@
remzor !!!!JA!!! Als je stenen gebruikt dan leg je die eerst neer, en giet je daarna het zand eromheen. En je doet er heeeel goed aan om er iets onder te leggen. Ik doe dat ook. Tempex is prima.
Doen! Is zijn geld aan nachtrust dik en dubbeldwars waard!
@
Taro Slim... Ik ben zelf enorm van van Rasbora Brigittae. Als je die van een goede kweek hebt, dan zijn ze prachtig diep rood en heb je een heel mooi visje.
Minder is beter...

, dus als je heel rustig wilt beginnen dan ga je alleen maar meer genieten. Ik zou wel direct voor een potfilter gaan. Een Ehiem Classic is eigenlijk nog steeds gewoon heel tof voor zijn prijs. Het gemak van duurdere Eheims is wel heel fijn, maar als je rustig kunt blijven bij onderhoud dan is een Classic prima.
Voordeel van die potfiler is echt oppervlakte aan filtermateriaal. Je wint daar enorm veel stabiliteit mee.
Je kunt ook overwegen om in je meubel een kleine sump te zetten. Dat klinkt allemaal heel lastig, maar dat vergroot je waterinhoud, en is ook echt een van de meest rendabele winsten die je kunt hebben.
Mijn grootste stelregel is en blijft "meer water en meer filter ruimte". Als je dat opschaalt zonder meer bezetting dan maak je enorme hoeveelheden winst in rust en in stabiliteit.
Ik wil zelf enkel nog bakken die net zo een grote sump hebben als de bak zelf, en 4x meer filter capaciteit dan op het internet word geadviseerd. Ik onderhoud 3 van die bakken, en heb er zelf 2 van gehad... en het scheelde me gewoon erg veel problemen. Nu is dat wellicht wat overdreven maar zelfs 10 liter extra water en 10cm2 extra filter is al nuttig.
Je geeft al aan dat je rustig wilt beginnen en dat is ook echt een heerlijk uitgangspunt. Je begint dan met een onderbezetting en kijkt het 3 maanden aan of er wat geks gebeurd. Daarna kun je heel langzaam uitbreiden en zie je dus precies wanneer een van je acties een probleem veroorzaakt. Die rust in bouwen geeft je ook rust in je storingen. Ik start bakken voortaan een half jaar op voordat ik er vissen (of koraal) in zet. Mensen verklaren je voor gek.. maar ik heb nog nooit zoveel grip op mijn bak gehad dan sinds ik dat ben gaan doen.
Lekker beginnen met een
- Filter wat grof schuim en ceramisch materiaal heeft
- Geen vissen maar enkel garnalen en eventueel slakken
- Vol verlichting zoals je het graag wilt hebben
- Veel stroming verdeeld over veel uitstroom punten (zodat je niet 1 dikke straal hebt)
- Sump met dikke bodem en wieren of zuurstofplanten
Dan een half jaar wachten en weer gaan uitbreiden.
Al moet ik zeggen dat je een mooi groepje Brigitae wel eerder in kunt zetten. Het probleem is alleen dat je goed moet zoeken naar mooie kweek, dus dat ik heel voorzichtig zou zijn met ze in een jonge bak te zetten
Ik ben zelf ook fan van Epifyten (planten die leven op water), maar het is wel lastiger dan ik dacht. Het moet overigens wel gewoon lukken hoor dus ben er niet bang voor. Maar.. voedingstoffen druppelen is wel heel fijn. 1 maal per dag voeding toevoegen ging bij mij niet echt heel lekker. Ik heb toen voor 2 tientjes een doseerpompje gekocht op Ali, en toen ging het echt 10x beter.
Cory's zou ik als laatste inzetten. Dan is alles mooi ingeregeld en staan je planten vast. Zeker met epifyten is het lastig om ze aan de gang te krijgen als er constant Cory's doorheen schieten.
Je 3 punten waar je vanaf wilt ga je 100% zeker bereiken als je die langzame opstart gaat doen. Hoe meer tijd en rust je hebt hoe meer je gaat genieten Taro. Dat is precies wat je moet doen.. en ik weet uit eigen ervaring dat tijd het aller aller belangrijkste is in deze hobby.
Ik weet ook lang niet alles, maar als je vragen hebt help ik je maar al te graag mee. De manier waarop je onderstaande post schrijf geeft me al heel veel hoop. Dat is precies wat ik graag zie en wat je moet doen!
Succes, en relax

... tijd zat..