Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.060 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 14:17
Nog even een andere vraag, vandaar even een nieuwe post.

Ik heb een mooie voorraad Spaans leisteen weten te bemachtigen en wil hier iets mee maken (een grot of iets dergelijks). Nu heb ik bij Diebo speciaal cement gekocht maar hier is nauwelijks mee te werken. Droogt veel te snel, is denk ik bedoelt om iets kleins mee te plakken. Geen bouwwerk, tenzij je om de 5 minuten nieuw cement aan wilt gaan maken.

Wat raden jullie aan? Had al iets gelezen of TEC7 kit, maar is vrij lastig te verkrijgen blijkbaar. Nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:17:
[...]

Dan zal het aan mij (of blue monday) liggen. Maar snap je patroon nog steeds niet haha.
:+ Ik kan het niet echt duidelijker maken, maar oke, flowchart tijd.

Dag 1 > Kies 1 soort voer en voer het
Dag 4 > Kies 1 soort voer die niet voer van dag1 is en voer het
Dag 7 > Kies 1 soort voer die niet dezelfde is als dag 1 en 4, en voer het.

En zo voorts.
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:22:
Nog even een andere vraag, vandaar even een nieuwe post.

Ik heb een mooie voorraad Spaans leisteen weten te bemachtigen en wil hier iets mee maken (een grot of iets dergelijks). Nu heb ik bij Diebo speciaal cement gekocht maar hier is nauwelijks mee te werken. Droogt veel te snel, is denk ik bedoelt om iets kleins mee te plakken. Geen bouwwerk, tenzij je om de 5 minuten nieuw cement aan wilt gaan maken.

Wat raden jullie aan? Had al iets gelezen of TEC7 kit, maar is vrij lastig te verkrijgen blijkbaar. Nog andere tips?
Gewone bison aquariumkit geen optie? Of aquariumlijm.

[ Voor 42% gewijzigd door SmurfLink op 18-01-2021 14:23 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:26
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:55:
[...]

Filter werkt prima. Iedere week ongeveer 10% wissel. Geen andere vissen gekocht. Echt geen enkel idee.
Voorheen zaten er meer dan 40 alleen al in het mos. Nu spot ik er met moeite een stuk of 10 en nog wat anderen elders in de bak.

Voer jij ze bij met de garnalen pellets?
Ik voer de garnalen bij met pellets inderdaad maar ook met komkommer e.d.

Ik heb er overigens nog geen vissen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
[quote]SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:22:
[...]

En zo voorts.

[...]

Ah dan had ik het toch goed!

Ok, maar dat betekent dat de grondvissen bijvoorbeeld maar eens per week of zelf minder voer krijgen? Is dat niet weinig?

Hierbij ga je ervan uit dat de vissen alles wat je voert eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:25:
[quote]SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:22:
[...]

En zo voorts.

[...]

Ah dan had ik het toch goed!

Ok, maar dat betekent dat de grondvissen bijvoorbeeld maar eens per week of zelf minder voer krijgen? Is dat niet weinig?

Hierbij ga je ervan uit dat de vissen alles wat je voert eten.
Nee je hebt het niet goed want de grondvissen krijgen ook gewoon te eten elke 3 dagen. Niet eens per week? :F Ik geef het op, duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:30:
[...]

Nee je hebt het niet goed want de grondvissen krijgen ook gewoon te eten elke 3 dagen. Niet eens per week? :F Ik geef het op, duidelijker dan dit kan ik het niet uitleggen.
Dan zal het wel aan mij liggen. Bedankt voor de uitleg in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:13
Volgens mij bedoelt @Chefferson dat als je bijv. op maandag vlokvoer geeft dat alle vissen dit op eten en er dus geen voeding op de bodem komt dus de bodembewoners krijgen dan op maandag niks binnen. Voer je op woensdag een tablet dan krijgen zowel de vissen als de bodembewoners te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06 21:03

OmeJoyo

This is me

Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Dan zal het wel aan mij liggen. Bedankt voor de uitleg in ieder geval.
Ligt niet aan jou, snap het na de 3e keer allemaal doorlezen nog niet. Mogelijk gaat hij er vanuit dat de grondbewoners ook alles eten, maar dat is afhankelijk van het soort vis niet waar.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:03

JME

zeg maar Jamie

Ik voer de vuurgarnalenbak zo gevarieerd mogelijk. Basis bestaat uit garnalenkorrels en snowflakes, soms een stukje brandnetel- of paprikastick. Met al die soorten bij elkaar zit ik op zo'n 3-4 sticks per week op ca. 30-40 (jong)volwassen vuurgarnalen (stukje stick is een halve cm of zo). Verder ligt er altijd wel een catappa-, walnoot- en/of moerbeiblad in de bak.

In de gezelschapsbak voer ik afwisselend granulaat en vlokvoer. Sinds mijn Japonica-gedonder voer ik geen spirulina-tabletten meer, bij gebrek aan oto's. Ook in deze bak zitten vuurgarnalen en die krijgen ook af en toe wat garnalenkorrels.

Ik vraag me trouwens wel eens af wat het nut is van al die verschillende soorten voer. Mijn vissen laten zich verdraaid slecht africhten, dus de tetra's zitten regelmatig aan de spirulina en de oto's (RIP) genoten van de garnalenkorrels. So be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 15:31
Nu heb ik ooit op een beurs 5 endlers (althans dat was me verteld) gekocht. Toen nog vrij jonge vissen. De 3 vrouwen waren toen al helemaal geel, waar ik het een en ander over nagevraagd heb bij de verkoper. Nu ben ik een paar maanden verder en heb ik meerdere nestjes groot gebracht (met enlders of guppen ook niet zo'n kunst, als je je veters kunt strikken kun je deze visjes kweken:) ). Maar ik vraag me ontzettend af: Wat voor visjes heb ik nu. Vooral die blonde vrouwen lijken me geen endlers maar eerder gewone guppen? En de mannen lijken op de Tiger-endler (Poecilia Reticulata als ik het goed heb) maar niet helemaal, ik mis wat zwart in de staart. Iemand enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YtubGTAXrRw5lasVWVfGGzUa5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrBu0AaxQIHFyPMbzlz6zO1b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loBpwSZ_aBeHeHRHEJIhdF0YGOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eG1nPpOkZCoxCmCfvncQyDB0.jpg?f=fotoalbum_tile

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
XNL073 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:37:
Volgens mij bedoelt @Chefferson dat als je bijv. op maandag vlokvoer geeft dat alle vissen dit op eten en er dus geen voeding op de bodem komt dus de bodembewoners krijgen dan op maandag niks binnen. Voer je op woensdag een tablet dan krijgen zowel de vissen als de bodembewoners te eten.
Daarom gaf ik dus aan dat vlokvoer en tabletten samen gevoerd worden en ik verder 3 soorten granulaat heb, wat dus gelijk naar de bodem zinkt. Ik voer 1x voor de hele bak, niet voor specifieke lagen.
OmeJoyo schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Ligt niet aan jou, snap het na de 3e keer allemaal doorlezen nog niet. Mogelijk gaat hij er vanuit dat de grondbewoners ook alles eten, maar dat is afhankelijk van het soort vis niet waar.
Waarom zou ik in vredesnaam niet weten wat mijn vissen eten... :F Echt, ik kan het niet duidelijker maken dan letterlijk zeggen wat ik doe, hoe is dit zo ingewikkeld te snappen?
JME schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:03:

Ik vraag me trouwens wel eens af wat het nut is van al die verschillende soorten voer. Mijn vissen laten zich verdraaid slecht africhten, dus de tetra's zitten regelmatig aan de spirulina en de oto's (RIP) genoten van de garnalenkorrels. So be it.
Geen :+ maar het merendeel is nog over van proefverpakkingen van het Vivarium, dus daarom zoveel verschillende dingen. Enige wat ik zelf specifiek apart voer is spirulinatabletten, gezien de 2 Reticulatussen dat graag hebben maar de Cory's er niet op kunnen overleven. De Cory's vinden het heerlijk en eten vrolijk mee, maar dan zorg ik echt dat ik de keer erna weer vlees voer.

[ Voor 54% gewijzigd door SmurfLink op 18-01-2021 15:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:45
Anderhalf jaar geleden heb ik in verband met een enorme verbouwing de bak op moeten slaan.
vorige week alles weer op zijn plaats gezet en een tevreden nieuwe start gemaakt !

Het Aquarium is weer terugverhuisd vanuit 1,5 jaar opslag in de garage, dus heb alles grondig schoongemaakt. de filters zeer goed uitgespoeld en nieuwe watten in gelegd, een nieuwe voedingsbodem en grotendeels hergebruikt grind (uitgespoeld)
Ondertussen een beplantings-plannetje gemaakt.

Daarna heb ik het Aquarium een dag met kraanwater laten draaien en hem nog een keertje geheel gespoeld.
vervolgens gevuld met een deel kraan en een deel osmosewater.
Ik maak gebruik van een Co2 installatie, en 2 externe Eheim filters.
Vorige week 16-01 heb ik de planten geplaatst, en ben nu in afwachting van de eerste zwemmende school visjes :) zoals het er nu uitziet durf ik dat over een weekje wel aan om de eersten te introduceren !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8nWYWDFJg-rO5yXwm8ncArF_Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1e0Rq3OSLU9A09lUIc7pufa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was na het inplanten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcSppo7TPCUbTExr2WygIxMSwh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0E3ZjC7p4FJtJWTFYY5wwhl.jpg?f=fotoalbum_large

Zo staat het er nu bij ! laat maar lekker groeien :)
Ik zie de eerste uitlopertjes en jonge scheutjes al ontstaan, zelfs alleen plantjes kijken is al leuk.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Gwindorian schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:48:
Anderhalf jaar geleden heb ik in verband met een enorme verbouwing de bak op moeten slaan.
vorige week alles weer op zijn plaats gezet en een tevreden nieuwe start gemaakt !

Het Aquarium is weer terugverhuisd vanuit 1,5 opslag in de garage, dus heb alles grondig schoongemaakt. de filters zeer goed uitgespoeld en nieuwe watten in gelegd, een nieuwe voedingsbodem en grotendeels hergebruikt grind (uitgespoeld)
Ondertussen een beplantings-plannetje gemaakt.

Daarna heb ik het Aquarium een dag met kraanwater laten draaien en hem nog een keertje geheel gespoeld.
vervolgens gevuld met een deel kraan en een deel osmosewater.
Ik maak gebruik van een Co2 installatie, en 2 externe Eheim filters.
Vorige week 16-01 heb ik de planten geplaatst, en ben nu in afwachting van de eerste zwemmende school visjes :) zoals het er nu uitziet durf ik dat over een weekje wel aan om de eersten te introduceren !
Ik zou toch even wachten met visjes...
Ik had de bak 2 weken aan het draaien, staat er ineens een buurman voor de deur met 2 Ancistrussen. Zijn bak was verkocht en de koper wou die vissen niet.
Ik heb ze er dan toch maar in gedaan... en 3 dagen later begon de nitriet te stijgen.
Elke dag dus verversen, testen, ...
De visjes hebben het gehaald, maar ik zat toch met een pak stress.

Waarom zou je het risico nemen. Geniet eerst van de plantjes, laat die piek maar komen en dan rustig een paar visjes kiezen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

De bacteriecultuur moet natuurlijk wel wat te doen hebben om te groeien. Als je een maagdelijke bak hebt dan zal de cultuur daarin, ook na maanden, amper aanwezig zijn. Stop je er dan ineens flink wat vissen in (of een paar grote vissen) dan krijgen de bacteriën niet genoeg tijd om voldoende te vermeerderen met als gevolg een tijdelijke nitrietpiek. Moraal is dus vooral de rustige opbouw van je visbestand. Of geef het aquarium tijdens het indraaien wat te doen door er af en toe een drupje ammonia of wat visvoer in te doen. En bij het toevoegen van vissen, elke keer een klein groepje (en na een weekje een stevige waterwissel).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vanmorgen komt m'n zoontje van 5 bij me: "Die zwarte heeft een slak in z'n bek"

Kijk ik bij aquarium, zwemt er een telescoopoog sluierstaart van enkele centimeters met een slak door het aquarium. Huisje van de posthorenslak ook gevonden, dat was geen kleintje...

Verklaart ook waarom dat beest nooit zin heeft in eten, alles word 'm voor de neus opgegeten door de andere sluierstaart. Ik vind de laatste tijd wel vaker lege slakkenhuisjes op de bodem. De slakken paren als konijnen, maar meer dan 30 worden het niet... rara :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 21:06

Winkiller

De Mopperpot

@HuismAndré @Gwindorian @Tommie12

We kunnen de natuur ook een handje helpen door een flesje nuttige bacteriën te kopen.
Ik ga het gesprek niet aan of het wel of niet beter is maar het is een mogelijkheid die niet mag ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Winkiller schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:13:

We kunnen de natuur ook een handje helpen door een flesje nuttige bacteriën te kopen.
Ik ga het gesprek niet aan of het wel of niet beter is maar het is een mogelijkheid die niet mag ontbreken.
Twijfel over die flesjes....
Een stabiele biofilm opbouwen in je filter kost gewoon wat tijd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tommie12 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:16:
[...]

Twijfel over die flesjes....
Een stabiele biofilm opbouwen in je filter kost gewoon wat tijd....
Ja en daarom kunnen we de natuur een handje helpen. :*) het hoeft niet het kan. :>
Hetzelfde verhaal met wel of niet vervangen van sponzen, die beestjes leven in het hele aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:13:

Een beetje voer werkt net zo goed om NH3 in de bak te krijgen en de kringloop te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 06:54
Laatst hier een aantal berichten geplaatst over algen problemen.
Vandaag eens even goed in m'n bak bezig geweest. Kwam er achter dat er toch wel erg veel valisneria in mijn bak zat, vermoed dat die zodanig veel voedingsstoffen nodig hadden dat alles op ging en daarom andere planten niets deden.

Is echt een emmer vol uit gekomen en de hele bodem was volgroeid met wortels.

Maar eens kijken wat dit gaat doen zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
Winkiller schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:21:
[...]

Ja en daarom kunnen we de natuur een handje helpen. :*) het hoeft niet het kan. :>
Hetzelfde verhaal met wel of niet vervangen van sponzen, die beestjes leven in het hele aquarium.
Ja eens !
Ik heb het inderdaad ook gewoon toegevoegd hoor. Ik weet dat de opstart van een aquarium al jaaaren altijd (dezelfde) felle discussies oplevert, en daar was ik eigenlijk helemaal niet naar op zoek. Maar ik heb dezelfde gedachtengang in deze hoor. Baat het niet, dan schaden zeker ook niet.

waar ik wél allergisch voor ben, is mensen die een flesje bacteriën toevoegen, en dan 2 uur later vis inkieperen "Want er zitten nu bacteriën in" tja..

Nu het opstarten toch aan de orde is gekomen.
Ik heb het water straks bijna 3 weken in de bak staan, 2 weken met planten, er zijn bacteriën toegevoegd en ik doe elke 3 dagen een ieniemienie beetje "spookvoeren" en de eerste dieren zullen met kleine aantallen tegelijk en rustig opbouwend ingebracht worden. uiteraard pas nadat de waterwaardes in orde zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Een beetje voer werkt net zo goed om NH3 in de bak te krijgen en de kringloop te starten.
Natuurlijk dat ontken ik toch niet ? soms is het gewoon leuker om eerder vissen te hebben en kan je een flesje bacteriën kopen en wat voer en na 2/3 weken vissen laten zwemmen. Volgens mij zitten hier een paar super puristen die niets willen weten van enkele kleine hulpmiddelen. Hetzelfde met vele vooroordelen die steeds terugkomen, soms best wel vermoeiend, voor mij was dat ooit een reden om een aquarium forum te verlaten.

Er zijn vele manieren om je doel te bereiken. ;)
Gwindorian schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:29:
[...]
waar ik wél allergisch voor ben, is mensen die een flesje bacteriën toevoegen, en dan 2 uur later vis inkieperen "Want er zitten nu bacteriën in" tja..
Haha leuk, ik hoor ook wel eens verhalen dat de algen aan de binnenkant van de ramen met chloor en een schuurspons schoongemaakt moeten worden, mijn antwoord is dan steevast "dat doen ze maar 1 keer". :P

[ Voor 25% gewijzigd door Winkiller op 20-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
De boel weer een beetje bijgeknipt en eindelijk de leistenen grot afgemaakt en erin gezet. Tevens een CO2 tester opgehangen. Deze blijft echter blauw. Zelfs als ik opschroef naar 20 bellen per minuut. Terwijl het een 125L bak is. Dit snap ik nog niet helemaal. Iemand een idee?

CO2 gaat om 13:00 aan en draait tot 21:00. Verlichting van 14:00 tot 22:00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gs1PEw8OD7I4q9151ZWqowsadkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97OXusLzCc7doHafxlIIn3wm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Chefferson op 21-01-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Chefferson Meet je KH en je PH eens zo nauwkeurig mogelijk (bij KH dus dubbele hoeveelheid water gebruiken en uitkomst door 2 delen). Wat zijn je waarden?

Gebruik je de juiste vloeistof bij je drop checker? Bij sommigen moet deze aangelengd worden met 4KH water. Aanlengen met aquariumwater (of, nog erger, kraanwater) geeft dan een incorrect resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
HuismAndré schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:40:
@Chefferson Meet je KH en je PH eens zo nauwkeurig mogelijk (bij KH dus dubbele hoeveelheid water gebruiken en uitkomst door 2 delen). Wat zijn je waarden?

Gebruik je de juiste vloeistof bij je drop checker? Bij sommigen moet deze aangelengd worden met 4KH water. Aanlengen met aquariumwater (of, nog erger, kraanwater) geeft dan een incorrect resultaat.
KH ligt iets boven de 6, PH op 6.8. Prima waardes dus.
Het was een compleet setje van Dennerle em hoeft niet aangelengd te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjG75hshMMwvPDdBO4Zfv7BBxfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJHDXRjdtuqdfWSniVbXzXSu.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft de grote bak nu als actieterrein gekregen.
Dit is een Corydora Sterbai van ca 6-7 weken oud en een dikke cm groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJapie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 15:44
Chefferson schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:09:
[...]

KH ligt iets boven de 6, PH op 6.8. Prima waardes dus.
Het was een compleet setje van Dennerle em hoeft niet aangelengd te worden.
Ik heb dezelfde tester en ongeveer een vergelijkbaar aantal liters. (137l)
Bij mij duurde het een aantal uur voordat de tester aanslaat, ik zit overigens met mijn bak op 60 bellen p/m.
Maar dit is natuurlijk per bak verschillend.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 18:54
Chefferson schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:24:
De boel weer een beetje bijgeknipt en eindelijk de leistenen grot afgemaakt en erin gezet. Tevens een CO2 tester opgehangen. Deze blijft echter blauw. Zelfs als ik opschroef naar 20 bellen per minuut. Terwijl het een 125L bak is. Dit snap ik nog niet helemaal. Iemand een idee?

CO2 gaat om 13:00 aan en draait tot 21:00. Verlichting van 14:00 tot 22:00.

[Afbeelding]
Voordat hij verkleurd, kan wel een paar uur duren! Gaat niet per direct.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
Zomaar wat Ideetjes hoor !

Zit de Co2 meter wel in de "stroming" ? Co2 oplossing kan plaatselijk in het Aquarium behoorlijk verschillend zijn.

Zit de uitstroom van je opgeloste Co2 wel op een goede plaats ?

Lost de Co2 wel goed op ? kun je iets meer vertellen over hoe je de Co2 in het Aquarium krijgt.

Meet je PH eens vlak vóór je Co2 aangaat, en een keer tussentijds en een keer om 22:00
Dan krijg je een beeld van het verloop.

Pas een beetje op met extra toevoegen nu hoor, je kunt ook teveel toevoegen nu je niet zeker bent over de hoeveelheid, en dat kan vissen kosten.

KH en PH waardes leken inderdaad gunstig, kun je je GH nog even meten misschien ?

Edit:
Ziet er weer netjes uit trouwens, dát mag ook gezegd worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gwindorian op 21-01-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Gwindorian schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:25:
Zomaar wat Ideetjes hoor !

Zit de Co2 meter wel in de "stroming" ? Co2 oplossing kan plaatselijk in het Aquarium behoorlijk verschillend zijn.

Zit de uitstroom van je opgeloste Co2 wel op een goede plaats ?

Lost de Co2 wel goed op ? kun je iets meer vertellen over hoe je de Co2 in het Aquarium krijgt.

Meet je PH eens vlak vóór je Co2 aangaat, en een keer tussentijds en een keer om 22:00
Dan krijg je een beeld van het verloop.

Pas een beetje op met extra toevoegen nu hoor, je kunt ook teveel toevoegen nu je niet zeker bent over de hoeveelheid, en dat kan vissen kosten.

KH en PH waardes leken inderdaad gunstig, kun je je GH nog even meten misschien ?

Edit:
Ziet er weer netjes uit trouwens, dát mag ook gezegd worden :)
Thanks! Heb even een korte video gemaakt. Gaat denk ik wat makkelijker dan alles omschrijven qua layout.

YouTube: Co2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bij die waarden (KH: 6+, pH 6.8) zou, mits de stroming z'n werk doet, de drop checker lime groen moeten zijn (haast tegen het gele aan). Je zit dan rond de 30ppm (meer dan ik zou durven in een gemeenschapsbakje, zonder enige sturing van de pH en veel meer dan de 20ppm die nodig is voor jouw aquarium/licht combinatie). Dus óf je gebruikt je drop checker verkeerd óf je pH/KH meting klopt niet óf je doorstroming is niet goed (simpelweg te testen door de checker een tijdje op een plek te hangen waar je zeker bent van een duidelijke stroming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
HuismAndré schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:06:
Bij die waarden (KH: 6+, pH 6.8) zou, mits de stroming z'n werk doet, de drop checker lime groen moeten zijn (haast tegen het gele aan). Je zit dan rond de 30ppm (meer dan ik zou durven in een gemeenschapsbakje, zonder enige sturing van de pH en veel meer dan de 20ppm die nodig is voor jouw aquarium/licht combinatie). Dus óf je gebruikt je drop checker verkeerd óf je pH/KH meting klopt niet óf je doorstroming is niet goed (simpelweg te testen door de checker een tijdje op een plek te hangen waar je zeker bent van een duidelijke stroming).
Metingen zijn correct gedaan. Zit nu rond de 20ppm. Heb de checker er net recht boven gehangen. Kijken wat die gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ik weet niet welke kH/pH tabel je gebruikt maar volgens mij is die stuk...

Hier een veel gebruikte KH/pH tabel. Als je waarden kloppen dan zit je niet op 20 ppm maar op 30. En voor een gezelschapsbak met normale verlichting zonder enige regeling is dat onprettig veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWQpQyWGDanTLtuJrJbSMvP-6SI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nDDDBePfz33TXFSDNCiVowqB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08

Oekol

waka waka hey hey

Gebruiken jullie hier een waterpomp die je in 't aquarium kunt vastzetten met zuignappen om de waterwissels te doen? Lijkt me handig om dan slang naar toilet te doen en daarna vanuit gootsteen het water naar 't aquarium te pompen. Iemand aanraders? Wel of niet via alieexpres kopen of een bepaald merk wel of niet?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Oekol schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:04:
Gebruiken jullie hier een waterpomp die je in 't aquarium kunt vastzetten met zuignappen om de waterwissels te doen? Lijkt me handig om dan slang naar toilet te doen en daarna vanuit gootsteen het water naar 't aquarium te pompen. Iemand aanraders? Wel of niet via alieexpres kopen of een bepaald merk wel of niet?
Ja, maar let wel even op de hoogte die hij kan overbruggen. De meest goedkope kunnen maar een beperkte hoogte aan. Uit je aquarium naar het toilet zal doorgaans wel lukken. Maar vanaf je kraan, vaak via de grond en daarna vanaf de grond naar de hoogte van je aquarium wordt al een stuk lastiger. Ik heb destijds een zeer krachtige JBL aangeschaft. Daar moet je dan vaak ook weer een slang met grote diameter op aansluiten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Jups, 1000 l/u pomp erin en 10m 16/22mm slang en gaan. Momenteel ook met vullen, maar normaal kon ik de slang aan de kraan zetten. Gaat nog sneller.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Renegade666 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:15:
[...]

Jups, 1000 l/u pomp erin en 10m 16/22mm slang en gaan. Momenteel ook met vullen, maar normaal kon ik de slang aan de kraan zetten. Gaat nog sneller.
Ik heb 'm nu aan de kraan met een gardena koppeling zeg maar. Echter is de watertemperatuur lastig te regelen met onze kraan, dus dacht als ik het eerst laat lopen in de gootsteen kan ik het goed reguleren. Verder hoeven we dan niet met z'n tweeën met de vissen bezig te zijn maar kan ik 't in m'n eentje doen. Heb je 't merk pomp die je hebt ook voor mij? Ga ik eens googlen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Oekol schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:27:
[...]

Ik heb 'm nu aan de kraan met een gardena koppeling zeg maar. Echter is de watertemperatuur lastig te regelen met onze kraan, dus dacht als ik het eerst laat lopen in de gootsteen kan ik het goed reguleren. Verder hoeven we dan niet met z'n tweeën met de vissen bezig te zijn maar kan ik 't in m'n eentje doen. Heb je 't merk pomp die je hebt ook voor mij? Ga ik eens googlen.
Pomp is van eheim. Heeft ook een 2000 l\u variant.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pazienza
  • Laatst online: 09:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExYHK2U3FUxIMi8On-3nAKyomMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3e1FRxkcLJtHcj3BjUtOYSy.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag drijfplanten in het aquarium van mijn vader gedaan. Voegt echt wat toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Renegade666 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:29:
[...]

Pomp is van eheim. Heeft ook een 2000 l\u variant.
Thanks. Die kom ik ook op bol.com tegen en zelfs welke die tot 2m hoogte gaan. De liters maken niet uit, zeker nu niet. Maar voor de volgende bak van 450 liter heb ik geen zin om telkens een ikea bak te moeten legen in de put en met vullen er super lang naast te moeten staan. Maar eens meten wat ik nodig zou moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00
Mijn electric blue Cichlide was weer eitjes aan het leggen. Heel eenzaam want het mannetje en vrouwtje doen niets met elkaar. De eitjes waren de volgende dag ook alweer weg.

Blijft wel mooi om te zien.
YouTube: eitjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Waarom met een pomp ? het kan ook met dit en daarmee stofzuig je ook, 2 in 1. :+

Met Gardena koppelingen en tuinslang naar de toilet of keuken en klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 22-01-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:08:
[...]

Waarom met een pomp ? het kan ook met dit en daarmee stofzuig je ook, 2 in 1. :+

[YouTube: JUWEL Aquarium - AquaClean 2.0 - filter and ground material cleaner - english]

Met Gardena koppelingen en tuinslang naar de toilet of keuken en klaar.
Zo doe ik het nu ook, alleen wil ik juist een oplossing voor het vullen. Nu is de slang echter nog te kort en reikt die nog niet tot het toilet. Maar verder doe ik het zoals je aangeeft. Met vullen is het echter een project voor twee en daar wil ik 1 van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Oekol schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Zo doe ik het nu ook, alleen wil ik juist een oplossing voor het vullen. Nu is de slang echter nog te kort en reikt die nog niet tot het toilet. Maar verder doe ik het zoals je aangeeft. Met vullen is het echter een project voor twee en daar wil ik 1 van maken.
Als je het stuk tuinslang lang genoeg maakt (Gardena koppelingen) kan je na het lozen / stofzuigen de slang aan je keukenkraan koppelen (Gardena Koppelingen) en vullen maar, vergeet vooral niet om de Juwel accessoire af te koppelen, dit omdat er een terugslagklepje inzit. Dat je 2 graden te koud water in je aquarium gooit is niet zo erg. Wil je dit echt niet kan je een thermostaatkraan overwegen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Mijn vat met osmose water is altijd op temperatuur. Bij de Hornbach hebben ze gewoon 300w aquarium heaters en een 300liter regenton voor een paar tientjes (met deksel en evt een kraantje)

Als je hier een lucht pompje in hangt en die verwarming heb je altijd water klaarstaan voor het verversen wat op temperatuur is en de juiste gh/kh dosering heeft gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik hang hier altijd de tuinslang in de bak met aan het eind zo'n filter inlaat korfje.
Dan zo buiten het afvoerputje in. Zwaartekracht doet de rest.

Voor het vullen zet ik in de keuken in de wasbak een emmer neer met daarin nog een oude pomp voor de vijver erin. Daaraan doen ik dan weer de tuinslang bevestigen en kan ik met de kraan de gewenste temperatuur instellen om weer te vullen.

Dit idee (rond 3:40 minuten ergens)

Maar dan met een iets groter "pompje" Anders ben ik nog wel ff bezig met vullen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ik gebruik voor de waterwissel een 2-tal 60 liter drums die op een handig karretje staan. De ene drum wordt tot de helft gevuld met osmosewater (streepje gaffa op de drum geeft dat aan) en wordt daarna afgetopt met kraanwater van de juiste temperatuur zodat ik max 0.5 graden kouder wissel dan het oude water. De 2e drum wordt gebruikt voor het opvangen van het afgehevelde water. Ik hevel en vul meestal achter het Hamburger Mattenfilter (kan er ook geen vis of garnaal mee afgeheveld worden).

Pompen doe ik met een waterpomp die in caravans en campers gebruikt wordt, via een 12V netvoeding. Die pomp duwt er zo'n 1000 liter per uur doorheen en heeft een aardige opvoerhoogte (meter of 2-3). Na afloop wordt de pomp eveneens gebruikt om het oude water weg te pompen naar de spoelbak (en 's zomers om de plantenbakken buiten te bewateren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skp4KlLBsPoSiNvlakE4aDkVf3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRt0vc3FFmLA2jaTUqju8yOJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 22-01-2021 17:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik loop gewoon met 2 a 3 emmers heen en weer... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:51
Met emmers sjouwen doe ik al niet meer vanaf een 240 liter bakje. Nu met 450 liter al helemaal niet! :+

Gewoon tuinslang erin met korfje en in de tuin laten lopen. Bijvullen met koud water en wederom een korfje, anders wordt het een wildwaterbaan.

Vissen kunnen wel tegen een paar graden verschil en de corydorassen vinden zo’n temperatuur wisseling wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-06 11:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Met 1000 liter is het aquarium in een natuurlijk evenwicht en doe je helemaal geen waterwissels meer. :D 8) :7

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 22-01-2021 21:30 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Smuggler schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:30:
Met 1000 liter is het aquarium in een natuurlijk evenwicht en doe je helemaal geen waterwissels meer. :D 8) :7
Foto's? :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRvIuL2tmc2bNjKnndc2-q4MXnQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6llKZRMPZpL9I81PRggs2FM.jpg?f=fotoalbum_medium

Of wil je ook een foto van dichtbij. Zodat de vissen groter zijn dan een pixel?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Smuggler Leuk om te zien. Bij aquaria zeggen foto's meer dan 1.000 woorden :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Jammer dat op dit moment mijn pleco's in hun hol zitten. Die vonden het duidelijk niet fijn dat ik het licht wat feller zette voor de foto.
Ook dat catfish was opeens extra schuw

Edit: toch even snel op de foto kunnne zetten. @Taro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FweqDwzhC6rNe87rONum1ozRnFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMK0GA220gy6YaJ7o6dsGkDg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRjeGMHAJ6WOo92KtrhuYVIxD9w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSfgQF5OL6YaMkgUB0rURFNa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0_-nBMAsoYq4Hez3Ck6sSY4kHg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBOl04VZKdYcc0htnHRuBmIf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uouleTGUBfaDNChjzzkA1LQxN7A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJQZSPwoQ5gVf7rLK2w6XEa4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 82% gewijzigd door Smuggler op 22-01-2021 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Smuggler schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:42:
[...]

[Afbeelding]

Of wil je ook een foto van dichtbij. Zodat de vissen groter zijn dan een pixel?
Je vissen hebben wat water gedronken, je moet bijvullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Tommie12 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:31:
[...]

Je vissen hebben wat water gedronken, je moet bijvullen!
Dat heb ik afgelopen voorjaar nog gedaan :X

Zal eens kijken wanneer ik weer zin heb...
Ze krijgen al eten van mij >:) en af en toe worden hun tanden geknipt.... gaan ze nu weer water eisen... ooit is het genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, kom je op de zaak, geen licht in de bak en pomp uit.
Heeft de UPS het begeven :(

Hopelijk niet al te lang uit geweest, kijken hoe het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Dit weekend ca 40 Cory Sterbai eitjes kunnen oogsten.
Komt eigenlijk net te vroeg omdat ik nog geen luchtpomp heb.

Toch heb ik ze in een halfliterbakje gedaan met wat esha er bij, en afgedekt op het aquarium gezet.
Eens kijken of we er een paar kunnen laten uitkomen.

Vorige poging was mislukt, maar die hingen dan ook vol in het licht, en dat wordt sterk afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:10
Wat voor testkit raden jullie aan (voor het indraaien van een aquarium)? Zijn enkel ammonium, nitriet en een nitraattest voldoende? Of zijn andere tests ook handig om te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Amps schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:05:
Wat voor testkit raden jullie aan (voor het indraaien van een aquarium)? Zijn enkel ammonium, nitriet en een nitraattest voldoende? Of zijn andere tests ook handig om te hebben?
Met indraaien eigenlijk geen. Paar weken geduld hebben en dan kan je eens nitraat gaan meten. Zodra je nitraat meet weet je dat nitriet daalt of 0 is. Scheelt je weer in de testkit ;)
Als het draait dan heb ik genoeg aan no3, po4 en Fe testjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gummiebeer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:38:
[...]

Met indraaien eigenlijk geen. Paar weken geduld hebben en dan kan je eens nitraat gaan meten. Zodra je nitraat meet weet je dat nitriet daalt of 0 is. Scheelt je weer in de testkit ;)
En pH, KH en GH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:10
Benieuwd: welke maat aquarium heb je en met welke stukken hout? (Soort/aantal).

Ik kijk voor een 100cm bak en denk dan aan 2-3 stukken hout, 1 groot stuk en 1-2 kleinere stukken achterin. Keinhout/driftwood/spiderwood, hopelijk snel tot zinkend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Smuggler schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:30:
Hoe werkt dat dan met ontlasting van de vissen en troep van dode planten etc, met betrekking tot je waterkwaliteit? Is dat ook zelfregulerend door middel van vissen die het opeten in de bak of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Oekol schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:44:
[...]

Hoe werkt dat dan met ontlasting van de vissen en troep van dode planten etc, met betrekking tot je waterkwaliteit? Is dat ook zelfregulerend door middel van vissen die het opeten in de bak of zo?
Dat lijkt allemaal goed te gaan,
Het filter moet ik uiteindelijk wel af en toe wel schoonmaken, daar komt echt een hoop troep in te zitten uiteindelijk.
Aquarium draait nu sinds augustus 2017.

Als er een dode vis is, moet ik die wel in het zicht liggen en binnen 12 uur tegenkomen, daarna is de vis wel verdwenen, al denk ik dat dit met de grote vissen niet zo snel he geval zal zijn. (nog niet hoeven op te ruimen in elk geval).
Maar langzaam slinkt mijn school kardinaal tetra's (zijn er niet meer de 100 die ik ooit gekocht had).
en heb er denk ik 2 dode uitegevist, waar de rest is gebleven weet ik niet.
de slakken garnalen en vissen gaan er als een gek op af.
de L144 trouwens ook.
af en toe heb je een zwakke vis, maar die worden al meteen aangevallen, nog voordat ze dood zijn. meestal door de maanvissen en de roodstaart zampjes.
Dat soort activiteit valt wel erg goed op in de bak.
Zelf een keer een vis nog gered terwijl de staart al afgebeten was.. (is wonder boven wonder weer terug gegroeid).

Filter heeft wel een grote invloed, als die stopt of verstopt zit (vooral als dat snel gebeurd), dan zie je dit binnen een uur aan de vissen. (kleur verdwijnt van alle vissen).
Maanvissen zonder strepen,
Tetra's zonder rood blauwe kleur.
Kersenbuikjes grijs.

Echt bijzonder hoe snel dat gaat.
Als het filter dan weer aanstaan hebben ze binnen 30 minuten al hun kleur weer terug.

Verder weet ik niet precies hoe het werkt, heb er gewoon planten in staan, dikke bodem veel verschillende soorten vissen (15+ soorten), garnalen en slakken in zitten.
Ze laten allemaal voortplantings gedrag zien, er zitten alleen te veel rovers in waardoor de kleintjes het op dit moment niet redden. dus er moet eerst wat afsterven voordat de kleintjes weer een kans krijgen.
als de pantzermeervallen eitjes legt op het glas, dan zwemmen er 20 vissen achteraan om het meteen op te eten.
als de L144 eitjes leggen in de grot, dan liggen er 5 vissen bij die grot te wachten tot ze uit zwemmen.
De eitjes van de maanvissen, krijgen de maanvissen niet verdedigd. ooit hebben ze het 3 dagen volgehouden tot de laatste was weggesnoept.
De kersenbuikjes hebben ooit 6 jongen gehad een maand lang!.
de linker 1,5 meter van de bak was verboden terrein voor alle andere vissen.
Tot het moment dat ze dachten dat de kleintjes groot genoeg waren, en van de 1 op de andere dag waren ook de laatste 4 opeens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Toch kan het geen kwaad om ook een 1000 liter bak af en toe een flinke waterwissel te geven. Je ziet de vissen erop reageren (bv door vlak erna af te gaan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

toolkist schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:32:
Toch kan het geen kwaad om ook een 1000 liter bak af en toe een flinke waterwissel te geven. Je ziet de vissen erop reageren (bv door vlak erna af te gaan zetten).
Ben ik met je eens.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52
Mijn aquarium paar weken geleden opnieuw ingericht. Bak is een beta 40 (40x30x30)
Alle tech is achter de hardscape geplaatst zodat ik nooit rechtstreeks op de apparatuur aan het kijken ben.
Wat mos, anubias en een verdwaalde bucephalandra.
bewoners zijn 3 dwergkogelvisjes en (nu nog) een hele berg vuurgarnalen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZzcZORWAKGXAyY2HLXJ6ci5kx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jmm2ODqdxtR1tH1lXwSkHqWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-06 06:54
Smuggler schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:16:
[...]
Maar langzaam slinkt mijn school kardinaal tetra's (zijn er niet meer de 100 die ik ooit gekocht had).
en heb er denk ik 2 dode uitegevist, waar de rest is gebleven weet ik niet.

Maanvissen
Ik weet wel waar jouw kardinalen blijven :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

HansAnders07 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:04:
[...]

Ik weet wel waar jouw kardinalen blijven :o
Met 6 maanvissen en 2 kardinaal per maand die verdwijnt. (gokje, maar tel het aantal nu vs hoeveel ik er gekocht had. verdeelt over het aantal maanden
Vind ik de afname nogal mee vallen.
Maanvissen zijn veelste druk bezig met het jagen op de echte jonkies in de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
Gummiebeer schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:38:
[...]

Interessant, zo heb ik het nog niet bekeken! Wat is het meest gebruikelijke methode om een aquarium in te draaien (wanneer je geen 'oud' filtermateriaal hebt)? Ik dacht zelf aan elke dag een beetje voer erin gooien zodat het afgebroken wordt.

Zoals ik het nu gepland heb, gaat het een 35L (bruto) aquarium worden waar de eerste bewoners een groepje van +/- 10 neocaridina garnaaltjes in komen. Qua vervuiling zal het waarschijnlijk wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Amps schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Interessant, zo heb ik het nog niet bekeken! Wat is het meest gebruikelijke methode om een aquarium in te draaien (wanneer je geen 'oud' filtermateriaal hebt)? Ik dacht zelf aan elke dag een beetje voer erin gooien zodat het afgebroken wordt.

Zoals ik het nu gepland heb, gaat het een 35L (bruto) aquarium worden waar de eerste bewoners een groepje van +/- 10 neocaridina garnaaltjes in komen. Qua vervuiling zal het waarschijnlijk wel mee vallen.
Als je helemaal nieuw opstart kan je inderdaad een beetje voer in gooien, maar niet elke dag want dat gaat rotten. Dus klein beetje tussen de vingers verkruimelen en een week zo laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:08

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Vraagje over voeding, is vloeibare voeding genoeg of heb je ook root tabs nodig ernaast? Ik zie Easy life profito dat voor ''alle planten'' goed zou zijn. Heb momenteel enkel klei korrels. Voornamelijk stengelplanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Sommige planten nemen voeding op via het blad, die kunnen iets met Profito. Andere planten nemen hoofdzakelijk voeding op via de wortels, dan is een bolletje wel handig. Zelf geen fan van klei, geeft vooral zooi, gebruik liever volledig oplosbare bolletjes.
Let overigens op dat Profito alleen microvoeding bevat, bij snelgroeiers en/of veel licht en/of CO2 heb je meestal ook extra macrovoeding nodig: PO4 en NO3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:26
JME schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:39:
Sommige planten nemen voeding op via het blad, die kunnen iets met Profito. Andere planten nemen hoofdzakelijk voeding op via de wortels, dan is een bolletje wel handig. Zelf geen fan van klei, geeft vooral zooi, gebruik liever volledig oplosbare bolletjes.
Let overigens op dat Profito alleen microvoeding bevat, bij snelgroeiers en/of veel licht en/of CO2 heb je meestal ook extra macrovoeding nodig: PO4 en NO3.
Ik ben op zoek naar macrovoeding.

Heb je een merk die je kan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Er is zoveel, en er zijn zoveel fanclubs. Google even op “micro macro CO2” en er gaat een wereld voor je open. Kun je je eigen mening vormen, in plaats van de toevallige mening van een toevallige forumbezoeker voor waarheid aannemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
https://www.nationalgeogr...e-overleven-piranha-beten

Leuk artikeltje over Corydoras Trilineatus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

J0rdym23 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:36:
[...]

Ik ben op zoek naar macrovoeding.

Heb je een merk die je kan adviseren?
Als je aquarium is ingedraaid en gevuld met vissen die je volgens een vast patroon voert dan ontstaan er vanzelf afvalstoffen waaronder nitraat en, beetje afhankelijk van de voeding en de vissen, fosfaat. In veel gevallen hoef je dan ook niet extra nitraat toe te voegen. Fosfaat soms wel. Die kun je zelf aanmaken uit poeders.

https://www.aquaplantsonl...faat-kh2po4-100-gram.html

Met 100 gram kaliumfosfaat (€ 2,10) doe je, bij een 120 liter aquarium, jaren. Is dus een stuk voordeliger dan kant en klaar spul. Gewoon oplossen in kraanwater of osmosewater als je dat hebt. Doe er dan ook gelijk een klein beetje Easy Carbo bij (Glutaaraldehyde) om schimmelvorming in de oplossing te voorkomen.

Fosfaat en Profito kun je het beste niet tegelijk geven. Een oplossing is dan om de ene dag Profito te geven en de andere dag Fosfaat.

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 28-01-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gummiebeer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Als je helemaal nieuw opstart kan je inderdaad een beetje voer in gooien, maar niet elke dag want dat gaat rotten. Dus klein beetje tussen de vingers verkruimelen en een week zo laten draaien.
Dat rotten waar je het over hebt is precies wat wél de bedoeling is (bacteriën die voeding afbreken tot macro stoffen). Dus natuurlijk moet je het niet overdrijven maar of je nu elke dag 1 vlokje erin gooit of eens per week 7 vlokjes maakt vrij weinig uit. Elke dag 1 vlokje heeft zelfs de voorkeur (stabielere bron, minder schommelingen, kleinere kans op algjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 21:25
Stress hier, zie vanmorgen tientallen dode garnalen liggen. En tientallen die boven op de uitstroom van de het filter zijn gaan zitten. Sommige zitten zelfs gedeelte boven water...

Van de zwaardragers zit 90% ook in de bovenste laag. Maar de ancistrus, roodkoopzalmpjes en corry's niet. Die lijken gewoon rond te zwemmen. Net als een gedeelte van de garnalen...

Maar er is iets loos, PH zit op 7, KH op 4. Nitriet meet ik niet. Voeg geen CO2 toe, maar lijkt toch een beetje op een CO2\zuurstof probleem, toch?

Ga zo een wissel doen (al is die pas geweest...)

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Stevige waterwissel sowieso. En zorg voor zoveel mogelijk beweging in het wateroppervlak. Lijkt inderdaad erg op een zuurstoftekort. Cory's gaan bij zuurstoftekort levenloos op de bodem liggen (weet ik sinds afgelopen september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
kw_nl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:28:
Stress hier, zie vanmorgen tientallen dode garnalen liggen. En tientallen die boven op de uitstroom van de het filter zijn gaan zitten. Sommige zitten zelfs gedeelte boven water...

Van de zwaardragers zit 90% ook in de bovenste laag. Maar de ancistrus, roodkoopzalmpjes en corry's niet. Die lijken gewoon rond te zwemmen. Net als een gedeelte van de garnalen...

Maar er is iets loos, PH zit op 7, KH op 4. Nitriet meet ik niet. Voeg geen CO2 toe, maar lijkt toch een beetje op een CO2\zuurstof probleem, toch?

Ga zo een wissel doen (al is die pas geweest...)
Onmiddellijk waterwissel doen, en een tijdje zorgen dat de spraybar een hoop zuurstof in het water laat vallen.
Maar toch zeker eens je nitriet meten.

Zou er iets ander veranderd zijn in je aquarium?

Ik heb zelf eens een incident gehad met CO2.
Dat heeft me ook een aantal dode vissen (vooral ancistrus en kegelvlekjes) opgeleverd.
Mijn Cory's hingen met de buik omhoog lucht te happen aan de oppervlakte, en zowat alle garnalen hingen aan de drijfplanten, maar die hebben het wel gehaald.
Maar gezien er hier geen CO2 wordt toegevoegd is er iets anders aan de hand.

[ Voor 17% gewijzigd door Tommie12 op 29-01-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Water wordt nu gewisseld (yeah, werken, thuisonderwijs en waterwissel tegelijk).

Is een nitrietpiek een rede om aan het wateroppervlak te hangen? Dacht dat de symptomen eerder snelle kieuwen en schuren waren.

Een maand geleden bleek mijn filter stuk te zijn gegaan, tenminste stroming was vrijwel weg. Dat was de zoveelste keer al. Terwijl ik net wat filter materiaal vervangen heb. Dus een nieuwe filter gekocht, maar m’n waterwissels even uitgesteld. Volgens de aquariumzaak zou er genoeg bacteriën in de bodem en water moeten zitten om geen nitrietpiek te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
kw_nl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:58:
Water wordt nu gewisseld (yeah, werken, thuisonderwijs en waterwissel tegelijk).

Is een nitrietpiek een rede om aan het wateroppervlak te hangen? Dacht dat de symptomen eerder snelle kieuwen en schuren waren.

Een maand geleden bleek mijn filter stuk te zijn gegaan, tenminste stroming was vrijwel weg. Dat was de zoveelste keer al. Terwijl ik net wat filter materiaal vervangen heb. Dus een nieuwe filter gekocht, maar m’n waterwissels even uitgesteld. Volgens de aquariumzaak zou er genoeg bacteriën in de bodem en water moeten zitten om geen nitrietpiek te krijgen.
... dan vrees ik toch dat je nu met nitriet zit.
Ik zou snel de testkit kopen, en nu elke dag water wisselen, en dat mag zeker 50% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Tommie12 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:04:
[...]

... dan vrees ik toch dat je nu met nitriet zit.
Ik zou snel de testkit kopen, en nu elke dag water wisselen, en dat mag zeker 50% zijn.
Ik heb een test. Die heb ik in de eerste twee weken gebruikt. Kreeg er niks uit. En nu ook niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
kw_nl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Ik heb een test. Die heb ik in de eerste twee weken gebruikt. Kreeg er niks uit. En nu ook niet ...
Post eens een fotootje aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Ik heb een video van voor de waterwissel. Lekker irritante weerspiegeling. Let niet op de zooi op zolder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik zou de lijken wel zo snel mogelijk weg halen...
Verder... je hebt behoorlijk veel vis voor die beperkte bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Klopt. Ik moet wat gaan uitvangen. Een half jaar geleden was het de helft minder. Lijkt wel of de zwaarddragers hun kroost niet meer lusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Zie ik daar een stromingspomp zitten die uit staat? Dit terwijl er een kans dat er te weinig zuurstof in het water zit? Dan is toch het eerste wat je doet die stromingspomp aanzetten en een beetje richting het oppervlak richten zodat je flink veel rimpeling in het wateroppervlak krijgt? Ik zou dat alsnog even doen (baat niet, schaadt niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
HuismAndré schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:27:
Zie ik daar een stromingspomp zitten die uit staat? Dit terwijl er een kans dat er te weinig zuurstof in het water zit? Dan is toch het eerste wat je doet die stromingspomp aanzetten en een beetje richting het oppervlak richten zodat je flink veel rimpeling in het wateroppervlak krijgt? Ik zou dat alsnog even doen (baat niet, schaadt niet).
Ja suf, hij staat al maanden uit, was een experimentje toen. Maar had ik inderdaad even niet aan gedacht :(

Waterwissel is nu gedaan, lijken zijn opgeruimd, nu goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Ik merk opeens dat mijn bos bruin begint te worden. Wat kan hier de reden van zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

kw_nl schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Ja suf, hij staat al maanden uit, was een experimentje toen. Maar had ik inderdaad even niet aan gedacht :(

Waterwissel is nu gedaan, lijken zijn opgeruimd, nu goed in de gaten houden.
En even niet de visjes gaan voeren.
Chefferson schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:43:
Ik merk opeens dat mijn bos bruin begint te worden. Wat kan hier de reden van zijn?
Javamos? Kan poep zijn. Je hebt volgens mij nog steeds erg veel visjes in je aquarium. Bij mij resulteerde dat in een hopeloos uitziend bosje groen/bruin javamos (terwijl het ooit een oase van frisgroen javamos was). Kan zo maar zijn dat dit bij jou ook aan de hand is.

Het kan helpen het even voorzichtig uit te spoelen onder een kraan. Wel even de watertemperatuur een beetje in de buurt van die van het aquarium afstellen (dus niet te koud maar ook zeker niet te heet). Je kunt het voorzichtig kneden onder de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
HuismAndré schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Dat rotten waar je het over hebt is precies wat wél de bedoeling is (bacteriën die voeding afbreken tot macro stoffen). Dus natuurlijk moet je het niet overdrijven maar of je nu elke dag 1 vlokje erin gooit of eens per week 7 vlokjes maakt vrij weinig uit. Elke dag 1 vlokje heeft zelfs de voorkeur (stabielere bron, minder schommelingen, kleinere kans op algjes).
Zoiets dacht ik inderdaad al. Klein beetje alg is voer voor de garnaaltjes in de toekomst :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Tijdje terug schreef ik hier nog dat een van de nog kleine sluiers slakken at... de laatste is hem/haar bijna fataal geworden. Visje heeft ruim een week zielig op de bodem gezeten, zo nu en dan een paar centimeter zwemmen en dan weer stil liggen. Niet eten en geen ontlasting.
Afgelopen woensdag begon de buik op te zetten dus maar geïsoleerd in het oude 12 liter bakje met water uit het grote aquarium en een plantje erin.
1 theelepeltje zout door het water, verwarmingselement erin, water opgestookt naar 25 graden en sinds vanmiddag zwemt ie weer rondjes door de bak, poept de vis weer en wordt er ook weer gegeten. Had niet verwacht dat visje dit zou overleven, dacht nml aan buikwaterzucht (als de buik dan opzet met uitstaande schubben ben je te laat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Amps schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Zoiets dacht ik inderdaad al. Klein beetje alg is voer voor de garnaaltjes in de toekomst :P
Ik heb vorig jaar de move gemaakt van 0 naar 3 aquariums en ze uiteindelijk alle 3 weggedaan ivm teveel werk (eigen schuld). Nu wil ik eigenlijk weer beginnen, maar ik zou het leuk vinden om een aquarium op te starten met een paar garnalen en kleine rasbora's, wat slakken, echt een lage load op het geheel. Zou er ook een setting mogelijk zijn waardoor je los van plantenvoeding geen voeding aan garnalen en een klein aantal kleine vissen hoeft te geven?

Ik ken de closed ecospheres van YouTube, maar ik wil er wel een bijv. een ADA 60-90P met goed licht en OASE filter en ADA meubel voor inzetten. Natuurlijk is wat voeding af en toe nodig, maar bepaalde vissen zouden van de jonge garnalen kunnen leven en garnalen kunnen van algen en andere restanten leven. Wel benieuwd of iemand een zelfvoorzienend aquarium heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:51:
ik zou het leuk vinden om een aquarium op te starten met een paar garnalen en kleine rasbora's, wat slakken, echt een lage load op het geheel.
Als je een lage load wilt, dan zou ik die slakken eruit houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:42:
[...]

Als je een lage load wilt, dan zou ik die slakken eruit houden...
Dacht aan 1-2 Clithon Snails, maar die zijn optioneel. Had in het vorige aquarium 5 Zebra Nerite's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:44:
[...]

Dacht aan 1-2 Clithon Snails, maar die zijn optioneel. Had in het vorige aquarium 5 Zebra Nerite's.
Ik denk dat je slakken het potentieel voer voor de garnalen gaat opeten.
En of je dan de garnalen snel genoeg kan kweken voor de rasboras is een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Er word wel eens gezegd dat je bij deze hobby alles dubbel moet hebben. Echter een rotoras van een JBL e902 heb ik nu juist niet dubbel. Ik wilde van mijn JBL e902 filter gisteravond even het voorfilter schoonmaken en tevens de rotor omgeving algenvrij maken. Met het verwijderen van de as had ik opeens 2 delen in mijn handen, dat is mij nog nooit overkomen. Maar goed ik had nog een Eheim Classic 2214 staan en heb die maar aangesloten. Vandaag even op zoek naar de juiste onderdelen of een geheel nieuw filter, hebben jullie nog tips ? Ik ken eigenlijk alleen de Eheim en JBL buiten filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Winkiller Ik ben wel fan van de Oase Biomaster filters. Vooral de voorfilter is gemakkelijk te reinigen zonder het hele gevaarte los te kunnen koppelen. De ingebouwde heater is ook wel praktisch. De voorfilter moet je wel vaker reinigen dan een gemiddelde filter, maar dat is dan ook echt maar <5 minuten werk.

Pagina: 1 ... 70 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.