Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 92 Laatste
Acties:
  • 416.182 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Amps schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:29:
Ben een tijdje aan het zoeken voor een degelijke meubel voor een aquarium, maar blijkbaar is dat nog niet zo makkelijk. Volgens mij komt het vaak op zelfbouw neer. Waar halen jullie je meubels vandaan?

Ik heb momenteel een Nano Cube van 38x38cm op het oog, dus een meubel van rond 40x40 en 60cm hoog. Een Ikea kastje met een kartonnen structuur in het bovenblad lijkt me ook niet echt ideaal voor een aquarium :P
De meeste aquaria hebben juist een bijbehorend meubel, dat ook echt stevig genoeg is voor de bak.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:36

Oekol

waka waka hey hey

De bak in de keuken weggehaald naast een raam. Nu in de woonkamer weg van ramen en afgelopen week de hele bak leeggehaald en de planten opnieuw ingedeeld. De stengelplanten achterin en in het midden zo'n grote waar ze omheen kunnen zwemmen en daarvoor nog wat kleine. Heb ze moeten planten in de mist door het woelen dus nog niet helemaal perfect. Maar door de vele wortels die ze al hadden blijft het bespaard van al het geweld van m'n sluierstaarten. Die kleine is er sinds een paar maand bij, omdat de ander overleden was. Deze twee zijn echt grote vrienden doen veel samen en als de grote aan 't grondelen is (vrijwel de gehele dag) is de kleine aan 't staren of rechts boven in de hoek aan het hangen. Echter sinds deze week de planten anders zijn is de kleine ook veel aan het eten van de planten en rond aan 't zwemmen. Heb het zand een beetje op proberen te laten lopen naar achteren, vind het effect zelf heem mooi. Zeker in 't echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRzAHnLLprHoIY2Fw50L30Xtz1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2d64CGFbcwC55xBIjiyTMNB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de oude situatie qua planten indeling, kun je niet super goed zien. Wel de nieuwe plek al weg van het raam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDLuobZfn5Mn3HK8yIrlhjtsQHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XtBYnW4iMynqRVjFxynLvxc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtdfbEYFh7NXDasXn6ditElPh24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKLryKnVvdhqKmxb7mZGBU3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QV5Rrgfg3mEB8AqZbcPBDENcIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHMDlZXX6sKi9LzpFpt3IdR7.jpg?f=fotoalbum_large

En bovenstaande is hoe 't nu is.

Edit: uiteraard wil ik het meer dicht beplanten maarja. Sluierstaarten.. Ik blijf terug plaatsen :) dus voor nu is het oké.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:39
@Oekol
Als je weet hoe groot sluierstaarten kunnen worden, dan weet je ook dat je bak veel te klein is.
Je zal heel veel moeten verversen om de waterkwaliteit wat op peil te houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:36

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:50:
@Oekol
Als je weet hoe groot sluierstaarten kunnen worden, dan weet je ook dat je bak veel te klein is.
Kap eens met dat gezeik altijd. Het is altijd fout aaaaltijd fout. De bak is 110 liter. Minimaal 50 liter per vis. Ik heb deze vissen gekregen en heb toen speciaal een aquarium gekocht, zat hier nooit op te wachten en het enige wat ik hier altijd hoor - terwijl ik zo mijn best doe- is dat ik het niet goed is. Ja het was beter als het een meter bak was ipv 80cm. Maar in ieder geval aan de liters heb ik me gehouden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:47

JME

zeg maar Jamie

Ben een tijdje aan het zoeken voor een degelijke meubel voor een aquarium, maar blijkbaar is dat nog niet zo makkelijk. Volgens mij komt het vaak op zelfbouw neer. Waar halen jullie je meubels vandaan?
Lekker retro massief eiken tv-kastje gekocht voor 15 euro bij de kringloop. Voor de zekerheid middenin nog een extra steunbalkje gezet tegen doorzakken, maar met 5cm dik eiken was dat eigenlijk meer uit gemoedsrust dan uit noodzaak. Paar laagjes verf, stukje sierbeslag en we zijn super hip :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Oekol schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Kap eens met dat gezeik altijd. Het is altijd fout aaaaltijd fout. De bak is 110 liter. Minimaal 50 liter per vis. Ik heb deze vissen gekregen en heb toen speciaal een aquarium gekocht, zat hier nooit op te wachten en het enige wat ik hier altijd hoor - terwijl ik zo mijn best doe- is dat ik het niet goed is. Ja het was beter als het een meter bak was ipv 80cm. Maar in ieder geval aan de liters heb ik me gehouden.
Rustig man....
Die vissen worden 20 cm groot, maar dat duurt nog even.

Kan alleen maar aanraden om dikwijls te verversen en eventueel een groter filter te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:53
SmurfLink schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:33:
[...]

De meeste aquaria hebben juist een bijbehorend meubel, dat ook echt stevig genoeg is voor de bak.
Helaas zit het hem in "de meeste aquaria"... Voor het model die ik op het oog heb, heb ik nog geen bijpassend meubel gevonden.
JME schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Lekker retro massief eiken tv-kastje gekocht voor 15 euro bij de kringloop. Voor de zekerheid middenin nog een extra steunbalkje gezet tegen doorzakken, maar met 5cm dik eiken was dat eigenlijk meer uit gemoedsrust dan uit noodzaak. Paar laagjes verf, stukje sierbeslag en we zijn super hip :Y
Dit heb ik inderdaad ook gehoord, misschien als de omstaandigheden het weer een beetje toelaat, maar eens op jacht.
Oekol schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:59:

[Afbeelding]

Dit is de oude situatie qua planten indeling, kun je niet super goed zien. Wel de nieuwe plek al weg van het raam.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En bovenstaande is hoe 't nu is.

Edit: uiteraard wil ik het meer dicht beplanten maarja. Sluierstaarten.. Ik blijf terug plaatsen :) dus voor nu is het oké.
Mooie bak! Heb altijd een zwak voor sluiterstaarten gehad. Misschien staat een stuk hout met anubias of javavarens ook mooi. Vult de bak een beetje zonder dat het erg druk wordt imo.
Tommie12 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:50:
@Oekol
Hmm.. Ja en nee. Het volgende artikel is misschien wel een leuke read. Ik ben het in ieder geval eens met het standpunt die daar gegeven wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Amps op 09-01-2021 18:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Md58YAfqFObCALmnSzrE_tTHM8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vwcc4UlOiVCfhKT1LdtlyNuh.jpg?f=fotoalbum_large

Parende Dario Dario. Heel blij mee, want vrouwtjes zijn bijna niet te krijgen. Een van de mooiste nano visjes met heel interessant gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:06
Pffff ik denk dat ik stiekemaan gek aan het worden ben.
Op aanraden van @HuismAndré een uitgebreidere pH test gekocht van JBL. Heb nu maar een complete uitgebreide JBL testkoffer gekocht.

Gebruik dus de pH 6.0 - 7.6 pH test van JBL nu. Al een paar keer getest en geen duidelijk testresultaat maar ergens zo rond de 7.4pH was mijn gok.

Kon het niet laten en ook maar een JBL pH sonde gekocht die ik aan een Raspberry Pi icm Homelab uitlees.
Uiteraard gekalibreerd met pH4 en pH7.
Doe ik de sonde terug in die kalibreervloeistoffen dan zie ik die waardes ook verschijnen. Ook goed schoongespoeld met gedistilleerd water tussen de metingen.

Maar nu komt het, meet ik dus met die JBL sonde mijn aquariumwater kom ik uit op 7.0pH. Doe ik de JBL test kom ik uit op 7.4pH.
Gebruik ik mijn oude Sera testje kom ik ook weer uit op circa 7.0pH... heb ik gewoon een verkeerde batch test te pakken van JBL??? Ik wordt gek joh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:18

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

pH meting moet je zo snel mogelijk doen nadat je het water uit het aquarium gehaald hebt (minuutje later ben je alweer wat CO2 kwijt en meet je een hogere pH). Kijk maar eens welke kleur het na een minuut of 5 krijgt (blauw terwijl u wacht).

Ik haal water uit het aquarium met een theeglas dat ik eerst een aantal keren in het aquarium omspoel. Dat spoelen is om te voorkomen dat restzouten in het glas de boel beïnvloedden. Verder moeten de flesjes goed schoon zijn (met de hand afwassen), vul je het 2e flesje met aquariumwater (ook als je denkt dat het onzin is) en vergelijk je bij daglicht (liefst bij een raam op het noorden).

Op die manier zit ik met de pH meting elke keer 0.1 tot 0.2 verwijderd van wat m'n gekalibreerde pH probe zegt. 0.4 lijkt me te veel. Dus óf er gaat iets fout in de meting óf de vloeistof is inderdaad niet goed (meer). Maar nogmaals: Je pH meting is dus de eerste in de lijst van metingen die je doet. Daarna NO3 en PO4 (moeten 10 minuten staan), dan Fe (5 minuten) en tijdens het wachten KH en GH. Andere dingen meet ik niet meer.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:00:
pH meting moet je zo snel mogelijk doen nadat je het water uit het aquarium gehaald hebt (minuutje later ben je alweer wat CO2 kwijt en meet je een hogere pH). Kijk maar eens welke kleur het na een minuut of 5 krijgt (blauw terwijl u wacht).

Ik haal water uit het aquarium met een theeglas dat ik eerst een aantal keren in het aquarium omspoel. Dat spoelen is om te voorkomen dat restzouten in het glas de boel beïnvloedden. Verder moeten de flesjes goed schoon zijn (met de hand afwassen), vul je het 2e flesje met aquariumwater (ook als je denkt dat het onzin is) en vergelijk je bij daglicht (liefst bij een raam op het noorden).

Op die manier zit ik met de pH meting elke keer 0.1 tot 0.2 verwijderd van wat m'n gekalibreerde pH probe zegt. 0.4 lijkt me te veel. Dus óf er gaat iets fout in de meting óf de vloeistof is inderdaad niet goed (meer). Maar nogmaals: Je pH meting is dus de eerste in de lijst van metingen die je doet. Daarna NO3 en PO4 (moeten 10 minuten staan), dan Fe (5 minuten) en tijdens het wachten KH en GH. Andere dingen meet ik niet meer.
Ik heb de test direct gedaan volgens JBL voorschrift, cuvetten gespoeld met aquariumwater en met het spuitje gevuld direct uit het aquarium en daarna de 4 druppels toegevoegd. Water is dus direct uit het aquarium afkomstig. Volgens JBL 3 minuten wachten en daarna vergelijken.

Enige wat het dan nog kan zijn is een verkeerde interpretatie door kunstlicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Cuvetten gespoeld met aquariumwater? Je bedoelt de flesjes? Waarom zou je dat doen? Dan komt er toch meer water in dan de bedoeling is? Gewoon 5ml uit het glas halen met de injectiespuit (paar keer ophalen en terugdoen om ook dat te spoelen) en daarna in flesje doen.

pH test 3 minuten wachten? Hebben we het over verschillende dingen? Handleiding staat achterop de kleurkaart. 5ml water in beide flesjes, 3 druppels vloeistof in 1 van de 2 en daarna op kleurkaart matchen. Niks geen 3 minuten wachten. Kan het zijn dat je die 3 (die staat voor het aantal druppels) hebt geïnterpreteerd als 3 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:11:
Cuvetten gespoeld met aquariumwater? Je bedoelt de flesjes? Waarom zou je dat doen? Dan komt er toch meer water in dan de bedoeling is? Gewoon 5ml uit het glas halen met de injectiespuit (paar keer ophalen en terugdoen om ook dat te spoelen) en daarna in flesje doen.

pH test 3 minuten wachten? Hebben we het over verschillende dingen? Handleiding staat achterop de kleurkaart. 5ml water in beide flesjes, 3 druppels vloeistof in 1 van de 2 en daarna op kleurkaart matchen. Niks geen 3 minuten wachten. Kan het zijn dat je die 3 (die staat voor het aantal druppels) hebt geïnterpreteerd als 3 minuten?
Staat toch echt in de gebruiksaanwijzing, flesjes spoelen en leeggooien daarna uiteraard:
Ook over die 3 minuten wachten staat er echt...
https://www.jbl.de/?mod=d...=16303&lang=nl&country=nl

Bliksem nog aan toe! Dat staat dus verkeerd in de gebruiksaanwijzing van mijn testkoffer: ik upload zo een foto

[ Voor 5% gewijzigd door Ljsvv op 11-01-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Gelukkig kun je een pdf als deze doorzoeken op een tekst. Als ik zoek naar "minut" (zou matchen voor Engels/Duits en Nederlands versie voor het woord minuten) dan vind niks, nada, nop.

Directe copy/paste:

Gebruiksaanwijzing:
1. Beide testbuisjes enkele malen met het te onderzoeken water omspoelen.
2. Met de bijgevoegde spuit ieder testbuisje met 5 ml van het watermonster vullen.
3. Aan één van de buisjes 4 druppels reagens 6,0–7,6 toevoegen en met het water
vermengen door het buisje heen en weer te bewegen.
4. Beide testbuisjes in het comparatorblokje plaatsen: het buisje met reagens aan
de “gladde” kant van het blokje, het buisje met het onbehandelde water (blindmonster) aan de kant met de inkeping.
5. Het comparatorblokje met de twee testbuisjes met de inkeping naar de waarden wijzend over de kleurenscala schuiven tot de kleur van het met reagens
gemengde monster zo goed mogelijk met de kleur onder het blinde monster
overeenkomt.
6. De pH-waarde binnen de inkeping van het comparatorblokje aflezen.

Saillant detail: Ik laat mijn dochter of vrouwdin altijd de kleur matchen. Ik heb zo'n idee dat vrouwen hier beter in zijn dan mannen (iets met mannen die meer staafjes hebben en vrouwen die meer kegeltjes hebben of zo).

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 11-01-2021 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:18:
Gelukkig kun je een pdf als deze doorzoeken op een tekst. Als ik zoek naar "minut" (zou matchen voor Engels/Duits en Nederlands versie voor het woord minuten) dan vind niks, nada, nop.

Directe copy/paste:

Gebruiksaanwijzing:
1. Beide testbuisjes enkele malen met het te onderzoeken water omspoelen.
2. Met de bijgevoegde spuit ieder testbuisje met 5 ml van het watermonster vullen.
3. Aan één van de buisjes 4 druppels reagens 6,0–7,6 toevoegen en met het water
vermengen door het buisje heen en weer te bewegen.
4. Beide testbuisjes in het comparatorblokje plaatsen: het buisje met reagens aan
de “gladde” kant van het blokje, het buisje met het onbehandelde water (blindmonster) aan de kant met de inkeping.
5. Het comparatorblokje met de twee testbuisjes met de inkeping naar de waarden wijzend over de kleurenscala schuiven tot de kleur van het met reagens
gemengde monster zo goed mogelijk met de kleur onder het blinde monster
overeenkomt.
6. De pH-waarde binnen de inkeping van het comparatorblokje aflezen.
Het staat dus gewoon dik fout in de meegeleverde gebruiksaanwijzing en kleurenkaart:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUHqlxUVDr6TJo0ZoH9mstAjnfw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msIiWEPxNZ7OAezskXINu43o.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WetgWZ90Sang-4fgMTyjU86XofE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vB1wQ7nGE1BsBldHbFuyccH.jpg?f=fotoalbum_medium

Eventjes in de pen naar JBL klimmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Da's inderdaad echt idioot zeg. Domme copy/paste fout of zo. Maar heb je ook gezien dat het óók keurig achter op elke kleurkaart staat? Die handleiding heb ik al in geen jaren meer bekeken, de uitleg achterop de kleurkaart is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:24:
Da's inderdaad echt idioot zeg. Domme copy/paste fout of zo. Maar heb je ook gezien dat het óók keurig achter op elke kleurkaart staat? Die handleiding heb ik al in geen jaren meer bekeken, de uitleg achterop de kleurkaart is voldoende.
Zelfs op de kleurenkaart, zie foto2 staat het fout!

Voor 100 ballen had ik toch wel wat beter verwacht....

[ Voor 6% gewijzigd door Ljsvv op 11-01-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 19:19

InFamous

excommunicado

Ik heb momenteel een Nano Cube van 38x38cm op het oog, dus een meubel van rond 40x40 en 60cm hoog. Een Ikea kastje met een kartonnen structuur in het bovenblad lijkt me ook niet echt ideaal voor een aquarium :P
Mijn 500 liter Juwel Rio stond gewoon op een dressoir van 2 meter van de Haco gemaakt van spaanplaat met fineer B-)

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Verhalen genoeg waarin het goed gaat. Je zal maar net die ene zijn bij wie niet. Keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:25:
Verhalen genoeg waarin het goed gaat. Je zal maar net die ene zijn bij wie niet. Keuzes...
Mja dat risico loop ik dan liever niet. :+ Heb IKEA wel eens gevraagd hoe dat zit met die Kallax kastjes, maar die mogen ook geen gewicht hebben en konden ze echt niet aanraden. Wel eerlijk van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@SmurfLink dat is precies wat ik bedoel. Voorkomen dat verhalen waarin het goed is gegaan een argument worden waarom het altijd zou moeten kunnen. Vind ik een beetje link. Maar blij voor hen bij wie het werkt hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 21:37
Hoi allen,

Had hier een paar dagen terug al eens gepost maar begin nu een beetje moedeloos te worden van het hele aquarium, ik hoop dat iemand kan helpen met wat advies om even een verse start te maken.

Ik rommel al een tijdje met algen, eerst draadalg, toen begonnen met wat meer voedingsstoffen toevoegen.
Daarna kwam de blauwalg. Dit is wel minder erg maar alsnog wel veel.

Van de week wat nieuwe plantjes erin gedaan, 3 stuks, 1 is er al geheel verslijmd en verdwenen terwijl dit een makkelijke snelgroeiende plant zou zijn.
De planten die het goed doen zijn vooral mijn valisneria en de soorten met wat hardere bladeren zoals de cryptocoryne. Er zit nog wat cabomba in maar die blijft vrij klein.

Ik heb vorige week 50% ververst van het water, van de week nog een keer 25%. Geen voedingsstoffen meer toegevoegd voor de planten, ik dacht ik stop daar mee en ga dan voorzichtig proberen wat nu de oorzaak is. Nu komt dus de draadalg weer terug en er komt een groene waas op m'n ramen.

Heb even de waterwaarden gemeten met zo'n teststrip:
No3 10
No2 0
GH >10d
KH10-15d
pH 7,6

Volgens mij is hier weinig geks aan.. Wie weet waar te beginnen>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HansAnders07 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:01:
Hoi allen,

Had hier een paar dagen terug al eens gepost maar begin nu een beetje moedeloos te worden van het hele aquarium, ik hoop dat iemand kan helpen met wat advies om even een verse start te maken.

Ik rommel al een tijdje met algen, eerst draadalg, toen begonnen met wat meer voedingsstoffen toevoegen.

Van de week wat nieuwe plantjes erin gedaan, 3 stuks, 1 is er al geheel verslijmd en verdwenen terwijl dit een makkelijke snelgroeiende plant zou zijn.
De planten die het goed doen zijn vooral mijn valisneria en de soorten met wat hardere bladeren zoals de cryptocoryne. Er zit nog wat cabomba in maar die blijft vrij klein.

Ik heb vorige week 50% ververst van het water, van de week nog een keer 25%. Geen voedingsstoffen meer toegevoegd voor de planten, ik dacht ik stop daar mee en ga dan voorzichtig proberen wat nu de oorzaak is. Nu komt dus de draadalg weer terug en er komt een groene waas op m'n ramen.

No3 10
No2 0
GH >10d
KH10-15d
pH 7,6

Hoe is je licht geregeld, en voeg je CO2 toe?

Heb je PO4 al gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:27
Hoi allen,

No3 10
No2 0
GH >10d
KH10-15d
pH 7,6

Waterpest toevallig? Die kan verslijmen in de overgang van emers naar submers. Dat is de overgang van planten die boven water gekweekt zijn naar onderwaterplanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:48
@XNL073

Die kreet hoor ik vaker. maar de planten die ik koop, staan meestal al een tijd bij ze in het water.
Dus dan hoeven ze niet meer om toch ?

Denk dat de meeste hier nog gewoon via een LFS hun planten halen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
Tommie12 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Hoe is je licht geregeld, en voeg je CO2 toe?

Heb je PO4 al gemeten?
Verlichting is de standaard LED verlichting van de Juwel Rio 125.

Ik voeg vloeibare CO2 toe, FloraGrow carbo.
PO4 heb ik niet kunnen meten helaas.
XNL073 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Waterpest toevallig? Die kan verslijmen in de overgang van emers naar submers. Dat is de overgang van planten die boven water gekweekt zijn naar onderwaterplanten.
Nee het was de Hygrophila Polysperma (Belgisch groen), omschrijving op aquaplants:
'De Hygrophila polysperma is een zeer gemakkelijke plant die zelfs condities tolereert waarbj andere planten al afsterven.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:28

Winkiller

De Mopperpot

Blauwalgen (Cyano bacteriën) floreren bij te weinig nitraat. Wil je direct wat maatregelen toepassen gebruik dan 3% waterstofperoxide, of direct aanbrengen op de alg of door je water mengen. Ongeveer 10 ml 3% waterstofperoxide per 50 liter water per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HansAnders07 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Verlichting is de standaard LED verlichting van de Juwel Rio 125.

Ik voeg vloeibare CO2 toe, FloraGrow carbo.
PO4 heb ik niet kunnen meten helaas.
[...]
Die standaard verlichting is nogal intens denk ik. Belangrijk is natuurlijk ook hoeveel uren je die aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
Tommie12 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:01:
[...]

Die standaard verlichting is nogal intens denk ik. Belangrijk is natuurlijk ook hoeveel uren je die aan hebt.
Verlichting staat aan van 13u tot 22u. Is dat dan misschien te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HansAnders07 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Verlichting staat aan van 13u tot 22u. Is dat dan misschien te kort?
Dat lijkt me niet verkeerd.
Ik zou stoppen met de easycarbo, en een paar keer goed verversen en toch maar een PO4 testje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
Tommie12 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Dat lijkt me niet verkeerd.
Ik zou stoppen met de easycarbo, en een paar keer goed verversen en toch maar een PO4 testje kopen.
Check ga ik dat doen. Heb ook nog all in one vloeibare aquarium bemesting staan van PlantedBox, deze ook al een tijdje mee gestopt dit ook maar even zo houden denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HansAnders07 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Check ga ik dat doen. Heb ook nog all in one vloeibare aquarium bemesting staan van PlantedBox, deze ook al een tijdje mee gestopt dit ook maar even zo houden denk?
Ik gebruik die ook, maar had op een moment te veel meststoffen in het water zitten omdat ik niet elke week 50% ververste.
Ik voeg dus minder toe, en ververs ca 30% per week, en dat gaat voorlopig relatief goed, maar ik voeg ook een beetje CO2 toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
10 mg/L NO3 is ook wel erg weinig. Teststrippen zijn ook niet heel nauwkeurig dus dat helpt niet mee.

Geen plantenvoeding > Plant verslijmt. Vrij logisch lijkt mij. Even de PO4 en NO3 goed meten en de juiste balans daarin vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

10mg/L NO3 (10ppm) is dikke prima als de bak niet al te absurd verlicht is. Bij die waarde past een PO4 van ongeveer 0.8 ppm.

Als je vissen in je aquarium hebt en die ook nog wat te eten geeft dan zit je eigenlijk nooit verlegen om NO3 (tenzij je heel veel verlichting hebt). PO4 is een ander verhaal, tenzij je heel veel vers of levend voer geeft. Vandaar dat je aan NO3 vaak niets hoeft te doen maar wel af en toe een beetje PO4 moet toevoegen (naast de gebruikelijke micro's).

[ Voor 88% gewijzigd door HuismAndré op 12-01-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:05
Heeft er iemand ervaring met lamprologus multifasciatus oftewel de slakkenhuisciclide?

Ik wil een tank voor ze opzetten, maar vraag me af of filterzand van de wildkamp van 0,71 - 1,25 mm te grof/geschikt voor ze is.
Dit heb ik namelijk nog liggen.

Verder escargotschelpen via amazon kopen of nog andere tips om eraan te komen?

En ik vraag me af of het verstandig is om er nog wat torenslakken aan toe te voegen. Doe woelen het zand nog wat extra los en ik kan ze aan de helena's in mijn andere aquaria voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HuismAndré schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:52:
10mg/L NO3 (10ppm) is dikke prima als de bak niet al te absurd verlicht is. Bij die waarde past een PO4 van ongeveer 0.8 ppm.

Als je vissen in je aquarium hebt en die ook nog wat te eten geeft dan zit je eigenlijk nooit verlegen om NO3 (tenzij je heel veel verlichting hebt). PO4 is een ander verhaal, tenzij je heel veel vers of levend voer geeft. Vandaar dat je aan NO3 vaak niets hoeft te doen maar wel af en toe een beetje PO4 moet toevoegen (naast de gebruikelijke micro's).
Had in het begin van de opstart hier ook blauwalg en een NO3 van 10mg/L. Dat was hier in ieder geval te weinig. Ben KNO3 bij gaan mengen en uiteindelijk blauwalg weggekregen. Het is inderdaad vooral de verhouding van NO3 en PO4, daarom beide meten.

Nu voeg ik eigenlijk niks meer toe behalve voer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:53
Ik volg dit topic weer sinds een tijdje, aangezien ik de laatste jaren zo af en toe weer eens denk aan een tropisch aquarium. Vroeger (jaar of 12) heb ik er eens eentje gehad van Juwel, 60x30x30 o.i.d. Ik had er geen verstand van en op een gegeven moment is schoonmaken ook niet meer leuk dus ging het mis.

Als ik nu weer zou beginnen zou ik het meteen goed willen aanpakken. Ik denk dan zelf aan een Juwel Rio 125/180 incl. bijbehorend meubel. Dit gezien de prijs/kwaliteit verhouding en doordat er al e.e.a. wordt meegeleverd (ik besef ook wel dat dit geen topnotch aquariums zullen zijn maar voor mij voldoende). Mijn vriendin heeft helemaal niets met aquaria en vindt deze voor tokkies, dus zou hij op mijn werkkamer komen, niet in direct zonlicht in ieder geval. Enkele algemene vragen in de trant van 'wat zouden jullie doen/aanraden':
  1. Juwel Rio 125 of Juwel Rio 180: klopt het dat de Rio 180 gezien de hoeveelheid water iets gemakkelijker is om te onderhouden voor een beginner?
  2. Is een externe pomp en andere verlichting echt bijna noodzakelijk indien ik voor zo'n Rio model zou gaan? Ik wil zeker geen moeilijke vissen of planten en wil de bak ook niet helemaal volstouwen.
  3. Een wekelijkse of tweewekelijkse waterwissel incl. wat stofzuigen en wat alg krabben wellicht zou, naast het voeren, het reguliere onderhoud zijn toch? Of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden die lastig zijn en/of veel tijd kosten? (Bijzondere omstandigheden zoals ziektes laat ik dan even buiten beschouwing).
  4. Een 3D achterwand, zoals die van Juwel zelf, vind ik wel gaaf. Toch lees ik ook het een en ander over ophopend vuil e.d. Is dit echt zo erg bij een dergelijke achterwand? En zouden jullie eerder voor (zwarte) plakfolie gaan of voor een 3D achterwand?
  5. Zwart grind of zand vind ik mooi, maar in combinatie met een donkere achterwand wellicht wel erg donker of saai. Hebben jullie een contrast tussen achterwand/grind, en dus juist het één donker en het ander licht?
  6. Voegen jullie CO2 toe en zou dit volgens jullie een (bijna) must zijn in een Rio 180 met 'makkelijke' plantjes?
Ik begrijp overigens dat er vragen tussen zitten die vooral een kwestie van smaak zijn maar vindt het toch leuk deze te stellen en meningen te lezen. Voor ik over zou gaan tot aanschaf wil ik goed uitzoeken welke kleuren, materialen, makkelijke planten en makkelijke vissen ik wil gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door remzor op 13-01-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:04:
Ik volg dit topic weer sinds een tijdje, aangezien ik de laatste jaren zo af en toe weer eens denk aan een tropisch aquarium. Vroeger (jaar of 12) heb ik er eens eentje gehad van Juwel, 60x30x30 o.i.d. Ik had er geen verstand van en op een gegeven moment is schoonmaken ook niet meer leuk dus ging het mis.

Als ik nu weer zou beginnen zou ik het meteen goed willen aanpakken. Ik denk dan zelf aan een Juwel Rio 125/180 incl. bijbehorend meubel. Dit gezien de prijs/kwaliteit verhouding en doordat er al e.e.a. wordt meegeleverd (ik besef ook wel dat dit geen topnotch aquariums zullen zijn maar voor mij voldoende). Mijn vriendin heeft helemaal niets met aquaria en vindt deze voor tokkies, dus zou hij op mijn werkkamer komen, niet in direct zonlicht in ieder geval. Enkele algemene vragen in de trant van 'wat zouden jullie doen/aanraden':
  1. Juwel Rio 125 of Juwel Rio 180: klopt het dat de Rio 180 gezien de hoeveelheid water iets gemakkelijker is om te onderhouden voor een beginner?
  2. Is een externe pomp en andere verlichting echt bijna noodzakelijk indien ik voor zo'n Rio model zou gaan? Ik wil zeker geen moeilijke vissen of planten en wil de bak ook niet helemaal volstouwen.
  3. Een wekelijkse of tweewekelijkse waterwissel incl. wat stofzuigen en wat alg krabben wellicht zou, naast het voeren, het reguliere onderhoud zijn toch? Of zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden die lastig zijn en/of veel tijd kosten? (Bijzondere omstandigheden zoals ziektes laat ik dan even buiten beschouwing).
  4. Een 3D achterwand, zoals die van Juwel zelf, vind ik wel gaaf. Toch lees ik ook het een en ander over ophopend vuil e.d. Is dit echt zo erg bij een dergelijke achterwand? En zouden jullie eerder voor (zwarte) plakfolie gaan of voor een 3D achterwand?
  5. Zwart grind of zand vind ik mooi, maar in combinatie met een donkere achterwand wellicht wel erg donker of saai. Hebben jullie een contrast tussen achterwand/grind, en dus juist het een donker en het ander licht?
  6. Voegen jullie CO2 toe en zou dit volgens jullie een (bijna) must zijn in een Rio 180 met 'makkelijke' plantjes?
Ik begrijp overigens dat er vragen tussen zitten die vooral een kwestie van smaak zijn maar vindt het toch leuk deze te stellen en meningen te lezen. Voor ik over zou gaan tot aanschaf wil ik goed uitzoeken welke kleuren, materialen, makkelijke planten en makkelijke vissen ik wil gebruiken.
Hoe groter de bak, hoe makkelijker het over het algemeen is met onderhoud.

Externe pomp is persoonlijke voorkeur, zelf vind ik het vele malen makkelijker dan interne en het neemt ook nog eens geen ruimte in je bak in. Heeft verder niks te maken met moeilijke vissen of planten, dan is de pompkracht van belang maar die heb je intern en extern..

in principe wel. hangt ook weer van de bak af. Een kleinere, vollere bak vervuilt veel sneller dan een grote, groene bak met weinig vervuilers. Zelf heb ik veel groen en relatief weinig vis dus ik ververs amper. Maar dan moet je wel weten wat je doet, in het begin is 10% per week goed om aan te houden.

3D vind ik zelf mooier. Goed in de bak kitten als alles nog droog is, dan goed spoelen voor je de bak gaat vullen. De achterwanden zijn meestal niet extreem donker. Zelf heb ik een grijze achterwand en gewoon filterzand liggen, maar de achterwand zie je niet veel gezien het oerwoud. Nooit echt nagedacht over contrast, de achterwand zat er al in.

Ik doe niks met CO2. Mij te veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@remzor

Hoe groter hoe stabieler, maar onderhoud is wel iets meer denk ik.
Interne pomp heb ik geprobeerd, maar ik kan je alvast zeggen dat een externe pomp een pak minder onderhoud is dan een interne.

Hier geen 3 achterwand, gewoon zwart zand, en een zwarte poster tegen de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-07 07:18
remzor schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:04:

5. Zwart grind of zand vind ik mooi, maar in combinatie met een donkere achterwand wellicht wel erg donker of saai. Hebben jullie een contrast tussen achterwand/grind, en dus juist het één donker en het ander licht?
Ik heb zelf de Rio 180, zelfs nog met T5 lampen :).

1. Durf ik zelf geen uitspraken over te doen, er wordt wel gezegd dat grote bakken eenvoudiger zijn omdat de waardes stabieler zijn geloof ik.

2.Externe pomp zou ik wel aanraden. Ik heb zelf nog een binnenfilter maar ik zou zelf ook graag externe pomp willen -- al is het alleen maar voor het oog. Plus het feit dat er in de binnenfilters veel rotzooi onderin het filter kan blijven zitten en deze nogal eens vergeten wordt schoon te maken. Licht vind ik zelf prima van Juwel, maar zoals gezegd ik heb nog de oude T5 balken en mijn planten doen het goed.

3. Vergeet het snoeien niet eens in de zoveel tijd :).

4. Ik heb een 3D achterwand (geloof van juwel). Maar het vuil is wel een dingetje. Ik zou zelf niet weer voor een 3D background gaan eerlijk gezegd. Zwart plakfolie of van dat raamfolie vind ik persoonlijk mooier.

5. Ik heb zwart grind gehad met donkerbruine achterkant (althans, dat is die nu :p) en vond het wel meevallen. Zwart heeft wel een voordeel dat het vuil hierop niet makkelijk zichtbaar is. Contrast zou ik zelf met ornamenten/planten doen.

6. Ik voeg geen CO2 toe. Zoals ik al zei doen mijn planten het goed met de reguliere Juwel verlichting. Juiste planten kiezen is een ding :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Bedankt voor jullie reacties @SmurfLink, @Tommie12 en @ThaAresX.
Zelf wil ik het liever bij de interne pomp houden omdat deze er al bij inbegrepen is en ik geen idee heb welke externe pomp ik dan nodig zou hebben. Ik ga er vanuit dat de interne pomp die ze er zelf bijleveren krachtig genoeg is. Bovendien is het er uit slopen ook nog wel een dingetje: wil ook het glas niet beschadigen natuurlijk. Het schoonmaken zal vast meer werk zijn maar als dat nodig is zo eens in de de zoveel tijd (die onderkant en filter) dan is dat maar zo.
Ik wil alles nieuw aanschaffen en als je alles bij elkaar optelt tikt het toch aardig aan heb ik wel in de gaten :o

Neig nu toch meer naar zwarte folie en zwart/antraciet grind. Heel fijn grind of zand korrel 0.4-1.0 ofzo. Contrast inderdaad met planten en hout creëren (+ vissen of course :+ ). Op sommige foto's of YouTube video's vind ik een lichte kleur zand met donkere achterwand ook wel weer gaaf, kan allemaal wel mooi zijn denk ik.
Fijn om te horen dat co2 toevoegen echt niet per definitie nodig is. Als je gaat zoeken lees je natuurlijk veel van die-hard aquarianen over pompen, lampen, co2. middeltjes die het water in moeten, enz. dat het net lijkt alsof dit allemaal must haves zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tommie12 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:14:
@remzor
maar ik kan je alvast zeggen dat een externe pomp een pak minder onderhoud is dan een interne.
Persoonlijke mening denk ik ? ik heb beide en het binnenfilter bevalt mij ook uitstekend en is naar mijn mening makkelijker te onderhouden dan dan een extern filter en je houd je water binnen in het aquarium met een intern filter.

@remzor
Mijn Juwel interne filter bestaat uit 2 lagen, de 2e laag (bodem van het filter) doe ik slechts 2x per jaar. Het bovenste gedeelte 1x per kwartaal, en dan meestal 1x per 2 weken het voorfilter (watten). Die kan je er zo uitpakken zonder de hele filter uit of onder het aquarium te halen.

Mijn JBL e902 elke 3 maanden volledig, dit omdat alleen het voorfilter verschonen voor mij niet werkt, na sluiten van de pomp toch vies water vanuit de pomp in het aquarium, dus daarom kieper ik alles eruit, sponzen en ander filtermateriaal spoel ik uit en vervang ik jaarlijks. Al met al meer werk dan 2 wekelijks een paar filters vervangen uit de top van het Juwel binnenfilter en soms spontaan lekkage door stugge slangen.

En ik ben geen tokkie, ik ken ze wel en die hebben geen aquarium. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@Winkiller Mooi om te horen! Het Juwel filter kan er dus sowieso in zijn geheel uit begrijp ik? Dan bedoel ik de zwarte 'bak' waarin die verschillende filterlagen zitten.

En met tokkies doelt mijn vriendin waarschijnlijk op mensen waarbij het binnen een rommeltje is. Dus een oud, vies aquarium op een lelijk oud kastje naast de TV. Met in de bak doodskoppen, gekleurd grind en nep plantjes. Daar houd ik persoonlijk in ieder geval ook allemaal niet van :P
Maar om iedereen met een aquarium een tokkie te noemen, zoals zij doet, gaat mij dan weer net te ver.. ze wil me waarschijnlijk gewoon tegenhouden O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

remzor schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:15:
@Winkiller Mooi om te horen! Het Juwel filter kan er dus sowieso in zijn geheel uit begrijp ik? Dan bedoel ik de zwarte 'bak' waarin die verschillende filterlagen zitten.
Nee alleen de filtermaterialen kan je eruit pakken, die zitten in een houder, de zwarte bak zit vastgeplakt met siliconenkit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L8C4xPB_Uc2uvTTDoLgVMof5BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/04i82UiKJvZtRq8y5hKhirE1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
remzor schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:15:

En met tokkies doelt mijn vriendin waarschijnlijk op mensen waarbij het binnen een rommeltje is. Dus een oud, vies aquarium op een lelijk oud kastje naast de TV. Met in de bak doodskoppen, gekleurd grind en nep plantjes. Daar houd ik persoonlijk in ieder geval ook allemaal niet van :P
Maar om iedereen met een aquarium een tokkie te noemen, zoals zij doet, gaat mij dan weer net te ver.. ze wil me waarschijnlijk gewoon tegenhouden O+
Dat zijn nou ook niet bepaald de mensen die hier in dit topic komen. :+ Ben je toch een beetje aan het verkeerde adres! Vergeet je hi-la-ri-sche spongebob ornamentjes niet! En zo'n schatkistje waar bellen uitkomen!

:P Nee stereotypes zijn er overal. En weetje, iedereen moet uiteindelijk doen wat ze zelf mooi vinden. Maar het belangrijkste wat je niet uit het oog moet verliezen is dit: Vissen zijn ook dieren. Door een aquarium te nemen geef je jezelf de verantwoordelijkheid om zo goed als mogelijk voor die beesten te zorgen. Doe dus wat je leuk lijkt, mits dat ook voor de dieren kan. Kunnen vissen niet bij elkaar terwijl je ze graag beiden wilt? Jammer dan, kies er een van de twee. Het oog wil ook wat, zeker, maar laat het verstand de boel bepalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Winkiller schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Persoonlijke mening denk ik ? ik heb beide en het binnenfilter bevalt mij ook uitstekend en is naar mijn mening makkelijker te onderhouden dan dan een extern filter en je houd je water binnen in het aquarium met een intern filter.

@remzor
Mijn Juwel interne filter bestaat uit 2 lagen, de 2e laag (bodem van het filter) doe ik slechts 2x per jaar. Het bovenste gedeelte 1x per kwartaal, en dan meestal 1x per 2 weken het voorfilter (watten). Die kan je er zo uitpakken zonder de hele filter uit of onder het aquarium te halen.

Mijn JBL e902 elke 3 maanden volledig, dit omdat alleen het voorfilter verschonen voor mij niet werkt, na sluiten van de pomp toch vies water vanuit de pomp in het aquarium, dus daarom kieper ik alles eruit, sponzen en ander filtermateriaal spoel ik uit en vervang ik jaarlijks. Al met al meer werk dan 2 wekelijks een paar filters vervangen uit de top van het Juwel binnenfilter en soms spontaan lekkage door stugge slangen.

En ik ben geen tokkie, ik ken ze wel en die hebben geen aquarium. :P
Dan gooi je elk jaar dus je actieve bacteriën weg....

Ik spoel om de 3 maanden het voorfilter wat uit, en de rest laat ik gewoon zitten.
Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:55
Update van de vision 180 hier:
- Lampen direct bij indraaien al vervangen voor een Helialux + smartcontrol (als iemand interesse heeft in een nieuwe, nooit gebruikte unit met de 2 ledbalken pm gerust. Anders hou ik 'm reserve)
- Bak eerst 1 week met enkel filterzand ingedraaid
- Planten en mos toegevoegd na de eerste week
- Bak nog eens 3 weken ingedraaid. (oké 19 dagen)
- Waarden continu in de gaten gehouden middels strips maar de laatste 2 weken ook middels druppeltesten. Alles in orde!
- De eerste vissen zijn nu aan het overwennen: 12 stuks Corydoras Paleatus. Zelfkweek van Aquariumgek en nog aan de kleine kant. Mijn ervaringen met Paleatus is dat deze vrij sterk zijn dus reken niet op uitval.

Voorlopig blijft het hier even bij ook qua vissen, ik wil eerst dat het mos dieper groeit zodat de scholenvis ook in de hogere delen van het aquarium genoeg schuilmogelijkheden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tommie12 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Dan gooi je elk jaar dus je actieve bacteriën weg....
Ik weet niet waar je heen wilt maar die bacteriën leven ook in het aquarium.
En nee ik had het over de filtersponzen, niet over de macaroni pijpjes en of eheim substraat.
Tommie12 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:42:
Ik spoel om de 3 maanden het voorfilter wat uit, en de rest laat ik gewoon zitten.
Werkt prima.
Ja bij mij dus niet, ik krijg als ik dat doe wat vies water terug in het aquarium. Bij het binnenfilter laat ik het water tot ruim onder de inlaat (Skimmer) van het juwelfilter weglopen, vervang wat noodzakelijk is, zet de pomp weer aan en vul mijn aquarium weer tot de aanbevolen waterlijn zonder vies water terug in het aquarium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@Winkiller
Dan krijg je dus 10s wat bruin water in je bak, en 10 minuten later is alles weer weg.
Onderschat niet hoe veel bacteriën er in je sponzen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tommie12 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:51:
@Winkiller
Dan krijg je dus 10s wat bruin water in je bak, en 10 minuten later is alles weer weg.
Onderschat niet hoe veel bacteriën er in je sponzen zitten.
Onderschat niet hoeveel bacteriën in het filtersubstraat en in het aquarium zitten. Weet je het is ook goed te zien, als ik die JBL e902 100% schoongemaak word het aquarium een beetje wit van de dode bacteriën en een dag later is alles weer in orde omdat ik het water dan niet ververs. ;)

Ik wil geen bruin vies water vanuit mijn JBL e902 filter in mijn aquarium. :) keuzes maken denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Winkiller Je kunt de eerste uitstroom opvangen in een bak of zak (want de prut houdt na een paar seconden al op). Maar inderdaad, het substraat is ook een goede plek voor bacteriën. Het water zelf niet, dat vinden ze maar niks. In het water zitten dan verhoudingsgewijs ook heel heel veel minder bacteriën dan in filter en bodem.

[ Voor 100% gewijzigd door HuismAndré op 13-01-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@remzor meeste is volgens mij wel gezegd. Kleine aanvulling nog op die 3D achterwand: Juwel heeft ook matchende filtercovers daarbij, zie je een eventueel intern filter ook nauwelijks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

HuismAndré schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:58:
@Winkiller Je kunt de eerste uitstroom opvangen in een bak of zak (want de prut houdt na een paar seconden al op). Maar inderdaad, het substraat is ook een goede plek voor bacteriën. Het water zelf niet, dat vinden ze maar niks. In het water zitten dan per cm3 ook heel heel veel minder bacteriën dan in filter en bodem.
Ja dat kan inderdaad maar ik kies voor sponzen uitspoelen en jaarlijks vervangen, het substraat spoel ik uitsluitend met aquariumwater om de prut er tussenuit te spoelen. Je spannende verhaal over de bacteriën is wel grappig omdat je daarmee ook aangeeft dat ze ook in het aquarium leven en daardoor ook in het filter terechtkomen. Een dan nog kan je er voor kiezen om verse bacteriën in het filter te stoppen jaarlijks of tussendoor bij een grote schoonmaak, gewoon om het filter een boost te geven. Voorbeelden zijn Juwel Bioboost of JBL Denitrol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bij mijn eerste HMF was ik altijd heel voorzichtig met m'n filterschuim. Uitspoelen in aquariumwater en dat soort gedoe. Nadeel was dat het schuim vrij snel weer dichtsloeg (want met relatief koud aquariumwater krijg je het niet schoon). Tegenwoordig spoel ik het uit onder de hete kraan omdat alleen op die manier de vettigheid uit het filterschuim loskomt. Die bacteriën komen er dan vanzelf wel weer in en in de tussentijd fungeert de bodem gewoon als filter. Daarnaast zijn er ook nog de planten, die prima in staat zijn om rechtstreeks ammonia om te zetten in plantmassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
JME schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:05:
@remzor meeste is volgens mij wel gezegd. Kleine aanvulling nog op die 3D achterwand: Juwel heeft ook matchende filtercovers daarbij, zie je een eventueel intern filter ook nauwelijks meer.
Had ik gezien ja, ziet er prima uit denk ik. Mijn twijfel zit hem niet zozeer in de ruimte die het in beslag neemt maar dus meer in de vuiligheid en het schoonmaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@remzor Achterwand zou ik echt niet doen. Bij mij was het een broedplaats voor baardalg (en niet een beetje ook, centimeters lang werd de alg uiteindelijk). Overigens was de hele bak toen een bak ellende (maar de achterwand hielp daar zeker in mee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnBV13GRUVtj57AYIAe3JIzG378=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOSMGfqq4DJrOQeGDfYkObCq.jpg?f=fotoalbum_large

Tegenwoordig schilder ik de achterkant (van buiten uiteraard) zwart met schoolbordenzwart en plak er daarna folie overheen om de verf te beschermen. Op die manier krijg je een heel donkergrijze achterkant én je verliest geen ruimte in je aquarium.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS4hACcgbQ4Sm2OubzbXtgpgwZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJPbDYdIAWu0WKMXmbPrLAyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@HuismAndré Oke helder, thanks. Zou zelf denk ik dan alleen folie plakken, hebben ze in een speciaalzaak vast liggen.
En echt een mooi bakkie heb je nu! Ziet er strak ui met die achterwand en ook met het grind/zand, fijne kleuren en contrast. Wat is het en waar vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Zand is filterzand (0.4-0.8) van Wildkamp. Planten zijn over van de vorige inrichting (en die bestond uit de starter set 80cm van Aquaplantsonline minus een paar plantjes die het niet leuk vonden en plus een paar plantjes die ik her en der kreeg/ruilde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

remzor schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:48:
@HuismAndré Oke helder, thanks. Zou zelf denk ik dan alleen folie plakken, hebben ze in een speciaalzaak vast liggen.
Tip: Radiatorfolie, houd de warmte binnen in het aquarium.
Ja geen dure 3d achterwand, is vragen om drama met baard algen idd en is moeilijk schoon te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

HuismAndré schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:35:
@remzor Achterwand zou ik echt niet doen. Bij mij was het een broedplaats voor baardalg (en niet een beetje ook, centimeters lang werd de alg uiteindelijk). Overigens was de hele bak toen een bak ellende (maar de achterwand hielp daar zeker in mee).

[Afbeelding]

Tegenwoordig schilder ik de achterkant (van buiten uiteraard) zwart met schoolbordenzwart en plak er daarna folie overheen om de verf te beschermen. Op die manier krijg je een heel donkergrijze achterkant én je verliest geen ruimte in je aquarium.

[Afbeelding]
Met zoveel garnalen zijn algen sowieso waarschijnlijk veel minder een probleem. :+

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

[Afbeelding]
Echt prachtig rustgevende bak zeg! Heel fijn om naar te kijken.

:+ Krijg je wel eens de neiging om te gaan tellen hoeveel bewoners je eigenlijk hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:54
Nou helaas, pet's place geeft niet thuis.
De LED-verlichting is 6 maanden buiten de 2 jaar garantie en het is pech.

;(

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-07 09:07
De Oase bak die ik recentelijk gekocht heb is standaard al voorzien van een zwarte achterwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-07 09:07
LED-Maniak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:34:

;(
Ik zou in dit geval een poging wagen bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:53

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gave garnalenbak zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:34:

;(
Nou je had een spectrum controller gekocht dacht ik, nu dan een spectrum lamp erbij. :*)
Over 2 maanden ben je de ellende vergeten en geniet je extra van de spectrum lamp(en). :Y

Ik heb ook weer eens blauwalgen in het Ayamaru-Regenboogvis aquarium.
Vergeten de nitraatverwijderaar te verwijderen vorige maand, NitratEX. :X

NO3: 25
NO2: 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyKFImHxlNDDsXSzyutOUxTQvV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V3yX8t1FQ3zpileXVIIMtF2X.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Winkiller schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:38:
[...]

Nou je had een spectrum controller gekocht dacht ik, nu dan een spectrum lamp erbij. :*)
Over 2 maanden ben je de ellende vergeten en geniet je extra van de spectrum lamp(en). :Y

Ik heb ook weer eens blauwalgen in het Ayamaru-Regenboogvis aquarium.
Vergeten de nitraatverwijderaar te verwijderen vorige maand, NitratEX. :X

NO3: 25
NO2: 0

[Afbeelding]
Waar wil je normaal je NO3 op hebben dan in dat soort aquaria?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ljsvv schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Waar wil je normaal je NO3 op hebben dan in dat soort aquaria?
Iets hoger met ook wat meer nitriet (NO2), meestal blijft de blauwalg dan weg.
Dat spul (JBL NitratEx) haalt namelijk ook nitriet uit het water, nitriet word nitraat.
Kortom ik vermoed dat het eigen schuld dikke bult is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
Nou weer even geleden sinds een update, maar inmiddels zitten de eerste bewoners in de bak. Meet dagelijks de waterwaarden en die blijven zeer stabiel dus ik verwacht geen nitrietpiek meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5bbJ0fNySvqZ2JepLTGzdSFMwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkG9uIEik3OWRGfM9Pi4282t.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zit er nu in:
  • 20x Sakura garnalen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_snltI1RhkbEMZHxNL5C5Lw2AKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDDtQYwjaFrmAAFxatRFyUmf.jpg?f=fotoalbum_large
  • 10x Rashora Galaxy
  • 5x Amber tetra (deze worden volgende week geüpgraded naar een school van 15 totaal)
  • 1 koppel Honinggourami Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWwxMjLOlKuTjwZp7pRlEjlz8OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ii58xAaAYXa4EIM34maQHa51.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wilde hier ook graag een koppel Bolivian Ram bij, maar omdat ik de garnalen niet wilde laten eindigen als duur vissenvoer heb ik hier vanaf gezien :+ . Daarvoor in de plaats heb ik nu een man en twee vrouwen "apistogramma trifasciata". Prachtige vissen! Wel beetje lastig om hier een goede foto van te maken omdat ze wat schuwer zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ksx8Q2c82wMmWyPx4OD3k0Topk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITawuz8WZrNpQy94dqr3sGLk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Mrk87 op 16-01-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Mrk87
Mooie bak ! :)
Hoe groot is deze?

Vandaag na een iets meer dan een maand na verhuizing, helaas alweer van dat vieze baard alg hier en daar verwijderd.. Ging zo goed, was mooi schoon, en opeens in paar dagen tijd, weer het nodige bladeren met die meuk..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bij baardalg wordt vaak “CO2 tekort!” geroepen. Dat staat natuurlijk gelijk aan “de rest teveel!” :) Je zou kunnen proberen je licht en (planten- en vis-)voeding te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JME schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:34:
Bij baardalg wordt vaak “CO2 tekort!” geroepen. Dat staat natuurlijk gelijk aan “de rest teveel!” :) Je zou kunnen proberen je licht en (planten- en vis-)voeding te verminderen.
Ik heb het een keer geprobeerd om van pH 6.8 met CO2 20mg/l en veel baard alg naar pH 6.5 met CO2 35mg/l te gaan maar zonder het resultaat om van de baard algen af te komen. Ook het gelijktijdig verminderen van licht werkt niet om minder baard alg te krijgen als het er al is. Het vreemde van deze alg is ook dat waar rijkelijk CO2 aanwezig is, bv. planten in de buurt van de uitstroom, de baard alg ook rijkelijk op de plantenranden groeit. De planten kregen over het algemeen de voorgeschreven hoeveelheid voeding. Ik heb 2 aquariums en in 1 van deze groeien eigenlijk altijd baard algen en in de andere niet, waarom ? het water van beide aquariums is precies hetzelfde, ik denk dat het daarom met het type verlichting te maken heeft. Aan doorstroming kan het ook niet liggen, 900 liter per uur op 160 liter water en 1000 liter per uur op 350 liter water. Kortom mijn mening in deze is dat je er heel erg moeilijk van af komt als het er al is, ook met een kostbare CO2 installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySLD7bRHyzNpmeHii0OeLzVw9M4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LDxS6VlSZFfvEOixO6ePR1VA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:44
Thanks!

120x45x30 is deze bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@JME @Winkiller

Ph zit rond de 6.9/7 met een controller aan de CO2.
CO2 Indicator is lichtgroen, dus zou genoeg in moeten zitten.
Mijn LED verlichting zit momenteel weer rond de 50% (juwel LED balk)

Maar ik heb 2 week ongeveer met zakje purigen in beide filters gehad om de bruine kleur weg te krijgen.
Dat is gelukt, maar ik ben bang dat die ook de voedingstoffen hebben meegenomen. Dus ik heb ze eerst weer uitgehaald. en kijken wat de komende weken met zich mee brengt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mrk87 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:07:
Nou weer even geleden sinds een update, maar inmiddels zitten de eerste bewoners in de bak. Meet dagelijks de waterwaarden en die blijven zeer stabiel dus ik verwacht geen nitrietpiek meer.

[Afbeelding]

Wat zit er nu in:
  • 20x Sakura garnalen [Afbeelding]
  • 10x Rashora Galaxy
  • 5x Amber tetra (deze worden volgende week geüpgraded naar een school van 15 totaal)
  • 1 koppel Honinggourami [Afbeelding]
Ik wilde hier ook graag een koppel Bolivian Ram bij, maar omdat ik de garnalen niet wilde laten eindigen als duur vissenvoer heb ik hier vanaf gezien :+ . Daarvoor in de plaats heb ik nu een man en twee vrouwen "apistogramma trifasciata". Prachtige vissen! Wel beetje lastig om hier een goede foto van te maken omdat ze wat schuwer zijn.

[Afbeelding]
Die apistos gaan net zo hard achter je garnalen aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Interessant vergelijk tussen échte CO2 toevoegen en "vloeibare CO2 toevoegen":

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ja echte suiker is lekkerder dan Stevia of andere zoetstoffen. :>
Ik gebruik echte en namaak CO2, Easy Carbo en koolzuurgas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik had nog wel een derde smaak willen zien: geen van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JME schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:44:
Ik had nog wel een derde smaak willen zien: geen van beide.
Daar vragen ze in de comments ook om en gaf hij zelf ook in de video aan. Wie weet komt er nog een vervolg :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Sorry, heb niet de hele video gekeken. Vragen ze ook om een garnalentelling voor/na? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-07 16:47
Opeens lijkt het alsof mijn garnalen populatie sterk gedaald is! Kan alleen geen reden bedenken waarom?
Water waardes zijn allemaal prima, CO2 draait al geruime tijd mee. Het viel me op omdat de bak ineens wat " viezer" leek (lees; vissen poep op de bodem). Zie echter geen dode garnalen...

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:09
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:00:
Opeens lijkt het alsof mijn garnalen populatie sterk gedaald is! Kan alleen geen reden bedenken waarom?
Water waardes zijn allemaal prima, CO2 draait al geruime tijd mee. Het viel me op omdat de bak ineens wat " viezer" leek (lees; vissen poep op de bodem). Zie echter geen dode garnalen...

Iemand een idee?
Ik ervaar het zelfde! Ik zie wel een aantal zwanger vrouwtjes maar mij populatie daalt zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak.

Werkt je filter nog wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
J0rdym23 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Ik ervaar het zelfde! Ik zie wel een aantal zwanger vrouwtjes maar mij populatie daalt zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak.

Werkt je filter nog wel voldoende?
Filter werkt prima. Iedere week ongeveer 10% wissel. Geen andere vissen gekocht. Echt geen enkel idee.
Voorheen zaten er meer dan 40 alleen al in het mos. Nu spot ik er met moeite een stuk of 10 en nog wat anderen elders in de bak.

Voer jij ze bij met de garnalen pellets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Chefferson Iedere week 10% waterwissel is wel erg zuinig (grenzend aan compleet nutteloos). Ik zou beginnen dat te verhogen naar 30% om daadwerkelijk iets te doen aan de opbouw van schadelijke stoffen. Om de week 50% mag natuurlijk ook (is ongeveer hetzelfde).

Als je veel troep/poep ziet liggen op een zandbodem dan is je (door)stroming niet optimaal. Dus kijk daar ook nog even naar. En controleer of je niet teveel vis in je aquarium hebt of teveel voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:00:

Iemand een idee?
En welke vissen zitten er bij?

Ik had op een gegeven moment een vrij stabiel populatie, zelfs in gezelschap van een stel dwergcycliden.
Tot die ineens begrepen dat die garnalen eetbaar waren.
Nooit een dode garnaal gevonden, wel zag ik regelmatig roze poep, en op een 2 tal weken was de populatie "op".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
@HuismAndré Zal de wissel gaan opvoeren.

@Tommie12 Vissen zijn redelijk divers. Weet de meeste "merken" helaas niet haha, Cory's, guppies, Siamese algeneters en cherry barbeeltjes en nog wat overige waar ik het dus niet van weet. Maar allen zeer klein en ze nog nooit een garnaal zien eten. Zelfs de kleine garnaaltjes niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Chefferson op 18-01-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:19:
@HuismAndré Zal de wissel gaan opvoeren.

@Tommie12 Vissen zijn redelijk divers. Weet de meeste "merken" helaas niet haha, Cory's, guppies, Siamese algeneters en cherry barbeeltjes en nog wat overige waar ik het dus niet van weet. Maar allen zeer klein en ze nog nooit een garnaal zien eten. Zelfs de kleine garnaaltjes niet.
Guppen, Crossocheilus siamensis en cherry barbelen zijn allemaal dol op garnalen. :+ Dus dat is niet bepaald handig...

Die Siamensis worden overigens ook flink groot en vaak etterbakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Guppen, Crossocheilus siamensis en cherry barbelen zijn allemaal dol op garnalen. :+ Dus dat is niet bepaald handig...

Die Siamensis worden overigens ook flink groot en vaak etterbakken.
Ik heb de Crossocheilus Reticulatus. Maar vreemd dat ik dit in al die maanden nog niet gehad heb... Misschien te weinig gevoerd waardoor ze elders gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Ik heb de Crossocheilus Reticulatus. Maar vreemd dat ik dit in al die maanden nog niet gehad heb... Misschien te weinig gevoerd waardoor ze elders gaan kijken?
Oh dan hebben we dezelfde. Die zijn een stuk minder terrorist inderdaad, behalve tegen elkaar dan. Heb ze hier ook nog nooit gezien of ze achter de garnalen aangingen, maar ik zie de garnalen wel een stuk minder de laatste tijd. :+ Had toch maar wat meer moeten voeren ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Oh dan hebben we dezelfde. Die zijn een stuk minder terrorist inderdaad, behalve tegen elkaar dan. Heb ze hier ook nog nooit gezien of ze achter de garnalen aangingen, maar ik zie de garnalen wel een stuk minder de laatste tijd. :+ Had toch maar wat meer moeten voeren ben ik bang.
Dat voeren blijf ik sowieso wel een ding vinden. Veel verschillende soorten vis. Welke eten wat. Heb vlokvoer, pellets, algentabletten en bruine zinkende korreltjes (weet niet precies wat dat is).

Doe altijd maar een beetje van ieder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Dat voeren blijf ik sowieso wel een ding vinden. Veel verschillende soorten vis. Welke eten wat. Heb vlokvoer, pellets, algentabletten en bruine zinkende korreltjes (weet niet precies wat dat is).

Doe altijd maar een beetje van ieder...
Ik heb granulaat, ander groter granulaat, ennn garnalengranulaat. :+ En ook nog wel spirulinatabs en vlokvoer. Ik gooi er meestal 1 soort in, behalve bij de tabs, dan vlokvoer voor de niet bodembewoners. Gewoon bij elke keer voeren een ander pakken. Niet dat ik altijd onthou welke ik de 3 dagen ervoor gepakt heb, maar oke. Lijkt wel goed te gaan tot nu toe. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Ik heb granulaat, ander groter granulaat, ennn garnalengranulaat. :+ En ook nog wel spirulinatabs en vlokvoer. Ik gooi er meestal 1 soort in, behalve bij de tabs, dan vlokvoer voor de niet bodembewoners. Gewoon bij elke keer voeren een ander pakken. Niet dat ik altijd onthou welke ik de 3 dagen ervoor gepakt heb, maar oke. Lijkt wel goed te gaan tot nu toe. :P
Voer jij dagelijks? Ik meestal om de dag. Soms om de twee dagen zelfs... Op aanraden van hier ivm de water kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Voer jij dagelijks? Ik meestal om de dag. Soms om de twee dagen zelfs... Op aanraden van hier ivm de water kwaliteit.
Nee ik voer elke 3-4 dagen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:00:
[...]

Nee ik voer elke 3-4 dagen dus...
Ah nu vat ik hem. Je voert een soort voeding per dag en wisselt dat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Ah nu vat ik hem. Je voert een soort voeding per dag en wisselt dat af.
Nee ik voer dus 1 soort voeding per 3-4 dagen en wissel dat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:32:
[...]

Nee ik voer dus 1 soort voeding per 3-4 dagen en wissel dat af.
Ok, maar dat betekent dat de grondvissen bijvoorbeeld maar eens per week of zelf minder voer krijgen? Is dat niet weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Ok, maar dat betekent dat de grondvissen bijvoorbeeld maar eens per week of zelf minder voer krijgen? Is dat niet weinig?
Hoe kom je daarop? Die krijgen gewoon met de rest mee 2x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik voer elke dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Hoe kom je daarop? Die krijgen gewoon met de rest mee 2x per week.
Dan zal het aan mij (of blue monday) liggen. Maar snap je patroon nog steeds niet haha.
Pagina: 1 ... 69 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.