Pfff, wat een hobby, zo'n aquarium.
Sinds een week of 7-8 heb ik een Rio 180 en heb ik een (vind ik) mooie aquascape gemaakt als beginner

Maar helaas zoals zovelen ook wel wat last van alg. De bak wordt niet over genomen, maar het maakt mij wel erg onrustig. Lange groene slierten, wat staghorn, groene puntalg op de raam/blad en tot voor kort ook bruinalg maar daar maken de oto's korte metten mee. Het vervelendst vind ik nu de staghorn, rest doet me niet zoveel want is goed onder controle en voer voor mijn algeneters. Wil gewoon niet dat die staghorn de bak overneemt, je grote angst..
Mijn bestand nu:
- 10 Corydora's Panda
- 10 Japonica (Amano) garnalen
- 8 Otocinclus Vittatus
- Een koppel Honinggourami (Trichogaster Chuna) sinds vandaag
Ik begon met 10x Panda en Japonica, 2-3 weken geleden. Vorig weekend 8 Oto's en vandaag dus 2 Gourami's toegevoegd. Tot nu toe gaat het v.w.b. het visbestand goed. Ik heb (volgens mij) nog geen sterfgevallen (*klopt af*), maar wel het een en ander 'meegemaakt'. De Oto's lijken sterk en waren al vrij groot gelukkig, eten goed en helpen zeer goed met de algen en de ramen schoon houden. Ook bladeren worden weer mooi groen, de courgette laten ze (allemaal!) links liggen terwijl ik overal lees dat Oto's en garnalen daar van smullen.
Dan de Panda's. Deze waren vrij klein en aten niet of nauwelijks voor mijn gevoel. Tabletten keken ze niet naar om en Tubifix hoefden ze ook niet. Sinds een week zie ik ze wel echt knabbelen van granulaat, tabletten en zelfs wat van de Crusta (garnalen voer). Ze scharrelen lekker rond en eten wel dus gelukkig.
Omdat de meeste Japonica's nog vrij klein waren en ik misschien nog wat andere garnaaltjes toe ga voegen kocht ik een Juwel Filter Grid zodat ze niet het filter in kunnen kruipen. Na een aantal dagen miste ik toch wat garnalen, eerst dacht ik dat zij zich gewoon verstopte want in mijn filter konden ze niet in en ik zag geen doden. Toch maar het filter kapje omhoog getild en ja hoor; op de filterwatten meteen wat garnalen. Bleek één van de twee kapjes schuin te zitten waardoor er toch nog een opening was waar ze doorheen konden. Na een dag of 2-3 had ik ze er allemaal wel weer uit, sterke beestjes die Japonica's. Schrok even van de vellen die ik vond, bijna dagelijks nu, maar dat is waarschijnlijk omdat ze zo goed groeien. Ik begon met 2 grote, stuk of 5 middelgrote en 3 kleintjes. Nu heb ik nog maar 1 kleintje, en 5 middel en 4 echt grote.
Vandaag dus bij Hornbach geweest, de vrouw had e.e.a. nodig en ik ging de aquarium afdeling maar eens op. Helaas waren er bij mij wat Anubias Petite verslijmt (tot aan de rizoom, schijnt vaker te gebeuren) dus nam ik een Anubias Barteri Nana mee. De plantjes zagen er erg goed uit en ook de bakken en vissen zagen er top uit. Aanbod was nu veel kleiner maar ze werden duidelijk prima onderhouden. Besloot dus ook een koppel Honinggourami's mee te nemen, ik wilde sowieso Gourami's. Wegens de gevoeligheid en het virus bij de dwerg gourami's heb ik nu dus de Chuna's gehaald. Ik dacht er goed aan te doen 1 man en 2 vrouwtjes te nemen. Thuis in de bak bleek ik 2 mannetjes te hebben (eentje die zich vermomd als vrouwtjes maar zijn kleuren wel toonde in het 'gevecht'). Het dominante mannetje werd pikzwart en beukte tegen de kleine, dus ik moest en zou hem er uit halen en terug brengen. Maar toen kwam het vangen; dit had ik nog nooit gedaan. En damnnnn, wat was dat lastig. Ik krijg hem maar niet te pakken. Tussen de planten, onder het kienhout, enz. Na het bijna opgegeven te hebben toch nog één poging met 2 visnetjes en EINDELIJK, ik had hem. Snel rond 17:00u nog even terug naar Hornbach, geen vrouwtje er bij genomen en het mannetje gered van zijn belager.
Ik herken mezelf overigens wel in het verhaal van @
Taro van nog niet zo lang geleden. Ik ben vrij perfectionistisch en gun mezelf weinig ruimte om te leren/falen. Bijna dwangmatig pluk ik algjes uit de bak, ververs ik water, test ik dagelijks het water, observeer ik mijn visjes, etc.). Ook heb ik al een aantal plantjes weer verwijderd en er nieuwe voor terug geplaatst. Nu ook wat drijfplantjes, voor de Gourami's en omdat ik wat snelgroeiers wil hebben. Ik twijfel nu alleen nog om Valisneria toe te voegen, in het midden achterin de bak. Maar deze hobby kost me veel tijd en energie merk ik. Ik vind het leuk en mooi, maar hoop wel ook in rustiger vaarwater te gaan komen. Met gewoon af en toe voeren en een keer wat verversen/snoeien en klaar. Vooralsnog blij dat ik hiervoor ben gegaan maar ik moet echt een betere balans gaan vinden.
Bedankt aan de mede Tweakers die me via dit topic van advies hebben voorzien en die veel info en plaatjes hebben gedeeld. Erg fijn

Excusez moi voor het uit de hand gelopen lange verhaal.. Voor nu fijne Pasen gewenst allen!