Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 92 Laatste
Acties:
  • 416.510 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:43
Wildfire schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:39:
Een belangrijke reden dat ik per sé torenslakjes in mijn aquarium wilde hebben is omdat deze door de bodem heen wroeten en er zo dus voor zorgen dat deze niet dicht slibt.

Moet nu alleen een paar helena's halen om de populatie een beetje in toom te houden. :P

(alhoewel ik lees dat ze soms ook garnalen en kleine visjes zouden pakken, lijkt me sterk maar dat is toch geen risico dat ik zou willen lopen)
Tja... of het aquaforum is er één dame die dat blijft beweren, maar niemand die het bevestigt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:04:
[...]

Tja... of het aquaforum is er één dame die dat blijft beweren, maar niemand die het bevestigt.
Tja, neem van een oud admin van daar maar aan dat daar genoeg vreemde vogels lopen die heel stellig dingen beweren die nooit bewezen zijn. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
SmurfLink schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:27:
[...]

Tja, neem van een oud admin van daar maar aan dat daar genoeg vreemde vogels lopen die heel stellig dingen beweren die nooit bewezen zijn. :+
Ik ben er weg gelopen nadat een dame, en ik denk dat je weet wie ik bedoel met persoonlijk op de korrel nam. Ze bleef me iedere keer aanvallen en het beheer deed niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
Chefferson schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:10:
De stenen inmiddels verwijderd en vervangen. Nog maar even gemeten en de waardes liggen weer hoger maar binnen de norm. Morgen maar verversen.

Ben overigens wel benieuwd hoe jullie aquariums eruit zien!

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4UOgUe6PRcj9-eTf05x7gsnVCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dneVpgvX4V8cy1QTQPf7ozdT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PipBGR9ZeMcpBoeyQnJj9LlahKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojKjKmqUJZf6QhLxvOP68cOn.jpg?f=fotoalbum_large

Zo staat het er nu bij mij bij. Net wat onderhoud gedaan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:27:
[...]

Mijn ervaring met dat forum is dat er veel napapegaaien daar rondhangen.
Tommie12 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:56:
[...]
Ik ben er weg gelopen nadat een dame, en ik denk dat je weet wie ik bedoel met persoonlijk op de korrel nam. Ze bleef me iedere keer aanvallen en het beheer deed niks.
Hier op Tweakers willen ze nog wel eens overmodereren. :P
Kan je dus beter hier blijven. ;)
Pazienza schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi hoor. d:)b

[ Voor 31% gewijzigd door Winkiller op 27-09-2020 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:24
Pazienza schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Staat er gezond en fris bij! Leuk om hier een fluval flex te zien, heb er zelf ook een (is net een weekje aan het draaien). Wat zijn jouw ervaringen met die bak? Voeg jij co2 toe en hoe heb jij het licht staan? Ben ook wel benieuwd welk vissen jij er in gaat doen. Ikzelf denk aan een groepje p. simulans maar ben beetje bang dat ze erg schuw zijn waardoor je effectief geen vis ziet.
Maar je bak is iig top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Laatst online: 21:51
Exo81 schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:34:
[...]

Staat er gezond en fris bij! Leuk om hier een fluval flex te zien, heb er zelf ook een (is net een weekje aan het draaien). Wat zijn jouw ervaringen met die bak? Voeg jij co2 toe en hoe heb jij het licht staan? Ben ook wel benieuwd welk vissen jij er in gaat doen. Ikzelf denk aan een groepje p. simulans maar ben beetje bang dat ze erg schuw zijn waardoor je effectief geen vis ziet.
Maar je bak is iig top!
Thanks! :)

Ik voeg geen CO2 toe, heb het licht op stand 7/10 staan. Ik ververs het water 1 à 2 keer per week (50%). Aan het begin om ververste ik 50% om de dag. Ik voeg na waterwissels 5 mL Easylife Profito (mineralen+micro nutriënten), 5 mL Easylife Fosfo (5 ppm Fosfaat) en 2,5 mL Easylife Nitro (5 ppm Nitraat) toe.

Ik heb er al vissen in (10 vuur tetra's en 5 pygmy corydoras). Enige wat jammer is dat ze vrij schuw zijn, zelfs in een tank met zoveel planten. Je ziet ze dus niet heel veel. Achteraf gezien had ik toch liever vissen genomen die wat meer outgoing zijn.

Verder heb ik er enorm veel vuur garnalen in... naar schatting nu een stuk of 80 en er zijn er 11 in verwachting..

[ Voor 11% gewijzigd door Pazienza op 27-09-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:15

Wildfire

Joy to the world!

Mijn Fluval Flex is bijna door de indraaiperiode heen, dus binnenkort kan ik 'm gaan bevolken (momenteel zitten er twee torenslakjes in die blijkbaar al aan het voortplanten zijn gegaan, dus er kunnen meteen ook helena's in straks :P).

Mijn lokale hobbykweker heeft Corydoras Pygmaeus in zijn aanbod zitten, dus een paar daarvan voor de bodem. Voor de rest ben ik aan het twijfelen tussen danio's, galaxy rasbora's en/of gewoon wat (mannetjes) guppen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-07 16:28

avotar

P0werd by Black Coffee

Wildfire schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:39:
Een belangrijke reden dat ik per sé torenslakjes in mijn aquarium wilde hebben is omdat deze door de bodem heen wroeten en er zo dus voor zorgen dat deze niet dicht slibt.

Moet nu alleen een paar helena's halen om de populatie een beetje in toom te houden. :P

(alhoewel ik lees dat ze soms ook garnalen en kleine visjes zouden pakken, lijkt me sterk maar dat is toch geen risico dat ik zou willen lopen)
Ze pakken soms hele kleine baby garnaaltjes wel eens aan, heb het helaas zien gebeuren.
Voordeel met neocaridina's is dat, als het eenmaal draait, je er toch wel genoeg hebt, maar zonde is het wel.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:24
Pazienza schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:45:
[...]

Thanks! :)

Ik voeg geen CO2 toe, heb het licht op stand 7/10 staan. Ik ververs het water 1 à 2 keer per week (50%). Aan het begin om ververste ik 50% om de dag. Ik voeg na waterwissels 5 mL Easylife Profito (mineralen+micro nutriënten), 5 mL Easylife Fosfo (5 ppm Fosfaat) en 2,5 mL Easylife Nitro (5 ppm Nitraat) toe.

Ik heb er al vissen in (10 vuur tetra's en 5 pygmy corydoras). Enige wat jammer is dat ze vrij schuw zijn, zelfs in een tank met zoveel planten. Je ziet ze dus niet heel veel. Achteraf gezien had ik toch liever vissen genomen die wat meer outgoing zijn.

Verder heb ik er enorm veel vuur garnalen in... naar schatting nu een stuk of 80 en er zijn er 11 in verwachting..
Knap dat je zo'n resultaat hebt zonder co2 toevoeging! Heb zelf nooit fosfo en nitro toegevoegd, misschien ook eens proberen.

Bijzonder trouwens dat je vuurtetra's zo schuw zijn, heb ze jaren geleden ook gehad maar waren toen best levendig.
Ik wil straks wel iets te zien hebben qua vis, dus nog even nadenken.
Wildfire schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:20:
Mijn Fluval Flex is bijna door de indraaiperiode heen, dus binnenkort kan ik 'm gaan bevolken (momenteel zitten er twee torenslakjes in die blijkbaar al aan het voortplanten zijn gegaan, dus er kunnen meteen ook helena's in straks :P).

Mijn lokale hobbykweker heeft Corydoras Pygmaeus in zijn aanbod zitten, dus een paar daarvan voor de bodem. Voor de rest ben ik aan het twijfelen tussen danio's, galaxy rasbora's en/of gewoon wat (mannetjes) guppen.
Hoe lang zit jij al in de indraaiperiode? Ben trouwens ook wel benieuwd hoe jouw bak erbij staat. Ik ben nu 10 dagen onderweg en wil over drie weken de eerste vissen erin doen (en ben dus volop aan het nadenken :) ) de vissen die jij noemt zijn ook een goede optie al schijnen die galaxy's erg schuw te zijn. Die kennis heb ik overigens van het aquaforum en zoals hierboven is vermeld, is het nogal een vreemd, haast sekte achtig clubje met geregeld veel onzin O-)

Ik vind het altijd leuk om de bak van anderen te zien en wellicht jullie ook dus hierbij mijn bakje (fluval flex 57):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gELpvMeIVzyExW2Ye7O7EphhE5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Njzdnggqm3Xlpmk7NR4gTAi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:20:

Pygmaeus zijn dan weer de enige Corydorassen die niet op de bodem leven. :+ Ze zwemmen de hele bak door, boven tot onder. Bij mij lagen ze voornamelijk op de bladeren van javavarens en dergelijke. Wel erg leuke visjes, wat actiever dan de grotere Cory's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:57
XNL073 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds ik zand heb ipv grind en spiderwood geplaatst heb krijg ik vaak van deze blauwe vlekken op het zand. Iemand enig idee wat dit is. Even omwoelen en het is weer weg voor paar dagen. Kan dit komen omdat het hout een klein beetje schimmelt?
Ik heb dit ook gehad in mijn rio180 met wildkamp filterzand. Echter nadat ik de uitstroom van het filter er meer op richtte zodat er op die plek meer stroming ontstond kwam het niet meer terug na omwoelen.
Wellicht kun je dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

JME

zeg maar Jamie

Als je zo’n bodemstofzuiger hebt (stuk slang met een toeter) dan kun die ook zo zacht mogelijk aanzuigen en dan met de toeter de bodem in gaan. Zuig je alle zooi weg en het grind valt terug. Bij zand proberen nog wat zachter te zetten dan bij grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:55:
Als je zo’n bodemstofzuiger hebt (stuk slang met een toeter) dan kun die ook zo zacht mogelijk aanzuigen en dan met de toeter de bodem in gaan. Zuig je alle zooi weg en het grind valt terug. Bij zand proberen nog wat zachter te zetten dan bij grind.
Ik zou denk ik toch voor de grondige oplossing gaan. Levende waar uitvangen en in een emmer, filter en thermostaat erbij als het even kan.
Bak leeg, zand eruit en grondig wassen, alles terug erin en vissen weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
toolkist schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:48:
[...]

Ik zou denk ik toch voor de grondige oplossing gaan. Levende waar uitvangen en in een emmer, filter en thermostaat erbij als het even kan.
Bak leeg, zand eruit en grondig wassen, alles terug erin en vissen weer terug.
Dan ben je heel veel van je goede bacterien kwijt, omdat er heel veel in de bodem zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:14:
[...]

Dan ben je heel veel van je goede bacterien kwijt, omdat er heel veel in de bodem zitten...
Dat vangt het filter wel op. Nu zit er vooral rommel in z'n bodem die je er absoluut niet wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:10

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Gewoon bij elke waterwissel (voor de waterwissel) een klein gedeelte aanharken met een vork, dan ben je het na 3-4 waterwissels kwijt. Daarvoor hoeft het zand er echt niet uit. Op deze manier nog nooit een garnaaltje verloren (en als er één soort is die echt nergens tegen kan dan zijn het wel crystal red garnaaltjes).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Wil eens proberen om ander blad dan alleen catappa aan de garnalen te geven. Wie heeft ervaring? Lees dat walnoot erg lekker wordt gevonden maar groen en dan gedroogd moet zijn, dus dat komt in het voorjaar wel. Voor nu denk ik aan beuk en eik. Moet je die geel/bruin van de boom plukken, of wachten tot ze gevallen zijn? Is rode beuk beter of slechter dan groene? Moet je dit ook nog drogen of rechtstreeks van boom naar bak? Lees graag ervaringen en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:58:
Wil eens proberen om ander blad dan alleen catappa aan de garnalen te geven. Wie heeft ervaring? Lees dat walnoot erg lekker wordt gevonden maar groen en dan gedroogd moet zijn, dus dat komt in het voorjaar wel. Voor nu denk ik aan beuk en eik. Moet je die geel/bruin van de boom plukken, of wachten tot ze gevallen zijn? Is rode beuk beter of slechter dan groene? Moet je dit ook nog drogen of rechtstreeks van boom naar bak? Lees graag ervaringen en tips!
Beuk en eik zijn goed te doen, maatje van me heeft dat uit het bos, bruine bladeren maar niet op de grond ivm beestjes en hondepis. Zegmaar de bladeren die nog nét niet van de boom vallen. En dan drogen in de oven. Lage temperatuur, duurt niet heel lang. Heb beiden van hem gehad en de garnalen vonde het prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:57
Ik gebruik beukenbladeren van onze haagbeuk voor mijn blackwater aquarium en af en toe voor mijn garnalenbak.
Wat de garnalen ook super vinden is gedroogde brandnetelblad. Blijft ff drijven, maar als t naar de bodem zakt eten ze er smakelijk van.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Mijn garnalen zijn dol op een stuk komkommer. Gewoon een paar plakjes op een lange sateprikker en dan in de bodem prikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDNlv2FsvfgJD68wgbw7QqO5uU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSRjdV42XAUNGBQQWQfK1hPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Komkommer vinden ze hier ook lekker! Vooral de japonica’s, de vuurtjes vinden het een beetje spannend als de japonica’s met hun feeding frenzy bezig zijn. Mede daarom ook de wens om eens iets anders te proberen. Ga binnenkort eens het bos in voor een stukje beuk. Maakt rood of groen nog iets uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:58:
Stukje spinazie blad blancheren, zijn ze ook wild van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Laatst online: 21-07 12:01
Zojuist wederom een 1/2 wissel gedaan. Lijkt iets beter te gaan nu. Laatste wissel was zaterdag en de waardes zijn vandaag weer iets te hoog. Al vind ik nog steeds dat de populatie redelijk onrustig is. Zelfs na de wissel. Veel op en neer zwemmen, zelfs de Cory's.

YouTube: Juwel rio 2

@SmurfLink @huisman wat denken jullie?

[ Voor 17% gewijzigd door Chefferson op 30-09-2020 08:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-01 16:45
Geweldig topic. Zal van de week eens m’n lopende projectje hier in zetten. Als korte intro....

Sinds we begin dit jaar verhuisd zijn heb ik mijn oude Rio 180 en Lido 120 de deur uit gedaan. Reden was dat er op dat moment nog geen plek was in onze nieuwe woning en ik er ook even helemaal geen zin meer in had wegens privé omstandigheden.

De Rio 180 was destijds ingericht als Aziatische Biotoop, en heeft altijd prima gedraaid. De Lido draaide als gezelschap bak voor vrouwlief ;-) hier zat o.a. Een Betta Spendens in.

Ondertussen zijn we ruim een half jaar verder en begon t toch weer te kriebelen om te beginnen. Ik heb al een tijdje m’n zinnen gezet op een mbuna aquarium, en zogezegd... die komt er nu.

We hebben nu een 120cm Aqualantis Elegance Expert in huis staan. Een mooie, gebruikte bak. Alleen kwam de kleur niet helemaal uit in ons interieur....

... dus, gaan we aan de slag. Ik zal jullie de komende weken in dit topic meenemen in de metamorfose van deze bak tot het eindproduct.

Foto’s volgen in de volgende post

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
huisman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:05:
Mijn garnalen zijn dol op een stuk komkommer. Gewoon een paar plakjes op een lange sateprikker en dan in de bodem prikken.
[Afbeelding]
Wat een plaatje zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopperman
huisman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:05:
[Afbeelding]
Ik prikte het altijd op een vork en liet die meezinken naar de bodem. Werkt ook goed, de met genoeg garnalen is die komkommer zo op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 17:04
Ik kook water in de waterkoker, giet het in een glas met schijfje komkommer en laat het 15 min staan. Daarna er uit halen en even onder de koude kraan. Dan zinkt het schijfje komkommer vanzelf naar de bodem.
Mopperman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:06:
[...]

Ik prikte het altijd op een vork en liet die meezinken naar de bodem. Werkt ook goed, de met genoeg garnalen is die komkommer zo op.

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:27:
Zojuist wederom een 1/2 wissel gedaan. Lijkt iets beter te gaan nu. Laatste wissel was zaterdag en de waardes zijn vandaag weer iets te hoog. Al vind ik nog steeds dat de populatie redelijk onrustig is. Zelfs na de wissel. Veel op en neer zwemmen, zelfs de Cory's.

Dat heb ik ergens in mijn posts ook benoemd, Cory's zijn altijd druk na een waterwissel. ;) Maak je daar niet druk om, die gaan vanzelf wel weer naar de grond. Een waterwissel is voor hen een soort trigger dat het regenseizoen is begonnen, en dat betekent extra voedsel in het wild dus daar worden ze druk van.

En voor de rest heb je nou eenmaal de meest hyperactieve vissen gekozen die er zijn, dus is het niet gek dat die flink rondzwemmen.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:21
Heeft iemand tip voor een oppervlakte skimmer voor een zoetwaterbak van 55 liter? Ik heb een vervelende laag op het water zitten. Het is een witte laag die als vlokken uit elkaar breekt als ik het probeer te verwijderen. Ik maak de bak meerdere malen per week schoon en probeer dan zoveel mogelijk te verwijderen, eerst met een soeplepel om het af te skimmen, daarna met keukenrol. Maar het komt elke keer terug.

Nu wil ik een oppervlakte skimmer proberen. Ik heb er 2 gevonden:
- Eheim 350
- Superfish 300

Ik ben meer van het merk Eheim, maar ik vind de openingen in de bovenkant erg groot gezien ik garnalen heb. Ik heb niets met superfish omdat ik uit ervaring weet dat het kwalitatief niet echt topspul is. Die Eheim blijkt ook wat stiller te zijn.

Iemand nog suggesties wellicht?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
boomr schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:47:
Heeft iemand tip voor een oppervlakte skimmer voor een zoetwaterbak van 55 liter? Ik heb een vervelende laag op het water zitten. Het is een witte laag die als vlokken uit elkaar breekt als ik het probeer te verwijderen. Ik maak de bak meerdere malen per week schoon en probeer dan zoveel mogelijk te verwijderen, eerst met een soeplepel om het af te skimmen, daarna met keukenrol. Maar het komt elke keer terug.

- Eheim 350
- Superfish 300

Ik ben meer van het merk Eheim, maar ik vind de openingen in de bovenkant erg groot gezien ik garnalen heb. Ik heb niets met superfish omdat ik uit ervaring weet dat het kwalitatief niet echt topspul is. Die Eheim blijkt ook wat stiller te zijn.

Oorzaak van de bacterielaag weghalen, en je filteruitlaat de oppervlakte laten bewegen zodat de kaamlaag zich niet meer kan vormen.

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dragon2 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:49:
[...]

Oorzaak van de bacterielaag weghalen, en je filteruitlaat de oppervlakte laten bewegen zodat de kaamlaag zich niet meer kan vormen.
Ik heb het ook een keer gehad, en bij mij was het weg nadat ik de filteruitlaat meer naar de oppervlakte had gericht. Zeker het experimenteren waard voor je een skimmer aanschaft.

• Chefferson
Zamorano schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:02:
[...]

Ik heb het ook een keer gehad, en bij mij was het weg nadat ik de filteruitlaat meer naar de oppervlakte had gericht. Zeker het experimenteren waard voor je een skimmer aanschaft.
Misschien ben ik nog niet ervaren genoeg om advies te geven, maar had wel gelezen dat je ervoor moet zorgen dat je het wateroppervlak niet doorbreekt ivm zuurstof verlies. Dus schuin omhoog zodat je stroming krijgt maar niet zo hoog dat je een fontein (opspattend water) creëert.

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:27:
[...]

Misschien ben ik nog niet ervaren genoeg om advies te geven, maar had wel gelezen dat je ervoor moet zorgen dat je het wateroppervlak niet doorbreekt ivm zuurstof verlies. Dus schuin omhoog zodat je stroming krijgt maar niet zo hoog dat je een fontein (opspattend water) creëert.
Opspatten is inderdaad niet de bedoeling, maar wel de uitlaat zo hoog mogelijk zodat je stroming hebt aan het oppervlak.

Ik heb zelf overigens ook een kaamlaag sinds ik met de bodem bezig geweest ben. Heb er nu gewoon een minifiltertje van de Ranzijn van 10 euro op gezet zonder filterspons erin. Werkt ook prima, stuk goedkoper dan een Skimmer. Van het weekend de boel weer even afzuigen, water verschonen en de bodem verder schoonmaken, dan trekt het hopelijk vanzelf wel weer weg.

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:27:

Ze zien er wat nerveus uit (niet extreem maar ook niet op hun gemak). Ik ga niet mee in het "komt door de waterwissel" verhaal. Bij mij reageren ze amper op een waterwissel (waarom zouden ze ook; temperatuur is bijna hetzelfde, net als de andere parameters). Ik zie alleen de jonkies voor het glas heen en weer dralen (die zijn wellicht met hun spiegelbeeld aan het spelen of zo). De volwassen exemplaren zie je al helemaal weinig doen (die liggen lekker tussen of op de planten te niksen of grondelen een beetje over de bodem).

Dat vissen vlak na aanschaf dit gedrag vertonen is vrij normaal (ze moeten nog wennen aan de omgeving en raken soms verward door hun eigen spiegelbeeld in de nieuwe situatie). Maar na verloop van tijd moet dat gedrag echt wel verdwijnen als de vis het naar z'n zin heeft (en gaat een vis doen wat een vis goed kan, zoeken naar eten en verder wat rondhangen).

Je hebt nog steeds vrij veel licht boven de bak (neem wat drijfplantjes) en nog steeds relatief weinig planten (witte steen eruit en een paar mooie varens of crypto's erin is een optie), nog steeds geen zand, geen donkere achterwand. Ik zou die punten zoveel mogelijk proberen aan te pakken, dan krijgen ze het vanzelf wat meer naar hun zin.

En mocht je echt breder willen horen/lezen of het normaal is dat vissen op en neer zwemmen langs de ruit, doe dan gewoon een een googeltje naar "Why Do Aquarium Fish Swim Up and Down the Glass" of zo.

• HuismAndré

HuismAndré

- Eheim 350
- Superfish 300

Ik had het ook altijd een beetje (ondanks dat CO2, micro's en macro's voldoende aanwezig zijn en het wateroppervlak altijd een beetje rimpelt). Sinds kort gebruik ik 's nachts (als ik er toch niet bij ben dus ook geen last heb van het geluid) een luchtsteentje op een timer (is om de bak te voorzien van voldoende zuurstof voor de 500 jonge cory's die er nu bivakkeren (naast de honderden CR garnalen)). Sinds ik dat doe is de kaamlaag compleet verdwenen. De luchtbellen doen dus ook aan de oppervlakte hun werk. ik denk er dan ook over om het luchtsteentje permanent onderdeel te maken van de set-up. Wellicht is dat bij jou ook een optie.

• Chefferson
huisman schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:39:
[...]

Ze zien er wat nerveus uit (niet extreem maar ook niet op hun gemak). Ik ga niet mee in het "komt door de waterwissel" verhaal. Bij mij reageren ze amper op een waterwissel (waarom zouden ze ook; temperatuur is bijna hetzelfde, net als de andere parameters). Ik zie alleen de jonkies voor het glas heen en weer dralen (die zijn wellicht met hun spiegelbeeld aan het spelen of zo). De volwassen exemplaren zie je al helemaal weinig doen (die liggen lekker tussen of op de planten te niksen of grondelen een beetje over de bodem).

Dat vissen vlak na aanschaf dit gedrag vertonen is vrij normaal (ze moeten nog wennen aan de omgeving en raken soms verward door hun eigen spiegelbeeld in de nieuwe situatie). Maar na verloop van tijd moet dat gedrag echt wel verdwijnen als de vis het naar z'n zin heeft (en gaat een vis doen wat een vis goed kan, zoeken naar eten en verder wat rondhangen).

Je hebt nog steeds vrij veel licht boven de bak (neem wat drijfplantjes) en nog steeds relatief weinig planten (witte steen eruit en een paar mooie varens of crypto's erin is een optie), nog steeds geen zand, geen donkere achterwand. Ik zou die punten zoveel mogelijk proberen aan te pakken, dan krijgen ze het vanzelf wat meer naar hun zin.

En mocht je echt breder willen horen/lezen of het normaal is dat vissen op en neer zwemmen langs de ruit, doe dan gewoon een een googeltje naar "Why Do Aquarium Fish Swim Up and Down the Glass" of zo.
Ok, dat dan van het weekend maar aanpakken. Paar vraagjes:

Kan ik gewoon een simpele zwarte folie aan de achterzijde plakken? Zie verschillende folies zonder lijm wat natuurlijk ideaal is.

Voorbeeld:

https://www.azaqua.nl/ove...art#/234-afmeting-91x46cm

Grind vervangen door zand; dan moet de hele bak leeg. Hoeveel van het aquarium water moet ik dan bewaren? Of tips om het te doen zonder de gehele bak te legen (zou beter zijn).

Drijfplantjes ga ik halen. Nog tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Chefferson op 30-09-2020 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Achterwand. Als je niet vaak water morst dan kun je simpelweg beginnen met een stevig stuk zwart papier (kun je gelijk zien of je het zelf ook mooi vindt (want da's natuurlijk ook belangrijk)). Maar zwarte plakfolie (moet dus zwart zijn aan de achterkant oftewel de lijmkant) is nog beter natuurlijk. Er zijn ook mensen die zwarte plaat polycarbonaat o.i.d. gebruiken. Of acryllatex, al dan niet met folie eroverheen om de verf te beschermen. Alles aan de buitenkant van het aquarium uiteraard.

Grind vervangen kan met visjes erin. Eerst het nieuwe zand (filterzand 0.4-0.8 van WIldkamp bijvoorbeeld) goed uitspoelen in een emmer of speciekuip (net zolang tot het water nagenoeg niet meer troebel wordt). Dan elke dag een stuk vervangen (vissen "wapper" je dan even aan de kant), net zolang tot het grind eruit is en het zand erin. Grind schep je omhoog in een vergiet of zeef. Daarna veeg je een stukje "schoon" tot kaal glas (en wapper je weer de vissen weg die zijn komen kijken of er nog wat te halen is). Zand doe je nat in een bakje en dat geheel doe je rustig onder water (en dan vlak boven de kale bodem omkeren).

Eventuele overlap tussen "vandaag" en "gisteren" kun je door een vergiet halen om zo het grind tussen het zand vandaan te halen. Na een dag of 3-4 heb je dan de hele bak gedaan waarbij de bacteriecultuur steeds voldoende tijd heeft gekregen om zich aan te passen.

Als bij de eerste grindwissel blijkt dat het water niet snel genoeg opklaart (of de vissen laten merken dat er een probleem is), doe dan een waterwissel na elke grindwissel (en smeer het dan dus uit over een periode van 4 weken in plaats van 4 dagen).

Zie je een grindwissel in stapjes niet zitten, dan is de rigoureuze wissel een optie. Hergebruik in dat geval zo'n 50% van het water en gebruik de rest om de wissel in de lege bak "nat" uit te voeren. Daarna restant afhevelen (is toch troebel geworden), aquarium voor de helft vullen met nieuw water en de andere helft oud water met daarin de visjes (tijdelijk opgevangen in een 6 euro speciekuip die je ook al mooi had kunnen gebruiken voor het wassen van het zand).

Voordeel van die laatste methode is dat je tussendoor het aquarium makkelijk naar voren kan halen en kan voorzien van plakfolie. Als je de folie kaal plakt, maak dan het achterruit goed schoon en spuit deze daarna ruim in met water waar een klein beetje afwasmiddel in zit (plantenspuit is je vriend). Dat maakt het aanbrengen van de folie (met een kunststof deegkrabber of een bankpasje) een stuk makkelijker. Hou je wel in waar het gaat om schoonmaken tijdens de grindwissel. Immers bij het schoonmaken veeg je ook belangrijke bacteriën weg.

Drijfplantjes: Vlotvarentjes, mosselplantjes, kikkerbeet. Zijn allemaal prima. Vlotvarentjes zijn wel vrij klein dus blijven vaak aan je arm plakken als je bezig bent (niet zo erg als eendenkroos maar toch). Maar ook een paar mooie grote planten in je bak zullen gewaardeerd worden. Neem niet teveel snelgroeiers, je hebt immers geen CO2 installatie en snelgroeiers zijn CO2 vreters. Crypto's en varens groeien vrij langzaam.

Stel het aanschaffen van extra vissen zeker uit tot een week of 2 nadat de grindwissel achter de rug is en schaf visjes altijd aan in kleine "plukjes" en kies die vissen niet in de winkel maar vooraf thuis, na goed uitzoeken wat de wensen zijn en of die vissen samengaan met wat je reeds hebt. Bel daarna een of meer dierenzaken met de vraag of ze je vis op voorraad hebben en zo nee, of deze te bestellen is (en wat het kost natuurlijk).

[ Voor 0% gewijzigd door HuismAndré op 30-09-2020 20:31 . Reden: Taalvaud ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:17:
Achterwand. Als je niet vaak water morst dan kun je simpelweg beginnen met een stevig stuk zwart papier (kun je gelijk zien of je het zelf ook mooi vindt (want da's natuurlijk ook belangrijk)). Maar zwarte plakfolie (moet dus zwart zijn aan de achterkant oftewel de lijmkant) is nog beter natuurlijk. Er zijn ook mensen die zwarte plaat polycarbonaat o.i.d. gebruiken. Of acryllatex, al dan niet met folie eroverheen om de verf te beschermen. Alles aan de buitenkant van het aquarium uiteraard.

Grind vervangen kan met visjes erin. Eerst het nieuwe zand (filterzand 0.4-0.8 van WIldkamp bijvoorbeeld) goed uitspoelen in een emmer of speciekuip (net zolang tot het water nagenoeg niet meer troebel wordt). Dan elke dag een stuk vervangen (vissen "wapper" je dan even aan de kant), net zolang tot het grind eruit is en het zand erin. Grind schep je omhoog in een vergiet of zeef. Daarna veeg je een stukje "schoon" tot kaal glas (en wapper je weer de vissen weg die zijn komen kijken of er nog wat te halen is). Zand doe je nat in een bakje en dat geheel doe je rustig onder water (en dan vlak boven de kale bodem omkeren).

Eventuele overlap tussen "vandaag" en "gisteren" kun je door een vergiet halen om zo het grind tussen het zand vandaan te halen. Na een dag of 3-4 heb je dan de hele bak gedaan waarbij de bacteriecultuur steeds voldoende tijd heeft gekregen om zich aan te passen.

Als bij de eerste grindwissel blijkt dat het water niet snel genoeg opklaart (of de vissen laten merken dat er een probleem is), doe dan een waterwissel na elke grindwissel (en smeer het dan dus uit over een periode van 4 weken in plaats van 4 dagen).

Zie je een grindwissel in stapjes niet zitten, dan is de rigoureuze wissel een optie. Hergebruik in dat geval zo'n 50% van het water en gebruik de rest om de wissel in de lege bak "nat" uit te voeren. Daarna restand afhevelen (is toch troebel geworden), aquarium voor de helft vullen met nieuw water en de andere helft oud water met daarin de visjes (tijdelijk opgevangen in een 6 euro speciekuip die je ook al mooi had kunnen gebruiken voor het wassen van het zand).

Voordeel van die laatste methode is dat je tussendoor het aquarium makkelijk naar voren kan halen en kan voorzien van plakfolie. Als je de folie kaal plakt, maak dan het achterruit goed schoon en spuit deze daarna ruim in met water waar een klein beetje afwasmiddel in zit (plantenspuit is je vriend). Dat maakt het aanbrengen van de folie (met een kunststof deegkrabber of een bankpasje) een stuk makkelijker. Hou je wel in waar het gaat om schoonmaken tijdens de grindwissel. Immers bij het schoonmaken veeg je ook belangrijke bacteriën weg.

Drijfplantjes: Vlotvarentjes, mosselplantjes, kikkerbeet. Zijn allemaal prima. Vlotvarentjes zijn wel vrij klein dus blijven vaak aan je arm plakken als je bezig bent (niet zo erg als eendenkroos maar toch). Maar ook een paar mooie grote planten in je bak zullen gewaardeerd worden. Neem niet teveel snelgroeiers, je hebt immers geen CO2 installatie en snelgroeiers zijn CO2 vreters. Crypto's en varens groeien vrij langzaam.

Stel het aanschaffen van extra vissen zeker uit tot een week of 2 nadat de grindwissel achter de rug is en schaf visjes altijd aan in kleine "plukjes" en kies die vissen niet in de winkel maar vooraf thuis, na goed uitzoeken wat de wensen zijn en of die vissen samengaan met wat je reeds hebt. Bel daarna een of meer dierenzaken met de vraag of ze je vis op voorraad hebben en zo nee, of deze te bestellen is (en wat het kost natuurlijk).
Fantastisch bedankt voor deze uitgebreide toelichting!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mopperman
Heeft iemand tip voor een oppervlakte skimmer voor een zoetwaterbak van 55 liter?
...

Toen ik dit had in mijn oude bak gebruikte ik een oud klein pet flesje die je leeg langzaam onder water duwt, het oppervlakte water stroomt dan t flesje in, met kaamlaag. 1 keer per dag gedurende een week en ik was ervan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
huisman schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:17:

Zie je een grindwissel in stapjes niet zitten, dan is de rigoureuze wissel een optie. Hergebruik in dat geval zo'n 50% van het water en gebruik de rest om de wissel in de lege bak "nat" uit te voeren. Daarna restant afhevelen (is toch troebel geworden), aquarium voor de helft vullen met nieuw water en de andere helft oud water met daarin de visjes (tijdelijk opgevangen in een 6 euro speciekuip die je ook al mooi had kunnen gebruiken voor het wassen van het zand).

Top post, helemaal niks aan toe te voegen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:53

Oekol

waka waka hey hey

Tips zijn welkom. In onze 110 liter bak zit nu nog 1 sluierstaart en twee zebraslakkken, dat is nogal zielig ook met 't oog op dat dit zeker tot volgend jaar zomer niet veranderen gaat. Plan was om deze zomer bij kennissen de vijfer in te laten gaan maar door drukte met verbouwing daar niet aan toe gekomen. Dus hij/zij blijft gezellig tot volgend zomer zeker bij ons. Nu willen we even ons gekochte hout bij de LFS laten weken in ons bad en daarna in een hoek zetten. Wat is hierbij slim, zijkanten open houden dat ze (ja ik zeg we want we gaan een sluiermaatje er bij kopen dit weekend) er omheen kunnen zwemmen of aan zijkanten gewoon de huidige en nieuwe planten herplanten zodat het echt een verstop hoekje wordt?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:06

- Eheim 350
- Superfish 300

Die Eheim is geweldig, maar wel wat overkill voor 55 liter. Je kunt ze echter nog wel eens goedkoop op MP vinden en dan is het, vind ik, wel een no-brainer. De kaamlaag in jouw bak heb je er met dat ding in een paar minuten af, dus wat dat betreft is het geen risico voor je garnalen omdat je er bij kunt blijven staan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

- Eheim 350
- Superfish 300

Eheim 350 werkt erg goed idd en gebruik ik altijd.
Wat veel mensen doen is de skimmer niet 24/7 draaien maar bijvoorbeeld een paar uur per dag. Een garnaal die er dan eventueel in zou vallen kan er dan weer uit klimmen in de uren dat hij uit staat.
Voor de Eheim 350 kun je ook een alternatieve bovenkant 3d-printen of laten 3d-printen. Is ook wel online te koop als je zelf geen printer hebt. Of zelf even creatief knutselen.

edit: voor die bak zou 20 min per dag of 2 x 20 min al genoeg zijn. Gewoon op tijdschakelaartje zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 02-10-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Oekol schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:00:
Tips zijn welkom. In onze 110 liter bak zit nu nog 1 sluierstaart en twee zebraslakkken, dat is nogal zielig ook met 't oog op dat dit zeker tot volgend jaar zomer niet veranderen gaat. Plan was om deze zomer bij kennissen de vijfer in te laten gaan maar door drukte met verbouwing daar niet aan toe gekomen. Dus hij/zij blijft gezellig tot volgend zomer zeker bij ons. Nu willen we even ons gekochte hout bij de LFS laten weken in ons bad en daarna in een hoek zetten. Wat is hierbij slim, zijkanten open houden dat ze (ja ik zeg we want we gaan een sluiermaatje er bij kopen dit weekend) er omheen kunnen zwemmen of aan zijkanten gewoon de huidige en nieuwe planten herplanten zodat het echt een verstop hoekje wordt?
Nu met foto's er bij, tegen een hoek aan zetten om een schuilplek te creëren? Zijkanten dan wel dicht beplanten of meer er vanaf zetten zodat ze er rond kunnen zwemmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcCi21r5NisnF1BbzoFm7koZvu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alhwjO6evycbOpobwPg8jXhs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3jMTStOylCG2sdkiPPvNSuvTBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6unTe9sfkA3Xhd2qvt9GlpS.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 10:35
vinden jullie dat er in mijn visbestand een koppel ramirezi's mag?

2x maanvis
6x kardinaaltetra
2x roze tetra (overige roze tetra's zijn overleden
1x corydora panda
2x corydora albino
2x corydora jullii (of die ene die er heel veel op lijkt...)
een paar japonica garnalen

nu 180 liter , 1 meter bak, straks 300 liter bak 1,5 meter bak.. maar wat t straks is is natuurlijk nu nog niet van toepassing :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ik zou eerder meer corys en kardinalen halen, zijn beiden vissen die zich veiliger voelen in grotere aantallen.

@Oekol hoe staat je bak? Met 1 lange zijde tegen een muur/met achtergrond, of staat ie 'vrij'? Als ie vrij staat zou ik t in het midden doen, anders in 1 of 2 hoeken.

Ik ben vandaag ook voor wat nieuw hout wezen kijken voor m'n 1.30 bak die binnenkort geplaatst gaat worden. Zijn iets groter dan jouw stukken alleen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ayzmigs9Cl0ebAX4-quZ1zfgsJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uKXGntOsZoMr3bYQck61cRpb.jpg?f=user_large

Even kijken of dat mooi past in de 1.30, anders gaat 1 stuk de 2.00 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
toolkist schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:59:
Ik zou eerder meer corys en kardinalen halen, zijn beiden vissen die zich veiliger voelen in grotere aantallen.

@Oekol hoe staat je bak? Met 1 lange zijde tegen een muur/met achtergrond, of staat ie 'vrij'? Als ie vrij staat zou ik t in het midden doen, anders in 1 of 2 hoeken.

Ik ben vandaag ook voor wat nieuw hout wezen kijken voor m'n 1.30 bak die binnenkort geplaatst gaat worden. Zijn iets groter dan jouw stukken alleen ;)

[Afbeelding]

het kardinalen bestand is i.v.m. ;leeftijd wat dunner aan het worden en ik wil niet perse een nieuwe school Maar ik snap wat je bedoelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

toolkist schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:59:

[Afbeelding]

Snap ik helemaal. Dat gebeurd volgend jaar pas, als ik een 1,5m bak koop. Aquarium staat tegen de nu witte muur en met paar weken tegen een donkere blauwe muur. Even aankijken naar verwacht dat ik dan niet een poster hoef op te plakken omdat het een stuk rustiger zal zijn. Anders alsnog een poster.

Zal hem in een hoek doen. Hoe zou je het dan aanraden met planten? Ga ff een javavaren kopen voor op 't hout en wil in de andere hoek voor de filter nog wat vallisneria plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Reloader schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:49:
vinden jullie dat er in mijn visbestand een koppel ramirezi's mag?

2x maanvis
6x kardinaaltetra
2x roze tetra (overige roze tetra's zijn overleden
1x corydora panda
2x corydora albino
2x corydora jullii (of die ene die er heel veel op lijkt...)
een paar japonica garnalen

nu 180 liter , 1 meter bak, straks 300 liter bak 1,5 meter bak.. maar wat t straks is is natuurlijk nu nog niet van toepassing :)
Je wil een koppel territoriale vissen bij een koppel territoriale vissen plaatsen? :+ kijk even naar de eerdere berichten van Winkiller over zijn Manen die de overige manen uit de bak gejaagd hebben. Nee, dat is een slecht idee. Ramirezi's zijn veel zwakker en die krijgen die manen vol op hun dak.

Beter je corydorassen aanvullen en een middenlaagvis. Sowieso 1 meter krap voor 2 manen, 1,5 op het randje. Ik zou er geen andere territoriumvissen in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:06
SmurfLink schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Je wil een koppel territoriale vissen bij een koppel territoriale vissen plaatsen? :+ kijk even naar de eerdere berichten van Winkiller over zijn Manen die de overige manen uit de bak gejaagd hebben. Nee, dat is een slecht idee. Ramirezi's zijn veel zwakker en die krijgen die manen vol op hun dak.

Beter je corydorassen aanvullen en een middenlaagvis. Sowieso 1 meter krap voor 2 manen, 1,5 op het randje. Ik zou er geen andere territoriumvissen in doen.
In een 150cm zou ik probleemloos nog een paar meer manen houden, als de diepte en (belangrijkste) de hoogte tenminste voldoende zijn. En dan zou een koppel Ramirezi's ook best kunnen, als je de bak goed inricht.

Dat gezegd hebbende zou ik eerst eens goed gaan kijken naar het bestand dat straks in die grotere bak moet gaan komen. Wat nu in die meterbak zit is wel een beetje een allegaartje van scholenvissen in te kleine aantallen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Persoonlijk denk ik dat het wel mee valt als er maar geen koppels zijn die eieren willen afzetten.
Sinds ik de koppels gescheiden heb is er geen territorium gedrag en laten de manen de rest met rust.
Ook de (gescheiden) Mannen Maanvissen laten de overige vissen met rust en zijn vriendelijk naar elkaar.
Maar inderdaad als er koppels vormen kan het inderdaad fout gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Tweede sluier zit er in, lijkt er op dat ze elkaar mogen. Nu afwachten wat er gebeurt met eerste keer voeren. Daar ging 't mis met de vorige.

Hout zou in principe dan aan de linkerkant komen en dan worden de planten wat veranderd. Heb baardalg helaas sinds 1 a 2 weken. Dus ga de voeding wat opschalen. Deed twee druppels elke dag, maar dat gaat nu mis. Hebben jullie tips waar ik de planten moet zetten? Bepaalde voor de ander of zo? Lijkt op foto heel leeg maar we zitten 3 bosjes waterpest in, 4 van die stengel planten (geen idee wat 't is was zo'n zuurstof mix bij de intratuin). Wat vallisneria, die lagere planten waarbij die linker groter worden dan die in 't midden staan. Kwamen allemaal uit z'n zuurstof mix. Aangezien waterpest altijd dood ging of kapotgemaakt door de sluiers. Dat lelijke plastic ding gebruik ik puur zodat ze iets extra's te schuilen hebben. (daar zie je ook goed twee baardalg plekken met haren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frZPRQRT_2YjJYbJcL6RGB-JumI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0eJ7BVDwXtAXNAqrjTjSbNl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chefferson
Kost een dagje...
Grind vervangen door wildkamp filterzand, zwart folie op de achterzijde en meer planten (aantal drijvers). Zeer blij het het resultaat! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nUH-Q_gmo6liqUH5xY7m2kZDxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ti0n9mxKp9qp2eTcpgNoXK7y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Top gedaan. Nu zorgen dat de plantjes gaan groeien. Zijn de visjes al een beetje gewend aan de nieuwe situatie?
edit:
Ik kan me zo voorstellen dat veel visjes die linkerhoek gaan waarderen.

[ Voor 27% gewijzigd door HuismAndré op 04-10-2020 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:12:
Tweede sluier zit er in, lijkt er op dat ze elkaar mogen. Nu afwachten wat er gebeurt met eerste keer voeren. Daar ging 't mis met de vorige.

Hout zou in principe dan aan de linkerkant komen en dan worden de planten wat veranderd. Heb baardalg helaas sinds 1 a 2 weken. Dus ga de voeding wat opschalen. Deed twee druppels elke dag, maar dat gaat nu mis. Hebben jullie tips waar ik de planten moet zetten? Bepaalde voor de ander of zo? Lijkt op foto heel leeg maar we zitten 3 bosjes waterpest in, 4 van die stengel planten (geen idee wat 't is was zo'n zuurstof mix bij de intratuin). Wat vallisneria, die lagere planten waarbij die linker groter worden dan die in 't midden staan. Kwamen allemaal uit z'n zuurstof mix. Aangezien waterpest altijd dood ging of kapotgemaakt door de sluiers. Dat lelijke plastic ding gebruik ik puur zodat ze iets extra's te schuilen hebben. (daar zie je ook goed twee baardalg plekken met haren)

[Afbeelding]
Over het algemeen zet je het van klein naar groot. Kleinblijvende plantjes op de voorgrond, medium in het midden en lange planten als Vallisneria en waterpest achteraan. Maar je kan hier ook mee spelen voor wat perspectiefdingetjes.

Die lange bladeren linksvoor lijkt me een echinodorussoortje, weet niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:30:
Top gedaan. Nu zorgen dat de plantjes gaan groeien. Zijn de visjes al een beetje gewend aan de nieuwe situatie?
edit:
Ik kan me zo voorstellen dat veel visjes die linkerhoek gaan waarderen.
Heb wel het idee dat ze wat minder nerveus zijn. Maargoed was ook een flinke wissel dus geef het een paar dagen. Wat betreft de planten gebruik ik nu Tropica premium nutrition. Een spuit flacon waarmee ik dagelijks één pompje in de bak spuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
2 manen op een meter krap? Nee joh. Ik had er in m'n 1e bak (1.10) 4 of 5 en dat ging prima. Nooit gedoe gehad.
Manen toevoegen in een bestaand "groepje" zou ik echter niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
[...]

thanks!

corydorassen zijn vandaag aangevuld en toch de kardinaaltjes maar aangevuld, nu is het qua visbestand weer mooi op pijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-07 21:04
Ik heb op dit moment een filter met 16/12 mmfilterslangen en een co2 reactor op de uitvoer. Nu wil ik meer stroming in de bak en ga vandaag een filter kopen met een 2.5x hogere capaciteit. Alleen dit filter beschikt over 22/19mm slangen.

Nu wil ik het liefst de al geplaatste slangen met verloopstukken op dit filter gaan aansluiten. Ik realiseer me dat dit capaciteit gaat kosten. Maar heb zeker overcapaciteit.

Kan dit zonder problemen? Wil het liefst deze reactor houden. Zou het uitmaken als ik de aanzuigslang wel 22/19mm hou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

peppie71 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:39:
Ik heb op dit moment een filter met 16/12 mmfilterslangen en een co2 reactor op de uitvoer. Nu wil ik meer stroming in de bak en ga vandaag een filter kopen met een 2.5x hogere capaciteit. Alleen dit filter beschikt over 22/19mm slangen.

Nu wil ik het liefst de al geplaatste slangen met verloopstukken op dit filter gaan aansluiten. Ik realiseer me dat dit capaciteit gaat kosten. Maar heb zeker overcapaciteit.

Kan dit zonder problemen? Wil het liefst deze reactor houden. Zou het uitmaken als ik de aanzuigslang wel 22/19mm hou?
Elk stukje slang dat je dikker maakt verlaagt de weerstand. Elk stukje slang dat je inkort verlaagt de weerstand. Dat gezegd hebbende: Ik zou kijken of de reactor niet op z'n eigen lus kan (indien nodig met z'n eigen pomp) zodat de nieuwe pomp gewoon met de juiste slangen kan werken (om het nog maar niet te hebben over de weerstand van de reactor zelf).

Je zou in de uitstroom van de nieuwe pomp een aftak kunnen maken naar je reactor (met een kraan om de doorstroming te regelen). Doe je dit met een extra pompje dan kun je de uitstroom van de reactor weer samenvoegen met de retourslang van de nieuwe pomp (verderop in de retourslang).

Een andere optie is dat je de uitgang van de reactor z'n eigen retour naar het aquarium geeft. Als die een relatief lage weerstand heeft ten opzichte van de retour van de nieuwe pomp (bijvoorbeeld omdat de uitstroom van de nieuwe pomp een spraybar heeft en de uitstroom van je reactor niet(s)) dan zal de stroming door de reactor vast voldoende worden (te regelen met de geplaatste kraan). Is het niet voldoende dan kun je altijd nog een eenvoudig stromingspompje plaatsen (immers je doet alles ná het nieuwe filter dus het water is al gefilterd en vrij van diertjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Omtrent de baardalg in mijn bak wil ik graag dingen gaan veranderen qua voeding.

Geef elke dag een aantal druppels profito en lees op internet dat dat ook nog easy life carbo bij moet welke ook tegen de alg zou werken. Echter leeg ik vloeibare Co2, dat is toch onzin of ben ik nou gek?

Vraag: profito naast carbo gebruiken of alleen bij profito houden? Wil graag de alg uit mijn bak krijgen, ben al begonnen met 2 uur minder licht per dag en dit in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Easy Carbo is geen vloeibare CO2. Het kan voor sommige planten een bron van koolstof bieden en daarbij helpen te winnen van de algen. Weer andere planten (zoals vallisneria) kunnen niet (goed) tegen Easy Carbo. Easy Carbo bestaat voor een groot gedeelte uit Glutaaraldehyde. Een desinfecterend middel dat bijvoorbeeld door tandartsen gebruikt wordt. Gebruik het dus absoluut met mate (en overweeg een CO2 installatie).
Wikipedia: Glutaaraldehyde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-07 16:28

avotar

P0werd by Black Coffee

Oekol schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:40:
Omtrent de baardalg in mijn bak wil ik graag dingen gaan veranderen qua voeding.

Geef elke dag een aantal druppels profito en lees op internet dat dat ook nog easy life carbo bij moet welke ook tegen de alg zou werken. Echter leeg ik vloeibare Co2, dat is toch onzin of ben ik nou gek?

Vraag: profito naast carbo gebruiken of alleen bij profito houden? Wil graag de alg uit mijn bak krijgen, ben al begonnen met 2 uur minder licht per dag en dit in de gaten te houden.
profito en easy carbo zijn verschillende dingen.
Profito is gewoon plantenvoeding, dat sla ik eigenlijk over als ik veel alg heb.

Easy Carbo werkte bij mij wel redelijk tegen baardalg. Met een spuitje heel gericht de dagelijkse toegestane hoeveelheid op de alg zelf spuiten.
En de helft minder eten geven.

Hoewel je er volgens mij nooit helemaal vanaf komt.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Volgende week maar eens beginnen met een clubje vuurgarnaaltjes. Zijn er mensen hier vanuit omgeving Utrecht die er een 15-20 willen verkopen?

[ Voor 11% gewijzigd door Chefferson op 05-10-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Zojuist bij thuiskomst viel mij op dat de planten bruin worden. Kan dit door de wissel van het weekend komen? Nitriet waarde ook weer door het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxJbsO5lfEiO21rdXNYwlmIDJ6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZJWQtoVTZoxelzTCxmDBUMv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:59:
Volgende week maar eens beginnen met een clubje vuurgarnaaltjes. Zijn er mensen hier vanuit omgeving Utrecht die er een 15-20 willen verkopen?
Ik zou lekker even wachten met garnalen tot je bak helemaal is ingedraaid en stabiel is. Garnalen zijn gevoeliger dan vissen en zullen veel sneller het loodje leggen bij slechte waardes. Nitriet = gelijk verversen! En dat kan zeker invloed hebben gehad op je planten.

[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 05-10-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:41:
[...]

Ik zou lekker even wachten met garnalen tot je bak helemaal is ingedraaid en stabiel is. Garnalen zijn gevoeliger dan vissen en zullen veel sneller het loodje leggen bij slechte waardes. Nitriet = gelijk verversen! En dat kan zeker invloed hebben gehad op je planten.
Toen was ik nog niet thuis. Ga dus zeker wachten. Hoe kan het toch dat die bak niet stabiel wordt? Ben nog steeds om de dag aan het verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Toen was ik nog niet thuis. Ga dus zeker wachten. Hoe kan het toch dat die bak niet stabiel wordt? Ben nog steeds om de dag aan het verversen.
Je hebt gisteren de complete bodem vervangen. :+ Wat verwacht je nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Je hebt gisteren de complete bodem vervangen. :+ Wat verwacht je nou?
Inderdaad. Maar het meeste zit toch in het filter? Nog niets aan vervangen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:52:
[...]

Inderdaad. Maar het meeste zit toch in het filter? Nog niets aan vervangen trouwens.
Maar ook in de bodem. En in de bodem zit vuil dat met het verwisselen door de bak is gegaan, wat nog meer zooi geeft. Het is echt even geduld hebben. Bij nitriet water wisselen en verder lekker alles met rust laten. Minstens 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:59:
Zoals ik eerder al zei: Geen nieuwe vis tot minstens 2 weken na de bodemwissel. Als je nitriet meetbaar is dan zit het nog steeds niet goed met je filter en is het tijd voor een 50% waterwissel.

Komende tijd vooral rust, rust, rust en na een week of 2 kun je eens gaan verder kijken naar nieuwe visjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:26:
[...]

Zoals ik eerder al zei: Geen nieuwe vis tot minstens 2 weken na de bodemwissel. Als je nitriet meetbaar is dan zit het nog steeds niet goed met je filter en is het tijd voor een 50% waterwissel.

Komende tijd vooral rust, rust, rust en na een week of 2 kun je eens gaan verder kijken naar nieuwe visjes.
Ook niets aan het filter doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Nee. Alles met rust laten, niet teveel voeren (want voer maakt poep, poep maakt ammonia, ammonia maakt nitriet en in een niet ingedraaid aquarium houdt het daar op). Gewoon om de dag 50% verversen (of minder vaak als nitriet nul is) en de 2 weken uitzingen.

Mocht je iemand uit de buurt kennen die een goed draaiend aquarium heeft, vraag dan of je een filterspons van die persoon z'n aquarium in je eigen filter mag leeg knijpen (dus dat de "prut" daar uitloopt en in jouw filterschuim terecht komt).

PS: Planten zijn in staat om ammonia rechtstreeks om te zetten in biomassa (de zgn "korte kringloop"). Dus wat extra planten erbij is nooit verkeerd. Verder kan een luchtsteentje mogelijk helpen de ammonia uit het water te verdrijven (vergassing).

[ Voor 54% gewijzigd door HuismAndré op 05-10-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:36:
Nee. Alles met rust laten, niet teveel voeren (want voer maakt poep, poep maakt ammonia, ammonia maakt nitriet en in een niet ingedraaid aquarium houdt het daar op). Gewoon om de dag 50% verversen (of minder vaak als nitriet nul is) en de 2 weken uitzingen.

Mocht je iemand uit de buurt kennen die een goed draaiend aquarium heeft, vraag dan of je een filterspons van die persoon z'n aquarium in je eigen filter mag leeg knijpen (dus dat de "prut" daar uitloopt en in jouw filterschuim terecht komt).

PS: Planten zijn in staat om ammonia rechtstreeks om te zetten in biomassa (de zgn "korte kringloop"). Dus wat extra planten erbij is nooit verkeerd. Verder kan een luchtsteentje mogelijk helpen de ammonia uit het water te verdrijven (vergassing).
Wat versta je onder niet teveel voeren? Voer nu dagelijks wat ze ongeveer binnen 5 minuten opkrijgen. Poep valt trouwens wel op nu er zand inzit. Dus zuig het een beetje weg tijdens de wissel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Als na een paar minuten (3-5) alles opgegeten is, dan is dat volgens mij prima (stuur ik zelf ook zoveel mogelijk op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Wat versta je onder niet teveel voeren? Voer nu dagelijks wat ze ongeveer binnen 5 minuten opkrijgen. Poep valt trouwens wel op nu er zand inzit. Dus zuig het een beetje weg tijdens de wissel.
Halveer dat eens, voer ze om de dag. Vissen krijgen in het wild ook niet dagelijks te eten, dus dat hoeven ze in 't aquarium ook niet.

Voor referentie, ik voer ze hier 2x per week, soms 3. En dan alles wat ze binnen een minuut opkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ligt er wel aan of je jong opgroeiend spul hebt of volwassen vissen. Zeker bij jong grut zou ik vaker kleine hoeveelheden geven, zelfs meerdere keren per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:44:
Ligt er wel aan of je jong opgroeiend spul hebt of volwassen vissen. Zeker bij jong grut zou ik vaker kleine hoeveelheden geven, zelfs meerdere keren per dag.
Ja uiteraard, goede aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

huisman schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:36:
Nee. Alles met rust laten, niet teveel voeren (want voer maakt poep, poep maakt ammonia, ammonia maakt nitriet en in een niet ingedraaid aquarium houdt het daar op).
Nitraat spons van bv. Superfish op maat knippen om het Nitriet weer om te zetten naar het minder schadelijke nitraat, kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Winkiller schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Nitraat spons van bv. Superfish op maat knippen om het Nitriet weer om te zetten naar het minder schadelijke nitraat, kan ook helpen.
En deze dan gewoon in het filter van Juwel erbij plaatsen? Moet deze dan op een bepaalde plek komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Chefferson schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

En deze dan gewoon in het filter van Juwel erbij plaatsen? Moet deze dan op een bepaalde plek komen?
Deze alleen gebruiken als je nitriet/nitraat te hoog is, plaats in het filter kan het midden zijn.
Bij het Juwel filter zou je hem na de 1ste spons kunnen plaatsen, het werkt ongeveer 6 weken.
Ondertussen wekelijks je nitriet en nitraat waarden checken en normaal water verversen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Ik zou het niet doen. Het filter draait nu bijna 2 weken en is dus zo goed als "ingezaaid". Ook is het, vanwege de nieuwe bodem, de enige plaats waar er al een beetje en bacteriecultuur is. Dat wil je niet te veel verstoren (en al helemaal niet een gedeelte weghalen om het te vervangen door een ander soort spons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:51
huisman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:16:
Ik zou het niet doen. Het filter draait nu bijna 2 weken en is dus zo goed als "ingezaaid". Ook is het, vanwege de nieuwe bodem, de enige plaats waar er al een beetje en bacteriecultuur is. Dat wil je niet te veel verstoren (en al helemaal niet een gedeelte weghalen om het te vervangen door een ander soort spons.
Eens - ik denk dat je het echt even tijd moet geven.

We gaan een nieuw huis bouwen en dan pak ik de hobby ook weer op, maar hiervoor vele jaren bezig geweest (voel me oud nu ik dit schrijf :D ) en één ding was altijd duidelijk. Geef het tijd om een goede balans te creëren. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:16:
Nog geen 24 uur geleden wissel gedaan. En dit is nu de stand. Niet best.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE4BsXBH12SoZ7AvLp96Egl9Fto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9r1lqKOh1306eDPqeuE3kMP5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chefferson schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou nu direct 2/3 tot 80% wisselen, en morgen weer meten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

0.3mg/l valt nog wel wat mee voor een verkeerd indraaiend aquarium (zonder garnalen). Boven de 0.5 wordt het echt kritisch. Neemt niet weg dat een 50% waterwissel wel weer op z'n plaats is. En minder voeren (want da's de enige bron waar het vandaan kan komen tenzij je een dood dier ergens over het hoofd ziet).

Niet meer dan 50% wisselen anders komt je filter mogelijk te lang droog te staan (groot nadeel van die interne filters).

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 06-10-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

[Afbeelding]
Valt inderdaad mee, je kan doen wat @huisman zegt of een superfish nitrate pad plaatsen.

Die pad zet het om naar minder schadelijke No3 en dat is weer aanwinst voor je planten.
Het gebeurd overigens met anerobe bacteriën, De belangrijke bacteriën die in het aquarium ammonium omzetten in nitriet en vervolgens nitraat (de nitrificerende bacteriën) zijn een bekend voorbeeld van aërobe micro-organismen.

Overigens je kan ook het volgende eens proberen, kan ook geen kwaad.
[YouTube: JUWEL Aquarium - bioBoost - filter accelerator - english]

[ Voor 13% gewijzigd door Winkiller op 06-10-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Hoeveel water wissel je? Zou toch wel even 2-3 goeie emmers eruit halen nu. 50% mag ook wel.

Verder lekker alles met rust laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Nog even langs de diebo geweest. Men adviseerde daar https://www.seaflower.nl/microbe-lift-nite-out-ii-236ml/ in combatie met https://petsplace.nl/juwe...sGABWEAQYASABEgIE0vD_BwE#.

Geen chemicaliën, dus kan weinig kwaad toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:21:
[...]

Hoeveel water wissel je? Zou toch wel even 2-3 goeie emmers eruit halen nu. 50% mag ook wel.

Verder lekker alles met rust laten.
Vandaag wederom 50% gedaan ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:07
Chefferson schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:16:
Nog even langs de diebo geweest. Men adviseerde daar https://www.seaflower.nl/microbe-lift-nite-out-ii-236ml/ in combatie met https://petsplace.nl/juwe...sGABWEAQYASABEgIE0vD_BwE#.

Geen chemicaliën, dus kan weinig kwaad toch?
Of je laat hett geheel gewoon even draaien...

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Chefferson Bij de Diebo adviseren ze je alles waar zij op verdienen. Probeer een stapje terug te zetten. Je hebt je bak net twee weken. In die tijd is een normale bak nog amper ingedraaid, en jij hebt er al vis in zitten, een bodemwissel gedaan, bent met plantenvoeding aan het experimenteren, doet de ene na de andere waterwissel, en de waterwaarden worden maar niet stabiel. Joh!
Ik vrees dat de grootste oorzaak in jouw geval zich niet in de bak bevindt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
JME schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:23:
@Chefferson Bij de Diebo adviseren ze je alles waar zij op verdienen. Probeer een stapje terug te zetten. Je hebt je bak net twee weken. In die tijd is een normale bak nog amper ingedraaid, en jij hebt er al vis in zitten, een bodemwissel gedaan, bent met plantenvoeding aan het experimenteren, doet de ene na de andere waterwissel, en de waterwaarden worden maar niet stabiel. Joh!
Ik vrees dat de grootste oorzaak in jouw geval zich niet in de bak bevindt... :+
Eens, echter dat de vissen erin moesten was even niet anders. En je kan wellicht beredeneren dat ik de vissen weg had kunnen doen of ze in de oude bak ziek of dood had moeten laten gaan, om toch de nieuwe in te draaien. Maar zo steek ik niet in elkaar. Ik wil koste wat kost geen dode vissen doordat ik zelf laks ben geweest. Dus grijp ik nu even aan wat mij geadviseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tuurlijk, het was het minst van twee kwaden. Dat bestrijd ik ook niet. Maar het helpt allemaal niet om je bak stabiel te krijgen.
Eerder gaf je al aan dat je hier het advies had gekregen om die vissen alvast erin te zetten, maar dat was in de context van die oude bak. Zonder die context zou niemand je dat hebben geadviseerd. Behalve de LFS wellicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
JME schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:44:
Tuurlijk, het was het minst van twee kwaden. Dat bestrijd ik ook niet. Maar het helpt allemaal niet om je bak stabiel te krijgen.
Eerder gaf je al aan dat je hier het advies had gekregen om die vissen alvast erin te zetten, maar dat was in de context van die oude bak. Zonder die context zou niemand je dat hebben geadviseerd. Behalve de LFS wellicht :+
Precies, dat is nu eenmaal zo. Maar wat voor kwaad kan het dan nu om die Nite-out + die Juwel korrel erin te zetten? Dat was meer mijn vraag. Als het unanieme antwoord is om dat niet te doen, ook goed. Ik ga ook van jullie expertise uit. Als ik enkel dagelijks moet gaan meten en wisselen bij een waarde X, dan komt het inderdaad aan op geduld.

Wat is de LFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Local Fish Store.

Inderdaad gewoon elke dag meten en bij een waarde rond de 0.3 water verversen. Volgens mij ben je er bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Precies, dat is nu eenmaal zo. Maar wat voor kwaad kan het dan nu om die Nite-out + die Juwel korrel erin te zetten? Dat was meer mijn vraag. Als het unanieme antwoord is om dat niet te doen, ook goed. Ik ga ook van jullie expertise uit. Als ik enkel dagelijks moet gaan meten en wisselen bij een waarde X, dan komt het inderdaad aan op geduld.

Wat is de LFS?
Omdat je daardoor aan je filter moet zitten om ze erin te zetten. En we hadden je volgens mij massaal aangeraden om nu even niet aan je filter te gaan zitten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Omdat je daardoor aan je filter moet zitten om ze erin te zetten. En we hadden je volgens mij massaal aangeraden om nu even niet aan je filter te gaan zitten. :+
OK, point taken. Gaan we doen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-07 10:17
Biologisch gezien is geduld ook de belangrijkste zaak. Hier op Tweakers kijken we graag naar exacte waardes en willen we ze exact goed hebben (goh hoe zou dat toch komen)
Maar Biologie is een spelletje van evenwichten, gemiddeldes en benadering. Wat ik vanuit dat opzicht kan zeggen is dat vissen over het algemeen best een tijdje tegen een waterwaarde kunnen die niet "klopt" als die stabiel is.
Waar de meeste vissen nou bij uitstek niet tegen kunnen is sterk wisselende waterwaardes.

Ergo: geduld, blijven meten, en proberen je ingrepen stap voor stap te beperken/terug te voeren.
Pagina: 1 ... 59 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.