:02:
Ik zie bij de CO2 diffusor op de Bucephalandra wat vermoedelijke BBA verschijnen, heb de betreffende bladeren afgeknipt, maar vroeg mij nu wel af:Volgens mij #3, correct? Wilde sowieso al van 1x 50% waterwissel per week overstappen naar 1x 50% waterwissel per 2 weken, waardoor de CO2 niveaus minder vaak schommelen. En heb een goede testset besteld om ook op basis van andere waarden, zoals bijv. nitraat beter te gaan timen wanneer ik écht een waterwissel moet doen of mogelijk wat extra moet gaan toevoegen, want de nitraatwaardes blijven erg laag.
- Verschijnt BBA en volgt er steeds meer, puur door de omstandigheden op die specifieke plek
- Verschijnt BBA op een specifieke plek en breidt het zich daarna alleen lokaal verder uit waar de veroorzakende omstandigheden hetzelfde zijn
- Is het een combinatie van verschijnen door specifieke omstandigheden EN verspreidt het zich daarnaast ook onderling verder ook naar plaatsen waar de omstandigheden (bijv. CO2 niveau) anders zijn?
[...]
Ik heb 2 weken geleden 10 extra Chili Rasbora's toegevoegd, we hebben extra rustig bewogen vlak voor het aquarium, heb er bewust wat vaker rustig voor gestaan en ze zijn weer meer aan de voorkant te vindenHet mos gaat ook lekker
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gelukkig niet nummer 3, want dan zou bba en andere algen als een soort besmettelijke ziekte behandeld moeten worden waar je moeilijk vanaf komt. Terwijl de realiteit is dat als je de co2 en of stroming iets verhoogt je vrij snel van de (nieuwe) algen af bent.
Edit: oh nee wat ik nu omschrijf is meer scenario 1 natuurlijk. Ik denk dat je wel gelijk hebt met 3.dat als je een 'brandhaard' in je aquarium hebt het zich ook (een beetje?) zal verspreiden. Maar compleet uit de hand lopen zal het dan niet denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-10-2021 22:13 ]
Dan vraag ik mij af of het wel BBA was, of eerder bijv. staghorn algen, want juist bij de CO2 diffusor verwacht je dan geen CO2 gebrekde Peer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:07:
[...]
Nee nummer 2. Vandaar ook dat bba heel goed werkt als co2 gebrek indicator. Je ziet precies welke plaatsen in je aquarium te weinig co2 krijgen.
Zal als het weer terugkomt wel even een foto maken.
Ja of juist wel. De verschillen zijn wel het groots bij de diffussor. Heel lokaal is het daar behoorlijk instabiel natuurlijk als co2 af en toe aan en uit gaat.Taro schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:12:
[...]
Dan vraag ik mij af of het wel BBA was, of eerder bijv. staghorn algen, want juist bij de CO2 diffusor verwacht je dan geen CO2 gebrek
Zal als het weer terugkomt wel even een foto maken.
Check! Ook hier vooral op de difusor baardalg;de Peer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:14:
[...]
Ja of juist wel. De verschillen zijn wel het groots bij de diffussor. Heel lokaal is het daar behoorlijk instabiel natuurlijk als co2 af en toe aan en uit gaat.
:strip_exif()/f/image/gJkpVZUXQmIKaA03G8Vc4GkN.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hebben we het onlangs over gehad (nog geen week geleden volgens mij). Kans is groot dat BBA ook kans krijgt als er veel variatie in CO2 is. Bij de diffusor heb je zeer veel variatie (vanwege het on/off verhaal). Idem bij de uitstromer in het geval van een inline diffuser (zoals hier het geval is).Taro schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:12:
[...]
Dan vraag ik mij af of het wel BBA was, of eerder bijv. staghorn algen, want juist bij de CO2 diffusor verwacht je dan geen CO2 gebrek
Bij de waterwissel even schoonmaken met EasyCarbo en weer terugplaatsen. En bij planten aangetaste bladeren verwijderen. Is dat niet mogelijk dan kun je overwegen met een EasyCarbo doekje rustig onder water de bladeren af te vegen. Je kunt daar niet te lang over doen want in no-time is je doekje uitgespoeld onder water (dus van tevoren goed plannen en vlot uitvoeren).
Staghorn herken je direct en verwar je echt niet makkelijk met BBA. Staghorn ziet er echt uit als kreupelhout, struikgewas of een gewei. BBA lijkt veel meer op scheerkwastjes.
[edit] Wat @de Peer zegt dus ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 18-10-2021 09:36 ]
Ik zat op 2 / 3 per week 40% waterwissel, maar ik ga weer even terug naar wekelijks.
Plus ik voeg easy carbo toe. Geen CO2 installatie verder. Geen plek.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Het zal door co2 gebrek zijn dan.avotar schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:42:
Ik heb ook BBA. Na testjes blijkt het vooral mijn fosfaat te zijn dat wat te hoog zit.
Ik zat op 2 / 3 per week 40% waterwissel, maar ik ga weer even terug naar wekelijks.
Plus ik voeg easy carbo toe. Geen CO2 installatie verder. Geen plek.
hoge PO4 is geen bekende oorzaak voor welke alg dan ook voor zover mij bekend.
Mijn PO4 is meestal rond de 2-3 mg/L en heb nooit BBA.
:strip_exif()/f/image/iYAXnOHF34oyxKkEdayBbPf6.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou hier is zojuist weer 7 x 10 Kg CO2 afgeleverd.
Ik kies er voor om dat 1 x per 3-4 jaar in bulk te laten afleveren (en de oude weer ophalen).
Ik vind het ideaal
Ter info, ik doe dit bij goedkoopdrank.nl
36 euro per fles en ongeveer 90 euro voor service (bezorging, en de lege cilinders weer meenemen).
Omgerekend ben ik 49 euro per 10 kg CO2 kwijt, en dan worden ze dus thuis gebracht en opgehaald. Als ik voor 10 cilinders zou gaan zou dit 45 euro per fles worden, maar dat kost me te veel schuurruimte.
Volgens mij is 49 euro voor 10kg vandaag de dag best OK, heb de indruk dat CO2 ook duurder is geworden door Corona. En in dit geval is het gemak me ook wel wat waard. nooit stress over een fles die opeens leeg is.
ik doe 6-8 maanden met 1 fles.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 18-10-2021 19:48 ]
Mocht je ooit stoppen dan kun je nog een goed weekendje weg van het statiegeld.de Peer schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:27:
Ter info, ik doe dit bij goedkoopdrank.nl
36 euro per fles en ongeveer 90 euro voor service (bezorging, en de lege cilinders weer meenemen).
@Paulus07 Die flessen mogen wel liggend vervoerd worden. Je mag ze alleen niet liggend gebruiken.
[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 18-10-2021 20:26 ]
Gevuld niet nee. Maar op de foto zijn ze leeg. Achter de paal rechts zie je de nieuwe (rechtop) staan.Paulus07 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:23:
Flessen mogen toch nooit liggen?
Overigens kan het (tijdelijk) niet echt kwaad volgens mij.
Ja het is een fortuin aan statiegeld. 840 euro..HuismAndré schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:25:
[...]
Mocht je ooit stoppen dan kun je nog een goed weekendje weg van het statiegeld.
Mooie buffer als de nood aan de man komt
Haha mijn vriendin is gelukkig ook erg blij met het aquarium, en maakt geen probleem van de flessen.JME schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:11:
@de Peer respect, ik zou hier thuis de grootste heibel krijgen
Ik ga overigens 1 fles aansluiten op een sodastream apparaat. Dus kan d'r altijd nog omkopen met zelfgemaakte frisdrank
En 1 van de grote hout structuren is gaan drijven. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Gaat spiderwood na verloop van tijd alsnog zinken of toch proberen vast te lijmen met aquascape secondenlijm?
Spiderwood moet een paar weken onder water vast gehouden worden dan gaat het wel zinken.
Ik heb diverse t stukjes en 2 kranen gebruikt. Die lijken goed strak te zitten, maar ik vind het wat tricky met water. Op de pomp zit nog een soort draaiplug?. Kan ik zoiets ook op alle losse onderdelen vastmaken? Hoe kan dat het beste?
:strip_exif()/f/image/PxTcACU5X12p3fcaFF3rSHaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds zaterdag zwemmen er 16 vuur tetra's rond. Volgens mij hebben ze het wel naar hun zin
Over een poosje op zoek naar een koppeltje honing gourami's. En zoek eigenlijk nog een soort voor op de bodem. Ik heb grind dus corydoras gaan het niet worden, zijn er eigenlijk wel bodemlaag vissen die bij grind kunnen? Of kan ik beter als de boel helemaal stabiel is een zooitje garnalen doen?
Als het grind niet te scherp is, kijk eens naar de pangio soortjes. Pangio Kuhlii zal je het meeste tegenkomen, maar de Oblongata of Semicincta zijn ook nog wel te vinden in de betere aquariumzaken. Zijn absoluut niet je stereotype aquariumvis, het zijn rare slangetjes die overal doorheen kronkelen, maar qua gedrag zijn ze echt ontzettend leuk.AnnaAnjo schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:07:
[Afbeelding]
Sinds zaterdag zwemmen er 16 vuur tetra's rond. Volgens mij hebben ze het wel naar hun zinze zijn niet zo mooi rood maar ze zijn al iets meer bij gekleurd dan toen ze er net in zaten, dus hopelijk trekt dat nog een beetje bij.
Over een poosje op zoek naar een koppeltje honing gourami's. En zoek eigenlijk nog een soort voor op de bodem. Ik heb grind dus corydoras gaan het niet worden, zijn er eigenlijk wel bodemlaag vissen die bij grind kunnen? Of kan ik beter als de boel helemaal stabiel is een zooitje garnalen doen?
Grind is niet overdreven scherp maar denk wel te scherp voor kuhlli's die preferen echt zand volgens mij.SmurfLink schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:53:
[...]
Als het grind niet te scherp is, kijk eens naar de pangio soortjes. Pangio Kuhlii zal je het meeste tegenkomen, maar de Oblongata of Semicincta zijn ook nog wel te vinden in de betere aquariumzaken. Zijn absoluut niet je stereotype aquariumvis, het zijn rare slangetjes die overal doorheen kronkelen, maar qua gedrag zijn ze echt ontzettend leuk.
Het eerste schimmel is al zichtbaar op de spiderwood (zie foto 1).
:strip_exif()/f/image/05L7Xb6AANPk3dgGuxLdOhWB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het water is nog troebel, maar dat wordt na verloop beter had ik begrepen.
:strip_exif()/f/image/XzLVEKQMsIvTqwRp6XAPagLM.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht iemand nog een adres hebben waar ze clithon gewei slakken op voorraad hebben, dan hoor ik het erg graag!
P.s.
Er komt nog weeping moss op de takken en een paar midground plantjes in de bak!
[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 21-10-2021 20:00 ]
Er staat een groot stuk hout een eindje voor de inlaatsleufjes en daar zou ik vrijwel onzichtbaar de diffuser nog tussen kunnen zetten. Wel aan de buitenkant van het filter dus. In het filter is weinig ruimte over, omdat daar ook de heater al zit.
Nou. Als ie onderwater zuigt dan wordt dat volgens mij een heel ander verhaal (bij vloeistof-vloeistof gaat het in ieder geval prachtig weet ik uit eigen ervaring). Ik zou overwegen het toch eens te proberen. Kost je niks.JME schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:33:
Creatief!! Maar helaas zorgt die meegeleverde O2 “diffuser” voor zulke grote bellen dat ze binnen 15cm allemaal al weer aan de oppervlakte zijn. Dat wil ik liever niet met mijn CO2.
wortelhout, slagtanden en kienhout, zal allemaal afgeven. Je kan de kleur eruit filteren door actieve koolstof in je filter te doen. Maar ontkomen zal je er niet aan. Na een tijdje stopt het vanzelf, paar waterwissels.TweakerVincent schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:15:
Weet iemand een shop waar ik hout kan kopen dat zinkt EN niet afgeeft? (ofwel klaar gemaakt is)? Liefst met vertakkingen enzo. Soort wortel oid
Als ik actief kool gebruik is het dan echt minimaal of blijf je zo’n lichtbruine waas zien?SmurfLink schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:21:
[...]
wortelhout, slagtanden en kienhout, zal allemaal afgeven. Je kan de kleur eruit filteren door actieve koolstof in je filter te doen. Maar ontkomen zal je er niet aan. Na een tijdje stopt het vanzelf, paar waterwissels.
Geen idee hoe sterk het werkt, heb zelf gewoon een licht kleurtje in m'n bak gehad voor een paar waterwissels. Daarna zie je het al niet meer.TweakerVincent schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:21:
[...]
Als ik actief kool gebruik is het dan echt minimaal of blijf je zo’n lichtbruine waas zien?
Het is natuurlijk wel praktischer om het hout eerst in een emmer met een steen erop te laten weken... dan is het ergste er al uit voor het je bak in gaat.
Nee die zijn er voor zover ik weet niet. Dat zou je namelijk nat moeten verkopen en zij moeten het nat bewaren. Dat is een stuk duurder en onpraktischer dan hout droog in bulk verkopen.TweakerVincent schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:25:
ok maar mijn vraag was of er winkels zijn die kant en klaar hout verkopen, ik snap dat het bruin wordt anders.
Edit: Google eens op “ingewaterd kienhout”. Krijg je zowaar de ene link na de andere!
[ Voor 24% gewijzigd door JME op 22-10-2021 19:31 ]
Nu heb ik een nieuwe Betta en vandaag merkte ik op dat zijn vin beschadigd was, ik zelf vermoed dat ie mot heeft gehad met één van de vrouwtjes. Maar ook vinrot speelt door mijn hoofd, alleen heb ik dat nooit gezien.
Op de foto zie je (hopelijk) goed dat het middelste gedeelte van de staartvin wel lijkt afgeknipt.. Lijkt dit op vinrot?

Gewoon een kelkje erboven. Garnalen tegenhouden zal bij jonkies wel moeilijk worden. Volwassenen zijn sterk genoeg maar die kleintjes die gaan wellicht vastzitten in de slang. Maar hoe doe je dat bij je filter? Immers die kleintjes gaan ook vaak vastzitten in het filter.JME schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:00:
OK, wil ik best proberen. Hoe zie je dat afvangen van het “bruiswater” voor je? Liefst op zo’n manier dat de vuurgarnalen niet worden meegezogen
Je vriend in dit geval is Seachem Purigen. Dat haalt echt alle kleuring uit het water. Ik stop een paar catappabladeren in per maand in het aquarium en heb er een stevig stuk hout in. Water is kristalhelder.TweakerVincent schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:21:
[...]
Als ik actief kool gebruik is het dan echt minimaal of blijf je zo’n lichtbruine waas zien?
Je stopt zo'n zakje gewoon in het laatste filterbakje. Plaatsing is totaal niet kritisch zolang het de doorstroming maar niet kan blokkeren. Bij mij bungelt zo'n zakje gewoon ergens achter m'n Hamburger Mattenfilter.
https://www.aquaplantsonl...purigen-100-ml-zakje.html
[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 22-10-2021 20:45 ]
[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 22-10-2021 23:18 ]
Thanks man!! Ga ik research naar doen. Geen gezicht om een bruin aquarium te hebben weken/maandenlang. In het verleden ervaring mee helaasHuismAndré schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:28:
[...]
Je vriend in dit geval is Seachem Purigen. Dat haalt echt alle kleuring uit het water. Ik stop een paar catappabladeren in per maand in het aquarium en heb er een stevig stuk hout in. Water is kristalhelder.
Je stopt zo'n zakje gewoon in het laatste filterbakje. Plaatsing is totaal niet kritisch zolang het de doorstroming maar niet kan blokkeren. Bij mij bungelt zo'n zakje gewoon ergens achter m'n Hamburger Mattenfilter.
https://www.aquaplantsonl...purigen-100-ml-zakje.html
Strijker rotterdam. Stukken hout zitten nat in een plastic zak. Nadeel je kan het hout niet goed beoordelen. De winkel zal het zelf ergens inslaan dus zullen vast meer winkels zijn.TweakerVincent schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:15:
Weet iemand een shop waar ik hout kan kopen dat zinkt EN niet afgeeft? (ofwel klaar gemaakt is)? Liefst met vertakkingen enzo. Soort wortel oid
En wanneer moet hier echt mee begonnen worden? Verandert de pH nog tijdens de opstart? Dacht dat aquaria over het algemeen iets zuurder werden na een (lange) periode.
Waterhardheid is tussen de 7 en 8.
Ph verlagen doe je door co2 toe te voegen. Daarnaast zijn de gekozen vissen vast geen wildvang maar lekker doorgefokt waardoor ze al gewend zijn aan water met hogere ph.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:06:
Het water wordt al iets helderder. Echter, de pH is nog netjes 7, net zoals het kraanwater. Nu prefereren o.a. de ramirezi en gourami een iets zuurder water van rond de 6. Wat is de meest 'gecontroleerde' en effectieve manier om de pH verlaagd te krijgen? Er wordt CO2 toegevoegd overigens en een voedingsbodem.
En wanneer moet hier echt mee begonnen worden? Verandert de pH nog tijdens de opstart? Dacht dat aquaria over het algemeen iets zuurder werden na een (lange) periode.
Ik zou niet alles geloven wat men schrijft. Vaak is dit simpelweg gebaseerd op de vindplaats in de natuur van deze vissen. Dat wil niet per se zeggen dat de vissen dit nodig hebben.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:06:
Nu prefereren o.a. de ramirezi en gourami een iets zuurder water van rond de 6.
pH is een overgewaardeerde factor/waarde in de aquariumwereld die we toevallig goed kunnen meten, dat wil niet zeggen dat we er ook wat mee moeten.
Vaak richt je meer schade aan juist door met middeltjes aan de slag te gaan. Wordt de bak instabiel van.
Voor de planten wil je wel een bepaald CO2 gehalte realiseren. Daaruit volgt een bepaalde pH waarde. So be it :-). Niet te veel nadruk op leggen en gewoon goed kijken naar je planten en vissen, en algen.
[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 23-10-2021 11:11 ]
Gebruik je CO2 of gebruik je een CO2 "vervanger" zoals Easy Carbo?Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:06:
Het water wordt al iets helderder. Echter, de pH is nog netjes 7, net zoals het kraanwater. Nu prefereren o.a. de ramirezi en gourami een iets zuurder water van rond de 6. Wat is de meest 'gecontroleerde' en effectieve manier om de pH verlaagd te krijgen? Er wordt CO2 toegevoegd overigens en een voedingsbodem.
Een aquarium zal, naarmate het ingedraaid raakt, zelf een beetje verder verzuren. Dit wordt veroorzaakt door rottende planten en vrijkomende tanines uit bijvoorbeeld catappabladeren, hout e.d.
Weet je zeker dat het kraanwater een pH van 7 heeft bij een KH van 7-8? Dat lijkt mij aan de zure kant, waterbedrijven sturen vaak aan op een pH richting de 8 (om oplossen van koperen waterleidingen e.d. te voorkomen).
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 23-10-2021 11:57 ]
Nu ik ook meer over de antenne baarsjes aan het lezen ben, begint het in mijn ogen, ondanks het enthousiasme van mijn vrouw, een steeds slechter plan te worden. De pH is 1 ding, territoriaal en eten garnalen/slakken... Heeft 1 van jullie toevallig dit soort vissen in hun aquarium?
De NH3, NO2 en NO3 waarden beginnen ondertussen flink op te lopen. Er lijkt ook al behoorlijk wat slijm/biofilm te vormen op de hardscape. Volgens de tropica app zou je nu op dag 3 al algeneters en garnalen toe moeten voegen. Nu is het mij zeer duidelijk dat ik er echt nog geen garnalen in moet gooien, maar hoopte wel alvast een paar slakjes bij de hand te hebben om niet een compleet overwoekerd aquarium te hebben over anderhalve week.
Vreemd genoeg is er op dit moment echt nergens in Nederland gewei slakken/Clithon slakken te verkrijgen. Ik zit er over na te denken om wat uit Duitsland te laten komen. Kan ik deze eventueel even tijdelijk in een separaat bakje houden totdat de nitriet piek voorbij is met een algen tabletje als voedsel? Of is dit ook weer een slecht idee?
[ Voor 6% gewijzigd door Bowen_HAFX op 23-10-2021 12:04 ]
Mooi gevuld met planten. De stenen liggen er wel een beetje bij als een "hier een, hier een, hier een, netjes verdeeld". Je zou eventueel kunnen kijken of je de stenen kunt groeperen op 1/3 vanaf rechts gerekend (op 1/3 vanaf links heb je al je mooie stuk hout). Daarna nog kijken of je een paadje naar achteren kunt maken met een laagblijvende plant (krijg je wat diepte erbij). Zie ook diverse sites met uitleg over zichtlijnen.
Corydora's kunnen wel op grind alleen kunnen ze dan niet grondelen (en da's nou juist zo'n mooi gezicht). Belangrijk is wel dat het grind niet scherp is (want dan kunnen ze gewond raken). Geldt overigens ook, in mindere mate, voor de stenen. Garnalen zijn ook geweldig. Vuurtjes kunnen wel wat hebben (en zijn super goedkoop). Crystal Reds zijn wat gevoeliger (maar IMO ook mooier, actiever en meer zichtbaar).Over een poosje op zoek naar een koppeltje honing gourami's. En zoek eigenlijk nog een soort voor op de bodem. Ik heb grind dus corydoras gaan het niet worden, zijn er eigenlijk wel bodemlaag vissen die bij grind kunnen? Of kan ik beter als de boel helemaal stabiel is een zooitje garnalen doen?
Die app zou ik direct weggooien dan.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:02:
Volgens de tropica app zou je nu op dag 3 al algeneters en garnalen toe moeten voegen. Nu is het mij zeer duidelijk dat ik er echt nog geen garnalen in moet gooien, maar hoopte wel alvast een paar slakjes bij de hand te hebben om niet een compleet overwoekerd aquarium te hebben over anderhalve week.

Je bak gaat echt niet overwoekeren in 2 weken tenzij je 'm volgooit met voer zonder dat iemand het opeet. Meestal krijg je bij de plantjes nog wel wat ongenode poelslakjes, zo niet kan je idd proberen leukere slakken te vinden.
Was ik ook al aan het schrijven (maar dus maar weer gewist). Overigens wel raar dat er NH3 gemeten wordt in een bak met planten. Planten zijn namelijk dol op NH3 en zetten dat graag om in biomassa (de zgn verkortte kringloop). Lijkt er toch op dat het enten uit een oud filter niet gelukt is én dat de planten nog niet aangeslagen zijn.JME schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:11:
Zolang je nog NH3 en NO2 meet zou ik geen dieren in de bak doen. Dat spul is gewoon giftig. Ik weet dat Tropica iets anders adviseert, maar zij zijn van de flora en niet van de fauna. Ze schrijven zelf ook niet voor niets dat ze weten dat het in sommige landen niet eens zou mogen.
In een opstartend aquarium ook altijd (veel) echte waterplanten gebruiken (die herken je aan het feit dat ze er boven water bijhangen als een natte vaatdoek). Reden dat dit bij de opstart zo belangrijk is, is voor die korte kringloop. De mooiere plantjes (vrijwel altijd moerasplantjes) zijn namelijk in het begin nog druk aan het worstelen met de overgang van bovenwaterleven naar onderwaterleven (en nemen sowieso bijna niets op uit de waterkolom).
Zet je bak vol Belgisch groen en volgens mij zul je binnen een dag geen NH3 meer meten. NO2 zal wat langer duren (daar kunnen planten niks mee en zal dus echt door bacteriën verwerkt moeten worden naar NO3). Ik hou zelf ook na het indraaien altijd minimaal 1 bosje snelgroeiers (die ik daarna goed kort hou). Die snelgroeiers zijn ook een goede indicator. Mist er namelijk iets aan voeding dan zie je dat bij een snelgroeiers binnen dagen (terwijl de tragere plantjes weken nodig hebben voordat ze gaan klagen).
Zijn slakken minder gevoelig voor nh3 en no2 waarden? Kan hier nergens iets over vinden.SmurfLink schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:13:
[...]
Die app zou ik direct weggooien dan.Nooit vissen in je opstartfase erin doen! Het kan wel maar dan vergiftig je ze moedwillig. Terwijl je ook gewoon 3 weken geduld kan hebben en daarna leuke dieren te doen.
Je bak gaat echt niet overwoekeren in 2 weken tenzij je 'm volgooit met voer zonder dat iemand het opeet. Meestal krijg je bij de plantjes nog wel wat ongenode poelslakjes, zo niet kan je idd proberen leukere slakken te vinden.Ik heb zelf slak-etende slakken gezien dr nogal wat poelslakjes kwamen. Dat zijn ook leuke beestjes om te zien met hun slurfjes.
Ramirezis zijn redelijk watjes voor cichliden. Maar het blijven dus wel cichliden, dus wel wat territoriaal, tijdens broeden vooral.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:02:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben er vrij zeker van dat de waarden kloppen. Is een dorpje tussen Arnhem en Nijmegen inter referentie. Ik was ook niet erg enthousiast over zo druk met de pH bezig te zijn en extra middeltjes erin te gooien, dus fijn om dit ook van de experts te horen te krijgen
![]()
Nu ik ook meer over de antenne baarsjes aan het lezen ben, begint het in mijn ogen, ondanks het enthousiasme van mijn vrouw, een steeds slechter plan te worden. De pH is 1 ding, territoriaal en eten garnalen/slakken... Heeft 1 van jullie toevallig dit soort vissen in hun aquarium?
De NH3, NO2 en NO3 waarden beginnen ondertussen flink op te lopen. Er lijkt ook al behoorlijk wat slijm/biofilm te vormen op de hardscape. Volgens de tropica app zou je nu op dag 3 al algeneters en garnalen toe moeten voegen. Nu is het mij zeer duidelijk dat ik er echt nog geen garnalen in moet gooien, maar hoopte wel alvast een paar slakjes bij de hand te hebben om niet een compleet overwoekerd aquarium te hebben over anderhalve week.
Vreemd genoeg is er op dit moment echt nergens in Nederland gewei slakken/Clithon slakken te verkrijgen. Ik zit er over na te denken om wat uit Duitsland te laten komen. Kan ik deze eventueel even tijdelijk in een separaat bakje houden totdat de nitriet piek voorbij is met een algen tabletje als voedsel? Of is dit ook weer een slecht idee?
Overigens zijn Ramirezis, allemaal en niet alleen de niet wildkleur vormen, ontzettend doorgefokt en zwak, en leven ze doorgaans niet lang.
Neefje Microgeophagus altipinosa is dan wel weer een aanrader.
Ik heb ook antennebaarsjes en ook hiervoor jarenlang gehad. Erg leuke en mooie vissen.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:02:
De pH is 1 ding, territoriaal en eten garnalen/slakken... Heeft 1 van jullie toevallig dit soort vissen in hun aquarium?
Ze zijn niet echt territoriaal hoor. Ik vind ze vrij mild vergeleken met andere cichliden
Ik heb ze nog nooit een garnaal of slak zien eten.
En zoals eerder gezegd geloof die pH verhalen niet. pH is een getalletje.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-10-2021 12:28 ]
Ja slakken zijn veel minder gevoelig, gezien het weekdieren zijn. Die kunnen in veel slechtere omstandigheden in het wild ook overleven, ze kunnen zelfs met de post gestuurd worden! Sluiten simpelweg hun huisje af met film en wachten tot de omstandigheden beter worden. Daarom pak je vaak opstart met slakken, ze vervuilen amper, eten de troepjes alvast op en starten wel met hun kleine vervuiling de stikstofcyclus op. Ze kunnen de nitrietpiek prima hebben (huisje afsluiten, wachten tot de bacteriën de boel hebben opgepakt). Vaak zie je ze nog gewoon doodleuk rondwandelen tijdens de nitrietpiek.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:22:
[...]
Zijn slakken minder gevoelig voor nh3 en no2 waarden? Kan hier nergens iets over vinden.
Het zijn stiekem nog best wel leuke dieren ook.
Ph is een getalletje ? Toch echt een exacte wetenschap volgens de scheikunde les. Daarnaast ook erg belangrijk in de aquariumhobby. Dat het voor vissen vaak te verwaarlozen is omdat ze in ander water gekweekt worden maak het niet maar gewoon een getalletje. Gooi maar is een stel garnalen van ph8 in ph6 water, leven ze de volgende dag niet meer.de Peer schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:26:
[...]
Ik heb ook antennebaarsjes en ook hiervoor jarenlang gehad. Erg leuke en mooie vissen.
Ze zijn niet echt territoriaal hoor. Ik vind ze vrij mild vergeleken met andere cichliden
Ik heb ze nog nooit een garnaal of slak zien eten.
En zoals eerder gezegd geloof die pH verhalen niet. pH is een getalletje.
[ Voor 6% gewijzigd door NLKornolio op 23-10-2021 17:11 ]
Uiteraard is de pH bepalen een exacte wetenschap. Maar de vraag is meer in hoeverre de vissen gevoelig zijn voor kleine variaties in pH. Hier houdt de exacte wetenschap wel op en dit bedoelde @de Peer als ik het goed interpreteer.NLKornolio schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:08:
[...]
Ph is een getalletje ? Toch echt een exacte wetenschap volgens de scheikunde les. Daarnaast ook erg belangrijk in de aquariumhobby. Dat het voor vissen vaak te verwaarlozen is omdat ze in ander water gekweekt worden maak het niet maar gewoon een getalletje. Gooi maar is een stel garnalen van ph8 in ph6 water, leven ze de volgende dag niet meer.
Er worden statements gedaan dat dieren veel minder lang leven, maar dit zijn natuurlijk niet wetenschappelijk gegronde bewijzen. Als iemand zich niet druk maakt om de pH, verwaarlozen ze wellicht ook andere aspecten, mogelijk stress door andere factoren, wat resulteert in verkorte levensduur. Dit zijn dus ongecontroleerde experimenten.
Van pH 8 naar 6 lijkt mij vrij veel, bovendien van basisch naar zuur. Maar goed, ik ben zeker geen expert en wil wel graag goed voor mijn huisdieren zorgen.
:strip_exif()/f/image/C9Ak18Xi9Lfjh8aUurshp6F2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UlP6nEd4Ax23dWRlNqJBLawZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh ja, die uitstroom van het filter is inderdaad zo krom als maar zijn kan
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Mooi hout trouwens! De vele zichtbare wortels van de plantjes vind ik eerlijk gezegd dan wat minder…
Zelf momenteel niks te posten, vissen zijn uit logeren op een fantastisch adres, pearsei hebben jongen, over een paar maanden is mijn bak weer gereed in mijn nieuwe huis en zal ik een foto plaatsen van de nieuwe inrichting.
Ik woon in Eindhoven dus das me iets te ver rijden. Coenen in Best (paar minuten knorren) krijgt ze als het goed is komende week weer binnen dus daar kan ik wel even op wachten. De wortels is wel met opzet gedaan. In mijn vorige bak had ik ze ook zo en ik vond de naar beneden groeiende wortels wel een leuk effect hebben. Maar smaken verschillen natuurlijk:)JME schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:53:
@boomr waar woon je? Zag onlangs nog meerdere potjes Kedagang bij Zoo & Zo in Ede.
Mooi hout trouwens! De vele zichtbare wortels van de plantjes vind ik eerlijk gezegd dan wat minder…
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Het gaat er natuurlijk ook nog anders uitzien als het gaat groeien.
Precies dit ja. Het is volgens mij niet zo zeer de zuurgraad zelf die eventueel een probleem is,maar meer de pH als indicator voor andere gehaltes en watersamenstelling of algemene staat van de bak. Vissen /garnalen overwennen is vaak wel een goed idee bij grote verschillen.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:00:
[...]
Uiteraard is de pH bepalen een exacte wetenschap. Maar de vraag is meer in hoeverre de vissen gevoelig zijn voor kleine variaties in pH. Hier houdt de exacte wetenschap wel op en dit bedoelde @de Peer als ik het goed interpreteer.
Er worden statements gedaan dat dieren veel minder lang leven, maar dit zijn natuurlijk niet wetenschappelijk gegronde bewijzen. Als iemand zich niet druk maakt om de pH, verwaarlozen ze wellicht ook andere aspecten, mogelijk stress door andere factoren, wat resulteert in verkorte levensduur. Dit zijn dus ongecontroleerde experimenten.
Van pH 8 naar 6 lijkt mij vrij veel, bovendien van basisch naar zuur. Maar goed, ik ben zeker geen expert en wil wel graag goed voor mijn huisdieren zorgen.
Dit zie je ook vaak bij nitraat. Veel mensen denken dat een hoge NO3 waarde slecht is. Dit is echter niet zo. Maar in een slecht verzorgde bak heb je vaak hoge ammonium en NO3 gehaltes waardoor sommigen een hoge NO3 met een 'slechte bak' zijn gaan associëren terwijl ammonium eigenlijk de boosdoener was,of andere stoffen met een te hoog gehalte door te weinig verversen.
Een arend in de dierentuin overleefd het ook maar zou die het naar zijn zin hebben. Als we dan toch dieren houden laten we het dan proberen naar hun zin te maken.de Peer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:16:
[...]
Precies dit ja. Het is volgens mij niet zo zeer de zuurgraad zelf die eventueel een probleem is,maar meer de pH als indicator voor andere gehaltes en watersamenstelling of algemene staat van de bak. Vissen /garnalen overwennen is vaak wel een goed idee bij grote verschillen.
Dit zie je ook vaak bij nitraat. Veel mensen denken dat een hoge NO3 waarde slecht is. Dit is echter niet zo. Maar in een slecht verzorgde bak heb je vaak hoge ammonium en NO3 gehaltes waardoor sommigen een hoge NO3 met een 'slechte bak' zijn gaan associëren terwijl ammonium eigenlijk de boosdoener was,of andere stoffen met een te hoog gehalte door te weinig verversen.
Zeker! Maar dan wel op basis van feiten en geen ongefundeerde aannames.NLKornolio schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 02:55:
[...]
Een arend in de dierentuin overleefd het ook maar zou die het naar zijn zin hebben. Als we dan toch dieren houden laten we het dan proberen naar hun zin te maken.
Zou die arend niet liever drinkwater hebben met een PH van 8 als dat in zijn biotoop het meest voorhanden is? Of is kraanwater prima?
Het sturen naar een bepaalde pH moet geen doel op zich zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 24-10-2021 11:24 ]
Ik denk dat het weinig kwaad kan. Het gaat om een aantal druppels per week per aquariumhouder.JME schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:39:
Ik zat eens op de achterkant van mijn testkoffer te kijken en zag daar enkele spannende pictogrammen staan. Hoe (on)verantwoord is het eigenlijk om na het testen de buisjes gewoon in de gootsteen om te spoelen?
En als het echt niet kan zouden ze dat wel duidelijk aan mogen geven op de verpakking.
Daarnaast zijn het waarschuwingssymbolen voor wat er in de flesjes zit. Zodra je je watertests gaat doen, reageren de chemicalieën met elkaar waardoor je uiteindelijk (grotendeels) iets anders door je gootsteen spoelt dan wat er in de flesjes zat.de Peer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:41:
[...]
Ik denk dat het weinig kwaad kan. Het gaat om een aantal druppels per week per aquariumhouder.
En als het echt niet kan zouden ze dat wel duidelijk aan mogen geven op de verpakking.
Denk bv. maar aan natrium en chloor -- ieder op zich absoluut geen fijne stofjes. Maar als natriumchloride is het gewoon tafelzout.
Wie weet wat je precies door je gootsteen wegspoelt nadat je je watertesten hebt gedaan
(als je naspoelt met water dan verdun je het sowieso ook nog eens een hoop)
[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 24-10-2021 11:58 ]
[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 24-10-2021 12:43 ]
Vriendin heeft op het zelfde grind corydoras gehad en die raakte al hun voelharen kwijt dus ik ga geen corydoras doen.HuismAndré schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:12:
[...]
Mooi gevuld met planten. De stenen liggen er wel een beetje bij als een "hier een, hier een, hier een, netjes verdeeld". Je zou eventueel kunnen kijken of je de stenen kunt groeperen op 1/3 vanaf rechts gerekend (op 1/3 vanaf links heb je al je mooie stuk hout). Daarna nog kijken of je een paadje naar achteren kunt maken met een laagblijvende plant (krijg je wat diepte erbij). Zie ook diverse sites met uitleg over zichtlijnen.
[...]
Corydora's kunnen wel op grind alleen kunnen ze dan niet grondelen (en da's nou juist zo'n mooi gezicht). Belangrijk is wel dat het grind niet scherp is (want dan kunnen ze gewond raken). Geldt overigens ook, in mindere mate, voor de stenen. Garnalen zijn ook geweldig. Vuurtjes kunnen wel wat hebben (en zijn super goedkoop). Crystal Reds zijn wat gevoeliger (maar IMO ook mooier, actiever en meer zichtbaar).
Die stenen liggen bij design zo haha aan de rechterkant ligt al een stapeltje stenen maar die zijn zo onder de planten dat je ze bijna niet zie, die andere zijn tijdelijke stenen die ik afentoe vol met alg laat groeien voor de slakken die er in zitten
Bedankt voor het advies maar ik vind mijn bak leuk zo
Tzt gooi ik er wel wat garnaaltjes bij in
Het idee was om uiteindelijk wel een CO2 systeem aan te schaffen maar eerst eens wat kennis en ervaring opdoen. Gister bracht mijn schoonpa een (hervulbare) CO2 fles mee want het zou anders amper groeien die plantjes... tja

Ben nu online wat aan het rondkijken en was benieuwd of hier iemand de regelgever unit heeft van CO2ART? Zie dit merk veel voorbij komen bij reviews en op inspiratie sites.
Of misschien een ander merk dat is aan te raden? Dan weet ik wat ik mezelf dit jaar met kerst cadeau ga doen.
Foto update; van gisteravond voor de kleine schoonmaak sessie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/95oC3RViiA3j8WTYDXcjfXfQ.jpg?f=user_large)
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Dit topic is gesloten.