Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.331 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

In mijn geval heeft ons kraanwater een KH die hoger is dan de GH. Raar maar waar. Dat is mede de reden waarom ik 50/50 RO en kraan mix. Daarbij voeg ik dan nog wat GH+ (van een merk dat normaal voor vijvers gebruikt wordt en dus net niks kost per kilo). De uiteindelijk parameters zijn dan een KH van 5 en een GH van 9. Goed voor de Crystal Red garnalen maar ook de Corydoras Venezuela Orange doen het er heel erg goed op.

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 06-05-2021 15:00 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:39
Ik heb kleine plukjes staghorn alg op mijn kienhout, steen en sommige bladeren. Het woekert niet, maar toch. Ook kleine randjes baardalg lijkt het soms, ook dit woekert niet en breidt zich niet echt uit. Snoei af en toe wat blad weg en sowieso elke week 20-30% waterwissel.
Ik heb 10x Japonica en 8x Otocinclus. Allen nog in leven en gezond, zo lijkt het :) Bruinalg heb ik niet meer en de zachte groene alg eten ze ook wel, maar die staghorn en stukjes baardalg laten ze links liggen.

Welke slakken zouden dit wel eten? De Neritina natalensis – Zebra Renslak misschien? Een Siamese algeneter wil ik niet (en is te groot voor mijn bak).

Overigens vandaag de standaard Eccoflow 600 vervangen voor een Eccoflow 1000. Gelukkig het effect dat ik beoogde: niet alles wordt de bak uitgespoten maar de stroming is wel een stuk sterker. Tevens Sera Siporax toegevoegd, mijn filter zit echt helemaal vol nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@remzor Ik heb de ervaring dat Nerite's wel bruine (opstart) alg eten en verder wat standaard spot algen, maar verder niets zoals bijv. baardalg of draadalg.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Taro Daar was ik al bang voor. Het zijn dus ook geen hordes alg, maar toch. Doet alleen de Siamees dit? En de Japonica dus zogenaamd (bij mij niet), of zijn er alternatieven?

Doordat ik ook Oto’s, 20 blue dream garnalen (meer op komst :P) en cory’s heb moet ik ook voeren en eten de Japonica’s misschien ook liever het reguliere voer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@remzor Voor zover ik weet (niet uit eigen ervaring) eten alleen jongere (en échte, dus niet de Fox varianten) Siamese algeneters dergelijke alg. Naarmate ze ouder worden niet meer, of minder.

Japonica's hebben er hier ook nooit interesse in getoond, maar ze kregen ook voldoende ander voedsel :)

Volgens mij kan je beter met de oorzaak van het probleem aan de slag.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
pietz0r schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:43:
Weinig geluk met mn uaru tot nu toe.
maand terug er 5 gehaald, via MP dat wel. Zagen er daar ook goed uit en verkoper gaf ook aan dat ze geen klachten hadden en dat geloof ik. Toen er 2 verloren aan een onbekende infectie, ze hadden in ieder geval plekjes aan de mond die ik hier ook heb gepost.
Nu er weer 5 bij gedaan, totaal dus 8. Wel weer bij dezelfde MP verkoper wegens omstandigheden kwam dat even zo uit. Toch weer 2 nu die wat afwijkend gedrag vertonen en ze hebben ook een soort 'puist' onder de mond. Ben nu maar mn hele bak aan het behandelen met esha 2000 hopelijk helpt dat, geen zin om er sochtends weer eens een dode uit te moeten scheppen :/
Moet ik dan na een esha 2000 kuur nog filteren over actief kool?
Wat voor puist? Heb je een foto?
Ik heb er onlangs bij Aquabeek in Handel (bij Boekel) 6 gehaald (ik denk 7cm? net van de jeugdkleuren af zeg maar) en daar hadden ze er nog meer.
Ze zijn nog wat schuw, maar dat komt ook door de 2x zo grote Oscar die door de bak zwemt ;)
Eten wel al meteen prima, ook al courgette enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
remzor schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:32:
@Taro Daar was ik al bang voor. Het zijn dus ook geen hordes alg, maar toch. Doet alleen de Siamees dit? En de Japonica dus zogenaamd (bij mij niet), of zijn er alternatieven?

Doordat ik ook Oto’s, 20 blue dream garnalen (meer op komst :P) en cory’s heb moet ik ook voeren en eten de Japonica’s misschien ook liever het reguliere voer helaas.
Hoe groot is je bak?
Bij mij doet 1 sturisoma (25cm) echt wonderen. Ruiten blijven redelijk schoon, toen ik em even in m'n 1.30 had had ie binnen een week of 2 al het hout zo'n beetje schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
toolkist schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:19:
[...]

Hoe groot is je bak?
Bij mij doet 1 sturisoma (25cm) echt wonderen. Ruiten blijven redelijk schoon, toen ik em even in m'n 1.30 had had ie binnen een week of 2 al het hout zo'n beetje schoon.
Als ik een Siamese algeneter al te groot vind voor mijn bak is jouw suggestie al helemaal te groot ;) Gaat om een Rio 180, dus 100x50x40 ofzo.

@Taro Tsja de oorzaak… altijd lastig. Stroming heb ik nu dus meer met de nieuwe pomp (tegen staghorn) maar de kans is groot dat het komt door te weinig co2. Ik weiger echter een set aan te schaffen en hiermee in de weer te gaan. Ik begon immers met een simpel planten- en vissenbestand om zo een low-tech bak te creëren en dit wil ik nog steeds blijven proberen :)
Edit: overigens hebben alle bakken wel een beetje alg en is een beetje alg ook niet erg of storend. Alleen ben ik dus bang dat het de bak gaat overnemen waardoor ik heel panisch alles wil bestrijden.. misschien wat meer loslaten dus, dat kan ook :9

[ Voor 41% gewijzigd door remzor op 06-05-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 09:22
Mijn ervaring met Staghorn is dat het een heel naar algje is. Ik spuit het systematisch kapot met waterstofperoxide op hout en steen en Easycarbo op planten. Al moet ik zeggen dat Easycarbo minder goed werkt dan in het verleden. Ik las dat ze het bestanddeel wat zorgt voor het doden van algen (Glutaraldehyde) verminderd of zelfs geheel vervangen hebben voor iets anders.

[ Voor 41% gewijzigd door peppie71 op 07-05-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Na afgelopen winter wat veranderingen in de kamer te hebben gedaan, zijn we er de laatste paar maanden achter gekomen dat dit heel slecht is uitgevallen voor het aquarium. Dagelijks heeft het nu een paar uur direct zonlicht en je kunt je voorstellen wat voor effect dat heeft. Met name die vreselijke donkere (baard)alg is out of control.

Aangezien de veranderingen vrij permanent zijn (schuifpui), ben ik erachter dat ik eigenlijk het alleen nog maar kan oplossen door het aquarium te verhuizen naar de andere kant.

Maar dat geeft wel een vraagstuk. Formaat en gewicht technisch is het te doen om hem voor 70% leeg te maken en voorzichtig te verplaatsen.
Echter hebben we nu ook de baalfactor. De bak is zo uit balans momenteel, dat ik erg overweeg om een herstart te doen. Het visbestand is dermate niet bijzonder dat het financieel geen pijn zou doen om te vervangen (voornamelijk zitten er platys in en een paar een tetra's), al zou ik het wel zonde vinden voor m'n garnaaltjes en algeneter.

Ik zie 3 mogelijkheden:
- de bak in tact laten en hopen dat het met veel liefde en chemicaliën weer goed komt. Kans dat dat niet lukt is best groot, met alle frustratie van dien.
- de bak helemaal leegmaken en opnieuw beginnen. Dat duurt wel heel lang, al heb ik een goed filter draaien (tetra ex 600) en zou het indraaien volgens mij niet zo lang hoeven duren?)
- de bodem in tact laten, maar de ornamenten, planten en vissen eruit halen en op die manier opnieuw beginnen. Voordeel lijkt me dat je niet hoeft in te draaien lijkt me, maar ben ik op die manier wel van de alg af?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:19
avotar schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:21:
Na afgelopen winter wat veranderingen in de kamer te hebben gedaan, zijn we er de laatste paar maanden achter gekomen dat dit heel slecht is uitgevallen voor het aquarium. Dagelijks heeft het nu een paar uur direct zonlicht en je kunt je voorstellen wat voor effect dat heeft. Met name die vreselijke donkere (baard)alg is out of control.

Aangezien de veranderingen vrij permanent zijn (schuifpui), ben ik erachter dat ik eigenlijk het alleen nog maar kan oplossen door het aquarium te verhuizen naar de andere kant.

Maar dat geeft wel een vraagstuk. Formaat en gewicht technisch is het te doen om hem voor 70% leeg te maken en voorzichtig te verplaatsen.
Echter hebben we nu ook de baalfactor. De bak is zo uit balans momenteel, dat ik erg overweeg om een herstart te doen. Het visbestand is dermate niet bijzonder dat het financieel geen pijn zou doen om te vervangen (voornamelijk zitten er platys in en een paar een tetra's), al zou ik het wel zonde vinden voor m'n garnaaltjes en algeneter.

Ik zie 3 mogelijkheden:
- de bak in tact laten en hopen dat het met veel liefde en chemicaliën weer goed komt. Kans dat dat niet lukt is best groot, met alle frustratie van dien.
- de bak helemaal leegmaken en opnieuw beginnen. Dat duurt wel heel lang, al heb ik een goed filter draaien (tetra ex 600) en zou het indraaien volgens mij niet zo lang hoeven duren?)
- de bodem in tact laten, maar de ornamenten, planten en vissen eruit halen en op die manier opnieuw beginnen. Voordeel lijkt me dat je niet hoeft in te draaien lijkt me, maar ben ik op die manier wel van de alg af?
Met een complete herstart krijg je ook de herstartproblemen. Het duurt ook maanden eer een bak mooi stabiel is.

Ik zou niet herstarten, maar wel de planten die aangetast zijn weghalen en vervangen, en de ornamenten kan je gewoon een paar uur in zuurstofwater 10% steken, dan zijn die ook proper.
Dan heb je tenminste nog een goed filter en de bacteriën in de bodem blijven grotendeels intact.

Alg komt en gaat, het zal van de omstandigheden na de heropstart af hangen of ze weg blijven of niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@avotar Mijn vorige bak stond ook in direct zonlicht, het gordijn mocht om de een of andere reden niet de hele dag dicht blijven ;), dus heb je met wat extra ongemakken te maken. Ik vermoed dat je de strijd op termijn niet gaat winnen omdat je de oorzaak niet weg kunt nemen. Als je hem op een andere plaats kunt zetten met dezelfde inhoud zou ik dat doen. Zonder deze verandering was je waarschijnlijk ook niet opnieuw begonnen, dus waarom nu wel. Aan de andere kant inderdaad een mooi natuurlijk moment om opnieuw te starten, maar dat kunnen jullie alleen zelf besluiten.

Ik weet natuurlijk niet vanaf welke kant het licht erop schijnt, maar is het een optie om die kant met folie te bedekken? Dat neemt iets licht weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Taro schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:34:
@avotar

Ik weet natuurlijk niet vanaf welke kant het licht erop schijnt, maar is het een optie om die kant met folie te bedekken? Dat neemt iets licht weg.
De voorkant ;)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dan zou ik niet-transparante zwarte folie gebruiken, dat helpt het beste :)

Tjah, dan wist ik het wel, verplaatsen. Opnieuw opstarten is waarschijnlijk niet nodig, maar misschien wel het juiste moment om te combineren als je dat toch al van plan was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
remzor schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:36:
[...]

Als ik een Siamese algeneter al te groot vind voor mijn bak is jouw suggestie al helemaal te groot ;) Gaat om een Rio 180, dus 100x50x40 ofzo.
Toch zou het prima gaan. Die siamese algeneters zijn klootzakken tegen alles in je bak en zwemmen ook nog best veel, sturisomas "ruzien” alleen een beetje met elkaar als je 2 even grote mannen hebt (duwen en proberen op de ander te gaan liggen om dominantie te tonen, echt grappig om te zien)
Plus 25cm klinkt groot, maar dat is vooral z'n lange dunne staart.
Afbeeldingslocatie: https://discuszolder.nl/wp-content/uploads/2017/05/Sturisoma-Aureum-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:26:
[...]

Met een complete herstart krijg je ook de herstartproblemen. Het duurt ook maanden eer een bak mooi stabiel is.

Ik zou niet herstarten, maar wel de planten die aangetast zijn weghalen en vervangen, en de ornamenten kan je gewoon een paar uur in zuurstofwater 10% steken, dan zijn die ook proper.
Dan heb je tenminste nog een goed filter en de bacteriën in de bodem blijven grotendeels intact.

Alg komt en gaat, het zal van de omstandigheden na de heropstart af hangen of ze weg blijven of niet.
Ik zou wel gewoon herstarten. Filter laten draaien, wantbis ingedraaid dus hoeft helemaal niet zo lang te duren.
Bodem wel eruit, ornamenten ff met de tuinslang (geen hoge druk spuit) en een borstel schoon proberen te maken. Dagje werk maar dan begin je wel goed opnieuw ipv nog weken tegen die alg te strijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
toolkist schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:52:
[...]

Toch zou het prima gaan. Die siamese algeneters zijn klootzakken tegen alles in je bak en zwemmen ook nog best veel, sturisomas "ruzien” alleen een beetje met elkaar als je 2 even grote mannen hebt (duwen en proberen op de ander te gaan liggen om dominantie te tonen, echt grappig om te zien)
Plus 25cm klinkt groot, maar dat is vooral z'n lange dunne staart.
[Afbeelding]
Pwoah, het blijven prachtige dieren. Stiekem zou ik die ook nog wel een keer willen.. misschien voor na de verhuizing een overweging. De Kerritetra's zijn gestopt met kweken, de dominante man is aan ouderdom overleden, dus er komt vanzelf wat ruimte..

Al heb ik er wel 2 Crossocheilus Reticulatus inzitten. Die zijn echter alleen klootzakken tegen elkaar.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

avotar schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:21:

Ik zie 3 mogelijkheden:
Ik begrijp het niet. Ja 70% leeg maken en op zijn nieuwe plek zetten en alles er weer in. Filter draaiend houden (emmertje ofzo). En je kan gewoon door met behoud van je bacteriën.
Je bak is uit balans door de huidige omstandigheden, na verplaatsten zal hij dus weer in balans komen vanwege de nieuwe omstandigheden. dat is dus ook een soort van herstart, of eigenlijk de transitie naar een nieuw evenwicht.

Helemaal leegmaken en opnieuw beginnen is nergens voor nodig en werkt juist averechts. Zit vooral tussen de oren. Maar zo werkt natuur niet.

Persoonlijk zou ik de baardalg overigens lekker laten zitten, gaat vanzelf weg als de oorzaak weggehaald is. Eventueel beetje easycarbo erop spuiten, dan is het na 3 dagen weg.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 07-05-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Taro schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Dan zou ik niet-transparante zwarte folie gebruiken, dat helpt het beste :)

Tjah, dan wist ik het wel, verplaatsen. Opnieuw opstarten is waarschijnlijk niet nodig, maar misschien wel het juiste moment om te combineren als je dat toch al van plan was.
Meeste planten zijn aangetast, dus die moet ik er sowieso uithalen. Ornamenten schoonmaken gaat ook wel lukken.
Ik twijfel over de bodem, maar ik vond het argument van @de Peer goed om dat te laten zitten. Het filter is goed. De bak is bijna een jaar erg stabiel geweest.

Het visbestand heb ik al langer mijn twijfels over, daar ga ook wat aan doen gelijk.

Misschien maar een paar dingen combineren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik werd zojuist gebeld, het meubel voor mijn nieuwe aquarium is eindelijk binnen na vele weken wachten :) Morgenochtend ga ik hem direct ophalen.

Verder heb ik alles al klaar staan, filter is al ingedraaid, gisteren foggy white folie op de achterkant van het aquarium geplaatst, etc.

Helaas bleek 1 van de metalen voetjes van de Twinstar verlichting gebogen te zijn, daar krijg ik een vervanger voor.

Volgende week donderdag ga ik hem samen met iemand inrichten, kan niet wachten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXiDmxG2t_czKhB4_H5OrL-PX90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K19xSNcYF1u6oPH2XKCz6k6H.png?f=fotoalbum_large

Mooie bruine opstart alg in de plastic indraaibak, die heeft echt goed afgezien :) En luchtpomp erin ivm oppervlaktebeweging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfnFPvqhNYDSzsFnntAdOVYBqI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dE0Nl0kMdAONNTFmwq6Bc8Lm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

avotar schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Meeste planten zijn aangetast, dus die moet ik er sowieso uithalen. Ornamenten schoonmaken gaat ook wel lukken.
Ik twijfel over de bodem, maar ik vond het argument van @de Peer goed om dat te laten zitten. Het filter is goed. De bak is bijna een jaar erg stabiel geweest.

Het visbestand heb ik al langer mijn twijfels over, daar ga ook wat aan doen gelijk.

Maar waarom moeten 'aangetaste' planten weg? Die kunnen toch prima weer uitgroeien tot mooie gezonde planten? Dat is nu juist het mooie van planten vind ik. Bespaart ook een hoop geld.
Ik heb nog nooit een plant weg gegooid eigenlijk. Sommige heb ik al 10 jaar ofzo :D
Soms had ik nog maar 1cm stengel + 1 blaadje over, maar dat zijn nu weer dikke bossen.

Alg is ook gewoon een plant he, de vissen vinden het prima. Het zit alleen tussen de oren dat algen 'niet goed' zijn.

En tuurlijk, mooi is het (vaak) niet, maar binnen 2 maanden kan alles vanzelf weg gaan als je maar de goede omstandigheden creëert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:01
toolkist schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:05:
[...]

Wat voor puist? Heb je een foto?
Zag er echt uit als een puist als je hem zelf zou hebben wilde je die wel uitknijpen zegmaar de
Esha lijkt wel aan te slaan want dat is nu weg.
Heb er alleen nog 1 met soort schimmel aan z'n neus, maar ook dat lijkt beter te worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHmuQOv8esYzdiWXB8gVrVwc_Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiv5eBuLLYjAzUTI12TvLwkm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
de Peer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Maar waarom moeten 'aangetaste' planten weg? Die kunnen toch prima weer uitgroeien tot mooie gezonde planten? Dat is nu juist het mooie van planten vind ik. Bespaart ook een hoop geld.
Ik heb nog nooit een plant weg gegooid eigenlijk. Sommige heb ik al 10 jaar ofzo :D
Soms had ik nog maar 1cm stengel + 1 blaadje over, maar dat zijn nu weer dikke bossen.

Alg is ook gewoon een plant he, de vissen vinden het prima. Het zit alleen tussen de oren dat algen 'niet goed' zijn.

En tuurlijk, mooi is het (vaak) niet, maar binnen 2 maanden kan alles vanzelf weg gaan als je maar de goede omstandigheden creëert :)
Ik heb hier vnml waterpest, maar ik pak van tijd tot tijd de hele zwik eruit en dan maak ik nieuwe bosjes van de toppen die goed groeien, de rest gaat dan gewoon weg. Waterpest heeft hier de nare gewoonte om heel erg hard te gaan woekeren en vervolgens zichzelf in de weg te zitten. Zooi gaat rotten, niet goed voor de vissen en daar is dan ineens ook de draadalg...
Komt overigens ook omdat de slakken graag in de waterpest zitten, die vreten de blaadjes eraf en de steel sterft uiteindelijk helemaal bij gebrek aan bladgroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_JGC_ schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:23:
[...]

Ik heb hier vnml waterpest, maar ik pak van tijd tot tijd de hele zwik eruit en dan maak ik nieuwe bosjes van de toppen die goed groeien, de rest gaat dan gewoon weg. Waterpest heeft hier de nare gewoonte om heel erg hard te gaan woekeren en vervolgens zichzelf in de weg te zitten. Zooi gaat rotten, niet goed voor de vissen en daar is dan ineens ook de draadalg...
Komt overigens ook omdat de slakken graag in de waterpest zitten, die vreten de blaadjes eraf en de steel sterft uiteindelijk helemaal bij gebrek aan bladgroen.
Uiteraard, maar ik bedoelde dat je niet een plantensoort als geheel uit je bak hoeft te verwijderen.
Ik gooi ook wel 2 kilo planten per maand weg uit mijn bak, maar ga weer verder met mooie stekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:50:
gisteren foggy white folie op de achterkant van het aquarium geplaatst, etc.
Mag ik vragen waarom je voor een witte achtergrond gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:16:
[...]

Is handig bij achtergrondverlichting (led lamp achter je aquarium)
ik heb zelf plakplastic aangebracht.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 07-05-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:50:
Ik werd zojuist gebeld, het meubel voor mijn nieuwe aquarium is eindelijk binnen na vele weken wachten :) Morgenochtend ga ik hem direct ophalen.

Verder heb ik alles al klaar staan, filter is al ingedraaid, gisteren foggy white folie op de achterkant van het aquarium geplaatst, etc.

Helaas bleek 1 van de metalen voetjes van de Twinstar verlichting gebogen te zijn, daar krijg ik een vervanger voor.

Volgende week donderdag ga ik hem samen met iemand inrichten, kan niet wachten...

[Afbeelding]

Mooie bruine opstart alg in de plastic indraaibak, die heeft echt goed afgezien :) En luchtpomp erin ivm oppervlaktebeweging.
[Afbeelding]
Nice. Hier eindelijk bij de bouwmarkt de platen voor het DIY meubel op maat kunnen laten zagen (3x langs geweest omdat de zagerij steeds stuk was....).

Als dat weer allemaal gedaan is gaat hier de bestelling voor nieuwe bak, verlichting etc de deur uit en kan het wachten beginnen (en de huidige bak op den duur verplaatsen en daarna verkopen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:16:
[...]

Uiteraard. Bedoel je: Waarom wit en niet bijv. zwart of motief, of überhaupt een achtergrond?

Ik beantwoord maar direct beide :)

- De muur erachter is helaas niet egaal, als er licht vanaf de bovenkant op valt dan zie je wat randen
- Het licht schijnt via de muur achter een kast langs die ernaast staat de woonkamer in, hierdoor wordt dit iets gedempt
- Zwart had ook gekund, daar zie je algen natuurlijk minder goed op, de kleuren van de planten en vissen knallen dan wel mooier, maar kalkranden zie je eerder. Ik vind een frisse lichte uitstraling wel mooi icm La Plata zand.
- Een achtergrond met reliëf/motief vind ik niet bij deze uitstaling passen (Vermoed ook niet dat iemand dat wél mooi vindt bij deze setup, maar ik noem het toch ;) ).
- Het meubel heeft aan aan beide zijkanten en mogelijk ook aan de achterkant openingen (heb ik nog niet gezien), evt. apparatuur is dan makkelijker te verbergen
- Ik heb ooit begrepen dat het vissen een veiliger gevoel kan geven als ze een duidelijke achtergrond ipv open space hebben.

Ik ga waarschijnlijk uiteindelijk voor Chili Rasbora/Boraras brigittae, maar ik twijfel ook nog steeds over de Pseudomugil. Volgens mij las ik hier of ergens anders dat die laatste graag een nachtlampje hebben aan een zijkant (dus niet bovenkant) van een aquarium, omdat ze anders 's nachts springen richting een andere lichtbron. Nu kan ik dat evt. alsnog doen en ziet het er zo mooier uit.

Dat waren ze wel denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hahaha, goed over nagedacht dus! Ik bedoelde vooral de kleur, die is niet echt standaard. Maar je hebt een plan, lees ik, heel goed! Benieuwd naar het resultaat :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
Toch jammer dat ik van de 6 bijlzalmen 4 gemarmerde (Carnegiella strigata) en 2 gestreepte (Carnegiella marthae) heb gekregen bij Petsplace. Blijkbaar zitten die bij de kweker/importeur en dus ook in de winkel vaak bij elkaar.

Wilde de gemarmerde, vind ik iets mooier en worden iets groter. Als ze samen blijven en redelijk tot goed scholen laat ik het zo, anders de 2 gestreepte toch weg en er nog 3 gemarmerde bij halen. Heb er stad en land voor afgereisd want nergens op voorraad nu en niet leverbaar (wellicht door Corona, jaargetijde, zoiets).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IySzJpfSUduuAa4SI_fVayoTr1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICwGSW4a4GnM58qSOAueKQYT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4zg6agjAI0V4p4yyozUFkfOicQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNTFDTY63K7HgkPftXHRXcL6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door remzor op 08-05-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
remzor schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:12:
Toch jammer dat ik van de 6 bijlzalmen 4 gemarmerde (Carnegiella strigata) en 2 gestreepte (Carnegiella marthae) heb gekregen bij Petsplace. Blijkbaar zitten die bij de kweker/importeur en dus ook in de winkel vaak bij elkaar.

Wilde de gemarmerde, vind ik iets mooier en worden iets groter. Als ze samen blijven en redelijk tot goed scholen laat ik het zo, anders de 2 gestreepte toch weg en er nog 3 gemarmerde bij halen. Heb er stad en land voor afgereisd want nergens op voorraad nu en niet leverbaar (wellicht door Corona, jaargetijde, zoiets).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zag ik afgelopen vrijdag dat bij de aquarium zaak in Renswoude ze marmeren bijlzalmpjes hadden (Ocean&Lake?).

Wij zitten er over na te denken om een aquarium hobby te beginnen. Zowel mijn vrouw als ik al veel gelezen op fora, YouTube filmpjes gekeken en gevraagd bij winkels. Toch nog wel een beetje spannend. Mochten we een uiteindelijk ontwerp hebben, zou ik misschien hier om advies/raad kunnen vragen?

En hebben jullie misschien nog een tip welke winkel ontzettend veel hardscape heeft? Tot nu toe 5 winkels bij langs geweest, maar nergens een overweldigende voorraad (diebo in Nieuwegein leek nog het meeste te hebben).

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:05
https://www.aquariumdesignshop.nl/ misschien? Zit in Zaandam. Nooit geweest, maar op instagram wel eens voorbij zien komen.
Of online via Azaqua.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peppie71
De Maanvis in Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@Bowen_HAFX Dat is voor mij te ver uit de richting.
Stenen hebben ze veel bij steenhandelaren, bouwmarkten en ook bij Aquarium Coenen in Best.

Voor hout ben ik goed geslaagd bij Strijker Aquarium in Rotterdam. Stenen hebben zij wat minder, maar (kien)hout genoeg in allerlei maten en vormen.
De Hornbach heeft overigens ook best wat hout liggen, prima geprijsd ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46
@Bowen_HAFX Ik vind Diebo in Nieuwegein een grote keuze hebben in hardscape, ik heb nog geen andere winkel gezien waar ze grotere keuze hadden. Voor inspiratie van ingerichte aquaria vind ik Zoo en zo in Ede ook leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bowen_HAFX Ik ben de afgelopen periode bij zowel De Maanvis (Nijmegen) als Aquariumdesignshop (Zaandam) als Zoo en Zo (Ede) geweest. Allemaal hebben doorgaans voldoende stenen en hout. Let wel op dat ze in Zaandam aangeven altijd voldoende op voorraad te hebben en dat net als je langskomt bijv. de lavarock helemaal op is ;) En bij Zoo en Zo hebben ze vaak veel liggen, maar adviseren ze je niet voldoende over bijv. de hardheid/kalk van bepaalde stenen, daar werken volgens mij wat meer parttimers. Zoo en Zo is meer gewoon een winkel, waar bij de andere 2 ook echt ervaringsdeskundigen rondlopen.

Azaqua heb ik zelf de ervaring dat ze snel bestellingen via de webshop verzenden, maar enorm slecht reageren op mails (Zelfs aan aanvraag voor een bestelling van meubel + aquarium genegeerd) en telefoontjes. Nog nooit echt langs geweest.

Ik heb daarom de afgelopen weken alles bij De Maanvis en Aquariumdesignshop gehaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 09-05-2021 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op zondag 9 mei 2021 @ 19:14:
En hebben jullie misschien nog een tip welke winkel ontzettend veel hardscape heeft? Tot nu toe 5 winkels bij langs geweest, maar nergens een overweldigende voorraad (diebo in Nieuwegein leek nog het meeste te hebben).
VKC Woudenberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Bedankt voor de suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gisteravond bij het voeren een half potje tabimin in de bak laten vallen (ja, dom, heel dom). Alle pilletjes er weer uitgevist, daarna een extra pomp met filterwatten mee laten draaien om de zwevende vlokken weer op te ruimen. Alles klaar.

Ik miste na afloop echter een bijlzalmpje. Dus overal gekeken maar nergens gevonden. Wel dacht ik achter het HMF een flits van een heel klein garnaaltje te hebben gezien. Ik dacht echter "dat kan niet". Al onze garnalen zijn vorig jaar (op 2 stuks na) namelijk doodgegaan (waarschijnlijk aan de porcelijnziekte; echt een verschrikkelijke periode die ik nooit meer mee wil maken). Daarnaast waren de 2 stuks die we over hadden beide mannetjes (dachten we).

Anyway. Vanmorgen toch nog maar een keertje gekeken en chips. Ik zag een stuk of 5 jonkies achter het HMF zitten. Die zitten daar vooralsnog veilig doordat de opvoerpomp voorzien is van een eigen blok filterschuim. Deze week toch maar eens kijken hoeveel het precies zijn en hoe ik ze achter het filter weg kan halen. Maar een klein wondertje vonden we het toch wel.

Nu alleen nog bijlzalmpje nummer 6 terugvinden (want die is nog steeds zoek). Overigens niet de eerste keer; we zijn hem al eens eerder een paar dagen kwijt geweest (dus er is nog hoop).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Update: 1 van de 2 mannetjes blijkt dus inderdaad een vrouwtje te zijn. We waren deze al een paar weken kwijt. Zat achter het HMF en had daar dus jonkies gekregen waarvan er nog (minimaal) 3 stuks in leven waren. We hebben het hele HMF eruit gesloopt (want met een netje vissen lukte voor geen meter) waarna we moeder (we noemen haar Eva) met de vader (we noemen hem Adam) herenigd hebben, samen met de 3 jonkies die we daarna nog niet weer teruggezien hebben.

Ooh. En er zat nog een verrassing achter het HMF. Bijlzalmpje nummer 6 was inderdaad over het schuim gesprongen en zat heel diep verstopt in het filter (levend en wel). Wonderbaarlijk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkvogels
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-04-2022
Welkom op Tweakers. Ik wil je verzoeken de algemene voorwaarden te lezen waarmee je akkoord bent gegaan toen je je account aanmaakte. Deze zeggen onder andere dat spam niet is toegestaan. Daarom heb ik je post verwijderd.

[ Voor 82% gewijzigd door Ardana op 13-05-2021 10:31 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vandaag eindelijk het nieuwe aquarium in kunnen richten :)

Ik volg MJ Aquascaping (YouTube: YouTube) al een tijdje en heb hem laatst benaderd met de vraag of hij wilde helpen met de scape. Hij stond daar positief tegenover en de afgelopen periode regelmatig contact gehad. Ben nog een keer bij Aquarium Design Shop in Zaandam geweest waar hij regelmatig is om samen met hem het hout, stenen, etc. uit te zoeken.

Leuke dag gehad vandaag, hij heeft een video opgenomen en de scape gemaakt. Het geheel komt dus binnenkort nog op YouTube.

De scape bestaat uit:
  • Lavarock (black)
  • Tropica soil
  • ADA La Plata zand
  • Spiderwood
En de volgende planten:
  • Anubias (o.a. Nana Bonsai/Petite)
  • Bucephalandra (o.a. Kedagang, Spec. brown/red, Godzilla)
  • Hygrophila pinnatifida
  • Vesicularia (Weeping moss)
  • Phyllanthus fluitans (Red root floater)
  • Alternanthera Reinecki Mini Red
  • Hygrophila lancea Araguaia
  • Hydrocotyle tripartita "Japan"
  • Ludwigia sp. mini super red
  • Pogostemon erectus
Ivm de goede verlichting en aantal rode planten uiteindelijk besloten om wel voor CO2 te gaan. Om de bak nu goed op te starten veel drijfplanten en verschillende type stemplanten toegevoegd, als het geheel stabiel draait ga ik dat waarschijnlijk terugschroeven ivm onderhoud.

Verdere specs:
  • ADA 60H 60x45x45 met foggy white background + meubel
  • Oase Biomaster Thermo 350
  • Twinstar S-line III 600SM Metal
Ik heb het filter al via een andere bak ingedraaid (waar ook nog een andere filter op zit) met een aantal Nerite slakken en Japonica garnalen erin. De komende dagen de waterwaarden in de gaten houden ivm soil en dergelijke. Als alles goed blijft gaan dan begin ik met een paar slakken en Japonica's over te zetten. Over een tijdje voeg ik een aantal Boraras brigittae (Chili Rasbora) toe.

Ben heel erg blij met het resultaat. Erg benieuwd of de planten het gaan redden, met Bucephalandra's heb ik niet zoveel goede ervaringen, meestal melten ze, maar ik heb nog wat backup planten die ik dan evt. kan plaatsen.

(Het meubel lijkt op de foto groen, maar is grijs...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2bhjvL6ht-5Dw-bJBvH9QaRbHQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1gkUQzkyVhRZP7m0c6exWfTP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rO4rJRTtAUbe0ckBxHck7OmLFeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cunGxCgxivDQcV9M8QaWa09.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6c0ZyRYObvlge7Cfk0oarOqj-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9YqOEtGJIz96mWSow08lXdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/si27eIj7HFU8MTB2RS15XsMS9Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8uHJoWyuq5ACZyPJwRmmTE5.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd hoe het zich de komende tijd ontwikkelt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:51
@Taro
Netjes, al had ik de CO2 via Inline gedaan, scheelt weer een ding in de bak die schoon moet :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
@Taro Heel erg netjes en clean. Petje af. Alleen nog effe wat klitteband gebruiken voor die kabels int kastje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Nette scape! Leuk met die stenen en inhammetjes met planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Renegade666 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:03:
@Taro
Netjes, al had ik de CO2 via Inline gedaan, scheelt weer een ding in de bak die schoon moet :)
Thx :)

Inline CO2 had ik bij het vorige aquarium ook, daar heb ik nu wederom over nagedacht, maar besloten niet te doen ivm:
  • Extra kans op lekkage én lastiger bij het schoonmaken van de slangen
  • Ik heb 2 sets outlet/lilly pipe/transparante slangen + Oase in/out filter schijf. Dan kan ik de hele set in één keer wisselen en heb ik daarna een aantal weken om het schoon te maken wanneer ik daar zin in heb. Dat zou betekenen dat ik 2x inline CO2 nodig heb, OF bijv. Eheim slangkoppelaars had moeten toevoegen, dan is 1x inline voldoende.
Misschien voeg ik het op termijn alsnog toe, maar ik probeer het eerst even zo.
BurnerT schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:03:
@Taro Heel erg netjes en clean. Petje af. Alleen nog effe wat klitteband gebruiken voor die kabels int kastje :)
Ja, het kastje ordenen moet nog ;) Wil het stekkerblok ophangen en ik moet nog wat timers en watermelders toevoegen. Ik heb ook nog een bijpassende plank waardoor ik een extra laag kan toevoegen, maar ze hebben niet nagedacht over de stekkers. Dus ga daar morgen een gat in maken, erg zonde.

Ik trok zojuist het kastje open, daar komt een enorme hitte uit door de Twinstar voeding, wat is die enorm heet. De lamp zelf is ook echt heel heet, maar ik ga hem waarschijnlijk op max 60-70% zetten, 100% is echt teveel. Met de S2 timer kan je een schema aanmaken met tijden en lichtintensiteit. De komende tijd de hoeveelheid uren en intensiteit maar wat minderen, maar op termijn als alles lekker draait wat opvoeren.

Eén pootje van de lamp is overigens gebogen tijdens de verzending, krijg binnenkort nog een vervangende opgestuurd. Dat schijnt wel vaker voor te komen...

[ Voor 38% gewijzigd door Taro op 13-05-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
@Taro Mooie setup! Bedankt voor het delen van alle plantennamen en de YouTube channel. Fijn om inspiratie en informatie te krijgen! Ik zit afgelopen weken zelf alle filmpjes van Green aqua te bekijken.

Na een beetje grof afschatten kom ik voor een beplant aquarium op ongeveer 200euro aan Ada power sand (8L) en Ada Amazonia (18l) voor een 180L aquarium. Klinkt dit als aannemelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Taro schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:24:
[...]
Ja, het kastje ordenen moet nog ;) Wil het stekkerblok ophangen en ik moet nog wat timers en watermelders toevoegen. Ik heb ook nog een bijpassende plank waardoor ik een extra laag kan toevoegen, maar ze hebben niet nagedacht over de stekkers. Dus ga daar morgen een gat in maken, erg zonde.
Ik heb zo'n stekkerblok van de LIDL (silvercrest met zigbee) en die kan ik met mijn domoticz (huisbesturing) aan/uit zetten. Mocht je zo iets in huis hebben dan is die 3voudige echt een aanrader. Er zit tevens ook usb op waardoor je het kastje evt kan verlichten dmv een usb ledstrip bijv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Taro schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:24:
[...]

Thx :)

Inline CO2 had ik bij het vorige aquarium ook, daar heb ik nu wederom over nagedacht, maar besloten niet te doen ivm:
  • Extra kans op lekkage én lastiger bij het schoonmaken van de slangen
  • Ik heb 2 sets outlet/lilly pipe/transparante slangen + Oase in/out filter schijf. Dan kan ik de hele set in één keer wisselen en heb ik daarna een aantal weken om het schoon te maken wanneer ik daar zin in heb. Dat zou betekenen dat ik 2x inline CO2 nodig heb, OF bijv. Eheim slangkoppelaars had moeten toevoegen, dan is 1x inline voldoende.
Misschien voeg ik het op termijn alsnog toe, maar ik probeer het eerst even zo.

[...]

Ik trok zojuist het kastje open, daar komt een enorme hitte uit door de Twinstar voeding, wat is die enorm heet. De lamp zelf is ook echt heel heet, maar ik ga hem waarschijnlijk op max 60-70% zetten, 100% is echt teveel. Met de S2 timer kan je een schema aanmaken met tijden en lichtintensiteit. De komende tijd de hoeveelheid uren en intensiteit maar wat minderen, maar op termijn als alles lekker draait wat opvoeren.

Eén pootje van de lamp is overigens gebogen tijdens de verzending, krijg binnenkort nog een vervangende opgestuurd. Dat schijnt wel vaker voor te komen...
Inline diffusor kost echt niet veel. Heb zelf die van Quanvee. Ding werkt als een trein en is makkelijk schoon te maken. Dit is bovendien niet eens vaak nodig. Geeft de bak ook een nog cleanere look. Daarnaast is hij efficiënter.

https://m.nl.aliexpress.c...ZVf&device=m&gclsrc=aw.ds

[ Voor 15% gewijzigd door peppie71 op 13-05-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

peppie71 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 19:41:
[...]

Inline diffusor kost echt niet veel. Heb zelf die van Quanvee. Ding werkt als een trein en is makkelijk schoon te maken. Dit is bovendien niet eens vaak nodig. Aanrader voor weinig.

https://nl.aliexpress.com/item/4000045496804.html
Klopt, maar die factoren wegen voor mij anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bowen_HAFX schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:42:
Na een beetje grof afschatten kom ik voor een beplant aquarium op ongeveer 200euro aan Ada power sand (8L) en Ada Amazonia (18l) voor een 180L aquarium. Klinkt dit als aannemelijk?
Ik heb 5 kg La Plata en 4-5 kg soil gebruikt voor 60x45, liters doen er niet toe, het gaat om het oppervlak. Uiteraard nemen de vele stenen bij mij ook wat oppervlak in, ik durf dus niet aan te geven of je daar voldoende aan hebt. Gewoon het oppervlak berekenen x geadviseerde hoogte/hoeveelheid x de prijs.
BurnerT schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:45:
[...]
Ik heb zo'n stekkerblok van de LIDL (silvercrest met zigbee) en die kan ik met mijn domoticz (huisbesturing) aan/uit zetten. Mocht je zo iets in huis hebben dan is die 3voudige echt een aanrader. Er zit tevens ook usb op waardoor je het kastje evt kan verlichten dmv een usb ledstrip bijv..
Dat is zeker een mooie optie! Ik heb erg veel domotica in mijn huis, maar bij het aquarium wil ik daar niet op vertrouwen. Lekker ouderwetse robuuste stekkerblokken met timers :) Ik zit er nog wel over te denken om een goedkoop ledstripje achter het aquarium te hangen als nachtlampje, want op 1% wordt de hele woonkamer nog verlicht, dat is niet echt een optie. Maar dan doe ik dat wel via een USB-stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@Taro Heel gaaf! Benieuwd hoe het zich allemaal ontwikkeld in je bak, keep us posted ;)
Ik volg MJ ook op YouTube dus zie de video wel verschijnen, leuk. Tof dat hij je met dit project wilde helpen. Lijkt me ook een toffe kerel. Vraag me soms wel af wat hij verder doet ‘for a living’ aangezien die bakken i.c.m. zijn YouTube gebeuren me veel tijd lijken te kosten :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:57
Taro schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:28:
Vandaag eindelijk het nieuwe aquarium in kunnen richten :)

Ik volg MJ Aquascaping (YouTube: YouTube) al een tijdje en heb hem laatst benaderd met de vraag of hij wilde helpen met de scape. Hij stond daar positief tegenover en de afgelopen periode regelmatig contact gehad. Ben nog een keer bij Aquarium Design Shop in Zaandam geweest waar hij regelmatig is om samen met hem het hout, stenen, etc. uit te zoeken.

Leuke dag gehad vandaag, hij heeft een video opgenomen en de scape gemaakt. Het geheel komt dus binnenkort nog op YouTube.
Haha, ik dacht je bak al te herkennen op zijn IG feed :P Gaaf man! Hoe was de voorraad black lava rock in Zaandam (vooral van kleine formaat)? Zit zelf aan te denken om een keer (voordat mijn bak vol baby garnaaltjes komt te zitten) wat aanpassingen aan de hardscape en plantenbestand te maken. Hoewel mijn bak redelijk kort is opgezet, merk ik toch dat mijn smaak wat veranderd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Amps schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Haha, ik dacht je bak al te herkennen op zijn IG feed :P Gaaf man! Hoe was de voorraad black lava rock in Zaandam (vooral van kleine formaat)? Zit zelf aan te denken om een keer (voordat mijn bak vol baby garnaaltjes komt te zitten) wat aanpassingen aan de hardscape en plantenbestand te maken. Hoewel mijn bak redelijk kort is opgezet, merk ik toch dat mijn smaak wat veranderd is.
Met de hamsterkooi ernaast idd waardoor ik niet voor een 90P of 120P kon gaan :) https://www.instagram.com/p/COzuFcODqIm/.

Op de website van Aquarium Design Shop stond dat ze altijd voldoende voorraad hebben, maar dat was helaas niet zo. Kan gebeuren uiteraard.

Ik heb uiteindelijk de spullen op de volgende locaties gehaald:
  • Aquarium, meubel, filter, verlichting + dimmer, deel lavarock, La plata, CO2 fles, filtermedia (Seachem Matrix) -> Maanvis Nijmegen (Super tevreden over o.a. communicatie rondom meubel, garantie verlichting, etc. !)
  • Soil, hout, CO2-set, slangen, skimmer, VIV lily pipe's/inlet, deel lavarock -> Aquarium design shop
  • Deel lavarock -> Local fish store
  • Planten -> Aquarium-planten.com & Aquaplantsonline & Maanvis (Tropica 1-2 grow)
De lavarock dus uiteindelijk op verschillende plaatsen bij elkaar gesprokkeld. Iedere keer als ik mooie stenen zag heb ik ze meegenomen tijdens het wachten op het binnenkomen van het meubel.
remzor schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:46:
Vraag me soms wel af wat hij verder doet ‘for a living’ aangezien die bakken i.c.m. zijn YouTube gebeuren me veel tijd lijken te kosten :p
Hij heeft nog wat andere activiteiten/werkzaamheden, maar het YouTube kanaal / aquarium gebeuren hebben op dit moment zijn focus. Leuke en spontane vent. Heb een preview gezien van zijn nieuwe grote aquarium, mooi hoe hij dat allemaal aanpakt en het zich ontwikkelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 13-05-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Taro schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:42:
[...]

Met de hamsterkooi ernaast idd waardoor ik niet voor een 90P of 120P kon gaan :) https://www.instagram.com/p/COzuFcODqIm/.

Op de website van Aquarium Design Shop stond dat ze altijd voldoende voorraad hebben, maar dat was helaas niet zo. Kan gebeuren uiteraard.

Ik heb uiteindelijk de spullen op de volgende locaties gehaald:
  • Aquarium, meubel, filter, verlichting + dimmer, deel lavarock, La plata, CO2 fles, filtermedia (Seachem Matrix) -> Maanvis Nijmegen (Super tevreden over o.a. communicatie rondom meubel, garantie verlichting, etc. !)
  • Soil, hout, CO2-set, slangen, skimmer, VIV lily pipe's/inlet, deel lavarock -> Aquarium design shop
  • Deel lavarock -> Local fish store
  • Planten -> Aquarium-planten.com & Aquaplantsonline & Maanvis (Tropica 1-2 grow)
De lavarock dus uiteindelijk op verschillende plaatsen bij elkaar gesprokkeld. Iedere keer als ik mooie stenen zag heb ik ze meegenomen tijdens het wachten op het binnenkomen van het meubel.
Ahh okay, thanks. Zal ook eens langs mijn LFS kijken of ik leuke rotsjes kan vinden.

Een algemene vraag, zijn planten van Aquarium-Planten.com shrimp safe (dat ze niet behandeld zijn met slakkengif o.i.d.). Ik zou denken van wel, aangezien ik steeds slakjes tegenkom in mijn bak, maar just to be sure..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Amps schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:53:
[...]
Een algemene vraag, zijn planten van Aquarium-Planten.com shrimp safe (dat ze niet behandeld zijn met slakkengif o.i.d.). Ik zou denken van wel, aangezien ik steeds slakjes tegenkom in mijn bak, maar just to be sure..
Dat durf ik niet te zeggen. Maar in mijn vorige bak had ik ook allemaal slakken die met de planten waren meegekomen. Daarom nu combinatie Tropica 1-2 Grow planten en de overige planten eerst in een aparte bak gezet en daarna minutieus nagelopen op eitjes/slakken.

Tussen de Phyllanthus fluitans van Aquaplantsonline zat een hele stapel eendenkroos, daar baalde ik wel van... Vind ik eigenlijk ook niet ok, ze moeten ervoor zorgen dat dat clean is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Taro schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:14:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Maar in mijn vorige bak had ik ook allemaal slakken die met de planten waren meegekomen. Daarom nu combinatie Tropica 1-2 Grow planten en de overige planten eerst in een aparte bak gezet en daarna minutieus nagelopen op eitjes/slakken.

Tussen de Phyllanthus fluitans van Aquaplantsonline zat een hele stapel eendenkroos, daar baalde ik wel van... Vind ik eigenlijk ook niet ok, ze moeten ervoor zorgen dat dat clean is.
Volgens mij had ik eitjes op mijn planten. Na een maandje kwamen steeds (meer) slakjes opduiken en zie nu af en toe weer eentje voorbij komen. Ik heb de shop maar even gemaild om er zeker van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mooi toch? gratis slakjes erbij :-)
zijn goede opruimers hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
de Peer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:20:
Mooi toch? gratis slakjes erbij :-)
zijn goede opruimers hoor.
Daar heb ik de garnaaltjes voor. De slakjes moeten niet komen aan het voer van mijn garnaaltjes :P Tevens wil ik ook een plaag voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Amps schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:25:
[...]

Daar heb ik de garnaaltjes voor. De slakjes moeten niet komen aan het voer van mijn garnaaltjes :P Tevens wil ik ook een plaag voorkomen.
ja dat zijn weer een ander type opruimers, met een ander dieet. Oude plantenbladeren opruimen zijn de slakken beter in is mijn ervaring.

Als er een plaag kan ontstaan is er sowieso iets mis (te veel voeren bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:14:
[...]

Je moet je planten toch al afspoelen voor je ze in de bak doet, dus dat maakt toch niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:55:
[...]

Je moet je planten toch al afspoelen voor je ze in de bak doet, dus dat maakt toch niks uit?
Het eendenkroos bedoel je? Ik heb de red root floaters echt heel goed nagelopen en stuk voor stuk afgespoeld, ben daar wel even mee bezig geweest en nog kom ik zo af en toe een blaadje in de skimmer of op het wateroppervlak tegen. Ze zijn vrij hardnekkig en vallen ook niet altijd op, soms spoelen ze er niet af en zie je ze alleen omdat het bladoppervlak net ergens iets donkerder is dan de rest. Afijn, er zijn ergere dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zoals eerder aangegeven wil ik waarschijnlijk voor de Rasbora brigittae (Chili rasbora) gaan in het nieuwe aquarium. Maar ik lees veel over een donkere bodem, drijfplanten en beperkt licht. Ik heb gisteren +-50% van de drijfplanten die ik heb aan het nieuwe aquarium toegevoegd om te kijken of dit goed gaat icm skimmer, lily pipe, stroming, etc. en dat gaat gelukkig prima. Deze laat ik er dus in zitten en mogelijk voeg ik er nog meer toe (vermeerderen doen ze uiteraard ook...). Ze dimmen het licht natuurlijk ook, dat ik liever niet teveel wil afzwakken. Aangezien een deel van de bodem licht zand is en een deel donkere soil met planten, voldoet het daar niet volledig aan. Maar ik lees ook vooral dat een donkere bodem de kleur beter uit laat komen (is logisch), maar niet of het ook wenselijk is voor de vissen zelf.

Wat denken jullie, passen de Rasbora brigittae prima bij dit aquarium of niet? Het licht staat overigens op deze foto op 30%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dINAQGLIzmWLsW0KsHUHeGD2VdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUwxAPAlbaMi7QGCk8jWoyRc.png?f=fotoalbum_large

Indien het antwoord ja is, welk aantal zouden jullie dan aanraden? Het betreft een 112 liter aquarium van 60x45x45. De enige andere bewoners zijn een paar Nerite slakken en Japonica garnalen. Ergens las ik ook dat je ze beter met kleine ipv grote garnalen kunt houden, maar ik zit niet meer te wachten op een grote kolonie Cherry's, kunnen ze goed samen met Japonica's?

Ik vind berichten van 10 stuks voor een 60x30x36 (60 liter) en adviezen van tussen de 25-40 stuks voor een 80 cm aquarium met ook +-112 liter inhoud. Daarom zat ik zelf aan ergens tussen de 15-25 te denken. Waarbij ik het uiteraard leuker vind een wat grotere school te hebben dan een kleine, maar het dierenwelzijn is het belangrijkste.

Hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@Taro Ik denk dat het prima kan ja. En zou zelf denk een school van zeker 25st nemen.
Heb zelf 20x Hyphessobrycon amandae, wel in een Rio 180 maar ook met veel andere bewoners en veel planten. Toch zouden er nog best 10 bij kunnen ;)

Hoe groter de school, hoe leuke/mooier/natuurlijker het gedrag. Bovendien zijn het echt micro visjes, dus ook qua ruimte kan het prima denk ik.
De combinatie met Japonica’s kan ook prima. Bij mij gaan die ook goed samen met alles, incl. erg kleine Hyphessobrycon amandae en ook (kleine) blue velvet garnalen.

Ik heb een of twee Japonica’s met veel eitjes, maar die kleintjes zullen het niet halen want geen brak water.
Inmiddels ook 4-5 blue velvets met eitjes. Dat hoeft van mij eigenlijk niet zo nodig, vindt 20x blue velvet en 10x Japonica eigenlijk wel genoeg :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 10:42

InFamous

excommunicado

Hier had ik nog een leuke, mijn Red Sea Reefer had last van loslatende kit randen.

Helaas is dit blijkbaar een bekend probleem en als tweede eigenaar krijg je gewoon geen garantie. Doordat het een rimless bak is begon ik behoorlijk peentjes te zweten en heb ik in allerijl een nieuwe bak moeten kopen.

De hele operatie heeft me 15 uur gekost, om de bak en 500 liter water te verhuizen naar de nieuwe bak. Nu een week later leeft alles gelukkig nog en zijn de waardes nog steeds goed. Maar man, wat heb ik een stress gehad.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@InFamous Dat is erg zuur, fijn dat het opgelost is. Maar dergelijke berichten vragen wel om foto's :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Taro schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:15:
@InFamous Dat is erg zuur, fijn dat het opgelost is. Maar dergelijke berichten vragen wel om foto's :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLdKgqDj2tBQRgKhZr3Pe0CZoYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q01xDDGYSDtYy2szKDBOPI53.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS_IX3haXicLzp-k7QWrThoIonY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43nBxIxzKlujJvgQHaW6idZf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit waren de linker en rechter kit randen, overigens is dit in 7 dagen van 1mm groot plekje naar een 40mm groot plekje gegaan. Er staat natuurlijk nog eens een ruime 500 Liter water tegen de ruit aan te drukken, wat het er niet beter op maakt.

De nieuwe bak werd geleverd op een pallet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lGHCIh95uWfjhLij8KjFAbuICU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1qUdidLR2jH59NkPhL36yKW.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna eerst begonnen de nieuwe kast in elkaar te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRGSyMd0ge60niG8aQefCJm7lUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JY0kKQa5XmjMbLo6cNUVI9XW.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen foto’s gemaakt van alle elektra maar zo lag het er in de avond bij in de oude bak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q83iMkS9ari5Lww8mYN9qjVxd0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EG5rGYtYd9J41tUs5yPIFcKw.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende ochtend begonnen met het leeghalen van het aquarium:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9glTn40NUNV4mvlCn_CZOlIXgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApEqpsmM8kzw45GJIyjU1bti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy4vQD-Gftd7XS4khOATsoxBVP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0SjmscWooGSTsXF9G87CVSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ynr0Xwi_yeSdpzcOJu7_NMQnkuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAWg3Kk1aZErgW7pkVVhIPRT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0E2rkXjRmvktfLATfZSL94_Se68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZWKEb7lnqJv2fJXx9mZiG0r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK9BNq2sY2tnHgLrhS0UmoOGHnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWbe8kZrSveQmhschrKKtMpY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvqCq1IjqC799w2thOs7bMz4-Ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MTVZPtuykpDSmvftOTzHTZH.jpg?f=fotoalbum_large

Toen het eenmaal leeg was de sump leeg gehaald en de bak van zijn plek getild en de nieuwe op zijn plek gezet. Daarna als de wiedeweerga de bak weer gevuld met water, toen de stenen, de techniek en uiteindelijk de vissen. Gezien de haast geen foto’s gemaakt maar dit is het eind resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF4iwLBbpk2eHzqsBPcjw3M2zLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfFz9TeWMgAhqoR17z3W0u55.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l39a27cTDyuQfj9KMgFnk99sL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6XycSd6wkVvQHALd7ALkTnc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR-iOmmhBEcSuIiZeS2x2tTkS-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dePdZc5Rst0gswSGYOyzFe92.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@InFamous Wat een klus, interessant om te zien _/-\o_

Mooi aquarium d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Taro schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:34:
@InFamous Wat een klus, interessant om te zien _/-\o_

Mooi aquarium d:)b
Dank en zeker een klus, dinsdag middag werd de bak geleverd, in de avond begonnen met de kast en daarna de elektra van de oude kast naar de nieuwe kast te plaatsen. Dat was in totaal 3 uur werk.

De volgende ochtend om 8:00 begonnen met de oude bak leeghalen en tegen 20:00 stond de nieuwe bak gevuld en klaar, toen moest ik alleen nog de chaos opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

remzor schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:29:
@Taro Ik denk dat het prima kan ja. En zou zelf denk een school van zeker 25st nemen.
[...]

Hoe groter de school, hoe leuke/mooier/natuurlijker het gedrag. Bovendien zijn het echt micro visjes, dus ook qua ruimte kan het prima denk ik.
De combinatie met Japonica’s kan ook prima. Bij mij gaan die ook goed samen met alles, incl. erg kleine Hyphessobrycon amandae en ook (kleine) blue velvet garnalen.

Ik heb een of twee Japonica’s met veel eitjes, maar die kleintjes zullen het niet halen want geen brak water.
[...]
Wel benieuwd hoe het geheel er nu uit ziet :)

En wat betreft de voortplanting: Daarom heb ik ook Japonica's en Nerite's, die aantallen staan vast, op wat natuurlijk verloop naar beneden toe na uiteraard. Inmiddels heb ik 5 Japonica's en 2 Nerite's toegevoegd die het goed doen en daar laat ik het waarschijnlijk bij. De waterwaarden zijn perfect en ik wissel de eerste week wat extra water ivm vrijkomen voeding uit de bodem.

Met "zeker 25st" bedoel je dat een stukje meer ook prima is? Welk aantal zou je zelf nemen? 30-35?

Ben ook wel benieuwd naar de reacties van anderen. Ik kreeg in een winkel al het advies voor 40. Ik kan natuurlijk ook beginnen met bijv. 25 en later evt. wat meer toevoegen als ik er een gevoel bij heb hoe het uitpakt en ze wat groter zijn geworden, maar ik heb liever 1 batch om te voorkomen dat ik door de 2e batch bijv. ziektes of parasieten introduceer terwijl de 1e batch gezond is. Ik zoek dus nu eigenlijk direct de sweet spot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

avotar schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Ik zit nog wat te dubben over de bewoners. Ik heb hele gezellige neo caridina's. Die blijven. Er scharrelen wat Anatome Helena's rond. Die zullen ook wel blijven, al is het alleen maar dat ik heb gemerkt dat er altijd wel achterblijven ergens, zelfde als die garnalen trouwens. :P

Nu wil ik een leuk schooltje erbij (kardinaal tetra's lijkt ons wel wat), maar ik vind corydora's ook erg leuk.
Is dat een valide combinatie?

Verder eigenlijk niets. Ik had een aantal platy's ... en heb nu heel veel platy's.

Bak is overigens 110 liter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46
@Taro je aquarium ziet er al erg mooi uit. Ik zou eerder gaan voor een school van 40 dan van 20. Ik zag ze gisteren weer even in de aquariumwinkel maar het zijn we echt hele kleine visjes. Op 112 liter moet dat makkelijk kunnen.

Ik heb gisteren mijn schooltje Corydoras Habrosus wat uitgebreid naar 9 stuks. En ik heb helaas wat last van groene aanslag op de bodem, op het stuk waar de minste stroming staat. Ik ga kijken of ik de stroming wat anders kan richten en het op die manier oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNhnZs8PwPhhZBpw_PSmcauxGiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvXmg8oMaLrEvkImO3kr2b1L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Taro schreef op zondag 16 mei 2021 @ 00:40:
Met "zeker 25st" bedoel je dat een stukje meer ook prima is? Welk aantal zou je zelf nemen? 30-35?

Ik kan natuurlijk ook beginnen met bijv. 25 en later evt. wat meer toevoegen als ik er een gevoel bij heb hoe het uitpakt en ze wat groter zijn geworden, maar ik heb liever 1 batch om te voorkomen dat ik door de 2e batch bijv. ziektes of parasieten introduceer terwijl de 1e batch gezond is. Ik zoek dus nu eigenlijk direct de sweet spot :)
Idd ik zou er 25-30 nemen denk ik. En misschien eerst 25 en daarna nog eens 10-15 als ik zou zien dat dit prima kan.
Over die ‘batches’ en ziektes enzo maak ik me dan ook niet zo’n zorgen. Ik zou het ook biet overdrijven als ik jou was en gewoon lekker iets bij doen als je dat wenst ;)

Ik heb eerst 20 vuurtetra’s gekocht met het idee er misschien 25-30 van te maken. Uiteindelijk gekozen voor nog wat bijlzalmpjes (de bak is nu ook best bevolkt :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

avotar schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:44:
Ik zit nog wat te dubben over de bewoners. Ik heb hele gezellige neo caridina's. Die blijven. […] Nu wil ik een leuk schooltje erbij (kardinaal tetra's lijkt ons wel wat)
Dan hoop ik dat je heel veel schuilplaatsen of hypervruchtbare garnalen hebt, anders blijven ze maar op 1 plaats: in je kardinalen. Worden ze toch een stuk minder gezellig van :)
Zonder gekheid: het kán wel, maar vreedzaam naast elkaar leven doen ze niet. Gelukkig zijn die garnalen net konijnen, dus met wat mazzel blijft de populatie redelijk op niveau. Met wat pech echter niet.

[ Voor 18% gewijzigd door JME op 16-05-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Wat voor leuk scholenvisje zou ik er dan bij kunnen proberen?

Ik zoek suggesties :)

[ Voor 17% gewijzigd door avotar op 17-05-2021 11:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
avotar schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:44:
[...]
Ik zit nog wat te dubben over de bewoners. Ik heb hele gezellige neo caridina's.
...
kardinaal tetra's lijkt ons wel wat
Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/3ctT6EryD5Y6J_8nU-eeC2Oa4HUXHqdb1NiI_lpgkK0.jpg?auto=webp&s=1aa2feda640b1ed1a1f03976cfefc2e2b088b3a4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:48
Ik zie mijn kardinaaltetra's nooit een garnaal pakken eigenlijk (zijn ze te lui voor denk ik :+ ). Mijn diamantzalmen pakken ze wel eens (dat zijn soms net mini-piranhas om te zien), maar alsnog blijven er genoeg over als er plekken zijn om te verstoppen. Sowieso is mijn ervaring dat ze de garnalen alleen te pakken krijgen als deze dom genoeg zijn om in "open water" te zwemmen.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
avotar schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:25:
Wat voor leuk scholenvisje zou ik er dan bij kunnen proberen?

Ik zoek suggesties :)
Mooie grote school microvisjes! Zijn leuk om te zien en vaak erg kleurrijk.

Microrasbora Kubotai
Microrasbora Galaxy (of hoe ze 'm tegenwoordig ook noemen, Danio Margeritus is ook een van de namen geloof ik)
Rasbora Espei (Persoonlijke favoriet!)
Boraras Brigittae
Dario Dario
Oryzias minutillus (rijstvisje)

Ik zoek er nog eentje die ik zelf graag wil, maar kan me de naam niet meer heugen en googlend kom ik er niet bij. Het begon met erythromycon of iets wat er op lijkt (totaal iets anders want ik krijg het niet gegoogled). Ook microvisje, blauw met oranje vinnen en gele streepjes/bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:39

Kryziek

bb || !bb

Goedemiddag,

Ik kom hier voor een advies voor mn slecht groeiende plantjes. Ik ben eigenlijk al 2 jaar bezig en soms groeit het lekker door en daarna stagneert het en gaat het langzaam dood. Wat me nu opvalt, is dat als ik mn aquarium nieuw opzet met een nog oud gebruikt filter, hij het eventjes goed doet.

Mn licht staat 10 uur aan en ik gebruik geen CO2.

Sinds 2/3 weken heb ik een nieuw aquarium en die heeft welgeteld 1 week gegroeid tot het zoals nu weer stagneerde. Deze is 110 liter, hiervoor had ik een 80 liter.

De bewoning is 2 cardinaaltjes, 1 marmer gourami, 1 bristlenose, 3 vuurneon's en 2 albino tetra's.
Mn filter is een Eheim 2222 met schuim, bioballs en keramiek buisjes. Dit waren er meer maar in de loop van de jaren is er wat overleden doordat ze vast zaten in de achterwand, onder stenen e.d. De marmer gourami heeft ook aardig wat dood gepest. Het is nu stabiel qua pesten/pest het niet meer.

Sinds dit nieuwe aquarium heb ik een bos waterpest erin hangen en die wordt zelfs bruin. Ik zie wel dat het een stukje gegroeid is doordat er aan de toppen een dichtbegroeid stuk bij aan gekomen is.

Heb ook een groeispurt gemerkt toen ik wat Easy Life Root Sticks in de bodem stopte.

Tijdje terug heb ik elke week een 30% waterwissel geprobeerd en dat leek een beetje te helpen. Dan groeide het een kleeeein beetje.
Daarvoor deed ik elke 2 weken een 30/50% wissel.

Op advies van het grote google heb ik dit weekend de temperatuur verlaagd van 26 naar 23 graden. Is dit wel goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRIHFNXBqqKop1il614qA09YHRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Alw4Xa9Iek8MP3hliyjLN4l0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de waterwaardes van afgelopen zaterdag na 5/10 seconden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfo-Dt0tqEl2P1jl2_oqPGZtsUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b9feCB1nId3gzYdWJOfq2Ukp.jpg?f=fotoalbum_large

Na een minuut:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQS0XTkcpUlQKHTcFloBt8UOMX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykBbKIpTnfkeTGkDVroJhZYP.jpg?f=fotoalbum_large

Referentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCkDzfdkRYdcgo_ITmTzLv5Lw-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZPAYibX2CDpZQc30MbdEHPL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben vast nog veel vergeten toe te lichten, vraag vooral :)
Wie kan me op weg helpen? Een aquarium is super leuk maar als de plantjes telkens meer dood gaan dan leven dan is de lol er wel een beetje vanaf. Ik weet het niet meer wat ik kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kryziek schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:08:
Wie kan me op weg helpen? Een aquarium is super leuk maar als de plantjes telkens meer dood gaan dan leven dan is de lol er wel een beetje vanaf. Ik weet het niet meer wat ik kan doen.
Ik denk beginnen met voeding geven aan je planten. Want zonder voeding gaan ze dood.
Dus Nitraat, fosfaat en micronutrienten in vloeibare vorm. Er bestaat ook 'All in one' voeding geloof ik, dat is misschien wel handig voor je.
Als alternatief zou je een voedingsbodem kunnen aanbrengen, maar vloeibaar toedienen lijkt me handiger.

Al die andere zaken (temperatuur, filter, CO2 etc) voorlopig lekker zo laten, niet van alles gaan proberen. Je planten gaan dood door voedingsgebrek.

Root sticks zijn eerder een 'extraatje' voor als je al vloeibare voeding toedient.

Co2 komt in jouw water via de vissen (zeer weinig), het filter (ook niet veel) en het wateroppervlak (zo'n 90% waarschijnlijk). Als je iets meer CO2 wilt kun je meer rimpeling op het oppervlak veroorzaken door je filter omhoog te richten.

Dat je planten soms wel groeien is omdat er ook een beetje Nitraat of Ammonium vrijkomt uit je visvoeding maar je hebt weinig vissen dus dat zal erg weinig zijn. Ook zit er soms een (heel klein beetje) nitraat in leidingwater. Daarnaast komt er ammonium vrij bij de afbraak van je doodgaande planten. De 1 zijn dood is de ander zijn brood, zeg maar..

[ Voor 46% gewijzigd door de Peer op 17-05-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

de Peer schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:12:
[...]

Ik denk beginnen met voeding geven aan je planten. Want zonder voeding gaan ze dood.
Dus Nitraat, fosfaat en micronutrienten in vloeibare vorm.
Als alternatief zou je een voedingsbodem kunnen aanbrengen, maar vloeibaar toedienen lijkt me handiger.
Ik heb nog een fles staan van PlantedBox, is dat prima?
https://planted-box.com/product/all-in-one/
Hoeveel (per week/dag) zou ik moeten doseren?

Voedingsbodem kan ik idd ook proberen, maar als deze fles eerst voldoende is, probeer ik dat liever eerst.
Al die andere zaken (temperatuur, filter, CO2 etc) voorlopig lekker zo laten, niet van alles gaan proberen. Je planten gaan dood door voedingsgebrek.
Check!
Root sticks zijn eerder een 'extraatje' voor als je al vloeibare voeding toedient.
Ah oke! Ik meende dat het een alternatief was voor de voedingsbodem. Weer wat geleerd! Dank!
Co2 komt in jouw water via de vissen (zeer weinig), het filter (ook niet veel) en het wateroppervlak (zo'n 90% waarschijnlijk). Als je iets meer CO2 wilt kun je meer rimpeling op het oppervlak veroorzaken door je filter omhoog te richten.

Dat je planten soms wel groeien is omdat er ook een beetje Nitraat of Ammonium vrijkomt uit je visvoeding maar je hebt weinig vissen dus dat zal erg weinig zijn. Ook zit er soms een (heel klein beetje) nitraat in leidingwater. Daarnaast komt er ammonium vrij bij de afbraak van je doodgaande planten. De 1 zijn dood is de ander zijn brood, zeg maar..
Check, ga ik regelen! Ik stond gisteren al in de pets place om een school kardinaaltjes op te halen. Als ik er 10 haal, zou dat genoeg zijn of nog te weinig?

Heel erg bedankt al voor je antwoord! Hier kan ik vanavond al mee aan de gang _/-\o_

Sorry als ik over kom als noob maar na tientallen video's kijken, fora's lezen en artikelen bekijken, zie ik door de bomen het bos niet meer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kryziek schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Ik heb nog een fles staan van PlantedBox, is dat prima?
https://planted-box.com/product/all-in-one/
Hoeveel (per week/dag) zou ik moeten doseren?
Ja dat is helemaal prima, daarmee ga je echt verschil merken.
Er zit wel gebruiksaanwijzing bij neem ik aan met een advieshoeveelheid. Je zou dat dan telkens na het verversen kunnen toevoegen. Er even van uitgaande dat je bijvoorbeeld elke week 30% ververst.

dagelijks toedienen mag maar moet niet. Ik doe zelf dagelijks (automatisch met doseerpomp) maar wekelijks is misschien beter vol te houden als je het handmatig moet doen.

Ik zou met weinig beginnen.
Vervolgens dat een tijdje volhouden en dan eventueel nog iets verhogen als het gewenste effect niet zichtbaar is.
Voedingsbodem kan ik idd ook proberen, maar als deze fles eerst voldoende is, probeer ik dat liever eerst.

[...]

Check!

[...]

Ah oke! Ik meende dat het een alternatief was voor de voedingsbodem. Weer wat geleerd! Dank!
Echt een volwaardig alternatief is het niet. Sommige planten nemen overigens niet eens voeding uit de bodem op dus die krijgen dan sowieso niets.
[...]

Check, ga ik regelen! Ik stond gisteren al in de pets place om een school kardinaaltjes op te halen. Als ik er 10 haal, zou dat genoeg zijn of nog te weinig?

Heel erg bedankt al voor je antwoord! Hier kan ik vanavond al mee aan de gang _/-\o_

Sorry als ik over kom als noob maar na tientallen video's kijken, fora's lezen en artikelen bekijken, zie ik door de bomen het bos niet meer :|
Ah ik bedoelde niet dat vissen gekocht moeten worden om meer CO2 in je water te krijgen hoor. Ze voegen wel wat CO2 toe aan je water maar het zet geen zoden aan de dijk.

Meer vissen gaat wel automatisch zorgen voor meer planten voeding want je zult meer vissenpoep hebben wat weer afgebroken wordt tot plantenvoeding.

Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Aan de planten te zien zijn het wat minder licht eisende varianten.

Anubias, vallisneria, en crypto's (niet die munten :P )

Dus je kan ook wat lichtduur terugschroeven. Meestal wordt rond de 7 a 8 uur licht aanbevolen.
Met 10 uur licht willen de planten ook meer voedsel om te groeien.

Cryptos halen hun voeding wel voornamelijk uit de bodem. Hier kan je dan eventueel kleibolletjes bij de wortels stoppen (dennerle heeft ze bijvoorbeeld) of root tabs etc.

De anubias die in het midden staan zijn wat tragere groeiers en halen wel wat voeding uit het water. Wortels zijn voornamelijk om zich vast te houden op hout.stenen etc (plaatst deze dan ook nooit in het grind/zand etc, vinden ze niet heel fijn).

De ALL-IN-ONE voeding van planted-box is prima spul. Dus die kan je gebruiken.
Maar omdat het nog om een kleine plantenmassa in de bak gaat kan je eventueel beginnen met de halve aanbevolen dosering. Merk je dat door het licht/weinige plantenmassa daarna algen opkomen dan is het nog beter te handhaven en te beheren.

MBT co2 zou dat voor de huidige planten nog niet veel toevoegen. Die kunnen ook prima zonder extra toevoegen van CO2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Eens met bovenstaande.

Licht iets minderen kan geen kwaad. Pas als je zeker weet dat je je planten genoeg voeding kunt bieden zou je eventueel terug naar 10 uur kunnen.

Zelf draai ik mijn aquarium volledig op vloeibare voeding. Geen enkel kleibolletje of rootstick oid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pg6mhagkLqciKjvy8W5Cjbtw5zA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCXtJuzmuurOfsZ7nbA4rs5i.jpg?f=fotoalbum_large

Bak is helaas wel net herstellende van een periode met wat minder CO2 doordat mijn pH-sensor een probleempje had. Na grondige reiniging + herkalibratie werkt de boel nu weer goed.

Ik houd via Domoticz bij hoeveel CO2 ik elke dag toevoeg dus ik kon al zien dat er iets niet klopte. Na ingrijpen is het nu weer mooi stabiel. Wekelijks zie je 1 piek, dat is na verversen.
Wat ik log zijn het aantal minuten dat mijn magneetventiel per dag open staat. Dat is dus een goede maat voor de hoeveelheid CO2, zo lang je van het naaldventiel afblijft en het aantal bellen per minuut dus gelijk blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2tQTyAOkbp7vt6StnOnfWN9VtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtNgYmarWvRXo2dRzOBzLIxO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar gelukkig al wel ruim 2 jaar zonder enige alg :) en dat is wel fijn qua onderhoud. Ik maak eigenlijk niet tot nauwelijks schoon. 1 x per maand de ruit een beetje en verder alleen maar plantjes bijknippen.

[ Voor 51% gewijzigd door de Peer op 17-05-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Top mensen! Heel erg bedankt, dit klinkt bijna te simpel ;)
Ik ga ermee aan de gang!

Betreffende het licht. Ik kan simpel terug naar minder uren maar zou het afplakken icm dezelfde uren hetzelfde effect geven? Minder licht sterkte zeg maar. Ik heb nu 2 TL balken erin zitten. Mn vorige had er maar 1 dus het is sowieso flink omhoog gegaan dan.

Betreffende de visjes. Meer halen wou ik sowieso gaan doen, hoeveel zouden jullie aanraden qua hoeveelheid? Mij lijken de kardinaaltjes mooi als schooltje namelijk. De bonte fase met veel soorten ben ik wel zat nu :)

@de Peer Je bak ziet er geweldig uit! Zelfs de rode planten doen het lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kryziek schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:49:
Top mensen! Heel erg bedankt, dit klinkt bijna te simpel ;)
Ik ga ermee aan de gang!

Betreffende het licht. Ik kan simpel terug naar minder uren maar zou het afplakken icm dezelfde uren hetzelfde effect geven? Minder licht sterkte zeg maar. Ik heb nu 2 TL balken erin zitten. Mn vorige had er maar 1 dus het is sowieso flink omhoog gegaan dan.

Betreffende de visjes. Meer halen wou ik sowieso gaan doen, hoeveel zouden jullie aanraden qua hoeveelheid? Mij lijken de kardinaaltjes mooi als schooltje namelijk. De bonte fase met veel soorten ben ik wel zat nu :)

@de Peer Je bak ziet er geweldig uit! Zelfs de rode planten doen het lekker!
Intensiteit iets verminderen is nog iets beter eigenlijk ja. Afplakken of terug naar 1 TL balk.
Maargoed, zodra je plantenvoeding toevoegt is dat minder nodig eigenlijk.
Ik zou niet teveel tegelijk veranderen want dan kun je achteraf moeilijk conclusies trekken (kwam het nou door... of door ...)

Thanks :-). Hij is nu op zijn lelijkst eigenlijk ;-) maar dat laat ik ook gewoon zien. hoort er ook bij hè.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-05-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Zou zelf de duur eerst wat verminderen. Afplakken is ook weer zonde van de lampen etc :P

En het licht hoeft ook niet gebonden te zijn aan de echte dag/nacht natuurlijk. Dus stel je wil het minderen maar je komt dan savonds voor een donkere bak te zitten (ivm werk overdag) dan schuif je de tijdperiode op.

Dus stel je wil in de avond je bak zien dan stel je het licht in van 14:00 - 21:00 uur bijvoorbeeld.

Verder eventueel planten aanvullen met wat javavarens op een stuk hout of steen. Die groeien altijd wel (hier is het nooit kapot te krijgen..) . Geven een mooie uitstraling met dat groen. Makkelijke plant om te houden etc.

Cryptos kunnen in het begin soms wat lastig zijn. Die staan er om bekend om te kunnen "smelten" bij nieuwe bakken/aanplanten.

ook al groeit de rest van de planten goed heb je nog kans dat cryptos wegsmelten.
Maar als ze eenmaal aanslaan zijn het erg mooie planten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Meeste is wel gezegd. Plantedbox raadt zelf aan om 10ml per 100 liter aquarium per week te doseren als je weinig licht en geen CO2 hebt. Ik heb zelf een lowtech bak, echt weinig licht (maar dan wel een uur of 11) en geen CO2. Daardoor heb ik vrij trage groei, maar dat scheelt ook weer onderhoud. Ik geef bovenstaande dosering van dezelfde voeding, doe wekelijks een 25% waterverversing en meet maandelijks NO3 en PO4. Af en toe moet ik iets bijsturen en dat is meestal naar beneden, die dosering is echt wel de bovengrens bij deze omstandigheden.

Voor een indruk wat teveel licht kan doen: één anubias groeide uiteindelijk zo hoog dat ie te dicht onder de lamp kwam en daardoor alsnog teveel licht pakte. Dat extra licht zette hem nog harder aan het groeien, maar door de lage dosering voeding en gebrek aan CO2 vielen de gaten erin en kwamen de algen erop. Sinds ik op die plaats de lichtbalk afdek, gaat het weer goed met hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

de Peer schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:02:
[...]

Intensiteit iets verminderen is nog iets beter eigenlijk ja. Afplakken of terug naar 1 TL balk.
Maargoed, zodra je plantenvoeding toevoegt is dat minder nodig eigenlijk.
Ik zou niet teveel tegelijk veranderen want dan kun je achteraf moeilijk conclusies trekken (kwam het nou door... of door ...)

Thanks :-). Hij is nu op zijn lelijkst eigenlijk ;-) maar dat laat ik ook gewoon zien. hoort er ook bij hè.
Het langer aan hebben van de verlichting trekt me wel. Misschien dat ik dat nog een keertje ga proberen dan, met het afplakken. Maar dat komt dan later wel, als er iets veranderd aan de bak qua groei.
Kwam er net achter dat het licht op 8 uur stond. Dus die heb ik nog een uurtje terug geschroefd.

Als hij nu op z'n lelijkst is, dan ben ik nieuwsgierig hoe hij is als hij wel volgens jouw maatstaven staat :) Zoals hij er nu bij staat is al een doel voor mij :9
Paulus07 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:13:
Zou zelf de duur eerst wat verminderen. Afplakken is ook weer zonde van de lampen etc :P

En het licht hoeft ook niet gebonden te zijn aan de echte dag/nacht natuurlijk. Dus stel je wil het minderen maar je komt dan savonds voor een donkere bak te zitten (ivm werk overdag) dan schuif je de tijdperiode op.

Dus stel je wil in de avond je bak zien dan stel je het licht in van 14:00 - 21:00 uur bijvoorbeeld.

Verder eventueel planten aanvullen met wat javavarens op een stuk hout of steen. Die groeien altijd wel (hier is het nooit kapot te krijgen..) . Geven een mooie uitstraling met dat groen. Makkelijke plant om te houden etc.

Cryptos kunnen in het begin soms wat lastig zijn. Die staan er om bekend om te kunnen "smelten" bij nieuwe bakken/aanplanten.

ook al groeit de rest van de planten goed heb je nog kans dat cryptos wegsmelten.
Maar als ze eenmaal aanslaan zijn het erg mooie planten :)
Heb het ook een uurtje opgeschoven. Nu het 's avonds langer licht is mag de bak ook wel langer licht zijn :)
De Javavaren is bij mij wel overleden. Ooit eens stekjes gehad van iemand. Ik moet wel toegeven, ze bleven lang volhouden! Ik vind ze idd mooi. Misschien dit weekend maar eens even naar kijken als ik toch naar kardinaaltjes ga zoeken. Kan dat zomaar tegelijk zonder dat ik de balans teveel verstoor?

Ik had de waterpest er dus idd bij in gegooid om de plantenmassa wat te verhogen. Maar toen die ook bruin aan het worden werd begon ik een beetje te stressen haha
JME schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:18:
Meeste is wel gezegd. Plantedbox raadt zelf aan om 10ml per 100 liter aquarium per week te doseren als je weinig licht en geen CO2 hebt. Ik heb zelf een lowtech bak, echt weinig licht (maar dan wel een uur of 11) en geen CO2. Daardoor heb ik vrij trage groei, maar dat scheelt ook weer onderhoud. Ik geef bovenstaande dosering van dezelfde voeding, doe wekelijks een 25% waterverversing en meet maandelijks NO3 en PO4. Af en toe moet ik iets bijsturen en dat is meestal naar beneden, die dosering is echt wel de bovengrens bij deze omstandigheden.

Voor een indruk wat teveel licht kan doen: één anubias groeide uiteindelijk zo hoog dat ie te dicht onder de lamp kwam en daardoor alsnog teveel licht pakte. Dat extra licht zette hem nog harder aan het groeien, maar door de lage dosering voeding en gebrek aan CO2 vielen de gaten erin en kwamen de algen erop. Sinds ik op die plaats de lichtbalk afdek, gaat het weer goed met hem.
Trage groei heb ik liever dan geen O-) Dan ga ik ook onder de aanbevolen hoeveelheid zitten. Zoals eerder ook al aan mij aangeraden. Dank!

De anubia bij mij doet idd eigenlijk altijd dom door. Ook al zit ie onder de alg, hij doet het altijd. Soms gaat er een blaadje dood maar dat is dan vaak aan de onderkant en in de schaduw van een ander blad. Die is bij mij al dubbel zo groot als toen ik hem kocht. Toen was het maar 1 plantje.

Heel erg bedankt mensen! Ik waardeer dit echt enorm! Dit geeft me weer hoop _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik weet niet hoeveel vermogen je tl-buizen hebben, maar twee stuks 10 uur volle bak op 100 liter klinkt als overkill. Tel daarbij op dat je geen echte snelgroeiers en lichtliefhebbers als planten hebt, geen CO2 toevoegt, geen voeding doseert en het recept voor gedoe is compleet :)
Suggestie, anderen mogen aanvullen: draai eerst eens zo’n buis eruit en kijk of je de rest nog voldoende licht vindt. Zou handig zijn namelijk. Dan je lichtduur terug naar 8 uur en eens beginnen met wekelijks 5 tot 7 ml AiO toevoegen na een 25% waterwissel. Makkelijkst om dat al bij het wisselwater te mengen. Dat stramien een poosje volhouden en kijken wat er gebeurt. Afhankelijk van hoe een en ander zich ontwikkelt kun je dan verder kijken wat je nog zou willen/kunnen/moeten bijstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@de Peer
Op zijn lelijkst zegt je... man, dan wou ik dat mijn zo lelijk was..
Mijn Bak is na verhuizen 5 maand terug weer aardig zwart van de baardalg.. dus ik denk niet hij straks weer verhuist word, maar verkocht. Co2 en voeding genoeg, maar draait voor geen meter. Dus ben er ook wel klaar mee na bijna 3 jaar van als geprobeerd.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Renegade666 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:24:
@de Peer
Op zijn lelijkst zegt je... man, dan wou ik dat mijn zo lelijk was..
Mijn Bak is na verhuizen 5 maand terug weer aardig zwart van de baardalg.. dus ik denk niet hij straks weer verhuist word, maar verkocht. Co2 en voeding genoeg, maar draait voor geen meter. Dus ben er ook wel klaar mee na bijna 3 jaar van als geprobeerd.
Ik leg de lat altijd hoog, dus elk plantje dat niet optimaal groeit kan ik over piekeren.
En tsja ik ben ook gewoon lui met inrichten en onderhouden. De bak zou veel mooier zijn als ik meer aandacht steek aan het knippen en stekken. maar de planten zelf doen het bijna allemaal erg goed.

Baardalg, ligt tóch vaak aan de CO2. Al wil je dat niet horen denk ik nadat je alles geprobeerd hebt.

Wat ik wel vaak zie is dat mensen niet lager durven gaan qua pH omdat ze denken dat dit slecht zou zijn.
Mijn bak draait op pH 6.2 nu momenteel. Bij 6.7 zou ik baardalg krijgen.

Ik zou niet te veel waarde hechten aan pH en KH testen (onbetrouwbaar), maar kijken naar de planten en baardalg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@de Peer
Toevallig als laatste poging ph verlaagt naar 6.5 ipv 6.9.

Maar het vreemde is dat de indicator van co2 wel goed word aangegeven, dus daarom ook niet lager gedaan eigenlijk.

Misschien dat het help. Maar dan zal ik eerst alles weer schoon moeten maken, want het zit op de stenen en hout. En dus alles er uit.

Ben er ook niet over uit, want wou juist naar een grotere bak, marja.

Ps, met welke hardware lees jij die co2 uit? Lijkt mij ook wel handig om te zien hoe. Of had jij zo'n dure monitoring set destijds gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Renegade666 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:40:
@de Peer
Toevallig als laatste poging ph verlaagt naar 6.5 ipv 6.9.

Maar het vreemde is dat de indicator van co2 wel goed word aangegeven, dus daarom ook niet lager gedaan eigenlijk.
Hmm ja wat is goed he...
Donkergroen is vaak nog te weinig. Ik laat hem soms wel lichtgeel/lichtgroen worden.
Misschien dat het help. Maar dan zal ik eerst alles weer schoon moeten maken, want het zit op de stenen en hout. En dus alles er uit.
Je kunt ook niet schoonmaken, het breekt vanzelf af. Of eventueel even inspuiten met beetje easycarbo om dat te versnellen.
Ben er ook niet over uit, want wou juist naar een grotere bak, marja.

Ps, met welke hardware lees jij die co2 uit? Lijkt mij ook wel handig om te zien hoe. Of had jij zo'n dure monitoring set destijds gekocht?
Ik gebruik gewoon een smartswitch (Sonoff met daarop Tasmota) en elke minuut dat hij stroom krijgt laat ik hem een +1 signaal sturen naar een Counter in domoticz.

Dus ik heb een gewone pH regelaar die het magneetventiel open/dicht laat gaan maar daartussen zit mijn smartswitch, die als enige doel heeft tellen hoeveel minuten hij stroom krijgt per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Binnenkort ga ik een paar aanpassingen doen in het plantenbestand. Er komen o.a. wat stengelplanten bij. Wat ik me afvroeg is of het mogelijk is om deze nieuwe stengelplanten al door de helft te snoeien te planten? Of kan je beter eerst het hele plantje acclimatiseren en wanneer hij aan is geslagen dan pas snoeien en de toppen weer terugplanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Amps schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:45:
Binnenkort ga ik een paar aanpassingen doen in het plantenbestand. Er komen o.a. wat stengelplanten bij. Wat ik me afvroeg is of het mogelijk is om deze nieuwe stengelplanten al door de helft te snoeien te planten? Of kan je beter eerst het hele plantje acclimatiseren en wanneer hij aan is geslagen dan pas snoeien en de toppen weer terugplanten?
Het kan ja, maar het blijft altijd een risico. Bij makkelijke stengelplanten zal dat prima lukken. Maar bij moeilijkere planten kan het ook mislukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Even een status update. Ik schrik ervan hoe snel ik al verandering zie. Gistermiddag AiO toegevoegd, gisteravond de spraybar gemonteerd voor meer oppervlaktebeweging en vanochtend 1 van de 2 lampen eruit gehaald.

Links is gisteravond 18:00 en rechts is 5 minuten geleden! Alles ziet er alweer zoveel frisser uit. De waterpest is al bijna weer helemaal groen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uQPjvBxJMjijYs47SVOV6DETB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MIAStKlLAtER3fMjoKDF4C5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHU9HcR-MDjBAbHKh4WuK36thNo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMCFqvFOanjFVi3UANmm1GHn.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Kryziek schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:35:
Even een status update. Ik schrik ervan hoe snel ik al verandering zie. Gistermiddag AiO toegevoegd, gisteravond de spraybar gemonteerd voor meer oppervlaktebeweging en vanochtend 1 van de 2 lampen eruit gehaald.

Links is gisteravond 18:00 en rechts is 5 minuten geleden! Alles ziet er alweer zoveel frisser uit. De waterpest is al bijna weer helemaal groen!
[Afbeelding][Afbeelding]
Magie van plantenvoeding. Onderwater werkt net zo als bovenwater, zonder juiste balans in voeding, water en licht gaat het niet goed. Nou is water een factor waar je bij aquaria geen rekening mee hoeft te houden, maar de juiste waterwaardes wel. :P

Ik zou je Vallisneria nog wel iets omhoog trekken zodat je net de wortelstok ziet, dan sterft die ook niet meer af. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

SmurfLink schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 15:41:
[...]

Magie van plantenvoeding. Onderwater werkt net zo als bovenwater, zonder juiste balans in voeding, water en licht gaat het niet goed. Nou is water een factor waar je bij aquaria geen rekening mee hoeft te houden, maar de juiste waterwaardes wel. :P

Ik zou je Vallisneria nog wel iets omhoog trekken zodat je net de wortelstok ziet, dan sterft die ook niet meer af. :)
Ga ik doen, thx! De reden dat ze zo diep zitten is omdat ze nog maar amper wortels hadden en dan meteen weer los dreven. Hopelijk hebben ze inmiddels alweer iets meer wortels en kunnen ze weer iets omhoog.

Nu nog een portie ouderwets geduld hebben en kijken of het met deze methode beter gaat :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Fijn @Kryziek! Wat bruinalg en wat groene alg is vaak ook niet zo lastig. Plukjes baardalg en staghorn zijn mijns inziens veel lastiger. Maar goed, ik gebruik ook geen co2 en ook geen andere LED verlichting dan de standaard verlichting.
Uiteindelijk zou ik ook eens kritisch kijken naar je visbestand. Kies één schoolvisje en houdt daar dan ook echt een schooltje van. Veel beter voor de vissen hun welzijn maar ook veel leuker en mooier om te zien ;)

Hoe vaak ik wel niet in de Hornbach loop en dan mensen zie die zomaar wat bij elkaar graaien: aquarium, wat rood en blauw grind, een paar nepplanten en op advies van de verkoper toch ook wel één echte. Vervolgens allerlei moeilijke vissen enzo die er totaal niet bij passen. Alsof ze in de snoepwinkel staan, zo zoekt men vissen uit: die is wel leuk, en oh doe die ook nog maar, etc. Toch wel sneu imho. Men leest zich echt totaal niet in, 0,0 effort. Dit kan ook met andere huisdieren gebeuren natuurlijk.. helaas.
Afgelopen 3 weken twee keer zo gehoord en meegemaakt. Dan werp ik een blik opzij en moet toch wel een beetje gniffelen om die typetjes :P (Dit slaat niet op jou overigens he, @Kryziek)

@de Peer Gave bak man! Goed bezig _/-\o_
Pagina: 1 ... 77 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.