Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.290 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Ik heb geen ammonium test kit gehaald met de wetenschap als ik nitriet meet, wordt ammonium omgezet en als nitriet weer daalt, zal er vast nitraat aanwezig zijn in het water :P
Glashelder schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:40:
[...]

Beste is volgens mij toch echt na een paar weken wat vissen erin :). Heb nog nooit significante hoeveelheden nitriet gemeten in een aquarium zonder leven.

Wel goed blijven meten als ze erin zitten uiteraard.
Ik ben sowieso van plan om de bak een maand in te laten draaien.
Iris1234 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:14:
[...]

Ik zit nu op 12 dagen en meet sinds maandag (dag 10 dus) nitriet. Vanochtend zat ik boven de 5 mg/L. Online lees ik wisselende verhalen. Bij sommigen komt het pas na 3 weken, bij anderen helemaal niet. Ik heb alleen de eerste week wat voer er in gedaan en er zitten wat slakjes in uit de planten en een verschimmeld vissenei dat uit de planten kwam (wel jammer dat hij verschimmeld is want de eerste dagen zag ik er wel leven in). Sinds zondag heb ik trouwens een ware algenexplosie. Het begon met bruinalg maar nu worden het echt lange slierten. Ach het hoort erbij denk ik maar, dit gebeurde in mijn vorige aquarium ook, en ging na een paar weken vanzelf weer weg. Er gebeurd in ieder geval van alles in het water. Mijn planten groeien als een gek, en de valisneria heeft al meerdere stekjes gemaakt.
Ahh, hopelijk komt het bij mij ook snel een beetje op gang. Zit wat schimmel op het hout, klein beetje alg, maar verder niet heel veel leven in de brouwerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:01
Toch is ammonia meten de enige manier om te weten of er uberhaupt iets is dat omgezet kan worden in nitriet.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel voer je toevoegd, wellicht is de concentratie nog te laag oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Tijdens de opstart mag je best wel een paar drupjes ammonia in het aquarium doen (1 drup per 10 liter water). Weet je in ieder geval zeker dat er ammonia in zit. Er zijn ook mensen die het doen met urine (gek idee en moeilijk te doseren, maar ach, natuurlijker dan ammonia uit een fles).

http://aquariumfluisteraa...pstarten-van-het-aquarium

[ Voor 20% gewijzigd door HuismAndré op 01-04-2021 11:20 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
HuismAndré schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:16:
Tijdens de opstart mag je best wel een paar drupjes ammonia in het aquarium doen (1 drup per 10 liter water). Weet je in ieder geval zeker dat er ammonia in zit. Er zijn ook mensen die het doen met urine (gek idee en moeilijk te doseren, maar ach, natuurlijker dan ammonia uit een fles).

http://aquariumfluisteraa...pstarten-van-het-aquarium
Klopt. alleen even opletten dat het wel ammonia is zonder toevoegingen, dus zonder parfum oid. Gewoon het pure spul is het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

pietz0r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:30:
[...]

Klopt. alleen even opletten dat het wel ammonia is zonder toevoegingen, dus zonder parfum oid. Gewoon het pure spul is het beste
Ben je niet in de war met chloor? Bij chloor kan ik me zo'n kanttekening namelijk goed voorstellen (velen kopen bleekmiddel dat bedoeld is voor de plee en is voorzien van verdikkingsmiddelen en geurstoffen) maar bij ammonia? Heb je een voorbeeld van ammonia dat in de winkel te koop is en dat iets anders is dan een pure oplossing van ammoniak in water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inderdaad, je neus in een fles amonia stoppen is niet bepaald aan te raden :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:13:
Word je wel lekker rustig van. :+

Maar hier idd ook met ammonia een keer opgestart, werkt dikke prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:50

The Executer

Lekker belangrijk!

Glashelder schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:13:
Daar had ik 2 dagen later nog de effecten van in de neus hangen :X ...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@pietz0r
Mijn vorige groepje uaru's had binnen een paar dagen na aankomst witte stip.
Temperatuur van de bak omhoog richting de 30+,(kunnen ze goed tegen) medicatie erin (esha), en geen enkele vis verloren. Zijn stiekem erg sterke vissen dus ik zou het zeker nog niet opgeven.
En aangezien je bij VKC langs bent geweest voor je bak, daar hebben ze regelmatig uarus dus kennen ze de klachten en remedie wellicht ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
pietz0r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:09:
Toch is ammonia meten de enige manier om te weten of er uberhaupt iets is dat omgezet kan worden in nitriet.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel voer je toevoegd, wellicht is de concentratie nog te laag oid
Hmm.. True.. Dacht er goed van af te komen door het 'tussenproduct' (nitriet) te meten :P Misschien dat het de komende week op gang komt. Ik voeg elke dag een klein kneepje vlokvoer toe die ik wat fijn maak met mijn vingers. Het aquarium zelf is bruto 35L.

[ Voor 5% gewijzigd door Amps op 01-04-2021 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietz0r
toolkist schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:55:
@pietz0r
Mijn vorige groepje uaru's had binnen een paar dagen na aankomst witte stip.
Temperatuur van de bak omhoog richting de 30+,(kunnen ze goed tegen) medicatie erin (esha), en geen enkele vis verloren. Zijn stiekem erg sterke vissen dus ik zou het zeker nog niet opgeven.
En aangezien je bij VKC langs bent geweest voor je bak, daar hebben ze regelmatig uarus dus kennen ze de klachten en remedie wellicht ook...
Ik hou momenteel de temperatuur stabiel en doe 1x in de 2 dagen een 50% wissel. Schoon water lijkt te helpen want het wordt niet erger en lijkt misschien wel iets beter te worden momenteel.
Hoop dat ik het zonder medicijnen kan fixen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
Gisteren groot onderhoud gehad en alle pompen ontkalkt. Normaal deed ik dit met azijn, Maar nu heb ik voor het eerst citroenzuur gebruikt, dat bevalt me echt prima. Alles een half uurtje onderdompelen en dan even de spons er langs halen en alles was weer als nieuw!

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:15
Pfff, wat een hobby, zo'n aquarium.
Sinds een week of 7-8 heb ik een Rio 180 en heb ik een (vind ik) mooie aquascape gemaakt als beginner :) Maar helaas zoals zovelen ook wel wat last van alg. De bak wordt niet over genomen, maar het maakt mij wel erg onrustig. Lange groene slierten, wat staghorn, groene puntalg op de raam/blad en tot voor kort ook bruinalg maar daar maken de oto's korte metten mee. Het vervelendst vind ik nu de staghorn, rest doet me niet zoveel want is goed onder controle en voer voor mijn algeneters. Wil gewoon niet dat die staghorn de bak overneemt, je grote angst.. :P

Mijn bestand nu:
- 10 Corydora's Panda
- 10 Japonica (Amano) garnalen
- 8 Otocinclus Vittatus
- Een koppel Honinggourami (Trichogaster Chuna) sinds vandaag :D

Ik begon met 10x Panda en Japonica, 2-3 weken geleden. Vorig weekend 8 Oto's en vandaag dus 2 Gourami's toegevoegd. Tot nu toe gaat het v.w.b. het visbestand goed. Ik heb (volgens mij) nog geen sterfgevallen (*klopt af*), maar wel het een en ander 'meegemaakt'. De Oto's lijken sterk en waren al vrij groot gelukkig, eten goed en helpen zeer goed met de algen en de ramen schoon houden. Ook bladeren worden weer mooi groen, de courgette laten ze (allemaal!) links liggen terwijl ik overal lees dat Oto's en garnalen daar van smullen.

Dan de Panda's. Deze waren vrij klein en aten niet of nauwelijks voor mijn gevoel. Tabletten keken ze niet naar om en Tubifix hoefden ze ook niet. Sinds een week zie ik ze wel echt knabbelen van granulaat, tabletten en zelfs wat van de Crusta (garnalen voer). Ze scharrelen lekker rond en eten wel dus gelukkig.
Omdat de meeste Japonica's nog vrij klein waren en ik misschien nog wat andere garnaaltjes toe ga voegen kocht ik een Juwel Filter Grid zodat ze niet het filter in kunnen kruipen. Na een aantal dagen miste ik toch wat garnalen, eerst dacht ik dat zij zich gewoon verstopte want in mijn filter konden ze niet in en ik zag geen doden. Toch maar het filter kapje omhoog getild en ja hoor; op de filterwatten meteen wat garnalen. Bleek één van de twee kapjes schuin te zitten waardoor er toch nog een opening was waar ze doorheen konden. Na een dag of 2-3 had ik ze er allemaal wel weer uit, sterke beestjes die Japonica's. Schrok even van de vellen die ik vond, bijna dagelijks nu, maar dat is waarschijnlijk omdat ze zo goed groeien. Ik begon met 2 grote, stuk of 5 middelgrote en 3 kleintjes. Nu heb ik nog maar 1 kleintje, en 5 middel en 4 echt grote.

Vandaag dus bij Hornbach geweest, de vrouw had e.e.a. nodig en ik ging de aquarium afdeling maar eens op. Helaas waren er bij mij wat Anubias Petite verslijmt (tot aan de rizoom, schijnt vaker te gebeuren) dus nam ik een Anubias Barteri Nana mee. De plantjes zagen er erg goed uit en ook de bakken en vissen zagen er top uit. Aanbod was nu veel kleiner maar ze werden duidelijk prima onderhouden. Besloot dus ook een koppel Honinggourami's mee te nemen, ik wilde sowieso Gourami's. Wegens de gevoeligheid en het virus bij de dwerg gourami's heb ik nu dus de Chuna's gehaald. Ik dacht er goed aan te doen 1 man en 2 vrouwtjes te nemen. Thuis in de bak bleek ik 2 mannetjes te hebben (eentje die zich vermomd als vrouwtjes maar zijn kleuren wel toonde in het 'gevecht'). Het dominante mannetje werd pikzwart en beukte tegen de kleine, dus ik moest en zou hem er uit halen en terug brengen. Maar toen kwam het vangen; dit had ik nog nooit gedaan. En damnnnn, wat was dat lastig. Ik krijg hem maar niet te pakken. Tussen de planten, onder het kienhout, enz. Na het bijna opgegeven te hebben toch nog één poging met 2 visnetjes en EINDELIJK, ik had hem. Snel rond 17:00u nog even terug naar Hornbach, geen vrouwtje er bij genomen en het mannetje gered van zijn belager.

Ik herken mezelf overigens wel in het verhaal van @Taro van nog niet zo lang geleden. Ik ben vrij perfectionistisch en gun mezelf weinig ruimte om te leren/falen. Bijna dwangmatig pluk ik algjes uit de bak, ververs ik water, test ik dagelijks het water, observeer ik mijn visjes, etc.). Ook heb ik al een aantal plantjes weer verwijderd en er nieuwe voor terug geplaatst. Nu ook wat drijfplantjes, voor de Gourami's en omdat ik wat snelgroeiers wil hebben. Ik twijfel nu alleen nog om Valisneria toe te voegen, in het midden achterin de bak. Maar deze hobby kost me veel tijd en energie merk ik. Ik vind het leuk en mooi, maar hoop wel ook in rustiger vaarwater te gaan komen. Met gewoon af en toe voeren en een keer wat verversen/snoeien en klaar. Vooralsnog blij dat ik hiervoor ben gegaan maar ik moet echt een betere balans gaan vinden.
Bedankt aan de mede Tweakers die me via dit topic van advies hebben voorzien en die veel info en plaatjes hebben gedeeld. Erg fijn :) Excusez moi voor het uit de hand gelopen lange verhaal.. Voor nu fijne Pasen gewenst allen! _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@remzor Heel herkenbaar!

En vangen met 2 netten en bijv. een deel van het water verwijderen gaat het beste. Sterkte ;) en buig het vooral allemaal om naar iets waar je weer plezier in krijgt. Kies een ander type vis, voeg tijdelijk extra stemplanten toe die helpen voedingsstoffen uit het water te halen ten koste van de algen, doe extra waterwissels, etc.

Over +-2 weken komt alles hier weer binnen, maar ik merk nu al dat ik er anders in sta. Heb al nagedacht over de inrichting, ik kan alles er makkelijk uithalen (Ik had veel stenen gekoppeld aan hout), ik heb bewust teveel filtercapaciteit genomen, goede verlichting met dimmer, geen voedingsbodem meer, kleiner visbestand, etc. etc. Bij het vorige aquarium (Superfish Home 110) was het niet mogelijk het licht te regelen, behalve iedere dag handmatig alles terug te schakelen (Blauw van 2 -> 0 en wit/geel van 4 -> 2/3). Het onderhoud was lastig door de vaste lamp. Teveel stemplanten + CO2 dus wekelijks snoeien. Filter moest wekelijks schoongemaakt worden.

Eergisteren heb ik een bestelling geplaatst voor:

- ADA 60x45x45 (112 liter, 8mm optiwhite glas)
- 60x45x80 agaatgrijs meubel
- Twinstar S III 600M Metal RGB lamp met programmeerbare dimmer
- Oase Biomaster 350 Thermo, waar ik 30 ppi ipv 45 ppi voorfilters in ga plaatsen en 1 extra tov vorige Biomaster 250 Thermo.
- ADA Foggy white achtergrond
- Stalen in- & outflow ipv glas (2x, met extra slangen, zodat ik ze kan schoonmaken wanneer ik er zin in heb ipv direct)

En ik heb iemand bereid gevonden om te helpen met inrichten, wel leuk als dat doorgaat, want het aquarium komt dan waarschijnlijk op zijn YouTube kanaal. Heel erg benieuwd of het wat wordt :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46
@remzor ik herken gedeeltelijk wel wat je zegt. Als je een aquarium mooi ingericht hebt is het erg zuur als het vervolgens overgenomen wordt door algen, of niet helemaal loopt zoals je in gedachten hebt. Het is altijd goed je af te vragen hoe je je hobby vorm wil geven en hoeveel tijd je er aan wil besteden. Ik ben om die reden voor een low-tech aquarium gegaan met gemakkelijke planten en straks ook redelijk gemakkelijke vissen. Ik heb een tijd getwijfeld over een high-end bak met aquasoil, co2 toevoeging en wat meer spectaculaire beplanting en vissen. Maar zo’n bak vergt ook een stuk meer onderhoud, en het probleem bij mij is vooral dat ik die energie en tijd die ik er in steek ook weer terug wil zien.

Ook krijg je misschien wat meer rust als je meer ervaring op hebt gedaan. Ik heb nu bijvoorbeeld een ware algenexplosie (aquarium is nog aan het indraaien), maar ik weet ook dat hoe meer ik er nu aan doe, zoals plantjes verschuiven, hoe erger het gaat worden. Ik laat het dus maar even met rust en kijk wanneer de vissen er een paar maanden inzwemmen wel weer verder. Maar daar heb je wel een bepaalde rust en veel geduld voor nodig. Als je iemand bent die liever regelmatig de inrichting veranderd, of bijzondere scapes maakt dan kost dat inderdaad een stuk meer tijd.

Voor algen zijn er trouwens een hoop tips te vinden online. Bruinalg komt vaak voor in het begin en gaat meestal vanzelf weer weg. Je Otto’s zullen hier inderdaad dol op zijn. Voor groene alg kan het soms helpen om wat minder lang je verlichting aan te zetten. Succes, en ik hoop dat je binnenkort een betere balans er in vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:21
Taro schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:12:
@remzor Heel herkenbaar!

En vangen met 2 netten en bijv. een deel van het water verwijderen gaat het beste. Sterkte ;) en buig het vooral allemaal om naar iets waar je weer plezier in krijgt. Kies een ander type vis, voeg tijdelijk extra stemplanten toe die helpen voedingsstoffen uit het water te halen ten koste van de algen, doe extra waterwissels, etc.

Over +-2 weken komt alles hier weer binnen, maar ik merk nu al dat ik er anders in sta. Heb al nagedacht over de inrichting, ik kan alles er makkelijk uithalen (Ik had veel stenen gekoppeld aan hout), ik heb bewust teveel filtercapaciteit genomen, goede verlichting met dimmer, geen voedingsbodem meer, kleiner visbestand, etc. etc. Bij het vorige aquarium (Superfish Home 110) was het niet mogelijk het licht te regelen, behalve iedere dag handmatig alles terug te schakelen (Blauw van 2 -> 0 en wit/geel van 4 -> 2/3). Het onderhoud was lastig door de vaste lamp. Teveel stemplanten + CO2 dus wekelijks snoeien. Filter moest wekelijks schoongemaakt worden.

Eergisteren heb ik een bestelling geplaatst voor:

- ADA 60x45x45 (112 liter, 8mm optiwhite glas)
- 60x45x80 agaatgrijs meubel
- Twinstar S III 600M Metal RGB lamp met programmeerbare dimmer
- Oase Biomaster 350 Thermo, waar ik 30 ppi ipv 45 ppi voorfilters in ga plaatsen en 1 extra tov vorige Biomaster 250 Thermo.
- ADA Foggy white achtergrond
- Stalen in- & outflow ipv glas (2x, met extra slangen, zodat ik ze kan schoonmaken wanneer ik er zin in heb ipv direct)

En ik heb iemand bereid gevonden om te helpen met inrichten, wel leuk als dat doorgaat, want het aquarium komt dan waarschijnlijk op zijn YouTube kanaal. Heel erg benieuwd of het wat wordt :)
Wat mooi spul :D _/-\o_

We laten een woning bouwen, nouja ze moeten nog beginnen.... Kan niet wachten tot klaar en ook weer beginnen.

Hopelijk komen hier ook wat fotootjes? :9~

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:21

Oekol

waka waka hey hey

Mijn twee sluiers in de 110 liter bak weer een beetje nieuw aanzicht gegeven. Even wat extra planten er bij gekocht, wat nieuw waterpest etc. Kreeg weer veel alg wat een terugkerend probleem bij mij is. Dus dacht weer extra planten er in nu we weer bij de intratuin langskonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKy9i7BMjLprh8iBoNVQyYQRo4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Jq1FotRf7d510wNOgJMbRJW.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee waarom de vissen altijd 2 aan 2 zwemmen als vriendjes, echter als er gegeten is, ochtend, middag, avond wanneer dan ook altijd 'ineens' de kleinste achter de grote aan gaat. Letterlijk minuten de ander opjagen. Geef ik dan te weinig voer of zo? Doe ongeveer 3 granulaat korrels de vis per keer. Gemiddeld 9 korrels per vis verdeeld over de dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Oekol op 04-04-2021 15:13 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04

JME

zeg maar Jamie

Vraagje voor de mensen met zowel otocinclus als corydoras: gaan die een beetje samenscholen of blijven het gescheiden groepjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:45:
Vraagje voor de mensen met zowel otocinclus als corydoras: gaan die een beetje samenscholen of blijven het gescheiden groepjes?
Soms trekken ze met elkaar op (ze eten ook steeds meer hetzelfde naarmate ze ouder worden), soms hangen ze maar wat aan het glas. Het varieert dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oekol schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:12:
Mijn twee sluiers in de 110 liter bak weer een beetje nieuw aanzicht gegeven. Even wat extra planten er bij gekocht, wat nieuw waterpest etc. Kreeg weer veel alg wat een terugkerend probleem bij mij is. Dus dacht weer extra planten er in nu we weer bij de intratuin langskonden.

[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee waarom de vissen altijd 2 aan 2 zwemmen als vriendjes, echter als er gegeten is, ochtend, middag, avond wanneer dan ook altijd 'ineens' de kleinste achter de grote aan gaat. Letterlijk minuten de ander opjagen. Geef ik dan te weinig voer of zo? Doe ongeveer 3 granulaat korrels de vis per keer. Gemiddeld 9 korrels per vis verdeeld over de dag.
Mooie schone en verzorgde bak heb je altijd en complimenten hoe je met je "cadeautjes" omgaat! d:)b

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bij mij scholen ze allebei niet echt. :+ Cory's luieren op de bodem, Oto's plakken in de vallisneria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik ben voor de 112 liter (60x45x45) alvast aan het nadenken over een "centerpiece" fish. Vereiste is dat ze niet schuw zijn, maar, ik wil ook niet bijv. maximaal een paartje van 2 grotere vissen, dus graag een iets groter aantal. Omdat de tank 45 cm hoog is, zit ik te denken aan cory's en een soort voor midden/hoog. Het gedrag van bijv. guppy's spreekt ons aan, maar kardinaal tetra's waren bijv. weer te schuw. We zoeken dus bewoners die of lekker doorgaan alsof er niets aan de hand is, of naar je toekomen, in plaats van wegzwemmen en zich verstoppen. Er lopen hier ook kleinere kinderen rond, dus die kunnen ze soms laten schrikken.

Welke afvallen:

- Gourami's
- Betta
- Apistogramma
- 1 solo vis die eigenlijk in grotere groepen horen te leven zoals Angels, etc.
- Pearl Danio's
- Platy's, Guppy's, Kardinaal/Neon Tetra's, etc.

Opties:

- German Blue Ram (Maar is volgens mij het beste in een paartje van max 2?)
- Schooltje Rummynose, Silver Tip of Ember Tetra's
- Killifish
- Grote groep Chili Rasbora (>30)

Vereisten: Niet schuw en mooi om te zien, niet standaard.

Tankmates:

- 5-6 Pygmy Corydora's
- 2 Hillstream loaches
- 2 Clithon snails
- Cherry of Japonica garnalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Taro schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:22:
Ik ben voor de 112 liter (60x45x45) alvast aan het nadenken over een "centerpiece" fish. Vereiste is dat ze niet schuw zijn, maar, ik wil ook niet bijv. maximaal een paartje van 2 grotere vissen, dus graag een iets groter aantal. Omdat de tank 45 cm hoog is, zit ik te denken aan cory's en een soort voor midden/hoog. Het gedrag van bijv. guppy's spreekt ons aan, maar kardinaal tetra's waren bijv. weer te schuw. We zoeken dus bewoners die of lekker doorgaan alsof er niets aan de hand is, of naar je toekomen, in plaats van wegzwemmen en zich verstoppen. Er lopen hier ook kleinere kinderen rond, dus die kunnen ze soms laten schrikken.

Welke afvallen:

- Gourami's
- Betta
- Apistogramma
- Pearl Danio's

Opties:

- Killifish

Tankmates:

- 5-6 Pygmy Corydora's
- 2 Hillstream loaches
- 2 Clithon snails
De combi Cory's en eender welke bodem cichliden (zoals Ramirezis) wordt afgeraden en al helemaal in 60cm. Denk aan 1.6m bakken of groter als je het wil proberen en dan kan het nog fout gaan.

Hillstream loaches (what's in a name) vereisen een Hillstream bak. Ontzettend veel stroming dus, met koeler en zuurstofrijk water.

60cm is peanuts qua oppervlakte, je bak zit zo vol. Ik zou het houden bij iets als een harempje Pseudoepiplatys annulatus en ca. 6 kleine rustige zalmpjes. Denk erom dat veel/de meeste killies die makkelijk te verkrijgen zijn niet in 60cm passen en veel zijn aan de agressieve kant.

Roodneuzen vragen een hoge temperatuur. Geen combi dus met je loaches en Cory's. Ook is 60cm veel te klein.

Kardinalen passen sowieso niet in 60 cm, neontetras net aan wel. Die passen ook qua temp beter.

Manen? In 60cm? Lol.

Silvertip hasemania nana geen ervaring mee maar schijnt agressief te zijn. Ook geen idee of die in 60cm kunnen (bijna geen 1 vis in de handel kan in 60cm).

Hyphessobrycon Amanda kan denk ik wel, maar persoonlijk geen ervaring mee.

Ik zou neons of pearl danios doen. Heel veel meer keuze heb je gewoon niet in zo'n klein bakje 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@dragon2 Voor de volledigheid: O.a. de manen noem ik omdat je op bijv. YouTube suggesties krijgt om er bijv. 1 van te nemen op dit volume, maar daar sta ik dus sowieso niet achter, vandaar dat ik ze benoem in de "niet" lijst.

Ik heb dat van de Hillstream loaches uitgezocht, maar ze hebben niet per se veel stroming nodig itt wat hun naam doet vermoeden. Ze zijn ook sterker dan bijv. Otocinclus, die ik niet opnieuw wil hebben. Inderdaad wel belangrijk om naar een gemeenschappelijke temperatuur te kijken, die heb ik nog niet voldoende meegenomen.

Check: 60 cm is niet veel, maar 60x45x45 (112 liter) is wel hoger en dieper dan een gemiddelde 60 cm tank. Ik had hiervoor een 78x36x53 (118 liter) en daar werden hier wel kardinalen voor aangeraden...

Neons en Pearl Danio's ga ik sowieso niet voor, dan ga ik liever voor een grote groep Chili Rasbora's. En dan kijk ik wel opnieuw naar de temperatuur en of de rest er wel bij past.

"Klein bakje" klinkt overigens niet heel erg prettig voor een dergelijke aanschaf (>1500 Euro), dat kan ook wel wat vriendelijker... Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:02:

"Klein bakje" klinkt overigens niet heel erg prettig voor een dergelijke aanschaf (>1500 Euro), dat kan ook wel wat vriendelijker... Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
1500 euro voor een 112 liter aquarium?
Allemachtig...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Eens met alle opmerkingen van @dragon2.
@Taro volgens mij ben je de vorige keer enorm uit de bocht gevlogen. En heb je dat ook ruiterlijk toegeven. Mag ik je erop wijzen als ik denk te lezen dat dat opnieuw gebeurt? Dan is dit wel zo’n moment, denk ik. Ik snap zowel de bak als de viskeuzes niet zo goed.
dragon2 schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:47:
Hyphessobrycon Amanda kan denk ik wel, maar persoonlijk geen ervaring mee.
Ik wel. Saai schuw vissie. Ziet er best mooi uit maar doet niks interessants. Vind ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:09:
Soms trekken ze met elkaar op (ze eten ook steeds meer hetzelfde naarmate ze ouder worden), soms hangen ze maar wat aan het glas. Het varieert dus.
SmurfLink schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:56:
Bij mij scholen ze allebei niet echt. :+ Cory's luieren op de bodem, Oto's plakken in de vallisneria.
Herken ik. Ik heb oto’s in een schooltje omdat het groepsdieren zouden zijn, maar ze gaan allemaal heel aardig hun eigen gang. Alleen bij gevaar kruipen ze bij elkaar, maar het enige “gevaar” is mijn hand als ik de plantjes snoei. En zelfs daar trekken ze zich steeds minder van aan.
Nu overweeg ik enkele corydoras toe te voegen, maar voor een compleet elftal heb ik geen ruimte. Als die net zo actief scholen als de oto’s (niet dus) dan hoeft dat misschien ook niet. Of als ze samen met de oto’s zouden optrekken. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:18:
Eens met alle opmerkingen van @dragon2.
@Taro volgens mij ben je de vorige keer enorm uit de bocht gevlogen. En heb je dat ook ruiterlijk toegeven. Mag ik je erop wijzen als ik denk te lezen dat dat opnieuw gebeurt? Dan is dit wel zo’n moment, denk ik. Ik snap zowel de bak als de viskeuzes niet zo goed.
Graag, daarom post ik hier ook. Maar ik heb wel het idee dat die lijst niet op de manier geïnterpreteerd wordt zoals ik het heb bedoeld. Hoe ik tot deze lijst ben gekomen: Ik ben door verschillende websites en video's heengegaan waar men bijv. top 10 vissen voor 25-29 gallon (nano) aquariums benoemde. Wat daar werd genoemd en ik een duidelijke mening over had heb ik genoteerd (en dus ook bij de "niet" lijst). Daarom staan er vissen tussen die je sowieso niet in deze bak zou verwachten, maar die ze bijv. op YouTube wel als passend aanmerken (ik heb ze niet zelf verzonnen). Het gaat dus om een richting qua type gedrag, uitstraling, en daarin zoek ik suggesties en door deze aan te geven krijg ik misschien nog een goede toevoeging in een bepaalde hoek die ik over het hoofd heb gezien.

Ik ben ook zoekende en toets dat hier, ik waardeer de feedback en reacties, anders zou ik dat ook niet doen. Ik wil de juiste keuzes maken, maar in veel artikelen staat de feedback die je hier krijgt niet genoemd. Daarnaast staan bij veel suggesties tank groottes van bijv. minimaal 20 gallon genoemd. Bij bijv. de Rummy nose staat "Vanaf 20 gallon", het is erg lastig als je zoveel tegenstrijdige berichten leest. Waarbij ik uiteraard graag aan de veilige kant wil zitten.

Dat bedrag is overigens niet voor het aquarium, maar ook alles eromheen incl. meubel, lamp, externe filter, etc. en omdat het in de woonkamer komt te staan telt de wife acceptance factor ook erg mee. Afijn, het woord "bakje" raakte mij wel even, niet dat het wél een groot aquarium is ;), maar het klinkt alsof je een plastic 3 liter bakje voor 99 cent hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@dragon2 Welke soort bedoel je met "6 kleine rustige zalmpjes"?

@JME Ik heb hier gemerkt dat bijv. kardinaal tetra's ook erg schuw kunnen zijn. Al zie ik dat bij anderen minder. Komt misschien ook door de opstelling van de bak? Bij de vorige bak waren de achterkant en beide zijkanten bedekt, waardoor je als je langsliep pas zichtbaar werd als je al vol voor het aquarium stond, ze konden je niet langzaam aan zien komen lopen. Is de Hyphessobrycon Amanda (Ember Tetra) inderdaad van nature al schuw of kan dit bij jou ook een dergelijke oorzaak hebben gehad? Want dan valt die af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@Taro je kan niet alleen naar het aantal liters kijken, zwemruimte is ook belangrijk. En daarom passen kardinalen niet, daar staat 80cm voor. Dat zijn drukkere vissen dan neon's en ze willen dus ook baantjes kunnen trekken. Stel je voor dat jij in een zwembadje van 2x2 meter staat, maar het is wel 10 meter diep! Daar heb je alsnog niet veel aan toch. Vissen zwemmen horizontaal, dus die extra hoogte is alleen leuk voor de eigenaar. Dus eigenlijk is het voor die vissen niets anders dan een 60x30x30, ondanks de extra liters. Ja de waterkwaliteit zal wat beter zijn, maar verder?

Ik snap oprecht ook niet waarom je zo'n bak wil met zo'n prijskaartje, terwijl je vorige keer al vrij snel gestopt bent. Ik zou eerder ook weer naar een 80x40x40(30) gaan kijken dan zo'n speciaal dingetje. Ontzettend zonde van je geld om met zo'n belachelijk dure bak te beginnen als je twijfelt over de hobby. Je maakt het jezelf ontzettend moeilijk. Destijds heb ik voor 25 euro op MP een 80cm bak gekocht omdat mijn 60 lek was. Ik heb die bak schoongemaakt, was niets mis mee, filter erbij gekocht voor een groter bedrag, en die bak jaren met heel veel plezier gehad. Als je zoiets nieuw koopt ben je alsnog een fractie kwijt van wat je nu wilt spenderen, incl meubel en alles.

Qua visnamen zou ik trouwens het bij Latijn houden. Die Engelse namen zijn net zo random als de Nederlandse.

Oh en schuwheid heeft veel minder te maken met het zien, maar meer met het voelen. Vissen voelen wie er in de buurt komt aan de hand van de trillingen onder je voeten. Daarom komen ze bijv als de voerder komt direct naar voren, en is het een vreemde zijn ze schuwer. Maar ook dat kost tijd om de vissen in te trainen. Bij mij komen ze zelfs als m'n moeder binnenkomt al naar voren, omdat die ze toen ik nog thuis woonde ook af en toe voerde als ik er niet was. :+

[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 05-04-2021 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Taro schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:16:
[...]

Graag, daarom post ik hier ook. Maar ik heb wel het idee dat die lijst niet op de manier geïnterpreteerd wordt zoals ik het heb bedoeld. Hoe ik tot deze lijst ben gekomen: Ik ben door verschillende websites en video's heengegaan waar men bijv. top 10 vissen voor 25-29 gallon (nano) aquariums benoemde. Wat daar werd genoemd en ik een duidelijke mening over had heb ik genoteerd (en dus ook bij de "niet" lijst). Daarom staan er vissen tussen die je sowieso niet in deze bak zou verwachten, maar die ze bijv. op YouTube wel als passend aanmerken (ik heb ze niet zelf verzonnen). Het gaat dus om een richting qua type gedrag, uitstraling, en daarin zoek ik suggesties en door deze aan te geven krijg ik misschien nog een goede toevoeging in een bepaalde hoek die ik over het hoofd heb gezien.

Ik ben ook zoekende en toets dat hier, ik waardeer de feedback en reacties, anders zou ik dat ook niet doen. Ik wil de juiste keuzes maken, maar in veel artikelen staat de feedback die je hier krijgt niet genoemd. Daarnaast staan bij veel suggesties tank groottes van bijv. minimaal 20 gallon genoemd. Bij bijv. de Rummy nose staat "Vanaf 20 gallon", het is erg lastig als je zoveel tegenstrijdige berichten leest. Waarbij ik uiteraard graag aan de veilige kant wil zitten.

Dat bedrag is overigens niet voor het aquarium, maar ook alles eromheen incl. meubel, lamp, externe filter, etc. en omdat het in de woonkamer komt te staan telt de wife acceptance factor ook erg mee. Afijn, het woord "bakje" raakte mij wel even, niet dat het wél een groot aquarium is ;), maar het klinkt alsof je een plastic 3 liter bakje voor 99 cent hebt gekocht.
Tip van de dag: ga NIET af op Amerikaanse video's. Die bakmaten zijn echt (super veel) te klein over het algemeen. Case in point dat jij überhaupt 1 maanvis als (afgewezen) optie noemt dat is gewoon grappig, sorry. Realiteit: maanvissen passen niet eens in mijn 250l bakjes hier.

En "bakje" tja ik had geen idee hoeveel je hebt betaald maar daar gaat het ook helemaal niet om. 60cm is gewoon geen handige maat om mee te beginnen. Een 1m bak is gewoon veel makkelijker en 80cm vind ik zelf minimaal. Al zou ie meer dan een auto kosten, meer kan ik er niet van maken 🤷

Je maakt het jezelf er alleen maar moeilijk mee.
Weinig bakinhoud, 60cm lengte (die hoogte en diepte heb je eigenlijk niks aan, reken dat extra watervolume dan ook NIET mee voor soorten die zwemmen, zoals roodneuzen. Die willen baantjes trekken en dan is het al gauw BOEM glas).

Zoek je vissen dus uit op 60cmx30cmx30cm.
Er zijn helaas maar erg weinig visjes in de handel die dat trekken. Je komt echt bij nano visjes uit, of een betta, of neontetras. Of maak er een speciaalbakje van met bijtjes, of Tanganyika schelpencichliden, zoiets.

De extra diepte is leuk voor de inrichting, of een Cory meer.
De extra hoogte zorgt ervoor dat typische oppervlaktevissen net wat meer uit de weg kunnen blijven van de rest dus je kunt met goed uitzoeken 3 lagen doen ipv 2.
Maar qua watervolume heb je er zoals ik zei niks extra's aan tov een 80cm bakje met dezelfde inhoud. Dat was dan ook een makkelijkere keuze geweest qua visbestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@SmurfLink Dat is helder, maar de diepte (niet hoogte, maar van voor naar achter) doet er toch ook toe en niet alleen de lengte? 78x35 of 60x45 is qua omtrek redelijk gelijk (mits je de achtergrond natuurlijk niet helemaal vol plant), het betreft geen 60x30. Misschien zwemmen ze wel rondjes ipv baantjes :) Maar neem ik mee. Thx.

Verder is er van alles te zeggen over de keuze van de bak, maar daar spelen verschillende factoren in mee.

@dragon2 Helder, dan ga ik uit van 60x30 wat betreft zoekcriteria.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 05-04-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:16:
Dan is het nog steeds verschrikkelijk veel geld voor een 60cm bakje. Dat het prijskaartje groter is dan de footprint verandert daar niets aan. Wij kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar als je met dit soort bedragen gaat smijten voor dit soort spullen, dan moet je niet gek opkijken als niet iedereen daar begrip voor heeft. Zeker niet in combinatie met je vorige avontuur.

Die Amandaes zijn van nature schuw overigens.

Mag ik eens een hele rare suggestie doen voor een superleuk actief en makkelijk scholenvisje waarvan je er zo enkele tientallen in jouw bakje (sorry :+) kan doen? Chinese danios!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:46:
@SmurfLink Dat is helder, maar de diepte (niet hoogte, maar van voor naar achter) doet er toch ook toe en niet alleen de lengte? 78x35 of 60x45 is qua omtrek redelijk gelijk (mits je de achtergrond natuurlijk niet helemaal vol plant), het betreft geen 60x30. Misschien zwemmen ze wel rondjes ipv baantjes :)
Het gaat om de langste zijde. En die is bij jou 60cm. Sorry, kan er ook niet meer van maken. En die rondjes, dat geloof je zelf hopelijk ook niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

remzor schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:42:
Pfff, wat een hobby, zo'n aquarium.
Sinds een week of 7-8 heb ik een Rio 180 en heb ik een (vind ik) mooie aquascape gemaakt als beginner :) Maar helaas zoals zovelen ook wel wat last van alg. De bak wordt niet over genomen, maar het maakt mij wel erg onrustig. Lange groene slierten, wat staghorn, groene puntalg op de raam/blad en tot voor kort ook bruinalg maar daar maken de oto's korte metten mee. Het vervelendst vind ik nu de staghorn, rest doet me niet zoveel want is goed onder controle en voer voor mijn algeneters. Wil gewoon niet dat die staghorn de bak overneemt, je grote angst.. :P

Mijn bestand nu:
- 10 Corydora's Panda
- 10 Japonica (Amano) garnalen
- 8 Otocinclus Vittatus
- Een koppel Honinggourami (Trichogaster Chuna) sinds vandaag :D

Ik begon met 10x Panda en Japonica, 2-3 weken geleden. Vorig weekend 8 Oto's en vandaag dus 2 Gourami's toegevoegd. Tot nu toe gaat het v.w.b. het visbestand goed. Ik heb (volgens mij) nog geen sterfgevallen (*klopt af*), maar wel het een en ander 'meegemaakt'. De Oto's lijken sterk en waren al vrij groot gelukkig, eten goed en helpen zeer goed met de algen en de ramen schoon houden. Ook bladeren worden weer mooi groen, de courgette laten ze (allemaal!) links liggen terwijl ik overal lees dat Oto's en garnalen daar van smullen.

Dan de Panda's. Deze waren vrij klein en aten niet of nauwelijks voor mijn gevoel. Tabletten keken ze niet naar om en Tubifix hoefden ze ook niet. Sinds een week zie ik ze wel echt knabbelen van granulaat, tabletten en zelfs wat van de Crusta (garnalen voer). Ze scharrelen lekker rond en eten wel dus gelukkig.
Omdat de meeste Japonica's nog vrij klein waren en ik misschien nog wat andere garnaaltjes toe ga voegen kocht ik een Juwel Filter Grid zodat ze niet het filter in kunnen kruipen. Na een aantal dagen miste ik toch wat garnalen, eerst dacht ik dat zij zich gewoon verstopte want in mijn filter konden ze niet in en ik zag geen doden. Toch maar het filter kapje omhoog getild en ja hoor; op de filterwatten meteen wat garnalen. Bleek één van de twee kapjes schuin te zitten waardoor er toch nog een opening was waar ze doorheen konden. Na een dag of 2-3 had ik ze er allemaal wel weer uit, sterke beestjes die Japonica's. Schrok even van de vellen die ik vond, bijna dagelijks nu, maar dat is waarschijnlijk omdat ze zo goed groeien. Ik begon met 2 grote, stuk of 5 middelgrote en 3 kleintjes. Nu heb ik nog maar 1 kleintje, en 5 middel en 4 echt grote.

Vandaag dus bij Hornbach geweest, de vrouw had e.e.a. nodig en ik ging de aquarium afdeling maar eens op. Helaas waren er bij mij wat Anubias Petite verslijmt (tot aan de rizoom, schijnt vaker te gebeuren) dus nam ik een Anubias Barteri Nana mee. De plantjes zagen er erg goed uit en ook de bakken en vissen zagen er top uit. Aanbod was nu veel kleiner maar ze werden duidelijk prima onderhouden. Besloot dus ook een koppel Honinggourami's mee te nemen, ik wilde sowieso Gourami's. Wegens de gevoeligheid en het virus bij de dwerg gourami's heb ik nu dus de Chuna's gehaald. Ik dacht er goed aan te doen 1 man en 2 vrouwtjes te nemen. Thuis in de bak bleek ik 2 mannetjes te hebben (eentje die zich vermomd als vrouwtjes maar zijn kleuren wel toonde in het 'gevecht'). Het dominante mannetje werd pikzwart en beukte tegen de kleine, dus ik moest en zou hem er uit halen en terug brengen. Maar toen kwam het vangen; dit had ik nog nooit gedaan. En damnnnn, wat was dat lastig. Ik krijg hem maar niet te pakken. Tussen de planten, onder het kienhout, enz. Na het bijna opgegeven te hebben toch nog één poging met 2 visnetjes en EINDELIJK, ik had hem. Snel rond 17:00u nog even terug naar Hornbach, geen vrouwtje er bij genomen en het mannetje gered van zijn belager.

Ik herken mezelf overigens wel in het verhaal van @Taro van nog niet zo lang geleden. Ik ben vrij perfectionistisch en gun mezelf weinig ruimte om te leren/falen. Bijna dwangmatig pluk ik algjes uit de bak, ververs ik water, test ik dagelijks het water, observeer ik mijn visjes, etc.). Ook heb ik al een aantal plantjes weer verwijderd en er nieuwe voor terug geplaatst. Nu ook wat drijfplantjes, voor de Gourami's en omdat ik wat snelgroeiers wil hebben. Ik twijfel nu alleen nog om Valisneria toe te voegen, in het midden achterin de bak. Maar deze hobby kost me veel tijd en energie merk ik. Ik vind het leuk en mooi, maar hoop wel ook in rustiger vaarwater te gaan komen. Met gewoon af en toe voeren en een keer wat verversen/snoeien en klaar. Vooralsnog blij dat ik hiervoor ben gegaan maar ik moet echt een betere balans gaan vinden.
Bedankt aan de mede Tweakers die me via dit topic van advies hebben voorzien en die veel info en plaatjes hebben gedeeld. Erg fijn :) Excusez moi voor het uit de hand gelopen lange verhaal.. Voor nu fijne Pasen gewenst allen! _/-\o_
Heb ik de foto's van je bak gemist? Laat eens zien d:)b

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56

Opties:

- Killifish

Tankmates:

- 5-6 Pygmy Corydora's
- 2 Hillstream loaches
- 2 Clithon snails
Combi van Ramirezi met Pygmaeus kan wel (zijn geen standaard Corydoras, maar zitten overal), maar hou er rekening mee dat Ramirezi's erg gevoelig zijn. Ik zou ze dan ook niet echt aanraden. Je kun wel rustig naar 10 Pygmaeus, want het is geen 60x30 en de inhoud maakt zeker wel wat uit.

Roodneuzen vind ik voor 60cm ook wat actief, Amandae's of Boraras Brigittae kunnen prima. Killi's kunnen in zo'n bak ook heel erg mooi zijn, denk ik, maar hou er dan wel rekening mee dat je hem echt goed af moet sluiten met een glasplaat omdat je ze anders overal rondom je bak als stokvis terug gaat vinden.

Die Hillstream loaches is een beetje een geval apart. Ik heb er een zitten in een 85 liter bak en die blijft al jarenlang vrolijk in leven. Was ooit onderdeel van een groepje, maar die bak was toen ook open top en de rest heeft zichzelf ooit gelanceerd. Inmiddels zit er een glasplaat op en doet hij het prima. Kan dus best, maar maak het water niet te warm voor ze.

Waarom vallen Apisto's eigenlijk af? Dit formaat is prima voor een koppel Borelli's. Dat zou in combinatie met C. Pygmaeus en H. Amandae een heel leuk Z-A bestand kunnen geven, zeker wanneer je de bak goed inricht met hout en ook drijvers zodat de tetra's wat meer gaan durven.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 05-04-2021 11:27 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234

Welke afvallen:

- Gourami's
- Betta
- Apistogramma
- Pearl Danio's

Opties:

- Killifish

Tankmates:

- 5-6 Pygmy Corydora's
- 2 Hillstream loaches
- 2 Clithon snails
Goed dat je je in aan het lezen bent in welke vis het beste zou passen. Ik zou als ik jou was beginnen met de vissen die je al hebt (ik neem aan dat je de tankmates al hebt). Vissen als de silver tip tetra (die behoorlijk druk is) en de meeste killi vissen zullen je cherry garnalen opeten. Mocht je die “tankmates” nog niet hebben dan zou ik niet gaan voor een kleine garnalensoort. Ik zou ook geen corrydoras pygmeus nemen maar bijvoorbeeld de panda of hastatus, die blijven veel meer bij de bodem.

Je laat al best een aantal leuke vissen zoals platy’s en guppen afvallen, waarom is dat? Dat zijn juist leuke vissen die niet zo schrikkerig zijn. Ember tetra’s vind ik zelf erg mooie en leuke vissen. Ik heb ze nu niet meer maar toen ik ze had waren ze hier niet schrikkerig. Maar wij zijn dan ook heel weinig thuis, en als we thuis zijn zitten we rustig op de bank of eettafel (feestjes en etentjes etc. uitgezonderd), maar er rennen in ieder geval zelden kinderen rond. Bij ons is er dus geen reden tot bang gedrag. Zoals hierboven al geschreven wordt zijn Chinese Danio’s erg leuke visjes. Let wel op de temperatuur dan want ze kunnen niet tot hele hoge temperaturen. Ook andere Danio’s zoals de Danio Tinwini zijn mooi op te zien en hebben leuk gedrag, ze zijn er ik heel veel varianten. Ik zou daar een leuk groepje van halen. En misschien nog een leuke algeneter erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

De embers zijn hier ook niet schrikkerig hoor, maar ze doen gewoon niet zoveel. Hangen een beetje tussen de planten te hangen. Beetje suf en saai vind ik ze eigenlijk. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:33:
De embers zijn hier ook niet schrikkerig hoor, maar ze doen gewoon niet zoveel. Hangen een beetje tussen de planten te hangen. Beetje suf en saai vind ik ze eigenlijk. Maar dat is persoonlijk natuurlijk :)
Ik heb er eentje, overgenomen van een vriendin die met de hobby stopte. Die schoolde eerst wel redelijk met m'n Espeis (kleurconformeren bij vissen? geen idee :+ ) maar die waren al best wat jaartjes oud, zijn allemaal nu ook uitgestorven, nu zwemt de Amandae een beetje doelloos rond. Wat jij zegt herken ik er absoluut in, Vind het ook een saaivisje, ondanks dat de kleur wel leuk is. Hij schoolt ook totaal niet mee met m'n Kerritetra's.

Misschien dat ze leuker zijn in een grotere groep, maar 't is een redelijk tam visje voor zover ik kan zien. Als je iets oranjes wil zou ik eerder voor de Rasbora Espei gaan, die zijn wel leuk qua gedrag, veel actiever, mooi scholend.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 05-04-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Aziraphale Ik heb er inderdaad een glasplaat bij en er zitten hout, lavarock en drijvers in. Een paartje killifish (niet agressieve variant uitkiezen heb ik dus begrepen) zou evt. wel kunnen. De Hillsteam loaches zou ik overigens voornamelijk als schoonmaakcrew zien samen met de garnalen. Maar ik denk dat ik die eerst maar achterwege laat. De Boraras Brigittae blijf ik interessant vinden, wat is een leuk aantal voor dit volume waar ze zich zelf ook voldoende veilig bij voelen?

Van de Apistogramma had ik begrepen dat die mogelijk wat agressief kan zijn, vandaar.

Heb je bij de H. Amandae ook de ervaring dat ze schuw zijn? Ik lees dit bij bijv. de Boraras Brigittae ook weer terug ("verlegen"), en dat ze er graag een dithervis zoals Cory's bij hebben. Daarom is de C. Pygmaeus nog steeds wel interessant, daar staat ook weer bij "vanaf 60 cm".

@Iris1234 Ik heb de bak nog niet, het meubel komt pas over 2 weken binnen. Ik heb eerder in een ander aquarium ook Guppy's gehad, qua gedrag erg leuk, maar dat voortplanten he... :) Wat ik heb begrepen geldt dat (in iets mindere mate) ook voor Platy's. Qua gedrag en uiterlijk zijn misschien Guppy's nog niet zo verkeerd en het nageslacht kan je natuurlijk altijd via Marktplaats doorgeven als het echt teveel wordt.

Danio Tinwini kende ik nog niet, die vind ik interessanter dan bv. een Pearl Danio, die trekt mij qua uiterlijk op de een of andere manier niet voldoende aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Taro Bij Killi's kan er wel meer dan een paartje in, beetje afhankelijk van de soort. Aphyosemions zijn erg fraaie visjes en kun je al in kleine bakjes houden (ik had ze op advies van een kweker in een nanobakje) en jouw bak is er meer dan groot genoeg voor. Wel echt alle kieren afdichten, anders gaan ze vliegen.

De aggressie van Apisto's valt erg mee, zeker van de Borelli die voor jouw bak geschikt zou zijn. Ik heb zelf overigens ook Macmasteri wel met Corydoras in een Lido 120 gehad en dat wou prima.

Amandae en Brigittae waren/zijn bij mij nooit echt schuw geweest. De laatste heb ik nog zwemmen en zijn heel zichtbaar, de eerste had ik samen met Simulansen en waren ook goed aanwezig.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:21
toolkist schreef op maandag 5 april 2021 @ 01:18:
[...]

1500 euro voor een 112 liter aquarium?
Allemachtig...
En mooie verlichting etc. Ieder zo zijn eigen en als ik zie wat er is besteld zou ik zo bij de volgende woning een vergelijkbare keuze kunnen maken. :)

Edit, weet even niks over andere avonturen.

In onze nieuwe woning is er helaas ook weinig ruimte voor een aquarium, terwijl ik die ook nog zelf ontworpen heb :'( :P

Iets te maken met type kavel en dat woning meer de hoogte in moet en daardoor beneden icm redelijk veel glas minder plekken over blijven. Zelf altijd overigens ook voorkeur >1 meter bak, vroeger ook altijd gehad.

[ Voor 37% gewijzigd door Kees_frl op 05-04-2021 15:31 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mijn nieuwe aquarium is inmiddels lekker aan het indraaien. Er zitten nu wat algeneters in. Nu meet ik wat nitriet en ben dus geregeld aan het verversen om dit goed onder controle te houden.

Bij mijn vorige bak zeulde ik altijd met slangen naar de keukenkraan. Het voordeel daarvan was dat het water door de CV voorverwarmd kon worden. Nu heb ik afvoer + water onder het aquarium zitten. Dat is lekker makkelijk verversen, maar het is wel onverwarmd. De temperatuur daalt tijdens verversen van 24 naar 20 graden.

Is dat eigenlijk een probleem voor malawai’s? Ik kan er eventueel een doorstroomverwarmer tussen zetten. Zijn niet zo duur.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Als je het goed aanpakt is een 1500 euro voor deze producten geen gek bedrag. Ik denk dat @Taro stiekem ook greenaqua kijkt ( YouTube: Shopping Guide v.2 | Beginner vs. Advanced 60p Aquascaping Set ) hier zie je budget vs een pro bak (en hier zie je het resultaat YouTube: Let's Finish This! WE BUILT 2 Planted Tanks After the Shopping - AQU... )

En zo krijg je het verschil tussen iemand die een audi S3 koopt vs een Honda civic met plastic upgrade's. Over smaak valt te twisten ^^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@BurnerT Niet stiekem hoor, daar wil ik wel openlijk voor uitkomen :)

Ik volg op YouTube o.a.: Green Aqua, MD Fish Tanks, The king of DIY, Aquarium Co-op, Tropictank, Foo the Flowerhorn en sinds kort ook MJ Aquascaping (= Nederlander overigens!). MD Fish Tanks maakt niet altijd de mooiste scapes, maar het enthousiasme dat die man heeft vind ik prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@Taro Prima lijstje hoor. De meeste kijk ik ook al ben ik bij The king of DIY afgehaakt. Elke keer grootse plannen en soms komt er iets leuks uit maar raffelt hij het af.

Die MJ kende ik nog niet die ga ik zo eens even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MJ Aquascaping is een aanrader inderdaad :)

King of DIY wil altijd heel veel en was destijds altijd wel grappig maar toch redelijk snel afgehaakt daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:26:
Mijn nieuwe aquarium is inmiddels lekker aan het indraaien. Er zitten nu wat algeneters in. Nu meet ik wat nitriet en ben dus geregeld aan het verversen om dit goed onder controle te houden.

Bij mijn vorige bak zeulde ik altijd met slangen naar de keukenkraan. Het voordeel daarvan was dat het water door de CV voorverwarmd kon worden. Nu heb ik afvoer + water onder het aquarium zitten. Dat is lekker makkelijk verversen, maar het is wel onverwarmd. De temperatuur daalt tijdens verversen van 24 naar 20 graden.

Is dat eigenlijk een probleem voor malawai’s? Ik kan er eventueel een doorstroomverwarmer tussen zetten. Zijn niet zo duur.
Ja, specifiek voor Malawi is dat een groot probleem. Sowieso is 4 graden zakken veel maar Malawi (en Tanganjika) houden van een constante temperatuur (het zijn geen riviervissen maar uit zeer grote meren dus temp wisselt niet echt).

Een paar graden koeler krijg je zwaar gestreste Malawis van. Ik zou het echt niet zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Tja, wanneer je kijkt naar welke merken er op het lijstje van @Taro staan dan is het helemaal geen raar bedrag. ADA en Twinstar kosten nou eenmaal de hoofdprijs. Ik was drie jaar terug ook meer dan 1200€ kwijt voor een kale (wel 150cm) glasbak, Eheim filter en Daytime Matrix verlichting. Heb ik het nog niet eens over het meubel, maar dat zou ook niet realistisch zijn omdat mijn bak onderdeel van een op maat gemaakte kastenwand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bij de LFS kwam ik laatst nog een interessante vis tegen waarvan ik de naam niet kon herinneren. Maar zag deze zojuist in onderstaande video: Pseudomugil. Weet niet precies welke sp. ze hadden, maar die zijn er in vele varianten. Lijkt wel wat op killifish. Ik kan wat weinig info vinden over tankgrootte, groepen, etc. maar het zijn ook wederom springers.

Afbeeldingslocatie: https://www.aquainfo.nl/wp-content/uploads/2017/06/Pseudomugil_gertrudae-Weipa.jpg

pH lijkt te matchen, temp tussen de 15-29 graden. Iemand bekend met Pseudomugil's?

@Aziraphale Heb je toevallig foto's van je aquarium & kast? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aziraphale
@Taro Zeker heb ik dat. :) De eerste drie zijn de grote bak en nummer 4 en 5 zijn mijn Fluval F60 (85l). De grote is Z-A gericht met o.a. Bujurquina Vittata, Sleutelgatcichliden, Roodneuszalmen, verschillende Corydoras, Rineloricaria's en Nannostomus. De kleine is een meer Azië gericht allegaartje met Dwergparadijsvissen, Dwergknorgouramis, Rosy loach, B. Brigittae en Rhinogobius Wui. Er zitten vermoedelijk ook nog een paar Kuhli en een Hillstream loach in, maar die duiken alleen op als er flink gesnoeid moet worden.

Die Pseudomugils zijn regenboogvissen uit Nieuw Guinea en Australië. Erg leuk en heel geschikt voor je bak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLBh8WU3w0Fl1vdOT59u26wmpIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEFjRzYdhFCwZo7I2E5bXpc7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fu_ESUpyv3u4YRj77sgttiEe92E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keSKv4BflKp46q7dw68YIINf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMPp14TpcD9KP1jtfjY9YG865Qg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItDUnqSLYx8HMEBK1BT3Bq3V.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVIfyKKPjerW5cJVUtXF6sGjEso=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aor4QTNbn53BSVOLrS9WRiOE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E3_3BCP_uQnL5Gvy2J3xdZQ-kA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XF9lsvqY0xgVBMcIT1hUITZ2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:26:
Tsja, bewoners beter pas na de nitrietpiek toevoegen. Algeneters eigenlijk nog later, die hebben graag een wat rijpere bak. Maar dat advies heb je nu niets aan, dat snap ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JME schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:18:
[...]

Tsja, bewoners beter pas na de nitrietpiek toevoegen. Algeneters eigenlijk nog later, die hebben graag een wat rijpere bak. Maar dat advies heb je nu niets aan, dat snap ik :+
Ik doe het al jaren zo ;)

Heb al 20 jaar aquaria. Gaat altijd goed.

‘Dé nitrietpiek’ bestaat niet. Bij elke toevoeging aan het visbestand krijg je wel iets van een nitrietpiek.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 05-04-2021 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:37:
[...]

Ik doe het al jaren zo ;)

Heb al 20 jaar aquaria. Gaat altijd goed.

‘Dé nitrietpiek’ bestaat niet. Bij elke toevoeging aan het visbestand krijg je wel iets van een nitrietpiek.
Bij het overzetten van een oude naar een nieuwe bak of wanneer ik een filter kan starten met oud materiaal doe ik het ook niet, maar met een compleet 'schone' bak doe ik de vissen het niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, bedankt voor het advies, maar ik krijg nu alleen maar adviezen waar ik niet om vraag en waar ik het niet mee eens ben :+ (sorry :p ). Zoals ik al zeg: als je vissen toevoegt dan krijg je een meetbaar nitrietniveau. Het biologisch evenwicht is immers verstoord. Als de boel straks gestabiliseerd is en de eerste Malawi’s gaan erin dan zal er zich waarschijnlijk weer wat meetbaar nitriet vormen.

Buiten dat, deze bak staat niet net een dag ofzo :). Draait al een dikke twee weken. En er zitten nu 4 minuscule pimelodus pictus in. Ik noemde ze net dus ten onrechte algeneters :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:25:
Tsja, bedankt voor het advies, maar ik krijg nu alleen maar adviezen waar ik niet om vraag en waar ik het niet mee eens ben :+ (sorry :p ). Zoals ik al zeg: als je vissen toevoegt dan krijg je een meetbaar nitrietniveau. Het biologisch evenwicht is immers verstoord. Als de boel straks gestabiliseerd is en de eerste Malawi’s gaan erin dan zal er zich waarschijnlijk weer wat meetbaar nitriet vormen.

Buiten dat, deze bak staat niet net een dag ofzo :). Draait al een dikke twee weken. En er zitten nu 4 minuscule pimelodus pictus in. Ik noemde ze net dus ten onrechte algeneters :).
Denk je er wel om dat je Malawis beter allemaal tegelijk in je bak doet? Of de bak steeds opnieuw inrichten of leeg laten totdat je bestand compleet is, dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
@Glashelder Was geen advies, hoor. Ik gaf alleen aan dat ik het anders doe. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dragon2 schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:29:
[...]

Denk je er wel om dat je Malawis beter allemaal tegelijk in je bak doet? Of de bak steeds opnieuw inrichten of leeg laten totdat je bestand compleet is, dat kan ook.
Wat de Malawi’s betreft ben ik er nieuw mee en heb ik me laten voorlichten in dit geval. Ik ben ervan op de hoogte dat een Malawi bak overbevolkt moet zijn omdat ze anders territoriaal worden, maar ze komen per 6 in dit geval, met steeds 2 weken er tussen - mits de waterwaardes stabiel blijven.

Heb echt van alles gehad, maar nooit Malawi’s :).
Aziraphale schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:31:
@Glashelder Was geen advies, hoor. Ik gaf alleen aan dat ik het anders doe. 😊
Ik hou ze goed in de gaten :). Water verversen is ook heel simpel: afvoerkraantje open, dicht. Vers waterkraantje open, vers waterkraantje dicht :+.

Binnenkort ff een doorstroomverwarmer ertussen en dan is ‘t nog op temperatuur ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Glashelder op 05-04-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:35:
[...]

Wat de Malawi’s betreft ben ik er nieuw mee en heb ik me laten voorlichten in dit geval. Ik ben ervan op de hoogte dat een Malawi bak overbevolkt moet zijn omdat ze anders territoriaal worden, maar ze komen per 6 in dit geval, met steeds 2 weken er tussen - mits de waterwaardes stabiel blijven.

Heb echt van alles gehad, maar nooit Malawi’s :).
Overbevolkt wel alleen doen met mbuna, niet met alle andere Malawi. 1 van de redenen om mbuna niet te mixen met andere Malawi.

Maar als je steeds een paar territoriale vissen gaat toevoegen in een bestaande bak gaan er gewonden of zelfs doden vallen. Niet doen dus.

Oftwel zorgen dat je filter tiptop is ingedraaid en alles er in 1 keer indoen (en goed Meten). Of beetje bij beetje zoals ik aangaf in een geheel lege bak of steeds helemaal opnieuw inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@dragon2 interessante info :).

Zal eens aan de winkel vragen wat zij daarvan weten en mezelf eens goed inlezen. Had tot noch toe geen reden aan hun lezingen te twijfelen. Zul je altijd zien weer dit.. :X. Thanks!

Misschien inderdaad dan langer uitstellen tot de doorstromer hangt. Dan is het makkelijker nog veel meer water snel te verversen.

Dit zijn ze trouwens. Nu nog in de winkel :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mof8EwPjmqe95hXklz6k9VateWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cg5sFYUNYr7NCr2HpctyF0Td.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door Glashelder op 05-04-2021 21:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:46:

Zal eens aan de winkel vragen wat zij daarvan weten en mezelf eens goed inlezen. Had tot noch toe geen reden aan hun lezingen te twijfelen. Zul je altijd zien weer dit.. :X. Thanks!

Misschien inderdaad dan langer uitstellen tot de doorstromer hangt. Dan is het makkelijker nog veel meer water snel te verversen.

[Afbeelding]
Ok, maar ik zie een paar mbuna (bak druk bezet, mogen alleen groenvoer, je hebt niet de minst agressieve uitgekozen, lombardois bv zijn 1 van de top 5 agressief site ik heb ze al. 30 jaar :+ ) en verder rovers (lichte bakbezetting, dit is nogal een groot bestand je bak is 3m? Hebben niks.op.met de agressie van de mbuna. En eten dus geen groenvoer).

Hoe had je dat bedacht..?

Edit: Echt een typisch visbestand dit. Van alles wat. 3 leefgebieden water zones gedragingen en eten door elkaar. Ik zou sowieso alle mbuna schrappen en die oranje is dat een firefish? Zo ja die ook want dat zijn ontzettende krengen (en hybriden maar misschien vind je dat geen probleem).

De enige mbuna die hier een beetje bij zou kunnen zijn yellows, want die hoeven geen drukke bak zijn niet heel agressief en kunnen wat beter tegen niet groenvoer. Maar die heb je dan weer niet.

[ Voor 19% gewijzigd door dragon2 op 05-04-2021 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:35:
[...]
Ik ben ervan op de hoogte dat een Malawi bak overbevolkt moet zijn omdat ze anders territoriaal worden.
Deze had ik even gemist.

Territoriaal WORDEN ze niet, dat zijn ze gewoon.

Overbevolking is een manier om de agressie.van mbuna (!) hierdoor te verdelen over meerdere vissen. 1 top vis gaat dan steeds een klein stukje achter een onder hem staande vis aan, dan ziet hij weer een nieuwe dus daar achteraan, dus er wordt als het goed is nooit 1 vis zolang achtervolgd tot hij sterft. In de natuur leven deze vissen ook.vlak op elkaar in de bovenste waterlaag (waar de aufwuchsgroei is).
In een aquarium overdrijven we het aantal vissen per m2 natuurlijk maar op zich is hun natuurlijk gedrag ook zo.

Aulonocara en rovers behandel je niet hetzelfde (ok behalve in een winkel setting).
Die dus *niet* in een overbevolkte bak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 19:04
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:46:

[Afbeelding]
Een winkel heeft helaas zelden goed advies, zeker wanneer het om een vrij generieke winkel gaat. Er waren, en zijn wellicht, wel specifieke zaken die zich richten op Malawi- en/of Tanganyika-cichliden, maar dat is deze zo te zien niet.

Het klinkt wellicht heel kritisch wat de poster hierboven aangeeft, maar dergelijke voorwaarden (manier van plaatsing, bak telkens opnieuw inrichten, et cetera) zijn vrij cruciaal. De kwaliteit van een Malawi-bak herken je vooral aan de kleur van de vissen. Zeker bij Aulonocara's geldt dat die pas echt mooi gekleurd zijn als ze niet al teveel last hebben van agressie.

Plaats je de Mbuna's in een vroeg stadium dan zullen ze de bak eigen maken en dagelijks de medebewoners lastig vallen. Daar schiet je niets mee op.

En het zijn geen Tropheus-cichliden maar zeker Mbuna's kunnen tamelijk agressief zijn.

Hoeveel vrouwtjes krijgen ze overigens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Xa!pt schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:28:
[...]

Een winkel heeft helaas zelden goed advies, zeker wanneer het om een vrij generieke winkel gaat. Er waren, en zijn wellicht, wel specifieke zaken die zich richten op Malawi- en/of Tanganyika-cichliden, maar dat is deze zo te zien niet.

Het klinkt wellicht heel kritisch wat de poster hierboven aangeeft, maar dergelijke voorwaarden (manier van plaatsing, bak telkens opnieuw inrichten, et cetera) zijn vrij cruciaal. De kwaliteit van een Malawi-bak herken je vooral aan de kleur van de vissen. Zeker bij Aulonocara's geldt dat die pas echt mooi gekleurd zijn als ze niet al teveel last hebben van agressie.

Plaats je de Mbuna's in een vroeg stadium dan zullen ze de bak eigen maken en dagelijks de medebewoners lastig vallen. Daar schiet je niets mee op.

En het zijn geen Tropheus-cichliden maar zeker Mbuna's kunnen tamelijk agressief zijn.

Hoeveel vrouwtjes krijgen ze overigens?
Ja, geen èèn, dat was ook hun advies :X. Vrouwtjes zouden teveel achtervolgd worden.
dragon2 schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:55:
[...]

Ok, maar ik zie een paar mbuna (bak druk bezet, mogen alleen groenvoer, je hebt niet de minst agressieve uitgekozen, lombardois bv zijn 1 van de top 5 agressief site ik heb ze al. 30 jaar :+ ) en verder rovers (lichte bakbezetting, dit is nogal een groot bestand je bak is 3m? Hebben niks.op.met de agressie van de mbuna. En eten dus geen groenvoer).

Hoe had je dat bedacht..?

Edit: Echt een typisch visbestand dit. Van alles wat. 3 leefgebieden water zones gedragingen en eten door elkaar. Ik zou sowieso alle mbuna schrappen en die oranje is dat een firefish? Zo ja die ook want dat zijn ontzettende krengen (en hybriden maar misschien vind je dat geen probleem).

De enige mbuna die hier een beetje bij zou kunnen zijn yellows, want die hoeven geen drukke bak zijn niet heel agressief en kunnen wat beter tegen niet groenvoer. Maar die heb je dan weer niet.
Ik merk dat ik me een beetje moet gaan inlezen. Juist omdat ik van Malawi’s nog weinig weet ben ik uitgegaan van de expertise van de winkel (letterlijk zo gezegd) en ik neem aan zij weer van de kweker 8)7.

Bak is 1,50 x 55 x 60.

Tè typisch allemaal weer dit :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:42:
[...]

Ja, geen èèn, dat was ook hun advies :X. Vrouwtjes zouden teveel achtervolgd worden.

[...]

Ik merk dat ik me een beetje moet gaan inlezen. Juist omdat ik van Malawi’s nog weinig weet ben ik uitgegaan van de expertise van de winkel (letterlijk zo gezegd) en ik neem aan zij weer van de kweker 8)7.

Bak is 1,50 x 55 x 60.

Beter dat je er nu achterkomt dan dat ze al in je bak zitten, die situatie komt helaas vaak voor... En als je openstaat voor advies kunnen we je hier wel van een mooi safe visbestand voorzien 😊

Geen vrouwen is een optie, maar vooral om geen jongen te krijgen en om de agressie naar (te weinig) vrouwen te voorkomen. Agressie tussen mannen onderling komt er echt wel.
Die blauwe rechtsboven (en misschien ook de blauwe linksonder) is trouwens een vrouw lombardoi zou ik zeggen... Met de geelbruine man ernaast.

Voor mbuna geldt : houdt ze in harems: 1m2v voor iets rustig als yellows, maar 1m4v is beter voor de agressiefste soorten. Dan krijg je wel jonkies, lastig kwijt te raken dat dan weer wel.

Maar 1.5m is niet veel voor Malawi helaas. Lombardoi is krap aan, 1. 6m minimum eigenlijk, maar de diepte helpt wel.
Een mooie mbuna bak kun je er zeker van maken (maar laat de lombardois en overige agressievelingen er beter uit OF kies alleen hoog agressieve soorten als je dat leuk lijkt, maar beter geen combi).

Of een Aulonocara bak (minus de firefish).

Voor rovers is 1.5m gewoon veel te klein. Dat begint bij 2m als minimum.

Back to the drawing board zou ik zeggen, keuze of mbuna of Aulonocara, en wellicht keuze andere winkel. Aanraders zijn bv Verduijn, vkc enz.

[ Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 05-04-2021 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xa!pt
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:42:
[...]

[...]

Bak is 1,50 x 55 x 60.

Aulonocara's zou ik weg laten. Die komen beter tot hun recht in een iets grotere bak. Nog steeds kun je er dan een mooie populatie neerzetten met Acei, Yellows en 1 of 2 andere Mbuna-soorten. Een Pseudotropheus-variant bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Xa!pt schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:14:
[...]

Aulonocara's zou ik weg laten. Die komen beter tot hun recht in een iets grotere bak. Nog steeds kun je er dan een mooie populatie neerzetten met Acei, Yellows en 1 of 2 andere Mbuna-soorten. Een Pseudotropheus-variant bijvoorbeeld.
Oe een grotere groep aceis zou dit een mooie bak voor zijn ja O+
Chille vis voor een mbuna, en een echte groepsvis (de enige mbuna die ik ken).
Yellows erbij idd en verder socolofi, Iodotropheus spregerae en/of saulosi.

Dan heb je de rustige (relatief dat wel) mbuna soorten te pakken, met een mooi kleurenpalet.

Ik zou zelf wel Aulonocara durven houden in die bak, maar met bovenstaand mbuna bestand zit je veel safer 😊

En jonkies van bovengenoemde soorten zijn het makkelijkst om kwijt te raken, mocht dat nodig zijn. Emmers vol bloedmooie blauwe lombardoi jonkies wil vreemd genoeg niemand 🤔

Edit: nog een tip: voor aceis en yellows minder belangrijk maar neem per bak het beste of 1 man/harem van een mbuna soort, of 3 of meer.

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 05-04-2021 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit is waarom ik graag op tweakers kom. Geweldig dit. Veel dank :D

Ik ga morgen eens langs de winkel als de werkdruk het toe laat. Enig probleem wat ik zie is dat die vissen al betaald zijn :). Dat gezegd hebbende heb ik voor ‘een vissenbestand’ betaald en niet specifiek voor deze. Ik laat het weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:28:
Tweakers.

Van alle markten thuis.

😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dragon2 schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:32:
[...]

Tweakers.

Van alle markten thuis.

😂
Tsja, je maakt er een grap van maar het is wel zo :Y

Beetje tweaker weet hier meer van zijn warmtepomp dan de installateur ;( :')

Had kunnen weten dat dat bij de vissen niet anders zou zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xa!pt
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:28:

Ik ga morgen eens langs de winkel als de werkdruk het toe laat. Enig probleem wat ik zie is dat die vissen al betaald zijn :). Dat gezegd hebbende heb ik voor ‘een vissenbestand’ betaald en niet specifiek voor deze. Ik laat het weten
Acei's zijn echt een aanrader. Mooie kleuren, doen het al snel goed en zijn relatief rustig. En in grote groepen ook erg mooi.

Een bak met alleen maar Acei's is ook zeker geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:47:
[...]

Tsja, je maakt er een grap van maar het is wel zo :Y

Beetje tweaker weet hier meer van zijn warmtepomp dan de installateur ;( :')

Had kunnen weten dat dat bij de vissen niet anders zou zijn :D
Nu je het zegt, ik zelf wil kippen gaan houden. Even zoeken of er kippige tweakers zijn... 🐔

Het is wel fijn zo hoor, met zo'n forum inderdaad. Ik moest het vroeger doen met boeken en een aquariumclub (Leerdam, serieuze aanrader). En ook met het advies van wel of niet goede aquariumwinkels.

En zo eindigde ik als 15 jarige met een 1.2mbak met een 'harem' lombardois bestaande uit 3 bruine vrouwen mannen en 1 blauwe man vrouw.
En een harem yellows (Labidochromis caeruleus) waarvan ik de winkel vroeg wanneer ze blauw (caeruleus) werden dan? Antwoord : als ze volwassen zijn... #not.

Plus een 'koppel' Neolamprologus brichardi waarvan de vrouw geen zwarte kieuwdeksels had en de man wel. Oftwel ik heb jaren een kruising gekweekt :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xa!pt
Ik moet ook helemaal niet in dit topic komen eigenlijk, straks ga ik nog overwegen om weer een bak aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 09:04
Wat moois zie ik langskomen. Zou zelf al jaren een aquarium willen .aar helaas. Dan maar genieten hier

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21
Zal er even een ander soort aquarium in gooien.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gLl-JgAFctfZk_Wys1osMue4t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koNz5pEZmOkeQNdsnA6oSk2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXF4LvRQs71niIUC3-CBTK0QV44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHvS2gaEuNZiVbAY5AFSDe32.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOOoCCNz0KBv0S1xu5NNq_lwjUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNpgRwgzXCWvlK3sBd2B7AK1.jpg?f=fotoalbum_large

Specs aquarium:
Display = 145x65x70 met waterhoogte 65 cm
Sump = 110 x 55 x40 en een osmosevak van zo'n 70 liter.

Alles bij elkaar zo'n 750 liter zeewater. Draai nu nog bodemloos, maar binnenkort komt er weer een wit zandstrandje in. Reden voor verwijderen van bodem was dat ik een issue had met alg door verhoogd fosfaat/nitaat, maar dat is inmiddels al ruime tijd opgelost. Kortom we kunnen weer verder met langzaam de bak verder opbouwen met koraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@Taro wat zijn je plannen met je bak? Wil je ook flink gaan scapen met planten etc, of 'gewoon' een leuke bak neerzetten met interessante vissen waarbij je kids ook nog wat te zien hebben? Want in dat laatste geval zou ik zeker de eerder genoemde multi's (slakkenhuis cichlide/Lamprologus multifasciatus) in overweging nemen.

Bodem met wat zand en vooral veel slakkenhuizen (2-3x zoveel als je multi's hebt), naar keuze wat planten om overtollig nitraat te voorkomen en je bent klaar. Superleuk gedrag en kweken makkelijk dus je hoeft er niet enorm veel te kopen om na een paar maanden een leuk groepje multi's te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
bvsteyn schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:04:
Zal er even een ander soort aquarium in gooien.. ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Specs aquarium:
Display = 145x65x70 met waterhoogte 65 cm
Sump = 110 x 55 x40 en een osmosevak van zo'n 70 liter.

Alles bij elkaar zo'n 750 liter zeewater. Draai nu nog bodemloos, maar binnenkort komt er weer een wit zandstrandje in. Reden voor verwijderen van bodem was dat ik een issue had met alg door verhoogd fosfaat/nitaat, maar dat is inmiddels al ruime tijd opgelost. Kortom we kunnen weer verder met langzaam de bak verder opbouwen met koraal.
Waaauww O+ O+ O+

Zout blijft wel echt prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Zout is niet mijn ding, net als bij Afrikaanse cichliden een te hoog "kauwgomballen gehalte" voor me.

Daarentegen, als ik dan een bak als deze zie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:11:
Zout is niet mijn ding, net als bij Afrikaanse cichliden een te hoog "kauwgomballen gehalte" voor me.

[YouTube: Welsh Native Marine Aquarium]
Beetje generaliserend dat Afrikaanse cichliden altijd fel gekleurd zijn, ik neem aan dat je daarmee vooral Malawi bedoelt. Tanganjika bv bevat niet heel veel kleur, wel veel meer interessant gedrag.

That said ik heb al 30 jaar een echte Malawi mbuna kauwgomballenbak O+ (en een tanganyika bakje er altijd bij).
Zee kan ik niet betalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:01:
@Taro wat zijn je plannen met je bak? Wil je ook flink gaan scapen met planten etc, of 'gewoon' een leuke bak neerzetten met interessante vissen waarbij je kids ook nog wat te zien hebben? Want in dat laatste geval zou ik zeker de eerder genoemde multi's (slakkenhuis cichlide/Lamprologus multifasciatus) in overweging nemen.

Bodem met wat zand en vooral veel slakkenhuizen (2-3x zoveel als je multi's hebt), naar keuze wat planten om overtollig nitraat te voorkomen en je bent klaar. Superleuk gedrag en kweken makkelijk dus je hoeft er niet enorm veel te kopen om na een paar maanden een leuk groepje multi's te hebben.
Die heb ik weleens gezien bij The king of DIY (YouTube), zijn leuk inderdaad. De kinderen vinden huisdieren interessant, maar kijken er na dag 1 nauwelijks naar om. Been there, done that met een hamster. Ze vinden een aquarium ook wel leuk, voornamelijk om af en toe even snel een blik op te werpen. Maar ik denk dat ik er inmiddels al uit ben, het worden Pseudomugil en dan waarschijnlijk de Gertrudae variant.

Het plan is om zand, lavarock, hout, Anubias, Bucephalandra, Hydrocotyle Japan en Red Root Floaters te gebruiken. Misschien nog wat Hygrophila Pinnatifida & Blyxa Japonica, al doen die het volgens mij beter met CO2.

Werd helaas vandaag gebeld dat ze een foutje hebben gemaakt, de kast is wel op voorraad, maar dat was de witte ipv agaatgrijze variant. Die komt pas over 4 weken weer richting Duitsland en daarna kost het nog 2 weken om hem in NL te krijgen. Ik moet dus nog minimaal 6 weken wachten ipv de verwachte 2... Erg jammer, maar het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:30
Ik overweeg ook om over te gaan op Malawi, ooit een tijdje gehouden, maar toen moesten er zo nodig Discus komen :X

Wat Malawi betreft, dan zou het bestand alleen maar Pseudotropheus saulosi of alleen maar Aulonocara worden in mijn 1,5 metertje. Wat meer rust is wel prettig voor de vis en voor mij. :P
Vroeger ook de fout ingegaan met verschillende soorten doorelkaar, leer je snel af! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Taro schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:12:
@remzor Heel herkenbaar!

Zeker! Vangen met 2 netjes is dus uiteindelijk gelukt, maar wilde niet de bak overhoop halen en/of water eruit halen als het niet zou hoeven. Maar het had wel wat haast vanwege de stress in de bak en de vechtende mannetjes :P
Qua planten heb ik nu Mayaca Fluviatilis, Waterpest en Salvinia (drijf) toegevoegd. Snelgroeiers, alhoewel ik die Mayaca hier niet veel zie doen.. weinig aan. Wil eigenlijk nog Valisneria Spiralis toe gaan voegen.
Iris1234 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:43:
@remzor ik herken gedeeltelijk wel wat je zegt. Als je een aquarium mooi ingericht hebt is het erg zuur als het vervolgens overgenomen wordt door algen, of niet helemaal loopt zoals je in gedachten hebt. Het is altijd goed je af te vragen hoe je je hobby vorm wil geven en hoeveel tijd je er aan wil besteden. Ik ben om die reden voor een low-tech aquarium gegaan met gemakkelijke planten en straks ook redelijk gemakkelijke vissen. Ik heb een tijd getwijfeld over een high-end bak met aquasoil, co2 toevoeging en wat meer spectaculaire beplanting en vissen. Maar zo’n bak vergt ook een stuk meer onderhoud, en het probleem bij mij is vooral dat ik die energie en tijd die ik er in steek ook weer terug wil zien.

Ook krijg je misschien wat meer rust als je meer ervaring op hebt gedaan. Ik heb nu bijvoorbeeld een ware algenexplosie (aquarium is nog aan het indraaien), maar ik weet ook dat hoe meer ik er nu aan doe, zoals plantjes verschuiven, hoe erger het gaat worden. Ik laat het dus maar even met rust en kijk wanneer de vissen er een paar maanden inzwemmen wel weer verder. Maar daar heb je wel een bepaalde rust en veel geduld voor nodig. Als je iemand bent die liever regelmatig de inrichting veranderd, of bijzondere scapes maakt dan kost dat inderdaad een stuk meer tijd.

Voor algen zijn er trouwens een hoop tips te vinden online. Bruinalg komt vaak voor in het begin en gaat meestal vanzelf weer weg. Je Otto’s zullen hier inderdaad dol op zijn. Voor groene alg kan het soms helpen om wat minder lang je verlichting aan te zetten. Succes, en ik hoop dat je binnenkort een betere balans er in vind.
Bedankt voor je bericht en feedback! Ervaring zal zeker een mooi spelen, zowel in de voorkoming en bestrijding van algen en tevens in de gemoedsrust. Ik heb zelf overigens ook voor een low-tech bak gekozen. Wel met filterzand, kienhout, wat lavastenen en planten maar dus geen co2 en moeilijke planten/vissen etc. De vissen doen het gelukkig dan ook nog steeds allemaal erg goed, alleen heb ik nu dus wat last van staghorn alg en 'experimenteer' ik met wat de beste uitstroomrichting is van mijn interne filterpomp.
Het valt mij wel op dat de otocinclus ware poepmachines zijn; ongelooflijk veel stront op de bodem, en nee, dat wordt niet zo je filter in geblazen. De bodem en het water lijken wel wat op te lossen maar en blijft wel vrij veel shitzooi liggen op het substraat. Hevel wekelijks af maar ook een Eheim Quick Vac Pro besteld voor het snelle schoonmaakwerk zonder water te verversen.
Ik heb geen ammonium en geen nitriet, meet wel wat nitraat (5-10) en 0,5 fosfaat. Dat lijkt me allemaal prima. Toch lastig de juiste balans te vinden. Verder 7u licht per dag nu en dagelijks wat Easy Carbo op de staghorn, welke hier geen last van lijkt te hebben helaas waardoor plukjes staghorn zich verspreiden door de bak.
Ik heb ze beide en de Corydora's scholen best aardig (Panda's). Vaak in een groepje van 5 tot 8 stuks. De andere zijn dan zelfstandig of in tweetallen rond aan het snuffelen. De oto's scholen bij mij niet echt. Soms zitten er 2-3 naast elkaar tegen het raam of op het hout, maar ze zijn nooit allemaal samen. Enkele cory's en oto's zijn wel regelmatig samen te vinden; ze vinden elkaar best lief :+

JME schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:18:

Ik wel. Saai schuw vissie. Ziet er best mooi uit maar doet niks interessants. Vind ik dan.
Ik lees juist vaak dat men de Hyphessobrycon Amandae als leuk visje beschouwd, die mooi schoolt en niet te bang is. Maar dat zal vast per situatie verschillen. Ik ben namelijk ook voornemens deze toe te voegen aan mijn bestand. Hier kan ik dan een mooi schooltje van nemen, 20 stuks om te beginnen met wellicht nog 5 als toevoeging later. In tegenstelling tot kardinalen die tweemaal zo groot zijn kan ik hier dus een mooier schooltje mee maken en ik vind de kleur ook mooi (ik wil mijn bak niet te zwaar belasten).
Oekol schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:18:
[...]
Heb ik de foto's van je bak gemist? Laat eens zien d:)b
Had ergens in dit topic al eens een foto geplaatst net na de opstart. Zie hieronder nog enkele foto's met mijn koppel Honinggourami's en twee foto's van de bak. Eentje van afgelopen weekend en eentje van vanmiddag. Niet de beste foto misschien en de bak is dus ook niet helemaal schoon. Ik merk ook wat zweefvuil, kleine witte puntjes/waas in mijn bak. Maar zoals gezegd minimaal eens per week nog wel 25-35% waterwissel.
De ring op het water met daarin de Salvinia is een luchtslangetje, zodat de waterplantjes bij elkaar blijven. Merk wel dat deze al aanzienlijk zijn gegroeid in +- één weekje nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydIFk5MkBuqpXPWc6rjaVRLI1eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrP8Ey6uaCqLaeW1UC7M3gVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eES2e2jeVOTj-H8OkYzmPqK1MtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpg4MPtQCuNA5MerqSPK1Pd2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jrdC9ESLdzLXM0du3mtaFq4kgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhL1SmFKguL2quk6KCyO9FZL.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT:
Meteen nog een vraagje: waar zouden jullie in deze bak Valisneria toevoegen? Ik dacht aan het midden centraal (de plantjes die er nu staan zet ik dan rechts voor mijn filter) of aan de linkerkant van de bak, dus links achterin en links midden. Dan trek ik er daar de Mayaca uit. Wil de Ludwigia rechts achterin er eigenlijk niet uittrekken in ieder geval...

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 06-04-2021 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
In de hoek waar de stroming vandaan komt, maar, ik zou er zelf geen valisneria bij zetten en de boel eerst eens lekker laten groeien.
Mbt zweefvuil, get used to it ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:01:
[...]

EDIT:
Meteen nog een vraagje: waar zouden jullie in deze bak Valisneria toevoegen? Ik dacht aan het midden centraal (de plantjes die er nu staan zet ik dan rechts voor mijn filter) of aan de linkerkant van de bak, dus links achterin en links midden. Dan trek ik er daar de Mayaca uit. Wil de Ludwigia rechts achterin er eigenlijk niet uittrekken in ieder geval...
Bezint eer ge begint. :+ Vallisneria is een makkelijk groeiende plant. Érg makkelijk. Wat betekent dus ok dat je regelmatig moet snoeien om die krengen in toom te houden. Ik gooi elk half jaar een 10L emmer vol weg. Het is het onkruid van het aquarium.

Als je dat niet erg vind is het een prima makkelijk plantje om snel je achterwand mee vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

remzor schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:01:
[...]

Zeker! Vangen met 2 netjes is dus uiteindelijk gelukt, maar wilde niet de bak overhoop halen en/of water eruit halen als het niet zou hoeven. Maar het had wel wat haast vanwege de stress in de bak en de vechtende mannetjes :P
Qua planten heb ik nu Mayaca Fluviatilis, Waterpest en Salvinia (drijf) toegevoegd. Snelgroeiers, alhoewel ik die Mayaca hier niet veel zie doen.. weinig aan. Wil eigenlijk nog Valisneria Spiralis toe gaan voegen.

[...]

Bedankt voor je bericht en feedback! Ervaring zal zeker een mooi spelen, zowel in de voorkoming en bestrijding van algen en tevens in de gemoedsrust. Ik heb zelf overigens ook voor een low-tech bak gekozen. Wel met filterzand, kienhout, wat lavastenen en planten maar dus geen co2 en moeilijke planten/vissen etc. De vissen doen het gelukkig dan ook nog steeds allemaal erg goed, alleen heb ik nu dus wat last van staghorn alg en 'experimenteer' ik met wat de beste uitstroomrichting is van mijn interne filterpomp.
Het valt mij wel op dat de otocinclus ware poepmachines zijn; ongelooflijk veel stront op de bodem, en nee, dat wordt niet zo je filter in geblazen. De bodem en het water lijken wel wat op te lossen maar en blijft wel vrij veel shitzooi liggen op het substraat. Hevel wekelijks af maar ook een Eheim Quick Vac Pro besteld voor het snelle schoonmaakwerk zonder water te verversen.
Ik heb geen ammonium en geen nitriet, meet wel wat nitraat (5-10) en 0,5 fosfaat. Dat lijkt me allemaal prima. Toch lastig de juiste balans te vinden. Verder 7u licht per dag nu en dagelijks wat Easy Carbo op de staghorn, welke hier geen last van lijkt te hebben helaas waardoor plukjes staghorn zich verspreiden door de bak.

[...]

Ik heb ze beide en de Corydora's scholen best aardig (Panda's). Vaak in een groepje van 5 tot 8 stuks. De andere zijn dan zelfstandig of in tweetallen rond aan het snuffelen. De oto's scholen bij mij niet echt. Soms zitten er 2-3 naast elkaar tegen het raam of op het hout, maar ze zijn nooit allemaal samen. Enkele cory's en oto's zijn wel regelmatig samen te vinden; ze vinden elkaar best lief :+

[...]

Ik lees juist vaak dat men de Hyphessobrycon Amandae als leuk visje beschouwd, die mooi schoolt en niet te bang is. Maar dat zal vast per situatie verschillen. Ik ben namelijk ook voornemens deze toe te voegen aan mijn bestand. Hier kan ik dan een mooi schooltje van nemen, 20 stuks om te beginnen met wellicht nog 5 als toevoeging later. In tegenstelling tot kardinalen die tweemaal zo groot zijn kan ik hier dus een mooier schooltje mee maken en ik vind de kleur ook mooi (ik wil mijn bak niet te zwaar belasten).

[...]

Had ergens in dit topic al eens een foto geplaatst net na de opstart. Zie hieronder nog enkele foto's met mijn koppel Honinggourami's en twee foto's van de bak. Eentje van afgelopen weekend en eentje van vanmiddag. Niet de beste foto misschien en de bak is dus ook niet helemaal schoon. Ik merk ook wat zweefvuil, kleine witte puntjes/waas in mijn bak. Maar zoals gezegd minimaal eens per week nog wel 25-35% waterwissel.
De ring op het water met daarin de Salvinia is een luchtslangetje, zodat de waterplantjes bij elkaar blijven. Merk wel dat deze al aanzienlijk zijn gegroeid in +- één weekje nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

EDIT:
Heel mooi! Ik zou de valisneria rechts zetten voor de filter. Maar ik ben echt een amateur wat betreft aquaria dus dat is puur omdat het me mooi lijkt om het zwarte ding weg te werken.

Die ring klinkt wel interessant, nu als ik waterpest te kort heb laat ik het drijven maar dan gaat het naar de filter inlaat. Deze ring blijft gewoon op het water of hoe blijft het op z'n plek?
SmurfLink schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:44:
[...]

Bezint eer ge begint. :+ Vallisneria is een makkelijk groeiende plant. Érg makkelijk. Wat betekent dus ok dat je regelmatig moet snoeien om die krengen in toom te houden. Ik gooi elk half jaar een 10L emmer vol weg. Het is het onkruid van het aquarium.

Als je dat niet erg vind is het een prima makkelijk plantje om snel je achterwand mee vol te krijgen.
Typisch dat het bij mij dan wegslijmt en totaal niet groeide :+

[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 06-04-2021 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:50:

Typisch dat het bij mij dan wegslijmt en totaal niet groeide :+
Jij hebt een koudwaterbak toch? Vallisneria is een warmwaterplant. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Oekol schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:50:
Die ring klinkt wel interessant, nu als ik waterpest te kort heb laat ik het drijven maar dan gaat het naar de filter inlaat. Deze ring blijft gewoon op het water of hoe blijft het op z'n plek?
Heb dus 2,5m luchtslangetje gekocht en er een ‘ring’ op maat van gemaakt. Deze ring heb ik weer met een visdraadje aan de stabilisatiebalk vast gemaakt in het midden van de bak :)
Werkt prima, als de waterplatjes er wat overheen groeien/vallen valt die ring ook niet meer zo op maar je kunt i.p.v. een ring ook een ‘afscheiding’ maken, tot waar de waterplanten mogen stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:59:
[...]

Jij hebt een koudwaterbak toch? Vallisneria is een warmwaterplant. ;)
Haha precies, amateur zei ik ergens hierboven al toch? Ja bak is kamer temperatuur, dus meestal 20 a 21 graden. In de zomer gaat het makkelijk naar 24 graden en probeer ik met verversen het zeker hieronder te houden.

Edit: zo een Nederlandse meisje die op YouTube zit (nickey of zo?) heeft in haar sluierbak ook vallisneria, dus dacht dan moet het mij vast ook lukken :P

[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 07-04-2021 09:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
SmurfLink schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:06:
[...]

Waaauww O+ O+ O+

Zout blijft wel echt prachtig.
Ik wil nooit meer terug naar zoet water. De overstap naar zout water was echt een verdieping van mijn hobby.
toolkist schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:11:

Het kauwgomballen gehalte heb je zelf in de hand. Er zijn genoeg vissen en koralen te vinden die geen opvallende kleuren hebben, Ik heb bijvoorbeeld beige koralen. En een aantal vissen die behoorlijk donker gekleurd zijn.

Zee aquaria hebben een blauwe uitstraling omdat de meeste koralen in de natuur op een grotere diepte leven dan in een aquarium. Op 10 meter diepte dringt veel minder rood licht door dan blauw. De meeste koralen hebben zich daar op aangepast en groeien daardoor beter met licht in het blauwe spectrum. Koralen leven van het licht door micro algjes (Zoöxanthellen) die ze in zich hebben die via fotosynthese zuurstof en koolhydraten produceren die gebruikt worden door het koraal.

Die Zoöxanthellen zijn eigenlijk het zelfde als het bladgroen in bladeren. Maar zoöxanthellen zijn niet alleen groen, maar bijvoorbeeld ook in ook blauw en oranje te vinden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Vraagje:
Mijn grote co2 fles (2.5L) heeft een stukke pressure relief schijfje.
Zo'n klein metalen plaatje wat breekt als de druk te hoog wordt.
Waar kun je zo iets vinden en hoe noem ik het als ik er naar zoek?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Tijgert schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:33:
Vraagje:
Mijn grote co2 fles (2.5L) heeft een stukke pressure relief schijfje.
Zo'n klein metalen plaatje wat breekt als de druk te hoog wordt.
Waar kun je zo iets vinden en hoe noem ik het als ik er naar zoek?
Klinkt als een overdrukventiel of pressure valve.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Hmm, die Trichogaster Chuna (Honinggourami) is toch een vreemde vis. Ik dacht nu echt een man en een vrouw te hebben maar ik weet het nu niet meer. Qua kleuren lijken ze nu erg op elkaar, met een donkere buikvin en een geel/oranje rugvin. Het ‘vrouwtje’ is ook niet meer zo bleek met een lichtblauwe buikvin zoals op mijn foto hier van enkele dagen terug.
Zouden het toch 2 mannetjes zijn? Ik weet dat een mannetje zich kan vermommen als vrouw, kan het andersom ook? Een vrouw die mannen kleuren aanneemt?

De rugvin is lastig.. je zou kunnen zeggen bij beide wat puntig. Ze jagen wat achter elkaar aan enzo, (nog) niet echt vechten voor zover ik kan zien. Doen man/vrouw dit ook zo met elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
@remzor Wat voer je ze? Als ik de temp opvoer naar 25c en baby brine shrimp geef dan hebben de mannetjes een bijna zwarte keel. De vrouwtjes zijn idd erg vaal met een horizontale streep over het lijf.

Zal zo eens proberen wat foto's te schieten heb er ook een aantal hier :p

Heb even snel uit de pols wat geschoten maar omdat de temp nu "maar" 22c is zijn ze niet in parings modus dus weinig/geen zwart op de keel.
Vrouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWyzF0fX8d2ptDZegXuUP2hOQXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkaSD8q7t6qmtgLzGNn8vM6R.jpg?f=fotoalbum_large
Man:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfa_T_l7auubSAWMILnvKY-h8iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/668aOh34h8Rc1xzsSeHkNmnR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door BurnerT op 10-04-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Goedemorgen! Vraag omtrent schoonmaken.

Ik heb vaak dat er troep in de rand zit tussen het zand. Zie afbeelding. Aan de zijkanten en voorkant is dit eenvoudig weg te halen. Maar hoe zit dat met de achterkant? Kan het niet zien, zitten allerlei planten, etc. Hoe doen jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSmZmzOo19ztR2324DkDQN0aVAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WCLiPSIy1rkPbQXOnHV5Xbh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
Chefferson schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:14:

Ik heb vaak dat er troep in de rand zit tussen het zand. Zie afbeelding. Aan de zijkanten en voorkant is dit eenvoudig weg te halen. Maar hoe zit dat met de achterkant? Kan het niet zien, zitten allerlei planten, etc. Hoe doen jullie dit?

[Afbeelding]
Ik doe niks onder het zand... maar mijn laag is ook een pak dunner.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Iris1234

[Afbeelding]
Ik ga gewoon even met mijn vinger langs de ruit en dan veeg je het zo weg. Ik vraag me altijd af of dit alleen op deze plek zit of door het hele zand heen.

Gisteren eindelijk de vissen in mijn aquarium gedaan na 3 weken indraaien. Er zitten nu 2 diamantregenboogvissen in en één ancistrus. Morgen of overmorgen ga ik wat vriendjes halen voor de regenboogvissen. Ik moet zeggen dat ze super mooi uitkomen in het licht van het nieuwe aquarium, ze lijken wel licht te geven. Ik zal straks eens een mooiere foto maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GvBNjtVvYi21nMNb1gvNhzRl0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnfybtyhEM6VRcLiOyhrVRmJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

[Afbeelding]
Wat een allejezusdikke laag zeg! :+ Ik heb er eigenlijk nooit last van maar ik heb ook maar 2cm zand oid.

Achterkant lekker met rust laten. Door in de bodem te gaan woelen komt die troep juist vrij.
Iris1234 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:42:
[...]

Ik ga gewoon even met mijn vinger langs de ruit en dan veeg je het zo weg. Ik vraag me altijd af of dit alleen op deze plek zit of door het hele zand heen.

Gisteren eindelijk de vissen in mijn aquarium gedaan na 3 weken indraaien. Er zitten nu 2 diamantregenboogvissen in en één ancistrus. Morgen of overmorgen ga ik wat vriendjes halen voor de regenboogvissen. Ik moet zeggen dat ze super mooi uitkomen in het licht van het nieuwe aquarium, ze lijken wel licht te geven. Ik zal straks eens een mooiere foto maken.

[Afbeelding]
Vertekent het op de foto nou zo of is dit een klein aquarium? Praecox hou je normaliter in aquaria vanaf 1 meter met VEEL beplanting, omdat ze het anders flink op elkaar gaan voorzien. Dat worden ook flinke jongens namelijk, ben je je daar bewust van?

[ Voor 40% gewijzigd door SmurfLink op 11-04-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Geen kans op rot oid als ik de achterkant met rust laat? Zal er eens wat uithalen.
Pagina: 1 ... 75 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.