d0nny41 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 02:51:
Ben net begonnen met het oriënteren voor mijn eerste aquarium. Als ik er 1 koop wordt het een nano zoutwater aquarium.
Ik las dat de vuistregel was dat je minimaal 10 euro kwijt bent per liter. Klopt het dat ik dus voor ongeveer 750 euro een redelijke start kan maken voor een bak van 60-80L ? Ik ga binnenkort ook even langs een winkel, lijkt me wel zo handig. Welke Nederlandse winkel raden jullie aan?
Alvast bedankt!
Voor een nano is dat wel absoluut het minimum.
Je moet een paar keuze's maken:
Wat wil je in de bak, het maakt nog al een verschil of je een bak hebt met lederkoraal en zoa's of een bak vol met acropora steen koraal.
Ook ben je met een nano wel een beetje beperkt kwa visbezetting. Een Picasso dokters vis (Dory) heeft bijvoorbeeld echt minimaal 500 liter nodig zelfs mijn 130 bak is aan de kleine kant voor zo'n vis. Ook andere dokters vissen hebben meer zwem ruimte nodig. Maar dan blijft er nog wel genoeg leuk werk over.
Wil je een complete set hebben (zoals een RedSea nano 75 liter
https://www.heevis.nl/red-sea-max-nano) dan ben je al gauw 700 euro kwijt voor de set en dan komt daar nog bij: extra stromings pomp (+/- €100), steen, water, koraal en vissen.
Het voordeel is wel dat deze systemen mooi geïntegreerd zijn en dat er maar weinig in het zicht hangt en vaak ook al voorzien zijn van een bijvul systeem.
Als je zelf wil knutselen kan het misschien iets goedkoper, maar dan hang er weer van alles naast en of in het zicht.
Een andere keuze die je moet maken is of zelf water wil aanmaken of niet. Ik heb een goede zaak hier in de buurt van Hoofddorp die natuurlijk zeewater en osmose water per liter verkoopt. Hierdoor hoef ik zelf (nog geen) osmose filter te hebben. En ik ben zelf voorstander van natuurlijk zee water ten opzichte van zelf zee water aanmaken. Ten eerste moet je dat een dag van te voren doen (je moet het echt 24 uur mixen met een pomp) en ten tweede is natuurlijk water minder steriel waardoor in mijn ogen de vissen een beter weerstand krijgen.
En dan heb je natuurlijk ook nog wel wat speciaal gereedschap nodig zoals een zout (refracto)meter
en wat test setjes (KH en calcium zijn nodig als je skelet bouwende koralen hebt.)
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.