Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.272 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Snap ik. En hoe doe je dat dan met het verwarmen van dat verse water?
Ik gebruik een mengklep ingesteld op 23 graden. Dus er komt altijd water van 23 graden de bak in.

Dus tijdens een verversing wordt mijn aquarium gevuld uit onze warmtepompboiler. Maar zou ook gewoon met CV-ketel kunnen als je die nog hebt.

Elektrisch verwarmen zou te lang duren en zou erg duur worden. Nu gebruik ik buitenlucht om mijn aquarium te verwarmen tijdens verversen :)

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-10-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:47:
Ik heb door de ruil van een paar plantjes wat eendekroos mee gekregen....
Niet in toom te houden.

Zijn er tips om daar van af te raken?
Alles er uit vissen is zowat ondoenbaar, als ik begin te scheppen, dan is er altijd wel een achterblijver die een dag later terug aan de oppervlakte hangt en begint te vermenigvuldigen.
Ik gooi het bewust van m'n kleine bakje in de grote, maar de maanvissen vreten het dan meteen op :+

Overigens eindelijk duidelijkheid over de nieuwe 1.35 bak, die wordt volgende week maandag geplaatst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:47:
Ik heb door de ruil van een paar plantjes wat eendekroos mee gekregen....
Niet in toom te houden.

Zijn er tips om daar van af te raken?
Alles er uit vissen is zowat ondoenbaar, als ik begin te scheppen, dan is er altijd wel een achterblijver die een dag later terug aan de oppervlakte hangt en begint te vermenigvuldigen.
Welkom bij de groep sukkels die nooit meer van hun eendenkroos afkomen. :+ Er is geen oplossing, er zijn vissen die die troep eten maar dat moet maar net in je bak passen. De rest van ons zit er voor 't leven aan vast.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:48
Ook hier nu nu een "kaamlaag" en helaas één van de hoogvinkapers overleden (was altijd al een vis die zich verstopte en waar weinig leven inzat, in tegenstelling tot de andere twee). Waardes zijn wel allemaal top.

Is zo'n kaamlaag tijdens het indraaien normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03

Wildfire

Joy to the world!

Chefferson schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:25:
Ook hier nu nu een "kaamlaag" en helaas één van de hoogvinkapers overleden (was altijd al een vis die zich verstopte en waar weinig leven inzat, in tegenstelling tot de andere twee). Waardes zijn wel allemaal top.

Is zo'n kaamlaag tijdens het indraaien normaal?
Tijdens het indraaien heb je daar aardig wat kans op ja. Het beste is om de uitstroom van je filter een beetje richting het wateroppervlak te richten zodat het daar wat doorbroken wordt, dat doorbreekt ook je kaamlaag. Zodra het aquarium ingedraaid is zal de kaamlaag waarschijnlijk wel verdwijnen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:31
Na 3 weken indraaien heb ik afgelopen zaterdag de eerste vissen in mijn nieuwe fluval flex 57 losgelaten :-) het zijn 7 zwarte fantoomzalmen geworden. Hele mooie visjes maar ze jagen elkaar flink op. De zwakkere vissen verstoppen zich waardoor alleen de twee/drie dominante vissen zich laten zien maar ook zij zwemmen amper. Is dit normaal gedrag of is er iets anders aan de hand: te weinig vissen of te veel planten ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vL0IFnLJgWbO8LLdAVub8IOOwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYeXeXO3cr9nrgJLnHx6ic3P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Exo81 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:12:
Na 3 weken indraaien heb ik afgelopen zaterdag de eerste vissen in mijn nieuwe fluval flex 57 losgelaten :-) het zijn 7 zwarte fantoomzalmen geworden. Hele mooie visjes maar ze jagen elkaar flink op. De zwakkere vissen verstoppen zich waardoor alleen de twee/drie dominante vissen zich laten zien maar ook zij zwemmen amper. Is dit normaal gedrag of is er iets anders aan de hand: te weinig vissen of te veel planten ofzo?

[Afbeelding]
Volgens Google zijn dit de afmetingen van je bak: 41x39x H39cm

Hyphessobrycon megalopterus heeft minstens 60cm nodig aan lengte. Hebben juist behoefte aan veel groen en schuilmogelijkheden. Niet zo gek als ze veel te klein behuisd zitten dat er ruzie komt. Waarom heb je gekozen voor een vis die niet in je bak past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
Daar zijn we weer! Laatste dagen vooral gespendeerd aan schoonmaken en definitief plaatsen van de bak.

De buizen en slangen waren aardig vuil nadat deze ruim een jaar lang hebben gedraaid, en daarna meer dan een half jaar stil hebben gelegen. Maar hoe krijg je ze schoon. Uiteindelijk heb ik een flessen borstel (van de Hema) gebruikt en deze op een stuk lucht slang gezet. Zo kon ik goed door de buizen en ze schoon schrobben.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sbfh9MQ/2-B566189-1-D00-4397-AB14-196-AE2582549.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vJkQ9Bg/4-D5-BB8-D4-0-AE7-42-F5-AB74-94-C8-D70-B7054.jpg

Daarna buizen en slangen plaatsen. In deze bak gekozen voor een bijzondere bocht, want ik wil zo mij mogelijk in het zicht. Op deze manier blijft de spraybar volledig bedekt door de bak.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6ysdv2p/F1-FFF93-A-9741-409-A-99-FC-6-D5-BB21-E9-DB2.jpg

Uiteindelijk nog wat piepschuim en stenen in de bak geplaatst. Tot nu toe erg tevreden met hoe het eruit ziet...!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ws07d97/4-ECDA3-D3-7-B3-D-4709-B4-FA-4-F6-D47-BF9-E96.jpg

Ondertussen ben ik begonnen met de techniek, en elektra. Voor de elektra heb ik een 6 tal stopcontacten in gedachte met 4 stuks schakelbaar met 1 enkele schakelaar, lekker makkelijk met het onderhoud.

Verder qua techniek nog een esp voorzien van temperatuur sensor en display. Hopelijk daarover meer in de volgende update. In ieder geval hoop ik dat dan het zand geplaatst is evenals de bak (eindelijk) gevuld met water...!

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Piepschuim? Weet je zeker dat je drijvend piepschuim bolletjes in je bak wil hebben zodra je vissen 1x wat gegraven hebben?
Ik zou voor een hardere variant gaan, bijvoorbeeld roofmate. Eventueel met grindfolie eroverheen zodat je de kleur van die platen niet ziet zodra je vissen wat gegraven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:35
@Mopperman Weet jij het merk/model van die in/uit set? Ik gebruik die nu ook in mijn tweedehands bak omdat die er bij geleverd was, maar geen idee wat het juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
Bubble-BE schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:27:
@Mopperman Weet jij het merk/model van die in/uit set? Ik gebruik die nu ook in mijn tweedehands bak omdat die er bij geleverd was, maar geen idee wat het juist is.
Als je de inlaat/uitlaat bedoelt, die is meegeleverd met mijn Sera Bioactive 400uv filterpomp.
toolkist schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:27:
Piepschuim? Weet je zeker dat je drijvend piepschuim bolletjes in je bak wil hebben zodra je vissen 1x wat gegraven hebben?
Ik zou voor een hardere variant gaan, bijvoorbeeld roofmate. Eventueel met grindfolie eroverheen zodat je de kleur van die platen niet ziet zodra je vissen wat gegraven hebben.
In het verleden vaker met piepschuim en gravende vissen gewerkt maar nooit problemen mee gehad.

[ Voor 40% gewijzigd door Mopperman op 13-10-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
Mopperman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Als je de inlaat/uitlaat bedoelt, die is meegeleverd met mijn Sera Bioactive 400uv filterpomp.
Ja, die ja. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Markplaats vs. viswinkel (Diebo bijvoorbeeld)

Ik ben een beetje aan het oriënteren om de populatie later uit te gaan breiden. Nu zie ik redelijk
wat handelaren, hobbykwekers of mensen die juist stoppen met hun hobby en die vissen aanbieden via markplaats. Hoe kun je een beetje op gedegen wijze erachter komen of dit gezonde vissen zijn?

Of helemaal niet doen en gewoon in de winkel de aanschaf doen (en soms tot wel 3 a 4 keer meer betalen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
@Chefferson ik ga altijd naar Aquariumgek in Oosterhout, daar weet ik dat ik altijd goede vis (met goed advies en “garantie”) koop.

Bij veel dierenwinkels zijn vissen zeker niet in topconditie. Bij aquarium winkels zijn de prijzen vaak enorm hoog terwijl de kwaliteit te wensen laat.

@Bubble-BE de set is ook los te koop bij Sera (in/uitlaat met slangen).

[ Voor 11% gewijzigd door Mopperman op 13-10-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:54:
Markplaats vs. viswinkel (Diebo bijvoorbeeld)

Ik ben een beetje aan het oriënteren om de populatie later uit te gaan breiden. Nu zie ik redelijk
wat handelaren, hobbykwekers of mensen die juist stoppen met hun hobby en die vissen aanbieden via markplaats. Hoe kun je een beetje op gedegen wijze erachter komen of dit gezonde vissen zijn?

Of helemaal niet doen en gewoon in de winkel de aanschaf doen (en soms tot wel 3 a 4 keer meer betalen)?
Vissen koop ik altijd in de winkel, risico op ziektes is er altijd bij particulieren en je weet niet hoe ze verzorgd zijn. Tenzij het van vrienden is en die ze kwijt willen, dan vang ik nog wel eens wat op.

Garnalen haal ik juist wel op marktplaats. Die zijn zo schofterig duur in de winkel, op MP voor een prikkie. Gezien die beesten sowieso enorm weinig nodig hebben en hard kweken. Heb ze zelf ook verkocht, 10 voor een euro. Terwijl ze in de winkel toen 2,75 per vuurtje durfden te vragen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Vissen koop ik altijd in de winkel, risico op ziektes is er altijd bij particulieren en je weet niet hoe ze verzorgd zijn. Tenzij het van vrienden is en die ze kwijt willen, dan vang ik nog wel eens wat op.

Garnalen haal ik juist wel op marktplaats. Die zijn zo schofterig duur in de winkel, op MP voor een prikkie. Gezien die beesten sowieso enorm weinig nodig hebben en hard kweken. Heb ze zelf ook verkocht, 10 voor een euro. Terwijl ze in de winkel toen 2,75 per vuurtje durfden te vragen. 8)7
Dit was in inderdaad ook tegengekomen! Tussen de 0,50 en 1 euro op MP. En 2,95 per stuk in een winkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
[b]Mopperman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:01:
@Bubble-BE de set is ook los te koop bij Sera (in/uitlaat met slangen).
Gevonden, al zitten er bij mij nog extra spraybar stukken. En ik was altijd overtuigd dat het van JBL was :+

https://www.sera.de/nl/pr...t-voor-250-250-uv-400-uv/

Afbeeldingslocatie: https://www.sera.de/fileadmin/_processed_/1/e/csm_9782-30611_-int-_sera-zubehoersatz-fil-bioactive-250-250-uv-400-uv_280c0ed486.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
@Bubble-BE de spraybar bestaat uit 2 stukken, met een lengte van ongeveer 1 meter in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
Mopperman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:37:
@Bubble-BE de spraybar bestaat uit 2 stukken, met een lengte van ongeveer 1 meter in totaal.
Bij mij zijn dat stukjes van 20cm of zo, misschien een oud model. Anyway, niet belangrijk, het doet zijn job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:50
Weet niet of het mag, maar heb mijn inboedel te koop staan, mochten jullie iemand weten.

https://link.marktplaats....aign=socialbuttons_seller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:47
@DoubleDutch

Geen zin/tijd meer?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zin nog wel, maar heb ind te weinig tijd.
Mijn vriendin hielp nog mee maar die zit op het moment erg met haar rug. 😢
Vind het erg jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
Soms is het niet anders. Ben hier ook aan het afbouwen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Je merkt gewoon als je er te weinig tijd aan besteed dat het aquarium steeds minder mooi begint te worden en je er juist meer werk mee hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:01
DoubleDutch schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:45:
Weet niet of het mag, maar heb mijn inboedel te koop staan, mochten jullie iemand weten.

https://link.marktplaats....aign=socialbuttons_seller
Jammer dat het zo ver weg is (vanuit limburg)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
jimmya3 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:26:
[...]

Jammer dat het zo ver weg is (vanuit limburg)....
Je kunt er een leuke dag van maken. 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:39
SmurfLink schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Welkom bij de groep sukkels die nooit meer van hun eendenkroos afkomen. :+ Er is geen oplossing, er zijn vissen die die troep eten maar dat moet maar net in je bak passen. De rest van ons zit er voor 't leven aan vast.
Ik toch ben ik er vanaf gekomen, het is even doorzetten. Maar ik heb echt alles wat ik kon vinden eruit geschept. In de dagen er na telkens gecontroleerd, zodra ik weer wat zag er gelijk uitgehaald. Na ongeveer 2 weken vond ik echt niks meer.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

huisman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:50:
Da's een kaamlaag. Ontstaat meestal als je plantjes het niet helemaal naar het zin hebben. Het verhindert de gasuitwisseling (waardoor het water op die manier geen lucht meer op kan nemen).
Thanks. Inderdaad ongelukkig plantje gevonden. Probleem was in 1x weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:18
Renegade666 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:05:
Soms is het niet anders. Ben hier ook aan het afbouwen.
Gewoon uit interesse. Is afbouwen dan helemaal stoppen of ga je bijvoorbeeld van drie naar één terug?

Ben jaren terug ook gestopt, maar altijd spijt gehad niet één tank gehouden. Over tijdje nieuwe woning en dan weer beginnen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Kees_frl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Gewoon uit interesse. Is afbouwen dan helemaal stoppen of ga je bijvoorbeeld van drie naar één terug?

Ben jaren terug ook gestopt, maar altijd spijt gehad niet één tank gehouden. Over tijdje nieuwe woning en dan weer beginnen.
In iig van 3 naar 1. Maar misschien die ook weg als ik dat akelige baardalg niet wegkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:50
Heb er ook veel last van. Heb een 60l nanocube met daarop een 400l p/u filter. Heb het filter vorige week vervangen voor een exemplaar van 950l p/u. Lijkt overkill. Maar heb het idee dat de watercirculatie nu optimaal is. De planten gaan er nu ook beter uitzien. Hopelijk is de alg op zijn retour. Het hout en stenen behandel ik nu met waterstofperoxide.

Deze alg ontneemt je inderdaad het plezier van het houden van een aquarium.

Ik dacht in het verleden dat de gouden 3hoek alleen bestond uit co2-voedingsstoffen-licht. Maar daarbij is een goede watercirculatie zeker een voorwaarde. De opgegeven liters p/u van fabrikanten van filters zij ook gemeten met een leeg filter en bijna geen opvoerhoogte. Dus vanaf nu neem ik liever een slagje groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Kees_frl schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Ik ben een paar maanden terug van 2 naar 1 terug gegaan. En dat is echt heel waardevol. Had gewoon geen lol meer in die 2e bak, alleen maar gezeik mee (ook herrie op de slaapkamer omdat 't filter en de tijdklok vlak na elkaar flipten). En nu is 't samen gecombineerd in m'n grote bak, die staat er veel leuker bij met het hout en de plantjes van de kleine bak en overal die blauwe garnalen geeft me ook een grote glimlach elke dag. :) Dus terugschalen kan zeker helpen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
DoubleDutch schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Zin nog wel, maar heb ind te weinig tijd.
Mijn vriendin hielp nog mee maar die zit op het moment erg met haar rug. 😢
Vind het erg jammer.
Kun je er dan niet een low maintenance bakje van maken?
Ik bedoel, ik heb een bak van 2m maar besteed er gemiddeld misschien een half uur tot een uur per week aan. Weinig planten doet wat dat betreft wonderen.
De enige keer dat ik er wat langer werk aan heb is als ik het filter een keer schoonmaak. Waterwissel duurt wel even, maar daar hoef ik niet de hele tijd actief bij te zijn. En aangezien jouw bak een stuk kleiner is kost dat ook niet veel tijd dan.
SmurfLink schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Ik ben een paar maanden terug van 2 naar 1 terug gegaan. En dat is echt heel waardevol. Had gewoon geen lol meer in die 2e bak, alleen maar gezeik mee (ook herrie op de slaapkamer omdat 't filter en de tijdklok vlak na elkaar flipten). En nu is 't samen gecombineerd in m'n grote bak, die staat er veel leuker bij met het hout en de plantjes van de kleine bak en overal die blauwe garnalen geeft me ook een grote glimlach elke dag. :) Dus terugschalen kan zeker helpen.
Terugschalen? Opschalen! (vanaf komende maandag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nh1xNnh_4Ls2eXjaRJVkhEowcUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sWd9jSgpzxpYmAceZWHUm68G.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door toolkist op 15-10-2020 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Heb hier nog een Superfish Wave staan, nanobakje van 18 liter waar ik me ooit als nietsvermoedende beginner in heb verslikt. Kan daar ook vis in, beste visverkoper? Tuurlijk meneer, guppen kunnen altijd, geen punt! Ik hoef hier niet uit te leggen dat dat geen succes werd. Waterwaarden vlogen alle kanten op, plantjes deden het voor geen meter en visjes diep ongelukkig. De paar die het overleefden dan.
Anyway, ik zit erover te denken om hem toch weer op te starten. Niet als visbak, maar als low maintenance vuurgarnalenpenthouse op het thuiswerkplekbureau op zolder. Dun laagje grind, geen bodemplanten maar wat hout met javamos, javavaren, anubias. Netjes indraaien, vuurgarnalen erin en gaan met die bak. Wat denken jullie, zou dat kunnen werken? Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
toolkist schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

Kun je er dan niet een low maintenance bakje van maken?
Ik bedoel, ik heb een bak van 2m maar besteed er gemiddeld misschien een half uur tot een uur per week aan. Weinig planten doet wat dat betreft wonderen.
De enige keer dat ik er wat langer werk aan heb is als ik het filter een keer schoonmaak. Waterwissel duurt wel even, maar daar hoef ik niet de hele tijd actief bij te zijn. En aangezien jouw bak een stuk kleiner is kost dat ook niet veel tijd dan.

[...]

[Afbeelding]
Mooi! Specifiek merk/model? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Kees_frl schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

Mooi! Specifiek merk/model? :)
Diamond line 535 met bioloog ipv sump.
Morgen volgen meer foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
JME schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:30:
Heb hier nog een Superfish Wave staan, nanobakje van 18 liter waar ik me ooit als nietsvermoedende beginner in heb verslikt. Kan daar ook vis in, beste visverkoper? Tuurlijk meneer, guppen kunnen altijd, geen punt! Ik hoef hier niet uit te leggen dat dat geen succes werd. Waterwaarden vlogen alle kanten op, plantjes deden het voor geen meter en visjes diep ongelukkig. De paar die het overleefden dan.
Anyway, ik zit erover te denken om hem toch weer op te starten. Niet als visbak, maar als low maintenance vuurgarnalenpenthouse op het thuiswerkplekbureau op zolder. Dun laagje grind, geen bodemplanten maar wat hout met javamos, javavaren, anubias. Netjes indraaien, vuurgarnalen erin en gaan met die bak. Wat denken jullie, zou dat kunnen werken? Tips?
Verkopers... als totaal onwetende vragen naar iemand met verstand van aquarium en visjes, om een halfuur later met een 12 liter aquarium, een zak stenen, 2 plantjes en 2 sluierstaartjes naar huis te gaan.
Gewoon kraanwater erin kwakken, vissen kunnen er ook meteen wel in.
Enige reden dat die vissen nog niet dood zijn is omdat ze maar 2x per week gevoerd worden en wekelijks de helft van het water eruit gaat.

Ben nu een week aan het indraaien met een nieuwe bak, stuk of wat planten erin en zoals het nu lijkt 15 slakken die elke dag groter worden. Weet nog niet wat ik met het kleine bakje ga doen, misschien maak ik er wel een slakkenkweekbak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03

Wildfire

Joy to the world!

_JGC_ schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:36:
[...]

Verkopers... als totaal onwetende vragen naar iemand met verstand van aquarium en visjes, om een halfuur later met een 12 liter aquarium, een zak stenen, 2 plantjes en 2 sluierstaartjes naar huis te gaan.
Gewoon kraanwater erin kwakken, vissen kunnen er ook meteen wel in.
Enige reden dat die vissen nog niet dood zijn is omdat ze maar 2x per week gevoerd worden en wekelijks de helft van het water eruit gaat.
Een verkoper op een aquariumafdeling hoort goed advies te geven. Een beginner met een 12 liter aquarium naar huis laten gaan is in veel gevallen onverantwoord. Adviseer dan in godsnaam toch eerder een 120 liter bak, hoe groter het aquarium hoe makkelijker het is om de waterkwaliteit goed te houden. Maar helaas druist dat juist weer precies tegen het gevoel in dat veel beginners hebben, die denken groter = moeilijker (en laten we eerlijk wezen, ook duurder :P).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Je zou een ph verlagende bodem kunnen overwegen, maar verder, sounds like a plan.
Ik heb ook een klein garnalenbakje naast m'n normale aquarium en ik vind ze helemaal geweldig.

Enige fout die ik gemaakt heb, is naar m'n vrouw luisteren door niet alleen rode te halen, maar ook blauwe en gele. Waardoor op den duur alles bruin of doorzichtig wordt :/

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Klein stukje verdediging voor de verkoper: het bakje hadden we zelf tweedehands op de kop getikt, pas voor de vulling ervan zijn we advies gaan zoeken. Dat advies was achteraf nog steeds niet goed natuurlijk, maar de bak zelf hebben ze ons dus niet aangesmeerd.
Anyway, we gaan maar eens beginnen met de opzet dan. Speciale bodem doe ik liever niet, dat levert in mijn ogen vooral gedoe op nadat het is uitgewerkt. Heb nog een restje grind liggen van de grote bak. Meeste groen haal ik daar ook uit, heb ik alleen nog wat hardscape nodig en een nieuwe filtercassette. Heb vaak het idee dat die laatste eigenlijk te klein zijn, dus ik overweeg er eentje met actieve kool. Niet vanwege de kool, die gooi ik weg, maar vanwege de binnenruimte van de spons die ik dan opvul met Siporax mini.
Still sounds like a plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Voor zo'n kleine bak met vissen heb je een vrij heftig onderhoudsplan nodig. Ik heb zelf een bak van 22 liter met een filter dat 300l per uur pompt (volgens de specificaties tenminste), flink wat planten en endlers. Ik begon met 5 en heb er nu veel. Te veel als je het mij vraagt. Maar de waardes zijn prima onder controle te houden. 2 keer per week 50% verversen en goed schoonmaken (dus ook de bodem). Dan is het prima te doen. Water stinkt niet, geen meuk op de bovenkant en waarden zijn vrij constant. Ik denk dat de drijfplanten hier ook aan meehelpen. Die kan ik wekelijks halveren omdat het zo ontzettend hard groeit.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Ik zou liever zand op de bodem doen van zo'n klein bakje. Blijft beter schoon en aangezien je er garnaaltjes in doet word je bij zand getrakteerd op het volgende: Garnalen pakken namelijk elk zandkorreltje op, poetsen deze en leggen het korreltje weer terug. Echt een leuk gezicht. Verder nog wat langzaam groeiende plantjes (je hebt immers geen CO2), wat catappa bladeren een paar Helena slakjes erbij voor het opruimen onder het oppervlak en je bakje is klaar.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
toolkist schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

[Afbeelding]
Is dat Aquaja 535? Nice, die staat bij mij ook. Fijne bak

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SnowDude schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

Is dat Aquaja 535? Nice, die staat bij mij ook. Fijne bak
yep Aquaja Diamond. Met dus een maatwerk bioloog ipv de standaard sump, omdat ik bij zoet blijf.
Inmiddels staat ie al een tijdje te draaien vandaag, dus de beloofde foto's:
Bak staat net. Beschermende folie zit er nog op. Gaat er morgen pas af als ik de bak ingericht heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHTWjIvJHwL5Xa-D7Hx_XBhr9OY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MtyMt8dzDdhX8jc2Jq4IzIvy.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jfj6DC2pxwAADH_FJDBG9wxXvrk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nArt7Vb6K0tcEd8EBIDjNcSS.jpg?f=user_large

De bioloog. Nu nog leeg omdat de bak 1 dag met alleen water draait om eventuele chemische resten 'los te weken'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st-mkUlyi7xiaMC-_arv_p19rXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hnbtom6z2AGkWPWtBlmI9SSk.jpg?f=user_large

De techniek ligt nu nog op een hoopje. Wordt nog netter weggewerkt. In de bioloog een dc runner 3.2 als opvoerpomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLLa4qFHW4S6ODgNvqVAMklHbfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QVBwk5MCufn14IzPz91L1h6m.jpg?f=user_large

Foto inclusief leidingwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdqTwVprey3x4-3RCKRmambrLRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tBJN02JtTnYnyspeGe9Iw23v.jpg?f=user_large

Grindfolie als bescherming van de bodem, gaat morgen nog zand overheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTL0WBdqxtZTHOsLPhon6RmzONs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S2hN5YqEqtFnPFCM1yt5KZRZ.jpg?f=user_large

Zo gaat de eettafel ervoor staan. Lamp hangt nog wat scheef, hebben we maar 20x tegenaan gestoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szE0-hfWjjqvC-EueHFtbhl0R1I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/emHmw3vBTLBx5XP6jmCBkPBt.jpg?f=user_large

De verlichting, HVP goldline. Programma en lichtsterkte ga ik tzt nog instellen. Voor nu nog niet belangrijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_F5BHe2ZxAHmJTpncSm5Z57YfDQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iXxwmx3ewpEuDFy4c9QVZwbs.jpg?f=user_large

De overflow en uitstroom. Kan alle kanten op gedraaid worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnWkBllkGuAoXXlRUYh6XIhYDUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l7BKrh9cWasbxls4ApnGC43s.jpg?f=user_large

Morgen dus een 100% waterwissel en kijken of ik de in- en uitstroom nog iets beter kan fine tunen. Verder nog het zand spoelen, hout passen, evt nog wat stenen in de bak plaatsen.
Voor de bioloog nog een kleine 20 liter aan buisjes wassen en m'n 3e filter van de 2m leeghalen, die zit al 2 maanden vol buisjes om in te draaien voor de nieuwe vak.
Moet wel gewoon weer werken dus weet niet of ik het allemaal redt morgen.
Thermostaat komt nog, die paste net niet in de bioloog dus nu even kijken of ik een andere kan vinden die klein genoeg is en wel 535 liter aan kan.

Qua vissen komen er 4 kleine (4cm) red marble oscars in met een L190 van 12cm. Worden die te groot dan wordt een deel van de oscars verkocht en de rest omgewisseld met het huidige bestand in de 2m bak.
Daar zijn de 3 parnaibaes vandaag uitgevangen voor iets meer rust in de bak (waren continu bezig met afzetten/jongbroed). Ook gaan daar tzt nog minimaal 4 manen uit, naar een collega.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ljsvv
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:18
Met al die prachtige aquaria die ik hier voorbij zie komen durf ik mij haast niet te melden maar hier ben ik dan toch. Ik heb behoorlijk wat meegelezen achter de schermen.

Al lang wil ik graag een aquarium. Liefst wat groter om als beginnende aquariaan wat meer liters te hebben. Mijn wederhelft was het daar niet mee eens en nu zijn we tot een zeer klein bakje gekomen die in de huiskamer mocht en dat is een Fluval Flex 57 liter geworden. Afgelopen vrijdag gehaald, bak goed uitgespoeld, idem voor het zand en decoratie en ingericht.
Ik heb de volgende plantjes erin zitten om mee te beginnen:

2x cryptocoryne wendtii
2x eleocharis acicularis
1x microsorum pteropus

De varen heb ik boven het zand geplaatst aan een decoratie element dus de wortels zitten niet in het zand.
Bij de overige plantjes heb ik een kleikorrel geplaatst.

Temp staat ingesteld op 23 graden, en het bakje draait nu vanaf vrijdag. Afgelopen zondag 1ml Easylife profito toegevoegd.
Het water had zaterdag een witte waas (is normaal las ik) en het water wordt inmiddels al helderder.
Ik denk dat ik op de goede weg ben zo. Licht staat een uurtje of 8 aan, met in de middag een pauze.
Ik heb een Sera Aqua-test setje aangeschaft ook.

TLDR:
Paar vraagjes;
Ik lees veel wisselende meningen over waterwissels tijdens het indraaien, de een zegt 3 weken niks, de ander zegt om de paar dagen 50%, de ander weer 25% om de week.... wat is wijsheid?

Na de indraaiperiode wil ik beginnen met bewoners en wil ik starten met ~5 Japonica’s.
Uiteindelijk wil ik ( ondanks dat dit tegen natuur is wellicht) wat mannen guppen er bij doen (5-7 stuks). Ook hier lees ik tegenstrijdige info, de een zegt kan prima in een 40cm bakje, de ander zegt minimaal 60 cm. Wat denken jullie?

Soortgelijke vraag voor de volgende beoogde Neon Tetra’s als de andere 2 soorten bewoners etc het allemaal goed doen. ik wil hier een klein schooltje erbij gaan houden. Neon tetra’s ipv kardinaaltetra’s ivm formaat.

Ik heb een Colombo CO2 advance setje gekocht voor weinig, ik overweeg nog om dit wel/niet te gaan plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:08

Winkiller

De Mopperpot

@Ljsvv
Ik zou geen groepjes Kardinaal tetra of Neon tetra in 50 liter water gaan houden, echt te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Winkiller schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:59:
@Ljsvv
Ik zou geen groepjes Kardinaal tetra of Neon tetra in 50 liter water gaan houden, echt te klein.
Helder dacht ik al wel, Fluval heeft t lekker eigenwijs op de verpakking gezet als geschikte vis voor in dit bakje.. it’s all about the money:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hmgdePjQyoDXJ2BdndU7xkzGU8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdOJItp6EdKHERT3PYdKk70F.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 37% gewijzigd door Ljsvv op 20-10-2020 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Boraras brigittae gaat wel lukken. Corydoras habrosus als bodemvisjes (of de Corydoras pygmaeus; die is nog kleiner).

Overzicht: https://www.visaquarium.nl/a/nano-aquarium/kleinste-vissen

Let ook op andere dingen zoals gewenste temperatuur, pH en GH.

[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 20-10-2020 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
[b]Ljsvv in "Het aquarium topic - Deel 8"

TLDR:
Paar vraagjes;
Ik lees veel wisselende meningen over waterwissels tijdens het indraaien, de een zegt 3 weken niks, de ander zegt om de paar dagen 50%, de ander weer 25% om de week.... wat is wijsheid?
Eerst en vooral... neem je tijd, gebruik die weken om rustig wat in te lezen en keuzes te maken.
Tweede punt: geduld.
Derde punt: blijf tijdens het indraaien met je klauwen uit die bak.

Elke waterwissel is een verstoring, dus mijn advies (en zo heb ik het ook gedaan) is pas na 2 weken wisselen.

In het hele denitrificatie proces zitten verschillende stappen, en je moet de diverse bacteriestammen opnieuw opbouwen.
Iedere wissels is het wegnemen van voedsel voor één van die types. Laat die eerst maar wat groeien.
Ik draai wel in met wat planten, dat stabiliseert ook, en die maken nadien ook deel uit van het proces. Ze leveren zuurstof, nemen nitraat op, maar plantenresten die rotten zijn ook voedsel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exo81
Ljsvv schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:38:
Met al die prachtige aquaria die ik hier voorbij zie komen durf ik mij haast niet te melden maar hier ben ik dan toch. Ik heb behoorlijk wat meegelezen achter de schermen.

Al lang wil ik graag een aquarium. Liefst wat groter om als beginnende aquariaan wat meer liters te hebben. Mijn wederhelft was het daar niet mee eens en nu zijn we tot een zeer klein bakje gekomen die in de huiskamer mocht en dat is een Fluval Flex 57 liter geworden. Afgelopen vrijdag gehaald, bak goed uitgespoeld, idem voor het zand en decoratie en ingericht.
Ik heb de volgende plantjes erin zitten om mee te beginnen:

2x cryptocoryne wendtii
2x eleocharis acicularis
1x microsorum pteropus

De varen heb ik boven het zand geplaatst aan een decoratie element dus de wortels zitten niet in het zand.
Bij de overige plantjes heb ik een kleikorrel geplaatst.

Temp staat ingesteld op 23 graden, en het bakje draait nu vanaf vrijdag. Afgelopen zondag 1ml Easylife profito toegevoegd.
Het water had zaterdag een witte waas (is normaal las ik) en het water wordt inmiddels al helderder.
Ik denk dat ik op de goede weg ben zo. Licht staat een uurtje of 8 aan, met in de middag een pauze.
Ik heb een Sera Aqua-test setje aangeschaft ook.

TLDR:
Paar vraagjes;

Na de indraaiperiode wil ik beginnen met bewoners en wil ik starten met ~5 Japonica’s.
Uiteindelijk wil ik ( ondanks dat dit tegen natuur is wellicht) wat mannen guppen er bij doen (5-7 stuks). Ook hier lees ik tegenstrijdige info, de een zegt kan prima in een 40cm bakje, de ander zegt minimaal 60 cm. Wat denken jullie?

Soortgelijke vraag voor de volgende beoogde Neon Tetra’s als de andere 2 soorten bewoners etc het allemaal goed doen. ik wil hier een klein schooltje erbij gaan houden. Neon tetra’s ipv kardinaaltetra’s ivm formaat.

Ik heb een Colombo CO2 advance setje gekocht voor weinig, ik overweeg nog om dit wel/niet te gaan plaatsen.
Je hebt met de fluval flex 57 een hele goede keus gemaakt! Ik heb hem zelf ook (draait nu bijna 5 weken) en alles groeit goed; de led verlichting is dus prima.

Wat betreft indraaien heb ik het volgende schema aangehouden:
Dag 1 ingericht (met heel veel planten waaronder aantal snelgroeiers o.a. Hygrophila siamesis) en licht op 6 uur gezet
Dag3 50% waterwissel (ww) + 9 japonica's toegevoegd (doe dit zsm, ze helpen echt tegen een algenuitbraak!)
Dag7 50% ww
Dag 10 30% ww
Dag 14 30% ww
Dag 17 30% ww
Dag 21 30% ww + licht naar 8 uur + voor het eerst plantenvoeding (profito en ferro) toegevoegd (halve aanbevolen dosering). Vanaf dag 21 alleen nig maar 1x per week waterwissel.
Dag 27 vissen toegevoegd: 8 neon rijstvisjes + 3 octo affinis (ga ik over paar weken uitbreiden naar 8 in totaal) (in eerste instantie had ik trouwens fantoomzalmen maar die heb ik teruggebracht omdat ze het niet goed deden)
Dag 28 30% ww + plantenvoeding halve dosering.
Daarnaast voeg ik vanaf dag 1 elke dag 1 ml easycarbo toe. Mijn co2 staat op ongeveer 50 bellen per minuut. Op dag 42 gaat mijn licht naar 10 uur en op dag 49 ga ik volledige plantenvoeding geven (misschien eerder).

Dit schema heb ik vroeger bij andere bakken ook gebruikt en werkt uitstekend! Belangrijk is wel dat je je bak in het begin met rust laat en niet constant de scape gaat veranderen. Ik zou als ik jou was nog veel meer planten toevoegen: hoe meer planten hoe beter en gezonder je aquarium. Ik zou ook direct beginnen met co2.

Wat betreft vissenbestand zou je er op zich wel neontetras in kunnen houden, mits je veel planten hebt. Ik heb dus zelf neon rijstvisjes en dat zijn echt juweeltjes; zowel qua gedrag als uiterlijk. Andere soort die je goed kunt houden zijn de hyphessobyron ammandea, ook heel mooi.

Zo staat mijn bakje er trouwens bij, begint sl lekker een jungle te worden :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuzcN9FsmBWWTEyerhAKVkvcs04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fylrenr18CSLCEBruEvvjOyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZN0C1jjZin3MWf1ZZSUbhQURNeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X5OjUX3CH06VY9KRpC8iDjv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Exo81 op 20-10-2020 14:46 . Reden: Naam plantenvoeding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Dankjewel allemaal, ook hier zijn de meningen weer aardig verdeeld zie ik. Ook qua waterwissels met een nieuwe bak.....
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dat snap ik ook wel maar dat maakt het voor de beginnende aquariaan als ik lastig....
Exo81 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Dag3 50% waterwissel (ww) + 9 japonica's toegevoegd (doe dit zsm, ze helpen echt tegen een algenuitbraak!)
Ziet er goed uit zeg! Maar zijn Japonica’s dan niet gevoelig voor de zogenaamde nitrietpiek???

@Exo81 wat heb je eigenlijk met het Carbon in het filter gedaan? Als wat ik gelezen heb klopt maakt dit de Easy-life plantenvoeding een stuk minder efficiënt...

[ Voor 51% gewijzigd door Ljsvv op 20-10-2020 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Ik zou gelijk beginnen met het verversingsregime dat je uiteindelijk gaat volgen. Ook gelijk lekker veel planten in de bak (en alleen snelgroeiers als je ook CO2 hebt (aanrader!!!) anders vraag je om gebreken). Plantenvoeding kan ook vanaf het begin (er moet immers nog een buffer opgebouwd worden dus overschot zal niet 1,2,3 optreden). Het enige dat je echt rustig op moet bouwen is de verlichting. Niet omdat een opstartend aquarium daarom vraagt maar omdat je nog geen idee hebt hoeveel verlichting genoeg is (want te veel is vrijwel altijd rampzalig).

Bij het water verversen gooi je amper bacteriën weg (die beestjes willen ergens aan vastzitten zodat ze zonder veel moeite dingen uit het water halen dat langskomt). De bacteriën zitten dan ook hoofdzakelijk in je filter, slangen, bodem en op je plantjes, hout etc.

Visjes en garnaaltjes pas na een week of 2-3 plaatsen (tenzij je het filter kon kickstarten met prut uit een goed draaiend filter). Voeg ze ook niet allemaal ineens toe (want de bacteriecultuur moet zich instellen op de verandering).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ljsvv schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:56:
Dankjewel allemaal, ook hier zijn de meningen weer aardig verdeeld zie ik. Ook qua waterwissels met een nieuwe bak.....
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dat snap ik ook wel maar dat maakt het voor de beginnende aquariaan als ik lastig....
Wat had je anders verwacht, het is een napapegaaien wereld waaruit je zelf de juiste dingen kan filteren.
Bouw wat je mooi vind en laat het aquarium een tijd met rust, dat werkt meestal het beste.
Begin en kijk naar wat er gebeurd en baseer daaruit wat je vervolgstappen kunnen zijn.

Ik liep gisteren tegen iets aan wat ik NIET kon achterlaten, hopelijk word de mijne ook zo mooi. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGZ5YBbTmNvpCcFCSHsZYTh3Opg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LBFvpNJEQ4Vvl7eSekPKj6Ck.jpg?f=user_largeDark Angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

[...]

Ziet er goed uit zeg! Maar zijn Japonica’s dan niet gevoelig voor de zogenaamde nitrietpiek???

@Exo81 wat heb je eigenlijk met het Carbon in het filter gedaan? Als wat ik gelezen heb klopt maakt dit de Easy-life plantenvoeding een stuk minder efficiënt...
Wat ik nog vergat is dat je best elke dag wat voer in je bak gooit. Gewoon een klein beetje, dat rot weg en is voedsel voor je bacteriën.
(er zijn ook opstartmethodes waar ze starten met ammoniak toe te voegen, en ik heb zelfs een verslagje ooit gelezen van iemand die er de eerste dag een plas urine in deed...., maar dat durf ik niet aan te raden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Natuurlijk wil het hout nog niet zinken na een kleine 2 weken, ook niet met 2 best grote stenen erop. Werd wat te wankel naar m'n zin dus het hout ligt nu terug in m'n bad. Voor 2 kleinere stukken moet ik sowieso nog een oplossing bedenken, ik denk 2 tegels of een steen oid waar ik ze op vast kit. Alternatief is een rvs plaat en dan vastschroeven.
Ondanks het zand uitgespoeld te hebben is de bak nu al heerlijk wazig tijdens het hervullen, eens kijken hoe snel de bioloog dat zweefvuil eruit trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier na 7 dagen voor het eerst 25% ververst, zit nu na 10 dagen op 0,5mg/l nitriet en geen nitraat nog. Verder een CO2 tekort, maar de lampen branden dan ook te lang, tijd voor een schakelklok, want ding wordt hier vergeten steeds waardoor ie soms 12-16 uur op een dag aan staat ipv de gewenste 6-8 uur :X.

Bak wordt bewoond door wat planten en stuk of 15 jonge posthoornslakken, verder gisteren nog een paar puntige slakjes gespot, ik vermoed poelslakken waarvan eitjes op de nieuwe planten zaten (de posthoorn slakken kwamen met de plant uit de oude bak mee).

Door CO2 tekort en teveel licht is nu alles wel wat groen geworden, maar die slakjes doen hun best en groeien ook best hard hierdoor. Achterwand voor het licht uit gaat knalgroen, nachtje licht uit en groene waas is weg de volgende ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

[...]
UIteraard, iedereen heeft z'n eigen methodes. maar het belangrijkste is gewoon geduld hebben. Het is veel logischer om niet te verversen en de natuur gewoon zijn gang te laten gaan. Dan heb je je nitrietpiek gehad en heb je genoeg nitrificerende bacteriën. Bij het weghalen van de nitriet (waarom zou je, zonder bewoners??) gaat het trager.
Correct. Garnalen zijn VEEL gevoeliger dan vissen voor waterschommelingen. NOOIT als eerste toevoegen en al helemaal niet na 3 dagen dus. Sorry maar dat vind ik echt slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exo81

Het carbon filter heb ik eruit gehaald en vervangen door een zakje purigen, werkt ongeveer hetzelfde als carbon maar breekt plantenvoeding niet af. Bijeffect is kraakhelder water, een aanrader.
SmurfLink schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

UIteraard, iedereen heeft z'n eigen methodes. maar het belangrijkste is gewoon geduld hebben. Het is veel logischer om niet te verversen en de natuur gewoon zijn gang te laten gaan. Dan heb je je nitrietpiek gehad en heb je genoeg nitrificerende bacteriën. Bij het weghalen van de nitriet (waarom zou je, zonder bewoners??) gaat het trager.

[...]

Correct. Garnalen zijn VEEL gevoeliger dan vissen voor waterschommelingen. NOOIT als eerste toevoegen en al helemaal niet na 3 dagen dus. Sorry maar dat vind ik echt slecht advies.
Ik vind je wel erg dogmatisch, je zou zo bij de Aquaforum bende kunnen horen ;w
Maar hopelijk weet je waarschijnlijk wel dat in de aquaristiek alles met elkaar samenhangt. Heel lang geleden (zo'n twintig jaar) ben ik met mijn aquarium gestopt omdat ik steeds problemen kreeg (en vooruit, ik stopte ook omdat ik meer interesse kreeg in meisjes en stappen O-) ). Ongeveer 8 jaar geleden was ik op vakantie in Denemarken en raakte aan de praat met een bioloog die bij de aquariumplantenkwekerij Tropica werkte. Ik vertelde hem over mijn mislukte aquaria uit mijn jeugd en hij gaf toen heel veel tips over hoe je het goed kan aanpakken. Volgens hem is er niet een bepaalde heilige graal want meerdere methodes kunnen werken maar de methode die ze bij Tropica hanteren geeft eigenlijk altijd goede resultaten. Hier kun je hun manier vinden:

https://tropica.com/en/gu...tart/tropica-90-days-app/

Sindsdien heb ik meerdere bakken heel succesvol opgestart volgens deze methode en altijd op dag 1of 2 japonica garnalen toegevoegd en heb nooit uitval gehad. Hoogstwaarschijnlijk komt dat door het langzame schema waardoor alles langzaam wordt opgebouwd. Zo bouwt ammoniak (bron nitriet) zich minder op dankzij ph verlagende bodem. Er is weinig licht waardoor planten op basis van hun reserves kunnen wortelen en er geen algen ontstaan zodat de planten in later stadium beter met algen kunnen concurreren om voeding (zij nemen dan alles op waardoor niks voor alg overblijft). Deze methode heeft mij schitterende resultaten bezorgd en bijna nooit alg.

Doe er mee wat je wil; als jouw methode goede resultaten geeft is dat heel fijn maar schrijf niet zomaar andere methodes af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Purigen is top. Neem wel altijd 2 zakjes. 1 in de bak en de andere, na regeneren met bleekwater (pure onverdunde dunne bleek, geen dikke bleek), klaar voor gebruik. Op die manier ben je er altijd zeker van dat eventuele chloorresten voldoende tijd gehad hebben om uit te dampen.

Garnalen in een niet ingedraaide bak kan natuurlijk maar dan moet je wel goed weten waarmee je bezig bent (streng verversingsregime, spaarzaam voeren etc.). Aangezien beginners vaak onervaren zijn is het niet verkeerd om met beestjes te wachten tot de opstartfase achter de rug is. Die paar stukjes bruinalg maken ze dan alsnog wel korte metten mee.

Zelf ben ik een grote fan van het gebruik van ingedraaid filtermateriaal. Op die manier heb ik probleemloos binnen 3 dagen m'n complete oude aquarium overgezet naar een nieuwe bak zonder ook maar een garnaaltje te verliezen. Ook nooit een algje gezien trouwens. Wel ververste ik de eerste 3 weken 2 x per week in plaats van 1 x in de 2 weken.

[ Voor 21% gewijzigd door HuismAndré op 20-10-2020 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
huisman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:07:
Zelf ben ik een grote fan van het gebruik van ingedraaid filtermateriaal. Op die manier heb ik probleemloos binnen 3 dagen m'n complete oude aquarium overgezet naar een nieuwe bak zonder ook maar een garnaaltje te verliezen. Ook nooit een algje gezien trouwens. Wel ververste ik de eerste 3 weken 2 x per week in plaats van 1 x in de 2 weken.
Hier idem, maar toch twijfel ik hoe snel ik de oscartjes aan m'n nieuwe bak toe ga voegen.. Ookal zijn het 4 klein beestjes in 535 liter water, ik neig toch te wachten tot eind volgende week...

[ Voor 32% gewijzigd door toolkist op 20-10-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 22:56

Yor

Yor1313#2571

Ik heb dus alle pech van de wereld:

Nieuwe bak + kast besteld bij een grote keten, Juwel Rio 450, kast, helialux spectrum lamp en controller.

Komt die levering eindelijk, ik check de pallet, alles ziet er goed uit, teken de bon en chauffeur vertrekt. Bij het naar binnen brengen zie ik pas dat de onderzijde van de doos van de kast een hoek mist en kan beschadigde panelen zien.

Verkoper in kennis gesteld en deze laat weten dat ik alles maar moet nalopen om eventueel losse panelen te leveren. Afijn, ik doe dat en constateer dat elke buitenplaat flinke happen en deuken heeft. Verkoper zegt toe een nieuwe kast te sturen. Het aquarium zelf ziet er onbeschadigd uit en staat dus op de woonkamertafel bij gebrek aan de kast.

Paar dagen later komt de nieuwe kast en ik zie meteen al weer dezelfde hoek van de doos die kapot is. Verkoper in kennis gesteld, wederom alles gecontroleerd en gelukkig is alles toch heel. Kast in elkaar gezet, achterzijde van de bak met folie bekleed, met een maat bak op de kast gezet, lampjes aan:

Ik heb strepen in het glas! :( :( :(

Poetsen met natuurazijn, glasreiniger, wonderspons, filterwatten, niks hielp. En tot over maat van ramp is hetzelfde patroon zichtbaar op meerdere plekken, soms recht naar benee, soms diagonaal in een hoek van circa 50 graden...Ook de bekende plekken waar tijdens het productieproces de zuignappen worden gebruikt, zijn niet weg te poetsen.

Jullie begrijpen dat ik best baal, alles staat klaar, 1200xl filter, media, CO2, filterzand en nu moet ik nog maar gaan zien hoe dat verder gaat....

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Yor :'(
Ik voel je frustratie maar heb geen oplossing voor je, behalve melden bij de leverancier.
Vreemd dat het in de fabriek niet is opgemerkt, die glazen panelen worden toch geïnspecteerd. :?
Vraag het eens bij een glaszetter bedrijf ? die mannen hebben misschien een tip voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
toolkist schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:27:
[...]

De overflow en uitstroom. Kan alle kanten op gedraaid worden.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Auqv6M1UOL-VGDS10r6ODROu9Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SsvtALv2HomWGZTF0I9Weoq.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb die uitstroom verlengt en is het eerste loc-line schakel een 2 mm gaatje geboord aan de onderkant om de hevel te onderbreken als ik de opvoerpomp uit schakel.

Ik wilde de uitstroom wat anders hebben omdat hij de flow van mijn hoofd stromings pomp een beetje in de weg zat.

Zelf ook weer wat lab spulletjes gescoord: een paar maat cilinders (10, 100 en 250 ml) een berg 1 ml en 5 ml injectie spuiten en een maat bekertje en trechter. Toch wel handig met testen en mixen van supplementen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tPloDT8TZEgLlAZU_EQQ5feT-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT4ZFHXjRfVmezIJgRkGs0IF.jpg?f=fotoalbum_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:09:
Ik voel je frustratie maar heb geen oplossing voor je, behalve melden bij de leverancier.
Vreemd dat het in de fabriek niet is opgemerkt, die glazen panelen worden toch geïnspecteerd. :?
Vraag het eens bij een glaszetter bedrijf ? die mannen hebben misschien een tip voor je.
Garantie toch? Lekker door de verkoper laten fixxen en niet zelf aan de slag gaan met een glaszetter of wat dan ook. Je betaalt genoeg voor zo'n bak.
toolkist schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:30:
[...]

Hier idem, maar toch twijfel ik hoe snel ik de oscartjes aan m'n nieuwe bak toe ga voegen.. Ookal zijn het 4 klein beestjes in 535 liter water, ik neig toch te wachten tot eind volgende week...
Inmiddels besloten, er zwemmen nu een paar guppen in de bak. Doe ik er anderhalve week niks levends in, dan had het indraaien van een deel van de filterbuisjes ook geen zin gehad.
Als de guppen eind volgende week geen problemen vertonen en het hout dan wel ingezonken is, ga ik dan de oscartjes en de l nummer toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:07:
[...]
Garantie toch? Lekker door de verkoper laten fixxen en niet zelf aan de slag gaan met een glaszetter of wat dan ook. Je betaalt genoeg voor zo'n bak.
Ja natuurlijk en dat stond er ook maar misschien heeft een glaszetter wel de gouden tip, dat heen en weer sturen is in mijn optiek ruk als het met een gouden tip ook opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Onder bepaalde omstandigheden (lichtinval, weer) zie je bij onze achterpui nog steeds de zuignappen staan op het glas. En dan te bedenken dat we dit huis in 2003 hebben gebouwd (en werkelijk van alles geprobeerd hebben om ze kwijt te raken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Ik heb dat ook gehad bij plaatsing dubbelglas boven verdieping, alles geprobeerd en niets hielp. En nu is het weg, vreemd hoe dat dan werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Er zijn toch wel tweakers die in deventer kunnen helpen met inpakken en dat dan wat andere tweakers in nijmegen weer helpen met opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

huisman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:18:
Onder bepaalde omstandigheden (lichtinval, weer) zie je bij onze achterpui nog steeds de zuignappen staan op het glas. En dan te bedenken dat we dit huis in 2003 hebben gebouwd (en werkelijk van alles geprobeerd hebben om ze kwijt te raken)...
Dit doet me denken aan een kapotte pixel in bv. je monitor, als je het weet ga je er op letten. ;)
Ik heb dat met een vlek op mijn monitor die ik er niet afkrijg, 1 oogopslag en direct raak.

@dragon2
Informeer even bij verhuisbedrijven wat je mogelijkheden zijn, ze zullen vast eerder aquariums hebben verhuist. De vissen zou je als laatste kunnen doen in bv. 2/3 kleine ingepakte bakken, alleen voor de reis. Ik zou zelf een busje huren met laadklep om mijn vissen te vervoeren, misschien is een stationauto wel groot genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door Winkiller op 21-10-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 22:56

Yor

Yor1313#2571

Winkiller schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:09:
Het is echt een patroon dat random in het glas zit, ook voelbaar, daar durf ik geen 450l water in te laten lopen.
toolkist schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Inderdaad. Nu moet ik zeggen dat de verkoper wel erg netjes is en het gewoon wil oplossen dmv een nieuwe bak te leveren. Het probleem wat ik nu heb is dus dat die pas 3 december bij hen binnenkomen...
Er werd zelfs gezegd dat indien ik de bak ergens anders wil aanschaffen, ze gewoon deze ophalen en crediteren echter die dingen zijn overal flink duurder, van 150 tot 200 eu meerprijs. Daar wachten we dan wel op.

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ljsvv
Hebben jullie nog tips voor een nauwkeurigere test dan de Sera Aqua-Test set die ik nu heb?

Met de pH test die bij deze set zitten gaan de te vergelijken waardes met 0,5 omhoog/laag. Dat kan/ is wel handig om nauwkeuriger vast te stellen denk ik? Volgens mij wordt het zo best lastig om de juiste CO2 waarde te berekenen.

Volgens de test zou mijn pH nu namelijk 7.5pH zijn. kH met 8 druppels 8. Volgens het CO2 mg/l overzicht wat ik heb past daar niet eens een bijpassende CO2 waarde bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Even een update!

De bak draait nu al een aantal weken zeer stabiel. Bedankt @huisman @SmurfLink voor alle adviezen!
Vorige week een 8-tal cherry barbeeltjes erin gedaan en die doen het geweldig.

Wel heb ik nu heel veel alg in de bak (op de ornamenten, het glas, de filter en op het blad van de planten).
Op advies heb ik nog niets aan het filter of de bak zelf gedaan, maar mooi is het nu niet meer.
Voeren doe ik echt minimaal en om de de dag.

Gaat dit vanzelf weer weg? Of wat kan ik hieraan doen?

Daarnaast zou ik toch graag garnalen of andere kruipende wezens willen. Lukt dat met de vissen (cherry barbeeltjes, hoogvinkarpers, guppy's en cory's) of het filter? Lees veel verschillende verhalen.

Bestand:

5x Cory's
5x Guppy
2x Hoogvinkarpers
8x Cherry Barbeel

Edit: foto toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq8zg-P3q5DplN6lxw7M6Cq68GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wncnSIsqhTjecd3HtX2jabDo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Chefferson op 21-10-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Heb je een foto van de alg? Hoe lang brandt het licht nu, hoe fel? Heb je er al een dimmer tussen of kan dat niet bij de huidige verlichting? Qua bezetting zit je volgens mij al aardig aan de tax. Kan handig zijn even een staatje te geven (waarin dus én soort en aantal vermeld staat).

Vuistregel voor een 80cm bak is 80cm aan vis (dus alle vissen achter elkaar moeten minder zijn dan 80cm). Overigens ga ik die regel op dit moment maar even niet op mezelf loslaten (nog steeds een bak vol Corydoras Venezuela Orange jonkies; wie maakt me los) ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Ljsvv schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:03:
Hebben jullie nog tips voor een nauwkeurigere test dan de Sera Aqua-Test set die ik nu heb?
Ben wel tevreden met de JBL 6.0 - 7.6 testset die ik heb (zeker binnen 0.2 pH af te lezen). Overigens pH altijd als eerste meten als je werkt met een meetglas waaruit je al het water haalt. Na een paar minuten is de pH in zo'n los glas alweer een tiende gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Chefferson schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:05:
Even een update!

De bak draait nu al een aantal weken zeer stabiel. Bedankt @huisman @SmurfLink voor alle adviezen!
Vorige week een 8-tal cherry barbeeltjes erin gedaan en die doen het geweldig.

Wel heb ik nu heel veel alg in de bak (op de ornamenten, het glas, de filter en op het blad van de planten).
Op advies heb ik nog niets aan het filter of de bak zelf gedaan, maar mooi is het nu niet meer.
Voeren doe ik echt minimaal en om de de dag.

Gaat dit vanzelf weer weg? Of wat kan ik hieraan doen?

Daarnaast zou ik toch graag garnalen of andere kruipende wezens willen. Lukt dat met de vissen (cherry barbeeltjes, hoogvinkarpers, guppy's en cory's) of het filter? Lees veel verschillende verhalen.
Ik zou altijd de alg zoveel mogenlijk handmatig weghalen, en nooit laten woekeren Hoe sneller het uit je bak is des te lager is de biologische belasting voor je bak, en des te eerder komt dat in evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SnowDude schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Ik zou altijd de alg zoveel mogenlijk handmatig weghalen, en nooit laten woekeren Hoe sneller het uit je bak is des te lager is de biologische belasting voor je bak, en des te eerder komt dat in evenwicht.
Zie mijn foto's, ook alg op het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Ik zie weinig verontrustends. Bij de volgende waterwissel de ramen poetsen (bij het zand doe je dat met een oud bankpasje of zo (en altijd naar beneden, nooit omhoog)). Kapotte bladeren van planten verwijder je (en ondertussen denk je na of CO2 niet een optie is).

En even met een vork door het zand (bij elke waterwissel een gedeelte van de bak "vorken").

[ Voor 15% gewijzigd door HuismAndré op 21-10-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:44:
Ik zie weinig verontrustends. Bij de volgende waterwissel de ramen poetsen (bij het zand doe je dat met een oud bankpasje of zo (en altijd naar beneden, nooit omhoog)). Kapotte bladeren van planten verwijder je (en ondertussen denk je na of CO2 niet een optie is).

En even met een vork door het zand (bij elke waterwissel een gedeelte van de bak "vorken").
En de bladeren waar alg op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Chefferson schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

En de bladeren waar alg op zit?
Slakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

De bladeren die stuk zijn (en dus overdag "lekken" als het licht aan is) die haal je eruit. Die lekken namelijk suikers. Verder alleen de bladeren verwijderen die duidelijk niets meer bijdragen aan de plant. Meestal weet de plant dat zelf het beste (en dumpt de bladeren die er niet meer toe doen zelf wel). Hou er ook rekening mee dat van alle planten die je uitkiest zeker de helft niet blijkt te matchen met je aquarium (wen er maar aan, ga erin mee tenzij je graag vecht tegen de bierkaai).

Geef wel elke plant een maand of 2 de kans en denk nog even aan die allelopathie. Soms kan het dus helpen om een plant te verplaatsen. Zo had ik een Vallisneria Asiatica naast een Vallisneria Gigantea staan. De Asiatica legde daar compleet het loodje maar kwam weer tot leven nadat ik deze naar de andere kant van de bak verplaatste (dus zelfde hoeveelheid licht en CO2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:08:
Heb je een foto van de alg? Hoe lang brandt het licht nu, hoe fel? Heb je er al een dimmer tussen of kan dat niet bij de huidige verlichting? Qua bezetting zit je volgens mij al aardig aan de tax. Kan handig zijn even een staatje te geven (waarin dus én soort en aantal vermeld staat).

Vuistregel voor een 80cm bak is 80cm aan vis (dus alle vissen achter elkaar moeten minder zijn dan 80cm). Overigens ga ik die regel op dit moment maar even niet op mezelf loslaten (nog steeds een bak vol Corydoras Venezuela Orange jonkies; wie maakt me los) ;-)
Nog even terugkomend op je verhaal en de gewenste garnalen:

5x Cory's 3 cm 15 cm
5x Guppy 3 cm 15 cm
2x Hoogvinkarpers 4 cm 8 cm
8x Cherry Barbeel 2 cm 16 cm
Totaal 54 cm

Dus als ik de vuistregel hanteer is er zeker nog wel ruimte. Ik zou het echter zonde vinden als
de garnalen direct opgegeten worden of in het filter verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chefferson schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

5x Cory's 3 cm 15 cm
5x Guppy 3 cm 15 cm
Totaal 54 cm

Dus als ik de vuistregel hanteer is er zeker nog wel ruimte. Ik zou het echter zonde vinden als
Eh hoogvinkarpers hebben minimaal 1.2m bak nodig, ze worden dan ook 'iets' groter dan 4cm (15 tot 18cm!!!), en zijn een brak water vis. :+

Ik kan me ook niet voorstellen dat die geen garnalen eten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
dragon2 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Eh hoogvinkarpers hebben minimaal 1.2m bak nodig, ze worden dan ook 'iets' groter dan 4cm (15 tot 18cm!!!), en zijn een brak water vis. :+

Ik kan me ook niet voorstellen dat die geen garnalen eten eigenlijk.
Die hoogvinkarpers waren een overblijfsel van de oude bak. Ben me ervan bewust dat een grotere bak beter is. Vrouwlief vond ze wel mooi en de lokale winkel heeft ze zonder te informeren verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chefferson schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Die hoogvinkarpers waren een overblijfsel van de oude bak. Ben me ervan bewust dat een grotere bak beter is. Vrouwlief vond ze wel mooi en de lokale winkel heeft ze zonder te informeren verkocht.
Dan nog, jij rekent met 4 cm per hoogvinkarper. Je moet dus met de volwassen maat rekenen, dus gemiddeld 16cm. Dat geldt ook voor je overige vissen natuurlijk, reken met de volwassen maat. Dan zie ik toch echt nergens ruimte meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
huisman schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:08:
Overigens ga ik die regel op dit moment maar even niet op mezelf loslaten (nog steeds een bak vol Corydoras Venezuela Orange jonkies; wie maakt me los) ;-)
Als je nou niet zo'n takke eind weg zou wonen... (woon zelf in Brabant). Maar, is er niet een LFS die interesse heeft? Desnoods ruilen tegen wat voer ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Chefferson schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

5x Cory's 3 cm 15 cm
5x Guppy 3 cm 15 cm
Totaal 54 cm

Kan het zijn dat je niet de volwassen maat hanteert maar de huidige maat? Indien ja... Hoe ga je dan voorkomen dat ze nog verder gaan groeien? Je moet bij die vuistregel dus (uiteraard zou ik zeggen) de volwassen maat van de vissen nemen (dus even opzoeken voor elke soort die je hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Kan het zijn dat je niet de volwassen maat hanteert maar de huidige maat? Indien ja... Hoe ga je dan voorkomen dat ze nog verder gaan groeien? Je moet bij die vuistregel dus (uiteraard zou ik zeggen) de volwassen maat van de vissen nemen (dus even opzoeken voor elke soort die je hebt).
Ja stom. Had eigenlijk wel gedacht (waarom weet ik niet) dat ze niet veel groter werden. Schrik wel van de volwassen maat van die Hoogvin. Dan zijn garnaaltjes wel out the question. Vet jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

toolkist schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Als je nou niet zo'n takke eind weg zou wonen... (woon zelf in Brabant). Maar, is er niet een LFS die interesse heeft? Desnoods ruilen tegen wat voer ofzo.
Was het maar waar. Een winkel mag niet (meer?) van een particulier kopen. Heeft te maken met het feit dat de hele "chain" gedocumenteerd moet zijn (en eigenlijk is dat best een goed iets). Voor een kweker is het aantal weer net te klein ben ik bang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Chefferson schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:10:
Schrik wel van de volwassen maat van die Hoogvin. Dan zijn garnaaltjes wel out the question. Vet jammer.
Kwestie van omdenken. Want waarom zou je die hoogvinkarpers in een te kleine bak willen houden, terwijl je daardoor je gewenste garnalen er niet meer bij kan doen? Ik zeg: karpers eruit, garnalen erin! Dat is voor alles en iedereen beter: voor de karpers die naar een grotere bak moeten, voor de garnalen die niet bij de karpers hoeven, en voor jou omdat je graag garnalen wilt. Win/win/win!
Overigens lusten die guppen van je ook wel een babygarnaaltje, maar als je voor een flinke pluk mos zorgt dan overleven er doorgaans genoeg om de populatie langzaamaan te laten groeien. Eenmaal volwassen garnalen ontspringen de dans wel.
En dan nog even helemaal omdenken: je kan ook voor Japonica's gaan (geen mini's). Die kweken weliswaar niet (brak water voor nodig) maar zijn voor veel vissen te groot om als dure snack te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
JME schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Kwestie van omdenken. Want waarom zou je die hoogvinkarpers in een te kleine bak willen houden, terwijl je daardoor je gewenste garnalen er niet meer bij kan doen? Ik zeg: karpers eruit, garnalen erin! Dat is voor alles en iedereen beter: voor de karpers die naar een grotere bak moeten, voor de garnalen die niet bij de karpers hoeven, en voor jou omdat je graag garnalen wilt. Win/win/win!
Overigens lusten die guppen van je ook wel een babygarnaaltje, maar als je voor een flinke pluk mos zorgt dan overleven er doorgaans genoeg om de populatie langzaamaan te laten groeien. Eenmaal volwassen garnalen ontspringen de dans wel.
En dan nog even helemaal omdenken: je kan ook voor Japonica's gaan (geen mini's). Die kweken weliswaar niet (brak water voor nodig) maar zijn voor veel vissen te groot om als dure snack te dienen.
Haha iemand interesse in twee stuks? Omg. Utrecht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Nu online

HuismAndré

Informeer eens bij de dierenwinkel waar ze vandaan komen of je ze in kunt ruilen voor garnaaltjes (of een stuk of 5 otocinclussen (wellicht met bijbetalen)).

[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 22-10-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

@Chefferson hoe stabiel is je bak inmiddels? Als dat nog even tijd nodig heeft, dan zou ik sowieso nog even wachten met garnalen. Ook met oto’s trouwens.
Pagina: 1 ... 61 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.