Winkiller schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:50:
Ik heb 2 Maanvissen weer een time-out moeten geven, ze blijven eieren produceren en terroriseren mijn andere Maanvissen maar nu waren ook de Discus vissen niet veilig. Na de stress van het vangen gingen ze binnen het uur eieren leggen in het time-out aquarium, en voor de 6e keer in 5 weken heeft dit koppel heel veel eitjes.
Nog even over Afrikaanse Cichliden en hun aantallen vissen in het Aquarium om agressie tegen te gaan,
hoe vangen die bezitters de Nitraat verhoging op ? Veel vissen produceren meer ammoniak wat door het filter omgezet word naar Nitriet en vervolgens naar Nitraat met als resultaat hoge Nitraat waarden in het Aquarium. Alleen waterwissels zal in mijn ogen niet voldoende zijn en veel planten heeft een Afrika bak niet.
Een time-out lijkt me een wat, eh, typische oplossing... Uniek, in ieder geval.
Je haalt ze uit hun territoium en ze moeten dat dan opnieuw gaan 'verdienen'. Op zich is dit wel wat je doet als je nieuwe mbuna toevoegt (als je verstandig bent, en vooral als je er maar enkele toevoegt aan een bestaand bestand) maar dan met ALLE cichliden tegelijk: de hele bak opnieuw inrichten en alle vissen er dan opnieuw tegelijk indoen.
Ik zou eerder denken dat je beter iets kunt veranderen aan de omstandigheden. Maanvissen leven in de natuur in zeer grote scholen.en hebben de ruimte om elkaar uit de weg te gaan indien nodig (bij eitjes). Bv mijn oude club had een 3 of 4m bak x1m x1m, zoiets, met megaveel manen en emmers vol zalmpjes en enkele mega pleco's . Die manen hadden dus de ruimte als er een koppel was.
Nu is 4mx1mx1m natuurlijk voor bijna niemand weggelegd, maar het zegt wel iets natuurlijk...
Qua afrikaanse cichliden, het gaat dan met die agressie eigenlijk alleen om een mbuna bak. Mbuna leven in de natuur ook behoorlijk op elkaar trouwens. Het probleem met mbuna is vooral dat 1 man de bak kan domineren, door steeds achter 1 vis aan te gaan totdat die het begeeft, en dan achter de volgende.
Geef je hem die kans niet, door meer vissen toe te voegen, dan valt de uiteindelijke agressie in de bak prima mee. Meneer zit achter 1 vis aan voor 20cm, ziet een andere, weer 20 cm, weer een ander. Meestal stopt hij zelfs met opjagen op wat 'buien' na af en toe.
Iedereen gaat gewoon voor hem aan de kant en niemand wordt teveel opgejaagd, en waarschijnlijk komen er dan vanzelf meerdere dominante mannen in de bak die allemaal een territorium hoekje hebben ipv 1 'kreng'.
Problemen hiermee: je wilt dus liefst je hele visbestand in 1 keer toevoegen aan een nieuwe bak. Steeds een paar toevoegen is geen goed idee vanwege territoriumopbouw. Dus de keuze is ofwel de bak zoveel mogelijk leeglaten (alleen de onderste laag stenen) totdat je bestand compleet is, ofwel zorgen voor een zeker-te-weten goed ingedraaide bak en dat nauwlettend in de gaten houden.
Dat laatste is wat ik doe, maar ik heb dan ook bijna 30 jaar ervaring met mbuna. Het kan ook heel verkeerd aflopen natuurlijk.
Sowieso heb je met mbuna dus meestal een zwaarder visbestand, daar hoort dus ook een behoorlijke filtering bij. Mbuna met een standaard intern filtertje? Eh, nee. Mooiste is een bioloog, anders een flink overcapaciteit potfilter met zoveel mogelijk biologisch materiaal erin (zoals ik heb, 250l mbuna bakje met een 1300l/h 12l inhoud filter, ik had eerst 1700 l/h maar die is kapot).
En waterverversen is dus niet 10-20% per week, maar 50%/week, zoiets.
Zorg ook zeker bij cichliden altijd voor voldoende schuilplaatsen. Ook dat is een manier om elkaar uit te weg te gaan. Bij mbuna betekent dat een muur van gestapelde stenen, liefst nog tot aan het wateroppervlak, met veel holen ertussen. Bij manen wordt het meer lange dunne planten en lange dunne 'boomwortels'. Discus dacht ik ook zoiets? Bij potentiele probleemsoorten als rode acaras of kersenbuiken heel veel schuilplaatsen laag bij de bodem. Enzovoort.
Of je moet de zeg maar Amerikaanse manier doen: een geheel kale bak zodat de vissen eigenlijk ook nooit vechten. Waarom eigenlijk? Misschien omdat er niet over een duidelijk 'plekje' te vechten is? Of omdat je het maar opgegeven hebben..? Geen idee, ik vind dat soort bakken in ieder geval niets, maar werken doet het blijkbaar dan weer wel...