Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.295 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46
SmurfLink schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:45:

Vertekent het op de foto nou zo of is dit een klein aquarium? Praecox hou je normaliter in aquaria vanaf 1 meter met VEEL beplanting, omdat ze het anders flink op elkaar gaan voorzien. Dat worden ook flinke jongens namelijk, ben je je daar bewust van?
De foto vertekend inderdaad wat. Maar het is ook geen 1 meter bak, ze zwemmen in 80cm. Ik ga er dan ook niet al te veel bijzetten. De bak staat overigens pas net een paar weken dus de beplanting moet nog groeien.

[ Voor 7% gewijzigd door Iris1234 op 11-04-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:49
BurnerT schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:10:
@remzor Wat voer je ze? Als ik de temp opvoer naar 25c en baby brine shrimp geef dan hebben de mannetjes een bijna zwarte keel. De vrouwtjes zijn idd erg vaal met een horizontale streep over het lijf.

Zal zo eens proberen wat foto's te schieten heb er ook een aantal hier :p

Heb even snel uit de pols wat geschoten maar omdat de temp nu "maar" 22c is zijn ze niet in parings modus dus weinig/geen zwart op de keel.
Vrouw:
[Afbeelding]
Man:
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie. Jij hebt echter wel de gold variant volgens mij, ik heb dus de gewone ‘original’ variant.
Deze vissen kunnen dus compleet andere kleuren aannemen en dat maakt het zo lastig :p Ach ja, kom er nog wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clockw1ze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 11:43
remzor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:01:
[...]

Zeker! Vangen met 2 netjes is dus uiteindelijk gelukt, maar wilde niet de bak overhoop halen en/of water eruit halen als het niet zou hoeven. Maar het had wel wat haast vanwege de stress in de bak en de vechtende mannetjes :P
Qua planten heb ik nu Mayaca Fluviatilis, Waterpest en Salvinia (drijf) toegevoegd. Snelgroeiers, alhoewel ik die Mayaca hier niet veel zie doen.. weinig aan. Wil eigenlijk nog Valisneria Spiralis toe gaan voegen.

[...]

Bedankt voor je bericht en feedback! Ervaring zal zeker een mooi spelen, zowel in de voorkoming en bestrijding van algen en tevens in de gemoedsrust. Ik heb zelf overigens ook voor een low-tech bak gekozen. Wel met filterzand, kienhout, wat lavastenen en planten maar dus geen co2 en moeilijke planten/vissen etc. De vissen doen het gelukkig dan ook nog steeds allemaal erg goed, alleen heb ik nu dus wat last van staghorn alg en 'experimenteer' ik met wat de beste uitstroomrichting is van mijn interne filterpomp.
Het valt mij wel op dat de otocinclus ware poepmachines zijn; ongelooflijk veel stront op de bodem, en nee, dat wordt niet zo je filter in geblazen. De bodem en het water lijken wel wat op te lossen maar en blijft wel vrij veel shitzooi liggen op het substraat. Hevel wekelijks af maar ook een Eheim Quick Vac Pro besteld voor het snelle schoonmaakwerk zonder water te verversen.
Ik heb geen ammonium en geen nitriet, meet wel wat nitraat (5-10) en 0,5 fosfaat. Dat lijkt me allemaal prima. Toch lastig de juiste balans te vinden. Verder 7u licht per dag nu en dagelijks wat Easy Carbo op de staghorn, welke hier geen last van lijkt te hebben helaas waardoor plukjes staghorn zich verspreiden door de bak.

[...]

Ik heb ze beide en de Corydora's scholen best aardig (Panda's). Vaak in een groepje van 5 tot 8 stuks. De andere zijn dan zelfstandig of in tweetallen rond aan het snuffelen. De oto's scholen bij mij niet echt. Soms zitten er 2-3 naast elkaar tegen het raam of op het hout, maar ze zijn nooit allemaal samen. Enkele cory's en oto's zijn wel regelmatig samen te vinden; ze vinden elkaar best lief :+

[...]

Ik lees juist vaak dat men de Hyphessobrycon Amandae als leuk visje beschouwd, die mooi schoolt en niet te bang is. Maar dat zal vast per situatie verschillen. Ik ben namelijk ook voornemens deze toe te voegen aan mijn bestand. Hier kan ik dan een mooi schooltje van nemen, 20 stuks om te beginnen met wellicht nog 5 als toevoeging later. In tegenstelling tot kardinalen die tweemaal zo groot zijn kan ik hier dus een mooier schooltje mee maken en ik vind de kleur ook mooi (ik wil mijn bak niet te zwaar belasten).

[...]

Had ergens in dit topic al eens een foto geplaatst net na de opstart. Zie hieronder nog enkele foto's met mijn koppel Honinggourami's en twee foto's van de bak. Eentje van afgelopen weekend en eentje van vanmiddag. Niet de beste foto misschien en de bak is dus ook niet helemaal schoon. Ik merk ook wat zweefvuil, kleine witte puntjes/waas in mijn bak. Maar zoals gezegd minimaal eens per week nog wel 25-35% waterwissel.
De ring op het water met daarin de Salvinia is een luchtslangetje, zodat de waterplantjes bij elkaar blijven. Merk wel dat deze al aanzienlijk zijn gegroeid in +- één weekje nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

EDIT:
Meteen nog een vraagje: waar zouden jullie in deze bak Valisneria toevoegen? Ik dacht aan het midden centraal (de plantjes die er nu staan zet ik dan rechts voor mijn filter) of aan de linkerkant van de bak, dus links achterin en links midden. Dan trek ik er daar de Mayaca uit. Wil de Ludwigia rechts achterin er eigenlijk niet uittrekken in ieder geval...
Mag ik je vragen welk formaat Rio dit is? Rio 350 of 450?
Zit zelf namelijk te twijfelen tussen deze twee haha. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Chefferson schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:14:
Goedemorgen! Vraag omtrent schoonmaken.

Ik heb vaak dat er troep in de rand zit tussen het zand. Zie afbeelding. Aan de zijkanten en voorkant is dit eenvoudig weg te halen. Maar hoe zit dat met de achterkant? Kan het niet zien, zitten allerlei planten, etc. Hoe doen jullie dit?

[Afbeelding]
Tandenborstel, al heb ik geen zand, maar grint (of is het grind).

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:21
Afgelopen zaterdag mijn eerste steen koraal in de bak gedaan. Een stylopora. Nu kijken of het een beetje wil groeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9pH0aL2RMV5E_WGEnKFEuQZaVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5YJuYQVvpp8BB1wZg6bqYvc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM4m39V_BYcdak1VwKvEBDJi3Zk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyOygQb8TijLTgTIxvakulPJ.jpg?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
clockw1ze schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:15:
[...]

Mag ik je vragen welk formaat Rio dit is? Rio 350 of 450?
Zit zelf namelijk te twijfelen tussen deze twee haha. 8)7
Geen van beide. Ik heb een Rio 180 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 22:43
Hoevel kans hebben jongen van Corydoras Pygmaeus in een ( minimaal) gemengd aquarium met 8 Corydoras Pygmeaus en verder vuurgarnalen.
betreft een 50 liter-aquarium met zandboden en 50 % plantbezetting vd bodem.

Heb al paar jongen gezien soms, en zie nog wel stuk of 8 eieren in de vallesnaria hangen ....
( ,maar om nu de jongen af te vangen en in speciale kweekbak te zetten, of de ouders af te scheiden .... , en/of te gaan werken met vloeibare voeding .... )

Gaat een bepaald % het nog redden, of hebben ze sowieso geen kans omdat de jongen worden opgegeten door de volwassen versies ?

Wel zou waterlaag omlaag kunnen, als dat de jongen helpt ??
( voer al 3x per dag minivlokjes en filter op zachtere stand, en ververs wat vaker water nu ivm overvoeren nu )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31
Ik denk dat ze best een kans hebben. Het grootste gevaar zie ik in de filter....

Cory is niet zo kieskeurig met voeding, zou gewoon wat vaker voeren, maar minder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 19:30
Tommie12 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:57:
Ik denk dat ze best een kans hebben. Het grootste gevaar zie ik in de filter....

Cory is niet zo kieskeurig met voeding, zou gewoon wat vaker voeren, maar minder.
Vroeger kon ik 1 keer per maand het Eheim potfiltertje lostrekken omdat daar minstens 3 kleine Cory’s verbleven. Nu komt zo’n klein visje nooit in de buurt van de rotor dus ging prima. Overlevingskansen in een filter zijn groter dan in de bak zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 12:18
Ted038 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:21:
Hoevel kans hebben jongen van Corydoras Pygmaeus in een ( minimaal) gemengd aquarium met 8 Corydoras Pygmeaus en verder vuurgarnalen.
betreft een 50 liter-aquarium met zandboden en 50 % plantbezetting vd bodem.

Heb al paar jongen gezien soms, en zie nog wel stuk of 8 eieren in de vallesnaria hangen ....
( ,maar om nu de jongen af te vangen en in speciale kweekbak te zetten, of de ouders af te scheiden .... , en/of te gaan werken met vloeibare voeding .... )

Gaat een bepaald % het nog redden, of hebben ze sowieso geen kans omdat de jongen worden opgegeten door de volwassen versies ?

Wel zou waterlaag omlaag kunnen, als dat de jongen helpt ??
( voer al 3x per dag minivlokjes en filter op zachtere stand, en ververs wat vaker water nu ivm overvoeren nu )
Leuk! Heb zelf ook Corydoras Pygmaeus en was eigenlijk benieuwd vanaf welke leeftijd ze geslachtsrijp zijn, is dit gewoon geluk geweest of heb je ze onder bepaalde omstandigheden laten paren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ted038
Ljsvv schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:04:
[...]

Leuk! Heb zelf ook Corydoras Pygmaeus en was eigenlijk benieuwd vanaf welke leeftijd ze geslachtsrijp zijn, is dit gewoon geluk geweest of heb je ze onder bepaalde omstandigheden laten paren?
Gewoon geluk, denk ik🤞
Is "onder aan de streep" ook wel weer een speciaal-aquarium met maar 1 soort vis (en veel vuurgarnalen.... ).
Heb ze nu half jaartje... Weet dat waterwissels en temperatuurschommelingen paargedrag stimuleert , maar daar niet bewust mee bezig geweest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ljsvv schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:04:
[...]

Mijn recept voor parende Sterbais:
Weekje goed voeren met tubifex en diepvries muggenlarven en cyclops.
Dan verversen met 20 l koud kraanwater en 20l regenwater uit de put buiten. (Bak van 180l)
Mijn normale temperatuur is 24 graden, maar na die verversing heb ik nog 20-21 graden.
En dan 1-2 dagen later heb ik eitjes.....

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 13-04-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:13:
[...]

Mijn recept voor parende Sterbais:
Weekje goed voeren met tubifex en diepvries muggenlarven en cyclops.
Dan verversen met 20 l koud kraanwater en 20l regenwater uit de put buiten. (Bak van 180l)
Mijn normale temperatuur is 24 graden, maar na die verversing heb ik nog 20-21 graden.
En dan 1-2 dagen later heb ik eitjes.....
Ja zo deed ik het ook bij de Trilli's, nou ja behalve het regenwater wat ik niet heb dan. :+ Het simuleert het regenseizoen, waar voedsel erg voorradig is en dat is het signaal voor de vissen om te gaan paren omdat de kindertjes dan in de goeie tijd groot worden, grotere kans op nageslacht dat het overleefd dus evolutionair heel nuttig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:00

JME

zeg maar Jamie

In mijn gezelschapsbak heb ik diverse anubias-, cryptocoryne- en bucephalandra-soorten. En een grote, dikke, doffe, lelijke pluk mos. Mos zou één van de makkelijkste plantjes moeten zijn, maar hier wil het domweg niet terwijl ik - volgens mij - doodnormale waterwaarden heb. Ter indicatie: ik gebruik een all-in-one plantenvoeding, mijn pH is 7,5, NO3 schommelt wat rond de 10-15, PO4 rond de 1, en ik doe niet aan toegevoegde CO2. Op een beetje puntalg op de anubias na (erfenis van toen het licht wat hoger stond dan nu) heb ik nergens last van.

Het mos blijft wel leven, maar daarmee is ook alles gezegd. Het loopt nauwelijks uit en zit al anderhalf jaar op een stronk gebonden zonder dat het gaat hechten (OK, keihard mopani, maar toch). Eigenlijk ben ik het liever kwijt dan rijk, maar ik ben bang dat mijn vuurgarnalenkolonie me dat niet in dank gaat afnemen. Die gebruiken het namelijk om te grazen en vooral om ondanks de tetra's voldoende jongen de kans te geven boven snacksize uit te groeien.

Wie weet een mooi mosalternatief? Iets wat fijn compact blijft (vrije plaats biedt geen ruimte voor stengelplanten), waar de jonge vuurtjes zich goed in kunnen verstoppen, en wat geen spannende waterwaarden vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:27:
In mijn gezelschapsbak heb ik diverse anubias-, cryptocoryne- en bucephalandra-soorten. En een grote, dikke, doffe, lelijke pluk mos. Mos zou één van de makkelijkste plantjes moeten zijn, maar hier wil het domweg niet terwijl ik - volgens mij - doodnormale waterwaarden heb. Ter indicatie: ik gebruik een all-in-one plantenvoeding, mijn pH is 7,5, NO3 schommelt wat rond de 10-15, PO4 rond de 1, en ik doe niet aan toegevoegde CO2. Op een beetje puntalg op de anubias na (erfenis van toen het licht wat hoger stond dan nu) heb ik nergens last van.

Het mos blijft wel leven, maar daarmee is ook alles gezegd. Het loopt nauwelijks uit en zit al anderhalf jaar op een stronk gebonden zonder dat het gaat hechten (OK, keihard mopani, maar toch). Eigenlijk ben ik het liever kwijt dan rijk, maar ik ben bang dat mijn vuurgarnalenkolonie me dat niet in dank gaat afnemen. Die gebruiken het namelijk om te grazen en vooral om ondanks de tetra's voldoende jongen de kans te geven boven snacksize uit te groeien.

Wie weet een mooi mosalternatief? Iets wat fijn compact blijft (vrije plaats biedt geen ruimte voor stengelplanten), waar de jonge vuurtjes zich goed in kunnen verstoppen, en wat geen spannende waterwaarden vraagt?
Riccia Fluitans al geprobeerd? Dat zou wellicht het wel kunnen doen.

Mos doet het bij mij ook voor geen meter. Het gaat niet dood maar het groeit ook niet, precies wat jij zegt, 't loopt niet uit. Riccia heeft 't hier wel een tijdje gedaan. Je kan het laten drijven of opbinden op hout of steen zoals mos. Het blijft wel altijd drijven dus je kan niet later je visdraadje erafhalen in de hoop dat het gehecht zit. Maar het groeit wel uit zodat je het niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@SmurfLink dank je voor het meedenken. Ja, riccia wil wel. Als een malle zelfs, het is net onkruid. Dat werd zo snel zo groot dat ik wekelijks kon snoeien. Bij opbinden kreeg het hier een heel lelijke vorm (beetje een paddestoelwolk) en bij drijven vraag ik me af of de garnalen er veel aan zouden hebben. Ben een beetje huiverig om het opnieuw te proberen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Iemand toevallig interesse in een Crossocheilus Reticulatus / Siamese algeneter omgeving Utrecht? Had er twee bij de LFS gekocht maar ze waren even vergeten te vermelden dat die flink groot worden. Helemaal in mijn 150L bak.
Was een duo maar er is er eentje dood gegaan. Degene die nu over is jaagt alles op en is gestressed.

Stuur maar pm indien geïnteresseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Deze week aan een nieuw projectje begonnen.

Ik heb toch maar een osmose filter besteld en een 60 liter vat. om mijn verdampings water bij te vullen. Uiteraard wordt deze wat getweaked. Er komen optische level sensoren op de tank, voor maximum en minimum waterniveau, samen met een extra backup vlotter voor het maximum niveau. TDS sensoren op ingang en uitgang en load sensoren (van een oude weegschaal) onder de tank om de voorraad preciezer in te schatten. Uiteraard wordt het aangestuurd door een ESP32 en een touch screen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1q9vmdsuvpgFXTZI1Vo8Qj3se0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqUlSqGbUI0g3nMbmWojI1FN.jpg?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:01
Chefferson schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:58:
Iemand toevallig interesse in een Crossocheilus Reticulatus / Siamese algeneter omgeving Utrecht? Had er twee bij de LFS gekocht maar ze waren even vergeten te vermelden dat die flink groot worden. Helemaal in mijn 150L bak.
Was een duo maar er is er eentje dood gegaan. Degene die nu over is jaagt alles op en is gestressed.

Heb ergens gelezen dat dit een groepsvis is en als alleen dan gaat jagen uit verveling.. of het zo is weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:58:

Hoe groot is ie inmiddels? Ik heb er hier 2 zitten van een cm of 10-15, maar als het nog een kleintje is dan gaat ie dat niet redden. Anders kan ik 'm eventueel voor je opvangen. Ik heb 1.20m en veel planten dus ze kunnen vrij rustig los van elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 13:11
Heeft er iemand ervaring met Ptychognathus barbatus krabbetjes in zijn of haar aquarium? Ik kwam ze tegen op de website van m'n vaste aquariumspeciaalzaak en het lijkt mij wel heel erg tof ze erbij te zetten, ik kom alleen bar weinig info tegen over deze soort om ze te houden in een aquarium.

Ik heb een 125 liter bak met een flink aantal guppen, tetra's, zebradanio's, boraras, japonica garnalen en 6 CPO kreeftjes. PH tussen de 7,5 en 8, temperatuur 24-26 graden. Zouden deze krabben qua medebewoners goed kunnen combineren? Zeker met die CPO kreeftjes twijfel ik daarover omdat in ieder geval die kreeftjes best wel territoriaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:36:
[...]

Hoe groot is ie inmiddels? Ik heb er hier 2 zitten van een cm of 10-15, maar als het nog een kleintje is dan gaat ie dat niet redden. Anders kan ik 'm eventueel voor je opvangen. Ik heb 1.20m en veel planten dus ze kunnen vrij rustig los van elkaar zitten.
Ook wel een cm of 10 gok ik.

@SmurfLink wil je hem hebben? Zojuist het eerste slachtoffer gevonden denk ik. Onderkant helemaal kapot. Was er al bang voor. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTpBUCaAkGxDbUtGTUYr3p2Myvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltkpjZkHxn0VMdXFVzAKOkrS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Chefferson op 16-04-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
:X Yikes, als het een moordenaar is begin ik toch wel te twijfelen... ik heb nogal wat kleine vissen in de bak, incl Kuhlii's. Die van mij zitten alleen maar achter elkaar aan, niet achter de andere vissen.

[ Voor 24% gewijzigd door SmurfLink op 16-04-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:30:
:X Yikes, als het een moordenaar is begin ik toch wel te twijfelen... ik heb nogal wat kleine vissen in de bak, incl Kuhlii's. Die van mij zitten alleen maar achter elkaar aan, niet achter de andere vissen.
T is een vermoeden. Was geen heterdaadje :) Anders neem ik even contact op met Diebo. Kijken of ze hem terug willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vandaag een rondje Aquarium Design Shop Zaandam en Maanvis Nijmegen gedaan om de bestelde spullen voor het nieuwe aquarium op te halen.

Het hout zojuist buiten in een vat met water geplaatst, zodat het daar alvast lekker kan schimmelen ipv later in het aquarium als ik die ga inrichten. Ik moet dus helaas nog wachten op het meubel, dat duurt nog enkele weken.

De afgelopen tijd al filtermedia ingedraaid in een kleiner aquarium. Morgen zet ik dat over naar het nieuwe Oase filter en die ga ik alvast verder indraaien in een grotere bak met daarin het bestaande hout/zand/planten/lavarock en regelmatig wat druppels ammoniak.

Was leuk om even in Zaandam rond te kijken, staan een aantal mooie aquaria:

MJ Aquascaping (YouTube: YouTube) was er ook, hij heeft wat tips gegeven en heeft geholpen een opzet te maken voor het hout en de stenen, dus alles is al in huis, op de planten na. Als ik weet wanneer het meubel binnenkomt bestel ik o.a. anubias, bucephalandra, en weeping moss.

De bestelde spullen, ik kan niet wachten totdat het meubel binnenkomt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmtNNO6HI3VAFCahiomTA4YUtgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RGiLyPyrh6ACgoBttu6rNsF.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Ziet er goed uit @Taro weet je al wat voor bewoners je er in gaat houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Iris1234 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:40:
Ziet er goed uit @Taro weet je al wat voor bewoners je er in gaat houden?
Ik zat dus te kijken naar Pseudomugil, maar, dan moet je echt alles afdekken, anders liggen ze redelijk snel overal op de grond. Uiteindelijk kan iedere vis zichzelf lanceren, maar ik wil voorkomen dat ik fulltime glasplaten moet in gaan zetten. Ik heb ook nog gekeken naar wat mooie Guppy varianten. Maar vandaag in Zaandam de Hyphessobrycon Amandae (Vuurtetra/Ember Tetra/Vuurzalmpje) gezien en met het juiste licht en mooie planten zien die er mooi uit. Ik vermoed dus dat het die wordt. De overige bewoners worden dan wat garnalen en mogelijk een paar Clithon slakken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
Taro schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:57:
[...]

Ik zat dus te kijken naar Pseudomugil, maar, dan moet je echt alles afdekken, anders liggen ze redelijk snel overal op de grond. Uiteindelijk kan iedere vis zichzelf lanceren, maar ik wil voorkomen dat ik fulltime glasplaten moet in gaan zetten. Ik heb ook nog gekeken naar wat mooie Guppy varianten. Maar vandaag in Zaandam de Hyphessobrycon Amandae (Vuurtetra/Ember Tetra/Vuurzalmpje) gezien en met het juiste licht en mooie planten zien die er mooi uit. Ik vermoed dus dat het die wordt. De overige bewoners worden dan wat garnalen en mogelijk een paar Clithon slakken.
We hebben dezelfde smaak qua vissen :)
Hyphessobrycon Amandae heb ik lang gehad in mijn aquarium, leuke visjes en ik vind ze ook leuk gedrag hebben. Een tip, ze eten niet echt van de grond, garnalen maar misschien ook wat Corydoras kunnen het overgebleven voer opeten.

De Pseudomugil heb ik altijd prachtig gevonden, en zou ik graag aanschaffen. Maar ik ben bang dat het te druk wordt met de melanotaenia praecox. Sinds ze in het grotere aquarium zitten en wat meer soortgenoten hebben leggen ze continue eieren. Ik ben benieuwd of er iets uitkomt, er lijkt wel leven in te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HouJ3c4UKnguSR1KRW2MAPxoRLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTWfPC1SIACeIR7XsqmU1LHL.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen ook wat Corydoras aangeschaft vandaag. Helaas hadden ze er maar 4 van de soort die ik wilde. Het valt me op hoe piepklein de visjes zijn die ze verkopen in de dierenwinkel tegenwoordig. Voor mijn gevoel waren ze vroeger een stuk groter bij aankoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFFbQ4jkByE_c_fPSHSau-jO7Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7m4SeUapGCUkP0HqHU0DvodM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Taro schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5_5e9xuhnIBGEJvyJ3p7fh5vLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNwV3pnIcKYCBZJcFlHjwGUj.jpg?f=fotoalbum_large

Toch niet de rasbora's geworden? Clithon's zijn altijd handig samen met wat garnalen een ideale opruim crew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Iris1234 Viel mij van de week ook op bij de LFS en vandaag bij De Maanvis, wat zijn alle vissen en garnalen klein/jong. Toen ik vorig jaar aan het rondkijken was waren ze (voor mijn gevoel) echt een stuk(je) groter in de winkel.

Welke Corydora is dat?
BurnerT schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:17:
[...]

[Afbeelding]

Toch niet de rasbora's geworden? Clithon's zijn altijd handig samen met wat garnalen een ideale opruim crew.
Die staan nog steeds als 2e op de lijst :)

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 17-04-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Habrosus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nice @Taro
Hier staat de 120-P nog op de planning. Nog bezig met nieuw meubel maken in 3D zodat ik daarna makkelijk de MDF op maat kan laten zagen bij de bouwmarkt :)

Alleen nog aan het kijken of ik opnieuw voor de 18mm MDF ga zoals 11 jaar geleden met het huidige "ADA" meubel waar de meter bak op staat. Of dat ik voor de 120-P voor de 22mm MDF ga....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
Goed gezien, Corydoras Habrosus inderdaad. Hopelijk kan ik de school binnenkort uitbreiden. De LFS had er maar 4, en wisten niet wanneer ze weer leverbaar waren.

Ook nog even een foto van de Ancistrus. Deze dame kreeg ik alweer 10 jaar geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhnn3KnDsnd1UlYe6fvJefgCEZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DD1limjUnm2uELuzX6dk6D4g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Paulus07 Blijkbaar mag de hamster van vrouw en kinderen hier wel een 100-120cm kooi hebben, maar mijn vissen niet... Als die hamster er over 2-3 jaar niet meer is, en ik vind de hobby nog steeds leuk, dan confisqueer ik dat plekje voor een 120P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Toch jammer dat hamsters niet zo goed zijn met water. Je zou het hamsterhok kunnen verwerken in een meubel :) 2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het hamsterhok is overigens wel mooi om ooit als een soort paludarium te gaan gebruiken. Al betwijfel ik of hij nog waterdicht is... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDG1hVtyRZc_X99KJGtlTaJPnHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mk1SZ6kwcNeRPTwlmDcLiBg1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:29:
Vandaag een rondje Aquarium Design Shop Zaandam en Maanvis Nijmegen gedaan om de bestelde spullen voor het nieuwe aquarium op te halen.
Wilde je er zo graag uit dat je 2 winkels op zijn afstand van elkaar hebt gekozen? ;)
Iris1234 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:15:
[...]
Het valt me op hoe piepklein de visjes zijn die ze verkopen in de dierenwinkel tegenwoordig. Voor mijn gevoel waren ze vroeger een stuk groter bij aankoop.
Taro schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:19:
@Iris1234 Viel mij van de week ook op bij de LFS en vandaag bij De Maanvis, wat zijn alle vissen en garnalen klein/jong. Toen ik vorig jaar aan het rondkijken was waren ze (voor mijn gevoel) echt een stuk(je) groter in de winkel.
Zou zomaar kunnen komen door corona, waardoor er minder aanvoer van wildvang is en dus meer druk op de "lokale" kwekers, en sowieso meer mensen die een aquarium willen met al dat thuis zitten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik herken het ook. Het enige wat juist groter is geworden is het prijskaartje. Nu halve lengte voor de dubbele prijs, lijkt het bijna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Eensch. Was gisteren nog bij Coenen in Best. De Otocinclus is echt ontzettend klein, 2 weken geleden in Oosterhout ook (iets groter wel).
Gelukkig kon ik bij een plaatselijke winkel / hobbykweker terecht voor mijn vissenbestand. Hierdoor heb ik haast volgroeide, gezonde Otocinclus maar ook Japonica’s, Vuurtetra’s en Panda’s.

@Taro Ik ben wel blij met mijn Hyphessobrycon Amandae. Heb er 20 in zitten, nu een weekje. Wil er mssn nog wel een aantal bij hebben. Doen het goed, in verschillende grootte door elkaar. De een wat mooier gekleurd dan de ander. Sommigen zijn vrij zilver, maar als schooltje zijn het leuke visjes. Bij mij totaal niet schuw. Zwemmen voor in de bak en zeker niet schuw. Eten bij mij nu met name wat micro granulaat en wat diepvries voer (2-3x per week).

Reden dat ik voor deze school ben gegaan omdat ik hier een grotere school van kwijt kan in mijn 100cm bak. Gewoon mooier om te zien en goed voor het natuurlijke gedrag, i.t.t. een schooltje van 10 stuks ofzo van een grotere vis.

[ Voor 16% gewijzigd door remzor op 18-04-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik had een paar weken terug mijn Oto's bij Aquabeek gescored. Deze waren over het algemeen prima van formaat.

Tevens had ik wat van die honing gourami's bij gehaald (vrouwtjes want die had ik geen meer) en die zijn ook prima in formaat. Ruim groter dan mijn huidige oudere mannetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik wil vanavond de Oase Biomaster 350 Thermo aanzetten en heb nog even gekeken naar hoe het water intern door het geheel heen loopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hewioYq9kuI7GjsZkIW_4hto7Cc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IAA00JaiuTZQIWRyZWhV9SUA.jpg?f=user_large

Na de verwijderbare voorfilter (Links), gaat het water van onder naar boven door de trays. Wat ik echter niet begrijp, is waarom de biologische filtermedia direct na het voorfilter is geplaatst, met daarna nog 4x mechanische filtratie. Ik begrijp wel dat je bijv. ook nog wil voorkomen dat restjes filtermedia, dode bacteriën etc. weer terug het water inkomen, maar dan lijkt mij dat wat overkill en zou ik ze eerder vóór de filtermedia plaatsen. Dan komt het water zo schoon mogelijk bij de filtermedia aan met daarin alleen nog opgeloste stoffen en geen deeltjes meer. Daarnaast begrijp ik niet waarom het water eerst door 45 ppi filters (Blauw) en aan het eind nog door een 30 ppi (Oranje) filter gaat, dat zou ik dan eerder andersom doen, want die 30 ppi gaat dan toch niets meer tegenhouden?

Ik heb voor de voorfilter zowel 45 als 30 ppi sponzen liggen, met 45 moet je ze erg vaak schoonmaken, terwijl de rest van het filter dan erg schoon blijft. Daarom twijfel ik over 30 ppi in de voorfilter om het onderhoud te verminderen en dan meer door de grotere blokken op te laten vangen, waardoor je eens in de zoveel tijd een wat grotere schoonmaak kunt uitvoeren in tegenstelling tot erg vaak het voorfilter schoon te maken.

Mijn gevoel zegt dat ik de trays dan beter zo kan inrichten (Onderste = onderste tray, bovenste = bovenste tray):

45 ppi (Blauw, afval uit filtermedia tegenhouden)
Filtermedia 2
Filtermedia 1
45 ppi (Blauw, kleiner spul tegenhouden)
30 ppi (Oranje, groot spul tegenhouden)

Maak ik een denkfout of is dit inderdaad zo wél logisch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@remzor en @BurnerT Zijn Oto's niet doorgaans wildvang? Dat zou wel verklaren waarom die nog groter zijn tov vele andere soorten. Kan natuurlijk dat je daar tussen dan oudere en jongere hebt zitten en dan bijv. hier en daar wat kleinere koopt.

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 18-04-2021 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
Taro schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:01:
@remzor en @BurnerT Zijn Oto's niet doorgaans wildvang? Dat zou wel verklaren waarom die nog groter zijn tov vele andere soorten. Kan natuurlijk dat je daar tussen dan oudere en jongere hebt zitten en dan bijv. hier en daar wat kleinere koopt.
Yup, altijd wildvang helaas. Alleen worden dus zéér klein gevangen en verkocht over het algemeen. Ze verkopen ook goed dus krijgen vaak ook geen kans om te groeien in de LFS.
Gelukkig heb ik dus een (kleinschalige, hobby/thuis) LFS in de buurt die ze soms wel wat langer heeft zitten en verspreid over de (kweek)bakken. Die eten dus lekker allerlei algjes uit de bakken en ik heb ze gekocht toen ze al haast volgroeid waren. Érg leuke en nuttige beestjes imho, doen het alle 8 nog steeds voortreffelijk :)

Ik heb mijn honinggourami’s weg gedaan, had alleen mannetjes en dat werkt dus niet. Nu een koppel Trichogaster Lalia, veel makkelijker te zien of het man/vrouw is. Weet van het Idirovirus en de zwakkere kant maar probeer het dus toch maar eens.
Vanmiddag 40% waterwissel met een beetje snoei- en schoonmaakwerk.

Mijn Oto’s aan het werk afgelopen week, Panda’s lekker knabbelen en een paar Vuurtetra’s waren nieuwsgierig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afx-zTLYpWogkpChJblnT1J-quY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgVbsDlvoYNeY5CxHVqjT21c.jpg?f=fotoalbum_large

Net na de waterwissel. De nieuwe bazen van de tank en het schooltje Vuurtetra’s. Wil aan die rechterkant op een lavasteen of het kienhout denk ik nog een Javavaren plakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGD2FVjYX_VIU5QsLm7w9ccgRFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTvD3EbRg77EqZqOUswgTh3o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

LFS hier ontkent dit ten stelligste. Eigenaar is zelf erg anti wildvang en geeft aan dat hij alleen oto’s uit kweek verkoopt. Ik ben geneigd hem te geloven.

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 18-04-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
JME schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:42:
[...]

LFS hier ontkent dit ten stelligste. Eigenaar is zelf erg anti wildvang en geeft aan dat hij alleen oto’s uit kweek verkoopt. Ik ben geneigd hem te geloven.
Tsja, misschien moet ik er ‘nagenoeg’ van maken dan. Maar voor zover ik weet (en ook geloof) is het commercieel gezien niet rendabel, héél erg lastig en dus zal 99,99% wildvang zijn in de handel.
Wel een leuk verkooppraatje natuurlijk als je kan zeggen ‘wij hebben eigen kweek’. Bewijs hoef je toch niet te leveren ;) Maar nogmaals: theoretisch gezien zal het vast kunnen. En als er écht een idealist tussen zit die alleen kweek wil verkopen en genoegen neemt met veel minder verkoop van een bepaalde soort zou het te prijzen zijn ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Ik wil vanavond de Oase Biomaster 350 Thermo aanzetten en heb nog even gekeken naar hoe het water intern door het geheel heen loopt:

[Afbeelding]

Na de verwijderbare voorfilter (Links), gaat het water van onder naar boven door de trays. Wat ik echter niet begrijp, is waarom de biologische filtermedia direct na het voorfilter is geplaatst, met daarna nog 4x mechanische filtratie. Ik begrijp wel dat je bijv. ook nog wil voorkomen dat restjes filtermedia, dode bacteriën etc. weer terug het water inkomen, maar dan lijkt mij dat wat overkill en zou ik ze eerder vóór de filtermedia plaatsen. Dan komt het water zo schoon mogelijk bij de filtermedia aan met daarin alleen nog opgeloste stoffen en geen deeltjes meer. Daarnaast begrijp ik niet waarom het water eerst door 45 ppi filters (Blauw) en aan het eind nog door een 30 ppi (Oranje) filter gaat, dat zou ik dan eerder andersom doen, want die 30 ppi gaat dan toch niets meer tegenhouden?

Ik heb voor de voorfilter zowel 45 als 30 ppi sponzen liggen, met 45 moet je ze erg vaak schoonmaken, terwijl de rest van het filter dan erg schoon blijft. Daarom twijfel ik over 30 ppi in de voorfilter om het onderhoud te verminderen en dan meer door de grotere blokken op te laten vangen, waardoor je eens in de zoveel tijd een wat grotere schoonmaak kunt uitvoeren in tegenstelling tot erg vaak het voorfilter schoon te maken.

Mijn gevoel zegt dat ik de trays dan beter zo kan inrichten (Onderste = onderste tray, bovenste = bovenste tray):

Filtermedia 2
Filtermedia 1

850T maar zelfde idee als de andere versies van oase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

remzor schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:05:
En als er écht een idealist tussen zit die alleen kweek wil verkopen en genoegen neemt met veel minder verkoop van een bepaalde soort zou het te prijzen zijn ook.
Heb bij mijn LFS nog nooit het idee gehad dat ze onwaarheden verkondigen. Altijd tijd voor goed advies en ja, natuurlijk proberen ze je wel eens een waterverbeteraar aan te praten, maar als je aangeeft dat je die niet nodig hebt dan stopt ook dat meteen. Als die mensen mij vertellen dat zij gekweekte oto’s hebben, dan geloof ik dat direct.
Overigens hebben ze wel flink achterlijke oto’s, maar dat is iets anders. Tijdje geleden zat er eentje klem in de filteruitstroom, gisteren zat er eentje klem tussen de planten. Twee keer RIP dus ja, dan wordt nakweek inderdaad lastig. Maar dat heeft dan meer met Darwin te maken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:01

[Afbeelding]

Filtermedia 2
Filtermedia 1

Wat jij zegt klopt. Check ook pondguru op youtube die legt het mooi uit.
Ik heb de 600 gehad en heb nu de 850 van oase.
Raad je wel aan wat extra gaatjes te boren voor extra flow want bij die van mij vond ik de flow vrij matig. Wel een goed filter en voorfilter is super handig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Zo mijn osmose vat is geïnstalleerd en mijn filter draait. Nu alleen nog even de elektronica afmaken zodat ik hem automatisch kan laten vullen.

Omdat het vat op de grond staat heb ik besloten om er geen kraan op te zetten maar ik heb er een dompelpomp ingehangen met een camper kraan aan de buitenkant van de kast. Deze heeft een schakelaar en zet de pomp automatisch aan als je de kraan open draait.

Met de booster pomp is mijn 60 liter tank binnen 4 uur vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4z3A0XDcWLl1C_bW42-h6umg1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcd4TTbI3X30KWGK4s0abHHD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tau5lxnLYeJCPresq7hAYvtIcW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etdPuEGR8D1PakeSzyxt6ark.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Nou, het gaat er dus toch van komen. :+ De 1,20 bak gaat over 2 maanden verhuisd moeten worden. Gelukkig is het niet ver. Maar zal wel geheel leeg moeten ivm gewicht.. maar eens kijken of ik ergens wat jerrycans en grote emmers met deksel kan verzamelen, wellicht even met de LFS babbelen. Blij dat ik nog geen Corys had gehaald omdat het te koud is, scheelt weer verhuizen haha. :P

't plan is nu zo gauw het kan in de nieuwe woning de 80cm opzetten die nog bij pa en moe staat, wellicht ff een klein filtertje erop met een klein laagje water.. op de verhuisdag alle vissen uitvangen, of het in jerrycans of zakken gaat weet ik nog niet, vorige keer had ik ze in zo'n grote bak van eiwitpoeder, met deksel, mooi donker. Ff kijken of ik iemand ken die dat soort spul nog gebruikt. :P

Dan planten en water zoveel mogelijk mee, planten, water en vissen en filter op de 80 bak tijdelijk, ff zonder bodem. Dan rustig de grote bak verder leeg maken en voorzichtig verhuizen. Die rustig opzetten, opnieuw indelen, bodem schoonmaken en dan als dat klaar is pas de plantjes terug, filter er weer op, verwarming er weer in en dan de vissen weer overzetten. Zou toch in een dag wel moeten lukken, al zie ik nu al giga tegen het uitvangen op. :+ Nu heb ik zowel Kuhlii's als de Reticulatussen die terror gaan zijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
pietz0r schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:34:
[...]

Wat jij zegt klopt. Check ook pondguru op youtube die legt het mooi uit.
Ik heb de 600 gehad en heb nu de 850 van oase.
Raad je wel aan wat extra gaatjes te boren voor extra flow want bij die van mij vond ik de flow vrij matig. Wel een goed filter en voorfilter is super handig
Hoe zijn jouw ervaringen mbt beide filters?
Ik heb hier de 850T gehad maar die is retour winkel gegaan helaas.
Filter wat ik had bleef maar lucht aanzuigen + de pomp zelf maakte ook te veel lawaai voor gebruik onder het aquarium, in de kast in de woonkamer.

Hopelijk was het een maandagsmodel ofzo, maar lees dat er meer mensen last van hebben/hadden.
Maar als ik de ADA 120P later ga halen wil ik mss nogmaals de oase filters proberen om naast de huidige eheim classic 2217 te gaan gebruiken als 2e filter.

Maar het lucht aanzuigen en de bak in blazen (met bijkomende extra herrie) wil ik dan niet meer :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
Bij mij werkt ie prima, primen duurt de eerste keer erg lang maar nu ie eenmaal draait geen klachten over.
Lucht er in herken ik niet, alleen als ik voorfilter heb schoongemaakt kan het wel eens een paar uur duren voor echt alle bubbels eruit zijn, beetje schudden helpt dan wel.
Enige wat beter kan is de stroming wat mij betreft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Paulus07 & @pietz0r Thx, de video bevestigt mijn vermoeden :)

Ik heb hiervoor de 250 Thermo gehad, wilde iets meer flow, vandaar nu de 350 Thermo. Had dat van die extra gaatjes maken eerder ook gezien, maar ik vind het prima zo. In de 250 zat ook regelmatig extra lucht, na het kantelen was dat vaak wel weer weg. Benieuwd of deze daar ook weer last van heeft. Ik ga dus sowieso voor de 30 ppi oranje voorfilters, dat wordt in de video ook benoemd als optie voor extra flow en het minder vaak schoonmaken van de voorfilter.

Dit kwam ik ook tegen als iets om op te letten, als je de slang schuin afknipt en dan de blauwe schroefdraad erop draait sluit dat niet goed aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfaJpqVPV_zkfocaVAUE8tueWhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afbABI8i5HuLpVcwdvXOaq65.jpg?f=fotoalbum_large

Kreeg bij de filter overigens gratis een kg Aquario Neo filter media, schijnt niet echt goed verkocht te worden. Ik ga sowieso de standaard Oase media die erbij zat niet gebruiken en heb nog wat Seachem Matrix liggen om het mee aan te vullen. Voldoende mandjes beschikbaar, dus ik laat alle mechanische sponzen er wel gewoon in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@SmurfLink veel succes!! Been there, done that, paar weken terug. Zelfs gecombineerd met een complete bodemwissel. Voor de zekerheid het filter anderhalve week ervoor uitgeknepen zodat het nog voldoende hersteltijd had en meteen goed zou doorlopen. Zoveel mogelijk water hergebruikt. Bodemmateriaal stond uitgespoeld klaar. Verder wat bodemstart bacteriën door de nieuwe bodem gemengd en de eerste paar dagen dagelijks een paar pompjes vloeibaar filter toegediend (baat het niet dan schaadt het niet). Nul uitval gehad!
Handig voor het uitvangen: eerst het water goed laten zakken, tot onder de hoogte van je netje, dan kunnen ze er al aan één kant minder langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Taro schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:05:
@Paulus07 & @pietz0r Thx, de video bevestigt mijn vermoeden :)

Ik heb hiervoor de 250 Thermo gehad, wilde iets meer flow, vandaar nu de 350 Thermo. Had dat van die extra gaatjes maken eerder ook gezien, maar ik vind het prima zo. In de 250 zat ook regelmatig extra lucht, na het kantelen was dat vaak wel weer weg. Benieuwd of deze daar ook weer last van heeft. Ik ga dus sowieso voor de 30 ppi oranje voorfilters, dat wordt in de video ook benoemd als optie voor extra flow en het minder vaak schoonmaken van de voorfilter.

Dit kwam ik ook tegen als iets om op te letten, als je de slang schuin afknipt en dan de blauwe schroefdraad erop draait sluit dat niet goed aan.
[Afbeelding]

Kreeg bij de filter overigens gratis een kg Aquario Neo filter media, schijnt niet echt goed verkocht te worden. Ik ga sowieso de standaard Oase media die erbij zat niet gebruiken en heb nog wat Seachem Matrix liggen om het mee aan te vullen. Voldoende mandjes beschikbaar, dus ik laat alle mechanische sponzen er wel gewoon in zitten.
Heb zelf de 850 maar dit is inderdaad een goede tip. Toevallig kwam ik hier zelf achter vlak voor de slang los schoot :p

Nog een tip: let op dat als je het voorfilter eruit haalt dat je hem goed terug erin doet. Ik had dus laatst dat het voorfilter eruit schoot 8)7. Het water spuit dan gelijk uit die grote opening eruit. Was wel heel even in paniek 8)7.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Glashelder Het is mij een keer overkomen dat ik de thermostaat niet goed had vastgeklikt. Even goed primen, toen werd die gelanceerd en stroomde het water er uit :) Ach ja, dat overkomt je maar één keer.

Maar hoe kan het voorfilter eruit schieten, dan gaat dat schuifje toch niet dicht? Of dat gaat dan toch extreem makkelijk omdat het voorfilter te hoog zit?

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 19-04-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Taro dat laatste. Was ook de eerste keer dat ik hem eruit had :+ Zette de kraan open en hij schoot er zo uit :p

Gelukkig heb ik er nog extra kranen tussen zitten :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Misschien een longshot, maar wie weet. Ik ben op zoek naar tijdelijke huisvesting voor mijn mooie Midden-Amerikaanse cichliden. Vanwege 2 verhuizingen die eraan komen, in de tijdelijke woning kan ik ze niet kwijt, in mijn nieuwbouwwoning uiteraard wel weer.

Ze hebben wel minimaal een 2,5 meter nodig, eventueel kunnen ze gescheiden worden, maar dan is er ook nog een flinke ruimte nodig. Ze zitten al jaren bij elkaar dus het mooist zou zijn als ze bij elkaar kunnen blijven.

Ik kom ze brengen en begin volgend jaar weer halen, wil voer etc regelen, wil een vergoeding betalen. Met name de wildvang octofasciata zijn uniek (de anderen ook natuurlijk) en het zou mooi zijn als die behouden kunnen blijven voor de hobby en voor nakomelingen kunnen zorgen.

Dus mocht je plek hebben of een goede oplossing weten dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:35:
Nou, het gaat er dus toch van komen. :+ De 1,20 bak gaat over 2 maanden verhuisd moeten worden. Gelukkig is het niet ver. Maar zal wel geheel leeg moeten ivm gewicht.. maar eens kijken of ik ergens wat jerrycans en grote emmers met deksel kan verzamelen, wellicht even met de LFS babbelen. Blij dat ik nog geen Corys had gehaald omdat het te koud is, scheelt weer verhuizen haha. :P

't plan is nu zo gauw het kan in de nieuwe woning de 80cm opzetten die nog bij pa en moe staat, wellicht ff een klein filtertje erop met een klein laagje water.. op de verhuisdag alle vissen uitvangen, of het in jerrycans of zakken gaat weet ik nog niet, vorige keer had ik ze in zo'n grote bak van eiwitpoeder, met deksel, mooi donker. Ff kijken of ik iemand ken die dat soort spul nog gebruikt. :P

Dan planten en water zoveel mogelijk mee, planten, water en vissen en filter op de 80 bak tijdelijk, ff zonder bodem. Dan rustig de grote bak verder leeg maken en voorzichtig verhuizen. Die rustig opzetten, opnieuw indelen, bodem schoonmaken en dan als dat klaar is pas de plantjes terug, filter er weer op, verwarming er weer in en dan de vissen weer overzetten. Zou toch in een dag wel moeten lukken, al zie ik nu al giga tegen het uitvangen op. :+ Nu heb ik zowel Kuhlii's als de Reticulatussen die terror gaan zijn haha.
https://www.daklapack.nl/medische-verpakkingen/eps-boxen

misschien niet heel goedkoop, maar die eps boxen zijn echt ideaal, ook mbt temperatuur behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 17:40

Kryziek

bb || !bb

Goedemorgen,
Tijdens de waterwissel viel me opeens iets op. Het licht buigt af waardoor ik dichterbij ben gaan kijken. Is dit nu een barstje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VRRa11lylU1jD-D_FEm_PeNLLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GazsdwwxBHLxw6eGHnNEiZgK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Kryziek Dit bedoel je? Lijkt wel op een sterretje/barst ja... Maar als je er met je nagel overheen gaat, dan voel je wel diepteverschil of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTzxOYW5w1O23nNfjfNFvwcYYko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ue5qrJNJr8E3gQZJ2bpeu0fN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

@Taro dat bedoel ik inderdaad! Aan de binnenkant blijf ik er met m'n nagel achter hangen, dus voel inderdaad diepteverschil.
Hoe serieus is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kryziek schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:17:
@Taro dat bedoel ik inderdaad! Aan de binnenkant blijf ik er met m'n nagel achter hangen, dus voel inderdaad diepteverschil.
Hoe serieus is dit?
Laat ik voorop stellen dat ik er zelf geen ervaring mee heb, maar lijkt mij wel serieus. Ik weet niet of je een backup bak hebt en die even kunt gebruiken? Of anders het waterniveau lager dan de barst houden om de druk er niet te hoog op te maken.

Ik weet ook niet wat voor livestock je erin hebt zitten, met een paar garnalen zou ik er een bodempje water in durven doen, maar heb je grotere vissen die meer water vereisen en daarnaast bijv. een parketvloer, dan zou ik er niet aan beginnen. Maar ik ben van nature nogal risicomijdend met dit soort zaken. Better safe than sorry...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Sowieso even aan de buitenkant van het aquarium met een sharpie of zo aftekenen waar het scheurtje ophoudt zodat je goed kunt zien of het groter wordt.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Ik heb gelukkig nog een oude 60l bak op zolder staan. Dan ga ik alles snel overzetten. Er zou ook al een knap gehoord zijn hier in huis dus ik vertrouw het niet meer 😅
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Mooi waardeloos zoiets. Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Via marktplaats nog snel een ander aquarium kunnen regelen. 5cm dieper en 5cm hoger dan ik had. Dus nu 80x40x35 lbh. Ik ben weer helemaal blij! Het is maar 5cm maar die diepte is echt enorm! Echt gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
SnowDude schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:47:
Deze week aan een nieuw projectje begonnen.

Ik heb toch maar een osmose filter besteld en een 60 liter vat. om mijn verdampings water bij te vullen. Uiteraard wordt deze wat getweaked. Er komen optische level sensoren op de tank, voor maximum en minimum waterniveau, samen met een extra backup vlotter voor het maximum niveau. TDS sensoren op ingang en uitgang en load sensoren (van een oude weegschaal) onder de tank om de voorraad preciezer in te schatten. Uiteraard wordt het aangestuurd door een ESP32 en een touch screen.

[Afbeelding]
Nog vergeten te vragen. Welke type/model heb je en waar besteld?
Zit hier nog te kijken naar osmose voor montage op zolder en de 200L ton voor opslag.

Enkel vertrouwen op regenwater gaat in de zomer toch weer drama worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Paulus07 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:32:
[...]

Nog vergeten te vragen. Welke type/model heb je en waar besteld?
Zit hier nog te kijken naar osmose voor montage op zolder en de 200L ton voor opslag.

Enkel vertrouwen op regenwater gaat in de zomer toch weer drama worden :P
ik heb deze https://www.osmoseapparaa...etoestel-75-di.html?amp=1

Met een booster pomp omdat er dan minder water door de afvoer gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Door jullie hulp is mijn probleem helemaal verdwenen :) De purigen doet zijn werk, het water is kraakhelder en de vissen zwemmen allemaal blij rond.

Ik zie nu wel dat er een zwarte harige schimmel op mijn planten een houd is gekomen (let niet op de rotzooi op de foto's, ik was aan het stofzuigen :p ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxAe-1iFrJjXWQDrpubeW_xsyXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axKUEracDubyJL01Ij8Uwn1l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AowNI4MS33_kLiJBlGW4Yi1NPxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uVaPdHAZcRLh2b2qtJWIMF5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er 2 weken geleden een nieuw plantje bijgeplaatst, waar het ook op komt. Morgen maar eens water laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat is baardalg. Als er eentje is waarbij voorkomen beter is dan genezen, dan is dit ‘m wel. Oorzaak is onvoldoende CO2, wordt vaak gezegd. Maar je kunt net zo goed zeggen dat het een teveel aan andere zaken is. Hoofdverdachte is in dat geval de verlichting. Check deze eens: https://www.aquascaping-blog.com/baardalg en dan vooral de link daarin naar deze: https://www.aquascaping-blog.com/283/aquarium-verlichting

[ Voor 63% gewijzigd door JME op 26-04-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

PWM schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:49:
Ik zie nu wel dat er een zwarte harige schimmel op mijn planten een houd is gekomen (let niet op de rotzooi op de foto's, ik was aan het stofzuigen :p ):
Je hebt last van baardalg. Een veel voorkomende oorzaak is een tekort aan CO2 maar het is zeker niet de enige oorzaak. Ik kom momenteel ook om in de baardalg maar hier is de CO2 een rotsstabiele 20ppm. Ik hou het er bij mij dan ook op dat het komt omdat ik vorig jaar al die Corydoras jonkies heb gehad (500 stuks).

Het is heel erg moeilijk van die baardalg af te raken. Belangrijk is om bij planten zoveel mogelijk van de aangetaste bladeren te verwijderen (ik heb er planten bij waar nog maar een stekje over is gebleven van de ooit weelderige bos). Hout en stenen die aangetast zijn uit het aquarium halen, behandelen met waterstofperoxide (of bleekmiddel in het geval van stenen). Daarna natuurlijk wel extreem goed uitspoelen (zeker als je bleekwater gebruikt) en de stenen nog even een dag in een bak met water + waterconditioner laten liggen (heeft dat spul ook een keer nut).

Probeer dat wel een aantal maanden vol te houden (want het is een gevalletje lange adem) en neem tevens de oorzaak weg. Ik heb bij mezelf voorgenomen dat als het eind volgende maand nog niet weg is, ik de bak maar een herstart geef (mag ook wel weer eens na 3 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Welke zuignappen gebruiken jullie voor buizen vast de zetten zoals spraybar en pomp aanzuiging ? ik heb hier toen extra Eheim voor gepakt omdat ik dacht die zijn wel goed. Inmiddels zijn die gewoon kei hard geworden bij het minimale bewegen aan de buis laten ze al los. Ik heb het glas ook al schoon gemaakt en de rubbers maar ze houden gewoon niet meer goed door die stijfheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Racer89 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:37:
Welke zuignappen gebruiken jullie voor buizen vast de zetten zoals spraybar en pomp aanzuiging ? ik heb hier toen extra Eheim voor gepakt omdat ik dacht die zijn wel goed. Inmiddels zijn die gewoon kei hard geworden bij het minimale bewegen aan de buis laten ze al los. Ik heb het glas ook al schoon gemaakt en de rubbers maar ze houden gewoon niet meer goed door die stijfheid.
Gewoon degenen die bij m'n JBL filter kwamen en degenen die bij de verwarmingsmodule kwamen. Bij mij worden ze niet hard, kan dit te maken hebben met de hoeveelheid kalk in het water? Zolang je ze onderwater houdt zouden ze soepel moeten blijven. Maar ik heb hier heel zacht water dus wellicht helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Racer89 schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:37:
Bij mij houden ze het een paar jaar vol (JBL voor filter, Tetra voor heater). Daarna is de veerkracht er simpelweg uit. Het zou kunnen dat insmeren met een beetje vaseline helpt maar ik kies er voor de zekerheid maar gewoon voor ze elke 2-3 jaar te vervangen. Mijn water is gemiddeld, 5KH, 8-9GH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Vandaag m'n nieuwe lichtkap gehad, bij de vorige was het hout aan de binnenkant nat geworden (geen idee hoe) en dus zo ver uit gaan zetten dat de beschermlaag ook los liet. Gelukkig gevalletje garantie, perfect geregeld door VKC :)
Ze hebben ook meteen m'n manen en geos meegenomen, aangezien ik mn bakken anders in wil gaan richten.
3 vd 4 oscars zijn nu over naar de 2m (de andere verstopt zich nog te goed), daar komt tzt een groepje uarus bij. Samen met een L190 en een paar sturisomas is die bak dan wel vol.

In de 130cm komt een harempje apistos viejeta, er zijn wat L nummers en corys over vanuit de 2m (ivm de oscars), en ik zit te denken aan wat otocinclus arnoldi en bovenin een groepje bijltjes. Maar nog niet 100% overtuigd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gummiebeer
Vanmiddag een speciekuip ingegraven om dienst te doen als guppenvijvertje :D
Heel basic met luchtpompje en een paar bossen waterpest. Water vanuit het aquarium erin geheveld en de guppen erin en kijken wat er gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MELAZqqL45esOmJAHu_z4TyMbdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hKQPioHLDkEywOWeCULSX7j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Gummiebeer schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:43:
Vanmiddag een speciekuip ingegraven om dienst te doen als guppenvijvertje :D
Heel basic met luchtpompje en een paar bossen waterpest. Water vanuit het aquarium erin geheveld en de guppen erin en kijken wat er gebeurt.
[Afbeelding]
Is het niet nog wat koud voor de guppen buiten?

Ik heb in de keuken (ja je leest het goed haha) een 600 liter palletbak staan (stapelbak) met een ontelbare hoeveelheid guppen die deze zomer ook weer buiten komen te staan. Ik durf het nu alleen nog niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
BurnerT schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:58:
[...]

Is het niet nog wat koud voor de guppen buiten?

Ik heb in de keuken (ja je leest het goed haha) een 600 liter palletbak staan (stapelbak) met een ontelbare hoeveelheid guppen die deze zomer ook weer buiten komen te staan. Ik durf het nu alleen nog niet aan.
Het is inderdaad nog wat fris maar ik denk dat ze het wel redden. Het zijn bastaard endlers die alweer met hun 4e generatie bezig zijn.. Als het iets warmer wordt komt er vers bloed bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@SmurfLink & @HuismAndré dan ga ik sws eens kijken voor JBL. Bedankt voor de tip 😀

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BurnerT
Voor de liefhebber wellicht een underwater view van mijn guppenbakje (duurt een minuutje)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• remzor
Mooi om te zien, die vreetfestijnen. En een beetje zoals het gezegde: ”Wanneer twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen”.

Moet je het wel zien te spotten.. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln5ENPotCTcR3OMBYs-4JgKOfQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHG7t7xZipA4cljG3xdTqcD2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Hier is het eindelijk gelukt om de laatste oscar uit de 1.30 te vangen en de laatste cory en L-nummer uit de 2m. Die hebben nu dus van bak gewisseld.
De school met neons in de 2m lijkt al flink uitgedund te zijn, terwijl ik er nog geen oscar naar om heb zien kijken.. Zal afgelopen nacht wel gebeurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
Vorige week javavaren gekocht, gewoon omdat ik de woekerende en vervolgens stervende waterpest met algenuitbraak zat was. Waterpest teruggesnoeid naar 3 kleine bosjes.
Nu blijkt dat er een hele lading puntslakjes mee zijn gekomen. Een aantal opgevreten door de vissen, de rest zit nu in het filter. Filter bouwde nogal wat draadalg op bij de uitstroom, dat wordt nu door 5 kleine slakjes vakkundig schoon gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Iemand ervaring met een koppel gourami’s (dwerg/honing) i.c.m. 5-6 (marmer)bijlzalmpjes? Zal dit goed gaan? Wil mijn bovenste laag nog wat levendiger maken in mijn Rio 180 aangezien de Dwerggourami’s wel onder de drijfplanten hangen maar ook wel in het midden zwemmen en het hongerige vrouwtje zelfs over de bodem als er voedsel te vinden is :P

Mijn vissenbestand doet het nu zeer goed samen. Geen agressie, sterfte of andere problemen. Heb nu: 20 vuurtetra, 10 cory panda, 8 oto’s, 2 dwerg gourami’s. Daarnaast 10 Japonica’s en 20 blue dream garnalen, meen dat je die niet per se mee hoeft te tellen. Mijn opruimploeg is dus aardig groot in ieder geval.

Een paar bijlzalmpjes lijken mij dus wel te kunnen op mijn totale bestand en i.c.m. de gourami’s maar hoor graag hoe jullie hier over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tpNL
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 13:33
@remzor
Ikzelf heb een aantal bijlzalmpjes in combinatie met honinggourami’s! Gaan perfect samen aangezien het beide een vredelievende vissensoort is. Doen allemaal gewoon hun eigen ding en laten elkaar met rust :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Bedankt voor je reactie @tpNL ! Had online, op met name Engelse sites, al wel gelezen dat meerdere dat hadden en dit goed gaat. Ik heb dwerg gourami’s maar ook erg vredelievend (tot nu toe :p).

Wil er dan denk ik een stuk of 5, ook het minimale aantal lees ik her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
Ted038 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:21:
"N=1" ervaring is 0,0 % kans in aquarium met de 8 volwassen corydoras erbij in ....
Uiteindelijk over week verspreid wel zo'n 10 jongen gezien, maar uiteindelijk geeneen over gehouden .....

MAAR .... eergisteren zijn weer veel nieuwe eitjes gelegd, minimaal stuk of 25 , dus ga vanavond zoveel mogelijk eitjes vinden , en apartleggen in breederbakje (=netbreeder) , zodat de ouders er niet bijkunnen, afstand tot oppervlaktewater kleiner is ( mits nodig) en dmv net toch in bereik van stromend "verversend" water is ....
Ga eitjes eerst met vingers proberen te pakken, want met mesje van glas afsnijden gaf (ook?) veel uitval, las ik ergens ....

Als ik al/maar 10 grote jongen overhou is het ook voldoende, want geen zin om met jonge vis te leuren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ted038 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:12:
[...]

"N=1" ervaring is 0,0 % kans in aquarium met de 8 volwassen corydoras erbij in ....
Uiteindelijk over week verspreid wel zo'n 10 jongen gezien, maar uiteindelijk geeneen over gehouden .....

MAAR .... eergisteren zijn weer veel nieuwe eitjes gelegd, minimaal stuk of 25 , dus ga vanavond zoveel mogelijk eitjes vinden , en apartleggen in breederbakje , zodat de ouders er niet bijkunnen, afstand tot oppervlaktewater kleiner is ( mits nodig) en dmv net toch in bereik van stromend "verversend" water is ....
Ga eitjes eerst met vingers proberen te pakken, want met mesje van glas afsnijden gaf (ook?) veel uitval, las ik ergens ....

Als ik al/maar 10 grote jongen overhou is het ook voldoende, want geen zin om met jonge vis te leuren ;)
Zachtjes met je vinger overheen rollen, dan rol je ze zo van het glas af.

Ik zou een Netbreeder pakken, dat in de uitstroom van je filter hangen, dan hebben ze altijd vers water. Catappablad erin helpt ook voor de waterkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

SmurfLink schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:44:
[...]

Zachtjes met je vinger overheen rollen, dan rol je ze zo van het glas af.

Ik zou een Netbreeder pakken, dat in de uitstroom van je filter hangen, dan hebben ze altijd vers water. Catappablad erin helpt ook voor de waterkwaliteit.
En stop de eitjes _onder_ het catappablad. Op die manier verlaag je de kans op schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
Eens kijken waar ik zo snel catappa kan halen, maar goede tip...
(en breeder is idd netbreeder, welke ik in stroming hang)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ted038 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:12:
[...]

MAAR .... eergisteren zijn weer veel nieuwe eitjes gelegd, minimaal stuk of 25 , dus ga vanavond zoveel mogelijk eitjes vinden , en apartleggen in breederbakje (=netbreeder) , zodat de ouders er niet bijkunnen, afstand tot oppervlaktewater kleiner is ( mits nodig) en dmv net toch in bereik van stromend "verversend" water is ....

Mijn ervaring met eitjes in een netbreeder of ziss bakje (met dus continue flow van aquariumwater) is niet zo goed om eitjes te laten uitkomen.

Ik neem een plastic bakje van ca 0,5l dat ik met wat ijzerdraad laat drijven in het aquarium (temperatuur!).
In dat bakje gaan de eitjes, 2 druppels Esha 2000 en een bruissteentje.
En dank komen vrijwel alle eitjes uit na 4 dagen.
De larfjes laat ik dan nog een dag of 4 in dat bakje (en af en toe wat water verversen uit het aquarium).
En pas daarna zet ik ze over in een ziss bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Voor de osmose gebruikers en de plantenbakken. Welk product gebruiken jullie om de GH/KH weer te verhogen etc. Nog aanraders of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Tommie12 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:16:
[...]

Mijn ervaring met eitjes in een netbreeder of ziss bakje (met dus continue flow van aquariumwater) is niet zo goed om eitjes te laten uitkomen.
Ik heb in mijn geval het beste resultaat gehaald door de eitjes in een netje te doen en dat netje achter m'n Hamburger Mattenfilter te hangen. Met verder helemaal niets erbij of erin. Voordeel van het plaatsen achter de HMF is dat er een hele lichte stroming is van zeer schoon water én dat er eigenlijk geen licht bij de eitjes komt (dus 0 last van schimmel). Na een dag of 3-4 (als ze zo ongeveer allemaal zijn uitgekomen) gaan ze naar een kweeknetje met daarin een catappablad die als hoofddoel heeft te voorkomen dat het voer door de bodem van het leefnetje het aquarium in verdwijnt. het kweeknet hangt niet direct in de uitstroom maar ernaast zodat er een minimale stroming in het net kweeknetje ontstaat.

Op deze manier heb ik vorig jaar zo'n 500 jonkies opgekweekt met een sucesrate van ongeveer 90-95%. Voer was in begin JBL NobilFluid en na een week of 3-4 JBL NovoTom Artemia. Die laatste loste ik op per 5 gram in 5ml water zodat er een pasta ontstond die ik met een injectienaald op de bodem van het netje (en later de bodem van het aquarium) spoot. Dat hield ik een aantal maanden vol.

Overigens is m'n aquarium als gevolg hiervan van deze enorme geboorte-explosie momenteel één grote puinzooi met meer algjes dan ik in jaren gezien heb maar da's een ander verhaal. Ik ga dan ook asap de bak opnieuw starten (mag ook wel weer eens na 3 jaar). De moeder in kwestie legt nog steeds eieren maar die worden nu systematisch door de Helena slakken opgegeten (die daar dan weer _te_ welig op tieren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Gewoon uit interesse maar waarom gewoon de natuur niet laten doen, wanneer je genoeg schuilplaatsen hebt gaat dit toch vanzelf, wat ik hier allemaal lees zelf Esha toevoegen 8)7 8)7 8)7
Ik moest hier vroeger om de 6 maanden echt tientallen Sterbais wegschenken en deed daar echt niets voor ook niet qua voeding en die zaten tussen discus, maanvis, geophagus etc ... ?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
Weinig geluk met mn uaru tot nu toe.
maand terug er 5 gehaald, via MP dat wel. Zagen er daar ook goed uit en verkoper gaf ook aan dat ze geen klachten hadden en dat geloof ik. Toen er 2 verloren aan een onbekende infectie, ze hadden in ieder geval plekjes aan de mond die ik hier ook heb gepost.
Nu er weer 5 bij gedaan, totaal dus 8. Wel weer bij dezelfde MP verkoper wegens omstandigheden kwam dat even zo uit. Toch weer 2 nu die wat afwijkend gedrag vertonen en ze hebben ook een soort 'puist' onder de mond. Ben nu maar mn hele bak aan het behandelen met esha 2000 hopelijk helpt dat, geen zin om er sochtends weer eens een dode uit te moeten scheppen :/
Moet ik dan na een esha 2000 kuur nog filteren over actief kool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Rikske_007 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:37:
Gewoon uit interesse maar waarom gewoon de natuur niet laten doen, wanneer je genoeg schuilplaatsen hebt gaat dit toch vanzelf, wat ik hier allemaal lees zelf Esha toevoegen 8)7 8)7 8)7
Ik moest hier vroeger om de 6 maanden echt tientallen Sterbais wegschenken en deed daar echt niets voor ook niet qua voeding en die zaten tussen discus, maanvis, geophagus etc ... ?
Esha doe ik inderdaad: 2 druppels - 1 keer bij de eitjes.

Als ik de eitjes in de bak laat, dan eten mijn Rode Minors ze op, en die eten ook de jonkies van mijn ancistrussen. Anders heb ik binnen de kortste keren een totale ancistrusbak.
Schuilplaatsen genoeg, maar ook helena's die eitjes lusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Rikske_007 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:37:
Omdat niet alle Corysoorten zo makkelijk kweken als Sterbais? :+ Probeer het nogmaals met een andere soort, zoals bijv. de Trilineatus die maar een paar eitjes per keer legt, 1-3 per plek, waardoor ze in no time weggevroten zijn door je overige bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Ik heb nu een bak met Afrikanen dus zal niet meer gaan maar ook hier lukt het zonder probleem om jongen te laten uitgroeien en dit met 10 Synodontissen in de bak, ik hou er natuurlijk geen 100e over maar dat is in de natuur juist hetzelfde.
En kleine tip probeer eens met Elzenproppen dit doet net hetzelde voor schimmels ...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Paulus07 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:20:
Voor de osmose gebruikers en de plantenbakken. Welk product gebruiken jullie om de GH/KH weer te verhogen etc. Nog aanraders of tips?
Ik vraag me vooral af waarom je osmosewater zou gebruiken voor een plantenbak? Je haalt de mineralen eruit en voegt ze daarna weer toe.

In het verleden als ik de KH wilde verhogen probeerde ik altijd vijverspullen te gebruiken. Dat wordt verkocht per kilo en is daarvoor voor aquariumgebruik erg goedkoop. Gh verhogen zijn vast ook wel vijverspullen voor.
Pagina: 1 ... 76 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.