Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.535 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-06 01:09
HuismAndré schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:15:
[...]

Nou... Maak daar maar kacheltje van. Ik monitor mijn 125 liter ADM Fusion bakje nu een paar maanden en pas nu begint hij een beetje substantieel energie te gebruiken. Momenteel zit ik op 0,5kWh per dag, in de zomer was dat nog geen 0,3kWh per dag. Dat produceert een stilzittend mens in een uur (dus echt een iniemini kacheltje).

[edit]Getalletjes even opgezocht in Home Assistant. Was iets hoger dan ik me herinnerde (0.3kWh per dag 's zomers, momenteel zo'n 0.5kWh per dag).
Dat klinkt zeer aannemelijk. Maar het is goed om in het achterhoofd te houden dat die 0.5~1kWh ook je huis warm houdt in de winter en anders dus in gas stookkosten waren gaan zitten.

Een collega van mij vond daarom de LED lampen energie besparing zo overdreven. In de winter verwarmen de gloeilampen je huis, dus die 40 extra Watt vermogen is niet 'verloren'. In de zomer wel natuurlijk, maar dan heb je ook weer minder de lampen aan.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:47

JME

zeg maar Jamie

TweakerVincent schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:03:
Het gaat niet om kosten. Ik wil graag weten hoeveelheid stroomverbruik. Heb genoeg geld ;)
Wat leuk voor je :)
Ik vermoed dat je ons op het verkeerde been hebt gezet met deze:
TweakerVincent schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:51:
Hoeveel watt verbrand ik ongeveer? Dus verwarming licht pomp etc. 350 liter dus

Dit ivm stijging kwh prijs
Als het met prijsstijgingen te maken heeft, dan zouden mensen zomaar kunnen denken dat het je om de kosten gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
JME schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 07:43:
[...]

Wat leuk voor je :)
Ik vermoed dat je ons op het verkeerde been hebt gezet met deze:

[...]

Als het met prijsstijgingen te maken heeft, dan zouden mensen zomaar kunnen denken dat het je om de kosten gaat ;)
Is meer interesse, heb het nooit gemeten vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Eergisteren 10 extra Boraras Brigittae gehaald en aan de groep toegevoegd. De nieuwe vissen zwommen mooi door de hele bak, waar de oude zich nog bleven verstoppen achter het hout (zie eerdere bericht ivm kleine kinderen die op bezoek waren en op het aquarium hadden staan slaan). Gisteren en vandaag zie ik steeds meer activiteit vlak voor het glas, hopelijk zet deze trend door en vanaf nu weren wij kleine kinderen in huis :)
HuismAndré schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:38:
[...]

Schuur het zand tussen je polsen (onderkant op onderkant uiteraard). Als dat na een seconde of wat onprettig wordt dan is het zand te scherp.
Wordt wel warm, maar niet onprettig, bedankt voor de tip. Het zand is dus prima voor Corydoras Pygmaeus, woensdag komen er weer nieuwe bij de LFS binnen. Ze raden er 5-7 aan voor dit aquarium, denk dat ik woensdag 6 op ga halen, toch wel leuk.

Even terugkomen op een opmerking van een tijd geleden:
HuismAndré schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:26:
Overigens zag ik dat de Clithon sp. eigenlijk vrij hard water nodig heeft (KH 5 of hoger, pH 7 of hoger). Ik heb een tijdje appelslakken gehad die ook wat harder water nodig hadden. Die slakken kregen allemaal gaatjes in het slakkenhuis (en daarna gingen de garnalen met ze aan de haal). Als je ook vrij zacht water hebt, zou ik de huisjes van de slakken goed in de gaten houden.
Ik heb de 3 Clithon Corona slakken nu 2,5 maanden, leven alle drie nog en de huisjes zien er prima uit. Dus werkt prima met deze waterwaarden. Heb ze overigens ook nog nooit "op hun pootjes" moeten zetten, ze redden zichzelf vooralsnog prima.

De Nerite slak zie ik overigens overdag nooit meer, maar als de lichten uitgaan dan wordt die actief. Wat een enorm apparaat is dat geworden zeg in 6 maanden, die kan blijkbaar meer dan voldoende eten vinden :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mijn nieuwe bak staat nu zo'n anderhalve week in te draaien en ik ben eens wat waterwaardes gaan testen. In een deel van de bak zit soil, de rest is zand (onderling gescheiden uiteraard). Hardscape bestaat uit hout en lavarock. Licht is ca. 20 lumen per liter, momenteel 6,5 uur per dag (begonnen met 6). Ik voeg CO2 toe (nieuw terrein voor mij) en heb de checker stabiel op groen staan. Tot slot heb ik een filterspons uit een draaiende bak uitgeknepen in de nieuwe. Er staan diverse plantjes in, waaronder natuurlijk wat snelgroeiend spul, en de boel groeit als kool. Vis is op dit moment uiteraard nog niet in beeld.

Nu meet ik de volgende waterwaarden waar ik graag wat blikken van buiten op zou hebben:
pH = 7
KH = 3
GH = 3
NO2 < 0,5
NH3 = 0
NO3 = 20
PO4 = 0
Fe = 0,4

Dit zijn mijn eerste stappen met CO2 en soil, dus ik weet nog niet helemaal wat ik moet verwachten en waar ik op moet mikken.
Die pH van 7 klinkt logisch, want daarop heb ik zelf gemikt met de groene CO2-checker.
Die KH en GH van 3 lijken me laag, zou dat komen door de CO2 of is dat gewoon gebruikelijk bij een nieuwe start?
Een beetje NO2 is logisch bij een nieuwe bak, de indraaiperiode is pas net begonnen. In combinatie met de NH3 van 0 lijkt me dat vooral een teken dat de bacteriën uit het oude filter aan het werk zijn. De piek zal nog wel komen.
NO3 van 20 vind ik hoog in dit stadium, zeker omdat er ook nog NO2 is. De PO4 van 0 lijkt me dan juist weer laag. Iemand daar gedachten over?
Fe van 0,4 tot slot herken ik niet, dat komt niet van mij. Zou dat uit de soil en/of de lava komen, of zit dat gewoon in het kraanwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Wat zijn de waarden als het water direct uit de kraan komt? Dan kan je mooi vergelijken wat de invloed van de in het aquarium aanwezige spullen erop heeft.

pH 6.8-7 is vrij normaal, helemaal met CO2, lijkt mij prima.
KH/GH zijn laag inderdaad, maar hoe lang zit dit water er al in? Deze waarden kunnen afnemen als het water er langer in zit.
Fe: In soil zit ook ijzer, een veel toegepaste truc om soil dat bijv. op zand ligt te verwijderen is door er met een magneet langs te gaan :)

Ik zou het gewoon nog even aankijken, zijn volgens mij geen hele vreemde waarden. Helemaal na het goed indraaien en daarna een toekomstige waterwissel zal dit allemaal wel prima in orde komen, mits het water uit de kraan niet heel vreemd is :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mijn kraanwater is prima, dat gebruik ik al jaren in mijn oude bak. Eigenlijk kan ik vooral de lage hardheid niet plaatsen (bak staat net anderhalve week) en het ijzergehalte. Ik neem aan dat de PO4 vanzelf komt met de toekomstige bewoners en plantenvoeding, al hoop ik wel dat dan de NO3 niet de pan uit rijst als die nu al zo hoog is. We wachten het af…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:22:
Mijn kraanwater is prima, dat gebruik ik al jaren in mijn oude bak. Eigenlijk kan ik vooral de lage hardheid niet plaatsen (bak staat net anderhalve week) en het ijzergehalte. Ik neem aan dat de PO4 vanzelf komt met de toekomstige bewoners en plantenvoeding, al hoop ik wel dat dan de NO3 niet de pan uit rijst als die nu al zo hoog is. We wachten het af…
Laat die No3 maar lekker de pan uit rijzen hoor. Dat kan geen kwaad. mijn aquarium draait ook wel eens een paar maanden op 50-100 mg/L.

Lekker voor de plantjes. En minder kans dat het een keer op raakt en de 0 aan tikt, waarna je blauwalg krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 05:43:
[...]

Dat klinkt zeer aannemelijk. Maar het is goed om in het achterhoofd te houden dat die 0.5~1kWh ook je huis warm houdt in de winter en anders dus in gas stookkosten waren gaan zitten.

Een collega van mij vond daarom de LED lampen energie besparing zo overdreven. In de winter verwarmen de gloeilampen je huis, dus die 40 extra Watt vermogen is niet 'verloren'. In de zomer wel natuurlijk, maar dan heb je ook weer minder de lampen aan.
Klopt alleen wel erg inefficiënt om je huis elektrisch (COP=1) te verwarmen. Maar het draagt zeker (ietsje) bij.
zelf gebruik ik tohh liever LED en dan mag de warmtepomp efficiënt (COP=3-6)het huis verwarmen. Dus 3-6x efficiënter.

Ik voer de warmte van mijn ledverlichting af met een pompje door 20 meter slang in de kruipruimte. Hierdoor blijft mijn bak in de zomer een stuk koeler en gaan de LED langer mee. Boven de 25 graden degraderen LEDs behoorlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

JME schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:50:
Mijn nieuwe bak staat nu zo'n anderhalve week in te draaien en ik ben eens wat waterwaardes gaan testen. In een deel van de bak zit soil, de rest is zand (onderling gescheiden uiteraard). Hardscape bestaat uit hout en lavarock. Licht is ca. 20 lumen per liter, momenteel 6,5 uur per dag (begonnen met 6). Ik voeg CO2 toe (nieuw terrein voor mij) en heb de checker stabiel op groen staan. Tot slot heb ik een filterspons uit een draaiende bak uitgeknepen in de nieuwe. Er staan diverse plantjes in, waaronder natuurlijk wat snelgroeiend spul, en de boel groeit als kool. Vis is op dit moment uiteraard nog niet in beeld.

Nu meet ik de volgende waterwaarden waar ik graag wat blikken van buiten op zou hebben:
pH = 7
KH = 3
GH = 3
NO2 < 0,5
NH3 = 0
NO3 = 20
PO4 = 0
Fe = 0,4

Dit zijn mijn eerste stappen met CO2 en soil, dus ik weet nog niet helemaal wat ik moet verwachten en waar ik op moet mikken.
Die pH van 7 klinkt logisch, want daarop heb ik zelf gemikt met de groene CO2-checker.
Die KH en GH van 3 lijken me laag, zou dat komen door de CO2 of is dat gewoon gebruikelijk bij een nieuwe start?
Een beetje NO2 is logisch bij een nieuwe bak, de indraaiperiode is pas net begonnen. In combinatie met de NH3 van 0 lijkt me dat vooral een teken dat de bacteriën uit het oude filter aan het werk zijn. De piek zal nog wel komen.
NO3 van 20 vind ik hoog in dit stadium, zeker omdat er ook nog NO2 is. De PO4 van 0 lijkt me dan juist weer laag. Iemand daar gedachten over?
Fe van 0,4 tot slot herken ik niet, dat komt niet van mij. Zou dat uit de soil en/of de lava komen, of zit dat gewoon in het kraanwater?
Je KH/pH verhouding (met een zeer lage KH) doet vermoeden dat er amper CO2 in je bak zit. Wellicht wordt er ergens een meetfout gemaakt? Of wordt dit veroorzaakt door je bodem/soil? Met een beetje leuke CO2 (20ppm) zou je bij een pH van 7 en een neutrale bodem een KH van 7 verwachten (dus zeker niet 3). Eigenlijk moet je helemaal niet zo laag in je KH gaan zitten als je weinig ervaring hebt met CO2 injectie (de bandbreedte waarbinnen je kunt werken wordt dan onprettig klein).

NO3 van 20 is prima maar er hoort wel een PO4 bij van rond de 1-1.5 (en die zie ik niet). Algjes malen niet om een gebrek (dus die willen altijd wel de kop op steken). Planten kunnen er veel minder goed tegen. Ik zou overwegen PO4 bij te voeren in de vorm van een KH2PO4 poeder (lekker goedkoop) of een flesje (lekker makkelijk). NO3 komt er bijna altijd wel voldoende in via het kraanwater en vissenvoer maar PO4 niet (uitgezonderd een beetje via levend voer).

NO2 zou je eigenlijk niet moeten meten (dus het enten met oud filtermateriaal heeft niet volledig gewerkt). Heb je het filterschuim uitgeknepen in het nieuwe filterschuim (goed) of heb je het in het aquarium zelf uitgeknepen (niet goed)? Mooiste optie is een stuk filtermateriaal uit een draaiende bak (tijdelijk) overzetten in het filter van de nieuwe bak.

Fe van 0.4 is best hoog. Hier lukt het niet om boven de 0.1 te komen (en voor m'n gevoel gooi ik hele jerrycans vol Profito in m'n aquarium). Zal wellicht ook door je bodem komen?

Eigenlijk is de hamvraag: Is je testset in orde en worden er geen meetfouten gemaakt? Spoel je alles netjes voor met aquariumwater, was je alles met de hand af (NIET in de vaatwasser) en droog je alles na afloop ook grondig af? Of worden deze (naar mijn gevoel) vreemde waarden puur veroorzaakt door het gebruik van zo'n "soil"?

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

JME schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:50:

pH = 7
KH = 3
GH = 3
NO2 < 0,5
NH3 = 0
NO3 = 20
PO4 = 0
Fe = 0,4

Je soil is nog bezig met opname van de stoffen dus moeilijk te berekenen op het moment. Veel aquascapers doen het indraaien met soil daarom met osmose water zodat de soil alleen de stoffen opneemt welke in het aquarium worden gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
Gister was de laatste dag van de dark start fase en werd het dus tijd voor wat meer kleur in de bak.
Vanmiddag alle plantjes rustig schoongemaakt en begonnen met planten. Was nog spannend hoeveel er tijdens het vullen mee omhoog zou komen. Maar het bleef gelukkig bij een klein stekje Marsilea Hirsuta.

Dit is het planten bestand op het moment:
Micranthemum - Monte Carlo
Marsilea Hirsuta
ryptocoryne wendtii (Green)
Staurogyne repens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7WKloUuJPTLFdnSvyoBq-2rCQo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fNpf1NXUhiHYP44kveDCmu8W.jpg?f=user_large
Handig bakje hoor @Paulus07 ;)

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier morgen de oude bak weer beetje fatsoeneren mbt de planten. Groeit weer allemaal de bak uit. Net wat te hard en te snel gegroeid :P En dan gaat het "dure action bakje" hier ook weer aan het glas hangen

Vanavond of morgen ook even lading planten bestellen voor de nieuwe bak.
Vandaag nog ff potje root tabs gescoord bij de LFS. Prik ik die met het planten ook direct erbij in de soil als extra :)

2 stuks ADA clear tube waren ook binnen gisteren. Had wel nog andere transparante slangen liggen maar vond ze toch net wat te stug. Dus achhh ADA maar eens proberen deze keer :P

[ Voor 18% gewijzigd door Paulus07 op 09-10-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Bezig met het opzetten van het aquarium. Even twee stopcontactdozen bevestigd in het kastje eronder, waarvan 1 met tijdklok (CO2 en licht) en de andere het filter en verwarmingselement.

Ik had eens gelezen dat de CO2 al 1 uur eerder moet beginnen dan het licht en 1 uur ervoor uitgaan. Is dit echt nodig? En op dit moment ingesteld op een totaal van 8 uur per dag; van 13:00 tot 21:00.

Nu bezig om met m'n Voron een bevestigselement te maken voor de glazen in/outlet op mijn juwel aquarium. Die zuignapjes zijn net niks :/ De bovenste zit nog op de plastic rand en krijg het dan niet goed bevestigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:55:
Eigenlijk moet je helemaal niet zo laag in je KH gaan zitten als je weinig ervaring hebt met CO2 injectie.
Grappig, je doet net alsof ik de KH bewust zo laag zet. Zo goed ben ik niet hoor ;)
NO2 zou je eigenlijk niet moeten meten (dus het enten met oud filtermateriaal heeft niet volledig gewerkt). Heb je het filterschuim uitgeknepen in het nieuwe filterschuim (goed) of heb je het in het aquarium zelf uitgeknepen (niet goed)?
Niet goed dus…
Omdat de oude bak straks toch weg gaat en best tegen een stootje kan, zou ik alsnog een stuk schuim in zijn geheel kunnen transplanteren!
Eigenlijk is de hamvraag: Is je testset in orde en worden er geen meetfouten gemaakt? Spoel je alles netjes voor met aquariumwater, was je alles met de hand af (NIET in de vaatwasser) en droog je alles na afloop ook grondig af? Of worden deze (naar mijn gevoel) vreemde waarden puur veroorzaakt door het gebruik van zo'n "soil"?
Ik meet zoals ik al jaren meet. Voor gebruik omspoelen in de bak, na gebruik omspoelen onder de kraan en afdrogen met keukenpapier. De testset is van Colombo (plus ijzer van Sera) en nog jaren houdbaar. Het enige wat op Colombo aan te merken valt zijn die pokkeflesjes van ze, maar volgens mij niet de inhoud. Misschien dan toch de soil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:22:
Ik had eens gelezen dat de CO2 al 1 uur eerder moet beginnen dan het licht en 1 uur ervoor uitgaan. Is dit echt nodig? En op dit moment ingesteld op een totaal van 8 uur per dag; van 13:00 tot 21:00.
Gedurende de nacht vindt er uitwisseling tussen o.a. zuurstof en CO2 plaats. Als de lichten aangaan wil je dat er weer voldoende CO2 beschikbaar is en je wil voorkomen dat je met een té hoog CO2 gehalte de nacht/donkere periode in gaat. Eigenlijk moet je als de lichten weer aangaan een groene dropchecker hebben en dat kan vaak alleen door al eerder te starten met CO2 toedienen.

Ik begin hier 2 uur voordat het licht start (en de plantenvoeding wordt toegediend via een doseerpomp op exact het moment dat de verlichting aan gaat) en stop 1 uur voordat het licht uit gaat met CO2 toedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Niet goed dus…
Omdat de oude bak straks toch weg gaat en best tegen een stootje kan, zou ik alsnog een stuk schuim in zijn geheel kunnen transplanteren!

[...]

Ik meet zoals ik al jaren meet. Voor gebruik omspoelen in de bak, na gebruik omspoelen onder de kraan en afdrogen met keukenpapier. De testset is van Colombo (plus ijzer van Sera) en nog jaren houdbaar. Het enige wat op Colombo aan te merken valt zijn die pokkeflesjes van ze, maar volgens mij niet de inhoud. Misschien dan toch de soil?
Sommige tests zijn heel lang houdbaar, anderen houden het al na een jaar of 2-3 voor gezien. Ik zou dat wel even nalopen.

Met soil heb ik geen ervaring maar ik kan me zo voorstellen dat het een extra variabele in het hele verhaal is. Mijn begrip was dat soil pH en KH verlagende eigenschappen heeft. CO2 heeft ook pH verlagende eigenschappen. Dan heb je dus 2 verschillende systemen (waarvan er eentje (de soil) nogal een beetje stuurloos is) die min of meer hetzelfde doen.

Betreffende het schuim. Als je dat eenvoudig kunt doen dan is dat natuurlijk dikke prima. Je zou zou ook kunnen overwegen alsnog even een stuk draaiend schuim in je nieuwe filter uit te knijpen (liefst op zo'n manier dat de vlokken achterblijven in het nieuwe schuim).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Gedurende de nacht vindt er uitwisseling tussen o.a. zuurstof en CO2 plaats. Als de lichten aangaan wil je dat er weer voldoende CO2 beschikbaar is en je wil voorkomen dat je met een té hoog CO2 gehalte de nacht/donkere periode in gaat. Eigenlijk moet je als de lichten weer aangaan een groene dropchecker hebben en dat kan vaak alleen door al eerder te starten met CO2 toedienen.

Ik begin hier 2 uur voordat het licht start (en de plantenvoeding wordt toegediend via een doseerpomp op exact het moment dat de verlichting aan gaat) en stop 1 uur voordat het licht uit gaat met CO2 toedienen.
Dus je maakt gebruik van twee tijdklokken?

Ik zal er dan eentje extra aanschaffen. Planten voeding wil ik in eerste instantie handmatig per dag toevoegen. Het moet niet meteen te professioneel worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:31:
[...]

Ik zal er dan eentje extra aanschaffen. Planten voeding wil ik in eerste instantie handmatig per dag toevoegen. Het moet niet meteen te professioneel worden :)
Ik heb inderdaad 2 klokken: een Twinstar S2 timer voor de verlichting en een aparte timer voor de CO2. En aanvullend een doseerpomp voor de voeding, die via een App in te stellen is qua hoeveelheid en timing :)

Wat betreft de tijdklokken, bij bijv. de Blokker hebben ze die voor 6-8 Euro in de winkel liggen met alle opties die je nodig hebt en dat zijn dezelfde als je online koopt voor meer...

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 09-10-2021 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bowen_HAFX schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:31:
[...]

Het duurt wel even voordat de fotosynthese echt op gang komt. Ik zie bij mij (pH gestuurd CO2 systeem) de vraag pas echt duidelijk toenemen richting het middaguur. Daarnaast begint het aquarium 's ochtends al met een leuke CO2 buffer omdat zowel de vissen alsook de planten tijdens de nacht CO2 produceren.

Als je een goede pH meter hebt dan zou je een paar dagen elk uur kunnen gaan meten wat er gebeurt. Als de CO2 vraag toeneemt (en dus de CO2 concentratie afneemt) dan zul je dat terugzien als een toename in de pH. Meest ideale is om die pH zo stabiel mogelijk te houden. Door te schuiven met de start en stop van de CO2 toediening kun je een zo stabiel mogelijk resultaat krijgen.

Of overweeg om een pH sturing te gaan gebruiken. Dan hoef je alleen nog maar 1-2 x per jaar je probe opnieuw te ijken en heb je er verder geen omkijken naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Het duurt wel even voordat de fotosynthese echt op gang komt.
Nee werkt direct op volle kracht (bij voldoende licht) . Kwestie van milliseconden.
Maar je ziet het niet. Pas als je zuurstofbellen ziet denkt 'men' dat het op gang gekomen is. Maar eigenlijk volgen die bellen door oververzadiging van het water, wat je pas krijgt als fotosynthese al een geruime tijd bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

de Peer schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

Nee werkt direct op volle kracht (bij voldoende licht) . Kwestie van milliseconden.
Maar je ziet het niet. Pas als je zuurstofbellen ziet denkt 'men' dat het op gang gekomen is. Maar eigenlijk volgen die bellen door oververzadiging van het water, wat je pas krijgt als fotosynthese al een geruime tijd bezig is.
Aah. Dan zal het bij mij komen door de bell curve die ik op de verlichting toepas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Aah. Dan zal het bij mij komen door de bell curve die ik op de verlichting toepas.
Ja precies. Hier ook geleidelijk door het dimmen / zonsopgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Domme vraag, maar heb ik de Outlet zo goed geïnstalleerd? Dacht dat ze bij de winkel zo eentje als inlet gebruikte ':).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coXCPYRiLilKvvsFT090-ESanDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VG1qKWTRa0K6BlrFLRsofhJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:47:
Domme vraag, maar heb ik de Outlet zo goed geïnstalleerd? Dacht dat ze bij de winkel zo eentje als inlet gebruikte ':).

[Afbeelding]
Ik zou 'm in de lengte van je bak doen, dan produceer je meer stroming en dus meer zuurstofuitwisseling. Minder risico op kaamlaag en andere ellende.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

SmurfLink schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Ik zou 'm in de lengte van je bak doen, dan produceer je meer stroming en dus meer zuurstofuitwisseling. Minder risico op kaamlaag en andere ellende.
De uitstroom moet grotendeels onder het wateroppervlak komen volgens mij (en vanaf de zijkant gaat dat bij deze lilly pipe in deze bak nooit lukken). Dit model lilly pipes is volgens mij bedoeld voor rimless bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Zit grotendeels onderwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkrT72fNB1LFvBC74j1gn90zY18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIMyVW19jaKFO8ODdYu3SJzs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Dat vertekent dan als een gek want op de eerste foto lijkt het alsof hij je TL buis eronder zal spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
HuismAndré schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:12:
Dat vertekent dan als een gek want op de eerste foto lijkt het alsof hij je TL buis eronder zal spuiten.
Sorry, zit er wel een eindje onder :). Bedankt! Sluit het filter er nu op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
SmurfLink schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:00:
[...]

Lengte richting gaat niet lukken, maar heb ook een skimmer, dus hopelijk kan ik hiermee de kaamlaag voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Bowen_HAFX Meestal neem je een lilly pipe als je een kaamlaag wilt voorkomen. Daar heb jij je skimmer al voor. Lilly pipes worden vrijwel altijd gebruikt bij rimless aquaria (omdat ze dan vrij geplaatst kunnen worden zodat de meest optimale positie/stroming gekozen kan worden). Ook dat is hier niet aan de orde. Jouw plaatsing is sub optimaal (maar kan ook echt alleen maar op die plaats).

Ik zou echt serieus overwegen om een andere uitstroommethode te kiezen (want dit gaat volgens mij nooit goed werken).

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 10-10-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX De stroming gaat zo denk ik niet goed komen, in de lengte is beter, maar dat kan zo te zien idd niet. Maaaaar, ik heb hier ook een dergelijke lilypipe en als het waterniveau rondom het laagste punt van de bovenkant komt, dus zeg maar het hoogste punt van het dunne gedeelte, vlak voordat het glas breder wordt, dan gaat het geheel lucht happen en veel geluid maken. Het waterniveau moet dus minimaal op +-60% van de hoogte van het uitstroomgedeelte komen, lukt dat? Anders krijg je wel erg veel disruptie van het waterniveau en dat icm de beperkte afstand dat het water daarna kan afleggen zal wel flink wat lokale stroming geven en opstuwing tegen het glas.

Maar gewoon proberen, aanzetten en kijken wat er gebeurt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 10-10-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:36:
@Bowen_HAFX De stroming gaat zo denk ik niet goed komen, in de lengte is beter, maar dat kan zo te zien idd niet. Maaaaar, ik heb hier ook een dergelijke lilypipe en als het waterniveau rondom het laagste punt van de bovenkant komt, dus zeg maar het hoogste punt van het dunne gedeelte, vlak voordat het glas breder wordt, dan gaat het geheel lucht happen en veel geluid maken. Het waterniveau moet dus minimaal op +-60% van de hoogte van het uitstroomgedeelte komen, lukt dat? Anders krijg je wel erg veel disruptie van het waterniveau en dat icm de beperkte afstand dat het water daarna kan afleggen zal wel flink wat lokale stroming geven en opstuwing tegen het glas.

Maar gewoon proberen, aanzetten en kijken wat er gebeurt :)
Lucht happen? Het water stroomt hier toch het aquarium in? Het is door het filter geweest en wordt nu weer het aquarium ingepompt toch?

Ik ben nu oprecht in de war 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Bowen_HAFX op 10-10-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ik heb dus ook nog een 'inlet', die naar mijn weten het water uit het aquarium zuigt en naar het filter geleidt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGucDm5vYINIHHAxdc1ty2L5960=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCuQLPKcN088izrhayrrY44a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan deze niet als 'outlet' gebruiken toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eVmTPYiavVQUkAZpiMW5HOjw8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tez2H0U9nNXvbpCNHV1snY7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Kan eventueel ook nog de 'spray rail' gebruiken die bij het Oase Filter zat, maar probeer eerst even de bevestiging van mijn huidige outlet iets meer naar beneden te richten. Even een nieuw houdertje printen dan maar.

[ Voor 10% gewijzigd door Bowen_HAFX op 10-10-2021 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Bowen_HAFX Nee, je kunt deze inlet niet als outlet gebruiken. Sowieso is je inlet volgens mij niet echt geschikt (is bedoeld voor een veel minder diep aquarium). Heb je geen inloop en uitloopset bij je externe filter? Wellicht kun je daar beter mee uit te voeten. Eigenlijk wil je namelijk dat er bij de bodem ook wat afgezogen wordt.

Als je je lilly pipe te hoog plaats dan gaat de kelk aan de bovenkant bijgeluiden maken. Wellicht eerst eens een standaard setje proberen? Spraybar OF gewoon een uitstroomknietje (werkt ook prima en is goed te richten).

[ Voor 20% gewijzigd door HuismAndré op 10-10-2021 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

Lucht happen? Het water stroomt hier toch het aquarium in? Het is door het filter geweest en wordt nu weer het aquarium ingepompt toch?
Klopt, maar er ontstaat een soort horizontale draaikolk in de lilypipe. Onderin stroomt het water het aquarium in, bovenin wordt er lucht/water vanaf het wateroppervlak aangezogen dat richting het begin van de lilypipe stroomt. Als het waterniveau te laag staat, dan knalt het instromende water als een soort waterskiër op het water dat al in het aquarium zit. Moeilijk uit te leggen, ik zou er bijna wat water uithalen en een video opnemen :) Maar heeft natuurlijk ook met de capaciteit van het filter te maken.

En ja, de lilypipe is de invoer (aquarium en outflow bij het filter) en die langere buis met streepjes erin is de outflow (bij het aquarium en inflow bij het filter), dat klopt.

Maar probeer het anders gewoon, dan weet je zeker of het lukt.

Edit: Zie dat je een Oase filter hebt, dan zou ik de meegeleverde inflow elleboog met dat doorzichtige waaier opzetstukje gebruiken. Of de spraybar.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 10-10-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:40:
[...]

Klopt, maar er ontstaat een soort horizontale draaikolk in de lilypipe. Onderin stroomt het water het aquarium in, bovenin wordt er lucht/water vanaf het wateroppervlak aangezogen dat richting het begin van de lilypipe stroomt. Als het waterniveau te laag staat, dan knalt het instromende water als een soort waterskiër op het water dat al in het aquarium zit. Moeilijk uit te leggen, ik zou er bijna wat water uithalen en een video opnemen :) Maar heeft natuurlijk ook met de capaciteit van het filter te maken.

En ja, de lilypipe is de invoer (aquarium en outflow bij het filter) en die langere buis met streepjes erin is de outflow (bij het aquarium en inflow bij het filter), dat klopt.

Maar probeer het anders gewoon, dan weet je zeker of het lukt.
Oke, dankje, was al even bang dat ik alles verkeerd aangesloten had! Mooi verwarrend allemaal, maar het is dus vanuit het filter bekeken, niet vanuit het aquarium. Ik begrijp nu wat je bedoelt.

Qua flow in de bak, lengte richting zal zeker gunstiger zijn. Jullie zijn nu bang dat er een recirculatiegebied midden in het aquarium ontstaat van water wat bijna nooit het filter passeert? Begrijp ik dat goed?

Ik zie even niet hoe ik dat in dit aquarium voor elkaar ga krijgen,

En dan is het echt moeilijke nog niet eens begonnen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:45:
[...]
Ik zie even niet hoe ik dat in dit aquarium voor elkaar ga krijgen,
Zie mijn laatste edit aan het bericht hierboven: Gebruik de Oase inflow elleboog met doorzichtige kunststof waaier, die heb ik bij het vorige aquarium ook altijd gebruikt en kan je richten, is een prima oplossing voor nu. Of de spraybar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:46:
[...]

Zie mijn laatste edit aan het bericht hierboven: Gebruik de Oase inflow elleboog met doorzichtige kunststof waaier, die heb ik bij het vorige aquarium ook altijd gebruikt en kan je richten, is een prima oplossing voor nu. Of de spraybar.
Dus de hele glazen Lily pipe niet gebruiken, maar gewoon de Oase meest rechtse optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBZgiKZVc3RfzIDFTk9HTCicclU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0BYGuvOLLa1VRX5X34Fs68t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Ja, rechts onderin inderdaad. Dan kan je in ieder geval verder en later evt. andere keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Bowen_HAFX Spraybar (of simpel knietje) is inderdaad prima. Spraybar kun je nog zo richten dat je een kleine rimpel in het oppervlak krijgt (tegen een kaamlaag). Bij knietje luistert dat allemaal wat nauwer. Uiteraard komen ze in beide gevallen volledig onder het wateroppervlak (5cm of zo is een prima uitgangspunt).

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 10-10-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
HuismAndré schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:01:
@Bowen_HAFX Spraybar (of simpel knietje) is inderdaad prima. Spraybar kun je nog zo richten dat je een kleine rimpel in het oppervlak krijgt (tegen een kaamlaag). Bij knietje luistert dat allemaal wat nauwer. Uiteraard komen ze in beide gevallen volledig onder het wateroppervlak (5cm of zo is een prima uitgangspunt).
Super, heel erg bedankt Andre!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Toch voor de spray rail gegaan. Vandaag een dagje vrij genomen om alles op de rit te krijgen. Kinderen hebben niet zoveel geduld als hun vader :)

Volgende uitdaging... Ik volg de aanwijzingen van de CO2 installatie. Stap 2 is sluit de druk regelaar aan op de fles. Maar wanneer ik de hoofdkraan opendraai om te testen, lekt er CO2 tussen de fles en de drukregelaar. Is het normaal dat ik hier afdichtingstape moet gebruiken? Staat niets over in de handleiding...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcM21_0gdCGAMjNiRXuM2ga19MQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rF3jrWRCOVf4P1ThQpVHyfvB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Bowen_HAFX op 11-10-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Er wordt of een rubberen ring, of een kunststof ring meegeleverd die je tussen de fles en regelaar moet doen. In het ene geval handvast, in het andere geval echt wel stevig aandraaien met een steeksleutel. Er zou dan niets uit mogen lekken. Zorg ook dat je op de regelaar eerst alles dicht hebt gedraaid, dan kan je dit goed controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:51:
@Bowen_HAFX Er wordt of een rubberen ring, of een kunststof ring meegeleverd die je tussen de fles en regelaar moet doen. In het ene geval handvast, in het andere geval echt wel stevig aandraaien met een steeksleutel. Er zou dan niets uit mogen lekken. Zorg ook dat je op de regelaar eerst alles dicht hebt gedraaid, dan kan je dit goed controleren.
Redelijk goed vast gedraaid met baco.

Ding lekt nog steeds. Zit een kunststof ring op de drukregelaar. Of mis ik hier nu nog iets? Anders terug naar de Maanvis?

Gaat lekker hier d:)b

Heel erg bedankt voor jouw support @Taro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV2LbyJFamyjryvA-dyi3JLvwyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzmIY0LlKkMbJR5ZTfa5X3a4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:51:
En hou er rekening mee dat bij veel regelaars (in ieder geval alle die ik heb meegemaakt) dichtdraaien fysiek neerkomt op opendraaien (je moet dus naar "min" draaien). Doe je dat niet dan heb je een kans dat de regelaar stuk gaat zodra je kraan op de fles opendraait. Neem voor de zekerheid de handleiding ook nog even door.

En in de aansluiting hoort inderdaad een rubber of nylon ring. Met teflontape ga je het niet gasdicht krijgen.

Aah, foto. Die ring is inderdaad correct. Controleer hem op braampjes, krassen en scheuren (die mogen er niet zijn). Controleer ook de 2 flensdelen waar de ring tussenkomt. Maar past de koppeling wel bij de fles? Zonder ring zou het best wel netjes op elkaar moeten passen (kun je dus goed testen).

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 11-10-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
K, even een andere sleutel gepakt en nog vaster gedraaid. Nu is het wel gasdicht.

Allemachtig, niet vaak dat ik het idee heb dat ik twee linkerhanden heb, maar afgelopen twee dagen is dit continue het geval. Hopelijk dat andere mensen van mijn stommiteiten kunnen leren :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bowen_HAFX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

Redelijk goed vast gedraaid met baco.
Ja, dat werkt niet. Bacardi Cola bestellen we in de kroeg, hier gebruiken we een moersleutel (mag van Bahco zijn of van een ander merk) of, nog liever, een passende steeksleutel. Even sneupen op Amazon of zo en voor je het weet heb je voor een euro of 5 een perfect passende steeksleutel.

Goed dat het gelukt is. Je kunt de dichtheid eventueel testen met een CO2 meter (in een afgesloten ruimte zoals de onderkast van een aquarium zul je de lekkage wel kunnen meten) of met sop. Je maakt dan een sopje van een drupje afwasmiddel en een paar drupjes water, klopt dat op en smeert het op en rond de koppeling. Mogen geen nieuwe belletjes ontstaan.

[ Voor 28% gewijzigd door HuismAndré op 11-10-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zat er geen steeksleutel bij je CO2 set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
JME schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:56:
Zat er geen steeksleutel bij je CO2 set?
Nee, jammer genoeg niet. En dan zit er ook nog eens zo'n debiele beveiliging omheen, waardoor je amper fatsoenlijk kunt aandraaien. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bowen_HAFX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Nee, jammer genoeg niet. En dan zit er ook nog eens zo'n debiele beveiliging omheen, waardoor je amper fatsoenlijk kunt aandraaien. 8)7
Die kun je er toch tijdelijk afhalen (en weer terugzetten als de koppeling aangedraaid is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
HuismAndré schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Die kun je er toch tijdelijk afhalen (en weer terugzetten als de koppeling aangedraaid is)?
Alles kan :), had het ook overwogen!

Nu bijna het technische gedeelte klaar. Tijd om straks op de hardscape te richten (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Na een dagje knutselen, is dit de status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljc-iEhGJ75e60dA5EwwgRh9VLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7vvg7w2vAGrNhCPSbeECsm6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNxlLMWRAcLdZODZ7YCf9Ib0uMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0PgaWKgsRckwVIoS5vbZ8gn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4qlH3IQODLaf5zv7IfooDqW_Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2e6x7Mchfkz6TEWIUeEg18Ul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JEYVqn0FWblWYm3024xhg6IDqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0CUDWJ72qaaAlkxfrO6B9n7.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik hier regelmatig mensen bezig gezien om 'wandjes' te maken, zodat de Amazonia niet tussen de stenen door gaat, maar in hoeverre is dit heel belangrijk?

En waarmee doe je dit precies?

In het midden wil ik een paadje maken, dus door middel van lava stenen plateaus maken, waar tussenin powersand komt, daarover heen Amazonia en vervolgens sier sand van Ada. Komt dit goed of moet ik ergens rekening mee houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Je hebt nu nog steeds je uitstroom in de breedte ipv lengte. :) Je wil echt de stroming over de lengte van de bak doen. Draai dat elleboogje een kwartslag en gebruik de kleinere buis met de dop op het einde. Richt de spraybar uitstromingen op de lengte van de bak en zorg dat ze nét iets naar beneden richten zodat het niet gaat bubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
SmurfLink schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:04:
Je hebt nu nog steeds je uitstroom in de breedte ipv lengte. :) Je wil echt de stroming over de lengte van de bak doen. Draai dat elleboogje een kwartslag en gebruik de kleinere buis met de dop op het einde. Richt de spraybar uitstromingen op de lengte van de bak en zorg dat ze nét iets naar beneden richten zodat het niet gaat bubbelen.
Er zijn meerdere manieren om een goede stroming in de bak te krijgen. En nu wil ik absoluut niet beweren dat ik een expert ben (verre van), maar heb verschillende voorbeelden gezien waarbij dit aangeraden wordt, tevens in het Oase boekje.

Je genereert een lange wervel in de bak waarbij ik hopelijk zowel een verticale als horizontale stroming krijg.

Overigens krijg ik nog steeds niet de afvoer fatsoenlijk bevestigd over de breedte met deze oase spullen, dus als jij mij een voorbeeld kan geven dan zie ik het heel graag _/-\o_

Ik kijk wel even zodra de bak echt in gebruik genomen wordt. Zitten er als goed is genoeg deeltjes in om te zien hoe de stroming is. En anders waag ik er misschien nog wel even een CFD simulatie aan >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Bowen_HAFX op 11-10-2021 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:18:
[...]
Overigens krijg ik nog steeds niet de afvoer fatsoenlijk bevestigd over de breedte met deze oase spullen, dus als jij mij een voorbeeld kan geven dan zie ik het heel graag _/-\o_
Letterlijk precies wat ik zeg. je haalt het verlengstuk van de buis eraf, gebruikt er maar 1, doet het afdekdopje op het uiteinde en draait de elleboog 90 graden. Ik ben zeker ook geen expert maar dat is hoe ik het m'n hele leven al ken en bij elke aquariaan die ik ken gedaan wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
SmurfLink schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:29:
[...]

Letterlijk precies wat ik zeg. je haalt het verlengstuk van de buis eraf, gebruikt er maar 1, doet het afdekdopje op het uiteinde en draait de elleboog 90 graden. Ik ben zeker ook geen expert maar dat is hoe ik het m'n hele leven al ken en bij elke aquariaan die ik ken gedaan wordt.
Het probleem is, dat dan de bevestigingszuignapjes te kort zijn. Ik krijg dus niet vanuit de opening die in de rio bak aanwezig is de Oase spraybar dicht genoeg bij de zijkant om netjes te bevestigen, wat wel aan de achterkant lukt.

Maar om mijn gedachte eventjes te visualiseren, heb ik even snel twee plaatjes gemaakt.

Breedte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-V1Jrpzq3Vy8-oRQJLC4U6BOIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9kSIGDfM2sWUf6u2s9YE7jmw.png?f=fotoalbum_large

Lengte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFyB555_EbAPYNEl1ipluoGXlKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qLvVtz7Vp6Spx88OdQ51vO2.png?f=fotoalbum_large

Ik zou verwachten dat er in het geval van de lengte opstelling minder dode plekken zijn, ervan uitgaande dat de stroming vanuit de spraybar sterk genoeg is.

Ik ben aardig thuis in de stromingsleer, maar op m'n werk gaat het voornamelijke om externe stromingen. En als je nu ook zegt dat letterlijk elke aquariaan die jij kent het in de breedte opstelt, dan ga ik zeker wel twijfelen :).

Maar ik houd het in het achterhoofd. Ik kijk eerste even hoe de stroming in de bak is, mocht het inderdaad niet zo gaan zoals ik denk, dan zal ik mijn uiterste best doen de opstelling alsnog anders op te zetten. Ik waardeer je tips en advies heel erg en heb ze zeker nodig _/-\o_ . Met de lily pipe outlet was het dan ook zeker verkeerd gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Bowen_HAFX op 11-10-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Op aanraden van mede-Tweakers wil ik het hout (spider Wood / rhododendron wortels) even voorweken. Is 1 week voldoende of liever langer? En ik krijg het hout ook niet helemaal ondergedompeld in de speciekuip. Zou ik hierdoor kleur verschil krijgen/houden of trekt dit vrij snel weg?

En spoel je na het weken het hout goed schoon, of borstel/veeg je de boel schoon?

[ Voor 13% gewijzigd door Bowen_HAFX op 12-10-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Het doel van weken is dat het hout zich volzuigt met water zodat het zinkt. Soms is een week al genoeg, soms 3 maanden nog niet. Regelmatig verversen met warm water kan helpen. Hier heb ik het de laatste keer na 6-7 weken opgegeven en gewoon het hout vastgekit aan wat stenen. Volzuigen moet het dan maar in de bak doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Een steen erop wil ook nog wel helpen het onder water te houden. Zet het wel klem :+ Anders dondert de steen er vrolijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ik meende ook ooit gehoord/gelezen te hebben dat in het begin er veel 'zooi' van het hout komt, waardoor water bruinig wordt en de algenbloei in het begin erger kan zijn. Misschien dat @Taro mij daarvoor gewaarschuwd had. Zag ook dat het aquarium van Josh Sim bij Greenaqua hier last van had.

Dat was de belangrijkste reden. Ik heb namelijk al aan beide grote stukken hout minimaal 1 steen bevestigd :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Er komt vaak een schimmel laag op, die gaat na verloop van tijd wel weg en kan geen kwaad, maar natuurlijk fijner om die al vooraf buiten het aquarium te verwijderen, dan deze in een mooi nieuw ingericht aquarium te zien. Daarnaast kunnen sommige types hout inderdaad kleur afgeven, maar het type hout dat je hebt (spiderwood?) doet dat niet.

Verder alleen belangrijk voor het alvast opnemen van water, zodat het hout niet gaat drijven zoals hierboven ook genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
En helemaal volzuigen met water gaat het hout ook niet doen. Heb er stukken hout in de bak gehad (6 jaar was het denk). met een rescape eruit gehaalt en de bruikbare takken eraf gezaagd toen. Midden van het hout was na al die jaren nog steeds kurkdroog.....

Na verloop van tijd wordt het ook allemaal 1 kleur. Dus die verschillen ben je ook kwijt straks :)
Verder in het begin stenen erop (zorgen dat ze vastliggen en niet alsnog eraf rollen als het hout wil drijven).

Die schimmel laag na 1 tot 2 weken kan je eventueel met een waterwissel afzuigen met de slang.
Schimmel kan verder geen kwaad voor planten/vissen. Enkel als je planten eronder komen eventueel wat afzuigen/wapperen zodat ze niet helemaal verstikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:00
De spiderwood die ik had gaf redelijk wat af aan het water toen ik het ging weken. Na een weekje of 2 met om de paar dagen een waterwissel was de meeste kleur er wel van af. Gelukkig gaf hij niet meer af eenmaal in het aquarium.

Ik had aan het begin wel erg veel last van schimmel, maar voor mij was het ook deels voer voor de garnalen. Het duurde ook wel een tijdje voordat het echt weg was getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Paulus07 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:56:
En helemaal volzuigen met water gaat het hout ook niet doen. Heb er stukken hout in de bak gehad (6 jaar was het denk). met een rescape eruit gehaalt en de bruikbare takken eraf gezaagd toen. Midden van het hout was na al die jaren nog steeds kurkdroog.....

Na verloop van tijd wordt het ook allemaal 1 kleur. Dus die verschillen ben je ook kwijt straks :)
Verder in het begin stenen erop (zorgen dat ze vastliggen en niet alsnog eraf rollen als het hout wil drijven).

Die schimmel laag na 1 tot 2 weken kan je eventueel met een waterwissel afzuigen met de slang.
Schimmel kan verder geen kwaad voor planten/vissen. Enkel als je planten eronder komen eventueel wat afzuigen/wapperen zodat ze niet helemaal verstikken.
Hangt van het hout af. De slagtanden die ik er na een paar jaar uithaalde waren compleet vergaan. :+ Nou heb ik er ook een Panaque (houteter) in zitten dus de buitenste laag was er ook vakkundig afgeschraapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:37
HuismAndré schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Of overweeg om een pH sturing te gaan gebruiken. Dan hoef je alleen nog maar 1-2 x per jaar je probe opnieuw te ijken en heb je er verder geen omkijken naar.
Ik doe die ijking nu braaf volgens voorschrift iedere maand? Mag ik daar volgens jouw dus per direct mee stoppen en om de 6 maanden gaan doen? Die ijkvloeistof van JBL is best prijzig.

Vorige week pH verlaagd van 6,7 naar 6,6 op een KH van 7 maar nog steeds nieuwe baardalg. Snap er geen barst van en begin het aardig beu te raken. Plantenbestand is een paar Cryptocorynes, javavaren en Elodea Densa strengen… pH nog wat verlagen naar 6,5? Volgens mij worden guppen daar helemaal niet happy van om in zuur water te zitten?

Licht zit nu op 7 uur en gebruik het standaard niet al te fel led balkje van de Fluval Flex bak.

Hier wat beeldmateriaal, heel die diffusor vol met baardalg. Ook de CO2 slang vol, raam heeft wat groene alg die ik laat zitten om de Japonica’s van te laten snoepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPoFrrUw4jmjI5jmMBY21Q8FrSc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoDov17T9IFtPwo9BP9HdLIL.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvCVtmcf7diMqBXglbkXSLIL5BE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nx2ebacNyTuTNLIbBfJpETwT.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 37% gewijzigd door Ljsvv op 13-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ljsvv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:42:
[...]

Ik doe die ijking nu braaf volgens voorschrift iedere maand? Mag ik daar volgens jouw dus per direct mee stoppen en om de 6 maanden gaan doen? Die ijkvloeistof van JBL is best prijzig.

Vorige week pH verlaagd naar 6,6 op een kH van 7 maar nog steeds nieuwe baardalg. Snap er geen barst van en begin het aardig beu te raken. Plantenbestand is een paar Cryptocorynes, javavaren en Elodea Densa strengen… pH nog wat verlagen naar 6,5? Volgens mij worden guppen daar helemaal niet happy van om in zuur water te zitten?

Licht zit nu op 7 uur en gebruik het standaard niet al te fel led balkje van de Fluval Flex bak.
Betreffende prijs van de ijkvloeistoffen: Ik haal m'n ijkpoeders uit China. 10 van elk voor een paar euro (ph 4.00 ph 6.86). Die los je op in 250ml osmosewater (of gedestilleerd als je geen RO hebt). Vloeistof kun je, indien gewenst, enige maanden in de koelkast bewaren (heb ik ooit gelezen, bron kwijt). Ik gebruik flesjes waarin origineel ook 250ml ijkvloeistof heeft gezeten. Uiteraard heb je er ook een spoelglas bij staan met daarin RO water (want je wilt niet dat je pH4 en pH7 vloeistoffen elkaar "besmetten").

Let wel op dat je ijkpoeders gebruikt die compatible zijn. Bij mijn systeem kan ik opgeven welke waarde de 2 (of 3) vloeistoffen hebben. Kun je dat niet dan zul je poeders moeten nemen die precies overeenkomen qua pH met wat JBL gebruikt.

Elke keer als je wilt gaan ijken ga je eerst gewoon meten. Dus elektrode in pH4 vloeistof, wachten en checken. Idem bij de ph7 (en tussendoor en na afloop spoelen natuurlijk). Je mag de elektrode er gerust een tijdje in laten staan (immers in je aquarium hoeft de elektrode ook niet razendsnel te reageren op veranderingen, simpelweg omdat die snelle veranderingen er niet zijn). Het schijnt de elektrode ook nog een beetje te regenereren (wederom ooit gelezen, geen bron).

Wordt de afwijking te groot (richting de 0.1pH) dan ga je ijken. Is het minder dan dat dan stop je de elektrode gewoon terug in het aquarium. Wat het uiteindelijke verloop over tijd is zal ook van je elektrode afhangen (en van je water). Ik gebruik een wat duurdere chinees van rond de 20 euro (ze zijn er al vanaf 5 euro of zo).

Voer je je crypto's wel bij de wortels? Die hebben namelijk echt bodemvoeding nodig (bijvoorbeeld Tetra Crypto of zo). Maak ook af en toe de bodem los met een vork (in het geval van zand). Simpele vuistregel is: Als een plant een indrukwekkend wortelstelsel heeft dan is dat omdat de plant dat gebruikt voor de voeding. Echte waterplanten daarentegen gebruiken hun wortels hoofdzakelijk (wellicht zelfs alleen maar?) voor grip op de bodem.

Ik zou met CO2 in een gezelschapsbak niet hoger gaan dan 30ppm (je moet ook nog wat ruimte overhouden voor toleranties en boven de 30ppm wordt de tolerantie naar boven wel heel erg krap). Bij 30ppm zou je, met goede voeding en niet te gek veel licht (licht is immers het gaspedaal) een goed uitziende bak moeten kunnen krijgen. Verlichting kies je zo sterk dat je rode plant(en) (die je natuurlijk op de meest zonnige plek neerzet) het net volhoudt. 6.6 bij een KH van 7. Ik zou dat al niet eens aandurven. Bij een neutrale bodem en geen turf e.d. (dus de pH/KH kaart klopt) zou dat neerkomen op 50ppm. Ik hou het bij pH6.8 bij KH7 voor gezien.

Overigens hier ook nog wat raars. Ik had best veel groene alg op m'n planten (met name de Alternanthera rosanervig) en zelfs op m'n voorruit. Ik kon dat eigenlijk niet verklaren dus ging voor het eerst in lange tijd maar weer eens meten. Totaal geen nitraat. Testset was uit 2017 dus ik dacht dat het aan de set zou liggen. 0 nitraat kan immers niet in een bak waarin vissen zitten die 2 x per dag (goed) te eten krijgen. Dus nieuwe NO3 set besteld en gisteren opnieuw gemeten. Nitraat was niet 0 maar wel heel laag (tussen 1 en 5). Lager dan ik ooit gemeten heb (en dat een paar dagen na de 2-wekelijkse 50% waterwissel).

Het lijkt er dus op dat de filtering van het water in mijn regio (Harlingen) veranderd is waardoor er nagenoeg geen nitraat meer in het water zit. Dat heb ik in al die jaren nog nooit meegemaakt, simpelweg omdat waterkraan het leverde en de vissen het aanvulden. Vanaf nu ga ik dus elke week naast fosfaat ook maar weer nitraat toevoegen (want ergens rond de 1 fosfaat en 15 nitraat is toch wel prettig voor de plantjes). Binnenkort het kraanwater zelf maar eens meten (gisteren niet meer aan toegekomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Thnx maar weer!

Plantjes doen het ook helemaal prima dat is het probleem niet.
Iedere maand duw ik een pilletje Crypto bij de wortels.
Het probleem zit dus in die bliksemse baardalg..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ljsvv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:28:
Thnx maar weer!

Plantjes doen het ook helemaal prima dat is het probleem niet.
Iedere maand duw ik een pilletje Crypto bij de wortels.
Het probleem zit dus in die bliksemse baardalg..
(Ik had de foto's eerder niet gezien; wellicht waren die toegevoegd terwijl ik m'n reactie schreef).

Dit is een van die weinige dingen waarbij ik heel blij ben met EasyCarbo. Gewoon bij de 2-wekelijkse waterwissel een velletje goede kwaliteit keukenrol doordrenken met EasyCarbo (2-3cc) en daarmee de betreffende dingen afnemen. Vaak komen ze tijdens de wissel droog te liggen (wat het insmeren alleen nog maar makkelijker maakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Keuze is trouwens reuze in mijn pH software, nu nog hopen dat het door de nieuwe regeltjes en importtax niet alsnog dure ijkvloeistof wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLn5hpFaD8PcaD9jSQU4VX4Ize0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fux7Y8f4T9O8gD8KLFUdlx8C.png?f=fotoalbum_medium

Kan Easycarbo wel met mijn Helenaslakjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ljsvv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:43:

Kan Easycarbo wel met mijn Helenaslakjes?
Ik heb een fikse tijd stevig last gehad van baardalg (dankzij de 500 corydoras jonkies en alle problemen die bij deze overbevolking hoorde) en kreeg uiteindelijk zelfs tufjes baardalg op de punt van m'n Helenaslakjes. Dat hebben we aangepakt door die puntjes met zo'n zelfde stukje EasyCarbo gedrenkt keukenpapier af te deppen. Ik heb daar geen uitval door gehad (of in ieder geval niet gemerkt). Dus ja, volgens mij kunnen ze er, binnen redelijkheid, wel tegen.

Per saldo is het ook veel minder dan wat sommige anderen in hun aquarium gooien. Bij mij is het 2-3 cc per 2 weken (iets dat velen per dag in zo'n 120 liter aquarium gooien). Ik maak tegenwoordig ook de voorkant van m'n hamburgermattenfilter ermee schoon. Uurtje na het schoonmaken zitten de CR garnalen er weer op te grazen. Het verdunt heel snel (en ik denk dat het de concentratie is én de lengte van blootstelling waar je rekening mee moet houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Weer mega bedankt, en ik zal er eens mee aan de slag gaan.

Niet vervelend bedoeld maar het komt toch een beetje over als symptoombestrijding. Ik ben echt benieuwd wat ik nu verkeerd doe dat ik baardalg krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Ljsvv Het zal te maken hebben met variaties in de waterwaarden. Vaak wordt gezegd "te weinig CO2" maar volgens mij is dat niet het hele verhaal omdat we het ook zien rond bijvoorbeeld de uitstroom (en daar is voldoende waterverplaatsing). Ik zie alg dan ook meer als iets waar je mee moet leren leven (het zal er altijd zijn) maar wat je wel een beetje onder controle moet houden. Vaak lukt dat, soms vliegt iets uit de bocht en heel soms raak je de regie volkomen kwijt en kun je het beste overnieuw beginnen.

Stenen (drakensteen in mijn geval) liet ik voorheen altijd zoveel mogelijk met rust. Nu niet meer. Elke 3 maanden haal ik ze uit de bak (niet allemaal op dezelfde dag), leg ze een paar uur in een bak 6% waterstofperoxide, spoel ze goed af en leg ze weer terug. Gewoon om te voorkomen dat de alg teveel voet aan de grond krijgt. Als ik dat niet doe dan komt er uiteindelijk vanzelf een oerwoud aan baardalg op (ondanks dat mijn waterwaarden volgens mij best goed zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:08:
@Ljsvv Vaak wordt gezegd "te weinig CO2" maar volgens mij is dat niet het hele verhaal omdat we het ook zien rond bijvoorbeeld de uitstroom (en daar is voldoende waterverplaatsing).
Ja daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Ik zie soms ook wat alg bij de uitstroomgaatjes terwijl de rest van de balk algenvrij is. Ik heb 2 theoriën.
1. nét naast de uitstroomgaatjes zal het CO2 gehalte misschien wel het laagst zijn. Juist omdat de CO2-rijke stroom de bak in geperst wordt. Het water gaat dan de bak door en zal uiteindelijk na een route afgelegd te hebben weer bij de uitstromer uitkomen.
2. Rondom de uitstromer zijn de CO2 verschillen het grootst en dicht bij elkaar. Helemaal als er sprake is van een magneetventiel dat AAN-UIT-AAN gaat en je een inline CO2 reactor hebt.

Maar stroming zelf kan natuurlijk ook prima een factor zijn. Kan me goed voorstellen dat bepaalde algen dat aantrekt. Veel stroming = een continue aanvoer van voeding en misschien ook wel een mogelijkheid om je te verspreiding door een ecosysteem.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 13-10-2021 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ljsvv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:42:
[...]

Elke maand is sowieso overdreven hoor. Ik doe het zelf 1 x per jaar.

Ik heb een iets andere benadering. Ik accepteer dat de werkelijke pH waarde plusminus 0.2 waarde anders kan zijn dan de gemeten waarde. Is dat erg? Nee. Als ik zie dat ik op sommige plekjes baardalg krijg dan verlaag ik de pH met 0.1 of 0.2.
De planten zijn dus mijn CO2-indicator, want daar draait het uiteindelijk om. De waarde op het display boeit me niet zo heel veel en gebruik ik alleen om trends waar te nemen. Het is maar een getalletje.

Met deze aanpak is (her)ijken eigenlijk helemaal niet meer nodig
Vorige week pH verlaagd van 6,7 naar 6,6 op een KH van 7 maar nog steeds nieuwe baardalg.
Zo snel ga je geen effect zien hoor. Sowieso zullen de aanwezige baardalgen niet doodgaan. Je zult alleen geen nieuwe baardalg krijgen als er genoeg CO2 is. Ik zou dat pas na 1 maand beoordelen en dan een nieuwe wijziging doorvoeren. Wat jij nieuwe baardalg noemt was misschien microscopisch klein al aanwezig.
Ik zit zelf op pH = 6.35 momenteel. KH al een tijd niet meer gemeten maar meestal 5-7.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 13-10-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ik ben op zoek naar een Y-splitter / Y-distribiteur / Y-stuk met kraantjes, zodat ik eenvoudig water kan wisselen.

Maar ik kan geen enkele vinden vinden in de maat 16/22.

Voor de duidelijkheid, zoiets:

https://www.google.com/sh...2CfKvIp8W6ARoCDDwQAvD_BwE

Heeft misschien iemand iets soort gelijks al aangeschaft en kan mij hiermee helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Ik weet niet waar je woonachtig bent, maar ik heb voor heel weinig spullen bij de Cranenbroek gehaald en een eigen waterwissel constructie gemaakt. Daar kosten de afsluitkraantjes, druk pvc t-stukken en slangpilaartjes zeer weinig. Top kwaliteit? Nee zeker niet maar wel prima voor 1x per week wat water te wisselen.

Edit: zo ziet het er bij mij uit:

Pompje is een Sicce Syncra Nano:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAQG9DR0hBBNJJ751aBylV60MqU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwWxM2OaSCe3XxilNrRDwGS8.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 42% gewijzigd door Ljsvv op 13-10-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ljsvv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:16:
Ik weet niet waar je woonachtig bent, maar ik heb voor heel weinig spullen bij de Cranenbroek gehaald en een eigen waterwissel constructie gemaakt. Daar kosten de afsluitkraantjes, druk pvc t-stukken en slangpilaartjes zeer weinig. Top kwaliteit? Nee zeker niet maar wel prima voor 1x per week wat water te wisselen.

Edit: zo ziet het er bij mij uit:

Pompje is een Sicce Syncra Nano:

[Afbeelding]
Super, dankje. Ik zat er over na te denken om op de uitgang van mijn filter een T stuk te plaatsen, waarbij de 'normale' ongehinderd rechtdoor kan. Na het t-stuk richting aquarium en waterwissel plaats ik een Eheim kraan. Bij de waterwissel zet ik nog een klein stukje 16mm slang en Gardena aansluitstuk. Hierop kan ik een tuinslang aansluiten via Gardena koppelingsstukje.

Wanneer water eruit moet zet ik kraan richting aquarium dicht, waterwissel kraan open en vervolgens de pomp van het filter gebruiken. Bij nieuw water erin sluit ik de uitgang van m'n oase filter via de op het filter aanwezige klep en zet de kraan richting aquarium open. Op deze manier heb ik geen extra pompje nodig.

Ik gok voor zo"n 30% water wissel ongeveer 12min bezig te zijn, na een afschatting van het volume debiet via een filmpje op YT. De T-splitsing met al kraantjes erop is misschien toch iets mooier. Zal even kijken bij Cranenbroek!

Zie ik nog iets over het hoofd? :Y)

Of moet je bij elke waterwissel wel 'stofzuigen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Bowen_HAFX schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:58:
[...]

Super, dankje. Ik zat er over na te denken om op de uitgang van mijn filter een T stuk te plaatsen, waarbij de 'normale' ongehinderd rechtdoor kan. Na het t-stuk richting aquarium en waterwissel plaats ik een Eheim kraan. Bij de waterwissel zet ik nog een klein stukje 16mm slang en Gardena aansluitstuk. Hierop kan ik een tuinslang aansluiten via Gardena koppelingsstukje.

Wanneer water eruit moet zet ik kraan richting aquarium dicht, waterwissel kraan open en vervolgens de pomp van het filter gebruiken. Bij nieuw water erin sluit ik de uitgang van m'n oase filter via de op het filter aanwezige klep en zet de kraan richting aquarium open. Op deze manier heb ik geen extra pompje nodig.

Ik gok voor zo"n 30% water wissel ongeveer 12min bezig te zijn, na een afschatting van het volume debiet via een filmpje op YT. De T-splitsing met al kraantjes erop is misschien toch iets mooier. Zal even kijken bij Cranenbroek!

Zie ik nog iets over het hoofd? :Y)
Dat is precies hoe ik het in gedachte had om te maken zoals je ziet aan mijn brouwsel. Zie dan ook de rechter ongebruikte aansluiting. Helaas had ik mijn aquariumslang niet meegenomen en te dunne slangpilaartjes gekocht, vandaar dat ik nu maar het ongebruikte pompje eraan gekoppeld heb dat je er links aan ziet hangen met een kort stukje slang.

Kies wel voor 3 afsluiters want met het vullen kan je pomp geen tegendruk hebben! De 2 rode kraantjes staan dus open in normale filter functie, wil je water afhevelen dan linker rood kraantje dicht en het zwarte kraantje open en zo dus met de tuinslang naar buiten om water weg te pompen. Water bijvullen is pomp uit, rechter kraan dicht en linker kraan open en het water uit je kraan stroomt zo weer je aquarium binnen via water inlaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Ljsvv op 13-10-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ljsvv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:02:
[...]

Dat is precies hoe ik het in gedachte had om te maken zoals je ziet aan mijn brouwsel. Zie dan ook de rechter ongebruikte aansluiting. Helaas had ik mijn aquariumslang niet meegenomen en te dunne slangpilaartjes gekocht, vandaar dat ik nu maar het ongebruikte pompje eraan gekoppeld heb dat je er links aan ziet hangen met een kort stukje slang.

Kies wel voor 3 afsluiters want met het vullen kan je pomp geen tegendruk hebben!
De biomaster 600 van oase heeft al een afsluiter, erg mooi doordacht systeem :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWcuDoxHtXUUnlxXhjxUc0TBvmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yk6oPMSqAu97NvIRYHTldB1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Bowen_HAFX schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:04:
[...]

De biomaster 600 van oase heeft al een afsluiter, erg mooi doordacht systeem :)
[Afbeelding]
Klopt, op mijn iniminie bakje heb ik een Filtosmart 200, ook met afsluiters zoals bij de biomasters, maar ik weet niet of die afsluiters wel bedacht zijn voor “hoge” druk vanuit de waterkraan. Ook als ik bij mij de koppelingen loshaal toch nog wel wat gedruppel en beetje water wat morst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ljsvv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Klopt, op mijn iniminie bakje heb ik een Filtosmart 200, ook met afsluiters zoals bij de biomasters, maar ik weet niet of die afsluiters wel bedacht zijn voor “hoge” druk vanuit de waterkraan. Ook als ik bij mij de koppelingen loshaal toch nog wel wat gedruppel en beetje water wat morst.
Zal het goed controleren. Zal de slang tussen het filter en t stuk nog voldoende lang houden zodat ik er eventueel nog makkelijk een extra kraan tussen kan plaatsen (y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Mag ik twee domme vraagjes stellen? ( Dat was de eerste). Vullen jullie een tropisch zoetwater aquarium met leidingwater of bereiden jullie het water nog voor?

De waterhardheid hier is ongeveer 7,4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:08
@Bowen_HAFX

De meeste gewoon met leidingwater. Die is hier chloorvrij, op een paar plekken in nl na, even kijken op de site van je water leverancier.

Sommige gebruiken osmose water.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bowen_HAFX schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:52:
Mag ik twee domme vraagjes stellen? ( Dat was de eerste). Vullen jullie een tropisch zoetwater aquarium met leidingwater of bereiden jullie het water nog voor?

Zal voor iedereen anders zijn. In mijn geval is de KH van kraanwater vrij hoog. Ik heb daarom gekozen voor een 50/50 kraan/RO water combinatie, aangevuld met GH+. Het uiteindelijke water heeft een KH rond de 5 en een GH rond de 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
HuismAndré schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

Zal voor iedereen anders zijn. In mijn geval is de KH van kraanwater vrij hoog. Ik heb daarom gekozen voor een 50/50 kraan/RO water combinatie, aangevuld met GH+. Het uiteindelijke water heeft een KH rond de 5 en een GH rond de 8.
Wat is vrij hoog? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

De KH van ons kraanwater is 9-10. Na 50/50 mengen met RO water kom je dan uit rond de 5 (de helft van 9-10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gewoon kraanwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Vissen uitkiezen op je water, dan hoef je niks extra's te doen :Y

Als je knoerthard water hebt (zoals ik) en je wil zeg een Z-A bak, dan moet je met osmosewater enz aan de gang. Kan, maar ik ben gewoon voor riftmeren cichliden gegaan, veel minder werk en kosten voor mij, en perfect voor hun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06 21:09
Vorige week terug gekomen van mijn vakantie en helaas bleken 2 van de 8 Corydoras verdwenen (opgegeten na overlijden vermoed ik). De rest ziet er ook niet al te goed uit. Twee drijven een beetje doelloos rond, en blijven weinig op de bodem. Deze twee hebben ook geen baardharen meer. De andere zijn er iets beter aan toe maar zie ik continue schuren over de bodem. De overige vissen hebben nergens last van. Ik vermoed zelf dat ze last hebben van iets als kieuwwormen of een parasiet. Mijn lokale LFS werd ik ook niet veel wijzer van. Wat is nu (naast Googelen en zelf wat klooien met medicijnen) een goede manier om er achter te komen wat er aan de hand is? Iemand tips voor het midden van het land?

Ze zien er zielig uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo6NqXq6WVqalf7Snh0REBzklSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHUHsVnkbIWBiEYND3xIl9nt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Aii. Hoop niet dat je te laat bent, heb eens gelezen dat die baardharen niet teruggroeien. Als dat klopt dan kun je ze misschien wel genezen, maar dan zouden ze vervolgens alsnog verhongeren omdat ze geen voedsel meer kunnen zoeken. Hoop dat ik het mis heb…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Hier extreem zacht water, daarom heb ik een amazonebak. :+ Ik mik het koude water er gewoon direct in, tuinslang erop en gaan. Daar is echter ook niet iedereen het mee eens, sommigen verwarmen het eerst. Maarja met zoveel liters vind ik dat te veel gedoe. In m'n vorige flat deed ik het met emmers (ik had geen tuinslang), die waren wel iets warmer dan ijskoud maar ook niet gigantisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:09:
[...]

Hier extreem zacht water, daarom heb ik een amazonebak. :+ Ik mik het koude water er gewoon direct in, tuinslang erop en gaan. Daar is echter ook niet iedereen het mee eens, sommigen verwarmen het eerst. Maarja met zoveel liters vind ik dat te veel gedoe. In m'n vorige flat deed ik het met emmers (ik had geen tuinslang), die waren wel iets warmer dan ijskoud maar ook niet gigantisch.
Met riviervissen kun je dat ook best doen 😊. Mijn Congo vissen worden helemaal actief van een plens koeler water.
Ik heb die fout echter 1x gemaakt bij mijn Malawis. Vissen compleet in shock 😣
Vissen uit grote meren moet je zo constant mogelijk houden qua temperatuur!
Ook warmte is slecht voor dat soort vissen, ik ben enkele tanganyika vissen die ik al heel lang had kwijtgeraakt daardoor 😢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

Met riviervissen kun je dat ook best doen 😊. Mijn Congo vissen worden helemaal actief van een plens koeler water.
Ik heb die fout echter 1x gemaakt bij mijn Malawis. Vissen compleet in shock 😣
Vissen uit grote meren moet je zo constant mogelijk houden qua temperatuur!
Ook warmte is slecht voor dat soort vissen, ik ben enkele tanganyika vissen die ik al heel lang had kwijtgeraakt daardoor 😢
Ja m'n Corydorassen vinden het altijd prachtig, de Sewellia achtige die ik van een andere bak gered heb ook, de Oto's gaan ook vrolijk zwemmen. Het lijkt m'n Kerritetra's en Crossocheilussen niet veel te doen. :+

Warmte was bij mij ook een groter probleem, destijds met een hittegolf, 1 dag niet thuis, stom vergeten de gordijnen dicht te doen(slaapkamer nog bij ouders, 1e verdieping en vol op 't zuidwesten)... alle Cory's dood, helft van de scholenvissen dood, garnalen pleite.. bak was 32 graden oid. :X Dat nooit meer.

Maar het hangt inderdaad grotendeels van je vissen af. De meeste standaard huis/tuin/keukenvissen zullen het niet veel boeien, al helemaal niet als je maar 10% verwisselt, dat verschil is dusdanig klein dat het vrij snel homogeniseert. :) Maar met speciale gevallen altijd even opletten is sowieso wel goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Had vandaag gehoopt op een doos aquariumplanten...... maarja postNL laat het opnieuw afweten om op tijd te bezorgen.... zucht. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:08
Ik had helaas net wat te laat besteld, dus worden pas maandaag verstuurd, dus dinsdag maar even thuis werken.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:11

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 07:16:
Aii. Hoop niet dat je te laat bent, heb eens gelezen dat die baardharen niet teruggroeien. Als dat klopt dan kun je ze misschien wel genezen, maar dan zouden ze vervolgens alsnog verhongeren omdat ze geen voedsel meer kunnen zoeken. Hoop dat ik het mis heb…
Ik heb ook eens een corydoras gehad waarvan de baardharen om de een of andere vreemde reden verdwenen waren. Maar dat betekent niet automatisch dat ze verhongeren. Die heeft nog lang in mijn aquarium rond gezwommen totdat een onbekende ziekte of aandoening een deel van mijn vissen uitroeide :'(

Zolang je er maar voor zorgt dat de bodembewoners genoeg voer op de bodem kunnen vinden kan een corydoras zonder baardharen dus ook overleven. Natuurlijk is het dan wel wat lastiger voor ze, maar het is niet automatisch een doodvonnis.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-06 21:09
Wildfire schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Ik heb ook eens een corydoras gehad waarvan de baardharen om de een of andere vreemde reden verdwenen waren. Maar dat betekent niet automatisch dat ze verhongeren. Die heeft nog lang in mijn aquarium rond gezwommen totdat een onbekende ziekte of aandoening een deel van mijn vissen uitroeide :'(

Zolang je er maar voor zorgt dat de bodembewoners genoeg voer op de bodem kunnen vinden kan een corydoras zonder baardharen dus ook overleven. Natuurlijk is het dan wel wat lastiger voor ze, maar het is niet automatisch een doodvonnis.
Fijn om te horen. Helaas 1 één van de twee zonder baardharen vandaag overleden. Ik ben nu begonnen met een middel tegen parasieten en wormen. Ik denk niet dat ik er achter kom wat er aan de hand is, dus het is een beetje met hagel schieten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 19:42

MvL

Stomme vraag misschien maar hoe vaak geven jullie de vissen eten. Ik gaf vroeger 1 keer per dag eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:55
Top ben weer into. Vandaag Volga 350 gekocht. Zin in!
Pagina: 1 ... 85 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.