Oekol schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:44:
[...]
Hoe werkt dat dan met ontlasting van de vissen en troep van dode planten etc, met betrekking tot je waterkwaliteit? Is dat ook zelfregulerend door middel van vissen die het opeten in de bak of zo?
Dat lijkt allemaal goed te gaan,
Het filter moet ik uiteindelijk wel af en toe wel schoonmaken, daar komt echt een hoop troep in te zitten uiteindelijk.
Aquarium draait nu sinds augustus 2017.
Als er een dode vis is, moet ik die wel in het zicht liggen en binnen 12 uur tegenkomen, daarna is de vis wel verdwenen, al denk ik dat dit met de grote vissen niet zo snel he geval zal zijn. (nog niet hoeven op te ruimen in elk geval).
Maar langzaam slinkt mijn school kardinaal tetra's (zijn er niet meer de 100 die ik ooit gekocht had).
en heb er denk ik 2 dode uitegevist, waar de rest is gebleven weet ik niet.
de slakken garnalen en vissen gaan er als een gek op af.
de L144 trouwens ook.
af en toe heb je een zwakke vis, maar die worden al meteen aangevallen, nog voordat ze dood zijn. meestal door de maanvissen en de roodstaart zampjes.
Dat soort activiteit valt wel erg goed op in de bak.
Zelf een keer een vis nog gered terwijl de staart al afgebeten was.. (is wonder boven wonder weer terug gegroeid).
Filter heeft wel een grote invloed, als die stopt of verstopt zit (vooral als dat snel gebeurd), dan zie je dit binnen een uur aan de vissen. (kleur verdwijnt van alle vissen).
Maanvissen zonder strepen,
Tetra's zonder rood blauwe kleur.
Kersenbuikjes grijs.
Echt bijzonder hoe snel dat gaat.
Als het filter dan weer aanstaan hebben ze binnen 30 minuten al hun kleur weer terug.
Verder weet ik niet precies hoe het werkt, heb er gewoon planten in staan, dikke bodem veel verschillende soorten vissen (15+ soorten), garnalen en slakken in zitten.
Ze laten allemaal voortplantings gedrag zien, er zitten alleen te veel rovers in waardoor de kleintjes het op dit moment niet redden. dus er moet eerst wat afsterven voordat de kleintjes weer een kans krijgen.
als de pantzermeervallen eitjes legt op het glas, dan zwemmen er 20 vissen achteraan om het meteen op te eten.
als de L144 eitjes leggen in de grot, dan liggen er 5 vissen bij die grot te wachten tot ze uit zwemmen.
De eitjes van de maanvissen, krijgen de maanvissen niet verdedigd. ooit hebben ze het 3 dagen volgehouden tot de laatste was weggesnoept.
De kersenbuikjes hebben ooit 6 jongen gehad een maand lang!.
de linker 1,5 meter van de bak was verboden terrein voor alle andere vissen.
Tot het moment dat ze dachten dat de kleintjes groot genoeg waren, en van de 1 op de andere dag waren ook de laatste 4 opeens weg.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber