Ik wil vanavond de Oase Biomaster 350 Thermo aanzetten en heb nog even gekeken naar hoe het water intern door het geheel heen loopt:
Na de verwijderbare voorfilter (Links), gaat het water van onder naar boven door de trays. Wat ik echter niet begrijp, is waarom de biologische filtermedia direct na het voorfilter is geplaatst, met daarna nog 4x mechanische filtratie. Ik begrijp wel dat je bijv. ook nog wil voorkomen dat restjes filtermedia, dode bacteriën etc. weer terug het water inkomen, maar dan lijkt mij dat wat overkill en zou ik ze eerder vóór de filtermedia plaatsen. Dan komt het water zo schoon mogelijk bij de filtermedia aan met daarin alleen nog opgeloste stoffen en geen deeltjes meer. Daarnaast begrijp ik niet waarom het water eerst door 45 ppi filters (Blauw) en aan het eind nog door een 30 ppi (Oranje) filter gaat, dat zou ik dan eerder andersom doen, want die 30 ppi gaat dan toch niets meer tegenhouden?
Ik heb voor de voorfilter zowel 45 als 30 ppi sponzen liggen, met 45 moet je ze erg vaak schoonmaken, terwijl de rest van het filter dan erg schoon blijft. Daarom twijfel ik over 30 ppi in de voorfilter om het onderhoud te verminderen en dan meer door de grotere blokken op te laten vangen, waardoor je eens in de zoveel tijd een wat grotere schoonmaak kunt uitvoeren in tegenstelling tot erg vaak het voorfilter schoon te maken.
Mijn gevoel zegt dat ik de trays dan beter zo kan inrichten (Onderste = onderste tray, bovenste = bovenste tray):
45 ppi (Blauw, afval uit filtermedia tegenhouden)
Filtermedia 2
Filtermedia 1
45 ppi (Blauw, kleiner spul tegenhouden)
45 ppi (Blauw, kleiner spul tegenhouden)
30 ppi (Oranje, groot spul tegenhouden)
Maak ik een denkfout of is dit inderdaad zo wél logisch?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen