Daar zijn we weer!Mopperman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:31:
Verder qua techniek nog een esp voorzien van temperatuur sensor en display. Hopelijk daarover meer in de volgende update. In ieder geval hoop ik dat dan het zand geplaatst is evenals de bak (eindelijk) gevuld met water...!
Het is weer 1.5 week verder en de bak staat ondertussen al een week vol met water

Altijd spannend om een gebruikte bak te vullen. Je weet nooit wat er mee gebeurt is en of deze niet lek is.
Na het vullen en het inschakelen van de pomp gebeurde er wel een catastrofe... bij het afstellen van de spray bar, psssshhh... slang schiet los. Snel alles uit en de slang hoog gehouden, lekkage kunnen beperken tot enkele liters, gelukkig snel op te ruimen.
Wat blijkt? 1 van de koppelingen in de aansluiting was los geschoten. Op dat moment de “drastische” keuze gemaakt om dan doe koppeling maar te laten, en de aanvoer buis te buigen met ongeveer 40-45graden.

Zogezegd, zo gedaan, en nu werkt het prima. Geen risico meer op een lekkende koppeling, of zoals eerder gebeurde, dat hij los schiet.
Verder nog wat stenen bijgeplaatst, verlichting (tijdelijk) gemonteerd en aangesloten en begonnen met de integratie in HASS.

Voor HASS heb ik nu een 2tal temp sensors, een vanuit de bak (waterdichte ds18b20) en een sensor aan de retour slang van de pomp. Op deze manier kan ik controleren hoeveel temperatuur er verloren gaat in het traject inlaat-filter. Er komt nog een 3e sensor bij in de uitlaat (in de stroom can de spraybar). Met deze 3 waardes ben ik van plan om de verwarming en koeling te gaan schakelen.
Verder is er voor HASS nog een niveaumeter en een leak-sensor onderweg om het geheel compleet te maken.
Dat was het voor nu... tot de volgende update!
I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.