Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.307 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Voor de liefhebbers van ZA bioptopen..
Ene meneer Mikolhi uit Venezuela (?) heeft een tijdje lang eens in de zoveel tijd een aquarium mee de rimboe in gesleept en op basis van wat ie daar onder water zag ter plekke dat aquarium gescaped...
De "scapes" zijn niet altijd even succesvol vind ik, maar de onderwater beelden van het gebied waar ie is vind ik dan wel weer enorm interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Renegade666 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:20:
Toch even snel een foto gemaakt, zal morgen wel even 1 van alles doen, wil nu niet:

Zover als ik het kan zien zijn het echt helena's.
OUders, volgens heb ik er toen 2 in gedaan.
[Afbeelding]

PS: glas is wat vies, word morgen weer even goed schoon gemaakt :+
Ik mis de zwart/geel kleurbandjes die ik bij mijn allerkleinste Helena's (<2mm) toch al echt duidelijk waar kan nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uxFFnBPFsHKhp2CCGIThkK44nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmmSK5c7h6diFHwGCzK3QvH7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door HuismAndré op 15-09-2020 14:00 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 21:33
Poah, ik wist dat ik wat baby garnalen had... Maar die vuurgarnalen gaan hard zeg. Ik keek gisteren in mn bak en op de ruiten alleen al zag ik al ongeveer 20 jongen :p . De kolonie is nu al verdubbeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Iemand hier trouwens nog interesse in een Ferplast Star 120 en/of Cube? Omgeving Arnhem. Graag PB bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:12

Winkiller

De Mopperpot

Mijn Maanvissen die een time-out gehad hebben terug gezet, had ik het maar niet gedaan. Direct na terugzetten gingen ze verder waar ze gebleven waren, agressief naar de 3 andere Maanvissen. Waarvan het zilveren mannetje nu vreemd is gegaan en met mijn 2e zwarte Maanvis nu eitjes heeft. Het zilveren vrouwtje is nu de sigaar, best wel zielig om steeds aangevallen te worden door haar ex partner + vriendin en de 2 die ik terug gezet hebt. Eigenlijk weet ik niet goed hoe nu verder te gaan. Beide Maanvissen in het andere aquarium gaf wel rust maar daar hadden ze het moeilijk met de drukke Boesemani's en de snelle clown botia's.

Nu maar eerst de eitjes maar weer weghalen. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:24
@Winkiller
Grotere bak een optie?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Nee 350 liter is wel genoeg zou je denken, ik heb de Mannen nu van de vrouwen gescheiden.
Ik ga er nog eens over nadenken want zo wil ik niet verder met Discus en Maanvissen in 1 Aquarium.
Er zijn dus 3 vrouwen en 2 mannen, de zilveren vrouw is inmiddels zwaar gehavend.
Ook de eitjes zijn nu weg, inmiddels ongeveer leg nummer 15 dacht ik, te gek voor woorden.
Het zilveren vrouwtje werd zo opgejaagd door de andere 4 dat ze tegen het glas aan bleef knallen.
De Discus vissen hadden niet of nauwelijks te lijden onder de agressie van de Maanvissen.

Trouwens wisten jullie dat de Otocinclus zich kranig verweren tegen discus en de maanvis ? Als ze lastig gevallen worden zwemmen ze tegen de kopjes van Maanvis of Discus aan, die zwemmen dan snel weg. Best grappig om te zien hoe de natuur werkt. :)

Poll:
2 actieve koppels Maanvissen is 1 aquarium is een ramp, laat staan in minder dan 200 liter water.

1) Ja
2) Nee
3) Weet ik niet

--update--beschadigde zilveren maanvis--
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMboevJRoX-txfTrGIstZfM0Scw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMjjEo7doanGQzmE7RWd0hKs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGG6_b37SIAG0O9wv61kc4hjxYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/erf4RZHEDSnnECYEfl4Z3LnD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Winkiller op 20-09-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:22
Hier een halfjaar terug begonnen met een tetra silhoutte aquarium van 12 liter. 2 sluierstaartjes erin, bosje planten en klaar... (puik advies van de verkoopster... not)

Lees je dus later dat zo'n aquarium veel te klein is, maargoed, visjes zijn nog klein en met wekelijks 4 liter water verschonen gaat het prima. Als ze groter worden maar eens om een 60 liter bak kijken.

Eerste set planten was na 3 weken helemaal lelijk, dus nieuw bosje gehaald en Tetra Plantamin en Plantapro toevoegen aan water, gaat nu ook prima.

Enige nadeel: die algen... met tandenborstel wel los te krijgen en verdwijnt wel in filter, maar uiteindelijk gewoon 2 posthoorn slakjes gehaald, die het probleem wel deels oplossen, maar de bak niet schoon krijgen.

Nu paar weken verder: de slakjes paren als konijnen, zetten overal eitjes af, 3 weken later komen die stuk voor stuk uit en de vissen vreten ze binnen 10 minuten op. Heb nu 3 witte stipjes in de planten gezien, dus mogelijk overleeft er toch wat.

Volgende ding: ene sluierstaart werd wat dik de afgelopen week, andere gaat als een idioot erachteraan, vanavond zaten er ineens hele slierten met blaasjes aan de vis vast. Ik vermoed dat ie na een week lang slakken vreten zelf eitjes is gaan leggen. Ben benieuwd of daar wat uit komt volgende week, maar vermoed dat de kannibalen ze ook gewoon opvreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Winkiller schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:27:
[...]

Nee 350 liter is wel genoeg zou je denken, ik heb de Mannen nu van de vrouwen gescheiden.
Ik ga er nog eens over nadenken want zo wil ik niet verder met Discus en Maanvissen in 1 Aquarium.
Er zijn dus 3 vrouwen en 2 mannen, de zilveren vrouw is inmiddels zwaar gehavend.
Ook de eitjes zijn nu weg, inmiddels ongeveer leg nummer 15 dacht ik, te gek voor woorden.
Het zilveren vrouwtje werd zo opgejaagd door de andere 4 dat ze tegen het glas aan bleef knallen.
De Discus vissen hadden niet of nauwelijks te lijden onder de agressie van de Maanvissen.

Trouwens wisten jullie dat de Otocinclus zich kranig verweren tegen discus en de maanvis ? Als ze lastig gevallen worden zwemmen ze tegen de kopjes van Maanvis of Discus aan, die zwemmen dan snel weg. Best grappig om te zien hoe de natuur werkt. :)

Poll:
2 actieve koppels Maanvissen is 1 aquarium is een ramp, laat staan in minder dan 200 liter water.

1) Ja
2) Nee
3) Weet ik niet

--update--beschadigde zilveren maanvis--
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel discus heb er nog in dan?
Denk dat de bak te klein is.

Anders 2de bak er bij om wat over te zetten😇

@_JGC_
12 liter voor 2 vervuilers??
Lijkt niet goed voor die beestjes.

Lijk mij handig om een grotere bak te nemen. 60cm is leuk voor eerst, maar zou eerder gelijk naar 80cm gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Renegade666 op 20-09-2020 22:24 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Wildfire

Joy to the world!

_JGC_ schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:14:

Volgende ding: ene sluierstaart werd wat dik de afgelopen week, andere gaat als een idioot erachteraan, vanavond zaten er ineens hele slierten met blaasjes aan de vis vast. Ik vermoed dat ie na een week lang slakken vreten zelf eitjes is gaan leggen. Ben benieuwd of daar wat uit komt volgende week, maar vermoed dat de kannibalen ze ook gewoon opvreten.
Dat klinkt niet goed. Aan de vissen zelf horen geen blaasjes of blaasjes met slierten te zitten. Dat klinkt eerder als een ziekte of een parasitaire besmetting...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Renegade666 12 liter is idd veel te weinig. Gaat met wekelijks deels verversen en filter uitspoelen en elke 3 weken een nieuw koolstoffilter erin wel prima, maar die beesten worden ook groter.

Scheelt ook dat ze maar beperkt gevoerd worden. Dieet bestaat uit jonge slakken, planten en eens per 2 dagen een paar korreltjes voer.

@Wildfire Is er inmiddels af. Weet niet of het eitjes zijn of ontlasting. Beest heeft de afgelopen dagen heel veel vers uitgekomen slakjes gegeten, dus misschien heeft dat ermee te maken?

[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 20-09-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@Winkiller Als die foto die je hier eerder geplaatst hebt nog representatief is, dan zou ik eens beginnen met meer zichtlijnen te breken of in ieder geval meer plekken te creeeren waar de manen niet de hele bak door kunnen kijken. Je hebt wel 350 liter, maar door de vorm van je bak (soort van driehoek?) kunnen de manen nooit echt ver bij elkaar vandaan zijn en dan blijven ze hun plek met eitjes verdedigen.
Bij mij willen de geos met vrijzwemmend grut al zowat meer dan een meter hebben overdag, en dan bedenjt dat klein grut af en toe nog dat ze niet rechts in de bak willen zwemmen maar precies in het midden.
Gezien de discus+manen wil je eigenlijk wel veel zwemruimte, maar ja, dat botst nu met wat je afzettende manen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

_JGC_ schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:39:

@Wildfire Is er inmiddels af. Weet niet of het eitjes zijn of ontlasting. Beest heeft de afgelopen dagen heel veel vers uitgekomen slakjes gegeten, dus misschien heeft dat ermee te maken?
Hou het goed in de gaten, blaasjes horen absoluut niet op een vis te zitten. En slierten wil je alleen zien als ze aan het poepen zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:39:
@Renegade666 12 liter is idd veel te weinig. Gaat met wekelijks deels verversen en filter uitspoelen en elke 3 weken een nieuw koolstoffilter erin wel prima, maar die beesten worden ook groter.

Scheelt ook dat ze maar beperkt gevoerd worden. Dieet bestaat uit jonge slakken, planten en eens per 2 dagen een paar korreltjes voer.

Dat Koolstoffilter doet geen zier. Dat haalt zware metalen of medicijnen (of Plantenvoeding) uit je bak. Geen afvalstoffen van 2 zware vervuilers.

Ik zou in no time zsm een andere bak halen, of de sluiers naar iemand brengen die een ruime vijver heeft waar ze ook in de winter warm genoeg kunnen zitten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 11:48
Hallo!

Ook ik ben inmiddels bevangen met aquariumkoorts. Na een " grap" van mijn schoonmoeder (kommetje met 2 guppies) al snel de overstap gemaakt naar een 25 liter bakje.

Al snel merk je dat je hier nagenoeg geen ruimte hebt voor fatsoenlijke planten, ornamenten, etc. Dus gisteren de Juwel Rio 125 opgehaald. Opgevuld met grind (achteraf misschien beter voor zand kunnen kiezen, planten en wat hout.

Nu heb ik een vraag. Om de wortels van de Varen zat een soort van schuim. Moet dit verwijderd worden?
Bijgevoegd een foto, als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKJEhHMULuDVDssDmmOlKoXi8rE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMHcbJI098g6stdAu2pzphhP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 16:57
Chefferson schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:54:
Hallo!

Ook ik ben inmiddels bevangen met aquariumkoorts. Na een " grap" van mijn schoonmoeder (kommetje met 2 guppies) al snel de overstap gemaakt naar een 25 liter bakje.

Al snel merk je dat je hier nagenoeg geen ruimte hebt voor fatsoenlijke planten, ornamenten, etc. Dus gisteren de Juwel Rio 125 opgehaald. Opgevuld met grind (achteraf misschien beter voor zand kunnen kiezen, planten en wat hout.

Nu heb ik een vraag. Om de wortels van de Varen zat een soort van schuim. Moet dit verwijderd worden?
Bijgevoegd een foto, als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!

[Afbeelding]
Mooie bak. Leuk ingericht.

Dat soort schuim is waarschijnlijk steenwol. Zo snel mogelijk eruit halen!

[ Voor 0% gewijzigd door XNL073 op 21-09-2020 11:29 . Reden: steenwol fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:54:
Opgevuld met grind (achteraf misschien beter voor zand kunnen kiezen, planten en wat hout.
De andere vraag is al beantwoord (het is steenwol en dat moet eraf gehaald worden) maar bovenstaande wil ik nog wel even een advies over geven. Als je overweegt corydora's te gaan houden, overweeg dan alsnog om zand te nemen. Gewoon 0.4-0.8mm filterzand van wildkamp of zo (kost haast niks en is keurig rond). Qua kleur van de bodem zit je dan vergelijkbaar met nu (wellicht 1 streepje donkerder).

Het is echt geweldig om te zien hoe cory's tot de ogen aan toe het zand in gaan, op zoek naar voedsel.

En overweeg tevens om de achterkant aan de buitenkant te beschilderen (kan met acryllatex) of te beplakken met zwarte folie. Schilderen heeft als voordeel dat het mooi egaal is, folie heeft als voordeel dat het niet zo kwetsbaar is. Ik heb zelf beiden gedaan. Dus zwart schilderen met acryllatex en als dat droog is er folie overheen om de verf te beschermen.

[ Voor 24% gewijzigd door HuismAndré op 21-09-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
huisman schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:03:
[...]

De andere vraag is al beantwoord (het is steenwol en dat moet eraf gehaald worden) maar bovenstaande wil ik nog wel even een advies over geven. Als je overweegt corydora's te gaan houden, overweeg dan alsnog om zand te nemen. Gewoon 0.4-0.8mm filterzand van wildkamp of zo (kost haast niks en is keurig rond). Qua kleur van de bodem zit je dan vergelijkbaar met nu (wellicht 1 streepje donkerder).

Het is echt geweldig om te zien hoe cory's tot de ogen aan toe het zand in gaan, op zoek naar voedsel.

En overweeg tevens om de achterkant aan de buitenkant te beschilderen (kan met acryllatex) of te beplakken met zwarte folie. Schilderen heeft als voordeel dat het mooi egaal is, folie heeft als voordeel dat het niet zo kwetsbaar is. Ik heb zelf beiden gedaan. Dus zwart schilderen met acryllatex en als dat droog is er folie overheen om de verf te beschermen.
Wat is nu precies het voordeel om de achterwand te schilderen of uberhaupt er eentje te plaatsen? Ik heb een mooie strakke witte muur wat mij niet stoort als ik door het aquarium heenkijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:35:
[...]

Wat is nu precies het voordeel om de achterwand te schilderen of uberhaupt er eentje te plaatsen? Ik heb een mooie strakke witte muur wat mij niet stoort als ik door het aquarium heenkijk.
Mooie maat bak, daar kun je tenminste wat mee :)

Vissen voelen zich een stuk meer op hun gemak met een donkere achtergrond. Alleen echte openwaterzwemmers zal het niet veel uitmaken, maar de meeste vissen dus wel. Ze worden dan minder schichtig met een donkere achterwand.

Die steen met gaten, is dat een echte kalksteen? Zo ja, dan zou ik die eruit halen tenzij je echt alleen vissen gaat houden die tegen knoerthard water kunnen (sommige levendbarenden, sommige grote cichliden, speciaalbakken met tanganyika of malawi cichliden). Maar ook je planten kunnen knoerthard water niet echt waarderen meestal. Dus tenzij dat resin is (nepsteen) er z.s.m. uithalen en je water testen kan zijn dat je dan tijdelijk veel moet gaan verversen om de kalk weer kwijt te raken.
Is die steen erachter koraal ofzo? Zo ja, ook die eruit, zelfde reden. Dus ook geen schelpen enzo in je bak doen, en voordat je stenen erin doet altijd even testen met een zuur of het kalkhoudende steen is.

Die javavaren heb je die nu in de grond staan? Dat is een epifyt, die moet niet in de grond maar opgebonden op een stuk hout of steen ofzo. Geen wortels onder de grond, die gaan rotten.

[ Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 21-09-2020 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
dragon2 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:43:
[...]

Mooie maat bak, daar kun je tenminste wat mee :)

Vissen voelen zich een stuk meer op hun gemak met een donkere achtergrond. Alleen echte openwaterzwemmers zal het niet veel uitmaken, maar de meeste vissen dus wel. Ze worden dan minder schichtig met een donkere achterwand.

Die steen met gaten, is dat een kalksteen? Zo ja, dan zou ik die eruit halen tenzij je echt alleen vissen gaat houden die tegen knoerthard water kunnen (sommige levendbarenden, sommige grote cichliden, speciaalbakken met tanganyika of malawi cichliden). Maar ook je planten kunnen knoerthard water niet echt waarderen meestal. Dus tenzij dat resin is (nepsteen) er z.s.m. uithalen en je water testen kan zijn dat je dan tijdelijk veel moet gaan verversen om de kalk weer kwijt te raken.

Die javavaren heb je die nu in de grond staan? Dat is een epifyt, die moet niet in de grond maar opgebonden op een stuk hout of steen ofzo. Geen wortels onder de grond, die gaan rotten.
Het is inderdaad een echte kalksteen. Verwijderen dus maar. Helaas.
De varen staat al op hout (zo gekocht). Maar bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Verwijderen van die kalksteen hoeft niet per se, ligt er helemaal aan wat je qua vissen wil hebben. Ga je Afrikaans (bv Neolamprologus multifasciatus, slakkenhuis cichlides) dan wil je bijvoorbeeld juist wel hard water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
toolkist schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:01:
Verwijderen van die kalksteen hoeft niet per se, ligt er helemaal aan wat je qua vissen wil hebben. Ga je Afrikaans (bv Neolamprologus multifasciatus, slakkenhuis cichlides) dan wil je bijvoorbeeld juist wel hard water.
Qua vissen ben ik echt helemaal blue nog. Sterker nog, ik heb geen idee wat de namen van mijn huidige vissen zijn. Lezen, lezen, lezen maar het is een hoop informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:42:
@Winkiller Als die foto die je hier eerder geplaatst hebt nog representatief is, dan zou ik eens beginnen met meer zichtlijnen te breken of in ieder geval meer plekken te creeeren waar de manen niet de hele bak door kunnen kijken. Je hebt wel 350 liter, maar door de vorm van je bak (soort van driehoek?) kunnen de manen nooit echt ver bij elkaar vandaan zijn en dan blijven ze hun plek met eitjes verdedigen.
Bij mij willen de geos met vrijzwemmend grut al zowat meer dan een meter hebben overdag, en dan bedenjt dat klein grut af en toe nog dat ze niet rechts in de bak willen zwemmen maar precies in het midden.
Gezien de discus+manen wil je eigenlijk wel veel zwemruimte, maar ja, dat botst nu met wat je afzettende manen nodig hebben.
Ja misschien heb je een punt maar ze moeten het er maar mee doen. Nu de mannen er uit zijn heb ik rust in de bak en daar ging het ons om. 2 Koppels met steeds eieren werkt gewoon niet, de dames kunnen nu wel zonder (echte) ruzie maken het met elkaar vinden. Die grote bos Vallesneria staat er eigenlijk om de zichtlijn te breken en dat werkt ook wel maar niet met 2 koppels en eieren en het felle karakter van Maanvissen tijdens het broedseizoen. Ik heb gisteravond even rond lopen zoeken over de problemen met Maanvissen tijdens het broeden en wat ik online tegenkwam lijkt veel op wat er bij mij gebeurd.

@Renegade666 Ik heb momenteel 5 volwassen Discus vissen die nauwelijks ruzie maken. Die 5 Maanvissen zijn gekomen nadat ik over tijd 4 dode discus vissen had. De vijfde had ik beter niet kunnen kopen want die is ontzettend dominant. Het is weer eens een ander probleem dan het algenprobleem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Misschien kunnen jullie even helpen. Dit zijn de visjes die nu in de kleine bak zitten en uiteindelijk overgaan.
Dat weet ik een beetje in welk continent ik kan gaan zoeken voor de nieuwe vissen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg__YKhicpy3oTpzpVPXcmdYYCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QelMHgGSq5ZS9eQqhOm40rgn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:44:
Misschien kunnen jullie even helpen. Dit zijn de visjes die nu in de kleine bak zitten en uiteindelijk overgaan.
Dat weet ik een beetje in welk continent ik kan gaan zoeken voor de nieuwe vissen.

[Afbeelding]
Die eerste lijkt een HELE bleke Corydoras Aeneus of Panda(maar ik zie echt geen zwart), de rechter 2 zijn guppen mannen (poecilia reticulata), de witte lijkt een man hoogvinkarper. Alledrie levendbarend, maar met alleen maar mannen recept voor oorlog in de bak.

Zorg goed voor je waterkwaliteit, je Cory is totaal niet op z'n plek. Dat is dan ook een groepsdiertje, ze horen in ieder geval niet wit te zijn. Guppen kweken als konijnen, zijn niet hele fijne dieren tenzij je er iets bijzet wat graag babyguppen eet. Als je mannen elkaar accepteren prima, gaan ze vechten is het of 1 eruit of vrouwtjes erbij zetten om te voorkomen dat de een de ander afmaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door SmurfLink op 21-09-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:01:
[...]

Die eerste lijkt een HELE bleke Corydoras Aeneus of Panda(maar ik zie echt geen zwart), de rechter 2 zijn guppen mannen (poecilia reticulata), de witte lijkt een man hoogvinkarper. Alledrie levendbarend, maar met alleen maar mannen recept voor oorlog in de bak.

Zorg goed voor je waterkwaliteit, je Cory is totaal niet op z'n plek. Dat is dan ook een groepsdiertje, ze horen in ieder geval niet wit te zijn. Guppen kweken als konijnen, zijn niet hele fijne dieren tenzij je er iets bijzet wat graag babyguppen eet. Als je mannen elkaar accepteren prima, gaan ze vechten is het of 1 eruit of vrouwtjes erbij zetten om te voorkomen dat de een de ander afmaakt.
Wat bedoel je met totaal niet op zijn plek? We hebben er 3 inzitten. Hoe kan ik dit verbeteren? Zoals gezegd, ze gaan straks over naar de nieuwe bak. De kwaliteit van het water zal ik eens per twee weken laten checken bij een specialist. Zal daarnaast, zodra alles over is, eens op jacht gaan naar wat vrouwelijk schoon.

Welke andere soorten zou je aanraden in deze setting? Zou ook graag wat grotere vissen willen in de nieuwe bak.

[ Voor 4% gewijzigd door Chefferson op 21-09-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:35:
[...]

Wat bedoel je met totaal niet op zijn plek? We hebben er 3 inzitten. Hoe kan ik dit verbeteren? Zoals gezegd, ze gaan straks over naar de nieuwe bak. De kwaliteit van het water zal ik eens per twee weken laten checken bij een specialist. Zal daarnaast, zodra alles over is, eens op jacht gaan naar wat vrouwelijk schoon.

Welke andere soorten zou je aanraden in deze setting? Zou ook graag wat grotere vissen willen in de nieuwe bak.
Als het inderdaad een Aeneus is hoort ie nogal wat kleur om 't lijf te hebben... zo wit als op jouw foto geeft aan dat die vis zich niet lekker voelt. Zijn z'n kieuwen wel gezond van kleur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BlodbYZ_YzcnjULqy0f7hp-b8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LDsyL82zwBC1bqavAcJ9Z2FI.png?f=user_large

Neem er nog maar een paar bij dan, maar wacht daar uiteraard mee tot je nieuwe bak is ingedraaid. En vertrouw niet op het meten bij een specialist, test je eigen water!

Zit je nog steeds op 12L met de vissen terwijl de grote indraait? Dan zou ik voor de vissen ze toch maar in de grote bak doen en elke dag gaan testen, zodat je de nitrietpiek voorblijft. Dat kleine bakje is dan het ergste van 2 kwaden.

Andere soorten, tja als je echt graag vrouwen bij je levendbarenden zet zou ik iets van rouwtetra's erbij halen. Die staan nog wel eens bekend om lekker gupjes te eten. Met een bak van 80cm zou ik niet echt veel 'grote' vissen weten. Die hebben allemaal meer ruimte nodig. Behalve wellicht een Ancistrus of een ander kleiner blijvend L-nummer. Dat kleiner blijvend is relatief, in deze soortgroep zitten 'beesten' van een halve meter. ;) Dus dan is 10-15cm redelijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
@SmurfLink Enorm bedankt voor al deze tips! Wat bedoel je met " een ander kleiner blijvend L-nummer" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:51:
@SmurfLink Enorm bedankt voor al deze tips! Wat bedoel je met " een ander kleiner blijvend L-nummer" ?
L-nummers zijn een grote groep bodembewoners, worden in de volksmond ook wel algeneters of plakvissen genoemd. Het merendeel van deze vissen eet echter GEEN algen, of maar als bijgerecht. En hebben gewoon vlees nodig. Dus lees je daarvoor ook goed in. Zelf heb ik bijvoorbeeld de Panaque Maccus, L104 (https://www.planetcatfish...pecies.php?species_id=734 ). Dit is een houteter, dus dan moet je wel hout in je bak hebben, anders heeft ie weinig te eten. Deze vissen kunnen wel erg oud worden (Koos is al 15 jaar oud inmiddels), maar hebben weinig specifieke verzorging nodig en zijn vaak leuke blikvangers.
L134 is een van de populairste, die is dan ook erg duur maar ja ik snap de populariteit wel. https://www.planetcatfish...pecies.php?species_id=213

Ancistrus is ook een veel voorkomende, met de borstelneus bij de man. Die kweken ook hard dus een koppeltje is daar ook niet heel erg aan te raden. :+

Vaak zie je in dierenwinkels ook de Plecostomus. Die moet je dus NIET hebben. Dat bakbeest lijkt schattig en klein, maar dat zijn baby's. Die worden dus vrolijk tot een halve meter groot wanneer je ze de ruimte geeft. En als ze te klein zitten vergroeien ze, da's ook niet echt een pretje. Zelfde als met goudvissen, daarom adviseerde ik de eerdere persoon met sluierstaarten ook om die in een vijver te gaan zetten. Hou je ze te klein kunnen ze prima lang leven, maarja, jij overleeft ook in een gangkast als ik je voer en af en toe je emmertje met poep verschoon. Maar of je een leuk leven hebt?

Voor bodembewoners gebruik ik zelf PlanetCatfish eigenlijk altijd als referentie qua waterwaarden, maten en degelijke. Voor alle andere dingen is SeriouslyFish een goeie, of FishBase. Kan je kijken of bepaalde vissen bij elkaar passen, of ze qua maat in je bak passen en qua waterwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Dag 2. Bak staat er nu zo bij. Nog even een vraag aangaande de kalksteen. Is dit echt zo schadelijk? Kan ik door dagelijks te meten nagaan over de waardes te hoog worden en dan alsnog verwijderen + verschonen? Of is het risico 100% dat de waardes op den duur door het dak gaan?

Vreemde is wel dat ik bij meerdere "builds", ook in speciaalzaken deze stenen zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wozlT38Uq_sQH8nRju6RrByV634=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVwDe4P0O2SAwpd5knCCvpGl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Als je zeker wilt weten dat het kalksteen is, moet je het even met azijn testen. Als dat begint te pruttelen/bubbelen, dan is het kalk steen. zo niet, dan is er niks aan de hand.
Heb het idee als ik het zo zie, dat het nep is, maar kan aan mij liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Renegade666 schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:54:
Als je zeker wilt weten dat het kalksteen is, moet je het even met azijn testen. Als dat begint te pruttelen/bubbelen, dan is het kalk steen. zo niet, dan is er niks aan de hand.
Heb het idee als ik het zo zie, dat het nep is, maar kan aan mij liggen :P
Top tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
En ff je water testen, hoe hoog zijn je KH en met name GH? Check even op de site van je waterleverancier wat het normaal uit de kraan moet zijn. Is het in jouw bak hoger dan dat, dan geeft de steen kalk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:27:
En ff je water testen, hoe hoog zijn je KH en met name GH? Check even op de site van je waterleverancier wat het normaal uit de kraan moet zijn. Is het in jouw bak hoger dan dat, dan geeft de steen kalk af.
Zojuist gemeten. Hetzelfde als uit de kraan. En als de theorie van @Renegade666 klopt is zijn het inderdaad geen kalkstenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Chefferson schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:24:
[...]

Zojuist gemeten. Hetzelfde als uit de kraan. En als de theorie van @Renegade666 klopt is zijn het inderdaad geen kalkstenen :)
Meet nog maar eens na een aantal dagen. Kalk lost maar heel traag op.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

SmurfLink schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:01:
[...]

Die eerste lijkt een HELE bleke Corydoras Aeneus of Panda(maar ik zie echt geen zwart)
Da's de Corydora Aneus Albino. Die hoort licht roze te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

dragon2 schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:43:
[...]
Daarnaast creëer je diepte in het aquarium. Bij een bak die nog geen 40cm diep is, is dat altijd mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mbt achtergronden, iemand nog een tip/idee voor volgende:

Om makkelijk te kunnen wisselen tussen bijvoorbeeld een lichte of donkere achtergrond dacht ik aan een plaat/mdf etc voorzien van verf. Deze kan dan aan de buitenkant van het aquarium bevestigd worden.
Dat ipv de folie die er nu op zit.

Echter ben ik nog aan het denken hoe zoiets makkelijk te bevestigen is en niet permanent is.
Het is een open bak met 12mm dik glas.

Iemand nog tips voor klemmen/bevestigingen die goed werken en netjes zijn mbt afwerking? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:58

JME

zeg maar Jamie

Paulus07 schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:27:
Om makkelijk te kunnen wisselen tussen bijvoorbeeld een lichte of donkere achtergrond
Hoe vaak wou je gaan wisselen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
JME schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:35:
[...]

Hoe vaak wou je gaan wisselen dan?
Om de 2 a 3 maanden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

OK, ik hap :) Waarom??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Tommie12 schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:07:
[...]

Meet nog maar eens na een aantal dagen. Kalk lost maar heel traag op.
Ik test het water de komende twee weken iedere dag omdat ik op aanraden de Cory's al in de bak heb gedaan.
Indien de waardes te hoog worden; 1/3 eruit halen en bijvullen met leidingwater?

Nog even een kleine toevoeging; waar de meervalletjes eerst rustig op de bodem heen en weer zwommen gaan ze nu als een malle tekeer. Van boven naar beneden. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ze aan het feesten zijn. Maar heb daar zo mijn twijfels over.

[ Voor 25% gewijzigd door Chefferson op 22-09-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SmurfLink schreef op maandag 21 september 2020 @ 07:46:
[...]

Dat Koolstoffilter doet geen zier. Dat haalt zware metalen of medicijnen (of Plantenvoeding) uit je bak. Geen afvalstoffen van 2 zware vervuilers.

Ik zou in no time zsm een andere bak halen, of de sluiers naar iemand brengen die een ruime vijver heeft waar ze ook in de winter warm genoeg kunnen zitten.
Er gaat een 70 liter bak met alles erop en eraan komen. Duur zijn ze niet (goedkoper dan dit "design" kubusje) en ruimte is geen issue. Huidige bak gebruiken we nog even om eenmalig de slakken in op te kweken, daarna gaat ie schoongemaakt op marktplaats, met vermelding dat ie niet geschikt is voor goudvissen.

Wel frappant dat die <20 liter aquariums allemaal verkocht worden als goudvissenaquarium. De 70 liter bak die ik ga kopen is eentje voor tropische vissen met 100W warmte element. Dat element blijft lekker in de doos zitten, kamertemperatuur is voor goudvissen en posthoornslakken prima (kamertemperatuur is bij ons 18-21 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:26:
[...]

Ik test het water de komende twee weken iedere dag omdat ik op aanraden de Cory's al in de bak heb gedaan.
Indien de waardes te hoog worden; 1/3 eruit halen en bijvullen met leidingwater?

Nog even een kleine toevoeging; waar de meervalletjes eerst rustig op de bodem heen en weer zwommen gaan ze nu als een malle tekeer. Van boven naar beneden. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ze aan het feesten zijn. Maar heb daar zo mijn twijfels over.
Dat is standaardgedrag voor Corydorassen als ze ineens verplaatst worden, of bij grote waterwissels. Niks positiefs dus, maar gewoon reactie op verandering. Probeer niet te veel in 1x te verversen, als je nitriet begint te meten mag dat wel, maar voor nu even met rust laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:30:
[...]

Er gaat een 70 liter bak met alles erop en eraan komen. Duur zijn ze niet (goedkoper dan dit "design" kubusje) en ruimte is geen issue. Huidige bak gebruiken we nog even om eenmalig de slakken in op te kweken, daarna gaat ie schoongemaakt op marktplaats, met vermelding dat ie niet geschikt is voor goudvissen.

Wel frappant dat die <20 liter aquariums allemaal verkocht worden als goudvissenaquarium. De 70 liter bak die ik ga kopen is eentje voor tropische vissen met 100W warmte element. Dat element blijft lekker in de doos zitten, kamertemperatuur is voor goudvissen en posthoornslakken prima (kamertemperatuur is bij ons 18-21 graden).
70 liter is nog steeds veel te klein voor sluierstaarten... Dus daar schiet je niet echt wat mee op. De (interne ver-)groei problemen van je vissen blijven bij 70l net zo hard, en qua vervuiling is dit ook veel te weinig water. Een goed filter past er ook niet op, ook daar schiet zo'n bakje nogal te kort bij goudvissen. Weggegooid geld dus (en ondertussen niet tof voor je sluierstaarten).
Als je toch een nieuwe bak gaat kopen doe er dan meteen 1 waar je je vissen de rest van hun leven in kunt houden, namelijk minmaal een meterbak (voor tot 4 sluierstaarten, en dat is ook meteen het minimum aantal waar je deze groepsvis bij wilt houden, iedere extra sluier vanaf een meterbak vraagt +50L).

In 70l passen echt alleen een select aantal soorten mini visjes, en geen grote vervuilers. Je weet dat sluierstaarten geen mini visjes zijn toch?
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/img.kh-labs.com/3nG2k55c5d9df55da5e9.84912258

[ Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 22-09-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
SmurfLink schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:32:
[...]

Dat is standaardgedrag voor Corydorassen als ze ineens verplaatst worden, of bij grote waterwissels. Niks positiefs dus, maar gewoon reactie op verandering. Probeer niet te veel in 1x te verversen, als je nitriet begint te meten mag dat wel, maar voor nu even met rust laten.
Zojuist gemeten en staafje gaf al aan verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mag ik vragen wat je hebt gemeten? Stof en waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
JME schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:47:
Mag ik vragen wat je hebt gemeten? Stof en waarde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpo4Hxu8gMFEf_1g16j2Mi2DSXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZ8zUA8K5Bs8TJugd2WWxF1I.jpg?f=fotoalbum_large

De kleur is al wat minder.. Was naar paars toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Die strips zijn zeer onnauwkeurig.
Feit is, dit is kalksteen, dus het moet er uit. Ik vind het al raar dat ze je dat in de winkel niet gezegd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
Tommie12 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:37:
Die strips zijn zeer onnauwkeurig.
Feit is, dit is kalksteen, dus het moet er uit. Ik vind het al raar dat ze je dat in de winkel niet gezegd hebben.
Ik ben hier iemand met wat verstand van tuinieren gehad. Steen weegt zo'n 4 kilo en de tip van @Renegade666 was ook negatief. Dus was er wel van overtuigd dat het geen kalksteen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Olé, het lijkt erop dat mijn nieuwe aquarium nu bij de nitrietpiek fase van het indraaien is aangekomen. Nog even geduld hebben dus en dan kunnen er enkele kleine visjes in. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Chefferson schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:45:
[...]

Ik ben hier iemand met wat verstand van tuinieren gehad. Steen weegt zo'n 4 kilo en de tip van @Renegade666 was ook negatief. Dus was er wel van overtuigd dat het geen kalksteen was.
Als dat ding zwaar is is het geen resin, en dus overduidelijk een textbook voorbeeld van kalksteen (versteende zeealgen). Dus eruit met die steen.
Geen idee wat een tuinier hier overigens van moet weten, dit soort stenen vind je alleen op de aquariumafdeling ik zie ze nooit in een tuin, en de meeste ervaren aquarianen herkennen deze steen dus ook direct.

Of ander plan: eruit met je cory's enzo en begin een Tanganyika speciaalbakje. Dan wil je juist die stenen.

Sowieso is een steen van 4kg zomaar in je bak wel een dingetje: normaal gesproken doe je 1) plaatje piepschuim 2) stenen 3) zand 5) water en rest van de inrichting als je ook maar iets van gravende vissen hebt/wilt. Anders kun je weleens voor een natte verrassing komen te staan...
Vervang hem door een resin exemplaar, heb je geen gewichtsproblemen ook meer.

[ Voor 10% gewijzigd door dragon2 op 22-09-2020 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@Chefferson ik zou het wel weten, maar, blijft je eigen keuze natuurlijk.

Actief, niet bang, leuk gedrag, kan prima in je bak, houden van wat harder water (is ook nodig om de slakkenhuizen niet langzaam op te laten lossen). Kweken best makkeljk dus je krijgt ook jongbroed en aangezien ze best populair zijn kun je ze die weer makkelijk verkopen als het er teveel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:20:
[...]

Zojuist gemeten en staafje gaf al aan verversen.
Het is echt een slecht idee om er al visjes in te stoppen voordat de nitrietpiek geweest is. Loop met een grote boog om de winkel waar dit advies is gegeven (en ga in plaats daarvan af op de vele betrouwbare sites die er over dit onderwerp te vinden zijn).

Het op en neer zwemmen van de cory's is vrijwel altijd een teken van stress. Wellicht vanwege de zeer kale bak, wellicht vanwege de weinige schutplekken, wellicht vanwege het vele licht of wellicht gewoon omdat je ze in giftig water hebt zitten.

Ververs de komende 2 weken elke dag zo'n 30% van het water om te voorkomen dat nitrietpiek te hoog wordt.

[ Voor 200% gewijzigd door HuismAndré op 22-09-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

@huisman Klopt het dat je initieel mij had gequote maar daarna dat uit je post hebt gehaald? Ik kreeg een notificatie van Tweakers dat je op een post van mij had gereageerd maar nergens lijk je gereageerd te hebben :P

Wat mijn aquarium betreft, een nano aquarium (34l), deze is visloos aan het indraaien.

Een aquarium indraaien mèt vissen kan trouwens wel -- maar je moet dan verdomd goed weten waar je mee bezig bent en de waterkwaliteit streng in de gaten houden met zeer regelmatig water verversen. Ik heb 3x een aquarium met vissen ingedraaid en dat is alle keren goed gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 22-09-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
huisman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:05:
[...]

Het is echt een slecht idee om er al visjes in te stoppen voordat de nitrietpiek geweest is. Loop met een grote boog om de winkel waar dit advies is gegeven (en ga in plaats daarvan af op de vele betrouwbare sites die er over dit onderwerp te vinden zijn).

Het op en neer zwemmen van de cory's is vrijwel altijd een teken van stress. Wellicht vanwege de zeer kale bak, wellicht vanwege de weinige schutplekken, wellicht vanwege het vele licht of wellicht gewoon omdat je ze in giftig water hebt zitten.

Ververs de komende 2 weken elke dag zo'n 30% van het water om te voorkomen dat nitrietpiek te hoog wordt.
Helemaal akkoord, behalve met de laatste zin.

Ik heb ook Corys, en als die lucht happen weet ik direct dat er iets mis is. (Gebeurt niet vaak hoor).

Tijdens en rond de nitrietpiek kan verversen geen kwaad, maar vergeet niet dat nitriet ook het voedsel is van de bacterieën die nitriet omzetten in nitraat, en die heb je nodig. Die groeien traag, en als je iedere keer hun voedsel af neemt... dan vermeerderen ze zich trager.
Zo lang er geen vissen in zitten kan nitriet ook geen kwaad, en het verdwijnt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
[...]

Dat advies kwam uit dit topic! Maargoed. Zal inderdaad veel water gaan verschonen. Ook werd er gezegd dat de strips niet goed zijn. Waarmee kan ik wel op betrouwbare manier het water testen? Heb de strips van Tertra nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

@Tommie12 Bacteriën settelen in het filter en in de bodem. Ze zitten amper in het water (geen houwvast). Vandaar dat het veel verversen in dit geval minder erg is dan de nitriet op te laten lopen (de mindere van de 2 kwaden). Uiteraard is het beter alles op de normale manier te doen (dus eerst indraaien, nitrietpiek doorlopen en dan pas vissen) maar helaas, dat is in dit geval niet gebeurd.

Overigens is lucht happen een normale bezigheid voor cory's. Ze doen dat meerdere keren per dag (darmademhaling). Maar doelloos op en neer zwemmen (zoals omschreven door @Chefferson) is niet een goed teken.

@Wildfire Ik had inderdaad in eerste instantie jouw post gequote (foutje, sorry).

@Chefferson Mooi die stripjes blijven gebruiken. Voor het aantonen van nitriet werken ze prima. Maar ook voor Nitraat, GH en KH zijn ze, zeker nu, nauwkeurig genoeg. pH meting is minder nauwkeurig (maar zolang je veel water ververst zul je sowieso rond de 8 uit gaan komen de komende tijd). Als alles straks stabiel is kun je altijd nog beginnen met druppeltests.

Veel belangrijker is nu het regelmatig verversen om de nitrietpiek zoveel mogelijk af te vlakken. Eventueel kun je op dag 1 30% verversen, op dag 2 meten en als je geen nitriet meet het verversen uitstellen tot de dag erna. Maar zolang het aquarium nog geen 2 weken stabiel draait zou ik de nitrietwaarde echt nauwlettend in de gaten houden.

• Chefferson
huisman schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:33:
@Tommie12 Bacteriën settelen in het filter en in de bodem. Ze zitten amper in het water (geen houwvast). Vandaar dat het veel verversen in dit geval minder erg is dan de nitriet op te laten lopen (de mindere van de 2 kwaden). Uiteraard is het beter alles op de normale manier te doen (dus eerst indraaien, nitrietpiek doorlopen en dan pas vissen) maar helaas, dat is in dit geval niet gebeurd.

Overigens is lucht happen een normale bezigheid voor cory's. Ze doen dat meerdere keren per dag (darmademhaling). Maar doelloos op en neer zwemmen (zoals omschreven door @Chefferson) is niet een goed teken.

@Wildfire Ik had inderdaad in eerste instantie jouw post gequote (foutje, sorry).

@Chefferson Mooi die stripjes blijven gebruiken. Voor het aantonen van nitriet werken ze prima. Maar ook voor Nitraat, GH en KH zijn ze, zeker nu, nauwkeurig genoeg. pH meting is minder nauwkeurig (maar zolang je veel water ververst zul je sowieso rond de 8 uit gaan komen de komende tijd). Als alles straks stabiel is kun je altijd nog beginnen met druppeltests.

Veel belangrijker is nu het regelmatig verversen om de nitrietpiek zoveel mogelijk af te vlakken. Eventueel kun je op dag 1 30% verversen, op dag 2 meten en als je geen nitriet meet het verversen uitstellen tot de dag erna. Maar zolang het aquarium nog geen 2 weken stabiel draait zou ik de nitrietwaarde echt nauwlettend in de gaten houden.
Bedankt voor je reactie @huisman. Kan dat met koud leidingwater of is het aan te raden met warm water ivm schommeling in de temperatuur?

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Dat advies kwam van mij. De Cory's zaten in een 12L bakje. Dan is het toch echt beter ze maar te verhuizen en mee in te draaien. De disclaimer erbij was dus ook water constant meten om de nitrietpiek voor te zijn met verversen.

Het is het beste van 2 evils zegmaar. Zeker niet goed, maar beter dan een minibakje waar ze al direct verzuipen in hun vuil (die ook niet was ingedraaid).
Op en neer zwemmen is zeker niet alleen stress. Ze doen het ook tijdens het paren, of na een goeie waterwissel (die simuleert het regenseizoen).

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:38:
[...]

Bedankt voor je reactie @huisman. Kan dat met koud leidingwater of is het aan te raden met warm water ivm schommeling in de temperatuur?
Een graadje kouder kan wel (liever een graadje te koud dan te warm). Maar het verschil moet niet te groot zijn. Een thermometer is je vriend in dit geval. Ik gebruik daar zelf zo'n draadloos ding uit China voor (ideaal).

• HuismAndré

HuismAndré

SmurfLink schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:47:
[...]

Op en neer zwemmen is zeker niet alleen stress. Ze doen het ook tijdens het paren, of na een goeie waterwissel (die simuleert het regenseizoen).
Bij het paren gaan ze niet alleen op en neer maar vliegen ze door de hele bak heen, achter elkaar aan, om elkaar heen, vaak haaks op elkaar, als bezetenen. Ik heb dat de afgelopen maand 6 x mogen aanschouwen met als gevolg zo'n 500 Corydora Venezuela Orange jonkies (in een 80cm aquarium). Een kopzorg en een hoop werk maar wel geweldig om een keertje mee te maken (al hoop ik stiekem dat het nu wel een keertje afgelopen is met het jongen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
huisman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:59:
[...]

Bij het paren gaan ze niet alleen op en neer maar vliegen ze door de hele bak heen, achter elkaar aan, om elkaar heen, vaak haaks op elkaar, als bezetenen. Ik heb dat de afgelopen maand 6 x mogen aanschouwen met als gevolg zo'n 500 Corydora Venezuela Orange jonkies (in een 80cm aquarium). Een kopzorg en een hoop werk maar wel geweldig om een keertje mee te maken (al hoop ik stiekem dat het nu wel een keertje afgelopen is met het jongen).
Ik weet hoe het werkt. Heb ze zelf een paar jaar gekweekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
Bedankt voor de reacties. Ik zal vanmiddag weer even gaan meten! Lastige is dat ik op mijn kraan geen slang aan kan sluiten (design troep). Dus maar met emmers in de weer.

Update: Alle waardes waren helemaal ok. Dus morgen weer verder checken. Nogmaals dank!

Stiekem maar alvast kijken wat er na volgende week nog meer in de bak kan.

Huidige vis populatie :

2 hoogvinkapers
5 guppy's
3 Cody's

Ik zat zelf te denken aan 3 extra Cody's en een groepje Tetra Neon. Iemand nog leuke aanvullingen?

[ Voor 51% gewijzigd door Chefferson op 23-09-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Het op en neer zwemmen van de cory's is vrijwel altijd een teken van stress.
Hier ben ik het niet mee eens (gedeeltelijk) ze doen dit ook als ze eieren afzetten. En dan niet tijdens bv. schoonmaak of water verversen. De mannetjes zitten dan massaal achter een vrouwtje aan, drukke visjes.

Het Maanvissen & Discus aquarium hier is weer in rust, heerlijk ontspannen visjes kijken. O-)

Iemand hier ervaring met de Eheim substraat biologische filter korrels ? Ik ben een keer overgestapt om te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefferson
De stenen inmiddels verwijderd en vervangen. Nog maar even gemeten en de waardes liggen weer hoger maar binnen de norm. Morgen maar verversen.

Ben overigens wel benieuwd hoe jullie aquariums eruit zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD4o3s3crDXr-s8bi4iPMtxachA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaOcemltKeS8njshl7AnBCHw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Begin dit jaar, toen de garnalenpopulatie nog de spuigaten uitliep.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS4hACcgbQ4Sm2OubzbXtgpgwZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJPbDYdIAWu0WKMXmbPrLAyJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Chefferson
huisman schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:02:
Begin dit jaar, toen de garnalenpopulatie nog de spuigaten uitliep.[Afbeelding]
Supergaaf! Was gisteren overigens bij Diebo (voor de nieuwe stenen) en de persoon daar vertelde mij dat garnalen eigenlijk instant voer zijn als je ze samen met vissen in de bak zet. Echter zie ik bij jou vis?

Is dat dan het type vis waar dat aan ligt?

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:55:
[...]

Supergaaf! Was gisteren overigens bij Diebo (voor de nieuwe stenen) en de persoon daar vertelde mij dat garnalen eigenlijk instant voer zijn als je ze samen met vissen in de bak zet. Echter zie ik bij jou vis?

Dan heeft hij er totaal geen verstand van. Er zijn genoeg vissen die garnalen prima met rust laten. Ligt aan het type vis maar ook hoeveel je voert en hoe goed de garnalen zich kunnen verstoppen.
Over het algemeen geldt: Hoe groter de vis, hoe happiger ze zijn. Past de garnaal in de bek dan is het voer. Nou heb ik ook algeneters van een cm of 20 en die zitten rustig met een garnaal op hun kop zonder ernaar te happen. ;) Dus dat geldt alleen bij vleeseters.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:05:
[...]

Dan heeft hij er totaal geen verstand van. Er zijn genoeg vissen die garnalen prima met rust laten. Ligt aan het type vis maar ook hoeveel je voert en hoe goed de garnalen zich kunnen verstoppen.
Over het algemeen geldt: Hoe groter de vis, hoe happiger ze zijn. Past de garnaal in de bek dan is het voer. Nou heb ik ook algeneters van een cm of 20 en die zitten rustig met een garnaal op hun kop zonder ernaar te happen. ;) Dus dat geldt alleen bij vleeseters.
Ik heb nog ergens een foto van een vuurgarnaal die op zijn gemak op een corydoras zit te chillen. :P

Eens kijken of ik die nog kan terugvinden.

Maar inderdaad, over het algemeen gaan garnalen en (voornamelijk) kleinere vissoorten prima samen.

Ondertussen lijkt de situatie in mijn Rio 125 weer normaal. Heb een tijdje onverklaarbare vissterfte gehad maar nu gelukkig alweer bijna vier weken alles prima. Wat het ook geweest is, het lijkt voorbij.

Door die vissterfte wil ik wel weer vissen aanvullen, maar ik had me voorgenomen dat het eerst een paar weken goed moest gaan in het aquarium. Ik zal dit weekend nog een waterwissel uitvoeren en dan volgende week langzaamaan wat visjes toevoegen om het visbestand weer op peil te brengen.

[ Voor 29% gewijzigd door Wildfire op 24-09-2020 10:17 ]

• Tommie12
Wildfire schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:10:
[...]

Ik heb nog ergens een foto van een vuurgarnaal die op zijn gemak op een corydoras zit te chillen. :P

Eens kijken of ik die nog kan terugvinden.

Maar inderdaad, over het algemeen gaan garnalen en (voornamelijk) kleinere vissoorten prima samen.
Ik had zelfs garnalen bij Dwergcicliden. Zeker vingen ze wel eens een jonkie, maar de populatie bleef stabiel tot de grote warmte in de zomer. Toen de temperatuur in de bak naar de 27 ging vond ik elke dag wel een paar overleden garnalen, die werden dan door de Helena's opgegeten.
Wel veel schuilplaatsen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:55:
[...]

Het soort vis maakt inderdaad nogal uit. Neon tetra's, kardinaaltjes e.d. zijn bijvoorbeeld echte rovers. Maar ook guppies e.d. kunnen er wat van. Voor veel vleesetende vis geldt "als het past, gaat het erin". Ik heb er echter alleen vredelievende visjes in (corydoras en otocinclus) of visjes met de bek op de verkeerde plaats (bijlzalmpjes). Die laatsten eten eigenlijk alleen dingen die op het oppervlak zitten (zoals springstaartjes en drijvend voer).

Vanmorgen trouwens paniekerige boel. De 400+ jonkies wilden niet eten, de garnalen zaten bijna allemaal in de drijfplantjes. Blijkt dat ze met z'n allen nu zoveel CO2 produceren (en dus zoveel zuurstof gebruiken) dat de pH vanacht naar 6.7 was gezakt (normaal 7.0 bij KH van 5). Overdag zorgen de planten wel voor de O2 maar 's nachts niet. Ze waren dus aan het stikken.

Snel luchtsteentje erin (niet zozeer voor zuurstof maar voor oppervlaktebeweging) en spraybar verder naar boven gericht (allemaal voor meer oppervlaktebeweging). Na ongeveer 2 uurtjes was de pH alweer 6.9 en gedroegen vissen en garnalen zich weer min of meer normaal. Geen vissen overleden (wel een stuk of 4 garnaaltjes; die kunnen echt niks verdragen). Geen leuke ervaring (maar wel weer even wakker geschud). Vanaf nu vlak voor het slapen gaan niet meer voeren en als het donker wordt luchtsteentje aan en klep open voor extra gasuitwisseling.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:21
Gisteren mijn nieuwe algen reactor in mijn sump geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://www.tunze.com/fileadmin/images/product_additional/3181.000%2302.jpg

Het water zorgt er voor dat de algen rond draaien en daardoor van alle kanten belicht worden door een led lamp die speciaal is voor algen groei.

De verlichting gaat aan als de hoofd lampen uit gaan. Het doel is dat de algen in de reactor zo hard groeien dat alle andere algen geen kans meer maken.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Chefferson
huisman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:49:
[...]

Het soort vis maakt inderdaad nogal uit. Neon tetra's, kardinaaltjes e.d. zijn bijvoorbeeld echte rovers. Maar ook guppies e.d. kunnen er wat van. Voor veel vleesetende vis geldt "als het past, gaat het erin". Ik heb er echter alleen vredelievende visjes in (corydoras en otocinclus) of visjes met de bek op de verkeerde plaats (bijlzalmpjes). Die laatsten eten eigenlijk alleen dingen die op het oppervlak zitten (zoals springstaartjes en drijvend voer).

Vanmorgen trouwens paniekerige boel. De 400+ jonkies wilden niet eten, de garnalen zaten bijna allemaal in de drijfplantjes. Blijkt dat ze met z'n allen nu zoveel CO2 produceren (en dus zoveel zuurstof gebruiken) dat de pH vanacht naar 6.7 was gezakt (normaal 7.0 bij KH van 5). Overdag zorgen de planten wel voor de O2 maar 's nachts niet. Ze waren dus aan het stikken.

Snel luchtsteentje erin (niet zozeer voor zuurstof maar voor oppervlaktebeweging) en spraybar verder naar boven gericht (allemaal voor meer oppervlaktebeweging). Na ongeveer 2 uurtjes was de pH alweer 6.9 en gedroegen vissen en garnalen zich weer min of meer normaal. Geen vissen overleden (wel een stuk of 4 garnaaltjes; die kunnen echt niks verdragen). Geen leuke ervaring (maar wel weer even wakker geschud). Vanaf nu vlak voor het slapen gaan niet meer voeren en als het donker wordt luchtsteentje aan en klep open voor extra gasuitwisseling.
Knap dat je zo snel gehandeld hebt! Daar komt de ervaring om de hoek kijken!
Gezien je opsomming gaat mijn bak dus niet geschikt zijn voor garnalen. Had er graag wat kruipers bij gehad. Wel jammer.

Planning voor komende week om de bak te vullen:

2 hoogvinkapers (bestaande bak)
5 guppy's (bestaande bak)
5 Cody's (2 nieuwe cody's)
15 Tetra Neon (nieuw)
2 Ramirezi (koppeltje)

• Tommie12
SnowDude schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:19:
Gisteren mijn nieuwe algen reactor in mijn sump geïnstalleerd.

[Afbeelding]

Het water zorgt er voor dat de algen rond draaien en daardoor van alle kanten belicht worden door een led lamp die speciaal is voor algen groei.

De verlichting gaat aan als de hoofd lampen uit gaan. Het doel is dat de algen in de reactor zo hard groeien dat alle andere algen geen kans meer maken.
Eerste keer dat ik dit zie....
Kan dit ook met een gewone pomp?

Blijven er dan nog voedingsstoffen over voor de planten?

• Chefferson
Ik ben aardig aan het posten in het forum, maar heb wel vragen en wil veel leren. Naar mijn idee zijn de vissen erg onrustig. Zojuist weer een check gedaan en de waardes zijn super. Wat denken jullie?

YouTube: Juwel Rio Chefferson

• SmurfLink
  • Niet online
huisman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:49:
[...]

Vanaf nu vlak voor het slapen gaan niet meer voeren en als het donker wordt luchtsteentje aan en klep open voor extra gasuitwisseling.
Goed gereageerd, netjes dat je de rest gered hebt.

pas met open deksel wel goed op. Ik had een keer de klep van mijn oude bak niet goed dicht gedaan na een wissel... en de volgende ochtend vond ik uitgedroogde garnalen over de kast waar de bak op stond en op de vloer zelfs! Die eikeltjes komen nog best ver voor ze doorhebben dat ze er NIET moeten zijn. :F

• HuismAndré

HuismAndré

@SmurfLink Goed punt. Ik heb al 2 x een bijlzalmpje uit het kweeknetje moeten vissen (rand daarvan zit 3cm boven het water en iets meer dan 1cm onder de klep). Dus 's nachts de klep open is niet het beste idee van Nederland; alleen al daarom. De lucht die door het steentje onder de kap gevoerd wordt zal het dan maar moeten doen. Desnoods even de eerste nacht midden in de nacht checken hoe de vlag erbij hangt (je moet wat overhebben voor je beestjes). ;-)

@Chefferson Ik vind het gedrag van je vissen nog wel meevallen, als je nagaat dat je er nogal wat licht boven hebt, niet al te veel planten hebt en ook nog steeds geen donkere achterkant hebt. Wellicht kijken of je het licht wat kunt dimmen? Welke led lampen zitten erin? Werken ze met een externe netadapter?

Probeer in ieder geval enige terughoudendheid te betrachten bij de aanschaf van nieuwe vis. Stel dat op z'n minst nog even een week of 2 uit. Ja, moeilijk, heel moeilijk.

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 24-09-2020 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
huisman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:20:
@SmurfLink Goed punt. Ik heb al 2 x een bijlzalmpje uit het kweeknetje moeten vissen (rand daarvan zit 3cm boven het water en iets meer dan 1cm onder de klep). Dus 's nachts de klep open is niet het beste idee van Nederland; alleen al daarom. De lucht die door het steentje onder de kap gevoerd wordt zal het dan maar moeten doen. Desnoods even de eerste nacht midden in de nacht checken hoe de vlag erbij hangt (je moet wat overhebben voor je beestjes). ;-)
Je zou ook een middenweg kunnen gaan, klep op een kiertje met een potlood oid ertussen. Dan heb je toch wat meer lucht en minder uitnodiging van heeeeee laten we dit ook eens verkennen! :+

• SmurfLink
  • Niet online
Chefferson schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:42:
Ik ben aardig aan het posten in het forum, maar heb wel vragen en wil veel leren. Naar mijn idee zijn de vissen erg onrustig. Zojuist weer een check gedaan en de waardes zijn super. Wat denken jullie?

YouTube: Juwel Rio Chefferson
Het zijn guppen, wat verwacht je van de meest hyperactieve aquariumvissen? :+ Dat ze rustig in een schooltje zwemmen?

• Chefferson
huisman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:20:

@Chefferson Ik vind het gedrag van je vissen nog wel meevallen, als je nagaat dat je er nogal wat licht boven hebt, niet al te veel planten hebt en ook nog steeds geen donkere achterkant hebt. Wellicht kijken of je het licht wat kunt dimmen? Welke led lampen zitten erin? Werken ze met een externe netadapter?

Probeer in ieder geval enige terughoudendheid te betrachten bij de aanschaf van nieuwe vis. Stel dat op z'n minst nog even een week of 2 uit. Ja, moeilijk, heel moeilijk.
Die donkere achterkant zal alleen maar kunnen als ik de bak leeg laat lopen, niet echt een optie nu. En voor wat betreft de lampen, dit zijn de standaard lampen die bij de Rio kwamen. Geen idee of daar een dimmer tussen te zetten is?

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tell Sell ? ik ken het ook niet. :?

• HuismAndré

HuismAndré

Chefferson schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:27:
[...]

Die donkere achterkant zal alleen maar kunnen als ik de bak leeg laat lopen, niet echt een optie nu. En voor wat betreft de lampen, dit zijn de standaard lampen die bij de Rio kwamen. Geen idee of daar een dimmer tussen te zetten is?
Mochten ze niet te dimmen zijn dan is er nog een optie: Drijfplantjes. Met name vlotvarentjes doen het als een dolle en houden aardig wat licht tegen. Wellicht heeft iemand in de buurt wat voor je over (want vrijwel iedereen die het in z'n bak heeft moet elke week een handvol weggooien). Het blijft wel vaak aan je armen hangen als je bezig moet in het aquarium (gelukkig niet zo erg als eendenkroos maar toch). Maar ook kikkerbeetje, mosselplantjes zijn allemaal leuk (en blijven niet aan je armen hangen). Zelf heb ik kikkerbeet en vlotvarentjes (mosselplantjes vond ik een wat te uitbundig wortelstelsel hebben).

[ Voor 22% gewijzigd door HuismAndré op 24-09-2020 15:36 ]

• SnowDude
Tommie12 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:23:
[...]

Eerste keer dat ik dit zie....
Kan dit ook met een gewone pomp?

Blijven er dan nog voedingsstoffen over voor de planten?
Even voor de duudelijkheid, ik heb zeewater en dus geen planten en daar is een Refugium of algen kamer in de sump best normaal
Uhm door de heren van BRS TV tell sell te noemen doe je die heren echt veel en veel te kort ze doen veel research en testen veel theorien over koraal groei.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Renegade666
SnowDude schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:45:
[...]

[...]

Uhm door de heren van BRS TV tell sell te noemen doe je die heren echt veel en veel te kort ze doen veel research en testen veel theorien over koraal groei.
Komt meer denk ik op de manier hoe hij het presenteert, te overdreven/schreeuwerig..

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Even voor de duudelijkheid, ik heb zeewater en dus geen planten en daar is een Refugium of algen kamer in de sump best normaal

[...]

Ik moest gelijk denken aan het wonder van 2015 / 2018 (Hydra stream Filter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNHI1ucc7aMOoEieiT2gvGVSc9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qyoqjAL8WaNcnjjuNkzTBbBR.jpg?f=user_large

Maar begrijp dat die algen reactor voor zoutwater is ?

• SnowDude
Renegade666 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:47:
Komt meer denk ik op de manier hoe hij het presenteert, te overdreven/schreeuwerig..
Hij is Amerikaan en enthausiast :)
Winkiller schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:58:
[...]

Ik moest gelijk denken aan het wonder van 2015 / 2018 (Hydra stream Filter).
Daar had ik dan nog nooit van gehoord, Daar moet zeker slangenolie in?
[Afbeelding]

Maar begrijp dat die algen reactor voor zoutwater is ?
Ja, dit is echt voor zeewater. Ik denk dat je je planten er mee sloopt.

• toolkist
  • Niet online
[...]

[...]

En Tunze is ook geen tellsell quality merk, dat is toch echt weo goed spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNL073
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDQE_70wzOHSoq-k9Qv0pGMAOto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImrP8EinF2nLcXcWCmpT8wni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYNJMt3c-eKg0ovHUevjoTcfOgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fb9kKuVrWipMbQEWeouRa7IA.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds ik zand heb ipv grind en spiderwood geplaatst heb krijg ik vaak van deze blauwe vlekken op het zand. Iemand enig idee wat dit is. Even omwoelen en het is weer weg voor paar dagen. Kan dit komen omdat het hout een klein beetje schimmelt?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als dat bodemrot is, dan wil je het niet omwoelen...

• HuismAndré

HuismAndré

Lijkt me inderdaad bodemrot. Het verdwijnt niet door er niets aan te doen. Je zult dus moeten omwoelen. Doe dat echter stukje bij beetje én alleen vlak voordat je een stevige waterwissel doet (minstens 50%). Meest handig is om het te doen met een vork maar ook met de vingers is te doen.

Als je de bodemrot eenmaal kwijt bent (gaat nog wel een aantal waterwissels duren), woel dan af en toe het zand door (met een vork, pincet of de hand) om opnieuw dichtslaan te voorkomen. Verder niks engs aan, zelf ook last van gehad (in een bak met ca. 1000 CR garnaaltjes waarbij geen enkel garnaaltje het loodje heeft gelegd door het omwoelen).

Enig idee waardoor het ontstaan is? Bij mij was het destijds voertabletten voor de corydora's. Die voer ik nu dus alleen nog in het gedeelte bij het raam. Daar is de zandlaag het dunst dus minste kans op bodemrot en als het gebeurt is het maar in een dun laagje.

• XNL073
Het is pas sinds het zand erin ligt. Ligt er nu een week of 3,4 in. Ligt 20kg filterzand in. Mss iets teveel? Het is een Rio 125. Zojuist omgewoeld en 50% waterwissel gedaan. Vanaf nu even iedere dag met een vork de bodem een beetje omwoelen. Qua vuil wat dan omhoog komt valt het mee.

• toolkist
  • Niet online
Wat voor zand is het? Je wilt filterzand hebben.

• XNL073
XNL073 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:05:
Het is pas sinds het zand erin ligt. Ligt er nu een week of 3,4 in. Ligt 20kg filterzand in. Mss iets teveel? Het is een Rio 125. Zojuist omgewoeld en 50% waterwissel gedaan. Vanaf nu even iedere dag met een vork de bodem een beetje omwoelen. Qua vuil wat dan omhoog komt valt het mee.
Filterzand :)

• Tommie12
XNL073 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds ik zand heb ipv grind en spiderwood geplaatst heb krijg ik vaak van deze blauwe vlekken op het zand. Iemand enig idee wat dit is. Even omwoelen en het is weer weg voor paar dagen. Kan dit komen omdat het hout een klein beetje schimmelt?
Lijkt me eerder blauwalg.... kan je dat jiet afhevelen?

• XNL073
Blauwalg is toch meer een soort vlies erover? Dit lijkt echt in het zand te zitten ofzoiets. Plaatjes op google zien er in ieder geval heel anders uit bij blauwalg. Bij bodemrot ook trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

XNL073 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:05:
Mijn filterzand (0.4-0.8mm van Wildkamp) sloeg eerst ook dicht. Alleen zag je bij mij de problemen pas tijdens het snoeien (zwarte wortels). Ik had het zand keurig uitgewassen (uur lang in een speciekuip). Ik heb zo'n 20kg in een ADM Fusion 80 (is iets groter dan jouw bak). Dus volgens zit je daar ook wel goed. Na verloop van tijd wordt het wel beter (ik denk dat de kleine korrels naar beneden zakken en de grotere korrels bovenkomen waardoor het dichtslaan minder snel optreedt). Voor mijn gevoel is het probleem helemaal verdwenen sinds ik Helena slakken heb. Sowieso nuttige beestjes om erbij te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

XNL073 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:09:
Blauwalg is toch meer een soort vlies erover? Dit lijkt echt in het zand te zitten ofzoiets. Plaatjes op google zien er in ieder geval heel anders uit bij blauwalg. Bij bodemrot ook trouwens
Bodemrot:
https://www.aquascapen.nl/aquarium-bodem/bodemrot/
https://aquaforum.nl/threads/bodemrot-wat-nu.58155/
https://aquaforum.nl/threads/bodemrot-of-iets-anders.155588/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Een belangrijke reden dat ik per sé torenslakjes in mijn aquarium wilde hebben is omdat deze door de bodem heen wroeten en er zo dus voor zorgen dat deze niet dicht slibt.

Moet nu alleen een paar helena's halen om de populatie een beetje in toom te houden. :P

(alhoewel ik lees dat ze soms ook garnalen en kleine visjes zouden pakken, lijkt me sterk maar dat is toch geen risico dat ik zou willen lopen)

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 27-09-2020 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Wildfire schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:39:
(alhoewel ik lees dat ze soms ook garnalen en kleine visjes zouden pakken, lijkt me sterk maar dat is toch geen risico dat ik zou willen lopen)
Ik heb een bak vol CR garnalen (bij tijden meer dan 1000) en momenteel vol jonge visjes (inclusief die, die in de bak uit de eitjes gekomen zijn (over het hoofd gezien bij het verwijderen van de eitjes)) en heb de helena's nog nooit een levend visje of garnaaltje zien pakken. Ik heb ze wel letterlijk op een garnaal af zien kruipen (maar zodra de garnaal dan om het even welke beweging maakte, maakten ze direct rechtsomkeert). Dat ze ondertussen wel meehelpen dode garnalen opruimen vind ik dan wel weer een prettige gedachte (want in mijn vrij volle bak kan ik lang niet overal even goed bij).

[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 27-09-2020 11:08 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.