Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.349 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennie2k2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 10:39
XNL073 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:36:
Andere tweakers hier ervaring met een co2 set en de Juwel SBX onderkast? Hoe zet je de fles neer? Plat mag niet, deels schuin zou kunnen? De middenplank kun je er volgens mij niet uithalen waardoor je boven en onder maar een cm of 35 aan ruimte hebt. Ik ben van plan om binnenkort een co2 set aan te gaan schaffen maar ik zou deze wel graag in de kast kwijt willen.

[Afbeelding]
Ik heb na wat puzzelen 2 houten plaatjes aan beide kanten, onder de bovenste plank en de legplank dragers gezet. Hierdoor ligt de bovenste legplank wat hoger in de kast en kan de CO2 fles eronder staan. Hoef je niet te zagen ed. Zelf heb ik een 2 Ltr reactor fles van Colombo.

Ben benieuwd of je nog creatievere oplossing hebt gevonden :)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dennerle heeft tegenwoordig ook optiwhite Nano cubes, zal wel een bestsellertje worden :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
Twee weken geleden een eerste batch stenen uitgezocht en begonnen met het maken van een scape. Paar keer iets gecreëerd wat ik een dag of twee heb laten staan maar uiteindelijk was het hem dan toch nog (net) niet. Vorige week een paar kilo stenen extra gehaald wat het gepuzzel nog lastiger maakte. Maar door de basis van een eerder gemaakte scape te hergebruiken en hierop verder te bouwen heb ik nu een scape waar ik zelf erg tevreden mee ben. Heb het geheel zojuist opnieuw opgebouwd in de tank, heel ander gezicht zo nadat de tank twee weken lang leeg in de woonkamer stond. Vanmiddag nog even het aanzicht laten bezinken en dan vanavond de tank vullen en beginnen aan de dark start.

Even een snelle foto met mijn telefoon, vandaar de blauwe saturatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMjW__E7edxrAYBqOPatAu5O3S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izsNEiG1Zb8K4H493G3LueHM.jpg?f=fotoalbum_large

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hey, is dat de "disco" tank? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
Jazeker ;)

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb de knoop bijna doorgehakt en ga de komende week waarschijnlijk een aantal Corydoras pygmaeus halen. Heb ze laatst bij de LFS gezien en ze waren nog erg klein, groeien natuurlijk nog wel iets, maar lijkt mij erg leuk een goede groep toe te voegen.

Check: Is het ADA La Plata zand niet té scherp voor ze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXjno8KKM29RcrSS_3tpep0_rs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/euxoT9W32uegv7AJn81P8p2a.jpg?f=user_large

Wat is een goed aantal voor 118 liter / 60 x 45 x 45 waarbij ze niet té schrikkerig zijn maar het geheel ook niet teveel voor het aquarium wordt? Ik denk minimaal 5-6?

Volgens https://aqadvisor.com/ moet 6 nog prima mogelijk zijn, maar ik wil ook niet teveel bioload toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://aqadvisor.com/AquStockImage.php?N=ADA%2060H&L=23.622047244094&D=17.716535433071&H=17.716535433071&J=&UV=L&UL=cm&F=30:200911012018:0,3:200909300099:0,1:200909300250:0,6:200909300008:0,6:200909300175:0,2:200909300153:0

@Cooldevice Mooie inrichting, wat ga je planten, dwarf hairgrass? Of monte carlo? Flinke laag soil overigens, mijn gevoel zegt dat het wel erg hoog is?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:10

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Taro schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:36:
Ik heb de knoop bijna doorgehakt en ga de komende week waarschijnlijk een aantal Corydoras pygmaeus halen. Heb ze laatst bij de LFS gezien en ze waren nog erg klein, groeien natuurlijk nog wel iets, maar lijkt mij erg leuk een goede groep toe te voegen.

Check: Is het ADA La Plata zand niet té scherp voor ze?
Schuur het zand tussen je polsen (onderkant op onderkant uiteraard). Als dat na een seconde of wat onprettig wordt dan is het zand te scherp.

AQAdvisor houdt geen rekening met planten (hierdoor heb je in een beplante bak wat speling naar boven).

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 11-09-2021 18:39 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Paulus07
  • Niet online
Vandaag weer een rib minder in mijn lijf. 4 zakken triopica soil gekocht + hout en wat stenen :P

Hier iemand die DIY doseerpompen gebruikt?

Heb nog een GHL unit liggen met 4 pompen. Maar die is inmiddels alweer wat jaartjes oud (2010). Plus het schermpje is ook alweer wat minder etc. Heb die al ooit vervangen door een nieuwe. Maarja ben benieuwd of zoiets niet om te bouwen is naar een meer 2021 model.

Het blijft een plastic box met een printplaatje erin en die 4 pompen........
Iemand zelf wat draaien met bijvoorbeeld een arduino of te besturen via de foon etc?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBVT7ZOUg4ySawM0gegGEsUsYeA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/goLSSbQ8bkLNspcTmav4mqlx.png?f=user_large

In 2013 (pfff tijd vliegt.....) dus al ooit eerder display vervangen: https://www.aquablog.nl/2...y-voor-ghl-doseereenheid/

[ Voor 22% gewijzigd door Paulus07 op 11-09-2021 19:08 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

@Paulus07 Ik durf veel te automatiseren, maar een doseerpomp niet :) Heb hier de DD P1 doseerpomp in gebruik, erg tevreden mee en per 0,1 ml via een app met schema in te stellen. Je kunt er volgens mij ook versies van krijgen met meerdere pompen, maar ze sowieso ook per +1 uitbreiden.

Overigens inmiddels van 0,3 ml per dag naar 0,6 ml/dag opgevoerd, met wat extra CO2 en extra verlichting om de planten roder te krijgen. Gelukkig nog 0% algen. Heel goede aanschaf geweest, sinds ik ben afgestapt van het handmatig toevoegen van voeding geen last meer van algen gehad.

• Cooldevice
@Taro Ik ben er nog niet helemaal over uit wat het moet gaan worden. Ga er me de komende weken maar eens in verdiepen. Momenteel dag twee van de dark start :)

Denk dat een 2 - 2,5 cm zal zijn qua soil laag. Misschien dat ik hem nog wat verlaag aan de voorzijde. Even kijken wat de uiteindelijke plantjes graag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:40
Goedemorgen,

Heeft iemand een tip waar ik in omgeving Utrecht mijn co2 flessen voordelig kan laten vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Chefferson Ik laat mijn fles altijd vullen bij een drankengroothandel in de buurt (is wel een standaard CO2 statiegeldfles zoals gebruikt in de horeca). Mocht je ook zo'n fles hebben (of gaan gebruiken, borg is 120 euro; krijg je weer terug als je de fles inlevert) dan kun je eens informeren bij de drankengroothandels bij je in de buurt.

Overigens doe ik met een 2kg fles meer dan een jaar op een 130 liter aquarium. Ik heb er nog een klein 0.5kg flesje bij (fiks lager statiegeldbedrag) die gebruikt wordt als de 2kg fles gevuld moet worden (ben ooit begonnen met die 0,5kg fles en het leek me wel handig deze als backup te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:20
Je kunt ze meestal laten vullen bij bedrijven die handelen in gassen tbv lastechniek.
Mijn ervaring is dat het daar overigens niet goedkoop is. Gemiddeld 15 euro per 500 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Op aquaforum staat een overzicht per provincie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb hier nu al paar jaar een 10kg fles vanuit de slijter. Als die op is/bijna op is bel ik altijd of ze op voorraad zijn. zo niet bestellen ze die. En dan kan ik de fles omruilen tegen een nieuwe. Dus geen gedoe met hervullen, altijd nieuwe en gekeurde fles etc. En 15 euro ofzo voor 10kg en 1x die 120 euro borg betaald.

Op het aquaforum zweeft inderdaad nog ergens een overzicht rond per provincie. Weet niet of die nog steeds up-to-date is na al die jaren. Flinke tijd geleden sinds we dat overzicht toen gemaakt hadden (en ik nog op dat forum zat jaren terug :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:40
Bedankt voor de tips! Zal eens rondbellen morgen. Voorheen kwam ik bij de houtense aquariaan (Johan). Maar tot mijn schrik is hij ons ontvallen eind Juni. Weet niet of dat nieuws het forum al bereikt had..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Dit is het CO2 overzicht voor NL overigens:

https://aquaforum.nl/thre...stations-nederland.39141/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:36

de Peer

under peer review

@Chefferson Ik bestel altijd 5 of 6 flessen van 10 kg tegelijk online en laat het thuisbezorgen. Er zijn verschillende online slijterijen die dat aanbieden.
Maar voor 1 klein flesje is even ergens langs gaan misschien net zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

JME

zeg maar Jamie

Wat zijn jullie ervaringen met dure lampen? Groeien de plantjes echt veel beter onder een Twinstar S-line of Dennerle Trocal (waar in principe ook gewoon ledjes in zitten) of gaat het net zo goed onder een goedkoper exemplaar? Zit het geheim in het spectrum, de hoeveelheid lumen, de (praktisch onmeetbare) par? En in hoeverre zijn die aspecten onderling uitwisselbaar? Ik las onlangs dat planten zich in enige mate zouden aanpassen aan het geboden kleurenspectrum en dat het daarom veel meer om de hoeveelheid licht dan om het soort licht zou gaan (sorry, linkje kwijt). Een dure ledlamp zou in dat opzicht beter matchen met de kweekomstandigheden en dus de eerste weken zeker wel voordeel bieden, maar als je een wat langere aanpassingsperiode accepteert dan zou een goedkopere lichtbron net zo goed kunnen werken. Mits je er voldoende van aanbiedt in termen van lumen (bij gebrek aan par). Ik heb zelf geen idee, maar is er iemand met plantkundige en lichttechnische kennis die zin heeft om daar iets zinnigs over te zeggen?

[ Voor 142% gewijzigd door JME op 20-09-2021 12:30 . Reden: nietszeggend verhaal vervangen door hopelijk interessant discussiepunt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het is hier al 10 dagen helemaal stil -O-

@Paulus07 Hoe staat het ermee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gedaan met de rust. Bedankt he @Taro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:36:
Wat zijn jullie ervaringen met dure lampen? Groeien de plantjes echt veel beter onder een Twinstar S-line of Dennerle Trocal (waar in principe ook gewoon ledjes in zitten) of gaat het net zo goed onder een goedkoper exemplaar? Zit het geheim in het spectrum, de hoeveelheid lumen, de (praktisch onmeetbare) par? En in hoeverre zijn die aspecten onderling uitwisselbaar? Ik las onlangs dat planten zich in enige mate zouden aanpassen aan het geboden kleurenspectrum en dat het daarom veel meer om de hoeveelheid licht dan om het soort licht zou gaan (sorry, linkje kwijt). Een dure ledlamp zou in dat opzicht beter matchen met de kweekomstandigheden en dus de eerste weken zeker wel voordeel bieden, maar als je een wat langere aanpassingsperiode accepteert dan zou een goedkopere lichtbron net zo goed kunnen werken. Mits je er voldoende van aanbiedt in termen van lumen (bij gebrek aan par). Ik heb zelf geen idee, maar is er iemand met plantkundige en lichttechnische kennis die zin heeft om daar iets zinnigs over te zeggen?
Ach vroeger hingen er T8 tl lampen boven en daarna T5. En de planten groeide er ook onder.
Hier altijd jaren gewoon philips en osram lampen gehad (365 en 840 als kleuren) en de plantenbakken groeide goed.

Met DIY led is het wel wat lastiger om het goed te krijgen. Een standaard ledslang is dan te weinig opbrengst.
Lijkt in het begin veel licht maar eenmaal boven water en sterkte in het water neemt dat snel af.
Voordelen van led zijn voornamelijk het compactere design en extra opties als dimmen en wat spelen met kleuren RGB al moet het geen kermis worden ;)

En hoe meer licht, hoe meer voeding je planten nodig gaan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:07:
Het is hier al 10 dagen helemaal stil -O-

@Paulus07 Hoe staat het ermee? :)
Nog aan het spelen met de hardscape :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/002Q1b4-JEj9xM4qcax5ab-Xx7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YegFUqr7WwCLVL9eqBil9Hd0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:36:
Wat zijn jullie ervaringen met dure lampen? Groeien de plantjes echt veel beter onder een Twinstar S-line of Dennerle Trocal (waar in principe ook gewoon ledjes in zitten) of gaat het net zo goed onder een goedkoper exemplaar?
Het is allemaal marketing, en daar trappen veel mensen in. Voor aquariumplanten is eigenlijk alleen kwantiteit (intensiteit) van belang en niet kwaliteit (lichtkleur).
Wat natuurlijk wel zo kan zijn is dat de dure lampen robuuster zijn en langer mee gaan. Beter koelen waardoor LED-degradatie langzamer gaat. Ook de stralingshoek kan belangrijk zijn en bij de duurdere lampen is daar soms wat beter over nagedacht.
Maar biologisch gezien maakt het weinig uit wat je er boven hangt. Lichtcompositie speelt een minimale rol en is verwaarloosbaar voor de aquariumhobby. Ga je komkommers kweken en wil je zo goedkoop mogelijk belichten (dan gebruik je vaak rood licht, dat kost minder stroom) en wil je bloei en lengtegroei kunnen timen en beïnvloeden, dán kun je met lichtcompositie gaan spelen. Voor aquariumplanten is dat allemaal niet nodig of in ieder geval erg vergezocht en voor 99% van de aquarianen niet interessant.
Zit het geheim in het spectrum, de hoeveelheid lumen, de (praktisch onmeetbare) par? En in hoeverre zijn die aspecten onderling uitwisselbaar?
Het gaat inderdaad alleen om PAR. Dat is het enige dat belangrijk is. Overigens prima te meten een PAR meter maar die zijn vrij duur. Ik heb er veel mee gewerkt. Ik ben gepromoveerd op een fotosynthese-onderwerp en heb dus veel wetenschappelijk onderzoek gedaan met veel experimenten met lichtkleur en intensiteit.
PAR en Lumen kun je wel naar elkaar omrekenen maar dat is best lastig. Je moet dan het lichtspectrum precies weten. Meestal weet je dat niet. Zelf heb ik die vaak gemeten met speciale apparatuur daarvoor.
Zonder spectrum kan het ook wel met wat aannames, je krijgt dan vaak wel een 20-30% fout in de omrekening.
Ik las onlangs dat planten zich in enige mate zouden aanpassen aan het geboden kleurenspectrum en dat het daarom veel meer om de hoeveelheid licht dan om het soort licht zou gaan (sorry, linkje kwijt).
Ja dat klopt. voor planten is licht gewoon licht. Energie. Of het nu blauw of rood is maakt daarbij niet heel veel uit. Net zoals voor ons het niet heel veel uitmaakt of we rijst of aardappelen eten, het is energie. Wat wel belangrijk is, is dat ze een beetje van alles krijgen. Dus met 100% rood licht of met 100% blauw licht heb je wel kans op gebreken of zeer afwijkende groei. Maar als je 'gewoon' van alles iets aanbiedt zoals bij de meeste witte lampen gaat het gewoon goed.

Geef je weinig licht, dan zullen de planten meer pigment aanmaken waardoor ze dat beetje licht dus beter absorberen.
Geef je heel veel licht, dan verlagen ze het pigmentgehalte omdat ze anders schade kunnen oplopen. Aanvullend gaan ze vaak caratenoiden (ook pigmenten, vooral geel/rood) aanmaken en dat werkt als een soort paraplu. Deze zetten licht om in warmte omdat het licht anders schade aan de plant zou veroorzaken. Dit is de reden dat je planten geel/rood worden bij veel licht. Esthetisch gezien is dit juist wat we willen maar de plant heeft best wat stress dan.
Een dure ledlamp zou in dat opzicht beter matchen met de kweekomstandigheden en dus de eerste weken zeker wel voordeel bieden, maar als je een wat langere aanpassingsperiode accepteert dan zou een goedkopere lichtbron net zo goed kunnen werken. Mits je er voldoende van aanbiedt in termen van lumen (bij gebrek aan par). Ik heb zelf geen idee, maar is er iemand met plantkundige en lichttechnische kennis die zin heeft om daar iets zinnigs over te zeggen?
Klopt, het gaan dus alleen om de intensiteit en dat kun je met alle lampen wel bereiken. Maar je gaat met ali-strips natuurlijk niet genoeg lichtintensiteit halen om er een hollandse plantenbak van te maken. daarvoor is simpelweg niet genoeg ruimte boven je aquarium.

Kies dus een lichtbron slechts op basis van wat je mooi vindt voor je bak. De planten gaan het sowieso goed doen als je maar genoeg licht aanbiedt.

Ik ben zelf erg te spreken over mijn Ledlampen van https://www.ledaquaristik.de/
Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding erg goed en ik wilde graag watergekoelde LED's ivm de led-degradatie die optreedt boven de 25 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 24-09-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor de info! Zoals sommigen hier weten heb ik een simpele Juwel Primo 70 bak. Bruto 70 liter, netto ruim 60. Daar hangt een net zo simpele standaard meegeleverde Novolux led-balk van ruim 600 lumen boven (par onbekend). Dat is dus zo'n 10 lumen per liter. Ik geef geen CO2 en beperkt plantenvoeding en dan doen de gewone plantjes het best OK. Maar een groene oase, nou nee.
Als ik iets meer wil, klopt dan mijn beeld dat de simpelste upgrade is om er gewoon een tweede balk van hetzelfde type naast te hangen? Kost iets meer dan 3 tientjes en dan zit ik op 20 lumen per liter. Met een kleine CO2-set en net iets meer plantenvoeding zou ik dan lekker rode plantjes kunnen houden? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:18:
Dank voor de info! Zoals sommigen hier weten heb ik een simpele Juwel Primo 70 bak. Bruto 70 liter, netto ruim 60. Daar hangt een net zo simpele standaard meegeleverde Novolux led-balk van ruim 600 lumen boven (par onbekend). Dat is dus zo'n 10 lumen per liter. Ik geef geen CO2 en beperkt plantenvoeding en dan doen de gewone plantjes het best OK. Maar een groene oase, nou nee.
Als ik iets meer wil, klopt dan mijn beeld dat de simpelste upgrade is om er gewoon een tweede balk van hetzelfde type naast te hangen? Kost iets meer dan 3 tientjes en dan zit ik op 20 lumen per liter. Met een kleine CO2-set en net iets meer plantenvoeding zou ik dan lekker rode plantjes kunnen houden? :9~
Ja het klopt dat je dan de lichtintensiteit verdubbelt t.o.v. wat je nu hebt. Iets meer zelfs waarschijnlijk want je oude Led-balk is al afgenomen in lichtintensiteit door degradatie.

Denk inderdaad dat dat de goedkoopste manier is om te kijken wat voor een effect het gaat hebben.

Het leuke aan een klein bakje is dat je makkelijk naar hoog-licht kunt gaan, en relatief goedkoop.
Bij een grote bak met 60cm diepte ben je dan al snel 1000-2000 euro kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 24-09-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dan ga ik daar eens mee experimenteren in de nieuwe scape!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49GiM-8_VMiBCm4TZDGH-mW7tLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmqoUltjLyPFerf4rVpoeXsV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bak na ongeveer 2.5 week. Planten doen het goed. Wel startende draadalg gevonden, dus nu met CO2 begonnen welke ik nog had liggen. Nu even spelen met hoeveel bubbels ik moet. Zitten toch geen vissen in dus kan niets vergiftigen ;) Ik kwam er achter dat de check vloeistof over de datum is dus beetje op gok nu. Zojuist nieuwe besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooldevice
Binnenkort kan ik beginnen met het beplanten van mijn scape echter ben ik nog niet in het bezit van een pincet en schaar. Nu heb ik een aantal pincetten gezien, beginnende bij 8 euro en oplopend tot bijvoorbeeld 39 euro. Maar voor dat bedrag heb je ook een starters setje van Dennerle of PlantedBox. Hier iemand nog een suggestie of een merk dat aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Cooldevice schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:43:
Binnenkort kan ik beginnen met het beplanten van mijn scape echter ben ik nog niet in het bezit van een pincet en schaar. Nu heb ik een aantal pincetten gezien, beginnende bij 8 euro en oplopend tot bijvoorbeeld 39 euro. Maar voor dat bedrag heb je ook een starters setje van Dennerle of PlantedBox. Hier iemand nog een suggestie of een merk dat aan te raden is?
Ik ben daar zelf altijd wat pragmatisch in en koop het dan voor 3 of 4 euro van AliExpress. Zeker met een pincet.
Bij een goede schaar zou een premium merk wel wat toe kunnen voegen misschien, maar persoonlijk zou ik er nooit 39 euro voor over hebben :P

Moet wel zeggen dat ik pincet en schaar eigenlijk bijna nooit gebruik. Planten in het zand zetten doe ik toch vaak met de vingers. En even snel iets knippen gaat meestal ook prima met een schaartje van 1 euro, of simpelweg toppen eraf trekken tussen mijn nagels.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 27-09-2021 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als je geen tijd/zin/vertrouwen hebt om zelf bij Ali te shoppen, dan kun je ook eens bij bijv. onlineaquariumspullen.nl kijken. Zelfde spullen voor maar een paar euro meer en de volgende dag in huis. En nee, geen connecties daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb ze hier destijds ooit via ali besteld.
Pincet en ene schaar is wel fijn in gebruik. Merk je verschil tussen een schaar van 8 euro of een van 40 euro met een specifiek logotje erop........ Neuh. Tenminste ik niet :P

Een gebogen schaar aan het eind is wel prettig werken ipv een rechte. Is wat fijner (persoonlijk) met snoeien van de planten. En een pincet om de toppen weer terug te plaatsen. Of bij opstarten van een nieuwe bak is een pincet prettig werken.

Zou ook zeggen, begin gewoon simpel met een pincet en schaar. Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde.
Heb hier een hele goedkope korte schaar en die gaat ook al jaren mee.
En in de loop van de tijd merk je vanzelf welke je fijn vind werken, of wat je mist etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
@de Peer Precies, ik was ook niet van plan om zoveel geld te betalen voor een pincet :P
Voor een bepaald logo ben ik ook niet zo gevoelig zolang het doet wat het moet doen.

@JME Thanks voor de tip, ik ga er eens kijken.

@Paulus07 Een gebogen schaar leek mij ook wel handig, maar om er dan ook nog een recht exemplaar bij te hebben. Zo hard zal het allemaal ook niet groeien in mijn low tech tank ;) Laat de sets voor wat ze zijn en begin met een simpel pincet en schaar. Zo te lezen kom ik daar al aardig ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Iemand nog een tip voor een mooie opvallende epifyt? Liefst een beetje rood? In mijn nieuwe scape zit precies op een guldensnedepunt een vlak stuk hout, soort plateautje is het. Daar wil ik graag een echte eyecatcher op hebben. Ik ben wel fan van epifyten als anubias en bucephalandra, maar dat zijn trage groeiers en als je die iets hoger in de bak vol in het licht zet dan zijn het ware algenmagneten. Eigenlijk zou alternanthera reineckii mini er prachtig staan, maar volgens mij moet die in het substraat. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME ik heb hier per ongeluk een Alternanthera Reineckii Mini als epi groeien (erachter 2 afgeknipte toppen in de soil gedrukt). En wat vind je van Hygrophila Pinnatifida? met het juiste licht wordt die ook rood.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4TajhEby1K05HLz5BJxDpIzPaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyZx5jQLMOna4G0I8kMS3qyk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Taro Dank je voor het meedenken. Alleen, tussen de stenen gedrukt is toch net ff wat anders dan op een stuk hout. Kweetniet.
Die hygrophila kan inderdaad mooi zijn, maar ik lees dat die "afhankelijk van de omstandigheden" verschillende kleuren kan krijgen. Maar wélke omstandigheden dan leiden tot wát, dat vind ik nergens terug. En dan wordt het voor mij een gok...

Edit: het is een lotus geworden! Eens kijken of het knolletje ook als epifyt werkt.

[ Voor 60% gewijzigd door JME op 07-10-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:26
Sinds gisteren een rio 350 in mijn nieuw huisje gezet😁
Wou eigenlijk de 450, maar is denk iets te groot, en moest ik ook nog een nieuwe lamp er bij kopen. Nu kan ik de led balk wisselen.

Morgens eens kijken hoe ik het wil hebben
Hopelijk dat ik het nu een beetje netjes kan draaien.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:46
Eind november is het weer Vivarium en die gelegenheid wil ik eigenlijk gebruiken om op zoek te gaan naar een mooie betta. Hiervoor wil ik nu al mijn 20l nano cube in gaan richten. Ik heb een dennerle hoekfilter dat ik al een paar weken aan het indraaien ben in mijn 65l scapers bak, ik heb verlichting en een idee wat ik met de bak wil. Ik ben wel benieuwd of er nog tips/aanvullingen zijn.
Ik wil de 20l inrichten met hout, anubias en bucephalandra. Ik wil alle planten op hout bevestigen. Ik heb een paar stukjes hout die ik wil gebruiken, maar ik ga nog op zoek naar wat extra stukken. Ik zou graag een wat lichtere bodem (enkel zand, geen voedingsbodem gezien ik daar geen planten in gaan zetten) maar ik lees dat betta liever een donkere bodem hebben dus wellicht kan ik daar beter naar op zoek.
De verlichting die ik wil gebruiken is de dennerle powerled 5.0. Ik ga gebruik maken van drijfplanten (niet te veel voor zuurstofhappen, dat is bekend) en natuurlijk een afdekruit tegen spring en om de temperatuur van de lucht waar de betta kan happen niet te laag te krijgen.

vwb voeding zal deze mee-eten met de rest van de vissen. Afwisselend bevroren voer, droogvoer en levend (eens per week een zakje bij de viswinkel en ik kweek zelf artemia).

Mis ik nog iets? Ik lees wisselende verhalen over verwarming. De bak komt te staan op mijn werkkamer en daar is het structureel 21,5 - 22 graden, de bakken die ik nu heb zijn meestal een half graadje warmer en hebben een vrij constante temperatuur. Zijn deze planten geschikt? Ik twijfel nog ontzettend tussen eentje met lange vinnen of juist eentje met wat kortere vinnen, moeten deze grote bladeren hebben om op te liggen? Ik wil wat beweging van het oppervlakte water en ook door de hele bak maar ook weer niet teveel gezien de betta het liever wat rustiger heeft dus ik ga gebruik maken van 2 spraybars. Eentje gericht op het oppervlak, de ander naar beneden zodat alles rustig beweegt.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Gister bij de action een handig bakje gevonden :P
99 cent.....

Maar handig bakje om aan je aquarium te hangen tijdens onderhoud. Passen mooi de scharen, pincet etc in of snoeiafval etc.

Dus tip van de dag: https://www.action.com/nl-nl/p/hangende-opbergmand-/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUzurRDB_S8woXj56l2aPbrgDec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UNcLaM7dJauUeAUvGQ4skV4b.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:13
Nog een tip voor iedereen: hang toch echt een thermometertje in je aquarium. Het viel me al op dat m'n bakje soms wat aan de koude kant was, bleek dat m'n verwarming niks meer deed. Nu maar direct een nieuwe (100W) gekocht en t water is weer mooi op temperatuur. Hopelijk houdt 100W t bakje van 30L iets beter warm omdat het hier in de winter echt extreem koud wordt binnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vandaag een onderhoudsklus gedaan waar ik al maanden tegen op zag, maar waarvan ik wist dat de dag zou komen en nu kon ik het echt niet verder uitstellen: Het mos terugsnoeien.

Ik had laatst al wat teruggesnoeid, maar zoals verwacht vond ik daarna tussen iedere kier wel een stuk mos terug, dus zojuist een bak met water gevuld, het hout eruit gehaald en in de bak geplaatst. Na 5 seconden had ik al door dat het mos zo massief was dat terugsnoeien geen zin had. Dus maar compleet verwijderd en met moscotton weer verse stukken om het hout heen gebonden.

Nu moeten we weer even door de lelijke periode heen, maar het is wel beter voor de achtergrondplanten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npHghRPlRxCn0Sh1uuuukK7JYHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUwwyuZjxsJ4JQqb2Xmolhds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_tjVFseC-v5DTB66TQW8G3sEq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVGTzElz8osMsMxGwxq4kp8E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq_RxwWQBxPyp53YhpNniWD8NIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpFZth1wTMDd0fZQqMEdAD6n.jpg?f=fotoalbum_large

Nu even kijken wat ik met die kilo Weeping Moss (Vesicularia ferriei) ga doen :)

Ik zag overigens ook dat de Rotala H'ra erg lelijke bladeren heeft. De afgelopen tijd eens in de gaten gehouden en het komt door de Otocinclussen. Ze gaan op de bladeren liggen en maken die in 2-3 stappen schoon, per stap breken ze het blad :( Maarja, niets aan te doen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZVZxEZx5MQkrLe5uXJCDzeA-rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QUHq6gbXbUCb534hwbUY94nZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:35:
Vandaag een onderhoudsklus gedaan waar ik al maanden tegen op zag, maar waarvan ik wist dat de dag zou komen en nu kon ik het echt niet verder uitstellen: Het mos terugsnoeien.

Ik had laatst al wat teruggesnoeid, maar zoals verwacht vond ik daarna tussen iedere kier wel een stuk mos terug, dus zojuist een bak met water gevuld, het hout eruit gehaald en in de bak geplaatst. Na 5 seconden had ik al door dat het mos zo massief was dat terugsnoeien geen zin had. Dus maar compleet verwijderd en met moscotton weer verse stukken om het hout heen gebonden.

Nu moeten we weer even door de lelijke periode heen, maar het is wel beter voor de achtergrondplanten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu even kijken wat ik met die kilo Weeping Moss (Vesicularia ferriei) ga doen :)

Ik zag overigens ook dat de Rotala H'ra erg lelijke bladeren heeft. De afgelopen tijd eens in de gaten gehouden en het komt door de Otocinclussen. Ze gaan op de bladeren liggen en maken die in 2-3 stappen schoon, per stap breken ze het blad :( Maarja, niets aan te doen...

[Afbeelding]
Vind het zelf best zonde dat je 't gesnoeid hebt, het stond wel erg leuk zo als een soort boompjes!

Misschien moet ik het hier toch nogmaals gaan proberen met mos op he thout, in de oude indeling van de bak werkte dat niet omdat de vallisneria er zo overheen hing, maar als ik die ga vervangen voor ander groen heb ik wel meer licht.

Die rotala heb ik ook gehad, werd bij mij ook vanzelf heel lelijk toen ze langer werden. Toppen werkte ook eigenlijk niet. Zal wel iets in de voeding niet goed izjn geweest of het licht, geen idee wat het was, uiteindelijk maar weggemikt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Vind het zelf best zonde dat je 't gesnoeid hebt, het stond wel erg leuk zo als een soort boompjes!
Eens, maar ik had het al eerder netjes terug moeten snoeien en bij moeten houden, want het water stond er bovenop stil en daar verschenen ook iedere keer blauwalgen. Ga ik vanaf nu bijhouden, want het hout eruit halen en terugplaatsen viel achteraf gezien wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Eens, maar ik had het al eerder netjes terug moeten snoeien en bij moeten houden, want het water stond er bovenop stil en daar verschenen ook iedere keer blauwalgen. Ga ik vanaf nu bijhouden, want het hout eruit halen en terugplaatsen viel achteraf gezien wel mee.
ah ja als het 't oppervlakte breekt wordt het wel lastig inderdaad. Wel mooie scape verder!

:+ moet er zelf echt eens wat aan gaan doen, sinds de verhuizing maar even de boel de boel gelaten maar oke, het ziet er echt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De Rasbora Brigittae waren altijd voorin het aquarium te vinden, maar vorige week hadden wij bezoek met kleine kinderen die afgaande op de vieze vingers op het glas flink aan het aquarium hebben gezeten terwijl wij buiten zaten. Ik hoorde zelfs van een ander kind dat ze flink op het aquarium hebben staan slaan. Sinds dat bezoek zijn ze erg schrikkerig en zelfs tijdens het voeren komen ze nauwelijks achter de beschutting vandaan. Dit is exact het gedrag dat ik bij het vorige aquarium ook bij de Kardinaal Tetra's zag die een paar keer waren geschrokken en waardoor het hele gebeuren minder leuk werd. De Oto's trekken zich gelukkig nog nergens iets van aan.

Wij proberen de beweging vlak voor het aquarium te beperken en ze door de manier van rustig voeren weer wat minder schuw te maken, maar vooralsnog helpt het niet. Ik heb nog geen Cory's toegevoegd zoals hier enige tijd geleden langskwam, ik twijfel nog.

Iemand nog tips om ze weer minder schrikkerig te maken? En stel dat ik besluit de groep Brigittae wat uit te breiden en bijv. Cory's toe te voegen, is er dan een kans dat dit gedrag verdwijnt omdat de nieuwe vissen deze ervaring nog niet hebben, of is de kans groter dat de nieuwe vissen ook in dit angstige gedrag meegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bijzonder gedrag. Hier schrikken ze ook wel eens ergens van, maar nooit zo dat het aanhoudt. Balen @Taro !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik zie dat Fluval een specifiek Betta aquarium heeft uitgebracht, op zich een leuk ding met pre-set heater, filter met beperkte flow, verlichting, etc. erbij maar wat mij betreft wel té klein / een verkeerde verhouding in afmetingen: Té hoog en niet breed genoeg, hopelijk doen ze nog iets met de kritiek die ze er op krijgen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Taro

Als je wat noordelijk woont heb ik wel interesse in het mos :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is foto 1 voor en 2 na? Zo ja, dan vind ik dat je te hard gesnoeid hebt. Nu is het net of je het mos vandaag opgebonden hebt. Foto 2 zou voor mij het eindpunt moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Is foto 1 voor en 2 na? Zo ja, dan vind ik dat je te hard gesnoeid hebt. Nu is het net of je het mos vandaag opgebonden hebt. Foto 2 zou voor mij het eindpunt moeten zijn.
Ik heb het inderdaad helemaal verwijderd en opnieuw opgebonden. Toen ik het afknipte draaide het door het gewicht icm zwaartekracht rond het hout, het zat dus ook al niet meer vast. Toen heb ik besloten niet verder te knippen (de binnenkant is ook minder mooi dan de buitenkant), maar het er volledig af te halen, mooie groene stukken te gebruiken en opnieuw met moscotton vast te maken.

Bij nader inzien mag er nog wat extra op, dat doe ik denk ik morgen.

Over een paar weken ziet het er overigens alweer prima uit, ben in mei met dit aquarium gestart, dus dit was het resultaat van 4.5 maanden.

[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 02-10-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Herkenbaar. Mos is hier ook altijd gedoe. Het zou zo’n makkelijk plantje zijn, maar dat is het niet. Ja, het groeit makkelijk, maar dat is iets anders. Het wordt al snel mooi vol en groot, maar dan verstikt het zichzelf. Het hecht slecht en komt dus compleet los tenzij je het super kort houdt, maar dat vind ik dan weer niet mooi. In mijn ervaring is die balans zo wankel dat je het vroeg of laat altijd verliest (en gefrustreerd de hele zooi eruit mikt…)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 19:39
Baardalg in mijn veel te High tech Fluval Flex 57 liter bakje, het begint een nachtmerrie te worden.

Ik heb dit topic een beetje doorgespit en ik zie dat dat een behoorlijk apart gevalletje alg is.

Mijn pH is stabiel op 6.7 middels een pH controller met een KH van 7 durf ik ook echt niet lager te gaan. (Drop checker is licht groen) Ik heb nu van alles geprobeerd, meer licht, minder licht, minder lang licht. De diffusor heeft nu ook zowat haast alle plaatsen van het aquarium gezien. Ik heb nu zelfs een extern filter (Oase Filtosmart 200) op dit mini bakje staan om zo meer flow te krijgen. Het fluval filtertje zat echt super vaak verstopt.

Wat ik mij nu nog kan bedenken is dat het komt door mijn wekelijkse waterwissel (25%) die ik doe met kraanwater waardoor ik 1 keer per week een wisselende pH en dus een wisselende CO2 krijg. Is dat dan nog iets wat ik kan doen? Water voorbereiden zodat het dezelfde pH waarde krijgt?

Het baardalg zit zelfs op de diffusor zelf waar de concentratie CO2 het hoogste is lijkt mij pfffff

De lol is er best ver vanaf zo… help

[ Voor 4% gewijzigd door Ljsvv op 04-10-2021 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Baardalg komt door CO2-tekort.

CO2 dus iets verhogen (pH naar 6.5 of 6.6 bijvoorbeeld) en je zult er vanaf zijn over een tijdje. De baardalgen die al aanwezig zijn zullen blijven maar je krijgt er dan geen nieuwe meer bij.

Als je dropchecker nu licht groen is kun je dus echt nog wel iets hoger gaan in CO2. De baardalg is wat dat betreft een betere indicator van het CO2 gehalte dan de drop-checker.

Mijn bak heeft overigens pH = 6.4 en KH van 6. de welbekende 'ph/kh/CO2' tabel is niet betrouwbaar voor aquariumwater en moet je dus niet veel waarde aan hechten. Hooguit als vuistregel om een beetje in de goede richting te gaan.

Waterwissel zou het niet mee te maken moeten hebben. Ik doe ook wekelijks een 50% waterwissel. 1 uur later is dan mijn pH weer netjes rond de 6.4. Het is misschien en ander verhaal als het vele uren duurt voordat je pH weer op zijn setpoint is.

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 04-10-2021 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Update van mijn bak: :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Wat ziet die er mooi uit :9~

Wat is die donkere/paarse plant die wat rechts voor staat btw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Renegade666 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Wat ziet die er mooi uit :9~

Wat is die donkere/paarse plant die wat rechts voor staat btw?
Thanks!

Deze heb ik gekocht in 2009 als 'Cryptocoryne wendtii (Bruin)' bij aquaplantsonline.
Al weer 12 jaar in mijn bak dus! Nog altijd hetzelfde stekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 18:20
Heeft er iemand interesse in Swimmy? Ooit een kom (ja ik weet het) cadeau gekregen met 2 kleine goudvissen erin. Die kom is inmiddels vervangen door een starterssetje van de dierenwinkel met pompje. Maar Swimmy wordt echt te groot en ik hun hem een beter onderkomen. Van voor naar achter is hij/zij denk ik 14 a 15 cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSPkTt85sTbd7mXAYqo4b4kxsDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vEjn8661XHPY7p653qqSlRq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1Igc4kFO-O6AmwX2WMK1kAEP3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nemyRbqjWi4x79AZC9ByH2bx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
marteltor schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:36:
Heeft er iemand interesse in Swimmy? Ooit een kom (ja ik weet het) cadeau gekregen met 2 kleine goudvissen erin. Die kom is inmiddels vervangen door een starterssetje van de dierenwinkel met pompje. Maar Swimmy wordt echt te groot en ik hun hem een beter onderkomen. Van voor naar achter is hij/zij denk ik 14 a 15 cm.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Swimmy mag best hier in de vijver, maar geen idee waar je woont?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marteltor
dragon2 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Swimmy mag best hier in de vijver, maar geen idee waar je woont?
Excuus, vergeten te melden. Swimmy woont in Noordwijk aan Zee. Het is echter wel degelijk een zoetwatervis.

[ Voor 8% gewijzigd door marteltor op 05-10-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
marteltor schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:12:
[...]
Excuus, vergeten te melden. Swimmy woont in Noordwijk aan Zee. Het is echter wel degelijk een zoetwatervis.
Vijvers zijn ook zoet water.

Als Almere dichterbij is dan waar Dragon woont heb ik ook nog wel plek in de vijver.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:55
Volgens mij was de grap dat de vis aan zee woont maar toch in zoetwater leeft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
marteltor schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:12:
[...]
Mijn vijvertje is een beetje te ver zwemmen vanaf Noordwijk😉

Wel snel regelen als ie een vijver in gaat ergens, het water wordt al kouder!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
XNL073 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:49:
Volgens mij was de grap dat de vis aan zee woont maar toch in zoetwater leeft :p
Aaaahhh :F Wauw die had ik totaal gemist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Filipe Oliveira heeft overigens deze week wat goede video's geupload mbt scaping

Zeker even het kijken waard via: YouTube: YouTube

1 ervan is de 1600 liter NATURE AQUARIUM of 300x75x75cm
Deze zal ook op het Vivarium in november te zien zijn (mocht alles doorgaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Vanavond even mijn 350 ingericht qua hout en grondwerk :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tskptY5/20211007-192154.jpg

Nu nog even op plantenjacht.En naar een achtergrond.

[ Voor 5% gewijzigd door Renegade666 op 07-10-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 19:42

MvL

Een vriendin van mij heeft een klein aquarium sinds 2 maanden, maar heeft last van draad alg. Hoe kan ik het beste bruine draad alg tegen gaan?

Ik heb vroeger ook een aquarium gehad, maar door een ziekte in de bak uiteindelijk gestopt. Heel eerlijk het begin nu toch weer te jeuken om weer te beginnen. Er zijn zulke mooie aquariums en apparatuur tegenwoordig. YT staat vol met aquascapping videos. Echt supper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MvL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:52:
Een vriendin van mij heeft een klein aquarium sinds 2 maanden, maar heeft last van draad alg. Hoe kan ik het beste bruine draad alg tegen gaan?
In veel gevallen een gevolg van teveel plantenvoeding geven, tenminste, bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Dank voor de reactie!

Dat is een topic waar ik mij nog in moet verdiepen. Plantenvoeding wordt nog niet gegeven, dus daar kan het niet aan liggen.

De bak is klein 75 liter volgens mij. Ze heeft een kleine binnen filter met z'n spons erin met ook wat active kool in de spons. Wat ik begreep moet deze om de 6-8 weken vervangen worden. Ook wordt er elke week een waterwissel gedaan van 1/4 van de bak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marteltor
Swimmy heeft inmiddels een huisje gekregen hier in de buurt bij een liefhebber met een groter aquarium. Dank voor jullie aanbiedingen om hem een nieuw huisje aan te bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

MvL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:58:
Dank voor de reactie!

Dat is een topic waar ik mij nog in moet verdiepen. Plantenvoeding wordt nog niet gegeven, dus daar kan het niet aan liggen.

De bak is klein 75 liter volgens mij. Ze heeft een kleine binnen filter met z'n spons erin met ook wat active kool in de spons. Wat ik begreep moet deze om de 6-8 weken vervangen worden. Ook wordt er elke week een waterwissel gedaan van 1/4 van de bak.
Waarom kool?

En worden er waterwissels gedaan? Wat zwemt er in de bak, welke en hoeveel planten, wat is de nitraatwaarde, wat voor verlichting en hoeveel uur per dag? Meer info graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 07-10-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

MvL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:58:
Ze heeft een kleine binnen filter met z'n spons erin met ook wat active kool in de spons. Wat ik begreep moet deze om de 6-8 weken vervangen worden.
Kool zsm eruit halen, die filtert ook je plantenvoeding weg. Kool is alleen nodig als je gifstoffen wilt verwijderen, meestal na een medicijnkuur. Verder je filter lekker met rust laten en zéker niet iedere zoveel weken wisselen. Je gooit dan immers ook 90% van je bacteriecultuur weg. Mijn spons wordt nóóit gewisseld. Alleen af en toe uitknijpen in een emmertje water als de stroming van je filter afneemt. Bij voorkeur schijn je dat uitknijpen niet tegelijk met een waterwissel te doen, zodat je je bak geen dubbele “klap” geeft. Al heb ik dat zelf ook wel eens gedaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Ze heeft de starters set super fish 50 gekocht (zie dat het 45 liter is). Alles zat erbij.

Er zitten 5 neon tetra's in, en 3 corydoras. Ze heeft 4 soorten planten. 2 lagen plantjes voor aan, en 2 soorten lange planten achteraan. Ik weet de soorten helaas niet.

Nitraat waarde is nog niet getest. Ik weet dat ik het vroeger wel testen van die druppel flesje had ik toen.

Verlicht zit op tijd klok, en brand 12 uur.

Conclusie tot nu toe:

Nitraat testen
Geen kool
Spons alleen spoelen (in emmer) als de water flow van de filter minder wordt (niet tijdens waterwissel).
Planten voeding? aanbeveling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Tijd naar 8 uur zetten, 12 uur is te lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:52:
Tijd naar 8 uur zetten, 12 uur is te lang..
Huh ik weet niet beter dan dat 12 uur normaal is.. staat de mijne ook op.

Denk dat het eerder een probleem is dat een 45L bak eigenlijk te klein is voor vis... dus die paar vissen erin kan al te veel zijn voor een klein filtertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink

Als je een dikke bak hebt die goed draait misschien, maar iets met 4 plantjes zonder voeding😅
Denk dat het dan een ander verhaal word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZBPXdYSdE3s3_bUFg0HBK5ILmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0P2DH6nUwQOned1lRYADByv.jpg?f=fotoalbum_large

Draadalg wordt al wat minder wel een beetje bruin alg gekregen maar daar maak ik me niet druk om. Twee inteelt platies (beetje vergroeid) van eerdere kweek er in als kanaries en voor verdere indraaien bak. Nog een poosje wachten en dan kijken of ik vuurtetra's kan vinden bij de LFS.

Mocht ik ze daar niet kunnen vinden hoe is de ervaring met online bestellen van vissen? Planten bestellen is één ding maar levende vissen gaat dat wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

AnnaAnjo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:34:
Mocht ik ze daar niet kunnen vinden hoe is de ervaring met online bestellen van vissen? Planten bestellen is één ding maar levende vissen gaat dat wel goed?
Heevis heeft hiervoor een aparte bezorgdienst, maar die is bij mij tot 2x toe niet doorgegaan ivm het "ziek zijn" (lees: Waarschijnlijk allemaal overleden) van de door mij bestelde vissen. De communicatie was wel netjes, maar bij de LFS kan je vaak ook wel iets bestellen. Mijn LFS is overigens niet heel erg lokaal, dat zal voor vele anderen ook gelden. Dus zoek iets in de buurt, dat is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
AnnaAnjo schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:34:
[Afbeelding]

Draadalg wordt al wat minder wel een beetje bruin alg gekregen maar daar maak ik me niet druk om. Twee inteelt platies (beetje vergroeid) van eerdere kweek er in als kanaries en voor verdere indraaien bak. Nog een poosje wachten en dan kijken of ik vuurtetra's kan vinden bij de LFS.

Ik heb 1x online besteld, bij matavi.nl. Ze hadden uiteindelijk 3 vissen niet helaas, de rest is veilig aangekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Anders eventueel nog een https://aquabeek.com/ Die hebben altijd heel veel keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zou never nooit levende dieren per post bestellen. Zelfs bij een eigen bezorgdienst heb ik al geen goed gevoel. Maar dat is mijn mening, ieder het zijne. Of het hare natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier ook niet. Vissen haal ik altijd bij de LFS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik heb hier helemaal geen LFS. En de goede aquariumzaken zijn minimaal een uur rijden. En hoe denk je trouwens dat vissen bij de LFS, Vivarium etc komen..?

Ik kreeg ze netjes bezorgd met zuurstof en in een piepschuim doos door een man in een gewone auto, op afspraak binnen 2 uurs vak.
Anders had ik zelf een heel eind moeten rijden, wat is het verschil?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:41
Paulus07 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:25:
Anders eventueel nog een https://aquabeek.com/ Die hebben altijd heel veel keuze.
Ligt er wel aan wat voor soorten je zoekt. Zuid Amerikaanse 'aparte' soorten is vaak daar toch wat lastig. Dan kun je beter bij VKC terecht.

Maar mocht je in de buurt zijn van Zuid Oost Brabant dan is het zeker een aanrader idd om eens binnen te gaan bij Aquabeek.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb een tijdje bij Diervoeders Ronald vissen besteld, die had zijn eigen koeriersdienst en kwam eens per maand zowel voedsel als dieren bezorgen. Dat deed hij zelf, alles keurig in stevige zakken met zuurstof in tempex dozen, netter dan dat ik ze bij de LFS zou kunnen afhalen. Heb nooit uitval gehad van zijn dieren, het voer was ook prima (levend/diepvries). Geen idee of hij dat werk nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@dragon2 @SmurfLink op die manier snap ik het. Ik zag zo’n dozengooier van een pakkettendienst voor me. Hoe doet zo’n winkel dat, bezorgen die landelijk met een eigen chauffeur? Dat kan toch nooit uit? Of betaal je je gewoon blauw dan?

Wel lijkt het me nog steeds raar om een huisdier te kopen zonder het eerst te zien. Maar dat heb ik ook al met plantjes. Misschien ben ik zelf gewoon raar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:45:
@dragon2 @SmurfLink op die manier snap ik het. Ik zag zo’n dozengooier van een pakkettendienst voor me. Hoe doet zo’n winkel dat, bezorgen die landelijk met een eigen chauffeur? Dat kan toch nooit uit? Of betaal je je gewoon blauw dan?

Wel lijkt het me nog steeds raar om een huisdier te kopen zonder het eerst te zien. Maar dat heb ik ook al met plantjes. Misschien ben ik zelf gewoon raar :+
Het bezorgen kost wel iets meer, omdat ze dus met eigen koeriersdiensten werken. Toen ik nog naar kantoor ging kwam ik dagelijks op de A27 ook een viskoerier tegen, weet niet meer hoe die heette.

Nou ja in het geval van scholenvisjes maakte het mij niet heel veel uit. :+ Dus m'n Galaxy's, vuurtetra's, ringbandsnoekjes etc. kwamen daar vandaan. De grotere of uniekere dieren wil ik wel zelf uitzoeken.

Plantjes ook gewoon online besteld, aquaplantsonline geloof ik. Maar nu ik m'n aquarium opnieuw wil gaan inrichten wil ik liever wel even naar Ferrytale toe. Binnenkort maar even tijd voor maken, anders is het snel te koud om Cory's mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Wisselende ervaringen en meningen dus. Zelf neig ik ook naar gewoon ophalen hoor.

Was meer een wat als ze de soort die ik wil niet hebben. Opzich vind ik even rijden niet erg maar moet ook geen uren duren. Woon in de buurt van Ede trouwens dus Brabant vind ik iets te ver.

Maar Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) is ook niet zo speciaal dus waarschijnlijk zullen ze die wel hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:49
Onze dochter is eindelijk zindelijk, dus ik mag verder met het aquarium!

Ze wilde graag visjes, dus een uitstekende gelegenheid om een mooi aquarium te maken. Dus na een tijdje van stilstand weer aan de slag. Nu heb ik nog wel een paar kleine vraagjes, waar hopelijk jullie mij mee kunnen helpen:

1. Ik heb aquarium kit aangeschaft, waarmee ik delen van stenen aan elkaar wil zetten en hout wil verankeren aan steen. Goed idee?

2. Kan het hout al in het water gezet worden om te 'verzadigen' en daarna nog plantjes op vastplakken met secondenlijm?

3. Als ik begin met inrichten van het aquarium door onder andere de amazonia grond en hardscape te plaatsen, moet er dan ook meteen de plantjes en water in? Of kan dit gerust een weekje staan bijvoorbeeld?
Of gaan dan de bacterien of iets dergelijks dood?

4. Moeten er nu wel van die egg crates onder de stenen? Zo ja, waar kan ik die krijgen?

Het is de bedoeling om een 'jungle' achtig thema te geven aan het aquarium en daarvoor had ik de volgende plantjes uitgezocht:

Foreground / Midground plants
Pogostemon helferi
Microsorum pteropus 'Trident'

On the main trunks between roots and branches. On the wood.
Microsorum pteropus 'Narrow'
Hygrophila pinnatifida
Rotala Macandre

Epiphyte Plants
Aquaflora Anubias barteri var. nana Pangolino (top positions)
Bucephalandra sp. Red (lower positions)

Mosses
On the branches
Vesicularia ferriei 'Weeping'

On the branches & Rocks
Tropica Vesicularia dubyana Christmas moss

Carpeting plant
In front of the rocks
Mini grass

Between the mini gras here and there a small umbrella.
Hydrocotyle verticillata

Stem Plants
Cyperus helferi

Tijd geleden al uitgezocht en was een behoorlijke lijst geworden. Komt uiteraard een CO2 systeem in.

Benieuwd naar jullie reactie!

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:37:
Ik heb een tijdje bij Diervoeders Ronald vissen besteld, die had zijn eigen koeriersdienst en kwam eens per maand zowel voedsel als dieren bezorgen. Dat deed hij zelf, alles keurig in stevige zakken met zuurstof in tempex dozen, netter dan dat ik ze bij de LFS zou kunnen afhalen. Heb nooit uitval gehad van zijn dieren, het voer was ook prima (levend/diepvries). Geen idee of hij dat werk nog doet.
Ik krijg steeds mails als hij een route gaat rijden met voer. Dus dat doet hij iig nog :)
JME schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:45:

Ik moest voor 100 euro bestellen, dan kon ik laten bezorgen (voor 9 euro ofzo?).
Ik denk dat dit iemand z'n vader was, of een studenten/senior baantje (mijn gepensioneerde vader rijdt lease auto's heen en weer, zo iets).
Ik had nog 1 grote piepschuim vervoersdoos liggen, die heb ik hem maar meegegeven want ik ga zelf toch niet een eind rijden met vissen/reptielen nu. Man ook weer blij.

Tja ik zie vissen liever ook vantevoren, maar goed, ik kan dus nu even niet anders. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Paulus07 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:03:
Gister bij de action een handig bakje gevonden :P
99 cent.....

Maar handig bakje om aan je aquarium te hangen tijdens onderhoud. Passen mooi de scharen, pincet etc in of snoeiafval etc.

Dus tip van de dag: https://www.action.com/nl-nl/p/hangende-opbergmand-/
[Afbeelding]
Gisteren gekocht. Beste euro die ik dit jaar gespendeerd heb. Ergerde me groen en geel aan druipend snoeiafval op het laminaat.
Ik had bijna een hangbakje van Eheim gekocht van 25 euro.

Bedankt voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
peppie71 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Gisteren gekocht. Beste euro die ik dit jaar gespendeerd heb. Ergerde me groen en geel aan druipend snoeiafval op het laminaat.
Ik had bijna een hangbakje van Eheim gekocht van 25 euro.

Bedankt voor het delen!
Ja die eheim bakjes zijn goed aan de prijs :P

Heb verder ook 2 van deze hier in gebruik altijd. Die zijn altijd fijn om planten na het snoeien in te leggen of om even je glazen in/uitstroom in te leggen.

Ikea STODJA : https://www.ikea.com/nl/n...keukengerei-wit-40177228/

En nog een oud klein bakje van de ikea die ook aan rand van aquarium gehangen kan worden.
Denk dat het deze zijn: https://www.ikea.com/nl/nl/p/sunnersta-houder-wit-50303735/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:56:
Ik zou never nooit levende dieren per post bestellen. Zelfs bij een eigen bezorgdienst heb ik al geen goed gevoel. Maar dat is mijn mening, ieder het zijne. Of het hare natuurlijk.
Dieren die van de kweker naar de winkel gaan, reizen vaak ook via zo'n speciale bezorgdienst. Als dat goed gebeurt (met heatpack en voldoende zuurstof) dan zie ik het probleem niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:14:
Onze dochter is eindelijk zindelijk, dus ik mag verder met het aquarium!
Gefeliciteerd :)
Ze wilde graag visjes, dus een uitstekende gelegenheid om een mooi aquarium te maken. Dus na een tijdje van stilstand weer aan de slag. Nu heb ik nog wel een paar kleine vraagjes, waar hopelijk jullie mij mee kunnen helpen:

1. Ik heb aquarium kit aangeschaft, waarmee ik delen van stenen aan elkaar wil zetten en hout wil verankeren aan steen. Goed idee?
Daar kan je ook gewoon aquarium plantenlijm voor gebruiken, bijv. met katoen watjes ertussen voor een groter raakvlak. Maar aquariumkit moet ook wel kunnen.
2. Kan het hout al in het water gezet worden om te 'verzadigen' en daarna nog plantjes op vastplakken met secondenlijm?
Ja, vooral vooraf al laten verzadigen. Secondenlijm -> Aquarium planten lijm, dat werkt juist goed als het nat is.
3. Als ik begin met inrichten van het aquarium door onder andere de amazonia grond en hardscape te plaatsen, moet er dan ook meteen de plantjes en water in? Of kan dit gerust een weekje staan bijvoorbeeld?
Of gaan dan de bacterien of iets dergelijks dood?
Nee, dat kan prima, tenzij je al een ingedraaide filter hebt, dan gaan ze wel dood. De bacteriën bouwen zich pas op als er water in zit en iets dat de cycle op gang brengt, zoals bijv. voer of een druppel ammoniak.
4. Moeten er nu wel van die egg crates onder de stenen? Zo ja, waar kan ik die krijgen?
Nee, moet niet. Ik heb dit bijv. wel gedaan om het glas te beschermen, maar hoeft niet. Je kunt ook bijv. een vlak gedeelte gebruiken van de styrofoam plantenschalen die je weleens krijgt bij aquariumplanten.
Het is de bedoeling om een 'jungle' achtig thema te geven aan het aquarium en daarvoor had ik de volgende plantjes uitgezocht:

Foreground / Midground plants
Pogostemon helferi
Microsorum pteropus 'Trident'

On the main trunks between roots and branches. On the wood.
Microsorum pteropus 'Narrow'
Hygrophila pinnatifida
Rotala Macandre

Epiphyte Plants
Aquaflora Anubias barteri var. nana Pangolino (top positions)
Bucephalandra sp. Red (lower positions)

Mosses
On the branches
Vesicularia ferriei 'Weeping'

On the branches & Rocks
Tropica Vesicularia dubyana Christmas moss

Carpeting plant
In front of the rocks
Mini grass
Bedoel je hairgrass? Ik zie dat je CO2 gaat toepassen, is inderdaad wel handig met deze plant + goed licht.
Between the mini gras here and there a small umbrella.
Hydrocotyle verticillata

Stem Plants
Cyperus helferi

Tijd geleden al uitgezocht en was een behoorlijke lijst geworden. Komt uiteraard een CO2 systeem in.

Benieuwd naar jullie reactie!
Je hebt er in ieder geval goed over nagedacht, benieuwd naar de scape! En wat voor filter en verlichting ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:36
Ik overweeg een volga 350 aquarium te kopen met alles erbij. Hoeveel watt verbrand ik ongeveer? Dus verwarming licht pomp etc. 350 liter dus

Dit ivm stijging kwh prijs

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 08-10-2021 21:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

TweakerVincent schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:51:
Ik overweeg een volga 350 aquarium te kopen met alles erbij. Hoeveel watt verbrand ik ongeveer? Dus verwarming licht pomp etc. 350 liter dus

Bij een aquarium komen veel meer kosten kijken dan alleen kWh's, als je je daar nu al druk om maakt zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:49
TweakerVincent schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:51:

Verlichting zal niet veel zijn, uitgaande van LED.

Verwarming hangt ook af van je huis temperatuur. Maar in de zomer zal de verwarming mee vallen en in de winter heb je minder stookkosten, omdat het aquarium dus een soort van verwarming in je kamer is.

Ook het rondpompen van water resulteert in warmte. Behoud van energie :).

[ Voor 4% gewijzigd door Bowen_HAFX op 08-10-2021 22:02 ]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Taro schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:58:
[...]

Bij een aquarium komen veel meer kosten kijken dan alleen kWh's, als je je daar nu al druk om maakt zou ik er niet aan beginnen.
Het gaat niet om kosten. Ik wil graag weten hoeveelheid stroomverbruik. Heb genoeg geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:59:
[...]

Verlichting zal niet veel zijn, uitgaande van LED.

Verwarming hangt ook af van je huis temperatuur. Maar in de zomer zal de verwarming mee vallen en in de winter heb je minder stookkosten, omdat het aquarium dus een soort van verwarming in je kamer is.

Ook het rondpompen van water resulteert in warmte. Behoud van energie :).
Interessant :) een kachel erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
TweakerVincent schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:03:
[...]

Het gaat niet om kosten. Ik wil graag weten hoeveelheid stroomverbruik. Heb genoeg geld ;)
Hoeveel je verwarming gaat gebruiken kan niemand je zeggen. Er zit een 300w verwarming in, die slaat niet 24/7 aan hoop ik voor je 😉
De temp maakt ook nogal uit. Ga je discus houden of goudvissen?
Filter 24/7 9w
Licht 8-12u/dag 2x19w plus de controller

Tel dat op.

Plus zaken als:
De verwarming van het water voor waterverversen.
Evt luchtpomp.
Evt koeler in de zomer.
Evt wavemaker.
Evt extra licht.
Evt extra filter.

[ Voor 32% gewijzigd door dragon2 op 08-10-2021 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Nou... Maak daar maar kacheltje van. Ik monitor mijn 125 liter ADM Fusion bakje nu een paar maanden en pas nu begint hij een beetje substantieel energie te gebruiken. Momenteel zit ik op 0,5kWh per dag, in de zomer was dat nog geen 0,3kWh per dag. Dat produceert een stilzittend mens in een uur (dus echt een iniemini kacheltje).

[edit]Getalletjes even opgezocht in Home Assistant. Was iets hoger dan ik me herinnerde (0.3kWh per dag 's zomers, momenteel zo'n 0.5kWh per dag).

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 08-10-2021 22:30 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.