Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.256 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

PWM schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:39:
Dank voor de tips allemaal. Ik ga er weer mee aan de slag. Purigen ook besteld.

@toolkist Op welke positie in de filter doe jij het?
Probeer eens of het in de vrije ruimte past, vlak voor de pomp. Ik zou het sowieso niet in een van de filtermanden stoppen. Bij mij hangt het gewoon wat rond in de achterkamer van m'n HMF. Nagenoeg geen stroming en toch kan ik het elke 2 maanden verwisselen (ik gebruik 2 zakjes die ik om en om regenereer).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
PWM schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:39:
Dank voor de tips allemaal. Ik ga er weer mee aan de slag. Purigen ook besteld.

@toolkist Op welke positie in de filter doe jij het?
Ik gebruik het niet maar zou het bij de buisjes doen, in zo'n filterzakje.
Let wel op dat, als je een keer met medicijnen aan de gang gaat, je de purigen uit je filter haalt want anders neemt het ook je medicijnen op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:38:
Als er kalk zit in een steen, dan kan je die echt niet gebruiken in een zoetwater aquarium (wel in zout water).

Je krijgt die kalk er dan ook niet uit, met genoeg azijn en tijd zal je steen gewoon verdwijnen.
Tenzij je met Midden Amerika of Afrika aan de gang gaat, dan juist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:06:
[...]

Ik zou lekker wachten tot de winkels weer opengaan en dan naar een echte aquariumzaak. Die heeft vaak veel mooier hout en steen dan de zaken die jij noemt.
Dierenwinkels zijn nog steeds open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ter aanvulling: Purigen is NIET geschikt om met een bloedgang water doorheen te jagen. Het bestaat uit korreltjes van nog geen halve mm (vergelijkbaar dus met zand). In een gewoon filterzakje kan het niet (daar gaat het gewoon doorheen). Het zal de doorstroming ook te veel blokkeren en in no-time dichtslibben. Purigen kan wél prima in een gebied waar gefilterd water langs stroomt (zoals in de ruimte na de filtermanden, waar volgens mij ook het verwarmingselement en de retourpomp in zitten). De nieuwe zakjes zijn langwerpiger dan voorheen (ik heb van beiden 1 exemplaar aangezien het bij m'n HMF niet uitmaakt wat de vorm is (plek zat)).

Regenereren doe je trouwens met dunne bleek. Gewoon onverdund in een dicht bakje, dag of 3 laten staan (en af en toe even schudden). Daarna goed uitspoelen met ruim water en bakje vullen met water + waterconditioner (breekt het laatste beetje bleekwater af). Ook dat laat je een paar dagen staan. Dan nog een keer goed naspoelen en klaar voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Geen idee of dat kan (kans is groot van niet). Ik zou dat nog maar even navragen voordat ze gaan versturen. Hou er rekening mee dat het zakje ook tegen het regeneren moet kunnen (dus bestand tegen bleekwater).

Ikzelf gebruik deze zakjes (is dus gesealed zakje met daarin de Purigen, gooi je dus zo in je filter).
https://www.aquaplantsonl...purigen-100-ml-zakje.html

[edit]Reviews op Amazon.de geven aan dat de JBL fine zak niet geschikt is voor Purigen (te grof).

[ Voor 33% gewijzigd door HuismAndré op 15-02-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Het lijkt erop dat de ruimte waar het verwarmingselement in zit (in het Juwel interne filter) niet een "schone" ruimte is. In dat geval kun je de Purigen het beste bovenin het onderste korfje leggen. Dan zit het na de filtering, in het schoonste water. Zorg er wel voor dat het een beetje vrije ruimte heeft (want als je het plat drukt wil het water er echt niet graag meer doorheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:57
Dit weekend toch maar besloten om een koppel volwassen Golden Ancistrus (L144) en wat kleintjes van ca 3cm op MP te zetten.

Ongelooflijk hoe snel ik daar reactie op kreeg.
De eerste klant wou meteen mijn volwassen koppel en 5 kleintjes.
Voor die volwassenen vroeg ik 9€ per stuk, voor de kleintjes 2€. Dat leek geen bezwaar.

Blijkbaar zijn die vissen goed gevraagd.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
toolkist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Tenzij je met Midden Amerika of Afrika aan de gang gaat, dan juist wel.
Malawi en Tanganika klopt ja, midden Amerika is wel wat minder populair, en dan is 180l meestal wat klein...

Ik was misschien een beetje gebiased door het feit dat wij hier vrij veel kalk in het water hebben, dus elke extra vorm van kalk probeer ik te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:38:
Als er kalk zit in een steen, dan kan je die echt niet gebruiken in een zoetwater aquarium (wel in zout water).
Tenzij je een Malawi of Tanganjika bak hebt, dan wil je dat soort stenen juist graag! En voor een Midden Amerika bak ofzo maakt het niet uit/kan het zelfs gewenst zijn.

Dus *nooit* in een zoetwaterbak klopt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:37
Excuses voor de vele (noob) vragen die ik heb, maar ik vertrouw meer op mijn mede-Tweakers dan op mensen op willekeurige andere websites. Zoals gezegd wil ik deze week mijn bak opstarten en wil ik voorkomen dat ik stomme fouten maak die dan achteraf gezien makkelijk te voorkomen waren geweest.
Het is mijn eerste serieuze bak, vroeger als kind ooit eens een 60cm bak gehad maar destijds compleet verwaarloosd. Had er ook totaal geen verstand van en dat was pre-internet ;)

Mijn vraagjes m.b.t. het opstarten deze week:
  1. Aquarium staat niet 100% waterpas op het meubel (Juwel Rio 180 incl. bijpassend meubel). De afwijking is minimaal, ik schat een millimeter of horizontaal gezien. Het meubel heeft geen verstelbare poten en het meubel rust wel mooi op de vloer en het aquarium mooi op het meubel. Is het toch een probleem?
  2. Filterzand van Wildkamp: wel of niet uitspoelen? Lijkt me een flinke klus :+
  3. Filterzand van Wildkamp: voor enkele centimeters en dan de hoogte in 'opbouwen' om diepte te creëren. Is het geen probleem om achterin plekken te hebben van 8cm, m.a.w. belemmert dat de doorstroming niet en slaat het daar niet dood/rot? (geen voedingsbodem verder)
  4. Kan het kwaad om het filterzand al wel uit te spoelen en daarna (dus vochtig) in het aquarium te leggen en pas dagen tot een week later de rest van het aquarium te vullen met hout, stenen en plantjes?
  5. Bij het Bioflow M filter zaten 3 watjes (bovenste laag voor de grove filtering). Alle 3 op elkaar er in leggen of is het de bedoeling deze gewoon slechts één te gebruiken en wekelijks te vervangen/zuiveren?
  6. Ik lees, ook hier, dat veel stenen kalk bevatten en voor mijn wensen met het visbestand hoef en wil ik geen extra kalk toevoegen. Andere stenen, zoals lavasteen, zou dan weer te scherp zijn. Welke stenen raden jullie aan? (Ik ga niets zelf zoeken buiten dus 'gewoon' uit de winkel). Mijn smaak: grijs/blauw/antraciet door mijn lichte bodem.
Wederom veel dank! Ik lees hier altijd graag mee en zie mooie dingen voorbij komen. Al veel geleerd hier.. Hopelijk kan ik over een tijdje ook posten dat ik een goed draaiend bakje hebben en wat fotootjes plaatsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
remzor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:27:

Mijn vraagjes m.b.t. het opstarten deze week:
  1. Aquarium staat niet 100% waterpas op het meubel (Juwel Rio 180 incl. bijpassend meubel). De afwijking is minimaal, ik schat een millimeter of horizontaal gezien. Het meubel heeft geen verstelbare poten en het meubel rust wel mooi op de vloer en het aquarium mooi op het meubel. Is het toch een probleem?
  2. Filterzand van Wildkamp: wel of niet uitspoelen? Lijkt me een flinke klus :+
  3. Filterzand van Wildkamp: voor enkele centimeters en dan de hoogte in 'opbouwen' om diepte te creëren. Is het geen probleem om achterin plekken te hebben van 8cm, m.a.w. belemmert dat de doorstroming niet en slaat het daar niet dood/rot? (geen voedingsbodem verder)
  4. Kan het kwaad om het filterzand al wel uit te spoelen en daarna (dus vochtig) in het aquarium te leggen en pas dagen tot een week later de rest van het aquarium te vullen met hout, stenen en plantjes?
  5. Bij het Bioflow M filter zaten 3 watjes (bovenste laag voor de grove filtering). Alle 3 op elkaar er in leggen of is het de bedoeling deze gewoon slechts één te gebruiken en wekelijks te vervangen/zuiveren?
  6. Ik lees, ook hier, dat veel stenen kalk bevatten en voor mijn wensen met het visbestand hoef en wil ik geen extra kalk toevoegen. Andere stenen, zoals lavasteen, zou dan weer te scherp zijn. Welke stenen raden jullie aan? (Ik ga niets zelf zoeken buiten dus 'gewoon' uit de winkel). Mijn smaak: grijs/blauw/antraciet door mijn lichte bodem.
Wederom veel dank! Ik lees hier altijd graag mee en zie mooie dingen voorbij komen. Al veel geleerd hier.. Hopelijk kan ik over een tijdje ook posten dat ik een goed draaiend bakje hebben en wat fotootjes plaatsen :)
1. Als het echt minimaal is is het geen probleem. Grote afwijkingen kunnen drukverschillen veroorzaken, dat wil je met dit gewicht niet.
2. Zand altijd uitspoelen. dat is heel makkelijk met een lege bak... begin met het zand in een emmer te doen, tot halverwege de emmer vol is. Dan zet je die emmer onder de douche en ga je met koud water de douchekop op het zand mikken... verder hoef je even niets te doen tot de emmer vol raakt, dan gaat ie overstromen.. ga dan met je handen door het zand woelen. Zand is zwaar dus blijft in de emmer, terwijl het water het vuil afvoert.
Daarnaast heb je in een schone bak nog geen dieren of planten, dus is het niet erg als het niet 10x gespoeld is, dat filter je er nog wel uit.
3. Achter kan het hoger maar 8cm is wel erg extreem. Zonde van je watervolume. Ik heb voor iets van 1 cm en achter misschien 2 a 3 max. En ach, bodem bewoners gooien het toch wel omver. :+
4. Ja, schimmel en dergelijke, ik zou er op z'n minst een laagje water op laten rusten, maar liever gewoon het zand pas spoelen als je het gaat gebruiken.
5. Geen idee. Ik gebruik filterwatten zelf alleen als er zweefvuil uit de bak moet, bij opstart wel handig. Daarna eruit omdat het de doorstroom snel blokkeert. Als ik hier in de bodem heb gezeten pak ik een los filtertje met watten voor de filtratie.
6, Ik heb jaren lavasteen gehad, nooit problemen gehad met scherpte. Je zoekt de stenen zelf uit dus merkt vanzelf of het scherp is of niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:52
Filterzand mik ik gewoon droog in de bak met nieuwe opstart. Wordt troebel ja, maar dat is met 2 dagen wel uitgefilterd.
Scheelt wel gesjouw met emmers :+

Qua steensoort kan je eens kijken naar ardenner breuksteen. Voldoet aan jouw wensen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gummiebeer op 15-02-2021 20:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 15:55
@PWM
Purigen is top, en niks mis mee. Maar probeer ook even te zoeken naar de oorzaak van je probleem. Anders moet je voortaan altijd over Purigens gaan filteren terwijl dat eigenlijk niet zou hoeven. Ik denk dat het probleem aanpakken niet eens zo lastig is. Je waterwaardes even posten zou helpen, dan kunnen we wat zeggen. Laat het anders even testen bij een dierenwinkel (die zijn open).

@remzor In hoogte opbouwen kan ook lastig uitpakken omdat het zichzelf egaliseert. Een cm of wellicht 2 moet nog wel gaan zoals @SmurfLink zegt, maar veel meer verschil gaat op den duur toch egaliseren. Dus ik zou het niet te veel forceren.

Ik vind het uitwassen van zand op de manier van Smurf eigenlijk fijner dan naderhand vaak last hebben van zweefstof als je de bodem aanraakt of een plantje bijplaatst. Was het lekker even uit nu het nog kan.. scheelt je een hoop troebel water in het komende jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door World Citizen op 15-02-2021 21:31 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@SmurfLink en @World Citizen bedankt voor jullie reacties! Ik ga het zand wel wassen op de manier die @SmurfLink aangeeft en een een beetje op laten lopen naar achteren. Dan doe ik dit pas als ik de bak echt ga inrichten.

Bij een maat van mij is het glas aan de onderkant gebarsten en stroomde het aquarium leeg deze week bij een re-scape doordat hij een steen te hard liet zakken. Nu ben ik dus ook maar aan het kijken of het verstandig is om iets van tempex ofzo te gebruiken. Geen zin dat een paar cory’s door gegraaf een steen laten zakken de dan net met een punt de glasplaat raakt :p

@Gummiebeer Ardenner breuksteen heeft die maar van mij ook en vind ik inderdaad mooi. Is nog goedkoop ook. Echter zei iemand in dit topic en elders op het web wel dat dit kalk bevat of kan bevatten en afgeven. Wil hier op de langere termijn geen ‘gezeik’ met continu extra kalk afgifte. Maar volgens mij valt het met die Ardenner breuksteen wel mee.. dus toch het proberen waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het blijft toch weer knagen om een aquarium neer te zetten, maar het vorige avontuur heeft behoorlijk wat geld gekost met meerdere aquaria, meubels, CO2-sets, Oase Thermo filters, etc. etc. en ik wil dus eigenlijk eerst weer goedkoop beginnen en kijken of ik er deze keer met een andere en vooral simpelere aanpak meer plezier in heb. Mocht ik het dan na 6-12 maanden nog steeds leuk vinden en het onderhoud mij niet meer tegenstaan, kan ik altijd nog kijken of ik het gebeuren weer verder optuig naar mooi meubel, grotere bak, betere verlichting, externe filter, CO2, etc.

Iemand ervaring met de Superfish Scaper 45/60/90 sets? Kwam deze toevallig tegen in een YouTube video van MD:

Optiwhite glas, incl. zwart/witte achtergrond, matje, HOB filter, verlichting, plantenvoeding, vloeibare carbo (ga ik alleen tijdens het opstarten gebruiken) en dat voor 149 Euro in totaal.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/6950/files/341015588/aquastorexl-scaper-aquarium-90-set.jpg

Ik denk dan aan het volgende:
  • Superfish Scaper 90 liter: 60 x 40 x 38 cm
  • Verlichting: Scaper LED 90, 32 watt, PAR 269 (Inbegrepen) + timer/dimmer via Amazon
  • Filter: Hang-On Filter 200, 6 watt (Inbegrepen, maar vervang ik door een betere Seachem Tidal 45-75 HOB met skimmer en incl. Seachem Matrix media)
  • 200 Watt thermostaat
  • ADA La Plata zand
  • Lavarock (Geen kalkafgifte)
  • Hout
  • Planten o.a.: Anubias, Bucephalandra, Red root flooters, mos (Dus geen planten in het zand, geen voedingsbodem, geen capsules, etc.)
Dieren:
  • Japonica garnalen (Eigenlijk te groot tov de vissen, maar ik wil geen Cherry's meer, die gaan weer in de skimmer zitten, vermenigvuldigen als een malle, etc.)
  • Hillstream loaches (Ivm algen en ipv Otocinclus, al gezien dat die het ook zonder enorme stroming goed kunnen doen)
  • Corydora pygmaeus
  • Een klein groepje Micro Rasbora's? Of een paar Killifish?
Past dit bij elkaar en in deze tank? Ik wil hem understocken, al is 90 liter natuurlijk niet erg veel.

Ik heb dus geen zin meer in:
  • Wekelijks stemplanten snoeien en herplanten
  • Teveel bioload, ik had 25 Kardinaal Tetra's, 5 Nerite slakken, 6 Otocinclus, >8 Japonica's, >50 Bloody Mary garnalen in een 78 cm tank.
  • Veel waterwissels, daardoor CO2 schommelingen, etc.
Ik denk er sowieso nog even over na, maar mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik dat graag.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:42
@Taro Ik zeg doen :p

Maar de keuze in planten is wel vrij beperkt als je weinig wil snoeien. Ik merk dat vooral me'n Bucephalandra red en anubias redelijk weinig snoeiwerk oplevert.

Maar CO2 + goeie LED = veel werk haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

BurnerT schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:13:
@Taro Ik zeg doen :p

Maar de keuze in planten is wel vrij beperkt als je weinig wil snoeien. Ik merk dat vooral me'n Bucephalandra red en anubias redelijk weinig snoeiwerk oplevert.

Maar CO2 + goeie LED = veel werk haha
Ja, CO2 met LED is erg veel werk :)

Ik begon hiermee (incl. rechts onderin een voedingssteen voor nieuwe Oto's):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9bi4XgdN60SQbw5m9voQ2BV5Gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LpQcEqQTRvhnjKENDoCxJpw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLt2ch_4WQPJp6HnytA0ebe6rjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGUGPkh3iYFbtpOxacKoVuJq.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna versimpeld naar (Zonder stenen met kalk, zonder Hygrophila pinnatifida, maar met CO2, etc.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LBddLkgwKGU1MwP0ONwjQf5hJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OszSrKln9UMPwMvbaN0QHTMy.jpg?f=fotoalbum_large

En het 2e en 3e aquarium, met o.a. ONF Flat Nano+, CO2, etc.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9dbhkmPZSL9QBOQj7JbyUkBUyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vxvLx5zy63hZKYue1nlvNvpT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMRd9uUYCgYrXAvVf8XK1ywa4FI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l1AAqZ5QaFhEM5CFBGG6O7ex.jpg?f=user_large

Wat een horror qua onderhoud, ben toen echt doorgeschoten in 3 maanden tijd, dat nooit meer :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
@remzor !!!!JA!!! Als je stenen gebruikt dan leg je die eerst neer, en giet je daarna het zand eromheen. En je doet er heeeel goed aan om er iets onder te leggen. Ik doe dat ook. Tempex is prima.

Doen! Is zijn geld aan nachtrust dik en dubbeldwars waard!

@Taro Slim... Ik ben zelf enorm van van Rasbora Brigittae. Als je die van een goede kweek hebt, dan zijn ze prachtig diep rood en heb je een heel mooi visje.

Minder is beter... :), dus als je heel rustig wilt beginnen dan ga je alleen maar meer genieten. Ik zou wel direct voor een potfilter gaan. Een Ehiem Classic is eigenlijk nog steeds gewoon heel tof voor zijn prijs. Het gemak van duurdere Eheims is wel heel fijn, maar als je rustig kunt blijven bij onderhoud dan is een Classic prima.
Voordeel van die potfiler is echt oppervlakte aan filtermateriaal. Je wint daar enorm veel stabiliteit mee.

Je kunt ook overwegen om in je meubel een kleine sump te zetten. Dat klinkt allemaal heel lastig, maar dat vergroot je waterinhoud, en is ook echt een van de meest rendabele winsten die je kunt hebben.

Mijn grootste stelregel is en blijft "meer water en meer filter ruimte". Als je dat opschaalt zonder meer bezetting dan maak je enorme hoeveelheden winst in rust en in stabiliteit.

Ik wil zelf enkel nog bakken die net zo een grote sump hebben als de bak zelf, en 4x meer filter capaciteit dan op het internet word geadviseerd. Ik onderhoud 3 van die bakken, en heb er zelf 2 van gehad... en het scheelde me gewoon erg veel problemen. Nu is dat wellicht wat overdreven maar zelfs 10 liter extra water en 10cm2 extra filter is al nuttig.

Je geeft al aan dat je rustig wilt beginnen en dat is ook echt een heerlijk uitgangspunt. Je begint dan met een onderbezetting en kijkt het 3 maanden aan of er wat geks gebeurd. Daarna kun je heel langzaam uitbreiden en zie je dus precies wanneer een van je acties een probleem veroorzaakt. Die rust in bouwen geeft je ook rust in je storingen. Ik start bakken voortaan een half jaar op voordat ik er vissen (of koraal) in zet. Mensen verklaren je voor gek.. maar ik heb nog nooit zoveel grip op mijn bak gehad dan sinds ik dat ben gaan doen.

Lekker beginnen met een
- Filter wat grof schuim en ceramisch materiaal heeft
- Geen vissen maar enkel garnalen en eventueel slakken
- Vol verlichting zoals je het graag wilt hebben
- Veel stroming verdeeld over veel uitstroom punten (zodat je niet 1 dikke straal hebt)
- Sump met dikke bodem en wieren of zuurstofplanten

Dan een half jaar wachten en weer gaan uitbreiden.

Al moet ik zeggen dat je een mooi groepje Brigitae wel eerder in kunt zetten. Het probleem is alleen dat je goed moet zoeken naar mooie kweek, dus dat ik heel voorzichtig zou zijn met ze in een jonge bak te zetten :D

Ik ben zelf ook fan van Epifyten (planten die leven op water), maar het is wel lastiger dan ik dacht. Het moet overigens wel gewoon lukken hoor dus ben er niet bang voor. Maar.. voedingstoffen druppelen is wel heel fijn. 1 maal per dag voeding toevoegen ging bij mij niet echt heel lekker. Ik heb toen voor 2 tientjes een doseerpompje gekocht op Ali, en toen ging het echt 10x beter.

Cory's zou ik als laatste inzetten. Dan is alles mooi ingeregeld en staan je planten vast. Zeker met epifyten is het lastig om ze aan de gang te krijgen als er constant Cory's doorheen schieten.

Je 3 punten waar je vanaf wilt ga je 100% zeker bereiken als je die langzame opstart gaat doen. Hoe meer tijd en rust je hebt hoe meer je gaat genieten Taro. Dat is precies wat je moet doen.. en ik weet uit eigen ervaring dat tijd het aller aller belangrijkste is in deze hobby.

Ik weet ook lang niet alles, maar als je vragen hebt help ik je maar al te graag mee. De manier waarop je onderstaande post schrijf geeft me al heel veel hoop. Dat is precies wat ik graag zie en wat je moet doen!

Succes, en relax :D... tijd zat..

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen Bedankt voor je feedback en tips, wordt erg gewaardeerd!

Ik heb in 2019 in maximaal een half jaar tijd de hele rollercoaster van een eerste aquarium tot meerdere aquaria doorleefd, met alle mogelijke algen incl. blauwalg, draadalg, groene alg, etc., tot dode vissen/slakken/garnalen op de grond (jumpers), tot stroomuitval, CO2 rubbers met lekkage, noem het maar op. En toen was ik er helemaal klaar mee, alles was stabiel, maar ik was erin doorgeschoten...

Ik ga mij zeker weer prima redden, maar het moet eenvoudiger. Wel benieuwd of ik mij daar aan kan houden, want ik vind het erg leuk om het tot in de puntjes goed te doen en ik voel mij superverantwoordelijk voor de dieren. Maar nu weet ik ook dat dat alles samen een valkuil is. Ik wilde even wat afstand nemen en het gaat mij niet zozeer om de lage kosten of ergens op besparen, het gaat mij meer om het terug gaan naar de basis en dat denk ik hiermee wel te bereiken. Ik denk er nog even over na en dan vermoed ik dat ik ervoor ga :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Taro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:45:

Ik heb in 2019 in maximaal een half jaar tijd de hele rollercoaster van een eerste aquarium tot meerdere aquaria doorleefd, met alle mogelijke algen incl. blauwalg, draadalg, groene alg, etc., tot dode vissen/slakken/garnalen op de grond (jumpers), tot stroomuitval, CO2 rubbers met lekkage, noem het maar op. En toen was ik er helemaal klaar mee, alles was stabiel, maar ik was erin doorgeschoten...
:D
Dat was 2005 voor mij. Daarna gestopt en in 2010 gaan werken in de zeewater wereld. Vervolgens in 2018 gestopt met mijn eigen aquarium ivm verhuizing en enkel nog onderhoud bij andere.
Ik herken het helemaal dat doorschieten.. en heb dat dus ook van 2005 tot 2010 gedaan in de zoet wereld.
Ik ga mij zeker weer prima redden, maar het moet eenvoudiger. Wel benieuwd of ik mij daar aan kan houden, want ik vind het erg leuk om het tot in de puntjes goed te doen en ik voel mij superverantwoordelijk voor de dieren. Maar nu weet ik ook dat dat alles samen een valkuil is. Ik wilde even wat afstand nemen en het gaat mij niet zozeer om de lage kosten of ergens op besparen, het gaat mij meer om het terug gaan naar de basis en dat denk ik hiermee wel te bereiken. Ik denk er nog even over na en dan vermoed ik dat ik ervoor ga :)
Je 2e post had je eerder moeten plaatsten :) Want dan had ik mijn post ook anders geschreven. Ik dacht dat je amper ervaring had, maar na het lezen van je 2e post kan ik al weer rustig naar bed. Dat gaat wel goed komen!

Je weet het zelf al als ik het zo lees... het enigste wat je moet doen is proberen jezelf in toom te houden :). Vandaar ook dat ik het pas weer doe als ik met pensioen ben.. en dat duurt nog 30 jaar. Maar tegen die tijd ga ik er ook weer vol voor.

Succes!!

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BurnerT
World Citizen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:30:
@remzor .. Ik ben zelf enorm van van Rasbora Brigittae. Als je die van een goede kweek hebt, dan zijn ze prachtig diep rood en heb je een heel mooi visje.
Amen. Afentoe wat levend voer en dan kleuren ze echt heel mooi op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5_5e9xuhnIBGEJvyJ3p7fh5vLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNwV3pnIcKYCBZJcFlHjwGUj.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist even geschoten nu het nog licht is :)

[ Voor 38% gewijzigd door BurnerT op 15-02-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
BurnerT schreef op maandag 15 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Amen. Afentoe wat levend voer en dan kleuren ze echt heel mooi op.[Afbeelding]

Zojuist even geschoten nu het nog licht is :)
Wouw, als ik die rode puntjes in die vinnen zie zou ik haast gaan overwegen om er toch alsnog een bakje voor op te zetten.

Wat een gruwelijk mooi visje is het toch.

@BurnerT Ik ben jaloers!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Het zijn helaas wel weer de (dominante) mannetjes die zo mooi kleuren.

Ik hoop dat ze zich ooit gaan vermeerderen. Heb nu succes met de(rasbora) Maculatus maar die zitten in een andere bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:45:

Blackwater, veel hout, weinig tot geen planten, 1 sturisoma om de algen erg te werken (zijn ze echt super in), wat l nummers en een scholenvis.

0 onderhoud nodig en toch een prachtbak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:59

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:08:
Het blijft toch weer knagen om een aquarium neer te zetten, maar het vorige avontuur heeft behoorlijk wat geld gekost met meerdere aquaria, meubels, CO2-sets, Oase Thermo filters, etc. etc. en ik wil dus eigenlijk eerst weer goedkoop beginnen en kijken of ik er deze keer met een andere en vooral simpelere aanpak meer plezier in heb. Mocht ik het dan na 6-12 maanden nog steeds leuk vinden en het onderhoud mij niet meer tegenstaan, kan ik altijd nog kijken of ik het gebeuren weer verder optuig naar mooi meubel, grotere bak, betere verlichting, externe filter, CO2, etc.
:X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Taro schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:08:
Wat je jezelf moet afvragen, je geeft jezelf 6 tot 12 maanden om eventueel weer uit te breiden daarna.... heb je die rust? Volgens mij is het nog geen 6 tot 12 maanden geleden dat je gestopt bent toch?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@Taro Als je echt goedkoop wilt beginnen heb ik hier nog wel een 60bakje voor je, interne filter mag je d'r ook bij hebben. Maar doe nou in vredesnaam écht wat je zegt. Want zeggen dat je rustig aan wilt doen en gelijk zo'n lap tekst met toekomstplanning... is niet echt rustig aan doen. :+

Kan je die maat wel houden? Dat je niet weer het virus te pakken hebt en weer compleet overboord gaat en jezelf weer de vernieling in vermoeit? Je lijkt echt nog steeds veel te veel te willen in veel te korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME & @avotar & @SmurfLink Misschien goed om toe te lichten: Het grote aquarium stond in de woonkamer, de kleinere 2 op zolder op mijn bureau. Doel is 1 bak in de woonkamer te hebben en verder niets. Maar de plek in de woonkamer die ik graag zou gebruiken wordt nu gebruikt door een grote vitrinekast die ik niet zomaar "mag" verplaatsen ;) De meest logische plek is dus weer tegen een muur bij een raam, met zonlicht en de bijkomende problemen...

Ik wil dus eerst kijken of ik maat kan houden en heb geleerd van de eerste keer door het onderhoudsvriendelijker aan te pakken (Geen stemplanten, lagere bioload, dus minder filter schoonmaken, etc.) op een goedkope maar stevige kast, op zolder of kamer boven. Daar ben ik minder, dus geniet er ook minder van. Als het dan na enige tijd nog steeds leuk is, dan zou ik beneden de vitrinekast willen verplaatsen en daar een aquarium neer willen zetten. Op dat moment moet er dus ook een passend meubel bij, mag de inhoud van het aquarium ook wel wat groter zijn dan en dan komt bijv. een extern filter weer ter sprake.

@SmurfLink Bedankt voor het aanbod! Maar ik vind het prima om zelf wat te halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
World Citizen schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:30:
@remzor !!!!JA!!! Als je stenen gebruikt dan leg je die eerst neer, en giet je daarna het zand eromheen. En je doet er heeeel goed aan om er iets onder te leggen. Ik doe dat ook. Tempex is prima.

Doen! Is zijn geld aan nachtrust dik en dubbeldwars waard!
Heb er nog veel op gezocht, maar jeetje, wat een verschillende meningen overal. Áls je er al een duidelijk verhaal over kunt vinden, schiet dit alle kanten op. Een greep uit de meningen:
  • Gewoon op het glas plaatsen en zand/grind er omheen
  • Stenen gewoon op het zand leggen, als ze maar stabiel liggen en je niet te hoog/zwaar stapelt
  • Gebruik piepschuim, wel/niet vast gekit
  • Gebruik een rubberen mat of zo'n plastic eier tray
  • Niets onder het zand leggen want hier kunnen weer korrels, vuil, water onder terecht komen en dit kan gaan rotten
Ik ga denk ik maar gewoon zand leggen met daarop stenen. Ik zal niet echt gaan stapelen en leg ze zo strak mogelijk. Als ik dit hele topic doorspit vind ik er verder weinig over (ook niet in de startpost) en ik zie hier geen Tweakers met allerlei zaken op de bodem (gekit). Ik ga er dus maar gewoon van uit dat dit goed moet gaan :9

@Taro Prachtige bakken heb je gehad! Je kunt zien dat je er veel tijd en liefde in hebt gestopt. Ik kan soms ook doordraven en ben vrij perfectionistisch, terwijl er ook best eens iets fout mag gaan wanneer je een nieuwe uitdaging aan gaat. Ik ga proberen rustig te blijven in ieder geval ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn tweede oogst an Sterbai eitjes is nu ook uitgekomen.
Ik heb nu dus een 10-tal jonkies van 1 week out, en dan nog eens 10 van 1 dag oud.

Ik heb eindelijk de methode gevonden die werkt voor mij.
Ik doe de eitjes in een plastic potje dat ik laat drijven in de bak met een luchtsteentje, 2 beukenbladeren, 2 elzenproppen en een druppel Esha2000. Om de 2 dagen giet ik het potje zo ver mogelijk leeg in de gootsteen en hervul met water uit het aquarium. En na 4-5 dagen heb ik jonkies.

Voorlopig lijkt het te lukken om ze te voeren, ik zie geen uitval.
Een 2-tal dagen nadat ze uit het ei zijn krijgen ze van mij stofvoer en microwormpjes in een Ziss kweekbakje in het aquarium.

Hieronder de 3 generaties die ik nu heb.
Respectievelijk 1 dag, 1 week en ca 2 maand oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApGs73TjJjxOWzB5Gdlm6vBhAbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhSiok8jJ57dS6EPIvtsCyBV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snb7UBgaQa_tM8JztvDciK1YDhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pKavnhKdzLHmk6J4SSkMZvW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxhZcrEdhXaLVSH8P2k-I_2z5FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIJUbNRXieVALJNPTsDSXJBe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Tommie12 op 16-02-2021 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Heb er nog veel op gezocht, maar jeetje, wat een verschillende meningen overal. Áls je er al een duidelijk verhaal over kunt vinden, schiet dit alle kanten op. Een greep uit de meningen:
  • Stenen gewoon op het zand leggen, als ze maar stabiel liggen en je niet te hoog/zwaar stapelt
  • Niets onder het zand leggen want hier kunnen weer korrels, vuil, water onder terecht komen en dit kan gaan rotten
Ik ga denk ik maar gewoon zand leggen met daarop stenen. Ik zal niet echt gaan stapelen en leg ze zo strak mogelijk. Als ik dit hele topic doorspit vind ik er verder weinig over (ook niet in de startpost) en ik zie hier geen Tweakers met allerlei zaken op de bodem (gekit). Ik ga er dus maar gewoon van uit dat dit goed moet gaan :9

@Taro Prachtige bakken heb je gehad! Je kunt zien dat je er veel tijd en liefde in hebt gestopt. Ik kan soms ook doordraven en ben vrij perfectionistisch, terwijl er ook best eens iets fout mag gaan wanneer je een nieuwe uitdaging aan gaat. Ik ga proberen rustig te blijven in ieder geval ;)
Dat van dat piepschuim onder stenen is een moetje bij een malawi/tanganyika bak.
Bij gewoon een paar stenen, zelf inschatten maar waarschijnlijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Wat gaaf @Tommie12 !! Superleuk dat het ook lukt :D

@dragon2 Leek me ook overkill voor een gezelsschapsaquarium aangezien maar weinigen dat zullen doen. Toch vind ik, naast een of twee grote stukken houten, een paar grotere stenen wel mooi. Maar dus geen hele berg of rotspartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
remzor schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:11:
Ja idd, na zo veel mislukte pogingen is het leuk om de ‘magische formule’ gevonden te hebben.
Ik heb nog een paar fotootje toegevoegd.

Het leuke is dat Corydora Sterbai zeer gevraagd zijn omdat ze passen bij Discus op 28-30 graden.
Dus als ik ze groot krijg en er te veel heb kan ik ze makkelijk kwijt op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Ik heb een laag vijverfolie op de bodem liggen als bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
toolkist schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Ik heb een laag vijverfolie op de bodem liggen als bescherming.
Goed idee.
Een steen direct op glas vind ik nooit een goed idee. Een heel kleine stoot is genoeg om een barst te maken.
Ik heb een stuk bureau onderlegger uit plastic in mijn bak gekleefd.
Ik heb al eens een stapel stenen zien omvallen omdat een ancistrus aan het graven was, en ik was blij dat die steen viel op plastic.

Wil je geen plastic, dan kan je ook aan de onderkant van je stenen wat hotglue spuiten en zo je stenen neerleggen, maar enkel als je heel stabiele stapels kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Goed idee.
Een steen direct op glas vind ik nooit een goed idee. Een heel kleine stoot is genoeg om een barst te maken.
Ik heb een stuk bureau onderlegger uit plastic in mijn bak gekleefd.
Ik heb al eens een stapel stenen zien omvallen omdat een ancistrus aan het graven was, en ik was blij dat die steen viel op plastic.

Wil je geen plastic, dan kan je ook aan de onderkant van je stenen wat hotglue spuiten en zo je stenen neerleggen, maar enkel als je heel stabiele stapels kan maken.
Kijk dan wel uit met zomaar plastic, niet alles is aquarium veilig. Zeker alles wat op rubber lijkt (bureaublad onderzetter?) , niet doen. Ben ik ooit vrijwel de gehele bak inhoud aan verloren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Ja idd, na zo veel mislukte pogingen is het leuk om de ‘magische formule’ gevonden te hebben.
Ik heb nog een paar fotootje toegevoegd.

Het leuke is dat Corydora Sterbai zeer gevraagd zijn omdat ze passen bij Discus op 28-30 graden.
Dus als ik ze groot krijg en er te veel heb kan ik ze makkelijk kwijt op MP.
Supermooi dat het nu wel lukt! :) Echt leuk die foto's zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dragon2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Kijk dan wel uit met zomaar plastic, niet alles is aquarium veilig. Zeker alles wat op rubber lijkt (bureaublad onderzetter?) , niet doen. Ben ik ooit vrijwel de gehele bak inhoud aan verloren :'(
Klopt, weekmakers zijn gevaarlijk...
In elk geval, bij mij zit het er nu 1.5 jaar in, en de bak loopt vlot, dus ga ik dat er echt niet uithalen, maar als ik het vandaag opnieuw moest plaatsen zou ik misschien wat selectiever zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:13:
[...]

Klopt, weekmakers zijn gevaarlijk...
In elk geval, bij mij zit het er nu 1.5 jaar in, en de bak loopt vlot, dus ga ik dat er echt niet uithalen, maar als ik het vandaag opnieuw moest plaatsen zou ik misschien wat selectiever zijn.
Bij mij was binnen een paar dagen bijna alles dood. Daar zat echt rubber in, ofzo, in iede rgeval zwaar giftig voor vissen :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dragon2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:33:
[...]

Bij mij was binnen een paar dagen bijna alles dood. Daar zat echt rubber in, ofzo, in iede rgeval zwaar giftig voor vissen :'( :'( :'(
Rubber is onschadelijk, het zijn de weekmakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat gebruiken jullie voor onderhoud aan rubbers etc? Gewoon vaseline, eheim spray, .....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gewoon vaseline. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sluier die slakken vreet heeft niks geleerd van zijn 2 weken verstopt zitten en niet kunnen eten en poepen, vanavond 5 doorzichtig huisjes uit de bak gevist...

Verder gestopt met plantenvoeding, de vissen maken voldoende stikstof. De waterpest knalt de bak uit, maar de baardalg heeft sinds het vervangen van koolstof filterelement door een normaal filterelement plaats gemaakt voor groene draadalg :(
Gelukkig lag het meeste los op de bodem en is het meeste weg met 50% water verversen, nu hopen dat de waterpest het wint van de algen. Is niet mooi om naar te kijken, zo'n bak met groene brokken en slierten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:57

OmeJoyo

This is me

_JGC_ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:40:
Sluier die slakken vreet heeft niks geleerd van zijn 2 weken verstopt zitten en niet kunnen eten en poepen, vanavond 5 doorzichtig huisjes uit de bak gevist...

Verder gestopt met plantenvoeding, de vissen maken voldoende stikstof. De waterpest knalt de bak uit, maar de baardalg heeft sinds het vervangen van koolstof filterelement door een normaal filterelement plaats gemaakt voor groene draadalg :(
Gelukkig lag het meeste los op de bodem en is het meeste weg met 50% water verversen, nu hopen dat de waterpest het wint van de algen. Is niet mooi om naar te kijken, zo'n bak met groene brokken en slierten.
Alg is een tekort of een overschot aan benodigde voedingstoffen. Stoppen met plantenvoeding zal het probleem niet oplossen. Uitzoeken wat er te veel/weinig is wel :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

_JGC_ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:40:
Als je met plantenvoeding bedoelt Profito (of iets soortgelijks) dan heb ik slecht nieuws voor je: In Profito (of soortgelijke plantenvoeding) zitten geen nitraatverbindingen. Profito bevat micro voedingsstoffen (zoals ijzer, mangaan en dat soort dingen) en geen macro voedingsstoffen als nitraten en fosfaten. Het weghalen van de micro's zal nooit tot een verlaging van de macro's zorgen. In tegendeel zelfs. Door het minder goed groeien van de planten (vanwege wegvallen micro's) zullen ze minder snel groeien en dus ook minder snel nitraten en fosfaten omzetten in biomassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
HuismAndré schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:49:
[...]

Als je met plantenvoeding bedoelt Profito (of iets soortgelijks) dan heb ik slecht nieuws voor je: In Profito (of soortgelijke plantenvoeding) zitten geen nitraatverbindingen. Profito bevat micro voedingsstoffen (zoals ijzer, mangaan en dat soort dingen) en geen macro voedingsstoffen als nitraten en fosfaten. Het weghalen van de micro's zal nooit tot een verlaging van de macro's zorgen. In tegendeel zelfs. Door het minder goed groeien van de planten (vanwege wegvallen micro's) zullen ze minder snel groeien en dus ook minder snel nitraten en fosfaten omzetten in biomassa.
Tetra PlantaPro (wekelijks) en Tetra PlantaMin (maandelijks). De PlantaMin blijf ik geven, de PlantaPro ga ik weglaten.
De micro's blijf ik dus toevoegen, de macro's worden geproduceerd door vissen en slakken.

Voorheen zat er een koolfilter in, die filterde een groot deel van de voeding uit het water. Je zag dan ook gewoon hele hopen alg groeien in het filterelement. Waarom iets toevoegen om het vervolgens uit te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
remzor schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:11:

@dragon2 Leek me ook overkill voor een gezelsschapsaquarium aangezien maar weinigen dat zullen doen. Toch vind ik, naast een of twee grote stukken houten, een paar grotere stenen wel mooi. Maar dus geen hele berg of rotspartij.
Plaats zoiets en je hebt geen problemen voor de bodem en kost niets ;) (wel kijken voor juiste dikte)

https://www.vijverleven.n...oster-kunststof-40-x-68cm

Als je gewone gezelschapsvissen gaat plaatsen kan je de stenen gewoon op het zand zetten, alle soorten die graven zet je de stenen op het rooster en dan pas zand.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HuismAndré schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:49:
[...]

Mijn ervaring met plantenvoeding is ook wat gegroeid.
Ik koos voor CO2 en dan de EI methode. Maar ik voeg slechts de helft toe, en ververs ook geen 50%, maar wel 30% per week.
En nog deden mijn planten het slecht. Dan denk je... beetje meer toevoegen, licht wat verhogen, verlagen, meer verversen, minder verversen... Maar ik zat met enorm veel algen, vooral draadalgen.

Dan toch maar eens de nitraat gemeten en fosfaat, en wat bleek... er zat gewoon veel te veel in de bak.
Nu voeg ik 1/4 van de hoeveelheid toe, ik ververs ca 30-40% per week of 2 weken, en de planten beginnen terug goed te groeien.

Met CO2 heb ik ook gesukkeld. Ik gebruik een ALi setje om toe te voegen met bicarbonaat en citroenzuur, met een nachtafschakeling.
Alleen is de druk soms net te laat, of blijft het ventiel hangen, zodat er regelmatig eens een dag geen CO2 kwam.
Nu doseer ik ca 30-40 bpm (op 180l), maar wel 24/24, en het resultaat is dat er geen baardalg meer is, en ook de draadalgen zijn heel beperkt.

Het is echt zoeken om dat evenwicht goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Tommie12 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Ik koos voor CO2 en dan de EI methode. Maar ik voeg slechts de helft toe, en ververs ook geen 50%, maar wel 30% per week.
En nog deden mijn planten het slecht. Dan denk je... beetje meer toevoegen, licht wat verhogen, verlagen, meer verversen, minder verversen... Maar ik zat met enorm veel algen, vooral draadalgen.

Dan toch maar eens de nitraat gemeten en fosfaat, en wat bleek... er zat gewoon veel te veel in de bak.
Nu voeg ik 1/4 van de hoeveelheid toe, ik ververs ca 30-40% per week of 2 weken, en de planten beginnen terug goed te groeien.

Met CO2 heb ik ook gesukkeld. Ik gebruik een ALi setje om toe te voegen met bicarbonaat en citroenzuur, met een nachtafschakeling.
Alleen is de druk soms net te laat, of blijft het ventiel hangen, zodat er regelmatig eens een dag geen CO2 kwam.
Nu doseer ik ca 30-40 bpm (op 180l), maar wel 24/24, en het resultaat is dat er geen baardalg meer is, en ook de draadalgen zijn heel beperkt.

ik had ook een alisetje maar de drukregelaar is uit elkaar geklapt :P koste me bijna mijn tanden :+

wel nice om te lezen dat je een goeie balans hebt, ik ben al 2 jaar aan het struggelen ondertussen ook EI, ik meng zelf de poeders volgens het recept van aquariumbemesting. voeg dagelijks toe en gebruik CO2. nog steeds slecht groeiende planten, en alleen aan de bovenkant. waterwaarden zijn prima in balans en ik heb ook nauwelijks alg.. zou t de verlichting van t aquarium kunnen zijn waardoor de planten slecht groeien?

p.s ik hou mijn co2 aan de onderwaarde op de CO2 tabel, misschien moet die verder omhoog

ik heb RGBW en RGBWW ledstrip geplaatst met een TC421 controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Rikske_007 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:31:
[...]

Plaats zoiets en je hebt geen problemen voor de bodem en kost niets ;) (wel kijken voor juiste dikte)

https://www.vijverleven.n...oster-kunststof-40-x-68cm

Als je gewone gezelschapsvissen gaat plaatsen kan je de stenen gewoon op het zand zetten, alle soorten die graven zet je de stenen op het rooster en dan pas zand.
Thanks! Dit was dus wat men bedoelde met een ‘egg tray’ geloof ik. Maar deze zijn vrij dik, centimeter of 3. En het zand zit dan opgesloten in dat rooster, weet niet of dit nadelig is voor doorstroming/plantenwortels en ‘dode plekken’ op die plaats.
De bodembewoners die ik wil op den duur zijn corydoras. Woelen wel in de bodem, maar echt graven..?

Edit:
Deze roosters lijken me ook geschikt, verkocht door Aquastore en van HDPE (volgens mij onschadelijk). Zijn ook maar 1,2cm hoog, dus dat is fijn. Aanrader misschien voor mensen die iets op de bodem willen i.v.m. stenen.

https://www.aquastorexl.n...PGeGUHgsdl0BoCAJYQAvD_BwE

[ Voor 19% gewijzigd door remzor op 17-02-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Tommie12 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Hier dezelfde ervaring met de EI methode. Ik denk dat die EI methode vooral werkt voor bakken met zeer veel licht erboven en relatief weinig vis. Ik voeg tegenwoordig helemaal geen nitraat toe en zit gemiddeld op 10-20ppm (bij 50% waterwissel om de week; mijn steven is 15/1 N/P). Bij EI zat N regelmatig boven de 40.

Fosfaat moet ik nog wel steeds toevoegen: bij elke waterwissel ongeveer 1ppm. Wellicht dat dit komt doordat ik alleen droogvoer geef. Het schijnt namelijk dat met name in levend voer nog wat fosfaat zit. Mijn EI doseerfles is dan tegenwoordig ook alleen nog maar gevuld met fosfaat (KH2PO4) en een heel klein beetje easy carbo tegen de schimmel.

En natuurlijk hogedruk CO2 via een pH gestuurde up aqua atomizer. Zou ik niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

_JGC_ schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Tetra PlantaPro (wekelijks) en Tetra PlantaMin (maandelijks). De PlantaMin blijf ik geven, de PlantaPro ga ik weglaten.
De micro's blijf ik dus toevoegen, de macro's worden geproduceerd door vissen en slakken.

Voorheen zat er een koolfilter in, die filterde een groot deel van de voeding uit het water. Je zag dan ook gewoon hele hopen alg groeien in het filterelement. Waarom iets toevoegen om het vervolgens uit te filteren.
Plantapro bevat geen fosfaat en nitraat maar is een brede micro nutrient. Plantamin bevat ook geen fosfaat en nitraat maar voegt hoofdzakelijk ijzer toe (een specifieke micro). Beiden zijn dus micro's. Plantapro is bedoeld voor algemeen gebruik, plantamin kan helpen als je rode(re) planten het moeilijk hebben (die lusten namelijk wel wat meer ijzer dan gemiddeld).

https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-plantamin
https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-plantapro

Je geeft aan met Plantapro te stoppen (de wekelijkse brede micro voeding) en nu alleen nog maar de Plantamin te geven (de maandelijkse, hoofdzakelijk ijzer). Ik zou zeer sterk overwegen de Plantapro te blijven gebruiken en met de PlantaMin te stoppen (tenzij je rode planten laten merken het niet met je eens te zijn; dan blijf je beiden gebruiken).

Eigenlijk wil je namelijk een zo constant mogelijke waterkwaliteit. De enige planten die zich razendsnel aan kunnen passen aan wisselende omstandigheden zijn algen (en die wil je meestal niet). Ga eens meten of je wel fosfaat in je water hebt. Als je die niet zelf toevoegt en ook niet "nat" voer geeft dan is er een gerede kans dat dáár je gebrek ligt. Een tekort aan fosfaat zorgt voor een grote kans op groene algen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:27
Gewoon even voor de leuk, ik houd nu al een tijdje mijn aquarium in de gaten met mijn zelf in elkaar geprutste pH meting (homelab-ph icm RPI) en Homey.

Mooi om te zien wat de relatie is met licht en CO2 opname: s’nachts zie je de pH stijging verspreid over een veel langere periode.
Het lijkt een grof en schommelende pH zo, maar in werkelijkheid gaan we van 7.1 tot Max 7.15 waarbij het CO2 ventiel weer inspringt...
En Homey heeft geen pH als schaal dus gebruik ik °C bij de pH grafiek ;) Klik voor de gehele afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be_OYsGV-ZKqlur4tbtsnyZHq-8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYd5qypO5xUR3qBgEfcm2xAI.jpg?f=fotoalbum_medium

Waarom ik dit deel? Geen idee gewoon voor de leuk.

[ Voor 5% gewijzigd door Ljsvv op 18-02-2021 12:57 ]

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Ljsvv schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:33:
Gewoon even voor de leuk, ik houd nu al een tijdje mijn aquarium in de gaten met mijn zelf in elkaar geprutste pH meting (homelab-ph icm RPI) en Homey.
Ziet er leuk. Wat voor sensor gebruik je daarvoor?

• HuismAndré

HuismAndré

Ljsvv schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:33:

Mooi om te zien wat de relatie is met licht en CO2 opname: s’nachts zie je de pH daling verspreid over een veel langere periode.
Het lijkt een grof en schommelende pH zo, maar in werkelijkheid gaan we van 7.1 tot Max 7.15 waarbij het CO2 ventiel weer inspringt...
Hoe krijg jij de pH omhoog als het licht uit is? Heb je veel oppervlaktebeweging of gebruik je wellicht een luchtsteentje?

• Ljsvv
7o9 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:28:
[...]

Ziet er leuk. Wat voor sensor gebruik je daarvoor?
Een JBL pH sensor, die komt gelijk met kalibreervloeistof en is volgens mij een prima betrouwbare sensor.
HuismAndré schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:53:
[...]

Hoe krijg jij de pH omhoog als het licht uit is? Heb je veel oppervlaktebeweging of gebruik je wellicht een luchtsteentje?
Veel oppervlaktebeweging inderdaad , maar tja wat is omhoog hè, van 7.1 naar 7.15 waarbij het ventiel in heeeeeeel eventjes tijd de pH weer naar 7.1 brengt.

Reden voor die oppervlaktestroming is dat ik aan het onderzoeken ben waar mijn behoorlijk tamme corydoras pygmaeus vandaan komen. Ik dacht een zuurstoftekort, maar inmiddels met een oxydator rijker, iets hogere pH dus minder CO2 en oppervlaktebeweging zijn ze nog steeds erg tam. Daarnaast heb ik ik denk door toevoeging van Catappabladeren een kaamlaagje.

[ Voor 20% gewijzigd door Ljsvv op 18-02-2021 13:00 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Als de kaamlaag voldoende verdwenen is zou je kunnen overwegen om de oppervlaktestroming weer wat te verminderen. Mooi uitgangspunt is daarbij te mikken op een constante pH gedurende de nacht (zodat aanmaak en vergassing in balans zijn).

Je overdag verloop laat zien dat je de CO2 toevoer nog wel iets zou kunnen knijpen (zodat je meer een driehoekgolf krijgt in plaats van een zaagtand). Aan de andere kant... Als je plantenmassa verdubbelt zou je het dan wellicht weer bij moeten stellen naar boven.

Wel mooi om zoiets te loggen. Waar kan ik de code vinden om zoiets zelf te doen? Heb nog wel een paar werkloze pi's liggen en ook een pH probe heb ik nog wel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:08:
Als de kaamlaag voldoende verdwenen is zou je kunnen overwegen om de oppervlaktestroming weer wat te verminderen. Mooi uitgangspunt is daarbij te mikken op een constante pH gedurende de nacht (zodat aanmaak en vergassing in balans zijn).

Je overdag verloop laat zien dat je de CO2 toevoer nog wel iets zou kunnen knijpen (zodat je meer een driehoekgolf krijgt in plaats van een zaagtand). Aan de andere kant... Als je plantenmassa verdubbelt zou je het dan wellicht weer bij moeten stellen naar boven.

Wel mooi om zoiets te loggen. Waar kan ik de code vinden om zoiets zelf te doen? Heb nog wel een paar werkloze pi's liggen en ook een pH probe heb ik nog wel over.
Ik maak gebruik van eens stukje hardware:
www.homelab.link daar zit een stukje software aan vast die ik middels json calls aan variabelen in mijn Homey knoop. Heb gekozen voor een isolator en dat pH board. Door onder andere verwarmingselementen en pompen beweerd de ontwikkelaar van dit bordje dat een isolator te adviseren is ivm super kleine lekstroompjes die de pH meting beïnvloeden.

• HuismAndré

HuismAndré

Bedankt voor de link. Dat verhaal van die lekstroompjes kan ik bevestigen. Mijn pH regelaar reageert zelfs op het aanschakelen van m'n UV lamp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Zo, 't was even geleden dat ik voor het laatst gesoldeerd had, maar de draadjes en plug zitten op de nieuwe LED trafo. :D heb de stekker van een oud filtertje gebruikt, mooi dun ding. Heb het idee dat het licht iets feller is dan met de tijdelijke oplossing, maar an sich niet vervelend. Hopelijk trekken de plantjes weer lekker bij en zijn de problemen nu opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOG1QWz3yWWMP37pj_kAvi9jFjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3ChIvpKA1bp0fuzpry3sc3g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
Wat een gruwelijke kutzooi (excusez moi) is die Juwel poster met Juwel poster fix ;w
Werkt voor geen meter! Precies zoals het instructiefilmpje van Juwel laat zien aangebracht. De olie-achtige lijm op het glas uitsmeren en dan de poster (zwart) er tegenaan plakken. Dan proberen glad te strijken en de bellen weg te werken, dat is al niet te doen.

Vannacht is de poster dan ook gewoon naar beneden gekomen. Laminaat en het glas dus helemaal gaan schoonmaken.
Heb een zwarte folie bij Praxis besteld, hopelijk dubbelzijdig maar dat stond er niet bij. Veel tips gelezen om met een sopje de ruit in te sprayen en dan de poster er op te plakken en luchtbellen weg te drukken.
Mocht dit alles alsnog niet lukken zit er nog maar één ding op: verven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:05:
Wat een gruwelijke kutzooi (excusez moi) is die Juwel poster met Juwel poster fix ;w
Werkt voor geen meter! Precies zoals het instructiefilmpje van Juwel laat zien aangebracht. De olie-achtige lijm op het glas uitsmeren en dan de poster (zwart) er tegenaan plakken. Dan proberen glad te strijken en de bellen weg te werken, dat is al niet te doen.

Vannacht is de poster dan ook gewoon naar beneden gekomen. Laminaat en het glas dus helemaal gaan schoonmaken.
Heb een zwarte folie bij Praxis besteld, hopelijk dubbelzijdig maar dat stond er niet bij. Veel tips gelezen om met een sopje de ruit in te sprayen en dan de poster er op te plakken en luchtbellen weg te drukken.
Mocht dit alles alsnog niet lukken zit er nog maar één ding op: verven :P
Ik heb een hele luie methode bij mijn oude bakje.. Men neme gewoon simpel plakband... en je maakt aan 1 kant van je bak de poster vast, nét om het hoekje met plakband. Dan gewoon de poster uitdrukken tegen de achterwand en aan de andere kant strak vastplakken... Heeft bij mij jaren goed gezeten, ook met kap op, kap af (hou rekening met die hoogte bij het afknippen, is de poster te hoog dan gaat ie daar wel scheef door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:43
Ik heb een plaatje MDF zwart geverfd en tegen de achterkant gezet. Werkt perfect !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:45

WD-41

Ik smeer hem!

SmurfLink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Ik heb een hele luie methode bij mijn oude bakje.. Men neme gewoon simpel plakband... en je maakt aan 1 kant van je bak de poster vast, nét om het hoekje met plakband. Dan gewoon de poster uitdrukken tegen de achterwand en aan de andere kant strak vastplakken... Heeft bij mij jaren goed gezeten, ook met kap op, kap af (hou rekening met die hoogte bij het afknippen, is de poster te hoog dan gaat ie daar wel scheef door.
Heb ik ook gedaan, zit al 2 jaar zo zonder problemen. Die lijm van Juwel is inderdaad een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@SmurfLink @WD-41 Dat is ook een mogelijkheid, of dunne dubbelzijdige plakkertjes. Maar dan lees ik weer dat het soms te zien is dat ie er niet helemaal strak tegenaan zit en er water tussen kan komen. Maar heb 2m besteld en 1m nodig dus kan sowieso 2 pogingen wagen ;)

@KingSizeBas Helaas geen optie aangezien hij precies past op het originele Juwel meubel en ik er dus geen plaat achter kan zetten.
Maar lijm is zeker een drama, lees ook veel negatieve verhalen die ik dus zeker kan bevestigen.

[ Voor 10% gewijzigd door remzor op 19-02-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Poster fix is ook helemaal geen lijm. Het is afwasmiddel met een fancy etiketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:31
Gebruikt iemand van jullie eigenlijk een bodemstofzuiger op batterijen of gewoon stroom?
Ik heb nu een mulmzuiger van Tetra maar om die aan te zuigen schud ik heel de bak op een neer en het werkt ook niet altijd even goed. Ik ben dus op zoek naar iets anders wat wellicht beter werkt voor een zandbodem. Ik gebruik hem tevens ook meteen voor een waterwissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bij zandbodem: Boven de bodem wapperen met de hand en omhoogkomende rommel met een fijn schepnetje verwijderen (met mooie 8-bewegingen). Herhalen tot de meeste rommel weg is. Daarna nog even met een vork door het zand om e.e.a. weer mooi los te maken.

Bij zware vervuiling (zoals onlangs toen ik zoveel corydoras jonkies had) gebruik ik een opvoerpomp waarvan ik op de inlaat een afzuigklok plaats die ik losjes vul met filterwatten. Daarna weer langs de bodem wapperen met de handen (of met een soepele slang die je aan de uitstroom van de pomp vastmaakt) en opzuigen met de klok. Soms komt er een visje in (welgeteld 2 x meegemaakt). Dan knijp je de afvoerslang even dicht (of sluit de uitstroom van de pomp af) waarna het visje weer vrolijk weg kan zwemmen.

Maar bij normale vervuiling werkt de eerste genoemde methode helemaal prima.

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 19-02-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
XNL073 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:39:
Gebruikt iemand van jullie eigenlijk een bodemstofzuiger op batterijen of gewoon stroom?
Ik heb nu een mulmzuiger van Tetra maar om die aan te zuigen schud ik heel de bak op een neer en het werkt ook niet altijd even goed. Ik ben dus op zoek naar iets anders wat wellicht beter werkt voor een zandbodem. Ik gebruik hem tevens ook meteen voor een waterwissel.
Dat wapperen werkt voor geen meter, heb je alle rotzooi door de bak. Ik heb een GC30, die zuig ik zelf aan boven de emmer, 1x aan zuigen en gaat dan vanzelf lopen.

Ik combineer "stofzuigen" en waterwissel ook altijd met dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
HuismAndré schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:42:
Bij zware vervuiling (zoals onlangs toen ik zoveel corydoras jonkies had) gebruik ik een opvoerpomp waarvan ik op de inlaat een afzuigklok plaats die ik losjes vul met filterwatten.
(onderstaande is niet aan jouw gericht, maar meer @random info :) )

Ik pak dan altijd een lucht filter systeempje. Maar wat je zegt zal ik eens proberen ergens waar ik een probleempje heb.

Maar met lucht filter pak ik een stuk brede PVC, daar steek ik onderin een stuk filter materiaal, en dan duw ik van bovenaf een slangetje erin waar lucht uit komt. Dan trek je heeeel langzaam wat water door dat schuim heen en is de kans op opgeslokte vissen (garnalen in mijn geval) vrijwel 0.

Inderdaad dan af en toe even met je hand heel zachtjes wapperen dat het vuil een beetje begint te bewegen.

Ik weet niet meer hoe het heet 8)7 dus hier een tekening
Zelf maken is super simpel.. anders kun je het ook kopen. Zoek dan op "aquarium lucht filter" en je vind iets als dit.

(als je hem schoon wilt maken trek je er even van onderuit een zakje omheen. Anders laat al het vuil weer los in je bak als je hem omhoog tilt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RNcu9OuwIR_s-SK_DDkAfLi9S0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ocVh2VzDidZuhe989bOfvn7K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 19-02-2021 15:58 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik gebruik gewoon een slang die ik aanzuig... kan ik ook gelijk stoppen als ik per ongeluk een vis of garnaal meepak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
JME schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:02:
Poster fix is ook helemaal geen lijm. Het is afwasmiddel met een fancy etiketje.
Kan je vertellen dat het ook zeker geen afwasmiddel is. Het is nog het meest te vergelijken met olie, die iets stroperiger is.
Zojuist 2-3 keer met dreft en nog 2 keer met water en een beetje ammoniak erin de ruit gepoetst om heel die vette shit er af te krijgen.
Eens en nooit meer dus.

@XNL073 Ik heb zo’n Eheim stofzuiger gekocht, zonder batterijen dus en gewoon schudden. Benieuwd of dat iets is want nog geen ervaring mee.
Heb zelf wel gekeken naar dat ding van Fluval maar die kostte €60 en zijn de meningen ook sterk over verdeeld. Maar heb ook zand dus sowieso iets lastiger dan grind denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:31
Ja met dat schudden heb ik nu ook. Maar daar begint de bak af en toe van te trillen zo hard moet ik schudden om hem "aangezogen" te krijgen. Ook is dan alle bende op het zand alweer rond aan het dwarrelen door de bak. Vandaar dat ik iets anders zoek. Zelf aanzuigen zie ik eigenlijk niet zitten :p

[ Voor 14% gewijzigd door XNL073 op 19-02-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Tetra GC40 hier ook vervangen voor een Juwel Aquaclean 2 met een soort van bal die buiten het aquarium zorgt voor het aanzuigen. Heb een zandbodem en had met die Tetra met dat schudden ook altijd een hoop ellende.

Gaat met die Juwel wel een stuk beter voor de waterwissels, maar voor de zandbodem schoon te maken gaat het weer te snel. Heb @HuismAndré 's tip met die afzuigklok ook al geprobeerd maar een verkeerde pomp uitgezocht met te weinig power voor deze functie.
(Sicce Synchra Nano)

Dit ding gaat bij mij nog het beste:
https://petsplace.nl/euro...ud-4047059102107-pps.html

Enige nadeel vind ik dat er een een hoop gepruttel uit het bovenste pijpje komt en nog alles onder het water zit om mijn bakje heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Lijkt me dat zo'n Sicce Synchra Nano voldoende moet zijn. Ik gebruik een 800 liter pomp (Tunze 1073.008 Silence aka Sicce 995877) en vind dat eigenlijk een beetje te veel van het goede. Ruilen??? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Of ik doe wat fout, maar die Sicce Synchra Nano heeft een maximale opvoerhoogte van 70cm, met mijn bakje van 40cm hoog, dan staat die pomp onder op het dressoir. Dan moet dat pompje zeg 40cm omhoog pompen dan houdt je amper flow over en zuigt ie voor geen meter.

Vanalles geprobeerd, van de pomp tot verder onder waterniveau halen tot aan geen uitlaat en direct in het aquarium terug laten lopen toe...

Zoals ik me altijd kan herinneren van jouw eigen fora, de fabrikant heeft gemeten van de berg af met de wind mee.... ;) Sterker nog, grafiekjes wat er over blijft bij opvoerhoogte X zijn niet voorhanden...

[ Voor 20% gewijzigd door Ljsvv op 19-02-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

De zuigklok gaat rechtstreeks vast aan de pomp. Zit dus geen slang tussen. Het geheel gaat compleet onder water. De uitstroom van de pomp kun je eventueel nog voorzien van een slang. Neem in dat geval zo'n siliconenslang. Die zijn super soepel zodat je de uitstroom kunt richten naar de plaats die je wilt. Ik heb er nog een knietje tussen zitten zodat de uitstroom richting de zuigklok gaat. Op die manier wervelt de uitstroom het zand een beetje omhoog waarna de zuigklok (die zo'n 5-10cm boven de bodem geplaatst wordt) de troep opruimt.

Ik heb even snel gezocht naar een foto maar vond alleen een waarbij ik de combinatie gebruikte om het water wat helder te maken (kon niet met het HMF vanwege de lage waterstand op dat moment). Foto in kwestie is genomen nadat we alles uit het aquarium gehaald hadden zodat we de grootste corydoras jonkies eruit konden vissen (vandaar dat het er zo rampzalig uitziet). Uurtje later was alles weer netjes natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH5h88DJUHc2Re-eGVFs4iOXqSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdWeTDLKhc9bvxhBs6YKfWBb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:09:
De zuigklok gaat rechtstreeks vast aan de pomp. Zit dus geen slang tussen. Het geheel gaat compleet onder water. De uitstroom van de pomp kun je eventueel nog voorzien van een slang. Neem in dat geval zo'n siliconenslang. Die zijn super soepel zodat je de uitstroom kunt richten naar de plaats die je wilt. Ik heb er nog een knietje tussen zitten zodat de uitstroom richting de zuigklok gaat. Op die manier wervelt de uitstroom het zand een beetje omhoog waarna de zuigklok (die zo'n 5-10cm boven de bodem geplaatst wordt) de troep opruimt.

Ik heb even snel gezocht naar een foto maar vond alleen een waarbij ik de combinatie gebruikte om het water wat helder te maken. Foto in kwestie is genomen nadat we alles uit het aquarium gehaald hadden zodat we de grootste corydoras jonkies eruit konden vissen (vandaar dat het er zo rampzalig uitziet). Uurtje later was alles weer netjes natuurlijk.

[Afbeelding]
Bliksem! Dan heb ik je echt verkeerd begrepen, had inderdaad stuk slang ertussen gelaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

remzor schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:10:
[...]

Kan je vertellen dat het ook zeker geen afwasmiddel is. Het is nog het meest te vergelijken met olie, die iets stroperiger is.
Plakvermogen is hetzelfde ;)

Wat die bodemzuigers betreft, ik heb gewoon zo’n simpel setje: https://www.aquastorexl.nl/superfish-nano-siphon-set.html
Dat "auto start" heb ik nooit voor elkaar gekregen, maar eventjes aanzuigen werkt prima. Als de slang eenmaal vol zit en de uitstroom zit lager dan de instroom, dan kun je hem tussendoor ook dichtknijpen en daarna loopt ie weer verder. Tip: boven de klok heb ik de slang verhard door er 20cm pvc-buis omheen te schuiven. Ik kan daardoor alle kanten op manoeuvreren zonder zelf onder water te hoeven duiken.
In de 70 liter bak zit grind en daar steek ik de klok af en toe ook in de bodem om diepere zooi af te zuigen. Grind en zooi stijgen op in de klok, vervolgens doe je een paar keer kort na elkaar een vinger voor de uitstroom en dan zakt het grind weer omlaag en de zooi komt in de emmer. Als je dat bij iedere waterwissel ergens anders doet, dan hou je de hele bodem fris. En vooral: geen gedwarrel!
In de 15 liter bak zat ook grind, maar dat heb ik net vandaag vervangen door Dennerle Garnelenkies. Wou toch iets donkerders onder de vuurgarnalen en heb nu meteen maar voor een wat fijnere structuur gekozen. Hoop alleen niet dat ik de hele bodem wegzuig als ik daar hetzelfde trucje ga proberen. Gelukkig heb ik meer dan de helft van de zak over, dus ik kan nog een poosje aanvullen :+

[ Voor 12% gewijzigd door JME op 19-02-2021 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
@HuismAndré net even jouw creatie nagemaakt door de afzuigklok gelijk op de Sicce Synchra Nano te zetten, zonder watten gaat het, maar zodra ik er maar een heel klein beetje watten in doe wil die niet meer.

Helaas is het geheel met die pomp eraan ook net wat te onhandig in mijn inie minie bakje van 57 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Vraagje, heb een juwel 110 liter en wanneer ik nu de laatste twee keer het aquarium verschoont heb dan gaat de pomp niet meer aan. Als ik dan dat vakje met de filters omhoog haal begint hij te lopen. Is hij verstopt en zo ja hoe maak ik hem schoon? Zit er zand onderin wat ik weg moet halen oid? Of is het waterniveau dan te hoog en gaat die daarom niet aan?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Oekol Tijd om de pomp te reinigen. Onderhoud wordt prima uitgelegd in de handleiding. Mocht je die niet meer hebben dan kun je de volgende link gebruiken: https://www.juwel-aquariu...ysteem_Bioflow_M_L_XL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:26
@Oekol De mandjes er uit halen en de sponzen uitknijpen, bij voorkeur in aquariumwater. Als er biomedia in zitten zou ik daar vanaf blijven, tenzij er heel veel meuk in zit. In dat geval spoel ik het vaak lichtjes zodat het mandje niet verstopt zit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:06:
Ik gebruik gewoon een slang die ik aanzuig... kan ik ook gelijk stoppen als ik per ongeluk een vis of garnaal meepak.
Uiteinde wat de bak in gaat en een meter verderop vast pakken, vol water laten lopen, aan de lange zijde van de slang water omlaag laten gaan zodat water daar eruit wil en dan voordat het water eruit is de "aanzuigkant" in je bak, dan hoef je em niet eens aan te zuigen maar doet het hevel effect dat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@HuismAndré Tnx voor de adviezen. Ik ben er inmiddels achter...

Ik heb gewoon goedkope waterpest en penningkruid bosjes in mijn bak, verder geen speciale planten (wel gehad maar ging dood of werd gesloopt door de vissen). Die is sindskort gaan exploderen qua groei, waarbij het vooral bovenop het water kwam te liggen. Onderin zie je lange stelen met weinig blad, en heel veel algen. Oorzaak is dus gebrek aan licht.

Ik heb net alle waterpest eruit getrokken, alles gespoeld tot er geen alg meer van af kwam, alles wat gezond was behouden en alle troep weggegooid. Heb nu gewoon weer 4 leuke korte bosjes die voldoende licht kunnen vangen.

Verklaart ook waarom de baardalg ineens weg was, te weinig licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Beetje rond aan het kijken voor een osmose apparaat. Vroeger 1 gehad (ooit gewonnen) maar die was to traag en een flink berg rest/afval water.

Hier nog mensen die een osmose gebruiken en tips hebben of versies die aan te raden zijn of juist helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ik heb een RO set met een kraan en een 9 liter druktankje. Ideaal voor de koffie, de ramen, het strijkijzer, de stoomreiniger en ook voor het aquarium. Voor het aanmaken van aquariumwater laten we hem gewoon de hele nacht een jerrycan vullen (tot de helft) die dan de volgende dag afgetopt wordt met kraanwater (kan ik ook gelijk de gewenste eindtemperatuur kiezen). De snelheid/traagheid maakt ons op deze manier dus niet uit.

Betreffende het afvalwater: Onze RO installatie gebruikt zo'n 100 liter per week (dus ruwweg 6 kuub per jaar). Ons totale verbruik is 165 m3 per jaar (dus die 5 kuub is daar maar een klein onderdeel van).

Één belangrijke fout wil je je nog wel voor behoeden: Neem een RO installatie die met standaard filtermateriaal werkt. Mijn eerste onderbouw RO set maakte gebruik van 20cm lange filterdelen terwijl 25cm standaard is. Hierdoor moest ik dus 2 x een set kopen (want de prijs van de 20cm vervangdelen was heel erg hoog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Oekol schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:05:
Vraagje, heb een juwel 110 liter en wanneer ik nu de laatste twee keer het aquarium verschoont heb dan gaat de pomp niet meer aan.
Ter aanvulling op mijn eerdere bericht. Als het filtermateriaal te vies wordt dan wordt de output van het filter heel laag maar zal de pomp nog wel starten. Als de pomp zelf te veel aanslag (biofilm en prut) heeft dan mist deze simpelweg de kracht om nog op gang te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
HuismAndré schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:16:
Ik heb een RO set met een kraan en een 9 liter druktankje. Ideaal voor de koffie, de ramen, het strijkijzer, de stoomreiniger en ook voor het aquarium. Voor het aanmaken van aquariumwater laten we hem gewoon de hele nacht een jerrycan vullen (tot de helft) die dan de volgende dag afgetopt wordt met kraanwater (kan ik ook gelijk de gewenste eindtemperatuur kiezen). De snelheid/traagheid maakt ons op deze manier dus niet uit.

Betreffende het afvalwater: Onze RO installatie gebruikt zo'n 100 liter per week (dus ruwweg 6 kuub per jaar). Ons totale verbruik is 165 m3 per jaar (dus die 5 kuub is daar maar een klein onderdeel van).

Één belangrijke fout wil je je nog wel voor behoeden: Neem een RO installatie die met standaard filtermateriaal werkt. Mijn eerste onderbouw RO set maakte gebruik van 20cm lange filterdelen terwijl 25cm standaard is. Hierdoor moest ik dus 2 x een set kopen (want de prijs van de 20cm vervangdelen was heel erg hoog).
Die ik destijds had was een aquatic nature dacht ik. Maar jaren niet meer gebruikt en die nieuwe filters zijn net zo duur als een nieuwe set. Dus ben beetje kijken wat makkelijk is (mocht ik de 120cm aquarium upgrade gaan doen). Dan weer ff goed doen mbt waterwaardes en planten etc :)

De 3 20L jerrycans heb ik nog wel over :P Maar die mogen dan ook wel een upgrade krijgen denk.

Maar zie ook dat sommige dus een extra booster pomp erbij hebben etc. Of van die filters die je eronder kan draaien etc. Er is alleen zoveel keus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:26
Ik heb een tijdje osmose gebruikt, maar werd niet echt blij van de traagheid en het afvalwater. Heb het apparaat daarom vervangen door een regenton en dat bevalt me stukken beter. 😀

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Dat heb ik ook nog gehad een tijd. Echter de locatie van de regenpijp was zo dat er in de zomer volle bak zon op stond. Dus na verloop van tijd was heel die plastic toen gaan scheuren puur door de hitte/zon :P

Misschien nog keer kijken bij een andere regenpijp nu daar op het terras toch geen meubels meer staan. De oude plek is nu ook geen ruimte meer door oa vijver filter wat daar nu staat weggewerkt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

XNL073 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:39:
Ik kreeg dat schudden ook niet voor elkaar, wat een gedoe. Zeker omdat ik gewoon met emmers werk.

Ik gebruik deze: https://www.bol.com/nl/p/...PXfLBvmS6kIcaAgdZEALw_wcB

En ondanks de slechte recensies is het eigenlijk best een goed ding als je even doorhebt wanneer hij het wel en niet doet. Vooral het mondstuk dat niet te groot is, is wel prettig, itt de Eheim bv.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Afzuigen nog nooit moeten doen ik heb 1 stromingspomp die het nodige voor mij doet, nooit iets van vuil te zien op mijn zand.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:22
Hier ook niet eigenlijk, al is het misschien wat verstopt door de donkere kleur van het grind? Af en toe wapper ik de bodem af voor ik ververs.

Afhevelen doe ik in twee fasen: een half emmertje ernaast is handig voor plantenresten en om je zeefje af te spoelen. Het grootste deel gaat met de tuinslang die ik opstart met een extra pompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bij mij komt het vooral als de Vallisneria weer woekert, dan gaat daartussen echt centimeters dikke prutlaag blijven hangen, terwijl ik nu het weer schoon is alleen wat restjes daarvan zie die ik nog af moet zuigen. Verder blijft het zand keurig schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:27:
Bij mij komt het vooral als de Vallisneria weer woekert, dan gaat daartussen echt centimeters dikke prutlaag blijven hangen, terwijl ik nu het weer schoon is alleen wat restjes daarvan zie die ik nog af moet zuigen. Verder blijft het zand keurig schoon.
Ik heb nu genoeg bruine 'molm' liggen op de bodem, komt door de L190 die ik in de bak gezet heb ;)
Maar het hoeft van mij niet helemaal schoon te zijn, is in een rivier ook niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Ik heb nu genoeg bruine 'molm' liggen op de bodem, komt door de L190 die ik in de bak gezet heb ;)
Maar het hoeft van mij niet helemaal schoon te zijn, is in een rivier ook niet het geval.
Ook weer waar, maar het is nu bijna overal schoon, behalve rond de mosbal, daar lijkt het echt of iemand gebraakt heeft zegmaar. :+ Dus dat wil ik wel even schoonmaken nog. Naast dat ik door alle onderhoud weer een kaamlaag heb dus die moet sowieso nog weggezogen worden. En op de bladeren van de anubiassen is wat neergedaald, dus die ook ff meenemen. Vanavond maar ff oppakken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Bubble-BE schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:10:
Hier ook niet eigenlijk, al is het misschien wat verstopt door de donkere kleur van het grind? Af en toe wapper ik de bodem af voor ik ververs.

Afhevelen doe ik in twee fasen: een half emmertje ernaast is handig voor plantenresten en om je zeefje af te spoelen. Het grootste deel gaat met de tuinslang die ik opstart met een extra pompje.
Nee het moet wel echt proper zijn want anders heeft het geen zin (als je moet wapperen).
Ik werk wel met een overloop volgens mij gaat het moeilijk worden met een potfilter om dit principe te gebruiken?
Enige nadeel is dat als de pomp niet juist staat al u zand weg is maar eenmaal je de juiste plaats hebt mag dit geen probleem meer zijn :)

Flickr

Pagina: 1 ... 72 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.