Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Yes, ik doe ook meeNLKornolio schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:32:
Zitten er nog andere ANAC2021 contestors op tweakers ?
:strip_exif()/f/image/rUtL7FvvBkEEqy6YrhQAEkcp.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk om te zien en nog dezelfde startup ideeen voor de scape ook. Ben uiteindelijk wat meer voor iwagumi gegaan. Had te weinig steentjes meegenomen 🤣.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
In mijn geval wordt het een 32 liter bak(je) en die is er in beide uitvoeringen. Zover ik heb gevonden is het één krasgevoeliger dan het ander? Maar hoeveel gevaar loop je op die krassen bij "normaal" gebruik? Of waar ontstaan die meestal door? Het standaard glas heeft een groene tint, maar ik stel me zo voor dat je dit kunt wegfilteren met een sterke ledlamp erboven zoals het bij fotografie ook een soort van werkt
“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Groen/float glass met extra licht blijft nog steeds groen, dat zie je echt wel. Low iron is wel echt mooier en wat mij betreft een no-brainer als je de kosten wilt/kunt overbruggen en waarde hecht aan de looks van het geheel.
Beste exemplaren! Maar ik herken 't wel ja. Over bemesten van de grond en uit de grond trekken van planten
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Hoofdstuk 2: de bodem. Waarschijnlijk een donkere soil als basis (suggesties welkom) en als we een goede scheiding met hardscape kunnen maken (tips?) dan wellicht een zandstrandje op de voorgrond. De soil moet achterin de hoogte in, gebruik je daar doorgaans opvulmateriaal voor of wordt dat gewoon een dikke laag soil?
Daarnaast heb ik ook het intern filter uit het aquarium gehaald. Ging ook redelijk voorspoedig en is er netjes uitgekomen.
Ik denk niet dat er mensen in dit forum zijn die een intern filter willen gebruiken, maar mocht iemand er belang bij hebben, dan mag je een ongebruikte Juwel BioFlow M intern filter + heater van mij overnemen voor een zeer schappelijke Tweakers prijs
Every magical journey begins with a single step
Soil kan je achterin verhogen met bijv. crushed lavarock (los of in aparte filternetjes naast/op elkaar, dan gaat het niet schuiven), of idd een dikkere laag soil.
In mijn aquarium heb ik soil en zand gescheiden door lavarocks. Wat betreft merk/type soil: Hier Tropica soil gebruikt, gewoon een goed merk. Wel ook even goed kijken naar evt. pH verlagende soil als je bijv. alleen garnalen wil houden. Zandstrandje kan ik je ADA La Plata zand voor aanraden, is een mooie mix qua grootte en afwisselende kleuren.
Oh, en niet te vergeten: In de gaten tussen de stenen kan je wat filterfloss plaatsen, zodat soil en zand niet gaan mixxen.
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 14-07-2021 20:45 ]
Vandaag even langs het tuincentrum geweest en op weg naar de uitgang even gekeken bij de dierenafdeling waar ze toevallig de hele lijn van Superfish aio tanks hadden staan. Qua afmetingen/ inhoud was er ook een model waar alles mooi in weggewerkt is, wat in eerste instantie de voorkeur had van mijn vrouw natuurlijk:)
Maar de ombouw waar oa de lamp in is verwerkt gaf de tank een vreemde verhouding en de glimmende afwerking van het geheel vonden we beide niet zo mooi. Gelukkig

“Creativity is a highfalutin word for the work I have to do between now and Tuesday.”
Wat overigens wel duidelijk opvalt is de kwaliteit van de kit, bij een ADA is dat enorm strak gedaan, waar dat bij bijv. de Superfish Scaper lijn vrij bubbelig en onregelmatig is, maar dat zie je ook terug in de kosten.
Ik weet niet naar wat voor afmeting je kijkt, maar de ILA aquariums zijn ook goed betaalbaar, mooi glas en bijpassende meubels (wel aan de prijs...).
Wat betreft HOB filter kan ik je de Seachem Tidal range aanraden, heb hier de 55 op de backup bak draaien. Incl. ingebouwde skimmer, met Seachem Matrix biomedia en met een pomp onder water, dus weinig geluid en start zichzelf op zonder dat je water in de filter moet bijvullen. Bij de Superfish Scaper zit ook een HOB filter, maar daar moet je eigenlijk cartiridges in plaatsen en de indeling is niet handig, die van de Seachem is goed over nagedacht met verwijderbaar binnengedeelte, etc.
[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 14-07-2021 21:13 ]
De Tidal staat ook op het lijstje, veel ruimte om eigen media in te verwerken. De Superfish vandaag gezien en deze heeft minder ruimte voor eigen media, wel een pluspunt dat deze wit is en volgens mij ook kleiner is dan de Tidal. De bak komt namelijk voor een witte muur te staan.
De Green Aqua aquariums zijn ook mooi inderdaad. Weet alleen niet wat de verzendkosten vanuit Hongarije zijn en of je risico loopt met beschadigingen. Heb destijds overwogen een meubel bij ze te bestellen, maar daar kwam +-70 Euro aan verzending bij.
Nog maar eens nachtje slapen over de keuze tussen 35, 32 of 20 liter
Slaat zo’n dikke laag niet hartstikke dood eigenlijk?Taro schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:43:
Soil kan je achterin verhogen met bijv. crushed lavarock (los of in aparte filternetjes naast/op elkaar, dan gaat het niet schuiven), of idd een dikkere laag soil.
60x30x30 wilde je voor gaan toch? Dan voorin 1-2 cm zand en achterin 4-5 cm soil? Dat valt wel mee, maar daarom is crushed lavarock eronder ook een goede optie: Veel ruimte ertussen en erg poreus. Wel natuurlijk voldoende soil zodat de wortels/planten er ook iets aan hebbenJME schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:58:
[...]
Slaat zo’n dikke laag niet hartstikke dood eigenlijk?
In de vorige bak had ik >10 cm soil, zonder iets eronder, maar die bak was iets dieper en dan kan de hellingshoek dus iets lager zijn en rolt de soil ook niet naar voren. Maar bij 30 cm diep moet het op zich wel gaan hoor. Of als je dus stenen gebruikt om het zand van de soil te scheiden, kan je daar direct wat hoger starten met de soil.
Een andere optie is om een soort (niet-zichtbare) schotjes te gebruiken, lijkt een beetje op de randen van rijstvelden op een berg, daardoor kan je het steiler opbouwen.
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 15-07-2021 00:01 ]
We hebben niet vaak een stroomstoring gehad, maar eentje van een half uur en je hebt een groot probleem lijkt me...
Ja, had ik, een APC Back-UPS PRO 550VA, heb ik ook 2x nodig gehad, maar was niet voldoende en stopte er na +-2 uur mee. Daarnaast maakte de filterpomp een tikkend geluid als die door de UPS gevoed werd, net alsof de frequentie afweek.Bowen_HAFX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:29:
Zeg, ik vroeg mij af, hebben jullie toevallig ook een UPS op jullie aquarium apparatuur zitten? Zo ja, nog een tip voor welke?
We hebben niet vaak een stroomstoring gehad, maar eentje van een half uur en je hebt een groot probleem lijkt me...
Een half uurtje lijkt mij toch nog geen probleem? Ik heb 1 van de 2 keer een storing gehad van >8 uur (oorzaak: Philips Hue lamp....), uiteindelijk niets misgegaan als je maar thuis bent om in te kunnen grijpen. Ben je >12 uur van huis, dan heb je wel kans op nitrietpieken en andere nare zaken en moet het geheel mogelijk weer op gang komen door grotere bacteriesterfte.
Wat wel slim is is om een luchtpomp op USB te hebben met een grote opgeladen powerbank. Gaat het een keer echt mis dan doe je de filtermedia in filterzakken, in het aquarium met de luchtsteen eronder. Dan hou je zowel de bacteriën in leven als dat de cycle gewoon door blijft gaan.
Er zijn ook luchtpompen met ingebouwde accu + tijdsinterval. Dan kan je het ook rekken. Dit is voor mij overigens ook een reden dat ik op een andere stroomgroep dus nog een klein backup aquarium heb staan met ingedraaide filtermedia.
Ik ben nu op vakantie en heb een camera op het aquarium gericht staan, kan ik op afstand zien of alles nog draait. Buisje met voorgedoseerd voer klaargelegd, gisteren is iemand even langs geweest om te voeren en controleren, water aan te vullen, etc. Altijd fijn als je het op afstand kunt controleren en iemand af en toe langskomt of evt. te bereiken is.
Ups begin ik niet aan. Als ik langer dan een uur geen stroom heb, maak ik het filter schoon. Verder niets.Bowen_HAFX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:29:
Zeg, ik vroeg mij af, hebben jullie toevallig ook een UPS op jullie aquarium apparatuur zitten? Zo ja, nog een tip voor welke?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hoe wist je dat deze dood was? Bij het verkassen kan het ook gebeuren dat ze het huis dichtdoen en denken "ik kom wel weer een keer als ik honger heb". Sowieso pas na een week van totale stilte verwijderen.Niekserr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:06:
Op aanraden van iemand hier wat neritina slakken gekocht gisteren. Echt wel blij mee, ze maken de ruiten goed voor me schoon! Heb er 3 gehaald, maar helaas was er al 1 dood toen ik thuis aan kwam (misschien zelfs al in de winkel). Altijd jammer als dat gebeurd.
En bereid je voor op vrijwel onmogelijk te verwijderen nooit uitkomende slakkeneitjes. Da's echt het grootste nadeel van deze slak.
[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 16-07-2021 17:14 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Geef het inderdaad wel een paar dagen. Wat ik na 1-2 dagen niet bewegen ook vaak doe is ze op een bepaalde plek zetten, bijvoorbeeld precies in het midden van een voederschaal met voedsel ernaast en dan in de gaten houden of ze in de tussentijd bewegen.
Een definitieve test die ik weleens heb gehoord (maar zelf bewust nog nooit heb toegepast
Ik heb m er nog in zitten voor de zekerheid, maar hij ligt nog op exact dezelfde plek en de garnalen zaten er al even bij.HuismAndré schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:13:
[...]
Hoe wist je dat deze dood was? Bij het verkassen kan het ook gebeuren dat ze het huis dichtdoen en denken "ik kom wel weer een keer als ik honger heb". Sowieso pas na een week van totale stilte verwijderen.
En bereid je voor op vrijwel onmogelijk te verwijderen nooit uitkomende slakkeneitjes. Da's echt het grootste nadeel van deze slak.
Goede tip voor de volgende keer. Ach, 2 vd 3 leven, dus ik vind het prima. Ik heb de niet-bewegende er nog in zitten en wacht nog wel een dag of 2. Dan haal ik m er een keer uit als ik zeker weet dat ie dood isTaro schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:20:
@Niekserr Ik koop sowieso alleen slakken die actief op de ramen zitten, in een winkel willen ze nog weleens de stillere (lees: dode of op de rug liggende) individuen aan je verkopen, dus ik wijs altijd aan welke ik wil hebben.
Geef het inderdaad wel een paar dagen. Wat ik na 1-2 dagen niet bewegen ook vaak doe is ze op een bepaalde plek zetten, bijvoorbeeld precies in het midden van een voederschaal met voedsel ernaast en dan in de gaten houden of ze in de tussentijd bewegen.
Een definitieve test die ik weleens heb gehoord (maar zelf bewust nog nooit heb toegepast): Even ruiken... Als het stinkt en ze enkele dagen niet hebben bewogen, dan is het vaak wel klaar. Ik skip die laatste check, door het 4-5 dagen goed te monitoren geloof ik wel 99% zekerheid te hebben.
Ik ben benieuwd of ze goed bevallen. Hier ook veel last van alg op de voorruit, en ik denk er ook over een paar nerites aan te schaffen. Ik zag hier in de dierenwinkel ook Septaria porcellana maar las dat ze vaak op hun rug van het raam vallen en dan sterven omdat ze niet meer omhoog kunnen.Niekserr schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:06:
Op aanraden van iemand hier wat neritina slakken gekocht gisteren. Echt wel blij mee, ze maken de ruiten goed voor me schoon! Heb er 3 gehaald, maar helaas was er al 1 dood toen ik thuis aan kwam (misschien zelfs al in de winkel). Altijd jammer als dat gebeurd.
Edit: heb even de levende slak en dit examplaar om en om geroken maar de levende heeft bijna geen geur en onderstaande ruikt naar mosselen. Maar dat vind ik dus echt niet stinken. Denk dat ik de slakken nu bijna een jaar heb? Zal dat eens terugzoeken in dit topic
Edit 2: had ze al in april 2020, zie ik in dit topic.
:strip_exif()/f/image/NEKESijk78Vlfi9e6rpBDKak.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1HGeQq0DZGtg2cbdwYlMsHVq.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit 3:
Moge hij in vrede rusten. Hij stonk vandaag wel als een bunzing. Direct weer grote wissel gedaan, helaas is de andere slak nu zoek. Die had eitjes gelegd op het filter en ben bang dat die er nu in is gekropen (warmtepomp zit er niet in dus daar is een opening).
[ Voor 21% gewijzigd door Oekol op 18-07-2021 16:59 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Kan je de opening bij het filter niet makkelijk afsluiten?
Wel met grote vertraging. Hij bewoog als 3 dagen niet meer, dag twee rook het naar mosselen (dat vind ik lekker) en dag 3 pas echt als een bunzing.Taro schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:57:
@Oekol Jammer van de slak, maar die test werkt dus. Ga ik de volgende keer ook toepassen (of ik vraag mijn vrouw of ze "Ook een bunzing achtige geur ruikt").
Kan je de opening bij het filter niet makkelijk afsluiten?
Edit, meteen hoofdstuk 3 dan maar: stenen, hout en opbouw. De soort komen we wel uit, dat is vooral smaak. Het hout moet samen met stenen een soort scheidslijn worden tussen een zandstrandje op de voorgrond en een hoger gelegen soillaag erachter. Het moet dus een “zanddichte” barrière worden. Hoe “metselen” we de boel onzichtbaar aan elkaar en wat leggen we eventueel eronder?
Edit 2: valt me op dat MJ in die video rijkelijk rondspuit met secondelijm. Complete zandpaadjes worden ermee gefixeerd. Terwijl als ik dat spul gebruik om met een paar drupjes een epifyt op hout vast te zetten, dan krijg ik meteen een lelijke witte vlek. Is dat omdat het hout dan al nat is, of ligt het aan de soort secondelijm? Ik heb gewoon cyanoacrylaat.
[ Voor 127% gewijzigd door JME op 21-07-2021 10:26 ]
Eronder: eggcrate of styrofoam, bijv. van de bakjes waar je vaak aquariumplanten in thuisgestuurd krijgt minus de opstaande randen, die knip je eraf. De stenen leg je tegen elkaar aan en ertussen doe je filterfloss om de gaten te dichten. Waar nodig voeg je daarna van die makeup watjes toe tussen de stenen + lijm erop om ze stevig aan elkaar vast te maken. Terwijl de lijm nog nat is even wat soil verkruimelen of zand erop strooien, zodat je later geen witte lijm of witte watten ziet.JME schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:43:
Edit, meteen hoofdstuk 3 dan maar: stenen, hout en opbouw. De soort komen we wel uit, dat is vooral smaak. Het hout moet samen met stenen een soort scheidslijn worden tussen een zandstrandje op de voorgrond en een hoger gelegen soillaag erachter. Het moet dus een “zanddichte” barrière worden. Hoe “metselen” we de boel onzichtbaar aan elkaar en wat leggen we eventueel eronder?
Edit 2: valt me op dat MJ in die video rijkelijk rondspuit met secondelijm. Complete zandpaadjes worden ermee gefixeerd. Terwijl als ik dat spul gebruik om met een paar drupjes een epifyt op hout vast te zetten, dan krijg ik meteen een lelijke witte vlek. Is dat omdat het hout dan al nat is, of ligt het aan de soort secondelijm? Ik heb gewoon cyanoacrylaat.
Wat betreft het zandpad: MJ gebruikt volgens mij Superfish lijm, die blauwe tubes, wordt idd. wit. Maar als je er daarna nog wat gekleurd zand op strooit zal het wel meevallen vermoed ik. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Mocht je trouwens het eerste gedeelte in de praktijk willen zien, dan kan ik je de video van mijn aquarium ook aanbevelen, het is niet heel goed zichtbaar, maar wie weet helpt het:
Edit: Kijk net deze video, ook een zandpaadje met lijm:
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 21-07-2021 23:04 ]
Piepschuim dan maar. Eggcrate materiaal kennen we in NL niet echt, onze eierdozen zijn van papier. Maar dan nog, lijkt me dat je daarmee alle doorstroming uit je onderste laag haalt?
Superfish lijm is ook cyanoacrylaat, maar dan met een logo én prijskaartje van Superfish. Die blijf ik dus mooi bij de Action halen
Die truc met watten, lijm en zand is wel een goeie om ongelijke stukken aan elkaar te maken! Hopelijk houdt dat ook op nat hout, anders ben ik de boel nu voor de kat z'n dinges aan het inwateren

Ik heb destijds 2 hele dunne eggcrates besteld, maar die kwamen te laat binnen, was maar een paar mm dik, anders halen ze idd de stroming eruit.JME schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:28:
Dank weer!
Piepschuim dan maar. Eggcrate materiaal kennen we in NL niet echt, onze eierdozen zijn van papier. Maar dan nog, lijkt me dat je daarmee alle doorstroming uit je onderste laag haalt?
Superfish lijm is ook cyanoacrylaat, maar dan met een logo én prijskaartje van Superfish. Die blijf ik dus mooi bij de Action halen
Die truc met watten, lijm en zand is wel een goeie om ongelijke stukken aan elkaar te maken! Hopelijk houdt dat ook op nat hout, anders ben ik de boel nu voor de kat z'n dinges aan het inwateren
Dat het hout nat is is prima, ik heb dat volgens mij zo'n 6-8 weken voor laten weken in afwachting van het meubel
Altijd weer blij mee als het er netjes uitziet
/f/image/OIi7nmaWzanQki3N65fuLy35.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren weer een "witte stip" behandeling van 4 dagen afgesloten, hopelijk blijft het nu weg. En dus ook weer een blauw geworden CO2 slang vervangen door een witte
Zojuist 3 Clithon Corona "geweislakken" binnengekomen, ik dacht eerst dat ze ze vergeten waren mee te sturen, maar ze zijn gewoon enorm klein. 2 van de 3 hebben daadwerkelijk stekels, de andere (nog) niet, zou niet de eerste keer zijn dat ik ook gewone kleine Zebra Nerite's krijg ipv de geweivariant, we gaan het wel zien.
Gisteren tijdens het schoonmaken vond ik de enige overgebleven Zebra Nerite weer in een inkeping van het hout, die zijn echt niet actief. Vanuit mijn vorige aquarium heb ik die ervaring ook, toen had ik meerdere Zebra Nerite's en 1x per ongeluk een Neritina pulligera (Duitse Helmslak) en die laatste was veel actiever. Vandaar nu de keuze voor de Clithon's, die schijnen ook wat actiever te zijn.
Even druppel acclimatiseren en dan benieuwd of ik ze wat vaker ga zien dan de andere al raken ze door hun grootte wel sneller uit het zicht
:fill(white):strip_exif()/f/image/vnoWEvHUPufQ3LS12793A9ig.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 24-07-2021 13:50 ]
Ja dat kan, ik heb ze een week in de badkuip gehad toen ik nog thuis woonde en m'n ouders op vakantie waren.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:02:
Ik zit erover na te denken twee speciekuipen aan te schaffen om mijn houten hardscape in te weken. Kan ik dit gewoon drie weken in de garage bewaren zonder water te verversen vanwege vakantie? Of kan dit verkeerd gaan?
Je krijgt hoogstens wat witte waas erop, maar dat is vrij normaal. Is een schimmel in het hout.
I have stability. The ability to stab.
Goed punt! Bedankt voor de tipJME schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:51:
In een garage zou ik er wel een hor overheen leggen tegen de muggen. Anders kom je na drie weken mogelijk een verrassing tegen…
https://www.jbl.de/nl/pro...10/jbl-aquapad?country=nl
Lijkt me een mooi alternatief voor roosters of piepschuim onder de hardscape?
Maar het moet onder de bak. Aan de buitenkant dus, hoe beschermt het het glas aan de binnenkant dan? Oprechte vraag, want ik snap de logica niet.JME schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:07:
Iemand hier ervaring mee?
Ook dat er staat dat je 'm niet direct op hout moet zetten. Ik doe niet anders met het bijgeleverde meubel, dus waarom zou dit opeens slecht zijn nu?
Het riekt naar een marketingdingetje wat mij betreft.
I have stability. The ability to stab.
"compenseert ongelijke ondergrond onder aquarium en in het aquarium bij steen constructies"JME schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:07:
Iemand hier ervaring mee?
Dat eerste geloof ik direct. Bij een niet zwevende bak (!! ) is het altijd verstandig een stukje piepschuim of iets als dit onder je bak te zetten.
Maar iets aan de buitenkant zie ik geen stenenstapel opvangen 🤷
En je mag ook nooit iets onder een zwevende bak leggen (juwel enzo) dat staat er ook niet bij 🤔
Het verdelen van gewicht in het aquarium doet de mat uiteraard niet als deze erbuiten is geplaatst. Als deze ook in het aquarium kan worden gebruikt ivm het materiaal, dan kan het een goede oplossing voor onder zwaardere stenen zijn om de punt-/piekbelasting te verminderen.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 24-07-2021 17:54 ]
Hier gewoon een zwevend aquarium, net zo makkelijk
Dat is wat ik denk dat er staat. En het is goedkoper dan eggcratesTaro schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:53:
Als deze ook in het aquarium kan worden gebruikt ivm het materiaal, dan kan het een goede oplossing voor onder zwaardere stenen zijn om de punt-/piekbelasting te verminderen.
Het lijkt mij dat je dan dus de mat in het aquarium plaatstJME schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:44:
Dat gel#l van onder een aquarium is inderdaad onzin. Sterker, bij Juwel werkt dat zelfs averechts! Maar het ging mij hierom: "compenseert ongelijke ondergrond onder aquarium en in het aquarium bij steenconstructies"
Ik zit hier ook nog g naar te kijken, maar mocht ik voor egg crates willen gaan, hebben jullie misschien een suggestie? Zie ze op Amazon voornamelijk als aquarium dividers.
[ Voor 18% gewijzigd door Bowen_HAFX op 24-07-2021 18:27 ]
Yup, heb ik ook gedaan hoor. Op aanraden van een aquariumzaak en las het ook ergens online. Ik heb zelf de hele bodem ermee bedekt, wie weet verplaats je nog eens wat. Ik heb hem goed vast gekit met aquarium kit zodat er geen zand/vuil onder komt.JME schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:04:
Is de oplossing dan een matje, of een schoon kastje?
Hier gewoon een zwevend aquarium, net zo makkelijk![]()
[...]
Dat is wat ik denk dat er staat. En het is goedkoper dan eggcrates
Hieronder een foto waarop je het spul nog ziet toen ik er zand in deed.
:strip_exif()/f/image/TBmuTPpu9ugQcUFmfKcpkfm2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja hoor, kan prima (hier heeft een bak midden in de zomer meer dan een maand vol water staan wachten op een nieuw baasje). Voor de zekerheid kun je er een scheutje EasyCarbo bij gooien (altijd handig, zo'n ontsmettingsmiddel). En afdekken inderdaad.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:02:
Ik zit erover na te denken twee speciekuipen aan te schaffen om mijn houten hardscape in te weken. Kan ik dit gewoon drie weken in de garage bewaren zonder water te verversen vanwege vakantie? Of kan dit verkeerd gaan?
Ik ben op zoek naar een nieuwe filter voor mij superfish home 60 momenteel hangt daar een eheim aquaball130 in maar ik ben totaal niet tevreden over deze filter.
Nu een rondje Google kwam ik een oase filtosmart 60 tegen is dat wat?
Het liefst stap ik over op een kleine externe filter.
Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren/helpen.
Dus ja, wat mij betreft is dat wat, maar als je ook een thermostaat nodig hebt, dan zou ik voor de Thermo 100 variant gaan, scheelt je weer een thermostaat in het aquarium zelf. En dus evt. voor de 100 ipv 60 voor wat extra biologische + mechanische filtratie capaciteit.
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 25-07-2021 16:02 ]
ik heb geen betta's, enkel alleen tetra's en garnalen dus een 100 zou dan moeten kunnen.
Ik ga eens kijken de thermostaat uit het aquarium is ook wel fijn meer leefruimte voor de bewoners 😊
:strip_exif()/f/image/qwT9T37m5gOexajXqnRGCh7R.jpg?f=fotoalbum_large)
De Zebra Nerite heb ik al die dagen niet gezien, die is waarschijnlijk weer in een uithoekje van het hout aan het kamperen.
De Otocinclussen aten netjes de bruinalg van de bladeren, maar niet overal van het glas. De Clithon's eten naast bruinalg ook groene puntalg op en zijn actief op zowel het glas, zand, stenen, hout en planten. De volgende keer koop ik dus geen Zebra Nerite's meer, maar extra Clithon Corona slakken
Hier trouwens het aquarium leeg en alle bewoners tijdelijk naar een klein 40 liter aquarium (arme bijlzalmpjes, vinden ze echt niet zo leuk). Ik moet een nieuwe zandkering plaatsen voor het HMF (de oude was gescheurd). Gelijk het zand gesteriliseerd met chloor (en morgen neutraliseren met waterstofperoxide). Ook de drakenstenen liggen in de waterstofperoxide (vanwege baardalg uitbraak als gevolg van die 500 corydora visjes).
Volgende week nieuwe plantjes erin en een weekje later de beestjes weer terug. Twijfel wel wat ik met de Helena slakken doe. Waren echt een plaag. In totaal zijn er meer dan 100 uit het aquarium gekomen (allemaal geëuthanaseerd want zelfs gratis wilde men ze niet hebben).
Met de garnalen gaat het goed. Adam en Eva zijn nu onderdeel van een gezin van 20 stuks. 2 garnalen (waaronder Eva) zitten weer met eitjes (blijft verwonderlijk).
Ik heb één voordeel, het aquarium is erg overzichtelijk, dus ik zie het op enkele plekken na direct als ze in de problemen zitten.
Ben wel benieuwd naar foto's van je oude en nieuwe inrichting. Natuurlijk altijd balen om dieren te euthanaseren, maar die 100 zijn over enige tijd misschien wel 500 stuks, dat maakt de uitdaging alleen maar groter. Veel aquarianen voeren slakken aan een pufferfish, maar of je daar op zit te wachten
:strip_exif()/f/image/pJPbDYdIAWu0WKMXmbPrLAyJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe ben ik nog niet over uit. Ik vond de Vallisneria Gigantea erg mooi maar ook erg bewerkelijk (dus die heb ik een klein jaar geleden al weggedaan). De Spiralis heb ik nog wel (stond de laatste tijd voor het HMF). Die stenen zullen ook wel weer terugkomen (zijn gewoon erg mooi). Uiteindelijk zal het wel weer op de oude inrichting gaan lijken (was daar best wel tevreden over). Alleen met wat andere planten om toch nog een idee van een nieuwe inrichting te hebben.
Overigens zag ik dat de Clithon sp. eigenlijk vrij hard water nodig heeft (KH 5 of hoger, pH 7 of hoger). Ik heb een tijdje appelslakken gehad die ook wat harder water nodig hadden. Die slakken kregen allemaal gaatjes in het slakkenhuis (en daarna gingen de garnalen met ze aan de haal). Als je ook vrij zacht water hebt, zou ik de huisjes van de slakken goed in de gaten houden.
[ Voor 18% gewijzigd door HuismAndré op 28-07-2021 22:27 ]
Achter de stand is een open trap/reling dus niet echt een vast punt om vanaf te kunnen meten op het plafond.
Nog ff wat voor gaan verzinnen dus
Loodlijntje of een laser waterpas. Loodlijntje in dit geval in letterlijke vorm. Mag natuurlijk ook een grote moer zijn of iets anders zwaars. Touw moet zo dun mogelijk zijn (als de moer of het loodje niet te zwaar is volstaat zelfs een stuk garen). Wel met 2 man doen zodat 1 persoon zich bezig kan houden met het loodje (want je zult meemaken dat deze "pats" tegen je bak aan tikt).Paulus07 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:30:
Dit weekend maar eens uitzoeken hoe ik de verlichting aan het plafond kan uitlijnen met de stand
Achter de stand is een open trap/reling dus niet echt een vast punt om vanaf te kunnen meten op het plafond.
Bak staat nog in het magazijn. Dus dat is wel veilig. Zit er inderdaad aan te denken om de lamp op het meubel te leggen en dan met een touwtje (of de kabels van de lamp) erboven te houden. En niet te veel te bewegen en dan aftekenen op plafond.HuismAndré schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:36:
[...]
Loodlijntje of een laser waterpas. Loodlijntje in dit geval in letterlijke vorm. Mag natuurlijk ook een grote moer zijn of iets anders zwaars. Touw moet zo dun mogelijk zijn (als de moer of het loodje niet te zwaar is volstaat zelfs een stuk garen). Wel met 2 man doen zodat 1 persoon zich bezig kan houden met het loodje (want je zult meemaken dat deze "pats" tegen je bak aan tikt).
Als dat is gedaan de bak ophalen en op meubel zetten.
Daarna hardscape, soil etc kopen. extra filter. etc etc.
Ah, die garnalen herken ik, herinner me het aquarium weerHuismAndré schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:26:
Oude inrichting:
kH 6 hier met standaard pH van 7.2. Door de CO2 pH van +-6.8. Altijd mooie kalkranden op het glas en de Nerite's hebben het altijd goed gedaan, zal het in de gaten houdenOverigens zag ik dat de Clithon sp. eigenlijk vrij hard water nodig heeft (KH 5 of hoger, pH 7 of hoger). Ik heb een tijdje appelslakken gehad die ook wat harder water nodig hadden. Die slakken kregen allemaal gaatjes in het slakkenhuis (en daarna gingen de garnalen met ze aan de haal). Als je ook vrij zacht water hebt, zou ik de huisjes van de slakken goed in de gaten houden.
Nouja 3 of 4 zakken soil etc zijn zo gehaald natuurlijkTaro schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:49:
@Paulus07 Je hebt wel veel geduld, ik had hier als ik jou was alles al klaar liggen op de zaken na die ik zelf niet in de hand had
Weet alleen nog niet welke filter ik naast de 2217 classic op de bak erbij ga zetten.
Dus nog aan het rondneuzen/lezen/prijzen checken (biomaster valt af)
Zoals @HuismAndré aangaf, een laser water pas is ideaal. Ook tijdens de verbouwing eentje aangeschaft en heb deze ondertussen voor van alles gebruikt. Een mooi gereedschap, die niet heel duur hoeft te zijn, maar toch echt een enorme hulp is.Paulus07 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:30:
Dit weekend maar eens uitzoeken hoe ik de verlichting aan het plafond kan uitlijnen met de stand
Ik heb zelf een groene Bosch destijds aangeschaft. Staat nu voor 70 euro bij bol.com
[ Voor 6% gewijzigd door Bowen_HAFX op 29-07-2021 06:55 ]
Welke verlichting ga je gebruiken?
Dus maar weer terug naar eheim
Verlichting die erboven komt (en al wel in huis is
Ah, nice. Waar gekocht, Amazon? Want ik kon destijds geen Chihiros NL retailer vinden, had de 60 cm variant ervan ook op het oog.Paulus07 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:51:
Verlichting die erboven komt (en al wel in huis is) is de Chihiros WRGB II 120
Tijd terug via aliexpress uit polen dus binnen weekje binnen. En voor 230 euri prima prijs voor de 120cm versieTaro schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:54:
[...]
Ah, nice. Waar gekocht, Amazon? Want ik kon destijds geen Chihiros NL retailer vinden, had de 60 cm variant ervan ook op het oog.
Interessant! Zat erover na te denken de oase biomaster 600 aan te schaffen. Wel een beetje vreemd, want uiteindelijk moet de lucht ergens vandaan komen. Misschien dat er toch valse lucht aangezogen wordt bij het filter langs de sealing zodra de pre-filter te smerig wordt?Taro schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:43:
@Paulus07 Ik zag van de week een YouTube review (niet de moeite waard, maar: YouTube: Oase Biomaster - Hype or Actually Good? Oase Biomaster Canister Fil...) waarbij een Oase Biomaster 600 ook luchtproblemen had. Kan mij dus voorstellen dat je die overslaat.
Welke verlichting ga je gebruiken?
Andere mensen met slechte ervaring met dit filter en eventueel een ander filter aanraden?
[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 30-07-2021 10:13 ]
Hier gelukkig verder geen luchtproblemen met een Oase Biomaster 350 Thermo, het zijn echt alleen de 600 en dus sporadisch ook de 850. De 250/350 hebben er naar mijn weten geen last van.
Ik heb nu 2,5 week een Oase Biomaster 600 draaien zonder problemen, sterker nog ik moet de kast openzetten en ervoor gaan zitten voordat ik hem hoor. Er zwerven wel verschillende tips rond op het internet om lucht problemen te verhelpen. Ik heb zelf goed opgelet dat ik de slangen echt recht knip, anders is dit niet goed aan te draaien met de blauwe... ehmm. schroeven/klemmen (of hoe die dingen dan ook heten).Bowen_HAFX schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:04:
[...]
Interessant! Zat erover na te denken de oase biomaster 600 aan te schaffen. Wel een beetje vreemd, want uiteindelijk moet de lucht ergens vandaan komen. Misschien dat er toch valse lucht aangezogen wordt bij het filter langs de sealing zodra de pre-filter te smerig wordt?
Andere mensen met slechte ervaring met dit filter en eventueel een ander filter aanraden?
Wel merk ik dat je goed moet opletten of de voorfilter wel echt weer goed is terug geplaatst na een schoonmaakbeurt. Als dit niet echt goed is aangesloten, maakt de filter inderdaad een herrie. Maar dit is snel op te lossen door de voorfilter even opnieuw te plaatsen.
Heb er niet naar gekeken, maar gas kan ook uit het water 'geslagen' worden. Dit heet cavitatie en komt ook veel voor bij aquariumpompen. Water verzadigd met gas (zuurstof vaak) raakt dan oververzadigd door de drukval van de slagen van de rotor, waarbij luchtbellen vormen.Bowen_HAFX schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:04:
[...]
Wel een beetje vreemd, want uiteindelijk moet de lucht ergens vandaan komen.
Veel mensen staan dan voor een raadsel omdat ze het fenomeen cavitatie niet kennen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Toevallig ben ik een redelijk 'expert' op het gebied van cavitatie met betrekking tot scheeps propellers. Het fenomeen cavitatie is niet lucht (bestaande uit stikstof, zuurstof) wat in het water opgelost is. Door de lage druk door de werking van de propeller van een schip, of de rotor in een pomp, is de druk lokaal onder de dampdruk, waardoor dus waterdamp (gas) ontstaat. Dus eigenlijk koken bij kamertemperatuur. Door het vaak korte, explosieve karakter kan het dus tot geluid, trilling en zelfs schadeoverlast leiden.de Peer schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:20:
[...]
Heb er niet naar gekeken, maar gas kan ook uit het water 'geslagen' worden. Dit heet cavitatie en komt ook veel voor bij aquariumpompen. Water verzadigd met gas (zuurstof vaak) raakt dan oververzadigd door de drukval van de slagen van de rotor, waarbij luchtbellen vormen.
Veel mensen staan dan voor een raadsel omdat ze het fenomeen cavitatie niet kennen.
Zodra de druk weer toeneemt, zal de damp dus weer vloeistof worden. Dus die enorme luchtbellen die uit de slang komen zijn zeker niet ten gevolge van cavitatie, maar het ergens aanzuigen van valse lucht.
Mocht je het, vanuit energieverbruik, zonde vinden om een pomp te knijpen: Niet nodig. Het verbruik van een pomp, zoals gebruikt in onze filters, neemt af bij knijpen (en dus niet toe wat je eigenlijk zou verwachten).
Morgen mijn visjes uit kantoor weer ophalen wat er van over, helaas zijn deze week beide honinggouramis gestorven
Dus daar maar even nieuwe voor halen.
Rest van die bak qua inhoud gaat de klikko in, en hopelijk dat deze nieuwe bak het beter gaat doen
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Juwell Vision 450 lijkt mij mooi. Genoeg steunpunten volgens mij maar ik lees aardig wat horror verhalen….
Je hebt gelijk. Ik heb me weer even bijgelezen en idd alle gevormde bellen verdwijnen ook direct weer dus dat kan het niet zijn.Bowen_HAFX schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:07:
[...]
Toevallig ben ik een redelijk 'expert' op het gebied van cavitatie met betrekking tot scheeps propellers. Het fenomeen cavitatie is niet lucht (bestaande uit stikstof, zuurstof) wat in het water opgelost is. Door de lage druk door de werking van de propeller van een schip, of de rotor in een pomp, is de druk lokaal onder de dampdruk, waardoor dus waterdamp (gas) ontstaat. Dus eigenlijk koken bij kamertemperatuur. Door het vaak korte, explosieve karakter kan het dus tot geluid, trilling en zelfs schadeoverlast leiden.
Zodra de druk weer toeneemt, zal de damp dus weer vloeistof worden. Dus die enorme luchtbellen die uit de slang komen zijn zeker niet ten gevolge van cavitatie, maar het ergens aanzuigen van valse lucht.
Dan gaat er toch wat langs de seals waarschijnlijk, die vaak een hoge druk wel aankunnen maar een onderdruk wat minder goed.
Dus zit wat de nodige tijd op markplaats te kijken, en dan kom je dingen zoals dit tegen...
https://www.marktplaats.n...ssen.html?previousPage=lr
Een arme discus met goudvissen en platy's...
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
In het verleden heb ik veel advertenties gerapporteerd zoals Beta's in grote wijnglazen, etc., maar achteraf gezien zijn ze vaak beter af bij een nieuwe eigenaar, dus daar ben ik mee gestopt.Renegade666 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:46:
Dus zit wat de nodige tijd op markplaats te kijken, en dan kom je dingen zoals dit tegen...
https://www.marktplaats.n...ssen.html?previousPage=lr
Een arme discus met goudvissen en platy's...
Ik als vervend Fish For Thought kijker schrik hier helaas echter niet meer van, dit voorbeeld valt relatief gezien nog mee tov wat je op andere plaatsen op het internet tegenkomt

Zie YouTube: Fish For Thought voor voorbeelden van de overtreffende trap. Alhoewel droevige voorbeelden, brengt Chris het altijd wel op een prettige manier.
Even geëxperimenteerd met geen plantenvoeding geven gedurende een week, dan gaat de bruine draadalg overal snel weg, maar op de langere termijn gaan de planten daar last van krijgen. Daarnaast zag ik vandaag blauwalg verschijnen (ivm te weinig nitraat) en direct grondig weggehaald. 1x per 2 dagen 1 pompje a 2 ml is teveel. Maar 1x per 3 dagen icm waterwissels geeft teveel pieken en dalen en past qua schema niet zo goed.
Op zoek gegaan naar een doseerpomp om dat eens te proberen en uitgekomen bij de D-D H2Ocean P1 doseerpomp omdat deze per 0,1ml te doseren is en met een App bediend kan worden. Zojuist aangesloten en ingesteld op 0,3 ml / dag om mee te beginnen en het wordt gedoseerd op het moment dat de verlichting aangaat en de CO2 al enige tijd wordt toegevoegd. Nou ben ik van plan om dit te plussen of minnen totdat zowel de blauwalg als de bruine alg in het mos weg blijven en de planten het goed blijven doen. Hopelijk zit er een perfecte waarde tussen waarbij ze beide wegblijven en de planten het goed doen. Anders moet ik toch het mos weghalen, of de verlichting terugschroeven, maar dat gaat ook weer ten koste van de andere planten.
Altijd leuk dat zoeken van evenwicht
Wel een handige app trouwens, je kunt heel veel verschillende schema's instellen. Eerst het geheel maar even buiten de kast geplaatst om het te monitoren, als het een weekje goed gaat ga ik het netjes wegwerken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BON2t9S3tksNzRtMOPMJ3qmO.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6YciMYQ9G6KcGwK2qlUNd1s5.jpg?f=user_large)
Zonder plantenvoeding is de bruine draadalg onder controle, maar dan ontstaat er gaandeweg steeds meer blauwalg. Voor beide ben ik niet bang, maar zou het wel mooi vinden om een gulden middenweg te krijgen en dat hoop ik hiermee te bereiken. Bijkomend voordeel is dat ik er niet meer bij hoef stil te staan, of het kan vergeten en ik direct een mooie oplossing voor de langere vakanties heb
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 04-08-2021 22:41 ]
En blijft dat goed plakken of schiet het ook af en toe los?
Je bedoelt de 2 zuignappen om de doseerpomp slang? Zit er pas sinds gisteren op, maar blijft vooralsnog goed zitten en gebruik ik ook voor de CO2 slangen in en buiten het aquarium. Al staat hier door de scherpe hoek van de slang natuurlijk wat extra druk op. Ze horen bij de ADA Clear parts set. Het is ook altijd goed om zuignappen even nat te maken, dan blijven ze nog beter zitten.Rainai4 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:29:
@Taro Dat aquarium-slangklem ziet er goed uit.
En blijft dat goed plakken of schiet het ook af en toe los?
ADA Clear parts set:
:strip_exif()/f/image/82E2kkp46L8CnOS82BlDxBaM.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de CO2 set gebruik ik al een ADA CO2 Joint Glass verbinding, die staat nog in bestelling om bovenstaande zuignappen en slangeinde te vervangen, en voorkomt dat de slang wordt platgedrukt of er veel druk op de zuignappen komt te staan. Deze is verkrijgbaar in verschillende groottes:
:fill(white):strip_exif()/f/image/gW5qJgZWgV6kUPW02TuxXhuW.png?f=user_large)
Dat laatste zou ik je dus aanraden. Let er wel op dat de uitgang niet onder water komt, want dan treedt er siphoning (overhevelen) op en zuigt het geheel water uit je aquarium richting de doseerpomp, dat wil je voorkomen
De slang van de luchtpompje schiet paar keer per week altijd los. Zo irritant. Daarom zoek ik andere 2 zuignappen op. Ik kijk wel
- Dennerle glazen thermometer
- ADA glazen thermometer
- Digitale thermometer
- TDS meter
Voorbeeld van de glazen variant:
:strip_exif()/f/image/C650xbRPXfGeEzJO01c1Wp33.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar, die van ADA gaf maar liefst 2 graden te weinig aan. De Dennerle werkt prima. Maar ik vind de glazen varianten vaak irritant, omdat ze of met de stroming meebewegen en gaan tikken tegen het glas, of je ze per ongeluk aantikt bij het schoonmaken. Daarom kijk ik tegenwoordig af en toe met een TDS meter even naar de temperatuur. En heb ik voor de dagen waarop het erg warm wordt een digitale thermometer met draad en display, waarvan ik de sensor met zuignap in het aquarium kan plaatsen. Dan kan ik een en ander gemakkelijk monitoren.
Oase heeft tegenwoordig ook een mooie digitale thermostaat die je buiten het aquarium op het glas kunt plakken en de temperatuur "projecteert" op het display/glas. Misschien ook een leuke optie.
Voor alles is wat te zeggen
Alleen één ding had ik nog steeds niet gedaan: die ene zielige overlevende hockeystick weer gezelschap van soortgenoten geven. Hij krijgt zometeen na het overwennen er 5 soortgenoten als gezelschap bij.
En het schooltje kardinaaltetra's krijgt er ook 5 soortgenoten bij.
Mijn kleinere aquarium krijgt 5 Chinese Danio's.
Gezellig om weer uitbreiding te hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 08-08-2021 19:55 ]
:strip_exif()/f/image/NuAGE8gWjt1Mq1xOb1VYM8WC.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7iMp8L3ZpqK80teK50HFMMBj.jpg?f=user_large)
De bruine "draadalg" is nog maar een fractie van wat het was, maar hier nog wel zichtbaar, met bovenin dus direct onder de lamp nu ook blauwalg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ELygE6xR76akaljS9N6mXpsS.jpg?f=user_large)
Dit weekend maar weer even grondig algen verwijderen en het mos terugsnoeien. De Rotala H'ra heb ik 2 weken geleden toegevoegd en doet het erg goed, maar onttrekt weinig voedingstoffen uit het water, voornamelijk uit de soil. Toch maar weer wat drijfplanten toevoegen?
[ Voor 31% gewijzigd door HuismAndré op 07-08-2021 13:04 ]
Mijn gevoel zegt: Niet waterwisselen, want dan gooi ik ook weer nitraat weg, maar aan de andere kant zou ik dat anders morgen weer conform het wekelijkse schema doen. Zou je dit eenmalig overslaan? Kan verder volgens mij prima hoor.
[ Voor 46% gewijzigd door Taro op 07-08-2021 13:47 ]
Heb overigens 2 weken geleden het luchtpompje weer verwijderd dat 's nachts aan stond ivm kaamlaag omdat de skimmer het ook prima doet met het opzetstuk waardoor de vissen er niet meer in verdwijnen en ik die niet tijdens de vakantie wilde laten draaien. Las gisteren dat blauwalg ook niet van veel zuurstof houdt. Heb waarschijnlijk op dat moment teveel variabelen tegelijk beïnvloed door de zuurstof te verminderen, ongezonde planten te vervangen door nieuwe en plantenvoeding te verminderen om de bruine alg tegen te gaan.
Afijn, ik volg gewoon mijn schema en ga met de doseerpomp de plantenvoeding sturen en de dieren wat extra eten geven, kijken hoe het er volgende week voor staat en dan kijken aan welke knoppen ik dan ga/moet/wil draaien.

/f/image/WJmBKy8m1oNakGMgJU1VKM3c.png?f=fotoalbum_large)
Volgend weekend weer even de transparante slangen & lily pipe schoonmaken, maar die algen gaan het deze keer niet winnen
:fill(white):strip_exif()/f/image/fVBXXpyFQQdnj1JI0GrH8KSx.png?f=user_large)
Edit: Ik maak de slangen altijd schoon met een borstel met draad eraan (werkt optisch prima) en filter intake/outlet + CO2 gebeuren leg ik een aantal weken in een donkere afgesloten bak met ADA Superge (chloor), totdat ik ze verwissel met het andere paar. Maar kunnen die slangen ook chloor verdragen? Heb het idee dat er toch wat sporen achterblijven van het een of ander, dit is na 2 weken:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dN1MT7Clur5f5Qne22qfpiPb.jpg?f=user_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Taro op 08-08-2021 19:32 ]
Dit topic is gesloten.