Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.324 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Winkiller

De Mopperpot

@Taro
Ik ben even gaan kijken voor Oase Biomaster filters, ziet er idd handig uit maar ook weer een gehele eigen lijn met sponzen en vormen hierin, ik heb voorraad liggen voor de JBL e902. Inmiddels heb ik mijn JBL e902 rotor + as besteld bij Amazon, benieuwd of ze inderdaad woensdag gaan leveren. Ik heb filtermateriaal uit de JBL gebruikt in de backup Eheim maar toch veel dode bacterien, de beroemde witte waas. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14
Weet iemand zo welke dwerg chichlide dit is? Ik had het keurig in een boekje opgeschreven, maar ben het boekje kwijt.
Helaas is 1 van de 2 hiervan overleden en wil er graag weer 1tje bij hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irDdqb4RiaL4HZN1z_h9wFtn1LM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioYNrOpuZO94gESRxDCNreFt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:53
KingSizeBas schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:53:
Weet iemand zo welke dwerg chichlide dit is? Ik had het keurig in een boekje opgeschreven, maar ben het boekje kwijt.
Helaas is 1 van de 2 hiervan overleden en wil er graag weer 1tje bij hebben.

[Afbeelding]
Qua kleur zou ik zeggen deze:
Microgeophagus Altispinosa

Maar kan ook een Ramirezi zijn die zich niet op zijn gemak voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier beetje aan het rondkijken voor een bak/meubel/alles upgrade :P
Nu ff meubel uittekenen in 3D zodat ik (als winkels weer open zijn) wat hout op maat kan laten zagen en opnieuw een meubel kan bouwen zoals 11 jaar geleden (tijd vliegt).

Ook met de upgrade denk overstappen naar een Biomaster filter. Zien er wil nice uit.

Maar eerst nog ff rondkijken en hopelijk keer winkels open etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Paulus07 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:50:
Hier beetje aan het rondkijken voor een bak/meubel/alles upgrade :P
Nu ff meubel uittekenen in 3D zodat ik (als winkels weer open zijn) wat hout op maat kan laten zagen en opnieuw een meubel kan bouwen zoals 11 jaar geleden (tijd vliegt).

Ook met de upgrade denk overstappen naar een Biomaster filter. Zien er wil nice uit.

Maar eerst nog ff rondkijken en hopelijk keer winkels open etc :)
dierenwinkels zijn open. Geen idee waar je vandaan komt, maar hier in de buurt zijn Coenen en Heevis open. Wel van beide zaken het verzoek om enkel voor aankopen langs te komen.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Zit ik vannacht net voor het slapen gaan in men aquarium te kijken zie ik allemaal bruine kleine dingen rondzweven aan het oppervlak.... rara wat is het :p

Sorry voor de ietwat onduidelijke foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNtn_VwICgsTiVKFl22qyHPJjmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zd6GDaPAcLlFGiJnyGhywT0C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Voor wie het leuk vind om Discus vissen te zien dansen met elkaar, kwaliteit is niet geweldig maar goed genoeg. Dit is vlak na dat mijn grootste discus dood op de bodem lag, de 2 bruine komen ook ff in beeld.
[YouTube: Discus Dance 12 2020]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:30
BurnerT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:55:
Zit ik vannacht net voor het slapen gaan in men aquarium te kijken zie ik allemaal bruine kleine dingen rondzweven aan het oppervlak.... rara wat is het :p

Sorry voor de ietwat onduidelijke foto :)

[Afbeelding]
Muggen larve ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BurnerT
@J0rdym23 Het zijn jonge clown killi's/ringband snoekjes (Epiplatys annulatus)

Ik had niet verwacht dat ze eindelijk voor nageslacht zouden zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
Leuk !!

Succes met grootbrengen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
BurnerT schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:33:
@J0rdym23 Het zijn jonge clown killi's/ringband snoekjes (Epiplatys annulatus)

Ik had niet verwacht dat ze eindelijk voor nageslacht zouden zorgen.
Gaaf! Die heb ik ook heel lang gehad maar hebben nooit gereproduceerd. :X Mijn Crossocheilussen werden toen ook wat groter en vervolgens verdwenen de vrouwtjes stuk voor stuk uit de bak. Erg zonde, zijn superleuke visjes om te zien.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
Ja de vrouwtjes zijn nogal gammel heb ik het idee met die snoekjes. Ik had er 5 / 5 en heb nu nog 5 mannen en 2 vrouwtjes. Ik heb een koppel maanden geleden appart gezet. Samen met wat rasbora's waarvan ik ook inneens een mini voorbij zag zwemmen :-x

Ik heb nu 5 ringband snoekjes geteld 1 grotere en 4 echt kleintjes. Alleen door al dat voeren met baby brine zie ik wat hydra gezien(gelukkig nog heel klein) . Nog nooit in het echt gezien in men bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
boomr schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:54:
[...]

dierenwinkels zijn open. Geen idee waar je vandaan komt, maar hier in de buurt zijn Coenen en Heevis open. Wel van beide zaken het verzoek om enkel voor aankopen langs te komen.
Daar zit ik bij in de buurt ;)

Maar die hebben weer niet de bak en hardware waar ik naar op zoek ben helaas.
Dus plan voor nu is om eerst het meubel ff uit te werken. Zodra dat klaar is kijken/overige hardware bestellen bij een shop. Huidige bak leeghalen en van de plek halen en die proberen te verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Weet iemand een webshop waar ik onderstaande kan kopen? Lijkt me handig met vullen, hoef ik niet de slang vast te houden en door 't korfje woelt het zand niet alle kanten op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PPn8sGgQozChEEtBQcmEEDcIzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLiLKlTebJEY3NBA5QbD1nJU.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:07
Oekol schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:52:
Weet iemand een webshop waar ik onderstaande kan kopen? Lijkt me handig met vullen, hoef ik niet de slang vast te houden en door 't korfje woelt het zand niet alle kanten op.

[Afbeelding]
Bedoel je zoiets?
https://www.aquastorexl.n...3-15-2313-15-2222-24.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007

Oekol

waka waka hey hey

Perfect! Moet ik alleen nog een korfje vinden en een verbinding hoe ik 'm op mijn kabel kan vastmaken. Thanks!

Edit: gevonden dat is dus een korf van eheim. Nu even uitzoeken welke maat en gaan. Toppp

@MisterEagle weet je toevallig ook hoe zo'n verloop van groen naar doorzichtig heet op de foto? Slang en korfje heb ik nu, maar diegene gebruikt nog iets als overloop maar de andere slang. Thanks ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Oekol op 03-02-2021 22:46 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:43
Sinds een paar dagen ziet een Black Molly vrouwtje er nogal beroerd uit. Houdt zich ook behoorlijk rustig (voor haar doen).

Ik heb het idee dat er iets aan haar kont hangt, zou dat een worm kunnen zijn? Of iets anders?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Zo opnieuw een happy JBL CP 901e gebruiker, de as + rotor is gisteren binnengekomen en hij draait weer als nieuw, de Boesemani Regenboogvissen zijn weer helemaal in hun element met deze stroming. Ik heb alleen de nieuwe as gebruikt en de oude rotor, die is ingelopen na 11 jaar en maakt geen herrie. :)

[YouTube: JBL Crystal Profi 901e Power after broken rotor axel.]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:52
Oekol schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Perfect! Moet ik alleen nog een korfje vinden en een verbinding hoe ik 'm op mijn kabel kan vastmaken. Thanks!

Edit: gevonden dat is dus een korf van eheim. Nu even uitzoeken welke maat en gaan. Toppp

@MisterEagle weet je toevallig ook hoe zo'n verloop van groen naar doorzichtig heet op de foto? Slang en korfje heb ik nu, maar diegene gebruikt nog iets als overloop maar de andere slang. Thanks ;)
in die bovenstaande foto wordt geen verloopje gebruikt, maar schuift de slang gewoon over de buis heen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

kw_nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:41:
Sinds een paar dagen ziet een Black Molly vrouwtje er nogal beroerd uit. Houdt zich ook behoorlijk rustig (voor haar doen).

[YouTube: Black molly]

Ik heb het idee dat er iets aan haar kont hangt, zou dat een worm kunnen zijn? Of iets anders?
Visje ziet er niet fraai uit, hebben je andere vissen ook van de lelijke (witte) plekken ?
Probeer eens wat zeezout in je aquarium, 1 gram op 10 liter water, kijk of zij opknapt.
Verder dan geen medicatie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Winkiller schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Visje ziet er niet fraai uit, hebben je andere vissen ook van de lelijke (witte) plekken ?
Probeer eens wat zeezout in je aquarium, 1 gram op 10 liter water, kijk of zij opknapt.
Verder dan geen medicatie gebruiken.
De rest zwemt vrolijk rond. Meneer Black Molly probeert nog verwoed te paren... kan zeezout verder geen kwaad voor de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

kw_nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:25:
[...]

De rest zwemt vrolijk rond. Meneer Black Molly probeert nog verwoed te paren... kan zeezout verder geen kwaad voor de rest?
Nee niet echt maar gebruik niet te veel, dan gaat het wel fout, binnen 2 weken zou je verbetering moeten zien.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34

reaL_G

G

Zal maar ook update plaatje plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWpc6xFcH21JsrVkoS20lkcRClg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdJaCbfO8wbcjmH39y01hxEd.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat zaterdag de bak opnieuw ingedeeld gaat worden.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Winkiller schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:48:
[...]

Nee niet echt maar gebruik niet te veel, dan gaat het wel fout, binnen 2 weken zou je verbetering moeten zien.
Was het niet zo dat het jodium vrij zout moest zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

kw_nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:18:
[...]

Was het niet zo dat het jodium vrij zout moest zijn?
Ja daarom zeezout of tafelzout zonder jodium, vergeet niet om ook eerst even water te verversen.
Ook weer +/- 50% verversen na maximaal 2 weken, houd in de tussentijd je vissen in de gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Beetje Aquarium natuur online, Zwart Marmeren Maanvis legt eieren en sommige opportunisten nemen het er van, een feeding frenzy. Gisteravond 2 Maanvis vrouwen aan de leg en bij deze Marmere dame is goed te zien wat er tegenwoordig gebeurd met de eitjes. :)

[YouTube: Angelfish lays eggs and the Discus eats them]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BurnerT
Vandaag toch echt maar even muisjes halen en beschuiten. Ik zie inneens een berg rasbora maculata voorbij zweven..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpNceSo7IEZlJNK43CakYQGFUls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhPpuSevsjP7yWnIJySysyTv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BurnerT
Ik heb vandaag het liefdes koppel weten te betrappen xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Vandaag een zoutbadje gemaakt voor de zieke Black Molly vrouwtje. Hopen dat het helpt. Al heb ik er mijn twijfels bij.

Heb iets beter kunnen kijken naar de gekke plek bij haar aarsvin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE-UGgUa0ut82X-SnS9F_CMjrs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eqXyYuF74mo549BxIBH9eMS.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
@kw_nl Misschien iets verkeerds gegeten? Mijn telescoopoog sluier zag er ook zo uit nadat ie een complete slak in 1x had opgevroten, is nu 3 weken geleden, beest poept nu nog witte slijmerige troep.

Heb mijn sluier vanavond maar weer in de grote bak gezet. 12 liter voor een sluier in quarantaine is echt niet goed. Om de dag 50% water verversen en als je er een teststrip in steekt kleuren nitraat en nitriet direct roze. Dan te bedenken dat ze me die bak destijds voor 2 sluiers hebben verkocht en dat ding pas schoon water kreeg als het groen was van de algen :X.

De mijne doet het iig weer redelijk na een weekje in 11 liter water met een paar theelepels zout (opgebouwd, om de dag 50% water ververst met theelepel zout erin opgelost). Schubben weer mooi, beestje eet, poept en zwemt weer, wil alleen soms nog wel omrollen tijdens het zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Mijn Melanotaenia Boesemani's, in het Nederlands ook wel Regenboogvis genoemd, een zeer vredelievende en ontzettende drukke scholenvis. Ik heb er 12, 5 mannen en 7 vrouwen wat een vreselijk leuk tafereel is elke dag weer opnieuw. Ik heb ze nu 2 jaar en naast mijn Discusvissen zijn deze echt ontzettend leuk om te hebben, ze zwemmen in hun eigen aquarium samen met 4 clown botia's.

Niet zeuren over de botia's svp, ik heb ze (2 grootste) al meer dan 12 jaar en ze zitten net als de corydoras op grint ipv zand en ze doen het prima en zijn voor mij handtam en ze hebben al hun snorharen nog. >:)

Ik ben nog bezig de baardalgen uit te roeien maar dat gaat ontzettend langzaam en ze 1 voor 1 los te trekken heb ik geen zin in. ;)

[YouTube: Melanotaenia Boesemani - My Rainbow Fish Aquarium.]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Deze keer heb ik de Sterbai eitjes wel kunnen laten uit komen.
Ik denk dat ik een 10-tal jonkies heb.
Nu eens proberen om die groot te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ldK3upY0rXxrcTzj08uuxLRR2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGuX3wCMBQRCYoP3EEQeTENB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP1apW4YsCqQfk-WiOX3vjaNLGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmcnm4KSHLnVGX7C3LSuj0Lf.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik ben op zoek naar slakkenhuiscicliden (Lamprologus Multifasciatus) in Limburg. Is er iemand die ze heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:45
Tommie12 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:10:
Deze keer heb ik de Sterbai eitjes wel kunnen laten uit komen.
Ik denk dat ik een 10-tal jonkies heb.
Nu eens proberen om die groot te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb een paar jaar terug bij toeval, tijdens een waterwissel, een kleintje ontdekt. Was al zo groot dat ik deze zag en nog uit de emmer kon halen. Sindsdien heb ik er eentje meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
tlpeter schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 06:12:
[...]

Ik heb een paar jaar terug bij toeval, tijdens een waterwissel, een kleintje ontdekt. Was al zo groot dat ik deze zag en nog uit de emmer kon halen. Sindsdien heb ik er eentje meer.
Dan heb je heel brave andere vissen in je bak denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Vissen zijn idd echt alleseters... m'n broer heeft maanvissen in z'n bak, die heeft nu al 3 legsels gehad:
- eerste legsel: alles op 1 vis na opgegeten, gered door hem in kweekbakje te zetten
- tweede legsel: helft in kweekbakje gedaan, rest opgegeten. Inhoud van kweekbakje opgegeten door dat ene visje uit 1e legsel
- derde legsel: zijn ze nu mee bezig in kweekbakje

Maanvissen staan de hele dag op wacht om andere visjes bij de kleintjes weg te halen, maar zodra het licht uitgaat vreten ze gewoon alles op :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
_JGC_ schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:14:
Vissen zijn idd echt alleseters... m'n broer heeft maanvissen in z'n bak, die heeft nu al 3 legsels gehad:
- eerste legsel: alles op 1 vis na opgegeten, gered door hem in kweekbakje te zetten
- tweede legsel: helft in kweekbakje gedaan, rest opgegeten. Inhoud van kweekbakje opgegeten door dat ene visje uit 1e legsel
- derde legsel: zijn ze nu mee bezig in kweekbakje

Maanvissen staan de hele dag op wacht om andere visjes bij de kleintjes weg te halen, maar zodra het licht uitgaat vreten ze gewoon alles op :X.
Daarom ook dat kwekers heel dikwijls een kleiner lampje in de buurt van het nestje hangen.
Dan heb je mogelijk meer overblijvers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Winkiller schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:40:
Mijn Melanotaenia Boesemani's, in het Nederlands ook wel Regenboogvis genoemd, een zeer vredelievende en ontzettende drukke scholenvis. Ik heb er 12, 5 mannen en 7 vrouwen wat een vreselijk leuk tafereel is elke dag weer opnieuw. Ik heb ze nu 2 jaar en naast mijn Discusvissen zijn deze echt ontzettend leuk om te hebben, ze zwemmen in hun eigen aquarium samen met 4 clown botia's.

Niet zeuren over de botia's svp, ik heb ze (2 grootste) al meer dan 12 jaar en ze zitten net als de corydoras op grint ipv zand en ze doen het prima en zijn voor mij handtam en ze hebben al hun snorharen nog. >:)

Ik ben nog bezig de baardalgen uit te roeien maar dat gaat ontzettend langzaam en ze 1 voor 1 los te trekken heb ik geen zin in. ;)

[YouTube: Melanotaenia Boesemani - My Rainbow Fish Aquarium.]
Nice! Regenbogen blijven een van mn favoriete, net als de clown botias :). Botias zijn wel trage groeiers toch? Ik heb de mijne nu een jaar of 2-3 en voor mijn gevoel zijn ze niet gegroeid t.o.v. toen ik ze kocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Laatst online: 15:30
JulesvH schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:28:
Ik ben op zoek naar slakkenhuiscicliden (Lamprologus Multifasciatus) in Limburg. Is er iemand die ze heeft?
Goedemiddag,

Ze zijn lastig te krijgen, echter heb ik momenteel een groep zwemmen die iets te groot wordt voor mijn aquarium.

Binnenkort mogen er een 10tal verhuizen, echter is dit wel een stukje rijden voor je ( regio Bergen op Zoom, west brabant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
JulesvH schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:28:
Indien Noord-Limburg, probeer Aquabeek in Boekel eens. Net geen Limburg, maar heeft ze meestal wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ThaAresX schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:27:
[...]

Nice! Regenbogen blijven een van mn favoriete, net als de clown botias :). Botias zijn wel trage groeiers toch? Ik heb de mijne nu een jaar of 2-3 en voor mijn gevoel zijn ze niet gegroeid t.o.v. toen ik ze kocht
Mmmm ze worden wel groter maar het gaat inderdaad erg traag, waarschijnlijk passen ze zich aan aan de ruimte die ze hebben. Heb jij ze ook tam ? ik kan ze uit de hand voeren maar dat bij mijn discussen en regenboog vissen eigenlijk ook. Clown Botia's passen wat betreft gedrag uitstekend bij Boesemanie's. Beide pikken bv. eten uit de bek bij andere vissen zonder ze te verwonden, opportunisten zijn het. :)

Het is trouwens ook leuk om ze doperwten of komkommer te geven, ze pakken het op en zwemmen er snel mee weg. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Winkiller schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Mmmm ze worden wel groter maar het gaat inderdaad erg traag, waarschijnlijk passen ze zich aan aan de ruimte die ze hebben. Heb jij ze ook tam ? ik kan ze uit de hand voeren maar dat bij mijn discussen en regenboog vissen eigenlijk ook. Clown Botia's passen wat betreft gedrag uitstekend bij Boesemanie's. Beide pikken bv. eten uit de bek bij andere vissen zonder ze te verwonden, opportunisten zijn het. :)

Het is trouwens ook leuk om ze doperwten of komkommer te geven, ze pakken het op en zwemmen er snel mee weg. :Y
Nee ik heb ze niet tam helaas. Maar vind het gedrag van die beestjes zo leuk. Als 's morgens het licht aan gaat zitten ze ook de kamer in te kijken als een hond die blij is dat je thuis bent. Een van de weinige vissen die ik altijd over zal nemen naar een nieuw bestand. Plus het handige feit dat slakken geen kans hebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
[...]

Blijft leuk bij de oscartjes die ik heb... Eerst de bek zo vol mogelijk proppen tot het voer echt uitpuilt en er niks meer bij past, en daarna op zoek naar een schuilplekje om ongestoord te kunnen eten.
Moet dus echt opletten dat de kleinste ook genoeg krijgt, de grootste (2x zo groot inmiddels) kaapt anders echt alles weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

ThaAresX schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Als 's morgens het licht aan gaat zitten ze ook de kamer in te kijken als een hond die blij is dat je thuis bent.
Ja klopt en ook daarom passen ze ook weer goed bij de Boesemani's, die doen precies hetzelfde. :)
Als ze relaxed bij je zijn stapelen ze zich ook op elkaar of gaan op hun rug of zijkant liggen.
Die van mij (die ik meer dan 12 jaar heb) blijven zelfs zo liggen als ik langs hun huis loop, ontzettend leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Mmmm ze worden wel groter maar het gaat inderdaad erg traag, waarschijnlijk passen ze zich aan aan de ruimte die ze hebben.
Ik heb altijd begrepen dat vissen zich wat betreft de grootte niet "gewoon" aanpassen aan hun omgeving, maar dat dit nogal wat gevolgen voor o.a. ingewanden en lengte van hun leven heeft. Dus ja, ze worden mogelijk niet groter, maar dat betekent niet dat dat prima is en geen consequenties heeft.

Zo heb ik bijv. vroeger 2 schildpadden in een veel te kleine bak gehouden toen ik nog kind was. Toen ik wilde stoppen met de hobby bracht ik ze terug naar het betreffende tuincentrum, waar ze boos op mij werden. Ze waren inderdaad qua grootte niet veel gegroeid, maar het schild was vervormd en naar boven toe verhoogd om deze groei te compenseren. De beestjes waren voor hun leven misvormd. Daarbij moet ik wel zeggen dat men mij en mijn ouders destijds zelf die veel te kleine bak heeft verkocht zonder er verdere tips bij te geven... Ontslaat je natuurlijk niet van de uitdaging om zelf na te denken en je te verdiepen in die zaken, maar dat is achteraf.

Afijn, een dier moet nooit belemmerd worden door zijn omgeving om de groei door te kunnen maken die het normaal ook door zou maken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Taro schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:30:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat vissen zich wat betreft de grootte niet "gewoon" aanpassen aan hun omgeving, maar dat dit nogal wat gevolgen voor o.a. ingewanden en lengte van hun leven heeft. Dus ja, ze worden mogelijk niet groter, maar dat betekent niet dat dat prima is en geen consequenties heeft.

Zo heb ik bijv. vroeger 2 schildpadden in een veel te kleine bak gehouden toen ik nog kind was. Toen ik wilde stoppen met de hobby bracht ik ze terug naar het betreffende tuincentrum, waar ze boos op mij werden. Ze waren inderdaad qua grootte niet veel gegroeid, maar het schild was vervormd en naar boven toe verhoogd om deze groei te compenseren. De beestjes waren voor hun leven misvormd. Daarbij moet ik wel zeggen dat men mij en mijn ouders destijds zelf die veel te kleine bak heeft verkocht zonder er verdere tips bij te geven... Ontslaat je natuurlijk niet van de uitdaging om zelf na te denken en je te verdiepen in die zaken, maar dat is achteraf.

Afijn, een dier moet nooit belemmerd worden door zijn omgeving om de groei door te kunnen maken die het normaal ook door zou maken.
Er is inderdaad veel mis met sommige dieren in gevangenschap maar mijn Botia's zien er goed uit, hebben geen vergroeiingen en zijn mijn inziens happy, hier wil ik het bij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Winkiller schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:23:
[...]

Er is inderdaad veel mis met sommige dieren in gevangenschap maar mijn Botia's zien er goed uit, hebben geen vergroeiingen en zijn mijn inziens happy, hier wil ik het bij laten.
Voor de volledigheid: Het ging mij niet specifiek om jouw vissen, het ging mij om de opmerking dat ze zich aanpassen aan hun omgeving.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Taro schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:24:
[...]

Voor de volledigheid: Het ging mij niet specifiek om jouw vissen, het ging mij om de opmerking dat ze zich aanpassen aan hun omgeving.
Waarschijnlijk aanpassen aan hun omgeving stond er, en een schildpad is geen vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Winkiller schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:31:
[...]

Waarschijnlijk aanpassen aan hun omgeving stond er, en een schildpad is geen vis.
Ik heb altijd begrepen dat het bij vissen zo werkt zoals ik beschreef en daarna gaf ik toevallig een voorbeeld van een schildpad. Maar laten we er over ophouden, dit brengt ons niet verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Taro schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat het bij vissen zo werkt zoals ik beschreef en daarna gaf ik toevallig een voorbeeld van een schildpad. Maar laten we er over ophouden, dit brengt ons niet verder :)
Goed idee maar een Botia is ook bv. geen leeuwenkop goudvis of een hondje met een korte kromme snuit. Vissen die te klein gehouden worden zijn vaak agressief naar anderen (goed te zien bij Maanvissen, Discus of andere Cichliden) en/of hebben vreemde vergroeiingen maar daarvan is ook niet altijd sprake bij elke soort. Mijn discussen worden wel +/- 20cm in 160/240 liter water maar mijn Botia's niet, weet jij waarom ?

Overigens zitten mijn Discussen sinds 2018 in 350 liter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Winkiller schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Goed idee maar een Botia is ook bv. geen leeuwenkop goudvis of een hondje met een korte kromme snuit. Vissen die te klein gehouden worden zijn vaak agressief naar anderen (goed te zien bij Maanvissen, Discus of andere Cichliden) en/of hebben vreemde vergroeiingen maar daarvan is ook niet altijd sprake bij elke soort. Mijn discussen worden wel +/- 20cm in 160/240 liter water maar mijn Botia's niet, weet jij waarom ?

Overigens zitten mijn Discussen sinds 2018 in 350 liter water.
Discusvissen kunnen ook tot volledige grootte groeien in maar 50 liter water, als je maar intensief water ververst. Heeft te maken met afvalstoffen in water die de groei remt. Bij overvloedig verversen zijn die afvalstoffen nihil.
Eigenlijk geldt dit voor veel vissen, ook goudvissen. Helaas bij die laatste worden ze en te klein gehouden met minimale verversings regime, daardoor misvormen ze en blijven achter in groei.

Wat jouw Botia’s betreft, die hadden misschien al een lange tijd in de winkelbak kunnen zitten en die achterstand in groei kunnen ze nooit meer inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Gummiebeer schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:07:
[...]

Discusvissen kunnen ook tot volledige grootte groeien in maar 50 liter water, als je maar intensief water ververst. Heeft te maken met afvalstoffen in water die de groei remt. Bij overvloedig verversen zijn die afvalstoffen nihil.
Eigenlijk geldt dit voor veel vissen, ook goudvissen. Helaas bij die laatste worden ze en te klein gehouden met minimale verversings regime, daardoor misvormen ze en blijven achter in groei.

Wat jouw Botia’s betreft, die hadden misschien al een lange tijd in de winkelbak kunnen zitten en die achterstand in groei kunnen ze nooit meer inhalen.
Dus goudvissen misvormen omdat ze in slecht water leven ? Kan een oorzaak zijn maar vast niet de enige omdat ze dan eerder overlijden door zuurstof tekort als je het mij vraagt en dus kunnen ze mijn inziens niet snel zelfstandig krom groeien. Ik heb naast aquariums ook een vijver, daarin leven wat goudvissen en Koi, de goudvissen zijn 23 jaar oud en niet groter dan 18/22 cm in 1500 liter water, de Koi is wat groter.

Botia's worden jong (klein) gevangen omdat ze dan in elk aquarium passen en er geld mee verdient kan worden want het zijn leuke visjes. Mijn oudste stel heb ik klein gekocht en zwemmen nu meer dan 12 jaar hier rond en zijn misschien 9/10 cm groot. Twee jaar terug heb ik 2 kleintjes erbij gekocht en die groeien maar ontzettend langzaam. Voorheen heb ik andere Botia's gehad en die hebben ruim 18 jaar geleefd en waren niet groter dan 12cm, het zal alles te maken hebben met gevangenschap maar mijn inziens niet met de prietpraat dat ze altijd te klein gehouden worden of lang in de winkel hebben moeten verblijven en daardoor een groeiachterstand hebben opgelopen. De doorvoer snelheid van vissen is enorm in winkels omdat anders de kweker, groothandel maar ook de winkel er niets aan verdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 10-02-2021 19:50 ]

• World Citizen
  • Laatst online: 12-09 07:57
@Winkiller Top. Goed gesprek (geen sarcasme), sorry dat het zo gelopen is. Ik had wellicht ook gewoon niet moeten reageren maar vissen en koraal gaan me aan het hart, en dan typ ik wel eens voordat ik nadenk. Ik blijf wel bij mijn punt, maar dat is wel duidelijk nu.

@Winkiller Je wilt het er niet over hebben.. maar bent wel jezelf aan het verdedigen. Al in je post met je filmpje.
En dan helpt dit ook niet echt mee:

[quote]Winkiller schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:26:
Botia's worden jong (klein) gevangen omdat ze dan in elk aquarium passen
[/quote]

Niemand zit hier om te zeiken.. maar ik denk dat je zelf wel weet waarom je al die nuances aan het inbouwen bent.
Hou er dan over op.. want nu voel ik me ook bijna genoodzaakt een heel verhaal te gaan tikken.

@Taro Dankjewel.

EDIT
@Winkiller Als je weet dat je iets doet wat niet goed is en , (ik zal die zin terug nemen) je weet dat je commentaar gaat krijgen. Wellicht moet je dan geen foto's en filmpjes online zetten.

[quote]Winkiller schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:28:

Ik wilde juist geen commentaar op de botia's omdat ik ook weet welke verhalen de ronde doen.
Jammer dat er altijd van die vervelende figuren zijn die dat gewoon niet snappen en zaken omdraaien. |:(
[/quote]

Oprecht excuus als je jezelf er van bewust bent en er ook van baalt. Ik heb je dan inderdaad niet goed begrepen. Ik moet wel bekennen dat als ik je andere Youtube filmpjes bekijk.. nog steeds wat twijfel te hebben. Hoe dan ook zou ik zelfs zover gaan dat ik je kan helpen met dit probleem. Als je er van baalt maar geen oplossing ziet.. stuur me een PM en ik help je ermee.
Commentaar zul je altijd blijven krijgen omdat het dieren zijn en geen cdrom spelers of geheugen reepjes.

[ Voor 57% gewijzigd door World Citizen op 12-02-2021 00:16 ]

FreeReef.nl

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

World Citizen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 06:01:
@Winkiller Je wilt het er niet over hebben.. maar bent wel jezelf aan het verdedigen. Al in je post met je filmpje.
Ja ik ben dat eeuwige gezeur zat, eigenlijk net als dat verhaal met de goudvissen die iemand krijgt en er een aquarium voor koopt i.p.v. een goudvissenkom en nog dat flauwe gezeur dat het niet groot genoeg is. Voel je vrij om een heel verhaal te typen, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn toch ?

Edit:
<knip> Zulke smileys en aanvallend gedrag hoeft echt niet als iemand aangeeft je te willen helpen.

Edit:

@World Citizen
World Citizen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 06:01:
Commentaar zul je altijd blijven krijgen omdat het dieren zijn en geen cdrom spelers of geheugen reepjes.
Precies en daarom blijven ze hier tot ze van ouderdom overlijden. Mijn Botia's zijn happy campers, niemand hoeft ze van mij over te nemen. De vissen hebben het ontzettend goed, misschien wel beter dan sommige mensen in onze wereld. Ondanks je excuus ben ik niet overtuigd maar wel sportief dat je toegeeft dat je misschien fout zat ondanks dat je vraagtekens zet bij mijn filmpjes, daarom staat ook op YT commentaar geven op UIT. Internet is een vergaarbak van vooroordelen en foute inschattingen maar ook van foute mensen.

[ Voor 70% gewijzigd door Ardana op 11-02-2021 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

<knip> commentaar op moderatie mag via andere kanalen.

[ Voor 98% gewijzigd door Ardana op 12-02-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Zolang je het topic maar niet verlaat :)
En nu weer opbouwend graag, voor afbraak is een ander forum ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 12-02-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:29
Een tijdje geleden gaf ik in dit topic al aan dat het weer begint te kriebelen bij mij. Een maat van mij heeft ook 4 aquariums staan en ik wil nu toch ook wel weer iets opstarten. Ik wil het meteen goed doen en als beginner ga ik voor een niet te klein bakje (maar zeker ook niet te groot). Ik wil ook de tijd nemen rustig op te starten, het zand schoonmaken, hout uitkoken of laten zinken, indraaien, rustig het vissenbestand opbouwen na enkele weken als het goed gaat, enz.

Ik sta nu dus op het punt een aquarium setup te bestellen. Het wordt de Rio 180 incl. meubel. Hierbij ook de zwarte poster en fijn filterzand 0.4-0.8 van Wildkamp. Qua plantjes ben ik er nog niet helemaal uit en laat ik me denk ik adviseren in de speciaalzaak.
Voor mooie stukken hout en stenen wil ik eveneens langs bij de speciaalzaak (Hornbach is helaas nog dicht). Bij Plantedbox wil ik plantenvoeding bestellen.

Ik twijfel nog welke:
- watertest set
- bodemreinigingsset
- interne Juwel filter accessoires (zoals cirax; wel/niet nodig?)

Ik het beste kan bestellen. Kunnen jullie mij hierin adviseren? Als het ook bij de Hornbach verkrijgbaar zou zijn, zou dit een plus zijn. Hier bestel ik namelijk het aquarium en wat accessoires zoals schepnetjes. Een onlineshop zou eventueel ook prima zijn.
Bedankt voor de tips! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@remzor
Watertest: Colombo
Bodemreinigingset... niet echt nodig, een gewone hevel volstaat
Interne filter zou ik sowieso vervangen door een externe. Ik heb het geprobeerd, en ... interne filter is gedoe. Liep snel dicht, veel zweefvuil, te weinig waterbeweging.

Veel succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Tommie12 Bedankt voor de tips. Zie de verschillen tussen zo’n bodemreinigingsset en een hevel niet zo, is ongeveer hetzelfde? Kost ongeveer €18 dus zijn de kosten niet zozeer. Maar begrijp dat er toch verschil tussen kan zitten, zeker ook wanneer je zand gebruikt.

Ik laat de interne filter bewust zitten. Hoef geen vol aquarium qua visbestand en zeker geen zin ik de filter eruit te slopen (met alle risico’s van dien) en te investeren in een externe filter. Snap de voor- en tegenstanders maar ik wil het (in ieder geval voor nu) origineel laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@remzor
Ik dacht juist hetzelfde toen ik mijn 180l bak kocht.
Dus eerst 6 maanden geklooid, en geen grote bezetting.
Maar planten gingen slecht, algen met hopen, elke week sponsen uitknijpen, watten vervangen.... kortom veel geklooi.
Externe filter gekocht, en nu loopt het als een zonnetje.
Ik haal die maar om de zoveel maanden eens open...

Gelukkig kon ik de filter er makkelijk uit halen. Bij Aquatlantis zit die vast met zuignappen.
Ik dacht ook... als ze bij aquatlantis die bak leveren met een intern filter moet dat toch kunnen werken... bij mij in elk geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:28
@remzor Bodemreinigingsset en een hevel is in principe hetzelfde. De JBL Aqua in-out is wel een fijne omdat je daarmee niet aan hoeft te zuigen. Ik heb ook een testset van JBL en die is ook erg prettig.

Voor wat betreft het filter zou ik zelf ook die Tardis lossnijden en vervangen door een externe. Dat is met een dun mes goed te doen en heb ik bij Juwel ook altijd gedaan omdat het simpelweg meer ruimte geeft en ik het een lelijk ding vind. Aan de andere kant zijn die Bioflows prima filters en ook goed en makkelijk te onderhouden. Cirax zou ik zeker doen omdat dat veel oppervlakte voor bacteriën heeft, beetje vergelijkbaar met Siporax.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Als je nog een oude kan vinden, dan wel. De nieuwe heeft flesjes met kinderbeveiliging die nauwelijks nog te openen en sluiten zijn en waarbij de druppelaar onwijs spettert. Compleet onbruikbaar gemaakt. Helaas aan de buitenkant niet te zien, want de koffer is onveranderd. De nieuwe flesjes passen er zelfs niet eens goed in. Echt super knullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Ik lees hier telkens dat mensen maanden niks aan hun filter hoeven te doen. Ik heb sinds eind december een nieuwe Eheim filter. Maar de geeft nu al weer een klein lullig straaltje. Niks vergeleken met hoe de straal in het begin was. Heb nu die schuif omgezet die ervoor zorgt dat het filter om de bovenste filter laag heen zuivert. Dat helpt wel redelijk...

Aquariumwinkel gaf aan dat het bovenste filter maandelijks moet worden vervangen. Leek me een commerciël praatje. Maar het lijkt er toch op. Heb hem vorige week voorzichtig schoongemaakt, dat hielp voor 1,5 dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@kw_nl Ik ben ook altijd verbaasd om dat te lezen. Maar hangt denk ik ook van het vissenbestand af, hoeveel je voert. Of veel slakken, etc. Wat zwemt er allemaal in je aquarium rond?

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 13-02-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@kw_nl Welke Eheim heb je en op wat voor bak/wat voor bestand? En ook niet onbelangrijk: Hoe heb je hem geplaatst? Hoe lang zijn de slangen etc? Ik heb zelf een Prof 4+ en daarvan maak ik het voorfilter een keer in de maand schoon en vervang dan ook de watten, maar is eigenlijk puur preventief.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Aziraphale schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 07:58:
@remzor Bodemreinigingsset en een hevel is in principe hetzelfde. De JBL Aqua in-out is wel een fijne omdat je daarmee niet aan hoeft te zuigen. Ik heb ook een testset van JBL en die is ook erg prettig.

Voor wat betreft het filter zou ik zelf ook die Tardis lossnijden en vervangen door een externe. Dat is met een dun mes goed te doen en heb ik bij Juwel ook altijd gedaan omdat het simpelweg meer ruimte geeft en ik het een lelijk ding vind. Aan de andere kant zijn die Bioflows prima filters en ook goed en makkelijk te onderhouden. Cirax zou ik zeker doen omdat dat veel oppervlakte voor bacteriën heeft, beetje vergelijkbaar met Siporax.
Bedankt voor de info! Ik had zo’n Dennerle watertest 6 in 1 op het oog. Dit zijn 50 stripjes, nauwkeurig genoeg denk ik. Geen ervaring met koffers druppeltests, maar als ik hier op Google zie ik ook erg hoge prijzen?!

Voor wat betreft Corax: ik begreep na onderzoek dat de Juwel Biofilter is opgebouwd uit, ik mee , 5 ‘compartimenten’. 3 standaard filters krijg je er bij en 2 blijven dan leeg of vul je zelf op. Ik zou dus Corax kunnen nemen en nog iets..
Nog een tip voor wat er bij te nemen voor in de Biofilter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

@kw_nl

Ik gebruik zelf en prof4 350 van eheim.
Met een redelijk zwaar vissen bezetting.
En verschoon gemiddeld rond de 2 maanden pas.
Waterwissels elke week.

Na 2 maanden is er nog genoeg stroming aanwezig.

Plaatsing en opbouw van filter kan wel schelen.
Gebruik zelf geen watten meer.
Maar opmaat gekniptte filtermatten voor buiten/vijvers.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
kw_nl schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:09:
Ik lees hier telkens dat mensen maanden niks aan hun filter hoeven te doen. Ik heb sinds eind december een nieuwe Eheim filter. Maar de geeft nu al weer een klein lullig straaltje. Niks vergeleken met hoe de straal in het begin was. Heb nu die schuif omgezet die ervoor zorgt dat het filter om de bovenste filter laag heen zuivert. Dat helpt wel redelijk...

Aquariumwinkel gaf aan dat het bovenste filter maandelijks moet worden vervangen. Leek me een commerciël praatje. Maar het lijkt er toch op. Heb hem vorige week voorzichtig schoongemaakt, dat hielp voor 1,5 dag...
Heeft je filter dan wel genoeg capaciteit voor de belasting van je bak?

Ik ben inderdaad een van die mensen die het filter eens per half jaar of nog langer reinigt. En NOOIT vervangen die dingen, tenzij het echt niet meer schoon te spoelen is onder de kraan. Vervangen van materiaal is inderdaad een verkooppraatje.

Wat zie jij onder voorzichtig schoonmaken? Je gooit die sponzen onder de kraan en knijpt ze uit tot ze eindelijk eens helder water geven? Of heb je voorzichtig een beetje prut eraf gehaald en ze weer terug erin gedaan? Want dan snap ik dat dat laatste geen zoden aan de dijk zet. Oh en filterwatten er zsm uithalen, alleen als 't echt nodig is die er weer in doen. dat slibt heel snel dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 13-02-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
@Taro @Aziraphale @reaL_G @SmurfLink

Ik heb een Eheim professionel 4+ 350, die zou genoeg moeten zijn voor m'n Juwel Rio180 bak. Het filter hang aan de korte kant zeg maar, dus van rechts naar links. Toen ik hem net nieuw had schrok ik van de kracht, was even bang dat het te hard ging, maar dat is nu dus wel anders.

Mijn bak wordt nu te zwaar belast, van de zomer zaten er:
  • 5 Zwaardragers
  • 11 Roodneuszalmpjes
  • 3 Black Molly's
  • 2 Ancistrus
  • 6 Glasgarnalen
  • onbekend aantal Crystal Red garnalen
Maar na de zomervakantie is de bak ontploft qua klein grut voorheen aten de ouders het kleine grut op. Inmiddels zijn er denk ik 5 bijna volwassen Zwaarddragers en 3 bijna volwassen Black Mollys bij gekomen.

Ik vermoed dan ook wel dat door de belasting het filter misschien te snel dichtslipt. Ik heb er gewoon de standaard filterset in zitten. Met schoonmaken bedoelde ik de blauwe filtermat, die heb ik goed uitgespoeld en schoongemaakt...

Waterwissel deed ik om de week, maar met de zwaardere belasting nu wekelijks 50%.

[ Voor 3% gewijzigd door kw_nl op 13-02-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Qua liters per uur zou die inderdaad ruim voldoende moeten zijn voor je bak. Maar de belasting is inderdaad pittig. Wellicht toch wat gaan uitdunnen of een complete soort er tussenuit halen en doorverkopen. Ze zitten ook alledrie wel in dezelfde laag verder .

Zitten er nog witte watten in dat filter? Dan die er zsm uit. Verder zie ik ook maar 1 filtermat als ik 't plaatje op google goed heb, dus als je die uitgewassen hebt, is de stroming dan terug naar het niveau van dag 1 waar je van schrok? Anders zit er wellicht elders een blokkade. Zijn je slangen nog schoon genoeg ?Aanslag is niet erg, maar als er in de slang iets van plantenzooi ofzo is aangekoekt kan dat ook de stroming belemmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
SmurfLink schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:56:
Qua liters per uur zou die inderdaad ruim voldoende moeten zijn voor je bak. Maar de belasting is inderdaad pittig. Wellicht toch wat gaan uitdunnen of een complete soort er tussenuit halen en doorverkopen. Ze zitten ook alledrie wel in dezelfde laag verder .

Zitten er nog witte watten in dat filter? Dan die er zsm uit. Verder zie ik ook maar 1 filtermat als ik 't plaatje op google goed heb, dus als je die uitgewassen hebt, is de stroming dan terug naar het niveau van dag 1 waar je van schrok? Anders zit er wellicht elders een blokkade. Zijn je slangen nog schoon genoeg ?Aanslag is niet erg, maar als er in de slang iets van plantenzooi ofzo is aangekoekt kan dat ook de stroming belemmeren.
Ik moet de jonge zwaarddrager uitvangen en ergens anders onderbrengen. Aquariumzaak neemt ze gelukkig wel aan.

Moet zeggen dat de zwaarddrager en mollys door de hele bak te vinden zijn.

De slangen zijn vrij kort, ze passen vrij precies en zijn nagenoeg schoon.

De stroming is wel even goed als ik de blauwe mat schoonmaak, maar is erg tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reaL_G

reaL_G

G

Gebruik zelf de 600 versie zie ik nu.
Hoger dus met meer filtermateriaal. Maar kwa uitstroom kracht wel soortgelijk.

Als je schoonmaakt. Doe dan alle filters/sponzen.
Dus het voorfilter (blauwe). Maar ook de bakken met het filtermateriaal schoonspoelen in aqua water.

Gebruik zelf meer matten in de bakken dan steenachtige filtermateriaal.
Van de 4 bakken 3 met matten, 1 met korrels.

Staat je extender knop wel goed? Dus open zodat de hele filter word gebruikt ipv het bovengedeelte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yq8RsWVhlJ-D9GkRDg-O5vlgC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5y0D3EexqGLfHualyzqYxyXI.jpg?f=fotoalbum_large

Gebruik zelf deze matten die ik op maat knip. Veel goedkoper, en gaan langer mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acAH7d-uDMG_oRquAtUcI_8AWo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEWQWA8faRQzRloXsrPGDrSV.jpg?f=fotoalbum_large

GiTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
remzor schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Bedankt voor de info! Ik had zo’n Dennerle watertest 6 in 1 op het oog. Dit zijn 50 stripjes, nauwkeurig genoeg denk ik. Geen ervaring met koffers druppeltests, maar als ik hier op Google zie ik ook erg hoge prijzen?!

Voor wat betreft Corax: ik begreep na onderzoek dat de Juwel Biofilter is opgebouwd uit, ik mee , 5 ‘compartimenten’. 3 standaard filters krijg je er bij en 2 blijven dan leeg of vul je zelf op. Ik zou dus Corax kunnen nemen en nog iets..
Nog een tip voor wat er bij te nemen voor in de Biofilter?
Die lege bakjes kun je vullen met Cirax, maar je zou ook Siporax kunnen pakken of iets als Eheim Substrat of Biomech. Sowieso zou ik er iets van die aard in doen als biologisch filtermateriaal en als er standaard een bakje actiefkool bij zit (is vaak zo) dat ook vervangen door een biologisch medium. Actiefkool/carbon heeft alleen nut als je bijv. medicatie gebruikt hebt.

Druppeltests zijn het beste, al gebruik ik de mijne eigenlijk nooit. Maar ik moet ook bekennen dat ik überhaupt vrijwel nooit test. Ik kijk naar mijn bak en bepaal op basis van ervaring wat er nodig is.

@kw_nl Dat filter moet het inderdaad goed kunnen doen, maar je hebt best veel vis. Het voorfilter (bovenste bakje/mat) zou ik wekelijks spoelen en dan de watten in het bakje er onder ook vervangen, want die slibben snel dicht. De watten er zeker niet uit laten, want dan zit je in no time met zweefvuil. Die watten vervang ik zelf door goedkope filterwatten uit zo'n zak, scheelt klauwen met geld.

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 13-02-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Heb hier trouwens mijn maat met verstand van elektra naar de random gedimde ledbalk laten kijken, volgens hem ligt het aan de transformator. Da's mooi, die moet te vervangen zijn en zit al keurig met een plugje aan de rest vast, dus dan hoef ik ook niet te solderen. Nu even de juiste stroom en spanningswaarden erbij pakken en ik kan 'm vervangen voor vol licht. Al vind ik dit gedimde best mooi, denk dat mijn plantjes het wat minder fijn vinden. En met het felle licht van de afgelopen dagen zwemmen de vissen scheef omdat het buitenlicht feller is. :+

Blij dat ik niet de hele unit hoef te vervangen... grapje eens gegoogled, 180 euro voor een nieuwe :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
(mijn filosofie, geen wet )

Filteren is nogal een breed begrip denk ik. Je zou het eigenlijk moeten onderverdelen in mechanisch filteren en in stoffen omzetten.

Als je een bak net opstart (eerste jaar) is het handig om grof en fijn schuim/watten te gebruiken. Er komt nogal wat zweefvuil van planten/hout/grind af.. en dat wil je er letterlijk uit filteren. Als het blijft vast zitten in je schuim/watten dan kun je het er dus effectief uit halen door die weer schoon te maken.
Een 2e reden is alg. In startende bakken (ook oude overbezette bakken) ontstaat er alg. Dit gaat ook zweven en zal ook vast blijven zitten in je filterwatten of schuim.

Daarnaast moet je chemisch gaan zuiveren. Dus grote koloniën aan bacteriën die bepaalde stoffen omzetten in andere stoffen. Middels waterwissels filter je dan die stoffen er weer uit. Maar in je filter is het dus meer een omzetting dan een filtering. Een startende bak maakt veel rare stoffen aan omdat er nogal wat dood gaat aan organisch materiaal en je waarschijnlijk chemische stoffen introduceert door materialen in en rond je bak.

In een startende bak:
Je haalt vuil uit je bak door schuim of watten schoon te maken,
Je haalt stoffen uit je bak door water te wisselen.

Als je altijd vuil schuim of vuile watten hebt dan moet je kijken wat dat is. Normaal zou je na een jaar niks meer aan zweefvuil moeten produceren als er verder niks mis is. Dus verstopt schuim/watten zou dan niet mogen gebeuren of pas inderdaad na een half jaar. Je hebt altijd wel wat alggroei wat er in vast blijft zitten.

Als je veel bodemwoelende dieren hebt zouden die ook nog voor meer zwevend vuil kunnen zorgen.. maar als die alles hebben los gewoeld dan zou dat ook moeten stoppen. (uitgaande van een niet wisselende omgeving zoals nieuwe planten)

Dus als je niet veel rottende planten hebt, te veel voert (veel poep) of veel alg hebt.. dan zou er technisch gezien niks rond moeten zweven wat in je filtermateriaal blijft hangen. Ofwel, er valt niks meer echt grondig schoon te maken maandelijks.

Je houd dan een filter over waar je zo veel mogelijk plek gaat maken voor een biocultuur. Hierdoor ga je stoffen omzetten en is het water gezonder. En als je vissenbestand echt goed op orde is waardoor je dus niet te veel hoeft te voeren en ook niet te veel poep in je water krijgt.. dan hoef je ook nog maar amper water te wisselen na een jaar. Maar dat is wat lastiger om te bereiken, en zeker bij een bak in een huis met gezin zie je dat niet zo vaak. Men wil genieten van de bak.. en dan is een beetje voeren bijvoorbeeld gewoon heel leuk om te doen.

Een hele goede herkenning vind ik algen op het glas. Als je balans goed is hoef je eigenlijk bijna nooit meer je ruiten schoon te maken mits je wat slakjes hebt. Die slakken zouden niet moeten exploderen omdat je niet overmatig voert (en poep krijgt), en die slakjes eten dus je glas schoon. Als je bak dus niet vol in de zon staat... maak je ook zelden je ruiten schoon.

Ik heb wel eens vroeger probleem bakken willen bestrijden met extra en extra mechanische filters.. maar als je te veel zooi blijft produceren dan is het enkel een uitstel methode. Dus als je na een jaar nog steeds verstopte filterwatten en schuim hebt... dan is er ergens nog een ander probleem.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@Aziraphale Thanks. Heb 2x Juwel Cirax besteld en ook Tretra teststrips. Zo’n druppeltest is leuk maar (nog) niet nodig en ik hoor van veel mensen dat ze die eigenlijk haast nooit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ja kudt, ik zit dus voor het eerst zonder licht in m'n bak. :X Transformator er vanochtend even uitgehaald om een foto te maken van de specs.. blijkt dat hele klereding gewoon kapot te zijn? Hoe de F kan dit? Het zit in een kast, er komt niemand bij (de kat ligt een plankje eronder maar die zie ik er niet voor aan om dit te hebben gedaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL2UPLe-LCH1QSqVaxQcNO2VWy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AmYqVUbffHkyYYWqKUCo9utO.png?f=fotoalbum_large

En op deze specs kan ik er 1 vinden, die niet leverbaar is (https://www.ledstrip-spec...?id=215089784&quantity=1#). De rest is allemaal andere waardes... frustrerend dit. Op modelnr net gezocht, ook niks. :X Ga maar even de lokale lampenwinkels online bekijken of dat wat oplevert..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16vGqNIz4lMIigqRbxRElB0wSM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SvE0i5qWTc1hcDVbHlG9VhDw.png?f=user_large

Waar moet ik rekening mee houden dat er geen licht is? Planten kunnen doodgaan, ze maken onder invloed van licht zuurstof aan dus minder zuurstof in de bak, meer koolstofdioxide? Dus eventueel wat vaker verversen oid?

Edit: Maat komt zo met een noodoplossing, die heeft een apparaatje waarbij je zelf de stroom en spanning kan instellen dus die kan het tijdelijk aansturen tot ik een vervanger heb. :X

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 14-02-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Niet teveel zorgen maken. Beproefd middel tegen sommige algen is drie dagen de boel lichtdicht plakken. Dagje zonder licht gaat de boel niet dood aan. Wel snel gaan zoeken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:29:
Niet teveel zorgen maken. Beproefd middel tegen sommige algen is drie dagen de boel lichtdicht plakken. Dagje zonder licht gaat de boel niet dood aan. Wel snel gaan zoeken natuurlijk.
Mja ik was gisteren al gaan zoeken, maar het lijkt speld/hooiberg verhoudingen te zijn dus ben bang dat dit niet een gevalletje dagen is. :X Heb er 1 gevonden die matcht maar die is niet leverbaar, natuurlijk geen idee wat de levertijden zijn dus kan morgen contact opnemen met de klantenservice. Maar als ik die nogmaals bekijk is die 38W en ik moet max 36 hebben dus die matcht ook niet. Wat een draak is dit om te zoeken zeg!

Noodoplossing komt er zo aan gelukkig. Hoop dat het werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 14-02-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@SmurfLink Balen zeg! Succes met de noodoplossing voor nu, maar komt vast goed!

Iemand de gouden tip m.b.t. een tijdschakelaar voor de verlichting? Analoog if digitaal? Betrouwbaarheid is het belangrijkste natuurlijk: wat gebruiken jullie?

(Heb nog zo’n Osram+ smart plug die samenwerkt met Hue maar vertrouw ik toch net niet genoeg op..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:46:
@SmurfLink Balen zeg! Succes met de noodoplossing voor nu, maar komt vast goed!

Iemand de gouden tip m.b.t. een tijdschakelaar voor de verlichting? Analoog if digitaal? Betrouwbaarheid is het belangrijkste natuurlijk: wat gebruiken jullie?

(Heb nog zo’n Osram+ smart plug die samenwerkt met Hue maar vertrouw ik toch net niet genoeg op..)
Waar staat je bak? In de woonkamer vond ik analoog hartstikke prima namelijk, maar in de slaapkamer ging er eentje opeens random uit het niets tikken. Die heb ik zsm vervangen voor een digitale. :+ Nu zit de digitale in de woonkamer, op zich voor een ding wat je dagelijks gebruikt vind ik het de meerprijs wel waard. Geen gehannes met die knopjes indrukken meer, automatische zomer/wintertijd, ik vind het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Weet je zo ook welke je hebt @SmurfLink? Ik heb een bak besteld (Rio 180) incl. accessoires etc. Deze week opstarten, bak komt in de werkkamer te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:53:
Weet je zo ook welke je hebt @SmurfLink? Ik heb een bak besteld (Rio 180) incl. accessoires etc. Deze week opstarten, bak komt in de werkkamer te staan.
https://www.bol.com/nl/p/...contact/9200000058771371/

Nou de condensator van het ding was dusdanig geploft dat ie de behuizing opengebroken had.. :X Die gaan we maar niet meer gebruiken dus.

Wel mooi apparaatje van m'n maat, konden alles los instellen dus maar even geprobeerd of 700 mA ook geschikt was, daar had ik wél een nieuwe transformator mee gezien namelijk, en dat geeft prima licht. Zit ook keurig onder 't max wattage dus die transformator gaan we dan maar bestellen. Tot die tijd zit ik met een flink opstijgend bakje onder m'n aquarium en handmatig ff 't licht aan/uit doen, maar ach. Beter dan geen licht dus ben al blij zat. :)

[ Voor 38% gewijzigd door SmurfLink op 14-02-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Inmiddels ten einde raad. Ik heb hier al eerder gepost over een groene waas. Heel even leek het opgelost:

PWM in "Het aquarium topic - Deel 8"

Maar dat bleek helaas toch niet zo te zijn. Het is wel eens beter het is wel eens slechter, maar nu is het weer heel snel groen. Ik heb donderdag een wissel gedaan, prachtig schoon. Nu zondag, helemaal groen met schuimlaag erop.

Ik heb alle oude planten verwijderd, 2 kleine nieuwe er in gedaan, puur om even te kijken of er een plant vervelend was. Maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJVmpsTLqaN1VONqPmm6zg0aDNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg0t9RS4lgHSAVaweKurqJ8R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfvI52ctiVH6trcLVfTzJLxJseo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaolsmeevGDh3E4gWgjxclL2.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit nu dus te weinig groen in. Maar dat groene water en die schuimlaag, ik krijg het maar niet weg :(

Temperatuur is goed, hij staat niet in de zon. Alle vissen leven nog en zijn lekker actief, daar lijkt dus niks mis. Ik heb echt geen idee meer wat dit veroorzaakt.

Ik heb nu van dat spul gekocht om groen water weg te halen, maar dat lijkt niet te mogen met garnalen in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@PWM Heb je de filter uitgang naar boven gericht om daar beweging aan het oppervlak te creëren? Voldoende biologisch en mechanisch filtermateriaal in de filter? Al geprobeerd minder te voeren? En voeg je plantenvoeding toe?

Kan het het hout zijn dat aan het rotten is?

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 14-02-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

1. Ik heb alle filters in gebruik. Wissel ze regelmatig, maar niet overdreven vaak om
2. Ik voer 1 x in de 2-3 dagen.
3. Ik voeg sinds een paar weken plantenvoeding toe om te kijken of het verschil maakt, maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

En als je het hout er eens uithaalt en daarna een waterwissel doet? Benieuwd of het hout stinkt...

En het licht wat verminderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Licht staat aan van 08.30 tot 17.00. Het hout stinkt niet echt, maar bedacht me laatst ook om die er gewoon eens uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:51
PWM schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:56:
1. Ik heb alle filters in gebruik. Wissel ze regelmatig, maar niet overdreven vaak om
2. Ik voer 1 x in de 2-3 dagen.
3. Ik voeg sinds een paar weken plantenvoeding toe om te kijken of het verschil maakt, maar niet.
Wat wisselje dan? Je hoeft alleen de witte er uit te halen, eerste paar keren kun je die wel uitspoelen. En later vervangen.
De rest hoef je eerst niet aan te zitten.

En doe even wat @Taro aangeeft, je filter uitgang een beetje naar boven zodat het water beweegt.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@PWM WIj noemen dat een Kaamlaag, en in Engels kun je het googlen op Biofilm.
Het fenomeen heet "blooming", en ik vermoed (maar dat is redelijk random) dat het een alg/plankton soort is.
Maar.. ik kan niet zo goed zien of het enkel rondzweeft of dat je ook echt aanslag hebt op je glas, planten, hout en steen. Dat laatste zou weer wat anders zijn.
Heb je een microscoop ergens ter beschikking?

Wat zijn je Nitraat en Fosfaat waardes? (als het even kan met druppeltest).
En ondanks dat het internet schreeuwt dat je een UV filter moet kopen... zou ik dat niet doen.

Eventueel kun je voorlopig dit inzetten, gezien het niet duur is en voorkomt dat je verstikt.
Oppervlakte skimmer
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/514%2Bma7xC8L._AC_.jpg

@SmurfLink Succes.. LED is echt niet mijn ding.. durf er niks over te zeggen.

[ Voor 33% gewijzigd door World Citizen op 14-02-2021 21:06 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Heeft je filter dan wel genoeg capaciteit voor de belasting van je bak?

Ik ben inderdaad een van die mensen die het filter eens per half jaar of nog langer reinigt. En NOOIT vervangen die dingen, tenzij het echt niet meer schoon te spoelen is onder de kraan. Vervangen van materiaal is inderdaad een verkooppraatje.

Wat zie jij onder voorzichtig schoonmaken? Je gooit die sponzen onder de kraan en knijpt ze uit tot ze eindelijk eens helder water geven? Of heb je voorzichtig een beetje prut eraf gehaald en ze weer terug erin gedaan? Want dan snap ik dat dat laatste geen zoden aan de dijk zet. Oh en filterwatten er zsm uithalen, alleen als 't echt nodig is die er weer in doen. dat slibt heel snel dicht.
Ligt er ook maar net aan wat voor vis ie erin heeft.
1 grote L190 weet in z'n eentje prima een filter vol te schijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
PWM schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:37:
Inmiddels ten einde raad. Ik heb hier al eerder gepost over een groene waas. Heel even leek het opgelost:

PWM in "Het aquarium topic - Deel 8"

Maar dat bleek helaas toch niet zo te zijn. Het is wel eens beter het is wel eens slechter, maar nu is het weer heel snel groen. Ik heb donderdag een wissel gedaan, prachtig schoon. Nu zondag, helemaal groen met schuimlaag erop.

Ik heb alle oude planten verwijderd, 2 kleine nieuwe er in gedaan, puur om even te kijken of er een plant vervelend was. Maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zit nu dus te weinig groen in. Maar dat groene water en die schuimlaag, ik krijg het maar niet weg :(

Temperatuur is goed, hij staat niet in de zon. Alle vissen leven nog en zijn lekker actief, daar lijkt dus niks mis. Ik heb echt geen idee meer wat dit veroorzaakt.

Ik heb nu van dat spul gekocht om groen water weg te halen, maar dat lijkt niet te mogen met garnalen in het water.
Probeer anders eens wat purigen in je filter te stoppen. 99% zeker dat de groene waas dan weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Ik ga deze week op zoek naar mooie stenen en hout voor in de Rio 180. Helaas zijn veel winkels dicht, Petsplace heeft niet zo heel veel. En online bestellen bij Hornbach is ook geen optie omdat ik dan niet weet wat ik krijg.

Zoek eigenlijk grijs/blauw/antraciet stenen, enkele grote en wat kleinere. Ook hout, waarschijnlijk mangrove hout of kienhout.
Zouden jullie het (voor de rust) laten bij één soort steen en één soort hout?

Maat van mij had het over Ardenner breuksteen, maar ja, winkels dicht :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

@PWM Even los van alle filteradviezen: je zou eens kunnen overwegen om je achterwand zwart te maken. Folie, verf, kijk maar. Dat gaat je bak een compleet andere uitstraling geven. Diepte, contrast, en vooral: dan zit je niet meer tegen dat super lelijke stopcontact aan te gluren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:42:
Ik ga deze week op zoek naar mooie stenen en hout voor in de Rio 180. Helaas zijn veel winkels dicht, Petsplace heeft niet zo heel veel. En online bestellen bij Hornbach is ook geen optie omdat ik dan niet weet wat ik krijg.

Zoek eigenlijk grijs/blauw/antraciet stenen, enkele grote en wat kleinere. Ook hout, waarschijnlijk mangrove hout of kienhout.
Zouden jullie het (voor de rust) laten bij één soort steen en één soort hout?

Maat van mij had het over Ardenner breuksteen, maar ja, winkels dicht :(
Ik zou lekker wachten tot de winkels weer opengaan en dan naar een echte aquariumzaak. Die heeft vaak veel mooier hout en steen dan de zaken die jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@SmurfLink Daar ga ik ook naartoe voor de plantjes en dus misschien ook steen/hout. De dierenwinkels zijn gewoon open..
Maar vindt het gewoon moeilijk welke stenen en welk hout dan enzo. Moet misschien even wat tekenen en hen om advies vragen, maar was dus benieuwd wat jullie gebruiken en of dat dan één soort is (lijkt mij rustiger namelijk). Zowel de grove stukken hout als spiderwood vind ik mooi, maar samen zal het weer niet mooi staan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:10:
@SmurfLink Daar ga ik ook naartoe voor de plantjes en dus misschien ook steen/hout. De dierenwinkels zijn gewoon open..
Maar vindt het gewoon moeilijk welke stenen en welk hout dan enzo. Moet misschien even wat tekenen en hen om advies vragen, maar was dus benieuwd wat jullie gebruiken en of dat dan één soort is (lijkt mij rustiger namelijk). Zowel de grove stukken hout als spiderwood vind ik mooi, maar samen zal het weer niet mooi staan denk ik.
Oh ik heb wel meerdere dingen door elkaar, maar dat komt omdat ik 2 aquaria heb samengevoegd. :+

In de middenzone zie je mopanihout, is wat donkerder en steviger, die drie brokken komen uit kleinere bakjes (60, 80cm). Bovenlangs is kienhout, destijds nog uit het Groninger veen maar helaas is die man ermee gestopt. Ik heb nog nieuw hout nodig, mijn houteter heeft dit allemaal al afgeschraapt, maar ik wacht op de warmte zodat ik ook gelijk wat Cory's kan bijhalen. :+ en wellicht nog een waaierhandje of 2-3 als vriendjes voor de mijne, die dit weekend opeens toch weer zichtbaar was en nog levend bleek te zijn na 3 maanden onzichtbaar te zijn geweest.

Stenen heb ik niet, wel gehad (lavasteen van het tuincentrum destijds toen ik begon), was op zich ook prima. Test ze wel van te voren HEEL goed op kalk (azijn overheen en wachten of het bubbelt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALBJQItJwqH-HG3N6buQYdIp3Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r14a5xJBAhbO4wDThOKsAuga.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Mooie houtstukken! Mopani hout vind ik ook heel mooi. Heb wel begrepen dat er best wat hout is dat blijft drijven, dus wil het hout vooraf ook in water leggen en misschien ook overgieten met kokend water.
De truc van azijn op steen had ik eens gelezen inderdaad, stel er zit kalk in: hoe krijg je dit er dan uit? Of is die hele steen dan onbruikbaar (lijkt me niet toch)?

Maar leuke bak heb je. 1.20m denk ik? De soorten hout die jij hebt storen mij niet overigens. Kan prima samen zo te zien. Wel veel Valisneria volgens mij, hehe :P Maar bij mij komt er ook licht filterzand in van Wildkamp met donkere stukken hout en steen en een zwarte poster. 3D nog wel overwogen maar bij nader inzien ga ik toch voor zwart.

@PWM Damn vervelend probleem! Gelukkig alles wel gezond verder, uiteindelijk zal je het vast en zeker kunnen verhelpen. Succes!

[ Voor 14% gewijzigd door remzor op 15-02-2021 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Als er kalk zit in een steen, dan kan je die echt niet gebruiken in een zoetwater aquarium (wel in zout water).

Je krijgt die kalk er dan ook niet uit, met genoeg azijn en tijd zal je steen gewoon verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Dank voor de tips allemaal. Ik ga er weer mee aan de slag. Purigen ook besteld.

@toolkist Op welke positie in de filter doe jij het?
Pagina: 1 ... 71 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.