Ik loop tegen het einde van de indraaiperiode van de Fluval Flex 57 liter bak aan. Tenminste dat denk ik dan want de bak draait komende vrijdag 3 weken.
Mijn Sera druppel test geeft de volgende waarden:
pH=7 (5 bellen CO2) moet nauwkeurig te meten zijn maar nog steeds heb ik alleen een testset voor handen met grove kleur indicatoren die 0,5 graden verspringen.
KH= 7
GH= 9
NO2= 0
Helaas heb ik iets te snel die Sera test gekocht en heb ik geen NO3, NH3 en NH4 test. Tot nu toe heb ik geen enkele keer nitriet gemeten. Zou dat komen door het Purigen filtermateriaal of is gewoon de stikstof cyclus niet op gang? Ik snap dat zonder NO3 test daar geen zinnig woord over te zeggen valt eigenlijk.
Plantjes doen het helemaal prima, mini klein gaatje op de cryptocoryne maar dat heeft wellicht te maken met een aanbevolen 1/3 dosering Profito. Tot nu toe geen enkele vorm van algen te bekennen dus die mag misschien iets omhoog.
Nog wel een vraagje voor de waterwissels, het water hier uit de kraan heeft een pH van 8,13. Op een 57 liter bakje is een waterwissel van 25% dus een behoorlijke pH schommeling. Is het verstandig het te verversen water eerst wat in pH omlaag te brengen? Tevens zorg ik bij een waterwissel tot nu toe voor een ongeveer gelijke temperatuur door water te pakken van de ketel. Kan dat straks ook nog als er bewoners in de bak zitten?
Weer veel vragen, excuses daarvoor
[
Voor 5% gewijzigd door
Ljsvv op 04-11-2020 15:38
]