Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.308 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:12:
Wil wellicht aanstaande zaterdag al wat eerste visjes/garnalen in mijn Rio 180 doen. Dan draait de bak 4 weken. Heb nu wat last van alg (lichtgroen/bruin en een beetje baardalg) maar de waterwaardes zijn OK. Nitriet in ieder geval al enkele dagen stabiel op 0-0,05.

Twijfel heel erg met welke vissen te beginnen, of dit nu as. zaterdag is of een weekje later. Twijfel tussen:
- Corydora Sterbai of Panda 8 tot 10 stuks
- Stuk of 12 Kardinaaltjes
- Stuk of 6 Otocinclus (maar erg moeilijk meen ik, zeker om mee te starten)
- Een aantal Japonica garnalen
- Koppel Honing Gourami

Starten met Kardinalen het meest veilig? En kunnen daar de garnalen al meteen bij denken jullie (zo ja, hoeveel zou verstandig zijn?).
Zolang je maar soort voor soort doet, en niet nu 6 kardinaaltjes en dan later nog een keer 6.
Zoals ook al genoemd zou ik denk ik met de cory's beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:03
JME schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:19:
[...]

De enig juiste stabiele nitrietwaarde in mijn beleving is 0. Zit je hoger, dan heb je onvoldoende bacteriën in je bak om alle afvalstoffen te verwerken. En dan is je bak zelfs nog leeg. Laat staan als je er bewoners bij doet.
En ja, die bacteriën gaan ook toenemen als ze meer te eten hebben, maar dan zou ik een dalende lijn verwachten. En aangezien jij nu stabiel op een waarde boven de 0 zit...
Ik zou nog even geduld hebben. En oto’s zou ik sowieso een half jaartje mee wachten.
Zojuist weer getest en ik zie toch nitriet = 0. Ik heb alleen getest d.m.v. teststripjes, dus ja, wat is dan helemaal wit. Heb nu ook een Colombo testlab set gekocht dus kan ook beter testen de komende dagen. Ik ga denk ik voor een stuk of 10 (kleine) Corydora Panda's en een stuk of 6 Japonica garnalen (om de bak mee op te ruimen, heb dus best wat algen).
Ik geef Planted-Box all in one, 2ml per dag Easycarbo (dus voorzichtig aan) en het licht staat nu 6,5u per dag aan. Veelal van die bruine alg, die verdwijnt snel weer als het goed is heb ik gelezen. Toch ook wel echt wat (fel)groene alg en wat zwarte alg op de bladeren van de Anubias en wat op het Kienhout. Al met al vervelend maar de bak is gelukkig niet geheel overspoeld.

Voeg dus momenteel geen echte co2 toe, bewust gekozen voor makkelijke planten die dat niet per definitie nodig zouden hebben. We gaan het zien :)
Bedankt allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:58
Na een hele poos overwegen om (weer) met de aquarium hobby te beginnen was vandaag eindelijk de dag dat de opbouw kon beginnen! Een tijdje geleden al het hout laten weken en vorige week zand en stenen gehaald. Gedurende week de rest besteld en ontvangen (aquarium, licht, filter, plantjes etc.).

Nu geduldig wachten tot alles ingedraaid is. Er komen uiteindelijk blue dream/velvet garnaaltjes in :) Misschien dat ik dit weekend nog wat ga schuiven met de plantjes en een Micranthemum Monte Carlo halen voor op de voorgrond.

Kan niet wachten tot de beestjes erin kunnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUT1H19sal0_QY7BbSB-_mfYkys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PWbZWNZuTEg0AZN4zBTF9oR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Vraagje aan de experten.

Ik heb dus een 30-40 tal Sterbais die nu tussen de 0,5 en 1 cm zitten, en zwemmen in een Ziss bakje wat stilaan te klein lijkt.

Ik denk er aan een bakje van 30-40l te kopen om ze te laten opgroeien met 2 sponsfillters er in. Nu heb ik weinig tijd om die in te draaien.
Wat ik wel kan doen is wat planten en witte filterwatter uit mijn 180l bak overzetten. De filterwatter zou ik dan rond de sponsfilter draaien om de bacterien te houden.

Dan zou ik na ca 1 week de visjes kunnen over zetten.

Zou dat haalbaar zijn ivm nitriet? Ik kan natuurlijk proberen, en pas over zetten na testen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:45:
[...]

Ik woon in Nederland, dat is dus met de lockdowns en dichte grenzen de komende tijd nog geen optie. :+
Je moet er wat voor over hebben, mijn vissen een jaar geleden met een koerier van België naar NL laten komen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:54:
Vraagje aan de experten.

Ik heb dus een 30-40 tal Sterbais die nu tussen de 0,5 en 1 cm zitten, en zwemmen in een Ziss bakje wat stilaan te klein lijkt.

Ik denk er aan een bakje van 30-40l te kopen om ze te laten opgroeien met 2 sponsfillters er in. Nu heb ik weinig tijd om die in te draaien.
Wat ik wel kan doen is wat planten en witte filterwatter uit mijn 180l bak overzetten. De filterwatter zou ik dan rond de sponsfilter draaien om de bacterien te houden.

Dan zou ik na ca 1 week de visjes kunnen over zetten.

Zou dat haalbaar zijn ivm nitriet? Ik kan natuurlijk proberen, en pas over zetten na testen.
Het liefst zet je het nieuwe filtertje op je andere bak erbij, dan kan het daar de bacteriën uithalen. En een beetje van de bodem overzetten helpt ook, daar zitten ze ook veelvuldig in. En als je dan je nieuwe bakje opzet kan je ook 't water overzetten uit je 180L, daar zitten er minder in maar alle beetjes helpen. Gecombineerd met de bodem en het filter wat dus al meegedraaid heeft. Evt nog wat filtermateriaal van je grote filter uitspoelen in die nieuwe bak... en dan maar meten :+ Ben wel benieuwd hoe snel je die piek kan krijgen met al deze dingen haha.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-09 17:46
Morgen wil ik aan de slag met het inrichten van mijn aquarium. Om een soort scheiding te maken tussen een gedeelte met grind en met zand heb ik een plastic ornament gekocht. Het stinkt alleen gigantisch naar plastic. Ik twijfel een beetje op terug te gaan naar de winkel. Het is een gaaf ding. Zou het kwaad kunnen voor de vissen/garnalen die ik er in wil houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Als het stinkt zou ik het niet vertrouwen. Weekmakers zijn echt niet goed, en die ruik je normaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Tommie12 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:45:
Als het stinkt zou ik het niet vertrouwen. Weekmakers zijn echt niet goed, en die ruik je normaal wel.
Ja, het vervelende is, het begon pas zo sterk te ruiken nadat het in contact kwam met water. Als ik hem er nu weer uit moet halen ben ik bang dat mijn bouwwerk instort :( Ik ga morgen maar even advies vragen in de dierenwinkel, dan ga ik ook planten en wat stenen halen, onder andere om het hout vast te zetten. De bodem ligt er ondertussen in, maar wil ik aan de achterkant nog wat hoger maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjDyL9kuNrKsEhW77U2BhPqRfBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qr2h3dzGAigCwbjvVsW3WLRm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:58

JME

zeg maar Jamie

Die bodems gaan sowieso mengen, zeker op de rechter grens, maar ook bij dat muurtje hou je dat niet tegen. Met alle zooi van dien. Dus als je toch nog gaat aanpassen, dan zou ik overwegen een soort te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
JME schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:49:
Die bodems gaan sowieso mengen, zeker op de rechter grens, maar ook bij dat muurtje hou je dat niet tegen. Met alle zooi van dien. Dus als je toch nog gaat aanpassen, dan zou ik overwegen een soort te verwijderen.
Ja ik benieuwd. Ik ben van plan het eerst eens op deze manier te proberen. Ik heb in het verleden ook wel eens zowel zand als grind gebruikt en dat ging best oké. Ook al had ik toen een iets duidelijkere scheiding. Als er steentjes in het zand komen is het zo opgelost. Andersom is vervelender. Daarom liggen de steentjes ook wat hoger, ook al is dat lastig te zien op de foto. Het ligt denk ik ook aan de mate van beplanting en de uiteindelijke bewoners in hoeverre het mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Beetje grind op het zand is inderdaad zo opgelost. Ligt er nu ook al zie ik. Maar zand in je grind wil je echt niet. En dat gaat er op de rechter grens gewoon tussen spoelen, vrees ik. Maar ik ben nogal risicomijdend ingesteld :)

Je zou @Mrk87 eens kunnen vragen hoe het daar bevalt na 2 maanden met gescheiden (?) grind en zand. Zie ook Mrk87 in "Het aquarium topic - Deel 8"

[ Voor 28% gewijzigd door JME op 20-03-2021 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
JME schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:42:
Beetje grind op het zand is inderdaad zo opgelost. Ligt er nu ook al zie ik. Maar zand in je grind wil je echt niet. En dat gaat er op de rechter grens gewoon tussen spoelen, vrees ik. Maar ik ben nogal risicomijdend ingesteld :)

Je zou @Mrk87 eens kunnen vragen hoe het daar bevalt na 2 maanden met gescheiden (?) grind en zand. Zie ook Mrk87 in "Het aquarium topic - Deel 8"
Heel erg bedankt voor het meedenken, ik heb Mrk87 een berichtje gestuurd. Het liefste houd ik het zoals het is maar als dat betekent dat ik binnen een jaar de bodem moet vervangen dan ga ik het toch wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
pietz0r schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:35:
[Afbeelding]

Hij staat :) nu vullen en morgen weer leeghalen. ivm de kit van de achterwand moest er nog gespoeld worden. Dan de bodem er in. En dan kan het feest al bijna beginnen want ik heb hier gelukkig een ingedraaide pomp staan op t aquarium van m'n vriendin.
Ik zie net op facebook dat ik dus niet de enige klant van VKC ben hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:01
toolkist schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Ik zie net op facebook dat ik dus niet de enige klant van VKC ben hier ;)
Klopt helemaal, is voor mij ver weg maar kwam er bij toeval terecht en werd vriendelijk geholpen dus vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ons aquarium staat momenteel op een eiken tv-kastje met een 5 cm dik massief bovenblad. Kan een olifant op tapdansen, dus zwaar overkill voor onze simpele 60 cm 70 liter bak. Alleen, nu moet het aquarium naar een andere plek in de kamer waar dat kastje niet meer past. En omdat we de standaard aquariummeubels vaak een beetje plastic fantastic vinden, wil ik zelf iets gaan maken. Ontwerp kom ik wel uit, maar ik twijfel over het bovenblad. Ik lees dingen over betonplex, maar als ik naar de gewone kastjes van Juwel e.d. kijk dan is dat maar gewoon spaanplaat. Waar moet ik nu echt op letten, iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Een spaanplaat kan dat makkelijk dragen, maar betonplex is beter, en ook beter bestand tegen vocht.

Wat belangrijk is, dat is dat alles perfect haaks is, en je kast waterpas staat met een perfect vlak bovenblad. Dan gaat er niks fout. Nu... met 70l is het niet zo heel spannend.
Een bak van 700l kan wat meer emoties opleveren als je bovenblad bol of hol staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank je. Ik wil een iets verzonken bovenblad maken, dus dat wordt gewoon spaanplaat meubelpaneel. De toplaag daarvan is waterdicht en de verzonken rand kit ik rondom af. Dat alles op een frame van vuren balken, afgewerkt met steigerhout. Steigerhout voor het bovenblad durf ik niet aan, dat is net niet strak genoeg denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Zo, vanmiddag 10 cory Panda en 10 Japonica XL in mijn bak gedaan. Lijken het naar de zin te hebben. Zijn lekker rond aan het dartelen en wroeten in het zand en de Japonica’s zweven door de bak en eten al wat alg.

De Panda’s zoeken elkaar echt op en scholen mooi samen, de Japonica’s totaal niet. Soms zitten er 2 naast elkaar op het hout wat alg te eten maar verder soleren ze door de bak. Ik heb er bewust 10 genomen omdat garnalen zich prettiger voelen met wat meer soortgenoten. Wat is jullie ervaring met Japonica’s? Ook kris kras door de bak?

Ik ben in ieder geval blij, super om de eerste bewoners nu te zien en nu dus ook even goed in de gaten houden allemaal :D Van een maat van mij krijg ik volgend weekend nog 14 Blue Dream garnalen, die kweken bij hem als gekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:24
@remzor
Die bluedreams niet in zelfde bak doen als japonica.
Ik had dat ook. En ze zijn allemaal weg..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:39

Grvy

Bot

Jep, die gaan elkaar te lijf.. of jah.. die winnen het niet van de XL.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Ik heb zelf de japonica XL icm crystal redjes. Alleen het voer willen ze nog wel eens stelen en er mee weg zwemmen. Maar als je het in stukjes doet of een stuk wat groot genoeg geeft is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
pietz0r schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:39:
[...]

Klopt helemaal, is voor mij ver weg maar kwam er bij toeval terecht en werd vriendelijk geholpen dus vandaar :)
Ik woon er ook niet echt dichtbij (klein uurtje rijden) maar werd de 1e keer dat ik bij ze langsging (toen hadden ze alleen nog een schuurtje helemaal volgepropt met aquariums) zo vriendelijk geholpen (ik was nog niet binnen of ik kreeg al een kop koffie aangeboden) dat ik vaker langs ben gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@remzor Ik heb +-10 Japonica's met +-30 Bloody Mary's (Superrode Cherry garnalen) gecombineerd, maar nooit problemen ervaren. Misschien dat de blauwe ipv rode kleur iets triggert ;), maar ik heb daar in ieder geval nooit problemen mee ervaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 20-03-2021 20:58 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Taro
Dat zou kunnen. Maar ik had ook wel 30 stuks, nu geen 1 meer.. en de andere lopen/zwemmen nog rond.

Misschien later wat losse cubes met wat garnalen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Oh wauw, nooit aan gedacht dit dit een probleem kon zijn. Wel gekeken naar kruisen enzo en dat is geen probleem. Mijn Japonica’s zijn nog niet groot, 2 stuks zijn vrij flink de andere nog vrij klein.
@Renegade666 weet je zeker dat het door Japonica’s kwam en niet door bijvoorbeeld Danio’s of andere vissen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@remzor

Zitten alleen maar kleine nano visjes in, geen danios etc.
En 2 honinggoeramis. Maar die hebben nog nooit achter de garnalen zien aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Chinese danio’s en vuurgarnalen gaan prima samen toch?
Japonica’s, tsja, niet zulke leuke ervaringen mee. Heel lang goed gegaan, totdat ze otocinclus op hun menu gingen zetten. Nou waren ze ook wel belachelijk groot geworden. En nooit eentje met eitjes, dus misschien wel alleen mannen en als die hun “ei” :+ niet kwijt kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
hm, ik heb 1 japonica geadopteerd... mijn blauwe Shrimpies zijn inmiddels ook wel een beetje verdwenen. ;( maar ik denk dat het de vissen zijn eigenlijk.

Zit de laatste tijd te kijken richting verhuizen naar een ander huis.. en ik kan eigenlijk geen mogelijkheid vinden om dat met het aquarium te doen zonder 'm helemaal leeg te maken. ;( Ik had al moeite met vissen uitvangen in een 80cm bak, met 1.20 gaat dat al helemaal een draak worden. Maarja, ik wil ook niet dat de bodemplaat kapot gaat door het gewicht.. :X

Dezelfde bak nieuw halen is 550 euro :+ Dus ik ga maar niet een switcheroo opgooien. Kan wel de 80 tijdelijk opzetten om het verhuisproces niet snel te hoeven doen, dan dus eerst een dramadag vissen uitvangen, planten alvast over.. filter en alles over in de kleine bak en daarna bodem uitscheppen en de grote bak over oid.

Hebben mensen hier ervaring met het verhuizen van zware bakken en tips hoe zij dat hebben aangepakt?

[ Voor 29% gewijzigd door SmurfLink op 21-03-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink

Ik heb laatst voor het verhuizen de bak (rio 240) volledig leeg gemaakt (en ook gelijk volledig schoon gemaakt) en opnieuw opgebouwd bij mijn ouders. De vissen heb ik toen in 2 kleinere bakken gezet met de pompen er op.

De kleine bak eigenlijk het zelfde gedaan. Leeg gehaald, vissen in grote emmer met pomp.
Alleen hier heb ik de bodem laten zitten. Alleen stuk hout er onder gedaan.

Straks naar mijn nieuwe huis haal ik een grotere bak, en verhuis dan alles daarin. En de huidige in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:19:
@SmurfLink

Ik heb laatst voor het verhuizen de bak (rio 240) volledig leeg gemaakt (en ook gelijk volledig schoon gemaakt) en opnieuw opgebouwd bij mijn ouders. De vissen heb ik toen in 2 kleinere bakken gezet met de pompen er op.

De kleine bak eigenlijk het zelfde gedaan. Leeg gehaald, vissen in grote emmer met pomp.
Alleen hier heb ik de bodem laten zitten. Alleen stuk hout er onder gedaan.

Straks naar mijn nieuwe huis haal ik een grotere bak, en verhuis dan alles daarin. En de huidige in de verkoop.
Hoe vang je vissen uit in zo'n grote bak? Alle planten en hout weg en dan met groot net ofzo? :X Daar zie ik echt het meest tegenop. In de 80 moest ik al een half uur bezig om de 2 grootste eikels te vangen. Je denkt, de kleinste vissen zijn het moeilijkst, nope, de 15cm grote waren veel sneller en sterker en zwommen gewoon het net uit. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink
Ik heb idd eerst alles er uitgehaald, hout, steen en planten, helft van het water.. De grote jongens waren er snel uit. Het keiner spul iets minder makkelijk, maar wel te doen als de bak leeg is qua opstakels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
SmurfLink schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Hoe vang je vissen uit in zo'n grote bak? Alle planten en hout weg en dan met groot net ofzo? :X Daar zie ik echt het meest tegenop. In de 80 moest ik al een half uur bezig om de 2 grootste eikels te vangen. Je denkt, de kleinste vissen zijn het moeilijkst, nope, de 15cm grote waren veel sneller en sterker en zwommen gewoon het net uit. :+
Ik ben een paar jaar geleden verhuisd maar wel met een wat kleiner aquarium. Bij mij was de truc vooral om er zo veel mogelijk water en alle decoratie uit te halen. De decoratie had ik de dag ervoor er al uitgehaald zodat alle rommel die omhoog kwam weer was neergeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@SmurfLink Begrijp je helemaal, zou ook tegen een verhuizing opzien! Als de bak leeg is van obstakels is het uitvangen denk ik best te doen, dat wel.

Ik wil nog een keer gebruik maken van jullie kennis en ervaring: welk voer is aan te raden? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dan heb ik het met name over diepvries of gedroogd. Het zou fijn zijn als het voer geliefd is bij meerdere bewoners :) (Corydoras, kardinaaltjes, honing/dwerg gourami, Japonica’s).

Ik heb nu Tetra Tablets TabiMin en TetraMin Menu (4 kleuren vlokvoer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ga me hier ook weer melden binnenkort. Vorige week een 450L bak gekocht die vol komt met malawicichliden.

De bak is vrijdag afgeleverd :Y) Vrijdag gelijk aan de bak en riool + water naar het aquarium gelegd. Dat gehannes met slangen en emmers heb ik inmiddels wel gehad >:). Er komen geen planten in dus regelmatig verversen zal noodzakelijk zijn. Op deze manier is dat lekker makkelijk.

Is zit nu alleen met een probleem: de vloer lijkt hier iets scheef te zijn. De waterlijn rechts staat 1cm lager dan links. Oftewel, aan één zijde moet de bak een halve cm omhoog. Nu wordt de bak alleen ondersteund door 12 pootjes. Dat is nog best lastig ophogen. Het risico bestaat ook dat hetgeen ik eronder stop oneven gaat verzakken. Dat zal dan een oneven belasting geven met risico tot scheuren.

Een andere optie is het verschil accepteren. Ik moet alleen de bak iets verder vullen dan eigenlijk mag.

Wat zouden jullie doen?

https://www.gereedschapsk...aatjes-5-mm-80-stuks-rood

Wellicht met zoiets?

Gamma heeft ook iets dergelijks.. https://www.gamma.nl/asso...lwiggenset-8-mm/p/B401159

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 21-03-2021 15:43 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:16:
@SmurfLink Begrijp je helemaal, zou ook tegen een verhuizing opzien! Als de bak leeg is van obstakels is het uitvangen denk ik best te doen, dat wel.

Ik wil nog een keer gebruik maken van jullie kennis en ervaring: welk voer is aan te raden? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Dan heb ik het met name over diepvries of gedroogd. Het zou fijn zijn als het voer geliefd is bij meerdere bewoners :) (Corydoras, kardinaaltjes, honing/dwerg gourami, Japonica’s).

Ik heb nu Tetra Tablets TabiMin en TetraMin Menu (4 kleuren vlokvoer).
Er is ontzettend veel voer en het meeste daarvan is eigenlijk ook wel prima. Vlokvoer komt alleen bij je Cory's als de rest wat over laat, maar die tabletjes kunnen ze ook goed van eten. Verder zou ik iets van granulaat nemen, dat voer je aan alle vissen tegelijk (het zinkt namelijk). Zelf voer ik dus ook de combi vlokvoer/tabletjes, de andere keer granulaat, dan weer OSI garnalen granulaat wat wat grover is, en nogal wat weggeefvoer van Vivarium. :+ Je krijgt zoveel, da's niet in een jaartje op.

Qua diepvries lusten bijna alle niet microvissen rode mug, tubifex is bij mij ook erg populair, daphnia ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@SmurfLink Thanks, granulaat komt er dus ook nog een keer. En gedroogd diepvries, dus van die larven uit een potje zeg maar? Daar word ik (en de vrouw) toch iets vrolijker van dan blokjes in de vriezer.
Ervaring mee?

[ Voor 12% gewijzigd door remzor op 21-03-2021 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:01:
@SmurfLink Thanks, granulaat komt er dus ook nog een keer. En gedroogd diepvries, dus van die larven uit een potje zeg maar? Daar word ik (en de vrouw) toch iets vrolijker van dan blokjes in de vriezer.
Ervaring mee?
Da's gevriesdroogd. :+ Daar heb ik dan weer geen ervaring mee, sorry. Bij mij ligt het vissenvoer in de ijsblokjeslade van de vriezer, in plastic zakjes, dus geheel apart van etenswaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
remzor schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:01:
Ervaring mee?
Ik heb jarenlang gedroogde muggenlarven uit pot gegeven, voordat ze op de grond kwamen bij de corydoras hadden de andere vissen ze al opgegeten. Vooral de bijlvisjes en kardinaaltetra’s waren er dol op. Helaas heb ik ook een keer een visje gehad dat er in gestikt is (vuurtetra), daarna ben ik gestopt met de gedroogde muggenlarven. Blokjes in de vriezer heb ik ook een keer geprobeerd, dat vonden de vissen eigenlijk net zo lekker als de gedroogde variant.

Verreweg het meest populair was altijd de tubifex maar dan wel levend. Het is jammer dat het altijd zo’n gedoe is, en je dan met een bakje wormpjes zit. Ik heb buiten een regenton waar het in de zomer wemelt van de muggenlarven. Ik twijfel wel eens of ik die aan de vissen zal geven maar ben toch bang dat de vissen er niet tegen kunnen.

Ik heb het aquarium ondertussen aangeplant. Ik wil nog een mooie tak over het paadje leggen maar kon niet echt iets naar mijn zin vinden, dat komt nog wel. Nu nog een paar weken wachten, hopen dat de plantjes gaan groeien, en dan kunnen de vissen over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frOvZsxh3D1aX-M4RY9SvSQSHbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u5nKQQh9ECVsgxdumKPyzj4G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Iris1234 Bedankt voor je feedback! Heb nu alleen nog cory’s en garnalen dus zou best kunnen dus. Wil nog wel kardinalen ook dus goed te horen dat ze er van smulden ;)

Hopelijk blijft je pad zo mooi, toch lastig lijkt me. Zeker met het stofzuigen van de bodem. Moet zeggen dat ik dit nu ook al niet te doen vindt bij mij door het kienhout, de jonge plantjes en de stenen. Kan haast niet stofzuigen, alleen in mijn middenpad. Hopelijk geeft dit niet teveel problemen op de lange termijn. Wapperen boven de bodem laat het vuil wat zweven maar tegen de tijd dat ik de hevel weer heb gepakt en geactiveerd is het weer tot op de bodem gezonken :p

Je hebt geen hoge planten zo te zien? En is dat Ardenner breuksteen? I.v.m. kalk.. bij mij zat er flink wat kalk in dus uiteindelijk maar niet gebruikt. Waarschijnlijk geen probleem en zoveel steen heb je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
remzor schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:59:
@Iris1234 Bedankt voor je feedback! Heb nu alleen nog cory’s en garnalen dus zou best kunnen dus. Wil nog wel kardinalen ook dus goed te horen dat ze er van smulden ;)

Hopelijk blijft je pad zo mooi, toch lastig lijkt me. Zeker met het stofzuigen van de bodem. Moet zeggen dat ik dit nu ook al niet te doen vindt bij mij door het kienhout, de jonge plantjes en de stenen. Kan haast niet stofzuigen, alleen in mijn middenpad. Hopelijk geeft dit niet teveel problemen op de lange termijn. Wapperen boven de bodem laat het vuil wat zweven maar tegen de tijd dat ik de hevel weer heb gepakt en geactiveerd is het weer tot op de bodem gezonken :p

Je hebt geen hoge planten zo te zien? En is dat Ardenner breuksteen? I.v.m. kalk.. bij mij zat er flink wat kalk in dus uiteindelijk maar niet gebruikt. Waarschijnlijk geen probleem en zoveel steen heb je ook niet.
Ik denk dat je Cory’s erg blij worden van muggenlarven of andere insecten. En je kan prima beginnen met de gedroogde variant. Het is inderdaad een stukje minder vies dan de diepvries of verse variant.

Ik ben ook heel benieuwd of het pad blijft liggen. Ik heb bij het aanleggen eerst een mal van karton gemaakt. Vervolgens het zand en de kiezels aangelegd en met kleinere steentjes geprobeerd het pad af te bakenen. Ik heb aan de hand van een tip in dit topic even contact opgenomen met een andere user die gelukkig geen probleem had met mengen. Maar die user had geen corydoras voor zover ik weet en dat ben ik wel van plan. Het liefste Corydoras Habrosus, maar die zijn lastig te vinden.

Wat voor steen het is weet ik eigenlijk niet zeker. Volgende keer dat ik in de dierenwinkel kom vraag ik het even na. Er staan wel aardig wat “hogere” planten in zoals Valisnera spiralis, alleen waren de plantjes die de winkel verkocht zo klein dat je er nog weinig van ziet. Sowieso vind ik het echt tegenvallen wat de dierenwinkel verkocht. Ze hadden veel keuze maar hoge prijzen voor kleine plantjes. Ik hoop dat er snel wat hoogte in komt.

Als iemand nog een goede tip heeft voor een leuke aquariumwinkel in Gelderland/Utrecht houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Iris1234 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:22:
[...]

Ik denk dat je Cory’s erg blij worden van muggenlarven of andere insecten. En je kan prima beginnen met de gedroogde variant. Het is inderdaad een stukje minder vies dan de diepvries of verse variant.

Ik ben ook heel benieuwd of het pad blijft liggen. Ik heb bij het aanleggen eerst een mal van karton gemaakt. Vervolgens het zand en de kiezels aangelegd en met kleinere steentjes geprobeerd het pad af te bakenen. Ik heb aan de hand van een tip in dit topic even contact opgenomen met een andere user die gelukkig geen probleem had met mengen. Maar die user had geen corydoras voor zover ik weet en dat ben ik wel van plan. Het liefste Corydoras Habrosus, maar die zijn lastig te vinden.

Wat voor steen het is weet ik eigenlijk niet zeker. Volgende keer dat ik in de dierenwinkel kom vraag ik het even na. Er staan wel aardig wat “hogere” planten in zoals Valisnera spiralis, alleen waren de plantjes die de winkel verkocht zo klein dat je er nog weinig van ziet. Sowieso vind ik het echt tegenvallen wat de dierenwinkel verkocht. Ze hadden veel keuze maar hoge prijzen voor kleine plantjes. Ik hoop dat er snel wat hoogte in komt.

Als iemand nog een goede tip heeft voor een leuke aquariumwinkel in Gelderland/Utrecht houd ik me aanbevolen.
Hoe komen Cory's bij drijvend gevriesdroogd voer?

Qua aquariumzaken: hardeman Ede, rifwachter Hilversum, utaka amersfoort al geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:22:
[...]

Water eruit tot een cm of 5-10, alle stenen hout etc eruit en je hebt je vissen er in no time uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Iris1234 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:22:
Van Keulen in Woudenberg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:17:
Ik ga me hier ook weer melden binnenkort. Vorige week een 450L bak gekocht die vol komt met malawicichliden.

De bak is vrijdag afgeleverd :Y) Vrijdag gelijk aan de bak en riool + water naar het aquarium gelegd. Dat gehannes met slangen en emmers heb ik inmiddels wel gehad >:). Er komen geen planten in dus regelmatig verversen zal noodzakelijk zijn. Op deze manier is dat lekker makkelijk.

Is zit nu alleen met een probleem: de vloer lijkt hier iets scheef te zijn. De waterlijn rechts staat 1cm lager dan links. Oftewel, aan één zijde moet de bak een halve cm omhoog. Nu wordt de bak alleen ondersteund door 12 pootjes. Dat is nog best lastig ophogen. Het risico bestaat ook dat hetgeen ik eronder stop oneven gaat verzakken. Dat zal dan een oneven belasting geven met risico tot scheuren.

Een andere optie is het verschil accepteren. Ik moet alleen de bak iets verder vullen dan eigenlijk mag.

Wat zouden jullie doen?

https://www.gereedschapsk...aatjes-5-mm-80-stuks-rood

Wellicht met zoiets?

Gamma heeft ook iets dergelijks.. https://www.gamma.nl/asso...lwiggenset-8-mm/p/B401159
Zijn het geen verstelbare pootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

^^ dat. Aquariumkast heeft vaak verstelbare pootjes. Zeker als het er 12 zijn zou ik dat wel verwachten. Die stelplaatjes waar je zelf naar linkte zijn m.i. niet bedoeld om in het zicht te plaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:04
JME schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:42:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fa8VzwYMaeCmZDfcNYqzf4wQSHg=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/P4JiygGQ8NhHdtlI7ssfWPo8.gif?f=fotoalbum_large

Paadje is nog wel intact! Heb alleen wat last van mos/alg die blijft hangen achter de planten. Heb niet echt een idee wat de oorzaak is.

Verder planten de garnalen zich goed voort dus die worden ook steeds meer zichtbaar in de bak.

Apistogamma's hebben jongen dat is ook wel leuk om te zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Mrk87 op 22-03-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ziet er goed uit!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@Mrk87 Prachtige bak! Doe je goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Mrk87 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]

Paadje is nog wel intact! Heb alleen wat last van mos/alg die blijft hangen achter de planten. Heb niet echt een idee wat de oorzaak is.

Verder planten de garnalen zich goed voort dus die worden ook steeds meer zichtbaar in de bak.

Heel mooi! Wat zijn de namen van die rode planten? Je hebt twee verschillende soorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Mrk87 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]

Wat drijft daar allemaal op het wateroppervlak?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Chefferson schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:13:
[...]

Heel mooi! Wat zijn de namen van die rode planten? Je hebt twee verschillende soorten?
Bedankt!

Die in de bodem staan zijn "Alternanthera reineckii 'Mini'" en wat op het hout zit is "Hygrophila pinnatifida"
Rikske_007 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Wat drijft daar allemaal op het wateroppervlak?
Wat CO2 denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Mrk87 op 23-03-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Bedankt voor jullie tips. Hardeman Ede, van Keulen in Woudenberg en Utaka in Amersfoort gaan op mijn lijstje om eens te bezoeken.

Oorspronkelijk wilde ik alle vissen uit mijn oude aquarium houden maar ik zit er toch aan te denken om mijn diamantregenboogvissen weg te doen. Eigenlijk om een paar redenen. Ik wil graag citroengarnalen maar de regenboogvissen zullen deze zeker opeten. De regenboogvissen bij de dierenwinkel vond ik er niet al te gezond uit zien waardoor uitbreiden misschien wat lastiger wordt. En ze zijn vrij vatbaar voor vis-tbc waardoor ik een beetje huiverig ben met nieuwe aanschaf. Ik zit er nu aan te denken om ze weg te doen (ik kan ze teruggeven aan degene die ze mij jaren geleden gaf en nog een schooltje heeft zwemmen), en alleen mijn anchistrus te houden. Ik zit nu te denken aan de volgende vissen (ik ben fan van kleinere vissen, een aantal heb ik in het verleden al gehad):

8x corydoras habrosus
5x heterandria Formosa (levendbarend tandkarpertje)
8x Hyphessobrycon amandae (vuurtetra)
8x Danio margaritatus
10x citroengarnaal
1x anchistrus

Denken jullie dat dit goed gaat samen en zouden ze de garnalen met rust laten? De bak is 125 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Oogt best veel op de foto en eerlijk dit ziet er ook niet uit (komt waarschijnklijk door de foto)
Iris1234 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:40:
Bedankt voor jullie tips. Hardeman Ede, van Keulen in Woudenberg en Utaka in Amersfoort gaan op mijn lijstje om eens te bezoeken.

Oorspronkelijk wilde ik alle vissen uit mijn oude aquarium houden maar ik zit er toch aan te denken om mijn diamantregenboogvissen weg te doen. Eigenlijk om een paar redenen. Ik wil graag citroengarnalen maar de regenboogvissen zullen deze zeker opeten. De regenboogvissen bij de dierenwinkel vond ik er niet al te gezond uit zien waardoor uitbreiden misschien wat lastiger wordt. En ze zijn vrij vatbaar voor vis-tbc waardoor ik een beetje huiverig ben met nieuwe aanschaf. Ik zit er nu aan te denken om ze weg te doen (ik kan ze teruggeven aan degene die ze mij jaren geleden gaf en nog een schooltje heeft zwemmen), en alleen mijn anchistrus te houden. Ik zit nu te denken aan de volgende vissen (ik ben fan van kleinere vissen, een aantal heb ik in het verleden al gehad):

8x corydoras habrosus
5x heterandria Formosa (levendbarend tandkarpertje)
8x Hyphessobrycon amandae (vuurtetra)
8x Danio margaritatus
10x citroengarnaal
1x anchistrus

Denken jullie dat dit goed gaat samen en zouden ze de garnalen met rust laten? De bak is 125 liter.
Corydoras en dat zandweggetje gaat niet goedkomen volgens mij :9

En ik ken die vissen niet maar die zijn veel te klein om een garnaal te kunnen opeten volgens mij ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Rikske_007 op 23-03-2021 13:46 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 16:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Rikske_007 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:41:
[...]

En ik ken die vissen niet maar die zijn veel te klein om een garnaal te kunnen opeten volgens mij ;)
Diamantregenboogvissen worden 5 à 6cm, dat is ruimschoots groot genoeg om jonge garnalen te eten. Vissen en garnalen gaat niet vaak goed samen als je veel nakweek wil overhouden. Als het in de bek past gaat het erin. Of je moet echt naar Dwergcorydora's kijken ofzo.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
SnoeiKoei schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Diamantregenboogvissen worden 5 à 6cm, dat is ruimschoots groot genoeg om jonge garnalen te eten. Vissen en garnalen gaat niet vaak goed samen als je veel nakweek wil overhouden. Als het in de bek past gaat het erin. Of je moet echt naar Dwergcorydora's kijken ofzo.
Precies. De regenboogvissen zijn behoorlijk, en op ik zag al wat filmpjes op YouTube van diamant regenbogen die garnalen aanvielen en opaten. Ik had er vroeger een japonica garnaal bij, dat ging wel goed. Maar ik ga nu liever voor wat kleinere visjes en garnalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
[...]

Corydoras en dat zandweggetje gaat niet goedkomen volgens mij :9
Ja daar ben ik ook een beetje bang voor...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mrk87
[...]

Oogt best veel op de foto en eerlijk dit ziet er ook niet uit (komt waarschijnklijk door de foto)

[...]
Ligt aan de foto :+ Heb nog een goede gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aWBoCzTs9RXD7qOpOS7VMN8ud4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/v5FK6KZSmEGjNApBx1p7VFra.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Wat zijn jullie ervaringen met de optionele Juwel filtermedia: Carbax, Cirax, Phirax en Amorax?
Heb er zelf eenmaal cirax in gedaan. Is een tweede bakje aan te raden? Heb er de ruimte voor. Of één van de andere? Mijn water is momenteel licht troebel.

Kom ook regelmatig ‘Purigen’ tegen: hier iemand ervaring mee (evt. in een Juwel filter?).

Edit: purigen zou dus voor helder water zorgen. Ik vind het echter wel duur spul, zeker als het slechts beperkt bruikbaar is voordat je het dient te verwisselen/schoonmaken. Zie ook geen fysieke dierenwinkels ofzo die het hebben liggen, slechts enkele (dure) webshops met verzendkosten :P

[ Voor 29% gewijzigd door remzor op 23-03-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die stofjes van Juwel hebben allemaal een eigen specifiek doel. Eigenlijk twee, als je het bedrijfsresultaat van Juwel meetelt :+ Je zou er 1x eentje kunnen kopen (gewoon de goedkoopste) en de inhoud vervangen door een bewezen goede generieke vulling waar gewoon zoveel mogelijk bacteriën in kunnen huizen. Siporax bijvoorbeeld. En dan nooit meer iets aan doen, behalve een keertje door een bakje water flodderen als het echt is dichtgeslibd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@JME Uiteraard begrijp ik ook de commerciële belangen, maar die kunnen ook hand in hand gaan. Bedrijven die andere middelen op de markt brengen (zoals Siporax) zullen die ook niet gratis uitdelen in de winkelstraten. Cirax is volgens mij gelijk aan Siporax.
Purigen lijkt me dan nog wel interessant om helder water te krijgen en het laat voedingsstoffen ongemoeid. Ook in dit topic even alle berichten daarover terug gelezen en dit zijn toch louter positieve berichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
SnoeiKoei schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Oorspronkelijk wilde ik alle vissen uit mijn oude aquarium houden maar ik zit er toch aan te denken om mijn diamantregenboogvissen weg te doen.

Die tel ik niet mee ;)
Mrk87 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Ligt aan de foto :+ Heb nog een goede gemaakt:

[Afbeelding]
Ahhh veel beter zo, zeer mooi :)

[ Voor 27% gewijzigd door Rikske_007 op 24-03-2021 09:35 ]

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

remzor schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:12:
@JME Uiteraard begrijp ik ook de commerciële belangen, maar die kunnen ook hand in hand gaan. Bedrijven die andere middelen op de markt brengen (zoals Siporax) zullen die ook niet gratis uitdelen in de winkelstraten. Cirax is volgens mij gelijk aan Siporax.
Purigen lijkt me dan nog wel interessant om helder water te krijgen en het laat voedingsstoffen ongemoeid. Ook in dit topic even alle berichten daarover terug gelezen en dit zijn toch louter positieve berichten :)
Goed mogelijk hoor. Maar Siporax ken ik en Cirax niet. En wat de visboer niet kent... ;)
Purigen schijnt inderdaad prima spul te zijn, maar lijkt me vrij bewerkelijk. En ik vind chloor spannend. Bovendien is het in dit geval ook nog symptoombestrijding, ik zou liever willen weten waar die troebel vandaan komt en de oorzaak aanpakken. Maar ook dat is een keuze natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Goooooooooooooedemorgen aquarianen!

Mijn bak draait nog steeds super. Maar toch even een vraag in het kader van mijn luiheid/vergeetachtigheid.
In de ochtend geef ik (meestal, vandaar mijn vraag) extra planten voeding. Helaas vergeet ik dit met regelmaat.

Hebben jullie ervaring met automatische systemen die de vloeistof automatisch toedienen? Heb uiteraard zelf al gezocht maar degene die ik vond waren flink aan de prijs (100-150). Zo lastig of duur hoeft een dergelijk product toch niet te zijn?

Even nog een pic naar een stevige snoeibeurt afgelopen weekend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xkryXmZi32LUwnqbZmjLTRUbt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeaiWd16kQHoNv490AuV78GP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 10:20
Dag aquarianen! (ik zal meteen de juiste term gebruiken)

Ik heb vroeger een nano bakje gehad met eigenlijk enkel garnaaltjes en ging best goed maar ik wou al lang een grote bak. Ik ben eindelijk verhuisd naar een woning en heb dus nu plaats zat voor hier in mijn thuiskantoor een deftige bak te zetten.

Mijn oog is gevallen op de Eheim incpiria 530. (Ze hebben nu ook een limited gold edition, beetje kitsch maar wel fancy ;))

Wat zijn de dingen waar ik zeker op moet letten en bijkopen? Mbt CO2 etc.
Ook wil ik graag een deftige aquariumcomputer die me helpt om de bak goed op orde te houden.
Prijs speelt iets minder een factor, ik wil gewoon een goed werkend systeem. Ik ben er mij van bewust dat er het nodige onderhoudswerk is maar ik kan dit natuurlijk optimaliseren door de juiste tools te kopen zoals een computer. Maakt het ook makkelijk voor waterwaardes lijkt me.

Ik zal sowieso opteren voor zoet water mbt het onderhoudsgemak en ben nu uitgebreid aan het zoeken wat voor stijl van bak ik precies wil. Heb al veel gehad aan de thread hier dankzij al de goede info, waarvoor dank dames en heren.

Zijn er dingen die jullie zeggen die echt de moeite zijn om aan te schaffen nog bij deze bak? (Want komt in principe redelijk compleet geleverd)

Kijk er alvast naar uit om de thread hier mee vol te spammen met pics van mijn avontuur :-)

[ Voor 8% gewijzigd door JacobsT op 24-03-2021 12:50 ]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
JacobsT schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:41:

Kijk er alvast naar uit om de thread hier mee vol te spammen met pics van mijn avontuur :-)
Mooie bak! ik vind eheim zelf wel wat aan de prijs maar dat is ook smaak.
Ik zou zeggen bedenk eerst wat voor vis bestand je wilt en of je een biotoop getrouwe bak wilt. Dan kan je gaan kijken naar wat voor planten daarbij passen en een plan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 10:20
pietz0r schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Mooie bak! ik vind eheim zelf wel wat aan de prijs maar dat is ook smaak.
Ik zou zeggen bedenk eerst wat voor vis bestand je wilt en of je een biotoop getrouwe bak wilt. Dan kan je gaan kijken naar wat voor planten daarbij passen en een plan maken.
Ik probeer nu meer uit te zoeken welke apparatuur ik exact zou nodig hebben van filters, CO2 installatie, ...

Ik vind het wel een beetje gek dat de site van Eheim bv niet zoveel info geeft over wat je er precies bij krijgt.
Het kan aan mij liggen maar onder 'set' versta ik alles wat je nodig hebt. Ik veronderstel dat ik zelf de thermo regelaar moeten aanschaffen etc ook maar had mooi geweest om dan van eheim de suggesties te krijgen van welke prodcuten ik precies bij hun gebruik moet maken.

Wil liefst alles mooi weggewerkt hebben natuurlijk en met dergelijk project heb ik eigenlijk nog geen ervaring.

Qua stijl ga ik, uiteraard zoals velen, proberen toch een iwagumi aquarium achterna te gaan maar dan wel met een rustige dry start. Dus eerst eventjes 2 maanden de aquarium als droge plantenbak gebruiken :)
Heb ik meteen veel tijd om nog talloze filmpjes en websites te doorsnuffelen.

[ Voor 3% gewijzigd door JacobsT op 25-03-2021 11:38 ]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietz0r
Nouja daarom zeg ik maar beter eerst bedenken wat er in komt en dan bijpassende techniek zoeken.
Mijn tip: bespreek je wensen met een goede aquariumzaak, zij zullen je vast verder kunnen helpen over wat bij elkaar past etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Binnenkort moet ik mijn aquarium verplaatsen. Geen zin in, maar als de bak dan toch leeg moet dan maak ik van de nood meteen maar een deugd. Ik wil namelijk een andere bodem. Andere kleur (zwart) en ander materieel (afgerond grind). Nu lijkt Dennerle Crystalquartz me mooi spul, iemand hier ervaring mee? En hoeveel heb je nodig? Ik zie zakken van 5 en van 10 kilo, maar ik zie nergens hoeveel cm3 dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
JME schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:02:
Binnenkort moet ik mijn aquarium verplaatsen. Geen zin in, maar als de bak dan toch leeg moet dan maak ik van de nood meteen maar een deugd. Ik wil namelijk een andere bodem. Andere kleur (zwart) en ander materieel (afgerond grind). Nu lijkt Dennerle Crystalquartz me mooi spul, iemand hier ervaring mee? En hoeveel heb je nodig? Ik zie zakken van 5 en van 10 kilo, maar ik zie nergens hoeveel cm3 dat is.
Geen ervaring mee, maar op de site staat netjes aangegeven hoeveel je nodig hebt:
https://dennerle.com/en/p...bed/crystal-quartz-gravel

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
JME schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:02:
Ik heb het op de bodem van 80x40 cm maar ik heb ook een stuk met zand. Op de foto hieronder ligt ongeveer 12 kilo. Zonder het stuk zand had ik denk ik wel bijna een rond de 20 uitgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doaFVeeVVKlGKU7hyhwkCJdkDyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ommxxvaacPPSKkCEOY0WRv2z.jpg?f=fotoalbum_large

Dit staat op de zak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZYVpKBhgd1AvIh6Z7O3rpsQx3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xEIVxUNncYZtfCj19zqR75j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor de info. De hoogte die daar staat is i.c.m. een voedingsbodem die er bij mij niet in komt. Maar ik begin gewoon met 10 kilo en zorg dat ik nog eens 5 reserve in huis heb voor het geval ik tekort kom.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:11
Ik zal ook eens een paar kiekjes van mijn aquarium (+/- 950 liter) hier plaatsen. Sinds ik gebruik maak van CO2, Makro (KNO3 en KH2PO4, geen K2SO4) en Micro (Tenso Cocktail) draait het aquarium wel lekker en doen de planten het super.

Alleen de stroming is nog niet helemaal optimaal, dus binnenkort even een stromingspomp aanschaffen, heb er al 2 gehad: Blue Marine Wave Maker 10000, daardoor werd mijn aquarium een golfslagbad dat was iets te veel van het goed en de Blue Marine Wave Maker 6000 welke teveel geluid maakte wat je op de bank hoorde (2.5 meter verder).

Lees veel goede verhalen over JEBAO OW vs JEBAO SW, maar kan daar nog niet echt vinden wat het verschil tussen deze twee is. Dus dat nog even uitzoeken en dan bestellen :)

Gynnad's tank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6Jo4ZJtCiSh8VjaW6sO4nbKSQM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tymdajn2nPMmugU0zaAjN1kp.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2-tsIljXRRCINBlJbl64-dzeCw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0GthI0NxCkdZrViw5QrYYtV.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc3-nLULyDaoh5zw3EEr7D79FT8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFe4mBdNCNqvP3hPdZGUTShV.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m7_2gwB_LcZWlYljTCq76T3nFQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZSinasiUD8fEAVJ1Q7OjllW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02Aru8PjcW_kjk64LTyzYwX61u0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJTjU1lRGdiArhbXwzLXsgKf.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TJTjU1lRGdiArhbXwzLXsgKf.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Gynnad op 27-03-2021 10:52 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Gynnad schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:48:
Ik zal ook eens een paar kiekjes van mijn aquarium (+/- 950 liter) hier plaatsen. Sinds ik gebruik maak van CO2, Makro (KNO3 en KH2PO4, geen K2SO4) en Micro (Tenso Cocktail) draait het aquarium wel lekker en doen de planten het super.

Alleen de stroming is nog niet helemaal optimaal, dus binnenkort even een stromingspomp aanschaffen, heb er al 2 gehad: Blue Marine Wave Maker 10000, daardoor werd mijn aquarium een golfslagbad dat was iets te veel van het goed en de Blue Marine Wave Maker 6000 welke teveel geluid maakte wat je op de bank hoorde (2.5 meter verder).

Lees veel goede verhalen over JEBAO OW vs JEBAO SW, maar kan daar nog niet echt vinden wat het verschil tussen deze twee is. Dus dat nog even uitzoeken en dan bestellen :)

Gynnad's tank
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw, wat een prachtige bak zeg! Wat een rust ademt ie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vandaag besloten het nieuwe aquarium aan te schaffen. Zoals laatst aangegeven wilde ik toch weer beginnen met de hobby, maar eerst even terug naar de basics, om te kijken of ik het op basis van de opgedane kennis nu onderhoudsvriendelijker kon oppakken.

Superfish Aquascaper 90 gehaald, JBL Sansibar grijs/zwart zand, hout, lavarock, wat planten voor op de stenen en hout, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haGnQ2l85femXhfgdwqLmsNxnn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDjuCz0yjcAdsAOqAUWtx8Oj.jpg?f=fotoalbum_large

Thuis aangekomen de hardware geïnstalleerd, zand gewassen, opstelling gemaakt met het hout en de stenen. Eerst het aquarium (90 liter) met een bodem water gevuld om het te testen. Dat ging goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwziuaknhDwOuTgDwFHIFJI49Ts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rvXtvqkoV2nDA40D0phE3Kr.jpg?f=fotoalbum_large

Wel zag ik hier en daar wat oneffenheden in de kit, maar voor dit bedrag mag je misschien ook niet teveel verwachten. Dus afijn, besloten er 30 liter bij te doen en het aan te kijken. Ineens hoor ik gedruppel en zie ik water op de grond stromen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHAPeAYAWF0VsOauDEtkfOr-GvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKKqhh6sVyzIipmInCdBFdwB.jpg?f=fotoalbum_large

Ja hoor, het aquarium is lek. Snel handdoeken op de grond gelegd, emmer onder de waterstraal en het water uit het aquarium in een andere emmer gedaan. Toen de druk afnam, nam de lekkage ook wat af. Het aquarium stond op zolder met een laminaatvloer en dit was waar ik weleens eerder over na heb gedacht, maar wat ik nooit hoopte mee te maken... Ik heb ook altijd wat watermelders onder de kast liggen, om tijdig een seintje te krijgen als het mis gaat. Maar gelukkig was ik erbij en kon ik snel ingrijpen. Ik moet er niet aan denken wat de schade was geweest als er 90 liter water vanaf de zolder naar de lagere verdiepingen was gestroomd. Ik had waarschijnlijk 2 verdiepingen aan laminaat opnieuw moeten leggen, nog even los van de overige schade.

Afijn, aquarium naar beneden getild, staat nu in de achtertuin. Zal hem morgen even vullen met water en daar wat foto's en video's van de lekkage maken. Weer even genezen van de hobby, het is waarschijnlijk een voorteken dat ik er niet opnieuw aan moet beginnen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nieuwe bak? Terug ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Uiteraard, dat komt wel goed. De vraag is wel of ik een nieuwe wil, of alles terug breng. Maar eens overleggen of ik er beneden weer een mag neerzetten, daar hebben we een PVC vloer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zou een ander merk overwegen. Juwel bijvoorbeeld, ook goed betaalbaar en naar mijn mening toch iets meer aquarium dan Superfish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Taro schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:25:
[...]

Uiteraard, dat komt wel goed. De vraag is wel of ik een nieuwe wil, of alles terug breng. Maar eens overleggen of ik er beneden weer een mag neerzetten, daar hebben we een PVC vloer :)
Pessimistische persoonlijkheid? ;)

Je laat je toch niet tegenhouden door een klein beetje tegenslag. Bovendien ben je verzekerd tegen dit soort schades.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:56:
Ik zou een ander merk overwegen. Juwel bijvoorbeeld, ook goed betaalbaar en naar mijn mening toch iets meer aquarium dan Superfish.
Nee, dan ga ik voor een ADA, wil rimless.
Glashelder schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:58:
[...]
Je laat je toch niet tegenhouden door een klein beetje tegenslag. Bovendien ben je verzekerd tegen dit soort schades.
Nee, maar een vloer is vervangbaar, andere zaken die op zolder staan niet en die ga ik niet op pootjes zetten :) En de kosten zijn het probleem niet, los van of een verzekering het dekt, maar de vissen hadden dit bijv. ook niet overleefd, dat vind ik veel belangrijker.

Afijn, maar even kijken naar een goede opvolger :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:05:
Nee, dan ga ik voor een ADA, wil rimless.
Keuzes :)
Had je nog geen ADA in je portfolio? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@Gynnad Werkelijk waar prachtig! Erg mooi gedaan _/-\o_

@Taro Balen man! Ik was er ook erg bang voor, heb ook een watermelder liggen (zonder app functionaliteit overigens dus tsja..).
Maar ff doorzetten, kunt er straks hopelijk plezier aan beleven. Voordeel bij zo’n klein bakje is dat een lek nooit een zwembad veroorzaakt en wat snoeiwerk en een waterwissel zo gebeurt zijn ;)

Ik ga morgen weer wat schoonmaken, ruiten worden vies en plantjes blijven last hebben van bruinalg. Misschien dat ik er nog een plantje bij wil zetten, plus 2 mosballen. En morgen ook 6 oto’s halen die me wat helpen met de ruiten ^^

Waardes zijn prima, het is spelen met licht en plantenvoeding vermoed ik. Voeg geen co2 toe, wel easycarbo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:11
Taro schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:54:
Ja hoor, het aquarium is lek. Snel handdoeken op de grond gelegd, emmer onder de waterstraal en het water uit het aquarium in een andere emmer gedaan. Toen de druk afnam, nam de lekkage ook wat af. Het aquarium stond op zolder met een laminaatvloer en dit was waar ik weleens eerder over na heb gedacht, maar wat ik nooit hoopte mee te maken... Ik heb ook altijd wat watermelders onder de kast liggen, om tijdig een seintje te krijgen als het mis gaat. Maar gelukkig was ik erbij en kon ik snel ingrijpen. Ik moet er niet aan denken wat de schade was geweest als er 90 liter water vanaf de zolder naar de lagere verdiepingen was gestroomd. Ik had waarschijnlijk 2 verdiepingen aan laminaat opnieuw moeten leggen, nog even los van de overige schade.

Afijn, aquarium naar beneden getild, staat nu in de achtertuin. Zal hem morgen even vullen met water en daar wat foto's en video's van de lekkage maken. Weer even genezen van de hobby, het is waarschijnlijk een voorteken dat ik er niet opnieuw aan moet beginnen :)
Jezus dat is balen zeg! Wellicht kun je hem nog ruilen/geld terug?

Overigens is 90 liter een mooie grote, maar niet direct zo dat het water op 2 verdiepingen blank staat :+

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gynnad schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:26:
[...]
Jezus dat is balen zeg! Wellicht kun je hem nog ruilen/geld terug?
Jazeker, even los van dat dit onder garantie valt, helpt de betreffende winkel mij ook altijd goed. Heb er al eerder 3 andere aquaria + toebehoren gekocht. Die doen nooit moeilijk. Had bijv. een CO2 fles bij laten vullen, bleek de rubberen ring kapot te zijn van de regelaar, de fles was de volgende ochtend dus weer leeg... Kreeg een nieuwe regelaar mee + gratis bijvullen. Vandaag ook 10% korting gehad, dat zit wel goed.
Gynnad schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:26:
[...]
Overigens is 90 liter een mooie grote, maar niet direct zo dat het water op 2 verdiepingen blank staat :+
Er zit natuurlijk een verschil tussen blank staan en het effect dat water op bijv. elektronica heeft, het gaat hier om het laatste. En ik heb eerder laminaat bol zien staan na een kleine lekkage die pas na 1-2 uur werd opgemerkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inmiddels een tijdelijke oplossing gevonden met een klein aquarium dat ik nog had staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3aLbAv6j-Guc0gmyCtc9qopPbo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9OAfcEWmD0kq6aXgFrpw4bfa.png?f=user_large

Zojuist even samen overleg gehad. Ik ga niet meer voor een vervangend Scaper 90 aquarium op zolder, maar mag weer in de woonkamer een aquarium neerzetten op een plek zonder zonlicht (in tegenstelling tot de vorige keer bij het raam) :)

Vorig jaar wilde ik voor een ADA 120P gaan, maar inmiddels ben ik er dus achter dat groter voor mij niet beter is. Ik ga voor een ADA 60, maar nog bepalen of het dan 60x30x36 (60L), 60x30x45 (75L) of 60x45x45 (112L) wordt. Daarbij doe ik dan ook een passend ADA meubel. Wat betreft verlichting neig ik naar de Chihiros WRGB 2 60-80 cm met App ondersteuning. Komende week breng ik het kapotte aquarium + toebehoren terug en ga ik bepalen voor welke afmetingen ik uiteindelijk kies. Wat extra liters, diepte en hoogte geven wel meer mogelijkheden en ruimte om makkelijker schoon te maken als ik de al aangeschafte hardscape opnieuw ga inzetten.

Het wordt dan waarschijnlijk deze combinatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nrd5POhAuOaWqEpnTJUtMNsKKD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iWKIpnq1Y8f3GjQ9kGkLAFD8.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B76VNfNd133Kf6rwqIIw2Ehxx0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TzNPcuW78aq7iZmIjnGiVfOC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Taro schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:40:
[...]

Er zit natuurlijk een verschil tussen blank staan en het effect dat water op bijv. elektronica heeft, het gaat hier om het laatste. En ik heb eerder laminaat bol zien staan na een kleine lekkage die pas na 1-2 uur werd opgemerkt :)
Ik heb hier een tijd geleden helaas het raam open gehad toen het enorm regende.
Lag echt maar een plasje.. resultaat laminaat bol en als je daar nu loopt veert het een beetje.

Je kan maar net ongeluk hebben ofzo. Weet niet precies hoe dat werkt. :P

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Ik zit bij ZLM en daar waren ze super vriendelijk toen ik lekkage had aan mijn bak. Een geheel nieuwe parket vloer gekregen.

De mevrouw aan de tel was zelfs bezorgd om mijn vissen en vroeg of het daar ok mee was. En gelukkig was het aquarium niet geheel leeg gelopen en de vissen waren allemaal ok. (die waren blijkbaar meeverzekerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Grvy schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:40:
[...]

Ik heb hier een tijd geleden helaas het raam open gehad toen het enorm regende.
Lag echt maar een plasje.. resultaat laminaat bol en als je daar nu loopt veert het een beetje.

Je kan maar net ongeluk hebben ofzo. Weet niet precies hoe dat werkt. :P
Check bij je verzekering, als het niet te lang geleden is kan je het wellicht nog vergoed krijgen. Bij m'n ouders was de vaatwasser kapot gegaan en die overstroomde de keuken. parketvloer naar de knoppen. Verzekering heeft de hele nieuwe vloer voor de keuken EN woonkamer vergoed, gezien anders de kleur af zou wijken (1 doorlopende vloer). :) Wie weet kan dat voor jou ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tegen open ramen ben je doorgaans niet verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 19:22
Ff hier aangeland, omdat ik even stoom af moet blazen.

Lange tijd een aquarium gehad. Door omstandigheden er helaas een aantal jaren geleden mee moeten stoppen, waarna het aquarium in een hoekje in de tuin heeft gestaan. Het gaat om een flinke bak, van 170x60x100cm (lxbxh). Ja, een meter hoog dus.

Toen ik deze tweedehands kocht, was 'ie al best oud. En nu, na jaren gebruik en buiten staan, wilde ik de bak opnieuw kitten alvorens weer met de hobby te beginnen. En dus heb ik tientallen instructiefilmpjes gekeken, de bak uit elkaar gehaald met hulp van anderen (want anders veel te zwaar/groot voor 1 persoon), een paar weken iedere avond siliconen schrapen en poetsen. Toen de glasplaten in positie zetten (gebruik de siliconen injectie methode). En eergisteravond was het dan eindelijk zo ver. De kit erin. Ik had den braven aquasilicone gekocht, omdat het op diverse reputabele sites aangeboden word en ik er bovdien positieve berichten over las op fora. Het kitten bleek ook best even doorbikkelen, maar na een uurtje of wat rommelen zat het allemaal op zijn plek.

Ik plof neer op mijn stoel, en bedenk mij dat ik niet precies weet hoe lang het allemaal moet uitharden. Dus ik ga op zoek, en kom uit bij een PDF met technische specificaties.

Toen viel mijn oog ineens op een klein zinnetje halverwege het document:"Niet geschikt voor aquaria hoger dan 60cm of meer dan 1000 liter".

De moed is mij toen wel behoorlijk in de schoenen gezonken. Vanmorgen een telefoongesprek met den braven gehad, die mij bevestigden dat het gaat om de maximale belastbaarheid van de kit. Alles zal dus weer uiteen gehaald moeten worden en opnieuw gekit. Voor de tweede keer! Eigenlijk ben ik best een beetje boos, op mijzelf dat ik niet verder gekeken heb dan de winkelpagina en de bus siliconen, maar ook op de fabrikant, dat die het niet duidelijk op meerdere plaatsen vermeld.

Als afsluiter een vraag: wie heeft ervaring met aquaria van dergelijke formaten en kan een goede kit aanbevelen?

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@NaliXL Ik vind het al lang knap dat je dit aandurft! Niet mijn kopje thee, maar ik lees graag mee met je ervaringen :)

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 29-03-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
Volgens mij heb ik ook even dikke pech... Via marktplaats mooie uaru gehaald zaterdag. Zag ik zaterdagavond bij 2 een kleine beschadiging rond de mond. Ik dacht hm mss gevochten of een knal gehad tijdens transport (had ze in emmers). Dus even goed het water ververst en hopen dat het beter zou gaan. Helaas lijkt het alleen maar slechter te gaan en ik ben bang dat ze door de stress van het transport vatbaar zijn geworden voor een bacterie. Vooruitzichten die ik op internet lees zijn niet goed. Qua behandeling lijkt er niet veel mogelijk of ik kan het niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBSoESFeSD1sQGyBPgoCJBE1nNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Njzdp2oAxeYUGoAjQKfecJc0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:25:
@NaliXL Ik vind het al lang knap dat je dit aandurft! Niet mijn kopje thee, maar ik lees graag mee met je ervaringen :)
Nou inderdaad, met mijn ervaring van afgelopen weekend zou ik er niet aan durven te beginnen, helemaal met zo'n inhoud :D

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 30-03-2021 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
pietz0r schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:36:
Volgens mij heb ik ook even dikke pech... Via marktplaats mooie uaru gehaald zaterdag. Zag ik zaterdagavond bij 2 een kleine beschadiging rond de mond. Ik dacht hm mss gevochten of een knal gehad tijdens transport (had ze in emmers). Dus even goed het water ververst en hopen dat het beter zou gaan. Helaas lijkt het alleen maar slechter te gaan en ik ben bang dat ze door de stress van het transport vatbaar zijn geworden voor een bacterie. Vooruitzichten die ik op internet lees zijn niet goed. Qua behandeling lijkt er niet veel mogelijk of ik kan het niet vinden.
[Afbeelding]
Ik ben niet goed bekend met uaru's, maar is zout toevoegen een optie, volgens mij kunnen ze ertegen. Bij midders werkt het prima. Heeft geen invloed op ph of hardheid, maar wel op de geleidbaarheid. Ik weet niet hoe gevoelig uaru's daarvoor zijn (bij midders maakt dat niet uit). Zout is geen medicijn maar geeft de vis wel meer kans om de ziekte te lijf te gaan.

Maar wellicht zijn er ZA-mensen die betere ideeen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Oja, wel bekend waarschijnlijk, maar je kunt niet al het zout zomaar toevoegen, mag in elk geval geen jodium inzitten, ik heb zout van het merk "salina" uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:58
Ik ben mijn bakje momenteel rond de 10 dagen aan het indraaien en voeg elke dag een klein beetje vlokvoer toe aan het water. Ik had verwacht dat ik inmiddels enige vorm van nitriet zou meten, maar tot nu toe lijkt hij nog steeds op 0,0 mg/L te zitten. Hoe lang duurt het ongeveer tot nitriet gaat toenemen? Of zou ik mijn methode aan moeten passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
Amps schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:29:
Ik ben mijn bakje momenteel rond de 10 dagen aan het indraaien en voeg elke dag een klein beetje vlokvoer toe aan het water. Ik had verwacht dat ik inmiddels enige vorm van nitriet zou meten, maar tot nu toe lijkt hij nog steeds op 0,0 mg/L te zitten. Hoe lang duurt het ongeveer tot nitriet gaat toenemen? Of zou ik mijn methode aan moeten passen?
Meet je al ammonia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Ik heb een Rode minor/Rode Fantoomzalm. (geen idee, ze lijken erg op elkaar).

Ze waren eerst met zn 3en maar 1tje is een maand geleden doodgegaan en deze zwemt dus al een tijdje in zn 1tje rond.. en laat de andere die er ook nog is met rust.. lijkt heel lusteloos en doet bijna niks..

Ik dacht dat die aan het doodgaan was maar hij is er nu nog? een maand na de eerste 'symptomen' wat kan die dan hebben? De andere zwemt vrolijk rond met een andere school.. maar deze blijft bij de bodem en zwemt af en toe heel snel naar de andere kant van het aqua..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Beste is volgens mij toch echt na een paar weken wat vissen erin :). Heb nog nooit significante hoeveelheden nitriet gemeten in een aquarium zonder leven.

Wel goed blijven meten als ze erin zitten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Ik zit nu op 12 dagen en meet sinds maandag (dag 10 dus) nitriet. Vanochtend zat ik boven de 5 mg/L. Online lees ik wisselende verhalen. Bij sommigen komt het pas na 3 weken, bij anderen helemaal niet. Ik heb alleen de eerste week wat voer er in gedaan en er zitten wat slakjes in uit de planten en een verschimmeld vissenei dat uit de planten kwam (wel jammer dat hij verschimmeld is want de eerste dagen zag ik er wel leven in). Sinds zondag heb ik trouwens een ware algenexplosie. Het begon met bruinalg maar nu worden het echt lange slierten. Ach het hoort erbij denk ik maar, dit gebeurde in mijn vorige aquarium ook, en ging na een paar weken vanzelf weer weg. Er gebeurd in ieder geval van alles in het water. Mijn planten groeien als een gek, en de valisneria heeft al meerdere stekjes gemaakt.
Pagina: 1 ... 74 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.