Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.268 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46

Winkiller

De Mopperpot

Rikske_007 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:18:
[...]

Ik ben er nu al een paar jaar mee gestopt, het is een zeer mooie vis maar ook zeer saai in mijn ogen.
Denk dat het een lotterij is bij die Stendkers, die bloedlijn is volgens mij kapot gekweekt, je hebt hetzelfde probleem bij bepaalde honden en kattensoorten.
Wanneer ik problemen had (en was mijn eigen fout door te weinig onderhoud) waren het steeds de Duitsers die als eerste in de problemen kwamen waar de rest nergens last van had.
Nee de Discus is niet saai, na het overlijden van mijn grootste Discus v.d. week zijn de nu 3 oudste volop bezig met bepalen wie de baas moet worden. De lichaamstaal is mooi om te bestuderen, wie weet gaan ze nog eieren produceren. De overige 3 zijn onderling ook bezig om een hiërarchie te vormen en de kleinste lijkt me de dapperste, die trekt zich nergens iets van aan en zwemt gewoon steeds weg om weer terug te keren.

Gisteravond en vanmorgen honderden eieren van de 2 maanvissen los getikt van de vallesneria, met een feeding frenzy tot gevolg. Ik heb 1 maanvis (zilver / zwart) die is zo dapper dat ze mijn hand weer aanviel. O+

Op 1 na de kleinste en nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSfqgNVEutWPEwDhU8S4zFVmEew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZAtC1thUAsUv5w9XL1kF4dq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Winkiller op 16-12-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:11
Weet iemand hoe het heet, of waar ik het koop.. ik had vroeger op mijn interne juwel filter een 2e 'knietje' op de uitstroom, zodat ik de uitstroom nog beter kon richten. Ik dacht dat dit van juwel zelf was maar ik kan het niet vinden en in de aquariumwinkel weten ze niet wat ik bedoel...

Gaat dus om een tweede pijpje wat over de oorspronkelijke uitstroompijp heen schuift en waarmee je dus nog meer kan richten (omdat je 2 draaipunten krijgt)

edit: laat maar, gevonden, met dat ik het hier typ bedacht ik de term knietje en daarmee kwam ik m direct tegen in google.

[ Voor 12% gewijzigd door MisterEagle op 16-12-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@MisterEagle Deze wellicht? Kun je ook nog wat lucht toevoegen aan de uitstroom (als dat nodig is).
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0018P9OPS

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:11
HuismAndré schreef op woensdag 16 december 2020 @ 17:43:
@MisterEagle Deze wellicht? Kun je ook nog wat lucht toevoegen aan de uitstroom (als dat nodig is).
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B0018P9OPS
Thanks! Die had ik dan nog niet gevonden maar neem ik mee in de overweging.

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:50
Goedemorgen,

Ik heb een Dennerle Nanocube 60 met iets wat neigt naar een scape erin. 2x Chihiros 30 RGB erboven, co2 erop en een krachtig filter. Als voeding gebruik ik na wat experimenteren All in One van APT. Deze bevalt overigens zeer goed. Planten doen het er erg goed op. Vooral de Rotala 'Vietnam H'ra' groeit als kool nu.

Deze bak stond in Oirschot waar ik tot dinsdag werkte en doordeweeks ook vaak sliep. Ik ga na de vakantie op een andere locatie werken en slaap vanaf nu weer thuis. Ik heb met mijn vrouw overlegd over het meenemen van de bak. Uiteindelijk is ze gezwicht en we hebben er een andere kast voor gekocht.
Ik heb dinsdagavond de bak meegenomen en geïnstalleerd. Ik zag hier best tegenop omdat ik de bak gevuld meenam en de watersamenstelling hier in Duiven anders is dan in Oirschot. Tot nu toe draaid de bak goed, maar ik hou rekening met een terugval.

Toen ik gisteravond beneden kwam hing er een kleed voor het aquarium. Mijn vrouw zat op de bank en gaf aan dat ze zich stoorde aan het felle licht. We zijn overeengekomen dat vanaf 1900 de verlichting op 45% staat. Deze bouwt dan af tot 2230. Ik had de verlichting hiervoor staan van 1430 tm 2230 op 80%. Co2 ging 2 uur van tevoren aan en 1 uur van tevoren uit.

Nu zoek in een compromis tussen voldoende verlichting op de juiste sterkte en een vrouw die zich niet stoort aan de bak.

Hebben jullie tips? Of hoe zien jullie verlichtingsschema`s eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
peppie71 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:20:

Hoe komt het dat ze zich eraan stoort? Staat de bak hoger dan jullie zitpositie op de bank bijvoorbeeld? Dan zou ik een andere plek uitzoeken.

Bij mij staat de bak naast de bank, maar met de bijbehorende onderkast stoor ik me eigenlijk nooit aan het licht. is het waterniveau wat lager en zit ik zelf lager, dan wordt het erg fel.

Heb je een foto van hoe 't erbij staat?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Wij hebben ook een Dennerle Nano Cube 60. Staat op een soort sokkel, hoger dan de zitpositie op de bank. Ik heb alleen de standaard lamp erop, maar die heb ik een beetje scheef erop geklemd, zodat t licht minder richting het zitgedeelte schijnt. Dat scheelt al iets.
Maar de drijfplanten zijn er momenteel uit en dan merk je toch dat er meer licht uit de aquarium hoek komt.

Dus mijn tips zijn lampen eventueel iets schuin positioneren en drijfplanten gebruiken.
En anders wat meer tannines erin, beetje bruiner water dmv botanicals of rooibosthee. Dan ga je een beetje richting blackwater tanks, al weet ik niet of je dit mooi vindt en of t past bij je inrichting.

• peppie71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kf0TMDFcOBpmNwC7wdBPLTLTmAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0wJC4U32094tVJNnY06N9MJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor jullie reacties en tips. De locatie en hoogte gaan niet veranderen. Iets met compromissen sluiten.
Ik stoor me niet aan de felheid van de lampen, maar zij dus wel. Dus daar moet ik iets mee.
Ze stoort zich ook echt aan de felheid die vanuit de bak zelf komt. Dus ik kan ook vrij weinig met de hoogte van de lampen tov het water. Ik zoek het dus echt in de hoek van verlichtingssterkte vs duur. Dus het uitgangspunt is vanaf 1900 op 45%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Je kunt de piek wat eerder laten plaatsvinden. Dus bijvoorbeeld van 7 uur 's morgens tot 11:00 omhoog dimmen, van 11:00 tot 15:00 de piek en van 15:00 tot 20:00 omlaag dimmen waarna je (eventueel) van 20:00 tot bedtijd de verlichting in het 1% nachtstandje hebt. Dan is het licht om 19:00 al aardig gedimd (zeker minder dan die 45%) en heb je toch een lichtperiode van zo'n 12 uur (ervan uitgaande dat het licht om 8 uur al voldoende is om de fotosynthese op gang te brengen en te houden tot 8 uur 's avonds). Ik zie geen rode planten in je bak (voor zover dat te zien is in die donkere foto) dus veel licht is sowieso niet nodig.

• peppie71
HuismAndré schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:13:
Je kunt de piek wat eerder laten plaatsvinden. Dus bijvoorbeeld van 7 uur 's morgens tot 11:00 omhoog dimmen, van 11:00 tot 15:00 de piek en van 15:00 tot 20:00 omlaag dimmen waarna je (eventueel) van 20:00 tot bedtijd de verlichting in het 1% nachtstandje hebt. Dan is het licht om 19:00 al aardig gedimd (zeker minder dan die 45%) en heb je toch een lichtperiode van zo'n 12 uur (ervan uitgaande dat het licht om 8 uur al voldoende is om de fotosynthese op gang te brengen en te houden tot 8 uur 's avonds). Ik zie geen rode planten in je bak (voor zover dat te zien is in die donkere foto) dus veel licht is sowieso niet nodig.
Bedankt voor de tip! En hoe zal ik dan de co2 mee laten lopen? 0900 aan en wanneer uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@peppie71 Liefst geregeld natuurlijk (met een pH probe) en anders bijvoorbeeld van 9:00 tot 18:00. Eventueel de eerste week even toetsen met een pH meter of testkit. 's Nachts loopt de CO2 toch op, bij het voeren (als je 's morgens voert) nog een beetje extra (vanwege de inspanning van de vissen). Dus als de fotosynthese begint dan is er sowieso altijd CO2 aanwezig (zelfs als de CO2 installatie nog niet actief is).

Oeps. Ik zie dat je de Rotala 'Vietnam H'ra' hebt (da's toch wel een super rode plant). Goed in de gaten houden hoe die reageert op de verandering in verlichting. Enne... Als het kiezen is tussen de plant of de vriendin... :)

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 17-12-2020 09:29 ]

• peppie71
HuismAndré schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:24:
@peppie71 Liefst geregeld natuurlijk (met een pH probe) en anders bijvoorbeeld van 9:00 tot 18:00. Eventueel de eerste week even toetsen met een pH meter of testkit. 's Nachts loopt de CO2 toch op, bij het voeren (als je 's morgens voert) nog een beetje extra (vanwege de inspanning van de vissen). Dus als de fotosynthese begint dan is er sowieso altijd CO2 aanwezig (zelfs als de CO2 installatie nog niet actief is).

Oeps. Ik zie dat je de Rotala 'Vietnam H'ra' hebt (da's toch wel een super rode plant). Goed in de gaten houden hoe die reageert op de verandering in verlichting. Enne... Als het kiezen is tussen de plant of de vriendin... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUSo2LVylpideqlWbt4jMSrxdUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWo1EmiVcNBki5NSuDYfg9Z5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geen controller voor de co2 dus werk met tijd. Heb de verlichting zo ingesteld zoals je zei. Ik kijk wel wat de bak gaat doen de komende periode. Ik zit er nu toch elke dag bovenop :). Licht staat op dit moment op 39%. Bedankt voor de tips!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Winkiller schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:54:
[...]

Nee de Discus is niet saai, na het overlijden van mijn grootste Discus v.d. week zijn de nu 3 oudste volop bezig met bepalen wie de baas moet worden. De lichaamstaal is mooi om te bestuderen, wie weet gaan ze nog eieren produceren. De overige 3 zijn onderling ook bezig om een hiërarchie te vormen en de kleinste lijkt me de dapperste, die trekt zich nergens iets van aan en zwemt gewoon steeds weg om weer terug te keren.

Gisteravond en vanmorgen honderden eieren van de 2 maanvissen los getikt van de vallesneria, met een feeding frenzy tot gevolg. Ik heb 1 maanvis (zilver / zwart) die is zo dapper dat ze mijn hand weer aanviel. O+

Op 1 na de kleinste en nieuw:
[Afbeelding]
Ieder zijn gedacht offcourse maar er zijn vissen die vele malen intressanter zijn voor naar te kijken, bij mij ook van 10 cm begonnen tot 20 - 22cm, eitjes, etc ... nee voor mij is dit een saaie vis ;)

Flickr

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Rikske_007 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:11:
[...]

Ieder zijn gedacht offcourse maar er zijn vissen die vele malen intressanter zijn voor naar te kijken,
LOL, dat spreek ik ook niet tegen, Discus en Maanvissen zijn mijn ding.
Je maakt me nieuwsgierig, welke vissen zijn volgens jou interessanter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:25

JME

zeg maar Jamie

@peppie71 is het probleem niet de open constructie van je verlichting? Wellicht met een simpel lambriserinkje eromheen op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
peppie71 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb geen controller voor de co2 dus werk met tijd. Heb de verlichting zo ingesteld zoals je zei. Ik kijk wel wat de bak gaat doen de komende periode. Ik zit er nu toch elke dag bovenop :). Licht staat op dit moment op 39%. Bedankt voor de tips!
Is het niet veel makkelijker op te lossen door de lichtbalken af te schermen met een stukje metaal of alufolie? Zodat het naar beneden gaat richten ipv opzij, en niet in je gezicht schijnt zo... ik zou dit ook afschuwelijk vinden eigenlijk. beetje een soort lampenkap eromheen zodat het licht je bak in schijnt en niet naar opzij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:27

OmeJoyo

This is me

SmurfLink schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:59:
[...]

Is het niet veel makkelijker op te lossen door de lichtbalken af te schermen met een stukje metaal of alufolie? Zodat het naar beneden gaat richten ipv opzij, en niet in je gezicht schijnt zo... ik zou dit ook afschuwelijk vinden eigenlijk. beetje een soort lampenkap eromheen zodat het licht je bak in schijnt en niet naar opzij.
Ik zou dit zelf ook direct hebben afgeschermd omdat je hier idd gestoord van wordt :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Z'n betere helft gaf aan zelfs last te hebben van het licht _in_ het aquarium (en dat ga je met afkleppen niet verhelpen).

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 17-12-2020 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Vrouw eruit. >:) Nee just kidding, ze heeft wel gelijk met die open constructie.
Je ziet op de foto al veel verstrooiing (Helo), ik zou daar ook iets mee gaan doen.
Ik zou beginnen met de voorkant naar beneden zetten ten opzichte van de achterkant.
Hiermee gaat het licht al naar achteren tegen de muur, succes.

• peppie71
Winkiller schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:24:
[...]

Vrouw eruit. >:) Nee just kidding, ze heeft wel gelijk met die open constructie.
Je ziet op de foto al veel verstrooiing (Helo), ik zou daar ook iets mee gaan doen.
Ik zou beginnen met de voorkant naar beneden zetten ten opzichte van de achterkant.
Hiermee gaat het licht al naar achteren tegen de muur, succes.
Goeie !Ga ik proberen. Mis ik dan geen dekking qua licht? Ik ben misschien een beetje voorzichtig omdat ik er lang over gedaan heb om de bak goed te krijgen. Heb nu de juiste apparatuur en voedingsstoffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Je zou de lamp iets lager kunnen zetten wellicht (dus wat dichter op de bak), iets naar voren verplaatsen en daarbij iets richting de achterkant kantelen. Gewoon goed kijken wat er qua licht in het aquarium gebeurt terwijl je dat doet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peppie71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0NGB-XoIfLNoWcd4P21GxgjReI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeIgILXyQylQGdvgluUmeFxw.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe simpel kan het zijn. Probleem opgelost.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

peppie71 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:59:
[Afbeelding]

Hoe simpel kan het zijn. Probleem opgelost.

Bedankt!
*O* d:)b :w

Vermoedelijk Zeer Weinig Verlies.

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 17-12-2020 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Dit is een techsite dus: Firmware Update Juwel Helialux Smart Control:
V2.1.0 - 09.11.2020
CHANGE: WIFI connection process revised
CHANGE: Display of the cloud effect optimized
FEATURE: Automatic WiFi shutdown
BUGFIX: General improvement in performance
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Een tijdje geleden heb ik hier gepost dat ik een oud 15 liter bakje opnieuw heb opgestart en ingericht als vuurgarnalenclubhuis. Dat draait inmiddels uitstekend en de eerste jonge garnalen zitten al tegen de ramen geplakt. Leuk!
Helaas zijn de jonge garnalen niet de enigen die tegen de ruiten zitten. Bij gebrek aan rovers in de bak heb ik best wel wat miniwormpjes. Geen planaria of ander eng spul, maar gewoon van die detrituswormpjes of hoe ze ook mogen heten. Onschuldig, maar ik vind ze vies en dus plet ik er dagelijks een stuk of wat met een verfroerhoutje. Ik weet dat ze op voerresten leven, maar ik voer al niet zo veel en nog minder lijkt me niet slim bij een bak die pas een paar maanden draait. Ik heb getwijfeld of ik niet toch een paar microvisjes zal toevoegen, maar alles wat wormpjes eet zal ook kleine garnaaltjes lusten. Lijkt me dus een no go, nog los van het feit dat de bak sowieso te klein is voor welke vis dan ook.
Eigenlijk is mijn vraag: hoe houden anderen hun garnalenbakken wormvrij? En moet je dat überhaupt willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:55
Dit weekend gaat het gebeuren, de verhuizing van een Rio 450. :X
Eerst gezellig door de nauwe gang van een appartement, lekker nog een stuk over de galerij. Dan nog even een trap af want de lift is te klein, of de bak te groot. En dan ongeveer 700 meter in een busje om vervolgens in de nieuwe woning te plaatsen.

Heb er zin aan. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:28:
Eigenlijk is mijn vraag: hoe houden anderen hun garnalenbakken wormvrij? En moet je dat überhaupt willen?
Een kleine corydoras soort zoals de pygmaeus wellicht? Ik heb corydoras nog nooit een garnaaltje zien pakken (zelfs niet de allerkleinsten) maar wellicht eten ze wel die kleine wormpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Pangio's! :D

Bij mij leken ze geen invloed te hebben op de garnalenpopulatie maar de wormpjes verdwenen er wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

SmurfLink schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:15:
[...]

Pangio's! :D

Bij mij leken ze geen invloed te hebben op de garnalenpopulatie maar de wormpjes verdwenen er wel mee.
Kunnen die wel in een 15 liter bakje? Volgens mij heeft een Pangio kuhlii toch zeker wel een 60 cm bak nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door HuismAndré op 18-12-2020 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HuismAndré schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:18:
[...]

Kunnen die wel in een 15 liter bakje? Volgens mij heeft een Pangio kuhlii toch zeker wel een 60 cm bak nodig.
Goed punt, die hebben eigenlijk groter nodig. :X Totaal overheen gelezen. Cory's zou ik dan ook niet doen, vooral Habrosus heeft veel vers water nodig, stroming enzo. Maar de Pygmaeus wil je ook op 40 liter minstens hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 18-12-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank voor het meedenken. Bak is inderdaad te klein voor vis. Bovendien ligt er geen zand op de bodem. Moet wel verantwoord blijven.
Ik ga eens met een voerschaaltje werken en wat vaker de bodem stofzuigen, kijken of dat helpt. En anders er maar aan wennen. Bewoners lijken er geen last van te hebben en het is ook niet dat de hele ruit vol krioelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Gummiebeer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:41:
Dit weekend gaat het gebeuren, de verhuizing van een Rio 450. :X
Eerst gezellig door de nauwe gang van een appartement, lekker nog een stuk over de galerij. Dan nog even een trap af want de lift is te klein, of de bak te groot. En dan ongeveer 700 meter in een busje om vervolgens in de nieuwe woning te plaatsen.

Heb er zin aan. :r
Bekijk het positief, misschien wilde je nog wat veranderen en dan krijg je nu de kans, succes ermee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
JME schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:23:
Dank voor het meedenken. Bak is inderdaad te klein voor vis. Bovendien ligt er geen zand op de bodem. Moet wel verantwoord blijven.
Ik ga eens met een voerschaaltje werken en wat vaker de bodem stofzuigen, kijken of dat helpt. En anders er maar aan wennen. Bewoners lijken er geen last van te hebben en het is ook niet dat de hele ruit vol krioelt.
Als je een andere bak hebt kan je eens een visje over zetten voor een paar uur, maar anders zou ik in een bak van 15l inderdaad geen vis houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tommie12 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:08:
[...]

Als je een andere bak hebt kan je eens een visje over zetten voor een paar uur, maar anders zou ik in een bak van 15l inderdaad geen vis houden.
Kom op natuurlijk wel, nano visjes ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sarVxgmjfy6uBbCdM0G9-19RGH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/01FzMv55NjjNTbXPrmaBJBBE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FisdamjxVv_mx9Uc8FbKHdJxvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nIhdCv3s0rLOSO99qjNNLtsB.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Winkiller op 18-12-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
peppie71 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]

Leuke bak! Heb ook een Dennerle Nano Cube 60 op het oog. Wat vind je van het formaat? Mis je de extra bodemoppervlakte die je wel hebt bij een 60x30x30 hebt bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Leuk idee, maar die kleintjes zijn vaak stiekem nog flinke rovers. Goed tegen de wormpjes natuurlijk, maar in zo'n klein bakje kunnen de jonge garnalen ook geen kant op.
Weet je, ik kijk het gewoon nog een tijdje aan met m'n roerhoutje. Als het te gek wordt en de garnalenpopulatie is wat gegroeid, dan kan ik altijd nog hulptroepen inschakelen. En zolang het gewoon nematoden zijn, is er natuurlijk ook niet zoveel aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Amps schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 19:57:
[...]

Leuke bak! Heb ook een Dennerle Nano Cube 60 op het oog. Wat vind je van het formaat? Mis je de extra bodemoppervlakte die je wel hebt bij een 60x30x30 hebt bijvoorbeeld?
Dank je! Nee, mis ik totaal niet. Dit oogt op een manier toch meer als een grote bak. Daarnaast ben je minder beperkt qua "grotere" planten, hout en stenen. Als je meer info wil over mijn "ervaringen met de cube" pb me maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Amps Hier ook een 60L Nanocube gehad en een Superfish Home 110 van volgens mij 78x?x?, ik vond de 60L Nanocube wel lekker simpel en overzichtelijk :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Met 4 rasboratjes zoals @Winkiller linkte. Genoeg schuilplaatsen voor de kleine garnaaltjes in het mos en de andere planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Winkiller schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:40:
[...]

Bekijk het positief, misschien wilde je nog wat veranderen en dan krijg je nu de kans, succes ermee. :)
Dat is ook zo. Ik was wellicht wat gefrustreerd, mede door de afgelopen weken met verhuizen en de stress die daarbij komt kijken.
Morgen met goede moed eraan beginnen.

Er zitten nu 2 koppels multispinosa in die vrijwel gelijktijdig een nest maken wat onrust veroorzaakt. Dus 1 koppel gaat exit naar de lfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Gummiebeer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:43:
[...]
Er zitten nu 2 koppels multispinosa in die vrijwel gelijktijdig een nest maken wat onrust veroorzaakt. Dus 1 koppel gaat exit naar de lfs.
*O* Yup herkenbaar, hoort blijkbaar bij Cichliden. leuke visjes met temperament tijdens de voortplanting. :)
Maar maak een leuke fotoserie voor ons, kunnen we meegenieten van je verhuizing van de Rio 450.
JME schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:21:
[...]
Leuk idee, maar die kleintjes zijn vaak stiekem nog flinke rovers. Goed tegen de wormpjes natuurlijk,
Heb je ze wel eens in het echt gezien ? het zijn gekleurde luciferhoutjes, die kunnen niet veel kwaad.
Eitjes eten doen alle vissen, mijn discussen eten als ze de kans krijgen eitjes van Maanvis en Corydoras.

Kijk eens hier: https://www.visaquarium.nl/a/nano-aquarium/kleinste-vissen

[ Voor 38% gewijzigd door Winkiller op 19-12-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik ga eens kijken, thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:35:
Zucht... je weet dat het tijd is om je filter schoon te maken als... een oto de uitlaat in zwemt :+
WTF, hij zit er weer!! Denk dat ie liever een hillstream heeft... ik laat hem maar zitten dan. Mafketel.
Edit: kleine prutser zat er nog steeds. Toch maar even stil gezet en gekeken. Aiii... :'( Meteen een uitstroomverkleiner erop gezet om voortaan de rest te beschermen. Nog nooit meegemaakt dit :F

[ Voor 23% gewijzigd door JME op 19-12-2020 18:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gummiebeer
Winkiller schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:39:
[...]

*O* Yup herkenbaar, hoort blijkbaar bij Cichliden. leuke visjes met temperament tijdens de voortplanting. :)
Maar maak een leuke fotoserie voor ons, kunnen we meegenieten van je verhuizing van de Rio 450.
Een fotoserie is er niet van gekomen door de drukte. Wel een klein verslag hoe het gegaan is.

Ten eerste werd ik veelste laat wakker, had mijn slaap schijnbaar nodig. Rond 9 uur ben ik begonnen met het leeghalen van het aquarium en een gedeelte water overgebracht naar de opvangbak samen met de vissen. Beide filters ook daarop aangesloten. Planten in een speciekuip met wat water erbij.
Al het filterzand in een andere speciekuip, met daaronder een hondje, wel zo handig want zwaar.
Daarna de grote verplaatsing vanuit het appartement. 1,50 meterbakje a 90 kilo de trap af, dat viel vies tegen. Besloten om onder de bak een plank te leggen en vastsjorren met spanbanden en van de trap af te laten glijden, was nogal spannend ivm drukpunten!
De hele bups in een busje geladen en op weg naar het nieuwe huis. Dat was recht toe recht aan door de gang (eengezinswoning).

Meubel op een mdf plaat gezet ivm drukverdeling voor de houten vloer. Daarna filterzand terug erin en vullen maar. Dat was voor mij een spannend moment, zou de vloer het houden?? Het is toch 450 liter wat erin gaat, maar tot nu toe houd die het goed!

Ik ben net klaar met aansluiten en inrichten dus een drukke dag al met al. Geeft wel aan dat je echt de tijd ervoor moet maken en puur alleen daarop gericht te zijn.

Morgen zal ik een foto plaatsen want het is nog troebel op het moment.
Ik laat het een weekje zo draaien en dan gaat het bestand over. Bacteriën zijn grotendeels behouden gebleven door het laten draaien van filters en behoud van de bodem.

Al met al een zware dag maar het staat! _/-\o_

En dan hier de foto van de bak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE1UBVhZ7Z_wgPZUMLunqAlpOsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUqmK81u8f2o66MrZl7HnsXC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Gummiebeer op 20-12-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:28
Na een tijd met een nano bakje gedraaid te hebben is het nu tijd voor wat groters. Ik ben aardig onder de indruk geraakt van shallow aquaria dus daar ga ik er 1 van aanschaffen. (120x45x30 cm Optic White Shallow)

Mijn huidige ikea (besta)kastgaat dit nooit dragen dus ik ga van vurenhout (45x95mm) balken een houten frame maken met daarbovenop een 120x45x18mm plank multiplex. Ook de zijkanten worden afgewerkt met multiplex 9mm. Onderin komt een mdf 18mm plaat waarop (in elk geval) het filter en de CO2 pomp komen te staan. Alle delen die in contact zouden kunnen komen met water gaan gelakt of geschilderd worden. De fronten zal ik gaan overzetten van mijn huidige ikea besta kast om zo in lijn te blijven met de rest van de kasten die er nog naast staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDl_NzUPIUwQ8D2GHoiKkaHS5Ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpKVTxs1q8akUcyPPAFr88Lg.jpg?f=fotoalbum_large

Zo moet het er ongeveer uit gaan zien :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYNfMX_Y5c3Md2QJt4AJEhfPgms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILSOafPjtMeruzT6cC1di4sm.jpg?f=fotoalbum_large

De balken heb ik inmiddels binnen dus die ga ik van de week vast op maat zagen en het frame in elkaar schroeven.

[ Voor 50% gewijzigd door Mrk87 op 22-12-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mrk87 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:14:
Na een tijd met een nano bakje gedraaid te hebben is het nu tijd voor wat groters. Ik ben aardig onder de indruk geraakt van shallow aquaria dus daar ga ik er 1 van aanschaffen. (120x45x30 cm Optic White Shallow)

Mijn huidige ikea bestea kast) gaat dit nooit dragen dus ik ga van vurenhout (45x95mm) balken een houten frame maken met daarbovenop een 120x45x18mm plank multiplex. Ook de zijkanten worden afgewerkt met multiplex 9mm. Onderin komt een mdf 18mm plaat waarop (in elk geval) het filter en de CO2 pomp komen te staan. Alle delen die in contact zouden kunnen komen met water gaan gelakt of geschilderd worden. De fronten zal ik gaan overzetten van mijn huidige ikea besta kast om zo in lijn te blijven met de rest van de kasten die er nog naast staan.

[Afbeelding]

Zo moet het er ongeveer uit gaan zien :o

[Afbeelding]

De balken heb ik inmiddels binnen dus die ga ik van de week vast op maat zagen en het frame in elkaar schroeven.
Tof project!
Die bakmaten zou ik ook voor gaan als er hier een grotere komt. Al een idee bij de inrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
Voor de hobby-isten hier. Ik ben op zoek naar betaalbare vlotter schakelaars. En dan met name het type waar de magneet volledig ingegoten zit in plastic. Ik wil namelijk niet dat er ook maar iets van metaal in aanraking komt met het water. Zeker niet met mijn zeewater, dat vreet door alles heen als het moet.

De goedkope ali-expres zooi die ik heb liggen zijn niet goed.

Wie kan mij helpen aan een (digitaal) adresje?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mrk87 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:14:
ik ga van vurenhout (45x95mm) balken een houten frame maken met daarbovenop een 120x45x18mm plank multiplex. Ook de zijkanten worden afgewerkt met multiplex 9mm. Onderin komt een mdf 18mm plaat waarop (in elk geval) het filter en de CO2 pomp komen te staan. Alle delen die in contact zouden kunnen komen met water gaan gelakt of geschilderd worden.
Cool! Paar overwegingen, wellicht ten overvloede:
  • multiplex: niet op bezuinigen, watervast verlijmd nemen, overweeg betonplex voor de dekplaat.
  • hou wat ruimte rond de mdf bodemplaat: mdf zet uit als het vochtig wordt (filter komt in de kast en ooit ga je een keer wat knoeien).
  • misschien een middensteun voorin en achterin en/of een kruisverbinding? Zijn nogal wat kilo's.
  • en het ALLERBELANGRIJKSTE: hou ons met een fotoreportage op de hoogte! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Eigenlijk gewoon _geen_ MDF toepassen maar alles van watervast verlijmd multiplex maken (okoume bijvoorbeeld, al dan niet afgewerkt met HPL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Eiken is toch wel mijn kleur, mijn Trigon 350 is ook die kleur, mooi man. d:)b
Gisteravond weer honderden Maanvis eieren gevoerd aan mijn Discussen.
Iemand hier belangstelling voor een goed Maanvis broed paar ? Zilver/Zwart ? pfff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
Bedankt voor de tips @JME en @HuismAndré

Het frame zit inmiddels in elkaar. Heb daar deze tutorial voor gebruikt. Ga er vanuit dat het met de stevigheid van de constructie wel snor zit. YouTube: HOW TO: Build an Aquarium Stand/Canopy 1/3

Binnenkort in de grondverf zetten en daarna verven. Even kijken wat er nog in de schuur staat qua kleuren :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7JRsBM-8r2Xk6dB1YgpLMJpRCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWUtQ11ipvrtkmbf6TdRdGTf.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreffende de multiplex: Ik had deze al besteld als gegronde platen. Deze ga ik ook helemaal waterdicht maken. Dat lijkt me ook voldoende toch?

En uiteraard zal ik ook proberen wat foto's te plaatsen gedurende de bouw. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Mrk87 op 22-12-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:39
Is er toevallig een dokter in de zaal? Het gebeurd met enige regelmaat dat een vis in de bovenhoek van het aquarium gaat hangen. Dagen achter elkaar. Eet wel mee. Maar in de regel vind ik de betreffende vis na verloop van tijd dood aan.

Nu ook, in de linkerbovenhoek, hangt daar doodstil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-iSariJ6k4TdhjEhIM9acwq-0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdzvcChznFElraTZcZUgekVM.jpg?f=fotoalbum_large

Kan niks geks ontdekken aan de vis zelf. De rest zwemt, eet en paart vrolijk door. Waterwaardes, temperatuur en dergelijke zijn in orde.

Kan het gewoon ouderdom zijn? Of is er nog iets anders waarin ik het kan zoeken?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@kw_nl
Worminfectie misschien. Dat zijn langzame killers.
Kijk eens of je iets speciaals ziet aan de uitwepselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Winkiller schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 17:06:
[...]

Eiken is toch wel mijn kleur, mijn Trigon 350 is ook die kleur, mooi man. d:)b
Gisteravond weer honderden Maanvis eieren gevoerd aan mijn Discussen.
Iemand hier belangstelling voor een goed Maanvis broed paar ? Zilver/Zwart ? pfff.
Hiervoor had ik dat licht grenen oid bij een Rio 240, maakte de bak klein naar mijn idee. Daarom deze keer gekozen voor eiken, komt veel mooier uit. d:)b

@kw_nl lijkt op worminfectie, zoals boven mij is genoemd. Is de ontlasting wittig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Gummiebeer schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:48:
[...]
@kw_nl lijkt op worminfectie, zoals boven mij is genoemd. Is de ontlasting wittig?
Lastig te zeggen, heb aardig wat vis in de bak zitten door al de gezinsuitbreidingen... ga proberen het in de gaten te houden.

En wat als het wormpjes zijn? Is daar wat aan te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
kw_nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:15:
[...]

Lastig te zeggen, heb aardig wat vis in de bak zitten door al de gezinsuitbreidingen... ga proberen het in de gaten te houden.

En wat als het wormpjes zijn? Is daar wat aan te doen?
Ja, levamicil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
kw_nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:15:
Is er toevallig een dokter in de zaal? Het gebeurd met enige regelmaat dat een vis in de bovenhoek van het aquarium gaat hangen. Dagen achter elkaar. Eet wel mee. Maar in de regel vind ik de betreffende vis na verloop van tijd dood aan.

Nu ook, in de linkerbovenhoek, hangt daar doodstil:

[Afbeelding]

Kan niks geks ontdekken aan de vis zelf. De rest zwemt, eet en paart vrolijk door. Waterwaardes, temperatuur en dergelijke zijn in orde.

Kan het gewoon ouderdom zijn? Of is er nog iets anders waarin ik het kan zoeken?
Zou het kunnen dat er teveel stroming is in de bak?
Zelf heb ik ook een extra stroming pompje en voor sommige vissen is het teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Mutatie schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:31:
[...]

Zou het kunnen dat er teveel stroming is in de bak?
Zelf heb ik ook een extra stroming pompje en voor sommige vissen is het teveel.
Hij staat al een maandje uit, moet hem er nog steeds uithalen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
kw_nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:43:
[...]

Hij staat al een maandje uit, moet hem er nog steeds uithalen :o
Staat wel een normaal filter op hoop ik? Als er geen oppervlaktestroming is kunnen ze ook aan 't oppervlakte gaan hangen wegens zuurstoftekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mrk87 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:05:
Wat betreffende de multiplex: Ik had deze al besteld als gegronde platen. Deze ga ik ook helemaal waterdicht maken. Dat lijkt me ook voldoende toch?
Tsja, wat is voldoende? Water is en blijft een rottig goedje, vindt altijd een weg. Maar als je het al besteld hebt, dan snap ik ook dat je liever niet dubbel gaat uitgeven. Keuzes. Hoe ga je de platen waterdicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
Mrk87 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:05:
....

Als je zorgt dat de platen redelijk makkelijk vervangbaar zijn is het ook geen probleen. Een plaat onder de grote bak krijgt relatief weinig water te verduren dus diew hoef je normaal gesproken niet te vervangen, maar de bodem plaat van de kast wel.

Uiteindelijk gaat alles toch een keer rotten. ook dure onderkasten van de grote merken.

Als je trouwens ziet hoe dun de 4 alu poten in mijn onderkast zijn (zo'n 30x30 mm) vraag je je ook af hoe dat 500 kilo kan dragen

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
SmurfLink schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:04:
[...]

Staat wel een normaal filter op hoop ik? Als er geen oppervlaktestroming is kunnen ze ook aan 't oppervlakte gaan hangen wegens zuurstoftekort.
Ja, uiteraard :)

Anders zou het snel klaar zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

SnowDude schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:15:
Als je zorgt dat de platen redelijk makkelijk vervangbaar zijn is het ook geen probleen. Een plaat onder de grote bak krijgt relatief weinig water te verduren dus diew hoef je normaal gesproken niet te vervangen, maar de bodem plaat van de kast wel.
Dus ook die bodemplaat beter niet van mdf. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de dekplaat 100% recht blijft. Niet doorzakt en geen onregelmatigheden krijgt als er eens wat water op komt.
Merk overigens op dat je als doe-het-zelver ook vaak te voorzichtig bent. Als je ziet hoe zo’n fabriekskast meestal in elkaar hangt, dan zou ik liever op het hierboven getoonde zelfbouwproject vertrouwen. Terwijl die fabriekskast echt wel veilig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
JME schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:03:
[...]

Tsja, wat is voldoende? Water is en blijft een rottig goedje, vindt altijd een weg. Maar als je het al besteld hebt, dan snap ik ook dat je liever niet dubbel gaat uitgeven. Keuzes. Hoe ga je de platen waterdicht maken?
Ik zet ze eerst in de primer (AVIS AQUA MULTIPRIMER) en daarna nog 2x aflakken met SIGMA S2U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Mrk87 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:33:
[...]

Ik zet ze eerst in de primer (AVIS AQUA MULTIPRIMER) en daarna nog 2x aflakken met SIGMA S2U.
Als je inderdaad het hout wilt verven lijkt me dit wel de beste manier. Persoonlijk zou ik het zelf anders doen (omdat ik zelf meer van de houtlook hou). Je kan ook vloeibare epoxy/hars gebruiken om het hout waterdicht te maken. Heb jij misschien een tekening (gemaakt) van het meubel? Joey (King of DIY) is een aardige vent, maar vind een tekening altijd makkelijker :P. En om nou dat boek van m te kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
ThaAresX schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:41:
[...]

Als je inderdaad het hout wilt verven lijkt me dit wel de beste manier. Persoonlijk zou ik het zelf anders doen (omdat ik zelf meer van de houtlook hou). Je kan ook vloeibare epoxy/hars gebruiken om het hout waterdicht te maken. Heb jij misschien een tekening (gemaakt) van het meubel? Joey (King of DIY) is een aardige vent, maar vind een tekening altijd makkelijker :P. En om nou dat boek van m te kopen..
Dit gaat eigenljik voornamelijk over het multiplex blad en zijwanden.

Het vuren frame heb ik met primer (Sigma Amarol) en aflakverf (Sigma S2U Gloss) voor buiten gedaan die ik nog had staan van het schilderen van de kozjinen deze zomer.

k weet dat dit bij gebruik binnen kan vergelen maar het is:

1) blauw (dus valt niet op)
2) volledig uit het zicht, :+

Heb een schets gemaakt op papier en daarna een tekening in SketchUP :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mrk87 op 23-12-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
JME schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:45:
[...]

Dus ook die bodemplaat beter niet van mdf. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de dekplaat 100% recht blijft. Niet doorzakt en geen onregelmatigheden krijgt als er eens wat water op komt.
Merk overigens op dat je als doe-het-zelver ook vaak te voorzichtig bent. Als je ziet hoe zo’n fabriekskast meestal in elkaar hangt, dan zou ik liever op het hierboven getoonde zelfbouwproject vertrouwen. Terwijl die fabriekskast echt wel veilig is.
Heeft zo'n schuimrubbere mat (8mm diik ) voor tussen de bak en de dekplaat nog zin om eventuele oneffenheden te corrigeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mrk87 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:57:
Heeft zo'n schuimrubbere mat (8mm diik ) voor tussen de bak en de dekplaat nog zin om eventuele oneffenheden te corrigeren?
Kijk ff in de specs van je bak. Bij sommige wel, bij andere raden ze het expliciet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Gummiebeer schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:48:
[...]

Hiervoor had ik dat licht grenen oid bij een Rio 240, maakte de bak klein naar mijn idee. Daarom deze keer gekozen voor eiken, komt veel mooier uit. d:)b
Onbelangrijk detail, lichte kleuren maakt groot en donkere kleuren maakt klein. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eo8zToQQnRyvi3-UNGC-XmxxfDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/miCwwmR2sVJZDmaYI0UPfuxu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm0Ajmeq1yNhx0W4yW-JMjy8OBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONxIu2KsXCmKK8eZ8fOJKqXq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Winkiller schreef op woensdag 23 december 2020 @ 16:14:
[...]

Onbelangrijk detail, lichte kleuren maakt groot en donkere kleuren maakt klein. :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben toch al niet goed in kleuren :+
Anyway, donker staat beter! :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Deze had lef.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3w-ZAHW69XpMnoCr4jBGI4ZrfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHmtJ9FcJ4yZ2Cu7cWf1KGAK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0B7LPgsKufJVnQYcB0IfsQNuuxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSFdL3Ryd9AnUxxvOuLCfTfh.jpg?f=fotoalbum_large

• SmurfLink
  • Niet online
Hihi, HALLO PAPA! :D

Wel heel schattig zo zeg. <3

• JME

JME

zeg maar Jamie

Nog even terugkomend op die dwergrasbora’s in een garnalennanobakje. Gaat om bijv. Maculatus of Brigittae. Zouden die het überhaupt trekken op pH 7,5 (misschien wat hoog) en 23 graden (misschien wat laag)? Mocht ik er ooit toe over willen gaan...

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
JME schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:13:
Nog even terugkomend op die dwergrasbora’s in een garnalennanobakje. Gaat om bijv. Maculatus of Brigittae. Zouden die het überhaupt trekken op pH 7,5 (misschien wat hoog) en 23 graden (misschien wat laag)? Mocht ik er ooit toe over willen gaan...
Ik heb ze (merreh) en die zijn super makkelijk! mijn PH zit iets boven de 7 en vwb temperatuur heb ik geen verwarmingselement. De kamer is ongeveer 21 graden, de bak ook.

Ik heb daarbij ook een groepje Celestial pearl Danio (Galaxy rasbora maar die naam klopt eigenlijk niet) en die doen het ook erg goed. Ik ben ze nu aan het kweken en ook dat lukt.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mrk87
Frame is droog na het primer en lakken. (Deze kleur stond er nog van de kozijnen schilderen :+ )

Vandaag bezig geweest met frame's om te Ikea deurtjes passent te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ishTJMrTYrnJviSlLjvCcaq8zFE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/LyxcrzzgfzXt3EL3Qgjf5OKv.gif?f=fotoalbum_large

Ze blijven keurig zitten met deze magneetjes :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwGxrLOP0omdMQJ6hG7cGUcl8V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sg1q0w0DvF4MhgJO1c3xq2v.jpg?f=fotoalbum_large

De platen zijn inmiddels ook binnen en heb ik even gemonteerd. deze moeten nog verder afgewerkt worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRrvJEO-Yl6GJMk-MaFPjp6H784=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/sq87dU5avQ7qj3jTpKjFiW5I.gif?f=fotoalbum_large

Onder het frame heb ik 6 metalen in hoogte verstelbare pootjes gemonteerd om het geheel waterpas te krijgen. Ik weet dat mijn vloer niet helemaal recht is. Deze pootjes kunnen 150 KG per stuk dragen dus lijkt me ruim voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moVdVy4Bh5oHfqb-g0WacD0buXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q8D5cvzsnXpRuIknyK7Rj8dX.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Mrk87 op 24-12-2020 21:36 ]

• ThaAresX
Mrk87 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:32:
Frame is droog na het primer en lakken. (Deze kleur stond er nog van de kozijnen schilderen :+ )

Vandaag bezig geweest met frame's om te Ikea deurtjes passent te maken.
[Afbeelding]

Ze blijven keurig zitten met deze magneetjes :)
[Afbeelding]

De platen zijn inmiddels ook binnen en heb ik even gemonteerd. deze moeten nog verder afgewerkt worden.
[Afbeelding]

Onder het frame heb ik 6 metalen in hoogte verstelbare pootjes gemonteerd om het geheel waterpas te krijgen. Ik weet dat mijn vloer niet helemaal recht is. Deze pootjes kunnen 150 KG per stuk dragen dus lijkt me ruim voldoende.

[Afbeelding]
Nice!! Zeker met de deurtjes zo. Ga je iets van piepschuim of iets bovenop leggen om je bak waterpas te laten staan? Ik weet dat Joey zegt dat hij een plaat bovenop schroef voor acryl bakken omdat die geen trim hebben aan de zijkant.. Maar ik vind dat idee toch veiliger

• Mrk87
ThaAresX schreef op donderdag 24 december 2020 @ 21:38:
[...]

Nice!! Zeker met de deurtjes zo. Ga je iets van piepschuim of iets bovenop leggen om je bak waterpas te laten staan? Ik weet dat Joey zegt dat hij een plaat bovenop schroef voor acryl bakken omdat die geen trim hebben aan de zijkant.. Maar ik vind dat idee toch veiliger
Denkt dat ik hem met die pootjes aardig waterpas kan krijgen. Ik weet nog niet of er een matje schuimrubber oid tussen het aquarium en het blad in moet komen, zal ik nog navragen bij de leverancier.

De bak en filter en verlichting zijn in elk geval vast besteld :D
  • ILA Shallow (120x45x30)
  • Oase BioMaster 250 met ingebouwde verwarming
  • Twinstar Light S-line III - Type : 1200SA met wifi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
boomr schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:59:
[...]

Ik heb ze (merreh) en die zijn super makkelijk! mijn PH zit iets boven de 7 en vwb temperatuur heb ik geen verwarmingselement. De kamer is ongeveer 21 graden, de bak ook.

Ik heb daarbij ook een groepje Celestial pearl Danio (Galaxy rasbora maar die naam klopt eigenlijk niet) en die doen het ook erg goed. Ik ben ze nu aan het kweken en ook dat lukt.
Ik heb ook die Pareldanio’s en zou die ook graag eens kweken. Laat aub eens weten hoe je dat voor elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Mrk87 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:11:
[...]

Denkt dat ik hem met die pootjes aardig waterpas kan krijgen. Ik weet nog niet of er een matje schuimrubber oid tussen het aquarium en het blad in moet komen, zal ik nog navragen bij de leverancier.

Aparte maten voor zo'n lange bak zeg. Meestal zit daar 60x60 op! Was dat een specifieke keuze?

Hier heb ik er geen schuimrubber tussen. Gewoon de bijbehorende kast gehaald en de bak er direct op, kon ook niks in de gebruiksaanwijzing vinden dat het anders zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@SmurfLink Zoals hij aangaf heeft hij bewust voor een shallow tank gekozen. Ik kijk daar ook regelmatig naar als mogelijke optie, het heeft wel wat.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:03:
@SmurfLink Zoals hij aangaf heeft hij bewust voor een shallow tank gekozen. Ik kijk daar ook regelmatig naar als mogelijke optie, het heeft wel wat.
De diepte vind ik wel fijn, 40 diep kan je net wat leuker indelen dan 30, maar die 60 hoogte had voor mij ook niet gehoeven. :+ Mijn armen zijn nét zo lang, dus ik kan er tot m'n oksel in om bij de bodem te komen. 50 was voor mij wel beter geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
Tommie12 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:12:
[...]

Ik heb ook die Pareldanio’s en zou die ook graag eens kweken. Laat aub eens weten hoe je dat voor elkaar krijgt.
Das eigenlijk vrij makkelijk. Het grootbrengen van de jongen is een uitdaging.

Voor het kweken heb ik 2 manieren tegelijk geprobeerd die beiden werken:
Ik heb een paartje in een aparte bak gezet, flink gevoerd (levende artemia) met een flink pluk mos op de bodem. Het vrouwtje was zichtbaar dik en het mannetje zat er vrij veel achteraan. Na een dag of 6 heb ik het paartje uit de bak gehaald en terug in mijn grote bak gezet.
In die grote bak had ik tegelijkertijd een tupperware bakje met pluk mos op een steen gelijmd gezet. Dit bakje heb ik na een paar dagen voorzichtig uit de bak gehaald en de plk mos er ok uitgehaald (uitgeschud en doorzocht naar eieren). In het bakje zaten achteraf 8 eitjes die ik kon zien.

Deze eitjes heb ik voorzichtig in de kweekbak gedaan.

Na een paar dagen zag ik de eerste (HEEL kleine) visjes tegen de ruit zitten (maar echt HEEL klein, ik heb eerder Chinese danios gekweekt en die waren minstens dubbel zo groot). Na een paar dagen ben ik voorzichtig gaan voeren. Ik heb een zakje hikari first bites en heb ook gekookt eigeel geprobeerd. Beiden eten ze redelijk goed. Ik ben gestat met 9 jongen, daar heb ik er nu nog 4 van over die behoorlijk beginnen te groeien en rondzwemmen. Ik ben extreem voorzichtig geweest met de jongen. Filter op nagenoeg 0 (heel klein beetje aan voor wat beweging maar echt heel weinig), voorzichtig voeren en om de dag met een keukenpapiertje de kaamlaag van het wateroppervlak halen, om de dag een nieuw ei koken, 3 keer per dag voeren en dan nog steeds minder dan 50% (ik gok trouwens een stuk minder want ik vermoed dat er meer jongen waren dan ik gezien/geteld heb) overhouden. Die chinese danio's bleven veel beter in leven.

Maar het is wel een leuk proces. het zijn erg mooie visjes en het loont enorm om de jongen groter te zien worden.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Kersteitjes van Maanvis koppel No:2, opnieuw gevoerd aan alle vissen omdat het kerst is. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Allereerst iedereen fijne dagen! En veel hobby plezier met de vissen en tweaken!
Mrk87 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:11:
[...]

Ik kan het vast terug vinden maar wat zijn de afmetingen van je bak? Mijn LFS raadde mij 2x Oase Biomaster 250 aan voor een bak van 121x40x60 vanwege de stroming vandaar dat ik het vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ThaAresX schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:01:
Allereerst iedereen fijne dagen! En veel hobby plezier met de vissen en tweaken!

[...]

Ik kan het vast terug vinden maar wat zijn de afmetingen van je bak? Mijn LFS raadde mij 2x Oase Biomaster 250 aan voor een bak van 121x40x60 vanwege de stroming vandaar dat ik het vraag.
De afmetingen staan in het bericht dat je quote :)

Maar wel eens, ik had zelf een Biomaster 250 Thermo op een 78 x .. x .. bak, op een grotere zou ik zelf minimaal een 350 hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Interessant vraagstuk! Ik zal het de leverancier ook is voorleggen. Kan hem vast wel ruilen voor een zwaarder model als dat inderdaad nodig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mijn ervaring met de Biomaster 250 is overigens dat je wel iedere week het voorfilter moet schoonmaken als je een redelijk bestand aan dieren in de bak hebt. Dat is echt maar 2-3 minuten werk, maar als ik sommigen hier soms hoor over eens in de 3-5-12 maanden met andere merken filters, dan klinkt dat als muziek in de oren. Ik heb nu geen aquaria meer en zou denk ik bij het volgende aquarium direct weer voor een Biomaster gaan, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Het werkt erg fijn dat de rest van de filter dan gewoon 99% schoon blijft en die uitneembare voorfilter is echt makkelijk uit te nemen, maar je blijft ermee bezig om het zo maar te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Meer mensen met de Colombo testkoffer? Altijd super tevreden over geweest, maar sinds kort een nieuwe gekocht en echt, wat een hutkoffer (leve autocorrectie, ik schreef iets anders ;) )! Ze hebben de flesjes een veiligheidssluiting gegeven waardoor je ze nauwelijks open krijgt, ook nauwelijks dicht, en de druppelaar werkt voor geen meter waardoor je 2x opnieuw moet beginnen voordat je eindelijk het juiste aantal volle druppels hebt. Vooral bij de tests met meerdere flesjes kun je dus wel bezig blijven. Sta op het punt om de complete set weg te mikken. Voor mij geen Colombo meer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 22:56

Yor

Yor1313#2571

Taro schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:28:
Mijn ervaring met de Biomaster 250 is overigens dat je wel iedere week het voorfilter moet schoonmaken als je een redelijk bestand aan dieren in de bak hebt. Dat is echt maar 2-3 minuten werk, maar als ik sommigen hier soms hoor over eens in de 3-5-12 maanden met andere merken filters, dan klinkt dat als muziek in de oren. Ik heb nu geen aquaria meer en zou denk ik bij het volgende aquarium direct weer voor een Biomaster gaan, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Het werkt erg fijn dat de rest van de filter dan gewoon 99% schoon blijft en die uitneembare voorfilter is echt makkelijk uit te nemen, maar je blijft ermee bezig om het zo maar te zeggen.
Was jij niet pas begonnen met aquaria? Met zo een hele dure ADA bak? Waarom ben je gestopt?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Yor schreef op zondag 27 december 2020 @ 04:07:
[...]

Was jij niet pas begonnen met aquaria? Met zo een hele dure ADA bak? Waarom ben je gestopt?
Ik ben in februari gestart, had binnen 2 maanden 3 bakken en wilde een ADA bak halen ipv de goedkope groene bak die ik had idd. Maar ik bleef maar bezig (zelf veroorzaakt uiteraard) en daardoor was de lol er snel vanaf.

Zit nog steeds te azen op een ADA 120P, maar iets in mij zegt dat het zo goed is zonder aquarium. Ik kijk hier mee, kijk veel YouTube video's van de bakken van anderen, maar heb er geen werk meer aan. Bij ieder vlekje alg, drijvend plantje, etc. ging ik aan de slag. En dan wordt het weer een to-do lijstje, dat ga ik verplicht afhandelen terwijl ik eigenlijk gewoon van het aquarium wilde genieten.

De druppel was een ochtend toen de stroom was uitgevallen, het filter al >8 uur stil stond en ik naar mijn werk moest.

En ja, door andere keuzes te maken ben ik er minder tijd aan kwijt, dat weet ik, maar het is goed zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Taro schreef op zondag 27 december 2020 @ 07:37:
[...]
De druppel was een ochtend toen de stroom was uitgevallen, het filter al >8 uur stil stond en ik naar mijn werk moest.
Oei je maakt me wakker, ik heb al geruime tijd een temperatuur controller, boven de 32 schakelt dit apparaat de heater uit en schakelt de koeling in, maar een stroombackup zoals ik op mijn Servertje gebruik heb ik nog niet voor mijn aquarium. :F :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Winkiller schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:28:
[...]

Oei je maakt me wakker, ik heb al geruime tijd een temperatuur controller, boven de 32 schakelt dit apparaat de heater uit en schakelt de koeling in, maar een stroombackup zoals ik op mijn Servertje gebruik heb ik nog niet voor mijn aquarium. :F :)
1 voordeel: De koeler zal dan ook geen stroom krijgen, dus valt mee toch? Uiteraard zal de temperatuur wel langzaam dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Taro schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:47:
[...]

1 voordeel: De koeler zal dan ook geen stroom krijgen, dus valt mee toch? Uiteraard zal de temperatuur wel langzaam dalen.
Koeler schakelt ook weer uit bij 28 graden, maar goed een koeler heb ik er (nog) niet opzitten.
Iemand een goed voorbeeld welke stroom back-up het beste past op een middelgroot aquarium ?
Verwarming 300 watt en Pomp 12 watt, eventueel mijn verlichting dan ook maar gelijk erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik had er een UPS APC PRO 550A op zitten, maar die was na +-2 uurtjes leeg en de filter maakte een tikkend geluid als deze via de UPS draaide, waarschijnlijk toch een afwijkende stroomtoevoer ofzo. Misschien iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Normaal gesproken ben ik niet zo van de geneesmiddelen in mijn aquaria, maar volgens mij moet ik nu wel. Een aantal van mijn celestial pearl danio's worden erg dun, eentje van mijn rasbora merreh ook. Een danio is nu al zo dus dat deze op sterven na dood is. Ik zie de vissen nog wel gewoon eten en daarnaast zie ik geen enkele symtomen. Geen witte vlekjes, kieuwen en schubben zien er netjes uit. Wat gebruiken jullie om parasieten te behandelen? En is dat een beetje garnaal-safe? Zo niet wat is dan beter? Vissen behandelen buiten de bak, of de garnalen eruit vissen en die apart zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:19

de Peer

under peer review

boomr schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:31:
Normaal gesproken ben ik niet zo van de geneesmiddelen in mijn aquaria, maar volgens mij moet ik nu wel. Een aantal van mijn celestial pearl danio's worden erg dun, eentje van mijn rasbora merreh ook. Een danio is nu al zo dus dat deze op sterven na dood is. Ik zie de vissen nog wel gewoon eten en daarnaast zie ik geen enkele symtomen. Geen witte vlekjes, kieuwen en schubben zien er netjes uit. Wat gebruiken jullie om parasieten te behandelen? En is dat een beetje garnaal-safe? Zo niet wat is dan beter? Vissen behandelen buiten de bak, of de garnalen eruit vissen en die apart zetten?
Let goed op de anus. Symptomen klinken beetje als Cammelanus wormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:30:
[...]

Let goed op de anus. Symptomen klinken beetje als Cammelanus wormen.
Ik heb ze blijkbaar gehad....
Ik had nietsvermoedend een koppel Dwercicliden verkocht, en de nieuwe koper heeft de diagnose gesteld.
Ik heb al mijn vissen nagekeken, maar bv bij Rasbora Galaxy (pareldanio), Cory Sterbai en Tetras heb ik nog nooit een sliert poep gezien.
Enkel bij mijn Ancistrussen zie ik af en toe een (lange) sliert, maar die is homogeen.

Toch heb ik behandeld met Levamicil, en zelfs jongbroed heeft daar niks onder geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:19

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:20:
[...]

Ik heb ze blijkbaar gehad....
Ik had nietsvermoedend een koppel Dwercicliden verkocht, en de nieuwe koper heeft de diagnose gesteld.
Ik heb al mijn vissen nagekeken, maar bv bij Rasbora Galaxy (pareldanio), Cory Sterbai en Tetras heb ik nog nooit een sliert poep gezien.
Enkel bij mijn Ancistrussen zie ik af en toe een (lange) sliert, maar die is homogeen.

Toch heb ik behandeld met Levamicil, en zelfs jongbroed heeft daar niks onder geleden.
Ja dwergchicliden zijn er erg gevoelig voor. Ik heb ze vaak verloren aan deze wormen. Waarschijnlijk heb je geluk gehad en is de rest niet besmet geraakt.

Toen bij mij de besmetting op zijn hoogtepunt was (ben veel vissen verloren) is er nooit een corydoras besmet geraakt. Blijkbaar zijn die er niet vatbaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Vanmiddag een nieuw filter gehaald. De Eheim 4+ 350.

Echter krijg ik het water maar niet aangezogen. Er komen wel bubbels uit de uitstroompijp maar daarna gaat het niet echt stromen. In YouTube filmpjes zie ik vervolgens een echte stroom water komen.

Kan ik iets verkeerd doen?

Heb de bijgeleverde slang gebruikt (in tweeën geknipt).

Na een uur klooien bleek ik dus te snel te drukken op de knop. Wat langzamer hielp... :+

[ Voor 12% gewijzigd door kw_nl op 29-12-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@kw_nl Ik ken die specifieke filter niet, maar kan je hem niet gewoon onder de kraan al 100% met water vullen? Dan wordt er al een soort van vacuüm gecreëerd en gaat het opstarten mogelijk makkelijker.

Pagina: 1 ... 67 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.