Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Betreffende wortels van kikkerbeet. Als je planten snoeit dan is het geen probleem dat ook te doen bij de wortels van de kikkerbeet. Of gewoon steeds de groten weggooien en de jongkies houden. Want van de grote exemplaren blijven de wortels inderdaad overal achter hangen.
André Huisman (www.new-line.nl)
Er zit 1 Nerite in en 3 Clithon Corona's, kan het daarvan komen? Er zit ook geen duidelijke kop ofzo aan, dus zou prima iets kunnen zijn dat de slakken hebben afgezet. Een eierstring ofzo, al zie ik genoeg eieren van de Nerite, dat is het sowieso niet. De Chili's kunnen dit niet hebben gedaan ivm grootte, de Oto's lijkt mij ook niet?
Dat is ook wel een optie idd. Neem ik mee in de overweging.Betreffende wortels van kikkerbeet. Als je planten snoeit dan is het geen probleem dat ook te doen bij de wortels van de kikkerbeet. Of gewoon steeds de groten weggooien en de jongkies houden. Want van de grote exemplaren blijven de wortels inderdaad overal achter hangen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
[ Voor 98% gewijzigd door dragon2 op 24-08-2021 14:30 ]
Ik dacht zelf dat het eitjes waren van de grote poelslak. Zie Wikipedia onder voortplanting: Wikipedia: Poelslak
[ Voor 33% gewijzigd door Iris1234 op 24-08-2021 19:10 ]
Heb uiteraard veel gekeken op Instagram en Youtube naar mooie scapes maar dat zou ik nog wel maanden kunnen doen. Dus besloten om vast te houden aan het concept wat ik al vanaf het begin had namelijk: een vertaling van Glacier point in Yosemite National park (zie foto). Staat op mijn verlanglijstje om te bezoeken maar is uitgesteld tot de kleine wat ouder is. Dus als de scape wil lukken heb ik alvast een mini versie ervan in mijn woonkamer
Ben wel benieuwd hoe jullie tot een scape ontwerp komen?
:strip_exif()/f/image/9EVeI6AuvOvzPTA1KWqGEvKa.jpg?f=fotoalbum_large)
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
* Achtergrond: altijd doen, tenzij de bak midden in de kamer staat en je er rondom kunt lopen. Bij voorkeur aan de buitenkant (poster, folie, verf). Een achtergrond aan de binnenkant (3D) kan ook en ziet er zeker in het begin vaak gaaf uit, maar is duur, neemt ruimte in, is lastig schoon te houden, en is niet (eenvoudig) vervangbaar.
* Zoek op internet, youtube en in winkels naar voorbeelden van wat jij mooi vindt. Maak foto's en bewaar linkjes. Zoek de rode draad waarom iets jou wel/niet aanspreekt. Noteer namen van planten, stenen, hout.
* Lees je in in wat meer algemene ontwerpadviezen. Focuspunt zit vaak op ongeveer een derde van je scape (gulden snede regel). Komvorm zoals in je foto komt meestal niet tot zijn recht in een kleine bak (schuine lijn werkt dan vaak beter). Dat soort dingen.
* Kies planten die ongeveer dezelfde behoefte hebben aan licht, tenzij je heel duidelijke zones in je bak kunt aanbrengen. Zorg altijd voor een deel snelgroeiers, zeker als je bak nog aan het groeien is.
* Kies vissen en andere bewoners die ongeveer dezelfde behoefte hebben aan waterwaarden, temperatuur en stroming.
* Hou bij de bodemkeuze alvast rekening met de bewoners. Niets zo vervelend als een prachtige scape op basis van scherp grind en dan bedenken dat je dolgraag bodemvisjes wilt hebben.
Dat soort dingen. De lijst gaat vast worden aangevuld (en gecorrigeerd
[ Voor 6% gewijzigd door JME op 25-08-2021 13:03 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
De bodemkeuze is een goede tip, zal vanavond nog eens checken met wat ik ingedachte had daarvoor.
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Ik dacht jij een tropische bak had en geen zout, of ik loop lichtelijk achter
Maar ziet er wel cool uit
[ Voor 18% gewijzigd door Renegade666 op 25-08-2021 13:55 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Yikes. Dan stop ik dus gelijk m'n handen niet meer in de bak. Ik schrik al als een otocinclus lang m'n vingers schiet..SnowDude schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:28:
Vandaag na lang wikken en wegen een bladneus murene besteld bij mijn lfs, hopelijk komt hij dit weekend al binnen:
[Afbeelding]
de laatste keer dat ik tropisch had is zo'n 10 jaar terug, ik heb 500 liter zout water staan:Renegade666 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:55:
@SnowDude
Ik dacht jij een tropische bak had en geen zout, of ik loop lichtelijk achter
Maar ziet er wel cool uit
:strip_exif()/f/image/eeQJF7ZmQoxMNSKe4HAoolXe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U7e6PYPI1TD9hO1t0sJlwSQB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jmI1PBLRbpJY3f7reHpj1o4O.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze worden maar ongeveer 1,5 cm in diameter (en een ruime meter lang). Ze zitten bijna altijd op 1 plek, als ze rond zwemmen hebben ze vaak honger.HuismAndré schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:40:
[...]
Yikes. Dan stop ik dus gelijk m'n handen niet meer in de bak. Ik schrik al als een otocinclus lang m'n vingers schiet..
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Pff jij kan wat mij betreft nooit genoeg foto's posten van je bak. Blijft echt prachtig.SnowDude schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:52:
[...]
de laatste keer dat ik tropisch had is zo'n 10 jaar terug, ik heb 500 liter zout water staan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
[...]
Deze worden maar ongeveer 1,5 cm in diameter (en een ruime meter lang). Ze zitten bijna altijd op 1 plek, als ze rond zwemmen hebben ze vaak honger.
I have stability. The ability to stab.
Ik moet echt eens een goed kleurenfilter hebben voor de foto’s de kleuren komen echt niet tot hun rechtSmurfLink schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:29:
[...]
Pff jij kan wat mij betreft nooit genoeg foto's posten van je bak. Blijft echt prachtig.
:strip_exif()/f/image/HamdZFaW80uRKmx72ZIUwUcb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7tI8pXRgpxHs86EyqalLToDp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BMzZVTL7peCiHqPrjWUHcF1V.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoop techniek onder de bak zo zeg. Dan zie ik al direct dat dat niet gaat passen in mijn huidige zoetwaterbak.
Dat is een doopvont schelp.SmurfLink schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:36:
@SnowDude wat is dat blauwe, een soort spons? Ziet er heel gaaf uit!
Hoop techniek onder de bak zo zeg. Dan zie ik al direct dat dat niet gaat passen in mijn huidige zoetwaterbak.Die heeft een schot in het midden voor de stabiliteit. Maar het blijft een leuke droom.
Het voordek can alle techniek in de sump en onderkast zorgt er voor dat ik maar 2 stromingspompen zichtbaar in de display bak heb zitten
Oh gaaf! Wist niet dat die zo blauw konden zijn, heb ze alleen in 't paars gezien maar zeker niet zo fel!SnowDude schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:56:
[...]
Dat is een doopvont schelp.
Het voordek can alle techniek in de sump en onderkast zorgt er voor dat ik maar 2 stromingspompen zichtbaar in de display bak heb zitten
Ja dat lijkt me ook wel erg mooi, geen andere dingen zichtbaar in de bak dan de dingen die je wilt zien.
heb nu met de verhuizing de filter inlaat/uitlaat aan dezelfde kant gegooid, de thermostaat zit daar ook, misschien maar iets voor bedenken qua platen ofzo om dat wat minder zichtbaar te maken.
- Werk met diepte en perspectief. Dus bijvoorbeeld grotere (niet hogere, maar grotere) variaties van planten voorin, kleinere achterin. Geldt voor bijv. Anubias, gebruik dus op verschillende plekken andere soorten. En de soil achterin hoger dan voorin.
- Wissel af met contrasten: Groen, rood, matchende stenen, evt. matchend zand.
- Denk aan details, dus rondom grotere stenen wat kleinere variaties ervan (of sla een lavarock kapot).
- Werk met oneven aantallen.
- Houd rekening met schaduw, juist donkere gedeeltes binnen een goed verlicht aquarium geven een mooi effect, biedt ook ruimte om te verstoppen voor de dieren, etc.
Verder: Niet te lang puzzelen, maar gewoon beginnen en niet haasten. Plaats een en ander nog zonder water in het aquarium, kijk er 1-2 dagen naar, tweak het wat, totdat je tevreden bent. Planten bestellen, water erin, planten plaatsen en gaan

Ik ken de volgende opties:JME schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:30:
Mocht iemand trouwens nog tips hebben om eigenwijs hout dat het vertikt om te zinken toch onder water te houden (vastkitten aan steen??) dan hou ik me aanbevolen…
- Tyrappen aan een steen en later losknippen
- Met plantenlijm aan stenen bevestigen
- Koken (maar is volgens mij niet goed voor de kwaliteit van het hout, dus wordt afgeraden)
- Er tijdelijk een steen opleggen als de vorm van het hout daarvoor geschikt is
- 1 kleine cirkel, die vastmaken aan de kit op de bodem. De ander om het hout en beide tyraps aan elkaar vastmaken
- 1 tyrap om het hout en dan bij de tyrap vastkitten aan de bodem
Zal binnenkort een update geven als ik ben uitgepuzzeld!
Dank voor de informatieHuismAndré schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:27:
@triplecore NO2 meting is alleen boeiend als je bang bent dat je de vissen aan het vergiftigen bent. Het zal je planten echt worst zijn. In een goed draaiend aquarium zul je altijd (nagenoeg) nul NO2 meten.
Waar het de planten om gaat is NO3, PO4 en Fe (die laatste omdat het de enige betaalbare meetmethode is om te schatten of je voldoende micro's toevoegt). Wat zijn die NO3, PO4 en Fe waarden?
Verder kan je CO2 ook wel wat omhoog. Zo rond de 20 is mooi voor een gemiddelde bak. Idem bij de NO3. PO4 ergens rond de 1-1.5 is ook prima. Fe nog even: rond de 0.1 is voldoende voor de meeste planten.
Zal deze week een aantal extra test setjes aanschaffen om je geadviseerde waardes te meten.
Ja, ik heb hier een handig setje van JBL staan om Artemia te kweken. Met een half lepeltje eitjes kan ik de vissen 3-4 dagen voeren. Langer moet je niet willen, want dan daalt de voedingswaarde te ver omdat ze geen voeding krijgen. Die voeding heb ik wel liggen, maar wil ik niet in het aquarium hebbenSnowDude schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:10:
Zijn hier nog meer mensen die eigen voer kweken? Ik ben maar eens begonnen met artemia
Eenmaal per week start ik een nieuwe batch op. Je kunt er evt. ook extra setjes naast zetten en ze op verschillende dagen opstarten, dan kan je aan een stuk doorgaan en heb je iedere dag levend voedsel.
Heb je zelf een opstelling gemaakt met een fles, luchtpompje, etc. of ook een standaard iets gekocht? Op YouTube kan je allemaal mooie zelfbouw dingen vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 26-08-2021 17:55 ]
Ik heb ook de jbl set staan ik ben ook van plan om 1 keer per week een batch te startenTaro schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:40:
[...]
Ja, ik heb hier een handig setje van JBL staan om Artemia te kweken. Met een half lepeltje eitjes kan ik de vissen 3-4 dagen voeren. Langer moet je niet willen, want dan daalt de voedingswaarde te ver omdat ze geen voeding krijgen. Die voeding heb ik wel liggen, maar wil ik niet in het aquarium hebbenGaat dan ook wel stinken overigens, de eierschalen drijven naar boven en beginnen daar te vergaan, het stinkt hier regelmatig lekker in de garage...
Eenmaal per week start ik een nieuwe batch op. Je kunt er evt. ook extra setjes naast zetten en ze op verschillende dagen opstarten, dan kan je aan een stuk doorgaan en heb je iedere dag levend voedsel.
Heb je zelf een opstelling gemaakt met een fles, luchtpompje, etc. of ook een standaard iets gekocht? Op YouTube kan je allemaal mooie zelfbouw dingen vinden.
Ja, ik kweek artemia met de kweekschaal van hobby. Ik heb er twee en gebruik beiden. Ik vind het een ideale manier, na een dag of twee/drie kiep ik de schaal leeg en ik zorg ervoor dat dan de andere schaal weer uitgekomen is. Ik merk wel heel veel verschil in de kwaliteit en uitkomst percentage van eitjes, ik vind zelf de eitjes van Hobby het beste. Ik voer er eigenlijk alleen de jonge vissen mee. Ik heb helaas nogal last van hydra en zolang ik geen levend voer geef blijft het goed onder controle. Als ik een paar keer met artemia voer heb ik gelijk weer een uitbraak.SnowDude schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:10:
Zijn hier nog meer mensen die eigen voer kweken? Ik ben maar eens begonnen met artemia
Iemand ervaring met JBL Sansibar River zand als "strandje" op de voorgrond? https://www.jbl.de/nl/pro...sansibar-river?country=nl
Iemand ervaring met Tropica soil? https://tropica.com/en/pl...arium-soil/aquarium-soil/
Ik zoek nog naar niet al te grote afgeronde kiezels ("pebble stones"). Volgens de LFS zit daar onvoldoende marge op en daarom verwijzen ze door naar tuincentra. Hoe test je daar (ter plaatse!) op kalkhoudend materiaal?
Edit: Verschilt ook per JBL foto overigens, op de ene lijkt het voornamelijk wit, op de ander ook wel gemixed met iets andere groottes en kleuren. Als het inderdaad die gemixte variant is, en afgerond, dan zeker een goede optie.
[ Voor 33% gewijzigd door Taro op 27-08-2021 21:34 ]
Hoop dat ik wat kuhlii's mee kan nemen.
---
Edit: oeh, ook kijken naar kleine cory's voor mijn Fluval Flex 34L. Ik heb daar nu wat Chinese danio's en Hemelse pareldanio's in zitten, maar die blijven vaak in de midden- en bovenlaag hangen en doen weinig met de bodem. Een paar kleine cory's zouden goed zijn om het beetje voer wat op de bodem terecht komt op te ruimen. Meer vissen ga ik niet doen want daar is zo'n bak dan te klein voor. Gelukkig is het ingebouwde filter plus de aanwezige planten goed genoeg om het water op goede kwaliteit te houden.
[ Voor 44% gewijzigd door Wildfire op 28-08-2021 12:44 ]
Met zoutzuur, PH- of met azijn. Als het borrelt is het kalkhoudend (met azijn wel echt zoeken naar de belletjes aangezien het een zwak zuur is).JME schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:22:
Ik zoek nog naar niet al te grote afgeronde kiezels ("pebble stones"). Volgens de LFS zit daar onvoldoende marge op en daarom verwijzen ze door naar tuincentra. Hoe test je daar (ter plaatse!) op kalkhoudend materiaal?
In een glazen jam potje met azijn gooien dus. Met zoutzuur rondlopen in een tuincentrum (al dan niet verdund) lijkt me niet heel erg verstandig, al is het maar om het idee?HuismAndré schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 00:03:
[...]
Met zoutzuur, PH- of met azijn. Als het borrelt is het kalkhoudend (met azijn wel echt zoeken naar de belletjes aangezien het een zwak zuur is).
[ Voor 4% gewijzigd door Bowen_HAFX op 28-08-2021 07:57 ]
Every magical journey begins with a single step
Het Sansibar River zand is inderdaad wat gemêleerd, ziet er mooi uit.
Een potje azijn mee naar de Intratuin, geeft dat geen gedoe? Het liefst zou ik een LFS vinden die wel gewoon kleinere maten stenen verkoopt. Iemand tips?
Geef gewoon aan waar je het voor nodig hebt en dat het klakvrij moet zijn. Misschien kan je wat stenen meekrijgen om te testen voor een euro of 2. Kan je thuis testen.JME schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:06:
Dank voor de reacties!
Een potje azijn mee naar de Intratuin, geeft dat geen gedoe? Het liefst zou ik een LFS vinden die wel gewoon kleinere maten stenen verkoopt. Iemand tips?
Meer keuze, en véél goedkoper dan de LFS....
Heb zelf ook stenen bij een tuincentrum gehaald. Gewoon gevraagd. Al wilde ik juist kalk houdende stenen.
Azijn is gewoon een stuk minder gevaarlijk bij een ongelukje en wordt over het algemeen niet gebruikt bij een aanslagJME schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:06:
Dank voor de reacties!
Ik denk dat ik zelf ook raar zou staan te kijken als ik in het tuincentrum een zure lucht rook en tegelijk iemand een kiezel in een potje zag stoppen. Als je geen ervaring met aquaria hebt, dan denk je op zijn minst “ wat een malloot”
Zelfs dan zou ik nog denken wat een mallootJME schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:56:
Dat bedoel ik ook niet
Ik denk dat ik zelf ook raar zou staan te kijken als ik in het tuincentrum een zure lucht rook en tegelijk iemand een kiezel in een potje zag stoppen. Als je geen ervaring met aquaria hebt, dan denk je op zijn minst “ wat een malloot”

Zeker als je al een augurk in het potje hebt en vervolgens zegt: "Kijk, nu heb je een vriendje!"
Maaaar, het leven is heel wat simpeler als je niet constant druk maakt om wat andere mensen mogelijk over je denken

Je kan ook een plantenspuit ermee vullenJME schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:56:
Dat bedoel ik ook niet
Maar ik zou het gewoon aan een medewerker vragen eigenlijk.
Heb daar 4 Hemelse Pareldanio's meegenomen voor aanvulling van het kleine groepje in mijn klein aquarium, daarnaast 6 Pangio Kuhlii's meegenomen voor mijn groot aquarium.
Verder wat onderhoudsspulletjes, maar ook een grote transportbox (43 x 26 x 20cm) die ik als reservetankje kan gebruiken, is ruim 20 liter inhoud. Was maar €9.95, afgeprijsd van €39.95
Veertig euro had ik echt niet gegeven voor zo'n plastic bak, maar een tientje is prima te doen.
Klein Tetra luchtpompje erbij en is dan prima bruikbaar om voor een paar dagen wat vissen op te kunnen vangen -- of, bijvoorbeeld zoals ik nu aan het doen ben, langzaam vissen over te wennen op mijn aquariumwater.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 28-08-2021 15:15 ]
In mijn aquariumkastje staat een flesje JBL PH Minus. Ik zou niet weten waarom ik me bezwaard zou moeten voelen om dat mee te nemen naar de winkel en te vragen of ik een paar steentjes in die oplossing zou mogen checken op de aanwezigheid van kalk. Idem bij zoutzuur van een acceptabele concentratie zoals dat bijvoorbeeld zonder recept te koop is bij de apotheek. Met azijn testen kan ook maar als de stenen mild kalkhoudend zijn heb je kans dat je de reactie over het hoofd ziet.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:37:
[...]
In een glazen jam potje met azijn gooien dus. Met zoutzuur rondlopen in een tuincentrum (al dan niet verdund) lijkt me niet heel erg verstandig, al is het maar om het idee?
Uiteraard moet je zorgvuldig met dit soort dingen omgaan. Lijkt me nogal een open deur...
Anyway, de breuksteen begon na een paar seconden in de schoonmaakazijn te bruisen als een malle, dus dat gaat hem niet worden. De kiezel deed helemaal niks, dus die zou kunnen. Helaas vind ik die het minst mooi, dus ik zoek nog even verder. In ieder geval een mooie nieuwe zoektocht
Ook interessant: de proefstenen waren gratis en de normale kosten variëren van 40 cent per kilo voor de breuksteen tot een euro voor de strandkiezels

Graniet (vele kleuren waaronder grijs) bevat amper tot geen kalk, net als leisteen (donkergrijs), basalt (donkergrijs) en kwartsiet (medium grijs).JME schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:39:
Ik wil graag grijs, dat vind ik mooier bij mijn Ent Wood dat van zichzelf ook al vrij donker is.
Volgens deze site tenminste: https://vanheerden.nl/natuursteen/
[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 28-08-2021 19:11 ]
Toch nog wat nederlanders in de lijst. Nog mensen van hier toevallig?
En er kwam laatst ergens voorbij waar mensen hun inspiratie vandaan halen. 2021 heeft er weer een heleboel inspiratie bijgekregen welke te zien zijn via: https://www.iaplc.com/gallery/en/
Bastiaan Kruidenier (https://www.instagram.com/dutchaquascaper/) ken ik, verder niet.Paulus07 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:37:
Toch nog wat nederlanders in de lijst. Nog mensen van hier toevallig?
Jammer dat ik zelf op plek 2533 ben geëindigd
Wacht maar tot je gaat voerenWildfire schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:16:
Pangio Kuhlii's zijn leuk. Vandaag zes toegevoegd aan mijn 125 liter bak, maar ja -- meer dan genoeg plekken om te kunnen verbergen dus ben bang dat ik ze zo maar af en toe zal zien.
Dan vlogen ze bij mij altijd door de hele bak. Kleine ADHD'ers zijn het dan.
Uitvangen toen ik op mbuna over ging was een uitdaging
Ziet ze weinig. Maar wel erg leuk!
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 28-08-2021 22:20 ]
Dat komt vanzelf goed als ze gewend zijnWildfire schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:16:
Pangio Kuhlii's zijn leuk. Vandaag zes toegevoegd aan mijn 125 liter bak, maar ja -- meer dan genoeg plekken om te kunnen verbergen dus ben bang dat ik ze zo maar af en toe zal zien.
Zoals hierboven al vermeld, alleen het uitvangen is een crime. Ik had de bak eigenlijk al leeg en was zand aan het uithalen... toen ik wat zag bewegen. En toen ik die had gevangen, jahoor, nóg eentje.
Nu ben ik op zoek naar zwart zand voor de bodem. Maar dan ook echt git zwart! Ik heb nu al verschillende zakjes online gekocht en in de lokale dierenwinkels gekeken maar het blijkt toch lastiger dan verwacht. Kent iemand een merk aquarium dat echt gitzwart is?
JBL Manado Dark misschien ook nog een optie? Verder is er ook nog JBL Sansibar Dark, Sera Gravel Black en HS Aqua Gravel Black.Tim.k schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:13:
Daar zat ik over te twijfelen. Dan ga ik die eens proberen, bedankt!
Of is dat allemaal nog niet donker genoeg?
[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 29-08-2021 17:47 ]
Hornbach heeft zand dat met een coating donker gemaakt is (wederom donkergrijs en niet pikzwart). Schijnt afgeronde korrels te hebben (dus geschikt voor bodemvisjes). https://www.hornbach.nl/s...wart/7166119/artikel.html
En altijd het zand nat bekijken en niet droog. Zit namelijk nogal een kleurverschil tussen nat en droog.
[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 29-08-2021 20:49 ]
Dit weekend daar ook maar eens kijken om wat planten te gaan verplaatsen etc en kijken hoe ze het gaan doen in substraat ipv vijveraarde. Heb het gevoel dat al die vijveraarde hier nu het water veel te zuur maakt en de GH daardoor maar blijft zakken (naast de regen).
Maar eerst zaterdag de ADA 120P ophalen

Bij Aquatlantis heb je in het midden een verticale plank om de ruimte in 2 stukken te delen. Links is dan volle hoogte en alleen rechts heeft een horizontaal tussenplankje. Bijkomend voordeel is dat de bak ook middenvoor ondersteund wordt door de kast.
Maar moest er wel voor door de kruipruimte klimmen
Je kunt altijd kijken of je een kabeltje achter je plint of door je vloer kunt leggen.
Weer een paar recente foto's van mijn bak
Timing blijft altijd lastig met de planten. Zo is mijn voorgrondplant hier nog niet dichtgegroeid. Maar tegen die tijd moet ik al weer een aantal andere planten terugsnoeien die dan weer een week lelijk zijn. dilemma's altijd
Sowieso heb ik vaak de neiging om te rigoureus terug te snoeien want dat is lekker makkelijk (weer een paar weken geen onderhoud) maar dan zit je wel langer met een 'kale bak'. Het beste zou eigenlijk zijn elke week een beetje finetunen, maar dat is dan ook weer het meest arbeidsintensief. Zeker als de planten vlak onder de lampen hangen gaat de groei gigantisch hard.
:strip_exif()/f/image/bI6Q2NQ37iNJLAattKnDZLOz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind hem 's avonds op zijn mooist. Ik laat dan alleen de warmste lampen branden en de achtergrondverlichting is aan. De foto doet helaas geen recht aan hoe het er in het echt uit ziet. De camera legt dit blijkbaar anders vast dan hoe het menselijk oog het registreert. In het echt is het juist heel subtiel en mooi. Terwijl op de foto lijkt het een kermis.
:strip_exif()/f/image/XJjP8BXO2h7DlcZgX63W8LQW.jpg?f=fotoalbum_large)
Doorkijkjes vanaf de zijkant vind ik ook altijd gaaf. Dan kijk je dus gewoon door 2 meter aan water heen!
:strip_exif()/f/image/0qssddD2jLmOLqubX12IATSj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iROlxkTGXOFWg7av5INTuBmf.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie hier een paar foto's van de opbouw destijds:
de Peer in "Het aquarium topic - Deel 8"
Ik ben momenteel aan het kijken of ik het filteronderhoud tot 1x per jaar kan beperken. Mijn laatste ervaring is dat ik dan toch nét iets iets te veel aan flow verlies. 8 maanden gaat wel goed denk ik.
Ik bereik dat door in mijn Fluval Fx6 geen filterwatten te doen, dan slibt hij dus niet dicht. De FX6 schoonmaken is een flink karwei en het ding is zwaar, dus dat beperk ik liever.
Als compensatie heb ik aanvullend een soort eigen wattenfilter gemaakt. Een soort (externe) CO2 reactor met eigen pomp, helemaal vol met watten, die ik eenvoudig open kan maken om de filterwatten te vervangen. De reactor is transparant dus ik kan precies zien wanneer de filterwatten niet meer wit zijn.
oh, en ik heb een Corydoras Sterbai met een euh pigmentprobleem. We noemen hem Michael (Jackson). Eerst was alleen zijn bek wit, maar langzaam werd dat zijn hele hoofd en ook aan de zijkanten wordt hij steeds witter. Maar dit is al ruim een jaar zo en hij lijkt er weinig last van te hebben dus het zal wel onschuldig zijn dan. Ben benieuwd of hij uiteindelijk helemaal wit wordt.
Heb helaas even geen betere foto:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V0pMv3RFbCpNsuvEQ0ZcSEF0.jpg?f=user_large)
Algen heb ik nooit last van. Wel af en toe iets op de voorruit. in mijn vorige aquarium had ik zelfs dat niet. Ik denk dat het komt doordat mijn ledverlichting de voorruit beschijnt. Daar wil ik nog een soort begrenzer/reflector voor maken zodat ik ook van die groene alg af ben eens per 2 weken.
[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 03-09-2021 13:15 ]
Ik zit al enige tijd over een vijver na te denken, maar het aanleggen ervan zou ik dan willen combineren met een makeover van de tuin, zodat het ook echt één geheel wordt. Ik vind die Japanse tuinen altijd erg mooi. Deze voorbeelden zijn wel extreem, maar voor het idee:Paulus07 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:48:
Mensen die naast een aquarium ook een vijver hebben?
Dit weekend daar ook maar eens kijken om wat planten te gaan verplaatsen etc en kijken hoe ze het gaan doen in substraat ipv vijveraarde. Heb het gevoel dat al die vijveraarde hier nu het water veel te zuur maakt en de GH daardoor maar blijft zakken (naast de regen).
Maar eerst zaterdag de ADA 120P ophalen
![]() | ![]() |
Benieuwd naar de 120P! De hamster van de kinderen neemt hier met zijn paleisje van 100 cm de ruimte in die ik graag zou willen benutten om op die specifieke plek (zonder zonlicht, vandaar) op te schalen naar 120 cm of meer, ooit... Ik vind de hobby in ieder geval nu wel weer leuk en ik ga er tov de vorige keer heel anders mee om. Destijds controleerde ik 's ochtends direct of de filter het nog wel deed. Droomde ik van water over de vloer, dode beesten, zag ik op tegen de vakantie, etc. En nu draait het geheel stabiel en geniet ik er ook weer van
@de Peer Prachtige bak! Bericht even gepinned
:strip_exif()/f/image/UGqVjwwFWJoyDL2pswaZbrfp.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het idee van de skimmer op de inflow wel handig, want ondanks de insert voor de Eheim 350 Skimmer, vind ik er af en toe nog wel een visje in. En als je geen losse skimmer meer nodig hebt heeft dat ook zo zijn voordelen. Nou ben ik benieuwd of het een stukje marketing is van Aquario en de vis bij wijze van spreken zijn rug breekt als die in de skimmer terechtkomt en met een grote kracht de hoek om wordt gedrukt, of dat het prima werkt en ze dit inderdaad overleven. Want ik vind het wel het proberen waard.
De hele set is overigens van een speciaal soort kunststof, dus niet van glas. Je kunt de onderdelen op maat maken en het geheel bestaat uit modules, zodat je zelf de gewenste set kunt opbouwen.
Uiteindelijk inderdaad voor lavasteen gegaan, maar dan de roodbruine variant. Omdat het hout vrij donker is, steekt het toch goed af. Ook niet verkeerd: 39 cent per kilo bij de IntratuinTaro schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:36:
@JME Heb je ook (zwarte) lavarock overwogen? Licht, poreus, veel oppervlak voor bacteriën, goede hechting van planten, geen invloed op waterwaarden, makkelijk kleiner te maken, etc.
Het grote puzzelen kan beginnen!
Thanks! :-)Taro schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:04:
@de Peer Prachtige bak! Bericht even gepinnedHeb je toevallig een iPhone? Je kunt dan tijdens het maken van de foto op een punt focussen en tegelijkertijd met je vinger omhoog/omlaag swipen om het licht beter te krijgen. Je kunt de witbalans ook evt. aanpassen.
Nou ik heb de foto al gemaakt met mijn spiegelreflexcamera in RAW en ik ben best goed met fotografie maar dit krijg ik niet goed vastgelegd. Iphone heb ik niet ;-)
Edit: de tip is gewoon wachten. Spul droogt echt super traag, maar daarna zit het wel echt super vast. Het werkt dus wel degelijk, maar langzaam. Voordeel: je kunt lang corrigeren. Nadelen: het knoeit als de pest, de aanvangshechting is nul, en je moet lang fixeren tijdens het drogen.
[ Voor 20% gewijzigd door JME op 07-09-2021 10:43 ]
Zelf geen ervaring mee.
maar in de spec staat:
Formation of skin Approx. 10 minutes
Hardening rate 2 – 3 mm in the first 24 hours
Dus ik weet niet hoeveel je hebt, maar ik denk dat je een paar dagen moet wachten voordat het goed droog is.
Maar ik heb geduld, we wachten het af! Volgende keer gewoon weer Tec7 of zoiets…
Edit: vraag aangevuld met ervaring van wachten.
[ Voor 9% gewijzigd door JME op 07-09-2021 10:44 ]
Bah, ik hou niet van teasers
Toevallig vanmorgen een bestelling geplaatst met oa de Aquario Neo flow premium set. Lijkt me makkelijk schoonmaken en de set is dichter op het glas te monteren wat het geheel weer mooi compact maakt. De enige praktijk ervaring die ik je aankomende week kan geven is hoe de bouwkwaliteit is (:Taro schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 11:27:
Heeft iemand al praktijkervaring met de AQUARIO Neo Flow In-/Outflow Set Premium?
[Afbeelding]
.......
Ben nog druk met het opbouwen/tweaken van de scape, misschien dat de Aquario set eind volgende week ergens in gebruik wordt genomen.
Ah, ok. Maar ik heb ook >10 goede reviews gezien, alleen nog geen enkele met de combinatie kleine garnalen en/of kleine vissen die daadwerkelijk in de skimmer terechtkomen. Erg mooi verhaal natuurlijk dat ze niet in je filter terechtkomen, dat is ook wel zo, maar overleven ze dit? Ik zie mijn Boraras Brigittae maar zo hun rug breken op de hoek van skimmer/inflow, dat is 90 graden met een enorme stroming (>1100 liter/uur) door zo'n dunne toevoer.Cooldevice schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:47:
@Taro momenteel nog niks. De review van Jurijs Jutjajevs op YouTube was de doorslag voor mij
Ik spoel alleen goed met water en gebruik al 10 jaar purigen.Ljsvv schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:30:
Ik dacht even snel wat Seachem Prime te bestellen om na het regenereren van mijn Purigen de chloorresten weg te halen. Blijkbaar is dat spul de laatste tijd door het dak heengegaan qua prijs, zijn er alternatieven die jullie kennen die wat schappelijker geprijsd zijn en toch de chloorrestjes weghalen?
Prime is niet echt nodig.
Nu is het al even geleden dat ik een aquarium in gedraaid heb maar is het verstandig om in de indraai fase water wissels uit te voeren of juist niet zodat de bacteriën juist goed kunnen groeien?
:strip_exif()/f/image/LWoLk06lQ8C49LbiaNijZx3J.jpg?f=fotoalbum_large)
Met soil heb ik zelf de ervaring dat het volgende goed werkt om veel algen in de opstartfase te voorkomen, voornamelijk omdat er in die eerste periode veel voedingsstoffen vrijkomen:
- 1e week om de dag 50% waterwissels, geen plantenvoeding geven
- 2e week om de 2 dagen 50% waterwissels, geen plantenvoeding
- 3e week om de 3-4 dagen 30-50% waterwissels, geen plantenvoeding
- Daarna 1x per week waterwissels, starten met plantenvoeding
Er staat overigens ook vaak een advies op de verpakking van de soil, want dit kan natuurlijk per merk en type verschillen.
Wat betreft de bacteriën, die zullen zich in het filter nestelen, er schijnt maar 5% van in het water te zitten. Als je daar steeds wat van weghaalt dan is dat natuurlijk niet slim, aan de andere kant is het maar een klein gedeelte en bouw je het langzaam op. Het is geen exacte wetenschap, dus overal is iets voor te zeggen.
[ Voor 37% gewijzigd door Taro op 07-09-2021 22:24 ]
Dan lekker laten rusten en geduld hebben. Je kan wat voer verkruimelen om de cyclus op gang te helpen, verder gewoon lekker 3 weken wachten. Op z'n hoogst wat water meten maar verder helemaal niets doen.AnnaAnjo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 22:22:
Nee filter is er helemaal uit geweest en alle sponzen vervangen (en van die keramieke buisjes etc) dus het is in die zin echt een hele nieuwe bak. Ik had blauwalg plaag dus echt alles goed schoongemaakt en vervangen. Dus hopelijk blijft dat nu weg. Had eerst (verkeerd) zand dat ook dichtgeslagen was. Dus hopelijk gaat het dit keer wat beter haha
En ga je nu iets anders doen dan de vorige keer om de alg te voorkomen?AnnaAnjo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:39:
Aangezien mijn bak helaas nooit goed gedraaid heeft en ik er ook iets te lang niet naar omgekeken had en het meer alg dan plant was. Alles eruit gehaald en maar opnieuw begonnen.
Nu is het al even geleden dat ik een aquarium in gedraaid heb maar is het verstandig om in de indraai fase water wissels uit te voeren of juist niet zodat de bacteriën juist goed kunnen groeien?
[Afbeelding]
De bak is de vorige x zo in disbalans gekomen dat ik er ook geen moeite meer in stak
Dit topic is gesloten.