Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.975 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:20
Vraagje aan de mede Fluval Flex bakjes eigenaren, hoe zorgen jullie in vredesnaam voor wat fatsoenlijk licht tijdens het schoonmaken? Op t moment dat ik de klep eraf haal en aan een van de zijkanten zet zie ik nog steeds bar weinig tijdens het afhevelen/schoonmaken van mijn zandbodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:18
Ik heb inmiddels Praxis zwarte plakfolie op het aquarium geplakt met een plantenspuit en een sopje. Moet zeggen dat dit prima is gelukt, geen bellen. Echter als ik nu aan de binnenkant kijk zie ik nog witte strepen en een witte 'waas', van de sop of de stickerlijm.
Was dit bij jullie ook en klopt het dat dit verdampt en vanzelf wegtrekt? Die zwarte folie is overal gewoon normale plakfolie en geen specifieke raamfolie. Bij elke bouwmarkt te koop in eigenlijk overal ook dezelfde afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:43
*knip* V&A is hier, inderdaad, niet de bedoeling. Dit mag in Vraag & Aanbod overig geplaatst worden.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 22-02-2021 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

remzor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:20:
Ik heb inmiddels Praxis zwarte plakfolie op het aquarium geplakt met een plantenspuit en een sopje. Moet zeggen dat dit prima is gelukt, geen bellen. Echter als ik nu aan de binnenkant kijk zie ik nog witte strepen en een witte 'waas', van de sop of de stickerlijm.
Was dit bij jullie ook en klopt het dat dit verdampt en vanzelf wegtrekt? Die zwarte folie is overal gewoon normale plakfolie en geen specifieke raamfolie. Bij elke bouwmarkt te koop in eigenlijk overal ook dezelfde afmetingen.
Ik adviseer altijd om de achterwand eerst met schoolbordzwart te schilderen (met een lakroller) en daar dan een dag later de folie overheen te plakken. Resultaat is een zeer strakke diep diep grijze achterwand. Met alleen folie heb ik nog nooit een perfect resultaat gekregen (altijd wel ergens een stofje, streepje of vlekje). De verf is voor het mooie resultaat, de folie is om de verf te beschermen.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPhR1vjztcXKk5ncWtHLaHvWm4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8H69qb1ca6SGfkgHiB5BuIo.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn een week oud: Corydora Sterbai. Hiervan heb ik er nu een dikke 20 schat ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QJOTFzRjzcogXzXtm2yvXoMyYQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4nfjv7VMKfFW35tpa1TWuNc.jpg?f=fotoalbum_large

En deze 2 zijn een dikke 2 maanden oud, en al lekker brutaal. Ze komen gewoon aan de tablet snoepen terwijl mijn L144 er op aan het sabbelen is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Die borstel is wel echt impressive :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Zijn er hier mensen die een bak hebben van 80cm (waterhoogte) ben sterk aan het twijfelen voor een nieuwe bak maar twijfel tussen 70 of 80cm waterhoogte?
De bak zal dan 220*75*80 worden en zal in een hoek komen te staan, enige probleem dat ik zie is als er jonge vis in de overloop zou komen ik er niet aan kan en dat ik dan in de bak zal moeten kruipen.
Momenteel heb ik een overloop met durso maar daar is de buis die naar de bioloog loopt met siliconen vastgezet, ik zou een systeem moeten hebben waar ik die buis kan wegnemen zodat de volledige overloop in de bioloog leegloopt en ik hoop dan zo de vissen te kunnen vangen in de bioloog?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
SmurfLink schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 07:43:
Die borstel is wel echt impressive :+
Deze is ca 1.5 jaar oud, en een heel goede kweekpapa.
De kleur is echt mooi tussen geel en oranje, en ik schat deze ca 12cm-13cm lang.

Ik heb er onlangs een volwassen koppel van te koop gezet, en die waren op 5 minuten verkocht.

[ Voor 20% gewijzigd door Tommie12 op 23-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
YouTube: Corydora Sterbai Fry. 1-2 weeks old feeding time.

Feeding time bij de mini Sterbaitjes.
Kweekje loopt echt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nog even een tip van de dag voor eventueel filtermedia.
Bij de lidl verkopen ze van die groente zakken (green bag) per 2 stuks voor 0,69 cent.

Perfect voor filtermedia om alles bij elkaar te houden en makkelijk tijdens uitspoelen in een emmer aquariumwater. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Dit weekend bak opstarten na wat folie-tegenslagen.
Wel/geen water verversen tijdens de opstart periode? Hierover verschillende de meningen enorm. LFS zei iemand niet nodig en bacteriën etc. zijn gang laten gaan, maar online lees je ook veel ook juist wél wisselen.

Zojuist plantjes gehaald:
- Anubias Barteri Petite
- Crypto Wendtii
- Crypto Parva
- Echinodorus Grisebachil Bleherae
- Ludwigia repens Rubis
- Lilaeopsis brasiliensis

Ben benieuw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Geinig, kwam dit topic bij toeval tegen. Heb zelf een volledig op maat ontworpen en gemaakt bakje van Aqualife met binnenfilter (2,95*0,95*0,70) met MA-cichliden, niet de meest gangbare.

2 koppels Pearsei F1 Rio Lacanjah
Trio synspilum F2 Rio Grande Chiapas
1 koppel Octofasciatum wildvang Rio La vente

[ Voor 6% gewijzigd door Scuderia110 op 27-02-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Rikske_007 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:00:
Zijn er hier mensen die een bak hebben van 80cm (waterhoogte) ben sterk aan het twijfelen voor een nieuwe bak maar twijfel tussen 70 of 80cm waterhoogte?
De bak zal dan 220*75*80 worden en zal in een hoek komen te staan, enige probleem dat ik zie is als er jonge vis in de overloop zou komen ik er niet aan kan en dat ik dan in de bak zal moeten kruipen.
Momenteel heb ik een overloop met durso maar daar is de buis die naar de bioloog loopt met siliconen vastgezet, ik zou een systeem moeten hebben waar ik die buis kan wegnemen zodat de volledige overloop in de bioloog leegloopt en ik hoop dan zo de vissen te kunnen vangen in de bioloog?
Waarom zou je 80 hoog willen? Is heel veel duurder (waarschijnlijk 15mm glas?) en lastig om bij de bodem te komen. Zou eerder kiezen voor een bredere bak als je de ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:13
@Scuderia110 Post eens wat foto's van je bak, je maakt me nieuwsgierig. :9~

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UyXqdyPeW0YrcuAPk6F_iXgdI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8tdFSg8ZNSw8VRIjBLkSYNO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsCkI0hCTeqzV1eJ35U9EamuW-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXly4zd8pvgUoTKbis6bm6yN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov1z--xT8pN_VuUKdL4ag-PL6HY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1iA4OG0KapPrVBkuieAA2pR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOZZI7eMYPNBv50DDHUO3FMFL84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GI9O5rONNB49VHFVqdvKc9Hx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Foto's van bijna een jaar geleden, hele slechte kwaliteit maar geeft een indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
remzor schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:37:
Dit weekend bak opstarten na wat folie-tegenslagen.
Wel/geen water verversen tijdens de opstart periode? Hierover verschillende de meningen enorm. LFS zei iemand niet nodig en bacteriën etc. zijn gang laten gaan, maar online lees je ook veel ook juist wél wisselen.

Zojuist plantjes gehaald:
- Anubias Barteri Petite
- Crypto Wendtii
- Crypto Parva
- Echinodorus Grisebachil Bleherae
- Ludwigia repens Rubis
- Lilaeopsis brasiliensis

Ben benieuw :D
Ik hou het bij niet verversen. Bacterieen hebben wat vuil nodig om te groeien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remzor
Mijn allereerste aquarium, op een kleintje na toen ik zelf nog heel klein was :+
Bodem is filterzand en heb een aantal capsules in de grond gestopt bij de planten die dit nodig hebben. Verder all-in-one van Plantedbox.
Helaas toch iets teveel lijm gebruikt lijkt het, moet zeggen dat het er op de foto wel wat erger uit ziet dan in het echt, maar toch. Ik ga er van uit dat het Javamos er prima overheen groeit en het daar dan ook niet zo zichtbaar is.

In het midden een opening (pad) gecreëerd met links een stuk kienhout die bol staat waardoor er een tunnel is. De lavastenen daarachter vormen ook een mini-grot, dus ook een opening. Stenen gevoeld en waren niet heel scherp, ik heb sowieso lavastenen gebruikt die niet al te poreus zijn.
Merk nog veel luchtbelletjes in het zand. De belletjes tegen de ruiten heb ik veelal weg gewreven. Licht staat nu op 7u per dag, wil dit opbouwen tot 8-8,5 uur per dag.
Water verversen ben ik nog niet helemaal uit, daar lopen de meningen ontzettend over uiteen. Punt is dat grote waterwissels voor mij moeilijker zijn dan voor velen van jullie. Ik heb geen aansluiting voor de tuinslang in de buurt en vullen is dus een dingetje..
Het afhevelen in de twee 20L emmers die ik heb vind ik niet zo'n probleem, die kan ik zo leeg gieten.

Let it grow, let it grow, let it grow.. . _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojgIXfNfSgl7pAtSgtCcFy3_Iyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e53nunKymFG4kcw9QUIk4TAP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:16:
Mijn allereerste aquarium, op een kleintje na toen ik zelf nog heel klein was :+
Bodem is filterzand en heb een aantal capsules in de grond gestopt bij de planten die dit nodig hebben. Verder all-in-one van Plantedbox.
Helaas toch iets teveel lijm gebruikt lijkt het, moet zeggen dat het er op de foto wel wat erger uit ziet dan in het echt, maar toch. Ik ga er van uit dat het Javamos er prima overheen groeit en het daar dan ook niet zo zichtbaar is.

In het midden een opening (pad) gecreëerd met links een stuk kienhout die bol staat waardoor er een tunnel is. De lavastenen daarachter vormen ook een mini-grot, dus ook een opening. Stenen gevoeld en waren niet heel scherp, ik heb sowieso lavastenen gebruikt die niet al te poreus zijn.
Merk nog veel luchtbelletjes in het zand. De belletjes tegen de ruiten heb ik veelal weg gewreven. Licht staat nu op 7u per dag, wil dit opbouwen tot 8-8,5 uur per dag.
Water verversen ben ik nog niet helemaal uit, daar lopen de meningen ontzettend over uiteen. Punt is dat grote waterwissels voor mij moeilijker zijn dan voor velen van jullie. Ik heb geen aansluiting voor de tuinslang in de buurt en vullen is dus een dingetje..
Het afhevelen in de twee 20L emmers die ik heb vind ik niet zo'n probleem, die kan ik zo leeg gieten.

Let it grow, let it grow, let it grow.. . _/-\o_

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit!

Wat betreft verversen, wat zou het voordeel zijn om het wel te doen? Ik zit dus ook in het lekker niets doen en laten gaan kamp, gezien die bacteriën moeten groeien alleen ff wat eten verkruimelen zodat je ammoniak krijgt om te starten, maar verder lekker laten gaan. Als je water gaat wisselen haal je ook weer een beetje van de bacteriën eruit, als ze nog niet in je bodem en filter zijn gaan wonen. Dus dat lijkt me dan juist vertragend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@SmurfLink Thanks! Wist niet of ik de grassoort verder uit elkaar moest trekken (rechts in de bak) maar denk nu eigenlijk van wel. Ach ja, laat het voor nu ff zo :P

Maar m.b.t. verversen houden sommigen altijd de EI methode aan dus ook tijdens het opstarten. Men zegt dat een indraaiende bak nog niet genoeg ‘vermogen’ / bacteriën heeft om al het vuil etc. zelf goed te kunnen verwerken. Dat je hierdoor dus bijvoorbeeld algen kunt krijgen en een flinke nitrietpiek.
Ik ben vooralsnog voornemens om de boel de boel te gaan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 16:12

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

remzor schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:47:
@SmurfLink Thanks! Wist niet of ik de grassoort verder uit elkaar moest trekken (rechts in de bak) maar denk nu eigenlijk van wel. Ach ja, laat het voor nu ff zo :P

Maar m.b.t. verversen houden sommigen altijd de EI methode aan dus ook tijdens het opstarten. Men zegt dat een indraaiende bak nog niet genoeg ‘vermogen’ / bacteriën heeft om al het vuil etc. zelf goed te kunnen verwerken. Dat je hierdoor dus bijvoorbeeld algen kunt krijgen en een flinke nitrietpiek.
Ik ben vooralsnog voornemens om de boel de boel te gaan laten.
Een nitrietpiek krijg je sowieso, dat is onvermijdelijk. Afbreken van afvalstoffen gaat namelijk in 2 stappen, door verschillende bacteriën die beide eerst in goede aantallen moeten aangroeien.
In de eerste stap wordt NH3 en NH4 uit organische resten omgezet in nitriet (NO2) door de Nitrosomas-bacterie. Pas naar mate er meer nitriet in het water komt gaat een andere bacterie beter gedijen, Nitrobacter. Die zet nitriet om in nitraat (NO3) wat voeding is voor je planten. Gewoon eerst lekker die balans laten ontstaan en ondertussen zorgen dat er genoeg eten is voor Nitrosomas.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Scuderia110 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Waarom zou je 80 hoog willen? Is heel veel duurder (waarschijnlijk 15mm glas?) en lastig om bij de bodem te komen. Zou eerder kiezen voor een bredere bak als je de ruimte hebt.
Gewoon omdat het kan en mooi is en zoveel duurder is dat nu toch niet ik denk iets van een kleine 300€?
Jou bak hier op de foto's is dat 70cm waterhoogte?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Scuderia110 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:35:
[...]

Omdat je dan Altums kunt nemen? :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Bak is 70 hoog, waterhoogte is ca 63 cm. Bij mijn beste weten kunnen altums ook prima in 70 hoog, maar ZA is mij vreemd dus wellicht heb ik het mis. Hoger dan 70 ging overigens ook niet naar binnen, had ca 77cm ruimte, incl stukje meubel liet dus een paar cm over wat al spannend zat was.

80 hoog, als je het mooi vindt zeker doen, ik heb voor een brede bak gekozen met 95 cm, mooie dieptewerking en ze kunnen om een territorium heen zwemmen wat veel rust geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:55:
Bak is 70 hoog, waterhoogte is ca 63 cm. Bij mijn beste weten kunnen altums ook prima in 70 hoog, maar ZA is mij vreemd dus wellicht heb ik het mis. Hoger dan 70 ging overigens ook niet naar binnen, had ca 77cm ruimte, incl stukje meubel liet dus een paar cm over wat al spannend zat was.

80 hoog, als je het mooi vindt zeker doen, ik heb voor een brede bak gekozen met 95 cm, mooie dieptewerking en ze kunnen om een territorium heen zwemmen wat veel rust geeft.
70 is echt het absolute minimum, en dan moet je al niet te gek doen met de hoogte van je bodem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-06 13:56
Leuk een aquarium topic op tweakers.
Heb in oktober vorig jaar mijn 220L bak weg gedaan ivm verhuizing. Volgende week komt dan eindelijk mijn nieuwe bak, een aquatlantis van 200x60x70. Super veel zin in.
Nu nog verzinnen wat er in komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
pietz0r schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:13:
Leuk een aquarium topic op tweakers.
Heb in oktober vorig jaar mijn 220L bak weg gedaan ivm verhuizing. Volgende week komt dan eindelijk mijn nieuwe bak, een aquatlantis van 200x60x70. Super veel zin in.
Nu nog verzinnen wat er in komt
Welke regio heeft je voorkeur? Zuid of juist Midden Amerika, Afrika, Azie? Of komt het niet zo nauw wat jou betreft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Scuderia110 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:55:

De moiste bak met altums die ik ooit gezien heb was 4m x 1m x 1m. Dan worden ze mooi hoog, kun je een mooie school kwijt, en krijg je echt een "stukje" amazone thuis <3
Voor schoonmaken kun je dan gewoon de bak in :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dragon2 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:39:
[...]

De moiste bak met altums die ik ooit gezien heb was 4m x 1m x 1m. Dan worden ze mooi hoog, kun je een mooie school kwijt, en krijg je echt een "stukje" amazone thuis <3
Voor schoonmaken kun je dan gewoon de bak in :*)
Tja, maar 4000l water in huis.... als je elke week 1000l wil verversen ben je even bezig met emmertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
toolkist schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:32:
[...]

Welke regio heeft je voorkeur? Zuid of juist Midden Amerika, Afrika, Azie? Of komt het niet zo nauw wat jou betreft?
Ik heb al iets in gedachten. Ik wil namelijk graag 1 of meerdere pauwogen. Dan silver dollars erbij en misschien nog uaru maar ik weet niet of dat te druk wordt. Dat kan ik denk ik pas echt goed inschatten op het moment dat het hier staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Tommie12 op 09-03-2021 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Tja, maar 4000l water in huis.... als je elke week 1000l wil verversen ben je even bezig met emmertjes.
Die zat uiteraard op een geautomatiseerd verversingssysteem 😉
Ik weer alleen niet zeker hoe het met het demiwater zat, maar hun kennende ging ook dat geheel geautomatiseerd mee.

Ze hadden ook een brakwaterbak staan, met echte getijden 🥰

#aquariumtweakers lol

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
YouTube: Corydora Sterbai Fry 3-4 weeks old

Ik denk dat ik een 40-tal Corydora Sterbais in mijn kweekbakje heb. Ze groeien goed en eten vlot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:48:
[...]

Ik heb iets minder dan de helft van 4000 liter maar ook automatisch water verversen, in mijn vorige bak van 1200 liter had ik dat ook. Super simpel en zoveel gemak. Bij mij gaat er 2x per dag een liter of 50 koud water in, via een overloop gaat er dan ook 50 liter het riool in. Echt een aanrader voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier aan het kijken voor osmose en dan voornamelijk de opslag van dat water in een vat om dan in het weekend het aquarium mee te gaan verversen.
Mensen die hier zo'n systeem hebben en dan op een andere verdieping het osmose opslaan?

Mooiste en fijnste zou zijn om een vaste plek te kunnen hanteren. Want om nu elke keer 200 liter vat op en neer te gaan rollen van/naar keuken is denk 1x leuk :P

Andere plekken met een kraan zijn dan de douche (maar ook geen plek voor een ton etc) of de zolder.
Maar weet niet of dat praktisch is mbt verversen van aquarium in woonkamer. (zwaartekracht wel dan weer).

Maar mensen die osmose gebruiken en nog advies/ervaring hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Strak plan, maar als je aquarium staat op een plaats waar je niet met een waterleiding geraakt....

In elk geval, hier komt geen bak van 1000l+, maar ik begrijp dat je die wel kort bij een afvoer en toevoer wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:50
Paulus07 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:18:
Hier aan het kijken voor osmose en dan voornamelijk de opslag van dat water in een vat om dan in het weekend het aquarium mee te gaan verversen.
Mensen die hier zo'n systeem hebben en dan op een andere verdieping het osmose opslaan?

Mooiste en fijnste zou zijn om een vaste plek te kunnen hanteren. Want om nu elke keer 200 liter vat op en neer te gaan rollen van/naar keuken is denk 1x leuk :P

Andere plekken met een kraan zijn dan de douche (maar ook geen plek voor een ton etc) of de zolder.
Maar weet niet of dat praktisch is mbt verversen van aquarium in woonkamer. (zwaartekracht wel dan weer).

Maar mensen die osmose gebruiken en nog advies/ervaring hebben?
Ik heb het geluk dat mijn schuur aan het huis vast zit, en grenst aan het toilet. Ik ben daar bezig met een 80-100 liter osmose vat. Nu heb ik zout water dus ik gebruik osmose water alleen om verdampt water bij te vullen. (Zo’n 20-40 liter in de week) dus ik ga heen en weer lopen met een gieter

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Scuderia110 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:16:
[...]

Ik heb iets minder dan de helft van 4000 liter maar ook automatisch water verversen, in mijn vorige bak van 1200 liter had ik dat ook. Super simpel en zoveel gemak. Bij mij gaat er 2x per dag een liter of 50 koud water in, via een overloop gaat er dan ook 50 liter het riool in. Echt een aanrader voor iedereen.
Hoe weet je nu dat er ook geen vers water in de riool gaat met dergelijke systeem, zelfde voor die druppelsystemen ?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Rikske_007 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Hoe weet je nu dat er ook geen vers water in de riool gaat met dergelijke systeem, zelfde voor die druppelsystemen ?
Vers water komt in het pompvak (intern bioloog), overloop zit in de inlaat van het interne bioloog, verse water zal dus eerst de hele bak door moeten om in de overloop terecht te komen. Zal dus minimaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:15
heeft er iemand een gouden tip;

Ik heb een juwel vision 180. Zitten aardig wat planten in. Ik heb daarom een co2 systeem aangesloten van JBL met een magneetventiel ertussen.
2 uur voor het licht aangaat begint het co2 te lopen, 1 uur voor het licht uit gaat stopt het.
Ik geef ongeveer 15 bellen per minuut.

De JBL dropchecker veranderd echter helemaal niet van kleur.

De dropchecker zit rechts vooraan, 10 cm onder de waterrand.
De CO2 taifun P (diffuser) zit links achterin.

Ik gebruik nog het interne filter (rechts achter) de flow is, van bovenaf gezien, tegen de klok in.

Moet ik gewoon meer CO2 toevoegen totdat de dropchecker verkleurd? Of kan ik het op een andere wijze controleren? In het verleden heb ik een set gehad van Dennerle op een grotere bak, dat werkte prima. hier lijkt dus niets te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
pietz0r schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:08:
[...]

Ik heb al iets in gedachten. Ik wil namelijk graag 1 of meerdere pauwogen. Dan silver dollars erbij en misschien nog uaru maar ik weet niet of dat te druk wordt. Dat kan ik denk ik pas echt goed inschatten op het moment dat het hier staat.
Helemaal mijn smaak dus d:)b
Ik heb nu in m'n 1.30 4 kleine oscar's zitten, hopelijk komt daar een koppel uit voort. Mocht dat niet zo zijn dan wil ik er uiteindelijk 1 houden. In de 2m zitten nu nog maanvissen maar daar raak ik langzaamaan op uitgekeken. Uaru's had ik vroeger en vind ik nog steeds supermooie vissen, dus ik twijfel nu sterk of ik de oscars met een groepje kleine uaru's in de 2m zet (dat gaat uiterlijk over een jaar toch gebeuren als de oscars richting 20cm gaan), de maanvissen verkoop en dan in de 1.30 met wat dwergcichliden enzo aan de slag ga.

[ Voor 4% gewijzigd door toolkist op 10-03-2021 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyCTeFnnbLfrwxik6lhod_WpGHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe9PNufH7B0Zhm664GiryszB.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dat het zo nog iets duidelijker is, dit is hoe ik het interne filter heb laten bouwen. Kost wel ruimte in de bak maar wil het nooit meer anders, 1x per jaar de blauwe matten uitspoelen en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
In het vak linksboven heb ik 2 pompen staan, dit voor de zekerheid mocht er 1 uitvallen dan is dat geen probleem. In het grote vak dus filtermateriaal, keramische pijpjes onderin en daarboven alleen blauwe matten. Tussen het middelste vak en bovenste vak zit in op de bodem ca 5 cm opening, het water wordt dus van boven naar beneden door het filtermateriaal gezogen. Heb nog ergens een plaatje daarvan, zoek ik nog even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lE19KwDVWf14NI7vDvDA9wePp8I=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/TMl0PCmGTL6W8NjwQ2tZBBsM.gif?f=fotoalbum_large

Gaat om het bovenste plaatje, verhoudingen kloppen niet, maar dat is het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
toolkist schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:21:
[...]

Helemaal mijn smaak dus d:)b
Ik heb nu in m'n 1.30 4 kleine oscar's zitten, hopelijk komt daar een koppel uit voort. Mocht dat niet zo zijn dan wil ik er uiteindelijk 1 houden. In de 2m zitten nu nog maanvissen maar daar raak ik langzaamaan op uitgekeken. Uaru's had ik vroeger en vind ik nog steeds supermooie vissen, dus ik twijfel nu sterk of ik de oscars met een groepje kleine uaru's in de 2m zet (dat gaat uiterlijk over een jaar toch gebeuren als de oscars richting 20cm gaan), de maanvissen verkoop en dan in de 1.30 met wat dwergcichliden enzo aan de slag ga.
Hoeveel van ieder zou jij voor gaan met een aquarium van mijn afmetingen?
Ik dacht een groepje van 5 of 6 uaru, 1-2 pauwogen en 8-10 silver dollar.

Maarja ik loop op de zaken vooruit, moet eerst de cyclus straks nog op gang krijgen en dan pas aan vissen denken :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
pietz0r schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:11:
[...]

Hoeveel van ieder zou jij voor gaan met een aquarium van mijn afmetingen?
Ik dacht een groepje van 5 of 6 uaru, 1-2 pauwogen en 8-10 silver dollar.

Maarja ik loop op de zaken vooruit, moet eerst de cyclus straks nog op gang krijgen en dan pas aan vissen denken :9~
Silver dollars worden iets van 15cm, Oscar 30-40 en uaru 25-30. Dan zou ik zeker niet aan de bovenkant van je genoemde range gaan zitten. Stel je hebt 2 uaru koppels, of een koppel uaru en oscars, dan heeft de rest van je bestand nog 1/3e van de bak beschikbaar op z'n hoogt (als ze in de hoeken afzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sunhSLOl-lcRVpTWoz_CpWqKjP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIALQP8bx5446TCpZwahtOz5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63nyiD27EOnVX_cI1zGy9B_FGOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tOTR0mW8PX0Oon2aPAXcSvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand interesse in deze vis? Hij wil maar geen vriendjes worden met de rest. Ik zou niet weten wat ik er anders mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
*knip* Dit hoort in Vraag & Aanbod overig thuis, met de daarbij geldende regels.

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 13-03-2021 16:27 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28

JME

zeg maar Jamie

PWM schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand interesse in deze vis? Hij wil maar geen vriendjes worden met de rest. Ik zou niet weten wat ik er anders mee moet.
WTF is dat? Is die van plastic?? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:28:
[...]

WTF is dat? Is die van plastic?? :+
Een Albino Labeo Frenatus.. vuurstaartlabeo. Nogal wiedes dat die geen vriendjes maakt, da's een van de grootste klootzakjes van de aquariumhandel. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als je er zo uitziet dan kun je je misschien beter wat socialer opstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Scuderia110 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:30:
[Afbeelding]

Misschien dat het zo nog iets duidelijker is, dit is hoe ik het interne filter heb laten bouwen. Kost wel ruimte in de bak maar wil het nooit meer anders, 1x per jaar de blauwe matten uitspoelen en that's it.
En wat is het verschil met een goed ontworpen bioloog, die doet net hetzelfde (zo niet beter) en je bent veel minder plaats kwijt ? :?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Rikske_007 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:53:
[...]

En wat is het verschil met een goed ontworpen bioloog, die doet net hetzelfde (zo niet beter) en je bent veel minder plaats kwijt ? :?
Geen water buiten de bak en enorm makkelijk in gebruik. Nadeel van de verloren ruimte neem ik op de koop toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikske_007
Scuderia110 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Geen water buiten de bak en enorm makkelijk in gebruik. Nadeel van de verloren ruimte neem ik op de koop toe.
Ik zou persoonlijk nooit 30cm ruimte opofferen voor een filter en dan zeker niet in een 3m bak, indien je de plaats niet hebt om een bioloog te plaatsen kan ik dat dan nog begrijpen maar anders is een bioloog gewoon beter, gemakkelijker maar wel veel duurder.
Het moet lukken dat ik gisteren een bestelling gedaan heb voor mijn nieuwe bioloog: 5 vaks, 130*45*50, 4x dubbel schot en 4x roosters op de bodem, dit met verschillende maten filtermatten, wervelbed met Kaldnes K1, Siporax en wat nitraathars dit zal uiteindelijk mijn 220*75*80 (waterhoogte) moeten filteren en hiervoor zal ik maar iets van een 15cm op 20cm missen in de bak voor de overloop.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Rikske_007 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Ik zou persoonlijk nooit 30cm ruimte opofferen voor een filter en dan zeker niet in een 3m bak, indien je de plaats niet hebt om een bioloog te plaatsen kan ik dat dan nog begrijpen maar anders is een bioloog gewoon beter, gemakkelijker maar wel veel duurder.
Het moet lukken dat ik gisteren een bestelling gedaan heb voor mijn nieuwe bioloog: 5 vaks, 130*45*50, 4x dubbel schot en 4x roosters op de bodem, dit met verschillende maten filtermatten, wervelbed met Kaldnes K1, Siporax en wat nitraathars dit zal uiteindelijk mijn 220*75*80 (waterhoogte) moeten filteren en hiervoor zal ik maar iets van een 15cm op 20cm missen in de bak voor de overloop.
Er is nog een belangrijk nadeel, en dat is de energie van de pomp.
Als je een bioloog onder je aquarium hebt, en je pompt 5000l/h door die bioloog, dan ben je 5 ton aan het opheffen per uur. En er is altijd wat meer lawaai van het water dat naar beneden loopt. Dat is een pak energie!
Met potfilters of een bioloog in de bak heb je die extra energie alvast niet nodig, je moet het water niet meer "opheffen" omdat je in een gesloten hevel zit. Je pomp moet enkel de weerstand overwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door JME op 16-03-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:35:
[...]

Als je een bioloog onder je aquarium hebt, en je pompt 5000l/h door die bioloog, dan ben je 5 ton aan het opheffen per uur. En er is altijd wat meer lawaai van het water dat naar beneden loopt. Dat is een pak energie!
Met potfilters of een bioloog in de bak heb je die extra energie alvast niet nodig, je moet het water niet meer "opheffen" omdat je in een gesloten hevel zit. Je pomp moet enkel de weerstand overwinnen.
Met de moderne DC pompen valt dat wel mee, mijn sump return gebruikt max 50 Watt, en draait momenteel ongeveer op 20W, daarmee pomp ik ongeveer 2500 liter per uur rond.

Het grote voordeel van een bioloog/sump is dat na verloop van tijd krijg je toch steeds wat meer techniek, zeker bij zout water, en dan kan je dat allemaal mooi kwijt. Het enige dat in mijn bak zichtbaar is zijn 2 stromings pompen. Voor de rest is zit alles in de kast, zoals verwarming skimmer en alle watersensoren.

Een ander groot voordeel is dat met een overloop en sump het niveau in de hoofdbak gelijk blijft. Hierdoor is het vak met mijn return pomp het enige vak waar de waterhoogte veranderd als er water verdampt. Dus hier zit mijn sensor van mijn bijvul systeem. Dit is voor zeewater iets belangrijker dan bij zoet water, omdat bij zee water het zout gehalte fluctueert bij verdamping.

Ik heb meerdere aquaria gehad met alle techniek in de bak, maar ik zou eigenlijk nooit meer een aquarium zonder sump willen. Ik heb al afgesproken met mijn vriendin dat in een volgend huis er een kamer achter het aquarium komt met daar de sump en eventueel een paar kweek bakken.

[ Voor 12% gewijzigd door SnowDude op 16-03-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-04 19:12
[...]

Dan mag je hier wel eens langskomen, mijn bioloog en overloop hoor je niet. Kwestie van goed afstellen dmv kogelkraan op de afvoerbuis. Bioloog ook handig om verwarmingselementen in te doen. Minder techniek die je ziet in de bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Mijn 1.3m bak met bioloog is ook veel stiller dan de 2m bak met potfilters. Die lage bromtoon van de filters hoor je altijd.
Enige keer dat ik mn bioloog hoor is als er dermate veel water verdampt is dat de opvoer pomp net wat lucht mee pompt. En dan even als ik day water weer bijgevuld heb. Wat overigens wel 1x in de week is, toch eens kijken of het afdekken van de bioloog veel invloed heeft op de verdamping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Scuderia110 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Bioloog onder de bak is net zo makkelijk, sterker nogz makkelijker te bereiken en qua water buiten de bak.. je bioloog heeft voldoende capaciteit om al het water op te vangen mocht je pomp uitvallen en mocht een leiding verstopt raken is er nog een backup.

ik heb het bij mijn 1e bak niet gedaan omdat ik wat 'angstig' was voor het hele bioloog idee en het me ook niet goed uitgelegd werd. Later van iemand wel een goede uitleg gehad, nu baal ik dat ik geen bioloog heb op m'n 2m bak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
[...]

Sorry maar daar kijk ik helemaal niet naar, dit is een hobby en dit kost geld punt voor mij.
En een juist ontworpen overloop en bioloog maakt helemaal geen geluid dat is een fabeltje, ik werk met een durso overloop die recht naar de bioloog loopt en in die buis zitten nog kunstof kettingen, dit maakt niets van geluid.
Wat nog het meeste geluid maakt in mijn kast dat is mijn zuurstofpomp en that's it.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Rikske_007 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Sorry maar daar kijk ik helemaal niet naar, dit is een hobby en dit kost geld punt voor mij.
En een juist ontworpen overloop en bioloog maakt helemaal geen geluid dat is een fabeltje, ik werk met een durso overloop die recht naar de bioloog loopt en in die buis zitten nog kunstof kettingen, dit maakt niets van geluid.
Wat nog het meeste geluid maakt in mijn kast dat is mijn zuurstofpomp en that's it.
Ik heb een Herbie overflow en die hoor je ook totaal niet. Het enige dat ik echt hoor is mijn skimmer maar die pompt ook heel veel lucht in het water.

Voor de geïnteresseerden: https://blog.marinedepot....rbie-bean-animal-overflow

Het enige nadeel van mijn sump is dat ik nu ook een deel van de dressoirkast in de woonkamer heb geconfisceerd voor mijn aquarium spullen omdat ik ze niet onder mijn bak kwijt kan :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pietz0r
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB6tyAtQpPW6keu6aDyzWULAHsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hbrw9SDIEK2c8f3gHllDUwg8.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat :) nu vullen en morgen weer leeghalen. ivm de kit van de achterwand moest er nog gespoeld worden. Dan de bodem er in. En dan kan het feest al bijna beginnen want ik heb hier gelukkig een ingedraaide pomp staan op t aquarium van m'n vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:22
@pietz0r
Mooie bak. 150 breed ?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
Nee 2m !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Nog beter ;)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
pietz0r schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:35:
[Afbeelding]

Hij staat :) nu vullen en morgen weer leeghalen. ivm de kit van de achterwand moest er nog gespoeld worden. Dan de bodem er in. En dan kan het feest al bijna beginnen want ik heb hier gelukkig een ingedraaide pomp staan op t aquarium van m'n vriendin.
Oh die houtkleur is mooi zeg!! En de achterwand ook gaaf! Mooie bak. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietz0r
SmurfLink schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:22:
[...]

Oh die houtkleur is mooi zeg!! En de achterwand ook gaaf! Mooie bak. _/-\o_
Dat is de betonwash kleur van aquatlantis. Wij vonden die ook erg mooi idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SnowDude schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Met de moderne DC pompen valt dat wel mee, mijn sump return gebruikt max 50 Watt, en draait momenteel ongeveer op 20W, daarmee pomp ik ongeveer 2500 liter per uur rond.

Het grote voordeel van een bioloog/sump is dat na verloop van tijd krijg je toch steeds wat meer techniek, zeker bij zout water, en dan kan je dat allemaal mooi kwijt. Het enige dat in mijn bak zichtbaar is zijn 2 stromings pompen. Voor de rest is zit alles in de kast, zoals verwarming skimmer en alle watersensoren.

Een ander groot voordeel is dat met een overloop en sump het niveau in de hoofdbak gelijk blijft. Hierdoor is het vak met mijn return pomp het enige vak waar de waterhoogte veranderd als er water verdampt. Dus hier zit mijn sensor van mijn bijvul systeem. Dit is voor zeewater iets belangrijker dan bij zoet water, omdat bij zee water het zout gehalte fluctueert bij verdamping.

Ik heb meerdere aquaria gehad met alle techniek in de bak, maar ik zou eigenlijk nooit meer een aquarium zonder sump willen. Ik heb al afgesproken met mijn vriendin dat in een volgend huis er een kamer achter het aquarium komt met daar de sump en eventueel een paar kweek bakken.
Zeewater... dan snap ik het wel, en ook voor zoet water wil ik zeker niet beweren dat een bioloog slecht is.
Het is zeker beter wat biologie betreft, maar niet altijd nodig.
Mijn 180l bak draait lekker nu met een JBL 902 en een beetje CO2. Dat is goed genoeg voor mij. Maar ik kan best begrijpen dat met 700l of meer je niet meer toe komt met een of twee potfilters.

Een kamer er achter is zeker een mooi idee, en met wat geknutsel kan je ook meerdere bakken op 1 bioloog laten draaien.
Ik heb ook ooit een systeem gezien met de bioloog in de kelder, maar daar wordt het al snel moeilijk gezien het grotere hoogteverschil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnowDude
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:36:
[...]

Zeewater... dan snap ik het wel, en ook voor zoet water wil ik zeker niet beweren dat een bioloog slecht is.
Het is zeker beter wat biologie betreft, maar niet altijd nodig.
Mijn 180l bak draait lekker nu met een JBL 902 en een beetje CO2. Dat is goed genoeg voor mij. Maar ik kan best begrijpen dat met 700l of meer je niet meer toe komt met een of twee potfilters.

Een kamer er achter is zeker een mooi idee, en met wat geknutsel kan je ook meerdere bakken op 1 bioloog laten draaien.
Ik heb ook ooit een systeem gezien met de bioloog in de kelder, maar daar wordt het al snel moeilijk gezien het grotere hoogteverschil.
Ik kom bijna ruimte te kort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGtTd26FiMsCDU9VoRAT_BieRkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYh9v2UWvPsSOknbRGi6VSul.jpg?f=fotoalbum_large

En de kat doet haar dagelijkse inspectie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09qOSou9JOX4b1vl8EZpaI9DebI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fVOrTYQdn49v6w2Uxvh2D01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-06 22:04
[Afbeelding]

Wauw, wat een eyecatcher, mooi die achterwand. Ik ga morgen een nieuw aquarium aanschaffen. Op dit moment heb ik een heel klein bakje staan van 25 liter. Die staat ondertussen al zo’n 12 jaar en is al een paar keer meeverhuisd. Er zitten nog twee diamantregenboogvissen en een algeneter in, die ik een jaar of 5 geleden heb gekregen.

Ik ga het niet zo groots aanpakken als ik hierboven zie maar ga voor een kant-en-klaar pakket met ingebouwde filter van 125 liter. Er komt verder geen achterwand in, om ruimte te besparen maar ook omdat het aquarium tegen een groene muur komt te staan en ik dat eigenlijk wel mooi vind. Een mooie upgrade voor mijn 3 vissen en wat ruimte om wat nieuws erbij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
[Afbeelding]

Niet bang dat je veel last van algen gaat krijgen gezien je bak, daar lijkt het tenminste op, zo dicht bij een raam staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 22:20

Grvy

Bot

Hmm, ik heb een rode minor met best een dikke buik.

Van de week een nieuwe school toegevoegd neon tetra's omdat mijn bak ietsjes uitgedund was.
De rode minors waren toen met zn 3en en nu nog met zn 2en nadat er helaas 1tje kort daarna doodging.

Sindsdien zwemt deze bij de bodem en heeft een relatief dikke buik, maar lijkt niet op waterzucht althans, als dat het was was die al dood geweest denk ik? 6 maart de nieuwe school gehaald.

Zou het komen omdat ze nu nog maar met zn 2en zijn en er een grote school tetra's bijgezet is? Ik begrijp dat het een scholenvis is, maar hij kan ook aggresief worden. Dus ik weet niet of ik meer van moet halen op dit moment.. ik wist eerder niet dat ze aggresief kunnen worden.

Dit is een account.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJvGj_XrcpWz0Dv5Iz4DrrF0GIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROYDfUEpf41I3TT9eJgpMExb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eS8WL_Nxy9DD2fKnOHjmh9H7B60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maNKBVeFoNXZ1GyCAOSiklaT.jpg?f=fotoalbum_large

Sterbai blijven mooi groeien... moet wel een plan bedenken om ze te gaan verkopen, want ik heb er een 30-tal denk ik.

[ Voor 39% gewijzigd door Tommie12 op 16-03-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sterbai blijven mooi groeien... moet wel een plan bedenken om ze te gaan verkopen, want ik heb er een 30-tal denk ik.
100% zeker dat de LFS ze wel wil hebben als ze wat groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Tommie12
Welke regio woon je? Als het niet te ver is heb ik miss wel interesse in 5 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:17

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

toolkist schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Nou...Tegenwoordig wordt er nogal wat papierwerk verwacht van een LFS. Van elke vis in de winkel moet de hele keten getoond kunnen worden. Afkomstig van een thuiskweker is daarbij niet acceptabel. Er zullen wellicht winkels zijn die het risico wel willen lopen maar er zullen ook zat winkels zijn die dat niet willen.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Nou...Tegenwoordig wordt er nogal wat papierwerk verwacht van een LFS. Van elke vis in de winkel moet de hele keten getoond kunnen worden. Afkomstig van een thuiskweker is daarbij niet acceptabel. Er zullen wellicht winkels zijn die het risico wel willen lopen maar er zullen ook zat winkels zijn die dat niet willen.
Ik ken meer LFS-en (en wat minder lokaal) die er geen probleem van maken, dan die dat wel doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Renegade666 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:45:
@Tommie12
Welke regio woon je? Als het niet te ver is heb ik miss wel interesse in 5 stuks
België, niet te ver van Mechelen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Oeh, das is min 4 uur rijden😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
toolkist schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Niet dat ik er rijk van wil worden, maar ik denk dat ik,in een LfS een potje voer krijg of zo.
Ik zie ze op MP/2dehands voor ca 3-4 € weg gaan.
Meestal probeer ik me daar aan te oriënteren, al is het om lowballers buiten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Toch welkom hoor... ik maak een prijsje. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:58:
[...]

Ai, da's wel flink ver. :+ Anders had ik evt ook wel interesse gehad, gezien ik m'n Cory's pas wil bijvullen als het buiten een beetje warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
toolkist schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:36:
[...]

Niet bang dat je veel last van algen gaat krijgen gezien je bak, daar lijkt het tenminste op, zo dicht bij een raam staat?
neehoor zit en rolgordijn bij dat raam voor de dagen dat het licht erop schijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SmurfLink schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:36:
[...]

Ai, da's wel flink ver. :+ Anders had ik evt ook wel interesse gehad, gezien ik m'n Cory's pas wil bijvullen als het buiten een beetje warmer is.
Ze moeten nog wat groeien hoor.
Maak er een uitstapje van met een bezoekje aan Antwerpen of Brussel, en nadien met wat heel mooie Corys naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:43:
[...]

Ze moeten nog wat groeien hoor.
Maak er een uitstapje van met een bezoekje aan Antwerpen of Brussel, en nadien met wat heel mooie Corys naar huis.
Ik woon in Nederland, dat is dus met de lockdowns en dichte grenzen de komende tijd nog geen optie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SmurfLink schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:45:
[...]

Ik woon in Nederland, dat is dus met de lockdowns en dichte grenzen de komende tijd nog geen optie. :+
Binnen een paar maanden gaat dat toch wel veranderen hoop ik.
Vermits we in België blijven vaccineren met Astra Zeneca worden we de veilige haven van Europa (en als je dat niet gelooft, dan maak ik je iets anders wijs :o )

Ik ga eens volgen hoe dikwijls die verschijnen op MP, en dan zien we wel hoe moeilijk of makkelijk dat verkoopt. Feit is dat er hier al 2 geïnteresseerden zijn...
Waar ik de visjes ooit kocht (hobbykweker) werd me verteld dat ze erg gevraagd waren omdat ze makkelijk samen gaan met Discus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-06 20:54
Zou je me in pm je woonplaats kunnen sturen? Ben zelf van Gent, en op zoek naar een paar mooie sterbai's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
toolkist schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:53:
[...]

Ik ken meer LFS-en (en wat minder lokaal) die er geen probleem van maken, dan die dat wel doen ;)
Vraag eens aan je LFS wat ze voor een mooie Sterbai van 3 of 4 cm willen betalen? Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:41:
[...]

Vraag eens aan je LFS wat ze voor een mooie Sterbai van 3 of 4 cm willen betalen? Ben benieuwd...
Denk niet dat ik daar binnenkort langsga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ehm.. Een maand of 3 geleden had ik 1 slakje. Dochter lief vond dat wel leuk in haar aquarium.

Nu hebben we er wel 100, wat een smeerkezen die beesten :o _/-\o_ :+

Maar goed, de hamvraag: hoe kom ik er weer vanaf!?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-07 09:42
Ik heb twee botia's gehaald om van de slakkenplaag in mijn aquarium af te komen. Werkte fantastisch, binnen no-time van alle slakken af! Ook leuke vissen om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Wil wellicht aanstaande zaterdag al wat eerste visjes/garnalen in mijn Rio 180 doen. Dan draait de bak 4 weken. Heb nu wat last van alg (lichtgroen/bruin en een beetje baardalg) maar de waterwaardes zijn OK. Nitriet in ieder geval al enkele dagen stabiel op 0-0,05.

Twijfel heel erg met welke vissen te beginnen, of dit nu as. zaterdag is of een weekje later. Twijfel tussen:
- Corydora Sterbai of Panda 8 tot 10 stuks
- Stuk of 12 Kardinaaltjes
- Stuk of 6 Otocinclus (maar erg moeilijk meen ik, zeker om mee te starten)
- Een aantal Japonica garnalen
- Koppel Honing Gourami

Starten met Kardinalen het meest veilig? En kunnen daar de garnalen al meteen bij denken jullie (zo ja, hoeveel zou verstandig zijn?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-06 22:04
remzor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:12:
Wil wellicht aanstaande zaterdag al wat eerste visjes/garnalen in mijn Rio 180 doen. Dan draait de bak 4 weken. Heb nu wat last van alg (lichtgroen/bruin en een beetje baardalg) maar de waterwaardes zijn OK. Nitriet in ieder geval al enkele dagen stabiel op 0-0,05.

Twijfel heel erg met welke vissen te beginnen, of dit nu as. zaterdag is of een weekje later. Twijfel tussen:
- Corydora Sterbai of Panda 8 tot 10 stuks
- Stuk of 12 Kardinaaltjes
- Stuk of 6 Otocinclus (maar erg moeilijk meen ik, zeker om mee te starten)
- Een aantal Japonica garnalen
- Koppel Honing Gourami

Starten met Kardinalen het meest veilig? En kunnen daar de garnalen al meteen bij denken jullie (zo ja, hoeveel zou verstandig zijn?).
Ik zou eerder beginnen met de corydoras. Die zijn naar mijn ervaring toch iets minder gevoelig dan kardinaaltetra’s. En kardinaaltetras zijn ook wat nerveuzer dan corydoras als ze de enige vissoort zijn, corydoras gaan lekker hun gang en trekken zich weinig aan van medebewoners.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:18

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

HaterFrame schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:49:
Ehm.. Een maand of 3 geleden had ik 1 slakje. Dochter lief vond dat wel leuk in haar aquarium.

Heb een serra slakkenval gebruikt doosjes met spijltjes waar ze doorheen gaan. Heeft een hoop opgelost de rest doen mijn helenas al zitten die nou overal 🤣 gelukkig stoppen ze met vermenigvldigen als ze geen slakken meer kunnen eten.

@remzor begin anders met een paar garnalen. Goedkoper fokken toch wel door en je ziet het sneller aan hun als er wat mis is met waterwaardes. Helpen deels tegen algen.

[ Voor 13% gewijzigd door NLKornolio op 17-03-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Kijk even of je in de buurt iemand hebt die Anentome Helena aanbiedt op Marktplaats. Deze slak eet andere slakken en is niet hermafrodiet noch zelfbevruchtend en legt maar 1 ei per keer. Dus je hebt 1 man en 1 vrouw nodig en als de slakken op zijn produceren ze kleintjes nog trager. Ze eten dan gewoon met de pot mee. Prima beestjes, zien er leuk uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-07 13:21

avotar

P0werd by Black Coffee

Anatome Helena's .

Stuk of 3 en je bent er binnenkort helemaal van af.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

remzor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:12:
De enig juiste stabiele nitrietwaarde in mijn beleving is 0. Zit je hoger, dan heb je onvoldoende bacteriën in je bak om alle afvalstoffen te verwerken. En dan is je bak zelfs nog leeg. Laat staan als je er bewoners bij doet.
En ja, die bacteriën gaan ook toenemen als ze meer te eten hebben, maar dan zou ik een dalende lijn verwachten. En aangezien jij nu stabiel op een waarde boven de 0 zit...
Ik zou nog even geduld hebben. En oto’s zou ik sowieso een half jaartje mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
avotar schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:39:
[...]

Anatome Helena's .

Stuk of 3 en je bent er binnenkort helemaal van af.
3 is wat weinig....

Als je 100 slakken ziet, dan heb je er wellicht 400, en die kweken snel bij.
Helena's kweken heel traag en eten maar ca 1 slak per dag.

Als je een piek hebt, dan moet je een paar dingen combineren...
- paar Helena's
- de grootste slakken gewoon direct verwijderen of plat drukken als je ze ziet, want die leggen eitjes aan recordtempo
- wat afvangen. Ik gebruik rauwe courgette aan een draadje, en als die vol zit, dan haal ik op, en gooi de slakken in de kliko. Zo vang ik er tot 100 per dag als ik actief ben.

En volhouden tot de populatie wat onder controle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier nog eventueel iemand die stekjes/snoeiafval heeft mbt Rotala H'ra?

Zoek nog wat roods voor in de bak :)
Pagina: 1 ... 73 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.