JME schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:42:
[...]
Gaat de fotosynthese dan 2x zo hard bij 2x zoveel licht, mits binnen een minimum lichtniveau wat nodig is om de fotosynthese op gang te brengen en een maximum aan fotosynthese wat de plant kan verzetten? En hoe vind je dan die grenzen? Want volgens mij zit daar de crux: zodra je hoeveelheid licht te klein is, stopt de fotosynthese en plantengroei, maar gaan de sneller tevreden algen vrolijk door. Benieuwd of iemand hier een onderbouwde kijk op heeft.
[...]
Oeh fotosynthese, daar kan je boeken over volschrijven!
De korte makkelijke verklaring: Planten zijn een geavanceerder organisme dan algen, ook als het licht uit is kan een plant nog energie aanmaken. Dat komt onder meer doordat een plant verschillende weefsels heeft, en stoffen opslaat om bij tekort aan licht toch energie aan te maken via andere "subsystemen" dan fotosynthese. Zoiets als suiker en vet bij de mens.
Algen zoals je die in je aquarium ziet zijn maar net aan geen eencelligen en hebben dus niet dit soort mechanismes aan boord, noch hebben ze hoogontwikkelde weefsels voor energieopslag. Hierdoor kunnen algen dus minder goed tegen lichtonderbrekingen dan planten.
Maximum lichthoeveelheid:
Naast maximum niveau aan fotosynthese is in de natuur eerder UV de beperkende factor, of in het geval landplanten water. Bij een teveel aan licht gaat er een te grote muterende factor zijn, of een te groot waterverlies.
Hoe dat nou precies bij waterplanten zit die in een bak zonder UV zitten zou ik eerlijk gezegd niet zo durven zeggen
2x meer licht = 2x meer energie: Grofweg wel, maar dat is ongelofelijk afhankelijk van temperatuur/lichtkleur/duur en het soort plant/alg.
Aangezien het Biologie is vergeet ik waarschijnlijk nog een stuk of 10 factoren en klopt mn verklaring van geen kanten, maar ik wou je in ieder geval een stukje inzicht meegeven
[
Voor 4% gewijzigd door
sebastiaan89 op 09-10-2020 13:48
]