XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
:strip_exif()/f/image/Y2QTRZx39fUCwUBk2kYHP2hB.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha het moet wel een jaar of 10 blijven zitten hoor.Chefferson schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:26:
Waarom lijmen die gasten de filter vast? Maargoed. Eind goed. Al goed.
Aquarium ziet er goed uit, top.
Zuignappen hadden de trick ook wel gedaan denk ik. Maar een dot lijm op acht plekken? Zoals Bassie zou zeggen: Allememagies.Winkiller schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:36:
[...]
Haha het moet wel een jaar of 10 blijven zitten hoor.![]()
Aquarium ziet er goed uit, top.
Zuignappen ? ben je serieus ? rond een jaar houden die niets meer vast.Chefferson schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:43:
[...]
Zuignappen hadden de trick ook wel gedaan denk ik. Maar een dot lijm op acht plekken? Zoals Bassie zou zeggen: Allememagies.
Mijn Zilveren Maanvissen hadden vanmorgen opnieuw eitjes, opnieuw binnen een week dus 3x eieren.
Het lijkt erop dat ze steeds slimmer worden, ik zag aan hun gedrag dat er eieren waren.
Maar de eieren zaten nu in een bos Vallesneria verstopt, voor mij de achterkant van de bladeren.
En als je dan denkt waar je begonnen bent... Petje af hoor, ziet er prima uit.Chefferson schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:26:
Vandaag eindelijk in de interne Juwel filter verwijderd. Wat een werk zeg. Waarom lijmen die gasten de filter vast? Maargoed. Eind goed. Al goed. Het nepkoraal verwijderd en stenen geplaats, vond ik natuurlijker overkomen. Ook de co2 draait al een week mee en de planten doen het fantastisch! Bedankt voor alle tips hier! Meer feedback? Hoor het graag!
[Afbeelding]
Heb je de stenen wel even getest met azijn of zoutzuur om zo zeker te zijn dat ze geen kalk afgeven? Want dat laatste wil je echt niet.
Betreffende het vastzetten van het filter. Zuignappen zijn leuk en aardig maar door trilling zakt de boel mogelijk naar beneden en na een paar jaar kunnen ze sowieso de container in. Dan krijg je dus mensen die klagen dat hun filter op de bodem ligt (en dat wil je als fabrikant ook niet). Een andere optie is een ophangsysteem zoals Aquatlantis gebruikt. Die heeft beugels boven de waterlijn waar je het filter inhaakt (met onder de waterlijn nog een paar verstopte zuignappen).
[ Voor 20% gewijzigd door HuismAndré op 30-12-2020 13:09 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik heb Colombo hierover gemaild. Reactie was verbazend: ze herkennen het probleem, maar “de wet vereist van ons dat we kind-veilige doppen gebruiken en die zijn helaas lastig open te draaien, zeker als het voor dit soort kleine flesjes is. We kunnen hier helaas niets aan doen.”JME schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:06:
Meer mensen met de Colombo testkoffer? Altijd super tevreden over geweest, maar sinds kort een nieuwe gekocht en echt, wat een hutkoffer (leve autocorrectie, ik schreef iets anders)! Ze hebben de flesjes een veiligheidssluiting gegeven waardoor je ze nauwelijks open krijgt, ook nauwelijks dicht, en de druppelaar werkt voor geen meter waardoor je 2x opnieuw moet beginnen voordat je eindelijk het juiste aantal volle druppels hebt. Vooral bij de tests met meerdere flesjes kun je dus wel bezig blijven. Sta op het punt om de complete set weg te mikken. Voor mij geen Colombo meer!!
Ik snap best dat een wet kindveilige sluitingen kan vereisen, maar dit specifieke ontwerp is wel degelijk een keuze van Colombo. En de aanpassing van het druppeltuitje heeft überhaupt niets met de sluiting te maken. Ook dat heb ik ze gemaild, maar geen reactie meer op ontvangen.
Zo. Frustratie eruit
Afgelopen dagen de 3 panelen met 2 lagen Randsealer (de zaagranden), 1 laag primer & 2 lagen lak behandeld.
:strip_exif()/f/image/v0NJNQwq9U3Cy6JQs6uXiGKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag het frame dmv de pootjes waterpas gezet en daarna de 2 zij-panelen van binnenuit bevestigd aan het frame met dit soort materiaal.
:strip_exif()/f/image/jWx7knVT0ZmkLTaNrC9MDrMk.gif?f=fotoalbum_large)
De bovenplaat ligt er nu los op en schroef ik vast zodra de bak kropstaat. Het ziet er nu zo uit
:strip_exif()/f/image/sZnyrGJsksc7qYxeTW6YDQKH.gif?f=fotoalbum_large)
Morgen ga ik de kale bak alvast ophalen. De komende dagen goed nadenken over de scaping
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QCtiz0US52OrOSGGpfHEMvQ6.jpg?f=user_large)
Ik dacht ivm geen drukte op kantoor, even waterwissel doen op mijn 60 liter die hier staat.
Dus slang en emmer. Even zuigen aan de slang, en zo water in de emmer.
Maar wat stink die slang dacht ik, lag er ondertussen een dode vis in de emmer. Die is blijkbaar tijdens het verhuizen van de 200 liter in de slang gekomen en is bijna 3 weken lopen drogen in de slang...
Bleh..
Hopen dat ik maar niet ziek word...
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Weet je in elk geval waar het van is.Renegade666 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:36:
Hmm,
Ik dacht ivm geen drukte op kantoor, even waterwissel doen op mijn 60 liter die hier staat.
Maar wat stink die slang dacht ik, lag er ondertussen een dode vis in de emmer. Die is blijkbaar tijdens het verhuizen van de 200 liter in de slang gekomen en is bijna 3 weken lopen drogen in de slang...
Bleh..
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Winkiller schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:44:
[...]
Zuignappen ? ben je serieus ? rond een jaar houden die niets meer vast.
Gewoon een keer buiten de bak goed schoonmaken, dan doen ze het weer prima.HuismAndré schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:07:
Betreffende het vastzetten van het filter. Zuignappen zijn leuk en aardig maar door trilling zakt de boel mogelijk naar beneden en na een paar jaar kunnen ze sowieso de container in.
Renegade666 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:36:
Hmm,
Bleh..

I have stability. The ability to stab.
:strip_exif()/f/image/Co31mrL4hMTuLrkdm8SVYFPo.jpg?f=fotoalbum_large)
Bodemplaat ga ik van de week nog schilderen. Nu druk bezig met de shaping. Hoofdcomponenten zijn Seiryu stenen en spiderwood. Morgen de benodigde planten bestellen die ik dan volgende week ga ophalen .
:strip_exif()/f/image/PA1vStCA6hPSR5givVf8MDpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Spiderwood ligt inmiddels in een cementbak met water om zich alvast vol te laten zuigen zodat het volgende week niet gelijk gaat drijven bij het vullen.
[ Voor 11% gewijzigd door Mrk87 op 02-01-2021 16:15 ]
Iemand een idee wat het is? En wat ik er aan kan doen?

Bij de 2de foto is het best te zien. Ook in de achtergrond lijkt ook een neon het op de staart te hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door Renegade666 op 02-01-2021 18:42 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Het lijkt mij huid zweren (bacteriën), probeer een anti bioticum (Bactyfec van Colombo) bijvoorbeeld.Renegade666 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:41:
1 van mijn vissen heeft een rare bult/iets aan de zijkant van lichaam.
Iemand een idee wat het is? En wat ik er aan kan doen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Bij de 2de foto is het best te zien. Ook in de achtergrond lijkt ook een neon het op de staart te hebben.
Mijn Japonica’s waren altijd al flinke hooligans, zeker rond voedertijd, maar ik zag er wel de humor van in als ze weer eens ondersteboven aan de oppervlakte hangend het voer voor de tetra’s weggristen, of met complete algentabletten aan de haal gingen. Ik zag wel mijn vuurgarnalen steeds minder, maar ach...
De bak draaide prima, vissterfte was verwaarloosbaar, niks aan de hand. Totdat er opeens een groene rasbora (kubotai) omviel. Kan gebeuren. Maar een week later weer eentje. En toen een oto, de volgende dag weer een oto, en toen nog eentje. En op een avond zag ik het live gebeuren: een oto zat lekker z’n ding te doen en werd van achteren van het raam geplukt door een Japonica!! Gelukkig ontsnapte hij weer, maar WTF??
De volgende dag lag er alsnog een oto op de bodem. Toen heb ik de Japonica’s uitgevangen en elders ondergebracht. Sindsdien zijn nog wel mijn laatste twee oto’s omgevallen, maar dat wijt ik aan stress. Een kubotai heeft een week wat moeilijk gezwommen maar dat is hersteld. Verder geen uitval meer gehad. De vuurtjes laten zich weer volop zien en ik zie ook weer kleintjes. De ember tetras zwemmen nu de hele bak door in plaats van alleen in een hoekje. Wat een rust!!
Ik lees altijd dat Japonica’s vredelievend zijn. En ook de LFS had dit nog nooit meegemaakt. Als ik het niet zelf had gezien, had ik het ook nooit geloofd. Maar Japonica’s komen er hier niet meer in!
Bedankt, zal morgen even langs de LFS. Is het handig om ze apart te zetten? of gewoon in de bak doen?
Al word dat laatste erg lastig, omdat ik nu bij mijn ouders woon, heb ik niet veel ruimte (mis mijn huis
(zal zo ook even in de kastje kijken als ik nog iets heb tegen bacterieren)
@JME
Ik heb zowel in mijn 60 liter als 200 liter.
In de 200 liter zie ik ze nooit, maar kwam ze nog wel tegen met verhuizen. Dus zijn er nog wel. Maar in die bak laten ze zich weinig zien. Voornamelijk in/om het hout.
In 50 liter waar ze ook in zitten zie ik ze wel geregeld, maar daar zie ik zoals jij ook zegt, mijn vuur & blue dream garnalen weer weinig. Gelukkig nog geen viststrefte hierdoor, maar wel een goeie om n de gaten te houden.
Hoe oud zijn die van jou?
Maar als ik dit in mijn 200 liter moet doen, moet ik 220 druppels er in doen
Lijkt mij niet praktisch.
Die keus moet je zelf maken, als ik een vis(je) zie met plekken in mijn aquarium laat ik hem zitten en ga niet snel over tot medicijnen gebruiken. Het is in het verleden wel gebeurd dat ik een Discus apart heb gezet i.v.m. ziektes, meestal overleven die het dan niet omdat Discus tijdens hun jeugd rondzwemmen in de antibiotica.Renegade666 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:04:
@Winkiller
Bedankt, zal morgen even langs de LFS. Is het handig om ze apart te zetten? of gewoon in de bak doen?
Is gewoon 10 milliliter dus gewoon maatdopje gebruiken.Renegade666 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:15:
Ik ben nog wat Omnipur van Sera tegen gekomen in de kast, ongebruikt. Deze kan werkt ook tegen bacterien.
Maar als ik dit in mijn 200 liter moet doen, moet ik 220 druppels er in doen
Lijkt mij niet praktisch.
Dan moet ik alsnog druppelen, druppelaar kan er volgens mij niet af
Maar 22 was te doen in de 20 liter bak
Dat is geen aquarium maar een waterornament of interieur versiering.Renegade666 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:51:
Dit is ook wel een bijzondere scape:
[YouTube: Japanese DOUBLE Sand Waterfall Aquarium Setup | AQUAPROS |]
Maatdopje pakken, 220 druppels erin, afstrepen voor de volgende keer..Renegade666 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:30:
@Wildfire
Dan moet ik alsnog druppelen, druppelaar kan er volgens mij niet af
Maar 22 was te doen in de 20 liter bak
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

300 euro per 2 jaar is toch wat fors voor dergelijke verlichting.. uiteraard geen garantie meer.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Balen! Zou toch eens teruggaan naar de winkel en aangeven dat je weet dat de formele garantietermijn is verstreken, maar dat je van een kwaliteitsproduct met dit prijskaartje toch iets meer had verwacht. Wie weet is er dan iets mogelijk.LED-Maniak schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:51:
Dacht ik even een mooie helialux gekocht te hebben in 2018.. Vandaag bleek de lamp kapot en zat er zoveel condens in dat het er uit stroomde langs de kabel.. de controller is nu ook defect.![]()
300 euro per 2 jaar is toch wat fors voor dergelijke verlichting.. uiteraard geen garantie meer.
Met garantie heb je niks te maken. Het gaat om de levensduur die je als consument mag verwachten. En die is zeker hoger dan twee jaar. Zoek maar eens op conformiteitsbeginsel. Terug naar de verkoper dus.LED-Maniak schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:51:
Dacht ik even een mooie helialux gekocht te hebben in 2018.. Vandaag bleek de lamp kapot en zat er zoveel condens in dat het er uit stroomde langs de kabel.. de controller is nu ook defect.![]()
Controleer de lichtbalk goed bij elke waterwissel. Ik weet niet hoe de constructie bij Juwel is maar bij Aquatlantis is de ledstrip onderdeel van de afdekking (zit verwerkt in de aluminium balk). Hierdoor kun je kleine scheurtjes in de ledstrip krijgen als je de balk gebruikt waarvoor deze niet bedoeld is (om er af en toe even "iets" op te zetten).
Bij veel apparaten wordt in de handleiding aangeven dat je moet werken met een druppellus in de kabel(s). Kan zo maar zijn dat dit ook hier het geval is (en dat dit destijds gemist is bij het doornemen van de handleiding). Mocht het niet in de handleiding staan dan kun je dat toch wel zien als nalatigheid van de fabrikant (en heb je dus weer een sterk argument bij een garantieclaim).
Maar balen blijft het natuurlijk.
Balen maar ik zou zeker stampij maken over de aanschafkosten en de verwachte levensduur.LED-Maniak schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:51:
Je mag toch verwachten dat zo'n product waterdicht is gedurende de levensduur.
Het is inderdaad vreselijk kostbaar, als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik ze inzetten.
Een coulance regeling is hier wel op zijn plaats.
[ Voor 3% gewijzigd door Winkiller op 05-01-2021 11:22 ]
Ik heb twee jaar lang geen problemen gehad met deze opstelling. Alles bleef mooi droog.HuismAndré schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:53:
Maar prijs jezelf op voorhand niet al te rijk. Na 6 maanden is de bewijslast omgekeerd en moet je (in principe) als koper aantonen dat de oorzaak van het defect er al in zat toen je het product kocht. Gelukkig gaan veel winkels hier veel minder rigide mee om dan vermeld staat in de wet. Sowieso is het aan te raden altijd beleefd te blijven. Je vangt immers meer vliegen met stroop dan met azijn.
Controleer de lichtbalk goed bij elke waterwissel. Ik weet niet hoe de constructie bij Juwel is maar bij Aquatlantis is de ledstrip onderdeel van de afdekking (zit verwerkt in de aluminium balk). Hierdoor kun je kleine scheurtjes in de ledstrip krijgen als je de balk gebruikt waarvoor deze niet bedoeld is (om er af en toe even "iets" op te zetten).
Bij veel apparaten wordt in de handleiding aangeven dat je moet werken met een druppellus in de kabel(s). Kan zo maar zijn dat dit ook hier het geval is (en dat dit destijds gemist is bij het doornemen van de handleiding). Mocht het niet in de handleiding staan dan kun je dat toch wel zien als nalatigheid van de fabrikant (en heb je dus weer een sterk argument bij een garantieclaim).
Maar balen blijft het natuurlijk.
Er zit letterlijk een beker met water aan condens in de verlichting. Deze lijkt er vanaf de zijkant in gekomen te zijn. Heel maf.
Ik heb op jullie aanraden pet's place een mail met foto's gestuurd. Ben benieuwd hoe ze reageren!
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Wauw... Los van wat je wel/niet mag verwachten, zou ik beginnen met een rustig mailtje naar de leverancier. Uitleggen wat er aan de hand is, verbazing uitspreken, hoop dat er iets aan gedaan kan worden, dat soort woorden. Als je meteen begint met stampij maken en dreigen met rechtsbijstand, dan kun je iedere vorm van coulance direct vergeten. Vergeet ook niet dat je weliswaar mag verwachten dat de lamp waterdicht is, maar dat de fabrikant/leverancier mag verwachten dat de klant de boel zodanig installeert dat een onverhoopte lekkage niet meteen doorwerkt in de controller. Kortom, proberen er samen uit te komen kon wel eens meer kans hebben dan bovenop je strepen gaan staan. Is maar een idee hoor...Winkiller schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:21:
Balen maar ik zou zeker stampij maken over de aanschafkosten en de verwachte levensduur.
Je mag toch verwachten dat zo'n product waterdicht is gedurende de levensduur.
Het is inderdaad vreselijk kostbaar, als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik ze inzetten.
Een coulance regeling is hier wel op zijn plaats.
Ik bedoelde het precies zoals jij maar in wat krachtiger taal, die controller is een verhaal apart omdat die eigenlijk niet nat kan worden als je het juist installeert en je dus een zg. druppellus hebt. Maar ik kan mij voorstellen dat als er kortsluiting ontstaat in zo'n lamp door vocht de controller kapot kan gaan. Ik heb die lampen namelijk ook en ze zijn vaak zeiknat als ik ze 1x per week schoonmaak.JME schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:07:
[...]
Wauw... Los van wat je wel/niet mag verwachten, zou ik beginnen met een rustig mailtje naar de leverancier. Uitleggen wat er aan de hand is, verbazing uitspreken, hoop dat er iets aan gedaan kan worden, dat soort woorden. Als je meteen begint met stampij maken en dreigen met rechtsbijstand, dan kun je iedere vorm van coulance direct vergeten. Vergeet ook niet dat je weliswaar mag verwachten dat de lamp waterdicht is, maar dat de fabrikant/leverancier mag verwachten dat de klant de boel zodanig installeert dat een onverhoopte lekkage niet meteen doorwerkt in de controller. Kortom, proberen er samen uit te komen kon wel eens meer kans hebben dan bovenop je strepen gaan staan. Is maar een idee hoor...
Ik ging er vanuit dat @LED-Maniak al nul op rekest had gekregen via de winkel waar hij het had gekocht.
Het heeft 2 jaar perfect gedraaid. Pas toen er een sloot water IN de lamp kwam is het fout gegaan.
Nog eerst maar even afwachten wat ze zeggen.
Tot zo ver is de communicatie met pet's place altijd zeer fijn verlopen.
Het kan niet dat er een druppel water inloopt, de aansluitpunten zitten aan de bovenkant. Je krijg daardoor een bolling van je aansluitpunten, er loopt heus geen water door de aansluitstekker en vanuit de wartel helemaal naar de controller die geheel vastzit in de controller, ik denk dat er kortsluiting is geweest.LED-Maniak schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:04:
Sja, de kabel loopt op een dergelijke manier dat je niet verwacht dat een druppel zo ver de controller in komt.
Het heeft 2 jaar perfect gedraaid. Pas toen er een sloot water IN de lamp kwam is het fout gegaan.
Nog eerst maar even afwachten wat ze zeggen.![]()
Tot zo ver is de communicatie met pet's place altijd zeer fijn verlopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UrGd9QSYr8YCN6qOPFhUAHGV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uVxDtyI50OQX5mSWupfpqxsR.jpg?f=user_large)
Oh kijk een andere controller, maak eens een foto ? Ik ken alleen die ik heb en daarvan is alles waterdicht.Renegade666 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:53:
@Winkiller
Of je hebt het oudere type (zoals ik), die heeft ze aan de zijkant
[ Voor 5% gewijzigd door Winkiller op 05-01-2021 13:58 ]
Deze heb ik:
Is niet zo lux als de huidige, maar werkt ook prima.
https://images.app.goo.gl/vUsYJStsv4K89JHX9
PS: doen de img tags het niet meer ofzo....
[ Voor 112% gewijzigd door Renegade666 op 05-01-2021 14:01 ]
Renegade666 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:00:
@Winkiller
Deze heb ik:
Is niet zo lux als de huidige, maar werkt ook prima.
https://images.app.goo.gl/vUsYJStsv4K89JHX9
PS: doen de img tags het niet meer ofzo....
:strip_exif()/f/image/H7Onnv1WY9NJilLoT8vYSHXG.jpg?f=fotoalbum_large)
Die aansluiting is ook waterdicht volgens mij.
Je komt al niet met water voorbij aan je 2 aansluitpunten, dat is waterdicht gemaakt.Renegade666 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:03:
In theorie wel ja.
Het doet me wel denken aan de prut van Aqualantis lichtbalken, die waren soms ook niet waterdicht.
Zo'n LED balk (lichtkap) kost net zoveel als een compleet aquarium zonder onderkast.
Binnen 6 jaar werkte mijn lichtbalk niet meer, daar hangen nu Aqualantis EasyLeds in.

Zo staat mijn Fluval bakje er momenteel echt niet bijPazienza schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:07:
[Afbeelding]
Vandaag voor het eerst in een maand weer wat aan de bak gedaan. Beetje geknipt want de Hygrophelia groeiden 10 cm boven het water uit.
Mag ik vragen hoe je het licht ingesteld hebt staan? Wit op standje ? Gebruik je nog een van de RGB leds om bij te mengen?
Wat mij opvalt bij de Fluval Flex afstandsbediening. Ik kan 15 keer drukken op White Up, laatste 5 keer gebeurd er niks met de lichtsterkte maar heb ik wel 5 x White Down nodig voor het licht weer dimt. Moet je voor de gein eens proberen bij jullie Fluval bakjes.
Hoe verklaart het dan dat de controller vol met water zat terwijl er géén lek in het aquarium zit?Winkiller schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:02:
[...]
[Afbeelding]
Die aansluiting is ook waterdicht volgens mij.
Ik heb hem open geschroefd. Er zit een hoop corrosie op de printplaat.
De controller ligt een meter bij het aquarium vandaan.
De connector zelf is wellicht waterdicht, maar de aansluiting naar de behuizing zeker niet.
Ik kan het alleen maar verklaren dat de lamp is vol gelopen met condens water en vervolgens via de kabel de controller in is gelopen.
Overigens heb ik net die smartcontrol in jouw plaatje gekocht(de vissen kunnen niet een week zonder licht..) alleen die blijkt 5 pins te zijn en mijn lamp is 3 pins. Ik neem aan dat ik een splitter er tussen moet zetten?
[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 06-01-2021 09:58 ]
Licht staat op stand 7 van de 10 geloof ik. Kleur staat ook aan heb alleen geen idee op welke kleur.Ljsvv schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:29:
[...]
Zo staat mijn Fluval bakje er momenteel echt niet bij.
Mag ik vragen hoe je het licht ingesteld hebt staan? Wit op standje ? Gebruik je nog een van de RGB leds om bij te mengen?
Wat mij opvalt bij de Fluval Flex afstandsbediening. Ik kan 15 keer drukken op White Up, laatste 5 keer gebeurd er niks met de lichtsterkte maar heb ik wel 5 x White Down nodig voor het licht weer dimt. Moet je voor de gein eens proberen bij jullie Fluval bakjes.
Voeg je CO2 toe?
Ik gebruik geen CO2. Heb er een aquasoil van Tropica in zitten.
Ik voeg één keer per week het volgende toe:
10 mL Profito
10 mL Fosfo
5 mL Nitro.
Meestal één keer in de week een waterwissel van 50%. Kapotte bladeren knip ik af of haal ik weg als ze rond drijven. (Krijg je algen van als je het laat zitten)
Corrosie is inderdaad vocht met zuurstof uit je omgeving maar uit het aquarium lijkt mij onmogelijk.LED-Maniak schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:54:
[...]
Hoe verklaart het dan dat de controller vol met water zat terwijl er géén lek in het aquarium zit?
Ik heb hem open geschroefd. Er zit een hoop corrosie op de printplaat.
De controller ligt een meter bij het aquarium vandaan.
De connector zelf is wellicht waterdicht, maar de aansluiting naar de behuizing zeker niet.
Ik kan het alleen maar verklaren dat de lamp is vol gelopen met condens water en vervolgens via de kabel de controller in is gelopen.
Overigens heb ik net die smartcontrol in jouw plaatje gekocht(de vissen kunnen niet een week zonder licht..) alleen die blijkt 5 pins te zijn en mijn lamp is 3 pins. Ik neem aan dat ik een splitter er tussen moet zetten?
Dit mede omdat die kabels gegoten zijn, er is geen holle ruimte in je kabels naar de controller.
Je hebt de controller voor de spectrum lampen denk ik, die splitter kabels zijn voor 2 balken.
Er is een eigen controller voor de oude helialux en de nieuwe helialux spectrum lampen.
Maar of die nog te krijgen zijn weet ik niet, ik kan ze niet vinden helaas.
Ik heb inmiddels online gelezen dat er vocht problemen voorkomen bij het oude helialux systeem maar of dat direct uit het aquarium komt betwijfel ik ten zeerste, het zal wel ontrokken worden uit de omgeving, de luchtvochtigheid in huis.
Ja ik voeg CO2 toe.Pazienza schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 11:46:
[...]
Licht staat op stand 7 van de 10 geloof ik. Kleur staat ook aan heb alleen geen idee op welke kleur.
Voeg je CO2 toe?
Ik gebruik geen CO2. Heb er een aquasoil van Tropica in zitten.
Ik voeg één keer per week het volgende toe:
10 mL Profito
10 mL Fosfo
5 mL Nitro.
Meestal één keer in de week een waterwissel van 50%. Kapotte bladeren knip ik af of haal ik weg als ze rond drijven. (Krijg je algen van als je het laat zitten)
Profito 5,3ml
Fosfo 5,3ml
Nitro 5,3 ml
Per week met een 25% waterwissel.
Zou je voor de gein eens dat rare gevalletje van 15 x drukken op White Up voor mij willen checken? Bij mij gebeurd er de laatste 5x drukken niks, maar heb wel 5x White down nodig om weer wat te dimmen.
Zal vanmiddag eens kijken voor dat licht.Ljsvv schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:43:
[...]
Ja ik voeg CO2 toe.
Profito 5,3ml
Fosfo 5,3ml
Nitro 5,3 ml
Per week met een 25% waterwissel.
Zou je voor de gein eens dat rare gevalletje van 15 x drukken op White Up voor mij willen checken? Bij mij gebeurd er de laatste 5x drukken niks, maar heb wel 5x White down nodig om weer wat te dimmen.
Wat is het probleem met je aquarium dan? Als je CO2 toevoegt zou ik het licht op 100% zetten. De leds van de flex zijn niet zo fel.
Hoeveel planten heb je? Misschien kun je wat foto's plaatsen zodat ik kan zien waar we het over hebben
Zelfs door een gegoten kabel kan water.Winkiller schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:39:
[...]
Corrosie is inderdaad vocht met zuurstof uit je omgeving maar uit het aquarium lijkt mij onmogelijk.
Dit mede omdat die kabels gegoten zijn, er is geen holle ruimte in je kabels naar de controller.
Je hebt de controller voor de spectrum lampen denk ik, die splitter kabels zijn voor 2 balken.
Er is een eigen controller voor de oude helialux en de nieuwe helialux spectrum lampen.
Maar of die nog te krijgen zijn weet ik niet, ik kan ze niet vinden helaas.
Ik heb inmiddels online gelezen dat er vocht problemen voorkomen bij het oude helialux systeem maar of dat direct uit het aquarium komt betwijfel ik ten zeerste, het zal wel ontrokken worden uit de omgeving, de luchtvochtigheid in huis.
Heb het zelf ooit onderzocht op vrachtwagens. Daar bleek dat het gewoon tussen het koper door liep via cappilariteit, en het was genoeg om een hoop miserie te veroorzaken.
Dat was ook met aangegoten stekkers en IP69k materiaal. Het water kwam gewoon overal door (niet op 2 dagen, maar wel op een paar maanden).
Sony A7 iv en wat recycled glas
Aannemelijk.Tommie12 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:04:
[...]
Zelfs door een gegoten kabel kan water.
Heb het zelf ooit onderzocht op vrachtwagens. Daar bleek dat het gewoon tussen het koper door liep via cappilariteit, en het was genoeg om een hoop miserie te veroorzaken.
Dat was ook met aangegoten stekkers en IP69k materiaal. Het water kwam gewoon overal door (niet op 2 dagen, maar wel op een paar maanden).
@LED-Maniak
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0sfEQU1DgSJaZZW74beKNPBS.jpg?f=user_large)
Via cappillaire werking kruipt het ook naar boven, alleen gaat het wat trager....Winkiller schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:09:
[...]
Aannemelijk.condens wat zich vormt in de kap en een weg naar beneden volgt. Maar het kan dan niet naar boven kruipen dus een gouden tip is dan om een lusje te maken in de bekabeling.
@LED-Maniak
[Afbeelding]
Een druplus is goed om te vermijden dat condens naar je toestel loopt via de buitenkant van de kabel.
Mag ik sceptisch blijven ondanks dat ik nu weet wat capillaire werking is ? Als dat zo zou zijn dan zal de warmte in huis ook een rol moeten spelen, condens die op droogt in de kabels van de verlichting.Tommie12 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:13:
[...]
Via cappillaire werking kruipt het ook naar boven, alleen gaat het wat trager....
Een druplus is goed om te vermijden dat condens naar je toestel loopt via de buitenkant van de kabel.
Wordt de plant nog breder of hoe kan ik de plant knippen/snijden zodat deze aan de onderkant breder word? Sommige bladeren worden nu wel érg lang, als ik deze recht afknip, groeien de bladeren nog wel neem ik maar de punt blijft altijd recht?
Ja hij word breder door zijn wortelstokken, die je wel in de hand moet houden. Toppen resulteert in dat het blad doorgroeit maar ook wel dat het afsterft, volg het blad dan naar de bodem en knip hem daar af.ThaAresX schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:22:
Ik heb nu voor het eerst een Valisneria Gigantae in mn bak staan. De plant doet het na een aantal weken goed en groeit. Ik weet dat er hier een aantal mensen op het forum zitten die deze planten (in overvloed) hebben.
Wordt de plant nog breder of hoe kan ik de plant knippen/snijden zodat deze aan de onderkant breder word? Sommige bladeren worden nu wel érg lang, als ik deze recht afknip, groeien de bladeren nog wel neem ik maar de punt blijft altijd recht?
Ik heb wat last om de eitjes te laten uitkomen.
Niet aan de bladeren komen, dan sterft het hele blad af. Gewoon geduld hebben en er groeien vanzelf uitlopers met babyplantjes.ThaAresX schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:22:
Ik heb nu voor het eerst een Valisneria Gigantae in mn bak staan. De plant doet het na een aantal weken goed en groeit. Ik weet dat er hier een aantal mensen op het forum zitten die deze planten (in overvloed) hebben.
Of je moet nog een kilo willen, ik mag die bak van mij alweer vol gaan snoeien.
Niet met Sterbai specifiek, wel met Trilineatus. Stromend water is erg belangrijk, zo'n rreederbakje is ongeschikt, een netbreeder is beter. Maar dat had je dacht ik al. Wellicht een luchtsteentje erin voor extra zuurstof?Tommie12 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:49:
Iemand hier ervaring met het kweken van Corydora Sterbai?
[ Voor 21% gewijzigd door SmurfLink op 06-01-2021 15:44 ]
Luchtpompje en bruissteentje is besteld...SmurfLink schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:42:
[...]
Niet aan de bladeren komen, dan sterft het hele blad af. Gewoon geduld hebben en er groeien vanzelf uitlopers met babyplantjes.
Of je moet nog een kilo willen, ik mag die bak van mij alweer vol gaan snoeien.Ben het eigenlijk wel zat haha.
[...]
Niet met Sterbai specifiek, wel met Trilineatus. Stromend water is erg belangrijk, zo'n rreederbakje is ongeschikt, een netbreeder is beter. Maar dat had je dacht ik al. Wellicht een luchtsteentje erin voor extra zuurstof?
In een afgesloten kabel zal er niet veel opdrogen...Winkiller schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:21:
[...]
Mag ik sceptisch blijven ondanks dat ik nu weet wat capillaire werking is ? Als dat zo zou zijn dan zal de warmte in huis ook een rol moeten spelen, condens die op droogt in de kabels van de verlichting.
Het mag dan warm zijn, er is geen luchtflow.
Als je kabel open is aan de kant van de lamp, en er is water in de lamp, dan krijg je tijdens de afkoelfase sowieso condensatie op dat open uiteinde. Dat mag een druppel per dag zijn, die druppel gaat je kabel in en bereikt na enkele weken het andere einde en geraakt daar tot op de printplaat.
Zo heb ik het toch al gezien.
Ja bij vrachtwagens, je vergeet dat er nog waterdichte stekkers tussen zitten.
Je verhaal is best aannemelijk maar niet in deze aquarium situatie, althans dat is mijn mening.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uVxDtyI50OQX5mSWupfpqxsR.jpg?f=user_large)
Zorg dat ze in het donker liggen zolang ze nog niet uitgekomen zijn. Ik kon ze in een schepnetje achter het Hamburger Mattenfilter doen (0 verschimmelde eitjes van de vele honderden die er uit zijn gekomen). Heb je niet zo'n opstelling dan kun je het licht in het kweeknetjes temperen met wat drijfplantjes of zo. Een andere optie is de eitjes af te dekken met een catappablad. De jonkies vinden hun weg wel (en de eitjes zijn mooi beschermd tegen het felle licht van je lamp). Het blad kun je beneden houden door er een filterpijpje op te leggen (of 2 als dat zo uitkomt). Sowieso de eitjes niet in de bak laten zitten (want echt alles lust wel een eitje).Tommie12 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:49:
Iemand hier ervaring met het kweken van Corydora Sterbai?
[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 06-01-2021 17:35 ]
Zelfs met die waterdichte stekers (en die hebben we op vrachtwagens soms ook loopt het door de stekkers.Winkiller schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:11:
[...]
[...]
Ja bij vrachtwagens, je vergeet dat er nog waterdichte stekkers tussen zitten.
Je verhaal is best aannemelijk maar niet in deze aquarium situatie, althans dat is mijn mening.
[Afbeelding]
Die dichten af naar buiten, maar niet tussen de contacten. Daar zit lucht tussen.
Onderschat niet wat een klein volume lucht kan doen als "pomp" omdat het continu opwarmt en af koelt.
Echt hoor, water geraakt op termijn ook door die stekkers.
Daarom is afdichting van de lamp zelf zo belangrijk.
Wat dacht je van overmolded metaal.. Dat moeten wij nog eens apart sealen met siliconen omdat het water tussen koper en plastic door kruipt.Tommie12 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:45:
[...]
Zelfs met die waterdichte stekers (en die hebben we op vrachtwagens soms ook loopt het door de stekkers.
Die dichten af naar buiten, maar niet tussen de contacten. Daar zit lucht tussen.
Onderschat niet wat een klein volume lucht kan doen als "pomp" omdat het continu opwarmt en af koelt.
Echt hoor, water geraakt op termijn ook door die stekkers.
Daarom is afdichting van de lamp zelf zo belangrijk.
'goed' om te horen dat ik niet alleen sta in het probleem van de helialux. Dat maakt mijn 'case' wat sterker.
Beetje meezit komend weekend weer terug in de grote bak.
Ondanks easycarbo kreeg ik eind vorig jaar weer enorm last van baardalg.. Maar in de laatste dagen van 2020 ben ik door alle feestdagen EasyCarbo vergeten toe te voegen.. Gevolg de baardalg leek te verdwijnen.. Ben nu al zo'n twee weken gestopt en de baardalg neemt echt zienderogen af..
Twijfel wel of het door EasyCarbo komt, want in dezelfde periode zijn mijn garnalen ook weer flink actief geworden..
"Christmas moss" komt later deze week nog, die zal ik op de takken vastbinden. Dan verwijder ik ook de schotjes tussen het sand en de soil.
:strip_exif()/f/image/MaZk1UXsCcmpzlCIjfFOZS8S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IEDm8mY9Iig6JBwVkfom2oIT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Mrk87 op 07-01-2021 08:20 ]
Ja geen idee eigenlijk nog. Misschien dat ik deze schotjes wel laat staan tot de plantjes allemaal goed geworteld zijn en het soil dus redelijk vast ligt. Of ik knip ze net boven de rand af ofzo. Nog even over nadenken.JME schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:38:
Mooi hoor!! Wel benieuwd of/hoe je gaat voorkomen dat zand en soil gaan mengen?
Dit is ook m'n eerste CO2 bak. Zag vanmorgen dat de indicator met vloeistof nog heel licht groen was. Gaat het verdampen uit het water zo langzaam? Er zit namelijk een magneetsluiting achter die openspringt om 10:30 en (als het goed is
Dan moet je daarna je bewoners nog africhten dat “zand in de zandbak hoort”Mrk87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:43:
Misschien dat ik deze schotjes wel laat staan tot de plantjes allemaal goed geworteld zijn en het soil dus redelijk vast ligt. Of ik knip ze net boven de rand af ofzo. Nog even over nadenken.
Nadeel van vermenging is een verhoogde kans op dichtslaan en rot, dus dat zou ik wel een beetje in de gaten houden.
Ben er op zich wel blij mee, minder chemische meuk in de bak is altijd beter :-).JME schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:10:
Dat laatste zou best eens logisch kunnen zijn, je stopt immers geen garnalengif meer in je bak
Geniet elke dag van mijn bak. De scholen van Kardinalen en Zwarte Fantoom zalmen zijn lekker de hele dag bezig. Op twee fantoom zalmpjes na, die blijven liever in een hoek van de bak hangen.
De cory's panda de hele dag aan het stofzuigen samen met de garnalen. En de Betta die lekker op zijn gemakt zwemt/hangt
In de nacht word CO2 gemaakt door de planten en vissen (dus 's morgens is er altijd CO2 aanwezig, ook als de installatie nog niet aanstaat). Daarnaast heeft de fotosynthese ook nog enige tijd nodig om op gang te komen. Logischer is het om 1 uur nadat het licht aangaat de CO2 aan te zetten en 1 uur voordat het licht uitgaat ermee op te houden. Dat laatste om te compenseren voor het feit dat er nadat het licht uit is alleen nog maar CO2 producerende bronnen in de bak aanwezig zijn en de consumptie dus volledig stilvalt terwijl er nog wel productie is.Mrk87 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:43:
[...]
Dit is ook m'n eerste CO2 bak. Zag vanmorgen dat de indicator met vloeistof nog heel licht groen was. Gaat het verdampen uit het water zo langzaam? Er zit namelijk een magneetsluiting achter die openspringt om 10:30 en (als het goed is) weer sluit om 19:30. Verlichting gaat een uur later aan- en uit.
Meet eens een paar dagen elk uur de pH, dan krijg je beter inzicht in wat er werkelijk gebeurt. Of neem een CO2 systeem dat stuurt op pH.
En dat zandpad... Da's geen lang leven beschoren. ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 07-01-2021 14:01 ]
De mijne vinden Tabimin echt goed, alleen spijtig dat het relatief duur is.
Dus voor de afwisseling ben ik op zoek naar alternatieven.
Als ik ze in 'the mood' wil krijgen, dan geef ik ze diepvries Cyclops, Artemia of rode muggenlarven.
Uitstekende keuze voor Pantsersmeervallen, veelal vlees, je vergeet tubifex.Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:24:
dan geef ik ze diepvries Cyclops, Artemia of rode muggenlarven.
Koop diepvries discusvoer, die kleine stukjes vlees (vis en rund) zijn ze gek op.
Ik had na een verhuizing van het aquarium na de warme zomerdagen ineens heel erg last van draadalg. Na een volgende verhuizing was dit weer weg maar nu heb ik weer blauwalg. De draadalg is nagenoeg weg..DutchHammer schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:14:
[...]
Ben er op zich wel blij mee, minder chemische meuk in de bak is altijd beter :-).
Geniet elke dag van mijn bak. De scholen van Kardinalen en Zwarte Fantoom zalmen zijn lekker de hele dag bezig. Op twee fantoom zalmpjes na, die blijven liever in een hoek van de bak hangen.
De cory's panda de hele dag aan het stofzuigen samen met de garnalen. En de Betta die lekker op zijn gemakt zwemt/hangt
Iemand oplossingen?
Licht staat van 13u tot 22u aan, ververs iedere week water en voeg dagelijks easy carbo toe.
Ik heb het idee dat er iets mis is met mijn water balans maar ik kom er niet achter.. Iemand tips?
Ze eten bij mij mee met wat de rest krijgt. De ene keer vlokvoer,, de andere keer Hikari/Dennerle, af en toe diepvries rode mug.Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:24:
Welk voer geven jullie aan Corydora's? (Sterbai)
Als ik ze in 'the mood' wil krijgen, dan geef ik ze diepvries Cyclops, Artemia of rode muggenlarven.
Eiwitrijk granulaat, vipatabs, OSI shrimp food, die mafkezen vreten eigenlijk alles wel.Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:24:
Is "vipatabs" een typo? Ik vind ze nergens.SmurfLink schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:51:
[...]
Eiwitrijk granulaat, vipatabs, OSI shrimp food, die mafkezen vreten eigenlijk alles wel.Zolang je ze genoeg eiwit geeft is het goed. Inderdaad voor in the mood extra vlees, tubifex waren ze bij mij ook gek op, echt wroeten door de wormen, dik feestje.
En daarna me een partij dik wezen. Dag erna waterwissel met koud water en daar gingen ze!
Ze in the mood krijgen is inderdaad geen probleem, maar die eitjes tot larf krijgen is wat moeilijker.
De tip die ik vandaag van de kweker kreeg waar ik ze haalde was:
- eitjes in een bakje met een bruissteentje
- 2 druppeltjes Esha
Ik ben van plan dat gesloten bakje in het aquarium te hangen zodat de temperatuur op peil blijft.
In elk geval, leuk experimenteren!
Blauwalgen heeft vaak met te weinig Nitraat te maken, voer iets meer waardoor er meer nitraat ontstaat.HansAnders07 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:49:
[...]
Na een volgende verhuizing was dit weer weg maar nu heb ik weer blauwalg.
EasyCarbo doet volgens mij niks tegen blauwalg omdat blauwalg eigenlijk geen alg is maar bacteriën.HansAnders07 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:49:
[...]
Ik had na een verhuizing van het aquarium na de warme zomerdagen ineens heel erg last van draadalg. Na een volgende verhuizing was dit weer weg maar nu heb ik weer blauwalg. De draadalg is nagenoeg weg..
Iemand oplossingen?
Licht staat van 13u tot 22u aan, ververs iedere week water en voeg dagelijks easy carbo toe.
Ik heb het idee dat er iets mis is met mijn water balans maar ik kom er niet achter.. Iemand tips?
Ik kreeg blauwalg door een rottende voedingsbodem.
Ik voer ze Tabimin (beetje shoppen, echt niet duur, koop grotere pot, vul daarmee klein potje en stop de rest goed luchtdicht in de vriezer) en JBL Novotab (zelfde verhaal). Daarnaast krijgen ze af en toe een plukje voorgeweekte gedroogde tubifex.Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:24:
Ik hoef ze niet speciaal te voeren om ze "in de stemming" te krijgen. In tegendeel, ze houden niet meer op met jongen. Ik laat van ellende nu de eitjes in de bak zitten zodat de helena slakken er korte metten mee maken.
Goeie, ik voer nu om de 2 dagen, maar zal weer dagelijks gaan voeren.Winkiller schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:06:
[...]
Blauwalgen heeft vaak met te weinig Nitraat te maken, voer iets meer waardoor er meer nitraat ontstaat.
Excuus, ze heten vipachips blijkbaar. Maar het zijn tabletjes.Tommie12 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:04:
[...]
Is "vipatabs" een typo? Ik vind ze nergens.
Ze in the mood krijgen is inderdaad geen probleem, maar die eitjes tot larf krijgen is wat moeilijker.
De tip die ik vandaag van de kweker kreeg waar ik ze haalde was:
- eitjes in een bakje met een bruissteentje
- 2 druppeltjes Esha
Ik ben van plan dat gesloten bakje in het aquarium te hangen zodat de temperatuur op peil blijft.
In elk geval, leuk experimenteren!
https://www.sera.de/en/pr...um/sera-vipachips-nature/
Esha gebruik je dan ter voorkoming van de beschimmeling van de eitjes? Sowieso zal de stroming enorm helpen. Kan die netbreeder niet genoeg aanraden, kost niks en je hebt veel meer verversing van het water!
Dat is het plan.SmurfLink schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:07:
[...]
Excuus, ze heten vipachips blijkbaar. Maar het zijn tabletjes.Om het lekker verwarrend te houden.
https://www.sera.de/en/pr...um/sera-vipachips-nature/
Esha gebruik je dan ter voorkoming van de beschimmeling van de eitjes? Sowieso zal de stroming enorm helpen. Kan die netbreeder niet genoeg aanraden, kost niks en je hebt veel meer verversing van het water!
Ik heb nu een breederbox van Ziss, en de kleintjes daarin groot krijgen lukt goed. Ik heb er net 25 Ancistrussen in gekweekt, en er zitten nu 3 Sterbais in.
Omdat dat overal open is met gaas kan ik geen antischimmel gebruiken, en dat zal hetzelfde probleem zijn.
Dus het plan is om de eitjes in een bakje van ca 1l te doen met bruissteentje en 2 druppels Esha2000.
Na 4-5 dagen komen de eitjes uit en 2 dagen later moeten ze beginnen te eten. Op dat moment zet ik ze dan over in het Ziss bakje, en dan krijgen ze het aquariumwater.
Ik heb nu een keer of 4 een pak eitjes in dat Ziss bakje overgebracht en tegen de zijkant 'geplakt', maar 3 jonkies over gehouden uit een heel pak eitjes.
Toevoegingen als ESHA zijn met deze methode niet nodig. Enige wat nodig is, is een klein beetje stroming (dus hang het netje dusdanig dat er een minimale stroming door het netje is). Als de eitjes uitkomen zie je de visjes vanzelf een keer tevoorschijn komen. Ga een dag of 2-3 na het uitkomen van de eitjes voeren met vloeibare voeding (bijvoorbeeld JBL Nobil Fluid). Voordeel van het aanwezige catappa blad is dat dit blad ook voorkomt dat de voeding gelijk weer aan de onderkant door het netje verdwijnt.
Na ongeveer een week wordt het wel tijd het blad een keer te verwijderen en schoon te maken onder de kraan (en na een week of 2 is het blad wel ongeveer aan vervanging toe). Overigens liet ik de visjes na 2 weken los in het aquarium (maar mijn bak heeft dan ook geen roofvisjes).
Het wordt dan tevens tijd om te gaan voeren met wat steviger voer. Ik gebruikte daarvoor JBL NovoTom. Daarbij los ik 1 gram op in 5ml water en haal dat op met een injectiespuit. Daarna kan ik het overal doseren waar ik het wil hebben. Diezelfde methode kan ook nog gebruikt worden als de visjes al in het grote aquarium zijn losgelaten. Op die manier vervuil je het water minimaal. Doe dit wel met de pomp uit (en vergeet niet de pomp na een kwartiertje of zo weer in te schakelen).
:strip_exif()/f/image/26ooHvNmLSo3GZKE43GvkTup.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat er een misverstand is.
Het plan is een gesloten bakje van 1l te vullen met aquariumwater, en dat in de bak te hangen (temperatuur houden).
Daar wil ik de eitjes in doen met een paar druppels Esha2000 en een bruissteentje tot ze uitkomen en dan nog een paar dagen.
Daarna doe ik ze in het kweekbakje waar ze dus ook in het aquariumwater kunnen leven. Dan veranderen ze nooit echt van watersamenstelling.
Mijn huidige ervaring met de eitjes in een breederbox is slecht, zowat alles beschimmelt, en volgens de kweker waar ik mijn Sterbais ooit kocht is dat net de moeilijkheid bij Sterbai. Eitjes van andere Cory's zouden minder makkelijk beschimmelen.
Dat is, op de temperatuur na, dus identiek aan "in een los bakje". En die temperatuur is nu juist de parameter die al heel erg lang prima met een thermometer in de gaten gehouden kan worden en ook eigenlijk, binnen grenzen, helemaal niet zo boeiend is (in tegenstelling tot vele andere parameters van water).Tommie12 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:35:
@HuismAndré
Ik denk dat er een misverstand is.
Het plan is een gesloten bakje van 1l te vullen met aquariumwater, en dat in de bak te hangen (temperatuur houden).
Je vijand is niet een kweeknetje, je vijand is licht. Vandaar de suggestie om er een catappablad overheen te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 08-01-2021 09:59 ]
Heb een Colombo CO2 advance setje.
Sinds vanmorgen hoor ik af en toe sissende geluiden uit de druk regelaar, flesje is bijna leeg volgens de drukmeter.
Lijkt me een behoorlijk lompe constructie als het flesje bijna leeg is dat dat druk ventiel zomaar schadelijke CO2 gassen in de woonkamer vrijlaat? Is dit normaal gedrag heeft een van jullie zo’n zelfde druk regelaar?
https://www.aquastorexl.n...-H7FQAZN0dLxoCL-sQAvD_BwE
Heb het hier ook gehad met een set. Als het flesje leeg of bijna leeg is krijg je een onstabiele afgifte. Is het niet gewoon gas wat onstabiel door de drukregelaar loopt?Ljsvv schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:18:
Vraagje:
Sinds vanmorgen hoor ik af en toe sissende geluiden uit de druk regelaar, flesje is bijna leeg volgens de drukmeter.
Lijkt me een behoorlijk lompe constructie als het flesje bijna leeg is dat dat druk ventiel zomaar schadelijke CO2 gassen in de woonkamer vrijlaat? Is dit normaal gedrag heeft een van jullie zo’n zelfde druk regelaar?
Volgens mij heeft dat type geen overdruk regelaar dat gas af laat stromen naar de buitenlucht. Heeft hij dat wel dan hoort hij niet open te staan met een lege fles.
C02 is niet persee schadelijk, ook niet in je woonkamer. Daarvoor moeten de concentraties toch wel behoorlijk oplopen. Als je een feestje hebt en niet goed ventileert schiet het ook omhoog door al die mensen.Ljsvv schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:18:
Vraagje:
openkat.nl al gezien?
Rook je eerst wel wat dan? CO2 is volgens mij geurloos.Ljsvv schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:36:
Lijkt toch gewoon onstabiele/teveel druk geweest te zijn door een lege fles. Nieuw flesje erop en ik hoor en ruik niks meer.
Tja volgens mii is CO2 ook geurloos, maar rook wel degelijk een aparte lucht. Dezelfde lucht als ik nu snel snuffel aan de lege fles.HuismAndré schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:38:
[...]
Rook je eerst wel wat dan? CO2 is volgens mij geurloos.
Stom systeem trouwens, prikt een verzegeling door en die fles kan je nooit meer verwisselen op een eventueel andere druk regelaar omdat dan gelijk de fles leeg is. Allemaal weer leuk zo’n goedkoop setje maar eigenlijk kost het weer 2 keer geld.
Edit: Colombo zelf gemaild en die zegt dat het niet hoort... apart dat het met een nieuwe fles wel over is. In de gaten houden maar dan.
[ Voor 10% gewijzigd door Ljsvv op 08-01-2021 11:44 ]
Ik heb momenteel een Nano Cube van 38x38cm op het oog, dus een meubel van rond 40x40 en 60cm hoog. Een Ikea kastje met een kartonnen structuur in het bovenblad lijkt me ook niet echt ideaal voor een aquarium
Dit topic is gesloten.