Goedemiddag,
Ik kom hier voor een advies voor mn slecht groeiende plantjes. Ik ben eigenlijk al 2 jaar bezig en soms groeit het lekker door en daarna stagneert het en gaat het langzaam dood. Wat me nu opvalt, is dat als ik mn aquarium nieuw opzet met een nog oud gebruikt filter, hij het eventjes goed doet.
Mn licht staat 10 uur aan en ik gebruik geen CO2.
Sinds 2/3 weken heb ik een nieuw aquarium en die heeft welgeteld 1 week gegroeid tot het zoals nu weer stagneerde. Deze is 110 liter, hiervoor had ik een 80 liter.
De bewoning is 2 cardinaaltjes, 1 marmer gourami, 1 bristlenose, 3 vuurneon's en 2 albino tetra's.
Mn filter is een Eheim 2222 met schuim, bioballs en keramiek buisjes. Dit waren er meer maar in de loop van de jaren is er wat overleden doordat ze vast zaten in de achterwand, onder stenen e.d. De marmer gourami heeft ook aardig wat dood gepest. Het is nu stabiel qua pesten/pest het niet meer.
Sinds dit nieuwe aquarium heb ik een bos waterpest erin hangen en die wordt zelfs bruin. Ik zie wel dat het een stukje gegroeid is doordat er aan de toppen een dichtbegroeid stuk bij aan gekomen is.
Heb ook een groeispurt gemerkt toen ik wat Easy Life Root Sticks in de bodem stopte.
Tijdje terug heb ik elke week een 30% waterwissel geprobeerd en dat leek een beetje te helpen. Dan groeide het een kleeeein beetje.
Daarvoor deed ik elke 2 weken een 30/50% wissel.
Op advies van het grote google heb ik dit weekend de temperatuur verlaagd van 26 naar 23 graden. Is dit wel goed?
Dit zijn de waterwaardes van afgelopen zaterdag na 5/10 seconden:
Na een minuut:
Referentie:
Ik ben vast nog veel vergeten toe te lichten, vraag vooral
Wie kan me op weg helpen? Een aquarium is super leuk maar als de plantjes telkens meer dood gaan dan leven dan is de lol er wel een beetje vanaf. Ik weet het niet meer wat ik kan doen.