Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.341 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:45
@Taro Zal vast goed komen, eten genoeg nu. Ik vind het superleuke en nuttige beestjes. Maar mooi bakkie!
Druppelen doe ik nooit, vind ik (en de LFS) onzin, gewoon paar scheutjes water af en toe in de zak is prima.

Mijn bak draait ook super nu, de Japonica garnalen zie ik een stuk minder dan in het begin. Maar heb nu ook lekkere veel verstop plekken tussen alle planten, het hout en de lavastenen. Foto net na mijn waterwissel vanochtend, waarbij de meeste vissen nog een beetje verstopt zijn dus :P:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUC9AStydpKs4eGRLho6og-DwRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uqpmRWICOVWsgSBKQdp55bK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@remzor Ik denk dat druppel acclimatiseren mogelijk nog wel minder werk kost dan de standaardmethode.

Heb het slangetje en zuignap gewoon liggen, dus in 10 seconden voor elkaar en daarna 1-2 uur wachten ipv regelmatig handmatig water toevoegen :)

Mooi frisse bak heb je zo! Ververs je het zand ook regelmatig of woel je het alleen om? Ik had teveel gewassen toen ik het aquarium ging vullen, heb het restant in een zwarte afgesloten emmer in de garage staan. Iemand gaf de tip om "oud" zand uit het aquarium daar ook in te toen. Omdat het donker is gaan algen etc. dood en als je het zo nu en dan even spoelt kan het daarna weer fris de bak in. Iemand anders zal waarschijnlijk zeggen: Gewoon voor 2 Euro nieuw zand halen, maar dit zand was wel redelijk aan de prijs, dus kleine moeite het zo te doen. Heb het overigens nog niet aangevuld in de afgelopen maanden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Taro Thanks. Ik heb tot nu toe nooit zand (filterzand 0.4 - 0.8 van Wildkamp) ververst, hooguit per ongeluk wat mee afgeheveld en weer een beetje aangevuld. Ik kan ook nergens goed bij met een goede bodemreiniger, eigenlijk alleen vooraan en in het midden.
Maar ik heb dan ook geen grote vervuilers en de bak is mooi in balans. Heb eens wat aan de voor- en zijkant bij het glas wat in de bodem geprikt maar that’s it eigenlijk.

Maak me er niet zo druk om, merk vanzelf wel als het echt vuil wordt of wanneer de waterwaardes slecht zouden worden.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 19-06-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:29

JME

zeg maar Jamie

Poosje geleden heb ik hier verteld over mijn nieuwe panda’s die een voor een omvielen. Inmiddels zijn ze allemaal overleden. Ik ging in eerste instantie uit van een slechte kweek, maar nu, een paar weken later, ben ik in drie dagen tijd ook twee oto’s kwijt geraakt. Niets aan te zien, gewoon omgevallen. Andere vissen lijken nergens last van te hebben. Is er een ziekte die alleen de pantsermeervallen treft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
remzor schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:09:
@Taro Thanks. Ik heb tot nu toe nooit zand (filterzand 0.4 - 0.8 van Wildkamp) ververst, hooguit per ongeluk wat mee afgeheveld en weer een beetje aangevuld. Ik kan ook nergens goed bij met een goede bodemreiniger, eigenlijk alleen vooraan en in het midden.
Maar ik heb dan ook geen grote vervuilers en de bak is mooi in balans. Heb eens wat aan de voor- en zijkant bij het glas wat in de bodem geprikt maar that’s it eigenlijk.

Maak me er niet zo druk om, merk vanzelf wel als het echt vuil wordt of wanneer de waterwaardes slecht zouden worden.
Ik heb ook nooit zand ververst, heb daar ook nog nooit eerder van gehoord eigenlijk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier ook nog nooit zand ververst (goedkoop filterzand van de cranenbroek dacht ik. Van die witte zakken).
Keer doorheen roeren met de vinger eventueel aan de voorkant bij het glas of achterin om bijvoorbeeld met nieuwe planten wat onderhoud te doen.

Maar verder niks bijzonders mee gedaan in al die jaren.

Hier nu een plan aan het bedenken om het aquarium (100x50x50) te gaan verhuizen naar een andere tijdelijke plek ivm klaarmaken nieuwe bak. Leeg was die bak altijd al zwaar met dat 12mm glas :P

Dus ff kijken wat het slimste gaat zijn om te doen. Ook al is het maar een 4 meter verhuizing. Is toch een flink klusje......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@SmurfLink & @Paulus07 De bovenkant van het zand wordt hier wat bruin, als ik het omwoel dan is dat weg, maar geen idee of dat onbeperkt kan, of toch na enige tijd smoezelig wordt/blijft en dus minder fris gaat ogen?

Bij het schoonmaken komt er ook iedere keer wat zand met het water mee, ik heb er maar een dun laagje inzitten, dus moet het binnenkort in ieder geval even aanvullen. Heb nog voldoende liggen.

@Paulus07 Ze zouden eigenlijk meubels moeten maken met wieltjes die je vast kunt zetten en die optisch nog enigszins verborgen zijn. Ik kan bijv. de JBL cooler niet op de achterkant van de bak zetten door de beperkte afstand tot de muur, zou hem dus wel een paar mm naar voren willen zetten, maar dat is nu een lastig verhaal :)

[ Voor 28% gewijzigd door Taro op 20-06-2021 12:18 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46
De bovenkant van het zand komt hier ook vaak een laagje op, dat kan ik gemakkelijk afhevelen of even omwoelen. Wel van de week ontdekt dat er een donkere plek in het zand is ontstaan toen ik het wat dieper omwoelde. Ik vind dat toch een beetje zorgelijk. Het donkere stukje zat tegen een plastic wandje aan, misschien toch te weinig waterbeweging daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
het zand wordt hier niet bruin, er komt wel een donker laagje op van plantenresten maar dat zuig ik gewoon af met waterwisselen met een slang. Dat wil ik juist niet in het zand hebben gezien als dat onder het zand stikt het gaat rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
@Taro wieltjes zullen het ook zwaar hebben onder het gewicht van een aquarium denk. Even wegrollen zit er dan ook niet bij denk.

Zand schoonmaken deed ik voorheen altijd met afhevelen dmv slang/tuinslang. Met wijsvinger door het zand roeren zodat het stof/smurrie etc omhoog komt. En dan de slang op de hoogte houden van je duim om de smurrie/stof weg te zuigen de tuin in. Hierdoor krijg je minimaal tot niks aan zand in de slang en wordt het toch schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:00

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

SmurfLink schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Ik heb ook nooit zand ververst, heb daar ook nog nooit eerder van gehoord eigenlijk.
Af en toe met een vork er doorheen. Kom je ook gelijk wat woekerende wortels tegen (met name crypto's kunnen er wat van). Ook het hebben van helena slakjes kan helpen de bodem luchtig te houden. Maar helemaal niets doen is bij 0.4-0.8mm zand niet aan te raden (want dan kan het soms dichtslaan).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Algen problemen

Inmiddels een aantal weken verder en nog steeds niet van mijn algen af, begin het goed zat te worden.
Op advies onderstaande zaken aangepast maar zou graag van jullie wellicht wat tips vernemen!

- Licht terug naar 6 uur (standaard Rio 150 verlichting)
- Kleikogels toegevoegd voor extra plantenvoeding (planten groeien nauwelijks meer)
- Aangetaste planten verwijderd
- 2 nieuwe snelgroeiers toegevoegd
- Minder voeding voor vissen (1 keer per 2 dagen granulaat)
- CO2 iets verhoogd

Dit advies kwam van een persoon die bij mij thuis is geweest en er verstand van lijkt te hebben.
Ook kreeg ik het advies betere verlichting te nemen:(https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_ Hier twijfel ik nog over. Is de standaard verlichting echt zo slecht?

Daarnaast bij LFS gisteren een fosfaat test gehaald, zit nog steeds onder de 0.2. Nitraat is goed.

Ik ben het inmiddels een beetje kwijt. Wat kan ik nog meer doen/testen/veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Om welke algen gaat het?
En heb je eventueel een recente foto?

Standaard rio 150 verlichting is afhankelijk van het type inrichting. Veel planten? Welke planten etc etc
Dus zomaar een andere lamp kopen is zonde van het geld zonder te weten wat de echte oorzaak is van de algen. Of stel je hebt planten die niet veel licht vereisen is ene nieuwe lamp helemaal zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:08:
Algen problemen

Inmiddels een aantal weken verder en nog steeds niet van mijn algen af, begin het goed zat te worden.
Op advies onderstaande zaken aangepast maar zou graag van jullie wellicht wat tips vernemen!

- Licht terug naar 6 uur (standaard Rio 150 verlichting)
- Kleikogels toegevoegd voor extra plantenvoeding (planten groeien nauwelijks meer)
- Aangetaste planten verwijderd
- 2 nieuwe snelgroeiers toegevoegd
- Minder voeding voor vissen (1 keer per 2 dagen granulaat)
- CO2 iets verhoogd

Dit advies kwam van een persoon die bij mij thuis is geweest en er verstand van lijkt te hebben.
Ook kreeg ik het advies betere verlichting te nemen:(https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_ Hier twijfel ik nog over. Is de standaard verlichting echt zo slecht?

Daarnaast bij LFS gisteren een fosfaat test gehaald, zit nog steeds onder de 0.2. Nitraat is goed.

Ik ben het inmiddels een beetje kwijt. Wat kan ik nog meer doen/testen/veranderen?
Fosfaat van 0.2 is erg laag. Dat zit vlak bij de 0 dus wie weet is hij af en toe wel 0 en dan krijg je algenproblemen.
Heb je ook een meting van je Nitraat? Voeg je regelmatig nitraat toe of alleen visvoeding?

verder licht = licht. Dus dat maakt niet zo veel uit. Of bedoel je dat er te weinig licht is? In dat geval zou ik in ieder geval niet de verlichtingsduur verkorten want dan is er nog minder licht. Standaard rio verlichting zou goed genoeg moeten zijn voor basis planten groei.

Dus je hebt iets van een plan nodig en vermoedelijke oorzaak.

Meest voorkomende oorzaken van slechte plantengroei en vervelende algengroei:

-Te weinig CO2. Daar heb je nu actie op ondernomen, dat betekent 2 a 3 weken wachten om te kijken of dat resultaat heeft gehad. Met beetje geluk zie je het na een paar dagen al.
-Te weinig fosfaat of Nitraat of sporenelementen

Bovenstaande kunnen het gevolg zijn van te veel licht.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 21-06-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
@Paulus07 Het is baardalg. Hierbij een foto na wederom een rigoureuze snoei- en poetsbeurt van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTkeICYD4sbsjru_XdSAuwq52L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPIjlU5zktntgy3HiS6DOKKa.jpg?f=fotoalbum_large

Blijft niet veel over van de ooit zo mooie bak. Zelfgemaakte grot van leisteen ook verwijderd. Deze zat helemaal onder. Als je goed kijkt zie je het alweer terugkomen op de verwarmingsbuis.

@de Peer Nitraat voeg ik niet toe (enkel voeding), ook nooit gedaan en liep altijd keurig. Weet de exacte waarde niet direct (zal ergens tussen 0 en 12,5 liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:42:
@Paulus07 Het is baardalg. Hierbij een foto na wederom een rigoureuze snoei- en poetsbeurt van gisteren.
@de Peer Nitraat voeg ik niet toe (enkel voeding), ook nooit gedaan en liep altijd keurig. Weet de exacte waarde niet direct (zal ergens tussen 0 en 12,5 liggen).
Als dat echt zo is (0-12,5 ppm) dan is dat praktisch 0 vanwege de test-onnauwkeurigheid en kan het je problemen verklaren. Ik zou dan ook blauwalg verwachten op je planten of bodem.
In dat geval zou ik toch eens wat KNO3 (kaliumnitraat stock oplossing of iets kant en klaars) gaan toevoegen zodat je voortaan bijvoorbeeld altijd rond de 10-30 ppm zit.

Je CO2 indicator is donkergroen/blauw. Dat lijkt me dan erg weinig CO2? Bij mij is hij altijd lichtgroen tot zelfs iets gelig. Wel afhankelijk van het type indicatorvloeistof. Er zijn er 2 in omloop geloof ik.

Baardalg is bijna altijd door CO2-gebrek. In mijn eigen bak zie ik zelfs 100% correllatie tussen baardalg en CO2 gebrek de afgelopen 10 jaar. Daarmee bedoel ik: ik heb nog nooit baardalg gezien zonder dat er (lokaal) een CO2 gebrek bleek te zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 21-06-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
de Peer schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Als dat echt zo is (0-12,5 ppm) dan is dat praktisch 0 vanwege de test-onnauwkeurigheid en kan het je problemen verklaren. Ik zou dan ook blauwalg verwachten op je planten of bodem.
In dat geval zou ik toch eens wat KNO3 (kaliumnitraat stock oplossing of iets kant en klaars) gaan toevoegen zodat je voortaan bijvoorbeeld altijd rond de 10-30 ppm zit.

Je CO2 indicator is donkergroen/blauw. Dat lijkt me dan erg weinig CO2? Bij mij is hij altijd lichtgroen tot zelfs iets gelig. Wel afhankelijk van het type indicatorvloeistof. Er zijn er 2 in omloop geloof ik.

Baardalg is bijna altijd door CO2-gebrek. In mijn eigen bak zie ik zelfs 100% correllatie tussen baardalg en CO2 gebrek de afgelopen 10 jaar. Daarmee bedoel ik: ik heb nog nooit baardalg gezien zonder dat er (lokaal) een CO2 gebrek bleek te zijn.
Ik heb juist het idee dat al deze ellende is begonnen nadat ik met CO2 aan de slag ben gegaan. Is een vermoeden dat ik overigens niet echt kan onderbouwen. Anyways, ik gebruik de Dennerle CO2 langetermijntest Correct + pH vloeistof. En ik zit nu al op ongeveer 1 bel per seconde (misschien zelfs iets meer). Moet ik dat nog verder verhogen?

Het lastige is dat ik iedere keer zoveel aan het veranderen ben (oude planten, nieuwe erin, meer planten voeding (20ml per week) + klein korrels icm minder vis voeding) dat ik op een gegeven moment niet meer wat nu helpt. Maar ik wil er gewoon vanaf. Dit verziekt de hobby aardig als ik eerlijk moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Ik heb juist het idee dat al deze ellende is begonnen nadat ik met CO2 aan de slag ben gegaan. Is een vermoeden dat ik overigens niet echt kan onderbouwen. Anyways, ik gebruik de Dennerle CO2 langetermijntest Correct + pH vloeistof. En ik zit nu al op ongeveer 1 bel per seconde (misschien zelfs iets meer). Moet ik dat nog verder verhogen?

Het lastige is dat ik iedere keer zoveel aan het veranderen ben (oude planten, nieuwe erin, meer planten voeding (20ml per week) + klein korrels icm minder vis voeding) dat ik op een gegeven moment niet meer wat nu helpt. Maar ik wil er gewoon vanaf. Dit verziekt de hobby aardig als ik eerlijk moet zijn.
Ja begrijpelijk, is ook niet leuk.
Het kan best zijn dat de algen erger zijn geworden nadat je met CO2 begon, je geeft ze tenslotte ook meer mogelijkheden (bouwstenen) om te groeien als ze daar de kans voor zien.
Maar inderdaad, vaak loopt er van alles door elkaar dus het is moeilijk om een oorzaak aan te wijzen.

1 bel per seconde klinkt niet als heel weinig. Maargoed je indicator is echt wel donker dus blijkbaar kun je hoger gaan. Zou op zijn minst voor lichtgroen gaan.

De disclaimer hierbij is natuurlijk wel dat je geen verschil gaat merken als het toch je fosfaat of nitraat blijkt te zijn die te laag is.

Wat gebeurt er trouwens met de CO2bellen uit je diffuser? Gaan die recht omhoog naar het wateroppervlak of worden ze wel meegenomen door de stroming de bak door? Dat laatste zou eigenlijk ideaal zijn.

Ik zie volgens mij ook flinke beweging op het wateroppervlak? Daar verlies je je CO2 ook weer deels. Misschien kun je dat verminderen? Let wel op: dat heeft het zelfde effect als aantal bellen per minuut CO2 verhogen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 21-06-2021 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
de Peer schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:27:
[...]

Ja begrijpelijk, is ook niet leuk.
Het kan best zijn dat de algen erger zijn geworden nadat je met CO2 begon, je geeft ze tenslotte ook meer mogelijkheden (bouwstenen) om te groeien als ze daar de kans voor zien.
Maar inderdaad, vaak loopt er van alles door elkaar dus het is moeilijk om een oorzaak aan te wijzen.

1 bel per seconde klinkt niet als heel weinig. Maargoed je indicator is echt wel donker dus blijkbaar kun je hoger gaan. Zou op zijn minst voor lichtgroen gaan.

De disclaimer hierbij is natuurlijk wel dat je geen verschil gaat merken als het toch je fosfaat of nitraat blijkt te zijn die te laag is.

Wat gebeurt er trouwens met de CO2bellen uit je diffuser? Gaan die recht omhoog naar het wateroppervlak of worden ze wel meegenomen door de stroming de bak door? Dat laatste zou eigenlijk ideaal zijn.

Ik zie volgens mij ook flinke beweging op het wateroppervlak? Daar verlies je je CO2 ook weer deels. Misschien kun je dat verminderen? Let wel op: dat heeft het zelfde effect als aantal bellen per minuut CO2 verhogen.
CO2 gaat grotendeels de bak door. Maar het oppervlak van de diffusor is redelijk klein.
Er is op de foto inderdaad aardig wat stroming te zien. Ik had net daarvoor de wattenfilters vervangen.

Zal de stroming eens wat lager zetten en de CO2 wat opschroeven. Hoe snel verandert de tester eigenlijk van kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:42:
[...]

CO2 gaat grotendeels de bak door. Maar het oppervlak van de diffusor is redelijk klein.
Er is op de foto inderdaad aardig wat stroming te zien. Ik had net daarvoor de wattenfilters vervangen.

Zal de stroming eens wat lager zetten en de CO2 wat opschroeven. Hoe snel verandert de tester eigenlijk van kleur?
Oppervlak van de diffusor maakt niet zo veel uit.
Maar goed om te horen dat de bellen de bak door gaan, dat is de bedoeling.

De test loopt altijd een paar uur achter. Dus aan het einde van de dag moet je wel wat gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 20:11

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Beetje een vreemd issue met mijjn Kempvis.. Sinds ik vier vrouwtjes in de bak heb zitten zit meneer lekker verstopt in een boomstronkje.. Deed ie de eerste paar dagen ook maar sindsdien hing ie lekker in zijn plant.

Het enige wat ik kan vinden is dat als ze ouder worden (beestje is rond de anderhalf jaar) ze dit gedrag wel eens willen vertonen...

Maar dit begon meteen na de vrouwtjes.. Dus vermoed dat dat er ook iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:42:

[Afbeelding]

Blijft niet veel over van de ooit zo mooie bak. Zelfgemaakte grot van leisteen ook verwijderd. Deze zat helemaal onder. Als je goed kijkt zie je het alweer terugkomen op de verwarmingsbuis.

Welke plantenvoeding geef je dan? Want als je bijv. PlatendBox AIO toevoegt, voeg je dus ook nitraat toe.
Ik ga er van uit dat de stroming OK is door de gehele bak?

Ik had tot een paar weken ook last van wat alg (staghorn/baard, kleine beetjes en je moest echt goed kijken waar). Daarop vrijwel gestopt met plantenvoeding, licht brandt 6u15m bij mij nu. Heb wel vrij veel drijfplantjes die het licht dimmen en ook veel voedingsstoffen opnemen. Haal er elke week wel weer wat uit. Mijn ervaring/vermoeden is dat mijn drijfplantjes en mijn 'waterpest' goed helpen de bak in balans te houden. Het gros van de waterpest is mijn bak al uit maar ik laat bewust een aantal stengels staan, heb geen tweede bak om wat te bewaren namelijk ;)
Geef nu maar zo'n 20ml per week AIO plantenvoeding maar heb ook nog wat in de bodem zitten (inmiddels wellicht al 'uitgewerkt').

Ik meen dat levend voer/diepvriesvoer ook het fosfaatgehalte kan beïnvloeden (verhogen). Ik zit altijd rond 0,5 mg/l, voer ongeveer twee keer per week een half tot driekwart blokje diepvriesvoer. Afwisselend ook, namelijk door het Tropical Quintet.
Succes want het is zeker balen!

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 21-06-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
remzor schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:43:
[...]

Welke plantenvoeding geef je dan? Want als je bijv. PlatendBox AIO toevoegt, voeg je dus ook nitraat toe.
Ik ga er van uit dat de stroming OK is door de gehele bak?

Ik had tot een paar weken ook last van wat alg (staghorn/baard, kleine beetjes en je moest echt goed kijken waar). Daarop vrijwel gestopt met plantenvoeding, licht brandt 6u15m bij mij nu. Heb wel vrij veel drijfplantjes die het licht dimmen en ook veel voedingsstoffen opnemen. Haal er elke week wel weer wat uit. Mijn ervaring/vermoeden is dat mijn drijfplantjes en mijn 'waterpest' goed helpen de bak in balans te houden. Het gros van de waterpest is mijn bak al uit maar ik laat bewust een aantal stengels staan, heb geen tweede bak om wat te bewaren namelijk ;)
Geef nu maar zo'n 20ml per week AIO plantenvoeding maar heb ook nog wat in de bodem zitten (inmiddels wellicht al 'uitgewerkt').

Ik meen dat levend voer/diepvriesvoer ook het fosfaatgehalte kan beïnvloeden (verhogen). Ik zit altijd rond 0,5 mg/l, voer ongeveer twee keer per week een half tot driekwart blokje diepvriesvoer. Afwisselend ook, namelijk door het Tropical Quintet.
Succes want het is zeker balen!
Ik gebruik Tropica Nutrition (de groene variant). Twee pompjes per ochtend. Ook hier drijfplantjes, maar die groeien dus niet meer (of nauwelijks), wat overigens ook voor de rest van de planten geldt. Enkel de alg groeit nog :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Ik gebruik Tropica Nutrition (de groene variant). Twee pompjes per ochtend. Ook hier drijfplantjes, maar die groeien dus niet meer (of nauwelijks), wat overigens ook voor de rest van de planten geldt. Enkel de alg groeit nog :(
Die voeding ken ik niet, dus weet niet wat er in zit. Maar klinkt als een tekort in een bepaald element, en wellicht dus nitraat/fosfaat zoals @de Peer al zei. Die zou je best eens wat mogen verhogen (en je waardes dan even monitoren).

Edit:
"Specialised Nutrition bevat naast micro-nutriënten ook alle essentiële macro-nutriënten. Deze bemesting is in het bijzonder geschikt bij tekenen van tekorten bij aquariumplanten. Let wel op dat wanneer algengroei ontstaat, Specialised Nutrition daarvan de groei zal bevorderen. Specialised Nutrition bevat Stikstof (N) en Fosfaat (P). De dosering dient daarom te worden afgestemd op de absorptie van planten om ongewenste alggroei tegen te gaan. Bij signalen van algontwikkeling de dosering met 50% halveren en de waterwissels met 50% intensiveren. Door waterverversing worden niet alleen overtollige voedingsstoffen uit het water verwijdert, maar worden ook sporen van algen en afvalstoffen afgevoerd."

Je zou eens kunnen spelen met het verminderen van die voeding of juist andere elementen toevoegen. Of wellicht een week of twee weken helemaal geen voeding geven.
Nadeel van heel veel dingen tegelijk proberen is natuurlijk wel dat je dan niet meer weet wat nu effect heeft gehad of wat juist niet.. (verminderen of verergeren, zou beide kunnen natuurlijk).

[ Voor 47% gewijzigd door remzor op 21-06-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
remzor schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Die voeding ken ik niet, dus weet niet wat er in zit. Maar klinkt als een tekort in een bepaald element, en wellicht dus nitraat/fosfaat zoals @de Peer al zei. Die zou je best eens wat mogen verhogen (en je waardes dan even monitoren).
Tekst van de site:

Tropica Specialised Nutrition 300 ml
Specialised Nutrition meststof wordt elke week toegevoegd als het water wordt ververst. Specialised Nutrition bevat, naast micronutriënten, alle essentiële macronutriënten. De meststof is met name geschikt wanneer planten een gebrek aan voeding vertonen.

Houd er echter rekening mee dat als de algengroei begint, Specialised Nutrition deze groei zal bevorderen. Specialised Nutrition bevat stikstof (N) en fosfor (P). De dosering moet daarom worden aangepast aan de opnamesnelheid van de plant om ongewenste algengroei te voorkomen. Bij tekenen van algengroei de dosering met 50% verlagen en de frequentie van waterverversing met 50% verhogen.

Misschien veroorzaak ik het probleem zelf dus wel door dagelijks teveel voeding te geven. Maar dan heb ik nog geen verklaring waarom de plantengroei zo slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Als ik op https://www.azaqua.nl/plantenvoeding/specialised-nutrition kijk zie ik dat dit eenmaal per week gedoseerd moet worden. Jij doet het elke dag?

Ook lees ik:
Let wel op dat wanneer algengroei ontstaat, Specialised Nutrition daarvan de groei zal bevorderen. Specialised Nutrition bevat Stikstof (N) en Fosfaat (P). De dosering dient daarom te worden afgestemd op de absorptie van planten om ongewenste alggroei tegen te gaan. Bij signalen van algontwikkeling de dosering met 50% halveren en de waterwissels met 50% intensiveren. Door waterverversing worden niet alleen overtollige voedingsstoffen uit het water verwijdert, maar worden ook sporen van algen en afvalstoffen afgevoerd.

Klinkt bijna als een manier om hun omzet te verhogen omdat je zo 7x sneller door zo'n fles heen gaat. Ik zou me eerder gewoon aan de instructies van de fabrikant houden...

Meststoffen moet je niet overdoseren.

Tenzij je de wekelijkse dosis verspreid over elke dag van de week?

[ Voor 51% gewijzigd door Wildfire op 21-06-2021 15:02 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Wildfire schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:57:
[...]

Als ik op https://www.azaqua.nl/plantenvoeding/specialised-nutrition kijk zie ik dat dit eenmaal per week gedoseerd moet worden. Jij doet het elke dag?
Op aanraden van LFS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Ik zit nu op bijna 100 bellen per minuut. Meter is nu wel groener. Maar t lijkt mij wel erg veel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5073XJC9SdGsj6vc7EcVcb3Q1qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXSQLLmR7hiBTycdASCnG5EK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:00:
Ik zit nu op bijna 100 bellen per minuut. Meter is nu wel groener. Maar t lijkt mij wel erg veel?

[Afbeelding]
Tsja wat is veel. Bij mij is hij vaak lichtgeel.
Ik zou het een tijdje proberen, als je geen verbetering merkt kun je het altijd weer verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
de Peer schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:05:
[...]

Tsja wat is veel. Bij mij is hij vaak lichtgeel.
Ik zou het een tijdje proberen, als je geen verbetering merkt kun je het altijd weer verlagen.
Kan dat geen kwaad voor de vissen en garnalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Kan dat geen kwaad voor de vissen en garnalen?
Blijkbaar niet. Ik heb nog nooit een vis naar lucht zien happen hier. Maar er zit ook erg veel zuurstof in het water als de planten volop aan het bubbelen zijn. 's nachts zal de zuurstof afnemen maar blijkbaar niet tot te lage niveau's dat de vissen last krijgen van de CO2.

Maar mochten ze wel ooit lucht gaan happen, dan weet je waar je bovengrens ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

Ik gebruik ook Tropica Specialised Nutrition (Groen, dus incl. nitraat en fosfaat), om de dag 1 pompje en na een 50% waterwissel 2. Meer is in mijn bak niet nodig, maar 2 per dag lijkt mij wat veel voor jouw bak.

CO2 is bij mij donkergroen met +-1.5 bellen/seconde, ik hanteer 11 uur licht per dag (Twinstar S-3), waarbij de eerste 2 en laatste 2 uur op 1%, daartussen in stappen van 20->50->70->50->20 op- en afbouwen. Heb ook drijfplanten. Hier alleen wat lichte bruine alg ivm opstarten, maar al voor 90% verdwenen door de Oto's.

Wanneer start de CO2 en wanneer stopt de CO2 tov je verlichting? Tegelijk, of start je de CO2 eerder op? Ik start en stop de CO2 1.5 uur eerder dan het licht en dien de plantenvoeding toe als de verlichting net is opgestart.

Je hebt inderdaad heel erg veel variabelen om mee te spelen. Zorg er in ieder geval voor dat de CO2 voldoende is als de verlichting aan gaat en je de voeding toedient.

Edit: Je hebt zo te zien veel planten die bodemvoeding gebruiken en op de drijfplanten na weinig die voeding aan het water onttrekken. Heb je al extra voeding lokaal bij de wortels toegediend en minder in de waterkolom toegevoegd?

Edit 2: Op de verpakking staat: 5 pompjes per 100 liter per week.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 21-06-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb laatst 10 kg KNO3 en 5 kg fosfaat besteld omdat mijn voorraad bijna op is.
Daar kan ik wel weer 10 jaar mee vooruit denk ik :P
Ik overwoog nog even een 25kg verpakking voor een nog lagere kiloprijs, maar dat ging me toch te ver. dan ligt dat 20 jaar in de weg.

Hoop dat de AIVD het niet te verdacht vindt (je kunt een bom maken van KNO3)

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 21-06-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:13
@de Peer Heb je geen visjes die voor het nodige nitraat kunnen zorgen? Is voor mij nu 2 weken geleden dat ik een javavaren heb bijgeplaatst en water heb ververst, gisteren watermeting gedaan, meet tussen 25 en 50ppm nitraat, geen nitriet.

Sinds enige tijd licht beperkt tot 4-6 uur per dag, bak is nog nooit zo mooi geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_JGC_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:28:
@de Peer Heb je geen visjes die voor het nodige nitraat kunnen zorgen? Is voor mij nu 2 weken geleden dat ik een javavaren heb bijgeplaatst en water heb ververst, gisteren watermeting gedaan, meet tussen 25 en 50ppm nitraat, geen nitriet.

Sinds enige tijd licht beperkt tot 4-6 uur per dag, bak is nog nooit zo mooi geweest.
Ik heb erg veel planten en licht, dus daar valt niet tegenop te voeren met vissenvoer. De planten nemen (veel) meer op dan mijn vissen produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
Taro schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:40:
[...]

Ik gebruik ook Tropica Specialised Nutrition (Groen, dus incl. nitraat en fosfaat), om de dag 1 pompje en na een 50% waterwissel 2. Meer is in mijn bak niet nodig, maar 2 per dag lijkt mij wat veel voor jouw bak.

CO2 is bij mij donkergroen met +-1.5 bellen/seconde, ik hanteer 11 uur licht per dag (Twinstar S-3), waarbij de eerste 2 en laatste 2 uur op 1%, daartussen in stappen van 20->50->70->50->20 op- en afbouwen. Heb ook drijfplanten. Hier alleen wat lichte bruine alg ivm opstarten, maar al voor 90% verdwenen door de Oto's.

Wanneer start de CO2 en wanneer stopt de CO2 tov je verlichting? Tegelijk, of start je de CO2 eerder op? Ik start en stop de CO2 1.5 uur eerder dan het licht en dien de plantenvoeding toe als de verlichting net is opgestart.

Je hebt inderdaad heel erg veel variabelen om mee te spelen. Zorg er in ieder geval voor dat de CO2 voldoende is als de verlichting aan gaat en je de voeding toedient.

Edit: Je hebt zo te zien veel planten die bodemvoeding gebruiken en op de drijfplanten na weinig die voeding aan het water onttrekken. Heb je al extra voeding lokaal bij de wortels toegediend en minder in de waterkolom toegevoegd?

Edit 2: Op de verpakking staat: 5 pompjes per 100 liter per week.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting!

Co2 start: 13:00
Verlichting aan (standaard enkele optie 100%): 14:00
Co2 stop: 21:00
Verlichting uit (standaard enkele optie 0%): 22:00

- Afgelopen zondag kleikogels toegevoegd aan de wortels van de planten.
- Co2 nu verhoogd; check staat nu op groen(ish)
- Ik ga met de overige plantenvoeding terug naar 1 pompje per dag
- Wekelijks 25% wissel
- Om de dag granulaat voeren

Nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:13
de Peer schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:33:
[...]

Ik heb erg veel planten en licht, dus daar valt niet tegenop te voeren met vissenvoer. De planten nemen (veel) meer op dan mijn vissen produceren.
Moet zeggen dat de nitraat niet alleen van de vissen afkomstig is, er zijn ook nog zo'n 30 slakjes in het aquarium aanwezig. Die beestjes ruimen hier de algen en de beschadigde planten op, hoef eigenlijk nooit te snoeien.

Wil alleen tzt het grind vervangen door zand en dan slakjes erin die de grond omwoelen. Er ligt onder het grind nu een redelijke lading slakkenpoep. Met de waterzuiger kan ik het halve aquarium legen, die slakkenpoep blijft voor een groot deel op de bodem liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

_JGC_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Moet zeggen dat de nitraat niet alleen van de vissen afkomstig is, er zijn ook nog zo'n 30 slakjes in het aquarium aanwezig. Die beestjes ruimen hier de algen en de beschadigde planten op, hoef eigenlijk nooit te snoeien.

Wil alleen tzt het grind vervangen door zand en dan slakjes erin die de grond omwoelen. Er ligt onder het grind nu een redelijke lading slakkenpoep. Met de waterzuiger kan ik het halve aquarium legen, die slakkenpoep blijft voor een groot deel op de bodem liggen :(
Uiteindelijk komt alle nitraat uit het visvoer, als je geen extra plantenvoeding toevoegt. En dan via vissen,slakken of planten in het water.

Schoonmaken is dan weer iets dat ik nooit doe. Ik heb zand en de stroming zorgt er voor (denk ik) dat de meeste meuk wel in het filter belandt. Zand is wel echt handig omdat alles erop blijft liggen. En wellicht dat de planten de vissen- of slakkenpoep ook wel volledig op weten te nemen.
Zo'n waterzuiger heb ik niet. Bodem omwoelen doe ik ook eigenlijk nooit. Ik ben best lui. Alleen af en toe de planten bijknippen omdat ze anders de bak uitgroeien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Nitraat zit ook gewoon in kraanwater, in tegenstelling tot fosfaat. Dus visvoer is zeker niet de enige bron. Overigens hoef ik nooit nitraat toe te voegen zolang ik de visjes maar stevig voer (en ja, ook mijn bak bevat best redelijk veel planten; af en toe zitten de vissen bijna tegen het voorruit geplakt). Fosfaat moet ik wel toevoegen (elke week 1ppm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:38:
Nitraat zit ook gewoon in kraanwater
Ja dat is waar. Die vergat ik even. Hier waar ik zit is het maar 5 ppm dacht ik dus bijna niets. Maar het kan lokaal verschillen. Max 20 ppm dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie2k2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 10:39
Chefferson schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:42:
[...]

Heb je onderstaande instructie van Dennerle ook al eens gevolgd? Hiermee kan je kijken hoeveel bellen CO2 je nodig hebt. Teveel is echt schadelijk voor je vissen op langer termijn. Vuistregel is 10 bellen per minuut per 100 liter water. Voorbeeld: 200 l-aquarium: 2 x 10 = 20 bellen per minuut. Dit moet je in de tabel in relatie opzoeken met je PH en KH.

Nb. Een sterke waterstroom aan de oppervlakte transporteert de CO2 maar drijft het ook weer snel uit het aquarium wat weer extra C02 vraagt. Het kans dus zijn dat de CO2 de indicator niet haalt. Je moet dus even een goede balans zien te vinden.

Weet je ook zeker dat je CO2 indicator goed is geïnstalleerd en niet lekt, dat gebeurt soms weleens en dan wordt de indicatievloeistof vermengd met teveel aquarium water wordt niet volledig gekleurd.

Verder is het in een aquarium altijd de balans tussen tussen weinig planten waardoor de algen winnen en je overwegend meer planten moet hebben waardoor de algen geen kans krijgen te groeien.

Een groepje Japonica garnalen en Tijgerslakken en wat drijfplanten doen ook wonderen. Garnalen zijn overigens ook goede indicatoren voor mindere waterqualiteit ;)

========

WELK CO2-GEHALTE IS GOED?

Dennerle raadt een CO2-gehalte in het aquarium aan tussen 15 en 30 mg/l, ideaal is een waarde tussen 20 en 25 mg/l. De voor dit CO2-gehalte vereiste toevoeging hangt van verschillende factoren af, bijvoorbeeld beplanting, watercirculatie, oppervlakte-volumeverhouding, etc. Daarom moet de toe te voegen hoeveelheid CO2 voor elk aquarium individueel worden berekend.

HOE KAN IK HET CO2-GEHALTE IN HET WATER BEPALEN?

Het CO2-gehalte, de carbonaathardheid (KH) en de pH-waarde staan in een bepaalde verhouding tot elkaar. Het CO2-gehalte kan exact worden berekend uit de pH-waarde en de carbonaat-
hardheid. Geschikte pH- en KH-testen zijn in de speciaalzaak verkrijgbaar.
• Meet de carbonaathardheid van uw aquariumwater.
• Lees in de tabel de bij het gewenste CO2-gehalte passende pH-waarde af. Deze pH-waarde +/- 0,1 dient u in te stellen door het
aantal bellen. Voorbeeld: carbonaathardheid 4 °d, aanbevolen pH 6,8 +/-0,1.

HOE BEPAAL IK DE VEREISTE TOE TE VOEGEN HOEVEELHEID?

Vuistregel voor de basisinstelling van het bellenaantal: 10 bellen per minuut per 100 l aquariumwater.
Voorbeeld: 200 l-aquarium: 2 x 10 = 20 bellen per minuut.
Pas de toegevoegde hoeveelheid CO2 in kleine stapjes aan het gewenste CO2-gehalte aan. Let op: hoe sterker het oppervlak van het water in beweging gebracht wordt (bijv. door filter, extra beluchting), des te meer CO2 weer uit het aquarium wordt gedreven.

CO2-GEHALTE (MG/L) AFHANKELIJK VAN DE CARBONAATHARDHEID (°D) EN PH-WAARDE

Afbeeldingslocatie: https://dennerle.com/sites/default/files//uploads/public/co2_werte_messen.jpg

Ze gebruikt u de tabel:

de groen gemarkeerde waarden zijn optimaal voor een gezonde, krachtige plantengroei.
Meet de carbonaathardheid, bijv. 5°dH en zoek een gemiddelde CO2-waarde (groen gedeelte), bijv. 20 mg/l. Daarna kunt u erboven de bijbehorende pH-waarde 6,9 aflezen en met de pH-controller als richtwaarde instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bennie2k2 op 23-06-2021 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tsja, gebruik van de tabel is een goede basis. dat zeker.

Als ik voor mezelf spreek. Mijn pH regel ik af op 6.25 en mijn KH is altijd 5 a 6.
Volgens de tabel zit ik dan op 80-96 ppm CO2. Dat is vrij veel. Ik kan dat daarom moeilijk geloven omdat mijn vissen geen afwijkend gedrag vertonen. Wie weet klopt het wel en hebben de vissen geen last omdat ik ook altijd veel zuurstof in het water heb als gevolg van fotosynthese. Maar dan vraag ik me wel weer af hoe het met het zuurstofgehalte zit in de ochtend, na een hele nacht zonder zuurstofproductie.

Mijn vermoeden is dat er in mijn bak nog andere oorzaken aanwezig zijn die de pH een beetje verlagen en daar houdt die tabel geen rekening mee. Die gaat er vanuit dat het carbonatenevenwicht volledig de pH bepaalt. Is dat niet het geval, dan klopt de CO2-waarde niet die je afleest.

Mensen die bijvoorbeeld een pH-verlagende bodem hebben of die met turf werken zullen dit ook ervaren denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 22-06-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Bennie2k2 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:14:
[...]

Heb je onderstaande instructie van Dennerle ook al eens gevolgd? Hiermee kan je kijken hoeveel bellen CO2 je nodig hebt. Teveel is echt schadelijk voor je vissen op langer termijn. Vuistregel is 10 bellen per minuut per 100 liter water. Voorbeeld: 200 l-aquarium: 2 x 10 = 20 bellen per minuut. Dit moet je in de tabel in relatie opzoeken met je PH en KH.

Nb. Een sterke waterstroom aan de oppervlakte transporteert de CO2 maar drijft het ook weer snel uit het aquarium wat weer extra C02 vraagt. Het kans dus zijn dat de CO2 de indicatie niet haalt. Je moet dus even een goede balans zien te vinden.

Weet je ook zeker dat je CO2 indicator goed is geïnstalleerd en niet lekt, dat gebeurt soms weleens en dan wordt de indicatievloeistof vermengd met teveel aquarium water wordt niet volledig gekleurd.

Verder is het in een aquarium altijd de balans tussen tussen weinig planten waardoor de algen winnen en je overwegend meer planten moet hebben waardoor de algen geen kans krijgen te groeien.

Een groepje Japonica garnalen en Tijgerslakken en wat drijfplanten doen ook wonderen. Garnalen zijn overigens ook goede indicatoren voor mindere waterqualiteit ;)

========

WELK CO2-GEHALTE IS GOED?

Dennerle raadt een CO2-gehalte in het aquarium aan tussen 15 en 30 mg/l, ideaal is een waarde tussen 20 en 25 mg/l. De voor dit CO2-gehalte vereiste toevoeging hangt van verschillende factoren af, bijvoorbeeld beplanting, watercirculatie, oppervlakte-volumeverhouding, etc. Daarom moet de toe te voegen hoeveelheid CO2 voor elk aquarium individueel worden berekend.

HOE KAN IK HET CO2-GEHALTE IN HET WATER BEPALEN?

Het CO2-gehalte, de carbonaathardheid (KH) en de pH-waarde staan in een bepaalde verhouding tot elkaar. Het CO2-gehalte kan exact worden berekend uit de pH-waarde en de carbonaat-
hardheid. Geschikte pH- en KH-testen zijn in de speciaalzaak verkrijgbaar.
• Meet de carbonaathardheid van uw aquariumwater.
• Lees in de tabel de bij het gewenste CO2-gehalte passende pH-waarde af. Deze pH-waarde +/- 0,1 dient u in te stellen door het
aantal bellen. Voorbeeld: carbonaathardheid 4 °d, aanbevolen pH 6,8 +/-0,1.

HOE BEPAAL IK DE VEREISTE TOE TE VOEGEN HOEVEELHEID?

Vuistregel voor de basisinstelling van het bellenaantal: 10 bellen per minuut per 100 l aquariumwater.
Voorbeeld: 200 l-aquarium: 2 x 10 = 20 bellen per minuut.
Pas de toegevoegde hoeveelheid CO2 in kleine stapjes aan het gewenste CO2-gehalte aan. Let op: hoe sterker het oppervlak van het water in beweging gebracht wordt (bijv. door filter, extra beluchting), des te meer CO2 weer uit het aquarium wordt gedreven.

CO2-GEHALTE (MG/L) AFHANKELIJK VAN DE CARBONAATHARDHEID (°D) EN PH-WAARDE

[Afbeelding]

Ze gebruikt u de tabel:

de groen gemarkeerde waarden zijn optimaal voor een gezonde, krachtige plantengroei.
Meet de carbonaathardheid, bijv. 5°dH en zoek een gemiddelde CO2-waarde (groen gedeelte), bijv. 20 mg/l. Daarna kunt u erboven de bijbehorende pH-waarde 6,9 aflezen en met de pH-controller als richtwaarde instellen.
de Peer schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:05:
Tsja, gebruik van de tabel is een goede basis. dat zeker.

Als ik voor mezelf spreek. Mijn pH regel ik af op 6.25 en mijn KH is altijd 5 a 6.
Volgens de tabel zit ik dan op 80-96 ppm CO2. Dat is vrij veel. Ik kan dat daarom moeilijk geloven omdat mijn vissen geen afwijkend gedrag vertonen. Wie weet klopt het wel en hebben de vissen geen last omdat ik ook altijd veel zuurstof in het water heb als gevolg van fotosynthese. Maar dan vraag ik me wel weer af hoe het met het zuurstofgehalte zit in de ochtend, na een hele nacht zonder zuurstofproductie.
Holy moly, wat een adviezen weer _/-\o_ Goed bedoeld uiteraard!

Paar wedervraagjes (voor de immer lerende beginnende aquariaan):

- Is KH en PH een beetje accuraat te meten op de strips?
- Hoe verhoudt 80-96 ppm CO2 zich tot het aantal bellen? Hoe kan ik dit afmeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:13:
[...]

[...]

Nee, en dat is ook gelijk 1 van de nadelen van deze methode. Je moet het wel nauwkeurig meten want anders ga je verkeerde conclusies trekken.
Druppeltest is goed genoeg voor de KH. Maar de nauwkeurigheid is vaak plusminus 1 volgens mij, wat best veel is als je CO2 wil bepalen via de tabel.

pH meet ik gewoon met mijn ph-sensor. Ik weet niet of druppeltesten daarvoor betrouwbaar genoeg zijn, ik vermoed van niet.
- Hoe verhoudt 80-96 ppm CO2 zich tot het aantal bellen? Hoe kan ik dit afmeten?
Geen flauw idee. Ik werk met ph-sensor met een magneetschakelaar. Ik heb dus wel 300 bellen per minuut ofzo, maar de CO2 toevoer gaat maar af en toe open en dicht. Daar heb jij dus niets aan.

Ik denk dat jij nu gewoon goed bezig bent doordat je de CO2 een beetje verhoogd hebt. Even afwachten nu.

Ik handel altijd door naar de planten/algen te kijken. Dat is eigenlijk de meest betrouwbare indicator die nooit liegt.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 22-06-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennie2k2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 10:39
Chefferson schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:13:
[...]

[...]

Late reactie maar eens dat die teststrips niet echt betrouwbaar zijn, enkele als indicatie maar ik heb er eens een paar achter elkaar gedaan op verschillende plekken in de bak en dan zie je ook verschillende uitslagen.

Na wat reviews te hebben gelezen en ervaring van andere is voor de “gewone” aquaristen een testkoffer met druppeltesten van bijv. Colombo het beste. Uiteindelijk nog goedkoper ook dan die strips.

Ik zag overigens dat je wekelijks 25% waterwissels doet, maar eigenlijk is dat meer in de eerst paar weken dat je je bak aan het indraaien bent. Daarna moet je je water wekelijks testen en volstaat bij stabiele waarden een 10% wissel, anders haal je er telkens teveel goede waarden uit ook CO2 en goede bacteriën die je telkens weer moet opbouwen. Effect van je CO2 merkte ik pas na een week of 2 na ook wat te hebben geprobeerd met verschillende bellenaantallen, wel met mate/gelijdelijjk natuurlijk :P

Ondanks dat Nederland prima water heeft gebruik bij de opstart van de bak wel in de eerst paar weken en telkens bij een waterwissel waterverbeteraar en bacteriën toevoeging. Initieel van Colombo maar nog betere ervaring met Sera aquatan en Bio Nitrivec. Dan is je bak even 4 tot Max 24 wazig maar daarna echt kraakhelder. Recent weer eens een nieuwe bak gestart. Dit is puur mijn ervaring hé ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Bennie2k2 op 23-06-2021 22:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bennie2k2 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:38:
[...]

Ondanks dat Nederland prima water heeft gebruik bij de opstart van de bak wel in de eerst paar weken en telkens bij een waterwissel waterverbeteraar en bacteriën toevoeging. Initieel van Colombo maar nog betere ervaring met Sera aquatan en Bio Nitrivec. Dan is je bak even 4 tot Max 24 wazig maar daarna echt kraakhelder. Recent weer eens een nieuwe bak gestart. Dit is puur mijn ervaring hé ;)
Baat het niet dan schaadt het niet, maar het is wel zonde voor je portemonnee. Het doet namelijk gewoon echt niks hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Bennie2k2 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:38:

[...]

Daarna moet je je water wekelijks testen en volstaat bij stabiele waarden een 10% wissel, anders haal je er telkens teveel goede waarden uit ook CO2 en goede bacteriën die je telkens weer moet opbouwen.
De bacterieën zitten voornamelijk in het filter en de bodem, dus een waterwissel maakt voor je bacterieën niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

nvm…

[ Voor 94% gewijzigd door JME op 27-06-2021 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 13:49
Hoi, een jaar geleden ben ik in de aquarium wereld gestapt met een Fluval Flex (57L). Het aquarium draait inmiddels nog steeds stabiel en is mijn ogen eigenlijk 'vol' meer bewoners zal het aquarium niet veel goeds doen. Het kijk/zorg plezier is er de afgelopen gelukkig niet minder op geworden!

Twee weken geleden zijn mijn vriendin en ik bij toeval tegen een showroom model aangelopen van een Oase Highline 300 wat voor de helft van de nieuwwaarde stond. Dat was nogal een grote 'impuls' aankoop! Al was dit voor ons een buiten kans... ik had de Oase aquariums al een tijd op het oog maar mijn vriendin heeft een bloedhekel aan hoogglans en zwarte aquariums.. en dan houdt het normaal gezien bij de Oase Highline al snel op |:( totdat we een showroom model 'limited' edition mat grijs tegenkwamen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W2c3sTn/IMG-20210630-164955.jpg

Het gaat waarschijnlijk nog lang duren voordat er vissen in de tank zitten. Beetje bij beetje zijn we nu de technische apparatuur en daarna alles voor de scape aan het verzamelen. Hopelijk verspreiden we de financiële impact dan ook een beetje :P

Ik ben benieuwd naar jullie mening m.b.t. de externe filter pomp.
Ik heb zelf de Oase Biomaster Thermo 600 op het oog, i.c.m. een spraybar. Na heel wat lezen ga ik ervan uit dat de door Oase 'aangeraden' Biomaster Thermo 300 niet voldoende output(liters per uur) verwerkt voor onze wensen/het aquarium. Ik twijfel nog om wellicht nog een stap groter te gaan naar een Biomaster Thermo 850. Of wellicht de 600 aanschaffen en als de stroming nog te weinig is later een stromingspomp te plaatsen. Ik heb bij elke winkel waar ik kom de deuren van de aquariums opengetrokken om te kijken wat er in staat maar tot nu toe kom ik regelmatig een 600 of kleiner tegen op Oase highline 400's.
Wat is jullie mening over externe filters voor dit formaat hierover? (het Aquarium is 300liter en 115 x 50 x 56 cm)

Verder ter info,
Het zal een aquarium worden met planten(geen overwoekerde jungle) maar wel redelijk gevuld. Wat betreft vissen zal het een groot gezelschapsaquarium worden. D.w.z. het grootste wat nu qua formaat overwogen wordt is een Melanotaenia Boesemani (oftewel regenboogvis), dat staat nog niet helemaal vast maar dat is het grootste wat er qua vis waarschijnlijk in komt de rest van de bewoners wordt kleiner.

ps.
To do list met apparatuur o.a.:
  • Oase BioMaster Thermo 650
  • Oase Highline Premium Led 100 (en controller)
  • Co2 nog in overweging..waarschijnlijk inline Co2 (JBL Proflora u502 set co2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:58
@Viper-xfx
Mooie bak, dat moet je idd maar net treffen, zijn wel aardig aan de prijs standaard.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier de Biomaster Thermo 850 gehad. Echter die is weer retour winkel gegaan.
Op papier een leuk en goed filter. Ingebouwde verwarming, handig pre-filter etc.

Echter maakte deze te veel lawaai voor gebruik in de woonkamer (folter stond in een dichte kast) + het filter bleef lucht aanzuigen waardoor er naast het al "te harde" geluid van de pomp zelf, ook nog het geluid van lucht in filter en uitstroom erbij kwam.

Op youtube nog wat rondgevraag bij gebruikers en op meerdere fora. Maar schijnbaar is dat bij de 850T nog steeds een dingetje, ook al zijn er al aanpassingen gedaan door oase.

Voorbeeld: https://www.ukaps.org/for...rnal-filter.41568/page-22

Voor mij was het dus geen goed filter/ervaring en ga op zoek naar een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
Paulus07 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:12:
Hier de Biomaster Thermo 850 gehad. Echter die is weer retour winkel gegaan.
Op papier een leuk en goed filter. Ingebouwde verwarming, handig pre-filter etc.

Echter maakte deze te veel lawaai voor gebruik in de woonkamer (folter stond in een dichte kast) + het filter bleef lucht aanzuigen waardoor er naast het al "te harde" geluid van de pomp zelf, ook nog het geluid van lucht in filter en uitstroom erbij kwam.

Op youtube nog wat rondgevraag bij gebruikers en op meerdere fora. Maar schijnbaar is dat bij de 850T nog steeds een dingetje, ook al zijn er al aanpassingen gedaan door oase.

Voorbeeld: https://www.ukaps.org/for...rnal-filter.41568/page-22

Voor mij was het dus geen goed filter/ervaring en ga op zoek naar een andere oplossing.
Ik heb dat forum ook helemaal doorgelezen. Ik heb er enigszins nog hoop op dat met name het geluidsprobleem zich tot de 850 beperkt. Ik lees over de 600 wisselende ervaringen uit diverse forums/YouTube e.d. de één heeft nergens last van en zweert erbij de ander loopt tegen lucht problemen aan. Maar bedankt voor je input, min puntje voor de 850..

Wat heb je nu voor filter op het oog?
Renegade666 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:06:
@Viper-xfx
Mooie bak, dat moet je idd maar net treffen, zijn wel aardig aan de prijs standaard.
Thanks! @Renegade666 jij ook hier(uit het modelbouw topic)? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Viper-xfx schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Ik heb dat forum ook helemaal doorgelezen. Ik heb er enigszins nog hoop op dat met name het geluidsprobleem zich tot de 850 beperkt. Ik lees over de 600 wisselende ervaringen uit diverse forums/YouTube e.d. de één heeft nergens last van en zweert erbij de ander loopt tegen lucht problemen aan. Maar bedankt voor je input, min puntje voor de 850..

[...]

Thanks! @Renegade666 jij ook hier(uit het modelbouw topic)? :P
Ja, niet best he😇 heb ook 2 bakken, maar laag pitje atm😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Viper-xfx Mooie bak, heb ik destijds ook naar gekeken. Voor dat geld hadden ze er wat mij betreft overigens wel minder zichtbare (zwarte) kit voor mogen gebruiken. Volgens mij komt er ook een limited edition met optiwhite glas en transparante kit uit.

Ik gebruik een Oase Thermo 350 op een 112 liter aquarium, ik zou dus zeker voor een 600 of hoger gaan met dat volume. De luchtproblemen zijn soms ook een gevolg van het niet recht afknippen van de slangen, waardoor deze bij de bevestigingspunten lucht kunnen opzuigen. Hier in ieder geval geen probleem met lucht in de filter.

Ik zou persoonlijk wel voor een 850 gaan denk ik, Oase heeft een goede garantieregeling, pakt het verkeerd uit dan kan je deze vast wel omruilen voor een 600.

Veel succes, blijft een prachtig geheel zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Renegade666 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:06:
@Viper-xfx
Zeg dat. @Viper-xfx hadden ze er niet nog eentje? ;) Mooi ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 17:57
Mijn bak lijkt te stabiliseren. Afgelopen periode ammonium en nitriet in de gaten gehouden en heb geen verhoging (> 0) kunnen constateren. De baby garnaaltjes groeien goed :) Voeren doe ik inmiddels in een voederschaal om resten er meteen uit te vissen. Om de temperatuur lager te houden heb ik de dekplaat eraf gelaten. De verdamping is aanzienlijk, maar het geeft wel een cleane look.

Ondanks dat ik de outflow van mijn filter meer naar de oppervlakte heb gebracht, ontstaat er redelijk snel een blijvende kaamlaag. Zit eraan te denken om een surface skimmer te halen (met een panty over de invoer voor de baby garnaaltjes) om het wateroppervlak schoon te houden.

Voedertijd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9KdBX-PiHyObFwey2MexdaqVP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJxYxqbDMnf0Z6davBdLIG1i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Amps Dat is mooi nieuws :)

Ik heb de skimmer recent vervangen door een luchtpomp die een paar keer per dag even draait en dat werkt vooralsnog ook prima tegen de kaamlaag. Voornaamste reden: 100% veilig voor vissen en garnalen. Heeft daarnaast veel minder onderhoud nodig dan een skimmer en is ook minder opzichtig. Heb een USB luchtpompje gebruikt, die hoor je verder niet. Misschien ook het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
@Taro Op mijn Aquapat mini filter heb ik het geprobeerd met het opzetstuk waar lucht doorheen gepompt wordt, maar vind de spetters die daardoor ontstaan (bubbeltjes die aan het wateroppervlakte knappen) irritant. Het licht wordt dan ook nat aan de onderkant. Heb jij daar geen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Viper-xfx schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Ben nog aan het rondkijken maar denk weer gewoon eheim.

Nieuw meubel is nu klaar, verf zit erop etc. Nu alleen nog het huidige aquarium keer verplaatsen.
Maar is geen simpel/licht klusje. 8)7 + niet te doen in je uppie, dus moet ff wachten op versterking.

Maar als die opzij is kan ik nieuw meubel op de plek zetten (huidige bak kan dan gewoon doordraaien).
Dan nieuw verlichting ophangen (2 gaatjes boren in plafond) en de 120P bestellen. Dan daar weer op wachten......

En dan inrichten etc.
Oude filter ga ik dan hergebruiken (eheim 2217) dus wil er nog een filter naast maar dus nog geen idee welke.
Te veel keus :P
Maar wel een filter met 1 in en 1 uitstroom (omdat ik er al 2 heb met het oud filter en visueel niet mooi is met 5 slangen).
Dus een "Eheim Professionel 3 - 2180 - 1200XLT" valt al af dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Amps Dat is grappig, toevallig gisteren even een probeersel gemaakt van acrylaat dat ik toch nog had liggen. Lijkt perfect te werken, dus zal hem dit weekend even opnieuw tekenen en uitzagen. Misschien zelfs alleen met een gat in het midden, zodat ik hem van onderaf de outlet omhoog kan schuiven. Moet mogelijk de linkerkant iets langer maken voorbij de verlichting, zodat ik daar ook nog een steuntje kan plaatsen en het plaatje niet schuin gaat hangen. Afijn, nog even finetunen, maar dit werkt prima tegen de opspattende luchtbellen :)

Heb wel 2 glasplaten waarmee ik de hele bovenkant kan afdekken, maar dit plaatje is maar +-12x12 cm, dus belemmert het zicht een stuk minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95z6DG_3RY15TAAmlsQZAo4KWXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEa1tgM1RjRItgte3SUfVtLu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Een skimmer verhelpt het symptoom maar doet niets aan de oorzaak. Als je snel een kaamlaag krijgt dan zijn de planten toch nog niet helemaal happy.

's Nachts een luchtsteentje aanzetten is sowieso geen gek idee. Immer 's nachts nemen vissen, garnalen én planten zuurstof op. Dus kan er vrij snel een gebrek ontstaan; zeker als je last hebt van een kaamlaag. Dat luchtsteentje zorgt dat niet zozeer zelf voor zuurstof maar zorgt er wel voor dat de kaamlaag verdwijnt. Je voorkomt hiermee dus dat je garnalen en/of vissen stikken (nooit leuk om 's morgens bij je aquarium te komen en ze allemaal aan de oppervlakte te zien hangen of je bodemvisjes lusteloos op te bodem te zien liggen). Overdag ook nog zo'n luchtsteentje aan laten gaan op gezette tijden lijkt me overbodig.

[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 01-07-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Amps schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:20:
Zit eraan te denken om een surface skimmer te halen (met een panty over de invoer voor de baby garnaaltjes) om het wateroppervlak schoon te houden.
Gaat die panty de kaamlaag niet juist buiten de skimmer houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
JME schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 13:48:
[...]

Gaat die panty de kaamlaag niet juist buiten de skimmer houden?
Goede vraag. Geen idee eigenlijk. De baby garnaaltjes blijven in ieder geval wel buiten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als dat je grootste zorg is en de impact op de kaamlaag ondergeschikt, overweeg dan om gewoon geen skimmer te plaatsen ;)
Kun je beter de oorzaak van de kaamlaag opsporen en aanpakken. Kun je misschien sowieso beter doen.

[ Voor 29% gewijzigd door JME op 01-07-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Tsja, oorzaak vinden is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een vrij low tech bakje zonder al te veel poespas. Misschien dat het komt doordat de Monte Carlo en vallisneria het minder goed doen i.c.m. een zandbodem. De kaamlaag ontstaat in ieder geval best snel zonder dat het door de stroming.op wordt gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 21:33
Vraagje, hebben jullie ook altijd last van algen op het glas? Ik heb hier een klein bakje draaien (30L) voor een betta en een hoop vuurgarnaaltjes en moet wekelijks het glas helemaal schoonpoetsen als ik het netjes wil houden. De planten e.d. groeien allemaal erg goed en heb er ook zo'n speciale bodem in zitten (van dat scaper's soil van Dennerle of een ander merk). Wat ik al heb gedaan is het aquarium verplaatsen naar een plek waar er iets minder licht van buiten op komt omdat ik dacht dat het daarvan kwam en ik heb de parameters een hele tijd geleden gemeten. Hieruit kwam naar voren dat er eigenlijk amper nitraat aanwezig is (druppeltests zijn wel oud en volgens mij over datum, geen idee hoe veel dat uit maakt) en alle andere waarden zaten eigenlijk ook wel goed.

Iemand die een wilde gok wil doen? Het gaat alleen om algen op het glas, planten e.d. hebben er eigenlijk nauwelijks last van. Voor nu blijf ik constant met een oud pasje alles eraf krabben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Niekserr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:45:
Vraagje, hebben jullie ook altijd last van algen op het glas? Ik heb hier een klein bakje draaien (30L) voor een betta en een hoop vuurgarnaaltjes en moet wekelijks het glas helemaal schoonpoetsen als ik het netjes wil houden. De planten e.d. groeien allemaal erg goed en heb er ook zo'n speciale bodem in zitten (van dat scaper's soil van Dennerle of een ander merk). Wat ik al heb gedaan is het aquarium verplaatsen naar een plek waar er iets minder licht van buiten op komt omdat ik dacht dat het daarvan kwam en ik heb de parameters een hele tijd geleden gemeten. Hieruit kwam naar voren dat er eigenlijk amper nitraat aanwezig is (druppeltests zijn wel oud en volgens mij over datum, geen idee hoe veel dat uit maakt) en alle andere waarden zaten eigenlijk ook wel goed.

Iemand die een wilde gok wil doen? Het gaat alleen om algen op het glas, planten e.d. hebben er eigenlijk nauwelijks last van. Voor nu blijf ik constant met een oud pasje alles eraf krabben :p
Bij mijn vorige aquarium had ik nóóit algen op het glas. Ideaal was dat. De ruit maakte ik slechts 1 x per 2 maanden schoon omdat er altijd wel iets aanslag is (bacteriën uit het filter bijvoorbeeld).

Bij mijn huidige aquarium heb ik wel soms algen op de ruit, terwijl de planten het ook prima doen.

dit is mijn vermoeden:
Bij aquarium 1 had ik TL + reflectoren. En die reflectoren kon ik zo draaien dat er geen tot weinig (direct) licht op de ruiten viel.
Bij mijn huidige aquarium heb ik 8 ledbalken en er komt behoorlijk wat 'strooilicht' op de ruiten. Ik denk zelf dat dit de reden is.

Ik wil dus nog gaan experimenteren met een soort reflector of 'begrenzing' voor het strooilicht, om te kijken of ik het probleem daarmee op kan lossen. Bovendien staat het ook mooier als je minder licht op de ruiten hebt, want de planten staan dan meer in de schijnwerper en springen er uit qua kleur/belichting.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 02-07-2021 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 21:33
de Peer schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Bij mijn vorige aquarium had ik nóóit algen op het glas. Ideaal was dat. De ruit maakte ik slechts 1 x per 2 maanden schoon omdat er altijd wel iets aanslag is (bacteriën uit het filter bijvoorbeeld).

Bij mijn huidige aquarium heb ik wel soms algen op de ruit, terwijl de planten het ook prima doen.

dit is mijn vermoeden:
Bij aquarium 1 had ik TL + reflectoren. En die reflectoren kon ik zo draaien dat er geen tot weinig (direct) licht op de ruiten viel.
Bij mijn huidige aquarium heb ik 8 ledbalken en er komt behoorlijk wat 'strooilicht' op de ruiten. Ik denk zelf dat dit de reden is.

Ik wil dus nog gaan experimenteren met een soort reflector of 'begrenzing' voor het strooilicht, om te kijken of ik het probleem daarmee op kan lossen. Bovendien staat het ook mooier als je minder licht op de ruiten hebt, want de planten staan dan meer in de schijnwerper en springen er uit qua kleur/belichting.
Dat zou kunnen! Ik heb (volgens mij) een superfish bak. Het is een 30L bakje met LED verlichting. Hiervan zit een enkele strip relatief voorin de bak (achterin komt weinig licht en doen de planten het ook aanzienlijk slechter). Misschien eens iets knutselen met alu folie om te testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even iets anders. Iemand wel eens gewone Chinese Danios samen met gouden Chinese Danios in een bak gehad? Gaat dat een beetje samen? Laten ze elkaar met rust, zoeken ze elkaar juist op, krijgen ze het té leuk met bijzondere kindjes tot gevolg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
Bedankt allemaal nog voor de reacties! Ik heb in 1 week weer veel bijgeleerd via het internet. Ik kan me bijna niet voorstellen hoe mensen dezelfde hoeveelheid informatie vroeger bij elkaar verzamelden 8)7 .
Taro schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:12:
@Viper-xfx Ik gebruik een Oase Thermo 350 op een 112 liter aquarium, ik zou dus zeker voor een 600 of hoger gaan met dat volume. De luchtproblemen zijn soms ook een gevolg van het niet recht afknippen van de slangen, waardoor deze bij de bevestigingspunten lucht kunnen opzuigen. Hier in ieder geval geen probleem met lucht in de filter.

Ik zou persoonlijk wel voor een 850 gaan denk ik, Oase heeft een goede garantieregeling, pakt het verkeerd uit dan kan je deze vast wel omruilen voor een 600.

Veel succes, blijft een prachtig geheel zo!
Voor de filter lijkt mij dat inderdaad een prima instelling. Ik heb afgelopen week op internet meerder verhalen gelezen dat het verschil in gebruikservaring kan liggen aan verschillende details (niet recht afgeknipte kabels, geen optimale aanzuiging bij inflow vanuit het aquarium, verstopte voorfilters e.d.). Oftewel niet geschoten is altijd mis! Ik weet voor 90% zeker dat ik vandaag de winkel uitloop met een 850.
@Viper-xfx Mooie bak, heb ik destijds ook naar gekeken. Voor dat geld hadden ze er wat mij betreft overigens wel minder zichtbare (zwarte) kit voor mogen gebruiken. Volgens mij komt er ook een limited edition met optiwhite glas en transparante kit uit.
Iets zegt me dat dat vast een andere prijs krijgt dan de al prijzige standaard modellen :P Ik kan me gelukkig (nog)niet aan de kit storen nu, maar ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld bij open tanks veel meer 'aanwezig' is.
Chefferson schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Zeg dat. @Viper-xfx hadden ze er niet nog eentje? ;) Mooi ding!
Ik ga vandaag weer langs dezelfde winkel. Wie weet. :P
Renegade666 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:10:
[...]

Ja, niet best he😇 heb ook 2 bakken, maar laag pitje atm😅
Ach als je er de tijd voor hebt en van je hobby's kan genieten is er niks mis mee. Maar 'op een laag pitje'.. klinkt als 2 lege bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Viper-xfx schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 06:50:

[...]

Ach als je er de tijd voor hebt en van je hobby's kan genieten is er niks mis mee. Maar 'op een laag pitje'.. klinkt als 2 lege bakken?
Nog niet leeg, maar plant technisch niet bepaald mooi momenteel.
De 60 liter staat op kantoor, en is wat wild.
De 200 liter staat nu bij mijn ouders (waar ik nog 1 maand woon totdat mijn nieuw huis klaar is) en die momenteel ook niet het mooiste, maar dat veranderd hopelijk binnenkort.

Ik zoek nog steeds een 400-500 liter bak voor vervanging van de 200, maar 2de hands niet zoveel te krijgen in de buurt.
En nieuw vind de ik de mooiere bakken veel te duur. (Oase/Eheim), dus zal wel weer Juwel worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vorige week maakte ik deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be-RFlAb-4RmncCvll9ti_y_8Us=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OMJ23Eqrkz65QQZKZmkU1YYk.png?f=user_large

En toen zag ik een witte stip... Op de foto is deze duidelijker zichtbaar dan als je direct kijkt. Even in de gaten gehouden, maar het werden er niet meer.

Vandaag zag ik bij 1 van de Boraras brigittae ook een witte stip op de staart. Maar, dat kan ook dezelfde vis zijn geweest als destijds, met >30 stuks weet je niet altijd of je ze allemaal goed kunt controleren. Ik heb toen 3-4 dagen Exit toegepast en het daarna niet meer gezien.

Het kan natuurlijk ook een wit vlekje in de huid zijn en gewoon bij de betreffende vis horen. Aan de andere kant heb ik Exit staan en kan ik het direct toedienen.

Mijn gevoel zegt: Goed in de gaten houden, wordt het meer dan direct medicatie toedienen en anders gewoon accepteren. De betreffende vissen gedragen zich prima.

Wel toevallig vorige week de door Exit blauw verkleurde CO2 slang door een nieuwe witte vervangen, dus even verwisselen als ik weer Exit ga toedienen ;)

Wat zouden jullie doen, even aankijken (mijn gevoel) of toch maar direct medicatie toedienen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Taro Een week later nog steeds maar één stipje (met onbekende oorzaak). Ik zou het mooi nog even aanzien en pas met Exit aan de slag gaan als je meer stipjes gaat zien. Wellicht nog even alle vissen zoveel mogelijk op foto zetten (foto's zijn écht beter dan grijze massa tussen oren voor dit soort dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-xfx
Renegade666 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Nog niet leeg, maar plant technisch niet bepaald mooi momenteel.
De 60 liter staat op kantoor, en is wat wild.
De 200 liter staat nu bij mijn ouders (waar ik nog 1 maand woon totdat mijn nieuw huis klaar is) en die momenteel ook niet het mooiste, maar dat veranderd hopelijk binnenkort.

Ik zoek nog steeds een 400-500 liter bak voor vervanging van de 200, maar 2de hands niet zoveel te krijgen in de buurt.
En nieuw vind de ik de mooiere bakken veel te duur. (Oase/Eheim), dus zal wel weer Juwel worden
Wel iets om moois om naar uit te kijken na de verhuizing. Maar verhuizen en een aquarium inrichten lijkt mij een uitdagende combi.
Ik heb gisteren nog even voor je gekeken maar ik heb niet toevallig nog een tweedehands oase/Eheim aquarium zien staan :)
Ik kwam zojuist tot de volgende ontdekking :P :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/t2TMYvC/IMG-20210704-104341-01-01.jpg

Het is dan geen transparante kit maar wel optiwhite glas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wat zijn die Japonica garnalen toch een hebberds :P

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/hebberigegarnaal.jpg

Voertablet voor de bodemvissen. Maar de Japonica's duiken daar net zo graag op af, ze pakken ze soms gewoon op en nemen ze mee om op een andere plek op hun gemak eraan te gaan zitten knabbelen :+

Don't worry, de Cory's krijgen nog genoeg te eten binnen hoor :P

[ Voor 55% gewijzigd door Wildfire op 04-07-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Ik vroeg mij af, komen oase biomaster 600 filters zo nu en dan wel eens in de aanbieding? Of is dit zeer prijs vast?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Vast weleens, maar ik denk dat je beter af bent door gewoon via Google te kijken waar je deze via een vertrouwde webshop zo goedkoop mogelijk kunt krijgen.

Er zit zo maar een paar tientjes verschil tussen, maar je wil ook service hebben als er problemen zijn. Dus kijk waar die bij de vertrouwde namen goed geprijsd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Taro schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:12:
Vorige week maakte ik deze foto:
[Afbeelding]

En toen zag ik een witte stip... Op de foto is deze duidelijker zichtbaar dan als je direct kijkt. Even in de gaten gehouden, maar het werden er niet meer.

Vandaag zag ik bij 1 van de Boraras brigittae ook een witte stip op de staart. Maar, dat kan ook dezelfde vis zijn geweest als destijds, met >30 stuks weet je niet altijd of je ze allemaal goed kunt controleren. Ik heb toen 3-4 dagen Exit toegepast en het daarna niet meer gezien.

Het kan natuurlijk ook een wit vlekje in de huid zijn en gewoon bij de betreffende vis horen. Aan de andere kant heb ik Exit staan en kan ik het direct toedienen.

Mijn gevoel zegt: Goed in de gaten houden, wordt het meer dan direct medicatie toedienen en anders gewoon accepteren. De betreffende vissen gedragen zich prima.

Wel toevallig vorige week de door Exit blauw verkleurde CO2 slang door een nieuwe witte vervangen, dus even verwisselen als ik weer Exit ga toedienen ;)

Wat zouden jullie doen, even aankijken (mijn gevoel) of toch maar direct medicatie toedienen?
Leuk zijn ze he, die Otocinclus. Mijn LFS had ze ineens 2 weken terug. Gelijk een schooltje gehaald. Al zijn ze niet erg aan het scholen bij me.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De Oto's hebben de bak inmiddels mooi schoon gekregen en hoef ze vooralsnog niet bij te voeren. De slakken, garnalen en Oto's redden zichzelf. De Brigittae voer ik uiteraard wel, maar die volumes zijn natuurlijk erg klein. Op zich tevreden over hoe alles loopt, behalve de Pogostemon erectus (links achterin), die wil maar niet aanslaan. Zojuist toen ik thuiskwam hing er weer een verslijmde plant half in de outflow, de hele stengel was week.

De Ludwigia (rechts achterin) doet het prima en heb ik ondertussen al een keer helemaal teruggesnoeid, de Anubias, Bucephalandra, Alternanthera Reineckii mini en het mos floreren.

CO2, licht en voeding genoeg. Ik meet ook wel iets nitraat in het water. Van de resterende 3 stengels is er aan de bovenkant in 2 maanden tijd maar 1-3 cm aangegroeid, heb het idee dat de wortels niet goed aanslaan in de soil (Tropica, zou dus prima moeten zijn).

Waarschijnlijk komt het door de aanpassing van emers naar submers, de onderste bladeren zijn verdwenen en verklaren dat natuurlijk ook, maar de plant heeft wel de onderwater vorm, niet zoals deze er boven water uit zou zien. Of misschien tijdens de verzending te droog geweest.

Enig idee over andere oorzaken? Anders ga ik een paar nieuwe regelen of een ander type plant bestellen.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hOenMLxmQGnNDpPucOyisUvg5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o6MwvQQTj6FLCSu0kF8jaN9l.png?f=user_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12NTRFZYstDiHlwWneJphgyjm9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfP0b6cOVYdWDOGqKIro1YZt.jpg?f=fotoalbum_large

Pogostemon erectus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo4ujAC2v9a-0b0elO67iWhxIRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VJPjANYBVjRCScGw9DfSP3Sk.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Taro Naast het gebruikelijke (licht, voeding (micro/macro) en manier van opname (via blad of via wortels)) is er bij planten ook nog zoiets als allelopathy (ik moest de term ook echt weer even opzoeken). Sommige planten scheiden stoffen uit waarop andere planten dan weer negatief kunnen reageren. Territoriale planten zeg maar. Zelf probeer ik een plant die weinig zin heeft op 3 verschillende plekken in de bak en daarna mag hij in de groene bak (moet een beetje leuk blijven).

Voorbeeld van Allelopathy die ik zelf heb meegemaakt: Vallisneria spiralis voor een Vallisneria gigantea. De spiralis smolt helemaal weg totdat ik deze helemaal in de andere hoek zette. Lichtsituatie was identiek (en voedingsregime ook). Sterker nog. Toen ik de spiralis terugzette naar z'n originele plaats (nadat de gigantea eruit gegooid was omdat ik het zat was die meter lange slierten elke week weer netjes te draperen) had hij nergens last meer van.

Het kan dus nut hebben om met planten te schuiven. Je doet dit naar je eigen smaak (als eerste en belangrijkste) en om de plant de ideale(re) omstandigheden te geven en, soms, vanwege allelopathy.

[edit]Toevoeging na wat beter naar je foto gekeken te hebben (ja, had ik mee moeten beginnen uiteraard): Planten die mooie toppen hebben maar naar onderen kaler en kaler worden krijgen vaak te weinig licht. Hierdoor laten ze de onderste bladeren los (dragen toch niets bij), gaan ze steeds uitgerekter groeien (lange halen snel (thuis) richting het licht) en in het meest extreme geval laten ze zelfs hun steel gedeeltelijk afsterven zodat ze uiteindelijk loslaten en op een andere plaats terecht komen (hopend op meer licht).

Je kunt dan kijken of je ze wat directer onder de lichtbron kunt krijgen. Lukt dat niet, overweeg dan om ze óf kort te houden (dan moeten ze zich wel zien te redden met het licht dat er is aangezien ze de truc van het loslaten van blaadjes niet toe kunnen passen als ze heel kort zijn) óf maar gewoon uit de bak te halen. En, niet onbelangrijk: Zet planten die qua kleur richting rood gaan altijd op plaatsen waar veel licht is.

[ Voor 29% gewijzigd door HuismAndré op 08-07-2021 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@HuismAndré Thx! Dat verschijnsel ken ik idd, Hornwort veroorzaakt dat onder andere (maar daar blijf ik ver vandaan). Maar de plant die er direct naast staat is Hydrocotyle Tripartita Japan, daar kan ik dit niet van achterhalen. Anubias, Bucephalandra en Ludwigia naar mijn weten ook niet.

Ik vermoed dus dat allelopathy in dit geval niet de oorzaak is. Verplaatsen wil ik ze niet, dat zou 10cm verderop zijn, dus ik denk dat ik ze ga vervangen door Rotala rotundifolia H'ra, die wordt ook mooi rood en heb ik al ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Niekserr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:45:

Twee neritina slakken erin, klaar ;)
Zijn nog mooi om te zien ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Ik doe mee aan ANAC2021. Wilde Iwagumi stijl proberen maar als ik de andere scapes bekijk gaat het lastig worden. Kan in ieder geval iedereen aanraden volgend jaar mee proberen te doen.

Setup gekregen van aquaflora.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dh_FwiXmhqtdhQh_sYcWE4N0jRk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBwgHIAOW02hqdhj3TqiCeBi.jpg?f=fotoalbum_medium

Scape:
Tips zijn altijd welkom 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKT80mdlJTUnx2Dk-9uiQGNl1dw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JSGgDPyODlzevHXhTYnktuqN.jpg?f=user_large

Zitten er nog andere ANAC2021 contestors op tweakers ?

Verder dank aan de sponsoren van dit jaar.
Strideways aquarium
JBL
PRODIBIO
en natuurlijk aquaflora en vivarium.

Verder was mijn hart groter als mijn verstand bij het bestellen van spullen dat ik er een 2 spoed scape mee kon vullen. 10m werk geweest plantjes hadden watee nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2J3wTz9zJNo-qnvYWd6_QVCvEo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H4L63TeVoLQllsScZOVTX4S5.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door NLKornolio op 08-07-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik overweeg om na de zomervakantie een nieuwe bak op te zetten. Stap voor stap wil ik de verschillende componenten gaan wikken en wegen. Alle hulp is welkom!

Hoofdstuk 1: de achterwand. Mijn huidige bak heeft een 3D achterwand en die ben ik een beetje zat. Het rode rotsmotief is mooi, maar de bak is maar 60x30 (dat wordt de nieuwe ook) en dan kost een paar cm toch wel veel diepte. Ik overweeg nu iets aan de buitenkant, maar wat? Er is zoveel: posters, folie, egaal of met print, verf. Ik heb ooit eens zo’n lap van Juwel met posterfix geprobeerd aan te brengen op een ander aquarium, maar dat was een groot drama. Zou een rol decoratiesticker of raamfolie van de bouwmarkt werken? Of is verf dan toch beter? En dan de kleur: zwart, blauw, wit, paars met gele stippen? Zijn er sites waarop je de verschillende effecten van kleuren kunt zien in combinatie met dezelfde scape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:44:
Ik overweeg om na de zomervakantie een nieuwe bak op te zetten. Stap voor stap wil ik de verschillende componenten gaan wikken en wegen. Alle hulp is welkom!

Hoofdstuk 1: de achterwand. Mijn huidige bak heeft een 3D achterwand en die ben ik een beetje zat. Het rode rotsmotief is mooi, maar de bak is maar 60x30 (dat wordt de nieuwe ook) en dan kost een paar cm toch wel veel diepte. Ik overweeg nu iets aan de buitenkant, maar wat? Er is zoveel: posters, folie, egaal of met print, verf. Ik heb ooit eens zo’n lap van Juwel met posterfix geprobeerd aan te brengen op een ander aquarium, maar dat was een groot drama. Zou een rol decoratiesticker of raamfolie van de bouwmarkt werken? Of is verf dan toch beter? En dan de kleur: zwart, blauw, wit, paars met gele stippen? Zijn er sites waarop je de verschillende effecten van kleuren kunt zien in combinatie met dezelfde scape?
Ik heb 'melkglas' raamfolie achter mijn aquarium geplakt. Dat gaat prima. Ik heb er ook een ledbalkje achter liggen zodat ik het glas in elke gewenste kleur kan verlichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Ik heb ADA Aqua Screen Foggy white gebruikt: wat zeepwater op het glas, folie aanbrengen, met een creditcard het water wegdrukken en met een scherp stanleymesje langs de randen de folie wegsnijden. Was binnen 5 minuten klaar en als je het zat bent haal je het er zo weer af.

Ik zou dus geen verf gebruiken en sowieso inderdaad nooit een 3D achtig iets aan de binnenkant doen ivm beperkte ruimte in een 60x30, maar daarnaast lijkt het mij ook lastig om schoon te houden.

Zwart laat kleuren erg mooi uitkomen, maar kalkranden zie je wel sneller. Daarom ben ik voor wit gegaan, waarbij de foggy white ook nog een mooiere uitstraling heeft dan bijv. egaal fel wit. Raamfolie heb ik zelf geen ervaring mee, maar dat moet je volgens mij echt vastplakken, dat maakt het verwijderen weer lastiger.

Is dit niet iets? https://www.azaqua.nl/en/miscellaneous/back-film-foggy. Edit: Voorheen kon je daar ook een kleur kiezen, kan nu niet meer zie ik. Maar ze hebben ook blauw, zwart, verloop van wit naar blauw, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 10-07-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Net nog even bij Jonkman geweest in drachten, die heeft uitverkoop, dus alles 50% korting. Dus 21 stenen gehaald, in 3 soort en kleine nano bakken (30x30x30). In totaal 84 euro. Vond ik niet raar.

Helaas houd hij op is en het verkocht.
Kijken waar ik mijn co2 ga halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Taro @de Peer Dank voor het meedenken! Wit zit ik ook over te denken, maar ik twijfel. Als zwart er voor zorgt dat de kleuren mooier uitkomen, wat doet wit dan? En kalk zie je vast minder, maar hoe zit dat met groene aanslag? Benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Dat is inderdaad dan weer een voordeel van zwart. Maar een aspect dat je ook mee kunt nemen is wat zich achter het aquarium bevindt. Ik heb een witte muur, dan valt een witte achtergrond minder op. Heb je een zwarte muur, dan valt wit weer teveel op. Dat heeft voor mij ook meegespeeld. Daarom zou ik ook nooit voor knalblauw gaan dat je ook op de website hierboven kunt vinden, dat springt er teveel uit. Een achtergrond moet niet de aandacht wegtrekken van de hardscape en dieren en dat doet het bijv. wel als de kleur opvalt tegenover de muur.

Mijn Oto's houden het glas ook prima schoon, ik erger mij meer aan het zand dat binnen 4-5 dagen bruin wordt, of de 2 zijkanten van het glas die snel bruin worden, dan aan wat vlekjes tegen de achtergrond, het valt hier wel mee.

Bij een afgesloten aquarium zie je geen kalkranden als het waterniveau maar hoog genoeg is. Bij een rimless aquarium valt het direct op. Allemaal aspecten die meespelen.

Maar kan je makkelijk bij de achterkant? Anders een kwestie van proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JME schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:03:
@Taro @de Peer Dank voor het meedenken! Wit zit ik ook over te denken, maar ik twijfel. Als zwart er voor zorgt dat de kleuren mooier uitkomen, wat doet wit dan? En kalk zie je vast minder, maar hoe zit dat met groene aanslag? Benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik heb eigenlijk vooral wit genomen om het te kunnen verlichten van achteren. Anders zou ik denk ik zwart genomen hebben want lijkt me inderdaad dat dat meer contrast geeft en dus mooier.
Ik zou eens veel voorbeelden op YouTube bekijken en dan de knoop doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Ik heb een zwarte achterwand, plakfolie van de Praxis. Werkt perfect en ziet er prima uit.

Zou NEVER EVER NOOIT iemand die Juwel Posterfix aan willen raden. Geef je zelfs niet aan je ergste vijand. Die perikelen heb ik eerder in dit topic al wel ergens beschreven volgens mij.. :p

Tot nu toe elke week onderhoud en waterwissel gedaan. Nu voor het eerst 2 weken tussen laten zitten, ga zondag weer 25% wisselen. Bak doet het uitstekend. Moet wel echt van garnalen af dus als iemand er wat over wil nemen… (blue velvet).

[ Voor 30% gewijzigd door remzor op 10-07-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:48:
Net nog even bij Jonkman geweest in drachten, die heeft uitverkoop, dus alles 50% korting. Dus 21 stenen gehaald, in 3 soort en kleine nano bakken (30x30x30). In totaal 84 euro. Vond ik niet raar.

Helaas houd hij op is en het verkocht.
Kijken waar ik mijn co2 ga halen
Ga een keer naar een steenhandel, dan krijg je een achterbak vol voor 84 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@toolkist

Ja leuk, maar die heb ik hier niet😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

2 mogelijkheden: Verf en folie. Voordat je begint is het trouwens wel belangrijk dat je het achterruit goed schoon en stofvrij maakt.

Voordelen verf: Super mooi aan te brengen met een roller, perfect resultaat gezien vanuit het aquarium. Gebruik schoolbordenzwart (is heel heel donkergrijs) en breng het met een lakroller aan in 2 lagen (kan vrij snel achter elkaar). Nadeel van verf is dat het niets kan hebben. Een trillende slang is in no-time door de laag heen.

Voordelen folie: Makkelijk aan te brengen (glas goed natspuiten met (liefst gedestilleerd) water met echt een drupje afwasmiddel). Kan gepositioneerd worden zolang het water er nog niet onderuit gestreken is. Eenmaal goed op de plaats van het midden uit het water wegvegen met een doek óf met een bakkersspatel. Nadeel folie: Het is bijna niet perfect aan te brengen dus vaak krijg je bobbeltjes die je met name van binnenuit ziet. Dus de buitenkant ziet er strak uit maar de kant die je daadwerkelijk ziet... Not so much... Daarnaast ben je afhankelijk van de kleur van de lijmlaag (want zwarte folie hoeft van achteren niet zwart te zijn).

Oplossing? Allebei! Eerst 2 lagen schoolbordenverf aanbrengen (hoeft niet eens perfect dekkend aangezien er toch wat overheen komt maar mag wel perfect natuurlijk). Volgende dag beplakken met folie (wederom met de natte methode). Niet te lang omklooien met de natte folie want voor je het weet is de verf weer gedeeltelijk opgelost (immers alles is tegenwoordig op waterbasis). Het eindresultaat is super strak aan de zichtkant (want mooi dekkend schoolbordenzwart) en prima krasbestendig aan de achterkant (want folie).

Mijn achterwand is nu 3 jaar oud en ziet er van binnen én van buiten nog als nieuw uit. Bij de nieuwe inrichting hoef ik daar in ieder geval niets aan te doen (wel aan de zandkering van de HMF (zie onderaan de HMF op de foto), die is een paar maanden geleden doorgescheurd helaas).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpfTKt1f1mOXIyZ_KonWzZrWo4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3rOOkU4RXJpWmz5WnapBXgj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@HuismAndré goed idee! Als ik voor zwart ga, ga ik het zeker op die manier aanpakken. Ik weet alleen nog niet óf ik voor zwart ga. Is er ook schoolbordenwit? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Was zojuist bij de Action, zag 2x 50 cm USB led strips met afstandsbediening om de kleur in te stellen voor 6 Euro. Die kon ik nav het bericht van @de Peer echt niet laten liggen, dus ergens de komende tijd maar even achterop het aquarium (met witte achterwand ;) ) klussen.
JME schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:40:
@HuismAndré goed idee! Als ik voor zwart ga, ga ik het zeker op die manier aanpakken. Ik weet alleen nog niet óf ik voor zwart ga. Is er ook schoolbordenwit? ;)
Krijt wit dan waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Toevoegen aan een TC420 setup voor een echt laag opkomende en ondergaande zon 8)
Taro schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:02:
Krijt wit dan waarschijnlijk ;)
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:55:
Toevoegen aan een TC420 setup voor een echt laag opkomende en ondergaande zon 8)

[...]

_O-
Ik zou in dat geval kiezen voor melkglas (stuk perspex van 3-4mm dik), dat netjes slijpen en dan op de rand de led strip monteren. Dan licht de hele achterkant op in de kleur die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Blijft tweakers.net… ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
pfoehhhhhh vandaag het aquarium verplaatst naar andere plek in de woonkamer zodat er plek vrij is voor nieuw meubel en bak etc.

Wat een heerlijk klusje was dat zeg. 100x50x50 met 12mm glas en 10cm laagje water voor garnalen/vissen en planten.

Maar hij staat op de andere plek nu. Zelf wel gebroken maar ach..... :P

Komende week de ADA 120P maar eens gaan bestellen ergens en ondertussen verder klussen, lamp ophangen plafond etc en dan weer wachten. (kunnen de armen en rug weer ff herstellen).
Pagina: 1 ... 80 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.