Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.279 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Als je de (eerste) nitrietpiek al hebt gehad zou ik niet nog eens met ammonia beginnen. Maar als je helemaal kaal start (zonder dieren) dan is het inderdaad een optie (ca. 2ml 5% ammonia zonder toevoegingen per 100 liter aquariumwater). Opstarten met urine schijnt ook te kunnen (hoewel ik niemand ken die dat ook daadwerkelijk gedaan heeft).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bak is opgestart met nieuwe planten en een bos waterpest uit de oude bak. Die bos waterpest bleken zo'n 25 posthorens in te zitten. Verder wel dagelijks wat vlokvoer erin gegooid.
Bak is wel opgestart met aquasafe overigens.

Ik merk sinds een paar dagen dat de waterpest begint te knallen qua groei en dat de alg afneemt. CO2 was nu ook voor het eerst goed, dus er gebeurt wel wat.

Verder wel mooi om te zien dat een van de sluiers de hele dag met z'n snuit in het puntgras aan het trekken is.

Had liever nog even gewacht met de vissen overzetten, maar die 12 liter bak met 2 sluiers en 2 slakken erin was gewoon niet meer te doen. Beesten hadden nauwelijks ruimte om fatsoenlijk te zwemmen en moest vaak water verversen om het water nog een beetje goed te houden. Beesten lagen wat lusteloos op de bodem of hapten naar lucht, dus toen nitriet in de nieuwe bak van 0,50mg/l naar 0,13mg/l was gegaan vond ik het mooi geweest.
Alleen wel jammer dat de puntige blaashorens van 2 weken oud een halfuur na het overplaatsen van de vissen weg waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:18
Ik loop tegen het einde van de indraaiperiode van de Fluval Flex 57 liter bak aan. Tenminste dat denk ik dan want de bak draait komende vrijdag 3 weken.

Mijn Sera druppel test geeft de volgende waarden:
pH=7 (5 bellen CO2) moet nauwkeurig te meten zijn maar nog steeds heb ik alleen een testset voor handen met grove kleur indicatoren die 0,5 graden verspringen.
KH= 7
GH= 9
NO2= 0

Helaas heb ik iets te snel die Sera test gekocht en heb ik geen NO3, NH3 en NH4 test. Tot nu toe heb ik geen enkele keer nitriet gemeten. Zou dat komen door het Purigen filtermateriaal of is gewoon de stikstof cyclus niet op gang? Ik snap dat zonder NO3 test daar geen zinnig woord over te zeggen valt eigenlijk.

Plantjes doen het helemaal prima, mini klein gaatje op de cryptocoryne maar dat heeft wellicht te maken met een aanbevolen 1/3 dosering Profito. Tot nu toe geen enkele vorm van algen te bekennen dus die mag misschien iets omhoog.

Nog wel een vraagje voor de waterwissels, het water hier uit de kraan heeft een pH van 8,13. Op een 57 liter bakje is een waterwissel van 25% dus een behoorlijke pH schommeling. Is het verstandig het te verversen water eerst wat in pH omlaag te brengen? Tevens zorg ik bij een waterwissel tot nu toe voor een ongeveer gelijke temperatuur door water te pakken van de ketel. Kan dat straks ook nog als er bewoners in de bak zitten?

Weer veel vragen, excuses daarvoor

[ Voor 5% gewijzigd door Ljsvv op 04-11-2020 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Water aanzuren is niet nodig. Het kan zijn dat je denkt '50% 7pH + 50% 8pH = 7.5pH' maar zo werkt die rekensom niet. Bij KH 7 en pH 7 hoort 21 ppm CO2. Bij kH 7 en pH 8.1 hoort 5ppm CO2. Ga die 2 50/50 mengen en je krijgt 13ppm CO2. Daarbij hoort een pH van 7.2. Bepaald niet een wereldschokkende verandering te noemen.

PS: Hierbij ben ik uitgegaan van een 50% wissel (en gelijke KH van oud en nieuw water). Bij 25% waterwissel wordt het nog minder spannend: (21*3+5)/4 = 17ppm CO2. Daarbij hoort een pH van 7.1.

Ooh. En kijk eens naar de JBL pH 6.0 - 7.6 test die is wat nauwkeuriger. Verder kun je de KH test wat nauwkeuriger maken door 2 x zoveel water te nemen en dan de uitkomst door 2 te delen.

[ Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 04-11-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04

JME

zeg maar Jamie

Weet iemand wellicht waar de navul flesjes voor de Colombo Testlab druppeltests nog te koop zijn? Bestelde ik voorheen bij Wesdijk, maar ze staan niet meer op de site :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 12:18

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Een tijd geleden melde ik dat ik al m'n kardinaal tetra's was kwijt geraakt door een rottende voedingsbodem. Inmiddels hebben we de bak schoongemaakt en nieuw grind erin. Eigenlijk wilde ik na de lockdown nieuwe vissen halen maar was vandaag bij een kennis die een goede aquarium winkel wist.

Dus eindelijk weer meer leven in de bak; in plaats van de kardinalen ben ik nu voor fantoomzalm gegaan (zwart). Mooi visje. Tevens de populatie Corydora panda's wat uitgebreid (ben er daarvan ook een paar verloren door klote voedingsbodem). De nieuwe Cory's zijn wel aanmerkelijk groter dan degene die ik al had.

Gelukkig hebben de garnalen (wat een drama om die uit je bak te halen) en de Betta allemaal overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 20:23
toolkist schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:25:
[...]

Geen kool gebruiken maar purigen. Dat hout blijft nog lange tijd afgeven.
Ik heb er 3 dagen actieve kool in gehad, weinig verschil, water zag er bijna uit als slappe koffie. Toen Purigen er in gedaan. Na een dag al een flink verschil te zien. Het zit er nu een week in en het water is echt glashelder d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
Find fishy!

Misschien een gekke vraag; hoe vaak tellen jullie de vissen? Ik heb een 5-tal Cory's (hoop ik). Maar ik kan er nooit meer dan 4 tegelijk spotten. Ook verstoppen deze zich vaak tussen de planten waardoor ze niet te vinden zijn.

Je wil natuurlijk geen dode vis in je bak, maar om nu continu de halve bak te verbouwen voor een head count vind ik ook een beetje zonde natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:19
@Chefferson
Dat is idd lastig.

Ik was een paar week terug bang dat ik 1 van de 2 diamant gourami's kwijt was.. Kon hem ook nergens vinden.
Maar ondanks zijn formaat, was hij dus wel keurig verstopt, want op een gegeven moment waren ze beide in beeld.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kwestie van garnalen erbij nemen. Hoef je nooit meer bang te zijn om een dode vis over het hoofd te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@JME
Hoezo?
Die paar keer dat ik dode heb gehad, kom ik ze uberhaupt niet meer tegen. Die zijn juist door de garnalen opgepeuzeld..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat bedoel ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Aap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Het duurt wel even voordat garnaaltjes een corydoras hebben opgepeuzeld (als in dagen in het geval van Crystal Red garnaaltjes). Zal te maken hebben met het pantser van de visjes (je ziet ze letterlijk via de kop naar "binnen" gaan). Ook blijft er na afloop een mooi skeletje achter.

Corydoras ben ik normaal (nu is het even anders vanwege al die jonkies) niet zo vaak kwijt (die zie ik wel bij het voeren). Anders is dat bij de Otocinclus. Die zie je soms dagen achtereen niet en dan ineens, bij het water verversen, zitten ze met z'n 5-en op een rijtje tegen het voorruit.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 05-11-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Eens. Ik bedoelde vooral dat je niet bang hoeft te zijn een dode vis over het hoofd te zien, want voordat die de kans krijgt om te ontbinden en je waterwaarden overhoop te gooien, is ie al lang en breed gerecycled door de garnalenbrigade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
JME schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:37:
Eens. Ik bedoelde vooral dat je niet bang hoeft te zijn een dode vis over het hoofd te zien, want voordat die de kans krijgt om te ontbinden en je waterwaarden overhoop te gooien, is ie al lang en breed gerecycled door de garnalenbrigade.
En zelfs als die niet opgegeten wordt, dat ontbinden is hetzelfde effect als je vissen voeren.
De ontbinding gebeurt dan in het darmkanaal.

Je krijgt pas een probleem als er ineens meerdere vissen sterven.

Niet alleen garnalen eten kadavers, ook Helena's lusten dat.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 05-11-2020 14:01 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JME schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:37:
Jep, bij mij de garnalen en slakken. Alleen het pantser van de Cory's blijft over maar na verloop van tijd vergaat dat ook weer.

Goeie opruimers.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

Winkiller

De Mopperpot

Opnieuw Maanvis eieren, de 2 zilveren hebben nu mijn wortelhout helemaal vol gekledderd.
Man Man als het kon zou ik ze laten steriliseren, wat een potentie hebben die beesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:44
Winkiller schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:12:
Opnieuw Maanvis eieren, de 2 zilveren hebben nu mijn wortelhout helemaal vol gekledderd.
Man Man als het kon zou ik ze laten steriliseren, wat een potentie hebben die beesten.
Snap je gemopper niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Nou, ik wel. Ik was in het begin erg blij dat mijn corydoras zo aan het jongen waren (hoewel na de 6e leg en 500 jonkies verder de nieuwigheid er wel een beetje af was). Heb ook keurig voor alle eitjes gezorgd maar zit als gevolg hiervan wel met een aquarium dat alleen door ervaring en hard werk nog in het gareel gehouden kan worden.

Ik _moet_ nu 1 a 2 x per week een 50% waterwissel doen, al was het maar om de pH _boven_ de 6,7 te houden. Ik _moet_ het water continu beluchten om op die manier zoveel mogelijk CO2 uit het water te verdrijven. En over de staat van m'n plantjes moeten we het maar even niet hebben. Het is zeker 6 jaar geleden dat ik algjes op m'n planten zag zitten in de mate waarin dat nu gebeurt.

Dus eitjes lijkt heel erg leuk (en met mate is het dat ook) maar als het echt los gaat terwijl je geen kweker bent met een speciaal daarvoor ingericht systeem, maak dan je borst maar nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
huisman schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:50:
Nou, ik wel. Ik was in het begin erg blij dat mijn corydoras zo aan het jongen waren (hoewel na de 6e leg en 500 jonkies verder de nieuwigheid er wel een beetje af was). Heb ook keurig voor alle eitjes gezorgd maar zit als gevolg hiervan wel met een aquarium dat alleen door ervaring en hard werk nog in het gareel gehouden kan worden.

Ik _moet_ nu 1 a 2 x per week een 50% waterwissel doen, al was het maar om de pH _boven_ de 6,7 te houden. Ik _moet_ het water continu beluchten om op die manier zoveel mogelijk CO2 uit het water te verdrijven. En over de staat van m'n plantjes moeten we het maar even niet hebben. Het is zeker 6 jaar geleden dat ik algjes op m'n planten zag zitten in de mate waarin dat nu gebeurt.

Dus eitjes lijkt heel erg leuk (en met mate is het dat ook) maar als het echt los gaat terwijl je geen kweker bent met een speciaal daarvoor ingericht systeem, maak dan je borst maar nat.
Het hangt nogal af van je visbestand.

Ik heb al kweek gehad van :
- pareldanio: toevalstreffer, en blijkbaar heeft er toen ééntje de zaak overleefd zonder speciale zorg (toen had ik nog geen dwercycliden)
-garnalen: kweekt gewoon vlot, en zelfs met dwergcycliden in de bak bleef de populatie stabiel. Die is wel verdwenen toen ik er Serpae Tetra bij zette. Die vielen de garnalen aan en op een week of 2 waren ze weg.
- Dwercycliden: 1 keer een nestje gehad met 5 vissen die ik als jong volwassenen heb verkocht. Nu kweken ze niet echt meer. Lijkt alsof het mannetje moe is.
- Ancistrus golden: 1 nestje gehad, 20 tal jongen die verdwenen zijn toen ze begonnen uit te zwemmen. Waarschijnlijk voer voor de Serpae of Dwercycliden
- Cory Sterbai: ik zie paaractiviteit, en af en toe eitjes tegen de ramen, maar nooit jongen. Ik denk dat de eitjes worden opgegeten voor ze uit komen.

De Corys zou ik nog wel eens echt aan het kweken willen krijgen, maar dan moet ik de eitjes apart zetten in een kweekbak of een drijfbakje...en artemia kweken etc. Heb ik niet direct zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
huisman schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:50:

Bij mijn Cory's moest ik de eitjes uit de bak halen en in een kweeknetje doen, anders kwam er heeeeel af en toe 1 kleintje doorheen. De rest werd gewoon opgevroten.. waren het niet de vissen, dan wel de Helena's die losgingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:47:
[...]

Bij mijn Cory's moest ik de eitjes uit de bak halen en in een kweeknetje doen, anders kwam er heeeeel af en toe 1 kleintje doorheen. De rest werd gewoon opgevroten.. waren het niet de vissen, dan wel de Helena's die losgingen.
Helena's doen niets met Cory en Maanvis eieren, tenminste bij mij, ze ruimen wel lijken op.
@huisman schiet in de roos, ik ben geen kweker en zou niet weten waar ik mini maanvissen kwijt kan.
Ben wel blij dat mijn aquarium het goed doet en ik voel mij vereerd dat mijn vissen dit delen met mij. ;)

Mijn discusvissen eten de eitjes van de Corydoras Julii op, en dat is maar goed ook. Ik zag vanmorgen dat meer dan de helft van de eitjes al weer verdwenen zijn, opgegeten wellicht anders liggen ze op de bodem ergens en misschien wordt dat dan straks uitvangen mochten er een paar overleven. De rest ga ik zo proberen te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

En opnieuw eitjes van een zwarte marmer Maanvis met het zilveren mannetje. :O
Pffff. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Shit, zie net dat 1 van m'n sumatranen stip heeft..
Kan nu nergens medicijn halen.

Wat is wijsheid?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
HaterFrame schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:10:

Wat is wijsheid?
Iig in quarantaine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
HaterFrame schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:10:

Wat is wijsheid?
Heb je vissen die 30-32 graden aankunnen? Zo ja temperatuur omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:12:
Zet er een L nummer bij van een beetje formaat. Die walst er zo naar toe en vreet alles meteen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

toolkist schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:37:
[...]

Heb je vissen die 30-32 graden aankunnen? Zo ja temperatuur omhoog.
De Sumatraan is in quarantaine. Ik heb nog wat neon tetras, kegelvlekbarbeel en 2 zebravisjes... Weet niet of die dat wel gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
HaterFrame schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:46:
[...]

De Sumatraan is in quarantaine. Ik heb nog wat neon tetras, kegelvlekbarbeel en 2 zebravisjes... Weet niet of die dat wel gaan trekken.
In hoeveel water zit je sumatraan nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

toolkist schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:22:
[...]

In hoeveel water zit je sumatraan nu?
Flinke vaas, liter of 4 waarvan een groot deel uit 't aquarium komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Reden dat ik het vraag:
Witte Stip behandelen met Zout
Het gebruik van zout in combinatie met warmte verhoogt de effectiviteit van de behandeling. Dit is echter een zwaardere behandeling en mag niet worden gebruikt met sommige zachtwater soorten zoals Corydoras. Zout kan ook aquariumplanten en slakken beschadigen.

Zout doodt de Witte Stip-protozoa in het theront-stadium door celosmose te beïnvloeden. In eenvoudige bewoordingen betekent dit dat zout de cel dood veroorzaakt door uitdroging.

Voor alle duidelijkheid, we hebben het over het gebruik van gewoon keukenzout aka natriumchloride. Niet Epsom-zout.

Je moet 1 theelepel zout toevoegen per 4 liter water. Doe dit door het zout in wat warm water te verdunnen. Giet dit zoutwater vervolgens langzaam gedurende een paar uur in het aquarium.

Het gebruik van zout in combinatie met warmte zal Witte Stip binnen 1 tot 2 weken doden. Zodra deze periode voorbij is, verminder je het zout terug door een aantal wekelijkse waterverversingen.
Bij 4 liter water zou ik er zeker een lucht steentje op zetten en regelmatig wat water wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

toolkist schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:26:
Reden dat ik het vraag:

[...]

Bij 4 liter water zou ik er zeker een lucht steentje op zetten en regelmatig wat water wisselen.
Ja dat is wel een idee.
Punt is dat dit de enige sumatraan was die nog in leven was. Vermoed dat die stress er mee te maken heeft gehad, hij was ook niet te harden naar de andere vissen toe. Ik kijk morgen even aan hoe hij zich voelt, anders euthanaseer ik hem. Zit ik nog wel met de vraag: is het verstandig om het aquarium alsnog tegen stip te behandelen? Kwaad kan het volgens mij niet en op die manier weet ik wel zeker dat andere vissen het niet hebben/krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:14
ik zou morgen effe dat spul halen, kalm aan :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hm, rare situatie. Wanneer mijn tijdklok op 10u springt gaat de verlichting aan in mijn bak. Maar de laatste paar dagen gaat ie eerst een minuut of langer knipperen voor ie gewoon aan gaat. Heb de aan/uit schakelaar van de lichtkabel gecontroleerd, de verbinding tussen die en het blok (zit ook zo'n plug tussen), de tijdschakelaar zelf, niks maakte enig verschil. Bij een TL balk zou ik denken dat de lamp op is, maar hoe werkt dat voor LED? Het is een Ciano Emotions Pro... Geen idee hoe lang zoiets mee zou moeten gaan. :X Iemand enig idee wat dit kan zijn? Vocht ergens in oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Werkt deze op een netadapter? Zo ja, kun je de netadapter eens vervangen door een soortgelijke (wellicht lenen of tijdelijk ruilen met iemand).

Als er vocht in de ledbalk zit dan moet je dat volgens mij vrij duidelijk zien (zeker vlak voordat het licht aangaat en de balk dus nog niet opgewarmd is). Zoek tevens naar sporen van condensatie.

[ Voor 41% gewijzigd door HuismAndré op 08-11-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Bockelaar schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:32:
ik zou morgen effe dat spul halen, kalm aan :)
Gedaan, aquarium behandeld en heb de sumatraan weer terug geplaatst. Zag dat een van m'n neontetras er ook al last van had. Hopelijk ben k er op tijd bij.

Wel m'n planning in de war, wilde eigenlijk 't aquarium een grote beurt geven vandaag. Dat schuiven we maar ff een weekje tot 2 weken op. Visjes nu ff geen stress bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:44:
[...]

Zet er een L nummer bij van een beetje formaat. Die walst er zo naar toe en vreet alles meteen op.
Haha, nee laten we dat (Pleko) maar niet doen, ik heb genoeg grote vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Die kuur duurt al 2 weken, dus waarschijnlijk een goed moment om het te doen als je de actieve kool uit de bak mag halen na de kuur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
Dit weekend lekker aan het klussen geweest. Mijn Neptune Apex aquarium controller kwam binnen, en dat was meteeen een goede reden om de controllers van mijn DC pompen even wat netter op te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwxwGPxR5eTRjb1ye7g8Ews0ed8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSGbfsHZwGWi1vLfJirEYybg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXdwZnGpinZ7QHFozF8eIe9WTXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wobaspHuWLt3ORl1xh0R7cJU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RUryKQ1cbP7Nvao3DUGS5HzDDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRtSakYMGv6jpSqdusOqFF5E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gbTMXD0GF9xFt1dd8-AliCCJKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awCaCxMtDmjb1R11SVtImMml.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hangen alle sensoren: van links naar rechts: ORP, PH, zout gehalte en Temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VclUXXtOBVs8b53eYe3vy5E3Is0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JV4ukhYUF9MRUkWQeDBHABs5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22M0z5NH3TKNNh3tovBibYdDAqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZD6OqDbJTleILWrEfwXPw4zV.jpg?f=user_large
Dashboard van de app, AMP_2 is de totale stroom die door het schakelblok van de controller gaat, aangezien de hoofd pompen via een 0 - 10V analog systeeem gestuurd worden en de lampen hun eigen timer hebben zitten die niet op 220 aangesloten via de controller dat gebeurd pas als ik een tweede stekkerblok heb.

Als er iemand interesse heeft ik heb nu wat spullen over:
een Aqua-Medic T controller twin thermostaat (om zowel verwarming en koeling te regelen) en een seneye reef met seneye webserver (zonder wifi) over .

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
Vroeger hadden we aquariums, tegenwoordig hebben we halve kerncentrales qua materiaal er omheen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Is hjet echt nodig? Nee, Is het leuk? Jaaaa

Ten eerste is het fijn als je alarms gepushed krijgt. (en de pompen reageren er uiteraard ook op)

Ten tweede het is wel handig om (4 verschillende) voer modes te programmeren.
Ik kan nu met een druk op de knop de feed cycle starten (of zelfs via Alexa) en dan gaan mijn skimmer en stromings pompen uit en de circulatie pomp gaat op een lagere stand. Na 5 minuten starten de stromings pompen weer en de circulatie pomp gaat op normaal vermogen draaien. Pas 5 minuten later gaat de skimmer weer aan.

Ook mijn logboek van water waardes zit er in.

[ Voor 4% gewijzigd door SnowDude op 09-11-2020 16:31 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ag soms is leuk ook handig. Misschien idd niet altijd nodig. Maar bv simpele voorautomaat is al verdomd handig, zodat je het zelf niet vergeet (overkwam mij geregeld....)
En het constant meten scheelt je zelf weer tijd om weer met druppels etc te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Nog steeds veel alg. Nu ruim een week garnalen erin, gaat er goed. Maar moet echt dagelijks puin ruimen nu. Willen jullie eens kijken?

YouTube: 10 november 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Chefferson
Die (draad) algen kan je te lijf gaan met Easy Carbo.

[ Voor 7% gewijzigd door Winkiller op 10-11-2020 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Je hebt er aardig wat vissen in zitten. Volgens mij zijn het er te veel (volwassen maten optellen en onder de lengte van je aquarium blijven is een goede richtlijn qua absolute maximum). Drijfplantjes zitten allemaal in de hoek (en daar doen ze niks).

Dus visbestand aanpakken (enige structuur erin, soorten beperken tot 3 of 4 is aan te raden). Drijfplantjes op de een of andere manier zien te concentreren onder de verlichting (kan het nodige richtwerk qua uitstroom voor nodig zijn maar het kan echt). Draadalg zoveel mogelijk uitvangen. Bij de Anubias kun je de lelijke blaadjes gerust wegknippen.

Mocht je met easy carbo aan de slag gaan, hou de dosering, je garnalen en je vallisneria goed in de gaten (want het is troep). En overweeg nog steeds te kiezen voor een CO2 installatie en/of probeer de output van de verlichting verder te temperen (want je hebt nog steeds veel te veel licht boven je bak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

huisman schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:39:
Mocht je met easy carbo aan de slag gaan, hou de dosering, je garnalen en je vallisneria goed in de gaten (want het is troep). En overweeg nog steeds te kiezen voor een CO2 installatie en/of probeer de output van de verlichting verder te temperen (want je hebt nog steeds veel te veel licht boven je bak).
Nee een hulpmiddel wat voor hem kan werken, ik kan het aanbevelen indien geen Co2 set.
Een co2 installatie kost enorm veel geld vergeleken met een flesje Easy Carbo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb hier afgelopen weekend een algenmagneet gekocht. Helaas niet de kleine want die ging tot 5mm, mijn glas is 6mm, dus de grote gekocht voor glas tot 10mm. Direct al gewond aan m'n vinger, die klapte ertussen :X.

Nu de wanden schoongemaakt met dat ding, glas is mooi schoon, water is helder en de 35 slakken in mijn bak hebben nu tijd om de baardalg op te vreten. De sluiers vreten overigens ook baardalg.

Heb alleen 1 posthoornslak die al 5 dagen op dezelfde plek ligt. Komt zo nu en dan een klein beetje uit z'n huisje, draait het huisje om, kruipt weer naarbinnen en blijft dan liggen waar ie ligt. Totaal afwijkend van wat de andere 34 slakken in de bak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Winkiller schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:49:
[...]

Nee een hulpmiddel wat voor hem kan werken, ik kan het aanbevelen indien geen Co2 set.
Een co2 installatie kost enorm veel geld vergeleken met een flesje Easy Carbo. ;)
Het een sluit het andere niet uit. Iets kan dus tegelijk een hulpmiddel zijn maar ook troep. Jij gaf aan dat het een hulpmiddel was, ik gaf aan dat het troep is. Lijkt me dat beide kanten van het verhaal op die manier prima afgedekt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 10-11-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:05:
Ik heb hier afgelopen weekend een algenmagneet gekocht. Helaas niet de kleine want die ging tot 5mm, mijn glas is 6mm, dus de grote gekocht voor glas tot 10mm. Direct al gewond aan m'n vinger, die klapte ertussen :X.

Nu de wanden schoongemaakt met dat ding, glas is mooi schoon, water is helder en de 35 slakken in mijn bak hebben nu tijd om de baardalg op te vreten. De sluiers vreten overigens ook baardalg.
Een tandenborstel is net zo goed en een stuk goedkoper dan zo'n magneet. En een kleiner risico dat er zand tussenkomt en je krassen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

huisman schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:12:
[...]

Het een sluit het andere niet uit. Iets kan dus tegelijk een hulpmiddel zijn maar ook troep. Jij gaf aan dat het een hulpmiddel was, ik gaf aan dat het troep is. Lijkt me dat beide kanten van het verhaal op die manier prima afgedekt zijn.
Maar het doet wat het moet doen (bij veilig gebruik) bij zijn algen probleem. Tel daarbij op dat je even de mededeling doet dat hij zijn visbestand moet aanpassen (hoe durf je) en ook even een Co2 set kan halen, nog een keer "Hoe durf je". :P >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
SmurfLink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:56:
[...]

Een tandenborstel is net zo goed en een stuk goedkoper dan zo'n magneet. En een kleiner risico dat er zand tussenkomt en je krassen maakt.
Tandenborstel geprobeerd, maar daar krijg ik het niet mooi mee schoon. Verder is een tandenborstel te kort waardoor je steeds met je handen door het water moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:09:
[...]

Tandenborstel geprobeerd, maar daar krijg ik het niet mooi mee schoon. Verder is een tandenborstel te kort waardoor je steeds met je handen door het water moet.
Hm, hier nooit last van gehad. En ja, in het water moet ik sowieso wel tot m'n oksel, bak van 60 hoog, wat is daar het probleem mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
SmurfLink schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:11:
[...]

Hm, hier nooit last van gehad. En ja, in het water moet ik sowieso wel tot m'n oksel, bak van 60 hoog, wat is daar het probleem mee?
Hier een bak van 35 hoog.

Als ik geen bende hoef te maken om het aquarium heen doe ik dat niet. Ding staat hier in de woonkamer op een teakhouten dressoir.

Losse stukjes baardalg pluk ik hier bijvoorbeeld gewoon van de bodem met een goedkope plastic vleestang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:15:
[...]

Hier een bak van 35 hoog.

Als ik geen bende hoef te maken om het aquarium heen doe ik dat niet. Ding staat hier in de woonkamer op een teakhouten dressoir.

Losse stukjes baardalg pluk ik hier bijvoorbeeld gewoon van de bodem met een goedkope plastic vleestang.
Waarom zou je een bende maken als je met je arm het aquarium in moet? :? Nooit last van gehad... Die van mij staat ook in de woonkamer, geen idee op watvoor hout en waarom dat relevant is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Idd... met een magneet is de vraag niet of je krassen krijgt, maar wel wanneer.

Ik gebruik een bankpasje, daarmee krab je gewoon de algen in één beweging weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Winkiller schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:58:
[...]

Maar het doet wat het moet doen (bij veilig gebruik) bij zijn algen probleem. Tel daarbij op dat je even de mededeling doet dat hij zijn visbestand moet aanpassen (hoe durf je) en ook even een Co2 set kan halen, nog een keer "Hoe durf je". :P >:)
OK Greta ;-)

Overigens hier blauw sponsje voor het raam, bankpasje voor langs de bodem en tandenborstel voor de hoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 10-11-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Ben ik zo lang bezig de ruiten schoon te krijgen, ik gebruik een Superfish Aquatool XL voor beide bakken.
Draadalgen weghalen met een tandenborstel om ze een dag later opnieuw te verwijderen is not fun. ;)
Richard :)

[ Voor 14% gewijzigd door Winkiller op 10-11-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Bedankt voor de tips. Ga ermee aan de slag.

Wat voor alg is dit? Zit op meerdere planten. Gekke bolletjes of pluis rondom de bladeren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgHaPLN8nSK-o4B0Us8yqafrHhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OllRNXzVXFig7xRQgftTUy2R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Baardalg. Komt vaak voor in bakken met relatief veel vis en weinig planten (al dan niet in combinatie met een CO2 gebrek en onregelmatige verversingen). Aangetaste bladeren zoveel mogelijk verwijderen. Eventueel getroffen planten aanstippen met (aangelengde) Easy Carbo (kleine injectiespuit en dan druppeltjes op de getroffen plekken loslaten). Oefen daar eerst even "droog" mee om wat ervaring op te doen.
Zie ook: https://www.aquasabi.com/...gae_bba-black-beard-algae

PS: Je hebt er niet echt schrikbarend veel last van (dus geen paniek). Ter relativering een foto van mijn BBA ellende (jaren geleden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnBV13GRUVtj57AYIAe3JIzG378=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOSMGfqq4DJrOQeGDfYkObCq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door HuismAndré op 11-11-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:15
Hoe vaak maken jullie je filter echt schoon? Ik heb een JBL e902 voor 2 jaar. Maar als ik er een maand niks aan doe, dan merk ik het gelijk aan de doorstroming. die wordt flink minder.

Ik heb een maan geleden mijn bovenste mandje vervangen (na ruim een jaar). Dat hielp enorm, maar nu een maan later merk ik alweer dat het een stuk minder wordt. Als ik dan kijken naar het bovenste materiaal, dan is dat helemaal nog niet zo vies...

Voordat ik ga kijken naar een andere filter die wat krachtiger is, moet ik gewoon meer onderhoud plegen?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
kw_nl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:35:
Hoe vaak maken jullie je filter echt schoon? Ik heb een JBL e902 voor 2 jaar. Maar als ik er een maand niks aan doe, dan merk ik het gelijk aan de doorstroming. die wordt flink minder.

Ik heb een maan geleden mijn bovenste mandje vervangen (na ruim een jaar). Dat hielp enorm, maar nu een maan later merk ik alweer dat het een stuk minder wordt. Als ik dan kijken naar het bovenste materiaal, dan is dat helemaal nog niet zo vies...

Voordat ik ga kijken naar een andere filter die wat krachtiger is, moet ik gewoon meer onderhoud plegen?
Eens per jaar ongeveer. Maar dat is zonder witte watten, als ik die erin zet eens per half jaar.

Weet niet watvoor bak je hebt, ik heb de Cristalprofi e900 op een 120 bak staan en dat gaat eigenlijk wel prima. Uitstroom had iets harder gemogen maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
SmurfLink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:40:
[...]

Eens per jaar ongeveer. Maar dat is zonder witte watten, als ik die erin zet eens per half jaar.

Weet niet watvoor bak je hebt, ik heb de Cristalprofi e900 op een 120 bak staan en dat gaat eigenlijk wel prima. Uitstroom had iets harder gemogen maar ach.
Ik heb een 180 bak, uitstroom staat op de korte kant zeg maar. Dus stroom van rechts naar links en weer terug. Maar heb echt het idee dat de pomp niet sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
kw_nl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:45:
[...]

Ik heb een 180 bak, uitstroom staat op de korte kant zeg maar. Dus stroom van rechts naar links en weer terug. Maar heb echt het idee dat de pomp niet sterk genoeg is.
Hm dan is ie inderdaad wellicht wat licht voor jouw bak. De 900 zou voor 90-300L zijn volgens https://aquarium-vissen.n...00-e900-e1500-filter.html . Als mijn bak al 200 liter is zit de jouwe daar wel flink eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
SmurfLink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:46:
[...]

Hm dan is ie inderdaad wellicht wat licht voor jouw bak. De 900 zou voor 90-300L zijn volgens https://aquarium-vissen.n...00-e900-e1500-filter.html . Als mijn bak al 200 liter is zit de jouwe daar wel flink eroverheen.
Sorry, bedoelde liters :+

In theorie zou het genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Loop je bij het reinigen ook je slangen e.d. na? De aanslag die daarin gaat zitten kan ook een behoorlijke weerstand vormen (stromingsverliezen vanwege wervelingen en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
huisman schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:04:
Loop je bij het reinigen ook je slangen e.d. na? De aanslag die daarin gaat zitten kan ook een behoorlijke weerstand vormen (stromingsverliezen vanwege wervelingen en zo).
Dit inderdaad. Ik maak mijn filter regelmatig een beetje schoon van grof vuil. Maar toen ik laatste de slangen een keer schoonmaakte had dat heel wat meer impact op de doorstroming (had ik niet verwacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
kw_nl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:49:
[...]

Sorry, bedoelde liters :+

In theorie zou het genoeg moeten zijn.
Hm dat is inderdaad wel gek dan. Zoals eerder genoemd elders in de doorstroming problemen? Knik in de slang of de gaatjes van de diffusor verstopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
kw_nl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:35:

Eens per kwartaal ofzo. Zodra ik merk dat de uitstroom echt minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

HuismAndré schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:22:
Ter relativering een foto van mijn BBA ellende (jaren geleden).
[Afbeelding]
Jeetje best heftig. :X
Wat heb je gedaan om deze (bruine baard algen) weg te krijgen ? alleen Co2 opvoeren werkt echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
HuismAndré schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:04:
Ja, ze zijn groen doorzichtig, express zo gedaan. Kan ik een beetje zien of ze vies zijn. Maar 1,5 maand geleden schoon gemaakt. Er zit nu wel wat vuil, maar niet echt heftig. Dit weekend maar een keer schoonmaken.

Het filter laat ik liever dicht. Het aanzuigen van water is echt een drama met deze pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Winkiller schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:37:
[...]

Jeetje best heftig. :X
Wat heb je gedaan om deze (bruine baard algen) weg te krijgen ? alleen Co2 opvoeren werkt echt niet.
Aquarium leeggehaald, T5 HO met reflectoren weggehaald, Led verlichting erin met een TC420 controller en pH gestuurde CO2 in plaats van via de bellentellermethode. Was echt een "als dit niet werkt dan pleur ik de hele boel bij het grof vuil" verhaal. Gelukkig is het toch nog goed gekomen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Hmm begin weer wat bruine alg te krijgen ondanks Easy Carbo.. Even in de gaten houden omdat de bak zo'n 3 weken geleden een 100% water wissel heeft gehad.

Iets anders waar ik me over verbaas, mijn Corydora's Panda groeien niet echt. Pas geleden 4 nieuwe gehaald en die zijn echt flink groter dan diegene die ik al had. Ik voer om de dag, bak is ook groter dan die van de winkel.. Kan dus geen reden vinden waarom die van mij niet echt groeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:22:
Iets anders waar ik me over verbaas, mijn Corydora's Panda groeien niet echt. Pas geleden 4 nieuwe gehaald en die zijn echt flink groter dan diegene die ik al had. Ik voer om de dag, bak is ook groter dan die van de winkel.. Kan dus geen reden vinden waarom die van mij niet echt groeien..
Wat voer je ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Dit is wat ik ze om de dag geef:
https://www.hornbach.nl/s...0-ml/5048646/artikel.html

En af en toe:
https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2301/jbl-novotab

Plus dat ik m'n Betta en fantoom zalmpjes vlok voer geef. De ene dag een deel granulaat en tweede deel vlokvoer de volgende dag 2 delen granulaat.

Voor de garnalen voer ik dit:
https://www.hornbach.nl/s...51-g/7711192/artikel.html

Vanuit de winkel kreeg ik trouwens deze mee voor de Cory's: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/8197614/artikel.html Gelukkig maakte iemand me hier attent op het feit dat ze ook dierlijk voedsel nodig hebben (eitwitten). Deze tabletten geef ik nu af en toe aan de garnalen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchHammer op 11-11-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:09:
[...]

Dit is wat ik ze om de dag geef:
https://www.hornbach.nl/s...0-ml/5048646/artikel.html

En af en toe:
https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2301/jbl-novotab

Plus dat ik m'n Betta en fantoom zalmpjes vlok voer geef. De ene dag een deel granulaat en tweede deel vlokvoer de volgende dag 2 delen granulaat.

Voor de garnalen voer ik dit:
https://www.hornbach.nl/s...51-g/7711192/artikel.html

Vanuit de winkel kreeg ik trouwens deze mee voor de Cory's: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/8197614/artikel.html Gelukkig maakte iemand me hier attent op het feit dat ze ook dierlijk voedsel nodig hebben (eitwitten). Deze tabletten geef ik nu af en toe aan de garnalen.
Ja dat laatste was mijn zorg. maar je voer ziet er gevarieerd en eiwitrijk uit, dus dat kan het niet zijn. Op zich zijn Panda's sowieso redelijk kleine Cory's, maar een verschil in grootte met nieuwe is wel gek. Normaliter zijn die juist kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:13:
[...]

Ja dat laatste was mijn zorg. maar je voer ziet er gevarieerd en eiwitrijk uit, dus dat kan het niet zijn. Op zich zijn Panda's sowieso redelijk kleine Cory's, maar een verschil in grootte met nieuwe is wel gek. Normaliter zijn die juist kleiner.
Dat was mijn ervaring ook.. Maar dit zijn echt bakbeesten vergeleken met diegene die ik al had.. De fantoomzalmpjes bevallen goed maar willen nog niet echt een groep vormen dus haal ik er nog iets meer van de huidige zeg. Vraag ik gelijk of de aquaria winkel een verklaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:16:
[...]

Dat was mijn ervaring ook.. Maar dit zijn echt bakbeesten vergeleken met diegene die ik al had.. De fantoomzalmpjes bevallen goed maar willen nog niet echt een groep vormen dus haal ik er nog iets meer van de huidige zeg. Vraag ik gelijk of de aquaria winkel een verklaring heeft.
Weet je zeker dat je nieuwe Cory's Panda's zijn en niet per ongeluk het verkeerde label hebben gekregen? Er zijn meerdere zwart/witte cory's die flink groter worden namelijk. :+ Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:19:
[...]

Weet je zeker dat je nieuwe Cory's Panda's zijn en niet per ongeluk het verkeerde label hebben gekregen? Er zijn meerdere zwart/witte cory's die flink groter worden namelijk. :+ Heb je een foto?
Zover ik kan zien zijn het echt panda's :-). Was dit keer wel een speciaal winkel ipv Hornbach en andere tuincentrum ellende.

Maar foto:
Links is een wat ik al had en wat kleiner dus (niet de kleinste die ik heb) rechts is één van vier nieuwe bakbeesten

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50590221713_e26df045ff_c.jpgPXL_20201111_182031840 by Matthijs de Jong, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:26:
[...]

Zover ik kan zien zijn het echt panda's :-). Was dit keer wel een speciaal winkel ipv Hornbach en andere tuincentrum ellende.

Maar foto:
Links is een wat ik al had en wat kleiner dus (niet de kleinste die ik heb) rechts is één van vier nieuwe bakbeesten

[Afbeelding]PXL_20201111_182031840 by Matthijs de Jong, on Flickr
Hm, dat ziet er wel uit als een Panda inderdaad. De linker ziet er ook niet magertjes uit ofzo. Zou kunnen dat je alleen mannetjes had en de nieuwe vrouwen zijn, die zijn wat voller, Had je al een mix dan weet ik het ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 11-11-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
kw_nl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:47:
[...]

Ja, ze zijn groen doorzichtig, express zo gedaan. Kan ik een beetje zien of ze vies zijn. Maar 1,5 maand geleden schoon gemaakt. Er zit nu wel wat vuil, maar niet echt heftig. Dit weekend maar een keer schoonmaken.

Het filter laat ik liever dicht. Het aanzuigen van water is echt een drama met deze pomp.
Hoezo moeilijk bij een JBl?

Ik kuis het filter zo om de paar maanden, en dan haal ik alleen bovenin war grof vuil weg, en ik vervang wat witte watten die ik er bij heb gedaan omdat ik anders te veel zweefvuil heb.

Maar aanzuigen is echt een eitje. Ik sluit de filter, en vul dan onder de kraan tot het water helemaal boven staat.
Dan eerst alle kranen open, en de stekker er in. Je hoort dan nog een paar minuten lucht, maar dan is het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

HuismAndré schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:43:
[...]

Aquarium leeggehaald, T5 HO met reflectoren weggehaald, Led verlichting erin met een TC420 controller en pH gestuurde CO2 in plaats van via de bellentellermethode. Was echt een "als dit niet werkt dan pleur ik de hele boel bij het grof vuil" verhaal. Gelukkig is het toch nog goed gekomen. ;-)
Licht is in mijn optiek de grote boosdoener, Co2 stabiel houden doe ik al minstens 10 jaar.
Bij een pH van 6.8 en meer licht dan ik nu gebruik groeit de bruine baard alg als een gek.
Ik ben nu aan het testen met snelgroeiers (Vallesneria) en zie langzaam de baardalgen minder worden.
Uiteraard gebruik ik zelf ook 1ml easy carbo dagelijks en heb mijn 2 ledbalken op hoogstens 20%.
Het zijn zeer lastige algen. :X

In mijn Trigon 350 heb ik in het geheel geen last van bruine baard algen en snap niet waarom omdat alles behalve de verlichting hetzelfde is.

• Chefferson
Ben mezelf een beetje aan het inlezen aangaande CO2.
Heb tevens een mal gemaakt precies onder de led lampen waar de drijfplanten in blijven hangen. Dus veel schaduw nu in de bak. Daarnaast de alg verwijderd en de bladeren waar de alg ruimschoots opzat afgeknipt + 30% waterwissel gedaan.

Helaas reikt mijn budget niet zover dat ik nu andere lampen + CO2 kan toevoegen (wat een prijzen zeg).
Wat raden jullie aan? Lampen (helialux) of CO2? En indien CO2, wat is dan een beetje betaalbare maar toch goede set om te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Eerlijk gezegd zou ik je aanraden om je heil niet in techniek te zoeken, maar in makkelijke planten en het onder controle krijgen van je basale waterwaarden. Ik zou zelf helemaal niet zitten te wachten op wéér een nieuwe variabele in een toch al complexe vergelijking. Maar dat is mijn ervaring met mijn bak, iemand anders denkt daar misschien weer anders over.

[ Voor 10% gewijzigd door JME op 12-11-2020 09:29 . Reden: Iets anders verwoord om verkeerde insinuaties te voorkomen :) ]

• Chefferson
JME schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:25:
Eerlijk gezegd zou ik je aanraden om je heil niet in techniek te zoeken, maar in makkelijke planten en het onder controle krijgen van je basale waterwaarden. Ik zou zelf helemaal niet zitten te wachten op wéér een nieuwe variabele in een toch al complexe vergelijking. Maar dat is mijn ervaring met mijn bak, iemand anders denkt daar misschien weer anders over.
Wat versta jij onder "makkelijke" planten?

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:06:
Ben mezelf een beetje aan het inlezen aangaande CO2.
Heb tevens een mal gemaakt precies onder de led lampen waar de drijfplanten in blijven hangen. Dus veel schaduw nu in de bak. Daarnaast de alg verwijderd en de bladeren waar de alg ruimschoots opzat afgeknipt + 30% waterwissel gedaan.
Klinkt goed. Resultaat zou je over een paar weken moeten gaan zien.
Wat raden jullie aan? Lampen (helialux) of CO2? En indien CO2, wat is dan een beetje betaalbare maar toch goede set om te plaatsen?
Als je moet kiezen dan zou ik kiezen om de verlichting een beetje te kunnen temperen. De rest volgt dan vanzelf (en CO2 kan altijd nog). Een goedkope CO2 set kan meer kapot maken dan je lief is (foutje is snel gemaakt en dan zijn al je vissen gewoon dood).

Wat voor verlichting zit er nu in je aquarium en welk aquarium heb je precies?

• Chefferson
HuismAndré schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:55:
[...]

Klinkt goed. Resultaat zou je over een paar weken moeten gaan zien.

[...]

Als je moet kiezen dan zou ik kiezen om de verlichting een beetje te kunnen temperen. De rest volgt dan vanzelf (en CO2 kan altijd nog). Een goedkope CO2 set kan meer kapot maken dan je lief is (foutje is snel gemaakt en dan zijn al je vissen gewoon dood).

Wat voor verlichting zit er nu in je aquarium en welk aquarium heb je precies?
De standaard schijnwerpers van de RIO 125. Staan ongeveer 8 uur per dag aan.

Mijn huidige plantenbestand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0pRS9dIzIuq0uDoZEWwawILx2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePl9YlGGqm7g6qu2lyTwFWaB.jpg?f=fotoalbum_large

Zal zoiets wellicht helpen?

https://www.conrad.nl/p/k...h=1&vat=true&insert_kz=8J

[ Voor 37% gewijzigd door Chefferson op 12-11-2020 10:24 ]

• SnowDude
Weet iemand een leuke starter set voor een 20 liter garnalen kubus? Mijn vriendin wil het in onze werk kamer. Het moet een simpel kubusje worden met wat garnaaltjes en wat guppies of iets dergelijks. Het liefste wil ik een complete set waar niet nog eens achteraf een extra filter bij moet of iets dergelijks.

En ja ik heb al 500 liter zeewater staan dus ervaring is er genoeg. Maar die moet meer een soort veredelde vissenkom worden.

[ Voor 17% gewijzigd door SnowDude op 12-11-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Laatst online: 11-09 23:14
20 liter met guppies? Ga je dan 1 of 2 mannetjes doen want anders loopt het snel de spuigaten uit met die beesten.

Indien het niet persee een kubus hoeft te zijn kun je een mooi bakje bij Hornbach halen. Die van 30x20x20 die heeft heldere kit en ziet er naar mijn idee prima uit voor miniaquascape, en kost maar 17 euro ofzo. Ik had er 2 lampen van ikea boven hangen een heel klein cheap filtertje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:57:
Weet iemand een leuke starter set voor een 20 liter garnalen kubus? Mijn vriendin wil het in onze werk kamer. Het moet een simpel kubusje worden met wat garnaaltjes en wat guppies of iets dergelijks. Het liefste wil ik een complete set waar niet nog eens achteraf een extra filter bij moet of iets dergelijks.

En ja ik heb al 500 liter zeewater staan dus ervaring is er genoeg. Maar die moet meer een soort veredelde vissenkom worden.
Guppen hebben minstens 60cm nodig aan zwemruimte, niet in bochtjes. 20L is echt alleen geschikt voor garnalen, niet voor vis. Bij de Aquacubes vanaf 40L zou je microvissen erin kunnen zetten, maar doe dat een gewone gup niet aan. Endlers zijn wat kleiner en rustiger, maar sowieso kweken die ook als konijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Chefferson schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:33:
Wat versta jij onder "makkelijke" planten?
Cryptocoryne, Javavaren, Anubias, mosjes, Vallisneria, Echinodorus. Gewoon simpel spul dat onder vrijwel alle waterwaarden en lichtintensiteit wil groeien. Niet altijd even snel, maar het voordeel is dat dat ook weer tuinieren scheelt.
Chefferson schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:08:
De standaard schijnwerpers van de RIO 125. Staan ongeveer 8 uur per dag aan.
Als je teveel licht hebt, waarom minder je dan niet gewoon? Door te dimmen (kan ook met drijfplantjes!) of domweg door van 8 naar 7 uur terug te gaan.
Dat ziet er toch prima uit? In de natuurlijk is ook niet alles squeaky clean. Voordeel van een beetje rommel is bovendien dat er altijd wel iets te scharrelen valt voor je bewoners. Vinden ze alleen maar leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@JME Het schijnt dat je niet oneindig door kunt gaan met het inkorten van de lichtperiode. Ergens rond de 8 uur ligt toch wel de ondergrens. Ik zou eerst de herpositionering van de drijfplantjes eens afwachten. Wie weet is dat voldoende demping.

@Chefferson Werken met folies zou ik niet doen. Dan zou ik eerder kiezen om een gedeelte van de TL af te plakken. Je zou het eens kunnen proberen met schilderstape (of gaffa als je dat hebt). En dan niet moeilijk doen maar er gewoon een zwart/wit/zwart/wit verhaal van maken (dus 2cm ring open, 2cm ring dicht, repeat). Zie je in het water (bijna) niets van. Voordeel is dat het (bijna) niets kost en ook weer ongedaan gemaakt kan worden.

Ik zou die Rio 125 niet om gaan bouwen naar Led. Dat is geld weggooien. Dan kun je beter in de toekomst een andere bak kopen die standaard voorzien is van Led (en dan liefst eentje die voordelig te dimmen (dus volgens mij niet die Helialux optie die Juwel biedt)).

• Chefferson
HuismAndré schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:09:
@JME Het schijnt dat je niet oneindig door kunt gaan met het inkorten van de lichtperiode. Ergens rond de 8 uur ligt toch wel de ondergrens. Ik zou eerst de herpositionering van de drijfplantjes eens afwachten. Wie weet is dat voldoende demping.

@Chefferson Werken met folies zou ik niet doen. Dan zou ik eerder kiezen om een gedeelte van de TL af te plakken. Je zou het eens kunnen proberen met schilderstape (of gaffa als je dat hebt). En dan niet moeilijk doen maar er gewoon een zwart/wit/zwart/wit verhaal van maken (dus 2cm ring open, 2cm ring dicht, repeat). Zie je in het water (bijna) niets van. Voordeel is dat het (bijna) niets kost en ook weer ongedaan gemaakt kan worden.

Ik zou die Rio 125 niet om gaan bouwen naar Led. Dat is geld weggooien. Dan kun je beter in de toekomst een andere bak kopen die standaard voorzien is van Led (en dan liefst eentje die voordelig te dimmen (dus volgens mij niet die Helialux optie die Juwel biedt)).
Het is sowieso al LED verlichting. En zo goed beveiligd dat er geen dimmer op kan (tenzij je de hele lichtbak wil verbouwen). Ik zal het eens met die tape proberen als de alg weer terug komt.

Met de Spectrum Helialux icm smartcontrol kun je wel volledig dimmen. Maar ja... 300 euro...

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:27:
[...]

Hm, dat ziet er wel uit als een Panda inderdaad. De linker ziet er ook niet magertjes uit ofzo. Zou kunnen dat je alleen mannetjes had en de nieuwe vrouwen zijn, die zijn wat voller, Had je al een mix dan weet ik het ook niet.
Dat zou dan wel eens kunnen, dat ik toevallig alleen maar mannetjes heb gehad..

Zijn wel me favo vissen lekker actief de hele dag :D

[ Voor 0% gewijzigd door DutchHammer op 12-11-2020 15:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33
Weet iemand een leuke starter set voor een 20 liter garnalen kubus?
Aquael heeft wel leuke garnalensetjes. 20 en ook 30 liter, incl filter en lampje.
https://www.onlineaquariu...ano-aquarium-10-40-liter/
Ik heb de mijne van onlineaquariumspullen.nl, die heeft ook andere kleine aquaria, maar er zijn uiteraard meerdere aanbieders

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die site schrijft dat ze geen aansprakelijkheid voor transportschade aanvaarden. In plaats daarvan adviseren ze om 2 euro extra te betalen voor verzekerde verzending. Kan dat zomaar?

• HuismAndré

HuismAndré

@JME "Bij een verkoop van bedrijf aan consument is het bedrijf altijd aansprakelijk voor het kwijtraken."

https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/

• JME

JME

zeg maar Jamie

Check! :)
Overigens goede ervaring met die winkel, maar dit is toch apart.

[ Voor 169% gewijzigd door JME op 12-11-2020 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

https://www.youraquahouse.nl/

Bestel ik voor m'n garnalen eigenlijk alles.
Zij hebben van die kallax aquariumpjes, die precies in een vak van een kallax passen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb mijn golden ancistrus aan de kweek gekregen, nu voor de tweede maal. De eitjes zijn afgezet in een leghol en worden bewakt door het mannetje net als vorige keer.

De eerste keer zijn die ook uitgezwommen, maar na een paar dagen waren ze waarschijnlijk opgegeten. Ik zag ze eerst een paar dagen rondzwemmen in het leghol.

Nu wil ik proberen er te redden, maar ik heb geen apart kweekaquarium.

Heeft het zin om een ziss kweekbakje aan te kopen, en ze daar in te zetten zodra de eitjes uit komen? Of is dit verloren geld?

Zou het voldoende zijn als ik zorg dat de uitstroom van de pomp tegen het gaas komt, of moet er echt een luchtpomp aan?

Pagina: 1 ... 63 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.