Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 92 Laatste
Acties:
  • 416.514 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-07 12:01
Dat zit ook wel een beetje in mijn aard. Exacte waardes. Trail and error vind ik geen probleem (hou wel van een uitdaging) maar afwachten tot iets vanzelf goed komt is erg lastig merk ik. Maar goed, ik zal de volgende stappen ondernemen:

- Geen Nite-out II toevoegen
- Om de dag voeren (en zorgen dat het binnen 3-5 minuten op is)
- Dagelijks meten
- Bij waardes boven de 0,3 direct 50% uitvoeren
- Amorax van Juwel zit al in het filter. Deze laat ik dan ook zitten voor nu
- Komende twee weken geen wijzigingen of verschoning van een van de filterdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 20:10

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Hier gisteren ook maar eens bezig geweest. Ik had achter m'n HMF (Hamburger Matten Filter) al een UV-C lamp geplaatst maar die draaide op z'n eigen opvoerpompje (en stond dus een beetje het water achter het filter te circuleren). Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en de UV-C lamp in serie gezet met wat er al zat. De volgorde (gezien vanuit het watervolume achter het filter) is nu dus: Fijn schuimfilter (afkomstig van Tetra Briljant filter), Maxi Jet 500 opvoerpomp (500l/h), Up Aqua CO2 atomiser, Sera UV-C eenheid, over de breedte uitwaaierende spraybar.

Helaas vergeten foto's te maken van de "contraption" toen het zich nog boven water bevond (als de pomp weer eens gereinigd moet worden dan zal ik het alsnog even doen). Verder zit er nog in de achterkamer van het HMF filter: Verwarmingselement. sensor voor digitale thermometer, pH sensor, zakje Seachem Purigen en wat extra filterschuimblokken voor het geval ik (of iemand anders) in nood een nieuw bakje op moeten starten.

Ooh. De achterkamer heeft de afgelopen weken ook gefungeerd als broedkamer van de Corydoras eitjes. Veel vers water en toch donker, ideale omstandigheden. De eitjes zaten gewoon een schepnetje dat precies in de opening paste. Toch wel handig, zo'n HMF. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS5s_aQAdrl2HbtUYkhbI7lWg9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pq9Na9LKXLkgbGlT66lnQP9E.jpg?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Vergeet ik weer de helft. De reden dat ik het fijnschuimfilter heb toegevoegd (want op zich poetst de HMF het water prima) is omdat ik tot m'n verbazing erachter kwam dat de reden waarom de pomp (na het voeren) soms niet goed opstartte kwam doordat er een anatome helena slak IN de magneetkamer van de pomp zat (een heel kleintje). Die heb ik er maar uitgevist en voorin de bak gekiept. Bij controleren met een zaklamp bleek dat er nog een stuk of 10 jonge helena's achter het filter zaten. Die kunnen nu dus niet meer de pomp in kruipen (en zullen bij een volgende reiniging steeds zo goed mogelijk verplaatst worden naar de voorkant van de bak).

De afgelopen maanden zagen we steeds meer "spikkels" op het schuim van het filter (en hebben af en toe zelfs van die spikkels afgezogen met een slang). Achteraf niet zo slim want waarschijnlijk waren dit allemaal Helena eitjes. Weer wat geleerd. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 11:22
Als je zo vaak je water moet wisselen om je nitraat omlaag te krijgen zitten er naar mijn mening te veel vissen in je bak in verhouding met je filter capaciteit.

Met planten is het ook zaak om regelmatig een beetje te snoeien, niet af en toe heel veel. Als je alle planten snoeit en de helft kleiner maakt nemen ze veel minder voedingsstoffen op.

Het najagen van nummers is in mijn optiek bijna nooit goed. Zeker niet als je dat doet met toevoegingen. Het is alleen goed als je iets hebt dat wordt "verbruikt" door je bewoners. In mijn zee aquarium wordt bijvoorbeeld kH en calcium gebruikt door de koralen om hun skelet te bouwen. Deze waardes meet ik dan ook regelmatig om mijn doseerpompen aan te passen. Ooit als het budget het toelaat ga ik dit zelfs automatisch meten en doseren.

Mijn ph, Nitriet en Nitraat meet ik eigenlijk nooit, behalve als ik een toename in alg zie of als ik zie dat mijn koralen niet vol open staan.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
SnowDude schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:53:
Als je zo vaak je water moet wisselen om je nitraat omlaag te krijgen zitten er naar mijn mening te veel vissen in je bak in verhouding met je filter capaciteit.

Met planten is het ook zaak om regelmatig een beetje te snoeien, niet af en toe heel veel. Als je alle planten snoeit en de helft kleiner maakt nemen ze veel minder voedingsstoffen op.

Het najagen van nummers is in mijn optiek bijna nooit goed. Zeker niet als je dat doet met toevoegingen. Het is alleen goed als je iets hebt dat wordt "verbruikt" door je bewoners. In mijn zee aquarium wordt bijvoorbeeld kH en calcium gebruikt door de koralen om hun skelet te bouwen. Deze waardes meet ik dan ook regelmatig om mijn doseerpompen aan te passen. Ooit als het budget het toelaat ga ik dit zelfs automatisch meten en doseren.

Mijn ph, Nitriet en Nitraat meet ik eigenlijk nooit, behalve als ik een toename in alg zie of als ik zie dat mijn koralen niet vol open staan.
Zoals al eerder gezegd, het is bij mij een beetje vreemde combinatie van zaken geweest. Zieke vissen in de oude bak (slechte waterwaarden) . Nieuwe bak heeft dus maar een paar dagen ingedraaid. Vervolgens nog een bodemwissel gedaan (nieuwe kennis opgedaan hier dus vandaar). Teveel gedaan in te korte tijd dus inderdaad wel begrijpelijk. De pomp moet voldoende zijn. Betreft een Eccoflow 500 l/u op de 125 liter. Qua vissen slechts 5 cory's, 5 gyppen en 3 hoogvinkarpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Chefferson schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Zoals al eerder gezegd, het is bij mij een beetje vreemde combinatie van zaken geweest. Zieke vissen in de oude bak (slechte waterwaarden) . Nieuwe bak heeft dus maar een paar dagen ingedraaid. Vervolgens nog een bodemwissel gedaan (nieuwe kennis opgedaan hier dus vandaar). Teveel gedaan in te korte tijd dus inderdaad wel begrijpelijk. De pomp moet voldoende zijn. Betreft een Eccoflow 500 l/u op de 125 liter. Qua vissen slechts 5 cory's, 5 gyppen en 3 hoogvinkarpers.
Sorry, het was geen commentaar en zeker niet als opmerking dat je minder vissen moet nemen. Ik had je verhaal gelezen, ik lurk regelmatig hier in het topic.

Alle nitraat in de bak begint in de vorm van voer, mest en dode dieren en planten. En met filter capaciteit bedoel ik geen flow capaciteit of afmetingen van een filter maar de totale capaciteit van de bak om nitraat op te nemen. En aangezien dit een biologisch evenwicht is moet die capaciteit inderdaad gewoon groeien, dit is wat indraaien eigenlijk is.

En met een planten aquarium heb je aan de ene kant de planten die goed moeten groeien, maar aan de andere kant wil je zo min mogelijk alg hebben. Dit is vaak een lastige balans.

En ja ik heb een zee aquarium maar ik heb ook 10 jaar een zoetwater gehad. In een zee aquarium heb je uiteraard ook het zelfde nitraat proces maar het is daar eenvoudiger omdat je geen planten groei hebt. Hoewel sommige koralen (vooral de zachte) ook wel wat nitraten opnemen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Chefferson schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:56:
Dat zit ook wel een beetje in mijn aard. Exacte waardes. Trail and error vind ik geen probleem (hou wel van een uitdaging) maar afwachten tot iets vanzelf goed komt is erg lastig merk ik. Maar goed, ik zal de volgende stappen ondernemen:

- Geen Nite-out II toevoegen
- Om de dag voeren (en zorgen dat het binnen 3-5 minuten op is)
- Dagelijks meten
- Bij waardes boven de 0,3 direct 50% uitvoeren
- Amorax van Juwel zit al in het filter. Deze laat ik dan ook zitten voor nu
- Komende twee weken geen wijzigingen of verschoning van een van de filterdelen
Op zich goed, ik zou denk ik wel nog minder en ook minder vaak voeren de eerstkomende weken, je zit nu namelijk in een soort noodsituatie vanwege een niet ingedraaide bak en wel vis.

2 weken van je filter afblijven is wel echt veel te kort. Blijf daar de eerstkomende maanden vanaf. Alleen wat aan doen zodra de uitstroom minimaal wordt. Zodra dat het geval is dan kun je tegelijk met het uitspoelen van je sponzen eventueel een klein beetje filtermedia wisselen als je dat perse wilt, maar ook dat zou ik zelf niet doen. Alleen witte watten wisselen als je die hebt (een wit filtervliesje kun je meermaals uitspoelen voordat vervanging nodig is) , dat dan wel op dat moment. En let dan op dat je niet tegelijk of kort op elkaar ook water gaat verversen.

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 07-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
dragon2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Op zich goed, ik zou denk ik wel nog minder en ook minder vaak voeren de eerstkomende weken, je zit nu namelijk in een soort noodsituatie vanwege een niet ingedraaide bak en wel vis.

2 weken van je filter afblijven is wel echt veel te kort. Blijf daar de eerstkomende maanden vanaf. Alleen wat aan doen zodra de uitstroom minimaal wordt. Zodra dat het geval is dan kun je tegelijk met het uitspoelen van je sponzen eventueel een klein beetje filtermedia wisselen als je dat perse wilt, maar ook dat zou ik zelf niet doen. Alleen witte watten wisselen als je die hebt (een wit filtervliesje kun je meermaals uitspoelen voordat vervanging nodig is) , dat dan wel op dat moment. En let dan op dat je niet tegelijk of kort op elkaar ook water gaat verversen.
Zojuist wat voer gegeven en eens goed op gaan letten. Ik merk nu dat er ook best wat voer de pomp ingezogen word. Kan dit geen verklaring zijn? Ook veel alg opbouw en bruine bladeren. Test was goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_o8EC6292aPW8MfDpFZsrD-Dks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5I7sWwo23gu1zzTuUPfMuD1H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Chefferson op 07-10-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Edit: dubbel.

[ Voor 108% gewijzigd door Chefferson op 07-10-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53

Oekol

waka waka hey hey

Voor mijn gevoel had ik het hier gevraagd maar kan het niet terug vinden; profito en carbo, moet je schudden voor gebruik? Lees het nergens in de boekjes maar dacht wellicht dat bepaalde stoffen naar de bodem zakken of zo?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Oekol schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:53:
Voor mijn gevoel had ik het hier gevraagd maar kan het niet terug vinden; profito en carbo, moet je schudden voor gebruik? Lees het nergens in de boekjes maar dacht wellicht dat bepaalde stoffen naar de bodem zakken of zo?
Profito kan je het beste schudden voor gebruik ja. Carbo kan je het beste schudden en dan weggooien :)

Waarom voeg je Carbo toe?

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

EasyCarbo kan handig zijn. Ik voeg altijd een paar drupjes toe aan m'n fosfaatfles. Die blijft daardoor jaren schimmelvrij. Ook gebruik ik het wel eens om de waterrand van m'n HMF schoon te maken (tijdens een waterwissel). Maar in het aquarium doen? Nee, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Taro schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Profito kan je het beste schudden voor gebruik ja. Carbo kan je het beste schudden en dan weggooien :)

Waarom voeg je Carbo toe?
Profito en easy carbo is een 'goeie' combi staat op de websites en ook hier in dit forum. Ik heb last van alg dus doe nu licht wat minder en dan 1ml per dan van profito en easy carbo. In de hoop dat de baardalg minder wordt.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Oekol Op dit forum lees je dat denk ik alleen terug als goede lokale algenbestrijder via bijv. een spuitje om het direct op de alg zelf aan te brengen, niet om aan de hele bak toe te voegen. EasyCarbo is niet goed voor de bewoners van je aquarium, het is een schoonmaakmiddel en kan als vergif voor garnalen en vissen etc. worden gezien.

De leverancier adviseert uiteraard om ze te combineren, maar overal waar marketing en geld verdienen van toepassing zijn kan je de adviezen maar beter kritisch beoordelen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
Wederom getest, alle waardes zijn perfect! Let it grow, let it grow, let it grow :)

@huisman @SmurfLink , is het wellicht een idee om een soort van plastic ring om de inflow van het filter te plaatsen? Een drijvende ring die er voor zorgt dat het drijvende voer niet in het filter komt?

[ Voor 55% gewijzigd door Chefferson op 08-10-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Chefferson schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:12:
Wederom getest, alle waardes zijn perfect! Let it grow, let it grow, let it grow :)

@huisman @SmurfLink , is het wellicht een idee om een soort van plastic ring om de inflow van het filter te plaatsen? Een drijvende ring die er voor zorgt dat het drijvende voer niet in het filter komt?
Wederom hetzelfde antwoord. Laat die bak met rust. MINSTENS 2 weken, zo neit langer. ALLEEN water verversen als dat nodig is.

Verder. Helemaal. Niks.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:37:
[...]

Wederom hetzelfde antwoord. Laat die bak met rust. MINSTENS 2 weken, zo neit langer. ALLEEN water verversen als dat nodig is.

Verder. Helemaal. Niks.
Rustaaagh >:) Vroeg me alleen maar af of dat geen kwaad kan, voeding in het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:12:

Een voerring kan handig zijn (Google it). Die ring zorgt ervoor dat het drijvende voer niet de hele bak doorgaat. Een andere optie (als je filter echt goed is ingedraaid en je bodem eveneens goed z'n werk doet) is het filter uitzetten tijdens het voeren. Maar maak anders eens een video als je de volgende keer voert. Kunnen we gelijk zien of je wellicht niet toch nog steeds te veel voert.

En je bodemvisjes krijgen natuurlijk zinkend voer (toch)?

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 08-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-07 10:17
Voer in het filter is uiteraard gratis extra nitraat/nitriet, dus ja alles wat je er aan kan doen om dat eruit te houden lijkt me een goed plan, zolang je daarvoor niet het filter hoeft te verstoren.
Maar: Voor mij is dat eigenlijk wel een teken van te veel voeren. In mijn bak kregen voer nooit de kans om in het filter te geraken... dat was allang op voordat het in de buurt kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:50
Oekol schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:53:
Carbo hoef je niet perse te schudden. Ik doe het meestal een beetje.
Taro schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:59:
@Oekol Op dit forum lees je dat denk ik alleen terug als goede lokale algenbestrijder via bijv. een spuitje om het direct op de alg zelf aan te brengen, niet om aan de hele bak toe te voegen. EasyCarbo is niet goed voor de bewoners van je aquarium, het is een schoonmaakmiddel en kan als vergif voor garnalen en vissen etc. worden gezien.

De leverancier adviseert uiteraard om ze te combineren, maar overal waar marketing en geld verdienen van toepassing zijn kan je de adviezen maar beter kritisch beoordelen.
Sorry hoor, maar dat zijn echt spookverhalen. Ik voeg het al ruim een jaar toe. Ik heb tegen de 100 crystal red en vuur garnalen rond lopen. Verder moet ik moeite doen om mijn zwaarddrager populatie in bedwang te houden. En mijn roodneus zalmpjes (wat echt zeikerds zijn wbt waterwaardes) doen het hier ook prima.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
huisman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Een voerring kan handig zijn (Google it). Die ring zorgt ervoor dat het drijvende voer niet de hele bak doorgaat. Een andere optie (als je filter echt goed is ingedraaid en je bodem eveneens goed z'n werk doet) is het filter uitzetten tijdens het voeren. Maar maak anders eens een video als je de volgende keer voert. Kunnen we gelijk zien of je wellicht niet toch nog steeds te veel voert.

En je bodemvisjes krijgen natuurlijk zinkend voer (toch)?
Een voerring zorgt er wel voor dat de minder dominante vissen moeilijker bij het voer komen. Ik voer dus altijd door de hele bak heen (of gooi het vlak bij de filter uitlaat, de stroming verspreid het voer dan wel).
Als je niet teveel voert is het totaal geen probleem dat er wat in het filter eindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@kw_nl Ik heb het ooit eenmaal toegevoegd ivm algen, een halve dosis en na 2-3 uur gingen een aantal Bloody Mary garnalen op de kop door de bak, om daarna al spartelend op de bodem door vissen definitief te worden afgemaakt.

Feit is dat het in ieder geval geen CO2 is, maar een ander goedje. En per situatie zal de impact ervan op de levende have anders zijn, maar bij mij ging het direct mis, geen spookverhalen dus. Als het voor anderen prima uitpakt dan moet men dat vooral blijven gebruiken. Het ging mij erom dat de fabrikant adviseert beide producten tegelijk te gebruiken en dat je daar niet zomaar in mee moet gaan omdat er ook risico's aan verbonden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001

Winkiller

De Mopperpot

Nou mannen en vrouwen, ook ik gebruik Easy Carbo in combinatie met een Co2 installatie en heb geen problemen. Toepassing van dit goedje moet wel in milliliters toegepast worden, dus met een injectiespuit, het blijft natuurlijk wel giftig spul voor de algen en sommige planten. 1 ml per 100 liter water of om nog veiliger te blijven kan je natuurlijk deze verhouding aanpassen.

Stel je nou eens voor dat een bedrijf iets op de markt gooit waarmee je het leven in je aquarium dood, slechte reclame voor het goedje dan. Ik ga er dan ook gemakshalve vanuit dat bij verkeerd gebruik schade kan optreden aan planten en dieren.

Naast dit spul gebruik ik ook Profito bij water verversen 1x per week.

Just my 2 cents. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Waarschijnlijk de oorzaak van de gaten in mijn blad. Laten zitten of niet? Geen idee hoe die erin in gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzx9bvMWFhCBLnipKA4yNgRt0SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7NSRynMU8lJ6Uffaw8bitI5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:52:
Nou mannen en vrouwen, ook ik gebruik Easy Carbo in combinatie met een Co2 installatie en heb geen problemen. Toepassing van dit goedje moet wel in milliliters toegepast worden, dus met een injectiespuit, het blijft natuurlijk wel giftig spul voor de algen en sommige planten. 1 ml per 100 liter water of om nog veiliger te blijven kan je natuurlijk deze verhouding aanpassen.

Stel je nou eens voor dat een bedrijf iets op de markt gooit waarmee je het leven in je aquarium dood, slechte reclame voor het goedje dan. Ik ga er dan ook gemakshalve vanuit dat bij verkeerd gebruik schade kan optreden aan planten en dieren.

Naast dit spul gebruik ik ook Profito bij water verversen 1x per week.

Just my 2 cents. :)
Met deze insteek doe ik het ook. Op het flesje staat uit mijn hoofd 1 ml per 50 ml. Ik doe nu met een doseerspuit 1ml gericht op de plant spuiten. Profito doe ik ook elke dag 1 ml meespuiten gewoon bij de uitstroom van de filter zodat het mooi rond gaat in het aquarium. Als dit goed gaat blijf ik dit doen en ga ik op den duur de carbo niet gericht op planten spuiten maar gewoon ook bij de uitstroom van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:57:
Waarschijnlijk de oorzaak van de gaten in mijn blad. Laten zitten of niet? Geen idee hoe die erin in gekomen.

[Afbeelding]
Slakken laten gezonde planten met rust. Je planten zullen dus een gebrek hebben (en dat is vrijwel altijd CO2). Je kunt de CO2 vraag wat verminderen door minder lang het licht aan te doen (8 uur per dag is zat, zeker in de beginperiode). Ook een lichtpauze is een optie (dus bijvoorbeeld licht aan van 8-12 en van 14-18). TIjdens die lichtpauze wordt er geen CO2 gebruikt door de planten (sterker nog, ze produceren dan CO2). De vissen produceren 24/7 CO2 zodat zo'n lichtpauze dus een herstel van het CO2 bevordert. Wel minimaal 2 uur (want het stoppen van de fotosynthese duurt even).

Met een pH meter kun je (mocht je het grappig vinden) het verloop van de pH volgen. 's Morgen heb je relatief veel CO2 (dus een vrij lage pH). Gedurende de dag loopt de pH op (want CO2 neemt af). Tijdens zo'n lichtpauze zie je de pH weer iets afnemen (want de CO2 neemt toe). Let wel: We hebben het hier over tienden van pH's in een bak zonder toegevoegde CO2.

Een andere optie is om de vraag naar CO2 te verminderen. Tijdens de indraaifase zou ik dat nog niet doen maar over een week of 2 kun je overwegen om de snelgroeiende planten te vervangen door langzaam groeiende planten. Snelgroeiende planten gebruiken namelijk heel veel CO2.

Maar voorlopig moet je het gewoon nog even aanzien met je aquarium. Niet te veel veranderen. Minder licht (8 uur max) of een lichtpauze midden op de dag (middels een timer) kun je straffeloos uitvoeren. Maar planten gaan vervangen of aan de slag gaan met CO2 of EasyCarbo... Wacht daar nog even mee. Vergeet daarnaast niet dat zelfs in een ideaal draaiende bak met plenty aan micro's en macro's nieuwe planten het ook niet altijd even goed doen. Soms vanwege de emers naar submers overgang en soms gewoon omdat planten een hekel hebben aan verplanten en soms gewoon omdat de ene plant de andere wil vermoorden (Google maar eens Allelopathie).

[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 08-10-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Winkiller schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:52:
Nou mannen en vrouwen, ook ik gebruik Easy Carbo in combinatie met een Co2 installatie en heb geen problemen. Toepassing van dit goedje moet wel in milliliters toegepast worden, dus met een injectiespuit, het blijft natuurlijk wel giftig spul voor de algen en sommige planten...
Niet alleen voor de planten. Ook voor mens en dier. Het is gewoon gif. Dat de diertjes er niet aan doodgaan komt door de dosering (maar dat maakt het nog niet een 'ok' product). Het is dus wel degelijk een product waarvan je kunt zeggen "hoe minder, hoe beter". Zie ook de volgende bronnen:

Wikipedia: Glutaaraldehyde
en
https://www.jbl.de/nl/blo...e-vloeibare-co2-bemesting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:48
Ik gooi hier tegenwoordig de plantenvoeding (plantamin maandelijks en plantapro wekelijks) opgelost in een bak met 1,5 liter water in het aquarium bij verversen van een deel van het water.
Voorheen gooide ik het gewoon in het water, maar dan moet het eerst nog mengen en vissen gaan er als een dolle direct op af.

Slakjes zijn juist heel erg nuttig, ze vreten meer afval dan ze genereren. Sinds wij slakken in de bak hebben doen de plantjes het juist beter omdat de beschadigde delen worden opgegeten door de slakken. Daarnaast vreten ze alg. Als er genoeg vreten is paren ze overigens als konijnen.

[ Voor 31% gewijzigd door _JGC_ op 08-10-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Help. Ik wordt helemaal gek van de vissen die alles slopen (sluiers). Ik heb vallisneria en waterpest wat er de hele tijd uitgetrokken wordt. Iemand tips waardoor ik het niet elke dag terug hoef te plaatsen in 't zand? Wat is de tip!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:50
Oekol schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:12:
Help. Ik wordt helemaal gek van de vissen die alles slopen (sluiers). Ik heb vallisneria en waterpest wat er de hele tijd uitgetrokken wordt. Iemand tips waardoor ik het niet elke dag terug hoef te plaatsen in 't zand? Wat is de tip!?
Sluiers en planten is geen combinatie. Wat je nog zou kunnen proberen is Anubias op hout of steen oid.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Laatste bos waterpest planten heb ik gehaald bij Pet's place, daar worden ze verkocht met een stukje foam en een keramische ring, kan je zo in je aquarium gooien, ring druk je in het zand en spul staat als een huis. Als je dan een keer je plantjes wilt vervangen, schoonmaken of uitdunnen pak je de plantjes samen, foam erom en dan door die ring steken.

Het foam lost niet op in water en zitten geen schadelijke stoffen in. Hooguit wordt het bruin door bacteriegroei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Oekol schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:17:
[...]
maar gewoon ook bij de uitstroom van de pomp.
Kan je met easy carbo ook gewoon doen hoor, verspreid het (ook) goed door het aquarium.
Bij voldoende stroming komt het overal in de glazen vissen behuizing, is misschien wel beter.
Ja op de verpakking staat 1 ml per 50 liter, ik gebruik dus 1 ml op 100 liter. :)
huisman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:24:
[...]

Niet alleen voor de planten. Ook voor mens en dier. Het is gewoon gif. Dat de diertjes er niet aan doodgaan komt door de dosering (maar dat maakt het nog niet een 'ok' product). Het is dus wel degelijk een product waarvan je kunt zeggen "hoe minder, hoe beter". Zie ook de volgende bronnen:

Wikipedia: Glutaaraldehyde
en
https://www.jbl.de/nl/blo...e-vloeibare-co2-bemesting
Ik weet het, maar het doet waarvoor het ontwikkeld is, de mens is de boosdoener. :P

[ Voor 43% gewijzigd door Winkiller op 08-10-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Easycarbo gebruik ik om wat baardalg (BBA) dat ik sporadisch tegenkom af te maken. Filter stopzetten, met een injectienaald heel precies op het stukkie baardalg, een minuutje of wat laten zitten, waterwissel en pomp weer aan. 2 dagen laten begint het te bleken, paar dagen later is het wit, met een weekje is het weg. Mijn vissen (nano rasboras, pareldanios en otto's) en garnalen (hommelgarnalen en amano's) doen het geweldig. Maar het doseren als plantenvoeding durf ik ook niet aan.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:12:
nep planten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Behalve dat. :9

Had gehoopt dat er trucjes waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:34

JME

zeg maar Jamie

Africhten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Behalve dat. :9

Had gehoopt dat er trucjes waren.
Geen planten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zou ik het niet op bij wijze van op een stokje kunnen plakken en die onder het zand doen zodat het meer houvast heeft? Met secondelijm vastplakken en gaan. Of alles maar op kleinere steentjes vastplakken of zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
Mopperman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:52:

.....

We hebben nu een 120cm Aqualantis Elegance Expert in huis staan. Een mooie, gebruikte bak. Alleen kwam de kleur niet helemaal uit in ons interieur....

... dus, gaan we aan de slag. Ik zal jullie de komende weken in dit topic meenemen in de metamorfose van deze bak tot het eindproduct.

Foto’s volgen in de volgende post
Zo... wat vliegt de tijd. De laatste weken druk in huis bezig geweest met meerdere kleine projectjes.. helemaal vergeten hier al wat foto’s te zetten.

We zijn begonnen met de bak. In originele staat was dat deze look.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xHnL9sC/35328-AD1-07-C6-4-A14-A652-AEB5-E4946865.jpg

Alleen paste dat echt niet in t interieur hier. Dus laten we eens kijken of we er iets van kunnen maken. Na lang bedenken wat we er mee gingen doen zijn we er uit.... snel de kast strippen en licht opschuren.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PY8LMzd/32684-C3-D-2-A6-C-4367-919-E-60-A07-A27-B8-E5.jpg

Likje verf doet echt wonderen! We hebben gekozen voor een water gedragen lak in de kleur mat zwart. Dit past goed bij het interieur, en hecht erg goed aan het “geschuurde fineer” van de kast. In totaal hebben we, na een laag primer, 4 lagen zwarte lak afgelakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KLHgk47/571-A7523-2214-4-DF8-8-FFB-5335-D71-B3-E48.jpg

“Maar mopperman” hoor ik je nu denken... “je hebt nu gewoon een zwarte aquariumkast”.... dat klopt. Nog wel.

Zwart alleen is ook zo saai, en daarbij vind ik half open kastjes ook niet praktisch. Dus deze tweaked heeft nieuwe deurtjes gemaakt. En gelijk een paar nieuwe panelen voor de zijkant. De verflaag is uiteindelijk enkel maar beperkt zichtbaar, maar zoals je in deze proefopstelling kan zien, is het kastje al veel verbeterd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xLZv71F/305-D23-DB-C2-FB-4314-9-ACE-BBBE807-D957-A.jpg

Zo, dat was de korte update voor nu. Nu gaan we verder met de bovenbak, welke ook nog (deels) geverfd moet worden, en schoongemaakt. Tot de volgende update!

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Iemand een idee wat dit is? Zit op mijn filter. Als ik niet beter wist lijken het wel eitje ofzo. In middels twee van deze hoopjes. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4w3hconF9OyReslLCFqaYmOyO8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpWvdmJfRHfTohmmEy1DLOSu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Iemand nog interesse in nieuwe kleine (kweek) aquaria? Leuk voor garnalen of kleine visjes.

Formaat 45x28x28 cm met zwarte kit.

Heb er twee ongebruikt staan en 4 gebruikt. Ze moeten weg omdat ik de ruimte voor verbouwing nodig heb.
Anders gaan ze de glasbak in.

Ik woon in enschede. Voor een kratje Palm mag je ze zo ophalen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:02:
Iemand een idee wat dit is? Zit op mijn filter. Als ik niet beter wist lijken het wel eitje ofzo. In middels twee van deze hoopjes. [Afbeelding]
Slakkeneitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Crap. Weghalen? Wel vreemd, heb er maar eentje gezien. Nu weet ik dat ze hermafrodiet zijn, maar ze moeten wel boinkie boinkie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Sinds ik de Juwel Helialux Spectrum verlichting heb, merk ik dat er meer alg begint te ontstaan. Vooral op de bodem (die was wit, nu groenig). Vermoed dat ik dus teveel licht geef.

Nu staat het aquarium op zolder bij ons thuiskantoor. Kortom, ik kijk er de hele dag naar. Daarom vind ik het wat zonde om de hele dag tegen een zwarte bak te kijken. In de avond zit ik ook best vaak boven. Dus... ik zou graag iets van verlichting willen hebben overdag.

Is er een manier van (kleur of helderheid) licht geven dat ervoor zorgt dat er minder snel alg ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:57:
[...]

Crap. Weghalen? Wel vreemd, heb er maar eentje gezien. Nu weet ik dat ze hermafrodiet zijn, maar ze moeten wel boinkie boinkie doen.
Niet alle slakken hoeven dat, sommige soorten doen aan zelfbevruchting. :) En wellicht heb je nr 2 nog niet gezien. Als je geen slakkenexplosie wilt zou ik ze zsm weghalen ja.

Anders heb ik nog wel wat Helena's voor je. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SmurfLink schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:04:
[...]

Niet alle slakken hoeven dat, sommige soorten doen aan zelfbevruchting. :) En wellicht heb je nr 2 nog niet gezien. Als je geen slakkenexplosie wilt zou ik ze zsm weghalen ja.

Anders heb ik nog wel wat Helena's voor je. :+
Of goudvissen/sluierstaarten...

Die slakken doen de hele dag boinkie boinkie, leggen het ene na het andere eierpakket, 3 weken later komen ze allemaal uit en 5 minuten daarna is alles weg.

Laatst waren ze 's nachts uitgekomen, hadden de vissen ze niet gezien, hele achterwand vol met kleine witte puntjes. Lampje aan, 5 minuten later alles weg, behalve onze 2 posthoornslakjes uit de winkel nog geen slak gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:10:
[...]

Of goudvissen/sluierstaarten...

Die slakken doen de hele dag boinkie boinkie, leggen het ene na het andere eierpakket, 3 weken later komen ze allemaal uit en 5 minuten daarna is alles weg.

Laatst waren ze 's nachts uitgekomen, hadden de vissen ze niet gezien, hele achterwand vol met kleine witte puntjes. Lampje aan, 5 minuten later alles weg, behalve onze 2 posthoornslakjes uit de winkel nog geen slak gezien.
Haha, dat werkt ook wel goed ja. Misschien dat ik ooit een keer een grote bak wil met Botia's.. daar moet ik dan ook wel een slakkenkweekje voor gaan opzetten.

Bij mij heb ik echt al heeeeel lang geen slakken meer gezien. nou ja op de Helena's na dan. Koop ik eens een nieuw plantje hoop ik dat ze erop zitten, da's altijd een kortdurend intensief feestje. Wie het eerste slurp kan doen wint. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

kw_nl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:00:
Sinds ik de Juwel Helialux Spectrum verlichting heb, merk ik dat er meer alg begint te ontstaan. Vooral op de bodem (die was wit, nu groenig). Vermoed dat ik dus teveel licht geef.

Nu staat het aquarium op zolder bij ons thuiskantoor. Kortom, ik kijk er de hele dag naar. Daarom vind ik het wat zonde om de hele dag tegen een zwarte bak te kijken. In de avond zit ik ook best vaak boven. Dus... ik zou graag iets van verlichting willen hebben overdag.

Is er een manier van (kleur of helderheid) licht geven dat ervoor zorgt dat er minder snel alg ontstaat?
Je kunt ze dimmen met de Juwel Helialux Smart Control Dimmer: https://www.juwel-aquariu...ED/HeliaLux-SmartControl/

Zou me trouwens niets verbazen als dat gewoon een PWM dimmer is. In dat geval kun je, als tweaker, natuurlijk ook een TC-420 gebruiken (kost een sloot minder).

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 09-10-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
huisman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Je kunt ze dimmen met de Juwel Helialux Smart Control Dimmer: https://www.juwel-aquariu...ED/HeliaLux-SmartControl/
Die heb ik al :)

Maar heeft dimmen geen effect op algvorming, in de zin van dat algen er door groeien, maar planten er niks aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Eten mijn huidige populatie ze niet? Guppys, hoogvinkarpers en cory's. Als dat zo is laat ik ze zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

kw_nl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:27:
[...]

Maar heeft dimmen geen effect op algvorming, in de zin van dat algen er door groeien, maar planten er niks aan hebben.
Dan dim je wellicht te weinig. Mijn verlichting komt nooit boven de 60% uit (het gros van de dag zelfs fiks onder de 50%; volgens een "Bell curve"). Volgens mij zit er in die Helialux nog meer licht dan in mijn Aquatlantis EasyLed (en dat is al veel te veel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 13:27
kw_nl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:00:

Zelfde lamp hier boven een Rio 450.
Ook hier in het begin last van algen door te felle verlichting.
Wit 75%
Rood 80%
Blauw en groen op 55%

Algen zijn een stuk minder geworden bij deze instellingen.

Heb er overigens wel een co2 installatie achter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Slakken laten gezonde planten met rust. Je planten zullen dus een gebrek hebben (en dat is vrijwel altijd CO2). Je kunt de CO2 vraag wat verminderen door minder lang het licht aan te doen (8 uur per dag is zat, zeker in de beginperiode). Ook een lichtpauze is een optie (dus bijvoorbeeld licht aan van 8-12 en van 14-18). TIjdens die lichtpauze wordt er geen CO2 gebruikt door de planten (sterker nog, ze produceren dan CO2). De vissen produceren 24/7 CO2 zodat zo'n lichtpauze dus een herstel van het CO2 bevordert. Wel minimaal 2 uur (want het stoppen van de fotosynthese duurt even).

Met een pH meter kun je (mocht je het grappig vinden) het verloop van de pH volgen. 's Morgen heb je relatief veel CO2 (dus een vrij lage pH). Gedurende de dag loopt de pH op (want CO2 neemt af). Tijdens zo'n lichtpauze zie je de pH weer iets afnemen (want de CO2 neemt toe). Let wel: We hebben het hier over tienden van pH's in een bak zonder toegevoegde CO2.

Een andere optie is om de vraag naar CO2 te verminderen. Tijdens de indraaifase zou ik dat nog niet doen maar over een week of 2 kun je overwegen om de snelgroeiende planten te vervangen door langzaam groeiende planten. Snelgroeiende planten gebruiken namelijk heel veel CO2.

Maar voorlopig moet je het gewoon nog even aanzien met je aquarium. Niet te veel veranderen. Minder licht (8 uur max) of een lichtpauze midden op de dag (middels een timer) kun je straffeloos uitvoeren. Maar planten gaan vervangen of aan de slag gaan met CO2 of EasyCarbo... Wacht daar nog even mee. Vergeet daarnaast niet dat zelfs in een ideaal draaiende bak met plenty aan micro's en macro's nieuwe planten het ook niet altijd even goed doen. Soms vanwege de emers naar submers overgang en soms gewoon omdat planten een hekel hebben aan verplanten en soms gewoon omdat de ene plant de andere wil vermoorden (Google maar eens Allelopathie).
Via domotica ingesteld dat de verlichting nu tussen 8 en 12 draait, uitgaat en vervolgens tussen 16 en 20 weer aan. Bedankt voor het advies (wederom) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Probeer het, ik heb ook de spectrum lampen en de witte leds staan op het hoogst op 50%. Mijn groene alg is te verwaarlozen en de lampen branden vanaf 11:00 en om 23:00 zijn ze 98% uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gfxnaILv-Cf9XQfEHzoXK4ABYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J3jlBhkeoqTolesVgJqaSWhZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-07 23:15

who

SnowDude schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:45:
Ik heb vandaag een Seneye Reef sensor besteld. Realtime Ammonia en PH monitoring en ook een ingebouwde PAR meter voor het afstellen van mijn lampen en het plaatsen van de koralen. Ik ben benieuwd of hij zo goed is als ze beweren
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen hiermee. Zou je (of iemand anders) hier wat over kunnen zeggen?
Veel informatie die ik kan vinden is behoorlijk gedateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:30:
Eten mijn huidige populatie ze niet? Guppys, hoogvinkarpers en cory's. Als dat zo is laat ik ze zitten.
Die eten ze inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
who schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je ervaringen hiermee. Zou je (of iemand anders) hier wat over kunnen zeggen?
Veel informatie die ik kan vinden is behoorlijk gedateerd.
Ik weet het nog niet, voor par meting voldoet die van mij prima, maar de ph waarde wijkt vaak af en die moet ik elke keer calibreren als ik een nieuwe slide er in doe. (ik vergelijk hem met een normalle ph test kit.)

De amonia sensor en temperatuur logging is wel fijn.

Als je hem puur voor PH koopt zou ik verder kijken maar de combi van amonia, temp en PH is het op zich niet slecht.

Bij mij wordt hij gedegradeerd naar par meter omdat ik overstap naar een volledige aquarium controller (Neptune Apex) en daar zit al temp en ph in. De amonia meting heb ik niet meer nodig nu mijn bak is ingedraaid.

Ik heb hierdoor de seneye webserver (zonder wifi) over die kan je wel over nemen voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat is wel een interessante gedachte. Sorry, ik ben wel een tweaker en prutser, maar geen elektrotechnicus of bioloog, dus misschien kan iemand me helpen om de technische kant beter te snappen. Met PWM verlaag je volgens mij de frequentie waarmee je LEDs knipperen, zodat de hoeveelheid afgegeven licht afneemt. Maar blijft dan "per knipper" de lichtsterkte gelijk? Kun je in theorie de frequentie halveren en de duur verdubbelen, waarbij de totale hoeveelheid licht gelijk blijft? Gaat de fotosynthese dan 2x zo hard bij 2x zoveel licht, mits binnen een minimum lichtniveau wat nodig is om de fotosynthese op gang te brengen en een maximum aan fotosynthese wat de plant kan verzetten? En hoe vind je dan die grenzen? Want volgens mij zit daar de crux: zodra je hoeveelheid licht te klein is, stopt de fotosynthese en plantengroei, maar gaan de sneller tevreden algen vrolijk door. Benieuwd of iemand hier een onderbouwde kijk op heeft.
Gummiebeer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:24:
Ook hier in het begin last van algen door te felle verlichting.
Wit 75%
Rood 80%
Blauw en groen op 55%

Algen zijn een stuk minder geworden bij deze instellingen.
Wat is de reden om rood het hoogst te zetten? Esthetisch, zodat bepaalde dieren (vuurgarnalen?) beter uitkomen, of is het goed voor de plantjes? En waarom groen, ik heb wel eens gelezen dat planten daar niets mee zouden kunnen (algen dan weer wel) maar er wel mooi fris door uitzien. Benieuwd naar meer ervaringen!
Zelf gebruik ik rood en een beetje groen alleen aan de randen van de "lichtdag" (simulatie zonsopkomst en -ondergang), blauw gedurende de dag als aanvulling op wit, en 's avonds laat nog een beetje blauw op laag % als soort van maanlicht om toch nog iets te kunnen zien. De enige alg die ik heb, is wat harde groene puntalg op de anubias, maar die vind ik dan ook wel meteen bloedirritant. Als iemand weet of mijn licht daaraan bijdraagt, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:45
SnowDude schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Bij mij wordt hij gedegradeerd naar par meter omdat ik overstap naar een volledige aquarium controller (Neptune Apex) en daar zit al temp en ph in. De amonia meting heb ik niet meer nodig nu mijn bak is ingedraaid.
Dat Neptune Apex is dure shit.. Damn..
Gaat nergens meer over die prijzen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 13:27
@JME
Rood heb ik vrij hoog staan voor inderdaad het esthetische en voor wat meer breedte groei van de stengelplanten. Groen wat hoger gezet vanwege de 'frisheid', al mag het wel iets minder inderdaad.

Maar nog steeds iets aan het finetunen. Steeds een klein stapje veranderen en 2 weken wachten op resultaat.

Aanvulling : puntalg wijst vaak op een po4 tekort. Meten is weten.

[ Voor 10% gewijzigd door Gummiebeer op 09-10-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@JME
PWM is een manier van dimmen waarbij je de aan/uit verhouding varieert. Je schakelt met een frequentie die voldoende hoog is dat je ogen het niet waarnemen (400Hz of meer). Er is verder niets speciaals aan en het is ook geen magie om algen uit je bak te houden. Het is simpelweg een efficiënte manier om te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gummiebeer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:49:
puntalg wijst vaak op een po4 tekort. Meten is weten.
Klopt. Maar met zo'n 1,5-2 mg/l heb ik volgens mij in principe zat PO4. Misschien zelfs wat aan de hoge kant, want ik voeg geen CO2 toe, dus zo heel veel verbruikt de bak überhaupt niet. NO3 zit aardig in verhouding, rond de 15-20 mg/l. De puntalg concentreert zich overigens op de bovenste bladeren die het meeste licht vangen, dus ik gok toch op een verband daarmee, maar overal waar ik zoek komt iedere keer weer die PO4 om de hoek.
huisman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:52:
PWM is een manier van dimmen waarbij je de aan/uit verhouding varieert. Je schakelt met een frequentie die voldoende hoog is dat je ogen het niet waarnemen (400Hz of meer). Er is verder niets speciaals aan en het is ook geen magie om algen uit je bak te houden. Het is simpelweg een efficiënte manier om te dimmen.
Kijk, zie je wel dat ik geen elektrotechnicus ben ;) Die frequentie blijft dus altijd gelijk zeg je, alleen de duur van aan en uit verandert met PWM? Check!
Vraag ik me nog wel af of je de totale belichtingsduur en de PWM-lichtsterkte tegen elkaar kunt uitwisselen. Dat zou in principe speelruimte kunnen opleveren voor mensen die graag hun bak langer dan 8-10 uur zouden willen belichten.

[ Voor 1% gewijzigd door JME op 09-10-2020 13:44 . Reden: waarde gecorrigeerd, iets verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

huisman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:34:
[...]
Volgens mij zit er in die Helialux nog meer licht dan in mijn Aquatlantis EasyLed (en dat is al veel te veel).
Die Aqualantis Easy Led balken heb ik ook op een ander Aquarium en idd voluit geven ze veel licht. Ook die staan bij mij onder de 50%, volgens mij 1 op 35% en de andere op 15% waarvan de achterste 's avonds om 19:00 volledig uit gaat en ik alleen de voorste balk gebruik met 15%, dit geeft een mooi diepte effect. Maar ben wel van mening dat deze verlichting niet optimaal is voor de planten, ze groeien niet of slecht. Vallesneria lijkt een uitzondering, ik heb wat overgezet en dit lijkt aan te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Renegade666 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Dat Neptune Apex is dure shit.. Damn..
Gaat nergens meer over die prijzen.
Als je 150 euro voor een stukje koraal betaald is een Neptune Apex ineens niet zo duur meer ;)

Het is momenteel in zee aquaria zo'n beetje de meest gebruikte computer. En bij de lab versie zitten er 4 sensoren bij die per stuk normaliter al 150 a 200 euro kosten. Het is een bewezen systeem, iets wat voor mij toch wel belangrijk is als ik een paar dagen weg ben. Ik heb ook met arduino oplossingen gewerkt en dat werkte op zich best goed maar ook daar zaten af en toe wat bugs in.

Met hun Trident systeem kan je ook automatisch kH, Ca en Mg gaan meten (en bij sturen). Als ik dat heb dan heb ik de belangrijkste dingen geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
JME schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Gaat de fotosynthese dan 2x zo hard bij 2x zoveel licht, mits binnen een minimum lichtniveau wat nodig is om de fotosynthese op gang te brengen en een maximum aan fotosynthese wat de plant kan verzetten? En hoe vind je dan die grenzen? Want volgens mij zit daar de crux: zodra je hoeveelheid licht te klein is, stopt de fotosynthese en plantengroei, maar gaan de sneller tevreden algen vrolijk door. Benieuwd of iemand hier een onderbouwde kijk op heeft.

[...]
Oeh fotosynthese, daar kan je boeken over volschrijven!
De korte makkelijke verklaring: Planten zijn een geavanceerder organisme dan algen, ook als het licht uit is kan een plant nog energie aanmaken. Dat komt onder meer doordat een plant verschillende weefsels heeft, en stoffen opslaat om bij tekort aan licht toch energie aan te maken via andere "subsystemen" dan fotosynthese. Zoiets als suiker en vet bij de mens.
Algen zoals je die in je aquarium ziet zijn maar net aan geen eencelligen en hebben dus niet dit soort mechanismes aan boord, noch hebben ze hoogontwikkelde weefsels voor energieopslag. Hierdoor kunnen algen dus minder goed tegen lichtonderbrekingen dan planten.

Maximum lichthoeveelheid:
Naast maximum niveau aan fotosynthese is in de natuur eerder UV de beperkende factor, of in het geval landplanten water. Bij een teveel aan licht gaat er een te grote muterende factor zijn, of een te groot waterverlies.
Hoe dat nou precies bij waterplanten zit die in een bak zonder UV zitten zou ik eerlijk gezegd niet zo durven zeggen O-)

2x meer licht = 2x meer energie: Grofweg wel, maar dat is ongelofelijk afhankelijk van temperatuur/lichtkleur/duur en het soort plant/alg.

Aangezien het Biologie is vergeet ik waarschijnlijk nog een stuk of 10 factoren en klopt mn verklaring van geen kanten, maar ik wou je in ieder geval een stukje inzicht meegeven 8)

[ Voor 4% gewijzigd door sebastiaan89 op 09-10-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Winkiller schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Die Aqualantis Easy Led balken heb ik ook op een ander Aquarium en idd voluit geven ze veel licht. Ook die staan bij mij onder de 50%, volgens mij 1 op 35% en de andere op 15% waarvan de achterste 's avonds om 19:00 volledig uit gaat en ik alleen de voorste balk gebruik met 15%, dit geeft een mooi diepte effect. Maar ben wel van mening dat deze verlichting niet optimaal is voor de planten, ze groeien niet of slecht. Vallesneria lijkt een uitzondering, ik heb wat overgezet en dit lijkt aan te slaan.
Vallisneria komt hoog en vangt daar dus zijn licht wel. Lager staande planten zijn bij gedimd licht als eerste de klos. Of geldt dat bij LED niet meer, waar de lichtsterkte "per flitsje" bij iedere dimwaarde gelijk is? Dus komt het LED-licht ongeacht het dimpercentage altijd even diep?
Leuke discussie dit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
JME schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Vallisneria komt hoog en vangt daar dus zijn licht wel. Lager staande planten zijn bij gedimd licht als eerste de klos. Of geldt dat bij LED niet meer, waar de lichtsterkte "per flitsje" bij iedere dimwaarde gelijk is? Dus komt het LED-licht ongeacht het dimpercentage altijd even diep?
Leuke discussie dit 8)
Resultaat zal toch hetzelfde zijn? In totaal is er over tijd minder energie beschikbaar door de dimmer of dat nou over tijd gaat of over lichtintensiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:20:
[...]
Kijk, zie je wel dat ik geen elektrotechnicus ben ;) Die frequentie blijft dus altijd gelijk zeg je, alleen de duur van aan en uit verandert met PWM? Check!
Vraag ik me nog wel af of je de duur en lichtsterkte tegen elkaar kunt uitwisselen. Dat zou in principe speelruimte kunnen opleveren voor mensen die graag hun bak langer dan 8-10 uur zouden willen belichten.
Wellicht nog even kort doorlezen: Wikipedia: Pulsbreedtemodulatie

Qua verlichting voor planten. Duur en intensiteit zijn binnen grenzen uitwisselbaar (dus minder licht, langer aan en andersom). Bij mij gaat het licht 's morgens om 6:00 aan op 1%, oplopend naar 10% om 7:00 (wel zo handig bij het voeren). Daarna rustig oplopend via een bell curve naar 60% om 13:00. Vanaf 14:00 weer via een bell curve aflopend naar 20% om 18:00. Vanaf 18:00 lineair aflopend naar 1% om 0:00 en dan licht uit. Ik heb dus de hele dag licht in de bak, geen algen (nou ja, de alleroudste anubias nana blaadjes (4-5 jaar oud) hebben een "laagje").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JME schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Leuke discussie dit 8)
:)
Ik had er bij kunnen zetten dat meer licht ook niet het resultaat oplevert behalve meer groen op de ramen.
En natuurlijk niet te vergeten groene (slinger) draad algen wegens een gebrek aan Co2. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

sebastiaan89 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:52:
Resultaat zal toch hetzelfde zijn? In totaal is er over tijd minder energie beschikbaar door de dimmer of dat nou over tijd gaat of over lichtintensiteit?
Dat is dus precies wat ik niet zeker weet. Ik weet niet of 1 uur op 100% (ongeveer) gelijkstaat aan 2 uur op 50%. Even aangenomen dat de plant genoeg heeft aan 50% en voldoende capaciteit heeft voor 100%. Het voorbeeld met de bellcurves hierboven doet wel iets in die richting vermoeden. Waarbij ik me dan alleen nog afvraag of je in de (lange!) staarten van die curves niet de omstandigheden hebt gecreëerd waar de planten niets meer aan hebben en de algen nog vrolijk op los kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Dat is dus precies wat ik niet zeker weet. Ik weet niet of 1 uur op 100% (ongeveer) gelijkstaat aan 2 uur op 50%. Even aangenomen dat de plant genoeg heeft aan 50% en voldoende capaciteit heeft voor 100%. Het voorbeeld met de bellcurves hierboven doet wel iets in die richting vermoeden. Waarbij ik me dan alleen nog afvraag of je in de (lange!) staarten van die curves niet de omstandigheden hebt gecreëerd waar de planten niets meer aan hebben en de algen nog vrolijk op los kunnen gaan.
Als dat het geval zou zijn, dan zou ik veel alg hebben. Dat heb ik echter niet (zelfs niet nu ik met 500 jonge visjes zit in m'n 80cm bakje (wie maakt me los, ze staan op marktplaats)). Daarnaast zie ik stekjes (weliswaar heel langzaam) groeien terwijl ze compleet onder een mosbol zitten. Daar komt dus nagenoeg niets aan licht bij. Ik denk dat planten veel beter om kunnen gaan met de omstandigheden dan wij denken zolang er verder maar geen tekorten zijn. Bij veel licht en een gebrek in een van de macro's en/of micro's wordt het een ander verhaal, dan sloopt de plant zichzelf (met als gevolg gaten in de plant, afstervend blad, nerven die kapot gaan, noem het allemaal maar op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
JME schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Biologisch gezien is dat bij fotosynthese wel het geval ja, mits de lichtkleur in het goede (optimale) spectrum voor die plant zit en aangenomen dat er genoeg micro/macro elementen voor handen zijn.
En dan laat ik energieabsorptie (niet kleur constant) door de waterkolom even buiten beschouwing, daar heb je een natuurkundige voor nodig.

Maar wat @huisman al aangeeft, in water is de chemie van dit spelletje 100x belangrijker dan het licht.

[ Voor 4% gewijzigd door sebastiaan89 op 09-10-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik ga dan toch maar eens proberen om mijn licht nog wat verder terug te schroeven. Eens kijken of ik daarmee van mijn harde puntalg af kom zonder dat ik mijn planten te weinig licht ga geven. Zou het nog zin hebben om dan ook mijn PO4 (nu 1,5-2 mg/l) en/of mijn NO3 (nu 15-20) te verlagen? PO4 is sowieso al wat aan de ruime kan, maar dat heb ik gedaan om van die puntalg af te komen. Als dat dan toch niet helpt, dan kan het misschien net zo goed weer omlaag. Zoals gezegd, ik voeg geen CO2 toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Als je weinig licht hebt is er ook geen noodzaak voor veel macro's. Ik stuur op 10/1 ppm (moet genoeg zijn). Af en toe komt fosfaat wat te laag en zie ik een puntalgje op het raam. Nou ja, dan doe ik bij de volgende wissel ietsje meer fosfaat in het water (voeg normaal 1ppm toe aan het nieuwe water).

Profito geef ik wel bij de vleet. Ik los 166ml profito (1/3 fles) op in een 500ml doseerfles en doe dan elke dag 10ml van dat mengsel in de achterkant van m'n HMF (dus ca. 3.3ml profito per dag op 125 liter netto netto aquariumwater (Aquatlantis Elegance 80)). Fabrikant adviseert 10ml per 100 liter (dus 12,5ml per week). Ik doe er dus 2 x zoveel in (maar voor mijn gevoel komt dat omdat mijn bakje stampvol planten zit). Af en toe controleer ik het beleid met een druppeltest (en stuur daarbij op ijzer rond de 0.2 ppm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Het feit dat je de planten kan zien en dat ze niet zwart zijn betekend al dat niet al het licht wordt opgenomen door de planten. 2 keer zo veel licht betekent dus niet altijd 2 keer zo hard groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

^^ :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:10

de Peer

under peer review

SnowDude schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:28:
Het feit dat je de planten kan zien en dat ze niet zwart zijn betekend al dat niet al het licht wordt opgenomen door de planten. 2 keer zo veel licht betekent dus niet altijd 2 keer zo hard groeien.
Inderdaad.
Laat ik nu op fotosynthese gepromoveerd zijn :-)

Het gaat inderdaad niet om de hoeveelheid licht die je aanbiedt, maar om de hoeveelheid licht die de plant opneemt. Dat zijn 2 verschillende zaken.

Bij lage lichtintensiteiten (vaak op de bodem het geval) zal 2 x zo veel licht, 2 x zo veel photosynthese betekenen (Mits er ook genoeg voeding/CO2 aanwezig is).
Maar bij hogere lichtintensiteiten raken planten al snel 'verzadigd' met licht en is er geen lineair verband meer tussen lichtintensiteit en groei. Oftewel er is afvlakking:

Afbeeldingslocatie: http://w3.marietta.edu/~spilatrs/biol103/photolab/rspCrve.gif

Dus in de grafiek zie je: bij weinig licht is er een recht lijn (meer licht is meer photosynthese) maar op een gegeven moment vlakt dat af.

Dus plantenbladeren die vlak onder je lamp hangen zullen al verzadigd zijn met licht, meer toevoegen heeft voor die bladeren geen zin. Kan zelfs averechts werken (schade).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kijk, dat zocht ik! Heb ik nog één vraagje: bij led dim je door de verhouding aan/uit te veranderen. Maar dat is eentje/nulletje, aan is vol aan. Dus de mate waarin het licht de bodem bereikt, verandert niet als je led dimt? Bij ieder dimniveau dringt het licht even ver door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:57:
Kijk, dat zocht ik! Heb ik nog één vraagje: bij led dim je door de verhouding aan/uit te veranderen. Maar dat is eentje/nulletje, aan is vol aan. Dus de mate waarin het licht de bodem bereikt, verandert niet als je led dimt? Bij ieder dimniveau dringt het licht even ver door?
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dan kun je bij led dus verder dimmen dan bij old school verlichting, zonder je bodemplantjes in het donker te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

JME schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:11:
Dan kun je bij led dus verder dimmen dan bij old school verlichting, zonder je bodemplantjes in het donker te zetten?
Nee. De traagheid van het fotosyntheseproces middelt dat gewoon uit (net zoals je ogen het uitmiddelen qua zichtbare helderheid). Het zijn gewoon chemische processen die een bepaalde traagheid in zich hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Volgens mij praten we langs elkaar. Ik bedoel de mate waarin het licht doordringt tot de bodem. Bij old school verlichting kwam het licht minder diep in de bak als je dimde, omdat daadwerkelijk de felheid van het licht afnam. Op basis van de manier van dimmen bij led, krijg in het idee dat de felheid gelijk blijft en dus het licht altijd even ver doordringt. En dus de bodemplantjes ook bij lagere percentages licht nog steeds hun portie straling meekrijgen. Geen idee of dat klopt, maar dat wou ik dus checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:15
JME schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:20:
Volgens mij praten we langs elkaar. Ik bedoel de mate waarin het licht doordringt tot de bodem. Bij old school verlichting kwam het licht minder diep in de bak als je dimde, omdat daadwerkelijk de felheid van het licht afnam. Op basis van de manier van dimmen bij led, krijg in het idee dat de felheid gelijk blijft en dus het licht altijd even ver doordringt. En dus de bodemplantjes ook bij lagere percentages licht nog steeds hun portie straling meekrijgen. Geen idee of dat klopt, maar dat wou ik dus checken.
Ik denk dat je zoekt in PAR waardes van licht, zelf geen kennis van maar mss helpt het je op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Dit is mijn bak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IolL0MISKf7wZdEZRHMLed-qJQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZSV7uSpghcGnt4gZkmxwTZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Op het verdomde baardalg na draait hij prima. Raakt wel wat vol na de geboorte explosie van de zwaarddragers en Black Mollys. Maar goed, dat komt wel.

Ik moet wat gaan veranderen. Het is te druk in het rode vierkant. De roodneuszalm zit daar, samen met een ancistrus vrouw en wat corry's die daar in het zand aan het rommelen zijn. Tel daarbij de nieuwsgierige zwaarddragers erbij op en het is in dat kleine stukje behoorlijk druk. Dat was niet mijn intensie, ik had de hoop dat de school roodneuszalm meer door de bak zou trekken, maar nu houden ze zich echt alleen maar op in het rode vierkant.

Ik vermoed dat het komt omdat er niet genoeg groen in de bak is, ik mis denk ik wat hoger groen. Ik geef geen CO2 meer, al mijn planten zijn eenvoudige planten die weinig licht en voeding nodig hebben.

Hebben jullie tips voor hogere langzaam groeiende planten die weinig licht nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zo druk vind ik het daar niet. Wel leeg zo zonder begroeiing maar vandaar je vraag natuurlijk. Veel hoge planten zijn echter snelgroeiers. Wat dacht je van een groot type anubias?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier vrijdag een nieuwe bak opgestart. Plantje uit de oude bak overgezet om de bak mee op te starten, blijkt dat ik ook een stuk of 6 posthoorn slakken van amper 1mm groot heb meegenomen.

Komende 2 weken indraaien, daarna mogen de vissen en de slakken uit het kleine 12 liter bakje. Kleine bakje blijft nog wel even draaien, ook daar kleine slakjes in gespot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Qua "doordringen" zal er volgens mij geen verschil zijn (immers de procentuele verzwakking bij transport door de waterkolom is niet afhankelijk van de intensiteit (gedraagt zich als een weerstand)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Sinds 2 weken ligt er een soort dunne film bovenop het water. Het water zelf lijkt goed, de waardes kloppen (voor zover de strips dat kunnen aantonen). Ik schep het steeds weg, maar het komt snel terug. Vanochtend opeens extreem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C29MNG5ke7kzvDncfL9kZ7Ve8ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wav6B8VxVmPwY9Swp9gx7fd.jpg?f=fotoalbum_large

De vissen zwemmen als vanouds, zie verder niks geks. Iemand een idee wat hiermee te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Da's een kaamlaag. Ontstaat meestal als je plantjes het niet helemaal naar het zin hebben. Het verhindert de gasuitwisseling (waardoor het water op die manier geen lucht meer op kan nemen). Probeer het zoveel mogelijk te verwijderen (truc met het flesje stukje terug in dit topic werkt prima). Pas de uitstroom van het filter aan zodat het wateroppervlak wat rimpelt. En overweeg om een luchtsteentje te plaatsen die aangaat als het licht uitgaat (om zo nog wat lucht in het aquarium te krijgen). Dat laatste is met name handig als blijkt dat de vissen 's morgens als het licht aangaat naar lucht happen en/of allemaal bovenin de bak zitten.

En, natuurlijk, probeer uit te zoeken waarom de plantjes het niet helemaal naar het zin hebben (en neem die oorzaak waar mogelijk weg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Licht moet je zien als pakketjes (fotons).
Licht kan prima de bodem bereiken, ook bij lage intensiteit.

Maar bij een hoge intensiteit bereiken simpelweg meer fotons de bodem.

Dus:
Halveer je de lichtintensiteit van je lamp, dan wordt de lichtintensiteit op de bodem ook gehalveerd.

Maar dat betekent dus ook: plaats jij een 2e lamp bij boven je aquarium, dan wordt de lichtintensiteit op de bodem ook 2 x zo hoog.

De doordringbaarheid zelf blijft dus hetzelfde. maar als de input 2x zo hoog of 2x zo laag is, zal dat op de bodem ook zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:07
Ik heb door de ruil van een paar plantjes wat eendekroos mee gekregen....
Niet in toom te houden.

Zijn er tips om daar van af te raken?
Alles er uit vissen is zowat ondoenbaar, als ik begin te scheppen, dan is er altijd wel een achterblijver die een dag later terug aan de oppervlakte hangt en begint te vermenigvuldigen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:47:
Niet in toom te houden.

Alles er uit vissen is zowat ondoenbaar, als ik begin te scheppen, dan is er altijd wel een achterblijver die een dag later terug aan de oppervlakte hangt en begint te vermenigvuldigen.
Ik gebruikte daar de eheim 350 skimmer voor.
Eerst zelf zoveel mogelijk eruit vissen en dan die skimmer de rest laten opzuigen
en dan zelf nog een laatste actie uitvoren om de laatste blaadjes te verwijderen.

Maar kan erg frustrerend zijn inderdaad, heb er ook een tijdje last van gehad.

Uiteindelijk toch een kwestie van even doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:47:
Niet in toom te houden.

Ik heb het destijds expres in m'n aquarium gedaan (dus dat kan ook). Alleen werd ik er gek van steeds een arm vol kroos te hebben als er weer wat in het aquarium moest gebeuren. Verwijderen is vrij simpel: Gewoon een paar weken lang dagelijks alles wat je ziet eruit halen en weg is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier nog gebruikers van doseer pompen via een "smart" oplossing? En welke dan via telefoon, pc te bedienen, kalibreren, inrichten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Paulus07 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:32:
Hier nog gebruikers van doseer pompen via een "smart" oplossing? En welke dan via telefoon, pc te bedienen, kalibreren, inrichten zijn?
Ik gebruik gewoon een Jebao doseerpomp (4 stuks in 1) van Ali Express. Werkt goed.

Wat je kunt doen is daarop 3 doseringen instellen op verschillende tijdstippen.

Vervolgens gebruik je een Slimme schakelaar (Bijv. Sonoff) en zorg je dat de doseerpompunit alleen stroom krijgt op 1 van die 3 tijdstippen.

Je kunt nu dus via Sonoff/Domoticz/HA etc. aansturen wanneer welk programma uitgevoerd moet worden. Semi-Smart zou ik zeggen :-)
Een work around om een domme pomp toch slim te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-10-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb hier nu nog de oude GHL doseerpomp unit met 4 pompen staan. Destijds (11 jaar geleden alweer) gekocht en werkt nog. Ongeveer 7 jaar geleden het display ervan vervangen omdat die gene licht meer gaf. Maar de nieuwe begint ook weer langzaam donker te worden.

Het is niet het meest goedkope losse onderdeel om bij GHL te bestellen :P
Als ze die uberhaupt nog hebben nu ze nieuwe varianten hebben die wel "smart" zijn.

Dus zat te denken om dat boardje wat er nu in zit (meer zit er niet in in die plastic behuizing :P ) te vervangen door iets van een PI of arduino om die pompen aan te sturen om bijvoorbeeld dat ook weer in HA te hangen.
Plus dan kan ik makkelijker eventueel dingen aanpassen ipv half met hoofd in meubel te hangen, bijna niks zien op display en half op de gok wat instellen/ controleren :P

Dus dacht op tweakers zal vast wel iemand een "smart" aquarium hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja ik heb wel een smart aquarium. Alles geautomatiseerd. Ook water verversen. Veel sensoren.
En plantenvoeding doseren ook geautomatiseerd, behalve dan dat ik wel eenmalig wat recepten handmatig moet invoeren. Vervolgens kan ik wel via mijn domotica systeem bepalen wanneer er wat gedoseerd moet worden. Voor mij was dit het meest praktisch en goedkoop.
In jouw geval klinkt het inderdaad interessant om de boel wat te restaureren. Gaat wel veel tijd kosten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
de Peer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:37:
Ja ik heb wel een smart aquarium. Alles geautomatiseerd. Ook water verversen. Veel sensoren.
En plantenvoeding doseren ook geautomatiseerd, behalve dan dat ik wel eenmalig wat recepten handmatig moet invoeren. Vervolgens kan ik wel via mijn domotica systeem bepalen wanneer er wat gedoseerd moet worden. Voor mij was dit het meest praktisch en goedkoop.
In jouw geval klinkt het inderdaad interessant om de boel wat te restaureren. Gaat wel veel tijd kosten lijkt me.
Dat klinkt wel interessant. Dat automatisch verversen, hoe gaat dat in zijn werk? Puur uit interesse hoor. Heb een kleine bak, dus voor mij niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Chefferson schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Dat klinkt wel interessant. Dat automatisch verversen, hoe gaat dat in zijn werk? Puur uit interesse hoor. Heb een kleine bak, dus voor mij niet nodig.
Voordat ik het aquarium (720L) heb neergezet heb ik een gat door de vloer geboord en een pvc buis aangesloten op het riool. Ook heb ik een waterleiding bijgetrokken vanuit de keuken.

Vervolgens heb ik een smart switch voor de 'rioolklep' en een smart switch voor de 'waterleidingklep' en kan ik dus de bak 50% leeg laten lopen, en vervolgens weer op laten vullen.
Ik doe dat nu nog semi-automatisch en alleen als ik zelf aanwezig ben. Maar de volgende stap is extra sensoren en veiligheden inbouwen zodat verversen ook zonder mijn aanwezigheid kan plaats vinden.

Dit bespaart mij toch behoorlijk wat tijd, en nooit meer geknoei met vullen/legen. Wel zo fijn in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
de Peer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Voordat ik het aquarium (720L) heb neergezet heb ik een gat door de vloer geboord en een pvc buis aangesloten op het riool. Ook heb ik een waterleiding bijgetrokken vanuit de keuken.

Vervolgens heb ik een smart switch voor de 'rioolklep' en een smart switch voor de 'waterleidingklep' en kan ik dus de bak 50% leeg laten lopen, en vervolgens weer op laten vullen.
Ik doe dat nu nog semi-automatisch en alleen als ik zelf aanwezig ben. Maar de volgende stap is extra sensoren en veiligheden inbouwen zodat verversen ook zonder mijn aanwezigheid kan plaats vinden.

Dit bespaart mij toch behoorlijk wat tijd, en nooit meer geknoei met vullen/legen. Wel zo fijn in de woonkamer.
Snap ik. En hoe doe je dat dan met het verwarmen van dat verse water?
Pagina: 1 ... 60 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.