Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.060 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
toastingnow schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:41:
Wederom verder over nagedacht met de reacties in gedachten.
Vind de Apistogramma erg mooi, dus zal de cory's niet overnemen.

Ik woon in Amsterdam Noord, weet iemand een goede verkoper in de buurt? Anders ga ik naar Heems in Heemskerk.
Rifwachter in Hilversum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 20:06
Hier maar eens wat foto's van mijn betta bakje. Bernard de betta heeft inmiddels wat garnalen als gezelschap erbij (20 stuks vuurgarnalen). Veel zijn wel vrij kleurloos maar ik vind ze wel leuk zo en ze worden niet opgejaagd! M'n planten groeien ook allemaal erg hard, behalve dat kleine spul vooraan (naam kwijt) en het goed planten zonder dat het meteen weer drijft blijft moeilijk voor mij. Het Christmas mos wordt ook een lekker matje zoals je wel kunt zien.

De foto's zijn genomen na een kleine trimbeurt van de polysperma planten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeXz7CaxwkJhdq49n0E5zweCd1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4naB5waVuRHugrxLmbnaq69.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kRdSoJJ9KlyX3ccT8AdgRt7zkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eW5o1hqiZNTPEzFxazUQN9hL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
SmurfLink schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:22:
[...]

Hangt grotendeels van je Apisto's af of ze het tolereren. Hoor negatieve verhalen over de Cacatuoides, maar overige soorten zijn wat vredelievender.
Klopt. Heb jarenlang dwergjes met cory's gehad, ging altijd prima totdat ik een koppeltje Apistogramma Nijseini nam... Mannetje boeide het niet zo, maar de vrouwtjes zijn heel erg fel en dat heeft me toch wel wat Corydoras Sterbai gekost. :(

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
toastingnow schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:41:
Wederom verder over nagedacht met de reacties in gedachten.
Vind de Apistogramma erg mooi, dus zal de cory's niet overnemen.

Ik woon in Amsterdam Noord, weet iemand een goede verkoper in de buurt? Anders ga ik naar Heems in Heemskerk.
Utaka in Amersfoort. Niet echt dicht in de buurt, wel erg goed.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52
Mijn 40cm bakje voor de wedstrijd van vivarium (ANAC 2020) draait lekker door. Meteen een voorbeeld dat je niet alles high tech hoeft aan te pakken.
Simpel hang on the back filter, geen toegevoegde CO2 en makkelijke planten en mosjes. Bak draait nu ongeveer 6 weken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKIKrw7sIV3POk07NRgOCG8cTx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9Tx7rzykfC76D1M6QgeaUli.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:03

JME

zeg maar Jamie

Nice!
Hier gisteren en vandaag voor onderwatertuinman gespeeld. Stevig gesnoeid en verjongd. Afgevoerde anubias kwam 15cm boven een grote emmer uit. Werd toch iets te gek voor een 70 liter bakje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-06 21:25
Gh0stw4lk3r schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:55:
Mijn 40cm bakje voor de wedstrijd van vivarium (ANAC 2020) draait lekker door. Meteen een voorbeeld dat je niet alles high tech hoeft aan te pakken.
Simpel hang on the back filter, geen toegevoegde CO2 en makkelijke planten en mosjes. Bak draait nu ongeveer 6 weken
[Afbeelding]
Ziet er erg strak uit. Hoe voorkom je baardalg? Ik probeer het nu een half jaar zonder CO2. Heb uitsluitend eenvoudige planten die weinig eisen. Maar toch blijft baardalg een probleem.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
kw_nl schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:55:
[...]

Ziet er erg strak uit. Hoe voorkom je baardalg? Ik probeer het nu een half jaar zonder CO2. Heb uitsluitend eenvoudige planten die weinig eisen. Maar toch blijft baardalg een probleem.
Door de rest van je bak in balans te hebben. Algen zijn nagenoeg altijd een disbalans in je waterwaarden. Nitraat, fosfaat, CO2, hoeveelheid licht.. dat moet in balans zijn. Dan heb je echt geen extra CO2 nodig.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Baardalg is vaak een gevolg van onbalans door te weinig CO2. Dat kún je oplossen door CO2 toe te dienen. Je kunt ook de overige zaken - het spul dat je in verhouding tot je CO2 dus juist te véél hebt - omlaag brengen. Vaak is de hoeveelheid licht de grootste boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Ik heb juist planten genomen die vrij weinig nodig hebben. Denk aan Anubias en javavaren. Juist omdat die niet echt CO2 nodig hebben.

Maar licht verminderen kan dus helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ach... ik heb zowat alles geprobeerd om baardalg weg te krijgen. Meer mest, minder licht, meer co2, minder co2.
Zelfs strikt de EI volgen...

Ik blijf slecht groeiende planten hebben. Zels iets makkelijk als waterpest en hoornblad groeit vrij iel, korte blaadjes, en niet echt dicht op elkaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
Moet zeggen dat de planten wel groeien. Anubias heeft zelf bloemetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

https://www.dailymail.co....anitiser-coronavirus.html

Zou me niet verbazen dat dàt de reden is dat ik een tijd terug zo'n vissterfte had. Omdat het samenviel met een waterwissel en filterreiniging (wat ik beter gescheiden van elkaar kan doen) dacht ik eerst dat het daar aan lag, teveel in één keer gedaan. Maar ja, ik heb wel met mijn handen in het water gezeten en voor mijn werk reinig ik meerdere malen per dag mijn hand met een stevige desinfecterende gel. Zou me niet verbazen als er nog wat restjes in het water zijn gekomen en vissen zijn erg gevoelig daarvoor...

De volgende keer als ik met mijn handen het aquarium in moet zal ik van tevoren eerst zeer grondig met enkel water mijn handen wassen zodat er zeker te weten geen restjes desinfecterende gel meer aanwezig zijn...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:25:
De volgende keer als ik met mijn handen het aquarium in moet zal ik van tevoren eerst zeer grondig met enkel water mijn handen wassen zodat er zeker te weten geen restjes desinfecterende gel meer aanwezig zijn...
Dat hoor je sowieso al te doen, en als je klaar bent met je aquarium uiteraard nog een keer. ;)
Zeep, deo, (af)wasmiddel, etc etc etc allemaal spul wat je per se niet in je aquarium wil hebben.
En bepaalde ziektes (o.a. vis tbc) zijn ook besmettelijk richting mens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:04:
[...]

Dat hoor je sowieso al te doen, en als je klaar bent met je aquarium uiteraard nog een keer. ;)
Zeep, deo, (af)wasmiddel, etc etc etc allemaal spul wat je per se niet in je aquarium wil hebben.
Ik was m'n handen altijd al, maar ik moet zeggen dat het met die desinfecterende gel het nog veel belangrijker is om echt steviger je handen te wassen dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 20:06
toolkist schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:04:
[...]

Ik ben al voorzichtig met handzeep, ben altijd bang dat resten daarvan al schade aanrichten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Niekserr schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Ik ben al voorzichtig met handzeep, ben altijd bang dat resten daarvan al schade aanrichten
Ik gebruik nooit zeep als ik met m'n aquarium bezig ga. Ik zorg er zelfs voor dat ik dat doe voor ik douche, gezien ik daarna ook weer vanalles aanraak. Douchegel, shampoo, gezichtscréme, bodylotion.. allemaal meuk die ik niet in m'n bak wil. Dus eerst ff met water wassen, de bak doen, daarna pas douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb volgens mij ook wel wat last van baardalg. Het ziet er niet lelijk uit dus ik dacht het eventueel te laten zitten, maar blijkbaar moet ik het wieden als onkruig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv7VipDdpV-McVE4ZRtZSl1VPvI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNLCCgqP6e2W4CdetiLdcO37.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLYSHjOuXk5Oxt1GnX6golc3A04=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZLyY9Um3UMvsUcQeCcRaBqv.jpg?f=fotoalbum_medium

En nu ik toch jullie aandacht heb :)
In mijn reserve bak met plantjes (meer een tijdelijke bak om te zien of er nog kleine garnalen met de planten meeliften) heb ik nu een veelvoud van kleine beestje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2myIvOd2upf53moeeGEeUmohoc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NZvOtEG3DGklmnRnnP1Z9vY.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nLTc0rzvYf_2T2wavsU_5H1e2Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwQNuSrSJZlfhp6eN2qWWhKo.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDv_VO4k04nP-KMnR24b_5GulLw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G56j3JccALqi73cqJuIlUbqP.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFpM3KXAE38TgX4xj7VwjwFRm8M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HCGlLdwV4bVcRgrktV2p0ay.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tn_NxyAlVpwQj3KkzXS1iMwtxc4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4L0lRTDkIfWPDZ4WKcFEHXa.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn vraag is of deze juist goed of slecht zijn in een garnbalenbak?
Moet ik ze gewoon in de sloot dumpen of in mijn aquarium? Of is zelfs een sloot taboe?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tijgert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:46:
In mijn reserve bak met plantjes (meer een tijdelijke bak om te zien of er nog kleine garnalen met de planten meeliften) heb ik nu een veelvoud van kleine beestje.

[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn vraag is of deze juist goed of slecht zijn in een garnbalenbak?
Moet ik ze gewoon in de sloot dumpen of in mijn aquarium? Of is zelfs een sloot taboe?
Cyclops en mosseldiertjes zie ik in ieder geval. Mooi voer voor jongbroed of nano visjes.

Nooit iets uit een aquarium in de natuur dumpen. Als je een mini vijvertje hebt met stekelbaasjes ofzo kan het m.i. wel, die eten graag cyclops.

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 25-08-2020 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

dragon2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:52:
[...]

Cyclops en mosseldiertjes zie ik in ieder geval. Mooi voer voor jongbroed of nano visjes.

Nooit iets uit een aquarium in de natuur dumpen. Als je een mini vijvertje hebt met stekelbaasjes ofzo kan het m.i. wel, die eten graag cyclops.
Mooi, die zijn geïdentificeerd en blijkbaar niet een overlast.
Maar ik begrijp dat ze in een garnalen aquarium dus geen vijanden zouden hebben en zich enkel zouden voortplanten? Hebben ze nog enig nut in zo’n bak dan? (Anders dan als voer).

Mijn andere (vissen) bak heeft een aantal Tetra’s, Guppen, Zwaardragers en Ancistrussen.
Zouden ze daar wel in toom gehouden worden? Door de plee spoelen is anders ook zo zielig dan.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tijgert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Mooi, die zijn geïdentificeerd en blijkbaar niet een overlast.
Maar ik begrijp dat ze in een garnalen aquarium dus geen vijanden zouden hebben en zich enkel zouden voortplanten? Hebben ze nog enig nu in zo’n bak dan? (Anders dan als voer).

Mijn andere (vissen) bak heeft een aantal Tetra’s, Guppen, Zwaardragers en Ancistrussen.
Zouden ze daar wel in toom gehouden worden? Door de plee spoelen is anders ook zo zielig dan.
Tetras zijn behoorlijke roofdiertjes vaak, kijk maar eens naar de tandjes, dat komt vast wel goed!

Volgens mij zie je dit soort organismen ook nooit in een aquarium met (niet te grote) vis erin. Die krijgen geen kans...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

dragon2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:19:
[...]

Tetras zijn behoorlijke roofdiertjes vaak, kijk maar eens naar de tandjes, dat komt vast wel goed!
Holy crap! Die Tetra's zijn helemaal niet zo lief van dichtbij :)

Prima, gooi ik ze daarbij. Alsof laten opeten minder zielig is dan door de plee spoelen.. hehe.

Maar die algen, is dat baardalg? Kan ik dat zo laten voor de garnalen om op te eten of moet ik het aktief wieden en met kokend water van de ornamenten afbranden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08

Oekol

waka waka hey hey

Help. Ik ga op vakantie en heb een easyfeed gekocht. We hebben 1 sluierstaart en die geven we in kleine porties eten. Omdat we hem niet teveel willen geven. Nu werkt die easyfeed echt voor geen meter. Er komen alleen dertig korrels uit per keer. Wat doe ik verkeerd? Als ik op lagere stand zet komt er gewoon letterlijk niks uit. Dus if 30 korrels of niks. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LsqTHNmcs1W7qsLgmP6dyxgYjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6mYklapuZE1AVs9gDhM3NTm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bedoel dan kan ik hem net zo goed niks geven, dan gaat die ook dood. Mij lijkt 30 veel en veel te veel

[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 26-08-2020 11:19 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 18:54
@Oekol
Ik heb deze ook, maar heb er kleiner granulaat in zitten. Dat werkt prima.
Maar het is niet de meeste geweldig.
Ik heb ook de duurdere variant van Juwel, die werkt een stuk beter, maar die is de denk ik wat te voor jou, omdat 1 rondje al aardig wat voer geeft.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Renegade666 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:53:
@Oekol
Ik heb deze ook, maar heb er kleiner granulaat in zitten. Dat werkt prima.
Maar het is niet de meeste geweldig.
Ik heb ook de duurdere variant van Juwel, die werkt een stuk beter, maar die is de denk ik wat te voor jou, omdat 1 rondje al aardig wat voer geeft.
Heb het nu geprobeerd met vlokvoer wat in nog had (en liever niet geef aan m'n sluier vanwege de zwemblaas). Daar komt een hoeveelheid uit waar ik mee kan leven. Dus voor nu doen we wel vlokvoer. Het is in ieder geval iets.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

Heb het nu geprobeerd met vlokvoer wat in nog had (en liever niet geef aan m'n sluier vanwege de zwemblaas). Daar komt een hoeveelheid uit waar ik mee kan leven. Dus voor nu doen we wel vlokvoer. Het is in ieder geval iets.
Hoe lang ga je op vakantie? Als dat maar een weekje is kan ie prima even zonder. Anders wellicht een buur of vriend die je kan uitleggen hoe ze er niet te veel inmikken? Dat blijft wel een risico, kwam hier ook terug bij een zwaar overwoekerde garnalenbak omdat ze er veel te veel ingepleurd had.. :X Dat kostte me 3 kuhliis... dus druk ze echt op het hard dat wanneer ze denken weinig te geven, ze dat ook nog eens halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:36
Ik heb een aantal shotglaasjes en die vul ik met vlokvoer voor 1 dag, mijn vader hoeft daardoor alleen maar 1 glaasje voer in de bak te gooien.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Hoe lang ga je op vakantie? Als dat maar een weekje is kan ie prima even zonder. Anders wellicht een buur of vriend die je kan uitleggen hoe ze er niet te veel inmikken? Dat blijft wel een risico, kwam hier ook terug bij een zwaar overwoekerde garnalenbak omdat ze er veel te veel ingepleurd had.. :X Dat kostte me 3 kuhliis... dus druk ze echt op het hard dat wanneer ze denken weinig te geven, ze dat ook nog eens halveren.
Laatst vrienden gevraagd maar die wil ik er niet weer mee belasten dus dacht koop zo'n easy feed. Weet je, dit is alleen maar weer meer het bewijs dat ik meer vissen wil dan 1 achterlijke sluierstaart in een 80cm aquarium. Met het vlokvoer geloof in 't wel, we gaan twee weken weg maar komen van tijd tot tijd nog wel thuis (vanwege verbouwing thuis dus wil wel zien hoe dat gaat soms).

VRAAG:
Net weer bak verschoond en nu wederom als de filter weer aanzet blaast die eerst 'stof' uit. Het is geen zand. Daardoor wordt het even wazig in de bak en als zie even draait trekt het helemaal weg. Iemand idee wat dat is en wat ik moet doen? Net bak dus verschoond dus filter niet vervangen. Bovenste kussentje alleen even uitgespoeld. Komt komende week keer nieuwe in als ik langs huis ga. Wellicht dan ook de onderste sponzen even uitknijpen.

[ Voor 19% gewijzigd door Oekol op 26-08-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Voor mijn zoontje zijn verjaardag ga ik een aquarium kopen. Het wordt een rio 180. Nu denk ik aan het volgende visbestand :

10 a 15 - mooie corydoras soort
School - Karinaal tetra of rode kop zalm
2 x - L213 of L34
1 soort garnalen

Dit lijkt mij een mooie samenstelling. Niet te veel soorten, daar de school iets groter gemaakt. De corydoras wordt de hoofdvis. Misschien nog iets voor de bovenlaag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Laatst vrienden gevraagd maar die wil ik er niet weer mee belasten dus dacht koop zo'n easy feed. Weet je, dit is alleen maar weer meer het bewijs dat ik meer vissen wil dan 1 achterlijke sluierstaart in een 80cm aquarium. Met het vlokvoer geloof in 't wel, we gaan twee weken weg maar komen van tijd tot tijd nog wel thuis (vanwege verbouwing thuis dus wil wel zien hoe dat gaat soms).

VRAAG:
Net weer bak verschoond en nu wederom als de filter weer aanzet blaast die eerst 'stof' uit. Het is geen zand. Daardoor wordt het even wazig in de bak en als zie even draait trekt het helemaal weg. Iemand idee wat dat is en wat ik moet doen? Net bak dus verschoond dus filter niet vervangen. Bovenste kussentje alleen even uitgespoeld. Komt komende week keer nieuwe in als ik langs huis ga. Wellicht dan ook de onderste sponzen even uitknijpen.
Als je toch tussendoor thuiskomt zou ik al helemaal geen moeite doen. Zolang ie 1x in de week wat voer kan wegwerken gedijt ie prima.

Als je het filter uitzet stopt ie met wat ie doet. Dus het vuil wat nog in het systeem zit wordt niet meer weggewerkt. Wanneer je 'm weer aanzet spuit ie dat eruit en gaat het de bak door. Filterkop ook eventjes afspoelen onder de kraan, dan heb je er geen last van.
Wackmack schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:45:
Voor mijn zoontje zijn verjaardag ga ik een aquarium kopen. Het wordt een rio 180. Nu denk ik aan het volgende visbestand :

10 a 15 - mooie corydoras soort
School - Karinaal tetra of rode kop zalm
2 x - L213 of L34
1 soort garnalen

Dit lijkt mij een mooie samenstelling. Niet te veel soorten, daar de school iets groter gemaakt. De corydoras wordt de hoofdvis. Misschien nog iets voor de bovenlaag?
15 om mee te beginnen is veel. Hou rekening dat Corydorassen enigszins makkelijk kunnen kweken. Ik zou beginnen met 6 a 8 en dat eerst even aankijken. Kweken ze niet en hebben ze genoeg plek dan kan je er later nog wat meer bijzetten. Ik ga zelf op 1.20 weer aan Cory's beginnen en zit ook naar een stuk of 10 te kijken.

Roodneuzen hebben veel meer zwemruimte nodig dan 80cm, die worden pas vanaf 1.20m aangeraden om echt hun natuurlijke gedrag te vertonen, het zijn hyperactieve vissen. Dus dat zou ik niet doen. Kardinalen zijn prima, stuk of 10.

Voor in de bovenlaag kan je kijken naar bijlzalmpjes als je het ZA wil houden, anders is de Pseudepiplatys Annulatus erg mooi, of de wat gangbaardere hockeysticks.

[ Voor 30% gewijzigd door SmurfLink op 26-08-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00
Even een vraagje. Ik heb een JBL CristalProfi e902 in mijn 80cm aquarium zitten. Op zich overkill, maar mocht ik in de toekomst een groter aquarium willen, dan heb ik de pomp er al voor.
Wat mij opvalt is dat de capaciteit van de pomp na 2 maanden afneemt. De bovenste watten maak ik 1 keer per maand schoon, maar toch blijft de capaciteit achter.
Alles werkt weer als nieuw als ik de buizen loskoppel en schoolmaak. Toen ik jaren terug een 1.20cm aquarium had, was dit probleem niet aanwezig, maar nu wel.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Als je het filter uitzet stopt ie met wat ie doet. Dus het vuil wat nog in het systeem zit wordt niet meer weggewerkt. Wanneer je 'm weer aanzet spuit ie dat eruit en gaat het de bak door. Filterkop ook eventjes afspoelen onder de kraan, dan heb je er geen last van.
Even ter verduidelijking 'filterkop', wat is dat precies? Dat tuitje die aan de buitenkant hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
KingSizeBas schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:21:
Even een vraagje. Ik heb een JBL CristalProfi e902 in mijn 80cm aquarium zitten. Op zich overkill, maar mocht ik in de toekomst een groter aquarium willen, dan heb ik de pomp er al voor.
Wat mij opvalt is dat de capaciteit van de pomp na 2 maanden afneemt. De bovenste watten maak ik 1 keer per maand schoon, maar toch blijft de capaciteit achter.
Alles werkt weer als nieuw als ik de buizen loskoppel en schoolmaak. Toen ik jaren terug een 1.20cm aquarium had, was dit probleem niet aanwezig, maar nu wel.

Iemand een idee?
Hoe veel vissen zitten er in je bak?
Misschien poets je wel net iets te veel....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• SmurfLink
  • Niet online
KingSizeBas schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:21:

Iemand een idee?
Haal de watten eruit en gebruik alleen de sponsmatten. Watten lopen nou eenmaal heel snel vol. Ik heb hetzelfde filter op een 1.20 bak en hoef 'm eens per half jaar ergens te verschonen.

[ Voor 5% gewijzigd door SmurfLink op 27-08-2020 07:37 ]

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Even ter verduidelijking 'filterkop', wat is dat precies? Dat tuitje die aan de buitenkant hangt?
Dat ding waar de rotor inzit. Het hele stuk waar je geen watten/sponzen in kan doen omdat het dichtgemaakt is.

• Tijgert

Tijgert

Heel positief dat het topic zo levendig is. Ik wil dan ook niet zeuren maar kan er iemand nog even op mijn serieuze vraag reageren?

“ Maar die algen, is dat baardalg? Kan ik dat zo laten voor de garnalen om op te eten of moet ik het aktief wieden en met kokend water van de ornamenten afbranden?”.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

@Tijgert je hebt Chladophora. 1 van de allervervelendste algen om te hebben (mijn ervaring).
Ik heb daar ooit bijna een jaar lang heel veel last van gehad. Bij mij was de oplossing: Japonicagarnalen want die eten het.

Oorzaak onduidelijk volgens mij. Ik denk zelf CO2gebrek.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 27-08-2020 16:08 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Waarom denk je CO2 gebrek als de oorzaak onduidelijk is? Voor je het weet gaat iemand met een dure onnodige CO2 installatie in de weer, of erger, met de “vloeibare CO2” gifspuit. Licht al eens omlaag gebracht? Gebruik je plantenvoeding? Wat zijn je waterwaarden? First things first.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Vanavond weer wat tijd gehad en mn kleine aquarium opnieuw ingericht en bodem vernieuwd.
Onder de witte korrel-bodem ligt een voedingsbodem voor de plantjes, filter (gedeeltelijk) schoongemaakt (water hetzelfde behouden, alleen gezeefd. Verder heb k het pompje iets beter gericht zodat het wateroppervlak wel doorbroken wordt, maar wel rustige plekken zijn zodat de Betta z'n bellen kan leggen. Bewoner is een Golden Crowntail Betta.
Heerlijk weer zo een avondje prullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySFP7YqhmUSie_qdyVlpMSvSQcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SShgXuGh5BpEEmhs2GE0hKfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
g1n0 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:05:
Vanavond weer wat tijd gehad en mn kleine aquarium opnieuw ingericht en bodem vernieuwd.
Onder de witte korrel-bodem ligt een voedingsbodem voor de plantjes, filter (gedeeltelijk) schoongemaakt (water hetzelfde behouden, alleen gezeefd. Verder heb k het pompje iets beter gericht zodat het wateroppervlak wel doorbroken wordt, maar wel rustige plekken zijn zodat de Betta z'n bellen kan leggen. Bewoner is een Golden Crowntail Betta.
Heerlijk weer zo een avondje prullen.
[Afbeelding]
Je betta zal waarschijnlijk wat mooier kleuren als je hem wat drijfplantjes geeft om onder te schuilen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@g1n0 Wat is dat grasachtige plantje? Blijft die laag? Woekert ie? Ik zoek een wat rustiger Vallisneria alternatief, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:32:
[...]

Je betta zal waarschijnlijk wat mooier kleuren als je hem wat drijfplantjes geeft om onder te schuilen. :)
Goed idee, ik zat zelf al aan wat duckweed te denken.
JME schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:50:
@g1n0 Wat is dat grasachtige plantje? Blijft die laag? Woekert ie? Ik zoek een wat rustiger Vallisneria alternatief, vandaar.
Het is Lilaeopsis ‘Novea-Zealandiae’, blijft rond de 5cm maar geeft wel een mooie bedekking (vind ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
g1n0 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:29:
[...]

Goed idee, ik zat zelf al aan wat duckweed te denken.

[...]

Het is Lilaeopsis ‘Novea-Zealandiae’, blijft rond de 5cm maar geeft wel een mooie bedekking (vind ik dan).
Eendenkroos kom je NOOIT meer vanaf. Besef je dat goed. :+ Tenzij je vissen hebt die het eten of mysterieuze uitsterfte.. maar het is wel echt troep.

Ik zou kijken naar iets als Limnobium Laevigatum of Salvinia Natans. Groeit ook wel hard maar is makkelijker uit te dunnen.

Wauw, bedankt daarvoor! Ik heb dat plantje dus van iemand overgenomen en nooit geweten welke het was. Vind 'm zelf ook erg mooi! Nu weet ik eindelijk wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

g1n0 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:29:
Dank! Beetje laag voor de plek die ik in gedachten had. Maar ga eens kijken of ie ergens anders kan, vind het een leuk ding!
En ja, duckweed is gewoon Engels voor eendenkroos en is de smerigste zooi die je kunt hebben. Vind ik dan. Zag pas ook iemand over frogbite praten, dat heet bij ons gewoon kikkerbeet. Vreemde talen zijn niet vreemd in aquariumland, maar dat is dan meestal Latijn. Zoals Limnobium Laevigatum hierboven, dat is diezelfde kikkerbeet.

[ Voor 32% gewijzigd door JME op 28-08-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:40:
[...]

Eendenkroos kom je NOOIT meer vanaf. Besef je dat goed. :+ Tenzij je vissen hebt die het eten of mysterieuze uitsterfte.. maar het is wel echt troep.

Ik zou kijken naar iets als Limnobium Laevigatum of Salvinia Natans. Groeit ook wel hard maar is makkelijker uit te dunnen.
Dat is waar, ik had de ingeving naar aanleiding van de filmpjes van Foo the Flowerhorn met zijn No filter and No CO2 aquarium. Maar ook hem zie je struggelen met de snelle groei.

Echter krijgt Limnobium Laevigatum best lange wortels, vind ik zelf niet zo mooi. Ik denk dat ik de Salvinia Natans een ga proberen. Die zullen de Japonica's die ik in het andere aquarium heb (daar zitten er nu een stuk of 30 in) ook heel leuk vinden, wellicht dat ik er een paar verhuis tegen die tijd. (Altijd even oppassen bij een Betta natuurlijk :+ maar mijn ervaring is dat grote garnalen bij een Betta prima gaan, maar het blijft afhankelijk van het karakter van de Betta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Dank! Beetje laag voor de plek die ik in gedachten had. Maar ga eens kijken of ie ergens anders kan, vind het een leuk ding!
En ja, duckweed is gewoon Engels voor eendenkroos en is de smerigste zooi die je kunt hebben. Vind ik dan. Zag pas ook iemand over frogbite praten, dat heet bij ons gewoon kikkerbeet. Vreemde talen zijn niet vreemd in aquariumland, maar dat is dan meestal Latijn. Zoals Limnobium Laevigatum hierboven, dat is diezelfde kikkerbeet.
Ja ik gebruik liever de latijnse namen gezien er vaak vissen zijn die 3 random NL namen hebben.. om verwarring te voorkomen heb je dan gewoon de latijnse naam waar elke vis er maar 1 van heeft (nou ja, ze verwisselen nog wel eens van familie, maargoed het is duidelijker dan de NL namen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Ja ik gebruik liever de latijnse namen gezien er vaak vissen zijn die 3 random NL namen hebben.. om verwarring te voorkomen heb je dan gewoon de latijnse naam waar elke vis er maar 1 van heeft (nou ja, ze verwisselen nog wel eens van familie, maargoed het is duidelijker dan de NL namen).
Ik wordt persoonlijk altijd kriegel van de spraakverwarring over 'zebracichliden'.

Het maakt nogal uit of je het over de midden amerikaanse cichlide hebt of de Malawi versie. En ja, er eindigen dus Amerikanen in malawi bakken... |:(

En ik heb toen ik reptielen verkocht wat dingetjes gehad met de controleur. Vierstreepslang? Die is Europees, da mag nie. Eh nee, beest is Noord Amerikaans en mag prima. Zie Latijnse naam...

Idem voor vuurbuikpadjes. Europees mag niet, aziatisch wel. Die determinatie werd als volgt gedaan: "Ze zijn niet duur, dus het zijn niet de Europese".

8)7

En ik kwam er stomtoevallig maanden later achter dat de Cites papieren van 1 varaan van de verkeerde soort waren en dus niet klopten (wist ik zelf ook niet). Dat hadden die controleurs ook niet gezien, want Latijnse namen zijn moeilijk blijkbaar, ofzo. Zucht. Maar die controleurs kunnen je wel boetes geven van 2 ton ofzo...

Oh, en nog een leuke: de bekendste Malawi cichlide is de Labidochromis caeruleus. Bij de meesten bekend onder de naam: yellow.

Beest is knal geel. Maar caeruleus betekent hemelsblauw!!!
Er zijn (waren?) ook blauwe, de originele ontdekker was niet kleurenblind ofzo, maar de blauwe zijn niet in de handel terechtgekomen alleen de gele variant.

[ Voor 11% gewijzigd door dragon2 op 28-08-2020 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeL
Toch maar eens mn nano bakje showen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-G37x5fxu38Q4chlxEk-nvvj3o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQf5mAg1vcOXT2eyFxmwxELA.jpg?f=fotoalbum_medium

Is gebaseerd op: YouTube: My LostWorld nano tank - The ultimate nature aquarium for beginners

Draait sinds januari 2019 naar volle tevredenheid. :) Vorige week flink terug gesnoeid, dus het oogt wat kaler dan normaal.

[edit: ff die aardappel kwaliteit foto iets beter gemaakt... :+ [/edit]

[ Voor 17% gewijzigd door FiXeL op 28-08-2020 18:55 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Heugelijk nieuws. We hebben vakantie en waren een beetje met elkaar aan het praten over het huis etc. De verbouwing is bijna klaar en dan komt er een muur vrij waar de (huidige) aquarium naar toe gaat in de woonkamer. Echter, wil ik graag een grotere dan we nu hebben (80cm 110liter Rio). Want ik wil een gezelschap bak met leuke visjes en niet een paar. Zoals jullie weten kregen wij voor ons nieuwe huis twee sluierstaarten en toen heb ik hals over kop een aquarium gekocht, mocht eigenlijk alleen vissenkom en uiteindelijk 60cm van de vrouw, maar dat werd na goed overtuigen 80cm. Nu ruim acht maanden later zou ik dus de overgebleven sluierstaart uitzetten in een vijver bij kennissen en dan iets nemen wat ik zelf leuk vind.

Mijn vrouw zei ineens dat ze vroeger bij haar vader maanvissen had en dat mooi vond. Na wat googlen hebben die dus minstens 60cm nodig zeker. Hetgeen resulteert in al snel Rio 350 of Rio 450 als ik bij de juwel blijf. Dat zal zo gaaf zijn! Thuis opmeten hoe dat zich voor de muur uit. De kast onder de die bakken wil ze in het echt zien om te kijken of ze het mooi vind in huis. Dan kunnen we gaan zoeken en zoeken naar welke vissen en welke planten en hoe we het willen beplanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiXeL
@Oekol Maanvissen zijn inderdaad prachtig, maar hou minimaal 50 liter per vis aan, en een minimale bakhoogte van 50cm. Ik had een half jaar terug ook maanvissen in een 240 liter bak, had er 8 jonge gekocht, met het idee er vallen vast wel 1 of 2 om, maar ze groeiden mn bak uit. Ze zitten nu in een 500L bak bij ons op het werk, en ze deden gelijk een groeispurt, plus de groep heeft meerdere koppels die eitjes leggen.

Stiekem wil ik ook een grotere bak dan 120cm puur zodat ik een leuke school maanvissen kan houden... Naja het zit er eerst ff niet in qua budget. :/

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Oekol schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:22:
Heugelijk nieuws. We hebben vakantie en waren een beetje met elkaar aan het praten over het huis etc. De verbouwing is bijna klaar en dan komt er een muur vrij waar de (huidige) aquarium naar toe gaat in de woonkamer. Echter, wil ik graag een grotere dan we nu hebben (80cm 110liter Rio). Want ik wil een gezelschap bak met leuke visjes en niet een paar. Zoals jullie weten kregen wij voor ons nieuwe huis twee sluierstaarten en toen heb ik hals over kop een aquarium gekocht, mocht eigenlijk alleen vissenkom en uiteindelijk 60cm van de vrouw, maar dat werd na goed overtuigen 80cm. Nu ruim acht maanden later zou ik dus de overgebleven sluierstaart uitzetten in een vijver bij kennissen en dan iets nemen wat ik zelf leuk vind.

Mijn vrouw zei ineens dat ze vroeger bij haar vader maanvissen had en dat mooi vond. Na wat googlen hebben die dus minstens 60cm nodig zeker. Hetgeen resulteert in al snel Rio 350 of Rio 450 als ik bij de juwel blijf. Dat zal zo gaaf zijn! Thuis opmeten hoe dat zich voor de muur uit. De kast onder de die bakken wil ze in het echt zien om te kijken of ze het mooi vind in huis. Dan kunnen we gaan zoeken en zoeken naar welke vissen en welke planten en hoe we het willen beplanten.
Als je voor maanvissen gaat, koop dan goede: ik zou niet zomaar in een willekeurige dierenwinkel de kromgegroeide kweekvormen meenemen. Er staat ergens in dit topic een foto van een goede mooie maanvis, dus zonder kromgetrokken rugvin enzo. Die zijn echt zoveel mooier! Het hoeven echt geen wildvang rio nanays te zijn, maar van een kweker of goede aquariumzaak goede manen meenemen is dus mijn tip ;) En uiteraard een grote plens water nodig, maar dan heb je ook wat <3

Eigenlijk zijn manen wat dat betreft wel vergelijkbaar met goudvissen: er zijn veel kweekvormen met soms rare (m.i. misvormde...) lichaamsbouw en rare kleuren (dat is persoonlijk natuurlijk), er wordt erg veel mee gekweekt dus veel slechte kwaliteit op de markt en te koop voor een prikkie, en vrjiwel iedereen houdt ze veel te klein (vooral dus ook te laag) dus te weinig liter per vis en al helemaal minder dan 50cm (echte waterhoogte, dus bodem enz niet meerekenen) dan groeien ze krom. Plus ze horen in groepen, net als goudvissen. Maar ook dat gebeurt lang niet altijd.

Qua inrichting, als ik ooit een manenbak neem dan wordt het zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcTYene13TK9mFAVshAzMxFKzxkUsEko3AMO7w&usqp=CAU
Dus met veel takken als 'boomwortels' van bovenaf.

[ Voor 4% gewijzigd door dragon2 op 28-08-2020 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Voor Maanvissen zou ik sowieso naar Jos Hut gaan. Alle zichzelf respecterende aquariumzaken in NL halen ze ook bij hem vandaan dus waarom niet gelijk bij de bron.

Bak zou ik minstens 1.50 maken, ik heb met het idee gespeeld hier op 1.20 maar dan moet je precies een koppel hebben wat elkaar de tent niet uit mikt. Maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Oekol Wil me nergens mee bemoeien, maar gezien de problemen die je met een extremely low tech bak had, weet je zeker dat je dan nu meteen de andere kant van het spectrum wilt opzoeken? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

FiXeL schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:52:
@Oekol Maanvissen zijn inderdaad prachtig, maar hou minimaal 50 liter per vis aan, en een minimale bakhoogte van 50cm. Ik had een half jaar terug ook maanvissen in een 240 liter bak, had er 8 jonge gekocht, met het idee er vallen vast wel 1 of 2 om, maar ze groeiden mn bak uit. Ze zitten nu in een 500L bak bij ons op het werk, en ze deden gelijk een groeispurt, plus de groep heeft meerdere koppels die eitjes leggen.

Stiekem wil ik ook een grotere bak dan 120cm puur zodat ik een leuke school maanvissen kan houden... Naja het zit er eerst ff niet in qua budget. :/
Yes! Het wordt waarschijnlijk dan een 450 liter bak. We gaan vandaag naar de kast kijken van de bak. Of vrouw 't mooi vind. Verder komt de bak er echt niet binnen nu en 3 maanden. Ga er echt de tijd voor nemen.
dragon2 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Als je voor maanvissen gaat, koop dan goede: ik zou niet zomaar in een willekeurige dierenwinkel de kromgegroeide kweekvormen meenemen. Er staat ergens in dit topic een foto van een goede mooie maanvis, dus zonder kromgetrokken rugvin enzo. Die zijn echt zoveel mooier! Het hoeven echt geen wildvang rio nanays te zijn, maar van een kweker of goede aquariumzaak goede manen meenemen is dus mijn tip ;) En uiteraard een grote plens water nodig, maar dan heb je ook wat <3

Eigenlijk zijn manen wat dat betreft wel vergelijkbaar met goudvissen: er zijn veel kweekvormen met soms rare (m.i. misvormde...) lichaamsbouw en rare kleuren (dat is persoonlijk natuurlijk), er wordt erg veel mee gekweekt dus veel slechte kwaliteit op de markt en te koop voor een prikkie, en vrjiwel iedereen houdt ze veel te klein (vooral dus ook te laag) dus te weinig liter per vis en al helemaal minder dan 50cm (echte waterhoogte, dus bodem enz niet meerekenen) dan groeien ze krom. Plus ze horen in groepen, net als goudvissen. Maar ook dat gebeurt lang niet altijd.

Qua inrichting, als ik ooit een manenbak neem dan wordt het zoiets:
[Afbeelding]
Dus met veel takken als 'boomwortels' van bovenaf.
Thanks voor wederom goeie info. De Rio 350 en 450 hebben 66cm hoogte. Pak er 6 cm van substraat af en dan hou je ergens rond de 60cm over. Dat lijkt me veilig. Qua kopen komt dat wel goed ik rij overal heen, als jullie aangeven dat in plaats X een goeie zit. Verder ga ik eerst weken en weken werken aan de planten en indeling voordat ik er überhaupt iets in doe. Wil echt goed ingedraaid hebben. De mooie foto's heb ik gezien die waren als ik het goed heb van @toolkist.
SmurfLink schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:37:
Voor Maanvissen zou ik sowieso naar Jos Hut gaan. Alle zichzelf respecterende aquariumzaken in NL halen ze ook bij hem vandaan dus waarom niet gelijk bij de bron.

Bak zou ik minstens 1.50 maken, ik heb met het idee gespeeld hier op 1.20 maar dan moet je precies een koppel hebben wat elkaar de tent niet uit mikt. Maar uiteindelijk toch maar niet gedaan.
We gaan vanmiddag naar de hornbach als het goed is om even naar de bakken te kijken. Na de vakantie is opmeten wat er echt maximaal kan staan in de woonkamer. 120 moet zeker lukken, maar wil graag de 450 liter met inderdaad 150 cm.
JME schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:50:
@Oekol Wil me nergens mee bemoeien, maar gezien de problemen die je met een extremely low tech bak had, weet je zeker dat je dan nu meteen de andere kant van het spectrum wilt opzoeken? ;)
Je mag je overal mee bemoeien, ik post hier niet voor niks. Ik heb inderdaad veel opgezadelde problemen gehad en nooit gekozen voor vissen die ik kreeg. 1 was overduidelijk stressvol en werd de tent uitgejaagd door de ander. Wat mij valt te verwijten is dat ik veel meer beschutting had moeten maken etc. Ik heb nu veel meer spullen gekocht en ook de waterwissels doen we elke week. Ik zou graag iets meer willen richting wat ik leuk vind. We gaan niet alles pats klaar in 1x doen. Eerst ga in landscaping proberen en kijken of dat goed blijft. Daarna telkens per keer een vis soort er in per laag en heel veel posten in dit topic. Jullie zijn mijn hul natuurlijk ook. Tevens is dit niet iets wat gebeurd op korte termijn, ik heb er ook promotie ik werk aan vast gehangen. Wanneer dar gebeurd krijgen we een extra zakcentje en dat wil ik goed investeren in de vissen aangezien we dan wat diepere zakken hebben.

Overigens de meeste dingen die niet goed gingen in mijn low tech bak was precies om het feit dat ik een dag van te voren niet wist dat ik vissen kreeg. Wist niks dus ook niet wat ik verwachten kon. Nu ben ik veel informatie op internet aan het zoeken en dar kan alleen maaar helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, heb vandaag wel een erg duur Co2 laten vullen dankzij wat BOA's... niet best die lui.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:49:
Hmm, heb vandaag wel een erg duur Co2 laten vullen dankzij wat BOA's... niet best die lui.
Hebben de BOA's je onterecht op kosten gejaagd of deed je iets wat niet mocht waardoor ze terecht een boete uitschreven? Is het het tweede is het dankzij jezelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:16:
Thanks voor wederom goeie info. De Rio 350 en 450 hebben 66cm hoogte. Pak er 6 cm van substraat af en dan hou je ergens rond de 60cm over. Dat lijkt me veilig. Qua kopen komt dat wel goed ik rij overal heen, als jullie aangeven dat in plaats X een goeie zit. Verder ga ik eerst weken en weken werken aan de planten en indeling voordat ik er überhaupt iets in doe. Wil echt goed ingedraaid hebben. De mooie foto's heb ik gezien die waren als ik het goed heb van @toolkist.
Kies dan in ieder geval geen Altums, daarvoor heb je zeker 70cm waterhoogte (en liefst meer) voor nodig.
Wat betreft mijn maanvissen (Scalare Redback rio Manucapuru), die zijn gekweekt door Jos Hut. Een begrip binnen het wereldje en bekend om z'n hoge kwaliteit maanvissen. Hij verkoopt ze aan vele zaken in het land, wellicht ook Utaka in je woonplaats. De Maanvis in Nijmegen verkoopt ze in ieder geval, maar da's wel weer een eindje rijden voor je.
Hij woont in Emmen en verkoopt ook aan particulieren (zie marktplaats), dus dat zou ook nog kunnen. Kun je wellicht meteen al z'n kweekstellingen bekijken (geen idee of ie dat nu doet in het Covid tijdperk, vroeger wel voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
SmurfLink schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Hebben de BOA's je onterecht op kosten gejaagd of deed je iets wat niet mocht waardoor ze terecht een boete uitschreven? Is het het tweede is het dankzij jezelf...
Zekere zin wel "terecht", maar motor was nog aan het nadraaien.. Winkel in, bij de deur stond de eigenaar, co2 fles gegeven, tijdens het vullen ben naar de planten gelopen, 3 plantjes laten pakken door andere medewerkers, naar kassa gelopen. En toen stond ik weer buiten op een grotendeels leeg parkeerterrein met 3 van die nazi's rond lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:42:
[...]

Kies dan in ieder geval geen Altums, daarvoor heb je zeker 70cm waterhoogte (en liefst meer) voor nodig.
Wat betreft mijn maanvissen (Scalare Redback rio Manucapuru), die zijn gekweekt door Jos Hut. Een begrip binnen het wereldje en bekend om z'n hoge kwaliteit maanvissen. Hij verkoopt ze aan vele zaken in het land, wellicht ook Utaka in je woonplaats. De Maanvis in Nijmegen verkoopt ze in ieder geval, maar da's wel weer een eindje rijden voor je.
Hij woont in Emmen en verkoopt ook aan particulieren (zie marktplaats), dus dat zou ook nog kunnen. Kun je wellicht meteen al z'n kweekstellingen bekijken (geen idee of ie dat nu doet in het Covid tijdperk, vroeger wel voor zover ik weet).
Altums zouden echt mijn keuze zijn als ik het geld en de ruimte (en geen houten vloer) had, maar ik vind 50cm bakhoogte wel genoeg om schoon te maken hoor; zulke lange armen heb ik niet ;)

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcRFBQSCfPlaaiDLTarm1Ar_YC3x_v-X5AtlOA&usqp=CAU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
dragon2 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Altums zouden echt mijn keuze zijn als ik het geld en de ruimte (en geen houten vloer) had, maar ik vind 50cm bakhoogte wel genoeg om schoon te maken hoor; zulke lange armen heb ik niet ;)

[Afbeelding]
Is ook leuk toch, beetje duiken in je eigen aquarium O-)
Zou het zo doen als ik zwemmen/duiken leuk vond :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Doe mij maar zo'n zwembad als Ohio Fish Rescue heeft ;)
Maar dan wel met 1 lange zijde doorzichtig zodat je er doorheen kunt kijken.
En anders die 800 gallon die Aquarium Co-op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
toolkist schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Doe mij maar zo'n zwembad als Ohio Fish Rescue heeft ;)
Maar dan wel met 1 lange zijde doorzichtig zodat je er doorheen kunt kijken.
En anders die 800 gallon die Aquarium Co-op heeft.
Ik dacht dat je zijn gigantische matje wou hebben :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

[Afbeelding]
Bang voor lekken met houten vloer? Wij hebben ook een echte houten vloer en tot nu toe geen stress? Behalve heel vaak nat maar wel direct droogmaken en dan komt 't telkens wel goed.
toolkist schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:42:
[...]

Las dit heel interessant stukje over jos hut daar staat ook inderdaad dat hij 1 heel veel kennis heeft en dat de althums minimaal 75 liter nodig hebben en veel hoogte idd. Sowieso die niet dan, naar Emmen rijden of Nijmegen maakt allemaal niet uit. Doe wel gekkere dingen. Kijken bij z'n kweekstelling lijkt me gaaf. Je hebt trouwens een hele mooie soort maanvissen, zou prima zijn voor ons. Hoeveel heb jij er in hoeveel liter en wat zijn de andere bewoners in 't aquarium? We zijn nog aan 't zoeken voor rustige medebewoners. We denken aan soort corrydoras voor onderin en dan in de bovenlaag nog even kijken. Garnalen hebben we al uit ons hoofd gezet dat leek ons leuk maar zal vooral voer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:01:
[...]
Bang voor lekken met houten vloer?
Nou ja, uiteindelijk wel bang voor lekken: 250 liter mbuna bak golft al als de BUURMAN een keer hard naar binnen stampt. Ben bang dat die een keer gaat klappen ja.

Ik bdoel dus echt letterlijk een houten vloer, met een kelder enzo eronder. Geen beton hier helaas (jaren 30 woning).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

De eerste contacten gelegd met Jos Hut. Dat gaat goedkomen dus!

Hij heeft twee kweekruimtes met een dertigtal aquaria en 8000 liter water voor zijn Maanvissen. Daarnaast kweekt hij ook wat vissen die met maanvissen goed combineren zoals de Laetacara curviceps en de Microgeophagus Altispinosus.

Wanneer ik er aan toe ben mag ik langskomen, heel erg fijn. Nu weer verder met inlezen en filmpjes kijken in hoeverre zo'n aquarium verschilt van andere aquariums qua schoonmaken voeding etc. Want als ik nu schoonmaak zit de vis telkens aan m'n hand, ben benieuwd hoe dat zit in de gezelschapsbak of dat ze bang zijn dat kan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:00:
[...]

Is ook leuk toch, beetje duiken in je eigen aquarium O-)
Zou het zo doen als ik zwemmen/duiken leuk vond :P
Ik ben bezig met m'n duikbrevet. Als ik ooit de loterij mocht winnen zou ik dat zeker heel erg vet vinden. Groot zeeaquarium waarin ik zelf koralen kan kweken enzo. :+ Dan ga ik met plezier ff in pak erin om de ruitjes te poetsen.
Oekol schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:20:
De eerste contacten gelegd met Jos Hut. Dat gaat goedkomen dus!

Hij heeft twee kweekruimtes met een dertigtal aquaria en 8000 liter water voor zijn Maanvissen. Daarnaast kweekt hij ook wat vissen die met maanvissen goed combineren zoals de Laetacara curviceps en de Microgeophagus Altispinosus.

Wanneer ik er aan toe ben mag ik langskomen, heel erg fijn. Nu weer verder met inlezen en filmpjes kijken in hoeverre zo'n aquarium verschilt van andere aquariums qua schoonmaken voeding etc. Want als ik nu schoonmaak zit de vis telkens aan m'n hand, ben benieuwd hoe dat zit in de gezelschapsbak of dat ze bang zijn dat kan ook.
De grotere Corydoras soorten zijn ook goeie maatjes voor een Maanvissen bak. ;) En vaak nog biotoopcorrect ook. Die zijn sowieso lekker lomp en vriendeijk, opletten als je water afzuigt met een slang want ze kunnen doodleuk vastgezogen worden omdat ze niet bang zijn. Maar wel hele leuke dieren.

[ Voor 52% gewijzigd door SmurfLink op 30-08-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:01:
Las dit heel interessant stukje over jos hut daar staat ook inderdaad dat hij 1 heel veel kennis heeft en dat de althums minimaal 75 liter nodig hebben en veel hoogte idd. Sowieso die niet dan, naar Emmen rijden of Nijmegen maakt allemaal niet uit. Doe wel gekkere dingen. Kijken bij z'n kweekstelling lijkt me gaaf. Je hebt trouwens een hele mooie soort maanvissen, zou prima zijn voor ons. Hoeveel heb jij er in hoeveel liter en wat zijn de andere bewoners in 't aquarium? We zijn nog aan 't zoeken voor rustige medebewoners. We denken aan soort corrydoras voor onderin en dan in de bovenlaag nog even kijken. Garnalen hebben we al uit ons hoofd gezet dat leek ons leuk maar zal vooral voer zijn.
Ik heb er nu nog 14 in een 2m bak maar dat is omdat ik ze jong gekocht heb en wilde doorselecteren. Binnenkort komt er een collega langs en dan gaan er 4 tot 6 uit.
Medebewoners zijn enkele geophagus parnaibae, corydoras, wat l nummers (o.a. 397) , 3 sturisomas en wat zwarte neons.

De geos zijn echt kweekmachines, zodra hun klein grut uitgevangen of opgegeten is (de ouders schrikken als ik ineens voor de bak sta, de maanvissen niet dus zien dan hun kans) beginnen ze aan een nieuw legsel. 2 weken later wordt dan de helft vd bak door ze vrij gehouden. Heb al iemand die geinteresseerd is, dus waarschijnlijk blijven zlde geos niet al te lang meer zitten. Denk dat ik dan naar wat dwerg cichliden ga kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-06 21:06

Winkiller

De Mopperpot

Oekol schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:20:
Want als ik nu schoonmaak zit de vis telkens aan m'n hand, ben benieuwd hoe dat zit in de gezelschapsbak of dat ze bang zijn dat kan ook.
Maanvissen maar ook Discus reageren meestal op je en na wat geduld kun je ze ook uit de hand voeren. Maanvissen zijn iets voorzichtiger dan Discus. Een mooi voorbeeld is dat ze niet opzij gaan tijdens schoonmaken en je ze weg moet duwen of ze happen ze in je hand omdat ze denken iets eetbaars te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JME schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:59:
Waarom denk je CO2 gebrek als de oorzaak onduidelijk is? Voor je het weet gaat iemand met een dure onnodige CO2 installatie in de weer, of erger, met de “vloeibare CO2” gifspuit. Licht al eens omlaag gebracht? Gebruik je plantenvoeding? Wat zijn je waterwaarden? First things first.
-Omdat zeer veel algen ontstaan door CO2-gebrek en het naast het gebrek aan goede stroming, de meest onderschatte parameter is in de aquariumhobby.
-Er zijn veel observaties van Chladophora i.c.m. CO2 gebrek gerapporteerd. Ik zie dit echter nog niet als 'bewijs' maar als zeer sterke aanwijzing.
-Ik heb zelf lang last gehad van deze alg. En achteraf gezien was dat in een periode dat de CO2 te laag was.

Daarnaast: CO2 is natuurlijk spotgoedkoop. Kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
Geloof me, ik heb veel ervaring met deze alg, is echt horror. Google maar eens. Genoeg Aquarianen die met de hobby stoppen vanwege deze alg.

Plantenvoeding en waterwaarden zijn voor deze alg niet zo relevant.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 30-08-2020 14:39 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik ben aan het kijken voor een 2e aquarium en een Fluval Flex lijkt me zeer interessant. De 34 liter variant gaat sowieso passen op de plek die ik op het oog heb, maar de 57 liter variant kan misschien ook net. Ik zit alleen met de breedte van de bak die als 41cm wordt gegeven. De plek waar ik het aquarium wil zetten is 40cm breed. Dat zou aan de linker- en rechterkant betekenen dat het aquarium 5mm over de rand van het meubel zou komen. Zou dat een probleem zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@de Peer Dan verschillen we van mening. Ik blijf geloven dat een tekort aan het één hetzelfde is als een overschot aan de rest. Heb de meest prachtige bakken gezien zonder CO2 toevoeging. Als de boel maar in balans is, dan maakt de hoogte van die balans niet zoveel uit. Dan groeit het maar wat minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Maanvissen maar ook Discus reageren meestal op je en na wat geduld kun je ze ook uit de hand voeren. Maanvissen zijn iets voorzichtiger dan Discus. Een mooi voorbeeld is dat ze niet opzij gaan tijdens schoonmaken en je ze weg moet duwen of ze happen ze in je hand omdat ze denken iets eetbaars te zien.
Haha grappig. Hou wel van een beetje koppigheid. Benieuwd of je die mini tandjes voelen kan.
toolkist schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

Ik heb er nu nog 14 in een 2m bak maar dat is omdat ik ze jong gekocht heb en wilde doorselecteren. Binnenkort komt er een collega langs en dan gaan er 4 tot 6 uit.
Medebewoners zijn enkele geophagus parnaibae, corydoras, wat l nummers (o.a. 397) , 3 sturisomas en wat zwarte neons.
Leuk! Zijn L nummers altijd algeneters? Zat even te googlen daarop en lijkt er wel op. Gekke namen wel. Wil ook sowieso vissen hebben die de algen van de planten af gaan eten. Dat zou echt perfect zijn maar wellicht doen corydoras dat ook al wel. Lang leve Google en YouTube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Haha grappig. Hou wel van een beetje koppigheid. Benieuwd of je die mini tandjes voelen kan.
[...]

Leuk! Zijn L nummers altijd algeneters? Zat even te googlen daarop en lijkt er wel op. Gekke namen wel. Wil ook sowieso vissen hebben die de algen van de planten af gaan eten. Dat zou echt perfect zijn maar wellicht doen corydoras dat ook al wel. Lang leve Google en YouTube.
Absoluut niet. Er zitten omnivoren, carnivoren, herbivoren bij en ook houteters:
https://www.cichlidenkwekers.nl/l-nummers-voeding/

Alg van planten: kun je beter gewoon voorkomen; vissen gaan dat niet voor je oplossen. Hooguit sommige soorten garnalen, maar dat is manen-voer.

Cory's rommelen in de bodem, hebben dus een zandbodem nodig dus geen grind nemen. Ook geen goede combi met bodembewonende cichliden (die je noemde) maar wellicht dat het in 1.5,m nog net wel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JME schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:26:
@de Peer Dan verschillen we van mening. Ik blijf geloven dat een tekort aan het één hetzelfde is als een overschot aan de rest. Heb de meest prachtige bakken gezien zonder CO2 toevoeging. Als de boel maar in balans is, dan maakt de hoogte van die balans niet zoveel uit. Dan groeit het maar wat minder snel.
Een tekort aan het 1 is niet hetzelfde als een overschot aan het ander. Een tekort in deze context wil zeggen dat je niet meer verder kan groeien omdat je een essentiële bouwsteen mist.
Als jij geen zuurstof meer krijgt heb jij ook een 'tekort' en zul je het niet redden. Dat er tegelijkertijd wel genoeg voeding voor je is, of juist een overschot omdat jouw prioriteit even bij het verkrijgen van zuurstof ligt, heeft daar niets mee te maken.

tekort en overschot komen uiteraard vaak tegelijk voor. Door het tekort hopen de andere voedingstoffen op, daarom interpreteren mensen het vaak verkeerd.

Mooie bak zonder CO2 toevoeging kan zeker prima! Dan moet je het licht wat lager houden zodat er geen CO2 tekort ontstaat.
licht = energievoorziening
voeding en CO2 = bouwstenen.

De hoeveelheid licht bepaalt hoeveel voeding en CO2 er nodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

dragon2 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Absoluut niet. Er zitten omnivoren, carnivoren, herbivoren bij en ook houteters:
https://www.cichlidenkwekers.nl/l-nummers-voeding/

Alg van planten: kun je beter gewoon voorkomen; vissen gaan dat niet voor je oplossen. Hooguit sommige soorten garnalen, maar dat is manen-voer.

Cory's rommelen in de bodem, hebben dus een zandbodem nodig dus geen grind nemen. Ook geen goede combi met bodembewonende cichliden (die je noemde) maar wellicht dat het in 1.5,m nog net wel gaat.
Zand bodem heb ik nu ook en die komt er straks ook weer. Alleen dan met heel veel planten, hout etc. Via die weg proberen alg op planten voorkomen. Wat ik nu in mijn bak heb kan ik er gewoon van af vegen en that's it. Als het er helemaal niet opkomt is waarschijnlijk hoe dan ook een utopie.

Qua bodembewonende cichliden bedoel je denk ik die twee soorten die jos hut ook kweekt. Dat zijn opties maar niet een gegeven dat ik die neem (over die twee weet in namelijk nog weinig). Over corydoras ben ik wel zo goed als uit. Veel filmpjes al bekeken en zitten in vrijwel elk aquarium als stofzuigers.

Idee is om de bak zonder extra co2 te doen en dus de plantengroei langzamer gaat. Ik sta open voor twee maanden of langer indraaien met alleen planten. Wanneer de tijd rijp is daar Cory's en bijv pleco's of iets bij te stoppen. En dan weer verder te wachten tot de tijd daar is en verder opbouwen. Heb echt de tijd en wil vooral dat ik de bak kan sturen, dat moet ik eerst nog goed leren. Dus dat zal ik naar alle waarschijnlijk gaan doen zonder vissen eerst. Zodat ik kan kijken wat er gebeurd als ik X doe.

Om een voorbeeld te geven: jaren geleden kon ik totaal niet klussen. Maar door het te doen heb ik laatst zelfs de buren geholpen omdat ze het beide niet kunnen. Wat ik er mee wil zeggen is: natuurlijk ben ik op dit moment niet klaar voor die bak, voor maanvissen etc. Maar als ik het niet probeer op een zo juist mogelijke manier leer ik het nooit.

Zand wassen? Wist niet dat dat moest cq handig was en dus vorige keer niet gedaan. Ga ik nu wel doen.
Allemaal van dat soort dingen ga ik nog wel leren, veel hier vragen en dan komt het vast goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Zand bodem heb ik nu ook en die komt er straks ook weer. Alleen dan met heel veel planten, hout etc. Via die weg proberen alg op planten voorkomen. Wat ik nu in mijn bak heb kan ik er gewoon van af vegen en that's it. Als het er helemaal niet opkomt is waarschijnlijk hoe dan ook een utopie.

Qua bodembewonende cichliden bedoel je denk ik die twee soorten die jos hut ook kweekt. Dat zijn opties maar niet een gegeven dat ik die neem (over die twee weet in namelijk nog weinig). Over corydoras ben ik wel zo goed als uit. Veel filmpjes al bekeken en zitten in vrijwel elk aquarium als stofzuigers.

Idee is om de bak zonder extra co2 te doen en dus de plantengroei langzamer gaat. Ik sta open voor twee maanden of langer indraaien met alleen planten. Wanneer de tijd rijp is daar Cory's en bijv pleco's of iets bij te stoppen. En dan weer verder te wachten tot de tijd daar is en verder opbouwen. Heb echt de tijd en wil vooral dat ik de bak kan sturen, dat moet ik eerst nog goed leren. Dus dat zal ik naar alle waarschijnlijk gaan doen zonder vissen eerst. Zodat ik kan kijken wat er gebeurd als ik X doe.

Om een voorbeeld te geven: jaren geleden kon ik totaal niet klussen. Maar door het te doen heb ik laatst zelfs de buren geholpen omdat ze het beide niet kunnen. Wat ik er mee wil zeggen is: natuurlijk ben ik op dit moment niet klaar voor die bak, voor maanvissen etc. Maar als ik het niet probeer op een zo juist mogelijke manier leer ik het nooit.

Zand wassen? Wist niet dat dat moest cq handig was en dus vorige keer niet gedaan. Ga ik nu wel doen.
Allemaal van dat soort dingen ga ik nog wel leren, veel hier vragen en dan komt het vast goed.
Hah hah ja je nieuwe bodem uitspoelen doe je maar 1 keer niet :+

Ik heb een paar maanden terug in Raalte trouwens een paar mooie Brochis (neefje van corydoras) gezien, groot! Helaas ook wel met bijbehorend groot prijskaartje ;)

Qua meervallen, zelf ben ik altijd een fan geweest van naaldmeervallen (Farlowella, Sturisoma), en 1.5 m is groot genoeg. Ze staan erg mooi bij lange dunne 'boomwortels' vind ik. Tis maar een tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

dragon2 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:24:
[...]

Hah hah ja je nieuwe bodem uitspoelen doe je maar 1 keer niet :+

Ik heb een paar maanden terug in Raalte trouwens een paar mooie Brochis (neefje van corydoras) gezien, groot! Helaas ook wel met bijbehorend groot prijskaartje ;)

Qua meervallen, zelf ben ik altijd een fan geweest van naaldmeervallen (Farlowella, Sturisoma), en 1.5 m is groot genoeg. Ze staan erg mooi bij lange dunne 'boomwortels' vind ik. Tis maar een tip :)
Alle tips zijn welkom. Het moeilijkste is misschien nog wel hoeveel is humaan. 8 maanvissen in 450 liter is denk ik 'ruim' of in ieder geval goed te noemen. Daarbij stuk of 10 a 15 Cory's(?) en wellicht 1 a 2 meervallen. Daarnaast een leuke grote school kleine visjes zoals tetra's of iets in die trant ongeveer 20 a 30. Maar daar heb ik jullie uiteindelijk voor nodig. Het laatste wat ik wil is overbevolking.

We gaan sowieso langs bij Utaka binnenkort eens kijken wat door voor leuks is en daar ons laten voorlichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Oekol schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:32:
[...]
Alle tips zijn welkom. 8 maanvissen in 450 liter is denk ik 'ruim' of in ieder geval goed te noemen.
Ben je ook voorbereid op het gedrag van Maanvissen ? Sommige zijn nogal dominant en dat word erger als er paartjes vormen en nog een stapje feller als er eitjes (gaan) komen. Als er eitjes zijn worden ze zeer territoriaal en moet alles het ontgelden, zelfs je hand. :P

Tandjes valt wel mee ze bijten niet maar beuken flink tegen je hand bij eitjes, een felle tik zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Farlowella Acus is echt prachtig! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

[...]

Zoals al aangegeven zijn niet alle L nummers algeneters. Ik heb zelf weinig planten, maar mijn hout blijft bijvoorbeeld super schoon doordat ik hout etende L nummers heb (panaque) dus alg krijgt dan geen kans. De sturisomas helpen daar overigens ook prima bij, je kunt precies zien waar op de ruit ze wel goed bij konden en waar niet (bv door hout dichtbij t glas). Cory's zullen iig niet zorgen voor alg vrije planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:45:
[...]

Ben je ook voorbereid op het gedrag van Maanvissen ? Sommige zijn nogal dominant en dat word erger als er paartjes vormen en nog een stapje feller als er eitjes (gaan) komen. Als er eitjes zijn worden ze zeer territoriaal en moet alles het ontgelden, zelfs je hand. :P

Tandjes valt wel mee ze bijten niet maar beuken flink tegen je hand bij eitjes, een felle tik zeg maar.
Nee dat ben ik niet haha. Nu wel op de hoogte en staat op lijstje van opzoeken op internet naar voorbeelden. Bedoel je ook tussen de letters door van neem minder in die bak want je hebt straks potentieel 4 koppels?
SmurfLink schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:46:
Farlowella Acus is echt prachtig! <3
De hoeveelheid liefde voor deze meerval is duidelijk. Die staat ook alvast op de longlist voor visbestand.
toolkist schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:44:
[...]

Zoals al aangegeven zijn niet alle L nummers algeneters. Ik heb zelf weinig planten, maar mijn hout blijft bijvoorbeeld super schoon doordat ik hout etende L nummers heb (panaque) dus alg krijgt dan geen kans. De sturisomas helpen daar overigens ook prima bij, je kunt precies zien waar op de ruit ze wel goed bij konden en waar niet (bv door hout dichtbij t glas). Cory's zullen iig niet zorgen voor alg vrije planten.
Oké duidelijk, moet je alleen dus vaker hout vernieuwen of eten ze ook weer niet zo bizar erg veel hout? Heb je ook slakken in de bak of niet? Lees gemixte verhalen over slakken met maanvissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:01:
Ik ben aan het kijken voor een 2e aquarium en een Fluval Flex lijkt me zeer interessant. De 34 liter variant gaat sowieso passen op de plek die ik op het oog heb, maar de 57 liter variant kan misschien ook net. Ik zit alleen met de breedte van de bak die als 41cm wordt gegeven. De plek waar ik het aquarium wil zetten is 40cm breed. Dat zou aan de linker- en rechterkant betekenen dat het aquarium 5mm over de rand van het meubel zou komen. Zou dat een probleem zijn?
Ondertussen paar sites gevonden die aangeven dat juist op de randen wat meer gewicht lijkt te rusten, dus het risico ga ik niet nemen. Ofwel ik pak de 34 liter voor die plek (dan is die plek groter dan het aquarium dus prima), of ik pak toch de 57 liter maar dan op een andere plek.

Nu alleen nog kijken naar wat voor visjes ik erin wil als de bak eenmaal ingedraaid is. :)

---

-- Edit: fijn voor op de bodem, een klein schooltje Corydoras Pygmaeus. Dat is dan in ieder geval al besloten. Toch cory's in dat nieuwe aquarium. Kan niet wachten tot het eenmaal zo ver is en er vissen in kunnen. Het aquarium kopen wordt waarschijnlijk vanavond gedaan, kan ik het vanavond neerzetten en inrichten. En dan kan het indraaien (en wachten) dus beginnen. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 31-08-2020 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:11:
[...]

Oké duidelijk, moet je alleen dus vaker hout vernieuwen of eten ze ook weer niet zo bizar erg veel hout? Heb je ook slakken in de bak of niet? Lees gemixte verhalen over slakken met maanvissen.
Hout vergaat vanzelf ook wel langzaam in water, maar soms houdt m'n Panaque Maccus er inderdaad ook maar stokjes van over. Dus af en toe een goeie slagtand erbij en ze is weer happy. Op zich valt het enorm mee qua frequentie, ik heb er 1 en da's 1 nieuwe slagtand per jaar oid. heb nu het hout uit de oude bak erin dus ze kan nog wel even, maar als ik de Cory's ga bijhalen dan haal ik sowieso wel een nieuw stukje voor d'r.

Slakken zijn vaak een probleem met overbevoering. Maar is makkelijk op te lossen met Anentome Helena, de slak etende slak. :+ Ik heb wel slakken maar geen slakkenprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00
SmurfLink schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:36:
[...]

Haal de watten eruit en gebruik alleen de sponsmatten. Watten lopen nou eenmaal heel snel vol. Ik heb hetzelfde filter op een 1.20 bak en hoef 'm eens per half jaar ergens te verschonen.
Beetje late reactie, excuus. Er zitten geen watten is, maar van die ruwer sponzen. 1x in de 3 weken maar ik alleen de bovenste 2 schoon omdat de rest er nog goed uit ziet. Maar toch loopt het achteruit. Pas als ik de buizen weer schoonmaakt gaat het filter weer alsof hij net uit de doos kan. Ik ben dit nog nooit eerder tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Nee dat ben ik niet haha. Nu wel op de hoogte en staat op lijstje van opzoeken op internet naar voorbeelden. Bedoel je ook tussen de letters door van neem minder in die bak want je hebt straks potentieel 4 koppels?
Nee niet minder het zijn groepsdieren maar het gedrag is een belangrijke factor om rekening mee te houden.
Koppels vormen houd je toch niet tegen, iets met natuurlijk gedrag tenzij je alles van 1 geslacht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toth70
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:15
Goedemorgen,

Ik lees hier al een tijdje mee tijdens het opstarten van mn aquarium (bij mij duurt zoiets makkelijk een jaar of langer), maar nu heb ik toch even een vraagje.

Zojuist bij het schoonmaken schoot er een beestje langs de afzuigslang. Ongeveer 3 cm lang, 2 staarten. Helaas is de schutkleur erg passend voor het zand. Ik zal een foto plaatsen, heeft iemand enig idee wat dit voor beestje is? Ik dacht zelf aan een libellelarve. Maar als ik google zien die er toch anders uit, mijn beestje is een stuk slanker. Buiten wat meegelifte slakjes is er ook niet veel te eten in mn bak, misschien is hij daarom zo dun. Hoop niet dat ie dalijk aan mn hand begint als ik het mos ga bijknippen >:)

Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar dat valt niet mee. Hoop dat iemand herkent waar ik mee te maken heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntatEXlF0rTVBW-TKaKpyiECURs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLNYTXK9YbzmSHipBSNNCAuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Toth70 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:59:
Goedemorgen,

Ik lees hier al een tijdje mee tijdens het opstarten van mn aquarium (bij mij duurt zoiets makkelijk een jaar of langer), maar nu heb ik toch even een vraagje.

Zojuist bij het schoonmaken schoot er een beestje langs de afzuigslang. Ongeveer 3 cm lang, 2 staarten. Helaas is de schutkleur erg passend voor het zand. Ik zal een foto plaatsen, heeft iemand enig idee wat dit voor beestje is? Ik dacht zelf aan een libellelarve. Maar als ik google zien die er toch anders uit, mijn beestje is een stuk slanker. Buiten wat meegelifte slakjes is er ook niet veel te eten in mn bak, misschien is hij daarom zo dun. Hoop niet dat ie dalijk aan mn hand begint als ik het mos ga bijknippen :O

Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar dat valt niet mee. Hoop dat iemand herkent waar ik mee te maken heb.

[Afbeelding]
Het zit wel in die richting. Waterjufferlarve, eendagsvlieglarve etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toth70
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:15
Natuurlijk, een waterjuffer! Waterjuffer larves zien er volgens google ongeveer hetzelfde uit als mijn beestje. Vorige week had ik er ook eentje in mn woonkamer. Gevangen en uitgezet, maar blijkbaar heeft ze een verassing voor me achtergelaten....

Blij dat ik geen visjes heb.....maar ik hoop wel dat het bij eentje blijft. Als deze kan overleven op slakjes en miscroscopisch spul, heeft ie een goede kans. Ik heb een paar plantjes die boven water doorgroeien, daarop kan hij dan vervellen als het zo ver is. Maar dan wordt het toch eens tijd die dekplaat af te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zo, een Fluval Flex van 34 liter aangeschaft. Nu even het aquarium e.d. met water wat reinigen, pomp en filtermaterialen erin, bodem erin, water erin en dan een paar plantjes erin. En dan wachten ivm het indraaien.

Ik ga kijken of een beetje versneld indraaien wil lukken. Zolang de nitrietpiek maar achter de rug is kan ik langzaamaan een paar kleine visjes gaan plaatsen. :)

Tegen de tijd dat de bak staat, ingericht is en het er een beetje fatsoenlijk uitziet zal ik nog een fotootje posten natuurlijk. :)

-- Edit: aquariumgrind reinigen is een ontzettende sh*tklus. :P

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 31-08-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:15:

-- Edit: aquariumgrind reinigen is een ontzettende sh*tklus. :P
Makkelijkste manier is onder de douche grind in een emmer, douche op de emmer en het grind met de hand omwoelen, de zooi drijft er vanzelf af door het gewoel en uiteindelijk hou je een schone emmer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Makkelijkste manier is onder de douche grind in een emmer, douche op de emmer en het grind met de hand omwoelen, de zooi drijft er vanzelf af door het gewoel en uiteindelijk hou je een schone emmer over.
Niet echt een goede manier, er gaat altijd wat grind drijven en ik heb weinig zin om een stapel grind door de afvoer te spoelen. Dat loopt niet goed af vrees ik.

Dus maar gewoon in een emmer, doorwoelen en voorzichtig afgieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Niet echt een goede manier, er gaat altijd wat grind drijven en ik heb weinig zin om een stapel grind door de afvoer te spoelen. Dat loopt niet goed af vrees ik.

Hm, daar heb ik met zand dan weer nooit last van, dat zinkt altijd. :+ Grind eruit gooien en zand halen nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

“Very small rocks?” :+
Sorry... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Wildfire schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:03:
[...]

Speciekuip van de bouwmarkt en (bij mooi(er) weer) lekker buiten de tuinslang erop. Gaat prima. Zo'n speciekuip is sowieso nooit weg (bijvoorbeeld als noodopvang voor het geval er een catastrofe plaatsvindt in of met het aquarium) en kost je de kop niet (5 euro).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Voor 34 liter heb je net 2 handen vol grind nodig dus dat is toch maar 2 minuten werk?
Met de kleintjes (<10cm) die ik nu heb niet.
De L197 hiervoor wist zich wel prima door grotere stukken hout te vreten. Maar daarvan hoorde je dan ook echt z'n tanden over het glas schrapen.
Wat betreft slakken en maanvissen zie ik het probleem niet. Ja ze happen er af en toe naar. Spugen em dan uit en gaan weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nou, mijn nieuw aquariumpje (Fluval Flex 34 liter) staat. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/fluval-flex-34l.jpg
Water nog klein beetje troebel door alle werkzaamheden maar is al aan het wegtrekken.

Nu begint het wachten. :)

Het aquarium heeft al een bewoner, ik heb er een torenslak ingedaan samen met wat voer. Is een begin. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 01-09-2020 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

Alle tips zijn welkom. Het moeilijkste is misschien nog wel hoeveel is humaan. 8 maanvissen in 450 liter is denk ik 'ruim' of in ieder geval goed te noemen. Daarbij stuk of 10 a 15 Cory's(?) en wellicht 1 a 2 meervallen. Daarnaast een leuke grote school kleine visjes zoals tetra's of iets in die trant ongeveer 20 a 30. Maar daar heb ik jullie uiteindelijk voor nodig. Het laatste wat ik wil is overbevolking.

We gaan sowieso langs bij Utaka binnenkort eens kijken wat door voor leuks is en daar ons laten voorlichten.
8 maanvissen in 450 liter is, afhankelijk van de bak maat, krap/past net zodra ze uitgegroeid zijn (of als ze beginnen te koppelen en eitjes gaan leggen). Ik ga niet voor niks m'n eigen groep uitdunnen binnenkort ;)
Bij tetras moet je altijd in je achterhoofd houden dat, als je maanvissen gegroeid zijn, de tetras als levend voer kunnen gaan dienen. Tenzij je een soort neemt met een wat 'hogere' rug, bv roodoogzalmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

toolkist schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:55:
[...]

8 maanvissen in 450 liter is, afhankelijk van de bak maat, krap/past net zodra ze uitgegroeid zijn (of als ze beginnen te koppelen en eitjes gaan leggen). Ik ga niet voor niks m'n eigen groep uitdunnen binnenkort ;)
Bij tetras moet je altijd in je achterhoofd houden dat, als je maanvissen gegroeid zijn, de tetras als levend voer kunnen gaan dienen. Tenzij je een soort neemt met een wat 'hogere' rug, bv roodoogzalmpjes.
Thanks! Maat is overigens de Rio 450 uit mijn hoofd 151 X 60 X 50.

Zie in filmpjes heel veel mensen met kardinaal tetras, wellicht als ze met elkaar opgroeien zien ze elkaar als vriendjes :+

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 01-09-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Kan goed gaan. Het kan ook zijn dat een tetraatje ergens van schrikt, het jachtinstinct van een van je maanvissen triggert, en je de ochtend erna afvraagt waar de helft van je tetras gebleven zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Oekol schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:57:
[...]

Thanks! Maat is overigens de Rio 450 uit mijn hoofd 151 X 60 X 50.

Zie in filmpjes heel veel mensen met kardinaal tetras, wellicht als ze met elkaar opgroeien zien ze elkaar als vriendjes :+
De meeste maanvissen in aquariums mogen blij zijn als ze in +/- 450 liter water terecht komen.
Ikzelf heb ook kardinaal tetra's en roodneuzen rondzwemmen tussen maanvissen van 20cm.
De discussen hebben wel eens een kardinaal of roodneus te pakken gehad maanvissen nog niet.
Het is wel oppassen als je nieuwe kleine vissen gaat toevoegen als je bak geruime tijd draait.
Dan worden de nieuwe aankoop visjes wel gezien als voer, ze happen dan in de zakken.
Maar denk ook eens aan bijlzalmen en zwarte kardinaal tetra's voor je Rio 450. :*)
Pagina: 1 ... 56 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.