Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.163 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 16:29

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Waarom chloor? Ik zou liever waterstofperoxide gebruiken. Breekt nog wat netter af dan chloor en is minstens zo funest voor algjes.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gewoon zwart laten worden, dan zie je er vanzelf niets meer van. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@HuismAndré Is de schoonmaakoplossing die ik al jaren gebruik van ADA en wordt vaak aangeraden, werkt ook prima. Wil in de toekomst weleens naar waterstofperoxide gaan kijken. Maar zijn beide niet destructief voor de slangen?

@SmurfLink Dan had ik wel de standaard bruine slang gebruikt, maar is optisch toch minder mooi bij dit aquarium ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Enige slechte dat ik me kan bedenken is dat de slangen langzaamaan uit gaan harden. Maar dat doen ze vaak ook al van het water dat er doorheen stroomt. Dus af en toe de staat van je slangen nalopen lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Ik heb 3 paar slangen, dus probeer het wel even. Zijn dat weekmakers die verdwijnen waardoor ze hard worden?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:41
Situatie:
Had twee dwerg gourami’s (neon), wist van de zwakheid en DGIV. Toch geprobeerd, mannetje helaas niet gered, vrouwtje is kerngezond.

Sinds een week of 6 zit het vrouwtje dus alleen in mijn gezelschapsbak met de andere vissen en garnalen. Ze is kerngezond en doet het goed, mooie cobalt blauwe kleur.

Dilemma:
  • Nieuw dwerg gourami mannetje kopen in dezelfde soort (neon)
  • Nieuw dwerg gourami mannetje kopen andere kweekvorm (fire red)
  • Vrouwtje verkopen of weggeven en een koppel diamant gourami’s halen. Deze komen dan wel bij blue dream garnalen te zitten, met veel kleintjes. Maar heb er heel veel en ze mogen die best af en toe wat op eten van mij. Leren de garnalen zich te verstoppen en kunnen de gourami’s af en toe hapje levend voer nemen ;)
Wat zouden jullie doen? Vind zowel de dwerg als diamant mooi, maar argwanend met dat virus. Hebben alle kweekvormen last van DGIV? En ervaring met diamant gourami’s en garnalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-06 19:07
@remzor In ieder geval hebben de dwerggoerami’s last van het virus. Ik weet verder alleen dat honinggourami’s er geen last van hebben. Erg jammer want ik vind gourami’s prachtige vissen.

Ik zou als ik jou was nog een keer proberen een mannetje erbij te zetten. Het vrouwtje kan je altijd nog weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Paulus07 Ben je al verder? :) Heel benieuwd!

Zag net overigens dit pareltje van een aquarium:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik wil weer gaan beginnen met mijn aquarium hobby en denk eraan om de Juwell vision 260 te kopen. Eerder in dit topic werd hij afgeraden maar ik blijf hem super mooi vinden. Alleen kan ik hem nergens bekijken :( (wat rondgebeld, alleen in het verre oosten te bezichtigen).

Wat denken jullie? Doe ik een miskoop? en ik weet nog niet of ik voor wit of zwart ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Waarom zou je daar een miskoop aan doen? Juwel maakt prima bakken, al is het natuurlijk niet hetzelfde qua afwerking als Eheim of Aqualantis oid. Maar als jij die Vision mooi vindt, dan heb je een bak waar je een hoop plezier van zult hebben

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:58
TweakerVincent schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:28:
Ik wil weer gaan beginnen met mijn aquarium hobby en denk eraan om de Juwell vision 260 te kopen. Eerder in dit topic werd hij afgeraden maar ik blijf hem super mooi vinden. Alleen kan ik hem nergens bekijken :( (wat rondgebeld, alleen in het verre oosten te bezichtigen).

Wat denken jullie? Doe ik een miskoop? en ik weet nog niet of ik voor wit of zwart ga.
Ik heb voorheen altijd juwel gehad en altijd zeer tevreden geweest!

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:05:
Waarom zou je daar een miskoop aan doen? Juwel maakt prima bakken, al is het natuurlijk niet hetzelfde qua afwerking als Eheim of Aqualantis oid. Maar als jij die Vision mooi vindt, dan heb je een bak waar je een hoop plezier van zult hebben
Ik las ergens dat de bak aan de bovenkant onhandig was met schoonmaken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Kees_frl schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:07:
[...]

Ik heb voorheen altijd juwel gehad en altijd zeer tevreden geweest!
Zou jij wit of gewoon zwart aanraden? Wit meubel valt mss wat minder op, vorige aquariums altijd zwart gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
TweakerVincent schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:07:
[...]

Ik zocht al even in dit topic en zag dat inderdaad ook. Juwel (maar dat geldt voor de meerdere fabrikanten) heeft een systeem met een lichtbalk in het midden en daaraan twee kleppen. Dat beperkt je werkruimte wel iets, maar ik heb dat nooit een issue gevonden. Wanneer je echt groots in de bak wilt klussen dan moet je toch de lamp er uit tillen, of eventueel naar achteren schuiven.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Ik zocht al even in dit topic en zag dat inderdaad ook. Juwel (maar dat geldt voor de meerdere fabrikanten) heeft een systeem met een lichtbalk in het midden en daaraan twee kleppen. Dat beperkt je werkruimte wel iets, maar ik heb dat nooit een issue gevonden. Wanneer je echt groots in de bak wilt klussen dan moet je toch de lamp er uit tillen, of eventueel naar achteren schuiven.
ja precies dat dacht ik ook al (gewoon kap eraf) maar was toen bang dat hij niet echt geschikt was daardoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
TweakerVincent schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:07:
[...]

Ik heb zelf een Juwel Rio 125L. Die heeft een rechte voorruit maar volgens mij dezelfde kap. Ik vind hem juist ideaal qua gebruiksvriendelijkheid. De kap bestaat uit een los stuk voor de TL buizen, dat kan je ook naar voren of achteren schuiven en twee losse kleppen. Doordat je de tl-buis naar voren of achteren kan bewegen en hem dus boven de bak kan houden met schoonmaken heb je goed licht tijdens het onderhoud. Je kan zelfs de kleppen er ook allemaal af halen. Ik weet nog dat mijn ouders vroeger een oud Juwel aquarium hadden (een primo volgens mij), dat was een veel slechter systeem waarbij je de hele kap eraf moest halen. Waarom denk je dat je het aquarium slecht schoon zou kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Iris1234 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:13:
[...]

Ik heb zelf een Juwel Rio 125L. Die heeft een rechte voorruit maar volgens mij dezelfde kap. Ik vind hem juist ideaal. De kap bestaat uit een los stuk voor de TL buizen, dat kan je ook naar voor of achter kan schuiven en twee losse kleppen. Doordat je de tl-buis naar voor of achter kan bewegen en hem dus boven de bak kan houden met schoonmaken heb je goed licht tijdens het onderhoud. Je kan zelfs kleppen er ook allemaal af halen. Ik weet nog dat mijn ouders vroeger een oud Juwel aquarium hadden (een primo volgens mij), dat was een veel slechter systeem waarbij je de hele kap eraf moest halen. Waarom denk je dat je het aquarium slecht schoon zou kunnen maken?
thanks!! Klinkt goed! Morgen even kijken of ik wit of zwart wil en dan bestellen en mijn hobby weer starten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
En bij de juwel vision 260 schijnt de interne pomp op zich ok te zijn, mij lijkt een externe altijd beter of is dat wss overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
TweakerVincent schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:15:
En bij de juwel vision 260 schijnt de interne pomp op zich ok te zijn, mij lijkt een externe altijd beter of is dat wss overkill?
Dat ligt er een beetje aan wat je van plan bent voor vissen te gaan nemen. En uiteraard ook aan je persoonlijke voorkeur. Ik gebruik zelf wel het interne filter. Tot voorheen had ik een kleine bezetting en was het filter meer dan genoeg. Maar mijn vissen hebben zich gedragen als konijnen en ik merk nu dat het filter een stuk sneller vies word, de waterwaardes blijven wel stabiel. Nu moet ik zeggen dat ik wel erg consequent ben met onderhoud. Elk weekend ververs ik minimaal een kwart van het water, snoei ik de planten, hevel ik de bodem af etc. Ook hebben een aantal babyslakjes bedacht dat het supertof is om tussen het filter en de ruit te gaan zitten, wat er niet zo mooi uit ziet. Over het algemeen ben ik erg tevreden over het binnenfilter, ik vind het gemakkelijk in gebruik, voldoende stroming, en na wat puzzelen met richten heb ik ook geen dode plekken in de bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb dan wel geen Vision 260 -ik heb een Rio 125 LED- maar het interne Bioflow filter doet hier z'n werk al jaren prima. Kan de bak prima aan, ik heb al periodes gehad waarin ik maandenlang geen waterwissel deed en alles prima door bleef draaien. Alhoewel ik wel denk dat ik dat biologisch evenwicht voor een groot deel aan de hoeveelheid planten te danken heb :P

(ik heb trouwens kardinaal tetra's, vuurneons, hockeysticks, sterbai cory's en een handjevol japonica garnalen)

Ik zit nog wel steeds te overwegen om toch een extern filter toe te voegen. Heb vroeger op een Juwel Rekord 800 een Eheim eXperience gehad, heb daar toch wel weer wat interesse in.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 13-08-2021 22:24 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Ik kan natuurlijk altijd later nog switchen of dual draaien (las ik ook ergens). Mss gewoon eerst maar eens aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Zijn prima filters, maar ik heb de mijne toentertijd toch uit mijn Lido 120 gesloopt omdat het simpelweg meer ruimte opleverde. En daarnaast kun je in een potfilter meer materiaal kwijt, waardoor je een betere filtratie krijgt. Ik zou het iig zeker eerst aankijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 13-08-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:24:
[...]

Zijn prima filters, maar ik heb de mijne toentertijd toch uit mijn Lido 120 gesloopt omdat het simpelweg meer ruimte opleverde. En daarnaast kun je in een potfilter meer materiaal kwijt, waardoor je een betere filtratie krijgt. Ik zou het iig zeker eerst aankijken.
ja ruimte is een goed argument idd. Ik neem aan dat je gewoon met water en alles de interne pomp goed kunt verwijderen en lijmresten kunt verwijderen of moet de bak dan vrijwel leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
TweakerVincent schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

ja ruimte is een goed argument idd. Ik neem aan dat je gewoon met water en alles de interne pomp goed kunt verwijderen en lijmresten kunt verwijderen of moet de bak dan vrijwel leeg?
Om een waterballet te voorkomen zou ik er wel flink wat water uit halen, maar dan is hij inderdaad goed te verwijderen door de kit door te snijden. Lege bak is uiteraard makkelijker, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Aziraphale schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:29:
[...]

Om een waterballet te voorkomen zou ik er wel flink wat water uit halen, maar dan is hij inderdaad goed te verwijderen door de kit door te snijden. Lege bak is uiteraard makkelijker, dat wel.
en kitresten onder water verwijderen gaat dan prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
TweakerVincent schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:29:
[...]

en kitresten onder water verwijderen gaat dan prima?
Heb ik gedaan met zo'n krabbertje om verfresten van glas te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

TweakerVincent schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

Lijkt me het makkelijkste met een lege bak. Maar ik laat de mijne gewoon zitten ook al komt er een extern filter, al was het alleen maar omdat ik een compleet ingedraaid aquarium heb en dan ga ik niet zitten klooien om het ingebouwde filter te verwijderen :P

Daarnaast, als je een extern filter hebt is het fijn om het interne filter nog te hebben. Als je die gewoon continu mee laat draaien heb je altijd een ingedraaid reservefilter om de boel draaiende te houden.

Ik zat eens te kijken, bij de Hornbach hebben ze van Eheim de Professionel 4+ 250 en Professionel 4+ 350.

De 250 wordt geindiceerd voor aquaria van 120-250 liter en de 350 voor 180-350 liter. Voor mijn Rio 125 (125 liter bak dus, nou ja ex de inhoud die door de bodem en planten in beslag wordt genomen) zou volgens de indicatie de 250 genoeg moeten zijn. Zijn jullie het daar mee eens? Er van uitgaande dat ik het interne filter gewoon in gebruik hou.

Of beter een beetje extra capaciteit met de 350?

Update: ik ga voor de 350, extra filtercapaciteit is nooit erg. Morgen maar eens ophalen.

Jullie bedankt dat ik toch redelijk onverwacht weer een stapeltje geld ga uitgeven :+

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 13-08-2021 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Aziraphale schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Dit heb ik ook bij mijn Ciano bak en ik vind het eigenlijk ideaal. De kleppen zijn groot genoeg dat ik alle onderhoud ermee doe, ik hoef eigenlijk nooit de LEDbalk eruit te tillen. Dus ik vind het absoluut niet onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Wildfire schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:32:
[...]
Of beter een beetje extra capaciteit met de 350?

Update: ik ga voor de 350, extra filtercapaciteit is nooit erg. Morgen maar eens ophalen.
Overcapaciteit is doorgaans aan te raden, behalve als je daarvoor bijv. té sterke stroming krijgt voor dieren die daar niet tegen kunnen, zoals bijv. een Betta.

Je kunt de flow vaak nog wel knijpen als dat nodig is, al dan niet via de filter zelf. Op een Oase Biomaster kan je de in/out schijf op de filter bijv. expres niet helemaal vastdraaien voor een lagere flow. Heb hier laatst 2 hoge ppi sponzen toegevoegd voor extra filtratie, maar toen kwam er nauwelijks water meer uit de outflow, dus die zijn er weer uit, maar dat is ook een manier.

Een 350 indicatie op een 125 liter lijkt mij prima, heb ook zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Wat zouden jullie doen? Een wit meubel of zwart? Juwell Vision 260. Net gekeken naar een wit meubelstuk vision 180, maar twijfel. Zwart is nergens in de randstad te bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Taro schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Overcapaciteit is doorgaans aan te raden, behalve als je daarvoor bijv. té sterke stroming krijgt voor dieren die daar niet tegen kunnen, zoals bijv. een Betta.

Je kunt de flow vaak nog wel knijpen als dat nodig is, al dan niet via de filter zelf. Op een Oase Biomaster kan je de in/out schijf op de filter bijv. expres niet helemaal vastdraaien voor een lagere flow. Heb hier laatst 2 hoge ppi sponzen toegevoegd voor extra filtratie, maar toen kwam er nauwelijks water meer uit de outflow, dus die zijn er weer uit, maar dat is ook een manier.

Een 350 indicatie op een 125 liter lijkt mij prima, heb ook zoiets.
Qua capaciteit is de 350 inderdaad prima als ik het zo bekijk. Outflow is ook regelbaar.

Waar ik alleen geen rekening mee heb gehouden, 100% mijn eigen fout: het filter is te groot en past niet in het Juwel aquariummeubel van mijn Rio 125. Dan zou de plank er uit moeten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Stom, stom, stom -- ik had vanzelfsprekend de maten moeten opzoeken en vergelijken met de ruimte die het meubel biedt.

Gelukkig niet een al te groot probleem, naast het meubel is een klein hoekje waar het filter ook prima kan staan. Moet alleen even kijken of de meegeleverde slang dan genoeg is om alles aan te sluiten. Anders moet ik weer extra slang gaan regelen.

En een tweede probleem, waar ik simpelweg niet bij stil had gestaan: het ingebouwde filter zit in de weg voor de intake van het filter. Ik moet de intake dwars steken en dan gaat het wel. Op zich niet heel erg, maar handig is anders. Ik ga in ieder geval niet het ingebouwde filter verwijderen. In een compleet ingedraaid aquarium vol met planten en bewoners is dat een mission nearly impossible waar ik absoluut geen zin in heb.

Oh ja... en nog een ander probleempje: de spraybar is te lang, net wat breder dan het aquarium. Zal 'm voorlopig wat schuin moeten richten om te passen, denk dat ik daar beter de spraybar van de 250 voor kan bestellen, ik neem tenminste aan dat die kleiner is. Weinig zin om hier een stuk vanaf te gaan zagen namelijk.

Kortom: ik had even verder moeten kijken dan m'n neus lang is voordat ik dit extern filter kocht. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 14-08-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Vandaag naar een aantal zaken geweest en de vision 260 werd afgeraden door lichtinval (dan zou je amper meer iets zien), hij staat 1.5 meter van een raam waar niet direct zonlicht in komt. Gewoon licht dus. Volgens de verkoper kon dat problemen opleveren, hoeft niet. Hoe zien jullie dat?

Hij raadde mij een Volga 350 aan. https://www.aquariumplant...is-Aquarium-Volga-350-set

Die volga 350 vind ik wel erg hoog. Ging even testen om te kijken of ik makkelijk bij de grond van het aquarium zou komen, maar dat lukte niet. Ik moet een krukje gebruiken en dan vond ik het nog onhandig. Is dat normaal bij hoge aquariums?

Lastig dit…

[ Voor 22% gewijzigd door TweakerVincent op 14-08-2021 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:35:
Wat zouden jullie doen? Een wit meubel of zwart? Juwell Vision 260. Net gekeken naar een wit meubelstuk vision 180, maar twijfel. Zwart is nergens in de randstad te bekijken
Zwart. Ik vind wit gewoon écht niet mooi voor meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

Qua capaciteit is de 350 inderdaad prima als ik het zo bekijk. Outflow is ook regelbaar.

Waar ik alleen geen rekening mee heb gehouden, 100% mijn eigen fout: het filter is te groot en past niet in het Juwel aquariummeubel van mijn Rio 125. Dan zou de plank er uit moeten en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Stom, stom, stom -- ik had vanzelfsprekend de maten moeten opzoeken en vergelijken met de ruimte die het meubel biedt.

Gelukkig niet een al te groot probleem, naast het meubel is een klein hoekje waar het filter ook prima kan staan. Moet alleen even kijken of de meegeleverde slang dan genoeg is om alles aan te sluiten. Anders moet ik weer extra slang gaan regelen.
De meegeleverde slang was lang genoeg, dus het filter is mooi in gebruik genomen vandaag. :)
En een tweede probleem, waar ik simpelweg niet bij stil had gestaan: het ingebouwde filter zit in de weg voor de intake van het filter. Ik moet de intake dwars steken en dan gaat het wel. Op zich niet heel erg, maar handig is anders. Ik ga in ieder geval niet het ingebouwde filter verwijderen. In een compleet ingedraaid aquarium vol met planten en bewoners is dat een mission nearly impossible waar ik absoluut geen zin in heb.
Dat laat ik maar zo. Gelukkig vanwege de grijze slang valt deze niet zo op in het aquarium. Denk dat ik er nog een plant bij ga plaatsen om het nog wat verder uit het oog te krijgen.
Oh ja... en nog een ander probleempje: de spraybar is te lang, net wat breder dan het aquarium. Zal 'm voorlopig wat schuin moeten richten om te passen, denk dat ik daar beter de spraybar van de 250 voor kan bestellen, ik neem tenminste aan dat die kleiner is. Weinig zin om hier een stuk vanaf te gaan zagen namelijk.
Gezien de lijst van reserveonderdelen heeft de 250 dezelfde spraybar als de 350. Dus dat is geen optie. Ik moet toch nog wat aquariumspulletjes bestellen, ik bestel deze spraybar en maak die op maat. Als dat lukt gaat die het aquarium in.

Kwam nog een ander probleem tegen: de filterkorf die op de intake gaat moet natuurlijk beveiligd worden tegen kleine visjes maar vooral tegen slakken. Ik had eerst een beetje filterwatten van het Bioflow interne filter erin gedaan, maar dat werkt niet -- na een tijdje wordt door de aanzuigkracht van het extern filter deze filterwatten tot een prop gezogen waardoor uiteindelijk de flow afneemt en dat is niet de bedoeling. Oplossing: ik had nog een paar groffe mechanische filters van het Bioflow interne filter liggen, stukje afgeknipt en in de filterkorf gedaan. Opgelost :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Wildfire Foto's? :) Ik vind het altijd mooi om de aquaria en oplossingen van anderen te zien. Misschien ben ik de enige hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Ik heb een aquarium bekeken die 66 cm hoog is. Dit kan je toch amper schoonmaken (als je met de bodem bezig wilt zijn)? Ik moest op een krukje staan en dan nog kon ik net met mijn vinger de bodem aanraken. Dat is toch zwaar irritant?

De Juwel vision 260 is 64 cm. Wss ook zelfde probleem? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
TweakerVincent schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:52:
Ik heb een aquarium bekeken die 66 cm hoog is. Dit kan je toch amper schoonmaken (als je met de bodem bezig wilt zijn)? Ik moest op een krukje staan en dan nog kon ik net met mijn vinger de bodem aanraken. Dat is toch zwaar irritant?

De Juwel vision 260 is 64 cm. Wss ook zelfde probleem? Of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij is dat prima te doen hoor. Ik heb de RIO 125 led en die is 50 cm hoog. Er gaat natuurlijk nog een stuk af door de bodem en ik gebruik een slang om de bodem af te hevelen maar zit dan echt niet tot aan mijn oksels in het water, eerder net tot mijn elleboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Iris1234 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Volgens mij is dat prima te doen hoor. Ik heb de RIO 125 led en die is 50 cm hoog. Er gaat natuurlijk nog een stuk af door de bodem en ik gebruik een slang om de bodem af te hevelen maar zit dan echt niet tot aan mijn oksels in het water, eerder net tot mijn elleboog.
ja maar dat is niet 66 cm. Gisteren getest maar 66 is echt hoog. Een ‘normaal’ aquarium met 50bv gaat prima. Mijn oude bakken ook.

Ben benieuwd of ik het mis heb? Lijkt mij wel vet om zo’n hoge te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08
Die van mij is 70cm hoog, twee bier kratten op elkaar doet wonderen. ;)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Gynnad schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:40:
Die van mij is 70cm hoog, twee bier kratten op elkaar doet wonderen. ;)
oh nice! Maar kan je dan ‘relaxt’ met je arm de boven bereiken enzo? Of is dat toch niet echt comfortabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
10 jaar een bak van 200x70x60 gehad met vaste lichtkap. Dus 60cm waterhoogte plus nog 15cm van de lichtkap => 75cm hoog.
Ik ben lang en heb dus ook lange armen: vooraan kwam ik met mijn vingers nog bij de bodem. Achteraan natuurlijk niet meer (70cm diep immers). Maar met wat langere gereedschappen (pincet, schaar, tang) was dat helemaal geen probleem.

Ik hoef niet elke cm van de bodem te bereiken: met goede watercirculatie heb je weinig tot geen plekken waar vuil ophoopt. Puntslakken verplaatsen ook wat vuil richting de plantenwortels (gratis plantenvoeding). En mocht je wel wat vuilophoping hebben => even met een pincet met daarin een bankpasje al het vuil wegwapperen zodat je filter het weer op kan zuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08
TweakerVincent schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

oh nice! Maar kan je dan ‘relaxt’ met je arm de boven bereiken enzo? Of is dat toch niet echt comfortabel?
Precies wat @Leipo zegt, je kunt overal waar je bij wilt/moet zijn goed bij.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Nu online
Ok dus dat komt wel goed dan. Tnx

iemand ervaring met deze bak? Volga 350 https://www.huisdierenspe...ga-350-zwart?poip_ov=3073

Kan er niks over vinden als alternatief voor de vision 260

[ Voor 73% gewijzigd door TweakerVincent op 15-08-2021 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:52:

Mijn bak is ook 60 hoog en met het meubel ook te hoog voor mij. :+ Ik heb gewoon een bekvam krukje van IKEA (je weet wel, dat krukje wat veel mensen in huis hebben) en daarmee gaat het prima. Ik hoef toch amper op de bodem te zijn en als het nodig is hevel ik eerst wel wat water af, gezien mijn armen niet lang genoeg zijn anders, zit ik tot m'n oksels in het water. :P Maar ik ben dan ook maar 1.74 lang dus heb niet al te lange armen.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 15-08-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 16:14
Hebben jullie mogelijk een idee waarom enkele hygrophila's en crypto's gele bladeren en gaten vertonen? Zou denken aan te weinig micronutriënten, gebruik qua voeding iedere week de aanbevolen dosis JBL ProFlora Ferropol. In de bodem zit verder JBL Ferropol Root.

Aquarium betreft een Ciano Emotions One (209L) met een JBL e902 buitenfilter en een JBL u500 Co2 kit.
Intake en outtake (spraybar) zitten beide aan de linkerkant en additionele luchtpomp aan de rechteronderkant van het aquarium. Reinig eenmaal per week (waterwissel á 40 tot 60 liter).

Waterwaardes zijn goed (getest met een Tetra druppeltest). PH is rond de 7.5 en NO is <0.01. Neem het water in het midden van het aquarium af voor gebruik in test.

Bewoners zijn een aantal japonica garnalen, corydoras en ongeveer 25 tetra's (hockeysticks, roze, koper). De vissen en garnalen doen het verder goed, zijn actief en lange tijd geen zieke gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORWhsQBJGLIc4BzNvo0DVypoRkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuKv3orTQm1e4leNxMsRpCMi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNu5PRPJkv-xvmdLfHcesY5JCgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcWT3JdfMt7Qj4Y1xddwsDCA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
triplecore schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:09:

Waterwaardes zijn goed (getest met een Tetra druppeltest). PH is rond de 7.5 en NO is <0.01. Neem het water in het midden van het aquarium af voor gebruik in test.
Lijkt me sterk dat je NO kan meten.

Wat zijn de nuttige waterwaarden voor je planten? NO3, PO4, NH3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
TweakerVincent schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:55:
Ok dus dat komt wel goed dan. Tnx

iemand ervaring met deze bak? Volga 350 https://www.huisdierenspe...ga-350-zwart?poip_ov=3073

Kan er niks over vinden als alternatief voor de vision 260
Het is ook een totaal andere bak, al was het alleen maar omdat er 90 liter meer in kan. Aqualantis is een uitstekend merk, dus daar zou ik het niet om laten. Voordeel is ook dat het binnenfilter los is en dus makkelijker te verwijderen in een draaiende bak dan bij Juwel. En die hoogte vind ik alleen maar een voordeel. Mijn grote bak is 65 diep en dat geeft je zoveel meer mogelijkheden qua inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 14:35
Wildfire schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

Kortom: ik had even verder moeten kijken dan m'n neus lang is voordat ik dit extern filter kocht. :+
Recent ook nog het intern filter verwijderd uit een Rio 180. Was niet erg moeilijk, maar zou het toch niet graag willen doen met een gevuld aquarium. Wellicht als je een erg lang en scherp afsteekmes hebt, zodat je er goed bij kunt van boven dat het nog wel lukt. Ik deed het uiteindelijk met een plamuurmes en de kit resten verwijderd met een Stanley gladjes. Was er wel even mee bezig...

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triplecore
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 16:14
SmurfLink schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:53:
[...]

Lijkt me sterk dat je NO kan meten.

Wat zijn de nuttige waterwaarden voor je planten? NO3, PO4, NH3?
Excuus, moest NO2- (nitriet) zijn.
Onderstaand waterwaardes van vandaag welke ik kan controleren met een Tetra druppeltest:
  • PH: 7.5
  • NO2-: <0.01mg/l
  • GH: 10dH
  • KH: 6dH
  • CO2: 6mg/l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@triplecore NO2 meting is alleen boeiend als je bang bent dat je de vissen aan het vergiftigen bent. Het zal je planten echt worst zijn. In een goed draaiend aquarium zul je altijd (nagenoeg) nul NO2 meten.

Waar het de planten om gaat is NO3, PO4 en Fe (die laatste omdat het de enige betaalbare meetmethode is om te schatten of je voldoende micro's toevoegt). Wat zijn die NO3, PO4 en Fe waarden?

Verder kan je CO2 ook wel wat omhoog. Zo rond de 20 is mooi voor een gemiddelde bak. Idem bij de NO3. PO4 ergens rond de 1-1.5 is ook prima. Fe nog even: rond de 0.1 is voldoende voor de meeste planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 21:47
Goedendag. We willen graag een aquarium aanschaffen van 1,5 meter. We bekijken een Juwel 450 of zijn er betere merken met meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEl5-PnGJdxnmXWGz82PmRmjLTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymTsEMIfZbUMb9HO0MWSas3E.jpg?f=fotoalbum_large
Het blijven toch wel erg mooie visjes die endlers:)
Ze zijn wel erg moeilijk goed op de foto te krijgen. In het echt zijn ze mooier.

Alle vrouwen even uit de bak gehaald gezien het er te veel worden. Nu een bak met alleen maar mannetjes...zielig voor ze.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

babbi schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:34:
Goedendag. We willen graag een aquarium aanschaffen van 1,5 meter. We bekijken een Juwel 450 of zijn er betere merken met meubel.
Een beetje meer informatie zou fijn zijn. Onder andere, wat voor vissen wil je gaan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
Wildfire schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:36:
[...]

Een beetje meer informatie zou fijn zijn. Onder andere, wat voor vissen wil je gaan houden?
Sluierstaart goudvissen en goudvissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

babbi schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:38:
[...]

Sluierstaart goudvissen en goudvissen.
Dan is het in ieder geval fijn dat je ze de ruimte geeft. Goudvissen in een klassieke viskom is dierenmishandeling wat mij betreft.

Welk aquarum je ook kiest, zorg wel voor goede filtering. Goudvissen kunnen nogal een rotzooi maken van het water en zonder goede filtering ga je niet happy zijn. Kies een goed extern filter met meer dan genoeg capaciteit voor het aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbi
Wildfire schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:41:
[...]

Dan is het in ieder geval fijn dat je ze de ruimte geeft. Goudvissen in een klassieke viskom is dierenmishandeling wat mij betreft.

Welk aquarum je ook kiest, zorg wel voor goede filtering. Goudvissen kunnen nogal een rotzooi maken van het water en zonder goede filtering ga je niet happy zijn. Kies een goed extern filter met meer dan genoeg capaciteit voor het aquarium.
Dank je. Maar nu mijn vraag welk aquarium. Mijn vrouw staat te popelen om het aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

babbi schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

Dank je. Maar nu mijn vraag welk aquarium. Mijn vrouw staat te popelen om het aan te schaffen.
Bedoel je een Juwel Rio 450 LED? (https://www.juwel-aquariu...Rio-Line-LED/Rio-450-LED/)

Juwel zijn over het algemeen prima aquariums. Ik heb zelf een Rio 125 LED alhoewel ik deze achteraf wel met Juwel Helialux van bedienbare LED-verlichting heb voorzien. :)

Juwel is een goed merk en zit meestal op een goede prijs/kwaliteit verhouding. De meubels zijn over het algemeen eenvoudig en degelijk. Het meubel van de 450 is zo te zien gewoon een grotere versie dan die van de 125. Prima hoor.

Oh ja, de Juwel's hebben een intern filter. Als je goed weet waar je mee bezig bent kan dat afdoende zijn, maar zeker met vervuilers zoals goudvissen kan een extern filter een goed idee zijn. Als je voorzichtig bent is het zelfs mogelijk het intern filter te verwijderen (wel op eigen risico natuurlijk) waarmee je meteen meer ruimte creëert.

Externe filters zijn weer een heel verhaal, keuze genoeg.

Qua aquariums heb ik zelf alleen Juwel aquariums gehad, waarschijnlijk kunnen een paar forumgenoten je wel wat inlichten over andere merken zoals Aquatlantis. Die zijn meestal wel wat duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 17-08-2021 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
babbi schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

Goudvissen (alles met een 'recht' model, dus ook sarassa, shubunkin, komeetstaart enz) kunnen alleen in een vijver. Sluierstaarten en andere 'kromme' kweekvormen kunnen wel in een groot aquarium. Soort van. Ze kunnen nog steeds ontzettend groot worden. Alleen halen ze dat meestal niet...

Het zijn inderdaad grote vervuilers, ik zou dan voor een serieus extern filter gaan, niet het standaard interne filter. Of je moet er maar 3 nemen, en regelmatig veel water verversen, dan gaat het misschien nog wel.
Alle goudvissen zijn groepsvissen, dus 3 of meer is sowieso aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:10
Ik lees hier de laatste dagen mensen die een intern filter combineren met een extern filter.

Hoe doen jullie dat? Ik heb zelf een juwel rio 125 met intern filter. Ook heb ik nog een JBL cristalprofi e701 staan, zou ik deze er gewoon bij kunnen hangen? Hang je de in en uitstroom dan op dezelfde plek als van het interne filter?

Twijfel of ik het interne filter eruit wil slopen. Aan de ene kant prima qua ruimte, anderzijds ook zonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HansAnders07 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:35:
Ik lees hier de laatste dagen mensen die een intern filter combineren met een extern filter.

Hoe doen jullie dat? Ik heb zelf een juwel rio 125 met intern filter. Ook heb ik nog een JBL cristalprofi e701 staan, zou ik deze er gewoon bij kunnen hangen? Hang je de in en uitstroom dan op dezelfde plek als van het interne filter?

Twijfel of ik het interne filter eruit wil slopen. Aan de ene kant prima qua ruimte, anderzijds ook zonde..
Heel simpel. Je sloopt het interne filter eruit en hangt er een externe aan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
Ik snap nooit zo goed waarom je een extern filter erbij zou gaan hangen als je een goed ingedraaid intern filter hebt waarmee de waterkwaliteit goed blijft. Het is niet zo dat je ineens twee keer zoveel bacteriën hebt als je twee filters gebruikt.

Stel 50% van je bacteriën zit op het filter en de andere helft op je bodem, planten decoratie. Als je dan nog een filter erbij hangt en verder niets veranderd dan heb je niet ineens 1,5 keer zoveel bacteriën. Je bacteriën moeten iets te eten hebben en in een aquarium zijn dat vooral uitwerpselen, rottende plantendelen en overgebleven voedsel. Als je dus niet meer gaat voeren of meer vissen in je aquarium zet heeft een tweede filter niet zoveel nut. Of er moet een andere reden zijn om twee filters te willen draaien die mij ontgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Iris1234 Je vergeet nog een andere reden voor 2 filters: Het leuk vinden om extra onderhoud te doen ;)

Maar inderdaad, of intern of extern, maar dubbelop zou ik niet doen. En extern alleen als intern niet voldoet. Als je het ziet als een backup optie: Bij stroomuitval doen ze het beide niet meer en als er één kapot gaat, kan je net zo goed de filtermedia in een backup filtertje plaatsen (mits je niet op vakantie bent uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
HansAnders07 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:35:

Ik heb zelf een Juwel Rio 125 en daar het interne filter eruit gehaald en vervangen door een CristalProfi e902.
Wilde graag die hoek erbij hebben en zelf wat meer invloed hebben qua instroom vanaf het filter.

Verder mee eens met de rest. Ik zou ze niet combineren als de interne voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 21:23
Nog niet zolang geleden wat advies en tips gevraagd over de mogelijkheden voor het plaatsen van een vrij ondiepe bak op een net zo ondiepe kast. Conclusie niet veel mogelijkheden buiten het opmaat laten maken. Ook zou ik door de locatie van de kast en bak vast zitten aan een hob filter en dat zou afdoen aan de clean look die ik zoek.

Fast forward... ruimte gemaakt in de woonkamer op een geschikte plek voor een bak en meubel. Qua meubel nog overwogen om zelf een ADA clone te bouwen of een Ikea Besta hack. Maar had toch me twijfels over de combinatie water en 'ikea hout'. De ILA meubels zijn erg mooi maar de prijs had ik er niet voor over in dit stadium. Uiteindelijk gekozen voor de Oase styleline 85 zwart, mooi strak meubel met een grote deur en welke op een halve centimeter na perfect aansluit met de bak. De bak is een SuperFish scaper set 60L geworden, welke ik eerder al als tip hier kreeg. Voor deze prijs iron free glass, matje en de led balk waar ik mee wil beginnen (als ik iets van een dimmer kan vinden/bouwen). Qua filter heb ik tweedehands een Oase biomaster thermo 250 gescoord. Verder zal de achterzijde voorzien worden van een foggy filter en misschien de rechterzijde ook om de lilly pipes wat meer te camoufleren.

Nu op me gemak nog onderzoeken welke filter media ik wil gaan gebruiken en het soort scape wat me aanspreekt en waar ik me aan wil wagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hoK_WvpLYWM3bHHc8tsmbyvnhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ABwZABbORWdLRimK8GHyuQe.jpg?f=fotoalbum_large

ps. de hangende kokosnoten zullen binnenkort ook verdwijnen ;)

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Cooldevice schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:54:
Nog niet zolang geleden wat advies en tips gevraagd over de mogelijkheden voor het plaatsen van een vrij ondiepe bak op een net zo ondiepe kast. Conclusie niet veel mogelijkheden buiten het opmaat laten maken. Ook zou ik door de locatie van de kast en bak vast zitten aan een hob filter en dat zou afdoen aan de clean look die ik zoek.

Fast forward... ruimte gemaakt in de woonkamer op een geschikte plek voor een bak en meubel. Qua meubel nog overwogen om zelf een ADA clone te bouwen of een Ikea Besta hack. Maar had toch me twijfels over de combinatie water en 'ikea hout'. De ILA meubels zijn erg mooi maar de prijs had ik er niet voor over in dit stadium. Uiteindelijk gekozen voor de Oase styleline 85 zwart, mooi strak meubel met een grote deur en welke op een halve centimeter na perfect aansluit met de bak. De bak is een SuperFish scaper set 60L geworden, welke ik eerder al als tip hier kreeg. Voor deze prijs iron free glass, matje en de led balk waar ik mee wil beginnen (als ik iets van een dimmer kan vinden/bouwen). Qua filter heb ik tweedehands een Oase biomaster thermo 250 gescoord. Verder zal de achterzijde voorzien worden van een foggy filter en misschien de rechterzijde ook om de lilly pipes wat meer te camoufleren.

Nu op me gemak nog onderzoeken welke filter media ik wil gaan gebruiken en het soort scape wat me aanspreekt en waar ik me aan wil wagen.

[Afbeelding]

ps. de hangende kokosnoten zullen binnenkort ook verdwijnen ;)
Lijkt een mooie combo. Benieuwd wat je er van gaat maken. Al enig idee wat voor vissen je erin wil?

Wat die kokosnoten betreft, goed idee. Anders verwacht ik ergens in de toekomst opeens een *PLONS* :P

• Cooldevice
Wildfire schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:01:
[...]
Lijkt een mooie combo. Benieuwd wat je er van gaat maken. Al enig idee wat voor vissen je erin wil?

Wat die kokosnoten betreft, goed idee. Anders verwacht ik ergens in de toekomst opeens een *PLONS* :P
Ik twijfel nog of ik iets van bewoners wil in de bak of enkel planten. Denk dat als de bak eenmaal is ingericht en zover stabiel is dat ik dan bekijk wat er geschikt is qua soort scape, volume van de bak en wat ik mooi vind. Eerst maar eens de knoop doorhakken of ik start met de Superfish led of toch iets koop wat beter dimbaar en instelbaar is. Hier iemand ervaring met de Superfish scapers led?

Vandaag voor de eerste keer 'ruzie' gehad met de kokosnoten, dus die hangen er niet meer :)

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Cooldevice De Superfish scapers LED is standaard vrij fel, maar er is volgens mij wel een dimmer voor te krijgen via Amazon. Alternatieven zijn bijv. Chihiros lampen, bedienbaar via een app. Of een goedkopere Nicrew, maar dan voldoet de Superfish denk ik ook wel prima.

Planten hebben voeding nodig en vissen/garnalen/slakken kunnen dat ook leveren, daarnaast kunnen ze ook als cleanup crew fungeren. Ik geef bijv. de Otocinclus vissen, de garnalen en slakken helemaal geen eten, die redden zich wel en houden de bak ook schoon. Het brengt ook wat leven in de brouwerij, maar start inderdaad zonder en kijk hoe het gaat en bevalt, dat kan altijd later nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:54
@Cooldevice Ik heb de scapers 90 bak en daar inderdaad via alibaba een dimmer tussengezet. 8 tijden programmeerbaar en de lichtsterkte loopt geleidelijk op en af naar ieder punt toe. Ben er tevreden over.

https://nl.aliexpress.com/item/4000443225052.html

[ Voor 18% gewijzigd door JulesvH op 19-08-2021 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cooldevice
@Taro thanks voor de tips!

@JulesvH dat is goed om te weten. Heb de dimmer uit je link ook gevonden op Amazon (Zyyini dimmer), ga die dan maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb nu een aantal weken de D-D Single Channel Dosing Pump in gebruik en alle bruinalg en blauwalg zijn verdwenen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9lM2AqyITKsesB_yTbgxNaMfOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LMjKyfJ6EWOwNdcgsLsIsLia.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtRpkuVH_trZwWBSQDLRvnyPJY0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SjdbBdloQ8qX1iOzJZwXPCHU.jpg?f=user_large

Voorheen voegde ik om de dag 1 pompje a 2 ml Tropica Specialised Nutrition toe en bij iedere waterwissel 1-2 pompjes a 2 ml. Gemiddeld dus 8-10 ml per week. Om de bruine draadalg de baas te zijn ben ik minder plantenvoeding gaan geven, maar toen kreeg ik blauwalg. Op dat moment kwam toevallig ook de doseerpomp binnen, die ik eerst op 0,3 ml/dag heb gezet. De bruine draadalg ging toen weg, maar de blauwalg nam toe. Toen 0,5 ml/dag geprobeerd, de blauwalg ging weg, maar de bruine draadalg kwam terug. Nu een weekje op 0,4 ml/dag staan en de bruine draadalg is compleet verdwenen en de blauwalg is ook nergens meer zichtbaar. Natuurlijk moet ik dit even over langere tijd aankijken, maar het ziet er vooralsnog hoopgevend uit. De conclusie is waarschijnlijk dat ik met 7x0,4 = 2,8 ml per week toe kan vs voorheen 8-10 ml/week (veel te veel dus), wel benieuwd of de planten op de langere termijn ook goed blijven, of bijv. vergelen of gaten gaan vertonen.

Als je niet dagelijks plantenvoeding toevoegt, heb je dus op de dag van het toedienen een overschot en de dag(en) erna precies voldoende en/of een tekort. Algen profiteren daarvan.

Tussen de dagelijkse momenten van automatisch toedienen van voeding zie ik wel dat de zwaartekracht de voeding in de slang iets naar beneden brengt, dus mogelijk komt er dagelijks maar 0,2-0,3 ml daadwerkelijk in het aquarium, maar dat is wat mij betreft dus prima, het gaat erom dat de daadwerkelijk toegevoegde hoeveelheid klopt.

Toch leuk om mee te spelen. De Rotala H'ra slaat heel goed aan en heb ik al een aantal keren getopt en teruggepland. De Ludwigia Sp. Mini Super Red blijft kwakkelen, ik heb nog 1 stengel de kans gegeven, anders gaat die ook weg. Daarna is de volgende stap de verlichting weer opvoeren om de Rotala H'ra rood te krijgen :) Dan moet ik ook weer met CO2 en plantenvoeding gaan spelen, maar is een mooi spel om die stabiliteit erin te houden.

Verlichting op 1% staan op dit moment van de dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG6XtBiRfvMLq-pJmiHaezE-z50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GdoUdaPtpNxJvbZEIQuM98Ei.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
@Taro
Leuk pompje voor een redelijk bedrag.
Misschien ook wel iets voor mij.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Renegade666 Ja, inderdaad. Ik vond het bedrag wel te overzien voor de voordelen: Tov andere pompjes is hij vrij precies in te stellen, per 0,1 ml en er zit een handige App bij. Tijdens vakanties leg ik bijv. kleine afgesloten buisjes met vissenvoeding per dag neer, zodat iemand dat er gewoon domweg in kan gooien en niet teveel voeding kan geven, maar plantenvoeding blijft dan een ding. Met de doseerpomp loopt dat ook gewoon door, dus kan je verlichting, CO2, etc. ook gewoon aan laten staan.

En het wordt automatisch toegevoegd op het moment dat je instelt, in mijn geval precies als de verlichting aan gaat, dus mooie timing, in plaats van willekeurig per dag wanneer je toevallig thuis bent of er aan denkt. Dat komt ook de stabiliteit weer ten goede.

Ik ben er in ieder geval tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:56:
Ik heb nu een aantal weken de D-D Single Channel Dosing Pump in gebruik en alle bruinalg en blauwalg zijn verdwenen :)
Leuk zo'n pompje maar hoe zorg je ervoor dat je vloeistof(fen) netjes gemengd blijven? Als de fles(sen) stil blijven staan dan zal ook daar de zwaartekracht z'n werk gaan doen en de homogene vloeistof(fen) langzamerhand veranderen in iets dat minder homogeen is (lijkt mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Ik heb de voeding in een afsluitbare kleine emmer zitten die ik minimaal eenmaal per week even schud tijdens het onderhoud. Ik had al gezien dat er zwarte deeltjes tussen zitten toen ik de vloeistof uit het pompje haalde, dat wil je niet ineens tijdens het laatste shot allemaal in je aquarium krijgen... Ik vul hem sowieso ook regelmatig bij ipv alles er ineens in te doen. Ik hoop het op die manier te verdelen en in de hand te houden. Weet ik alleen niet of eenmaal per week voldoende is, normaal gesproken doe je dat natuurlijk iedere keer tijdens het handmatig toedienen, maar goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik maak zelf al jaren tevreden gebruik van Jebao doseerpompen. Ik heb er 4.
https://nl.aliexpress.com...2210000011336305576%22%7D
Kostte me destijds 50 euro.
1 voor fosfaat, 1 voor nitraat en 1 voor profito. De 4e gebruik ik als reserve.

Vloeistoffen mengen is niet nodig. Nitraat en fosfaat zijn gewoon volledig opgelost en kunnen dus niet bezinken. Ik heb 5 liter geconcentreerde stockoplossingen gemaakt van beide. Dus ik hoef ze maar eens per jaar te vervangen.
Over Profito is wel eens wat discussie geweest, maar easylife geeft zelf aan dat schudden voor gebruik niet nodig is.

Als ik op vakantie ga voer ik de vissen de week van tevoren extra veel en goed. Maar tijdens mijn vakantie 2-6 weken krijgen ze gewoon niets. Die redden zich wel in een grote bak met veel planten. Ze zijn dan altijd wel erg blij als ik weer thuis ben ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 21-08-2021 12:27 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:55
HuismAndré schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Leuk zo'n pompje maar hoe zorg je ervoor dat je vloeistof(fen) netjes gemengd blijven? Als de fles(sen) stil blijven staan dan zal ook daar de zwaartekracht z'n werk gaan doen en de homogene vloeistof(fen) langzamerhand veranderen in iets dat minder homogeen is (lijkt mij).
Je kunt op een tijdklok een luchtpompje aansluiten die elke dag een paar minuten belletje blaast in je vloeistof. Dan meng je dus de vloeistof door er kort lucht doorheen te pompen.

(pas op dat je geen hevel krijgt)

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 21-08-2021 13:16 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De lamp hangt :P Bak zelf mss komend weekend ophalen of weekend erop.
Morgen huidige bak weer water verversen en planten snoeien. De rotala's groeien als een malle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Iemand nog goede tips om slakken te vangen? Ik heb veel torenslakken in mijn aquarium, er zitten al een tijdje een stuk of 5 Helena's in maar die kunnen het nauwelijks bijhouden. Gaat dan om een Rio 125 (denk dat wat meer Helena's ook geen kwaad zou kunnen).

Ik heb al een slakkenval waar ik voer in kan doen, die vangt elke dag wel een paar slakjes, maar veel zoden zet dat niet aan de dijk. Sinds vandaag nog een 2e slakkenval bij, van Superfish ditmaal en daar zat ook lokvoer bij. Eens kijken hoe deze gaat.

Maar buiten dat, andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:36:
Iemand nog goede tips om slakken te vangen? Ik heb veel torenslakken in mijn aquarium, er zitten al een tijdje een stuk of 5 Helena's in maar die kunnen het nauwelijks bijhouden. Gaat dan om een Rio 125 (denk dat wat meer Helena's ook geen kwaad zou kunnen).

Ik heb al een slakkenval waar ik voer in kan doen, die vangt elke dag wel een paar slakjes, maar veel zoden zet dat niet aan de dijk. Sinds vandaag nog een 2e slakkenval bij, van Superfish ditmaal en daar zat ook lokvoer bij. Eens kijken hoe deze gaat.

Maar buiten dat, andere tips?
Op zich zijn torenslakken goed om te hebben. Ze houden je bodem luchtig.
Heb je er echt te veel dan voer je te veel. Dus, (veel) minder voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Van nagenoeg iedereen die op bezoek komt hoor ik iets in de trend van "Wat een leuke baby/kleine vissen, hoe groot worden ze?". Vrouw en kinderen vinden ook dat er wel iets meer in het aquarium mag dan 25-30 Chili Rasbora's/Boraras Brigittae. Verder zitten er nog 5x Japonica garnalen (Zie je overdag nauwelijks), 1x Nerite slak (Zie ik maar eens in de paar weken in het donker), 3x Clithon Corona slak (Lekker actief) en 2x Otocinclus (Lekker actief) in het aquarium.

Ik vind het ergens wel prima zo, de bioload is mooi laag, de Rasbora's hebben een leuk gedrag en alles is in balans. Het filter kan prima meer dieren aan met >4kg aan biomedia, maar de vraag is of ik dat wel wil :)

Voordat ik het aquarium startte heb ik overwogen om een groepje Corydoras Pygmaeus (kleine variant dus) toe te voegen, voor mijn gevoel zouden bijv. 5 stuks wel passen en een leuke toevoeging zijn icm het zand. Uiteindelijk besloten dat niet te doen, omdat ik dan ook weer apart voer moest toevoegen en het geen echte blikvangers zijn, ze lijken voor leken bijv. teveel op o.a. Otocinclus. Alhoewel ik ze nog steeds leuk vind, sla ik die dus over.

Stel dat ik zou overwegen om toch nog iets toe te voegen, bijv. een paartje of klein groepje wat grotere mooiere vissen, wat zou er dan goed bij passen en goed samengaan met de huidige (kleine) bewoners? Het aquarium is 60x45x45 en +-118 liter, met dus veel zand en in het midden aquasoil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPC3-WnAyC4mpejbyCw6ML6LKis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJmBKy8m1oNakGMgJU1VKM3c.png?f=fotoalbum_large

Danio's, Cory's, Guppies, Neon/Kardinaal Tetra's of een Betta vallen af, iemand een leuke/goede suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gewoon meer planten erin zetten dan maar :P

Slaan de rotala's trouwens een beetje aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
@Taro de Badis Badis Bengalensis had ik vroeger, erg leuk visje, niet een erg gemakkelijke eter. Ik zag laatst in de lfs dwergknorgoerami’s, ook rustige visjes en rustig qua gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Paulus07 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:57:
Gewoon meer planten erin zetten dan maar :P

Slaan de rotala's trouwens een beetje aan?
Ja, maar dat past niet echt bij de layout om dat bijv. voorin te doen :)

Ze slaan prima aan, al een aantal getopt en opnieuw gepland, wordt dus achterin steeds voller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJGa7jRUa6F_GvLexoYvpIF6lSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/juGTM0Ydg4DodM8iVP0INmW9.png?f=fotoalbum_large

Ik ga nu ook de verlichting opschroeven om de Rotala H'ra roder te krijgen.

@Iris1234 Goede suggesties, neem ik mee in de overweging, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:43

JME

zeg maar Jamie

@Taro als je kleine cory’s leuk vindt, dan zou je eens naar de julii kunnen kijken. Of de trilineatus, die lijkt er als twee druppels water op en wordt nogal eens als julii verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Die lijken al minder op Oto's, thx. Ik merk overigens dat de Boraras nogal graag mee eten met bijv. het voer voor de garnalen. Als ik garnalen zie op het zand, dan voer ik ze weleens snel lokaal iets, voor de afwisseling, want anders eten de Boraras het gaandeweg op. Hoe zit dat met Cory's, ik zie bijv.:
Het is een alleseter met de voorkeur voor levend voer zoals muggelarven, cylops en watervlooien, ook diepvriesvoer, voedertabletten of droogvoer.
Ik voer 2-3 dagen per week Artemia, verder Hikari micro pellets. Eten ze mee met de Artemia en evt. micro pellets die op de bodem belanden? Of moet ik wel echt apart voeren, wat heeft dan de voorkeur?

Ps. Je blijft wel bewaken dat ik niet weer doorschiet he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

De Julii en Trilineatus kunnen beiden zo'n 5cm worden en hebben minimaal een 60cm bak nodig. Zijn dus niet kleine Cory's zoals de Pygmaeus die zo'n 2,5 cm lang wordt. De Habrosus is wél een leuke kleine cory (3-3.5cm). Maar Pygmaeus en Habrosus lijken qua kleurstelling wel veel op de Oto. Overigens zijn beide visjes wel een beetje bangerikken (banger dan de gemiddelde cory).

Overigens lopen de werkelijke maten best stevig uiteen. Zo heb ik Venezuela Orange cory's die tussen de 3 en 5cm groot zijn (allen ruim volwassen). Ook heb ik uit de eigen kweek van vorig jaar een paar overgehouden die bijna zwart zijn (dus sprekend Venezuela Black) en veel kleiner blijven (zo'n 3cm). Ook zijn die veel slanker. Is dus eigenlijk een mutatie maar wel een hele mooie. Vreemd genoeg zijn deze mutaties ook veel minder bang dan m'n andere Cory's. Maar of uit die mutatie ooit jonkies komen? Blijft een aparte materie.

[ Voor 41% gewijzigd door HuismAndré op 22-08-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Ik merk dat de huidige 2 Oto's heel comfortabel zijn tov het vorige aquarium, waar de 5-6 Oto's enorm bang waren en alle kanten opschoten als de Kardinaal Tetra's ook wegschoten bij de minste of geringste beweging. Dat hou ik graag zo, ik kan nu op 1 cm afstand water afhevelen en dan blijven ze lekker zitten, dat bevalt wel, ik wil dus geen schrikkerige toevoeging doen.

Helder, dan vallen Cory's voor mij definitief af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Taro schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:37:
@HuismAndré Ik merk dat de huidige 2 Oto's heel comfortabel zijn tov het vorige aquarium, waar de 5-6 Oto's enorm bang waren en alle kanten opschoten als de Kardinaal Tetra's ook wegschoten bij de minste of geringste beweging. Dat hou ik graag zo, ik kan nu op 1 cm afstand water afhevelen en dan blijven ze lekker zitten, dat bevalt wel, ik wil dus geen schrikkerige toevoeging doen.

Helder, dan vallen Cory's voor mij definitief af.
Koppel honing gourami’s zou prima kunnen denk ik, echter zul je dan wel wat drijfplantjes moeten toevoegen. De wildkleur vind ik prachtig, honing oranje en de zwarte buik. Die goud gele vind ik niet zoveel aan.
Cory’s vind ik persoonlijk geweldig, heel leuk om te zien. Bij mij eten de panda’s en garnalen gewoon alles mee, ook diepvriesvoer en micro pallets. Daarnaast geef ik ze cory chips, elke dag of om de dag gooi ik twee van die schijfjes op de bodem. De cory’s, garnalen en oto’s smullen er heerlijk van.

Als er nog Tweakers zijn die Blue Velvet (blue dream) garnalen willen: ik heb er weer in overvloed. Voor de Tweaker gratis op te halen vanaf, vanaf 10st.
Laatst al zo’n 70st verkocht maar moet er weer wat weg gaan doen, heb maar een 1 meter bakje dus hoef er geen 100-200 te hebben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 22-08-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Taro @HuismAndré sorry, dacht dat The Island 60cm was. Als ie kleiner is, dan inderdaad maar niet doen. Heel eventueel zouden panda’s nog net kunnen. Lijken ook niet op oto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:39:
@Taro @HuismAndré sorry, dacht dat The Island 60cm was. Als ie kleiner is, dan inderdaad maar niet doen. Heel eventueel zouden panda’s nog net kunnen. Lijken ook niet op oto’s.
De bak is 60x45x45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dan kunnen ze dus best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bakje oogt veel kleiner dan 60cm. Kun je nagaan hoe zo'n rimless design (en/of inrichting) kan vertekenen. ;-)

Neemt niet weg dat de genoemde cory's echt wel van een ander formaat zijn dan de pygmaeus e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 23-08-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:18:
@Taro als je kleine cory’s leuk vindt, dan zou je eens naar de julii kunnen kijken. Of de trilineatus, die lijkt er als twee druppels water op en wordt nogal eens als julii verkocht.
De Julii wordt in NL amper tot niet geleverd en ze lijken totaal niet op elkaar. :+ Stippen versus vlekken en een duidelijke drielijn (tri linea). Maar omdat iedereen ze door elkaar haalt zien mensen het verschil niet omdat ze niet weten hoe een Julii eruit ziet. Zelfs bij de Rifwachter waren ze foutief genaamd. Arme Trilli's, zijn wat mij betreft de leukste Cory soort dus vind het heel erg zonde voor ze.

Julii: Stipjes, de streep is vaag en onderbroken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjD4xmOGQZCtQRd-6b7FX81Be0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8nsWKJ4BneP7UFcLgHSaTkF8.png?f=user_large

Trilineatus: Vlekken met elkaar verbonden, grotere vlekken, duidelijke drielijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_XLeQ-bD47-_Z_5tkrSpIUqTIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t81QCoJC8tr7aqhStxuqVhpv.png?f=user_large

Ja, alle Cory's lijken wel iets op elkaar, maar deze twee zijn makkelijk uit elkaar te houden. :+ Alleen kunnen leveranciers en winkels dat blijkbaar nog steeds niet.

En de Trilli kan prima op 60cm, heb er destijds zelf 6 gehad die vonden dat er prima meer bij kon. :+ Leuke beestjes om mee te kweken, ik ga ze als m'n verhuisde bak gesettled is ook zeker weer halen om opnieuw mee te beginnen. Eerst maar eens andere planten, ga de Vallisneria grotendeels eruit smijten, ben daar wel echt klaar mee. Van de week maar even naar Ferrytale voor wat advies welke planten dan kunnen, denk vooral Echinodorus soorten oid.

Overigens: Overal hoor je dat Oto's zulke zwakke beestjes zijn en massaal uitvallen bij transport.

Nou.. ik heb er eentje die van de andere kant van het spectrum is. Dacht dat ik alles had uitgevallen maar blijkbaar niet goed genoeg geteld. :') Zand in aparte emmers gedaan, lekker in de nieuwe tuin met de tuinslang doorgespoeld en gewoeld tot het enigszins schoon was... ik kieper de emmers zand in de bak, gooi er wat water bij... krijg tieten... daar zwemt opeens een Oto. Levend en wel... ik heb geen flauw idee hoe.

M'n waaierhand kon ik niet vinden, die is vrolijk meegelift met de planten en vond ik in de bak met vallisneria en hout terug. Gelukkig kan die wel even zonder zuurstof, maar was wel schrikken.

[ Voor 29% gewijzigd door SmurfLink op 23-08-2021 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@SmurfLink Mee eens dat in theorie het verschil duidelijk zat is. De praktijk is nog wel eens weerbarstiger. Ik heb hier bijvoorbeeld een cory rondzwemmen met de verbonden stippen van een trilineatus en de onderbroken lijn van een julii. Schiet mij maar lek dan :+
Maakt ook niks uit, ze zijn allebei hartstikke leuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
Einde middag nog maar een dwerg gourami man gehaald om het vrouwtje (hopelijk) gezelschap te gaan houden. Een mooie grote man, goed op kleur. Bleef heel eventjes op de bodem maar ging al snel op ontdekkingstocht. De vrouw kwam toen ook even kennis maken.
Inmiddels zwemt ie al rond als de 'king of the jungle' ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHaPonkAb5pI6nri8-OqW0wOJh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdqBhmOoT75oaMbq78BXLZgo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:09
Taro schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:25:
@HuismAndré Ik heb de voeding in een afsluitbare kleine emmer zitten die ik minimaal eenmaal per week even schud tijdens het onderhoud. Ik had al gezien dat er zwarte deeltjes tussen zitten toen ik de vloeistof uit het pompje haalde, dat wil je niet ineens tijdens het laatste shot allemaal in je aquarium krijgen... Ik vul hem sowieso ook regelmatig bij ipv alles er ineens in te doen. Ik hoop het op die manier te verdelen en in de hand te houden. Weet ik alleen niet of eenmaal per week voldoende is, normaal gesproken doe je dat natuurlijk iedere keer tijdens het handmatig toedienen, maar goed punt.
wellicht een klein usb luchtpompje ofzo in die emmer hangen? En die voor het shotje even 5 min laten draaien. Je hebt van die wifi usb switches van Sonoff bij de chineesche groothandels :p

[ Voor 65% gewijzigd door BurnerT op 23-08-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@remzor Drijfplanten zijn hier geen optie ivm lilypipe.

@BurnerT Ik heb al even gekeken, op de verpakking staat niet dat je het vooraf moet schudden, maar ik kijk wel even of ik alsnog iets inbouw, heb alle benodigdheden toch al liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Taro schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:53:
@remzor Drijfplanten zijn hier geen optie ivm lilypipe.
Probeer eens kikkerbeet. Die is vrij groot en kan wel wat hebben qua onderwatertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik kijk zojuist in het aquarium, zie ik bovenin, tegen het glas een soort wormachtig iets. De pincet gepakt, maar aan een kant zat het echt vast aan het glas en het leek wel een soort veer, die je helemaal kon uitrekken.

Vanaf een afstand lijkt het een soort worm, het is ook slijmerig. Als ik inzoom met de camera zie ik wel dat de "veer" niet helemaal doorloopt, maar het allemaal kleine deeltjes zijn. Zit ik naar een verslijmde veer, of een parasiet ofzo te kijken? De lengte is +-1cm, iemand enig idee? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQvuQlpuez9KQOAkgzMZ_3w70dI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e6Z9SD3FGJkhgIJTtUeIluzt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4NMUX-joVziCRJe-H9vGgO5c_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RJYLpMgnfcQwN7F8ckGDXAss.png?f=user_large

Pagina: 1 ... 82 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.