Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.322 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 16:57
VluggeJapie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:33:
[...]

Ik ging toen ik nog in Waalwijk woonde naar Geldof in Waalwijk. Zelf woon ik nu tegen Den Bosch aan en ben ook nog zoekende.

[...]

Kijk ik het nog ffe rustig aan, dank je wel!
Ik heb zelf altijd in Den Bosch gewoond en tegenwoordig Boxtel. Als Best niet te ver is voor je zit daar Aquarium Coenen. Daar ga ik altijd heen. Goede zaak met veel kennis en liefhebbers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:40

OmeJoyo

This is me

De foto op de oprit is nogal bedriegelijk, het is net een heel klein bakje zo :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNwheCPuYFYqVezDhORKEWcYZmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jjrk7IknQ2dcKVYHwVHQBeXR.jpg?f=fotoalbum_large

Toch staat hier 110 kilo aquarium+kast, ruim 120cm breed, 50 diep en tesamen bijna 160 hoog. Ook gisteren de pomp wezen halen, grind en wat hout, stenen en de achterwand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U83luBT7oQw26mQof9Rfn_VjFmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DD858yW09vx7nAnQzBCeyPOk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QsP2Zaf8WO75M_K2ABFta3BKzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgIJYegu6rdqpGcqfPJM2WQa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHCmYSKv9tMq8lW80nCBD4j-AVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVObq21i8WNAC6D9jmfIxtQu.jpg?f=fotoalbum_tile

Na het nodige til en sleepwerk begonnen de kast in elkaar te zetten, ik heb niet de handleiding gevolgd, daar geven ze aan meteen de scharnieren enzo te monteren, dit heb ik als laatste gedaan.

Toen was het ook tijd om ruimte te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHJitf733LXxpD86_D_7aGoH2hY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKq0KIUWuG3Ly41hCnEJZfu9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUQmCFLqWpMiCH85tzKT2MopYxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCMUIcRUZqC7itUiYBqgpHo2.jpg?f=fotoalbum_tile

De schakelaar was toch al KlikaanKlikuit, dus die kan op elke plek terug en straks na werk neem ik even een afdekplaatje mee. Alles was met 20 minuten van de muur af en moet boven het aquarium 2 gaatjes dichtmaken.

Het bakje op de foto is mijn garnalenbakje wat er nu nog is, maar dat is momenteel een kweekbakje geworden dus die staat stampvol met planten en zit ook wel goed vol met vuurgarnalen en dan nog een handjevol Japonica's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4gpijD_Sv5dT56Zw6RY6qGYd2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Oo9HjTsz0T2snZ5HJKDXcW7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRenZLeQY03a0rDjym9xFCrZHS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0wuxHBBFCUihn1BshQiP4Gy.jpg?f=fotoalbum_large

De bak staat nu en de achterwand zit erin gekit. Ik had opzich iets anders gewild, maar je zit nu eenmaal met de balken bovenin, dus je kunt niet iets uit 1 stuk plaatsen. Wanneer alles erin staat zal het wel opknappen, zeker wanneer er begroeing op de achterkant komt. Ook staat de pomp in de kast en de retour zit al aangesloten. De aanvoer zit enkel boven aangesloten, daar moet nog een Co2 Diffusor tussen.

De oplettende aquarianen zal het opvallen dat het interne filter ontbreekt. Deze zat er netjes in maar ik had al besloten deze te verwijderen. De filters zijn zeker niet slecht, maar het neemt 12 liter aquarium in, zit in het zicht, zit op 156 hoog, aan de achterkant, dus ik moet een stoofje gebruiken om er goed bij te komen en levert een beperking op met de Co2 omdat ik die in het traject wil plaatsen en niet met een losse diffusor in de bak. Na wat gepriegel met een mesje was die er ook in een half uurtje uit, ruitje krabben en klaar.

De Co2 set en de voedingsbodem komen vandaag binnen, als het goed is komen dan morgen de planten binnen.

Wat hebben we dan tot op heden gekocht en gezien:
  • Juwel Rio 350 - Licht hout
  • Juwel Rio 350 SBX - Licht hout (Meubel)
  • Juwel JUWEL Achterwand Stone Clay 60 cm x 55 cm (2x)
  • JBL CristalProfi e1502 greenline (Filterpomp)
  • Wat wortelhout (foto's volgen)
  • Wat stenen (foto's volgen
  • Zo'n 80 kilo zwart grind 1-2 mm
Er is uiteraard al veel meer aangeschaft maar dat sommen we op in de volgende update :)

Voor nu, werken tot 13:30, als ik thuis kom is de Co2 en voedingsbodem hopelijk bezorgd. Dan gaan we langzaam vullen, helaas vanavond andere verplichtingen, maarja, dan morgen maar weer verder wat vandaag niet lukt.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:51
@OmeJoyo
Netjes! ik zocht zelf nog 2de hands zo'n bak, maar zijn niet zo populair heb ik het idee hier in het noorden. Kan ze alleen op 100+ km van mijn huis vinden.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Ik ging toen ik nog in Waalwijk woonde naar Geldof in Waalwijk. Zelf woon ik nu tegen Den Bosch aan en ben ook nog zoekende.

[...]

Kijk ik het nog ffe rustig aan, dank je wel!
Aquabeek in Handel (bij Boekel) eens bezoeken. Zeker weten dat je niet snel een grotere LFS vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Renegade666 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:06:
@OmeJoyo
Netjes! ik zocht zelf nog 2de hands zo'n bak, maar zijn niet zo populair heb ik het idee hier in het noorden. Kan ze alleen op 100+ km van mijn huis vinden.
Ik heb wel gekeken, maar ik wilde wel echt een led versie en de juiste kleur. Zelfs als dat te vindbaar had geweest weet ik niet of ik weer een 2e hands had genomen. Vaak komen ze met veel zooi (en dieren) waar ik helemaal niet op zit te wachten en om ziektes ed te voorkomen zou ik de bak altijd eerst weer helemaal strippen en ontsmetten.

Ja het is zeker een voordelige optie, al heb ik een keer goed mijn neus gestoten door een bak niet helemaal leeg te halen enz. met alle prijzige gevolgen van dien. Dus zeker een optie, als je kunt vinden wat je wilt en wel bedenkt dat je echt opnieuw moet starten ook met zo'n bak en het extra werk op de koop toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@OmeJoyo
Al mijn bakken zijn 2de hands. Ik maak ze zelf altijd schoon (natuurazijn en daarna uit spoelen). Maar het probleem is vaak, als er wat leuks is, is het alles, dus incl. inhoud. en dat wil ik ook niet.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn bak was ook 2e hands, al stond deze leeg en was de vorige eigenaar er nooit aan toegekomen 'm te vullen. Dat was wel echt ideaal. Hij wou discussen gaan houden maar moest voor werk opeens veel naar het buitenland dus had ie er geen tijd meer voor. Kreeg ik een nieuwe bak voor een prikkie. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink
Dat zijn idd leuke deals die je moet tegen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ja die ervoor was ook 2ehands overigens, de 80cm. Die stond al leeg toen ik aankwam, heb 'm zelf nog met azijn schoongemaakt maar de schade viel mee. Lektest bij m'n ouders thuis in het bad vonden ze wat minder, niemand kon die dag douchen. :+ Ah, de lol van thuiswonen toen nog..

Ik zou nooit een gevulde bak overnemen in ieder geval. Liever leegstaand en dat ik er zelf een filter bij haal (na het gezeik met het droogstaande tetra filter wil ik dat zeker niet nogmaals meemaken). Maar ik wil gewoon zelf bepalen wat er in m'n bak komt. Dus zitten er nog vissen in, nope, mij niet gezien. Verder nik smis met 2e hands bakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Renegade666 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:26:
@OmeJoyo
Al mijn bakken zijn 2de hands. Ik maak ze zelf altijd schoon (natuurazijn en daarna uit spoelen). Maar het probleem is vaak, als er wat leuks is, is het alles, dus incl. inhoud. en dat wil ik ook niet.
Wat ik zelf ooit gedaan heb: bod gedaan op een complete bak met alles er bij (en dat was op zich al een goede deal), op voorwaarde dat de visjes weg waren.
Heb de tip gegeven om de visjes op MP te zetten als "gratis" op te halen, en die man was zijn vissen op een week kwijt.

Wel moet je goed opletten dat je iets recent koopt. Een oude bak met TL lampen of zo, en een kast er onder die al helemaal gezwollen is ... dan koop je alleen het glas en kan je dikwijls beter iets nieuw kopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Tommie12
Dat is een optie, maar word nu eerst toch niks meer gekocht, en ik wil in het nieuwe huis wel wat nieuws hebben denk ik, misschien zelf wel een op maat gebouwde. maar dat bekijk ik komende zomer wel als mijn nieuw huis eens klaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Renegade666 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:57:
@Tommie12
Dat is een optie, maar word nu eerst toch niks meer gekocht, en ik wil in het nieuwe huis wel wat nieuws hebben denk ik, misschien zelf wel een op maat gebouwde. maar dat bekijk ik komende zomer wel als mijn nieuw huis eens klaar is...
Ja, snap ik.
Mijn laatste bak is ook nieuw. Ik vond wel iets, maar altijd was er wel wat.
Ik ga echt geen gekraste bak met een brakke verlichting en filter kopen om daarna toch nog zo veel extra uit te geven.

Maar als ik ooit een kweekbak of zo wil, dan zal dat zeker iets tweedehands worden.
Dan betaal je eigenlijk alleen het glas, en wat er bij zit krijg je er bij. Wat je dan niet nodig hebt... ofwel verkopen of de kliko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Klopt, soms moet je het treffen. Mijn huidige 200 liter was 2 jaar oud, maar zat goeie verlichting (LED) en was als nieuw, CO2 set en nog een lading spul, voor een leuke prijs mee genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
In Oosterhout zit Aquariumgek (half uurtje rijden vanuit Den Bosch). Is ook mijn LFS kan m wel aanraden. Het is een LFS die gegroeid is uit de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 19:30
Helaas gaat mijn aquarium in de verkoop.
Ik durf het niet aan in de nieuwe woning met houten vloer en 450 liter inhoud.

Het hele spul is net een half jaar oud, maar ik wordt nu al kriebelig van marktplaats biedingen.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:15:
Maar als ik ooit een kweekbak of zo wil, dan zal dat zeker iets tweedehands worden.
Dan betaal je eigenlijk alleen het glas, en wat er bij zit krijg je er bij. Wat je dan niet nodig hebt... ofwel verkopen of de kliko.
Ik heb nog wel een paar gloednieuwe kweekbakken voor €8,- euro per stuk voor je liggen. ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Gummiebeer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:15:

Het hele spul is net een half jaar oud, maar ik wordt nu al kriebelig van marktplaats biedingen.
Waar (regio) woon je ? En welke kleur.

Maar kun je er niks onderbouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

Winkiller

De Mopperpot

Zonde, je bent je bewust van gewichtsverdeling door de aquarium meubels ?
Een vriend van mij heeft 450 liter op een planken vloer staan, al meer dan 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Moet inderdaad geen probleem zijn. De verzekering bij mij vergoed schade door een leeg gelopen aquarium.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:15:
[...]

Heb hier nog een 60cm staan die je zo op mag halen :+ Recentelijk leeggehaald omdat ik 't onderhoud van 2 bakken zat was. Heb evt nog filter en alles erbij, ook eentje nog nieuw in doos (had vreemd genoeg nogal veel 60L filtertjes). Hij moet alleen nog wel gepoetst worden, zat wat aanslag op de ruiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
@LED-Maniak @SmurfLink

Je hebt in mijn post één heel belangrijk woordje gemist : ALS

Ik zal er nog een quote aan toevoegen: als ik nu een kweekbak in huis haal, dan heb ik thuis minstens 2 weken alleen beeld en geen klank. Zo net voor Kerstmis (en zeker dit jaar nu we geen gasten mogen uitnodigen) wordt het anders wat stil in huis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

OmeJoyo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:06:
De foto op de oprit is nogal bedriegelijk, het is net een heel klein bakje zo :)
Lijkt me simpel door de deur te tillen met 2 man, probeer dat maar eens met een 350 liter Trigon aquarium. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Renegade666 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:18:
[...]

Waar (regio) woon je ? En welke kleur.

Maar kun je er niks onderbouwen ?
Regio Twente. Kleurtje is donkerbruin (Juwel Rio reeks)
Ik heb wel mogelijkheid om de kruipruimte in te komen, maar helaas net niet onder het gedeelte waar het aquarium komt te staan. Of ik moet een gat in de vloer maken, maar dat ziet vrouwlief echt niet zitten.
Winkiller schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:20:
[...]

Zonde, je bent je bewust van gewichtsverdeling door de aquarium meubels ?
Een vriend van mij heeft 450 liter op een planken vloer staan, al meer dan 10 jaar.
Ja, daar ben ik mij bewust van. Ook zou de bak dan tegen een dragende muur komen te staan, daar waar vroeger een keuken heeft gestaan en de balken lopen over de breedte. Dat gedeelte voelt wel steviger aan dan de rest van de vloer aangezien daar een paar jaar terug een nieuw gedeelte vloer is geplaatst. Onder de kast zou ik nog een houten plaat kunnen leggen voor nog meer gewichtsverdeling.

Wat mij zorgen maakt is de beweging van de vloer als je er loopt. Je leest her en der dat het jaren goed gaat, maar ook de horrorverhalen van een glasplaat dat eruit scheurt. :X

Ik zit erg in dubio hiermee. Graag wil ik natuurlijk het aquarium meenemen, ben namelijk al 30 jaar met deze mooie hobby bezig en er is aardig wat geïnvesteerd in de huidige bak nu. (smart ledcontroller, helialux spectrum, 2 zware pompen, co2 apparatuur enzovoort)
LED-Maniak schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:20:
Moet inderdaad geen probleem zijn. De verzekering bij mij vergoed schade door een leeg gelopen aquarium.
Je bent nummer 10 die zegt dat het zou moeten kunnen. Misschien maak ik mij ook wel teveel zorgen.. We zijn wel goed verzekerd. Er is ooit een meterbakje gescheurd door oude kit, kreeg alles vergoed van de verzekering.

[ Voor 12% gewijzigd door Gummiebeer op 09-12-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Maar als je zo'n oud huis koop met houten vloer, moet je toch even isoleren :) dus vloer er uit, isoleren, locatie waar hij komt verstevigen, vloer er op, bak er op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Renegade666 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:36:
Maar als je zo'n oud huis koop met houten vloer, moet je toch even isoleren :) dus vloer er uit, isoleren, locatie waar hij komt verstevigen, vloer er op, bak er op :)
De vloer is al geïsoleerd door de vorige eigenaar. Daarbij, aankomende zaterdag gaan we al over dus openbreken is geen optie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Gummiebeer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:34:
[...]
Onder de kast zou ik nog een houten plaat kunnen leggen voor nog meer gewichtsverdeling.
Dit dus, dan hoef je je eigen ook niet meer druk te maken om...
Wat mij zorgen maakt is de beweging van de vloer als je er loopt. Je leest her en der dat het jaren goed gaat, maar ook de horrorverhalen van een glasplaat dat eruit scheurt. :X
Immers je hebt een nieuw aquarium. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Winkiller schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:52:
[...]

Lijkt me simpel door de deur te tillen met 2 man, probeer dat maar eens met een 350 liter Trigon aquarium. >:)
Die had wel door de schuifpui gekund :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tja zodra er water in heeft gezeten gaat de prijs gedeeld door 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gummiebeer
Winkiller schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:47:
[...]

Dit dus, dan hoef je je eigen ook niet meer druk te maken om...

[...]

Immers je hebt een nieuw aquarium. :)
Ik denk dat ik de gok ga nemen. Blijft natuurlijk eeuwig zonde om het spul voor een habbekrats weg te doen. :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
Nieuw hout, en de jonge ancistrussen zijn nu bijna 3 weken uit het ei.

Mama en papa genieten van een algentablet en de Sterbais kijken toe.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mou1lxkziMsIoDKz6q3yf-dy-W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fdh7oENt0naoJT0J2IIGHgOI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmBNCTeA3y3uCoJ1YSEkaVx2Ok0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTIbmEaDPyQlI8AsJUnGPztB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvPAw11DxHwYF6G_DN8Ophjtaw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0HLfaLD9MUoHt4H6PXoXqfW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DzCySK8-svmBrBO5Z2aAc3rO5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ww8xeGcq1rg5jSKyYxk75TK7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUs2O8c0mWahipqPqIGG-iQVjTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6BFJ4pre2cvj6dZZGqYGU5Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Tommie12 op 09-12-2020 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Nou, laten we beginnen bij PostNL, ik hoef het niet uit te leggen toch?
Dus ik ben gistereren maar even over Nieuwegein heen gereden om de "voedingsbodem" te halen, De zending is zelfs nog een extra dag vertraagd en de Co2 set komt dus helaas pas morgen... Hoop ik.

Eerst de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gAvgb4ash5g30Vz-R0mJcQqVW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgP60j8X3v9Imo6JCrvTpJYF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLCU1Z6oU6pitKFqbviUtOKxkvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKOKcOM0PMUz0XHBBfWEOchd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoajdJkCYIesDhcNyDo0dhXSq7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFZ40WXAlLNus2CWRDdZ47yo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEMrS8n0M8OqHXozIQ6Dic2qQBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xZsgJALZ7WmXkHUfQFetzb78.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaiNXn4tWC0WNEVlhwe4CPX0hvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPehrox5GDjlP78wdWP2uEdq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YOrwP6JfcGhYqUtH4L4rknEdoM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hHOsxSBNjCCKcytQpsfX5ZY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R1iAFU7RsuhaaHkNyyVPpxrifo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRZQBGa3kUCeOjuvsn0i9lvq.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik merkte helaas pas tijdens het vullen dat ik ben vergeten in de hektiek om de stenen te spoelen. Het is dus troebeler dan gewenst, maarja dat komt wel weer goed, er zal sowieso vandaag met het plaatsen van de planten weer water uit gaan en bovendien heeft de pomp al de hele nacht staan draaien dus er zal vooruitgang zijn als ik thuis kom. De planten hebben een bezorgmoment via DPD dus ik heb er vertrouwen in dat ik die vanmiddag heb.

Ik heb dus bij het vullen ook Tetra Aquasafe gebruikt. Ik weet dat de meningen erover zijn verdeeld, vooral over de noodzaak, maar de kosten ervoor zijn extreem laag en het voelt gewoon goed. Ik heb er nooit problemen door gekregen en ik hoop dan maar dat het iets doet, al is het maar met stoffen uit de stenen of het hout. Ook heb ik JBL filterstart gebruikt, wederom de prijs is laag en als het dan maar iets helpt met de bacteriegroei ben ik tevreden.

De voedingsbodem is eigenlijk een subtraat, wat vooral bestaat uit klei en turf. Dit zou niet alleen nu al stoffen moeten afgeven maar ook stoffen moeten absorberen zodat deze later langzaam worden opgenomen door de wortels van de planten. Langs de rand ligt eerst grind, dan in het midden de Tropica Plant Substrate.Hieroverheen weer minimaal 4 centimeter grind, op sommige plekken meer.

Er is uiteindelijk ongeveer 55 kilo grind in gegaan, wat minder was dan dat ik had verwacht en berekend, maar de dichte zakken kunnen gewoon terug en zijn dan weer een aanbetaling op eventuele dieren in de toekomst of andere benodigdheden.

Of het hout en de stenen je smaak zijn, tja dat is persoonlijk natuurlijk, maar ik ben er blij mee en mijn vrouw ook en dat is wat belangrijk is. Met planten erop,ertussen en erin gaat het er natuurlijk allemaal al heel erg anders uitzien. Morgen dus weer de volgende update. Ik ben trouwens gewend dat de JBL pompen stiller zijn, ik hoop dat dit nog minder wordt want momenteel bromt die behoorlijk in vergelijking tot wat ik gewend ben.

• Tommie12
@OmeJoyo
Probeer je pomp maar eens wat te kantelen terwijl ze draait of trek de stekker er eens een paar keer uit, grote kans dat je nog wat lucht hebt.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Tommie12 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:33:
@OmeJoyo
Probeer je pomp maar eens wat te kantelen terwijl ze draait of trek de stekker er eens een paar keer uit, grote kans dat je nog wat lucht hebt.
Die truukjes heb ik uiteraard al wel uitgevoerd, heb ik met alle externe pompen regelmatig moeten doen.(Tetra, JBL en Eheim) maar helaas nog geen resultaat dat bevredigend is. En ja er kwam zeker nu een hele hoop lucht uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

OmeJoyo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:37:
[...]

Die truukjes heb ik uiteraard al wel uitgevoerd, heb ik met alle externe pompen regelmatig moeten doen.(Tetra, JBL en Eheim) maar helaas nog geen resultaat dat bevredigend is. En ja er kwam zeker nu een hele hoop lucht uit. :)
Zorg met de JBL pompen dat je slangen vrij hangen van je meubel/aquarium, die koppen resoneren enorm via de slangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
OmeJoyo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:30:

Ik heb dus bij het vullen ook Tetra Aquasafe gebruikt. Ik weet dat de meningen erover zijn verdeeld, vooral over de noodzaak, maar de kosten ervoor zijn extreem laag en het voelt gewoon goed. Ik heb er nooit problemen door gekregen en ik hoop dan maar dat het iets doet, al is het maar met stoffen uit de stenen of het hout. Ook heb ik JBL filterstart gebruikt, wederom de prijs is laag en als het dan maar iets helpt met de bacteriegroei ben ik tevreden.
De meningen zijn volgens mij eigenlijk allemaal hetzelfde. :+ Het doet helemaal niks. Kosten zijn wellicht laag, maarja je kan dat geld ook gewoon door de wc spoelen voor hetzelfde resultaat.

Ik heb nog nooit enig bewijs gezien hier in Nederland dat het ook maar iets doet.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Winkiller schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:39:
[...]

Zorg met de JBL pompen dat je slangen vrij hangen van je meubel/aquarium, die koppen resoneren enorm via de slangen.
Het is in dit geval echt de pomp die al herrie maakt, ook optillen van de pomp helpt enorm. Als het niet overgaat maak ik een filmpje ervan.

• Tommie12
Leg er eens een handdoek of rubber matje onder.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:42:
[...]
Het doet helemaal niks. Kosten zijn wellicht laag, maarja je kan dat geld ook gewoon door de wc spoelen voor hetzelfde resultaat.
Dat is jouw mening, als @OmeJoyo er een goed gevoel bij heeft is het toch prima besteed ?
:+

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:59:
[...]

Dat is jouw mening, als @OmeJoyo er een goed gevoel bij heeft is het toch prima besteed ?
:+
Oh ik vind het ook prima als het hem een goed gevoel geeft hoor. ;) Dat is ook prima. En het is zijn geld.

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 07:49
@OmeJoyo
Beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar ik had die achterwanden tov elkaar gedraaid of gespiegeld, ik vind het er nogal onnatuurlijk uitzien dat het patroon zich herhaald...
Toegegeven ik ben een beetje autistisch qua patronen, hopelijk verpest ik het niet voor je :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
@sebastiaan89
Dat had idd mooier geweest, maar dan zit je weer ter prutsen met die dingen, ze zijn namelijk zo voorgevormd. Dus dan passen ze "inelkaar".
Als je het omgooit, past het niet meer, en krijg je een naad in het midden.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:21

JME

zeg maar Jamie

Die naad zie je nu ook. Achterwanden uit één stuk zijn altijd mooier, maar ja, ook duurder. Ach, zet een plantje voor de naad en verschillende dingen links en rechts en het valt amper op!

• Renegade666
@JME
KLopt
Ik heb ook wel eens naar mooie 3d achterkanten gekeken, kon ik bijna een extra bak voor kopen..

• SmurfLink
  • Niet online
Mocht ie de naad willen verbergen heb ik nog wel een kilo vallisneria om er voor te gooien :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Je kan ook gewoon een boxer over je naa... oeps... :+

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:36:
@JME
KLopt
Ik heb ook wel eens naar mooie 3d achterkanten gekeken, kon ik bijna een extra bak voor kopen..
Ja duur zijn ze inderdaad, ik zou ze nooit meer kopen i.v.m. ongewenste begroeiing door algen.
Als je dat niet wekelijks schoonmaakt (met vuil aquarium tot gevolg) krijg je spijt van je aankoop.
Ik had het moeten weten, omdat ik eigenlijk daarvoor ook statische achterwanden heb gehad.
Tel daarbij op dat 3D achterwanden moeilijk schoon te krijgen zijn en de frustratie is compleet.

Daarom in mijn nieuwe Trigon geen achterwand meer, aan de buitenkant slechts radiatorfolie om de warmte vast te houden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

sebastiaan89 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:40:
@OmeJoyo
Beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar ik had die achterwanden tov elkaar gedraaid of gespiegeld, ik vind het er nogal onnatuurlijk uitzien dat het patroon zich herhaald...
Toegegeven ik ben een beetje autistisch qua patronen, hopelijk verpest ik het niet voor je :X
Ik had het ook liever anders of een achterwand uit 1 stuk, echter zitten er 2 dwarsbalken bovenin, dus dat gaat nooit lukken helaas heb geen zin om daar iig een zaag in te zetten en het weer te kitten of te lijmen.

Draaien kon helaas ook niet, echter zal er binnen korte tijd van de achterwand steeds minder te zien zijn door de planten, ook overweeg ik om uiteindelijk mos op de achterwand te maken en of andere planten.

Overigens kun je ze niet draaien zonder ze echt lelijk en te kort te maken omdat zoals gezegd er een voorgevormde rand in zit.

Met meer tijd had ik wellicht een mooiere achterwand kunnen vinden die wel uit stukken bestaat. Maarja, ik kan hier mee leven, wetende van de hoeveelheid planten die er uiteindelijk voor groeit. Maar ik snap je gedachte helemaal :)

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

SmurfLink schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:11:
Mocht ie de naad willen verbergen heb ik nog wel een kilo vallisneria om er voor te gooien :+
Ik heb voor het eerst geen vallisneria en geen Anubia in een bak :o

• Gummiebeer
OmeJoyo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:45:
[...]

Het is in dit geval echt de pomp die al herrie maakt, ook optillen van de pomp helpt enorm. Als het niet overgaat maak ik een filmpje ervan.
JBL pompen hebben even nodig om in te slijten. Na een klein weekje zit wel een filmlaagje om de rotor, dan is die stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Iemand dit ooit gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIakpCU8fx7JF_vaIF2-mh4WQdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NCiHGvrGHcXJFZ2Yk2tUufo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9ZDhN7x1w30ot06Fjsm3jf9-0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNnFYumqeTLfxbvguYNS41Xb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uA0owqIYi0mWTrvMAUmBdCdfbI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew44VpGt8SsotttHljEIfJle.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een relatief dikke bruine laag op het wateroppervlak, het zit ook op de achterwand bij de uitstroom van het filter en lichtjes op de achterwand maar alleen op het oppervlak. Dit is dus de nieuwe bak, ik zal ook vandaag nog de update posten met de planten erin, die staan sinds donderdagavond.

Ik ken witte, olie-achtige, groene en blauwe lagen op het water maar dit heb ik nog niet eerder gezien. Het is ook behoorlijk plakkerig. Bij het skimmen kost het relatief veel moeite om te breken.

Ik heb het ergste er nu iig uit gehaald en uiteraard gezocht. Maar Google geeft enkel wat resultaten van mensen die het hadden en die niet meer het resultaat hebben gepost, of waar het vanzelf na een aantal weken weg ging.

Waterwaarden lijken allemaal in orde, ik zie (nog) geen aanslag op ornamenten of planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@OmeJoyo
Ik denk toch aan een soort schimmel. Ik zou water wisselen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
:X Ik weet niet hoe maar er zit een Pangio in de zijkant van mijn achterwand... PANNENKOEK! :F

Hopelijk kan ik 'm er nog uit krijgen... hij zit bijna bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Je moet ze ook op de bodem houden... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
:') Nevermind, ik ben keihard getrolld. Waarom weet ik niet, maar er zit een uitsparing van 1x1cm op de hoek van de achterwand, over de hele lengte. Ik dacht dat niemand daar in kon, alleen een verdwaalde Vallisneria die zich erop vastgegroeid heeft... maar blijkbaar heeft een van de Pangio's gevonden hoe hij zich erin kan wurmen. :+ toen ik erbij kwam en wat water erin ging vullen zodat ie eroverheen zou kunnen besloot ie weer lekker terug naar beneden te zwemmen en zich er weer uit te wurmen.

:P Vissen blijven krengen af en toe.

maar positief: Ik heb het mmissende dopje van mijn uitstroombuis teruggevonden. 8)7 Die lag dus in dat hoekje van 1x1.

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 12-12-2020 15:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtm0QUx5kLqlKEQNvbKYjg40k-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jTdU5NduuUVPOhCthrKuGNd.jpg?f=fotoalbum_large

Van de 5-6 Corydora Sterbai eitjes die ikin mijn kweekbakje gezet heb is blijkbaar eentje uit gekomen. Piepklein.

En hier de mogelijke ouders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzXe66kvDOXxpfpCKqYhYvIKD5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jRcxaYeOf5InjQnxh4yuxSL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renegade666
@OmeJoyo
Is het niet gewoon drap van het hout of grind? Je hebt denk ik geen skimmer/inlaat met skimkop, dus dan blijft dat wat drijven.

Vandaag hier bezig geweest om mijn 200 liter te verhuizen, ben je bijna 11 uur verder.. maar het is geluk. hij staat nu bij mijn ouders, kan het eerst maar weer bijkomen en helder worden.

Toen was hij nog zonder water, maar nieuw hout en bestaand grind, zand en de planten er in gezet:
Excuus voor de ruk foto |:(
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pp96ns9d1huj.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 12-12-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Renegade666 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:48:
@OmeJoyo
Is het niet gewoon drap van het hout of grind? Je hebt denk ik geen skimmer/inlaat met skimkop, dus dan blijft dat wat drijven.

Vandaag hier bezig geweest om mijn 200 liter te verhuizen, ben je bijna 11 uur verder.. maar het is geluk. hij staat nu bij mijn ouders, kan het eerst maar weer bijkomen en helder worden.

Toen was hij nog zonder water, maar nieuw hout en bestaand grind, zand en de planten er in gezet:
Excuus voor de ruk foto |:(
[Afbeelding]
Lekker bezig geweest zie ik, mooi bakkie ook :)

Ben nog verder aan het lezen geweest en het zou van het bodem substraat kunnen zijn, dan zou het met 2 a 3 dagen weg moeten zijn. Het lijkt op de achterwand ook minder te worden. Verder lijken de planten het goed te doen en wordt het water steeds helderder.

We zullen het morgenochtend weer zien hoe het erbij staat, de Co2 is ook eindelijk binnen en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:07
mensen hier met een helialux en smartcontrol? Is het de moeite om zelf met kleurinstellingen te werken of gewoon een preset pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004

Yor

Yor1313#2571

MisterEagle schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:54:
mensen hier met een helialux en smartcontrol? Is het de moeite om zelf met kleurinstellingen te werken of gewoon een preset pakken?
Ik heb hem standaard staan, maar zag wel mooie presets erin. Mijn bak, een Rio 450, is nog in de indraai fase met minimale planten, maar ik heb een settings file van een mede-aquariaan gekregen die ik straks zeker erop ga zetten.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:07
Yor schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:00:
[...]

Ik heb hem standaard staan, maar zag wel mooie presets erin. Mijn bak, een Rio 450, is nog in de indraai fase met minimale planten, maar ik heb een settings file van een mede-aquariaan gekregen die ik straks zeker erop ga zetten.
Ik hou me aanbevolen! Hier vision 180, gaat komende week opgestart worden, heb geen haast :-) wacht nog even op m'n ciporax filtermedium voor ik opstart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

MisterEagle schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:54:
Ik zou een preset als uitgangspunt pakken om te leren wat ie doet, en dan op basis daarvan zelf aan de knutsel gaan. Is ook het leukste. Mocht je een plantenbak hebben, dan moet je sowieso zelf uitvinden hoeveel en hoe lang jouw bak licht nodig heeft, daar zou ik niet zomaar op een preset gokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn jongbroed.

1 jonge Sterbai
YouTube: Very young Corydora Sterbai

Een hoop Ancistrusjes
YouTube: Ancistrus fry 3 weeks old.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tommie12
Wat er vandaag in bak gebeurt....
Ik overweeg een account op pornhub aan te maken in naam van mijn Sterbais.
Om de paar minuten zie ik een paring, en zowat overal zitten er eitjes.
De Sterbais schieten nu al de hele dag door de bak, de vrouwtjes krijgen geen minuut rust, en blijkbaar zitten ze echt vol eitjes.

Ik heb wat eitjes overgebracht naar mijn kweekbakje, en nu gaan we eens zien of het lukt er wat groot te krijgen. Zou leuk zijn.

Wat een waterwissel met koud water kan teweegbrengen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Wat er vannacht voorgevallen is weet ik niet, maar mijn grootste Stendker Discus, ruim 20 cm rond lag dood op de bodem vanmorgen. Ik snap er geen sikkepit van, gisteravond was er geheel niets aan de hand, ook niet met eten. Als een discus niet eet is er altijd iets aan de hand namelijk. Water waardes zijn geheel in orde zo ook de temperatuur en pH, bij deze vis totaal niet zien aankomen.

Man Man wat baal ik, in 2 jaar tijd 10 Stendker discus gekocht en allemaal overleden. Voor mij geen Stendker discusvissen meer, dat kan mijn zieltje niet meer aan. Om dit te kunnen verwerken ga ik vanmiddag even kijken voor 2 nieuwe niet Stendker discusvissen. Let op ik zeg niet dat de Stendker vissen slecht zijn, ik weet het gewoon niet waarom de door mij alle gekochte Stendker vissen zo snel zijn overleden, waarschijnlijk door kruisinfecties.

Kortom ik ben er goed ziek van, 2 weken terug ook al 1 maar die zat al in quarantaine.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Winkiller
Dat is mooi k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Winkiller schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:46:
Wat er vannacht voorgevallen is weet ik niet, maar mijn grootste Stendker Discus, ruim 20 cm rond lag dood op de bodem vanmorgen. Ik snap er geen sikkepit van, gisteravond was er geheel niets aan de hand, ook niet met eten. Als een discus niet eet is er altijd iets aan de hand namelijk. Water waardes zijn geheel in orde zo ook de temperatuur en pH, bij deze vis totaal niet zien aankomen.

Man Man wat baal ik, in 2 jaar tijd 10 Stendker discus gekocht en allemaal overleden. Voor mij geen Stendker discusvissen meer, dat kan mijn zieltje niet meer aan. Om dit te kunnen verwerken ga ik vanmiddag even kijken voor 2 nieuwe niet Stendker discusvissen. Let op ik zeg niet dat de Stendker vissen slecht zijn, ik weet het gewoon niet waarom de door mij alle gekochte Stendker vissen zo snel zijn overleden, waarschijnlijk door kruisinfecties.

Kortom ik ben er goed ziek van, 2 weken terug ook al 1 maar die zat al in quarantaine.
Heb je naast Stendker Discussen ook andere Discussen?

Ik heb ooit een folder van Stendker vast gehad, en die waarschuwden heel hard tegen het mixed van Stendker met andere onwille van andere bacterien stammen.
Ik heb zelf nooit discus gehad, dus kan niet zeggen of dit nu marketing is of goed beleid.

Maar besef ook dat in 80% van de gevallen je nooit zal te weten komen waarom een vis het niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Vorige week langsgegaan bij LFS eigenlijk voor voer.. kwam ook met schooltje visjes thuis haha. Bak was toch wat leeg. Nadat de bak 2 weken stabiel draaide en geen vissen verloren na verhuizing vond ik dat het wel kon.

Ben het visje nog nooit eerder tegengekomen maar vond ze wel wat hebben. Kitty Tetra's. Worden ongeveer zo groot als een kardinaal alleen dan wat hoger. Ze doen het nog goed en vertonen leuk scholgedrag :).

Uiteindelijk ook voer meegekregen. Het ging om een test vanuit LFS. Hij mocht het merk nog niet verkopen maar heeft me zo wat meegegeven om te kijken of het wat was. Zeer te spreken over. Zal als ik uiteindelijk een bakje in huis heb van het merk zelf wel keer foto posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tommie12 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:29:
[...]

Ik heb ooit een folder van Stendker vast gehad, en die waarschuwden heel hard tegen het mixed van Stendker met andere onwille van andere bacterien stammen.
Ik heb zelf nooit discus gehad, dus kan niet zeggen of dit nu marketing is of goed beleid.

Maar besef ook dat in 80% van de gevallen je nooit zal te weten komen waarom een vis het niet haalt.
Ja dat verhaal ken ik, niet zo goed van Stendker om dit zo te publiceren, of wel ? De Discus die overleden is vandaag had totaal geen ziekteverschijnselen en ja ik heb nu nog 4 andere discusvissen, nu dus geen Stendker vissen meer in mijn bezit. Trouwens een week of 2 terug was er ook een Stendker gaan hemelen, maar die was 3x ziek geweest en ook sterk vermagert, die zat al in quarantaine toen zijn leven stopte. Ik ben dus op de hoogte van kruisbesmettingen maar deze was niet ziek en is nooit ziek geweest in de 2 jaar dat ik hem had.

Ik heb in de jaren 80 van de vorige eeuw ook discussen gehad en er ook mee gekweekt, dit waren zelfs wildvang vissen en die waren echt nooit ziek, na een jaar of 7/8 gingen ze dood van ouderdom en niet aan vreemde kruisbesmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Klote zeg.. kunenn ze bij Stendker nog gaan kijken waar het aan lag? Ik weet dat de rifwachter dat nog wel onderzoekt voor hun klanten als je de vis invriest en meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:43:
[...]

Klote zeg.. kunenn ze bij Stendker nog gaan kijken waar het aan lag? Ik weet dat de rifwachter dat nog wel onderzoekt voor hun klanten als je de vis invriest en meeneemt.
Ga ik niet doen, de Stendker Discus vissen die ik verloren heb kwamen daar inderdaad vandaan. Ik heb het visje netjes begraven in de tuin, nu maar hopen dat de katten hem niet opgraven. Nogmaals, ik zeg niet dat Stendker vissen slecht zijn en ook niet dat het aan Rifwachter ligt. Het zal ongetwijfeld aan een kruisbesmetting (bacteriën) liggen, vreemd dat de andere 4 dan nu geen verschijnselen hebben. En omdat deze dode geen verschijnselen had en gisteravond om 19:00 nog gewoon aan het eten was blijft het zeer vreemd.

Ik koop dus geen Stendkers meer omdat ik nog 4 andere heb van een andere stroming niet omdat ik de Stendkers verloren heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Oke omdat de boel vanaf vannacht dicht gaat en ik wist dat er nog 2 medium bruin blauw discussen in een bak zaten in Maarsen ben ik om 13:30 in de auto gestapt. Man Man wat is het fokking druk op de wegen, zal alles te maken hebben met de komende lockdown.

Deze die ik praktisch met de hand groot gebracht heb, hij was 3cm toen ik hem kreeg is RIP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sniD7BIIWPgg4nR-QZ55rmP1_hM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ji4m30QfMtRqlUiK5ksNZlqz.jpg?f=user_large RIP.

Ik heb dus 2 nieuwe gekocht, deze 2 bruin blauwe, zelfde groothandel en kweker als de 4 die ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkjhVhHEHjrpdOijOwCZPlq5AQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BQo254T2VfajDK1bbEw8nwS.jpg?f=fotoalbum_large Welcome water friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:46
Mooie vissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:52
Winkiller schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:58:
Oke omdat de boel vanaf vannacht dicht gaat en ik wist dat er nog 2 medium bruin blauw discussen in een bak zaten in Maarsen ben ik om 13:30 in de auto gestapt. Man Man wat is het fokking druk op de wegen, zal alles te maken hebben met de komende lockdown.

Deze die ik praktisch met de hand groot gebracht heb, hij was 3cm toen ik hem kreeg is RIP.

[Afbeelding] RIP.

Ik heb dus 2 nieuwe gekocht, deze 2 bruin blauwe, zelfde groothandel en kweker als de 4 die ik heb.

[Afbeelding] Welcome water friends.
Dierenwinkels en aquarium winkels vallen onder essentiele winkels en zullen normaal gesproken niet gesloten worden vanavond.

Wel mooie vissen :)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 12:18
Tot zover mijn goed draaiende Fluval Flex 57l bakje... Draait nu 8 weken.

Helaas heb ik momenteel te kampen met bruinalg (had ik al een poosje) maar is hier blauwalg en een soort van ongedierte (ik denk mosselkreeftjes of nematoden) bijgekomen.

Maar eens beginnen met de blauwalg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMs6jEuyBBSHXq1x1XDw8IkvnmI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwYhMbSSf0BY0leNPmNR5Cot.jpg?f=fotoalbum_medium

Moeilijk weg te krijgen op de Eleocharis Acicularis, en ook met een waterwissel veel te kort tijd om echt goed schoon te maken.. Zijn er stofzuigers die wel fatsoenlijk werken en het water gewoon in de bak laten zodat ik langer kan schoonmaken? Ik heb Hornbach zwart aquariumzand.
En dan de oorzaak van de blauwalg zelf, wat te doen? Nitraat en fosfaat druppeltest halen en wat te gaan volgen? Redfield ratio? Of Estimative Index?

Dit alles is begonnen na het veranderen van mijn belichtingsplan van 4 uur licht, 5 uur pauze, 5 uur licht heb ik nu dus niet meer.
Nu 10.00 -13.00 uur dim -> 100% 19.00-21.00 dim -> 0%.
Hierdoor reageerde mijn Cryptocoryne's met verslijmen, iets wat kan las ik bij een wijziging in lichtomstandigheden. Die staan er nu ook zomaar zielig bij,

Waterwaarden/bezetting:

pH= 7.3 ~ 7.4
kH= 6
gH= 9
NO2= 0
CO2= 7 bellen per minuut
Wekelijks 25% waterwissel
Wekelijks 5ml profito
Verrekte Dennerle Nutriballs kleikorrels 4 stuks bij de planten: baggerdingen iedere keer weer de bak troebel... wellicht ook oorzaak te veel fosfaat wellicht???
Standaard Fluval schuimfilter met Purigen en Biomax.
5 guppen, 7 Japonica's

Ook sinds vanmorgen ongedierte op de ramen, lijkt op mosselkreeftjes of nematoden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0UVRmP5sknMfyvoPUEEbVzZ4FI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APq4hCgDJTYAEG2IVX3WpPJI.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoop op jullie tips!

[ Voor 4% gewijzigd door Ljsvv op 14-12-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ljsvv schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:13:
Verrekte Dennerle Nutriballs kleikorrels 4 stuks bij de planten: baggerdingen iedere keer weer de bak troebel...
Als je planten hebt die voeding nodig hebben via de wortels, laat dan kleikorrels links liggen (altijd ellende) maar gebruik pilletjes die neutraal oplossen, zoals Tetra Crypto. https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-crypto

Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit echt niet alleen voor crypto's.

Verder blauwalg in planten verwijderen "met wortel en tak" (dus getroffen plantjes volledig verwijderen voor zover mogelijk).

Schoonmaken van de bak: Pak een klein opvoerpompje en monteer daar een afzuigklok aan. Vul die met witte watten. Stekker erin en schoonmaken maar. Werkt als een dolle. Als je er ook nog voor zorgt dat je de uitstroom kunt richten (ik gebruik daar een siliconenslang voor) dan heb je een ultieme schoonmaker. Mocht er al eens een visje in terecht komen (hier nog niet gebeurd) dan trek je de stekker eruit, visje zwemt weg en je kunt weer verder. Tijdens het afzuigen kun je met de vingers de rommel tussen de planten verwijderen (wordt dan mooi opgezogen door de klok). Als de watten te vervuild raken dan spoel je ze even uit.

Fosfaat en nitraat heb je niet vermeld (maar is wel iets waar je plantjes erg van houden). Wellicht toevoegen. Als je blauwalg hebt dan is je verhouding vaak richting fosfaat (dus te weinig nitraat) óf je stroming is niet voldoende. Verhouding zou rond de 10:1 tot 15:1 moeten liggen. Ik mik zelf op 12 voor nitraat en 1 voor fosfaat.

Lichtpauze: Je gebruikt CO2 dus een lichtpauze is niet nodig. Probeer het licht te dimmen of drijfplantjes toe te voegen als je te veel licht hebt. Moet je een lichtpauze invoeren, maak deze dan niet langer dan een uur of 2-3 (om te voorkomen dat de fotosynthese stilvalt). [edit]: Ik zie dat je kunt dimmen. Wees niet bang om de verlichting maar op 50% te laten pieken. Alleen rode planten hebben echt veel nodig, groene planten kun je bijna niet te weinig licht geven (maar zeker wel te veel).

[ Voor 22% gewijzigd door HuismAndré op 14-12-2020 19:16 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:55:
[...]
Als je planten hebt die voeding nodig hebben via de wortels, laat dan kleikorrels links liggen (altijd ellende) maar gebruik pilletjes die neutraal oplossen, zoals Tetra Crypto. https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-crypto

Hoewel de naam anders doet vermoeden is dit echt niet alleen voor crypto's.

Verder blauwalg in planten verwijderen "met wortel en tak" (dus getroffen plantjes volledig verwijderen voor zover mogelijk).

Schoonmaken van de bak: Pak een klein opvoerpompje en monteer daar een afzuigklok aan. Vul die met witte watten. Stekker erin en schoonmaken maar. Werkt als een dolle. Als je er ook nog voor zorgt dat je de uitstroom kunt richten (ik gebruik daar een siliconenslang voor) dan heb je een ultieme schoonmaker. Mocht er al eens een visje in terecht komen (hier nog niet gebeurd) dan trek je de stekker eruit, visje zwemt weg en je kunt weer verder. Tijdens het afzuigen kun je met de vingers de rommel tussen de planten verwijderen (wordt dan mooi opgezogen door de klok). Als de watten te vervuild raken dan spoel je ze even uit.

Fosfaat en nitraat heb je niet vermeld (maar is wel iets waar je plantjes erg van houden). Wellicht toevoegen. Als je blauwalg hebt dan is je verhouding vaak richting fosfaat (dus te weinig nitraat) óf je stroming is niet voldoende. Verhouding zou rond de 10:1 tot 15:1 moeten liggen. Ik mik zelf op 12 voor nitraat en 1 voor fosfaat.

Lichtpauze: Je gebruikt CO2 dus een lichtpauze is niet nodig. Probeer het licht te dimmen of drijfplantjes toe te voegen als je te veel licht hebt. Moet je een lichtpauze invoeren, maak deze dan niet langer dan een uur of 2-3 (om te voorkomen dat de fotosynthese stilvalt). [edit]: Ik zie dat je kunt dimmen. Wees niet bang om de verlichting maar op 50% te laten pieken. Alleen rode planten hebben echt veel nodig, groene planten kun je bijna niet te weinig licht geven (maar zeker wel te veel).
Dank maar weer! Ik heb nu juist geen lichtpauze meer, en sindsdien is de ellende begonnen met een verslijmende cryptocoryne... jeetje planten verwijderen met wortel en tak. Dat zijn dus alle planten waar helaas inmiddels wel 1 of 2 plukjes op zit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

De ellende komt vermoedelijk niet specifiek door het wegnemen van je lichtpauze, maar ik neem aan door het rigoureus overhoop gooien van je complete lichtplan. Grote wijzigingen leiden meestal tot gedoe in het aquarium. Alles geleidelijk en met mate is het devies. Opbouwen, afbouwen, maakt niet uit.
Hoe weet je trouwens hoeveel CO2 je moet hebben als je geen compleet beeld van je overige voedingsstoffen hebt?
Sorry, hoop niet dat ik lomp overkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Ljsvv schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:28:
[...]
Dank maar weer! Ik heb nu juist geen lichtpauze meer, en sindsdien is de ellende begonnen met een verslijmende cryptocoryne... jeetje planten verwijderen met wortel en tak. Dat zijn dus alle planten waar helaas inmiddels wel 1 of 2 plukjes op zit.....
Als alle planten zo aangedaan zijn als op de foto (en als het verwijderen bij het reinigen van de bak niet verbetering geeft) dan blijft alleen verwijderen nog over. Maar probeer eerst maar eens het trucje met de opvoerpomp en afzuigklok.

Overigens vraag ik me af of ik blauwalg zie op die foto. De plukjes blauwalg die ik wel eens verwijder (vlak onder de zandgrens) hebben een toch wel wat fellere kleur. Blauwalg voelt snotterig aan (en stinkt als een dolle). Twijfel twijfel. Als ik nog een keer kijk denk ik toch "blauwalg". Wellicht dat je camera de kleur blauw wat onderdrukt (of je verlichting). Blauwalg ziet er (bij mij in ieder geval) een beetje 'blauw-groen' uit.

Wijziging in lichtschema's liefst subtiel uitvoeren (dus lichtpauze verwijder je niet in één keer maar bouw je af). Ik zou sowieso investeren in een testsetje fosfaat en nitraat. Want zonder die 2 weet je te weinig.

[ Voor 35% gewijzigd door HuismAndré op 14-12-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18

Oekol

waka waka hey hey

Wij hebben het aquarium vorige week verplaatst. Rechts ik de foto stond de kast eerst in de keuken naast een raam met niet direct zonlicht inval maar toch wel licht an sich. Nu dankzij de uitbouw ruimte extra en dan nu meer in de woonkamer niet naast ramen. Hopen dat hij nu nog beter in balans blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRzAHnLLprHoIY2Fw50L30Xtz1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2d64CGFbcwC55xBIjiyTMNB.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:38:
[...]

Als alle planten zo aangedaan zijn als op de foto (en als het verwijderen bij het reinigen van de bak niet verbetering geeft) dan blijft alleen verwijderen nog over. Maar probeer eerst maar eens het trucje met de opvoerpomp en afzuigklok.

Overigens vraag ik me af of ik blauwalg zie op die foto. De plukjes blauwalg die ik wel eens verwijder (vlak onder de zandgrens) hebben een toch wel wat fellere kleur. Blauwalg voelt snotterig aan (en stinkt als een dolle). Twijfel twijfel. Als ik nog een keer kijk denk ik toch "blauwalg". Wellicht dat je camera de kleur blauw wat onderdrukt (of je verlichting). Blauwalg ziet er (bij mij in ieder geval) een beetje 'blauw-groen' uit.

Wijziging in lichtschema's liefst subtiel uitvoeren (dus lichtpauze verwijder je niet in één keer maar bouw je af). Ik zou sowieso investeren in een testsetje fosfaat en nitraat. Want zonder die 2 weet je te weinig.
Ben een beetje aan zoeken naar een geschikte opvoerpomp, dat moet er dus eentje zijn met een slangaansluiting in en uitgaand?

Zoiets als afzuigklok? https://www.aquaplantsonl...pet-afzuigklok-small.html

Slang vanuit de afzuigklok naar de ingaande kant van de opvoerpomp, uitgaande slang terug aquarium in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kan ook zonder afvoerpomp. Even aanzuigen en als de boel eenmaal loopt dan kun je telkens met je vinger de uitstroom dichthouden als er teveel grind mee omhoog komt. Uitstroom moet dan wel in een lager staande emmer uiteraard. Maar dat lijkt me sowieso geen slecht idee, anders krijg je alle zooi terug in je bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
JME schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:33:
Kan ook zonder afvoerpomp. Even aanzuigen en als de boel eenmaal loopt dan kun je telkens met je vinger de uitstroom dichthouden als er teveel grind mee omhoog komt. Uitstroom moet dan wel in een lager staande emmer uiteraard. Maar dat lijkt me sowieso geen slecht idee, anders krijg je alle zooi terug in je bak.
Helaas precies het probleem waar ik nu tegenaanloop met zo’n klein bakje als dat ik heb, binnen no time is die emmer vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Blauwalgen, kijk hoe het is met je Nitraat, als dat enorm laag is of niet bestaand krijg je blauwalgen.
Ook vuil water en een vies filter kunnen daar aan bijdragen, zorg daarnaast voor voldoende stroming.
Wat kan helpen tegen deze bacterie is 3% waterstof peroxide, de formule;

Blauwalgen = 10 ml waterstofperoxide per 50 liter water per dag.
Andere algensoorten = 25 ml waterstofperoxide per 50 liter water per dag.

Bruine algen:
Plantendelen die aangedaan zijn en niet schoongewreven kunnen worden wegknippen, de rest laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Ljsvv schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:25:
[...]

Ben een beetje aan zoeken naar een geschikte opvoerpomp, dat moet er dus eentje zijn met een slangaansluiting in en uitgaand?

Zoiets als afzuigklok? https://www.aquaplantsonl...pet-afzuigklok-small.html

Slang vanuit de afzuigklok naar de ingaande kant van de opvoerpomp, uitgaande slang terug aquarium in?
Afzuigklok moet ruimte hebben voor filterwatten. Dus niet die Europet maar bijvoorbeeld deze: https://www.aquastorexl.nl/superfish-aqua-siphon-set.html

Qua pomp zou je een Eheim Compacton 300 of 600 kunnen nemen (is ook gelijk een mooie reserve mocht de opvoerpomp van je Tetra bakje de geest geven).

300: https://www.aquastorexl.nl/eheim-compacton-300.html

Of de 600: https://www.hornbach.nl/s...-600/6264767/artikel.html

Daarna even zien hoe je de boel aan elkaar frutselt. Zelf heb ik een gemaakt met een afzuigklok die ik nog had liggen (volgens mij die van Superfish maar dan de "L") in combinatie met een Tunze 1073.008 die ik nog had liggen (hoewel ik die pomp eigenlijk al wat te zwaar vind voor deze toepassing). Retourslang gebruik ik 12/16 siliconenslang via een knietje (maar je kunt ook een stukje flexibele slang gebruiken van de afzuigklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ljsvv schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:13:

Waterwaarden/bezetting:

pH= 7.3 ~ 7.4
kH= 6
gH= 9
NO2= 0
CO2= 7 bellen per minuut
Wekelijks 25% waterwissel
Wekelijks 5ml profito
Verrekte Dennerle Nutriballs kleikorrels 4 stuks bij de planten: baggerdingen iedere keer weer de bak troebel... wellicht ook oorzaak te veel fosfaat wellicht???
Standaard Fluval schuimfilter met Purigen en Biomax.
Wat zijn je NO3 en PO4? Die zorgen vaak voor de blauwalg als het niet in balans is. Bij mij heeft een NO3 dieet goed geholpen. Kan je gewoon als poeder halen.

Is Purigen niet spul dat juist je water weer filtert? Dan voeg je plantenvoeding voor niks toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:45:
[...]

Afzuigklok moet ruimte hebben voor filterwatten. Dus niet die Europet maar bijvoorbeeld deze: https://www.aquastorexl.nl/superfish-aqua-siphon-set.html

Qua pomp zou je een Eheim Compacton 300 of 600 kunnen nemen (is ook gelijk een mooie reserve mocht de opvoerpomp van je Tetra bakje de geest geven).

300: https://www.aquastorexl.nl/eheim-compacton-300.html

Of de 600: https://www.hornbach.nl/s...-600/6264767/artikel.html

Daarna even zien hoe je de boel aan elkaar frutselt. Zelf heb ik een gemaakt met een afzuigklok die ik nog had liggen (volgens mij die van Superfish maar dan de "L") in combinatie met een Tunze 1073.008 die ik nog had liggen (hoewel ik die pomp eigenlijk al wat te zwaar vind voor deze toepassing). Retourslang gebruik ik 12/16 siliconenslang via een knietje (maar je kunt ook een stukje flexibele slang gebruiken van de afzuigklok.
Hmm gebruik nu de tetra GC40 om af te hevelen en schoon te maken, kan volgens mij prima: https://www.hornbach.nl/s...j_Vc0ELeUM3hoC1skQAvD_BwE
SmurfLink schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:49:
[...]

Wat zijn je NO3 en PO4? Die zorgen vaak voor de blauwalg als het niet in balans is. Bij mij heeft een NO3 dieet goed geholpen. Kan je gewoon als poeder halen.

Is Purigen niet spul dat juist je water weer filtert? Dan voeg je plantenvoeding voor niks toe...
Helaas zoals aangegeven geen Nitraat en Fosfaat test in mijn Sera setje, denk dat ik een Colombo test case bestel die is redelijk qua prijs en heb ik ook gelijk een NH3 test. Die dubbele pH, gh en Kh test zal wel op komen ooit.

Purigen doet niets aan de plantenvoeding als ik het mag geloven maar ik verdenk die er wel van een eventuele lage nitraatwaarde veroorzaakt te hebben in mijn bakje.

Is om fosfaat en nitraat aan te vullen eventueel na meting Easy Life Fosfo en Nitro hier geschikt voor of adviseren jullie anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

@Ljsvv Ik zou eerst de blauwalg verwijderen (zoveel mogelijk los wrijven van de plant terwijl de afzuigklok erboven hangt) en daarna, na een stevige waterwissel gaan meten. Als je er nog geen visjes in hebt dan heb je ook nog geen nitraat/fosfaat bron. Normaliter krijg je nitraat wel via de waterwissel (al dan niet aangevuld met vissenpoep). Fosfaat is vaak hetgene waar je een tekort aan hebt (tenzij je dode vissen hebt). Dus heb je nog geen visjes dan kan het zo maar zijn dat je probleem vanzelf opgelost wordt. Ververs je nog erg weinig, overweeg dan om dat wat meer te gaan doen (50% om de week of zo). Fosfaat toevoegen kan altijd nog. Ik doe dat door, wanneer nodig, een stock oplossing KH2PO4 toe te voegen (maar eerst maar eens visjes en voeren). Met een zakje van een paar euro doe je ongeveer 20 jaar (of zo).

https://www.aquariumbemes...ngen/kaliumfosfaat-kh2po4

[ Voor 9% gewijzigd door HuismAndré op 14-12-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
HuismAndré schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:49:
@Ljsvv Ik zou eerst de blauwalg verwijderen (zoveel mogelijk los wrijven van de plant terwijl de afzuigklok erboven hangt) en daarna, na een stevige waterwissel gaan meten. Als je er nog geen visjes in hebt dan heb je ook nog geen nitraat/fosfaat bron. Normaliter krijg je nitraat wel via de waterwissel (al dan niet aangevuld met vissenpoep). Fosfaat is vaak hetgene waar je een tekort aan hebt (tenzij je dode vissen hebt). Dus heb je nog geen visjes dan kan het zo maar zijn dat je probleem vanzelf opgelost wordt. Ververs je nog erg weinig, overweeg dan om dat wat meer te gaan doen (50% om de week of zo). Fosfaat toevoegen kan altijd nog. Ik doe dat door, wanneer nodig, een stock oplossing KH2PO4 toe te voegen (maar eerst maar eens visjes en voeren). Met een zakje van een paar euro doe je ongeveer 20 jaar (of zo).

https://www.aquariumbemes...ngen/kaliumfosfaat-kh2po4
Maar ik heb 5 gupjes en 7 Japonica’s die het allemaal goed doen... ik ga eerst eens een testset kopen dan weet ik wat er aan scheelt, ik verdenk Purigen..

Waterwissel elke week 13 liter van de 50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Ik gebruik al jaren purigen (2 zakjes die ik om en om elke maand/2 maanden regenereer dus ze doen echt hun werk) en heb nog nooit een nitraattekort gehad. Als je visjes hebt en je blijkt toch weinig nitraat te hebben (na het meten) dan kun je altijd nog overwegen de visjes wat meer te voeren.

Als je gaat meten, meet dan ook gelijk hoeveel nitraat er in het kraanwater zit. Fosfaat zul je er wellicht niet in meten maar sowieso is het handig alle parameters van het kraanwater even te meten (en te noteren en een paar keer per jaar te toetsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ljsvv schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:37:
[...]

Is om fosfaat en nitraat aan te vullen eventueel na meting Easy Life Fosfo en Nitro hier geschikt voor of adviseren jullie anders?
Zonde van je geld :) Als je iets verder googled kan je bij veel zaken gewoon kaliumnitraat en fosfaat zakjes halen, die kan je zelf mixen tot de juiste sterkte. Veel goedkoper dan die kant en klare dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51

Ik ben zo eens een kwijtgeraakt gewoon door het verschieten, deze is weggeschoten als gek en los tegen de zijruit, op slag dood, een geluk dat mijn vrouw het gezien had want anders had ik ook nooit geweten wat er fout gegaan was.
Tommie12 schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:29:
[...]

Ik heb jaren Aziatische, Duitse en Poolse varianten bijeen gehad en nooit problemen gehad ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Rikske_007 op 15-12-2020 10:32 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Rikske_007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:30:
[...]

Ik ben zo eens een kwijtgeraakt gewoon door het verschieten, deze is weggeschoten als gek en los tegen de zijruit, op slag dood, een geluk dat mijn vrouw het gezien had want anders had ik ook nooit geweten wat er fout gegaan was.
Ja is inderdaad een mogelijkheid, wel heel bijzonder.
Rikske_007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:30:
[...]
Ik heb jaren Aziatische, Duitse en Poolse varianten bijeen gehad en nooit problemen gehad ;)
Ja het kan wel, maar als Stendker er al voor waarschuwt kan je je vraagtekens er bij zetten.
Ooit eens een YT video gezien van een kwekerij in Azië, daar zwommen ze letterlijk in de antibiotica. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Winkiller schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:00:
[...]

Ja is inderdaad een mogelijkheid, wel heel bijzonder.

[...]

Ja het kan wel, maar als Stendker er al voor waarschuwt kan je je vraagtekens er bij zetten.
Ooit eens een YT video gezien van een kwekerij in Azië, daar zwommen ze letterlijk in de antibiotica. :F
Stendker is gewoon een industrie geworden en is zo een beetje verhaal van wc eend.
Mijn Aziatische waren mooier dan die van Stendker en sterker, volgens mij is er geen enkel probleem om deze te combineren mits volgende punten : (persoonlijke mening offcourse)

- de quarantaineregels gerespecteerd worden
- de juiste hoeveelheid waterwissels gedaan worden
- de juiste hoeveelheid voedsel
- de juiste temperatuur

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Rikske_007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 13:31:
[...]

Stendker is gewoon een industrie geworden en is zo een beetje verhaal van wc eend.
Mijn Aziatische waren mooier dan die van Stendker en sterker, volgens mij is er geen enkel probleem om deze te combineren mits volgende punten : (persoonlijke mening offcourse)

- de quarantaineregels gerespecteerd worden
- de juiste hoeveelheid waterwissels gedaan worden
- de juiste hoeveelheid voedsel
- de juiste temperatuur
Ik heb geen idee hoe lang terug jij Discus hebt gehouden maar ik zou willen dat ik in 2018 niet opnieuw ingestapt was zoveel pech heb ik gehad. Ik heb het al eerder vermeld hier, ik heb in de jaren 80/90 discus gehouden en er ook succesvol mee gekweekt. En dat waren wildvang vissen, originele bruine en die gingen ruim 8/9 jaar probleemloos mee. Dat kan ik inmiddels niet zeggen van de Stendker nakweek die ik heb gehad en ook weer binnen 2 jaar verloren heb. Maar ik heb de 2 eerste aankopen wel nog steeds en die zijn nu een centimeter of 18, ook die zijn heel erg ziek geweest maar doen het momenteel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Ik heb een bak met daarin veel anubias nana petite, en een paar andere plantjes (buce en crypts). Die anubias heeft ontzettend veel wortels. Ik vroeg me af of ik die veilig kan snoeien? Ik knip er af en toe wel een paar af als ze in de weg zitten, maar nu is zo'n beetje de hele onderste 20% van de bak anubias wortels. Iemand enig idee? Ik meen te weten dat Anubias voedingsstoffen uit het water haalt via de bladeren, maar ik wil het liever zeker weten:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zucht... je weet dat het tijd is om je filter schoon te maken als... een oto de uitlaat in zwemt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@boomr Een deel van de wortels kun je wegknippen, maar alles zou ik niet doen. Beetje bijhouden kan in ieder geval geen kwaad, doe ik hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Voor wie het leuk vind om te weten, Maanvissen zijn net kippen, pikken en eieren leggen.
2 dames gelijktijdig aan de leg maar er is maar 1 mannetje, elkaar pikken om de aandacht.
|:( O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Winkiller schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:38:
[...]

Ik heb geen idee hoe lang terug jij Discus hebt gehouden maar ik zou willen dat ik in 2018 niet opnieuw ingestapt was zoveel pech heb ik gehad. Ik heb het al eerder vermeld hier, ik heb in de jaren 80/90 discus gehouden en er ook succesvol mee gekweekt. En dat waren wildvang vissen, originele bruine en die gingen ruim 8/9 jaar probleemloos mee. Dat kan ik inmiddels niet zeggen van de Stendker nakweek die ik heb gehad en ook weer binnen 2 jaar verloren heb. Maar ik heb de 2 eerste aankopen wel nog steeds en die zijn nu een centimeter of 18, ook die zijn heel erg ziek geweest maar doen het momenteel erg goed.
Ik ben er nu al een paar jaar mee gestopt, het is een zeer mooie vis maar ook zeer saai in mijn ogen.
Denk dat het een lotterij is bij die Stendkers, die bloedlijn is volgens mij kapot gekweekt, je hebt hetzelfde probleem bij bepaalde honden en kattensoorten.
Wanneer ik problemen had (en was mijn eigen fout door te weinig onderhoud) waren het steeds de Duitsers die als eerste in de problemen kwamen waar de rest nergens last van had.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Nou even een update hier weer:

Laatste dagen waren even druk en chaos en ik kan heel slecht tegen verandering opzich. Maar vooral tegen onverwachte zaken en helemaal als ze ook nog eens negatief zijn. Nou, maandagavond hielp dus al helemaal niet mee.

Anyways, aquarium draait goed. De planten groeien hard en het water begint goed helder te worden. Het hout (spiderwood) is volgens verwachting gaan schimmelen maar trekt ook al weer goed schoon. De Co2 staat lekker te bubbelen, wel heb ik nog 2 plekken in de bak waar de stroming niet optimaal is. 1/3 van het oppervlakte op links (uitstroom zit rechts) en en midden achterin. Dus ik ga nog kijken of ik iets met de uitstroom kan doe of dat er toch een (klein) pompje bij komt.

Welke Co2 set ik heb?

https://www.devisvoerwebw...e-co2-set-profi-2000-gram

* 2000 gram Co2
* Aqua-Noa CO2 Drukregelaar PROFI Met 2 Manometers En Naaldventiel
* Aqua-Noa CO2 Magneetventiel
* Aqua-Noa 3in1 inline atomizer diffusor 16-22mm
* Terugslagklep

Tja, ik ben gewoon gaan kijken naar de prijs-kwaliteit verhouding en van welke sets ik ervaringen kan vinden. Wat ik hierover kon vinden was gewoon goed en tja, het is een Co2 set dus als de (druk)regeling goed is, en de atomizer, dan moet het goedkomen.

Waterwaarden zijn nog steeds goed, uiteraard is er inmiddeld een lichte hoeveelheid nitraat en begint onder de Co2 de PH iets te zakken. Vandaag komt een nieuwe meetpen binnen, want blijkbaar is de vorige zoek geraakt met de verhuizing vorig jaar en op het andere bakje heb ik de PH niet gemeten, omdat die gewoon goed liep.

Pagina: 1 ... 66 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.