Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 56 57 58 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Oekol
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:17

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:51:
[...]

De meeste maanvissen in aquariums mogen blij zijn als ze in +/- 450 liter water terecht komen.
Ikzelf heb ook kardinaal tetra's en roodneuzen rondzwemmen tussen maanvissen van 20cm.
De discussen hebben wel eens een kardinaal of roodneus te pakken gehad maanvissen nog niet.
Het is wel oppassen als je nieuwe kleine vissen gaat toevoegen als je bak geruime tijd draait.
Dan worden de nieuwe aankoop visjes wel gezien als voer, ze happen dan in de zakken.
Maar denk ook eens aan bijlzalmen en zwarte kardinaal tetra's voor je Rio 450. :*)
Jij hebt een mega aquarium toch? Wat is jouw visbestand? Ik zie dit als een compliment maar weet je, als 6 beter is dan 8 doen we dat gewoon. Dacht dat het fijn voor ze zou zijn als ze met meer zijn. Zwarte kardinaal tetras en de blauw rode staan op het lijstje. Wil waarschijnlijk wel 1 van beide en dan een grote groep ipv twee keer 15 van elk. Maar helemaal uit zijn we er nog zeker niet. Bijlzalmen willen uit je bak springen las ik gisteren, dat leek me niks met bak verschonen etc :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-09 21:14

Winkiller

De Mopperpot

@Oekol
Ik heb momenteel een Juwel Trigon 350 met 5 Discus en 5 Maanvissen. Inderdaad bijlzalmen springen wel eens uit het aquarium (als ze schrikken) maar als je de gehele kap er niet afhaalt valt dat ontzettend mee, wel blijven opletten. Er zullen mensen zijn die vinden dat 10 grote vissen niet kunnen in 350 liter water maar ik denk dat het geen probleem is en dus 8 maanvissen in 450 liter en 2/3 schooltjes met bijvissen moet dan zeker kunnen. Zorg voor een goed filter met overcapaciteit als het filter volgepropt zit met filtermateriaal en plaats wat minder planten. Zelf heb ik alleen een bos reuze vallesneria en 2 echinodorus planten met wat wortelhout.

Ik heb als bijvissen een paar kardinalen, rood blauw en zwart wit met 5 roodneuzen en 8 corydoras julii en als het goed is ook nog een paar otocinclus maar weet niet precies hoeveel er nog rondzwemmen.

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:47:
@Oekol
Ik heb momenteel een Juwel Trigon 350 met 5 Discus en 5 Maanvissen. Inderdaad bijlzalmen springen wel eens uit het aquarium (als ze schrikken) maar als je de gehele kap er niet afhaalt valt dat ontzettend mee, wel blijven opletten. Er zullen mensen zijn die vinden dat 10 grote vissen niet kunnen in 350 liter water maar ik denk dat het geen probleem is en dus 8 maanvissen in 450 liter en 2/3 schooltjes met bijvissen moet dan zeker kunnen. Zorg voor een goed filter met overcapaciteit als het filter volgepropt zit met filtermateriaal en plaats wat minder planten. Zelf heb ik alleen een bos reuze vallesneria en 2 echinodorus planten met wat wortelhout.

Ik heb als bijvissen een paar kardinalen, rood blauw en zwart wit met 5 roodneuzen en 8 corydoras julii en als het goed is ook nog een paar otocinclus maar weet niet precies hoeveel er nog rondzwemmen.
Gebruik jij het filter die er bij zit dan niet? Je zegt een goed filter met overcapaciteit, ga er toch vanuit dat wanneer wij de Rio 450 kopen dat deze filter het gewoon aan moet kunnen. Zie op internet dat deze een 11 liter capaciteit heeft en max 1000 liter per uur ververst.
Max. pompcapaciteit 1000 l/h
Filtervolume 11 Liter

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:46:
[...]

Gebruik jij het filter die er bij zit dan niet? Je zegt een goed filter met overcapaciteit, ga er toch vanuit dat wanneer wij de Rio 450 kopen dat deze filter het gewoon aan moet kunnen. Zie op internet dat deze een 11 liter capaciteit heeft en max 1000 liter per uur ververst.
1000l/h is drie keer niks op een grote cichliden bak... Nu vallen 6 maanvissen ook wel wat in het niet bij de gemiddelde inhoud van een flinke cichlidenbak (denk ik, ik weet dat bv jonge discusvissen weer bovengemiddeld vervuilende zijn), maar ik ben het er wel mee eens dat een flink potfilter (of beter nog een sump, mja) beter gaat zijn dan zo'n intern filter.
Ter vergelijking: hier heb ik 1300 l/h en 12l inhoud op een 250 liter cichlidenbakje....

11 liter inhoud is op zich wel aardig veel voor een binnenfilter, die krijg je dan wel mooi terug als bak inhoud.
Een los potfilter is normaal gesproken ook makkelijker in te delen naar smaak en vervangende watten enz zijn (ontzettend) veel goedkoper te krijgen dan merk-maatspul voor interne filters.

Maar wellicht dat mensen met manen bakken hier andere meningen hebben?

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Heb je echte Julii of is dit weer een gevalletje van Trilineatus die verkocht worden als Julii? Als het echte zijn, waar heb je die vandaan?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:13:
[...]

Heb je echte Julii of is dit weer een gevalletje van Trilineatus die verkocht worden als Julii? Als het echte zijn, waar heb je die vandaan?
Als je het over Julii hebt, heb je het dan over Corydoras Sp. C102?
dragon2 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:58:
[...]

1000l/h is drie keer niks op een grote cichliden bak... Nu vallen 6 maanvissen ook wel wat in het niet bij de gemiddelde inhoud van een flinke cichlidenbak (denk ik, ik weet dat bv jonge discusvissen weer bovengemiddeld vervuilende zijn), maar ik ben het er wel mee eens dat een flink potfilter (of beter nog een sump, mja) beter gaat zijn dan zo'n intern filter.
Ter vergelijking: hier heb ik 1300 l/h en 12l inhoud op een 250 liter cichlidenbakje....

11 liter inhoud is op zich wel aardig veel voor een binnenfilter, die krijg je dan wel mooi terug als bak inhoud.
Een los potfilter is normaal gesproken ook makkelijker in te delen naar smaak en vervangende watten enz zijn (ontzettend) veel goedkoper te krijgen dan merk-maatspul voor interne filters.

Maar wellicht dat mensen met manen bakken hier andere meningen hebben?
Oké, maar dan zou ik het snappen. Met een vissenbestand als corydoras, tetra's en maanvissen zou het met dit binnenfilter ook moeten lukken dan dus? Geen gekke vervuilende cichliden...

@Winkiller wat betreft je post over minder planten, heb je een foto van je bak? Benieuwd hoe die er uit ziet!

[Voor 3% gewijzigd door Oekol op 01-09-2020 20:22]

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:19:
[...]

Als je het over Julii hebt, heb je het dan over Corydoras Sp. C102?
Nee over de Corydoras Julii? :?

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:24:
[...]

Nee over de Corydoras Julii? :?
Als ik er ik Google kom ik uit op dezelfde foto's als de Corydoras Sp. C102 vandaar dat in het vraag. Het lijkt verschrikkelijk op elkaar en de Corydoras Sp. C102 hebben die drie strepen voor zover ik zie. Die ook bij de Julii zie.

Edit: bij ander Julii foto's zie ik weer meer zo'n hart monitor lijntje. Is dat dan de goeie?

[Voor 11% gewijzigd door Oekol op 01-09-2020 20:27]

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:25:
[...]

Als ik er ik Google kom ik uit op dezelfde foto's als de Corydoras Sp. C102 vandaar dat in het vraag. Het lijkt verschrikkelijk op elkaar en de Corydoras Sp. C102 hebben die drie strepen voor zover ik zie. Die ook bij de Julii zie.
De SP C102 heeft een veel spitsere neus en is groter. Het gaat juist om NIET die 3 strepen hebben. Dat is de Trilineatus, tri linea, 3 lijnen.

De echte Julii wordt amper geïmporteerd en is dus niet die met vlekken bezaaide Trilli. De julii heeft spikkels.

C. Julii

Maar in Nederland (en buitenland) wordt voor een of andere reden steeds de Trilli de Julii genoemd... gaat overal wel fout, want de importeurs noemen ze zo. Wellicht odmdat de Julii zeldzaam is en dus dan levert ie meer geld op?

C. Trilineatus

C. Sp. 102 heeft een veel spitsere en grotere neus dan reguliere Corydoras species.

https://www.planetcatfish...pecies.php?species_id=378 Hier nog wat meer info.

Mochten er dus ergens in NL Julii verkocht worden, echte Julii, dan wil ik daar graag voor reizen om ze te halen. Zou dan evt de kleine bak kunnen gebruiken voor de kweek.

[Voor 27% gewijzigd door SmurfLink op 01-09-2020 20:34]

• dragon2
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:19:
[...]
Oké, maar dan zou ik het snappen. Met een vissenbestand als corydoras, tetra's en maanvissen zou het met dit binnenfilter ook moeten lukken dan dus? Geen gekke vervuilende cichliden...
Um, maanvissen zijn dus wel cichliden heh ;)
Vandaar mijn vraag aan manen houders hoe vervuilend ze precies zijn. Bv jonge discussen worden in het voer gezet (AFAIK) = nogal vervuilend, dus als er zoiets nog eens bij komt...

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:29:
[...]

De SP C102 heeft een veel spitsere neus en is groter. Het gaat juist om NIET die 3 strepen hebben. Dat is de Trilineatus, tri linea, 3 lijnen.

De echte Julii wordt amper geïmporteerd en is dus niet die met vlekken bezaaide Trilli. De julii heeft spikkels.
[Afbeelding]
C. Julii

Maar in Nederland (en buitenland) wordt voor een of andere reden steeds de Trilli de Julii genoemd... gaat overal wel fout, want de importeurs noemen ze zo. Wellicht odmdat de Julii zeldzaam is en dus dan levert ie meer geld op?
[Afbeelding]
C. Trilineatus

[Afbeelding]
C. Sp. 102 heeft een veel spitsere en grotere neus dan reguliere Corydoras species.

https://www.planetcatfish...pecies.php?species_id=378 Hier nog wat meer info.

Mochten er dus ergens in NL Julii verkocht worden, echte Julii, dan wil ik daar graag voor reizen om ze te halen. Zou dan evt de kleine bak kunnen gebruiken voor de kweek.
Zo zie je het verschil enorm goed inderdaad bedankt voor deze info. Zal m'n ogen open houden, wij gaan de komende tijd veel rondrijden bij verschillende zaken. Geen idee waar je woont maar in Hilversum en Amersfoort gaan wij binnenkort naar vissen kijken puur om vissen op de longlist te zetten.

Wat een knapperd trouwens die Julii
dragon2 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:40:
[...]

Um, maanvissen zijn dus wel cichliden heh ;)
Vandaar mijn vraag aan manen houders hoe vervuilend ze precies zijn. Bv jonge discussen worden in het voer gezet (AFAIK) = nogal vervuilend, dus als er zoiets nog eens bij komt...
Uhh :$ je hebt gelijk. Discussen zullen er sowieso niet bijkomen in onze bak. Te moeilijke vissen waar we ons niet aan gaan willen wagen. Mochten we ons daar wel klaar voor achten zal er een ander filter komen. Wacht wel even de reacties ook af van de maanvis houders hier d:)b

[Voor 15% gewijzigd door Oekol op 01-09-2020 20:45]

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:41:
[...]

Zo zie je het verschil enorm goed inderdaad bedankt voor deze info. Zal m'n ogen open houden, wij gaan de komende tijd veel rondrijden bij verschillende zaken. Geen idee waar je woont maar in Hilversum en Amersfoort gaan wij binnenkort naar vissen kijken puur om vissen op de longlist te zetten.

Wat een knapperd trouwens die Julii
Utaka en Rifwachter zijn prachtige zaken, veel plezier daar! Ben sinds de verbouwing eigenlijk niet meer bij Rifwachter geweest, maar de Zee afdeling was echt geweldig. :+ Pas maar op, straks wil je nog een zee bak erbij.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Oekol schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:46:
[...]

[...]
Ja ik gebruik het binnenfilter en dat bevalt me ontzettend goed, je kan trouwens een 1500 liter kop kopen.
Die heb ik ook erbij voor het geval dat er meer filtratie nodig is, voor nu gewoon de 1000 liter per uur kop.
Het is ontzettend lastig om een foto te maken met die bolle voorruit, geeft veel vertekening en weinig diepte.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:43:
[...]

Utaka en Rifwachter zijn prachtige zaken, veel plezier daar! Ben sinds de verbouwing eigenlijk niet meer bij Rifwachter geweest, maar de Zee afdeling was echt geweldig. :+ Pas maar op, straks wil je nog een zee bak erbij.
Heb je al eens bij verduijn gekeken? Ziet er naar uit dat het de 'echte' zijn. Al is het vrij lastig te zien alsnog. Lijkt er voor mij het meest op.

https://verduijncichlids.com/product/corydoras-julii/

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:51:
[...]

Heb je al eens bij verduijn gekeken? Ziet er naar uit dat het de 'echte' zijn. Al is het vrij lastig te zien alsnog. Lijkt er voor mij het meest op.

https://verduijncichlids.com/product/corydoras-julii/
Die afbeelding en prijs lijken inderdaad wel de echte te zijn... hmm, misschien maar een keertje een roadtrip die kant op dan.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Bij Ruinemans (groothandel) hebben ze ook de Julii op voorraad, winkellijst is ook daar te vinden.

[Voor 13% gewijzigd door Winkiller op 02-09-2020 12:34]

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
@Oekol
Mijn maanvissen zijn niet enorm vervuilend, maar dat oordeel is natuurlijk ook maar subjectief. Ik had hiervoor een L190 en dat zijn echte schijtfabrieken.
Ik zou zelf nooit meer voor een intern filter gaan. Alleen het schoonmaken al, zodra je die filtermatten aanraakt zit je bak weer vol zwevende zooi.
Daarbij nemen ze ook ruimte in, dus minder ruimte voor vissen/planten.
Als je een extern filter neemt let dan wel op dat ie niet enorme overkill is. Maanvissen houden van heel rustig stromend water (liefst zowat stilstaand, maar dat is niet heel praktisch) zodat ze zonder veel moeite op hun plek kunnen blijven 'zweven'.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Binnenfilters zijn mijn inziens prettiger, ik heb beide. Schoonmaken van je binnenfilter is makkelijker als je het aquarium water hoogte laat zakken tot onder de skimmer inlaat van het binnenfilter. Op deze manier houd je de smurrie in het filterhuis, filterhouders eruit tillen en snel overhevelen naar een emmer. Inhoud van het binnenfilter met een hevelslang de emmer in of rechtstreeks naar de wc hevelen (dat doe ik), Vullen van filters is vanzelfsprekend en de pomp weer weer aanzetten en dan het aquariumwater afvullen tot de juiste hoogte.

Ook is een binnen filter makkelijker in delen schoon te maken, bv. nitraatspons vervangen of andere delen.

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:54:
Ook is een binnen filter makkelijker in delen schoon te maken, bv. nitraatspons vervangen of andere delen.
Ligt maar net aan welk binnenfilter je hebt natuurlijk. Die van mijn 1e bak moest toch echt helemaal los en leeg elke keer ;)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@toolkist ,Ik ging inderdaad uit van de ingeplakte binnenfilters van bv. Aqualantis en Juwel..

Maanvissen en vervuilen valt erg mee, ook met voeren maken ze er geen smeerboel van en je kan ze van alles voeren. Discus is gewoonweg een ramp met voeren, helemaal als je het stendker ( gemalen runderhart) voer geeft. Maar ook het discusvoer van bv. Aquadip is veel te fijn voor grotere discussen wat veel vervuiling geeft in het water, maar goed de kleine vissen en meervallen profiteren daar ook van. Verder zijn Discusvissen erg kieskeurig naarmate ze groter worden en Maanvissen pakken echt bijna alles wat je ze voorschotelt.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:54:
Binnenfilters zijn mijn inziens prettiger, ik heb beide. Schoonmaken van je binnenfilter is makkelijker als je het aquarium water hoogte laat zakken tot onder de skimmer inlaat van het binnenfilter. Op deze manier houd je de smurrie in het filterhuis, filterhouders eruit tillen en snel overhevelen naar een emmer. Inhoud van het binnenfilter met een hevelslang de emmer in of rechtstreeks naar de wc hevelen (dat doe ik), Vullen van filters is vanzelfsprekend en de pomp weer weer aanzetten en dan het aquariumwater afvullen tot de juiste hoogte.

Tot op dit moment heb ik nog nooit de standaard meegeleverde sponzen vervangen van de juwel filter. Uiteraard de bovenste watten wel, maar die andere niet. Wel eens uitgeknepen maar daar had ik vooral dan spijt van. Op begin onder stromend kraanwater gedaan hup daar kon m'n bak weer.

Tot nu toe 1 keer de filter behuizing er uit en dan slang er in om water (en eventueel viezigheid wat onder in filter zit er uit gehaald). Dit kan ik dus wel vaker doen als ik je goed begrijp? Wilde dat niet te vaak doen om zoveel mogelijk bacteriën daar te houden.
Winkiller schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:44:
@toolkist ,Ik ging inderdaad uit van de ingeplakte binnenfilters van bv. Aqualantis en Juwel..

Maanvissen en vervuilen valt erg mee, ook met voeren maken ze er geen smeerboel van en je kan ze van alles voeren. Discus is gewoonweg een ramp met voeren, helemaal als je het stendker ( gemalen runderhart) voer geeft. Maar ook het discusvoer van bv. Aquadip is veel te fijn voor grotere discussen wat veel vervuiling geeft in het water, maar goed de kleine vissen en meervallen profiteren daar ook van. Verder zijn Discusvissen erg kieskeurig naarmate ze groter worden en Maanvissen pakken echt bijna alles wat je ze voorschotelt.
Klinkt als muziek. Maanvissen worden m'n grote maten dus en bij discussen blijf ik ver weg :)

• toolkist
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:37:
Tot nu toe 1 keer de filter behuizing er uit en dan slang er in om water (en eventueel viezigheid wat onder in filter zit er uit gehaald). Dit kan ik dus wel vaker doen als ik je goed begrijp? Wilde dat niet te vaak doen om zoveel mogelijk bacteriën daar te houden.
Zolang de uitstroom van je filter niet veel minder wordt, lekker vanaf blijven.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

In dit filmpje zegt de man best veel rare dingen wat mij betreft. Doen de discus of maanvissen raar? Meer vissen er bij! 4 maanvissen per 100 liter, minimaal 9 in een school etv. Ongeveer vanaf minuut 5 a 6 begint hij z'n betoog. Kardinaal tetras minimaal 25 en eigenlijk 100 in een bak. Hij heeft ooit een 3m met alleen 3000 tetras gezien en dat was prachtig (kan ik me voorstellen). Echter zegt hij daarna weer liever teveel kardinaal tetras in een kleine bak dan weinig tetras in een groter bak.

Kennen jullie deze man? Is dit iets om op te slaan in het achterhoofd of snel overslaan?

Iemand met veel volgers waar ik ook filmpjes van kijk: aquarium co-op maakt leuke filmpjes maar zelfs hij (met een eigen viswinkel en super veel vissen) haalt de Julii en Trilineatus door elkaar. Dan denk ik echt waar moet ik m'n info dan wel blijven zoeken? :+

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Oekol dat is dus het verhaal van wat ik ook al eerder melde, sommige zullen zeggen dat 10 grote vissen in 350 liter te veel vis is en ik spreek dat ook tegen. Overbevolken raad ik zeker niet aan maar 10 maanvissen in 450 liter met wat hout en grote vallesneria om te schuilen kan heus wel. Ik had oorspronkelijk 10 discus vissen, 5 zijn er gesneuveld door ziektes en ik wilde terug naar 10 grotere vissen en dacht Maanvissen en Discus kunnen ook samen en is ook nog goedkoper. Nu zullen er weer mensen zijn die zeggen dat het helemaal niet kan Discus en Maanvis samen en ik zeg dat het wel kan (in het wild leven ze ook samen) en het bewijs is dat ik rust in de bak heb. Behalve als er weer een stel eitjes gaat leggen, en ja dat gebeurd bijna elke 2 weken opnieuw, dat is voldoende bewijs denk ik dat het wel samen kan. Dit betekend niet automatisch dat het bij jou ook zo kan gaan lopen, sommige maanvissen zijn dominanter dan de andere waardoor verstoring op kan treden, de mijne krijgen dan een time-out in een ander aquarium.

Die man uit de filmpjes is wel iemand die denk ik wel weet waar hij over praat, hij kweekt ook vissen.

• toolkist
  • Niet online
Zo vol als die gast voorstelt moet je je bak helemaal niet willen hebben. Ik vind 14 maanvissen nu al veel, laat staan dat ik er ruim 25 in zou moeten zetten.. 't is geen Afrikaanse cichlidenbak die je volpropt om de agressie maar te verdelen.
En parasieten binnen een maand weg door meer vis in je bak te rammen? Geloof er geen zak van.
Overbevolken raad ik zeker niet aan maar 10 maanvissen in 450 liter met wat hout en grote vallesneria om te schuilen kan heus wel.
@Winkiller dan zit je ook alweer bijna op 1 vis per 50 liter ;)

• dragon2
  • Niet online
Winkiller schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:03:
Die man uit de filmpjes is wel iemand die denk ik wel weet waar hij over praat, hij kweekt ook vissen.
Vissen kweken is geen kwalificatie: genoeg vissen en zeker veel cichliden die gaan kweken of je nu wil of niet, vaak zelfs als omstandigheden juist slecht zijn (soortbehoud?).

Ik heb zelf een poging gedaan om NIET te kweken door alleen mannen mbuna te nemen, helaas, leuk geprobeerd toch een vrouw er ergens tussen. Dus een schooltje nachtactieve rovende meervalletjes erbij tegen jonkies, komt er af en toe nog een stel jonkies voorbij gezwommen. Een aal toegevoegd, die werd gesloopt door de mbuna. Nu een 'jagende' mbuna erbij die pakt nu ook wel eea. Maar nog steeds, af en toe jonkies (en dus vet kans dat het een kruising is). Ben ik nu een kweker? Alsjeblieft...

En als tiener wist ik al helemaal niet waar ik met de emmers vol jonkies van mbuna en Tanganyika cichliden naar toe moest.

Op mijn oude aquariumclub hebben ze op een gegeven moment een bak met crenicichla en cichla neergezet plus een bak met barracuda, om maar van alle citroencichliden en andere "amerikaanse bakbeest cichliden" jonkies af te komen... Op de club kregen we ook emmers vol jonge cichliden, vooral kersenbuiken, convicts, rode acaras enz.

Dus ben je nu zo speciaal als je "gemiddelde" cichliden jonkies krijgen? Nope... :+

• toolkist
  • Niet online
Was het maar zo'n feest dat het speciaal was ja. Mijn geos weten niet van ophouden. Dezelfde dag dat het vorige nest opgegeten werd (de ouders schrokken van mij en m'n pa) begonnen de inleidende rituelen alweer. vandaag, 10 dagen later, alweer een wolk klein grut in de bak. Zo gaat het nu al maanden. Nou neem ik in m'n nieuwe bak oscars dus kom ik er wel vanaf als levend voer maar toch.. zit er hard aan te denken om afscheid te nemen van het stel konijnen ;)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:47:
[...]
Vissen kweken is geen kwalificatie: genoeg vissen en zeker veel cichliden die gaan kweken of je nu wil of niet, vaak zelfs als omstandigheden juist slecht zijn (soortbehoud?).
Je kan het ook los van elkaar zien, hij weet veel van de aquariumhobby en hij kweekt ook bepaalde vissen. :P
Mijn mening he. ;)
toolkist schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:33:
Zo vol als die gast voorstelt moet je je bak helemaal niet willen hebben. Ik vind 14 maanvissen nu al veel, laat staan dat ik er ruim 25 in zou moeten zetten.. 't is geen Afrikaanse cichlidenbak die je volpropt om de agressie maar te verdelen.
@Winkiller dan zit je ook alweer bijna op 1 vis per 50 liter ;)
Alle Cichliden (baarsachtigen) vertonen eigenlijk hetzelfde gedrag, ik wil de echt grote baarzen daar niet bij incalculeren. Als je bereid bent om voldoende waterwissels te doen en voldoende filtercapaciteit hebt kan je ook bij Zuid-Amerikaanse cichliden meer vissen houden dan 1 vis op 50 liter water. Of dat handig of verstandig is moet iedereen voor zichzelf maar uitmaken, ik ben geen voorstander van overbevolking. Ook niet bij Afrika cichliden maar het lijkt standaard te zijn, het komt namelijk ook weer terug in jou reply.

Dus wat Dominic zegt in het filmpje meer vissen bijplaatsen kan een oplossing zijn, men zou dan per keer maximaal 2 vissen bij kunnen plaatsen om agressie te verminderen en opnieuw de zaak beoordelen. Ik wil hierbij opmerken dat Maanvissen of Discusvissen niet in Aquariums thuishoren onder de 200 liter en lager dan 50cm om agressie gedrag mede te voorkomen. (Let op dit is mijn persoonlijke mening). Ik heb ook Afrikaanse Cichliden gehad maar mijn voorkeur ligt bij Discus....helaas zijn deze prachtige vissen zwaar verkloot in de handel. Als mijn nakweek Discussen dood gaan wil ik nog 1 maal wildvang vissen gaan kopen, ik heb daar betere ervaringen mee dan met nakweek exemplaren.

[Voor 65% gewijzigd door Winkiller op 03-09-2020 13:20]

• toolkist
  • Niet online
Bij mij komt er sowieso geen wildvang in m'n bak. Waterwaardes komen totaal niet overeen, teveel gedoe met mogelijke parasieten e.d. en hoe krom het wellicht ook klinkt, een paar vissen vanuit Zuid Amerika over laten vliegen voor m'n hobby vind ik nou ook niet echt diervriendelijk.

• World Citizen
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:54
toolkist schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:59:
Bij mij komt er sowieso geen wildvang in m'n bak. Waterwaardes komen totaal niet overeen, teveel gedoe met mogelijke parasieten e.d. en hoe krom het wellicht ook klinkt, een paar vissen vanuit Zuid Amerika over laten vliegen voor m'n hobby vind ik nou ook niet echt diervriendelijk.
Met goede quarantaine kan het wel op een zekere manier. Maar inderdaad dan heb je het nog niet over moreel.

Maar ...
World Citizen in "Het aquarium topic - Deel 8"

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11:58
Helemaal akkoord.
De belangrijkste reden vind ik dan nog dat vissen dagenlang in zakken moeten overleven, en de overlevingsratio is soms maar 30%.

Ik verkies zelfs hobbykwekers boven winkels.
Dan bedoel ik niet de mensen die eens per ongeluk een kweekje hebben, maar wel mensen die bewust een groepje L-nummer of Corydora's houden en daar bewust mee kweken, rekening houdend met bloedlijnen etc.
Daar krijg je meestal goede sterke vissen van.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ik zou bijna zeggen dat je dan niet weet waar je over praat en ten tweede doe ik dat niet maar de groothandels.
Wildvang vissen zijn overal in Nederland te krijgen net als nakweek, denk ook eens aan wildvang Otocinclus.
Clown Botia's zijn een ander mooi wildvang voorbeeld, ik heb er 4 (10 jaar) en er is nooit iets mis met ze.
De groothandels regelen de quarantaine voordat ze bij mij of bij jou thuis komen, en ze ontvangen wekelijks.
Moreel ben ik verplicht goed voor ze te zorgen en dat doe ik zo goed als ik kan en dus hebben ze het goed.
Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:23:
[...]

Helemaal akkoord.
De belangrijkste reden vind ik dan nog dat vissen dagenlang in zakken moeten overleven, en de overlevingsratio is soms maar 30%.

Ik verkies zelfs hobbykwekers boven winkels.
Dan bedoel ik niet de mensen die eens per ongeluk een kweekje hebben, maar wel mensen die bewust een groepje L-nummer of Corydora's houden en daar bewust mee kweken, rekening houdend met bloedlijnen etc.
Daar krijg je meestal goede sterke vissen van.
Allemaal geklets, vraag je wel eens af hoeveel nakweek uitvalt voordat ze in de winkels komen ?
Vraag jij wel eens af hoeveel nakweek bij beurzen sneuvelen of de hele dag in warme zakken zitten ?
Nakweek komt ook uit het buitenland en word via plastic zakken vervoert ook binnen Europa.
Ja het is zielig maar dat is de HANDEL in dieren, ze komen bij jou ook in een emmer of zak.
Nakweek is over het algemeen zwakker en zijn eerder ziek en daardoor leven ze ook korter.
Ook is het zo bij nakweek dat de sterkste ouders ook wildvang vissen horen te zijn en geen nakweek.

[Voor 38% gewijzigd door Winkiller op 03-09-2020 17:08]

• Tommie12
@Winkiller Je bent nogal stellig.
Ik heb het over uitval tijdens vangst en transport.
Dat er van een nestje van 100 in de natuur ook maar een paar over blijven is normaal, eten en gegeten worden.
Ik durft toch te hopen dat als een kweker bv 100 Cory's opvoedt tot jong volwassenen, er bij het transport naar de winkel geen 50% dood aankomen.

Nu ben ik ook wel overtuigd dat er behoorlijk wat vissen als wildvang verkocht worden hier, maar in Azië gewoon gekweekt worden.

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zal er te zijner tijd Jos Hut eens vragen hoe hij er over denkt. Moge duidelijk zijn dat er niet echt een sweet spot is en voor de 1 iers beter werkt dan een ander. Verder geloof ik er ook niks van door er meer vissen bij te zetten je dan van wormen af komt 7(8)7

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:52:
[...]

Ik zou bijna zeggen dat je dan niet weet waar je over praat en ten tweede doe ik dat niet maar de groothandels.
Wildvang vissen zijn overal in Nederland te krijgen net als nakweek, denk ook eens aan wildvang Otocinclus.
Clown Botia's zijn een ander mooi wildvang voorbeeld, ik heb er 4 (10 jaar) en er is nooit iets mis met ze.
De groothandels regelen de quarantaine voordat ze bij mij of bij jou thuis komen, en ze ontvangen wekelijks.
Moreel ben ik verplicht goed voor ze te zorgen en dat doe ik zo goed als ik kan en dus hebben ze het goed.
Ik weet prima waar ik over praat. Dat er elke week een lading vissen overgevlogen wordt naar NL/Europa is dus precies hetgeen ik bezwaarlijk vind.
Otocinclus? Vroeger ooit gehad in m'n 1e bak toen ik niet beter wist. Komen er nu niet meer in.
Mijn vorige post is verder ook geen aanval op jou ofzo, het is puur hoe ik in de hobby sta.

• SmurfLink
  • Niet online
Jammergenoeg hoeft kweker zijnde ook niet bepaald garantie voor sterke vissen. Ik heb nog 1 Aeneus mini over van de groep van 8 die m'n maat voor me opgekweekt had. En dat is niet omdat ik ze slecht verzorgde ofzo... heb al tig jaar Cory's en dit is voor het eerst dat er elke zoveel tijd 1 dood neerviel. Zonder enige zichtbare kenmerken, alles zag er nog goed uit, maar nope, daar lag er weer een.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:31:
[...]

Ik weet prima waar ik over praat. Dat er elke week een lading vissen overgevlogen wordt naar NL/Europa is dus precies hetgeen ik bezwaarlijk vind.
Otocinclus? Vroeger ooit gehad in m'n 1e bak toen ik niet beter wist. Komen er nu niet meer in.
Mijn vorige post is verder ook geen aanval op jou ofzo, het is puur hoe ik in de hobby sta.
Ja maar vissen worden nu eenmaal internationaal vervoert in plastic zakken en hebben veel stress.
Wat zieliger is zijn die misvormde goudvissen, dat moeten ze verbieden vissen vervoeren in plastic niet.
Er is geen andere manier om vissen veilig over te brengen naar de nieuwe eigenaar.

• dragon2
  • Niet online
Oekol schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:25:
Verder geloof ik er ook niks van door er meer vissen bij te zetten je dan van wormen af komt 7(8)7
Meer vissen = (veel) meer wormen, zou ik zeggen :X

Wat wildvang betreft, ik ben zeer zeker geen fan van imports van zwakke vissen zoals otocinclus. Ik heb vroeger wel wildvang Tanganyika gehad, oef wat waren die mooi. Maar ook, oef wat een werk om het water exact goed te krijgen, en voer ook...

Nu heb ik 2 mesvisjes, enkele (ondertussen stokoude) congozalmen en enkele vlindervissen die wildvang zijn, die geven geen van allen problemen.

Ik heb vroeger o.a. wildvang koningspythons verkocht die echt onder. de. parasieten zaten. Dat wil je niet weten, brrrr. Interne parasieten natuurlijk een ding, maar ook extern de grootste teek die ik in mijn leven heb doodgetrapt: 1cm3 op z'n minst.
Ook Gerrhosaurus major (hagedissen) persoonlijk en in de winkel gehad die vanaf wildvang binnen 2 weken handtam waren en omnivore zeer makkelijke eters waren, dat soort dieren vind ik toch minder een probleem dan de mega uitval die je hebt bij wildvang van moeilijkere/zwakkere soorten.

Echter het slopen van een paar km2 aan bromelia's vanwege de (dure) gifkikkertjes erin en daarmee effectief zowel de bromelia als dat kikkertje uit laten sterven zou wat mij betreft zo ongeveer de doodstraf op moeten leveren :(

Het feit dat het nu een stuk moeilijker is om aan Madagascar reptielen te komen dan 25 jaar geleden is aan de ene kant jammer (daggeckos zijn makkelijke, bloedmooie en toffe huisdiertjes) maar voor Madagascar en de dieren zelf natuurlijk veeeeel beter.

Qua vissen weet ik er niet genoeg vanaf, of daar ook zoveel natuur voor gesloopt wordt soms, en wat de uitval is van de meest voorkomende wildvang vissen.

Nadeel van bv malawi en tanganyika cichliden is dat daar nu zo weinig wildvang van is dat de soorten doorgefokt raken en vaak ook niet meer zuiver zijn omdat alles zo'n beetje met alles kan kruisen. Dus vers bloed is voor de soorten in aquaria op zich wel goed. Nog even afgezien van alle rare kweekvormen die er ondertussen zijn (idem maanvissen en discus).

Voor mijn gevoel (biologe, dierenliefhebber) zou ik tegen wildvang moeten zijn. Maar tja, ik persoonlijk zie pros en cons aan wildvang. Ik weeg het dan ook per keer af zo goed als ik kan... En ik ontwijk de echte bekende voorbeelden (zoals otto's) en de bekend moeilijk houdbare wildvang exemplaren sowieso.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Tommie12 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:13:
@Winkiller Je bent nogal stellig.
Ik heb het over uitval tijdens vangst en transport.
Dat er van een nestje van 100 in de natuur ook maar een paar over blijven is normaal, eten en gegeten worden.
Ik durft toch te hopen dat als een kweker bv 100 Cory's opvoedt tot jong volwassenen, er bij het transport naar de winkel geen 50% dood aankomen.

Nu ben ik ook wel overtuigd dat er behoorlijk wat vissen als wildvang verkocht worden hier, maar in Azië gewoon gekweekt worden.
Ja daar ben ik stellig in, vissen worden nu eenmaal vervoerd in plastic zakken. Dan maakt het eigenlijk niet veel uit waar ze vandaan komen. De hobbykwekers zijn mensen zoals jij en ik en ook al wil je vissen van hier meenemen is er de kans dat er uitval is. Kwekers zijn over het algemeen mensen die geld willen verdienen aan vissen en dan hebben ze zelf de sterkste vissen en dat kan wildvang zijn of 1ste keus kweek uit kweekvissen. Als er Discus gekweekt word in Azië hoort het vermeld te zijn en is het gewoon nakweek, dit zal ook voor andere soorten gelden. Waar ik veel moeite mee heb is de dieren op beurzen te showen in plastic zakken, dat doe je gewoon niet maar daar hoor ik niemand over. Soms zitten deze vissen meer dan 2 dagen in zo'n plastic zak en iedereen pakt de zak om het mooie visje te bekijken, lekker hypocriet dan.

Na 1 a 3 jaar uitmelken is het klaar voor een kweker en mogen ze voor veel geld naar mij of jou, bah. }:|

Als ik in een dierenwinkel binnenloop waar siervissen verkocht worden kijk ik eerst altijd naar dode vissen, en ik zie ze eigenlijk altijd. Ik kocht een maand terug 8 roodneus zalmen, ik vroeg aan de verkoper hoe lang hij ze binnen had, dat was minstens een week, ze zagen er goed uit dus ik gekocht. Ik thuis overwennen en na 2 uur liet ik ze los, uiteindelijk waren er 6 binnen het uur dood....nog nooit eerder meegemaakt. Wat denk je dat er gebeurd tijdens inpakken, transport, aankomst en hoe lang het duurt voordat de dozen geopend worden bij winkeliers ? als het druk is in de winkel moeten de vissen in de dozen ook langer wachten en dit terwijl sommige soorten al meer dan een 1 dag in die doos zitten.

Bij de groothandels gaat het bij binnenkomst vanuit kwekers en/of buitenland soms ook fout en zitten dieren minstens een week of 2 in quarantaine en in de medicijnen of ze gaan alsnog dood, terwijl ze bij kwekers al hun hele leven in de antibiotica hebben rondgezwommen, dan moeten ze nog naar de winkel waar jij en ik het visje kopen, ook daar zie je soms bakken die in de medicijnen staan.

Vertel mij dan nog eens of wildvang dan zo slecht is voor de vis en voor mij als siervis eigenaar.

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:08:
[...]

Ja daar ben ik stellig in, vissen worden nu eenmaal vervoerd in plastic zakken. Dan maakt het eigenlijk niet veel uit waar ze vandaan komen.
Maar minder vraag = minder plastic zakken vol vis in een vliegtuig ;)
De hobbykwekers zijn mensen zoals jij en ik en ook al wil je vissen van hier meenemen is er de kans dat er uitval is. Kwekers zijn over het algemeen mensen die geld willen verdienen aan vissen en dan hebben ze zelf de sterkste vissen en dat kan wildvang zijn of 1ste keus kweek uit kweekvissen. Als er Discus gekweekt word in Azië hoort het vermeld te zijn en is het gewoon nakweek, dit zal ook voor andere soorten gelden. Waar ik veel moeite mee heb is de dieren op beurzen te showen in plastic zakken, dat doe je gewoon niet maar daar hoor ik niemand over. Soms zitten deze vissen meer dan 2 dagen in zo'n plastic zak en iedereen pakt de zak om het mooie visje te bekijken, lekker hypocriet dan.
Ook fout, die zal ik dus ook nooit kopen. Daar waar ik m'n vissen koop gaan ze in een ruime zak met extra lucht, vervolgens tijdens vervoer naar huis in een EPS doos zodat zo min mogelijk warmte verloren gaat en als ik thuiskom, afhankelijk van de duur van de reis (normaliter <1 uur) evt luchtpompje erop en anders de zak meteen m'n aquarium in om terug op temperatuur te komen.
Na 1 a 3 jaar uitmelken is het klaar voor een kweker en mogen ze voor veel geld naar mij of jou, bah. }:|

Als ik in een dierenwinkel binnenloop waar siervissen verkocht worden kijk ik eerst altijd naar dode vissen, en ik zie ze eigenlijk altijd. Ik kocht een maand terug 8 roodneus zalmen, ik vroeg aan de verkoper hoe lang hij ze binnen had, dat was minstens een week, ze zagen er goed uit dus ik gekocht. Ik thuis overwennen en na 2 uur liet ik ze los, uiteindelijk waren er 6 binnen het uur dood....nog nooit eerder meegemaakt. Wat denk je dat er gebeurd tijdens inpakken, transport, aankomst en hoe lang het duurt voordat de dozen geopend worden bij winkeliers ? als het druk is in de winkel moeten de vissen in de dozen ook langer wachten en dit terwijl sommige soorten al meer dan een 1 dag in die doos zitten.

Bij de groothandels gaat het bij binnenkomst vanuit kwekers en/of buitenland soms ook fout en zitten dieren minstens een week of 2 in quarantaine en in de medicijnen of ze gaan alsnog dood, terwijl ze bij kwekers al hun hele leven in de antibiotica hebben rondgezwommen, dan moeten ze nog naar de winkel waar jij en ik het visje kopen, ook daar zie je soms bakken die in de medicijnen staan.

Vertel mij dan nog eens of wildvang dan zo slecht is voor de vis en voor mij als siervis eigenaar.
Ja, dat is nog steeds fout. Dat iets anders ook fout is maakt wildvang niet ineens goed ;)

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13:09
Hmm, als ik het zo lees, moeten we met zijn allen maar stoppen met deze hobby. Kwekers zijn niet goed, wildvang is niet goed.
Dus alles maar vrijlaten en de bakken weer leeg.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:34:
Maar minder vraag = minder plastic zakken vol vis in een vliegtuig ;)
Forget about it, er blijft altijd vraag naar Wildvang omdat die gewoon sterker zijn dan nakweek.
Als je ziet wat die Amerikanen Wild kopen en afdanken na een paar jaar omdat ze te groot worden...
Ga maar eens kijken bij: Ohio Fish Rescue dan krijg je een mooi beeld, daarna kijken bij Predatory Fins.

Renegade666 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:23:
Hmm, als ik het zo lees, moeten we met zijn allen maar stoppen met deze hobby. Kwekers zijn niet goed, wildvang is niet goed.
Dan breekt er weer de pleuris uit dat uitheemse soorten onze soorten vernietigen. >:)

• toolkist
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:23:
Als je maar half leest wel ja ;)
Er wordt ook gewoon positief gepraat over kwekers (Jos Hut bv).

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:51:

Nadeel van bv malawi en tanganyika cichliden is dat daar nu zo weinig wildvang van is dat de soorten doorgefokt raken en vaak ook niet meer zuiver zijn omdat alles zo'n beetje met alles kan kruisen. Dus vers bloed is voor de soorten in aquaria op zich wel goed. Nog even afgezien van alle rare kweekvormen die er ondertussen zijn (idem maanvissen en discus).

Voor mijn gevoel (biologe, dierenliefhebber) zou ik tegen wildvang moeten zijn. Maar tja, ik persoonlijk zie pros en cons aan wildvang. Ik weeg het dan ook per keer af zo goed als ik kan... En ik ontwijk de echte bekende voorbeelden (zoals otto's) en de bekend moeilijk houdbare wildvang exemplaren sowieso.
(y)
Ik had het niet beter kunnen uitleggen. _/-\o_

• dragon2
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:51:
[...]

(y)
Ik had het niet beter kunnen uitleggen. _/-\o_
Dank je :) Ik vond het zelf een niet geheel samenhangend verhaal :D :D

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Zijn er hier mensen die een Arowana houden ? met name de zwarte ?
Hier o.a. te zien met Discus (Wild).

• toolkist
  • Niet online
Gave beesten, maar bak is veel te klein om ook maar over te twijfelen.

• Renegade666
Winkiller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:45:
[...]

[...]

Dan breekt er weer de pleuris uit dat uitheemse soorten onze soorten vernietigen. >:)
Denk dat het meevalt, zo warm zijn de waters in nederland niet, zeker in de winter.

toolkist schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:46:

[...]

Als je maar half leest wel ja ;)
Er wordt ook gewoon positief gepraat over kwekers (Jos Hut bv).
Maar ook Jos zal ergens begonnen zijn, hij heeft ze vast niet uit zijn hoed getoverd :+

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Tommie12
Winkiller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:08:
[...]

Ja daar ben ik stellig in, vissen worden nu eenmaal vervoerd in plastic zakken. Dan maakt het eigenlijk niet veel uit waar ze vandaan komen. De hobbykwekers zijn mensen zoals jij en ik en ook al wil je vissen van hier meenemen is er de kans dat er uitval is. Kwekers zijn over het algemeen mensen die geld willen verdienen aan vissen en dan hebben ze zelf de sterkste vissen en dat kan wildvang zijn of 1ste keus kweek uit kweekvissen. Als er Discus gekweekt word in Azië hoort het vermeld te zijn en is het gewoon nakweek, dit zal ook voor andere soorten gelden. Waar ik veel moeite mee heb is de dieren op beurzen te showen in plastic zakken, dat doe je gewoon niet maar daar hoor ik niemand over. Soms zitten deze vissen meer dan 2 dagen in zo'n plastic zak en iedereen pakt de zak om het mooie visje te bekijken, lekker hypocriet dan.

Waar ik mijn Sterbai's gekocht heb was bij een dame die al 30 jaar kweekt.
Ze kweekt vooral soorten die net iets moeilijker zijn. Cory Sterbai, en een paar andere Cory's, paar types L-nummers.
Voor de Sterbais heeft ze een kweekgroepje dat al jaren mee gaat. De ouderdieren blijven, en de jonkies worden verkocht. Af en toe kan ze bij een bevriende kweker een nieuw ouderdier vast krijgen, zodat er wat bloed ververst wordt. Maar het is zeker niet dat ze de kinderen en kleinkinderen er in mixt en daar verder meer gaat.
Sommige van haar Sterbais waren 9 jaar oud, en die gingen iedere keer af zetten als ze vers water kregen.

Die visjes koop ik toch liever dan wildvang.

En Jos Hut doet het gelijkaardig, maar dan wat op grotere schaal. Maar altijd aandacht voor bloedlijnen!

• Tommie12
Renegade666 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:31:
[...]

Denk dat het meevalt, zo warm zijn de waters in nederland niet, zeker in de winter.
Ja en nee.
De kans dat Discussen en Maanvissen het overleven in het Ijsselmeer of de Maas lijkt me niet groot.
Maar er zijn toch stadsvijvers die volledig overgenomen zijn door losgelaten waterschildpadden of Amerikaanse kikkers.

En dan zijn er nog planten die vrijwel niet meer te vernietigen zijn (Duizendknoop bv).

In België is er ooit een kolonie halsbandparkieten losgelaten na de sluiting van een pretpark. Die rotbeesten roven alle nesten leeg van inheemse volgels en komen nu voor in half Vlaanderen.

Appelslakken schijnen ook een gevaar te zijn, in elk geval mogen ze niet meer in de handel...

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Hier had je niet zo serieus in hoeven happen, maar om in te haken....
Ghost Koi en meer van dat soort vissen zwemmen wel in onze wateren.
Nog maar niet te spreken over sommige waterplanten. ;)

• XNL073
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-09 23:18
Vanmiddag 25kg filterzand kopen om vervolgens m'n draaiende aquarium van grind naar zand om te bouwen. Goed uitspoelen. Voorlopig denk ik een kwart grind eruit, overig grind verdelen over de linkerhelft. En dan de rechterhelft filterzand. En over paar weken het overige grind eruit en filterzand erin.

Had een tip gelezen om van een PET-fles de bodem te knippen en dan het zand daarin te doen, voorzichtig zakken in het aquarium en dan de dop opendraaien en voila, het zand komt op de plek waar het hoort.

• Renegade666
Winkiller schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:24:
[...]

Hier had je niet zo serieus in hoeven happen, maar om in te haken....
Ghost Koi en meer van dat soort vissen zwemmen wel in onze wateren.
Nog maar niet te spreken over sommige waterplanten. ;)
Og, ik zie dat niet altijd ;)

Vandaag een Oase Biomaster 600 Thermo hier gehaald, mooi filter ansich.
Helaas heeft hij een doordringende lage toon waar ik gek van word..
Hopelijk dat ik hem nog mag ruilen voor Eheim.

• SmurfLink
  • Niet online
XNL073 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:21:
Vanmiddag 25kg filterzand kopen om vervolgens m'n draaiende aquarium van grind naar zand om te bouwen. Goed uitspoelen. Voorlopig denk ik een kwart grind eruit, overig grind verdelen over de linkerhelft. En dan de rechterhelft filterzand. En over paar weken het overige grind eruit en filterzand erin.

Had een tip gelezen om van een PET-fles de bodem te knippen en dan het zand daarin te doen, voorzichtig zakken in het aquarium en dan de dop opendraaien en voila, het zand komt op de plek waar het hoort.
Je kan het beter in 1x verwisselen, en dan gelijk goed water wisselen. Dan heb je de troep gehad en kan je bak tot rust komen. Anders heb je altijd een stuk waar zand en grind gemengd zijn, en ga je over een paar weken de boel weer opschudden met de bijbehorende troep uit de bodem, 2x risico op dikke nitrietpiek versus dat in 1x klaar hebben...

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]
Maar ook Jos zal ergens begonnen zijn, hij heeft ze vast niet uit zijn hoed getoverd :+
Klopt, hoe die aan ze eerste komt zegt die niet maar de Redshoulders waren wildvang.
Pterophyllum scalare Redshoulder Rio Manucapuru
Februari 2006, het was koud toen ik een aquariumwinkel binnenliep. ‘Gauw wat vis afleveren, maar eerst een bak koffie’. Mijn oog viel op een bakje boven in de stelling met vissen. Pterophyllum scalare ‘Redshoulder’ uit de Rio Manacapuru en wildvang las ik op de bak. ‘Toch even een gesprekje voeren als maanvisliefhebber’. Een gesprekje dat als resultaat had dat ik een half uur later met zes maanvissen naar het Emmense terug ging. ‘

Manacapuru ligt in Brazilië ten westen van Manaus. Kenmerkend zijn daar de hoge en steile rivieroevers met eenvoudige woningen op palen. Ook zie je veel vissersboten met slaapplaatsen op het dek met hangmatten. Je ziet ze overal aan de Amazone.

Rio Manucapuru

Een jaar later zijn de zes maanvissen uitgegroeid tot prachtige exemplaren van 25 centimeter hoog, knalrode ruggen en veel rood en blauw in de vinnen. In maart 2007 lieten twee vissen zien dat ze zich afzonderden en direct verhuisden ze naar een speciale voor hun gereedstaande bak. Een week later was het raak: een bescheiden legsel van ongeveer 100 eitjes. Kennissen werden ingeseind en via het internet stroomden de felicitaties binnen: ‘Eerste kweek in Nederland van Pterophyllum scalare ‘Redshoulder’. Bijna vier maanden later verhuisden de eerste jongen van Pterophyllum scalare ‘Redshoulder’ naar hun nieuwe en blijde eigenaren.

In april was het weer raak: een flink nest en vier weken voor de zomervakantie verhuisden er 380 Pterophyllum scalare ‘Redshoulder’ naar de winkel, waar ik ze gekocht had. Twee weken later gingen er 100 op transport naar de Verenigde Staten, voorzien van en verklaring, dat het om gekweekte vis ging. Liefhebbers wachtten de vis al op. ‘De eerste invoer van Pterophyllum scalare ‘Redshoulder’ in de Verenigde Staten’.

Het heeft tot 2008 geduurd voordat deze prachtige maanvissen echt bekend werden. Het blijven tot op de dag van vandaag zeldzame en daardoor kostbare maanvissen. Dit komt vooral omdat ze niet zo gemakkelijk te kweken en te verzorgen zijn als de gangbare Scalares. Doordat ik nu twee goede kweekkoppels heb verwacht ik in 2012 regelmatig jonge Redshoulders te kunnen aanbieden.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Ik heb 2 Maanvissen weer een time-out moeten geven, ze blijven eieren produceren en terroriseren mijn andere Maanvissen maar nu waren ook de Discus vissen niet veilig. Na de stress van het vangen gingen ze binnen het uur eieren leggen in het time-out aquarium, en voor de 6e keer in 5 weken heeft dit koppel heel veel eitjes.

Nog even over Afrikaanse Cichliden en hun aantallen vissen in het Aquarium om agressie tegen te gaan, hoe vangen die bezitters de Nitraat verhoging op ? Veel vissen produceren meer ammoniak wat door het filter omgezet word naar Nitriet en vervolgens naar Nitraat met als resultaat hoge Nitraat waarden in het Aquarium. Alleen waterwissels zal in mijn ogen niet voldoende zijn en veel planten heeft een Afrika bak niet.

• Renegade666
Winkiller schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:50:
Ik heb 2 Maanvissen weer een time-out moeten geven, ze blijven eieren produceren en terroriseren mijn andere Maanvissen maar nu waren ook de Discus vissen niet veilig. Na de stress van het vangen gingen ze binnen het uur eieren leggen in het time-out aquarium, en voor de 6e keer in 5 weken heeft dit koppel heel veel eitjes.
Hoe doe je dat, zet je ze dan in de hoek, net zoals bij kinderen :P :+

• dragon2
  • Niet online
Winkiller schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:50:

Nog even over Afrikaanse Cichliden en hun aantallen vissen in het Aquarium om agressie tegen te gaan, hoe vangen die bezitters de Nitraat verhoging op ? Veel vissen produceren meer ammoniak wat door het filter omgezet word naar Nitriet en vervolgens naar Nitraat met als resultaat hoge Nitraat waarden in het Aquarium. Alleen waterwissels zal in mijn ogen niet voldoende zijn en veel planten heeft een Afrika bak niet.
Een time-out lijkt me een wat, eh, typische oplossing... Uniek, in ieder geval.
Je haalt ze uit hun territoium en ze moeten dat dan opnieuw gaan 'verdienen'. Op zich is dit wel wat je doet als je nieuwe mbuna toevoegt (als je verstandig bent, en vooral als je er maar enkele toevoegt aan een bestaand bestand) maar dan met ALLE cichliden tegelijk: de hele bak opnieuw inrichten en alle vissen er dan opnieuw tegelijk indoen.

Ik zou eerder denken dat je beter iets kunt veranderen aan de omstandigheden. Maanvissen leven in de natuur in zeer grote scholen.en hebben de ruimte om elkaar uit de weg te gaan indien nodig (bij eitjes). Bv mijn oude club had een 3 of 4m bak x1m x1m, zoiets, met megaveel manen en emmers vol zalmpjes en enkele mega pleco's . Die manen hadden dus de ruimte als er een koppel was.
Nu is 4mx1mx1m natuurlijk voor bijna niemand weggelegd, maar het zegt wel iets natuurlijk...

Qua afrikaanse cichliden, het gaat dan met die agressie eigenlijk alleen om een mbuna bak. Mbuna leven in de natuur ook behoorlijk op elkaar trouwens. Het probleem met mbuna is vooral dat 1 man de bak kan domineren, door steeds achter 1 vis aan te gaan totdat die het begeeft, en dan achter de volgende.
Geef je hem die kans niet, door meer vissen toe te voegen, dan valt de uiteindelijke agressie in de bak prima mee. Meneer zit achter 1 vis aan voor 20cm, ziet een andere, weer 20 cm, weer een ander. Meestal stopt hij zelfs met opjagen op wat 'buien' na af en toe.
Iedereen gaat gewoon voor hem aan de kant en niemand wordt teveel opgejaagd, en waarschijnlijk komen er dan vanzelf meerdere dominante mannen in de bak die allemaal een territorium hoekje hebben ipv 1 'kreng'.

Problemen hiermee: je wilt dus liefst je hele visbestand in 1 keer toevoegen aan een nieuwe bak. Steeds een paar toevoegen is geen goed idee vanwege territoriumopbouw. Dus de keuze is ofwel de bak zoveel mogelijk leeglaten (alleen de onderste laag stenen) totdat je bestand compleet is, ofwel zorgen voor een zeker-te-weten goed ingedraaide bak en dat nauwlettend in de gaten houden.
Dat laatste is wat ik doe, maar ik heb dan ook bijna 30 jaar ervaring met mbuna. Het kan ook heel verkeerd aflopen natuurlijk.

Sowieso heb je met mbuna dus meestal een zwaarder visbestand, daar hoort dus ook een behoorlijke filtering bij. Mbuna met een standaard intern filtertje? Eh, nee. Mooiste is een bioloog, anders een flink overcapaciteit potfilter met zoveel mogelijk biologisch materiaal erin (zoals ik heb, 250l mbuna bakje met een 1300l/h 12l inhoud filter, ik had eerst 1700 l/h maar die is kapot).
En waterverversen is dus niet 10-20% per week, maar 50%/week, zoiets.

Zorg ook zeker bij cichliden altijd voor voldoende schuilplaatsen. Ook dat is een manier om elkaar uit te weg te gaan. Bij mbuna betekent dat een muur van gestapelde stenen, liefst nog tot aan het wateroppervlak, met veel holen ertussen. Bij manen wordt het meer lange dunne planten en lange dunne 'boomwortels'. Discus dacht ik ook zoiets? Bij potentiele probleemsoorten als rode acaras of kersenbuiken heel veel schuilplaatsen laag bij de bodem. Enzovoort.

Of je moet de zeg maar Amerikaanse manier doen: een geheel kale bak zodat de vissen eigenlijk ook nooit vechten. Waarom eigenlijk? Misschien omdat er niet over een duidelijk 'plekje' te vechten is? Of omdat je het maar opgegeven hebben..? Geen idee, ik vind dat soort bakken in ieder geval niets, maar werken doet het blijkbaar dan weer wel...

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@dragon2

Afrika bak, 1700 liter filter op een 250 liter aquarium, zal een sterke stroming opleveren.

Maanvissen, ja ik weet het maar mijn Discus gaat voor de Maanvissen. Overplaatsen is wat stressvoller voor ze maar gezien ze binnen een uur eieren gingen leggen in de reserve bak en gewoon eten vind ik het wel prima.

• Renegade666
Gisteren de Oase gewisseld voor een Eheim 4+ 600.
Eerst even getest in keuken, deze was duidelijk wat stiller.

Echter na het plaatsen is hij wat luider en vanaf een paar meter een lage toon te horen... :(
En die dus ook op de slaapkamer te horen was (zelfde buitenmuur).

Zal vandaag even kijken als ik hem wat stiller kan krijgen.

1 ding wat ik mij afvroeg, waarom hebben dit soort filters alleen een flow beperking er op zitten, maar geen mogelijkheid om de motor te vertragen. Dat lijkt mij toch veel beter, anders creeer je alleen maar extra druk in de pomp behuizing, waardoor hij niet stiller word. Wat met een aanpasbare motor wel kan.

• ginojo
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:09:
Weet niet precies wat voor pompje daarin zit, maar je zou een dimmer kunnen proberen. (Zo een simpele van 5 euro bij de bouwmarkt).

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Nou Maanvis koppel 1 (zilver) is ook weer aan de leg begonnen, ik was er al bang voor, nu dus 2 nestjes.
Was hier iemand die maanvissen wilde ? gekker moet het niet worden, in 4 maanden 12 nestjes.
Ze gebruiken mijn filterhuis om ze op te plakken, die andere gebruikten de Vallesneria.
Ik kom straks nog aquariumruimte te kort. :F

Het Mannetje is hier de eieren aan het bevruchten.

[Voor 39% gewijzigd door Winkiller op 06-09-2020 20:03]

• elhopo
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19-09 16:03

elhopo

nemo sine cruce

Renegade666 schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:09:

1 ding wat ik mij afvroeg, waarom hebben dit soort filters alleen een flow beperking er op zitten, maar geen mogelijkheid om de motor te vertragen. Dat lijkt mij toch veel beter, anders creeer je alleen maar extra druk in de pomp behuizing, waardoor hij niet stiller word. Wat met een aanpasbare motor wel kan.
De motoren die worden gebruikt zijn wisselstroom motoren, Die zijn op zich lekker goedkoop, maar niet te dimmen, ook niet met een dimmer die voor licht bedoeld is. Ik zou het in ieder geval niet proberen, een motor is een inductieve last, geen idee wat die met de goedkope bouwmarkt dimmer doet.

Wat je wel kan doen is de pomp op bijvoorbeeld een rubber matje of een handdoek ofzo zetten, daarmee voorkom je al heel veel contactgeluid. Zelf zette ik de pomp altijd in een afwasteil, mocht er eens een beetje water langsgaan bij het schoonmaken dan was dat geen probleem, en het contactgeluid is dan ook al minder.Zelf had ik ook zo'n Eheim professional, en die was absoluut niet te horen.

Hundreds of years from now, it will not matter what my bank account was, the sort of house I lived in, or the kind of car I drove... But the world may be different because I did something so bafflingly crazy that my ruins become a tourist attraction.

• Renegade666
@elhopo
Zo'n vermoeden had ik ook met die dimmer, dit heb ik dus ook niet geprobeerd :)
Er zit bij mij wel een mat onder, dat van ook onder een wasmachine gaat, maar dit helpt maar minimaal.

Ik heb het idee dat de beide pompen elkaar versterken qua geluid, waardoor het meer klinkt, want alleen valt het wel mee. zowel de 350 als de 600.
Als test ook even gewisseld. Had ook het idee dat het wat effect had.

Ben nog even opzoek naar een makkelijk bewerk materiaal waarvan ik een om huizing ofzo kan maken, die in het kastje past. Maar wel zo dusdanig goed dempt dat het effect heeft.

Als ik het met een analyzer app zie, zit de frequentie tussen 80 en 150 hz..

[Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 07-09-2020 16:42]

• Tommie12
Renegade666 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:35:
@elhopo
Er zit bij mij wel een mat onder, dat van ook onder een wasmachine gaat, maar dit helpt maar minimaal.

Ik heb het idee dat de beide pompen elkaar versterken qua geluid, waardoor het meer klinkt, want alleen valt het wel mee. zowel de 350 als de 600.

Ben nog even opzoek naar een makkelijk bewerk materiaal waarvan ik een om huizing ofzo kan maken, die in het kastje past. Maar wel zo dusdanig goed dempt dat het effect heeft.

Leg er al eens een stuk zacht karton of wat zacht schuim onder.

• Renegade666
@Tommie12
Laat ik nou net 2 week terug alles wat een doos was en over was, naar het stort is gegaan.. :P
Dus heb ik dus zo niet liggen.

Schuim? Dat is nou niet bepaald isolerend in het algemeen volgens mij.

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:35:
@elhopo

Ik heb een 5cm dik stuk piepschuim onder mijn filter liggen :)

• Tommie12
Renegade666 schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:51:
@Tommie12
Laat ik nou net 2 week terug alles wat een doos was en over was, naar het stort is gegaan.. :P
Dus heb ik dus zo niet liggen.

Schuim? Dat is nou niet bepaald isolerend in het algemeen volgens mij.
Snel iets bestellen bij Amazon of Coolblue, een stuk karton over houden, en de rest gewoon retour.
Je mag daar echt geen geld aan uitgeven....

Een dekentje of een oude onderbroek werkt ook hoor.

• SnowDude
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-09 17:15
elhopo schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:55:
[...]

De motoren die worden gebruikt zijn wisselstroom motoren, Die zijn op zich lekker goedkoop, maar niet te dimmen, ook niet met een dimmer die voor licht bedoeld is. Ik zou het in ieder geval niet proberen, een motor is een inductieve last, geen idee wat die met de goedkope bouwmarkt dimmer doet.

Wat je wel kan doen is de pomp op bijvoorbeeld een rubber matje of een handdoek ofzo zetten, daarmee voorkom je al heel veel contactgeluid. Zelf zette ik de pomp altijd in een afwasteil, mocht er eens een beetje water langsgaan bij het schoonmaken dan was dat geen probleem, en het contactgeluid is dan ook al minder.Zelf had ik ook zo'n Eheim professional, en die was absoluut niet te horen.
Gelukkig worden DC pompen wel steeds meer gewoon in de hobby. Ze zijn iets duurder, maar wel zuiniger, stiller en regelbaar.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:58:
Nou Maanvis koppel 1 (zilver) is ook weer aan de leg begonnen, ik was er al bang voor, nu dus 2 nestjes.
Was hier iemand die maanvissen wilde ? gekker moet het niet worden, in 4 maanden 12 nestjes.
Ze gebruiken mijn filterhuis om ze op te plakken, die andere gebruikten de Vallesneria.
Ik kom straks nog aquariumruimte te kort. :F
[Afbeelding]
Het Mannetje is hier de eieren aan het bevruchten.
Zet er een wat grotere L nummer bij en die eitjes zijn in 1 nacht weg,
Mijn Uaru's (20 tot 25+cm) hadden geen kans tegen een L197 (15-20cm). Nou wil je geen 20cm L nummer die een keer met z'n stekels uithaalt naar je manen, maar een iets kleinere variant is vast wel te vinden.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:48:
[...]

Zet er een wat grotere L nummer bij en die eitjes zijn in 1 nacht weg,
Mijn Uaru's (20 tot 25+cm) hadden geen kans tegen een L197 (15-20cm). Nou wil je geen 20cm L nummer die een keer met z'n stekels uithaalt naar je manen, maar een iets kleinere variant is vast wel te vinden.
:)
Nee dat is geen goede oplossing, geeft onder water oorlog. >:)
Ik ga scheiding aanvragen voor de maanvis koppels zodat ze gescheiden kunnen gaan leven. 8)

• Niekserr
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 16-09 12:39
Ik heb een probleempje met mijn betta. Al een tijdje dacht ik dat die wat last had van constipatie (erg opgezette buik) en dat ging maar niet weg. Nu heb ik m op een paar dagen vasten gezet en hem zojuist wat gevriesdroogd spul gegeven (voor geweekt en zoveel mogelijk daphnia etc). Alleen eet hij nu niet echt, tips? Het ziet er zo uit:

• dragon2
  • Niet online
Niekserr schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:13:
Ik heb een probleempje met mijn betta. Al een tijdje dacht ik dat die wat last had van constipatie (erg opgezette buik) en dat ging maar niet weg. Nu heb ik m op een paar dagen vasten gezet en hem zojuist wat gevriesdroogd spul gegeven (voor geweekt en zoveel mogelijk daphnia etc). Alleen eet hij nu niet echt, tips? Het ziet er zo uit: [Afbeelding]
Buikwaterzucht ben ik bang... Dat is een lastige. Als je de vis niet direct wilt laten inslapen dan kun je nog 3g zout /l proberen. Maar genezen zal hij niet meer als het buikwaterzucht is.

Let op: buikwaterzucht kan gepaard gaan met vis tbc. Dat is een zoonose, kun je een chronische huidaandoening van krijgen en dan mag je langdurig aan de antibiotica.

• Niekserr
dragon2 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:42:
[...]

Buikwaterzucht ben ik bang... Dat is een lastige. Als je de vis niet direct wilt laten inslapen dan kun je nog 3g zout /l proberen. Maar genezen zal hij niet meer als het buikwaterzucht is.

Let op: buikwaterzucht kan gepaard gaan met vis tbc. Dat is een zoonose, kun je een chronische huidaandoening van krijgen en dan mag je langdurig aan de antibiotica.
Zout lijkt me niet heel handig met al m'n garnalen... Is buikwaterzucht, als dat het is, ook schadelijk voor hun? :S

• ginojo
  • Registratie: maart 2016
  • Niet online
Niekserr schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:56:
[...]

Zout lijkt me niet heel handig met al m'n garnalen... Is buikwaterzucht, als dat het is, ook schadelijk voor hun? :S
Zou ik ook in een quarantaine bakje doen 😉

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:51:
[...]

:)
Nee dat is geen goede oplossing, geeft onder water oorlog. >:)
Ik ga scheiding aanvragen voor de maanvis koppels zodat ze gescheiden kunnen gaan leven. 8)
Luisterden ze maar ;)
Die geo man van mij is echt een player. Het nestje bij de ene vrouw is nog niet opgegeten, of 2 uur later jaagt ie haar weg en krijgt het andere vrouwtje alle aandacht. Druk aan het poetsen, legbuis al zichtbaar, dus die heeft in no time de bek vol eitjes. Dus over 10 dagen is het weer feest.

• Niekserr
ginojo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:25:
[...]

Zou ik ook in een quarantaine bakje doen 😉
Die heb ik helaas niet... De schubben staan ook al naar buiten zie ik nu, dus het lijkt erop dat ie niet meer te redden is :'( . Ik ga hem vandaag dan denk ik maar uit zijn lijden verlossen

• XNL073
XNL073 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:21:

Hier een update. Wissel is goed gegaan. Wel veel troebel water met het eruit halen van het grind ivm JBL kleibollen. Zand ligt er in en ziet er veel beter uit dan grind! Heb toch alles in 1x gedaan. Binnenkort wat meer planten halen en eindelijk weer Corydoras O+ Ik twijfel nog tussen sterbai die ik wil en pandas die de vrouw wil.

• SmurfLink
  • Niet online
XNL073 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:31:
[...]

Hier een update. Wissel is goed gegaan. Wel veel troebel water met het eruit halen van het grind ivm JBL kleibollen. Zand ligt er in en ziet er veel beter uit dan grind! Heb toch alles in 1x gedaan. Binnenkort wat meer planten halen en eindelijk weer Corydoras O+ Ik twijfel nog tussen sterbai die ik wil en pandas die de vrouw wil.

[Afbeelding]
Hoe groot is je bak? Hou er rekening mee dat Cory's extreem lomp zijn. Is dit een bak van 80cm of kleiner zou ik voor de Panda's gaan. Die houden je bodem en planten wat langer heel. ;) Sterbai worden wat groter dan de Panda's en schoffelen dus makkelijker dingen omver.

Ik moet ook maar eens een datum gaan prikken voor Corydag. Denk volgende week woesndag. :D

• toolkist
  • Niet online
toolkist schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:26:
[...]

Luisterden ze maar ;)
Die geo man van mij is echt een player. Het nestje bij de ene vrouw is nog niet opgegeten, of 2 uur later jaagt ie haar weg en krijgt het andere vrouwtje alle aandacht. Druk aan het poetsen, legbuis al zichtbaar, dus die heeft in no time de bek vol eitjes. Dus over 10 dagen is het weer feest.
En ja hoor, meneer en vrouw 2 zijn nu druk bezig met het afzetten van eitjes.

• XNL073
SmurfLink schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:43:
[...]

Hoe groot is je bak? Hou er rekening mee dat Cory's extreem lomp zijn. Is dit een bak van 80cm of kleiner zou ik voor de Panda's gaan. Die houden je bodem en planten wat langer heel. ;) Sterbai worden wat groter dan de Panda's en schoffelen dus makkelijker dingen omver.

Ik moet ook maar eens een datum gaan prikken voor Corydag. Denk volgende week woesndag. :D
Het is een 80cm bak. Worden toch de panda's dan. Hoeveel raadt je er aan? Kunnen deze eventueel ook gecombineerd worden met vuurgarnalen? Die wilde ik ook nog als bodemopruimers

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online
XNL073 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:58:
[...]

Het is een 80cm bak. Worden toch de panda's dan. Hoeveel raadt je er aan? Kunnen deze eventueel ook gecombineerd worden met vuurgarnalen? Die wilde ik ook nog als bodemopruimers
Ik weet niet of je ver van Leiden woont, maar ik heb enorm veel vuurgarnalen waar ik er prima 10 of 20 van kan missen. :)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:26:
[...]

Luisterden ze maar ;)
Bij mij waren de 2 nesten na 2 1/2 dag weer verdwenen, de eitjes laten dan los. Vanavond zag ik wel drukte achterin bij het filter maar zag tevens dat de Corydoras ook weer druk waren, het lijkt wel een viskwekerij. :D

Nu weer afwachten..nieuw nestje of nieuwe visjes..ik ga ze wel scheiden denk ik.
De mannetjes eruit en bij elkaar in 1 bak onderbrengen ter geboorte beperking.

• SmurfLink
  • Niet online
XNL073 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:58:
[...]

Stuk of 8 kan wel op die maat, kijk het even aan, wellicht gaan ze flink afzetten, dan heb je er in verloop van tijd een paar bij. Vuurtjes kunnen er zeker prima bij, haal ze van Marktplaats en niet in de winkel, scheelt je een flink bedrag. :) Of idd lieve medetweakers, haha. Ik kan mijn blauwe helaas niet superveel meer terugvinden in de grote bak sinds de verhuizing. Af en toe zie ik er een paar, maarja die hebben nu hele grote vissen om zich heen dus zullen nog wel even moeten wennen.

• XNL073
Pazienza schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:03:
[...]

Ik weet niet of je ver van Leiden woont, maar ik heb enorm veel vuurgarnalen waar ik er prima 10 of 20 van kan missen. :)
Helaas, Boxtel. Niet echt om de hoek.

• toolkist
  • Niet online
Winkiller schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:06:
[...]

Bij mij waren de 2 nesten na 2 1/2 dag weer verdwenen, de eitjes laten dan los. Vanavond zag ik wel drukte achterin bij het filter maar zag tevens dat de Corydoras ook weer druk waren, het lijkt wel een viskwekerij. :D

Nu weer afwachten..nieuw nestje of nieuwe visjes..ik ga ze wel scheiden denk ik.
De mannetjes eruit en bij elkaar in 1 bak onderbrengen ter geboorte beperking.
Bij mij zijn de nesten binnen 5 seconden verdwenen, deze geo's zijn niet alleen muilbroeders qua jong grut maar ook de eitjes nemen ze meteen in de bek.

• Renegade666
Hier mijn 100 liter bak verkocht, morgen het spul er uithalen en verdelen over de andere bakken.

Binnenkort de 20 en 60 ook denk ik de verkoop.

Mijn helena slakken zijn ook druk bezig geweest... Heb nu wel 40/50 jongen op het glas zitten.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:35:
Mijn helena slakken zijn ook druk bezig geweest... Heb nu wel 40/50 jongen op het glas zitten.
Lijkt mij niet, het zullen wel posthoornslakjes of poelslakjes zijn, de Helena is niet zo productief.
Ik heb er ooit 5 gekocht (meer dan een jaar terug) en als ik er nu 10 heb is het veel.
Foto(s) ?

• Renegade666
@Winkiller

De ouders zitten er nog in, dus andere slakken hebben niet veel kans.
Zal morgen even foto maken, is nu donker in de bakken.
Maar het lijken echt gewoon helena's, zelf schelp op de rug.

Mijn 20 liter heeft bv wel die andere slakjes, omdat daar geen helena's inzitten (nog niet iig), en dat zijn toch echt andere slakjes.

• SmurfLink
  • Niet online
ze leggen maar 1 ei per keer. Maar als je er dus al heel veel had kan het goed.

• Renegade666
Toch even snel een foto gemaakt, zal morgen wel even 1 van alles doen, wil nu niet:

Zover als ik het kan zien zijn het echt helena's.
OUders, volgens heb ik er toen 2 in gedaan.

PS: glas is wat vies, word morgen weer even goed schoon gemaakt :+

[Voor 12% gewijzigd door Renegade666 op 10-09-2020 20:21]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:20:
Toch even snel een foto gemaakt, zal morgen wel even 1 van alles doen, wil nu niet:

[Afbeelding]

Torenslakjes ?

[Voor 14% gewijzigd door Winkiller op 10-09-2020 20:40]

• VluggeJapie
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18-09 16:00
Sinds een tijd wil ik weer gaan starten met een aquarium.

In het verleden een Lido 120 gehad, welke was lek gegaan en dus is opgeruimd.

Nu hebben we een nieuw huis, ruimte zat en kan er dus weer rustig gekeken worden.
Ik wil gaan voor een "Low Tech" Non Co2 aquarium met extern filter. (Waarschijnlijk een Oase Biomaster, dit ivm het makkelijk schoonmaken van de voorfilter)
Low Tech staat voor mij centraal, nu loop ik tegen het volgende aan en dat is de verlichting.
Ben gecharmeerd van de RIO serie van Juwel, enkel waar ik tegen aanloop is het feit dat wellicht de verlichting te fel is.

Heb jullie daar ervaringen mee ?

Of kan het gewoon “Low Tech” met de standaard LED verlichting zonder oppervlakte beplanting ?
(Ik ben niet van plan van de Juwel helialux aan te schaffen.)

[Voor 0% gewijzigd door VluggeJapie op 11-09-2020 13:39. Reden: opmaak]

• Tommie12
Als er LED in zit, dan moet je maar eens kijken naar de programmeerbare timer/dimmer die je voor een tientje op ALi kan vinden.
Dan kan je ineens zonsopgang simuleren.

Ik heb geen Juwel, maar het werkt perfect op mijn Aquatlantis met standaard verlichting.
Klein kastje, zit gewoon tussen de voeding en de lamp.

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 11:41

JME

zeg maar Jamie

Let wel op dat niet alle meegeleverde LED verlichting altijd dimbaar is. En soms werkt het officieel niet maar in de praktijk wel. Zo is mijn Juwel Novolux volgens de fabrikant niet dimbaar, maar werkt ie prima met een TC420 controller.

• BurnerT
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 19-09 14:23

BurnerT

Pizza is klaar :P

XNL073 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:36:
[...]

Helaas, Boxtel. Niet echt om de hoek.
Ik heb evt oranje neocaridina. Werk gemiddeld 2 dagen(per week) in rosmalen das niet heel ver uit de buurt. Stuur maar een DM als je een groepje wil.

Driven By Hate, Consumed By Fear

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:20:

[Afbeelding]

Ik zie vooral 2 grote sprieten, die hebben mijn Helena's niet.. en ik mis het slurfje waarmee ze andere slakken opslurpen. Dat hebben ze bij mij van kleins af aan al.. dus ik neig ook naar torenslakjes ipv Helena's. Wel knap dat die zich hebben voortgeplant met Helena's in de bak!

• Renegade666
@SmurfLink
Blijkbaar heeft de helena jou gehoord, zijn nu niet zo veel meer :S

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:53:
@SmurfLink
Blijkbaar heeft de helena jou gehoord, zijn nu niet zo veel meer :S
:+ Heerlijk ontbijtje, die verse slakjes!

• Renegade666
@SmurfLink
Scheelde mij weer opruimen iig :P

Maar ben er nu wel weer even klaar mee na 2dagen aquariums...

100 liter bak leeg gehaald, zand er uit, gelijkt wat gefiltert via groot schepnet, zodat de meuk wat achterbleef.
Alles schoongemaakt. Andere bak omgezet (20 liter > 50 liter), inhoud van 20 van 100 daar in verwerkt, vissen/garnalen verdelen alle bakken.

Nu alle bende die ik gemaakt heb opruimen. 20 liter schoonmaken en wegzetten.
Vanmiddag word de 100 liter opgehaald, en dan is het eerst weer klaar.

Pagina: 1 ... 56 57 58 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True