Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.276 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
Mopperman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:31:
Verder qua techniek nog een esp voorzien van temperatuur sensor en display. Hopelijk daarover meer in de volgende update. In ieder geval hoop ik dat dan het zand geplaatst is evenals de bak (eindelijk) gevuld met water...!
Daar zijn we weer!

Het is weer 1.5 week verder en de bak staat ondertussen al een week vol met water *O*

Altijd spannend om een gebruikte bak te vullen. Je weet nooit wat er mee gebeurt is en of deze niet lek is.

Na het vullen en het inschakelen van de pomp gebeurde er wel een catastrofe... bij het afstellen van de spray bar, psssshhh... slang schiet los. Snel alles uit en de slang hoog gehouden, lekkage kunnen beperken tot enkele liters, gelukkig snel op te ruimen.

Wat blijkt? 1 van de koppelingen in de aansluiting was los geschoten. Op dat moment de “drastische” keuze gemaakt om dan doe koppeling maar te laten, en de aanvoer buis te buigen met ongeveer 40-45graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4HQdp8yK/E7-D1-D7-AE-6451-4796-99-CF-47-E79-E57246-D.jpg

Zogezegd, zo gedaan, en nu werkt het prima. Geen risico meer op een lekkende koppeling, of zoals eerder gebeurde, dat hij los schiet.

Verder nog wat stenen bijgeplaatst, verlichting (tijdelijk) gemonteerd en aangesloten en begonnen met de integratie in HASS.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/n9Jrj8Fb/C45-EFFD5-FB9-F-4626-8-DA7-9-BC85-E1-FDF19.jpg

Voor HASS heb ik nu een 2tal temp sensors, een vanuit de bak (waterdichte ds18b20) en een sensor aan de retour slang van de pomp. Op deze manier kan ik controleren hoeveel temperatuur er verloren gaat in het traject inlaat-filter. Er komt nog een 3e sensor bij in de uitlaat (in de stroom can de spraybar). Met deze 3 waardes ben ik van plan om de verwarming en koeling te gaan schakelen.

Verder is er voor HASS nog een niveaumeter en een leak-sensor onderweg om het geheel compleet te maken.

Dat was het voor nu... tot de volgende update!

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
huisman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:05: Zo had ik een Vallisneria Asiatica naast een Vallisneria Gigantea staan. De Asiatica legde daar compleet het loodje maar kwam weer tot leven nadat ik deze naar de andere kant van de bak verplaatste (dus zelfde hoeveelheid licht en CO2).
Heb je die vallisneria dicht bij je uitvoer van co2 staan? Vallisneria is nu net een plant die het beter doet zonder co2. Bij mij deden deze niets toen ze in de co2 stroom liepen, toen ze er weg waren ging het een stuk beter.

Aquariumwinkel gaf exact zelfde advies bleek later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mopperman
Je kan altijd een aquariumwinkel vragen of ze kunnen helpen. Ikzelf kom altijd bij aquariumgek in Oosterhout, hij zou je wellicht kunnen helpen met een verhuizing, maar weet niet wat de kosten zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:18
@Mopperman leuk man! Ik heb dan 0 ervaring en lees hier pas mee. Een ervaring heb ik wel en dat is met DS18b20 sensoren.
Ik weet niet waar je ze vandaan hebt, maar pas op met Gxcas en andere goedkope klonen. Ik heb goedkope rvs waterdichte eBay/Ali/Amazon exemplaren gehad die behoorlijk voor wat problemen zorgde. Zie ook: https://www.google.nl/amp...s-counterfeit-clones/amp/

Toevallig , ik ben van plan om mijn vissenbestand etc ook bij dezelfde winkel te gaan kopen. Voor mij handig omdat hij op 5 minuten afstand van huis zit en voor mijn gevoel echt veel knowhow heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
JME schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:52:
@Chefferson hoe stabiel is je bak inmiddels? Als dat nog even tijd nodig heeft, dan zou ik sowieso nog even wachten met garnalen. Ook met oto’s trouwens.
Op de alg na, heel stabiel. Al ruim 2 weken perfecte waardes. Dit weekend voor het eerst even poetsen en 20% verversen.

Hoe zit dat trouwens met de filters van Juwel? Hoe vaak dien je de blokken de wisselen?
Ik heb er nu 3 blauwe, 1 groene, 1 zwarte en wat witte filters inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Mopperman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 06:49:
[...]
Heb je die vallisneria dicht bij je uitvoer van co2 staan? Vallisneria is nu net een plant die het beter doet zonder co2. Bij mij deden deze niets toen ze in de co2 stroom liepen, toen ze er weg waren ging het een stuk beter.
Vallisneria kan volgens mij prima tegen CO2 maar niet tegen CO2 "alternatieven" zoals Easy Carbo e.d. (wellicht dat de winkelverkoper dát bedoelde). Overigens staat de Asiatica (die het destijds moest afleggen tegen de Gigantea) nu weer op de oude plaats. Ik heb de Gigantea verwijderd. Deze werd met 1,3 meter lange bladeren echt te groot voor mijn 80cm aquarium.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:58

de Peer

under peer review

Inderdaad. Geen enkele plant kan zonder CO2.
Easycarbo is een heel ander verhaal (dat is geen vloeibare CO2 maar een biocide) en Vallisneria kan daar niet zo goed tegen, al kan hij er prima aan wennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Chefferson schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:07:
[...]

Op de alg na, heel stabiel. Al ruim 2 weken perfecte waardes. Dit weekend voor het eerst even poetsen en 20% verversen.

Hoe zit dat trouwens met de filters van Juwel? Hoe vaak dien je de blokken de wisselen?
Nooit, tenzij je ze echt niet meer kan uitspoelen. Filtermedia is je belangrijkste bron van bacteriën. Spoel het uit en niet vervangen. Er is genoeg discussie of je dat in afgetapt aquariumwater moet doen, maar ik doe het zelf gewoon onder de kraan. paar keer knijpen tot het water wat eraf komt weer schoon is, terug in je filter, klaar.

Maar dat filter sowieso pas aanzitten als de doorstroom verminderd is. Anders lekker laten zitten!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

Winkiller

De Mopperpot

[...]
https://www.juwel-aquarium.de/out/media/dlc/Filterung/Filtersysteme/NL_Change_Filter_Media.pdf
huisman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:08:
[...]

Vallisneria kan volgens mij prima tegen CO2 maar niet tegen CO2 "alternatieven" zoals Easy Carbo e.d.
Beide is geen probleem maar wel oppassen met de dosering van EC, ik heb de Giganta en het groeit als kool.

[ Voor 50% gewijzigd door Winkiller op 23-10-2020 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Iedere ervaren aquariaan zal je zeggen dat vooral NIET op die manier te gaan doen 😂

Zoveel mogelijk van je filter afblijven zodra het draait. Zodra de uitstroom duidelijk minder wordt, je schuim afspoelen. Schuimblokken in principe nooit vervangen. Eventuele filterwatten wel vervangen bij een schoonmaak. Witte filterwat-sponsjes vervangen zodra uitspoelen niet meer helpt.

In principe geen actieve kool in je filter gebruiken, alleen na medicijnkuur om de resten te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
[...]

De blauwe filters spoel je alleen af en toe uit en die vervang je eigenlijk nooit.
De witte vervange je regelmatig, dit is om het grove vuil er uit te halen.

De zwarte is een koolstof filter. Die moet je wel regelmatig vervangen geloof iets van elke maand of twee maanden. (als je carbon gebruikt uiteraard, want dat is zeker niet altijd nodig)

De groene is een nitrax, maar die voegde in mijn geval niets toe en die behandelde ik als een blauwe spons.

[ Voor 4% gewijzigd door SnowDude op 23-10-2020 12:05 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:56:
[...]

Iedere ervaren aquariaan zal je zeggen dat vooral NIET op die manier te gaan doen 😂

Zoveel mogelijk van je filter afblijven zodra het draait. Zodra de uitstroom duidelijk minder wordt, je schuim afspoelen. Schuimblokken in principe nooit vervangen. Eventuele filterwatten wel vervangen bij een schoonmaak. Witte filterwat-sponsjes vervangen zodra uitspoelen niet meer helpt.

In principe geen actieve kool in je filter gebruiken, alleen na medicijnkuur om de resten te verwijderen.
LOL, hij vraagt en Juwel antwoord, niet ik. >:) so don't shoot the Messenger. ;)
Filterwatten hier, elke 2 weken 2 stuks alle andere vervang ik jaarlijks maar nooit in 1 keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
Winkiller schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:04:
[...]

LOL, hij vraagt en Juwel antwoord, niet ik. >:) so don't shoot the Messenger. ;)
Filterwatten hier, elke 2 weken 2 stuks alle andere vervang ik jaarlijks maar nooit in 1 keer.
Vandaar dat ik het ook hier vraag. Bij de aankoop dreunde ze exact het foldertje op. Inmiddels wel geleerd dat omzet boven deugdelijk advies gaat helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
Chefferson schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Inmiddels wel geleerd dat omzet boven deugdelijk advies gaat helaas.
Niet bij een goede LFS

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Chefferson schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Vandaar dat ik het ook hier vraag. Bij de aankoop dreunde ze exact het foldertje op. Inmiddels wel geleerd dat omzet boven deugdelijk advies gaat helaas.
Dan kom jij misschien in de verkeerde winkel. ;)
Nou dan is mijn advies ook verkeerd, jaarlijks word bij mij alles een keer gewisseld, maar niet in 1x.
Tussendoor spoel ik de sponzen uit, onder de kraan en niet in aquariumwater, ook niet alles in 1x.
Het enigste wat bij mij gespoeld word in Aquariumwater is het substraat van het filter, 2x pj.

Ik weet ook uit eigen ervaring dat dit niet altijd hoeft te werken, maar voor mijn Trigon 350 werkt het.
Ik gebruik Easy Carbo bij Vallesneria Gigantus terwijl iemand anders zegt dat het niet werkt, bij mij wel.
Dit zijn mijn ervaringen (aquariums sinds 1976) en het is geen napraat verhaal.

Waarom ik dit dit jaarlijks doe: vanwege de organische belasting van de filterblokken, je krijgt bijna niet alles eruit waardoor verstopping kan optreden en je waterflow steeds minder word. Vaak vallen vervuilde filterblokken samen met een mogelijke uitbraak van (blauw)algen en andere problemen en dat willen we niet.

PS: Oh het is niet helemaal juist wat ik zei, ik heb pas 3 van 5 sponzen vervangen sinds maart 2019.

[ Voor 18% gewijzigd door Winkiller op 23-10-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Eerste weekje van mijn Fluval Flex Bakje zit erop.

Op aanraden van @Exo81 Purigen besteld deze is onderweg, heb jij de BioMax naar boven verplaatst? Ik las dat de Purigen in het schoonste gedeelte van het filter geplaatst moet worden, dat lijkt mij bij het Fluval Flex filter het onderste vak.

Verder nog wat aanloopproblemen met mijn Colombo CO2 diffusor. Ik denk dat de ingebouwde terugslagklep niet goed is want smorgens als ik de CO2 toevoer terug aanzet zie ik water in de slang te zitten, een kleine 5-6cm na de diffusor. Hierdoor komt de CO2 toevoer dus niet meer op gang.
Net de diffusor even uit de bak gehaald en even goed schoongemaakt en de terugslagklep even doorgeblazen, ik hoop dat het misschien een beetje vuil was.
Ik ben begonnen met 5 bellen per minuut.

Gisteren toch maar een 25% ww gedaan, helaas had ik iets te dicht bij de bodem het water weggezogen waardoor mijn zand verzakt is, met het fatsoeneren is er een kleikorrel (Dennerle Nutriball) afgebrokkeld tevoorschijn gekomen en die zorgt nu weer dat mijn water troebel is. Ik denk dus dat die kleikorrel bespoedigd opgelost is in het water: kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ljsvv schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:29:
Ik denk dus dat die kleikorrel bespoedigd opgelost is in het water: kan dit kwaad?
Grote kans dat de extra voeding in het water door de planten wordt opgenomen, maar het kan ook tot (extra) algen leiden. Misschien de komende dagen wat extra water wisselen, of gewoon goed monitoren.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
huisman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Was het maar waar. Een winkel mag niet (meer?) van een particulier kopen. Heeft te maken met het feit dat de hele "chain" gedocumenteerd moet zijn (en eigenlijk is dat best een goed iets). Voor een kweker is het aantal weer net te klein ben ik bang.
Ken genoeg winkels die er niet moeilijk over doen (geen een die er wel moeilijk om doet eigenlijk).
Afgelopen maandag na de plaatsing van m'n bak hebben ze m'n 3 parnaibae meegenomen, die worden geruild tegen een L190. Als ik had gewillen hadden ze de manen, L397's en sturisoma's ook zo meegenomen maar die wilde ik niet kwijt ;)

En zo heb ik eerder ook m'n uaru's aan ze verkocht bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:15
[...]
Ik heb het bovenste mandje met filtermateriaal de afgelopen 2 jaar zo’n 3 keer vervangen volgens mij. Na verloop van tijd kan je spoelen wat je wil, maar zit hij binnen notime weer vol. Bacteriën zitten naast je filter ook in je bodem, etc. Maar het is niet verstandig om al het materiaal in één keer te vervangen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04

JME

zeg maar Jamie

Planten doen het bij mij doorgaans geweldig. Ik heb dan ook niet bijzonder veeleisend spul erin staan. Maar nu heb ik de laatste weken een beetje een sneue anubias. De nieuwe bladeren rollen niet mooi uit, maar gaan een beetje slapjes bol omlaag hangen. Enig idee wat de oorzaak kan zijn? Enige wat ik recent heb veranderd is de hoeveelheid licht omlaag, maar anubias zou dat juist wel prettig moeten vinden. Dokter??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

toolkist schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Ken genoeg winkels die er niet moeilijk over doen (geen een die er wel moeilijk om doet eigenlijk).
Afgelopen maandag na de plaatsing van m'n bak hebben ze m'n 3 parnaibae meegenomen, die worden geruild tegen een L190. Als ik had gewillen hadden ze de manen, L397's en sturisoma's ook zo meegenomen maar die wilde ik niet kwijt ;)
Hier ook zolang het om een paar exemplaren gaat. Maar zodra het om een beetje meer gaat (en dan ook nog van één soort) dan is dat niet meer weg te stoeien in de voorraad. En met een stuk of 10 ben ik natuurlijk niet echt geholpen (druppel op de gloeiende plaat). Gelukkig pakt de particuliere verkoop een beetje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ljsvv schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:29:
Verder nog wat aanloopproblemen met mijn Colombo CO2 diffusor. Ik denk dat de ingebouwde terugslagklep niet goed is want smorgens als ik de CO2 toevoer terug aanzet zie ik water in de slang te zitten, een kleine 5-6cm na de diffusor. Hierdoor komt de CO2 toevoer dus niet meer op gang.
Is volgens mij normaal. Afkoeling en verwarming zorgt namelijk ook voor drukveranderingen. De reden dat de boel niet goed opstart komt wellicht omdat je te weinig druk gebruikt. Ik moet, om mijn Up Aqua Atomizer stabiel te laten draaien, bijvoorbeeld minimaal 2.5 bar gebruiken (en dat is inderdaad omdat het water er ook weer uitgeperst moet worden). Dus probeer het eens met een wat hogere druk. Heeft bij mij het verschil gemaakt tussen "wat is er nou weer" en "altijd perfect".
Ik denk dus dat die kleikorrel bespoedigd opgelost is in het water: kan dit kwaad?
Niet echt maar het lijkt rommelig en je hebt de komende weken verhoogde kans op een staghorn algje hier en daar. Overigens zou ik overwegen om in plaats van kleikorrels pilletjes te gebruiken die volledig oplossen (scheelt je een hoop bende). Bijvoorbeeld Tetra Plantastart of Tetra Crypto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
Fantastisch, bedankt voor de adviezen weer. @huisman even behulpzaam als in uw eigen bedrijf ervaar ik al wel! Dat wordt zeker gewaardeerd.

Ik ga voor nu niet te veel meer klooien met de bodem, de kleikorrel heb ik voor nu weer even zo goed als dat kan met zand bedekt en hopen dat ze tzt ook oplossen.

Meer druk op de diffusor betekend denk ik ook veel meer bellen per minuut.
Algen maar weer goed in de gaten houden dan, ik heb er wel weer een leuke complexe hobby bij, maar dat realiseerde ik mij van tevoren ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ljsvv schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:28:
Meer druk op de diffusor betekend denk ik ook veel meer bellen per minuut.
Je draait eerst je naaldventiel dicht, stelt daarna voorzichtig de druk in op de gewenste waarde en stelt daarna met je naaldventiel het aantal bellen/minuut in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
huisman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:23:
[...]

Je draait eerst je naaldventiel dicht, stelt daarna voorzichtig de druk in op de gewenste waarde en stelt daarna met je naaldventiel het aantal bellen/minuut in.
Helaas is dat dus bij de Colombo Advance CO2 set niet het geval. Daar zit helaas maar een regelaar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 20:23
Ik heb bijna alle benodigdheden voor mijn eerste aquarium binnen en aankomende week verwacht ik de planten. Nu heb ik een aantal stukken mopani hout en dat heb ik in een emmer water staan (inmiddels 2 weken) waarvan ik het water dagelijks ververs. Het water kleurt niet meer zo sterk als eerst maar toch wordt het nog wel flink rood/bruin.

Dit kan ik er met actieve kool uit filteren toch? De externe filter heeft 3 vakken; spons, biologisch, en zou ik dan de 3e kunnen vullen met kool? Dan hoop ik dat het hout de tannines afstaat aan de actieve kool. Aankomende week zou ik dan het substraat willen toevoegen. Hout laten drogen en planten en mos bevestigen, substraat beplanten en dan aantal weken laten draaien. Is het dan een probleem als ik de actieve kool nog in de filter hou? Ruim voordat er levende have in komt vervang ik dan de kool door ander materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Chiel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:32:
Ik heb bijna alle benodigdheden voor mijn eerste aquarium binnen en aankomende week verwacht ik de planten. Nu heb ik een aantal stukken mopani hout en dat heb ik in een emmer water staan (inmiddels 2 weken) waarvan ik het water dagelijks ververs. Het water kleurt niet meer zo sterk als eerst maar toch wordt het nog wel flink rood/bruin.

Dit kan ik er met actieve kool uit filteren toch? De externe filter heeft 3 vakken; spons, biologisch, en zou ik dan de 3e kunnen vullen met kool? Dan hoop ik dat het hout de tannines afstaat aan de actieve kool. Aankomende week zou ik dan het substraat willen toevoegen. Hout laten drogen en planten en mos bevestigen, substraat beplanten en dan aantal weken laten draaien. Is het dan een probleem als ik de actieve kool nog in de filter hou? Ruim voordat er levende have in komt vervang ik dan de kool door ander materiaal.
Geen kool gebruiken maar purigen. Dat hout blijft nog lange tijd afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

^^dat. Kool alleen na medicijngebruik, anders never nooit doen.
Mijn water met mopani is na twee jaar wekelijks waterwisselen nog steeds lichtbruin. Als je dat niet mooi vindt dan moet je geen mopani nemen :)
Laten drogen is niet nodig, opbinden kan ook nat. Zelfs lijmen kan dan, zeker als je er even een doekje overheen haalt. Heck, ik heb zelfs wel eens onder water gelijmd! Niet met vis erin hè.
Wat voor substraat ga je gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door JME op 24-10-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 20:23
JME schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:43:
^^dat. Kool alleen na medicijngebruik, anders never nooit doen.
Mijn water met mopani is na twee jaar wekelijks waterwisselen nog steeds lichtbruin. Als je dat niet mooi vindt dan moet je geen mopani nemen :)
Laten drogen is niet nodig, opbinden kan ook nat. Zelfs lijmen kan dan, zeker als je er even een doekje overheen haalt. Heck, ik heb zelfs wel eens onder water gelijmd! Niet met vis erin hè.
Wat voor substraat ga je gebruiken?
Komt amazonia light in als substraat. Ik heb er toch al wel kool in om even te kijken wat het doet. Het grootste stuk mopani had ik al langer en die heeft een paar maanden buiten in een emmer gestaan, die is z`n kleurafgifte inmiddels wel 99,9% kwijt. Maar misschien verschilt dat per batch. De kleine nieuwe stukjes zien er wel feller gekleurd uit. Op dit moment draait de bak kaal (met die paar stukken mopani er in), puur om de techniek te testen, en even om even te kijken wat kool icm. het hout doet. Ik lees ook wel berichten dat het hout een paar weken nodig heeft maar dat het dan stukken minder wordt qua kleuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heb je specifiek een pH verlagende bodem nodig? Anders zou ik gewoon een neutrale bodem nemen. Krijg je later ook geen gedoe als het is uitgewerkt.
Mopani blijft afgeven. In zijn eigen tempo. Zelfs al zou de kool dat uit het water filteren, dan nog versnelt dat niet de afgifte door de bron. Je hebt er dus niets aan. En intussen filtert de kool ook belangrijke voedingsstoffen voor je planten weg. En jij maar meten om je waterwaarden in balans te krijgen. Heb je dat straks voor elkaar en haal je de kool weg, dan is je balans weer over de zeik.
Nogmaals: als je geen bruin water wilt, neem dan geen mopani. Maar haal zo snel mogelijk die kool uit je filter, dat is een noodmiddel die ik niet in aquarium zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Beste mensen nu ben ik er ook van overtuigd dat vissen meer herinneringen bewaren dan ik ooit gedacht had. Zoals een paar van jullie weten had ik mijn mannelijke maanvissen een paar weken terug een time-out gegeven maar ook had ik gezegd dat als je de vissen verplaatst deze doorgaan met hun gedrag. Gisteravond heb ik 1 van mijn mannelijke Maanvissen na een paar weken terug gezet naar het grote aquarium en deze is nu direct weer vertrouwd in zijn omgeving en gaat verder waar hij gebleven was, geen enkel teken van stress en direct druk met zijn meisjes. Het zal me dan ook niet verbazen dat ik deze week weer Maanvis eitjes heb. Cichliden als de Maanvis maar misschien ook andere kunnen dus veel meer herinneren dan ik aanvankelijk dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Gisteren de sluierstaarten overgezet naar de grotere bak. Had 20 slakken, zowel posthorens als puntige blaashorens. Die laatsten waren in 5 minuten hap hap hap allemaal weg :X.

Kan aan mij liggen, maar lijkt erop dat sluierstaarten ook algen eten? Door teveel licht en te weinig CO2 was de opgestarte bak nogal groen geworden van de draadalg, maar die beesten vreten gewoon alles op. De slakken poetsen vervolgens de ramen en de bodem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Bijzondere dieren die Maanvissen, let there be eggs. Binnen 45 uur na terugzetten van het mannetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Hallo allemaal,

Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld dacht ik, maar niet zeker -- daarom nog een keer.

Heeft er een van jullie ervaring met het verwijderen van een Juwel achterwand en binnenfilter in een bak die draait? Zo ja, nog tips?

Mijn huidige bak heeft dus een 3D achterwand en een Juwel binnenfilter. Ik wil echter switchen naar een Oase Biomaster 350/600. Nou is het natuurlijk makkelijker om op marktplaats een andere bak te kopen en daar alles in te doen, maar dat vind ik toch zonde van deze bak. Ik weet niet of het verwijderen van het binnenfilter en de achterwand een klusje is voor een zondag(middag). Ik weet dat het het makkelijkste is als de gehele bak leeg is, inclusief bodem, vanwege natuurlijk ook het verwijderen van eventuele kitresten. Lijkt mij dat dat opzich best moet kunnen.

Ik kan voor een middag de vissen in emmers met een luchtsteen en/of pomp doen, en af en toe wat water wisselen in de emmer. Ondertussen kan ik dan mn bak leeghalen en schoonmaken. Het filter was ik dan van plan om al eerder te kopen en een aantal weken mee te laten draaien of alleen laten draaien. Hierdoor kan ik dit in principe doen doordat de filtermedia al vol met bacterieën zitten. Voorzien jullie met dit 'plan' nog problemen of hebben jullie nog tips hoe dit beter te doen -- behalve een nieuwe/andere bak aanschaffen?

Ik ben gewoon nog aan het brainstormen en heb nog geen voorbereidingen getroffen of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Nieuwe filter inderdaad een paar weken mee laten draaien op het aquarium. Speciekuip kopen bij de Gamma (of zo) voor een paar euro (of 2 stuks als het aquarium wat groter is (ca. 60 liter per speciekuip)). Helft van het water in de speciekuip doen, samen met de plantjes, hout, stenen e.d.. Nieuwe (ingedraaide) pomp op de speciekuip zetten, vissen overzetten. Rest van het water in speciekuip doen. Zand nat in een emmer doen.

Oude binnenfilter verwijderen (staalgaren (is geen metaal maar gewoon een zeer sterke soort garen) gebruiken om de kit door te snijden). Achterwand verwijderen. Daarna glas goed afspoelen en met gloedjenieuwe brandschone glasschraper met scheermesje de lijmresten verwijderen (heel eng maar als de krabber brandschoon en onbeschadigd is krijg je absoluut geen krassen). Glas tussendoor natmaken en net zolang lijmresten verwijderen tot je niets meer ziet (bij het natmaken zul je nog lange tijd zien dat er toch nog resten zijn achtergebleven). Beetje azijn kan helpen. Daarna aquarium goed uitspoelen, zand terugplaatsen, helft water terugdoen. Daarna planten en vissen overzetten, rest van het water overdoen en filter overzetten.

Overweeg wel de achterwand aan de buitenkant te beplakken met folie of zwart te schilderen (of schilder het zwart en plak de folie eroverheen om de verf te beschermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
huisman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:22:
Nieuwe filter inderdaad een paar weken mee laten draaien op het aquarium. Speciekuip kopen bij de Gamma (of zo) voor een paar euro (of 2 stuks als het aquarium wat groter is (ca. 60 liter per speciekuip)). Helft van het water in de speciekuip doen, samen met de plantjes, hout, stenen e.d.. Nieuwe (ingedraaide) pomp op de speciekuip zetten, vissen overzetten. Rest van het water in speciekuip doen. Zand nat in een emmer doen.

Oude binnenfilter verwijderen (staalgaren (is geen metaal maar gewoon een zeer sterke soort garen) gebruiken om de kit door te snijden). Achterwand verwijderen. Daarna glas goed afspoelen en met gloedjenieuwe brandschone glasschraper met scheermesje de lijmresten verwijderen (heel eng maar als de krabber brandschoon en onbeschadigd is krijg je absoluut geen krassen). Glas tussendoor natmaken en net zolang lijmresten verwijderen tot je niets meer ziet (bij het natmaken zul je nog lange tijd zien dat er toch nog resten zijn achtergebleven). Beetje azijn kan helpen. Daarna aquarium goed uitspoelen, zand terugplaatsen, helft water terugdoen. Daarna planten en vissen overzetten, rest van het water overdoen en filter overzetten.

Overweeg wel de achterwand aan de buitenkant te beplakken met folie of zwart te schilderen (of schilder het zwart en plak de folie eroverheen om de verf te beschermen).
Ik wilde de achterkant idd beplakken met zwarte folie. Zit alleen met die lijmresten inderdaad. Normaal gesproken (buiten een aquarium) zou ik lijm verwijderaar gebruiken maar dat lijkt me nu geen goed idee :). Maargoed, speciekuipen moet te doen zijn al heb ik er een stuk of 3 nodig. Thanks voor de tips! Was in grote lijnen hetzelfde als wat ik in m'n hoofd had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Je hoeft op zich niet al het water te bewaren. De helft (of iets meer) is voldoende. Dus 1 kuip op een 120 liter bak kan net (of 2 als de bak groter is). Het gros van de bacteriën zit immers in het filter en je bodem (vandaar ook dat je de bodem even nat moet wegzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hoe ga je die “zaagdraad” achter je achterwand krijgen? Filter snap ik nog, maar zit die wand niet rondom passend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ik heb het uiteraard over het filter. Die kun/wil je niet in stukjes breken, de achterwand meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
JME schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:07:
Hoe ga je die “zaagdraad” achter je achterwand krijgen? Filter snap ik nog, maar zit die wand niet rondom passend?
Nee de achterwand zit tussen mn binnenfilter en de zijkant, dus ik denk dat als ik het filter eruit heb de achterwand wel bereikbaar zou moeten zijn met de zaagdraad.

Over de bodem ben ik nog niet wat ik er mee doe. Misschien dat ik hem gelijk vervang. Er zit nu een hoop zand onder van de vorige eigenaar. Liefste schep ik hem helemaal leeg. Planted tank soil onderop met grind er boven op. Ik heb ooit een keer van Colombo deze bodem gehad in een bakje voor koppel ramirezi: https://www.aquarium-plan...se-pro-grof-10-liter/1965

Niet zeker of het de grof was of niet, maar het voordeel van die bodem is dat de korrels helemaal afgerond zijn ipv bij grind dat er nog kleine hoekjes aan zitten. Iemand nog een tip voor een bodem met afgeronde korrels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

ThaAresX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:07:
[...]
Iemand nog een tip voor een bodem met afgeronde korrels?
Filterzand. Absoluut filterzand (0.4 .. 0.8 mm). Kost niks en is geweldig voor je bodembewoners. Plantastart of Tetra Crypto pilletjes plaatsen waar plantjes staan die voeding uit de bodem halen (geen kleikorrels, geeft bende).

[ Voor 19% gewijzigd door HuismAndré op 28-10-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
huisman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:09:
[...]

Filterzand. Absoluut filterzand (0.4 .. 0.8 mm). Kost niks en is geweldig voor je bodembewoners. Plantastart of Tetra Crypto pilletjes plaatsen waar plantjes staan die voeding uit de bodem halen (geen kleikorrels, geeft bende).
Filterzand is er niet in kleur geloof ik, dat vind ik zelf wel jammer. Ik vind zelf een zwarte bodem het mooiste namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:02:
Bijzondere dieren die Maanvissen, let there be eggs. Binnen 45 uur na terugzetten van het mannetje. :)
Niet alleen de maanvissen... M'n 3 continu afzettende parnaibae zijn nog geen week weg, of 2 van de 5 kleintjes die wel mochten blijven zitten hebben nu de rol overgenomen en beginnen bij een steen te graven en poetsen... Ze zijn nog niet half zo groot als de ouders en net een half jaar oud 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

ThaAresX schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

Filterzand is er niet in kleur geloof ik, dat vind ik zelf wel jammer. Ik vind zelf een zwarte bodem het mooiste namelijk.
Zwart zand van de Hornbach is dan wellicht een optie. Is rond zand, voorzien van een zwarte coating.
https://www.hornbach.nl/s...wart/7166119/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:55:
[...]

Niet alleen de maanvissen... M'n 3 continu afzettende parnaibae zijn nog geen week weg,
Ik ken die beestjes niet en heb ze eens opgezocht, ze lijken op de zonnebaars die de Benelux leeg roven. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR8MoqRknor70p0eYYUPVOsUnYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ew4KF7URlo2U5nbWpndjUHug.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Die afbeelding komt nog niet bijna in de buurt ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.cichlidenkwekers.nl/images/2012/05/geophagus-parnaibae-groep.jpg

Dit zijn kleintjes maar ongeveer een groot als die van mij nu zijn. Worden een centimeter of 15 uiteindelijk en zijn daarmee 1 van de kleinere geophagus soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:55:

[Afbeelding]

Dit zijn kleintjes maar ongeveer een groot als die van mij nu zijn. Worden een centimeter of 15 uiteindelijk en zijn daarmee 1 van de kleinere geophagus soorten.
Zonnebaars:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiYEhPphXyoWJ2jiVNABIcPfwmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Qn1t5NkNs4lcSwlnaCCnjrB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:55:

[Afbeelding]

Mooie visjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Mijn snakeskin turquoise Discus (Asia Mix).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjsCEcFgx_M9OtimFo1OkR7HeHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3GhXoJXm0oIBJYER8Ff5vfh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Mannen, ondanks dat de water waardes heel goed blijven lijken mijn planten dood te gaan. Bruin en soms doorzichtig blad. Zie afbeelding. Gebruik een reguliere planten voeding (tropaca, 5ml, of een pompje) per dag. Wat kan ik hieraan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8RX-dDIAAZGSwTImtcdoxIlyOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cncliAEtxdk5bOrjSgoxPZ0s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chefferson schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:00:
Mannen, ondanks dat de water waardes heel goed blijven lijken mijn planten dood te gaan. Bruin en soms doorzichtig blad. Zie afbeelding. Gebruik een reguliere planten voeding (tropaca, 5ml, of een pompje) per dag. Wat kan ik hieraan doen?

[Afbeelding]
Mannen..?

Mgoed, die alg geeft al aan dat er iets niet goed zit qua water (of licht of CO2) in je bak.
Verder, mochten het nieuwe planten zijn, dan sterven de oude bladeren vaak af omdat dat bovenwater bladeren zijn, komen er vanzelf onderwaterbladeren voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
dragon2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Mannen..?

Mgoed, die alg geeft al aan dat er iets niet goed zit qua water (of licht of CO2) in je bak.
Verder, mochten het nieuwe planten zijn, dan sterven de oude bladeren vaak af omdat dat bovenwater bladeren zijn, komen er vanzelf onderwaterbladeren voor terug.
Excuse moi. Maar waardes zijn goed. Lichtplan van 8 uur per dag met pauze van 3 uur. En geen extra co2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Echt een maand of 2 aanzien en alleen de bladeren verwijderen die er echt niet meer toe doen (meestal doet de plant dat wel). Zelfs als je met (echte) CO2 zou gaan werken (aanrader), dan nog moeten planten wennen aan de nieuwe situatie en dan nog zul je zien dat een fiks deel van het soort planten dat je hebt uitgekozen het niet eens is met jouw keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chefferson schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:19:
[...]

Excuse moi. Maar waardes zijn goed. Lichtplan van 8 uur per dag met pauze van 3 uur. En geen extra co2.
Die lichtpauze lijkt me een heel slecht idee, tenzij je een alg bent.

Voedt je trouwens alleen vloeibaar? Je moerasplanten moeten ook voeding bij de wortels hebben, kleibolletjes doen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
dragon2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:37:
[...]

Voedt je trouwens alleen vloeibaar? Je moerasplanten moeten ook voeding bij de wortels hebben, kleibolletjes doen wonderen.
Was op aanraden van hier. Wat denk jij? Minder uur aan licht per dag en aaneengesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

dragon2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:37:
[...]
Heb je bronnen die dit toelichten? Hier alvast 2 bronnen die toelichten dat een lichtpauze voor een aquarium zonder CO2 toevoeging wel degelijk nut kan hebben.
https://acquariofilia.org...-walstad/5/?cn-reloaded=1
https://www.easylife.nl/a...lantengroei/co2-beperking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chefferson schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:41:
[...]

Was op aanraden van hier. Wat denk jij? Minder uur aan licht per dag en aaneengesloten?
Disclaimer: ik heb al lang geen plantenbakken meer (ik heb Afrikaanse cichliden en roofvissenbakken) en er zitten hier genoeg echte plantenkenners... Biologisch gezien (ikke is bioloog) lijkt mij een lichtpauze wel heel onlogisch voor je plantengroei, maar geen praktijkervaring ermee dus. En AFAIK is 8 uur licht/dag aaneengesloten prima, tussen de 6 uur en 14 uur max meen ik, maar ik deed altijd 8 uur (licht aan ergens in de middag zodat ik na m'n werk nog tot in de avond naar een verlichte bak kon kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:47
@dragon2
Ben het wel met je eens. Wij doen de zon tussen 12 en 15 uur ook niet even uit..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

In een aquarium met een lichtpauze is nog altijd omgevingslicht aanwezig. De fotosynthese wordt dus niet stopgezet maar komt op een laag pitje te staan. Gedurende die tijd krijgt de CO2 kans om weer wat bij te trekken (dankzij de vissen en dankzij gasuitwisseling aan het oppervlak).

Nog mooier is natuurlijk met een dimcurve te werken (of met een lichtintensiteit die overeenkomt met de situatie in plaats van het gebruikelijke "veel te veel licht") maar niet iedereen heeft die optie.

[ Voor 26% gewijzigd door HuismAndré op 28-10-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:47:
In een aquarium met een lichtpauze is nog altijd omgevingslicht aanwezig. De fotosynthese wordt dus niet stopgezet maar komt op een laag pitje te staan. Gedurende die tijd krijgt de CO2 kans om weer wat bij te trekken (dankzij de vissen en dankzij gasuitwisseling aan het oppervlak).

Nog mooier is natuurlijk met een dimcurve te werken (of met een lichtintensiteit die overeenkomt met de situatie in plaats van het gebruikelijke "veel te veel licht") maar niet iedereen heeft die optie.
Die staat op de planning. De helialux. Maar nog even sparen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

Mannen..?

Ja wij mogen blijkbaar niet meer reageren....

Maar oke, ik zou die pauze er direct uithalen. Er is echt totaal geen enkele reden om dat te doen, je bak schiet er niks mee op. Hier staat het van 10 tot 10 aan. Geen gedoe verder.

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 28-10-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 20:47:
[...]

Ja wij mogen blijkbaar niet meer reageren....

Maar oke, ik zou die pauze er direct uithalen. Er is echt totaal geen enkele reden om dat te doen, je bak schiet er niks mee op. Hier staat het van 10 tot 10 aan. Geen gedoe verder.
12 uur per dag? Heb het idee dat de alg daar alleen maar meer van gaat groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

12 uur per dag? Heb het idee dat de alg daar alleen maar meer van gaat groeien.
Geen last van. Nooit gehad ook in de tig jaar dat ik al aquaria heb.

Ik heb dan ook geen CO2, geef weinig voeding en heb flink beplante bakken. Die hebben wel baat bij licht.

[ Voor 16% gewijzigd door SmurfLink op 29-10-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Hoppa na 2 dagen is mannetje maanvis aan zijn 2e meisje begonnen, ik verwacht binnen 24 uur opnieuw eieren van dezelfde papa met mama nummer 2. Als hij zijn best doet lukt 3 binnen een week ook wel, hij heeft 3 vrouwen. :P

Als mijn Discussen nu ook beginnen kan ik een kweekstelling gaan inrichten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:30:
Heb hier nog een Superfish Wave staan, nanobakje [...]
ik zit erover te denken om hem toch weer op te starten [...] als low maintenance vuurgarnalenpenthouse op het thuiswerkplekbureau op zolder. Dun laagje grind, geen bodemplanten maar wat hout met javamos, javavaren, anubias. Netjes indraaien, vuurgarnalen erin en gaan met die bak.
Inmiddels draait bovenstaande combinatie 8 dagen. Gevuld met water uit de grote bak en een lekkere kneep smurrie uit het filter daarvan. Kickstart! Vandaag voor het eerst NH3 = 0. NO2 zit er nog wel iets in, maar dat zal wel verder dalen nu de NH3 op is. Is het nog zinvol om nu een NH3-bron toe te voegen (paar korrels voer) om te voorkomen dat de NO2-producerende bacteriën verhongeren?
Normaal meet je NO3 om te kijken of de cirkel rond is, maar NO3 zat natuurlijk ook al in mijn startwater. Vandaar wat twijfel. Sowieso wacht ik nog een tijdje hoor, no worries!

[ Voor 9% gewijzigd door JME op 29-10-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:42
JME schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

Inmiddels draait bovenstaande combinatie 8 dagen. Gevuld met water uit de grote bak en een lekkere kneep smurrie uit het filter daarvan. Kickstart! Vandaag voor het eerst NH3 = 0. NO2 zit er nog wel iets in, maar dat zal wel verder dalen nu de NH3 op is. Is het nog zinvol om nu een NH3-bron toe te voegen (paar korrels voer) om te voorkomen dat de NO2-producerende bacteriën verhongeren?
Normaal meet je NO3 om te kijken of de cirkel rond is, maar NO3 zat natuurlijk ook al in mijn startwater. Vandaar wat twijfel. Sowieso wacht ik nog een tijdje hoor, no worries!
Ik verwacht na 8 dagen eerder dat je de stijging van No2 nog moet verwachten.

Elke dag een snuifje voer is zeker geen idee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tommie12 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:31:
Ik verwacht na 8 dagen eerder dat je de stijging van No2 nog moet verwachten.
Tuurlijk is dit niet de normale nitrietpiek. Vroeg me af hoe e.e.a. zich ontwikkelt met zo’n kickstart.
Elke dag een snuifje voer is zeker geen idee.
Geen gek idee? Geen goed idee? Of gewoon geen idee? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Nou gisteravond meer dan 300 Maanvis eieren verwijderd door de stengels van de Vallesneria te knippen.
Zoveel had ik niet eerder gezien, het lijkt wel of ze het sparen tot er een mannetje langs komt.
Kortom deze week 2 nesten met eieren verwijderd, samen zo'n dikke 500 eieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:36
Deed zelf altijd een lichtpauze op mn plantenbak met co2. Scheelde veel qua algen en stabiliteit met co2. Planten zijn hoger ontwikkeld en kunnen wel tegen een pauze, algen minder was het idee (in de natuur heb je ook wel eens donkere wolken :p )
Maar dit was met een erg sterke lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Mutatie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:26:
Deed zelf altijd een lichtpauze op mn plantenbak met co2. Scheelde veel qua algen en stabiliteit met co2. Planten zijn hoger ontwikkeld en kunnen wel tegen een pauze, algen minder was het idee (in de natuur heb je ook wel eens donkere wolken :p )
Maar dit was met een erg sterke lamp.
Ik vind de standaard lamp van de Juwel ook veel te fel. Dus ga binnenkort overstappen al vind ik de helialux + smartcontrol wel extreem prijzig in verhouding tot het aquarium zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Chefferson schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Ik vind de standaard lamp van de Juwel ook veel te fel. Dus ga binnenkort overstappen al vind ik de helialux + smartcontrol wel extreem prijzig in verhouding tot het aquarium zelf.
In het algemeen is de LED verlichting voor aquaria veel te duur in mijn ogen..
Ik heb de iets oudere variant (dus zonder app), want zat bij de bak, maar denk niet dat ik het los had gekocht.

Was laatst ook bij een winkel die wel leuk modulaire verlichting had.
Adapter was al 60/70 euro, en het kale frame was ook al 200 euro, en zat er nog geen LED module in..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Renegade666 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

In het algemeen is de LED verlichting voor aquaria veel te duur in mijn ogen..
Ik heb de iets oudere variant (dus zonder app), want zat bij de bak, maar denk niet dat ik het los had gekocht.

Was laatst ook bij een winkel die wel leuk modulaire verlichting had.
Adapter was al 60/70 euro, en het kale frame was ook al 200 euro, en zat er nog geen LED module in..
Voor de Helialux spectrum + smart control zit je al snel op 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
klopt ja.

Had laatst wat Necrew verlichting via Amazon gekocht voor de 50/60 liters. ben je voor 50 euro klaar voor best veel licht. Al ben ik de bakken nu aan het afbouwen/opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

Voor de Helialux spectrum + smart control zit je al snel op 300 euro.
Lekker prijzig voor een merk dat vooral uitblinkt in het gebruik van plastic. Ik was destijds voor m'n Aquatlantis Evasion naar Fusion ombouw (80cm) 105 euro kwijt voor de lichtbalk en 17 euro voor de TC420 lichtcomputer. En dan heb je netjes een aluminiumbalk met daarin een meer dan prima Aquatlantis Easy Led module.

Je zou haast overwegen je Juwel maar weg te doen en er een Aquatlantis Elegance voor in de plaats te nemen toch?

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 30-10-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@huisman
Dat is schappelijker idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:24:
Nou gisteravond meer dan 300 Maanvis eieren verwijderd door de stengels van de Vallesneria te knippen.
Zoveel had ik niet eerder gezien, het lijkt wel of ze het sparen tot er een mannetje langs komt.
Kortom deze week 2 nesten met eieren verwijderd, samen zo'n dikke 500 eieren.
Wat doe je met de eieren verder? Lijkt me best voedzaam vissenvoer eigenlijk.

Re; LED discussie, kijk ook eens naar de Ciano Emotions bakken. Die hebben ook led en ik ben er goed tevreden over!

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 30-10-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Wie weet. Ben er nog niet uit.

Wel nog (weer) een vraag. Eén van de guppy's doet heel vreemd en lijkt een kromming in de rug te hebben. Zwemt nauwelijks, lijkt een beetje op één plek te blijven hangen. Wat kan dat zijn?

YouTube: 30 oktober 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Wat doe je met de eieren verder? Lijkt me best voedzaam vissenvoer eigenlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlOrKNW-Kx1PzPAen8AkrmKcTDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j86eAb5GEUYjPAtNYyeWQClW.jpg?f=user_large
Niets, ik gooi de bladeren als ze klaar zijn met leggen in de groene kliko, zonde he ?
Chefferson schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:16:
Wie weet. Ben er nog niet uit.

Wel nog (weer) een vraag. Eén van de guppy's doet heel vreemd en lijkt een kromming in de rug te hebben. Zwemt nauwelijks, lijkt een beetje op één plek te blijven hangen. Wat kan dat zijn?

YouTube: 30 oktober 2020
Trek een lange jurk aan en probeer tegen de stroom in te zwemmen, waarschijnlijk gaat dat moeilijk. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Winkiller op 30-10-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Winkiller schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Niets, ik gooi de bladeren als ze klaar zijn met leggen in de groene kliko, zonde he ?

[...]

Trek een lange jurk aan en probeer tegen de stroom in te zwemmen, waarschijnlijk gaat dat moeilijk. :P
Dit is wel heel abnormaal gedrag. Ook net tijdens het voeren geen beweging in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Chefferson schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Dit is wel heel abnormaal gedrag. Ook net tijdens het voeren geen beweging in te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGrB8nSCHevijFwexbDfdgURH3c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rww5Q5Xi40k46FVzOgmmjMeV.jpg?f=user_large
Deze ?
Kijk eens goed naar zijn vinnen en hoe snel die bewegen met die lange zware jurk aan zijn kont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Winkiller schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:45:
[...]
[...]
Potverdorie. Kunnen we niet tot 17:00 wachten voor de VrijMiBo? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Helaas zijn onze vrijmibo's weer afgelast. Geeft me mooi een uurtje extra om de boel weer te snoeien. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mbt dure led: onderzoek eens of je standaard te felle leds te dimmen zijn met een TC420. Dan gebruik je die als basis, koop je er een rgb stripje van gelijk voltage bij voor de kleurenmix (en eventueel een zwaardere voeding) en je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Iemand ook belang naar mooie rode Betta?
Rustige vis in het algemeen, ligt vaak ergens te chillen op een blad.
Mag door een tweakers gratis opgehaald worden. (zuidoost-friesland)

Ik wil de 50L bak kwijt (moet ruimte hebben), maar helaas kan ik deze vis nergens anders in kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xnto1ice.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Renegade666 op 31-10-2020 10:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Begin ik net een beetje van m'n 500 Corydoras Venezuela Orange jonkies af te raken, zien we vandaag een heel erg dikke Otocinclus op het raam zitten. Het zal toch zeker niet gebeuren???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiUprJWJ9Hn-uAAxMZowvFJQxNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LljFIKZ5mZ7Wd9EMoy2uY01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Een zwangere oto? Dat zou inderdaad bijzonder bijzonder zijn! Fingers crossed!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
huisman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:01:
Begin ik net een beetje van m'n 500 Corydoras Venezuela Orange jonkies af te raken, zien we vandaag een heel erg dikke Otocinclus op het raam zitten. Het zal toch zeker niet gebeuren???
[Afbeelding]
Buikwaterzucht? Zwemt ze nog normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

SmurfLink schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Buikwaterzucht? Zwemt ze nog normaal?
Ja hoor, ze zwemt prima. Maar wel zo dik als een ton (en de mannetjes zwemmen al een paar dagen strak naast haar). Je ziet de eitjes ook echt zitten. Zou wel heel uniek zijn. Eerst de Cory's en nu de Oto's. Wellicht dat elke week water verversen (nodig om de boel niet té veel uit de bocht te laten vliegen met al dat voer dat erin gaat voor al die cory's) in combinatie met de UV-C lamp ervoor gezorgd heeft dat ze met eieren zit. Nu nog de laatste stap (ik had het kweeknetje net weer opgeborgen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
huisman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Ja hoor, ze zwemt prima. Maar wel zo dik als een ton (en de mannetjes zwemmen al een paar dagen strak naast haar). Je ziet de eitjes ook echt zitten. Zou wel heel uniek zijn. Eerst de Cory's en nu de Oto's. Wellicht dat elke week water verversen (nodig om de boel niet té veel uit de bocht te laten vliegen met al dat voer dat erin gaat voor al die cory's) in combinatie met de UV-C lamp ervoor gezorgd heeft dat ze met eieren zit. Nu nog de laatste stap (ik had het kweeknetje net weer opgeborgen)...
Dat is wel echt heel speciaal, dan zou ik ze idd apart houden om ze groot te brengen. Oto's kweken nagenoeg nooit in gevangenschap, niet stabiel iig, dus dan heb je een van de weinige gekweekte Oto groepjes van het land!

Op de foto kon ik niet goed zien of er eieren zaten of niet. Maar zou wel gaaf zijn zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Hier een wat betere foto. Door het invallend zonlicht stelt de camera steeds scherp op het glas. Maar in het echie zie je de zacht gele eitjes echt goed zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPRouPwDivG7ioatjM8fEZnw_mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XxtxrjxRdQsQWncCcQNyJ3q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:24
Het kriebelt bij mij om weer met een aquarium te gaan starten.

In het verleden heb ik met veel plezier een Juwel Rekord 60 gehad maar ik wil nu een aquarium met meer liters.

Ik zat zelf te denken aan een Superfish home 80, is dit wat ? Of raden jullie een ander aquarium aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@J0rdym23 Ik heb een tijd lang een Superfish Home 110 gehad. Groot nadeel is dat je de lamp niet kunt dimmen via een timer. Je moet deze iedere dag handmatig terugschakelen en standaard springt ook het blauwe licht iedere keer weer aan. Dus standaard standje 4/4 verlichting + 2/2 blauwe verlichting, veel te fel en dus snel algen.

Verder is het glas (lees: Acryl) vrij groen.

Een prima aquarium hoor, maar ik zou hem nooit meer kopen door die vaste lamp die je niet standaard kunt dimmen. Erg lastig voor bijv. een vakantie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:24
@Taro Bedankt voor je reactie, het design vind ik wel erg mooi maar je opmerking over de lampen laat me wel twijfelen. Toch maar een nachtje over slapen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Krijg nou niks: low-tech nanobakje is vandaag zowaar voor het eerst nitrietvrij! *O*
Nu volgen of dat zo blijft en ook de overige waarden stabiel blijven. Wil nog wat drijfplantjes toevoegen, denk aan salvinia. En dan over een week of wat de eerste proefko..., ehm, garnalen uit de grote bak overhuizen oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
Hier de sluierstaarten al ruim een week in een nieuwe bak die ruim 2 weken heeft ingedraaid. Vanavond gemeten met Tetra 6in1 strips en bijbehorende app: nitriet bijna 0, geen nitraat, CO2 voor het eerst in het groen en rest ook prima. Algen lijken ook af te nemen.
Vreten die 30 posthoren slakken en paar bosjes waterpest en puntgras nou zoveel nitraat? Nitriet was na een week indraaien 0,5mg, nu 0,03mg.
Ik heb in ruim 3 weken tijd nog nooit nitraat gemeten in deze bak overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:22:
Hier de sluierstaarten al ruim een week in een nieuwe bak die ruim 2 weken heeft ingedraaid. Vanavond gemeten met Tetra 6in1 strips en bijbehorende app: nitriet bijna 0, geen nitraat, CO2 voor het eerst in het groen en rest ook prima. Algen lijken ook af te nemen.
Vreten die 30 posthoren slakken en paar bosjes waterpest en puntgras nou zoveel nitraat? Nitriet was na een week indraaien 0,5mg, nu 0,03mg.
Ik heb in ruim 3 weken tijd nog nooit nitraat gemeten in deze bak overigens.
Dan zou ik die strips weggooien en een druppelset halen.

Nitriet wordt namelijk omgezet in nitraat. Dat zou je dus inderdaad moeten meten na de piek. Dat het niet op je stripjes toont is meestal een kwestie van slechte strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

SmurfLink schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:20:
[...]

Dan zou ik die strips weggooien en een druppelset halen.

Nitriet wordt namelijk omgezet in nitraat. Dat zou je dus inderdaad moeten meten na de piek. Dat het niet op je stripjes toont is meestal een kwestie van slechte strips.
0.5 mg/l (ruwweg 0.5ppm) aan nitriet zal ca. 0.8ppm aan nitraat worden. En da's net helemaal niks (de plantjes zullen dat snel wegwerken). Wellicht is er wat te weinig vervuiling geïntroduceerd om de boel lekker aan te zwengelen. Elke dag een paar vlokjes voer kan helpen (al dan niet met een paar sterke visjes).

Overigens zit er in kraanwater ook altijd wat nitraat (5-10ppm). Dat zou je eigenlijk wel moeten kunnen meten. Dus pak nog eens zo'n staafje en hou die onder kraanwater. Meet je dan wel wat?

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 02-11-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 20:08
huisman schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:29:
[...]

0.5 mg/l (ruwweg 0.5ppm) aan nitriet zal ca. 0.8ppm aan nitraat worden. En da's net helemaal niks (de plantjes zullen dat snel wegwerken). Wellicht is er wat te weinig vervuiling geïntroduceerd om de boel lekker aan te zwengelen. Elke dag een paar vlokjes voer kan helpen (al dan niet met een paar sterke visjes).
Ammonia doen we nog steeds niet aan?
Overigens zit er in kraanwater ook altijd wat nitraat (5-10ppm). Dat zou je eigenlijk wel moeten kunnen meten. Dus pak nog eens zo'n staafje en hou die onder kraanwater. Meet je dan wel wat?
Staafjes zijn nou eenmaal niet geweldig

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Wijnands schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:50:
[...]

Ammonia doen we nog steeds niet aan?
Wat bedoel je?

[ Voor 18% gewijzigd door HuismAndré op 02-11-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 20:08
Wellicht is er wat te weinig vervuiling geïntroduceerd om de boel lekker aan te zwengelen. Elke dag een paar vlokjes voer kan helpen (al dan niet met een paar sterke visjes).

Da's toch bedoeld om de nitraat kringloop aan de praat te krijgen, of niet?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1 ... 62 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.