JME schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:36:
Wat zijn jullie ervaringen met dure lampen? Groeien de plantjes echt veel beter onder een Twinstar S-line of Dennerle Trocal (waar in principe ook gewoon ledjes in zitten) of gaat het net zo goed onder een goedkoper exemplaar?
Het is allemaal marketing, en daar trappen veel mensen in. Voor aquariumplanten is eigenlijk alleen kwantiteit (intensiteit) van belang en niet kwaliteit (lichtkleur).
Wat natuurlijk wel zo kan zijn is dat de dure lampen robuuster zijn en langer mee gaan. Beter koelen waardoor LED-degradatie langzamer gaat. Ook de stralingshoek kan belangrijk zijn en bij de duurdere lampen is daar soms wat beter over nagedacht.
Maar biologisch gezien maakt het weinig uit wat je er boven hangt. Lichtcompositie speelt een minimale rol en is verwaarloosbaar voor de aquariumhobby. Ga je komkommers kweken en wil je zo goedkoop mogelijk belichten (dan gebruik je vaak rood licht, dat kost minder stroom) en wil je bloei en lengtegroei kunnen timen en beïnvloeden, dán kun je met lichtcompositie gaan spelen. Voor aquariumplanten is dat allemaal niet nodig of in ieder geval erg vergezocht en voor 99% van de aquarianen niet interessant.
Zit het geheim in het spectrum, de hoeveelheid lumen, de (praktisch onmeetbare) par? En in hoeverre zijn die aspecten onderling uitwisselbaar?
Het gaat inderdaad alleen om PAR. Dat is het enige dat belangrijk is. Overigens prima te meten een PAR meter maar die zijn vrij duur. Ik heb er veel mee gewerkt. Ik ben gepromoveerd op een fotosynthese-onderwerp en heb dus veel wetenschappelijk onderzoek gedaan met veel experimenten met lichtkleur en intensiteit.
PAR en Lumen kun je wel naar elkaar omrekenen maar dat is best lastig. Je moet dan het lichtspectrum precies weten. Meestal weet je dat niet. Zelf heb ik die vaak gemeten met speciale apparatuur daarvoor.
Zonder spectrum kan het ook wel met wat aannames, je krijgt dan vaak wel een 20-30% fout in de omrekening.
Ik las onlangs dat planten zich in enige mate zouden aanpassen aan het geboden kleurenspectrum en dat het daarom veel meer om de hoeveelheid licht dan om het soort licht zou gaan (sorry, linkje kwijt).
Ja dat klopt. voor planten is licht gewoon licht. Energie. Of het nu blauw of rood is maakt daarbij niet heel veel uit. Net zoals voor ons het niet heel veel uitmaakt of we rijst of aardappelen eten, het is energie. Wat wel belangrijk is, is dat ze een beetje van alles krijgen. Dus met 100% rood licht of met 100% blauw licht heb je wel kans op gebreken of zeer afwijkende groei. Maar als je 'gewoon' van alles iets aanbiedt zoals bij de meeste witte lampen gaat het gewoon goed.
Geef je weinig licht, dan zullen de planten meer pigment aanmaken waardoor ze dat beetje licht dus beter absorberen.
Geef je heel veel licht, dan verlagen ze het pigmentgehalte omdat ze anders schade kunnen oplopen. Aanvullend gaan ze vaak caratenoiden (ook pigmenten, vooral geel/rood) aanmaken en dat werkt als een soort paraplu. Deze zetten licht om in warmte omdat het licht anders schade aan de plant zou veroorzaken. Dit is de reden dat je planten geel/rood worden bij veel licht. Esthetisch gezien is dit juist wat we willen maar de plant heeft best wat stress dan.
Een dure ledlamp zou in dat opzicht beter matchen met de kweekomstandigheden en dus de eerste weken zeker wel voordeel bieden, maar als je een wat langere aanpassingsperiode accepteert dan zou een goedkopere lichtbron net zo goed kunnen werken. Mits je er voldoende van aanbiedt in termen van lumen (bij gebrek aan par). Ik heb zelf geen idee, maar is er iemand met plantkundige en lichttechnische kennis die zin heeft om daar iets zinnigs over te zeggen?
Klopt, het gaan dus alleen om de intensiteit en dat kun je met alle lampen wel bereiken. Maar je gaat met ali-strips natuurlijk niet genoeg lichtintensiteit halen om er een hollandse plantenbak van te maken. daarvoor is simpelweg niet genoeg ruimte boven je aquarium.
Kies dus een lichtbron slechts op basis van wat je mooi vindt voor je bak. De planten gaan het sowieso goed doen als je maar genoeg licht aanbiedt.
Ik ben zelf erg te spreken over mijn Ledlampen van
https://www.ledaquaristik.de/
Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding erg goed en ik wilde graag watergekoelde LED's ivm de led-degradatie die optreedt boven de 25 graden.
[
Voor 11% gewijzigd door
de Peer op 24-09-2021 20:15
]