Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.335 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46
remzor schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:28:
Fijn @Kryziek! Wat bruinalg en wat groene alg is vaak ook niet zo lastig. Plukjes baardalg en staghorn zijn mijns inziens veel lastiger. Maar goed, ik gebruik ook geen co2 en ook geen andere LED verlichting dan de standaard verlichting.
Uiteindelijk zou ik ook eens kritisch kijken naar je visbestand. Kies één schoolvisje en houdt daar dan ook echt een schooltje van. Veel beter voor de vissen hun welzijn maar ook veel leuker en mooier om te zien ;)

Hoe vaak ik wel niet in de Hornbach loop en dan mensen zie die zomaar wat bij elkaar graaien: aquarium, wat rood en blauw grind, een paar nepplanten en op advies van de verkoper toch ook wel één echte. Vervolgens allerlei moeilijke vissen enzo die er totaal niet bij passen. Alsof ze in de snoepwinkel staan, zo zoekt men vissen uit: die is wel leuk, en oh doe die ook nog maar, etc. Toch wel sneu imho. Men leest zich echt totaal niet in, 0,0 effort. Dit kan ook met andere huisdieren gebeuren natuurlijk.. helaas.
Afgelopen 3 weken twee keer zo gehoord en meegemaakt. Dan werp ik een blik opzij en moet toch wel een beetje gniffelen om die typetjes :P (Dit slaat niet op jou overigens he, @Kryziek)

@de Peer Gave bak man! Goed bezig _/-\o_
Dit herken ik echt zo 100%. Ik stond laatst toevallig in de Hornbach naast een soortgelijk geval. Een man met twee kinderen (type continue op het glas tikken) die 3 corydoras kocht (3 verschillende soorten uiteraard) en één maanvis. Ik ben bang dat ze nu (een paar weken later) niet meer leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier vroeg laatst een medewerker bij de LFS aan een andere medewerker -> Moet er een heater bij een "Betah"? -> Nee, kamertemperatuur is prima!

Misschien dat dat bij senioren inderdaad opgaat met dag en nacht 24 graden in de kamer, maar bij een jong stelletje waarschijnlijk niet...

Je wil er dan wat van zeggen, maar om daar nou de discussie aan te gaan, dat ga je toch niet winnen. Ik zou zeggen: Als ze dan toch van plan zijn iets te kopen, geef dan goed advies en verkoop die heater erbij incl. een mooi A4'tje met informatie over indraaien, etc.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39

Kryziek

bb || !bb

remzor schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:28:
Fijn @Kryziek! Wat bruinalg en wat groene alg is vaak ook niet zo lastig. Plukjes baardalg en staghorn zijn mijns inziens veel lastiger. Maar goed, ik gebruik ook geen co2 en ook geen andere LED verlichting dan de standaard verlichting.
Uiteindelijk zou ik ook eens kritisch kijken naar je visbestand. Kies één schoolvisje en houdt daar dan ook echt een schooltje van. Veel beter voor de vissen hun welzijn maar ook veel leuker en mooier om te zien ;)

Hoe vaak ik wel niet in de Hornbach loop en dan mensen zie die zomaar wat bij elkaar graaien: aquarium, wat rood en blauw grind, een paar nepplanten en op advies van de verkoper toch ook wel één echte. Vervolgens allerlei moeilijke vissen enzo die er totaal niet bij passen. Alsof ze in de snoepwinkel staan, zo zoekt men vissen uit: die is wel leuk, en oh doe die ook nog maar, etc. Toch wel sneu imho. Men leest zich echt totaal niet in, 0,0 effort. Dit kan ook met andere huisdieren gebeuren natuurlijk.. helaas.
Afgelopen 3 weken twee keer zo gehoord en meegemaakt. Dan werp ik een blik opzij en moet toch wel een beetje gniffelen om die typetjes :P (Dit slaat niet op jou overigens he, @Kryziek)

@de Peer Gave bak man! Goed bezig _/-\o_
Het is nu idd een bonte boel doordat ik wat visjes van een kameraad overgenomen heb omdat hij stopte door een verhuizing. Zaterdag ga ik (hoogst waarschijnlijk) een school kardinaaltjes halen. Misschien op termijn nog wat cory's maar dan moet mn gourami ze niet dood gaan pesten, zoals hij bij de vorige deed.

Hoe ik aan deze hobby ben gekomen ging beetje hetzelfde hoor haha
Mn ma vond een oude viskom op zolder (ja zo'n ronde) en is naar de dierenwinkel gereden en heeft 2 goudvissen opgehaald, roze grind en wat voer. Toen ik thuis kwam van het werk maar eens gaan googlen en erachter gekomen dat dat verre van ideaal is. M'n kameraad (diezelfde) had nog een oude 60L bak en die mocht ik wel gebruiken + een intern filter. Dus toen alles daar maar in gedaan. Nog verre van ideaal voor die goudvissen dus uiteindelijk die maar omgeruild voor wat kardinaaltjes en Gourami's. Uiteraard wel opgezocht of die bij elkaar konden want de lieve verkoper vertrouwde ik niet meer O-)

2 weken terug was ik bij de Intratuin en daar liep dus ook zo'n vrouwtje: "Doe mij die maar, en die, en die" en de verkoopster deed keurig wat haar opgedragen werd. Ik vraag me dan af of die verkopers dan ook gewoon geen verstand ervan hebben of het gewoon niet willen vertellen en alleen denken aan de omzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:51
@Kryziek

Mensen die een intratuin of soortgelijks vissen verkopen hebben maar 1 doel. Geld verdienen.
Die hebben echt geen verstand van de visjes en alles er om heen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Kryziek Het verkoopt, het is niet verboden dus men doet dat gewoon.
Ik ging ook met een 12 liter bakje en 2 sluiers naar huis. Zo mooi 2 van die kleine 5cm visjes...

De ene is nu 10cm, de ander is helaas overleden. Bakje is overigens vrij snel vervangen door wat groters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
@Kryziek ik denk dat veel mensen zo wel zijn begonnen. En dat is ook niet zo vreemd als er in sommige winkels geen of amper advies wordt gegeven. Wij hadden vroeger een eenzame sluierstaart die altijd zielig in een hoekje hing. En tot voor kort had ik 2 eenzame scholenvisjes in een klein aquarium. Overigens was dat laatste niet helemaal mijn keuze aangezien het krijgertjes waren.

Overigens eens met het advies om een wat grotere school van één soort te nemen. Ik ben nu van 3 naar 9 Corydoras gegaan en dat maakt echt wel een verschil. Misschien dat ik er over een tijdje nog 3 bijhaal. Ik denk niet dat er jongen zullen komen die het gaan overleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zo is iedereen denk wel inderdaad begonnen. Te kleine bakken, te veel en/of verkeerde vissen erin etc.
LFS die je vroeger altijd een voedingsbodem wilden aansmeren bij nieuwe bakken etc.

Met internet, fora, video etc is het ook wat makkelijker om aan info te komen (wat ook niet altijd de juiste info is uiteraard). Maar toen ging je gewoon ervan uit dat ze in de LFS wisten wat ze deden en verkochten.

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Als 10 jarige had ik ook een prachtige maanvis in mijn 60cm bak :') en ervoor Black Molly's op koudwater, en ik maar niet snappen waarom ze constant witte stip kregen.

Helaas is er sindsdien inderdaad weinig veranderd bij dierenwinkels en tuincentra.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05:15
Renegade666 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:24:
@de Peer
Op zijn lelijkst zegt je... man, dan wou ik dat mijn zo lelijk was..
Mijn Bak is na verhuizen 5 maand terug weer aardig zwart van de baardalg.. dus ik denk niet hij straks weer verhuist word, maar verkocht. Co2 en voeding genoeg, maar draait voor geen meter. Dus ben er ook wel klaar mee na bijna 3 jaar van als geprobeerd.
Ik zit ook in dezelfde situatie op dit moment. Nog geen CO2 geprobeerd, alleen vloeibaar maar ben de wanhoop nabij.

Op aanraden van een kennis met verstand van zaken de verlichting teruggebracht van 8u naar 5u omdat het aquarium bij de achter pui staat en van smorgens vroeg eigenlijk al licht vangt van buiten, geen direct zonlicht gelukkig maar volgens hem had dit veel invloed en raadde dus de verlichting terug te brengen. Ik ververs wekelijks water, haal de algen weg en dan gaat het weer even een paar dagen goed maar komen de draadalgen toch weer terug.

Het liefst zou ik het aquarium een andere plek geven, maar in de woonkamer heb ik geen andere plek, boven is ook niet zo handig. Je wilt hem toch als eye catcher in de woonkamer, al is hij dat nu totaal niet.. En het is de favo plek van mijn kat, hij woont er praktisch op :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@HansAnders07

Ik heb momenteel een grote stap gemaakt, ik heb de controller omgezet naar van 7 naar 6.2 qua PH. kijken als het over een paar weken beter is. Tot nu toe hebben de vissen er geen last van iig.

"vloeibaar CO2" bestaat niet. Easycarbo is namelijk gif, en geen CO2.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Renegade666 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:12:
@HansAnders07

Ik heb momenteel een grote stap gemaakt, ik heb de controller omgezet naar van 7 naar 6.2 qua PH. kijken als het over een paar weken beter is. Tot nu toe hebben de vissen er geen last van iig.

"vloeibaar CO2" bestaat niet. Easycarbo is namelijk gif, en geen CO2.
Ik zou de verandering in pH echt een beetje rustig aan doen. Dus elke week een paar tienden eraf en niet ineens bijna een heel punt naar beneden. Zulke wijzigingen zijn mogelijk niet heel prettig voor de visjes en nodigen vaak ook ongenode gasten uit. Nu is het in dit geval omlaag (dus zal het met de algjes wel wat meevallen) maar toch... Overweeg om het in stapjes te doen.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@HuismAndré
Denk wel dat het mee valt, als ik het water wissel, staat deze ook op 7.8. En na een dag weer op 7.
En hier heeft ook 2 dagen over gedaan.

Aan de andere kant blijf ik het vreemd vinden in het algemeen.
Heb hier op kantoor mijn 60cm bak met een paar vissen, maar geen CO2.
En ook niet wekelijks of zelfs maandelijkse wissel. En deze doet het prima atm, geen alg te zien..
van 9-17 licht, en 1x per dag wat voer door de voermachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Hou er rekening mee dat het een logaritmische schaal is. Bij een waterverversing gaat je pH kortstondig omhoog. Vanwege de halvering van de hoeveelheid CO2 bij een 50% waterwissel zal de pH ruwweg van 7 naar 7.3 gaan (tikkie meer wellicht omdat tijdens de waterwissel de CO2 installatie vaak uit staat en je ook nogal wat omroert in het water). Maar als je van 7 naar 6.2 gaat dan is dat wel een beetje meer dan een verdubbeling van de hoeveelheid CO2. Om precies te zijn ga je er dan 6 x zoveel CO2 in pompen. Pak anders nog eens even ter herinnering de pH/KH/CO2 grafiek erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syVTJpSK8_rx6dWDNLSW1sMEw8Q=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2U8eoh73U6ZV0knVl6gKq7vW.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door HuismAndré op 19-05-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

HuismAndré schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:30:
Hou er rekening mee dat het een logaritmische schaal is. Bij een waterverversing gaat je pH kortstondig omhoog. Vanwege de halvering van de hoeveelheid CO2 bij een 50% waterwissel zal de pH ruwweg van 7 naar 7.3 gaan (tikkie meer wellicht omdat tijdens de waterwissel de CO2 installatie vaak uit staat en je ook nogal wat omroert in het water). Maar als je van 7 naar 6.2 gaat dan is dat wel een beetje meer dan een verdubbeling van de hoeveelheid CO2. Om precies te zijn ga je er dan 6 x zoveel CO2 in pompen. Pak anders nog eens even ter herinnering de pH/KH/CO2 grafiek erbij.

[Afbeelding]
voorzichtigheid adviseren is altijd goed want is het meest veilig inderdaad. Sowieso alleen zo'n grote stap maken als je de hele dag thuis bent.

Zelf ga ik na een waterwissel ook vaak genoeg van 7.0 terug naar 6.2 binnen een paar uur. Nog nooit iets van gemerkt. Wat dat betreft zijn de vissen zelf een goede indicator. Als ze lucht gaan happen kun je ingrijpen en weet je dat je dat voortaan niet meer moet doen.

Relatief gezien is het inderdaad 6 x zo hoog, maar in absolute zin stelt het weer niet zo heel veel voor. Als je met 0.000001 mg/L CO2 begint (theoretisch) dan kun je prima 1000 keer zo hoog gaan.
HansAnders07 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Ik zit ook in dezelfde situatie op dit moment. Nog geen CO2 geprobeerd, alleen vloeibaar maar ben de wanhoop nabij.

Op aanraden van een kennis met verstand van zaken de verlichting teruggebracht van 8u naar 5u omdat het aquarium bij de achter pui staat en van smorgens vroeg eigenlijk al licht vangt van buiten, geen direct zonlicht gelukkig maar volgens hem had dit veel invloed en raadde dus de verlichting terug te brengen. Ik ververs wekelijks water, haal de algen weg en dan gaat het weer even een paar dagen goed maar komen de draadalgen toch weer terug.

Het liefst zou ik het aquarium een andere plek geven, maar in de woonkamer heb ik geen andere plek, boven is ook niet zo handig. Je wilt hem toch als eye catcher in de woonkamer, al is hij dat nu totaal niet.. En het is de favo plek van mijn kat, hij woont er praktisch op :9
Waarschijnlijk toch een CO2 gebrek, iets dat je niet oplost met Easycarbo.
In jouw geval kun je eigenlijk alleen maar het volgende doen:
1. meer gasuitwisseling realiseren, rimpelend wateroppervlak voor meer CO2 opname
2. Lichtintensiteit reduceren (zodat de CO2-behoefte daalt)

de lichtduur terugbrengen van 8 naar 5 uur vind ik tricky. 5 uur is normaal gesproken echt te weinig voor een plant om voldoende te kunnen groeien. Je gokt er dan op dat het omgevingslicht de rest aanvult. Dat is niet fijn, en ook seizoensafhankelijk dus moet je telkens je verlichtingsduur aanpassen. Ik zou toch gewoon op 8 uur blijven zitten en dan liever de intensiteit iets terugdringen.

[ Voor 44% gewijzigd door de Peer op 19-05-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
We wachten het af :D Misschien over een paar week alg vrij, je weet het nooit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Renegade666 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:12:
@HansAnders07 "vloeibaar CO2" bestaat niet. Easycarbo is namelijk gif, en geen CO2.
Minstens zo bijzonder als de verkeerde vissen (combinaties) verkopen vind ik dat het hele internet EasyCarbo als voedingsstof adverteert.

Ook webwinkels die regelmatig als positief voorbeeld voor het kopen van planten/dieren/andere materialen genoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

7o9 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:10:
[...]

Minstens zo bijzonder als de verkeerde vissen (combinaties) verkopen vind ik dat het hele internet EasyCarbo als voedingsstof adverteert.

Ook webwinkels die regelmatig als positief voorbeeld voor het kopen van planten/dieren/andere materialen genoemd worden.
Inderdaad, stoort mij ook erg. Al kunnen de winkels etc. er ook niet veel aan doen. Het is gewoon agressieve marketing vanuit Easylife. En voor de meeste mensen is het niet eenvoudig te achterhalen wat het nu wel precies is: gif dus, een anti-alg middel.
Ik gebruik het zelf alleen voor spot-treatment als ik een keer ergens een toefje alg heb groeien. Dat gebeurt soms op mijn uitstromer bij de gaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Kryziek schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:49:
Top mensen! Heel erg bedankt, dit klinkt bijna te simpel ;)
Ik ga ermee aan de gang!

Betreffende het licht. Ik kan simpel terug naar minder uren maar zou het afplakken icm dezelfde uren hetzelfde effect geven? Minder licht sterkte zeg maar. Ik heb nu 2 TL balken erin zitten. Mn vorige had er maar 1 dus het is sowieso flink omhoog gegaan dan.

Betreffende de visjes. Meer halen wou ik sowieso gaan doen, hoeveel zouden jullie aanraden qua hoeveelheid? Mij lijken de kardinaaltjes mooi als schooltje namelijk. De bonte fase met veel soorten ben ik wel zat nu :)

@de Peer Je bak ziet er geweldig uit! Zelfs de rode planten doen het lekker!
Ik denk ook dat je planten wat voeding nodig hebben, maar pas op met te veel voeding.
Ik ben ook ooit enhousiast met all-in-one begonnen, maar toch ging Nitraat en fosfaat te hoog.
De algen groeiden de bak uit, de planten verpieterden....

Nu voeg ik bijna geen voeding toe, maar ik denk dat ik genoeg vissen en slakken heb die afval produceren, en de planten groeien goed nu vrijwel zonder algen.
Ik voeg wel een beetje CO2 toe met de soda/citroenzuur methode.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Ik denk ook dat je planten wat voeding nodig hebben, maar pas op met te veel voeding.
Ik ben ook ooit enhousiast met all-in-one begonnen, maar toch ging Nitraat en fosfaat te hoog.
De algen groeiden de bak uit, de planten verpieterden....

Nu voeg ik bijna geen voeding toe, maar ik denk dat ik genoeg vissen en slakken heb die afval produceren, en de planten groeien goed nu vrijwel zonder algen.
Ik voeg wel een beetje CO2 toe met de soda/citroenzuur methode.
En in mijn optiek bestaat er niets zoiets als te veel voeding. Vandaar dat veel mensen de Estimative Index methode gebruiken.
Mijn NO3 en PO4 zijn soms vrij hoog in het aquarium. Maar ik heb nooit alg.

Maargoed altijd lastig om te achterhalen wat het nu precies veroorzaakt. Meestal speelt er ongemerkt iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
de Peer schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:37:
[...]

En in mijn optiek bestaat er niets zoiets als te veel voeding. Vandaar dat veel mensen de Estimative Index methode gebruiken.
Mijn NO3 en PO4 zijn soms vrij hoog in het aquarium. Maar ik heb nooit alg.

Maargoed altijd lastig om te achterhalen wat het nu precies veroorzaakt. Meestal speelt er ongemerkt iets anders.
Niet echt akkoord....

Na een paar maanden EI zag ik de planten slecht gaan. Ik testte NO3 en PO4, en die waren een pak te hoog.
Ik heb dan simpelweg een paar verversingen gedaan zonder toevoegen van bemesting, en je zag de planten nadien mooi opknappen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
En wat noemen jullie "hoog" want dat is natuurlijk vrij vaag zo, voor mij is 20mg NO3 al hoog.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Bij gemiddelde verlichting is alles boven de 30/3 eigenlijk te hoog. Zit je hoger dan heb je een rekenfout gemaakt. Zelf richt ik op 20/2 en vind dat meer dan zat (vrij matige verlichting). Ik controleer dat eigenlijk nooit behalve als ik zie dat er iets niet helemaal lekker gaat met één of meerdere planten.

Als je planten het slecht doen bij 30/3 en gemiddelde verlichting dan komt dat niet door de te hoge concentratie NO3/PO4 maar door iets anders. Wellicht te weinig micro's. Of een ander gebrek. Vergeet ook niet de interactie tussen fosfaat en de chelator van ijzer (onder invloed van licht). Zeker als je maar 1 x in de week micro's geeft zal de fosfaat voortijdig al je ijzer vrijgemaakt hebben van de chelator (en een kort tijdje later is het omgezet in iets waar de planten niets meer mee kunnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Niet echt akkoord....

Na een paar maanden EI zag ik de planten slecht gaan. Ik testte NO3 en PO4, en die waren een pak te hoog.
Ik heb dan simpelweg een paar verversingen gedaan zonder toevoegen van bemesting, en je zag de planten nadien mooi opknappen.
Dan zul je met het verversen 'iets' uit het water gehaald hebben of juist toegevoegd hebben (carbonaten, waardoor je KH stijgt). Maar hoge NO3 en PO4 gehalte spelen echt geen rol bij algvorming, want dan zou iedereen met EI alg moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rikske_007 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:42:
En wat noemen jullie "hoog" want dat is natuurlijk vrij vaag zo, voor mij is 20mg NO3 al hoog.
NO3 is bij mij ook wel eens 50-80 mg/L geweest. PO4 wel eens een tijd op 3 mg/L gehad.
Geen enkel verschil gemerkt in planten of algengroei.

Ik probeer 25 / 2 (NO3/PO4) te krijgen, maar soms zit ik hoger. geeft allemaal niet, alleen beetje zonde van de voedingsstoffen, maar die kosten toch bijna niets.

En het is ook gewoon veilig voor de vissen voor diegene die daar aan twijfelen. https://aquariumscience.o.../5-4-safe-nitrate-levels/

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 20-05-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
de Peer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:38:
[...]

NO3 is bij mij ook wel eens 50-80 mg/L geweest. PO4 wel eens een tijd op 3 mg/L gehad.
Geen enkel verschil gemerkt in planten of algengroei.

Ik probeer 25 / 2 (NO3/PO4) te krijgen, maar soms zit ik hoger. geeft allemaal niet, alleen beetje zonde van de voedingsstoffen, maar die kosten toch bijna niets.

En het is ook gewoon veilig voor de vissen voor diegene die daar aan twijfelen. https://aquariumscience.o.../5-4-safe-nitrate-levels/
Ik heb een Afrikaanse bak zonder planten en die link niet 100% gelezen maar ik zie daar testen van 30 dagen dat is toch gewoon veel te kort :?
Ik spreek mij enkel uit over Cyphotilapia & Astronotus ocellatus want met mijn eigen ogen gezien en daar kon ik toch zeer duidelijk een verschil zien in groei, dat dit niet van belang is voor volwasssen vissen kan ik begrijpen maar voor deze 2 soorten te laten opgroeien koos ik toch voor een nitraat van minder dan 20mg.
In geval van de Oscars samen met een vriend gekocht bij dezelfde kweker en we wonen in dezelfde buurt dus hetzelfde leidingwater, mijn vriend kijkt echt niet om naar zijn bak en doet bijna nooit waterwissels enkel het verdampte water aanvullen, ik wekelijks 30 a 40% en wanneer dat de vissen volwassen waren was daar een zeer duidelijk verschil tezien tussen zijn en mijn vissen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rikske_007 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Ik heb een Afrikaanse bak zonder planten en die link niet 100% gelezen maar ik zie daar testen van 30 dagen dat is toch gewoon veel te kort :?
Ik spreek mij enkel uit over Cyphotilapia & Astronotus ocellatus want met mijn eigen ogen gezien en daar kon ik toch zeer duidelijk een verschil zien in groei, dat dit niet van belang is voor volwasssen vissen kan ik begrijpen maar voor deze 2 soorten te laten opgroeien koos ik toch voor een nitraat van minder dan 20mg.
In geval van de Oscars samen met een vriend gekocht bij dezelfde kweker en we wonen in dezelfde buurt dus hetzelfde leidingwater, mijn vriend kijkt echt niet om naar zijn bak en doet bijna nooit waterwissels enkel het verdampte water aanvullen, ik wekelijks 30 a 40% en wanneer dat de vissen volwassen waren was daar een zeer duidelijk verschil tezien tussen zijn en mijn vissen.
Ja 30 dagen is veel te kort, dat is waar.

Waar veel mensen volgens mij de fout in gaan is 100% vertrouwen op de Nitraat-testen. Want die zijn niet zo nauwkeurig. Als de test bijvoorbeeld ook gevoelig is voor NH4+ (ammonium) of een andere N-verbinding dan denkt men een hoge NO3 te meten maar dan is het in werkelijkheid een klein beetje NO3 en heel veel NH4+ en dan wordt de verkeerde conclusie getrokken.
NO3 zelf kan echt geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

de Peer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:53:
[...]
Waar veel mensen volgens mij de fout in gaan is 100% vertrouwen op de Nitraat-testen. Want die zijn niet zo nauwkeurig. Als de test bijvoorbeeld ook gevoelig is voor NH4+ (ammonium) of een andere N-verbinding dan denkt men een hoge NO3 te meten maar dan is het in werkelijkheid een klein beetje NO3 en heel veel NH4+ en dan wordt de verkeerde conclusie getrokken.
Als je planten hebt dan zal de korte stikstofkringloop ervoor zorgen dat overblijvende ammonia/ammonium wordt omgezet in nitriet->nitraat rechtstreeks door de plant wordt opgenomen. Dus voor plantenbakken hoef je niet bang te zijn dat je wellicht ammonium meet in plaats van nitraat (en zelfs al zou dat zo zijn dan nog is het voedingsresultaat voor de plant hetzelfde (korte kringloop is zelfs makkelijker voor de plant)). Bij niet plantenbakken zal het anders zijn maar daar wil je sowieso weinig tot geen ammonium en/of nitraat meten (dus daar is de gewenste waarde ook veel veel lager).

https://aquagoodness.com/do-aquarium-plants-absorb-ammonia/

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 20-05-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
de Peer schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Ja 30 dagen is veel te kort, dat is waar.

Ik zeg niet dat het kwaad kan, ik zeg dat ik een duidelijk verschil in groei zie, ik heb ook met meerdere mensen reeds gesproken online die dezelfde vissen hebben en die zeggen ook allemaal hetzelfde.

En indien nitraat niet zou schadelijk zijn waarom mag in België het niet hoger liggen dan 50mg dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Rikske_007 op 21-05-2021 08:33 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
HuismAndré schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Als je planten hebt dan zal de korte stikstofkringloop ervoor zorgen dat overblijvende ammonia/ammonium wordt omgezet in nitriet->nitraat rechtstreeks door de plant wordt opgenomen. Dus voor plantenbakken hoef je niet bang te zijn dat je wellicht ammonium meet in plaats van nitraat (en zelfs al zou dat zo zijn dan nog is het voedingsresultaat voor de plant hetzelfde (korte kringloop is zelfs makkelijker voor de plant)). Bij niet plantenbakken zal het anders zijn maar daar wil je sowieso weinig tot geen ammonium en/of nitraat meten (dus daar is de gewenste waarde ook veel veel lager).

https://aquagoodness.com/do-aquarium-plants-absorb-ammonia/
U eerste punt klopt voor mij ook niet want al zet ik mijn bak vol met planten dat zal geen 20mg nitraat uit mijn water halen :)

Ik heb in het verleden mijn eerste vak van de bioloog volgestoken met snelgroeiende planten, dit zullen een kleine 20 planten geweest zijn maar ik kon geen daling zien in mijn nitraat hoor, dat zal een paar mg opnemen maar meer niet in mijn ogen.

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Rikske_007 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:33:
[...]

U eerste punt klopt voor mij ook niet want al zet ik mijn bak vol met planten dat zal geen 20mg nitraat uit mijn water halen :)
Het eerste punt ging over de korte stikstofkringloop (dus planten die rechtstreeks de ammonia afkomstig uit de ontlasting van vissen opnemen). Die korte stikstofkringloop is natuurlijk gewoon een bestaand iets dus zeggen dat het niet klopt lijkt me nogal een beetje vreemd.

Daarnaast is het zo dat als je nitraat en/of ammonia toeneemt in plaats van afneemt, je te veel vissen in je aquarium hebt zitten in verhouding tot de hoeveelheid planten. Het aantal vissen verlagen of het aantal planten verhogen is dan aan te raden om de balans te vinden. Lukt dat niet dan zal je vaker water moeten verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rikske_007 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:28:
[...]

En indien nitraat niet zou schadelijk zijn waarom mag in België het niet hoger liggen dan 50mg dan?
Is dat zo? En wat bedoel je dan precies? Dat vis niet professioneel gekweekt mag worden boven de 50mg/L of heeft het ook betrekking op aquariumhouders? Heb je misschien meer informatie hierover, vind ik wel interessant.

Volgens de eerder door mij gedeelde link is Nitraat accuut giftig bij > 800 mg/L en is er mogelijk chronische schade op lange termijn als je boven de 400 mg/L gaat.

De discussie binnen het aquariumwereldje gaat altijd over 20 versus 50 mg/L en gaat dus eigenlijk nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rikske_007 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Jawel, genoeg planten + genoeg licht en je nitraat zal altijd 0 mg/L zijn.
Dat is toch ook de reden dat we zelf nitraat toevoegen aan onze plantenbakken. Als ik dat niet zou doen staat mijn nitraat altijd op nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Jawel, genoeg planten + genoeg licht en je nitraat zal altijd 0 mg/L zijn.
Dat is toch ook de reden dat we zelf nitraat toevoegen aan onze plantenbakken. Als ik dat niet zou doen staat mijn nitraat altijd op nul.
Ja dat heb ik ook ervaren, toen ik mijn 1.20 aan het opstarten was kreeg ik zelfs blauwalg.. nitraat bleef maar 0. Kaliumnitraat gaan toevoegen en het verdween als sneeuw voor de zon. Inmiddels geen last meer van en ik voeg niks meer toe, ik vergeet plantenvoeding eigenlijk vaak.. maar het draait allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 19:39

Kryziek

bb || !bb

He hoi, morgen wil ik wat kardinaaltjes gaan halen en toen herinnerde ik me dat er zo'n website (https://aqadvisor.com/) bestaat die uitrekent of je genoeg vissen hebt en of je filter het trekt. Hoe betrouwbaar is deze site?

Als ik nu (volgens de website) naar 100% visbestand ga, dan zou mn filter dat niet meer trekken. Zie de screenshot voor de waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpbPZf_RvnNFHQ6EriK0QE0R4oA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/de3Vt0ncBEIwNJZ6VBJw2xLT.png?f=fotoalbum_large

De 2 blue tetra's moeten eigenlijk albino tetra's zijn maar die kent die website niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Kryziek schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:36:
He hoi, morgen wil ik wat kardinaaltjes gaan halen en toen herinnerde ik me dat er zo'n website (https://aqadvisor.com/) bestaat die uitrekent of je genoeg vissen hebt en of je filter het trekt. Hoe betrouwbaar is deze site?

Als ik nu (volgens de website) naar 100% visbestand ga, dan zou mn filter dat niet meer trekken. Zie de screenshot voor de waardes.

[Afbeelding]

De 2 blue tetra's moeten eigenlijk albino tetra's zijn maar die kent die website niet.
Ik kende de website niet eens, dus ik heb mijn vissen bestand erin gegooid om eens te kijken wat de reacties zouden zijn.

Klik
Your aquarium filtration capacity for above selected species is 46%.Help on Filtration capacity
Recommended water change schedule: 82% per week. (You might want to split this water change schedule to two separate 57% per week)
Your aquarium stocking level is 218%.
Your tank is seriously overstocked. Unless this setup is temporary, you should consider a larger tank.
Zal tegen mijn vrouw vertellen dat het aquarium toch echt 5 meter dient te zijn!.

Het voelt in elk geval niet zo erg overstocked. (al zit ik ook niet te wachten op extra vis).

Denk dat de website aan de veilige kant zit, maar er zit zeker een behoorlijke kern van waarheid in.
Eigenlijk alle warnings die er staan die kloppen en heb die ook op 1 of andere manier ervaren.
Behalve dat mijn puffervisjes toch echt een stuk vriendelijker zijn dan op de website staat aangegeven.
maar dit heeft ook met inrichten van het aquarium te maken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Volgens mij gaat aqadviser.com uit van een aquarium zonder planten. Vandaar dat ze vaak aangeven dat de filtering niet voldoende is. Immers in een goed beplante bak doen de planten de bulk van de omzetting van afvalstoffen (en is het filter vaak vooral een veredelde stromingspomp met een beetje biologische buffering).

En ja, veel aquaria zijn overbevolkt. Recept voor algenellende e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Interessant tooltje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocNj3CA_SJaloskndIA1mJt7ziM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CgNws5YzCNsAysODhSgCx3Rp.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag zouden de 30 Boraras brigittae met een aparte bezorgdienst vanuit de winkel zelf bezorgd worden. Kreeg helaas vanochtend bericht dat de bezorging uitgesteld werd, omdat ze "niet 100% gezond waren" en in quarantaine geplaatst werden. Hopelijk valt het mee...

Volgende week zaterdag een nieuwe poging.

Het aquarium draait verder super, nagenoeg alle planten lijken ook goed aan te slaan, hier en daar verslijmt een enkel blaadje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwi6ITGyyppifS-qBna7h56jxRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LcCA2CZ8I2kROBmsldFRCpyZ.png?f=fotoalbum_large
De 2 Nerite's en 5 Amano's doen het prima. Tot nu toe om de dag 30-40% waterwissels gedaan ivm vrijkomen voeding uit de aquasoil en sporadisch plantenvoeding toegediend. Deze week 2x grote waterwissels uitvoeren en vanaf volgend weekend verder afbouwen richting 1x per week. Nog geen alg te bekennen, hopelijk kan ik het binnen de perken houden.

Heb nu 11 uur per dag licht, waarvan 2x2 uur 1%, 2x1,5 uur 30%, 2x1 uur 40% en 2 uur 70%, schema is zo ingesteld dat dit opbouwt en afbouwt.

Hopelijk volgend weekend de vissen toevoegen, heb de artemia hatchery al klaarstaan :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

@Taro Ga je de achterkant ook nog dichtplakken of zo? En de techniek wat meer verstoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

HuismAndré schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:33:
@Taro Ga je de achterkant ook nog dichtplakken of zo? En de techniek wat meer verstoppen?
De achterkant is al afgeplakt met foggy white. Ik heb de inlet & outlet bewust aan de voorkant omdat ze anders de stemplanten achterin teveel stroming geven.

De CO2 ga ik denk ik linksachterin plaatsen (inline wil ik vooralsnog niet meer, zie een aantal posts geleden) en de CO2 checker ook uit het zicht. De skimmer is mogelijk niet meer nodig als de planten gesettled zijn, want de lilypipe creëert een draaikolk. De Amano's klimmen er gelukkig ook niet in (bij het vorige aquarium moest ik dagelijks Bloody Mary garnalen eruit vissen), maar ik wil ook voorkomen dat er vissen in komen. Is dus een kwestie van proberen. Nadeel van die skimmer is wel dat de kabel vrij kort is, maar ik zou hem binnen de kast kunnen verlengen, zodat de kabel uit het zicht geplaatst kan worden.

Hopelijk eindigt het dus met inlet/outlet in het zicht en de rest verborgen of verwijderd.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 22-05-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 09:22
Taro schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
Interessant tooltje:
[Afbeelding]

Vanmiddag zouden de 30 Boraras brigittae met een aparte bezorgdienst vanuit de winkel zelf bezorgd worden. Kreeg helaas vanochtend bericht dat de bezorging uitgesteld werd, omdat ze "niet 100% gezond waren" en in quarantaine geplaatst werden. Hopelijk valt het mee...

Het aquarium draait verder super, nagenoeg alle planten lijken ook goed aan te slaan, hier en daar verslijmt een enkel blaadje:
[Afbeelding]
De 2 Nerite's en 5 Amano's doen het prima. Tot nu toe om de dag 30-40% waterwissels gedaan ivm vrijkomen voeding uit de aquasoil en sporadisch plantenvoeding toegediend. Deze week 2x grote waterwissels uitvoeren en vanaf volgend weekend verder afbouwen richting 1x per week. Nog geen alg te bekennen, hopelijk kan ik het binnen de perken houden.

Heb nu 11 uur per dag licht, waarvan 2x2 uur 1%, 2x1,5 uur 30%, 2x1 uur 40% en 2 uur 70%, schema is zo ingesteld dat dit opbouwt en afbouwt.

Hopelijk volgend weekend de vissen toevoegen, heb de artemia hatchery al klaarstaan :)
Wanneer gaat je co2 aan en wanneer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

peppie71 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:56:
[...]

Wanneer gaat je co2 aan en wanneer uit?
Aan: Een uur voor het eerste licht aan gaat (1%, is al behoorlijk fel met deze verlichting)
Uit: Een uur voordat het % naar 0 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Hoi! Ik sta op het punt met het uitwerken van mijn hardscape. Heb verschillende delen spiderwood verzameld door het land heen, die ik op stenen wil bevestigen. Ik zie dat er vaak gebruik wordt gemaakt van tiewraps, maar vroeg me af of lijmen ook een optie is. Zo ja, watvoor lijm kan ik veilig gebruiken?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Wat ik doe: Het hout enkele weken in een emmer laten staan, dan neemt het voldoende water op en is de kans op drijven al een stuk minder. Daarna kan je ervoor kiezen om het met dezelfde lijm waarmee je planten aan stenen bevestigt vast te lijmen. Wat dan vaak wordt gedaan is ze niet 1 op 1 aan elkaar lijmen, maar er bijv. een stukje keukenrol of gedeelte van een wattenschijfje (bijv. voor make-up) tussen drukken. Sommigen gebruiken ook sigarettenfilters ;) Daar doe je dan de lijm op, hierdoor krijg je een breder koppelvlak.

Daarna nog even wat zand/verkruimelde soil erop, waardoor je de lijm zelf netjes uit het zicht haalt.

Ps. Spiderwood (en uiteraard ook ander hout) heeft vaak de nare gewoonte om na enkele dagen in het aquarium een slijm-/schimmellaag te ontwikkelen. Nog een extra reden om het al eerder in bijv. een emmer te plaatsen, dan kan het mooi schoon het aquarium in. De betreffende laag is niet schadelijk, maar visueel niet zo aantrekkelijk :)

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 23-05-2021 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iris1234
Bowen_HAFX schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:16:
Hoi! Ik sta op het punt met het uitwerken van mijn hardscape. Heb verschillende delen spiderwood verzameld door het land heen, die ik op stenen wil bevestigen. Ik zie dat er vaak gebruik wordt gemaakt van tiewraps, maar vroeg me af of lijmen ook een optie is. Zo ja, watvoor lijm kan ik veilig gebruiken?
Ik heb zelf planten op stenen gelijmd, ook het hout kon ik op deze manier lijmen. Ik probeerde later twee steentjes aan elkaar te lijmen met dezelfde lijm en dat hecht niet. Ik heb plantfix liquid van Dupla gebruikt, er is vast ergens online te vinden wat de bestandsdelen ervan zijn. De lijm wordt wel wit wanneer hij opdroogt.

In mijn aquarium heb ik ondertussen een explosie aan drijfplanten en Valisneria. Ik heb eerst de drijfplanten uitgedund en in de GFT bak gegooid. Toen ik een paar plantjes in mijn kleine kweekbakje wilde doen zag ik dat ze vol zaten met eieren van mijn regenboogvissen. Ik ben bang dat ik er dus aardig wat weg heb gegooid bij het uitdunnen. Na goed kijken zag ik in het grote aquarium ook een jong visje zwemmen tussen de drijfplanten, ik laat de rest van de planten dus maar even voor wat het is.

Ik heb ondertussen al meerdere keren jongen gehad van de dwergregenboogvissen maar ik heb ze nog nooit groot zien worden. Ofwel worden ze als ei al opgegeten, of als jong visje wanneer ze wat vrijer beginnen te zwemmen. Ik heb er nu 4 in een klein kweekbakje (wat eitjes uit het grote aquarium gehaald een paar weken geleden), maar het valt me op dat er eentje gigantisch hard groeit maar de andere wat achter blijven. De grotere zit ook steeds achter de kleinere aan. Ik hoop dat nu ze wat meer beschutting hebben het wat beter gaat.

Hier de ouders en erboven de drijfplanten die vol zitten met eieren (ze zijn bevrucht want ik zie er visjes in zitten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTvnVWouK4zbK3NGv3o2QJwHQEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsCUJwEAPBIPXrQ3jReOLeRr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Iris1234 Blijft je zand redelijk netjes ondanks de soil die je er rechts van hebt liggen? Daar waren hier in het begin nog wel wat twijfels over, dus benieuwd, maar ziet er vooralsnog goed uit.

Zo te zien groeit een en ander lekker door, hoe ziet het totaalplaatje er nu uit?

En zo te zien Limnobium laevigatum? Die had ik in het vorige aquarium ook, maar mee gestopt omdat de wortels te lang werden, die overal achter bleven haken, afbraken door de stroming, etc. Daarom nu meer fan van Phyllanthus fluitans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Taro schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:52:
@Iris1234 Blijft je zand redelijk netjes ondanks de soil die je er rechts van hebt liggen? Daar waren hier in het begin nog wel wat twijfels over, dus benieuwd, maar ziet er vooralsnog goed uit.

Zo te zien groeit een en ander lekker door, hoe ziet het totaalplaatje er nu uit?

En zo te zien Limnobium laevigatum? Die had ik in het vorige aquarium ook, maar mee gestopt omdat de wortels te lang werden, die overal achter bleven haken, afbraken door de stroming, etc. Daarom nu meer fan van Phyllanthus fluitans.
Zo te zien worden de wortels afgeknipt. Heb daar hier ook last van in men bak. Die graven zich gewoon de grond in... gekke planten xD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:54:
@Bowen_HAFX Wat ik doe: Het hout enkele weken in een emmer laten staan, dan neemt het voldoende water op en is de kans op drijven al een stuk minder. Daarna kan je ervoor kiezen om het met dezelfde lijm waarmee je planten aan stenen bevestigt vast te lijmen. Wat dan vaak wordt gedaan is ze niet 1 op 1 aan elkaar lijmen, maar er bijv. een stukje keukenrol of gedeelte van een wattenschijfje (bijv. voor make-up) tussen drukken. Sommigen gebruiken ook sigarettenfilters ;) Daar doe je dan de lijm op, hierdoor krijg je een breder koppelvlak.

Daarna nog even wat zand/verkruimelde soil erop, waardoor je de lijm zelf netjes uit het zicht haalt.

Ps. Spiderwood (en uiteraard ook ander hout) heeft vaak de nare gewoonte om na enkele dagen in het aquarium een slijm-/schimmellaag te ontwikkelen. Nog een extra reden om het al eerder in bijv. een emmer te plaatsen, dan kan het mooi schoon het aquarium in. De betreffende laag is niet schadelijk, maar visueel niet zo aantrekkelijk :)
Bedankt voor de tip! Had deze al eerder gelezen, maar de houtstukken eenmaal verlijmd zullen behoorlijk groot zijn. Denk niet dat het in een emmer past en de badkuip ga ik er niet voor opofferen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR6GXxkAOvygkcYTxGfxigtAk3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0CGPAJO55A4rHColpJKaaOi.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de opzet die ik had gemaakt vanmiddag. Op de plek van de boeken komen stenen. Moet een beplante bak worden (juwel rio 180). Ada power sand en soil in. Komt een paadje van links voor naar rechts achter. Achterkant wordt zo'n 10 cm opgehoogd. Nog niet tevreden met de linkerkant. Met oog op perspectief wil ik de dikke takken die nu vooraan staan naar voren brengen en de huidige naar achteren.

Ada zand vooraan.

Ideeën en vooral kritiek zijn meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Waarom powersand? En welk ADA zand vooraan? Welk type steen ga je gebruiken?

Linker setup op 1/3e en rechter setup op 2/3e?

Leuke stukken hout zo, maar als je ze niet voorweekt moet je die wel vastmaken aan stenen inderdaad.

Heel benieuwd naar het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Ja idd, maar bovenaan precies andersom. De guldensnede driehoek. Moet ook behoorlijk wat schaduwplekken ontstaan voor contrast en een helder eindpunt. Minimaal 5 lagen en in eerste instantie proberen met het interne filter af te kunnen. Vandaar de opzet van het rechter gedeelte. Mocht het niet werken, dan komt er alsnog een extern filter. Ik wil in ieder geval een deel van de sponzen eruit halen en vervangen door Seachem Matrix.

Ik zit nog heel erg te twijfelen over het type steen. Liefste een beetje grijs tint, maar weinig kalkhoudend, omdat er behoorlijk wat in moet komen. Redelijk ruw zodat het makkelijk is kleinere stukken van te maken.

Het probleem is, bij elke winkel heet het weer anders. En heb er ook nog niet heel erg de tijd voor genomen. Suggesties zijn meer dan welkom!

Betreft de keuze voor Ada Powersand, er komen behoorlijk wat planten in en willen graag de bak minstens zo'n 5 jaar hebben staan. En omdat het redelijk opgehoogd wordt en geen aquariumrot wil krijgen. En iedereen op de greenaqua channel gebruikt het :p. En als het veel problemen voorkomt, dan is het mij die 100 euro wel waard (ondertussen geleerd dat tijd en frustratie ook met kosten komen).

[ Voor 3% gewijzigd door Bowen_HAFX op 23-05-2021 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
Taro schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:52:

Ja, daar twijfelde ik inderdaad aan het begin ook over, of het zand wel op zijn plek zou blijven. Het is de eerste paar weken toen de vissen er in zaten wel iets verschoven maar het valt me tot nu toe niet tegen. Het aquarium staat nog niet lang dus hoe het over een jaar is valt lastig te zeggen maar tot nu toe mengt het nog niet.

Inderdaad is de drijf plant Limnobium laevigatum, de wortels worden gigantisch lang (die knip ik af) en ze vormen een erg dichte massa. Mijn Japonica garnalen en jonge visjes vinden het leuk, ik iets minder. Ik had een beetje onderschat hoe hard dit plantje groeit. Hetzelfde met de Valisneria. Ik wilde dat vandaag in bosjes zetten maar ik kwam jonge Praecoxen tegen en iets dat leek op eitjes van de Corydoras Habrosus onder aan de Valisneria, dus ik ben maar even gestopt met snoeien. Het staat er nu dus redelijk chaotisch bij. De Phyllanthus fluitans kende ik nog niet, dat ziet er inderdaad uit als een betere keuze, binnenkort eens kijken of ze die hier bij de LFS verkopen.

Het is jammer dat ik de echte kleur van de Praecox niet gemakkelijk op de foto kan zetten, in de winkel zijn ze altijd alleen maar grijs met gekleurde vinnen. In het echt hebben ze alle kleuren van de regenboog (whats in a name) en als ze paren (elke ochtend) krijgen ze een felgele streep van neus tot rugvin en soms ook een donkere streep over het lijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdwEYBt2zSPUlXihQAZXAcs9B7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gepTfW8JaoPInw2s346DH9As.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Iris1234 op 23-05-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Ik heb overigens ongeveer alle soorten algen langs zien komen. Het duurde even voordat ik de stroming in de bak zo had dat er geen deadspots meer waren. Links is nu helemaal bijgetrokken, rechts zit nog steeds vrij veel alg. Ik kijk het even een maandje aan, en als het dan nog steeds zo is dan ga ik wat andere dingen proberen qua verlichting en voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Bij GreenAqua hebben ze iemand fulltime in dienst die alle bakken schoonmaakt, wat meer of minder alg valt daar dus niet op :) Maar je kunt bijv. ook root tabs oid gebruiken. Power sand is ook een optie, maar 5 jaar is sowieso wel erg lang. Je moet dat wel erg goed afdekken wil je voorkomen dat het voedingsstoffen richting het water lekt.

Voor zo'n scape met die voedingsbodem en dat aantal liters zou ik sowieso een externe filter gebruiken, is veel mooier, betere flow en veel meer capaciteit. Ik gebruik ook Seachem Matrix (2 liter + 1 liter Neo media (die laatste kreeg ik gratis) ), voor 112 liter. Is overkill, maar liever teveel dan te weinig media en ik had die ruimte toch in het filter :)

Is lavarock een optie? Geen invloed op de waterwaarden, poreus (licht in gebruik, veel oppervlak voor bacteriën)? Is ook in het grijs te krijgen. Ik heb er heel bewust voor gekozen in het nieuwe aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 17:57
Hoe houden jullie het glas schoon van alg? Ik gebruik zelf een sponsje (zachte zijde), maar merk toch vaak dat ik plekjes mis. Vooral bij de bodem en het randje waar het zand zit heb ik bruin alg zitten. Daar ben ik wat voorzichtiger i.v.m. eventuele krasjes als zand tussen de spons en het glas zit.

Gisteren deel 1 van een 'rescape' gedaan (plantjes verschoven en gelijmd en andere rotsjes in gedaan). De nieuwe planten zitten sinds woensdag in quarantaine mocht er restanten van slakkengif op de plantjes zitten (vinden mijn garnaaltjes waarschijnlijk niet fijn). Heb al een paar garnaaltjes gezien met eitjes, dus hopelijk ben ik op tijd volgende week met het vervangen met de plantjes (voordat de bak vol baby garnaaltjes zit :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Amps Ik gebruikte voorheen een Dennerle Cleanator spons, maar kreeg laatst ergens een witte spons gratis bij en die bevalt beter voor de ruiten omdat die ook flexibel is voor in de hoeken en bijv. achter CO2 slangen. Voor rondom het zand/soil gebruik ik een oude creditcard.

Dennerle Cleanator (niet meer in gebruik dus):
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/39374/files/265039547/dennerle-dennerle-cleanator.jpg

Witte spons, niet van dit merk, maar zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.aquariumwarenhuis.nl/wp-content/uploads/2016/10/HOBBY-BRAVO-ALGENSPONS.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
Misschien heeft iemand nog een tip voor het opkweken van de jonge visjes. Ik heb nu een apart aquarium van 25 liter zonder filter (wel verwarming en licht) waarbij ik regelmatig wat water ververs. Er zit veel leven in het water zie ik wanneer ik inzoom met mijn spiegelreflex (met blote oog amper te zien). Ik voer de jongen met stofvoer en ben nu ook begonnen met Artemia nauplien. Ik vind levend voer kweken niet echt een leuk of lekker werkje maar ik heb nu een kweekschaal van Hobby waarmee het te doen is en het kweekbakje staat op zolder. Toch zie ik dat de jongen erg wisselend qua grootte zijn. Er kunnen een paar dagen tussen het uitkomen van de eieren hebben gezeten maar zeker geen weken. Toch is er één visje dat veel harder groeit dat de rest. Wat zou ik kunnen verbeteren?

Hier even een filmpje van het aquarium waarbij je een aantal van de nieuwe eitjes kan zien (ik schat dat ze een dag of 6 oud zijn en bijna uitkomen) en als je goed kijkt zie je wat visjes zwemmen.

YouTube: Melatonia Preacox eggs and fry

En hier nog een close up van de eitjes waarin je de visjes kan zien zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lWjvl0dh3-FvlM2ANPq6CLZvfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RFMVStSLRzpwY9PcihKtcZq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Amps schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:41:
Hoe houden jullie het glas schoon van alg? Ik gebruik zelf een sponsje (zachte zijde), maar merk toch vaak dat ik plekjes mis. Vooral bij de bodem en het randje waar het zand zit heb ik bruin alg zitten. Daar ben ik wat voorzichtiger i.v.m. eventuele krasjes als zand tussen de spons en het glas zit.

Gisteren deel 1 van een 'rescape' gedaan (plantjes verschoven en gelijmd en andere rotsjes in gedaan). De nieuwe planten zitten sinds woensdag in quarantaine mocht er restanten van slakkengif op de plantjes zitten (vinden mijn garnaaltjes waarschijnlijk niet fijn). Heb al een paar garnaaltjes gezien met eitjes, dus hopelijk ben ik op tijd volgende week met het vervangen met de plantjes (voordat de bak vol baby garnaaltjes zit :P)
Een pakje euroshopper tandenborstels, euro voor 3 stuks ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Iris1234 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:57:
Misschien heeft iemand nog een tip voor het opkweken van de jonge visjes. Ik heb nu een apart aquarium van 25 liter zonder filter

[..] Wat zou ik kunnen verbeteren?
Dit is een behoorlijke no brainer.. Haal bij het tuincentrum een klein filtertje voor een tientje. Dan heb je een stuk schoner water. En voor kleintjes moet je veel verversen ivm de groeihormonen dus dan wil je een ingedraaid filter om die verversingen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
SmurfLink schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Dit is een behoorlijke no brainer.. Haal bij het tuincentrum een klein filtertje voor een tientje. Dan heb je een stuk schoner water. En voor kleintjes moet je veel verversen ivm de groeihormonen dus dan wil je een ingedraaid filter om die verversingen op te vangen.
Dankje voor je reactie. Ik heb hier nog een ongebruikt filtertje wat ik kan gebruiken. Dat gebruikte ik in eerste instantie maar geeft toch best een sterke stroming. Ik ga maar even een sponsfiltje halen vandaag. Ik dacht dat met ongeveer 5 miniscule visjes en wat slakjes, regelmatig water verversen en veel plantjes wel voldoende zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Iris1234 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Dankje voor je reactie. Ik heb hier nog een ongebruikt filtertje wat ik kan gebruiken. Dat gebruikte ik in eerste instantie maar geeft toch best een sterke stroming. Ik ga maar even een sponsfiltje halen vandaag. Ik dacht dat met ongeveer 5 miniscule visjes en wat slakjes, regelmatig water verversen en veel plantjes wel voldoende zou zijn.
Kan je de stroming niet knijpen met een schuifje op het filtertje? Anders kan je de uitstroom tegen het glas aan zetten. Het belangrijkste bij eitjes is dat er genoeg zuurstof bijkomt, en dat krijg je met stroming. Dus wil je alle eieren uit laten komen moet er vers water langs stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Een simpele Superfish Aquaflow 50 kost ca. 11 euro compleet met spraybar en knijpkraantje. Niet de stilste, maar het doet z’n ding. Wel even de actieve kool eruit schudden die standaard in het sponsje zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Amps schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:41:

Kappen met slakkengif. Laat die beesten gewoon meekomen met plantjes, zijn gratis beestjes die je aquarium schoonmaken.

Ik maak hier alleen voorkant en zijkant schoon, de achterkant en andere zijkant doen de posthoren slakken. Verder heb ik kleine puntslakjes in het filter leven die daar de groene alg uit het filter eten.

Populatie is redelijk stabiel, meer dan 30 worden het niet. Aan de ene kant omdat er gewoon niet meer eten is en er weinig eitjes gelegd worden, aan de andere kant worden er zo'n 2-3x per week een paar slakken uit hun huisjes ontvoerd door de sluierstaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hoe vaak boenen jullie je ruiten dan eigenlijk? Hier eens per twee maanden of nog minder, even vluchtigjes met een sponsje als de bak een kwart leeg is tijdens een waterwissel. Kan me niet voorstellen dat ik daar uitgebreid het beste materiaal voor zou willen uitzoeken :)
Nog twee voordelen van weinig licht: weinig alg, en het beetje wat er toch komt dat zie je niet :+

[ Voor 15% gewijzigd door JME op 24-05-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JME schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:51:
Hoe vaak boenen jullie je ruiten dan eigenlijk? Hier eens per twee maanden of nog minder, even vluchtigjes met een sponsje als de bak een kwart leeg is tijdens een waterwissel. Kan me niet voorstellen dat ik daar uitgebreid het beste materiaal voor zou willen uitzoeken :)
Nog twee voordelen van weinig licht: weinig alg, en het beetje wat er toch komt dat zie je niet :+
Hier 1x per maand, maar dat is ook omdat het aquarium in de woonkamer staat die ramen op het zuiden heeft.

Wat hier enorm heeft geholpen is overdag het licht uit. Om 17.00 schakelen we de verlichting in en als we naar bed gaan doen we het licht weer uit. Het is dus niet eens de 8 uur licht wat meestal wordt aangeraden, maar omdat de zon zijn werk overdag ook doet is het ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hoe vaak boenen jullie je ruiten dan eigenlijk?
Tijdens de wekelijkse waterwissel de voor- en zijkanten. Laagje water eruit, even snel met de spons erlangs, dan de rest van het water eruit. De achterkant denk ik 1x per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ongeveer ook zoiets. Eens in de paar maanden met de waterwissel. Alleen de voorruit en klein stukje zijruit wanneer nodig. Maar 't blijft vrij lang goed omdat de bak niet in direct zonlicht staat. Straks met de verhuizing komt ie nog verder van het raam te staan, dus hopelijk nog minder werk. :+ Dan ga ik uiteindelijk ook de Cory's weer aanvullen en ik denk wat Japonica's erbij, dus heb ik ook wat meer opruimploeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
SmurfLink schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Kan je de stroming niet knijpen met een schuifje op het filtertje? Anders kan je de uitstroom tegen het glas aan zetten. Het belangrijkste bij eitjes is dat er genoeg zuurstof bijkomt, en dat krijg je met stroming. Dus wil je alle eieren uit laten komen moet er vers water langs stromen.
Ja er zit een schuifje op maar zelfs in de laagste stand vind ik hem nog vrij krachtig. Het is een oud model van superfish dus zonder spraybar. Maar ik ga even wat uitproberen.

Ik maak zelf de ruiten 1 keer per week schoon en dan alleen de ruit aan de voorkant. De ruiten aan de zijkant en achterkant hebben amper alg, als er iets zit haal ik het weg met een zacht sponsje. Ik heb haast het gevoel dat er op de voorste ruit meer algen groeien omdat ik hem elke week schoonmaak. Alsof ze op de biofilm op de overige ruiten minder grip hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Stap 1 van nieuw meubel is klaar :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LfVA4XW8YJCWGGhIaNax-slIOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p3EWDLAInUkDdZuL1562ym9o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:45
Taro schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
Interessant tooltje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er goed uit hoor! En 30 stuks dus, mooi aantal. Prachtige visjes imho.

Vraagje over de 2 Nerite's, ik neem aan de zebraslakken: doen deze het goed? Genoeg voer/alg in je bak? Ik twijfel heel erg om er ook 2 in mijn bak te stoppen, maar heb al 10x Japonica, 20x blue velvet en 8x oto. Ik voer wel af en toe wat tabletjes en de garnalen eten gewoon van alles wel mee, doen het prima in ieder geval.

Grootste 'probleem' lijkt mij de eieren van de Nerite slak. Ik heb begrepen dat deze eitjes zeer hard zijn er ook zeer lastig te verwijderen zijn. Bij sommigen zit het raam of decoratie onder de witte eitjes. Daar zit ik dus eigenlijk niet op te wachten.
Hoe ervaar jij/jullie dit? Zijn de eitjes echt zo hardnekkig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
@Taro @SmurfLink Bedankt voor de tips! Heb net een tandenborstel geprobeerd en het werkte verrassend goed :)
_JGC_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Kappen met slakkengif. Laat die beesten gewoon meekomen met plantjes, zijn gratis beestjes die je aquarium schoonmaken.

Ik maak hier alleen voorkant en zijkant schoon, de achterkant en andere zijkant doen de posthoren slakken. Verder heb ik kleine puntslakjes in het filter leven die daar de groene alg uit het filter eten.

Populatie is redelijk stabiel, meer dan 30 worden het niet. Aan de ene kant omdat er gewoon niet meer eten is en er weinig eitjes gelegd worden, aan de andere kant worden er zo'n 2-3x per week een paar slakken uit hun huisjes ontvoerd door de sluierstaarten.
Heb voor de zekerheid de planten apart gezet. Heb ze gehaald bij aquarium-planten.com. Ik denk niet dat ze behandeld zijn, maar liever het zekere voor het onzekere.
Ik moet toch wel elke week de ruiten schoonmaken bij de waterwissel. Vooral aan de onderkant bij het zand komt bij mij veel bruinalg voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Dagje vrij dus knutsel tijd!

1e laag grondverf zit erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MZi4zYx-sghcCl3cKqq98EUoIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMbzOaDKUXAlb1duoJFFEDaJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

remzor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:29:
[...]

Ziet er goed uit hoor! En 30 stuks dus, mooi aantal. Prachtige visjes imho.

Vraagje over de 2 Nerite's, ik neem aan de zebraslakken: doen deze het goed? Genoeg voer/alg in je bak? Ik twijfel heel erg om er ook 2 in mijn bak te stoppen, maar heb al 10x Japonica, 20x blue velvet en 8x oto. Ik voer wel af en toe wat tabletjes en de garnalen eten gewoon van alles wel mee, doen het prima in ieder geval.

Grootste 'probleem' lijkt mij de eieren van de Nerite slak. Ik heb begrepen dat deze eitjes zeer hard zijn er ook zeer lastig te verwijderen zijn. Bij sommigen zit het raam of decoratie onder de witte eitjes. Daar zit ik dus eigenlijk niet op te wachten.
Hoe ervaar jij/jullie dit? Zijn de eitjes echt zo hardnekkig?
Deze slakken doen het prima, maar bij de LFS heb ik wel aangegeven dat ik de 2 wilde hebben die op het glas zaten en niet die op de kop op de bodem lagen ;) De keer daarvoor heb ik dode meegekregen... Leuk die parttimers...

Ik heb ze wel even op weg moeten helpen. Ze zaten voornamelijk op het glas en heb ze 3x tussen de planten teruggezet. Nu bivakkeren ze daar. Ook 2x in het voederschaaltje gezet met het voer voor de garnalen. In het vorige aquarium aten ze mee van de algenwafers voor de Oto's, maar dat gaf zo'n troep dat ik dat eigenlijk wil voorkomen. Er zijn genoeg verslijmende planten en gisteren vond ik ook een klein ander slakje, toch ergens tussen de planten meegekomen en er is dus voldoende voedsel. Die zit nu in het kleine aquarium waar de resterende planten in zitten, als ik er nog meer vind gaan die daar ook heen

Wat betreft de eieren: In deze bak nog geen gezien, in de vorige dagelijks. Toen had ik 3 slakken die de hele dag bovenop elkaar zaten. Het glas, de filter inlet/outlet, het hout, alles zat onder de witte eieren. En die zijn idd best wel hardnekkig. Van glas haal je ze redelijk makkelijk af (Oase tooltje voor schoonmaken van het glas), maar van kunststof een stuk lastiger. Als je ze niet nodig hebt zou ik het ook niet doen, maar ik wil geen Oto's meer, dus probeer het eerst met Japonica's en Nerite's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Taro Kon het toch niet laten, heb nog 2 marmerbijlzalmen en een nerite zebraslak gehaald :p
Een mooie geel zwarte, hij leeft wel in ieder geval.

Als ik eitjes zie die hardnekkig te verwijderen zijn gaat ie er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die eitjes komen niet uit in zoet water, dus gaat uiteindelijk vanzelf weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
_JGC_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:36:
Die eitjes komen niet uit in zoet water, dus gaat uiteindelijk vanzelf weg.
Dat weet ik, maar hout en ramen vol witte stippen die haast niet weg te krijgen zijn zie ik niet zitten.
Het kan maanden tot wel een jaar duren voor zo’n eitje dan weg is. We hebben toch ook een bak ingericht omdat we die mooi vinden. Dan voegen dergelijke (niet uitkomende) eitjes dus niets toe wat mij betreft ;) Zoals gezegd houd ik het gewoon even in de gaten want misschien is het wel een mannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zijn ze niet eenslachtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Dat dacht ik ook :)

Naar mijn weten kunnen ze beide "rollen" vervullen, met 2 of meer is het dus sowieso feest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@JME @Taro Nope. Dus daarom hoop ik op een mannetje bij mij :)
Dus ja eenslachtig, maar aan de reactie van @JME te zien bedoelde hij juist tweeslachtig denk ik.

[ Voor 43% gewijzigd door remzor op 24-05-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Nerite slakken zijn eenslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Veel slakken zijn tweeslachtig, daarom kweken ze idioot snel. Zoals Poelslakjes die trosjes dumpen en zelf bevruchten. Juist de nu wat populairdere sierslakken zijn eenslachtig, de Nerite slakken en Helena's hebben specifiek een mannetje en een vrouwtje nodig, daarom kweken ze veel trager. in het geval van Nerite kweken ze ook nog eens in brakwater dus heb je al helemaal geen slakkenexplosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Is er een bepaalde gouden regel over hoe je je spraybars moet richten vanuit je externe filter zodat je in principe een goede stroming hebt in je bak?

Ik heb veel last van baardalg, ga binnenkort de boel al verhuizen vanwege de lichtval en deels herinrichten.
Ik heb een tetra ex600 filter en die kwam met een spraybar die ongeveer zo breed was als 60% van de breedte van m'n aquarium. Na lang staren vond ik een deadzone in de hoek waar de spraybar niet boven hing. Dus nu heb ik hem verlengd tot ongeveer 90% van de breedte, maar nog steeds ben ik niet helemaal overtuigd dat hij goed zit.

Ik heb ze nu gericht in een hoek van ongeveer 20 graden tov het wateroppervlak.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

remzor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:57:
@JME @Taro Nope. Dus daarom hoop ik op een mannetje bij mij :)
Dus ja eenslachtig, maar aan de reactie van @JME te zien bedoelde hij juist tweeslachtig denk ik.
Dat bedoelde ik inderdaad :) Maar ze zijn dus eenslachtig, check!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

avotar schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:39:
Is er een bepaalde gouden regel over hoe je je spraybars moet richten vanuit je externe filter zodat je in principe een goede stroming hebt in je bak?

Ik heb veel last van baardalg, ga binnenkort de boel al verhuizen vanwege de lichtval en deels herinrichten.
Ik heb een tetra ex600 filter en die kwam met een spraybar die ongeveer zo breed was als 60% van de breedte van m'n aquarium. Na lang staren vond ik een deadzone in de hoek waar de spraybar niet boven hing. Dus nu heb ik hem verlengd tot ongeveer 90% van de breedte, maar nog steeds ben ik niet helemaal overtuigd dat hij goed zit.

Ik heb ze nu gericht in een hoek van ongeveer 20 graden tov het wateroppervlak.
Dat klinkt prima. Gewoon de spraybar in de lengterichting van je aquarium hangen en richting de vooruit laten sproeien. Sommige mensen kiezen ervoor om hem ook licht omhoog te richten voor meer waterwerveling. Dit zou je kunnen doen voor wat meer CO2 tegen je baardalgen.
Verder observeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, kwam vanochtend weer op kantoor, zit mijn pomp voornamelijk wat raar te kraken en doen.
Ook geen stroming in de bak.

Vreemd genoeg een bak lucht ofzo in de filter. Dus even "ontlucht" zover mogelijk met de filter, en doet het nu weer.
Maar is het mogelijk dat het in max 3 dagen dan opeen allemaal baard als op mijn crypto kan zitten ?
Donderdag was dit nog niet zo, of viel iig niet op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Renegade666 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:18:
Hmm, kwam vanochtend weer op kantoor, zit mijn pomp voornamelijk wat raar te kraken en doen.
Ook geen stroming in de bak.

Vreemd genoeg een bak lucht ofzo in de filter. Dus even "ontlucht" zover mogelijk met de filter, en doet het nu weer.
Maar is het mogelijk dat het in max 3 dagen dan opeen allemaal baard als op mijn crypto kan zitten ?
Donderdag was dit nog niet zo, of viel iig niet op :(
Mogelijk dus al een paar dagen een niet werkend filter. Ja dat kan een hoop ellende veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@de Peer
Is idd mogelijk dat hij 3dagen heeft lopenen pruttelen.

Nouja, is niet anders. Binnenkort moet hij weer leeg en weer verhuist worden.
Maken we dan wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

HuismAndré schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:34:
Update: 1 van de 2 mannetjes blijkt dus inderdaad een vrouwtje te zijn. We waren deze al een paar weken kwijt. Zat achter het HMF en had daar dus jonkies gekregen waarvan er nog (minimaal) 3 stuks in leven waren. We hebben het hele HMF eruit gesloopt (want met een netje vissen lukte voor geen meter) waarna we moeder (we noemen haar Eva) met de vader (we noemen hem Adam) herenigd hebben, samen met de 3 jonkies die we daarna nog niet weer teruggezien hebben.

Ooh. En er zat nog een verrassing achter het HMF. Bijlzalmpje nummer 6 was inderdaad over het schuim gesprongen en zat heel diep verstopt in het filter (levend en wel). Wonderbaarlijk allemaal.
Even een kleine update. Het aquarium krabbelt weer wat overeind van de corydoras invasie. De algjes beginnen het weer te verliezen van de planten (maar man, wat gaat dat langzaam). Van de 3 jonge garnaaltjes die we de vorige keer achter het HMF vandaan visten laat 1 zich constant zien maar de 2 anderen niet. Of ze zijn verlegen, of overleden. Bijltje 6 maakt het nog steeds uitstekend. Volgens mij is dit hetzelfde bijltje dat al eens bij ons op de plavuizen heeft gelegen, op de rand van het HFM, op de verbindingsplaat tussen voor- en achterruit oftewel een echte springert..

En er is nog meer nieuws: Eva is weer zwanger. Het is niet te geloven maar het lijkt erop dat het aquarium letterlijk geherpopuleerd gaat worden uit 2 ouders. Geen idee wat dit gaat doen qua inteelt maar voorlopig laat ik het allemaal maar gewoon z'n gang gaan (het is al bijzonder genoeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mijn populatie corydoras panda zat al op het randje (5 stuks) maar nu is er eentje overleden. Sindsdien is de rest wat uit hun doen. Minder actief, twee hangen zelfs met enige regelmaat bovenin (!!) te niksen, ze zitten af en toe doodstil, eten minder. En soms is er weer niks aan de hand en dartelen ze als dolle kalveren in wei.
Ik vermoed eenzaamheid en overweeg om de kudde aan te vullen, maar wil eerst zeker weten dat dit geen symptomen van een ziekte zijn. Er is er immers net eentje gaan hemelen. Waterwaarden zijn overigens allemaal stabiel en OK. Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
JME schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:51:
Mijn populatie corydoras panda zat al op het randje (5 stuks) maar nu is er eentje overleden. Sindsdien is de rest wat uit hun doen. Minder actief, twee hangen zelfs met enige regelmaat bovenin (!!) te niksen, ze zitten af en toe doodstil, eten minder. En soms is er weer niks aan de hand en dartelen ze als dolle kalveren in wei.
Ik vermoed eenzaamheid en overweeg om de kudde aan te vullen, maar wil eerst zeker weten dat dit geen symptomen van een ziekte zijn. Er is er immers net eentje gaan hemelen. Waterwaarden zijn overigens allemaal stabiel en OK. Iemand advies?
Ik zou het eerst even een paar weken aankijken, zie je verder niets vreemds aan ze? Corydoras aan de oppervlakte zie ik eigenlijk zelden, liggen ze dan ergens op?

Overigens kan eenzaamheid ook wel ander gedrag geven maar dat zou ik niet zo snel verwachten bij 4. Ik had eerst een tijdje 3 corydoras (meer hadden ze niet in de winkel van de soort die ik wilde) en ik merkte toen vooral dat ze wat schuwer waren maar niet zo zeer minder actief. Nu ze met meer zijn zwemmen ze overal en ook gerust tussen andere vissen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Fysiek niets te zien, ze zwommen los bovenin. Inmiddels niet meer, maar ze liggen me nog wel net iets te vaak net iets te stil op de bodem. Zoeken elkaar ook minder op. Even afwachten maar.
Update: inmiddels eentje ten prooi aan de vuurtjes :(

[ Voor 12% gewijzigd door JME op 27-05-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vraagje, werd zojuist gebeld dat ze morgen geen Boraras Brigittae kunnen brengen, wel Boraras Merah, anders moet ik nog 3-4 weken wachten en moet het vandaag terugkoppelen.

Ik vind de tekening en kleur van de Brigittae op afbeeldingen en video’s mooier, maar als de Merah in de praktijk net zoveel kleur heeft, maar alleen een iets andere tekening, dan vind ik het prima.

Iemand die ze beide heeft gezien? Maakt het veel uit?

Edit: Ik vind de Brigittae op deze afbeelding wel echt mooier, ik wacht een paar weken denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV4QYTVFgOumWduz4wnkdPYMmRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dp7UysGxihUP2eW8ioJylUgc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Taro op 28-05-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:02
Ik zou ook wachten inderdaad, wat is nu een paar weken, dat is zo voorbij

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Paar weken wachten versus jaren naar (voor jou) net-niet-visjes aankijken. Ik wist het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Eens, zo heb ik ook geredeneerd. Ze gaan kijken of een andere leverancier de Brigittae eerder kan leveren.

Betekent overigens wel dat alle 30 die ze vorige week zouden brengen het niet hebben gehaald. Mooi omschreven met “niet 100% gezond”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Waarom een paar weken wachten @Taro? Zijn toch zat zaken die ze gewoon hebben? Persoonlijk zou ik ze zelf gewoon ergens gaan halen.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 28-05-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Inmiddels 3 van de 5 panda’s verloren. De laatste 2 lijken zo gezond als een… tsja, vis dus. Slachtoffer 3 bleek een witte pukkel te hebben, te groot voor witte stip gelukkig. Nu maar afwachten wat de laatste 2 doen. Overige vissen nergens last van dus wat het ook is, het lijkt zich te richten op de cory’s. Blijft bijzonder, maar hopelijk was dit het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@remzor De LFS heeft alleen de Rasbora Maculata. De Maanvis had ze niet meer en bij Heevis moet ik dus een aantal weken wachten. Via Google vind ik zo snel geen webshops centraal in het land die ze op voorraad hebben. 1-1.5 uur rijden is prima, dus zolang het niet de uiterste punten van NL zijn wil ik wel een stukje rijden om ze morgen nog te hebben.

Waar hebben ze ze doorgaans op voorraad? Dan bel ik morgenochtend direct.

@JME Vreemd, onlangs iets nieuws aan het aquarium toegevoegd dat iets mee kan hebben genomen? Zwaar balen in ieder geval...

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 28-05-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Taro schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:22:
@remzor De LFS heeft alleen de Rasbora Maculata. De Maanvis had ze niet meer en bij Heevis moet ik dus een aantal weken wachten. Via Google vind ik zo snel geen webshops centraal in het land die ze op voorraad hebben. 1-1.5 uur rijden is prima, dus zolang het niet de uiterste punten van NL zijn wil ik wel een stukje rijden om ze morgen nog te hebben.

@JME Vreemd, onlangs iets nieuws aan het aquarium toegevoegd dat iets mee kan hebben genomen? Zwaar balen in ieder geval...
Ik heb veel vissen gehaald bij een ‘hobbyist’ die sinds een aantal jaren geleden vissen, planten, garnalen etc. aan huis verkopen. Hebben ook wat voer e.d. en aardig wat eigen kweek.
Ik heb er Panda’s, Japonica’s, Vuurtetra’s en Oto’s gehaald. Aantal maanden geleden begonnen en alles doet het supergoed. Ik kwam er via een maar van mij die daar ook wel eens wat haalde. Helaas vorig weekend mijn eerste dode visje gevonden, ik denk door stress en/of wat te weinig voer te pakken gekregen (een vuurtetra). Verder heb ik dus nog geen enkel sterfgeval onder al mijn vissen/garnalen gehad. Maar garanties uit het verleden… ;)

(Heb ook nog marmerbijlzalmen, dwerg gourami’s en blue velvet garnalen).

Het betreft Hobbyaquarium in Tilburg, weet niet of dat te doen is voor je. De Boraras brigittae hebben ze denk ik nog wel op voorraad a €2 per stuk. Heb ze er zelf gezien en ze adverteren er ook nog mee.
Altijd even contact opnemen voor info en een afspraak als je langs gaat. Zie Marktplaats of hun website voor meer info als je interesse hebt.

Edit: ik ga ook wel eens naar Coenen in Best (tussen Tilburg en Eindhoven), een grote (en dure ;)) LFS. Wellicht is dat ook nog goed te doen voor je. Die hebben eigenlijk alles wel op voorraad altijd, maar zou dan toch ff bellen.

[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 28-05-2021 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:02

Weet niet waar je woont maar als je bij De Maanvis (Nijmegen) en Heevis (Eindhoven) hebt geïnformeerd dan zijn Aquariumcentrum (Helmond) en Aquabeek (Handel/Boekel) zeker ook aanraders.

Niet alles staat online, maar even mailen of bellen en je weet voldoende en vaak kunnen ze ook veel bestellen (en goedkoper dan Heevis)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@JME Vreemd, onlangs iets nieuws aan het aquarium toegevoegd dat iets mee kan hebben genomen?
Ja, panda’s :+
Denk dat ze het al hadden. Voor het eerst een andere visboer gekozen dan gebruikelijk. Was toch in de buurt en had de naam een paar keer hier voorbij zien komen. Dat was dus eens maar nooit weer.
Pagina: 1 ... 78 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.