Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.309 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:12

Winkiller

De Mopperpot

@Tommie12
Zou je niet wachten met een kuur tot je zelf iets van wormen waarneemt ?

Ik heb een Kardinaal tetra met 4 witte stippen, al 7 dagen, het breid zich niet uit dus geen medicijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:46:
Gisteren verkocht ik mijn Apistogramma (2V/1M) aan een collega.
Vandaag belt hij me dat één van die visjes besmet is met Camallanus, en hij raadt me aan om ook mijn bak te behandelen met Levamicil.
(uiteraard heb ik aangeboden om de vissen alvast terug te betalen, maar dat vindt hij niet nodig, dus ik ben er nogal zeker van dat hij ter goeder trouw handelt)

Nu was ik aan het nadenken hoe ik die kon opgelopen hebben, en het enige wat ik me kan voorstellen is dat het via vuurgarnalen binnen gekomen is. Nadat mijn garnalenkolonie wat verminderd was (waarschijnlijk de warmte van Augustus) had ik er gehaald bij een hobbykweker, en eerlijk, die hebben het niet lang uit gehouden. Maar omdat ik een barbelen had verdacht ik die van een wat hogere eetlust.

Nu is het wel zo dat ik bij geen van mijn vissen wormpjes kan zien, en ik heb zelfs jongbroed Ancistrus.
En de laatste maanden is er bij mij geen enkele vis gestorven.

Ik ga toch maar die behandeling doen, maar dat spul is wel duur... 26€ voor 100ml.

Nog iemand ervaring met die nare wormen?
Ik heb er helaas veel ervaring mee.

Bepaalde vissen (zoals cichliden) zijn er extra gevoelig voor. En mijn Cory's bijvoorbeeld die hebben er nooit enige (zichtbare?) last van gehad. Blijkbaar valt de worm hen niet lastig of ze merken er weinig van.
Vissen zoals mijn roodneuszalmen werden pas geïnfecteerd toen de hoeveelheid wormen in de bak erg groot was.

Ik zou eerlijk gezegd ook wachten met medicijnen toedienen, en even afwachten. Heel goed blijven observeren en als je ook maar 1 worm ziet, over gaan tot medicatie.

Bij mij hielp levamicil overigens niet. Heb 8 behandelingen gedaan maar wormen bleven. Op internet gaan verhalen over resistentie omdat kwekerijen en importeurs dit middel steeds vaker preventief toedienen.

Toen overgestapt op Sera Nematol en dat heeft wel geholpen (maar je verliest je garnalen), al was ik toen de meeste vissen al verloren.

Je zou het zeker via de garnalen gekregen kunnen hebben. De garnalen zelf hebben er geen last van maar ze kunnen wel de eitjes of larven bij zich dragen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 29-11-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 12:18

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Hmm lesje gehad net.. Zet het (binnen)filter uit als je de media wil uitspoelen.. Kwam nu een bak bagger in het water terrecht.. Gelukkig stond een flinke water wissel ook het programma..

Echt totaal niet bij nagedacht, heb hiervoor alleen maar externe filters gehad die je wel uit moet zetten als je geen water balet wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 19:30
Enig advies om een aquarium op een houten vloer te plaatsen?

Het gaat om 450 liter inhoud, met zand en inrichting en inclusief gewicht van bak en meubel zelf zal het rond de 600 kilo zijn.

De plek waar het aquarium komt te staan op een plek waar vroeger een keuken stond. Tegen een dragende muur en de vloer voelt op die plek stevig aan en de steunbalken lopen over de breedte. Helaas geen mogelijkheid om daar onder de kruipruimte te komen om de boel te stutten.

Zelf dacht ik aan om een houten plaat onder het meubel te plaatsen om gewicht te verdelen. Meerdere hebben aangegeven dat de vloer dit gewicht kan houden, maar het blijft spannend.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Gummiebeer schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:41:
Enig advies om een aquarium op een houten vloer te plaatsen?

Het gaat om 450 liter inhoud, met zand en inrichting en inclusief gewicht van bak en meubel zelf zal het rond de 600 kilo zijn.

De plek waar het aquarium komt te staan op een plek waar vroeger een keuken stond. Tegen een dragende muur en de vloer voelt op die plek stevig aan en de steunbalken lopen over de breedte. Helaas geen mogelijkheid om daar onder de kruipruimte te komen om de boel te stutten.

Zelf dacht ik aan om een houten plaat onder het meubel te plaatsen om gewicht te verdelen. Meerdere hebben aangegeven dat de vloer dit gewicht kan houden, maar het blijft spannend.. :X
Ik heb nu 2 bakken van 250l op een houten vloer staan. Het is geen erg succes. De malawi bak schommelt als de buurman zijn huis binnengaat (zit nog een gang tussen), laat staan als je er vlakbij langs loopt. Staat op een plank inderdaad. Maar de hele bak gaat dus heen en weer. Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt daar een grotere bak neer te zetten!
De andere bak staat regen de andere muur aan, dat lijkt beter te gaan.
Maar beide bakken zijn potentieel een waterballet op deze manier....
#blijdatikgaverhuizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:58

JME

zeg maar Jamie

DutchHammer schreef op zondag 29 november 2020 @ 14:38:
Hmm lesje gehad net.. Zet het (binnen)filter uit als je de media wil uitspoelen.. Kwam nu een bak bagger in het water terrecht.. Gelukkig stond een flinke water wissel ook het programma..

Echt totaal niet bij nagedacht, heb hiervoor alleen maar externe filters gehad die je wel uit moet zetten als je geen water balet wil..
Nog een tip, als je toch met lesjes bezig bent: beter geen filterreiniging combineren met een waterwissel. Nu wel natuurlijk, maar gewoonlijk beter geen grote ingrepen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 12:18

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

JME schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:38:
[...]

Nog een tip, als je toch met lesjes bezig bent: beter geen filterreiniging combineren met een waterwissel. Nu wel natuurlijk, maar gewoonlijk beter geen grote ingrepen combineren.
Thnx voor de tip :-).

Water begint weer helder te worden.. Echt totaal niet stil bij gestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:55
Vanmiddag ben ik verrast door mijn vrouw en heb ik een super fish home 60 gekregen.
Inmiddels staat het aquarium met zand als bodem.
Van de week ga ik planten en stenen halen, 2-3weken indraaien en dan vissen halen.

Inmiddels ben ik aan het oriënteren op een vissen bestand.

Graag zou ik wat grondbewoners(corydoras panda?),scholenvis (geen idee welke) eventueel een algeneter (octoinclus?) en als laatste vuurgarnalen willen.

Kan dit of hebben jullie beter alternatieven?
Jullie input word gewaardeerd.

Groetjes, Jordy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:26
J0rdym23 schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:05:
Vanmiddag ben ik verrast door mijn vrouw en heb ik een super fish home 60 gekregen.
Van de week ga ik planten en stenen halen, 2-3weken indraaien en dan vissen halen.

Graag zou ik wat grondbewoners(corydoras panda?),scholenvis (geen idee welke) eventueel een algeneter (octoinclus?) en als laatste vuurgarnalen willen.

Groetjes, Jordy
Vuurgarnalen kun je in ieder geval gratis van mij krijgen, mits het in de buurt is. Omgeving Leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
Pazienza schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:37:
[...]

Vuurgarnalen kun je in ieder geval gratis van mij krijgen, mits het in de buurt is. Omgeving Leiden.
Leiden is redelijk in de buurt, ik woon in de Hoeksche Waard.

Ik zal je aanbod in gedachte houden, Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online

Groetjes, Jordy
2-3 weken indraaien is niet lang. Ga je dan wel elke dag meten dan zodat je zeker weet dat de nitrietpiek voorbij is?

Je visbestand vooral rustig opbouwen na indraaien, niet alles tegelijk erin maar steeds een week of 2 wachten voordat je weer een nieuw schooltje toevoegt.

Otos niet in een nieuwe bak doen. Die zijn erg gevoelig en hebben een reeds langer draaiende bak nodig met veel micro fauna erin. Of je Otos überhaupt moet willen is ook een dingetje: er gaan er ontzettend veel dood al voordat ze in een aquarium belanden... En daarna zijn ze ook niet makkelijk te noemen/gaan er veel dood. Ik zou ze dan ook niet aan een beginner aanraden, tenzij je bak 6mnd of langer goed draait en je een schooltje kunt overnemen van een andere aquaria an.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19

Groetjes, Jordy
Hou het maar op minstens 4 weken indraaien, en stap per stap.
60l is niet zo groot, ik denk dat je al iets te veel wil.
En let zeker op waar je je Panda's haalt, ze zijn uit de winkels nogal gevoelig.
Ik heb de beste ervaringen met vissen die ik bij hobbykwekers koop, die zijn door de band genomen sterker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Groetjes, Jordy
Ga voor de gein eens naar microvisjes kijken. Je kan wel een schooltje van 6 Neon Tetra's doen, maar stiekem vind ik het veel leuker om een groter schooltje microrasbora's te zien zwemmen. Die zijn er ook in verschillende kleuren, groen de kubotai, rood de rubescens of de rasbora espei, de galaxy is vrij kwetsbaar maar wel erg mooi om te zien, zelf vind ik de Danio erythromicron heel erg leuk, die zou ik nog wel eens in een bakje willen hebben.

Corydorassen zijn natuurlijk altijd goed ;) Leukste visjes die er zijn. De Pygmaeus is ook wel geinig, zwemmen veel meer dan dat ze op de bodem liggen.

Oto's zijn vrij kwetsbaar, die zou ik niet in een vers aquarium zetten maar pas na een paar maanden, zodat er genoeg voer voor ze is.

Je zou nog kunnen kijken naar een kleinblijvend Lnummer, wie weet is dat wat.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Zijn er hier trouwens mensen geïnteresseerd in een schooltje konijnen platy's?
Allemaal eigen kweek, maar de bak begint nu wel heel vol te worden.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0rdym23
@SmurfLink @dragon2 @Tommie12 Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal het indraaien langer doen, ik dacht dat 2-3 weken voldoende zou moeten zijn maar als langer beter is dan wat langer, ik heb geen haast!

Na het indraaien zal ik in fases vissen toe voegen waarbij ik denk ik met de pandas ga beginnen, door bovenstaande reacties ben ik wel erg gaan twijfelen over de octoinclus. Maar nog genoeg tijd om de knoop door te hakken

@SmurfLink in een schooltje microvissen ga ik mij eens verdiepen.

Allen bedankt voor jullie reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@J0rdym23
Ancistrus (golden is erg leuk vind ik), en het zijn robuuste vissen die je wel vaker op Marktplaats ziet voorbij komen.
Kan leuk zijn om daarmee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:26:
@J0rdym23
Ancistrus (golden is erg leuk vind ik), en het zijn robuuste vissen die je wel vaker op Marktplaats ziet voorbij komen.
Kan leuk zijn om daarmee te beginnen.
Niet geheel toevallig omdat jij er een aantal kwijt wilt zeker? :+

Maar zijn idd erg leuke vissen, en kweken ook makkelijk als je dat een keer wilt meemaken. Het is dat ze niet samengaan met m'n Panaque, anders had ik ze ook wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SmurfLink schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:32:
[...]

Niet geheel toevallig omdat jij er een aantal kwijt wilt zeker? :+
Dat gaat nog een paar maand duren, maar ik vind het samen met Corydora Sterbai mijn favoriete visjes.

Die golden Ancistrus is gewoon een mooie vis die niet de hele dag verborgen ligt, robuust en een leuk gedrag.
Ik heb vrienden die al kapitalen aan speciale L-nummers uitgegeven hebben, en dan zie je die vissen ééns per week.

Maar ik er is al vraag naar mijn visjes, ik denk dat ik die zo kwijt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
@Tommie12 worden deze niet te groot voor een 60liter bak?

Heb even zitten Google zijn wel mooie vissen om te zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
J0rdym23 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:16:
@Tommie12 worden deze niet te groot voor een 60liter bak?

Heb even zitten Google zijn wel mooie vissen om te zien!
Ja... 60l is op het randje.... 80 cm bak is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

De pomp in mijn Juwel Bioflow hapert soms bij het aanzetten. Paar keer stekker eruit en erin en dan gaat ie wel weer. En als ie eenmaal draait dan blijft ie ook wel doorgaan. Maar helemaal gerust ben ik er niet op. Vandaag of morgen valt ie een keer echt uit, of heb ik niet in de gaten dat ie niet meer opstart na een stroomstoring of zoiets.
Ik zie dat de impeller ook los wordt verkocht, is dat een verbruiksartikel en zo ja, hoe vaak vervang je dat? Of is het domweg een kwestie van schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 17:48:
De pomp in mijn Juwel Bioflow hapert soms bij het aanzetten. Paar keer stekker eruit en erin en dan gaat ie wel weer. En als ie eenmaal draait dan blijft ie ook wel doorgaan. Maar helemaal gerust ben ik er niet op. Vandaag of morgen valt ie een keer echt uit, of heb ik niet in de gaten dat ie niet meer opstart na een stroomstoring of zoiets.
Ik zie dat de impeller ook los wordt verkocht, is dat een verbruiksartikel en zo ja, hoe vaak vervang je dat? Of is het domweg een kwestie van schoonmaken?
Eerst uitzoeken waar het aan ligt.. is het probleem elektra, cq een kabeltje wat niet goed connect zodat ie niet lekker start.. dan heb je niks aan die impeller. Even de kabel voelen of er nergens een kinkje is, daarna idd ff schoonmaken om dat ook uit te sluiten. je zou 'm even buiten het aquarium in een kleinere glazen/doorzichtige bak kunnen aanzetten zonder onderstuk (dus alleen de motor, niet de sponzen. wel onder water natuurlijk)Dan kan je kijken of ie blokkeert of gewoon geen prik krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank je voor het meedenken. Prik krijgt ie wel, want na een paar keer proberen slaat ie gewoon aan. Zal dus vuil of een defect zijn. Ga straks maar eens schrobben.
Voor de zekerheid nog even: waarom verkopen ze die impellers los? Kunnen ze stuk? En hoe dan?

Edit: impeller eruit gehaald, alles flink geborsteld en slaat nu weer meteen aan. Poosje aankijken, maar lijkt dus vuil te zijn geweest. Loopt ook stiller nu, mooie bijvangst!

[ Voor 25% gewijzigd door JME op 01-12-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Laatst online: 12-09 11:48
Mede-aquarianen!

Ben tegen een leuke tweedehands deal aangelopen. Een JBL buitenpomp en een dennerle co2 setje.
Nu is mijn vraag; op dit moment de interne pomp van Juwel. Hoe kan ik de nieuwe pomp het beste integreren?Een aantal weken mee laten draaien met nieuw filter materiaal? Of het filtermateriaal gebruiken wat er reeds inzit (bak draait goed bij deze persoon).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Chefferson schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:12:
Mede-aquarianen!

Ben tegen een leuke tweedehands deal aangelopen. Een JBL buitenpomp en een dennerle co2 setje.
Nu is mijn vraag; op dit moment de interne pomp van Juwel. Hoe kan ik de nieuwe pomp het beste integreren?Een aantal weken mee laten draaien met nieuw filter materiaal? Of het filtermateriaal gebruiken wat er reeds inzit (bak draait goed bij deze persoon).
Als je beide tegelijk kan laten draaien, dan zeker doen, dat zal het beste effect geven.

Maar je zou ook filtermateriaal uit je interne filter (zonder het uitbundig af te spoelen) kunnne over zetten in je nieuwe filter.
Filtermateriaal laten zitten van een andere bak zou ik nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik zou zoiets nooit 2e hands kopen, en al helemaal niet even overzetten van zijn aquarium naar die van jou.
Geen idee wat hij allemaal in z'n water heeft zitten aan ziektes of bacterien die jouw vissen nog niet kennen.

Maar goed ik ben uberhaupt geen fan van 2e hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
toolkist schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:25:
Ik zou zoiets nooit 2e hands kopen, en al helemaal niet even overzetten van zijn aquarium naar die van jou.
Geen idee wat hij allemaal in z'n water heeft zitten aan ziektes of bacterien die jouw vissen nog niet kennen.

Maar goed ik ben uberhaupt geen fan van 2e hands
Maar goed reinigen en voorzien van nieuw materiaal. Good to go dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Chefferson schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:26:
[...]

Maar goed reinigen en voorzien van nieuw materiaal. Good to go dan toch?
Ja, maar ik zou het echt met verdunde bleek kuisen, en dan goed spoelen, en dan nieuw filtermateriaal erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Van het weekend verhuisd. Aquarium ging makkelijker dan gedacht. Ik had van te voren emmers gehaald bij mijn LFS om een flink deel van het water mee te nemen en de vissen en filters zaten veilig. Al met al is de verhuizing goed gegaan. Gisteren helaas wel de eerste (en hopelijk enige) dode roodneuszalm eruit gehaald. De school heb ik al een aantal jaar en ik had ze ook al overgenomen van iemand, dus ik verwacht dat de stress van de verhuizing + leeftijd de oorzaak hiervan waren.

Terwijl ik bij mijn LFS de emmers ging halen ook gelijk rondje gelopen. Ook met hem er nog over gehad om de achterwand en filter van mijn Rio 180 eruit te halen. Ik denk dat ik van dat plan af zie. De kitranden zul je altijd blijven zien in het glas, dus met de tijd koop ik gewoon een nieuwe. Eerst een extern filter aanschaffen zodat die een tijdje mee kan draaien (maand, misschien 2) en dan nieuwe bak wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik ga mijn 60l bak binnenkort ook verhuizen. Wil de bak zoveel mogelijk leeg laten lopen en dan op een plank of plaat schuiven vanaf een kast. Dit zo dan in de auto zetten. Heb je nog maatregelen genomen tegen het klotsen in de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
peppie71 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:23:
Ik ga mijn 60l bak binnenkort ook verhuizen. Wil de bak zoveel mogelijk leeg laten lopen en dan op een plank of plaat schuiven vanaf een kast. Dit zo dan in de auto zetten. Heb je nog maatregelen genomen tegen het klotsen in de auto?
Niet specifiek tegen het klotsen. Ik heb een aantal emmers gevuld en daar mijn vissen en filters in gedaan. Wat ik niet in emmers kon doen heb ik weggespoeld. Uiteindelijk stond er nog maar 2 tot 3 cm water in mijn bak. Omdat het water relatief laag staat zal het klotsen dus ook wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Ok. Ik heb zoveel garnalen in de bak. Die ga ik er echt niet uitkrijgen. Ik ga de bak van boven wel dichtmaken met plastic. We gaan zien hoe het loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
peppie71 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:50:
Ok. Ik heb zoveel garnalen in de bak. Die ga ik er echt niet uitkrijgen. Ik ga de bak van boven wel dichtmaken met plastic. We gaan zien hoe het loopt.
Zorg dat je op z'n minst de helft van het water eruit hebt, dat scheelt al. En dan zou ik gewoon de bovenkant afdekken met vershoudfolie en tape, voor een korte rit kan dat prima. Voor een langere rit even wat gaatjes in het midden prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Bedankt voor de tips. Ik ga ook zoveel mogelijk water meenemen. De watersamenstelling is anders op de plaats van bestemming. Zachter, dat is dan wel weer lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 16:57
Afgelopen week 6 Japonica XL garnalen gekocht en in de bak gezet en zojuist wat nieuwe planten erbij (5 bossen waterpest en 5x Vallisneria Asiatica). Waterpest groeit nog een stuk hoger waardoor mn bak weer wat voller wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDwP1tbRjzKPkDgP3zxmTEeOL38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PN5Lm4fqZTWhVAMnHc0FwVM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk af en toe dat er weinig co2 in de bak zit aan de algengroei en de kleur van de planten. Nu voeg ik op dit moment nog niks toe van co2. Dit wordt de volgende stap hopelijk. Mijn vraag is of het zin heeft of simpel te beginnen met co2 door bijvoorbeeld een Hs Aqua Co2 Starter Set te kopen om daarmee te kijken of het helpt. Vissen zien immers niet of co2 uit een spuitbus of gasfles komt. Of de variant daarvan van Colombo (colombo co2 basic set). Of zouden jullie dan toch meteen voor een volledige echte co2 set gaan? Zoals bijvoorbeeld de Colombo co2 advance set + magneetventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:24
@XNL073
Als je voor CO2 gaat, haal dan gelijk een goeie set, anders moet je 2x...
Die andere moet je volgens mij telkens kopen, wat duurdere heb je een hervulbare fles.

Ik heb een set van hem, goed spul.

https://planted-box.com/product/complete-aquarium-co2-set/

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Ik ben meteen voor een complete set gegaan. Flesje + regulator met ingebouwd magneetklep en een in-line diffuser tussen de potfilter en de uitstroom. Dit is een eenmalige investering en vervolgens laat je voor een paar euro dat flesje bijvullen bij de lokale aquariumspeciaalzaak.

Mijn setup destijds 1-5-2020:
JBL Proflora diffusor 16/22mm
Aqua-Noa CO2 Fles 2kg (zogenaamd gevuld)
Aqua-Noa CO2 Drukregelaar met 2 meters inc magneet ventiel
Totaal €221.25

De fles was gevuld geleverd. Of hij de eerste keer niet goed aangesloten was of dat hij gewoon maar half geleverd is laat ik even in het midden. Nu hij door de LFS hervuld is gaat hij al ruim 4 maanden mee met 1 belletje per 2 seconden op de ingebouwde bellenteller van de Proflora.

\\edit winkel weg gehaald

[ Voor 54% gewijzigd door BurnerT op 02-12-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

JME schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 18:34:
Dank je voor het meedenken. Prik krijgt ie wel, want na een paar keer proberen slaat ie gewoon aan. Zal dus vuil of een defect zijn. Ga straks maar eens schrobben.
Voor de zekerheid nog even: waarom verkopen ze die impellers los? Kunnen ze stuk? En hoe dan?

Edit: impeller eruit gehaald, alles flink geborsteld en slaat nu weer meteen aan. Poosje aankijken, maar lijkt dus vuil te zijn geweest. Loopt ook stiller nu, mooie bijvangst!
Sommige pompen zijn daar inderdaad gevoelig voor. Vaak is het zo dat hoe zuiniger de pomp, des te stiller hij vaak is maar ook des te gevoeliger hij vaak is voor de "vuile" opstart. Mijn Maxi Jet 500 is bijvoorbeeld heel erg stil (echt idioot mooi stil) maar ook super gevoelig voor een "vuile start". Die moet ik dus echt wel eens per maand/2 maanden reinigen. M'n Tunze Comline 900 is meer een pomp van het type "van dik hout" en draait eigenlijk overal doorheen maar maakt ook wat meer herrie dan m'n Maxi Jet. Zo hep ook hier elk voordeel z'n nadeel.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@BurnerT
Maakt toch geen drol uit wie de winkel is toen? Dat spul zit in een doos en die krijg jij. Die gene die die doos gevuld heeft met de fles(Aqua Noa) is de gene die hem vult.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

ThaAresX schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:16:De kitranden zul je altijd blijven zien in het glas, dus met de tijd koop ik gewoon een nieuwe. Eerst een extern filter aanschaffen zodat die een tijdje mee kan draaien (maand, misschien 2) en dan nieuwe bak wegzetten.
Kitresten kun je perfect verwijderen maar het vergt wel verdomd veel inzet. Je begint met het verwijderen van de resten d.m.v. een glaschraper waarin een gloednieuw perfect mesje zit (nooit op bezuinigen, nooit denken "die kan nog wel"). Daarmee blijf je schrapen totdat je een fikse tijd denkt "er komt niets meer vanaf". Daarna ga je laatste resten (die je pas ziet als je het glas natmaakt) verwijderen met siliconenkit verwijderaar en ook daar ga je mee door totdat je denkt 'waar ben ik mee bezig". Op die manier kun je het echt volledig verwijderen. Resultaat steeds controleren door het glas nat te maken (en na afloop de boel natuurlijk zeer grondig spoelen). Ik heb het bij een 80cm aquarium gedaan (achterwand en stukje zijkant) en ben daar toch wel een dikke middag mee bezig geweest (maar wel met perfect resultaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Renegade666 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:39:
@BurnerT
Maakt toch geen drol uit wie de winkel is toen? Dat spul zit in een doos en die krijg jij. Die gene die die doos gevuld heeft met de fles(Aqua Noa) is de gene die hem vult.
Correct echter weet een winkel wel wat hij verkoopt. Het kan inderdaad ook nog de fabrikant geweest zijn. Het kan ook heel goed mijn eigen schuld geweest zijn. De winkel gaf ik voornamelijk aan voor de mogelijk toekomstige koper zodat hij het daar evt ook kan kopen. Ik probeerde niemand de roetveegpiet toe te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
HuismAndré schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:44:
[...]

Kitresten kun je perfect verwijderen maar het vergt wel verdomd veel inzet. Je begint met het verwijderen van de resten d.m.v. een glaschraper waarin een gloednieuw perfect mesje zit (nooit op bezuinigen, nooit denken "die kan nog wel"). Daarmee blijf je schrapen totdat je een fikse tijd denkt "er komt niets meer vanaf". Daarna ga je laatste resten (die je pas ziet als je het glas natmaakt) verwijderen met siliconenkit verwijderaar en ook daar ga je mee door totdat je denkt 'waar ben ik mee bezig". Op die manier kun je het echt volledig verwijderen. Resultaat steeds controleren door het glas nat te maken (en na afloop de boel natuurlijk zeer grondig spoelen). Ik heb het bij een 80cm aquarium gedaan (achterwand en stukje zijkant) en ben daar toch wel een dikke middag mee bezig geweest (maar wel met perfect resultaat).
.
Precies heel veel werk en tijd. Is op zich geen probleem want het is een hobby. Echter loop ik al langer met het plan om een grotere bak te kopen en het liefste ook een kwalitatief betere bak. Mijn LFS had een Trofis A-1200 staan zonder filter of het alternatief een Aquatlantis Elegance Expert 120 geloof ik. Zijn beide wel bakken van hogere kwaliteit dan mijn Juwel Rio 180 (glas voornamelijk). En aangezien ik toch al met dat idee liep kan ik beter de moeite niet doen en dan gewoon nieuwe bak kopen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Tommie12 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:53:
[...]

Ja, maar ik zou het echt met verdunde bleek kuisen, en dan goed spoelen, en dan nieuw filtermateriaal erin.
Verdunde bleek? Serieus? Ben als de dood dat er wat achterblijft.

De spullen die ik op ga halen zijn trouwens:

- JBL e1501 Christalprofi
- Dennerle einweg 300 quantum met 2 volle flessen (hervulbaar)

Totaalprijs trouwens 90 euro... Goede deal?

Nog tips qua nieuw filtermateriaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Chefferson op 03-12-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Chefferson schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:54:
[...]

De spullen die ik op ga halen zijn trouwens:

- JBL e1501 Christalprofi
- Dennerle einweg 300 quantum met 2 volle flessen (hervulbaar)

Totaalprijs trouwens 90 euro... Goede deal?

Nog tips qua nieuw filtermateriaal?
Zeker is dat een goede deal...

Niet zo bang zijn met verdunde bleek, er is een periode geweest waarin 'clonazone' aangeraden werdt bij witte stip. Clonazone is ook chloor, net als bleek.
Paar keer spoelen en het is weg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als het je echt niet lekker zit, zou je na het schoonmaken en spoelen nog zo’n commerciële waterverbeteraar kunnen toevoegen die chloor uit het leidingwater zou moeten binden (wat er in NL helemaal niet in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 07:49
Chefferson schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:54:
[...]

...
Dilution is the solution to pollution. :P 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Over een paar weekjes moet ik mijn 200 liter verhuizen naar mijn ouders, joepie...

Alleen zij hebben een waterontharder (met een switch om hem te omzeilen). Kan ik dat water gewoon gebruiken of moet ik hem maar even omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:00:
[...]

Dilution is the solution to pollution. :P 8)
And anything is a poison, depending on the concentration.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:43:
Over een paar weekjes moet ik mijn 200 liter verhuizen naar mijn ouders, joepie...

Alleen zij hebben een waterontharder (met een switch om hem te omzeilen). Kan ik dat water gewoon gebruiken of moet ik hem maar even omzeilen?
Omzeilen.

Maar dit is dacht ik al vaker besproken hier (?), even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@dragon2
Duidelijk.

En zoeken op tweakers.. Heeft nog nooit wat gevonden wat ik zocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:00:
@dragon2
Duidelijk.

En zoeken op tweakers.. Heeft nog nooit wat gevonden wat ik zocht :P
Ik weet ook niet helemaal zeker of dat het in dit draadje was... Conclusie was iig altijd omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Ik geef het toe, te lui om te zoeken :p.

Maar gewoon nieuwsgierigheid. Hoezo omzeilen? Ik woon zelf in West-Brabant en wij hebben redelijk zacht water in vergelijking met andere gebieden in Nederland. Zachter water is niet persee slecht toch? Planten kunnen misschien wat aanpassingsmoeilijkheden hebben maar voor de vissen maakt het niet heel veel uit na de initiële shock? Of zijn chichliden er meer gevoelig voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ThaAresX schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:16:
Ik geef het toe, te lui om te zoeken :p.

Maar gewoon nieuwsgierigheid. Hoezo omzeilen? Ik woon zelf in West-Brabant en wij hebben redelijk zacht water in vergelijking met andere gebieden in Nederland. Zachter water is niet persee slecht toch? Planten kunnen misschien wat aanpassingsmoeilijkheden hebben maar voor de vissen maakt het niet heel veel uit na de initiële shock? Of zijn chichliden er meer gevoelig voor?
Ik heb hier zeer zacht water uit de kraan, dat kan geen kwaad. Maar ik weet niet wat een waterontharder verder met het water doet, of er bepaalde reststoffen inzitten van het onthardingsproces. Ik vertrouw de kraan meer eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Pomp en CO2 inmiddels geïnstalleerd! Maar wat een herrie maakt dat ding (JBL e1501) zeg... Iemand ervaring met deze pomp? Zit eraan te denken om het meubel aan de binnenzijde maar te bekleden met isolatiemateriaal. Neem aan dat het water voor genoeg koeling zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Chefferson schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:36:
Pomp en CO2 inmiddels geïnstalleerd! Maar wat een herrie maakt dat ding (JBL e1501) zeg... Iemand ervaring met deze pomp? Zit eraan te denken om het meubel aan de binnenzijde maar te bekleden met isolatiemateriaal. Neem aan dat het water voor genoeg koeling zorgt.
Wel met de E1502 & E902 > ervaring > Herrie. Beide weggedaan. Had je kunnen lezen ergens eerder in in dit topic :+

Water is koelt het wel, maar heb je hem wel ontlucht? dus met de primerknop aan geslingerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Renegade666 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:38:
[...]

Wel met de E1502 & E902 > ervaring > Herrie. Beide weggedaan. Had je kunnen lezen ergens eerder in in dit topic :+

Water is koelt het wel, maar heb je hem wel ontlucht? dus met de primerknop aan geslingerd?
Ja, met die startknop aan de bovenzijde. Komt verder ook geen lucht meer uit de uitvoer. Balen dit man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chefferson
Wat voor herrie maakt hij precies? pruttel/brom/ ?
Eventueel even op een dikke handdoek neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Renegade666 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:42:
@Chefferson
Wat voor herrie maakt hij precies? pruttel/brom/ ?
Eventueel even op een dikke handdoek neer zetten.
Lage bromtoon. Heb hem al op een rubberen mat staan. Geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:45:
[...]

Lage bromtoon. Heb hem al op een rubberen mat staan. Geen effect.
Wiebel 'm eens langzaam heen en weer, kan toch nog ergens lucht in zitten. Dan bromt ie een stuk luider namelijk. De mijne hoor ik echt totaal niet, tenzij er nog lucht in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:00:
[...]

Wiebel 'm eens langzaam heen en weer, kan toch nog ergens lucht in zitten. Dan bromt ie een stuk luider namelijk. De mijne hoor ik echt totaal niet, tenzij er nog lucht in het systeem zit.
Geen effect helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chefferson
IS hij nieuw? Zoja, dan terug sturen
Zo nee, dan pech gehad, probeer je hem weer te verkopen en koop je een Eheim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Renegade666 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:53:
@Chefferson
IS hij nieuw? Zoja, dan terug sturen
Zo nee, dan pech gehad, probeer je hem weer te verkopen en koop je een Eheim :)
Geen nieuwe helaas. En mijn vrouw doet me wat als ik nu weer moet bijleggen voor een andere haha.

[ Voor 12% gewijzigd door Chefferson op 07-12-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Chefferson
Zet je die ook te koop :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Ga eerst het meubel maar eens volplempen met dit: https://www.hornbach.nl/s...1-m2/4111083/artikel.html

Kan haar daarna altijd nog op vraag & aanbod zetten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Chefferson schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:56:
[...]

Geen nieuwe helaas. En mijn vrouw doet me wat als ik nu weer moet bijleggen voor een andere haha.
Ik heb al meer dan 10 jaar de e901 en die brom heb ik ook wel eens gehad na het schoonmaken. Als je zeker bent dat je geen lucht meer in de pomp kop hebt zitten kan je je stekker een keer uit het stopcontact trekken en een moment later weer insteken, en herhalen bij geen resultaat, bij mij heeft dat geholpen die brom kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chefferson
Dat spul werkt niet voor lage tonen, gaat er doorheen.

Gisteren ook een leuk klus gehad, mijn 60 liter verhuist naar kantoor van het werk. Je bent een middag bezig, maar gelukkig zonder problemen gegaan. Meeste water had ik mee genomen, zodat het niet een volledige nieuwe schone bak was qua water.

Kwam er je ook nog achter dat er een jonge cory inzit, echter de volwassen zitten ondertussen in de 200 liter bak.. Even wachten als hij/zij wat groter is, dan verhuis ik hem daarheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Winkiller schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:21:
[...]

Ik heb al meer dan 10 jaar de e901 en die brom heb ik ook wel eens gehad na het schoonmaken. Als je zeker bent dat je geen lucht meer in de pomp kop hebt zitten kan je je stekker een keer uit het stopcontact trekken en een moment later weer insteken, en herhalen bij geen resultaat, bij mij heeft dat geholpen die brom kwijt te raken.
Helaas niet gelukt.

https://youtu.be/dIb_Jtg62Ug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Chefferson

Uit de emmer halen en dan op een handdoek zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Is het niet zo dat je slangen resoneren ? die gaatjes in de wand zijn precies de maat van je slang.
Ik herken het geluid wel, bij mij heel soms na schoonmaken doet hij dat.
Controleer je 2 rotorrubbers en je as waarop de rotor om heen draait, misschien uit gelubberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Winkiller schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:54:
[...]

Is het niet zo dat je slangen resoneren ? die gaatjes in de wand zijn precies de maat van je slang.
Ik herken het geluid wel, bij mij heel soms na schoonmaken doet hij dat.
Controleer je 2 rotorrubbers en je as waarop de rotor om heen draait, misschien uit gelubberd.
Zal de gaten wat groter maken. Waar vind ik die rubbers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Chefferson schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:55:
[...]

Zal de gaten wat groter maken. Waar vind ik die rubbers?
Bijvoorbeeld hier: https://www.aquaplantsonl...erlager.html?search=e1501

Misschien deze ook: https://www.aquaplantsonl...g-rotor.html?search=e1501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Ik bedoelde in de pomp haha. Maar je linkjes deden de truc! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Chefferson schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:00:
[...]

Ik bedoelde in de pomp haha.
Nu ben ik je kwijt. :?

Draait de stekker eens om, (polariteit andersom) en wacht iets langer bij insteken, 15 sec. of zo.

[ Voor 21% gewijzigd door Winkiller op 07-12-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Winkiller schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:02:
[...]

Nu ben ik je kwijt. :?

Draait de stekker eens om, (polariteit andersom) en wacht iets langer bij insteken, 15 sec. of zo.
Never mind. Heb de gaten groter gemaakt en het geluid is inderdaad al een stuk minder!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Chefferson schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:30:
[...]

Never mind. Heb de gaten groter gemaakt en het geluid is inderdaad al een stuk minder!!!
Zorg met een stukje doek of rubber dat de slangen niet kunnen resoneren met je (meubel) achterwand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
Winkiller schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:49:
[...]

Zorg met een stukje doek of rubber dat de slangen niet kunnen resoneren met je (meubel) achterwand.
Heb ik inmiddels gedaan. Helden zijn jullie!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zo veel geluid maakt mijn 902 zeker niet.
Ik zie wel dat je toevoerkraantje niet helemaal open staat, en aan het geluid te horen heb je nog altijd lucht.

Voor die slangen zou ik ook grotere gaten voorzien in je kast, en er dan iets zachts tussen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

HuismAndré schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:01:
Begin ik net een beetje van m'n 500 Corydoras Venezuela Orange jonkies af te raken, zien we vandaag een heel erg dikke Otocinclus op het raam zitten. Het zal toch zeker niet gebeuren???
[Afbeelding]
Hoe is dat avontuur eigenlijk afgelopen, André?
Ook interessant: vertrouwde LFS wist vandaag te vertellen dat al hun oto’s nakweek zijn. Eigenaar was daar echt heel stellig in, moest helemaal niets van wildvang hebben. Zouden die verhalen dan achterhaald zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:58:
[...]

Hoe is dat avontuur eigenlijk afgelopen, André?
Ook interessant: vertrouwde LFS wist vandaag te vertellen dat al hun oto’s nakweek zijn. Eigenaar was daar echt heel stellig in, moest helemaal niets van wildvang hebben. Zouden die verhalen dan achterhaald zijn?
Super rustig. Dame zwemt nog steeds moddervet rond maar de mannetjes hebben er geen aandacht voor. Wel jammer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:40

OmeJoyo

This is me

Volgens mij nooit eerder gemeld hier, maar aangezien ik mijn grootste project ga doen die ik tot op heden heb gehad hier toch maar eens wat tikken.

Ik heb al aquaria vanaf mijn 11e ongeveer wat dus inmiddels zo'n 24 jaar is. Gestart zoals zovelen met een 60 liter Juwel en de hobby heeft vele vormen gehad van op de top 11 zoetwater aquaria, tot nu weer terug naar 1 40 liter cube met wat Vuurgarnalen en Japonica's(Ja ik weet dat ze niet meer zo heten,)

Na wat discussie met vrouwlief die eerst wilde dat het huis af zou zijn voor de grap geroepen dat ik nog liever een nieuw aquarium wilde als de auto verlagen, wat ze ook niet nodig vond. Vrijwel direct was het antwoord: Deal!

Nou daar zitten we dan, december is bij ons afgeladen met bonussen en ook de belasting duurde wat langer, maarja ik ga niet klagen nu.

Toen kwam het kijken, want hij moest ergens komen en met de huidige indeling past er nergens een groot aquarium. Maar met wat creativiteit een mooi plekje van 125cm breed, naast een stopcontact uit de buurt van het daglicht vandaag gecreeerd. Maar nu, wat willen we dat er staat? Mijn grootste bak top op heden was een 160 liter jewel, maar ik wilde nu toch echt wel iets groters. Nou na veel kijken, overleggen, handjeklap is er een nieuwe Jewel Rio 350 met kast onderweg O+

Hij komt wss vandaag met de bezorging en ondertussen ben ik dus al een paar dagen bezig met uitzoeken wat verder.

Er is een Co2 set onderweg, een voedingsbodem, de nodige middelen als voeding, watervoorbereider enz. in wat grotere hoeveelheden als momenteel gebruikelijk en ik heb een plantenbestand uitgekozen.

Vandaag en morgen verder met het uitzoeken van hout, steen, bodem en wat nog verder :) Ook nog even de externe filterpomp ophalen, ik heb erg goede ervaringen met de JBL pompen en er komt dan ook een JBL CristalProfi e1501 aan te hangen.

Ik heb de intentie om in stappen hier steeds updates te geven, Ik zal dan ook steeds vermelden wat er is geplaatst en welk soort/type en hoe ik tot die keuzes ben gekomen. Ik zal op den duur zeker tips nodig gaan hebben en ook dan weet ik dit topic te vinden. Ik heb geen zin om me ook op een Aquarium Forum aan te melden, heb dit in het verleden veel gedaan, maar ik heb daar gewoon ook niet ook nog tijd voor.

Uiteraard alles vergezeld met foto's.

Ik ga niet voor een biotoop, het wordt een gezelschapsaquarium met dieren die het fijn vinden bij elkaar, al zal er ook wel hier en daar een garnaal of een slak opgegeten worden, voor mij is dat de circle of life.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Klinkt als een mooi project @OmeJoyo
Vraagje: zijn die voedingsbodem en watervoorbereider bewuste keuzes? Ik zou beide nooit doen namelijk. Voedingsbodem geeft vroeger of later altijd gedonder en watervoorbereider is in NL maar voor 1 doel goed: de kassa van de LFS ;)
Verder benieuwd om je project te volgen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:40

OmeJoyo

This is me

Ik heb weken zitten speuren over de voedingsbodem, omdat ik eerder een slechte ervaring ermee heb gehad zo'n 18 jaar geleden maar later met 2 andere bakken juist weer hele goede.

Ik heb gekozen voor:
Tropica Plant Growth Substraat
Dit blijft een dunne laag, bovendien gooi ik al jaren puntslakjes in de bakken om de bodem enigsinds door te woelen met succes. Ik heb vaak zandbodems toegepast. Over de voedingsbodem heen komt in dit geval grind in een donkere kleur, de exacte ga ik zo nog uitzoeken.

De watervoorbereider, het is zo'n ik doe dat altijd al ding en het kost next to nothing. Ik onderdoseer dit wel trouwens.Bij het clubje waar ik toen bij zat gebruikte iedereen het en wie ik spreek nog steeds, maar ik snap je argument dat het wellicht bijna niets doet.

Overigens komt vrijwel niets meer van de LFS-en vandaag. Er zijn er naar mijn mening weinig die enige kwaliteit leveren hier in de buurt tegen een acceptabele prijs, of het assortiment bevat niet de merken die ik graag gebruik. Ik heb jaren bij dezelfde winkel gekocht die er helaas niet meer is.

Er staat inmiddels een pallet voor de deur, dus kan niet wachten tot ik klaar ben met werken.:)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Even vraagje tussen door.

Komende zaterdag kan ik mijn 200 liter even... verhuizen. Dus alles er uit, verplaatsen, en dan weer opbouwen.
Pak dan gelijk even de kans om de scape om te gooien.
Deel van de bodem neem ik mee, maar wil aan de voorzijde zand gebruiken. Dus een beetje scheiden, maar liefst wat een scheidingsbalkje er tussen, zodat niet alles over elkaar heen schuift.

Wat kan ik daar voorgebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

OmeJoyo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:46:
Er staat inmiddels een pallet voor de deur, dus kan niet wachten tot ik klaar ben met werken.:)
Om opnieuw aan het werk te gaan met nieuwe energie. ;) (y)
Torenslakjes he ? ik heb er een overdaad aan, drukke beestjes en de Helena's kunnen het niet bijhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vC__rduN_ZpKpsrP7V-yJXPXB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4LzTf4zfHrMiaEq0Nkhwzbqi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Renegade666 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:57:
Even vraagje tussen door.

Komende zaterdag kan ik mijn 200 liter even... verhuizen. Dus alles er uit, verplaatsen, en dan weer opbouwen.
Pak dan gelijk even de kans om de scape om te gooien.
Deel van de bodem neem ik mee, maar wil aan de voorzijde zand gebruiken. Dus een beetje scheiden, maar liefst wat een scheidingsbalkje er tussen, zodat niet alles over elkaar heen schuift.

Wat kan ik daar voorgebruiken?
Niks, als je wat bodemvissen hebt (Cory, Ancistrus), dan gooien die dat toch door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VluggeJapie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-09 15:19
Afgelopen vrijdag mijn bak gestart, de Aqualantis fusion pro 80.

Als bodem heb ik gekozen zwart aquarium zand van Hornbach met een zakje lateriet.
Echter tijdens het plaatsen van de bodem is het lateriet flink gemengd met mijn bodem, hierdoor ligt het nu dus door de hele bodem heen. Zowel diep als ondiep. Kan dit kwaad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
VluggeJapie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:31:
Afgelopen vrijdag mijn bak gestart, de Aqualantis fusion pro 80.

Als bodem heb ik gekozen zwart aquarium zand van Hornbach met een zakje lateriet.
Echter tijdens het plaatsen van de bodem is het lateriet flink gemengd met mijn bodem, hierdoor ligt het nu dus door de hele bodem heen. Zowel diep als ondiep. Kan dit kwaad ?
Het is nogal zonde, want nu mengt het zich in het water en ben je de voedingsstoffen zo kwijt.... normaal steek je bij de planten die de voeding uit de bodem halen wat laterietbolletjes. Met welk doel wou je het door je bodem mengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VluggeJapie
Ik had dat juist met het idee gedaan om de eerste laag lateriet te doen en daar bovenop het zand.

Kan het kwaad ? (naast het verlies aan voedingsstoffen)

Zo is de bak nu: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnnSMiWNPCPvWs-XiAeH2u0wcZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW9ydWeA22TPK6R2aKtiIwGm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

VluggeJapie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:16:
Ik had dat juist met het idee gedaan om de eerste laag lateriet te doen en daar bovenop het zand.

Kan het kwaad ? (naast het verlies aan voedingsstoffen)

Zo is de bak nu: [Afbeelding]
Lateriet is bijzonder goed in staat voedingsstoffen en sporenelementen uit het water op te nemen en in nuttige en bruikbare vorm aan de planten af te geven, dus lijkt het me niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-09 21:23
Vandaag m'n vision 180 binnen gekregen! Blij mee maar nog even geduld en dat is zo lastig haha. Wel helialux en smartcontrol besteld maar wat lastig leverbaar... Hopelijk volgende week binnen en beginnen met indraaien.

Vandaag voor het eerst naar aquariumgek geweest. Leuke zaak, zit in Oosterhout. Goed advies gehad. Ga daar zeker naar terug. Verder vind ik het hier in de omgeving (Drunen) vrij beperkt qua goede zaken in tegenstelling tot waar ik voorheen woonde. (Zoetermeer) iemand nog meer tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VluggeJapie
MisterEagle schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:25:
Vandaag m'n vision 180 binnen gekregen! Blij mee maar nog even geduld en dat is zo lastig haha. Wel helialux en smartcontrol besteld maar wat lastig leverbaar... Hopelijk volgende week binnen en beginnen met indraaien.

Vandaag voor het eerst naar aquariumgek geweest. Leuke zaak, zit in Oosterhout. Goed advies gehad. Ga daar zeker naar terug. Verder vind ik het hier in de omgeving (Drunen) vrij beperkt qua goede zaken in tegenstelling tot waar ik voorheen woonde. (Zoetermeer) iemand nog meer tips?
Ik ging toen ik nog in Waalwijk woonde naar Geldof in Waalwijk. Zelf woon ik nu tegen Den Bosch aan en ben ook nog zoekende.
Winkiller schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:21:
[...]

Lateriet is bijzonder goed in staat voedingsstoffen en sporenelementen uit het water op te nemen en in nuttige en bruikbare vorm aan de planten af te geven, dus lijkt het me niet zo'n probleem.
Kijk ik het nog ffe rustig aan, dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Wildfire

Joy to the world!

MisterEagle schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:25:

Vandaag voor het eerst naar aquariumgek geweest. Leuke zaak, zit in Oosterhout.
Bedankt voor deze tip, vanuit Tilburg is Oosterhout goed te doen qua afstand. Want hier in Tilburg zit niet echt iets voor meer voor aquariumliefhebbers. De enige echte speciaalzaak die ik kende, Pentazona, is lang geleden gesloten.

Ik wil wel voorzichtig weer eens wat nieuwe vissen nu uiteindelijk een grote vissterfte een paar maanden achter de rug is (oorzaak nooit gevonden helaas). Dat is nu alweer langere tijd geleden en het gaat nu dus ook alweer lange tijd goed met de resterende vissen. Het gaat dus weer kriebelen :P

Ik ga eerst alleen de strijd aan met alg die sinds kort bezig heeft genomen van mijn aquarium. Grote slierten groene alg vanaf voornamelijk de planten, handmatig redelijk goed te verwijderen maar moet op zoek naar de oorzaak. Er is een testkoffer onderweg, komt later deze week binnen, zal ik de waterwaardes eens goed nameten. Ook ga ik het licht wat beperken, besef me dat ik te lang te veel licht in de bak heb. Gelukkig Juwel Helialux met controller dus kan dat eenvoudig bijstellen. Plantenvoeding hou ik al een tijdje beperkt, om de week een normale dosis Profito.

Ik ga in ieder geval niet van allerlei anti-alg spulletjes in het aquarium mikken. Hooguit als laatste noodgreep, liever ga ik eerst gerichte ingrepen doen zonder dat spul te gebruiken.

Zodra de alg onder controle blijkt eens snuffelen voor wat visjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 08-12-2020 19:47 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Wildfire schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:44:
[...]
Ik ga eerst alleen de strijd aan met alg die sinds kort bezig heeft genomen van mijn aquarium. Grote slierten groene alg vanaf voornamelijk de planten, handmatig redelijk goed te verwijderen maar moet op zoek naar de oorzaak.
Lijkt mij groene draadalgen, waarschijnlijk Co2 tekort, super makkelijk te bestrijden met Easy Carbo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Winkiller schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:51:
[...]

Lijkt mij groene draadalgen, waarschijnlijk Co2 tekort, super makkelijk te bestrijden met Easy Carbo.
Waarbij Easy Carbo niet het CO2 probleem oplost, maar wel de algen doodmaakt. Misschien wel goed om even te vermelden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Taro schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:52:
[...]

Waarbij Easy Carbo niet het CO2 probleem oplost, maar wel de algen doodmaakt. Misschien wel goed om even te vermelden.
:) daar verschillen de meningen over in aquariumland, het is wel grappig dat het steeds terugkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Winkiller
Tjah, dat krijg je als men niet leest wat het is..

En vloeibaar CO2, in echtie, is best lastig te regelen..
https://scheikundejongens...loeibare-koolstofdioxide/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bonus: naast de algen doodt het met een beetje geluk ook je garnalen en de wat gevoeliger ingestelde visjes. Zeker als ik lees dat vraagsteller Profito 1x per 2 weken toevoegt, zou ik niet zomaar easy carbo aanraden. Dat zou ik dan echt heel gespreid doseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:58:
@Winkiller
Tjah, dat krijg je als men niet leest wat het is..

En vloeibaar CO2, in echtie, is best lastig te regelen..
https://scheikundejongens...loeibare-koolstofdioxide/
Ja ik ken het inmiddels wel, zeer voorzichtig gebruiken en goed de gebruiksaanwijzing lezen.
Ik gebruik het ook en ik heb ook CO2 op mijn 2 aquariums staan, pH is bij mij 6.8 met 35 mg/l CO2.
Groene draadalgen reageren ontzettend goed op Easy Carbo, gewoon gebruiken om er van af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Wildfire

Joy to the world!

EasyCarbo heb ik nog staan, had het al een tijdje niet meer gebruikt. Zal de minimale dosering gaan volgen daarvoor.

Een CO2 installatie kan ik misschien nog overwegen, maar dan moet ik eens wat onderzoek doen. Ik heb een Juwel Rio 125 met bijbehorend meubel, ik wil geen gedoe met grote CO2 flessen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Doe die minimale dosis dan in ieder geval in dagelijkse doses. Spaar geen dagen op, werk niet op weekbasis, en ga al helemaal niet mee met je Profito frequentie van twee weken. Succes! :)
Pagina: 1 ... 65 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.