Wel kut man! Herken het zelf niet, maar heb de mijne ook pas een maand of 3. Heb er zelf 10, vindt ze ontzettend leuk. Speels, mooi, levendig. Blijven eigenlijk alleen rond de bodem, met mooi gezonde lange snorharen. Mocht ik ooit jong krijgen kun je er een aantal ophalen, heheJME schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:58:
[...]
Ja, panda’s
Denk dat ze het al hadden. Voor het eerst een andere visboer gekozen dan gebruikelijk. Was toch in de buurt en had de naam een paar keer hier voorbij zien komen. Dat was dus eens maar nooit weer.
Dat vond ik dus ook. Was vrij jong spul nog, relatief goedkoop, maar alsnog duurkoop gebleken. Plus erg sneu voor de beestje zelf natuurlijk. Volgende keer weer gewoon naar mijn vertrouwde LFS. Maar eerst kijken of deze laatste twee het ook krijgen. Wil niet een nieuwe zending meteen naar de eeuwige visvijvers jagen.
@Gynnad & @remzor, thx, heb even gekeken, maar een retourtje is 3,5 uur, wordt wat veel van het goede.
Ik heb inmiddels Frits Kuiper in Groningen gesproken, daar ben ik komende week redelijk dichtbij, zij krijgen ze dinsdag waarschijnlijk weer binnen. Fingers crossed
Ik heb inmiddels Frits Kuiper in Groningen gesproken, daar ben ik komende week redelijk dichtbij, zij krijgen ze dinsdag waarschijnlijk weer binnen. Fingers crossed
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb mijn aquarium lange tijd verwaarloosd, wat op zich geen ramp is want het aquarium was goed ingedraaid en dusdanig in balans dat het zichzelf stabiel heeft weten te houden. Visjes zwemmen nog vrolijk rond, de paar japonica garnalen waarvan ik dacht dat dood waren zag ik afgelopen week ook weer voorbij komen, gaat dus lekker.
Maar de planten beginnen nu toch weer wat te woekeren, alg begint langzaamaan weer de kop op te steken, de pomp mag wel weer eens schoon gemaakt worden, filtermaterialen moeten weer eens uitgeknepen worden, er mag wel na vele maanden wel weer eens een gedeeltelijke waterwissel plaats gaan vinden.
Ik ga het een beetje spreiden, al het onderhoud op één dag en gegarandeerd dat er vissen het loodje leggen. Rustig stap voor stap met adempauzes er tussen. En als dan alles uiteindelijk gedaan is wordt het tijd voor een uitbreiding van het visbestand. En ook wat Helena's want de torenslakjes hebben het iets teveel naar hun zin
Maar de planten beginnen nu toch weer wat te woekeren, alg begint langzaamaan weer de kop op te steken, de pomp mag wel weer eens schoon gemaakt worden, filtermaterialen moeten weer eens uitgeknepen worden, er mag wel na vele maanden wel weer eens een gedeeltelijke waterwissel plaats gaan vinden.
Ik ga het een beetje spreiden, al het onderhoud op één dag en gegarandeerd dat er vissen het loodje leggen. Rustig stap voor stap met adempauzes er tussen. En als dan alles uiteindelijk gedaan is wordt het tijd voor een uitbreiding van het visbestand. En ook wat Helena's want de torenslakjes hebben het iets teveel naar hun zin
Een paar weken geleden o.a. de Micranthemum sp. Monte Carlo besteld, maar ik heb het idee dat ze misschien een ander plantje per ongeluk hebben verstuurd (tenzij hij zich nog aan moet passen). Toen ik de plant ontvangen had was het al een redelijk hoog plantje, en eenmaal geplant heb ik niet het gevoel dat hij een tapijt vormt, maar in de hoogte gaat groeien. Daarom dat ik denk het het een Micranthemum umbrosum kan zijn o.i.d.
Wat denken jullie?
:strip_exif()/f/image/6LpP7Fvr23vN9jb4WNUa5fJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat denken jullie?
:strip_exif()/f/image/6LpP7Fvr23vN9jb4WNUa5fJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ebDmFyvAmEpdade9JdUQIeh5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt inderdaad totaal niet op de Monte Carlo die ik destijds had, die was echt klein, laag en ging de breedte opzoeken ipv de hoogte.Amps schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:57:
Een paar weken geleden o.a. de Micranthemum sp. Monte Carlo besteld, maar ik heb het idee dat ze misschien een ander plantje per ongeluk hebben verstuurd (tenzij hij zich nog aan moet passen). Toen ik de plant ontvangen had was het al een redelijk hoog plantje, en eenmaal geplant heb ik niet het gevoel dat hij een tapijt vormt, maar in de hoogte gaat groeien. Daarom dat ik denk het het een Micranthemum umbrosum kan zijn o.i.d.
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
I have stability. The ability to stab.
Ahh okay, bedankt voor de reply. Ik ga maar eens contact opnemen met de webshop.SmurfLink schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:43:
[...]
Dat lijkt inderdaad totaal niet op de Monte Carlo die ik destijds had, die was echt klein, laag en ging de breedte opzoeken ipv de hoogte.
Tis met Covid nu natuurlijk niet de bedoeling, maar zeker bij Aquabeek kun je jezelf prima een halve dag bezighouden met alleen al het bekijken van alle bakken die ze hebben. Dat zijn er nl *veel*.Taro schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:30:
@Gynnad & @remzor, thx, heb even gekeken, maar een retourtje is 3,5 uur, wordt wat veel van het goede.
Plus ook het nodige grote spul, Arowana's van zowat een meter, roggen, grote steuren op de vijverafdeling...
Lastig te zeggen. De varianten lijken erg op elkaar.. Het zou goed kunnen dat je nu een boven water gekweekte MC heb gekregen. Dan duurt het wel een tijd voordat het zich aanpast. Eenmaal aangepast worden de blaadjes ook een stuk kleiner.Amps schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:57:
Wat denken jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar je zou na een aantal weken wel moeten zien dat de hoge sprieten naar beneden gaan groeien.
Net een reactie gekregen en het is inderdaad de MC die redelijk uitgegroeid is in de kwekerij. Hopelijk gaan ze gauw beginnen met kruipenstrikepro schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:40:
[...]
Lastig te zeggen. De varianten lijken erg op elkaar.. Het zou goed kunnen dat je nu een boven water gekweekte MC heb gekregen. Dan duurt het wel een tijd voordat het zich aanpast. Eenmaal aangepast worden de blaadjes ook een stuk kleiner.
Maar je zou na een aantal weken wel moeten zien dat de hoge sprieten naar beneden gaan groeien.
De LFS belde onverwachts, ze hadden 25 Boraras Brigittae (Chili Rasbora) binnengekregen
2 uurtjes laten druppel acclimatiseren en inmiddels zwemmen ze mooi rond.
De meeste hebben de juiste tekening, bij 2-3 twijfel ik of het wel Brigittae is of een andere variant omdat ik meer een stip dan een streep zie, maar wordt misschien anders als ze wat ouder worden en/of bijgekleurd zijn. Leuke school zo en de kleur komt in het echt mooier over dan op de foto's. Ze zwemmen inmiddels allemaal los door de bak heen ipv in een groep. 2 hebben de lilypipe al gechallenged, maar na 5 salto's binnen een seconde waren ze toch wel even beduusd, hopelijk vallen daar geen slachtoffers
Ook wel mooi om te zien dat in sommige delen van de bak veel minder stroming is, maar ze toch aan de voorkant tegen de stroom in aan het zwemmen zijn. Leuke karakters, komen op je af, zijn onderzoekend.
25 stuks lijkt vooralsnog weinig, maar ik kijk dit eerst even aan, want het is best wel een leuke groep zo en ze groeien waarschijnlijk nog wel iets.
:strip_exif()/f/image/P4sg5cWZSVVZk8YJPBy2R14c.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/7LN8PlCWVQIcawfXLQROEbOX.png?f=fotoalbum_large)
En de artemia maar opgestart:
De meeste hebben de juiste tekening, bij 2-3 twijfel ik of het wel Brigittae is of een andere variant omdat ik meer een stip dan een streep zie, maar wordt misschien anders als ze wat ouder worden en/of bijgekleurd zijn. Leuke school zo en de kleur komt in het echt mooier over dan op de foto's. Ze zwemmen inmiddels allemaal los door de bak heen ipv in een groep. 2 hebben de lilypipe al gechallenged, maar na 5 salto's binnen een seconde waren ze toch wel even beduusd, hopelijk vallen daar geen slachtoffers
Ook wel mooi om te zien dat in sommige delen van de bak veel minder stroming is, maar ze toch aan de voorkant tegen de stroom in aan het zwemmen zijn. Leuke karakters, komen op je af, zijn onderzoekend.
25 stuks lijkt vooralsnog weinig, maar ik kijk dit eerst even aan, want het is best wel een leuke groep zo en ze groeien waarschijnlijk nog wel iets.
:strip_exif()/f/image/P4sg5cWZSVVZk8YJPBy2R14c.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/7LN8PlCWVQIcawfXLQROEbOX.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qXJ7UXY2vTtirdZrZbp1o0Hj.jpg?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zag bij 1 van de vissen zojuist een witte stip:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZwouhACSiGtaTjcsGeRBRak3.jpg?f=user_large)
Ik was er gelukkig op voorbereid omdat ze natuurlijk gisteren pas binnen zijn gekomen. Dus zojuist een 50% waterwissel gedaan en direct Exit toegevoegd. Nu mooi blauw water....
:strip_exif()/f/image/tmKoMNOAit6DeGEHOLR3FhmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij betreft het maar 1 vis die er last van heeft, die gewoon actief mee doet met de rest, dus hopelijk ben ik er op tijd bij.
Ik heb ook nog eSHa 2000 staan, maar dat lijkt mij niet nodig om ook toe te voegen, eens? Of beter van wel?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZwouhACSiGtaTjcsGeRBRak3.jpg?f=user_large)
Ik was er gelukkig op voorbereid omdat ze natuurlijk gisteren pas binnen zijn gekomen. Dus zojuist een 50% waterwissel gedaan en direct Exit toegevoegd. Nu mooi blauw water....
:strip_exif()/f/image/tmKoMNOAit6DeGEHOLR3FhmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij betreft het maar 1 vis die er last van heeft, die gewoon actief mee doet met de rest, dus hopelijk ben ik er op tijd bij.
Ik heb ook nog eSHa 2000 staan, maar dat lijkt mij niet nodig om ook toe te voegen, eens? Of beter van wel?
@Taro als je verder geen mede bewoners hebt kan Esha2000 volgens mij weinig kwaad. Het is volgens mij vooral schadelijk voor slakken.
Dat gezegd hebbende zou ik eerst aankijken hoe het gaat. Het is 1 vis met 1 stip. Het komt vaker voor na introductie van nieuwe vissen.
Dat gezegd hebbende zou ik eerst aankijken hoe het gaat. Het is 1 vis met 1 stip. Het komt vaker voor na introductie van nieuwe vissen.
@Iris1234 Er zitten ook 2 Nerite slakken en 5 Japonica garnalen in. Heb wel een andere bak staan om evt. tijdelijk de slakken over te plaatsen, maar dan wacht ik het wel gewoon even af, bedankt.
Hier doen de vissen een beetje vreemd. Qua uiterlijk zie ik niets, maar ik ben wel één corydoras kwijt. Ik heb hem al een paar dagen niet meer gezien dus denk dat hij niet meer leeft maar heb ook geen dood visje gevonden. De rest van de vissen is ineens schuw, ze hangen de hele dag wat onder de waterplanten. Ik heb al wat water ververst, ik meet geen nitriet of ammonia verder. Het enige wat ik kan bedenken is dat er toch nog ergens een kadaver ligt. Of dat ze geschrokken zijn van een temperatuurswisseling. Ik was vergeten de verwarming aan te zetten na de wekelijkse water wissel en hierdoor was het water wat afgekoeld naar 22 graden. Aan de andere kant lijkt me dat ook weet niet heel slecht voor de vissen.
Ik heb ook japonica garnalen en die hebben een kuur met Esha2000 overleefd. Ze vonden het echter niet leuk volgens mij, na toevoegen zwommen ze best in paniek rond. Slakken kunnen er volgens de verpakking niet tegen. De slakjes die met mijn waterplanten mee zijn gekomen gaven echter geen krimp.Taro schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:59:
@Iris1234 Er zitten ook 2 Nerite slakken en 5 Japonica garnalen in. Heb wel een andere bak staan om evt. tijdelijk de slakken over te plaatsen, maar dan wacht ik het wel gewoon even af, bedankt.
[quote]Taro schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
Interessant tooltje:
[quote]
Taro, waar heb jij dit interessante programmaatje vandaan? En waar kan ik het vinden? Hoe heet dat programma? Mede omdat ik ook overweeg om een aquarium aan te schaffen en met dit tooltje heel eenvoudig kunt zien hoeveel vissen er in de bak kunnen.
Interessant tooltje:
:strip_exif()/f/image/H6dZvv7sE8eBR26T7QJAIbRj.jpg?f=fotoalbum_large)
Taro, waar heb jij dit interessante programmaatje vandaan? En waar kan ik het vinden? Hoe heet dat programma? Mede omdat ik ook overweeg om een aquarium aan te schaffen en met dit tooltje heel eenvoudig kunt zien hoeveel vissen er in de bak kunnen.
Kryziek in "Het aquarium topic - Deel 8"Rimboeloper schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:33:
[quote]Taro schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
Interessant tooltje:[Afbeelding] [quote]
Was net even bij de LFS om wat voer.
Even in de bakken kijken natuurlijk.
Hebben ze daar een 2 tal dikke Rotsgarnalen zitten. Leuke jongens.
Misschien wel iets voor een bakje later.
Of wat mooie waaierhand garnalen, die zijn ietsje kleiner, maar wel leuk.
Mooie aan hun is dat ze een 400 liter bak hebben staan wat met piranha;s, aparte beesten
Even in de bakken kijken natuurlijk.
Hebben ze daar een 2 tal dikke Rotsgarnalen zitten. Leuke jongens.
Misschien wel iets voor een bakje later.
Of wat mooie waaierhand garnalen, die zijn ietsje kleiner, maar wel leuk.
Mooie aan hun is dat ze een 400 liter bak hebben staan wat met piranha;s, aparte beesten
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ziet er goed uit! Volgens mij begint het ook al aardig te groeien. Hoe bevalt een open bak?Taro schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:32:
De LFS belde onverwachts, ze hadden 25 Boraras Brigittae (Chili Rasbora) binnengekregen2 uurtjes laten druppel acclimatiseren en inmiddels zwemmen ze mooi rond.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ook een open top geprobeerd, maar merkte dat de verdamping aanzienlijk is. Nu zit het afdekplaatje er weer op.
@Amps Het groeit allemaal prima inderdaad. Heb wel gisteren 2/3e van de Red Root Floaters weggehaald, omdat ze soms tig lagen diep onder elkaar lagen en de combinatie met lilypipe is niet fijn. Door de hoeveelheid drijfplanten kregen de stengelplanten achterin te weinig licht. Primaire doel ervan was alg voorkomen door het lekken van voedingsstoffen uit de soil en dat lijkt vooralsnog prima te werken, dus kan nu afbouwen. De pogostemon doet het nog niet heel lekker, de nieuwe toppen zijn mooi, maar de oude bladeren verslijmen, binnenkort maar even afknippen en herplanten en icm extra licht moet dat goedkomen.
Ik had hiervoor ook een open bak, los van het nadeel dat je soms een vis, slak of garnaal op de grond vindt en op warme dagen 1-2 liter water moet toevoegen vind ik het prachtig. Je kunt er ook van bovenaf mooi inkijken. Zou niet anders willen
Edit: Heb overigens met MJ Aquascaping afgesproken dat ik hem nog een video met daarop de levende have nastuur, daarna plaatst hij hem pas op zijn YouTube kanaal. Zondag is het water weer helder ivm afbouw Exit (witte stip), plaats ik de nieuwe schone lilypipes en slangen (heb bewust 2 sets ivm schoonmaak), CO2 indicator even reinigen, skimmer eruit en een mooie amateuristische opname maken
Ik had hiervoor ook een open bak, los van het nadeel dat je soms een vis, slak of garnaal op de grond vindt en op warme dagen 1-2 liter water moet toevoegen vind ik het prachtig. Je kunt er ook van bovenaf mooi inkijken. Zou niet anders willen
Edit: Heb overigens met MJ Aquascaping afgesproken dat ik hem nog een video met daarop de levende have nastuur, daarna plaatst hij hem pas op zijn YouTube kanaal. Zondag is het water weer helder ivm afbouw Exit (witte stip), plaats ik de nieuwe schone lilypipes en slangen (heb bewust 2 sets ivm schoonmaak), CO2 indicator even reinigen, skimmer eruit en een mooie amateuristische opname maken
[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 03-06-2021 22:44 ]
Damn, zo'n slakkenval werkt verdomd goed. Vanmiddag erin gedaan en amper een uur later zaten er al zeker 20 torenslakjes in. 
Af en toe leeg maken en terug plaatsen, als het zo doorgaat dan ruimt het aardig op.
Morgenmiddag ga ik wat uitbreiding halen:
10x Japonica Garnaal -- altijd fijn die opruimers
5x Anatome Helena -- om te helpen de torenslakjes in bedwang te houden
6x Corydora Sterbai -- mooie bodemsnuffelaars
4x Corydoras pygmaeus -- ook mooie bodemsnuffelaars maar deze voor mijn kleiner aquarium
8x Kardinaal tetra -- om de kleine groep in mijn groter aquarium uit te breiden
5x Rasbora Galaxy -- voor mijn kleiner aquarium
5x Vuurneon -- om de kleine groep in mijn groter aquarium uit te breiden.
Vorig jaar eind juli/begin augustus heb ik aardig wat sterfte in mijn groter aquarium gehad. Nadat ik dat onder controle heb gekregen heb ik eigenlijk langere tijd bijna niet meer naar het aquarium omgekeken, mede omdat de boel zichzelf aardig goed in balans hield draaide het gewoon lekker door. Maar nu na die erg lange tijd mag er wel weer wat uitbreiding komen. Gisteren en eergisteren onderhoud gepleegd en morgen dus tijd voor wat uitbreiding. En mijn 2e aquarium (Fluval Flex 34L) heeft sinds de aanschaf in augustus nog niet eens een enkel visje gezien. Alleen plantjes en torenslakjes.
Af en toe leeg maken en terug plaatsen, als het zo doorgaat dan ruimt het aardig op.
Morgenmiddag ga ik wat uitbreiding halen:
10x Japonica Garnaal -- altijd fijn die opruimers
5x Anatome Helena -- om te helpen de torenslakjes in bedwang te houden
6x Corydora Sterbai -- mooie bodemsnuffelaars
4x Corydoras pygmaeus -- ook mooie bodemsnuffelaars maar deze voor mijn kleiner aquarium
8x Kardinaal tetra -- om de kleine groep in mijn groter aquarium uit te breiden
5x Rasbora Galaxy -- voor mijn kleiner aquarium
5x Vuurneon -- om de kleine groep in mijn groter aquarium uit te breiden.
Vorig jaar eind juli/begin augustus heb ik aardig wat sterfte in mijn groter aquarium gehad. Nadat ik dat onder controle heb gekregen heb ik eigenlijk langere tijd bijna niet meer naar het aquarium omgekeken, mede omdat de boel zichzelf aardig goed in balans hield draaide het gewoon lekker door. Maar nu na die erg lange tijd mag er wel weer wat uitbreiding komen. Gisteren en eergisteren onderhoud gepleegd en morgen dus tijd voor wat uitbreiding. En mijn 2e aquarium (Fluval Flex 34L) heeft sinds de aanschaf in augustus nog niet eens een enkel visje gezien. Alleen plantjes en torenslakjes.
[ Voor 72% gewijzigd door Wildfire op 03-06-2021 23:20 ]
Hoi!
Vandaag eindelijk weer tijd gevonden om met de hardscape bezig te gaan. Takken op maat gemaakt, eindstukjes eraan gelijmd en extra takken toegevoegd.
Ook bij Zoo en zo Kowloon stenen opgehaald. Deze zouden het water niet moeten beïnvloeden en kreeg een goede deal!
Daarna met de Dremel en slijptol aan de gang gegaan. Er komt nog meer hardscape in, in de vorm van stenen (groot naar klein) langs het paadje en mss nog een beetje spiderwood. Wil ook nog details aanbrengen met dunne spiderwood takjes.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
:strip_exif()/f/image/XQcFYvUZ8HEmJSVlJu58CIOi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XRJfxJm7HijDMWGj0RfuLQDG.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag eindelijk weer tijd gevonden om met de hardscape bezig te gaan. Takken op maat gemaakt, eindstukjes eraan gelijmd en extra takken toegevoegd.
Ook bij Zoo en zo Kowloon stenen opgehaald. Deze zouden het water niet moeten beïnvloeden en kreeg een goede deal!
Daarna met de Dremel en slijptol aan de gang gegaan. Er komt nog meer hardscape in, in de vorm van stenen (groot naar klein) langs het paadje en mss nog een beetje spiderwood. Wil ook nog details aanbrengen met dunne spiderwood takjes.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
:strip_exif()/f/image/XQcFYvUZ8HEmJSVlJu58CIOi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XRJfxJm7HijDMWGj0RfuLQDG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/739GYGCusYPzpNSiWL3wQBi6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door Bowen_HAFX op 05-06-2021 20:04 ]
Every magical journey begins with a single step
@Bowen_HAFX Er zit zeker veel potentieel in de opstelling, maar het is nogal massief en de té netjes opgestapelde stenen moet je dan wel goed aankleden met bijv. planten.
Ik vermoed dat je met deze opstelling erg veel dead zones gaat krijgen en opstapeling van waste tussen de "wortels" van het hout, zeker als je er ook veel planten onder gaat plaatsen. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar, voor mij zou dat een no-go zijn om het onderhoud en algen onder controle te kunnen houden. Kan je bijv. voor het onderhoud ook goed naast/achter het aquarium komen, omdat deze natuurlijk nogal breed is? Maar als je "geniet" van onderhoud en de scape voor alles gaat, dan is het een erg mooi uitgangspunt. De 1/3e en 2/3e regel wordt natuurlijk mooi toegepast zo.
Dus ja: Ziet er goed uit, kan een erg mooie scape worden, maar het onderhoud is mogelijk wat lastiger. Dat laatste is voor mij persoonlijk erg belangrijk, omdat je daardoor op de lange termijn ook plezier in de hobby kunt houden
Ik vermoed dat je met deze opstelling erg veel dead zones gaat krijgen en opstapeling van waste tussen de "wortels" van het hout, zeker als je er ook veel planten onder gaat plaatsen. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar, voor mij zou dat een no-go zijn om het onderhoud en algen onder controle te kunnen houden. Kan je bijv. voor het onderhoud ook goed naast/achter het aquarium komen, omdat deze natuurlijk nogal breed is? Maar als je "geniet" van onderhoud en de scape voor alles gaat, dan is het een erg mooi uitgangspunt. De 1/3e en 2/3e regel wordt natuurlijk mooi toegepast zo.
Dus ja: Ziet er goed uit, kan een erg mooie scape worden, maar het onderhoud is mogelijk wat lastiger. Dat laatste is voor mij persoonlijk erg belangrijk, omdat je daardoor op de lange termijn ook plezier in de hobby kunt houden
Er komen geen planten onder de wortels. Dit worden ook schaduwrijke plekjes. Erbovenop komt wel Anubias tussen de takken en mos plukjes hier en daar.Taro schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:57:
@Bowen_HAFX Er zit zeker veel potentieel in de opstelling, maar het is nogal massief en de té netjes opgestapelde stenen moet je dan wel goed aankleden met bijv. planten.
Qua algen, het is onze bedoeling redelijk veel planten te plaatsen in het begin en de tank rustig te laten indraaien.
Daarna flink wat japonica garnalen en algeneters toe te voegen. Pas als de tank echt onder controle is de andere vissen toevoegen. Ook is het de bedoeling meteen een CO2 set te gebruiken.
Ervaring is zeer weinig, maar we hebben wel doorzettingsvermogen en hoop met de aanwijzingen van de specialisten van hier op het forum en de winkels een eind te komen!
Ik ga er al vanuit dat in het begin flink wat algengroei zal zijn, maar we beginnen pas na onze vakantie en hebben dan alle tijd om de boel goed op te starten
Bedankt voor het delen van jouw bedenkingen en overwegingen @Taro !
Afgelopen vrijdag na lange tijd weer wat bewoners toegevoegd aan mijn aquarium. Meerdere Corydoras Sterbai, kardinaal tetra's en Japonica garnalen.
Een paar van de Japonica's aan het 'grazen' op één van de planten

Eén van de Sterbai's is lekker aan het chillen
Een paar van de Japonica's aan het 'grazen' op één van de planten

Eén van de Sterbai's is lekker aan het chillen

@Bowen_HAFX Wat mij heel erg heeft geholpen: Het filter vooraf al indraaien in een kleine plastic 40l bak met daarin af en toe een druppel ammonia(k), wat goedkope planten en later wat Nerite's en Japonica's. Als je daarna je grotere aquarium start met veel drijfplanten, spaarzaam plantenvoeding toedient (Liever te weinig dan teveel), direct met CO2 begint en met bijv. een klein aantal slakken en Japonica's start die vanaf dag 1 de algenopbouw onder controle houden, dan start je aquarium ook lekker op. Om de dag een 40-50% waterwissel om de voeding die uit de aquasoil komt af te voeren en goed de waterwaarden in de gaten houden. Je voorkomt dan de opstart fase met bruine algen en veel ander gedoe. Ik schrok daar de eerste keer wel van.
Maar daar heb ik van geleerd, de nieuwe draait nu +-1 maand en ben er nog steeds erg blij mee
Heb nog wat extra Boraras Brigittae besteld, dat kan dit aquarium wel hebben.
:strip_exif()/f/image/SkzGoIOfY0w3Amg3QRTtV0PF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F5BSt5RLIng0H4fTNABFXJFA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LxiesWxRPWJ3U2YrDsEWe5eJ.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/62G8kx4jNmW6C1QRzcPnYS0E.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mz1ac3JXlmXqyEgGEsJx59Ur.jpg?f=user_large)
Wel jammer dat de CO2 slang blauw is geworden door de Exit medicatie tbv witte stip
Maar hopelijk neemt dat vanzelf weer af.
Vandaag ook de video's opgenomen, morgen even een selectie maken en opsturen. Dan is hopelijk de YouTube video snel klaar...
Maar daar heb ik van geleerd, de nieuwe draait nu +-1 maand en ben er nog steeds erg blij mee
:strip_exif()/f/image/SkzGoIOfY0w3Amg3QRTtV0PF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F5BSt5RLIng0H4fTNABFXJFA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/LxiesWxRPWJ3U2YrDsEWe5eJ.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/62G8kx4jNmW6C1QRzcPnYS0E.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mz1ac3JXlmXqyEgGEsJx59Ur.jpg?f=user_large)
Wel jammer dat de CO2 slang blauw is geworden door de Exit medicatie tbv witte stip
Vandaag ook de video's opgenomen, morgen even een selectie maken en opsturen. Dan is hopelijk de YouTube video snel klaar...
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 07-06-2021 09:10 ]
@Taro hoe is het afgelopen met de witte stip?
Tijdje niet gepost hier, maar mijn bak draait nog top. Zonder chemische toevoegingen is de bak alleen maar beter gaan draaien.. Een keer last van alg gehad, toen alles schoongemaakt met wat heter water (bloemen en beeldjes) en een flinke waterwissel.
Heb alleen een probleem, mijn panda's school is aardig uitgedund omdat er een paar het begeven hebben. Vreemd genoeg lijken de meeste van de eerste batch die ik toegevoegd heb het nog te doen.
Ik zelf denk dat het water mogelijk iets te warm is (tussen de 23 en 24 graden).
Ook 4 neon tetra's overgenomen omdat de zoon van een kennis van ons iets te weinig tijd had voor een aquarium. Daar koop ik nog wel wat maatjes voor.. Wel grappig dat de 4 neon tetra's toch zich afzijdig houden van de kardinaal tetra's.
Heb alleen een probleem, mijn panda's school is aardig uitgedund omdat er een paar het begeven hebben. Vreemd genoeg lijken de meeste van de eerste batch die ik toegevoegd heb het nog te doen.
Ik zelf denk dat het water mogelijk iets te warm is (tussen de 23 en 24 graden).
Ook 4 neon tetra's overgenomen omdat de zoon van een kennis van ons iets te weinig tijd had voor een aquarium. Daar koop ik nog wel wat maatjes voor.. Wel grappig dat de 4 neon tetra's toch zich afzijdig houden van de kardinaal tetra's.
@Iris1234 Is gelukkig goed afgelopen, 3 dagen medicatie toegediend en helemaal verdwenen. Krijg wel later deze week nog een aantal extra vissen, dus mogelijk begint het feest dan opnieuw
Elke dag leggen mijn visjes een paar eieren, ze zijn ongeveer 1mm in doorsnede. Vandaag wat close up foto’s en filmpjes gemaakt van de eitjes en net uitgekomen visjes. Door de camera zie ik de hartjes kloppen en zelfs de bloedsomloop. Regelmatig draaien ze even met de oogjes, of helemaal om. Het overgrote deel eindigt helaas als vissenvoer.
:strip_exif()/f/image/DeHVVeZWqgvdLMGS3exqD1WO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DeHVVeZWqgvdLMGS3exqD1WO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JUFL628cVoa40yXDlgjOHUyl.jpg?f=fotoalbum_large)
De video van de opzet van mijn aquarium door MJ Aquascaping staat online. Nog steeds erg blij met het resultaat 
Gisteren nog 10 extra Brigittae toegevoegd, dat kon het aquarium wel hebben. Gelukkig deze keer nog geen witte stippen te zien en binnenkort maar even de CO2 slang vervangen door één die niet blauw is door de medicatie...
Gisteren nog 10 extra Brigittae toegevoegd, dat kon het aquarium wel hebben. Gelukkig deze keer nog geen witte stippen te zien en binnenkort maar even de CO2 slang vervangen door één die niet blauw is door de medicatie...
Mooie video! Wat heb je precies onder de stenen liggen? En watvoor filterfloss is dat precies? En ten slotte, waar heb je de plantjes vandaan?Taro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:01:
De video van de opzet van mijn aquarium door MJ Aquascaping staat online. Nog steeds erg blij met het resultaat
[YouTube: Aquascape Tutorial: Easy Aquascape For Beginners - ADA 60H Island Style]
Vanwaar de vraag waar de planten vandaan komen? Die zijn overal hetzelfde hoor.Bowen_HAFX schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:32:
[...]
Mooie video! Wat heb je precies onder de stenen liggen? En watvoor filterfloss is dat precies? En ten slotte, waar heb je de plantjes vandaan?
Ik heb 5 weken van tevoren egg crate via Amazon.nl besteld, dat zou binnen 3 dagen binnen zijn, maar, bleek uiteindelijk uit China te komenBowen_HAFX schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:32:
[...]
Mooie video! Wat heb je precies onder de stenen liggen? En watvoor filterfloss is dat precies? En ten slotte, waar heb je de plantjes vandaan?

Die dag maar besloten om de "piepschuim" schalen waar planten die je online bestelt vaak op worden geleverd te gebruiken. De opstaande randen eraf geknipt en onder de stenen geplaatst om te voorkomen dat ze het aquarium zouden beschadigen. Ik hoop wel dat dit geen dode spots in de soil veroorzaakt waar nasty dingen gaan gebeuren, maar zal hopelijk wel meevallen.
De filterfloss is in dit geval van HS Aqua, had ik ooit een paar kg van besteld, daar kan ik nog ongeveer 124 jaar mee voort
De planten heb ik bij o.a. De Maanvis, Aquaplantsonline en Aquarium-planten.com aangeschaft.
Op zich wel, maar er zit toch wel verschil tussende Peer schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:37:
[...]
Vanwaar de vraag waar de planten vandaan komen? Die zijn overal hetzelfde hoor.
Als de planten zijn schoongemaakt en enkele weken/maanden in de bak zitten maakt de oorsprong niet echt meer uit, maar in het beginstadium kan het wel degelijk verschil maken in de overlevingskansen en welke nadelige effecten je evt. ondervindt van een "cadeautje" dat erbij zit in de vorm van ongewenste bezoekers.
Bij de ene leverancier heb ik bij de Anubias tientallen slakkeneieren moeten verwijderen en bij de andere niet. En bij de Red Root Floaters van Aquaplantsonline heb ik mij enkele uren vermaakt met eendenkroos verwijderen. Bij de 1-2 Grow van Tropica variant van de Red Root Floaters had ik dat uiteraard niet, maar het volume is ook een stuk lager en de prijs een stuk hoger. Keuzes
Heb je de bak van T-Infinity gezien? Die "zit" behoorlijk op planten.Taro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:52:
[...]
Op zich wel, maar er zit toch wel verschil tussenUiteraard geldt dat voor de 1-2 Grow serie van Tropica wel, maar van de ene leverancier krijg je emerged en van de andere submerged versies, dus sommige hebben een langere tijd nodig om te wennen aan de omstandigheden onderwater en zullen eerst (deels) verslijmen. Daarnaast levert de ene partij steriele planten en bij de andere leven er slakken tussen, zit er eendenkroos tussen, etc. En ik heb bijv. Bucephalandra ontvangen die in soil en bovenwater was gekweekt, die heeft het erg moeilijk gehad om te overleven (zit ook in een andere bak als backup).
Als de planten zijn schoongemaakt en enkele weken/maanden in de bak zitten maakt de oorsprong niet echt meer uit, maar in het beginstadium kan het wel degelijk verschil maken in de overlevingskansen en welke nadelige effecten je evt. ondervindt van een "cadeautje" dat erbij zit in de vorm van ongewenste bezoekers.
Bij de ene leverancier heb ik bij de Anubias tientallen slakkeneieren moeten verwijderen en bij de andere niet. En bij de Red Root Floaters van Aquaplantsonline heb ik mij enkele uren vermaakt met eendenkroos verwijderen. Bij de 1-2 Grow van Tropica variant van de Red Root Floaters had ik dat uiteraard niet, maar het volume is ook een stuk lager en de prijs een stuk hoger. Keuzes
Jazeker, zag er goed uit alhoewel hij zelf aangaf dat het er weleens beter uit heeft gezienpeppie71 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Heb je de bak van T-Infinity gezien? Die "zit" behoorlijk op planten.
Maar.... Dat invalideert mijn reactie volgens mij niet?
Nee, maar @peppie71 bedoelt waarschijnlijk dat het overkomt alsof je de bakker gaat uitleggen welk meel en welke granen hij het beste kan gebruikenTaro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:24:
[...]
Jazeker, zag er goed uit alhoewel hij zelf aangaf dat het er weleens beter uit heeft gezien
Maar.... Dat invalideert mijn reactie volgens mij niet?
Maar tof dat de video online staat! Ben nu het EK aan het kijken dus reageer ff kort, zal hem zeker nog checken; ben benieuwd.
Mijn Blue Velvet garnalen kweken als een gek, worden er veel te veel. Heb vrijwel geen alg meer, bak draait voor mijn gevoel uitmuntend nu. En een annubias staat in bloei, een mooie kelk
Dat begrijp ik, maar volgens mij gaat het er hier niet om welk meel en welke granen je moet gebruiken, maar bij welke groothandel je ze beter af kunt nemenremzor schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:22:
[...]
Nee, maar @peppie71 bedoelt waarschijnlijk dat het overkomt alsof je de bakker gaat uitleggen welk meel en welke granen hij het beste kan gebruiken
Zowel Anubias als Bucephalandra bloeien regelmatigremzor schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:22:
[...]
En een annubias staat in bloei, een mooie kelkWas een verrassing want wist hier niets van.. extra leuk dus.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rNNejD5bj5l07dDhmBOMxrJo.jpg?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Taro op 11-06-2021 21:28 ]
Haha thanks voor de uitleg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar niet zo mee bezig houd. Voor mij is een plant gewoon een plant, dus submers of emers maakt mij niet uit omdat ik meer de focus op de lange termijn heb liggen en na 2 maanden is er geen enkel verschil meer tussen de planten ongeacht waar je ze koopt.Taro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:25:
[...]
Dat begrijp ik, maar volgens mij gaat het er hier niet om welk meel en welke granen je moet gebruiken, maar bij welke groothandel je ze beter af kunt nemen
[...]
Zowel Anubias als Bucephalandra bloeien regelmatigHad deze dubbele bloeier er onlangs tussen zitten:
[Afbeelding]
Ik koop ook nooit planten in veelvoud, maar gewoon 1 stekje. Een paar maanden later heb ik dan een kilo. Maar dan moet je wel geduld hebben.
Slakken zijn ook van harte welkom bij mij.
Maar ik begrijp dat dit voor jou wat anders ligt. Bij het scapen gaat het vaak om de korte termijn en wil je snel aan de slag en de garantie dat het meteen goed gaat. Het is een andere manier van deze hobby uitvoeren. Niets mis mee.
Wat ik bijvoorbeeld ook vaak zie is dat iedereen graag stekjes wil hebben van iemand met een prachtige bak. Blijkbaar denken mensen dan dat die plant magisch is ofzo, of betoverd
Maar, goed bezig! Ben benieuwd hoe de bak zich gaat ontwikkelen. Wat is eigenlijk je verwachting hoe lang deze bak 'mee gaat' voordat hij weer afgebroken wordt voor de volgende scape? Is dat ook iets waar je van tevoren rekening mee houdt of is het meer van 'we zien wel' ?
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 11-06-2021 21:48 ]
@de Peer
Zo heeft iedereen inderdaad een andere aanvliegroute. En ik vermoed dat men graag stekjes heeft uit mooie bakken omdat de betreffende planten bijv. vrij van algen zijn en er direct goed uitzien. Je koopt ook liever een gewassen dan een vieze auto 
Het advies rondom ADA aquaria is vaak dat je ze na +-6 jaar het beste kunt vervangen omdat de siliconen afdichting dan aan kwaliteit gaat inleveren. De laag met siliconen is erg strak en netjes, maar ook spaarzaam aangebracht. Zal denk ik voor ieder aquarium wel opgaan dat je er niet >10 jaar mee moet doen, waarbij men hier en daar vast wel wat ruimere marges zal aanhouden, helemaal als de kieren/hoeken ook zijn volgesmeerd met siliconen, wat bij ADA dus niet opgaat. En de soil gaat enkele jaren mee, daarna moet je deze vervangen, of na enige tijd al beginnen met het aanvullen dmv root tabs/voedingscapsules. Ik heb bewust voor deze setup gekozen om dan gewoon wat root tabs toe te kunnen voegen in een beperkt gebied.
Ik ben niet iemand die hem max 1-2 jaar gaat houden en dan gaat rescapen. Wel zal ik bijv. kijken waar ik gelukkig en waar ik ongelukkig van word en gaandeweg finetunen. Zo doet de Ludwigia Mini Super Red het perfect en de Pogostemon Erectus een stuk minder, omdat die laatste onder de natuurlijk positie ivm stroming onder de Red Root Floaters zit. Ook de Hydrocotyle Tripartita Japan doet het minder goed door de schaduw van deze drijfplanten. Doel is dat ik gaandeweg het aantal drijfplanten ga verminderen als de stabiliteit verder toeneemt, zodat deze planten het beter gaan doen. Als er dan ineens algen verschijnen, dan plaats ik bijv. de drijfplanten terug, of nieuwe snelgroeiende planten die minder veeleisend zijn (Pogostemon Erectus heeft bijv. best wel wat licht, voeding en CO2 nodig), maar ik zou ze ook graag een keer emerged zien groeien:

Als ik mij ga irriteren aan het hout, of het mos, of het zand, dan verwijder ik dat en vervang ik het door iets anders. Niets is voor de eeuwigheid.
Een rescape zie ik mijzelf dus niet zo snel doen. Focus is nu: 3-6 jaar en vooral kijken of ik de hobby nu weer leuk blijf vinden. Ik ben eerder afgehaakt door het onderhoud en daar heb ik met deze scape rekening mee gehouden: Aquarium staat niet meer bij het raam ivm zonlicht (Had veel last van blauwalg aan de raamkant), een lamp die je kunt instellen met verschillende niveaus (De eerdere Superfish Home 110 had een ingebouwde LED-lamp met geen mogelijkheid tot niveau, etc. dus standaard altijd max geel/wit + max blauw licht, iedere dag weer en dagelijks handmatig verlagen en hoe ga je dan om met bijv. vakanties...), minder soil, minder stemplanten, minder livestock, minder complexe scape, etc.
Zoals ik eerder heb genoemd: Ik wilde voor een ADA 90P of 120P gaan, maar, zo lang de hamster leeft staat die kooi daar en ik wilde eerst klein beginnen en kijken of ik het met deze aanpak wel leuk zou blijven vinden. Als ik het over 3-6 jaar alsnog leuk vind, dan komt er waarschijnlijk een grotere bak
Het advies rondom ADA aquaria is vaak dat je ze na +-6 jaar het beste kunt vervangen omdat de siliconen afdichting dan aan kwaliteit gaat inleveren. De laag met siliconen is erg strak en netjes, maar ook spaarzaam aangebracht. Zal denk ik voor ieder aquarium wel opgaan dat je er niet >10 jaar mee moet doen, waarbij men hier en daar vast wel wat ruimere marges zal aanhouden, helemaal als de kieren/hoeken ook zijn volgesmeerd met siliconen, wat bij ADA dus niet opgaat. En de soil gaat enkele jaren mee, daarna moet je deze vervangen, of na enige tijd al beginnen met het aanvullen dmv root tabs/voedingscapsules. Ik heb bewust voor deze setup gekozen om dan gewoon wat root tabs toe te kunnen voegen in een beperkt gebied.
Ik ben niet iemand die hem max 1-2 jaar gaat houden en dan gaat rescapen. Wel zal ik bijv. kijken waar ik gelukkig en waar ik ongelukkig van word en gaandeweg finetunen. Zo doet de Ludwigia Mini Super Red het perfect en de Pogostemon Erectus een stuk minder, omdat die laatste onder de natuurlijk positie ivm stroming onder de Red Root Floaters zit. Ook de Hydrocotyle Tripartita Japan doet het minder goed door de schaduw van deze drijfplanten. Doel is dat ik gaandeweg het aantal drijfplanten ga verminderen als de stabiliteit verder toeneemt, zodat deze planten het beter gaan doen. Als er dan ineens algen verschijnen, dan plaats ik bijv. de drijfplanten terug, of nieuwe snelgroeiende planten die minder veeleisend zijn (Pogostemon Erectus heeft bijv. best wel wat licht, voeding en CO2 nodig), maar ik zou ze ook graag een keer emerged zien groeien:

Als ik mij ga irriteren aan het hout, of het mos, of het zand, dan verwijder ik dat en vervang ik het door iets anders. Niets is voor de eeuwigheid.
Een rescape zie ik mijzelf dus niet zo snel doen. Focus is nu: 3-6 jaar en vooral kijken of ik de hobby nu weer leuk blijf vinden. Ik ben eerder afgehaakt door het onderhoud en daar heb ik met deze scape rekening mee gehouden: Aquarium staat niet meer bij het raam ivm zonlicht (Had veel last van blauwalg aan de raamkant), een lamp die je kunt instellen met verschillende niveaus (De eerdere Superfish Home 110 had een ingebouwde LED-lamp met geen mogelijkheid tot niveau, etc. dus standaard altijd max geel/wit + max blauw licht, iedere dag weer en dagelijks handmatig verlagen en hoe ga je dan om met bijv. vakanties...), minder soil, minder stemplanten, minder livestock, minder complexe scape, etc.
Zoals ik eerder heb genoemd: Ik wilde voor een ADA 90P of 120P gaan, maar, zo lang de hamster leeft staat die kooi daar en ik wilde eerst klein beginnen en kijken of ik het met deze aanpak wel leuk zou blijven vinden. Als ik het over 3-6 jaar alsnog leuk vind, dan komt er waarschijnlijk een grotere bak
Ik heb de laatste tijd toch veel uitval van mijn groepje neocaridina's. Ik ben op 23 april (na een maand indraaien van mijn aquarium) begonnen met een groep van 12 (van een hobbykweker), waarvan er nu 8 over zijn. De afgelopen dagen zijn er 2 gesneuveld en ik zie bij 1-2 ook uitvalverschijnselen (inactief, grazen niet en lopen af en toe over de bodem heen).
Aan het begin ververste ik nog wekelijks 40-50% van het water, maar kwam achter dat dat eigenlijk voor deze groep veel te veel is, waardoor de waterwaarden ook kunnen schommelen (hierdoor ben ik waarschijnlijk 2 verloren). Dit heb ik nu teruggeschroefd naar rond de 20% om de week.
Ik heb de waterwaarden laten testen (druppeltest) en die lijken in orde. Ammonium en nitriet 0, nitraat ook richting de 0 (mag in principe ook wat hoger zijn) en de pH ligt tegen de 8 aan (wat aan de hoge kant, maar zou nog in de range van de neocaridina's liggen). Vermoedelijk ligt het niet aan deze waarden.
Ik voer de garnalen hoofdzakelijk Shrimp King Complete (2x per week) en brandnetel bladeren (1 per 2 weken). Aan het glas en planten zit (helaas) genoeg bruinalg waar ze ook van kunnen eten. Inmiddels zitten er wel een tal baby garnaaltjes in de bak en dragen 2 vrouwtjes nog eitjes. Geregeld zie ik ook vervellingen in de bak.
Wat ik nog kan bedenken wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn:
Iemand die andere ideeën heeft waar naar ik kan zoeken/wat ik kan proberen?
Edit: Om de post toch iets vrolijker te eindigen, hier een foto van een baby garnaal
Aan het begin ververste ik nog wekelijks 40-50% van het water, maar kwam achter dat dat eigenlijk voor deze groep veel te veel is, waardoor de waterwaarden ook kunnen schommelen (hierdoor ben ik waarschijnlijk 2 verloren). Dit heb ik nu teruggeschroefd naar rond de 20% om de week.
Ik heb de waterwaarden laten testen (druppeltest) en die lijken in orde. Ammonium en nitriet 0, nitraat ook richting de 0 (mag in principe ook wat hoger zijn) en de pH ligt tegen de 8 aan (wat aan de hoge kant, maar zou nog in de range van de neocaridina's liggen). Vermoedelijk ligt het niet aan deze waarden.
Ik voer de garnalen hoofdzakelijk Shrimp King Complete (2x per week) en brandnetel bladeren (1 per 2 weken). Aan het glas en planten zit (helaas) genoeg bruinalg waar ze ook van kunnen eten. Inmiddels zitten er wel een tal baby garnaaltjes in de bak en dragen 2 vrouwtjes nog eitjes. Geregeld zie ik ook vervellingen in de bak.
Wat ik nog kan bedenken wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn:
- Ik zie dat in het zand gasbelletjes onstaan, maar heb ook gelezen dat deze in principe onschadelijk zijn zodra ze loskomen en 'bindt' met zuurstof. Wellicht dat
- Lichte dosering van Profito waar de garnalen toch niet tegen kunnen
- Heel soms voeg ik spirulinapoeder toe, misschien dat deze toch nog additieven bevatten die niet goed zijn voor de garnalen
- Zwakke genen van de neo's
Edit: Om de post toch iets vrolijker te eindigen, hier een foto van een baby garnaal
:strip_exif()/f/image/gRrr7MACFdlBuhMWzlNyrBKk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Amps op 12-06-2021 14:15 ]
Zit er stiekem toch nog wat koper in het water? Koper en garnalen gaan niet samen en testkits hebben standaard geen kopertest aan boord.Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:52:
Ik heb de laatste tijd toch veel uitval van mijn groepje neocaridina's. Ik ben op 23 april (na een maand indraaien van mijn aquarium) begonnen met een groep van 12, waarvan er nu 8 over zijn. De afgelopen dagen zijn er 2 gesneuveld en ik zie bij 1-2 ook uitvalverschijnselen (inactief, grazen niet en lopen af en toe over de bodem heen).
Ik voer de garnalen hoofdzakelijk Shrimp King Complete en brandnetel bladeren. Inmiddels zitten er wel een tal baby garnaaltjes in de bak en dragen 2 vrouwtjes nog eitjes. Geregeld zie ik ook vervellingen in de bak.
Wat ik nog kan bedenken wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn:Het is best frustrerend om (telkens) weer dode garnalen op de bodem te vinden, terwijl ik de oorzaak niet kan vinden. Het neemt het plezier van de hobby wel een beetje weg
- Ik zie dat in het zand gasbelletjes onstaan, maar heb ook gelezen dat deze in principe onschadelijk zijn zodra ze loskomen en 'bindt' met zuurstof. Wellicht dat
- Heel soms voeg ik spirulinapoeder toe, misschien dat deze toch nog additieven bevatten die niet goed zijn voor de garnalen
Hmm... Bedoel je dat er koper afgegeven worden door de leidingen? Ik ga eens kijken hoe/waar ik dit het beste kan (laten) testen.Wildfire schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:00:
[...]
Zit er stiekem toch nog wat koper in het water? Koper en garnalen gaan niet samen en testkits hebben standaard geen kopertest aan boord.
Als je koperen leidingen hebt dan *zou* het kunnen, maar waarschijnlijker is bijna altijd een andere oorzaak als je daadwerkelijker koper in het water hebt. Er zijn gewoon kopertests te koop voor aquariumgebruik.Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:12:
[...]
Hmm... Bedoel je dat er koper afgegeven worden door de leidingen? Ik ga eens kijken hoe/waar ik dit het beste kan (laten) testen.
Het lijkt me sterk dat koper de oorzaak is, maar ja als je zo 1-2-3 geen andere oorzaken hebt kunnen vinden dan kan het misschien toch maar de moeite waard zijn om het uit te sluiten.
Hou er bij medicatie (voor het aquarium) trouwens rekening mee dat sommige geneesmiddelen koperverbindingen bevatten en daarmee dus dodelijk kunnen zijn voor de garnalenpopulatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2021 14:42 ]
Bedankt voor de extra toelichtingWildfire schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:37:
[...]
Als je koperen leidingen hebt dan *zou* het kunnen, maar waarschijnlijker is bijna altijd een andere oorzaak als je daadwerkelijker koper in het water hebt. Er zijn gewoon kopertests te koop voor aquariumgebruik.
Het lijkt me sterk dat koper de oorzaak is, maar ja als je zo 1-2-3 geen andere oorzaken hebt kunnen vinden dan kan het misschien toch maar de moeite waard zijn om het uit te sluiten.
Hou er bij medicatie (voor het aquarium) trouwens rekening mee dat sommige geneesmiddelen koperverbindingen bevatten en daarmee dus dodelijk kunnen zijn voor de garnalenpopulatie.
Waar ik aan zit te denken is dat Profito misschien de boosdoener kan zijn. Ik lees verschillende verhalen erover. Zoals ik het lees, zit er in Profito wel een (lage) concentratie aan metalen.
Profito kan het niet zijn, tenzij je gigantisch overdoseert. Profito wordt door veel mensen gebruikt, waaronder ook veel garnalenhouders. Ik gebruik het zelf ook.Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:45:
[...]
Bedankt voor de extra toelichting![]()
Waar ik aan zit te denken is dat Profito misschien de boosdoener kan zijn. Ik lees verschillende verhalen erover. Zoals ik het lees, zit er in Profito wel een (lage) concentratie aan metalen.
@Amps Zijn er nog andere bewoners, of ben je met deze groep begonnen en heb je verder niets toegevoegd zoals vissen?
Voeg je bijv. ook EasyCarbo toe?
Welke temperatuur heb je ingesteld?
Rond de normale dosering (iets eronder). Zou het ook gek vinden dat het daaraan lag, maar ben beetje door de opties heen.Wildfire schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:50:
[...]
Profito kan het niet zijn, tenzij je gigantisch overdoseert. Profito wordt door veel mensen gebruikt, waaronder ook veel garnalenhouders. Ik gebruik het zelf ook.
Er zitten uitsluitend neo's in (en blijft ook zo). Ik doseer alleen Profito, geen andere goedjes. Het aquarium zit op kamertemperatuur, dat is 25 graden op het moment.Taro schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:08:
@Amps Zijn er nog andere bewoners, of ben je met deze groep begonnen en heb je verder niets toegevoegd zoals vissen?
[ Voor 70% gewijzigd door Amps op 15-06-2021 21:40 ]
@Amps Helder. Heb je aquasoil of zand? Bij garnalen gebruikt men vaak pH verlagende soil, die pH van 8 is mogelijk wel aan de hoge kant.
Verder nog bijv. veel kalkafgevende stenen waardoor bijv. de kH hoog oploopt bij minder waterwissels? En hoe heb je ze geacclimatiseerd?
Grote kans dat je nu de wat zwakkere hebt verloren en de anderen en jongen beter met deze waterwaarden om kunnen gaan, waardoor het uitvalspercentage vanzelf omlaag zal gaan.
Verder nog bijv. veel kalkafgevende stenen waardoor bijv. de kH hoog oploopt bij minder waterwissels? En hoe heb je ze geacclimatiseerd?
Grote kans dat je nu de wat zwakkere hebt verloren en de anderen en jongen beter met deze waterwaarden om kunnen gaan, waardoor het uitvalspercentage vanzelf omlaag zal gaan.
Heb enkel een zandbodem liggen (JBL Sansibar river 0.8mm). Verder in de hardscape een paar stukjes Ardenner breuksteen. Een pH van tegen de 8 is inderdaad wat aan de hoge kant, maar vooral Caridina's hebben baat bij een pH verlagende bodem. Zover ik kan lezen zit het nog in de range van neocaridina's.Taro schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:38:
@Amps Helder. Heb je aquasoil of zand? Bij garnalen gebruikt men vaak pH verlagende soil, die pH van 8 is mogelijk wel aan de hoge kant.
Toen ik de beestjes had, heb ik ze druppelwijs geacclimatiseerd over een periode van 1.5-2 uur. Alleen de waterwissel daarna kan best heftig voor ze zijn geweest (40-50% wissel en gewoon erin gegoten).
Eén van de theorieën die ik heb is inderdaad 'survival of the fittest', maar door de constante uitval baart mij toch zorgen.
Ik kan je alleen zeggen hoe ik het doe. Ik geef ze om de dag eten, zorg in elk geval altijd voor een compleetvoer zoals jij ook geeft. Doe ik dat niet, dan heb ik uitval.Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:52:
Ik heb de laatste tijd toch veel uitval van mijn groepje neocaridina's. Ik ben op 23 april (na een maand indraaien van mijn aquarium) begonnen met een groep van 12 (van een hobbykweker), waarvan er nu 8 over zijn. De afgelopen dagen zijn er 2 gesneuveld en ik zie bij 1-2 ook uitvalverschijnselen (inactief, grazen niet en lopen af en toe over de bodem heen).
Wat ik nog kan bedenken wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn:Het is best frustrerend om (telkens) weer dode garnalen op de bodem te vinden, terwijl ik de oorzaak niet kan vinden. Het neemt het plezier van de hobby wel een beetje weg
Edit: Om de post toch iets vrolijker te eindigen, hier een foto van een baby garnaal![]()
[Afbeelding]
Ik ververs om de twee weken ongeveer 15% van het water, plus dat ik aanvul tot het streepje om het zo maar te zeggen. Met water op kamertemperatuur, de emmer staat dan een uur of drie gewoon in de kamer voor ik het erbij doe.
Ik heb altijd Catappa blad in de bak liggen en 2 keer in de week een garnalen lolly.
Profito konden de mijne niet tegen, een klein beetje zorgde al voor uitval.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Zou goed kunnen dat Profito in mijn groep ook de boosdoener is, hoewel het niet uit mag maken. Ik voer redelijk spaarzaam bij, als ik een klein stukje van de sticks erin gooi, ligt het er na een dag er nog steeds. Ik interpreteer dat als dat de garnalen genoeg te grazen hebben. Misschien dat ik het mis heb.avotar schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:08:
[...]
Ik kan je alleen zeggen hoe ik het doe. Ik geef ze om de dag eten, zorg in elk geval altijd voor een compleetvoer zoals jij ook geeft. Doe ik dat niet, dan heb ik uitval.
Ik ververs om de twee weken ongeveer 15% van het water, plus dat ik aanvul tot het streepje om het zo maar te zeggen. Met water op kamertemperatuur, de emmer staat dan een uur of drie gewoon in de kamer voor ik het erbij doe.
Ik heb altijd Catappa blad in de bak liggen en 2 keer in de week een garnalen lolly.
Profito konden de mijne niet tegen, een klein beetje zorgde al voor uitval.
Op o.a. de oudere Anubias bladeren begint zich nu toch wat bruine alg te vormen. In de vorige bak had ik daarom +-5 Otocinclus. Ik wil daar eigenlijk niet meer aan beginnen, maar de 2 Nerite's zitten nagenoeg alleen op het hout en de 5 Japonica's halen de bruine alg niet weg.
Oto's moet je in wat grotere groepen houden, dus 1 of 2 is geen optie, daarnaast zouden ze waarschijnlijk binnen 1-2 dagen alles al schoongemaakt hebben en moet ik ze daarna gaan bijvoeren en ze zijn nogal kieskeurig. Hillstream loaches vind ik erg leuk, maar passen om verschillende redenen niet.
Pleco's ben ik doorgaans niet zo'n fan van, maar ik kwam o.a. de Gold Spot Dwarf Pleco (Parotocinclus spilosoma) tegen, die max 5 cm groot wordt, bij voorkeur in groepen van minimaal 3. Maar die kan ik zo snel nergens in NL vinden. Die zijn waarschijnlijk wat minder kieskeurig dan Oto's?

Een beetje alg hoort erbij, maar heb het natuurlijk liever niet
Zijn er nog interessante alternatieven voor relatief kleine algeneters?
:strip_exif()/f/image/c4NanT99ypABNtdRff2Sdg0j.jpg?f=fotoalbum_large)
Oto's moet je in wat grotere groepen houden, dus 1 of 2 is geen optie, daarnaast zouden ze waarschijnlijk binnen 1-2 dagen alles al schoongemaakt hebben en moet ik ze daarna gaan bijvoeren en ze zijn nogal kieskeurig. Hillstream loaches vind ik erg leuk, maar passen om verschillende redenen niet.
Pleco's ben ik doorgaans niet zo'n fan van, maar ik kwam o.a. de Gold Spot Dwarf Pleco (Parotocinclus spilosoma) tegen, die max 5 cm groot wordt, bij voorkeur in groepen van minimaal 3. Maar die kan ik zo snel nergens in NL vinden. Die zijn waarschijnlijk wat minder kieskeurig dan Oto's?
Een beetje alg hoort erbij, maar heb het natuurlijk liever niet
Zijn er nog interessante alternatieven voor relatief kleine algeneters?
:strip_exif()/f/image/c4NanT99ypABNtdRff2Sdg0j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c1pfUXESt24BTr825DCW0Fel.jpg?f=fotoalbum_large)
Neo Caridina's?
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
@avotar Ik heb altijd begrepen dat een Amano/Japonica daar beter in is dan bijv. de kleinere cherry garnalen, vandaar dat ik er daar 5 van in heb zitten. Al maakt het aantal misschien ook wel erg uit. In mijn vorige bak had ik veel neo caridina's, maar daar werd de bruinalg niet minder van.
Ik vind 5 Japonica's genoeg, die kweken tenminste ook niet, ik wil alle populaties een beetje onder controle houden. Vandaar de keuze voor Nerite's en Japonica's, beide vermeerderen zich niet in zoet water.
1 Otocinclus zou de bak in 1-2 dagen wel schoon hebben, maarja, daar sta ik niet achter. Al ken ik wel genoeg mensen die bijv. 1-2 Oto's in een bak hebben zitten en die het op zich goed doen en bijv. niet schrikkerig zijn.
Ik vind 5 Japonica's genoeg, die kweken tenminste ook niet, ik wil alle populaties een beetje onder controle houden. Vandaar de keuze voor Nerite's en Japonica's, beide vermeerderen zich niet in zoet water.
1 Otocinclus zou de bak in 1-2 dagen wel schoon hebben, maarja, daar sta ik niet achter. Al ken ik wel genoeg mensen die bijv. 1-2 Oto's in een bak hebben zitten en die het op zich goed doen en bijv. niet schrikkerig zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 15-06-2021 21:09 ]
Ik vind de neocaridina's ook niet echt goed schoonmaken. Ze helpen wel een beetje (als ze er zin in hebben), maar ze ruimen lang niet alles op.Taro schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:09:
@avotar Ik heb altijd begrepen dat een Amano/Japonica daar beter in is dan bijv. de kleinere cherry garnalen, vandaar dat ik er daar 5 van in heb zitten. Al maakt het aantal misschien ook wel erg uit. In mijn vorige bak had ik veel neo caridina's, maar daar werd de bruinalg niet minder van.
Helaas is vandaag weer een garnaal gaan hemelen. Ben iets verder in de zoektocht gekomen naar een mogelijke oorzaak.Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:52:
Edit: Om de post toch iets vrolijker te eindigen, hier een foto van een baby garnaal![]()
[Afbeelding]
1. Temperatuur zit wat aan de hoge kant. Het water was iets onder de 26 graden, terwijl de neo's liever rond de 20-22 zitten. Hoewel 26 graden nog niet echt in de 'rode zone' zitten, lijkt me niet dat dit de hoofdoorzaak is.
2. Er zijn toch metalen terecht gekomen in het water. Tijdens de waterwissels breng ik het water op temperatuur met warm kraanwater. Aangezien het water dan door de cv ketel gaat, zou het kunnen dat hierdoor metalen (oplossen en) in het water terecht komt. Ik gebruik zelf geen waterverbeteraars. De kans is denk ik alsnog klein dat dit het alleen heeft veroorzaakt, maar vind het op zich wel een plausibele theorie.
Om de temperatuur lager te krijgen, heb ik mijn afdekplaat eraf gehaald en de filter uitstroom iets hoger gezet. Ik heb het vermoeden dat de Aqua pat mini wat warmte afgeeft aan het water.
Ik overweeg om bij elke waterwissel uit voorzorg een waterverbeteraar toe te voegen. Dan kunnen we dit in ieder geval uitsluiten.
[ Voor 11% gewijzigd door Amps op 15-06-2021 21:40 ]
Woon je in Nederland, dan is het enige wat beter wordt van waterverbeteraar de kassa van de verkoper. Niet nodig, niet doen. Metalen in je water door de ketel? Lijkt me heel sterk. En die temperatuur, tsja, hier zit het nano garnalenbakje op zolder de afgelopen periode tussen de 26 en 28 graden (normaliter 22) en er is er nog niet eentje omgevallen. Tuurlijk moet dit niet te lang duren, zit ik er bovenop en ververs ik wat vaker, maar massaal omvallen bij 26 graden zou m.i. niet nodig hoeven zijn.
Edit, waterwaarden had je al gepost. Mis alleen de hardheid nog.
Die belletjes uit je bodem, weet je zeker dat dat geen rot is?
Die belletjes uit je bodem, weet je zeker dat dat geen rot is?
[ Voor 112% gewijzigd door JME op 16-06-2021 09:02 ]
@JME Yep, Nederlands kraanwater. Ik ben een beetje door mijn opties heen, metalen in het water zou een mogelijke verklaring zijn (in theorie dan).
Hardheid was inderdaad niet gemeten. Relateert dit ook met het verschalen vsn de garnaaltjes? Ik vind in ieder geval geregeld vervellingen terug in de bak.
Qua bodem zou het kunnen dat er deeltjes in het zand blijft zitten waar geen zuurstof bij komt (heb een bodem met korrelgrootte 0,8mm). Als er echt een vorm van bodemrot zijn, zou je dat niet in de ammonium meting zien? Ik heb ook gelezen dat deze belletjes, zodra ze in contact komen met zuurstof, meteen aan bindt en onschadelijk wordt.
Edit: Weer eentje gesneuveld… Gaat hard zo
Hardheid was inderdaad niet gemeten. Relateert dit ook met het verschalen vsn de garnaaltjes? Ik vind in ieder geval geregeld vervellingen terug in de bak.
Qua bodem zou het kunnen dat er deeltjes in het zand blijft zitten waar geen zuurstof bij komt (heb een bodem met korrelgrootte 0,8mm). Als er echt een vorm van bodemrot zijn, zou je dat niet in de ammonium meting zien? Ik heb ook gelezen dat deze belletjes, zodra ze in contact komen met zuurstof, meteen aan bindt en onschadelijk wordt.
Edit: Weer eentje gesneuveld… Gaat hard zo

[ Voor 3% gewijzigd door Amps op 16-06-2021 12:47 ]
Dan ben ik ook door mijn opties heen. Soms wil iets gewoon niet.
Ik zou dit interpreteren als teveel voer, niet als spaarzaam. Eigenlijk altijd als er bij mij een Neocaridina omvalt dan is dat nadat ik teveel gevoerd heb. Zo lang er ook maar iets van prut in je aquarium ligt gaan ze niet verhongeren.Amps schreef op maandag 14 juni 2021 @ 20:19:
[...]
Zou goed kunnen dat Profito in mijn groep ook de boosdoener is, hoewel het niet uit mag maken. Ik voer redelijk spaarzaam bij, als ik een klein stukje van de sticks erin gooi, ligt het er na een dag er nog steeds. Ik interpreteer dat als dat de garnalen genoeg te grazen hebben. Misschien dat ik het mis heb.
Houd er rekening mee dat ze biofilm eten en niet zozeer alg.Amps schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:34:
[...]
Ik vind de neocaridina's ook niet echt goed schoonmaken. Ze helpen wel een beetje (als ze er zin in hebben), maar ze ruimen lang niet alles op.
Of een uurtje van tevoren koud water tappen en dat even op kamer temperatuur laten komen.[...]
2. Er zijn toch metalen terecht gekomen in het water. Tijdens de waterwissels breng ik het water op temperatuur met warm kraanwater. Aangezien het water dan door de cv ketel gaat, zou het kunnen dat hierdoor metalen (oplossen en) in het water terecht komt. Ik gebruik zelf geen waterverbeteraars. De kans is denk ik alsnog klein dat dit het alleen heeft veroorzaakt, maar vind het op zich wel een plausibele theorie.
Om de temperatuur lager te krijgen, heb ik mijn afdekplaat eraf gehaald en de filter uitstroom iets hoger gezet. Ik heb het vermoeden dat de Aqua pat mini wat warmte afgeeft aan het water.
Ik overweeg om bij elke waterwissel uit voorzorg een waterverbeteraar toe te voegen. Dan kunnen we dit in ieder geval uitsluiten.
[ Voor 47% gewijzigd door Pierz op 16-06-2021 15:19 ]
Vervelend @Amps! Heb zo ook geen idee hoe het komt, lees niets geks in je verhaal.
Ik voer mijn garnalen eigenlijk geen specifiek voer voor garnalen. Ze eten gewoon 'met de pot mee'. Heb wel een potje met wat korrels enzo voor garnalen, maar die geef ik zelden.
Ik voer wel afwisselend, zowel tabletten (voor de cory's / Oto's die er trek in hebben), als diepvriesvoer 1-2x per week, vlokvoer en micro pallets. Ik heb Japonica's en Neocaridina's, nog nooit één dood gegaan gelukkig. De neocaridina's kweken zelfs als een gek, bizar. Ga er binnenkort maar wat wegdoen denk ik en sluit ook niet uit dat er bij een waterwissel wat meegezogen worden (die newborns zijn zo klein als een speldenknop).
Ik voer mijn garnalen eigenlijk geen specifiek voer voor garnalen. Ze eten gewoon 'met de pot mee'. Heb wel een potje met wat korrels enzo voor garnalen, maar die geef ik zelden.
Ik voer wel afwisselend, zowel tabletten (voor de cory's / Oto's die er trek in hebben), als diepvriesvoer 1-2x per week, vlokvoer en micro pallets. Ik heb Japonica's en Neocaridina's, nog nooit één dood gegaan gelukkig. De neocaridina's kweken zelfs als een gek, bizar. Ga er binnenkort maar wat wegdoen denk ik en sluit ook niet uit dat er bij een waterwissel wat meegezogen worden (die newborns zijn zo klein als een speldenknop).
Er wordt van veel vissen gezegd dat je ze in groepen moet houden maar ik vraag me af of daarbij de mening van de vis zelf wel eens gevraagd is. Veel vissen scholen samen in groepen uit veiligheid. Is dat niet nodig dan doen ze het vaak ook niet. Mijn bijltjes zitten door de hele bak (territoriaal als een dolle) totdat ik bezig ga, dan zijn het dikke vrienden. Idem bij de rouwrio's die ik vroeger gehad heb (en vele andere vissen). Ik heb momenteel nog 4 oto's (waren er 2-3 jaar geleden 6) en die trekken alleen samen op als ik, ook hier weer, bezig ga in de bak. Alle andere momenten gaan ze hun eigen gangetje.Taro schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:09:
Oto's moet je in wat grotere groepen houden, dus 1 of 2 is geen optie, daarnaast zouden ze waarschijnlijk binnen 1-2 dagen alles al schoongemaakt hebben en moet ik ze daarna gaan bijvoeren en ze zijn nogal kieskeurig.
Dus "moet" je een groep oto's hebben voor hun eigen welzijn? Ik vraag het me af. Voor het welzijn van de winkelier zal het prima zijn, volgens de papagaaipraters zal het een must zijn. Maar in alle realiteit? Ik vraag het me af.
En oto's kieskeurig qua eten? Bij mij krijgen ze letterlijk niets speciaals en redden zich daarmee prima. Af en toe doe ik gek en krijgen ze een stukje komkommer. Daarnaast zullen ze wel eens een vlokje spirulina meesnoepen (hoewel ik het nooit zie). Aan een bodempilletje zie ik ze nooit (meer) knabbelen (vroeger wel, toen ze nog moesten concurreren met 1000+ garnalen).
Doordat de meeste oto's wildvang zijn zul je wel wat geluk moeten hebben. Maar heb je dat geluk dan zijn het zo ongeveer de meest nuttige minst lastige visjes die je kunt hebben (ook als je er maar een stuk of 2-3 hebt).
André Huisman (www.new-line.nl)
Ach, als je garnalen hebt en bang bent dat je installatie koper afgeeft (want da's inderdaad aardig giftig voor die beestjes) dan is zo'n waterconditioner natuurlijk nooit weg. Baat niet schaadt niet. Sowieso wil je bij sterfte simpele zaken zoveel mogelijk uitsluiten voordat je begint met drastische dingen als medicijnen.JME schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:14:
Woon je in Nederland, dan is het enige wat beter wordt van waterverbeteraar de kassa van de verkoper. Niet nodig, niet doen. Metalen in je water door de ketel? Lijkt me heel sterk.
<<<<
Wees ook heel voorzichtig met nieuwe planten. Die zitten vaak vol met koperhoudend anti slakkenmiddel (wederom puur gif voor veel garnalen).
[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 16-06-2021 16:19 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
@remzor als je er binnenkort wat kwijt wil. Ik zoek nog een opruimploeg voor mijn kweekbakje. Maar wil hem binnenkort eerst even opnieuw opstarten, er zit helaas hydra in.
Bedankt voor het meedenken, super! Ook @ de rest natuurlijkJME schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:44:
Dan ben ik ook door mijn opties heen. Soms wil iets gewoon niet.
Ik vind het moeilijk in te schatten of ze genoeg eten te hebben. Ik vis in ieder geval de resten de volgende dag er weer uit.Pierz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:14:
[...]
Ik zou dit interpreteren als teveel voer, niet als spaarzaam. Eigenlijk altijd als er bij mij een Neocaridina omvalt dan is dat nadat ik teveel gevoerd heb. Zo lang er ook maar iets van prut in je aquarium ligt gaan ze niet verhongeren.
Ik heb een uitsluitend garnalenbak, dus geen voedselresten van andere bewoners. Intussen is volgens mij vrouwtje 3 bevallen. Ik zie als ik het goed heb weer een stelletje ‘eerste dags’ garnaaltjes in de bak. De vraag is natuurlijk of zij het zullen overleven…remzor schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:39:
Vervelend @Amps! Heb zo ook geen idee hoe het komt, lees niets geks in je verhaal.
Ben idd geneigd om uit voorzorg een water conditioner te halen. Ik ben inderdaad voorzichtig omgegaan met het introduceren van nieuwe planten. Ik heb ze een week in quarantaine gezet met dagelijkse water verversing. Er was al uitval voor deze verandering. Mocht er wel gif restanten zijn, vallen ze volgens mij bij bosjes om.HuismAndré schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:16:
[...]
Ach, als je garnalen hebt en bang bent dat je installatie koper afgeeft (want da's inderdaad aardig giftig voor die beestjes) dan is zo'n waterconditioner natuurlijk nooit weg. Baat niet schaadt niet. Sowieso wil je bij sterfte simpele zaken zoveel mogelijk uitsluiten voordat je begint met drastische dingen als medicijnen.
<<<<
Wees ook heel voorzichtig met nieuwe planten. Die zitten vaak vol met koperhoudend anti slakkenmiddel (wederom puur gif voor veel garnalen).
Super frustrerend dit… De lol is er ook een klein beetje van af. Hopelijk zal de “groep” aansterken met de nieuwe baby’s.
@Iris1234 Prima, houd ik in gedachten.
@HuismAndré Hier dezelfde ervaring. De oto’s doen het alle 8 perfect en scholen nauwelijks samen. Net na introductie wel wat, nu gaan ze lekker hun gang. Top schoonmaakploeg en leuke visjes imho.
Ik heb geen echte predators en met name klein grut. Mijn grootste vissen zijn mijn 2 dwerg gourami’s, maar die laten ook alles en iedereen met rust
@HuismAndré Hier dezelfde ervaring. De oto’s doen het alle 8 perfect en scholen nauwelijks samen. Net na introductie wel wat, nu gaan ze lekker hun gang. Top schoonmaakploeg en leuke visjes imho.
Ik heb geen echte predators en met name klein grut. Mijn grootste vissen zijn mijn 2 dwerg gourami’s, maar die laten ook alles en iedereen met rust
Mijn oto's (8stuks) hangen overdag vaak achterin de bak, vaak individueel. 's Avonds gaan ze een half uur voordat het ligt uit gaat met zijn allen bij elkaar op de voorruit hangen. Hier blijven ze sowieso nog een uur hangen en verplaatsen zich soms wat. Dit ritueel gebeurt elke avond op dezelfde manier op globaal dezelfde tijd. Scheelt vaak echt maar een paar minuten. Ik heb daarom wel het idee dat ze gebaat zijn bij grotere aantallen. Volgens mij las ik ergens dat het ook dieren zijn die actiever worden in het schemer/donker.
Elke dag weer een nieuwe ingeving: Ik vertrouw de ammonium meting van de winkel niet echt… Heb voor de zekerheid een ammonium druppel test besteld zodat ik het zelf in de gaten kan houden. Ik merk dat mijn vallisneria verslijmd, weet niet hoeveel ammonium dat veroorzaakt, maar het kan een bron zijn.
Als de bacteriecultuur nog niet optimaal is, kan dat niet snel verwerkt worden.
Wordt vervolgd..
Wordt vervolgd..
Had je dan beter niet gewoon een testkoffertje kunnen bestellen zodat je de belangrijkste waterwaardes zelf kunt meten? Ipv enkel een ammoniumtest.Amps schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:56:
Elke dag weer een nieuwe ingeving: Ik vertrouw de ammonium meting van de winkel niet echt… Heb voor de zekerheid een ammonium druppel test besteld zodat ik het zelf in de gaten kan houden. Ik merk dat mijn vallisneria verslijmd, weet niet hoeveel ammonium dat veroorzaakt, maar het kan een bron zijn.
Wordt vervolgd..
Was misschien handiger zijn geweest idd. Ik heb al een nitriet druppeltest liggen, vandaar. Wilde sowieso bij die shop al wat anders bestellen, dus was deels ook impuls.Wildfire schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:59:
[...]
Had je dan beter niet gewoon een testkoffertje kunnen bestellen zodat je de belangrijkste waterwaardes zelf kunt meten? Ipv enkel een ammoniumtest.
Watvoor testkoffer zou je aanraden als ik het vragen mag? Staat nog op mijn 'to have' lijstjeWildfire schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:59:
[...]
Had je dan beter niet gewoon een testkoffertje kunnen bestellen zodat je de belangrijkste waterwaardes zelf kunt meten? Ipv enkel een ammoniumtest.
Vandaag weer wat nieuws geprobeerd: oppervlakte beweging vegroot door de outflow meer naar de oppervlakte te brengen. Ik heb in het verleden gezien dat sommige garnalen op de powerhead gingen zitten aan de oppervlakte. Kan een teken zijn van zuurstof tekort. De kaamlaag zal ook niet helpen met het uitwisselen van gassen. Niet geschoten is altijd mis...
Ik gebruik zelf een testkoffer van Colombo, deze bevat testen voor pH, GH, KH, NO2, NO3, NH3 en PO4.Bowen_HAFX schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 07:35:
[...]
Watvoor testkoffer zou je aanraden als ik het vragen mag? Staat nog op mijn 'to have' lijstje
Als je iets uitgebreider wilt en ook ijzer en koper wilt kunnen testen, dan kan deze testkoffer van Sera uitkomst bieden. Is wel meteen twee tientjes duurder.
Ik heb er zelf nog los ooit een CO2 test gekocht en een O2 test.
[ Voor 41% gewijzigd door Wildfire op 17-06-2021 10:27 ]
Dat zal zeker wel wat helpen. Vooral om de kaamlaag weg te krijgen.Amps schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:27:
Vandaag weer wat nieuws geprobeerd: oppervlakte beweging vegroot door de outflow meer naar de oppervlakte te brengen. Ik heb in het verleden gezien dat sommige garnalen op de powerhead gingen zitten aan de oppervlakte. Kan een teken zijn van zuurstof tekort. De kaamlaag zal ook niet helpen met het uitwisselen van gassen. Niet geschoten is altijd mis...
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
@Amps ik lees opeens nieuwe dingen: bacteriecultuur mogelijk niet op orde, aanwezigheid kaamlaag. Hoe lang heeft je aquarium leeg staan indraaien voordat je je garnalen toevoegde? Of iets korter door de bocht: heb je niet gewoon een instabiele opstartbak?
Komen er nu lijken uit de kast?JME schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:01:
@Amps ik lees opeens nieuwe dingen: bacteriecultuur mogelijk niet op orde, aanwezigheid kaamlaag. Hoe lang heeft je aquarium leeg staan indraaien voordat je je garnalen toevoegde? Of iets korter door de bocht: heb je niet gewoon een instabiele opstartbak?
Uitvalverschijnselen kreeg ik na een maand ongeveer, en de laatste druppeltest uit de winkel waren Nitriet, Nitraat en Ammonium "goed" (0, ≈ 0, 0 respectievelijk).
Tussendoor ook hardscape deels gewijzigd (andere stenen), wat ook mineralen af zouden kunnen geven.
Classificeert dit als een "instabiele opstartbak"?
Tijdens de opstartfase had je eigenlijk al regelmatig moeten meten, mèt een druppeltest eigenlijk. Als het opstarten goed gaat dan moet je een nitrietpiek hebben gehad. Als je eigenlijk hooguit maar een klein beetje nitriet hebt gemeten, dan is je bak niet goed opgestart. En dan heb je een goede kans dat juist dààr je probleem zit.
Tsja, zie @Wildfire hierboven. Zou kunnen.Amps schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:41:
Classificeert dit als een "instabiele opstartbak"?
Als je 0 nitraat meet klopt er inderdaad iets niet. In een goed opgestart aquarium is altijd wel een (lage) hoeveelheid nitraat aanwezig. Helemaal 0 kan eigenlijk niet.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van een druppeltest met een testkoffer, waarmee je de belangrijkste waardes eens goed meet. Ik denk dat daar dan wel dingen uit naar voren komen.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van een druppeltest met een testkoffer, waarmee je de belangrijkste waardes eens goed meet. Ik denk dat daar dan wel dingen uit naar voren komen.
De genoemde waarden waren vorige week met een druppeltest gemeten in de winkel. Tijdens de opstart de nitriet druppeltesten ook om de paar dagen gedaan. Na de periode van een maand indraaien, waren de meting in de winkel met een test strip.Wildfire schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 19:52:
Als je 0 nitraat meet klopt er inderdaad iets niet. In een goed opgestart aquarium is altijd wel een (lage) hoeveelheid nitraat aanwezig. Helemaal 0 kan eigenlijk niet.
Tussentijds, nadat de bewoners in zijn geweest ook geen nitriet gemeten met de druppel test. Wellicht dat het al bij Ammonium > Nitriet mis ging, maar "gelukkig" dat er bij druppeltest bij de winkel er geen positieve meting uit is gekomen.
Morgen krijg ik de ammonium druppeltest binnen, dus kan ik dat ook in de gaten houden.
@HuismAndré Thx. Ik zou natuurlijk ook met 2 stuks kunnen beginnen en zo nu en dan een algenwafer of komkommer toevoegen. Zie ik dat ze niet op hun gemak zijn, dan kijk ik wel of ik er meer toevoeg, of evt. een nieuw baasje ga zoeken.
@Amps hoe lang staat je aquarium ongeveer?
Ik merk dat als ik een nieuw aquarium start het vaak toch wel een paar maanden tot een half jaar duurt voordat het echt stabiel is. Dat merk ik dan bijvoorbeeld doordat de kaamlaag weg gaat (daar heb ik vaak last van de eerste maanden), alle soorten alg ongeveer langs zijn gekomen en weer weggetrokken, de planten goed groeien. Ter vergelijking, mijn aquarium staat nu sinds februari en ik vind het nog niet super stabiel. Ik heb nog steeds soms een kaamlaag en er is een plant aan het verslijmen.
Daarnaast valt me op dat je zegt veel last te hebben van bruinalg. Bruinalg ontstaat vaak als er veel Ammonia of Silica in het water zit. Of bij het opstarten van het aquarium.
Ik merk dat als ik een nieuw aquarium start het vaak toch wel een paar maanden tot een half jaar duurt voordat het echt stabiel is. Dat merk ik dan bijvoorbeeld doordat de kaamlaag weg gaat (daar heb ik vaak last van de eerste maanden), alle soorten alg ongeveer langs zijn gekomen en weer weggetrokken, de planten goed groeien. Ter vergelijking, mijn aquarium staat nu sinds februari en ik vind het nog niet super stabiel. Ik heb nog steeds soms een kaamlaag en er is een plant aan het verslijmen.
Daarnaast valt me op dat je zegt veel last te hebben van bruinalg. Bruinalg ontstaat vaak als er veel Ammonia of Silica in het water zit. Of bij het opstarten van het aquarium.
@Iris1234 Vanaf 18 maart draait hij en 23 april gingen de bewoners erin. Relatief nieuw dus. Heb inderdaad gelezen dat het redelijk veel voorkomt bij opstart door silicaten komt. Dat het door ammonium zou komen is mij nieuw.
Vandaag een gedeeltelijke waterwissel gedaan van mijn hoofdaquarium (Juwel Rio LED 125 met Helialux verlichting). De watertemperatuur begon toch aardig op te kruipen en dan hield ik er toch al rekening mee door de kleppen open te laten staan en de verlichting een stuk lager te hebben staan.
Toch handig dat je zo het water gedeeltelijk ververst en meteen de temperatuur wat omlaag kunt brengen.
Ook maar meteen een gedeeltelijke waterwissel gedaan bij mijn 2e aquarium (Fluval Flex 34L). En bij beide meteen een paar nieuwe plantjes geplaatst, is ook weer goed voor de zuurstofproductie.
Ik moet wel zeggen, die Helialux verlichting is niet goedkoop maar het is wel super om te hebben. Uitstekend te programmeren en het is erg mooi om het 's ochtends de gesimuleerde zonsopgang te zien en 's avonds de gesimuleerde zonsondergang.
Bedacht me zojuist dat ik nog een aquariumventilator had liggen, dus die zojuist gauw op de rand gemonteerd zodat er een lekkere luchtstroom over het wateroppervlak is wat weer helpt door extra verdamping. Extra verdamping = extra afkoeling.
Toch handig dat je zo het water gedeeltelijk ververst en meteen de temperatuur wat omlaag kunt brengen.
Ook maar meteen een gedeeltelijke waterwissel gedaan bij mijn 2e aquarium (Fluval Flex 34L). En bij beide meteen een paar nieuwe plantjes geplaatst, is ook weer goed voor de zuurstofproductie.
Ik moet wel zeggen, die Helialux verlichting is niet goedkoop maar het is wel super om te hebben. Uitstekend te programmeren en het is erg mooi om het 's ochtends de gesimuleerde zonsopgang te zien en 's avonds de gesimuleerde zonsondergang.
Bedacht me zojuist dat ik nog een aquariumventilator had liggen, dus die zojuist gauw op de rand gemonteerd zodat er een lekkere luchtstroom over het wateroppervlak is wat weer helpt door extra verdamping. Extra verdamping = extra afkoeling.
[ Voor 29% gewijzigd door Wildfire op 17-06-2021 21:29 ]
Afgelopen weekend is de float insert cover voor de Eheim 350 Skimmer binnengekomen, zodat daar geen vissen meer in kunnen verdwijnen. Was al een tijdje op zoek naar een oplossing, maar Google toonde alleen alternatieve opzetstukken via Ebay, totdat ik deze originele van Eheim tegenkwam. Die zouden ze wat mij betreft standaard mee moeten leveren. Heb er gelukkig 2 kunnen redden, maar las in de reviews dat veel mensen er vissen en garnalen door zijn verloren... Slechte zaak.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQeUlo2Y1S9OIGKbhizoTXlo.jpg?f=user_large)
@Wildfire Ik heb de heater op 24,5 staan en het aquarium is vandaag niet boven de 25,3 gekomen. Wel benieuwd welke temperatuur jouw aquariums hebben bereikt? Of heb je ze standaard lager staan? Hier zijn wel bewust de hele dag de gordijnen dicht geweest (toch niemand thuis), om het binnen sowieso aangenaam te houden.
Morgen komt de JBL Protemp cooler x300 Gen 2 met JBL Coolcontrol binnen, die ga ik zo instellen dat hij boven de 26 graden automatisch gaat koelen. Voor het vorige aquarium had ik dit als Tweaker zijnde custom gemaakt
:
:strip_exif()/f/image/031fTnu6xhKTum6HFrCPHPgr.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQeUlo2Y1S9OIGKbhizoTXlo.jpg?f=user_large)
@Wildfire Ik heb de heater op 24,5 staan en het aquarium is vandaag niet boven de 25,3 gekomen. Wel benieuwd welke temperatuur jouw aquariums hebben bereikt? Of heb je ze standaard lager staan? Hier zijn wel bewust de hele dag de gordijnen dicht geweest (toch niemand thuis), om het binnen sowieso aangenaam te houden.
Morgen komt de JBL Protemp cooler x300 Gen 2 met JBL Coolcontrol binnen, die ga ik zo instellen dat hij boven de 26 graden automatisch gaat koelen. Voor het vorige aquarium had ik dit als Tweaker zijnde custom gemaakt
:strip_exif()/f/image/031fTnu6xhKTum6HFrCPHPgr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e2LB5wR9tcSNO7Da0he9DuRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 17-06-2021 21:58 ]
Die staat ook wel hoog op mijn verlanglijstje voor de RIO 125. Ik vind het bedrag alleen zo hoog als je kijkt naar de totale kosten voor het aquarium. Wie weet, als ik het rond de kerst nog wil dat ik mijzelf een cadeautje geef.Wildfire schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:26:
Vandaag een gedeeltelijke waterwissel gedaan van mijn hoofdaquarium (Juwel Rio LED 125 met Helialux verlichting). De watertemperatuur begon toch aardig op te kruipen en dan hield ik er toch al rekening mee door de kleppen open te laten staan en de verlichting een stuk lager te hebben staan.
Ik deed net een mooie ontdekking. In mijn kweekbakje (oude aqua40) heb ik helaas een paar weken geleden hydra ontdekt. Niet fijn als je kleine visjes probeert groot te brengen. In mijn hoofdaquarium zie ik heel soms een hydra zitten op het glas, maar ze zijn ook altijd weer snel verdwenen. Ik weet nu waarom. Toen ik naar het kweekbakje aan het kijken was zag ik het grootste visje (ongeveer 2 cm nu) vrij agressief aan een hydra happen en voor zover ik zag ook opeten. Ik wist niet dat ze dit deden, en al helemaal niet terwijl ze zelf nog vrij klein zijn.
De kleintjes eten overigens echt bergen voedsel, ik voer ze nu een stuk of 6 keer per dag, wisselend artemia nauplien en fijngemalen vlokken. Daardoor moet ik ook regelmatig het water verversen (elke dag een liter of 4). Ik vraag me af hoe mensen dit doen met bijvoorbeeld maanvissen. Die schijn je als jong visje helemaal regelmatig te moeten voeren, dat is toch niet te doen buiten het thuiswerktijdperk.
De kleintjes eten overigens echt bergen voedsel, ik voer ze nu een stuk of 6 keer per dag, wisselend artemia nauplien en fijngemalen vlokken. Daardoor moet ik ook regelmatig het water verversen (elke dag een liter of 4). Ik vraag me af hoe mensen dit doen met bijvoorbeeld maanvissen. Die schijn je als jong visje helemaal regelmatig te moeten voeren, dat is toch niet te doen buiten het thuiswerktijdperk.
[ Voor 4% gewijzigd door Iris1234 op 17-06-2021 22:14 ]
Iets soortgelijks had ik met mijn Juwel Rio, het ingebouwde filterhuis heeft openingen die dusdanig groot zijn dat kleine visjes, slakken en garnalen er zo doorheen passen. Blijkbaar heeft Juwel zich dat uiteindelijk ook beseft omdat er tegenwoordig opzetstukjes voor te verkrijgen zijn:Taro schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:51:
Afgelopen weekend is de float insert cover voor de Eheim 350 Skimmer binnengekomen, zodat daar geen vissen meer in kunnen verdwijnen. Was al een tijdje op zoek naar een oplossing, maar Google toonde alleen alternatieve opzetstukken via Ebay, totdat ik deze originele van Eheim tegenkwam. Die zouden ze wat mij betreft standaard mee moeten leveren. Heb er gelukkig 2 kunnen redden, maar las in de reviews dat veel mensen er vissen en garnalen door zijn verloren... Slechte zaak.

Juwel FilterGrid. Heb ik dus onlangs aangeschaft en gemonteerd -- weet ik zeker dat er niets meer in het filterhuis terecht kan komen behalve het water zelf.
Ik heb de standaard aanwezige verwarming van de Juwel Rio een tijd terug gewoon uit het stopcontact getrokken. Er zit wel een temperatuursinstelling op (die had ik volgens mij op 24 graden staan) maar ja, in de zomer is dat hele ding niet nodig.@Wildfire Ik heb de heater op 24,5 staan en het aquarium is vandaag niet boven de 25,3 gekomen. Wel benieuwd welke temperatuur jouw aquariums hebben bereikt? Of heb je ze standaard lager staan? Hier zijn wel bewust de hele dag de gordijnen dicht geweest (toch niemand thuis), om het binnen sowieso aangenaam te houden.
In mijn huiskamer is het volgens de thermostaat nu 27,5 graden, mijn Juwel Rio heeft nu een watertemperatuur van 25 graden (dat is dus na de waterwissel van vanmiddag en met nu een cooler op het wateroppervlak gericht). Mijn Fluval Flex kan ik niet koelen, dan zou ik de kap van het aquarium af moeten halen en gezien de waterstand in dit aquarium aardig hoog kan zijn (en ook is) zou zonder kap een visje bij wijze van spreke bijna over de rand heen kunnen zwemmen
- De Fluval is trouwens 29 graden zie ik nu! Wow, en dat is nog met een waterwissel vanmiddag... Hier moet ik echt gaan ingrijpen, er zitten pareldanio's in en dan is deze temperatuur te hoog!
Gelukkig bedenk ik me nu dat ik de Fluval Flex afzonderlijke filtercompartimenten aan de achterzijde heeft en dat ik daar gewoon ijsklontjes in kan doen, kunnen de vissen dan niet mee in aanraking komen. Alleen zijn de ijsklontjes op. Meteen de vriezer aan de gang gezet, morgenochtend een paar ijsklontjes er in doen en dan verspreid over de dag dat volhouden. Misschien als het al genoeg bevroren is er al iets in doen voordat ik te bed ga.
[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 17-06-2021 22:39 ]
Ik heb de airco zo afgesteld dat hij het aquarium tussen de 27 en 28 graden houdt. Ik heb 300W LED verlichting erboven dus dat warmt de bak toch aardig op aangezien ik een dichte lichtkap heb. Gelukkig kan het dus nooit te heet worden dankzij de airco.
Problemen met de skimmer zijn ook te voorkomen door een tijdschakelaar te gebruiken en elke 2 uur hem even 5 minuten uit te laten gaan. Dan kan de eventuele garnaal of vis die er in gevallen is er weer uit zwemmen of klimmen. Maar zo'n opzetstukje werkt ook natuurlijk. Mensen met 3d printer kunnen die ook makkelijk zelf even printen.
Problemen met de skimmer zijn ook te voorkomen door een tijdschakelaar te gebruiken en elke 2 uur hem even 5 minuten uit te laten gaan. Dan kan de eventuele garnaal of vis die er in gevallen is er weer uit zwemmen of klimmen. Maar zo'n opzetstukje werkt ook natuurlijk. Mensen met 3d printer kunnen die ook makkelijk zelf even printen.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 17-06-2021 23:21 ]
Ik had op zowel het huidige als het vorige aquarium een timer op de skimmer zitten, maar ben er destijds toch wel wat garnalen door verloren. Had denk ik ook met de stand te maken, ik had hem op 75-100% staan, 1-2 uurtjes overleven ze dan niet, ondanks dat hij af en toe uit gaat. Gewoon te krachtig en daardoor ook een te laag waterniveau in de skimmer zelf. Nu staat hij op +-25%, dat zorgt ervoor dat er voldoende water in blijft staan.de Peer schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:21:
Problemen met de skimmer zijn ook te voorkomen door een tijdschakelaar te gebruiken en elke 2 uur hem even 5 minuten uit te laten gaan. Dan kan de eventuele garnaal of vis die er in gevallen is er weer uit zwemmen of klimmen.
Al doende leert men
Psst InFamous in "Aquarium koeler zelf bouwen"Taro schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:51:
[Afbeelding]
Morgen komt de JBL Protemp cooler x300 Gen 2 met JBL Coolcontrol binnen, die ga ik zo instellen dat hij boven de 26 graden automatisch gaat koelen. Voor het vorige aquarium had ik dit als Tweaker zijnde custom gemaakt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Werkt echt perfect! Nu 2 jaar draaien en geen te warme bak meer, de AquaMedic twin controller grijpt in bij 26,5 graad, 1,5 - 2 uur later is de bak weer afgekoeld naar 25,5 graad en schakelen de ventilatoren weer uit.
Ik klem ze op het glas met een U profiel en zodra de hitte voorbij is trek ik ze er weer af en berg ik ze weer op.
Formerly known as Ragdoll
Laat staan de, soms zelfs meerdere keren per dag, 50% waterwissels. Moet er niet aan denkenIris1234 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:12:
Ik vraag me af hoe mensen dit doen met bijvoorbeeld maanvissen. Die schijn je als jong visje helemaal regelmatig te moeten voeren, dat is toch niet te doen buiten het thuiswerktijdperk.
Deze heb ik ook voor mijn Rio 180. Houdt veel tegen, maar geen baby garnaaltjes. Die heb ik nu dus nog steeds in het filter zitten en naarmate ze groeien kunnen ze er zelf natuurlijk ook niet meer uit. Irritant, maar ja.Wildfire schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:35:
[...]
Iets soortgelijks had ik met mijn Juwel Rio, het ingebouwde filterhuis heeft openingen die dusdanig groot zijn dat kleine visjes, slakken en garnalen er zo doorheen passen. Blijkbaar heeft Juwel zich dat uiteindelijk ook beseft omdat er tegenwoordig opzetstukjes voor te verkrijgen zijn:
[Afbeelding]
Juwel FilterGrid. Heb ik dus onlangs aangeschaft en gemonteerd -- weet ik zeker dat er niets meer in het filterhuis terecht kan komen behalve het water zelf. :Ph
[...]
Ik heb de standaard aanwezige verwarming van de Juwel Rio een tijd terug gewoon uit het stopcontact getrokken. Er zit wel een temperatuursinstelling op (die had ik volgens mij op 24 graden staan) maar ja, in de zomer is dat hele ding niet nodig.
Het scheelt dat ik qua garnalen alleen maar japonica's heb. Die kweken niet in zoetwater dus ik heb nooit baby garnaaltjes.remzor schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:53:
[...]
Deze heb ik ook voor mijn Rio 180. Houdt veel tegen, maar geen baby garnaaltjes. Die heb ik nu dus nog steeds in het filter zitten en naarmate ze groeien kunnen ze er zelf natuurlijk ook niet meer uit. Irritant, maar ja.
Helaas gisteren mijn mannelijke dwerg gourami moeten euthanaseren. Hing en lag een beetje scheef op de bodem, al een paar dagen. Trok bleek weg, at niet meer.
Waterwaardes zijn allemaal tiptop in orde met 0 ammonium en 0 nitriet. Niets geks, alleen iets warmer dan de afgelopen maanden met +- 26 graden maar dat zou ook geen probleem moeten zijn.
Vermoed het DGIV, wist al van het virus maar wilde het proberen. Vrouwtje maakt het vooralsnog prima en alle andere vissen en garnalen ook. Ze is nu alleen wel alleen..
Waterwaardes zijn allemaal tiptop in orde met 0 ammonium en 0 nitriet. Niets geks, alleen iets warmer dan de afgelopen maanden met +- 26 graden maar dat zou ook geen probleem moeten zijn.
Vermoed het DGIV, wist al van het virus maar wilde het proberen. Vrouwtje maakt het vooralsnog prima en alle andere vissen en garnalen ook. Ze is nu alleen wel alleen..
Versterking cleanup crew: 2 Otocinclus Arnoldi. Tijdje laten druppel acclimatiseren en zojuist aan het aquarium toegevoegd:
:strip_exif()/f/image/UR4L2oMAfBQOUQry1TF6aUiA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oAm0hDFGCsCacmdB6ASlw69Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xozKumJTzgr8gGrW1k2kSoK3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hlC3L8W67A1vzYQRQDkYelcX.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel benieuwd hoe het aquarium er over 2 dagen bij staat en of ze kunnen aarden. In het vorige aquarium zijn er 2 van de 6 in de eerste weken overleden, ze zijn erg gevoelig, hopelijk heb ik ze een goede start gegeven
:strip_exif()/f/image/UR4L2oMAfBQOUQry1TF6aUiA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oAm0hDFGCsCacmdB6ASlw69Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xozKumJTzgr8gGrW1k2kSoK3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hlC3L8W67A1vzYQRQDkYelcX.jpg?f=fotoalbum_large)
Heel benieuwd hoe het aquarium er over 2 dagen bij staat en of ze kunnen aarden. In het vorige aquarium zijn er 2 van de 6 in de eerste weken overleden, ze zijn erg gevoelig, hopelijk heb ik ze een goede start gegeven
Dit topic is gesloten.