Ljsvv schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:42:
[...]
Ik doe die ijking nu braaf volgens voorschrift iedere maand? Mag ik daar volgens jouw dus per direct mee stoppen en om de 6 maanden gaan doen? Die ijkvloeistof van JBL is best prijzig.
Vorige week pH verlaagd naar 6,6 op een kH van 7 maar nog steeds nieuwe baardalg. Snap er geen barst van en begin het aardig beu te raken. Plantenbestand is een paar Cryptocorynes, javavaren en Elodea Densa strengen… pH nog wat verlagen naar 6,5? Volgens mij worden guppen daar helemaal niet happy van om in zuur water te zitten?
Licht zit nu op 7 uur en gebruik het standaard niet al te fel led balkje van de Fluval Flex bak.
Betreffende prijs van de ijkvloeistoffen: Ik haal m'n ijkpoeders uit China. 10 van elk voor een paar euro (ph 4.00 ph 6.86). Die los je op in 250ml osmosewater (of gedestilleerd als je geen RO hebt). Vloeistof kun je, indien gewenst, enige maanden in de koelkast bewaren (heb ik ooit gelezen, bron kwijt). Ik gebruik flesjes waarin origineel ook 250ml ijkvloeistof heeft gezeten. Uiteraard heb je er ook een spoelglas bij staan met daarin RO water (want je wilt niet dat je pH4 en pH7 vloeistoffen elkaar "besmetten").
Let wel op dat je ijkpoeders gebruikt die compatible zijn. Bij mijn systeem kan ik opgeven welke waarde de 2 (of 3) vloeistoffen hebben. Kun je dat niet dan zul je poeders moeten nemen die precies overeenkomen qua pH met wat JBL gebruikt.
Elke keer als je wilt gaan ijken ga je eerst gewoon meten. Dus elektrode in pH4 vloeistof, wachten en checken. Idem bij de ph7 (en tussendoor en na afloop spoelen natuurlijk). Je mag de elektrode er gerust een tijdje in laten staan (immers in je aquarium hoeft de elektrode ook niet razendsnel te reageren op veranderingen, simpelweg omdat die snelle veranderingen er niet zijn). Het schijnt de elektrode ook nog een beetje te regenereren (wederom ooit gelezen, geen bron).
Wordt de afwijking te groot (richting de 0.1pH) dan ga je ijken. Is het minder dan dat dan stop je de elektrode gewoon terug in het aquarium. Wat het uiteindelijke verloop over tijd is zal ook van je elektrode afhangen (en van je water). Ik gebruik een wat duurdere chinees van rond de 20 euro (ze zijn er al vanaf 5 euro of zo).
Voer je je crypto's wel bij de wortels? Die hebben namelijk echt bodemvoeding nodig (bijvoorbeeld Tetra Crypto of zo). Maak ook af en toe de bodem los met een vork (in het geval van zand). Simpele vuistregel is: Als een plant een indrukwekkend wortelstelsel heeft dan is dat omdat de plant dat gebruikt voor de voeding. Echte waterplanten daarentegen gebruiken hun wortels hoofdzakelijk (wellicht zelfs alleen maar?) voor grip op de bodem.
Ik zou met CO2 in een gezelschapsbak niet hoger gaan dan 30ppm (je moet ook nog wat ruimte overhouden voor toleranties en boven de 30ppm wordt de tolerantie naar boven wel heel erg krap). Bij 30ppm zou je, met goede voeding en niet te gek veel licht (licht is immers het gaspedaal) een goed uitziende bak moeten kunnen krijgen. Verlichting kies je zo sterk dat je rode plant(en) (die je natuurlijk op de meest zonnige plek neerzet) het net volhoudt. 6.6 bij een KH van 7. Ik zou dat al niet eens aandurven. Bij een neutrale bodem en geen turf e.d. (dus de pH/KH kaart klopt) zou dat neerkomen op 50ppm. Ik hou het bij pH6.8 bij KH7 voor gezien.
Overigens hier ook nog wat raars. Ik had best veel groene alg op m'n planten (met name de Alternanthera rosanervig) en zelfs op m'n voorruit. Ik kon dat eigenlijk niet verklaren dus ging voor het eerst in lange tijd maar weer eens meten. Totaal geen nitraat. Testset was uit 2017 dus ik dacht dat het aan de set zou liggen. 0 nitraat kan immers niet in een bak waarin vissen zitten die 2 x per dag (goed) te eten krijgen. Dus nieuwe NO3 set besteld en gisteren opnieuw gemeten. Nitraat was niet 0 maar wel heel laag (tussen 1 en 5). Lager dan ik ooit gemeten heb (en dat een paar dagen na de 2-wekelijkse 50% waterwissel).
Het lijkt er dus op dat de filtering van het water in mijn regio (Harlingen) veranderd is waardoor er nagenoeg geen nitraat meer in het water zit. Dat heb ik in al die jaren nog nooit meegemaakt, simpelweg omdat waterkraan het leverde en de vissen het aanvulden. Vanaf nu ga ik dus elke week naast fosfaat ook maar weer nitraat toevoegen (want ergens rond de 1 fosfaat en 15 nitraat is toch wel prettig voor de plantjes). Binnenkort het kraanwater zelf maar eens meten (gisteren niet meer aan toegekomen).