Volgens mij nooit eerder gemeld hier, maar aangezien ik mijn grootste project ga doen die ik tot op heden heb gehad hier toch maar eens wat tikken.
Ik heb al aquaria vanaf mijn 11e ongeveer wat dus inmiddels zo'n 24 jaar is. Gestart zoals zovelen met een 60 liter Juwel en de hobby heeft vele vormen gehad van op de top 11 zoetwater aquaria, tot nu weer terug naar 1 40 liter cube met wat Vuurgarnalen en Japonica's(Ja ik weet dat ze niet meer zo heten,)
Na wat discussie met vrouwlief die eerst wilde dat het huis af zou zijn voor de grap geroepen dat ik nog liever een nieuw aquarium wilde als de auto verlagen, wat ze ook niet nodig vond. Vrijwel direct was het antwoord: Deal!
Nou daar zitten we dan, december is bij ons afgeladen met bonussen en ook de belasting duurde wat langer, maarja ik ga niet klagen nu.
Toen kwam het kijken, want hij moest ergens komen en met de huidige indeling past er nergens een groot aquarium. Maar met wat creativiteit een mooi plekje van 125cm breed, naast een stopcontact uit de buurt van het daglicht vandaag gecreeerd. Maar nu, wat willen we dat er staat? Mijn grootste bak top op heden was een 160 liter jewel, maar ik wilde nu toch echt wel iets groters. Nou na veel kijken, overleggen, handjeklap is er een nieuwe Jewel Rio 350 met kast onderweg
Hij komt wss vandaag met de bezorging en ondertussen ben ik dus al een paar dagen bezig met uitzoeken wat verder.
Er is een Co2 set onderweg, een voedingsbodem, de nodige middelen als voeding, watervoorbereider enz. in wat grotere hoeveelheden als momenteel gebruikelijk en ik heb een plantenbestand uitgekozen.
Vandaag en morgen verder met het uitzoeken van hout, steen, bodem en wat nog verder

Ook nog even de externe filterpomp ophalen, ik heb erg goede ervaringen met de JBL pompen en er komt dan ook een JBL CristalProfi e1501 aan te hangen.
Ik heb de intentie om in stappen hier steeds updates te geven, Ik zal dan ook steeds vermelden wat er is geplaatst en welk soort/type en hoe ik tot die keuzes ben gekomen. Ik zal op den duur zeker tips nodig gaan hebben en ook dan weet ik dit topic te vinden. Ik heb geen zin om me ook op een Aquarium Forum aan te melden, heb dit in het verleden veel gedaan, maar ik heb daar gewoon ook niet ook nog tijd voor.
Uiteraard alles vergezeld met foto's.
Ik ga niet voor een biotoop, het wordt een gezelschapsaquarium met dieren die het fijn vinden bij elkaar, al zal er ook wel hier en daar een garnaal of een slak opgegeten worden, voor mij is dat de circle of life.