Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.121 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:35
Na een aantal weken heb ik nog steeds last van de terugkerende algen (voornamelijk groene draadalgen en soms wat van die bruine plekjes op t glas)... Heeft iemand tips om hier vanaf te komen? Al mijn planten groeien eigenlijk super goed zonder dat ik echt iets toevoeg. Nu moet ik wekelijks alle algen weghalen wat natuurlijk niet erg is maar dat heb je toch liever niet.

Doen bijv. appelslakken hier iets tegen? Ik vond op marktplaats al iemand die ze verkoopt in de buurt. Garnalen zouden super zijn maar ik denk dat mijn betta die wel lekker vindt, of zijn er hier mensen die het wel samen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Niekserr schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:08:
Na een aantal weken heb ik nog steeds last van de terugkerende algen (voornamelijk groene draadalgen en soms wat van die bruine plekjes op t glas)... Heeft iemand tips om hier vanaf te komen? Al mijn planten groeien eigenlijk super goed zonder dat ik echt iets toevoeg. Nu moet ik wekelijks alle algen weghalen wat natuurlijk niet erg is maar dat heb je toch liever niet.

Doen bijv. appelslakken hier iets tegen? Ik vond op marktplaats al iemand die ze verkoopt in de buurt. Garnalen zouden super zijn maar ik denk dat mijn betta die wel lekker vindt, of zijn er hier mensen die het wel samen houden?
Ik heb in dit seizoen ook last van draadalg.

En ik zie geen probleem met garnalen en betta. Ik heb zelfs garnalen bij dwergcycliden (Apisto Cacatuoides). Ze krijgen de kolonie niet klein, maar ben zeker dat ze af en toe wel een mini garnaal opeten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Tommie12 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:14:
[...]

Ik heb in dit seizoen ook last van draadalg.

En ik zie geen probleem met garnalen en betta. Ik heb zelfs garnalen bij dwergcycliden (Apisto Cacatuoides). Ze krijgen de kolonie niet klein, maar ben zeker dat ze af en toe wel een mini garnaal opeten.
Goed om te horen, wat voor garnalen heb je? Vuurtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 14:51

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Niekserr schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:08:

Ik heb hier Japonica garnalen bij een Betta zitten. Zolang de garnalen zich in het begin goed kunnen verstoppen is het makkelijk te doen. Al zou ie er vast een of twee op hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Niekserr schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

Goed om te horen, wat voor garnalen heb je? Vuurtjes?
Ja, de gewone simpele vuur en oranje garnalen. Maar zeker geen high grades.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:59:
Ziezo, weer terug van een tochtje tuincentrum. Eerste tuincentrum had de vissen die ik wilde niet, op de terugweg het andere tuincentrum gelukkig wel.

Even een paar uurtjes de tijd voor nemen voor het overwennen (ik doe dat echt op mijn gemak) en dan gaan vanmiddag 7x Corydoras Sterbai mijn aquarium in. :)

[Afbeelding]
Geen eigen foto, die volgt later vandaag nog in dit topic. En waarschijnlijk ook het 'heb je iets nieuws' topic :P

Sterbai is echt een mooie cory soort. Die oranje vinnetjes zijn schattig :)
Eigen fotootjes nu. De meesten zaten een beetje verborgen links en rechts (nog ff wennen aan hun nieuwe omgeving) maar deze zat me aan te staren :P

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/corytje1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/corytje2.jpg

Ja, dat grind is geschikt voor cory's. Dennerle CrystalQuartz, afgeronde hoeken, geen scherpe randen ofzo dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 08-08-2020 16:25 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ik heb ook een 10-tal Cory Sterbai. Heel leuke en sterke vissen.
Ik heb ze al één keer eitjes zien leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tommie12 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:32:
Ik heb ook een 10-tal Cory Sterbai. Heel leuke en sterke vissen.
Ik heb ze al één keer eitjes zien leggen.
Cory's in zijn algemeen zijn superleuk. :)

Ik heb nog een paar fotootjes kunnen schieten van mijn nieuwe cory's. Helaas zitten ze net elke keer als ik een foto wil maken niet in een groepje bij elkaar :P

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/corytje3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/corytje4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/corytje5.jpg
Nee, die witte sliert die links in beeld uit de grond steekt is geen worm, is een stukje wortel van een plant :P

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 08-08-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb echt moeite mijn aquarium te koelen.
Het is er nu 29.3 graden en overdag nog wat hoger en ik weet niet hoe veel meer de garnalen en kreeftjes fijn gaan vinden.
Suggesties? Ijsblokjes? Water wissel?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Tijgert schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:55:
Het is er nu 29.3 graden en overdag nog wat hoger en ik weet niet hoe veel meer de garnalen en kreeftjes fijn gaan vinden.
Minder licht geven, een icepack er in, een ventilator boven het oppervlak... kan allemaal iets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tijgert schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:55:
Ik heb iig maar een JBL ProTemp X200 besteld. Ik kan wel elke dag een waterwissel doen, maar elke dag een waterwissel is ook niet goed voor de stabiliteit van het aquariumwater plus elke dag een waterwissel doen wordt snel erg vervelend. Zeker als je 's avonds na het werk thuis komt en je eigenlijk alleen maar onderuit wilt zakken (iig met dit weer) :P

Afbeeldingslocatie: https://www.aquariumcentrum.eu/image/cache/data/JBL/techniek/verwarmen_koelen/koeling/6042900_II_0_300_0_08746-500x500.jpg

Hoe warmer het water wordt, hoe minder zuurstof over het algemeen. Overdag een luchtpomp aanzetten kan in dit geval zeker geen kwaad. Hou er wel rekening mee dat als je aan CO2 bemesting doet er meer CO2 verdwijnt uit je water als je een luchtpomp aanzet.

[ Voor 36% gewijzigd door Wildfire op 10-08-2020 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ben nu wel heel blij dat ik de kleine bak leeg heb. Die was vrij snel oververhit geraakt, waar het de grote bak niet zoveel boeit. Ik ga wel het extra filter nog even verschonen, die draagt nu bij aan de oppervlaktestroming zolang ik de doppen voor m'n uitstroombuis nog niet heb. Die moesten besteld worden bij de leverancier dus hebben vertraging.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:13
De grote bak begint wel serieus warm te worden nu. +-30 graden. Maar zoals hier ook al eerder aangegeven is het in de natuur ook wel eens warm. Vissen eten ook gewoon. Hij mij zit er standaard een luchtsteen in (gebruik geen co2) en heb er nog een liggen mocht het nodig zijn.

Kleine bakje is wel wat meer werk. Geen luchtsteen. Kan evt die reserve voor de grote erin leggen. Dan is het bakje wel vol icm pomp en verarming. Ik ga die proberen bij te houden met 10% waterwissels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Ik zit nu te kijken naar bladeren voor in het aquarium bij mijn betta. Nu zie ik overal die catappa bladeren, maar zijn er ook andere bladeren met een soortgelijk effect? Ik weet dat er bijv. Eikenbladeren gebruikt worden bij garnalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13
Mijn fans reden het nog wel. De temperatuur is sinds afgelopen woensdag wel wat hoger dan normaal, maar het loopt nog niet uit de klauwen. Ik verdamp nu wel zo'n 8 liter per dag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYEuxnjgI-ojad8mUDbuFwJpAps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UMnnxkV5L9WSWwg0Aic6bi9Q.png?f=user_large

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Niekserr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:46:
Ik zit nu te kijken naar bladeren voor in het aquarium bij mijn betta. Nu zie ik overal die catappa bladeren, maar zijn er ook andere bladeren met een soortgelijk effect? Ik weet dat er bijv. Eikenbladeren gebruikt worden bij garnalen
Eik en beuk worden ook veel gebruikt, geven ook tannine af en kleuren je water. Welk effect zoek je precies? Bij een betta kan je ook thee in het water doen voor de gezondheid van de vis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:19
Ik ben toch blij dat ik enkele jaren geleden mijn woonkamer voorzien heb van AC (warmtepomp) waardoor de ruimte geconditioneerd is.

Een deftige water chiller was bijna net zo duur als een simpele split-unit warmtepomp/ac.

@Niekserr Ik doe afentoe wat eikenbladeren in het water voor de kleur maar ook voor de garnalen die vreten die bladeren uiteindelijk helemaal kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Grote bak is 29-30 graden. Deksel staat open enige jammeren is dat het in huis ook zo'n 29 graden is.

Misschien vannacht een wekkertje zetten om alles open te zetten in huis en de aquariums ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Hier is de woonkamertemperatuur zo'n 25,5°. Het aquarium is 26,5°.

Het enige wat ik voorlopig doe is vroeg opstaan om alles open te zetten.

Wat ik wel zie is dat de garnaaltjes zich het liefst ophouden aan de oppervlakte bij de drijfplantjes.
Ik heb de sproeier wat schuin en iets hoger gezet zodat er een paar uitspuitgaatjes boven het water uit komen. Op die manier hoop ik dat er wat extra zuurstof in het water komt.
De komende dagen ga ik ook wat minder voeren om zo de biologische belasting wat te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47

de Peer

under peer review

ThaAresX schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:08:
Grote bak is 29-30 graden. Deksel staat open enige jammeren is dat het in huis ook zo'n 29 graden is.

Misschien vannacht een wekkertje zetten om alles open te zetten in huis en de aquariums ook.
Op zich maakt de temperatuur in je woonkamer niet zo veel uit. Als je een ventilator op je aquariumwater zet verhoog je de verdamping en kun je prima op 26 graden uit komen, dus lager dan de temp van je woonkamer.

Hier ook een airco. Heerlijk om geen problemen meer te hebben met de hoge aquariumtemperatuur in de zomer, en om er zelf ook frisjes bij te zitten natuurlijk :*)

Zoals hier boven ook gezegd als je een aquariumkoeler overweegt kun je bijna net zo goed gewoon je hele kamer koelen, heb je er zelf ook nog wat aan.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 10-08-2020 18:52 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hmmm, één van mijn nieuwe Corydoras Sterbai (afgelopen zaterdag in het aquarium gegaan) heeft het loodje gelegd. Laat ik het maar houden op een combinatie van een ietwat zwakkere vis icm hoge watertemperaturen (zit rond de 30 graden). De anderen snuffelen nog rond zoals normaal.

Morgen arriveert een ventilator dus hopelijk kan ik het water dan wat afkoelen, want elke dag waterwisselen om de temperatuur te verlagen is ook niet bevorderlijk voor de waterkwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 10-08-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hou het eerder op de stress van het verhuizen.
Sterbai kunnen prima tegen 30+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
toolkist schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 01:12:
Hou het eerder op de stress van het verhuizen.
Sterbai kunnen prima tegen 30+
Inderdaad. Ze zijn zeer geliefd om te combineren met Discussen die makkelijk 28-30 graden verdragen en het zowat nodig hebben om te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
SmurfLink schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

Eik en beuk worden ook veel gebruikt, geven ook tannine af en kleuren je water. Welk effect zoek je precies? Bij een betta kan je ook thee in het water doen voor de gezondheid van de vis.
Volgens mij zijn het de tanninen die ze fijn vinden toch? Ik wil dat natuurlijk voor mijn bettas gezondheid.
BurnerT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:04:
@Niekserr Ik doe afentoe wat eikenbladeren in het water voor de kleur maar ook voor de garnalen die vreten die bladeren uiteindelijk helemaal kaal.
Ja daarvoor wil ik ze ook! Ik heb net gisteren een vuurgarnalen kolonie geintroduceerd van 20 stuks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Laatst online: 04-06 18:57
Heeft iemand ervaring met het gebruik van het water uit een waterontharder? Op dit moment zit er nog geen water in mijn eerste aquarium, maar ik vraag me af of het zo simpel wordt als "water er in, starter toevoegen en laten cyclen". Al het water gaat hier via de ontharder en er zit geen tapmogelijkheid voor :/

Ben ik dan aangewezen op een RO-unit? Want het wordt dan wel vrij technisch voor een eerste aquarium :P
Ik lees erg tegenstrijdige berichten over gebruik van onthard water. De een zegt dat hij het al jaren zonder problemen gebruikt en dat de hoeveelheid natrium meevalt, terwijl een ander waarschuwt en garandeert dat je je vissenbestand er binnen een week mee om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Niekserr schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Volgens mij zijn het de tanninen die ze fijn vinden toch? Ik wil dat natuurlijk voor mijn bettas gezondheid.

[...]

Ja daarvoor wil ik ze ook! Ik heb net gisteren een vuurgarnalen kolonie geintroduceerd van 20 stuks!
https://www.reddit.com/r/..._rooibos_tea_with_bettas/

Mijn ex vriendin had ook een betta en zwoor bij rooibos thee, blijkbaar werd dit ook aangeraden door de bettaclub waar ze de hare uitgezocht had op 't Vivarium. Er is heel veel over te vinden op Google, dus wellicht is het wat voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chiel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:52:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van het water uit een waterontharder? Op dit moment zit er nog geen water in mijn eerste aquarium, maar ik vraag me af of het zo simpel wordt als "water er in, starter toevoegen en laten cyclen". Al het water gaat hier via de ontharder en er zit geen tapmogelijkheid voor :/

Ben ik dan aangewezen op een RO-unit? Want het wordt dan wel vrij technisch voor een eerste aquarium :P
Ik lees erg tegenstrijdige berichten over gebruik van onthard water. De een zegt dat hij het al jaren zonder problemen gebruikt en dat de hoeveelheid natrium meevalt, terwijl een ander waarschuwt en garandeert dat je je vissenbestand er binnen een week mee om zeep helpt.
natrium? dat heeft niks te maken met een waterontharder, die gaat over kalk. Wat zijn je waterwaarden, PH, GH, KH?

Het makkelijkst is om je vissen aan te passen aan je kraanwater, maar als het echt heel hard is blijft er weinig over. dan zou je inderdaad met een ontharder moeten proberen.

Starter toevoegen is ook gigantische verspilling van je geld. Gewoon wat voer erin verbrokkelen en geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Vanavond eindelijk wat onweer/regen wat de temperatuur wel wat liet dalen in huis (29 naar 27.5)... Grote bak open gezet met ventilator erop gezet. Temperatuur daalde ongeveer graad per uur. Zit nu nog wel aan de hoge kant maar de vissen die ik heb zijn niet heel gevoelig voor temperatuur... behalve dat hun stofwisseling sneller gaat werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:06:
[...]

natrium? dat heeft niks te maken met een waterontharder, die gaat over kalk. Wat zijn je waterwaarden, PH, GH, KH?

Het makkelijkst is om je vissen aan te passen aan je kraanwater, maar als het echt heel hard is blijft er weinig over. dan zou je inderdaad met een ontharder moeten proberen.

Starter toevoegen is ook gigantische verspilling van je geld. Gewoon wat voer erin verbrokkelen en geduld hebben.
Ligt maar net aan de soort, en zelfs dan kan t meevallen als ze ook gekweekt zijn op vergelijkbaar hard water.

Morgen stap 1 van m'n nieuwe aquarium (die pas over een week of 6 geleverd wordt) . Ik heb gevraagd om het filtermateriaal vast af te sturen, zodat ik die in het 2e filter van m'n 2m bak kan indraaien.
Met 6 weken indraaien zou ik dan in principe meteen vissen in die nieuwe bak kunnen zetten.
Morgen dus maar weer eens een keer een waterwissel doen. Anderhalve maand niet gedaan denk ik, dus nu mag het wel weer een keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Chiel schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:52:

Meten = weten. Koop een druppelset (geen strips kopen dus) en post hier de waardes eens?

Gezien je het over natrium hebt, heb je dan een ionenwisselaar? Zo ja, natrium ook meten of uitrekenen.

Het lijkt me iig dat je erg 'raar' aquariumwater krijgt zo... Zacht en zout. Dat zullen niet veel vissen verdragen denk ik nee! Persoonlijk lijkt het me eigenlijk een slecht plan om dat in aquaria te gebruiken en zou ik dan maar water bij buren halen ofzo... Maar post dus eerst je waardes eens.

(en idd, starter is overbodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Laatst online: 04-06 18:57
dragon2 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

Meten = weten. Koop een druppelset (geen strips kopen dus) en post hier de waardes eens?

Gezien je het over natrium hebt, heb je dan een ionenwisselaar? Zo ja, natrium ook meten of uitrekenen.

Het lijkt me iig dat je erg 'raar' aquariumwater krijgt zo... Zacht en zout. Dat zullen niet veel vissen verdragen denk ik nee! Persoonlijk lijkt het me eigenlijk een slecht plan om dat in aquaria te gebruiken en zou ik dan maar water bij buren halen ofzo... Maar post dus eerst je waardes eens.

(en idd, starter is overbodig)
Het aquarium is nog niet gestart, maar ik bedacht dat dit mogelijk problemen op zou gaan leveren. En ja is ionenwisselaar.

Ik denk dat ik het eerst ga proberen, vissen komen er voorlopig niet meteen in, en de hoeveelheid natrium is weer afhankelijk van de de hoeveelheid kalk die al aanwezig was. En dat laatste valt nog mee hier. Mocht het niet werkbaar zijn, dan moet er maar een tappunt voor de ontharder komen.

En ik zal eerst meten voordat er vissen in komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 00:05:

[...]

Ik heb iig maar een JBL ProTemp X200 besteld. Ik kan wel elke dag een waterwissel doen, maar elke dag een waterwissel is ook niet goed voor de stabiliteit van het aquariumwater plus elke dag een waterwissel doen wordt snel erg vervelend. Zeker als je 's avonds na het werk thuis komt en je eigenlijk alleen maar onderuit wilt zakken (iig met dit weer) :P

[Afbeelding]
Rond een uur of zes de ventilator op mijn aquarium geïnstalleerd. Temperatuur is nu van 30 naar 26 graden gedaald. Aangezien de temperatuur in de woonkamer nog 29 graden is, is die afkoeling volledig aan die ventilator te danken. Werkt dus prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oja zal de klep ff openzetten, probeer nu uit alle macht de woonkamer wat af te laten koelen, wellicht helpt het de bak ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47

de Peer

under peer review

Wildfire schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:51:
[...]

Rond een uur of zes de ventilator op mijn aquarium geïnstalleerd. Temperatuur is nu van 30 naar 26 graden gedaald. Aangezien de temperatuur in de woonkamer nog 29 graden is, is die afkoeling volledig aan die ventilator te danken. Werkt dus prima :)
Ja is volledig te danken aan verdamping en staat dus los van de kamertemperatuur. :)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:55
Sinds een paar weken veel last van baardalg(?). Iemand enig idee hoe dit te verwijderen? Ik lees verhalen dat mensen dagenlang met een mesje alles aan het lospeuteren zijn. Ik gebruik geen CO2. Voeg verder ook niks toe. Alleen voeren om de dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMNK5imiU2XZHodGcXuCYOizR30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVliTMOnBW7wv40Z9h7wCscG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tlTcIlLvPN1JPodNLHrI8sPhwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YVb1vvzio71GDpLO7y0EcZQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iEr1Ky6KGmLZ_gmkAJBaS6GuVY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIaI9BOcN6NsgOtd4kYE8EZH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:38
@XNL073

Gebruik je CO2?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
Nee, geen CO2. Ik heb m'n post iets uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:38
@XNL073
Dat is dan bijzonder.
Ik heb geen baardalg als ik geen CO2 toevoeg. Als ik het wel toevoeg, is het aanwezig..

Het is voornamelijk schommelingen in CO2 in het water, deels verantwoordelijk door de stroming van het water.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:25

JME

zeg maar Jamie

Verschillende soorten algen leven van verschillende soorten voedingsstoffen en licht. Overschot aan stof X, dan alg Y. Tekort aan stof zus, dan alg zo. Teveel licht en te weinig voedingsstoffen, dan... nou ja, je snapt het. Kwestie van evenwicht. Geen evenwicht, dan alg. Waarbij de soort alg een indicatie kan zijn voor de soort tekort of overschot. Hele websites over volgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:04
XNL073 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:06:
Sinds een paar weken veel last van baardalg(?). Iemand enig idee hoe dit te verwijderen? Ik lees verhalen dat mensen dagenlang met een mesje alles aan het lospeuteren zijn. Ik gebruik geen CO2. Voeg verder ook niks toe. Alleen voeren om de dag.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik had dit hier en daar wat op mijn planten en stenen zitten. Dat heb ik behandeld met EasyCarbo. Met een optreknaald heel specifiek op de algen gedaan, pomp een minuutje uitlaten en dan weer laten draaien. Binnen een paar dagen wordt het spul grijs/wit en gaat het weg. Let wel dat EasyCarbo giftig is dus doseer het. Ik deed dit dagelijks, een heel klein beetje op verschillende stukjes algen en na een week was nagenoeg alles weg. tegelijkertijd natuurlijk de oorzaak aanpakken maar dat staat in eerdere posts al beschreven.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:54
Ik heb sinds een maand of 2 3x Dario sp. Myanmar in mijn nanocube 60. Echt een van de mooiere kleinere vissoorten met daarnaast een superleuk gedrag. Ik wist wel dat het moeilijke eters zijn. De verkoper vertelde dat ze alleen Cyclops en rode mug eten. Rode mug is niet goed als dagelijks voer. Dus maar met cyclops diepvries aan de gang. Ik zie ze zelden eten. Ik heb heel veel mini japonica garnalen in de bak. Het is super om te zien hoe de Dario`s op de jongen jagen. Ze speuren elk hoekje van de bak af. Ik heb het vandaag met levende Artemia geprobeerd als voer. Ze herkenden het eerst niet als voer. Maar eindelijk hebben ze de smaak te pakken. Supergaaf om te zien. Wat meer voerkeuze nu.

Als je een mooie kleine rustige vissoort zoekt voor je bak en je bent niet bang om er wat extra werk voor te doen qua voeren. Of je hebt een mega garnalen populatie die groeit. Dan is dit zeker een aanrader. Let op: je ziet bij de LFS meestal mannen in de bak. Bij de Dario Dario zie je alleen maar mannen. Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
peppie71 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:12:
Ik heb sinds een maand of 2 3x Dario sp. Myanmar in mijn nanocube 60. Echt een van de mooiere kleinere vissoorten met daarnaast een superleuk gedrag. Ik wist wel dat het moeilijke eters zijn. De verkoper vertelde dat ze alleen Cyclops en rode mug eten. Rode mug is niet goed als dagelijks voer. Dus maar met cyclops diepvries aan de gang. Ik zie ze zelden eten. Ik heb heel veel mini japonica garnalen in de bak. Het is super om te zien hoe de Dario`s op de jongen jagen. Ze speuren elk hoekje van de bak af. Ik heb het vandaag met levende Artemia geprobeerd als voer. Ze herkenden het eerst niet als voer. Maar eindelijk hebben ze de smaak te pakken. Supergaaf om te zien. Wat meer voerkeuze nu.

Als je een mooie kleine rustige vissoort zoekt voor je bak en je bent niet bang om er wat extra werk voor te doen qua voeren. Of je hebt een mega garnalen populatie die groeit. Dan is dit zeker een aanrader. Let op: je ziet bij de LFS meestal mannen in de bak. Bij de Dario Dario zie je alleen maar mannen. Iemand enig idee hoe dit kan?
Ik heb ze ook. gekocht als 1 man, 2 vrouwen en 1 twijfelgeval. Blijken 4 mannen te zijn:)
Ik heb ze nu iets meer dan anderhalf jaar en eentje is recent doodgegaan. Geen tekenen van ziekte/stress oid. Vechten doen ze niet, af en toe jagen ze elkaar weg als er voer is. De rest van de dag zijn ze vrij rustig. Geen kapotte vinnen of iets dergelijks. Wel blij mee want ik las dat enkel mannen nog wel eens problematisch kon worden.

Het zijn mooie visjes met een erg leuk gedrag. En klein. Kunnen prima in een nanobakje.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• peppie71
  • Laatst online: 19:54
Het is toch heel apart dat er bijna alleen mannen verkocht worden. Wat voer jij ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
peppie71 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:21:
Het is toch heel apart dat er bijna alleen mannen verkocht worden. Wat voer jij ze?
Van alles. Ik heb zelf zo'n artemia hatchery gemaakt en die voer ik ze vaak, daarnaast andere soorten levend voer van de lfs. En verder pakken ze bevroren voer ook erg goed.

• World Citizen
  • Laatst online: 19:49
JME schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:32:
Verschillende soorten algen leven van verschillende soorten voedingsstoffen en licht. Overschot aan stof X, dan alg Y. Tekort aan stof zus, dan alg zo. Teveel licht en te weinig voedingsstoffen, dan... nou ja, je snapt het. Kwestie van evenwicht. Geen evenwicht, dan alg. Waarbij de soort alg een indicatie kan zijn voor de soort tekort of overschot. Hele websites over volgeschreven.
^^dat.

@XNL073

Doe je dit nog? XNL073 in "Het aquarium topic - Deel 8"

En hoe doe je dat precies.

Overigens denk ik (gekeken naar je voorgaande foto's) dat je eerder te weinig stroming hebt. Maar een verkeerd gebruik van Carbo helpt ook niet.

Ik zou trouwens in jouw bak helemaal geen Carbo toevoegen. Jouw plantenbestand komt nog niet in de buurt van Co2 vraag.

FreeReef.nl

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Cory's in zijn algemeen zijn superleuk. :)

Ik heb nog een paar fotootjes kunnen schieten van mijn nieuwe cory's. Helaas zitten ze net elke keer als ik een foto wil maken niet in een groepje bij elkaar :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee, die witte sliert die links in beeld uit de grond steekt is geen worm, is een stukje wortel van een plant :P
Ondertussen nog maar twee van de zeven sterbais over. Vandaag er weer twee dode uitgeplukt.

Geen idee wat er aan de hand is, in de winkel zagen ze er gewoon normaal uit, zwommen gewoon normaal rond, zagen er goed uit, er lagen ook geen dode of zwakke vissen in de bak. En dat is hier ook, tot op een gegeven moment het gewoon "knop om" lijkt te zijn en ze overlijden.

Andere vissen doen het nog gewoon prima. Is het een ziekte? Dan blijkbaar alleen eentje waar cory's gevoelig voor zijn. Ik had sowieso ook nog een paar corydoras paleatus in de bak, ik merkte vandaag dat er eentje ondersteboven dreef. Leek dood te zijn, maar toen ik 'm eruit wilde vissen ging 'ie weer vrolijk normaal over de bodem snuffelen. Nu nog steeds.

Vaag.

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 13-08-2020 18:24 ]

• Tommie12
  • Nu online
Wildfire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:19:
[...]

Ondertussen nog maar twee van de zeven sterbais over. Vandaag er weer twee dode uitgeplukt.

Geen idee wat er aan de hand is, in de winkel zagen ze er gewoon normaal uit, zwommen gewoon normaal rond, zagen er goed uit, er lagen ook geen dode of zwakke vissen in de bak. En dat is hier ook, tot op een gegeven moment het gewoon "knop om" lijkt te zijn en ze overlijden.

Andere vissen doen het nog gewoon prima. Is het een ziekte? Dan blijkbaar alleen eentje waar cory's gevoelig voor zijn. Ik had sowieso ook nog een paar corydoras paleatus in de bak, ik merkte vandaag dat er eentje ondersteboven dreef. Leek dood te zijn, maar toen ik 'm eruit wilde vissen ging 'ie weer vrolijk normaal over de bodem snuffelen. Nu nog steeds.

Vaag.
Spijtig! Bij mij zijn de Sterbais hele sterke vissen. 11 gekocht een jaar geleden, en nog 11 over. Maar ik heb ze wel bij een hobbykweker gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tommie12 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

Spijtig! Bij mij zijn de Sterbais hele sterke vissen. 11 gekocht een jaar geleden, en nog 11 over. Maar ik heb ze wel bij een hobbykweker gehaald.
Tsja, de Corydoras Paleatus in mijn eerste aquarium had ik ook van Hornbach weg en die hebben alle beginnersfouten met dat aquarium overleefd.

Ik laat de bak gewoon even met rust en kijk hoe het verder gaat. Ik ken een hobbykweker hier in Tilburg en dan ga ik daar later maar eens wat cory's halen.

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:19:
[...]

Vaag.
Hoe zien de overleden cory's eruit? Kijk vooral even bij de kieuwen, zijn die normaal rozig of felrood? Bij te rode keuwen is er iets met de waterwaarden dat ze niet heel lekker vinden.
Kunnen ze goed naar het oppervlakte? Cory's hebben darmademhaling en zullen af en toe even een hapje lucht boven komen halen. Als het hele oppervlak met grote drijfplanten vol zit gaat dat wat moeilijker. Ondersteboven drijven kan een zwemblaasprobleem zijn maar bij Cory's dus ook dat de darmademhaling niet lekker loopt.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:26:
[...]

Hoe zien de overleden cory's eruit? Kijk vooral even bij de kieuwen, zijn die normaal rozig of felrood? Bij te rode keuwen is er iets met de waterwaarden dat ze niet heel lekker vinden.
Kunnen ze goed naar het oppervlakte? Cory's hebben darmademhaling en zullen af en toe even een hapje lucht boven komen halen. Als het hele oppervlak met grote drijfplanten vol zit gaat dat wat moeilijker. Ondersteboven drijven kan een zwemblaasprobleem zijn maar bij Cory's dus ook dat de darmademhaling niet lekker loopt.
Het wateroppervlak is geheel vrij, dus dat is geen probleem. Daarnaast gebruiken cory's de darmademhaling eigenlijk alleen maar als een soort noodmaatregel, d.w.z. als het water zelf niet genoeg zuurstof meer bevat.

Het water bevat hier zeker genoeg zuurstof, ik heb goede stroming van de uitstroom van het filter (genoeg beweging van het wateroppervlak voor gasuitwisseling), ik heb een Söchting Oxydator en op deze bloedhete dagen heb ik ook een luchtsteentje in gebruik. Ik zie de cory's in zijn geheel niet naar het oppervlak gaan om daar een hap lucht te halen, dus dat gaat prima.

Wat de dode cory's betreft, ik zie er echt niets aan. Geen vlekken, stippen, schimmelvlekken of beschadigingen. Vandaar dat ik het ook zo vreemd vind.

De waterwaardes heb ik met een druppeltest getest nog een paar dagen voor de cory's erin gingen. Ik zal morgen of zaterdag eens opnieuw een druppeltest doen voor alle waterwaardes, maar even een sneltest met een teststrip van JBL liet niets raars zien.

Alhoewel het interne filter voldoende filtert (getuige waterwaardes) overweeg ik wel om een Eheim Experience 250 buitenfilter te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 13-08-2020 21:40 ]

• Tommie12
  • Nu online
Wildfire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

Het wateroppervlak is geheel vrij, dus dat is geen probleem. Daarnaast gebruiken cory's de darmademhaling eigenlijk alleen maar als een soort noodmaatregel, d.w.z. als het water zelf niet genoeg zuurstof meer bevat.

Het water bevat hier zeker genoeg zuurstof, ik heb goede stroming van de uitstroom van het filter (genoeg beweging van het wateroppervlak voor gasuitwisseling), ik heb een Söchting Oxydator en op deze bloedhete dagen heb ik ook een luchtsteentje in gebruik. Ik zie de cory's in zijn geheel niet naar het oppervlak gaan om daar een hap lucht te halen, dus dat gaat prima.

Wat de dode cory's betreft, ik zie er echt niets aan. Geen vlekken, stippen, schimmelvlekken of beschadigingen. Vandaar dat ik het ook zo vreemd vind.

De waterwaardes heb ik met een druppeltest getest nog een paar dagen voor de cory's erin gingen. Ik zal morgen of zaterdag eens opnieuw een druppeltest doen voor alle waterwaardes, maar even een sneltest met een teststrip van JBL liet niets raars zien.

Alhoewel het interne filter voldoende filtert (getuige waterwaardes) overweeg ik wel om een Eheim Experience 250 buitenfilter te kopen.
Ik heb het ook geprobeerd met een binnenfilter... is het niet geworden. Te weinig volume, en te weinig stroming. Sponzen en filtermateriaal stopten veel de snel op.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tommie12 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Ik heb het ook geprobeerd met een binnenfilter... is het niet geworden. Te weinig volume, en te weinig stroming. Sponzen en filtermateriaal stopten veel de snel op.
Mijn Juwel Rio 125 draait al sinds het begin enkel op het binnenfilter en dat voldoet. Maar ik denk dat het wellicht toch geen kwaad kan om een buitenfilter bij te schakelen, maar ik zit een beetje met ruimte (en kosten :P).

Ik kijk eerst nog even de situatie aan hoe het verder gaat. Ik ga geen grotere ingrepen doen zonder dat de bak weer stabiel lijkt te zijn.

• Emiel1984
  • Laatst online: 11:30

Emiel1984

Made in NL

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Waarom stel je deze vraag in members-tags?

Kort antwoord: laat vissen lekker in een aquarium zitten en ga ze niet regelmatig verhuizen. Elke verhuizing is stressvol voor vissen en als het vaker gebeurt gaan er gegarandeerd problemen komen met als ergste dode vissen.

Een compleet aquarium verhuizen lijkt me sowieso niet praktisch dus ik neem aan dat je dan op de andere plek een 2e aquarium hebt? Dan moet je dat aquarium ook doorgaand ingedraaid houden. Erg onpraktisch.

Ik zie de term "vissenkom". Als dat inderdaad is wat ik denk dat het is, dan is dat geen aquarium. Een vissenkom is voor geen enkele vis geschikt eigenlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 13-08-2020 22:53 ]

• dragon2
  • Niet online
Met een goed ingedraaid aquarium (dus vooral met een goed ingedraaid filter) en met de goede vissen erin kun je rustig af en toe een lang weekend weg. Maar dat is niet iets dat je makkelijk kunt verplaatsen ofzo dus dan is de vraag een beetje typisch.

Maar een vissenkom (?) die kan sowieso echt niet meer. In veel landen zijn ze al verboden, hier verkopen de meeste winkels ze ook niet meer omdat het gewoon niet lang houdbaar is (de vissen gaan dood of vergroeien van binnen indien ze het 'geluk' hebben niet heel snel te overlijden).

Ook al zou je 2 ingedraaide aquaria hebben, dus op beide plekken 1, dan is het nog steeds een slecht idee om vissen steeds over te zetten.

Ik zou eerder denken aan of het aquarium op 1 locatie laten staan en de vissen dus ook, of kiezen voor een makkelijk verplaatsbaar huisdier (een hamster misschien?).

• Emiel1984
  • Laatst online: 11:30

Emiel1984

Made in NL

Bedankt voor de informatie.
De vissenkom is een groot model en alles past er dan ook met gemak in. 2 Planten, een filter en extra lucht wordt toegevoegd. Er zitten 4 kleine visjes in. Als de jongen het leuk blijft vinden gaan we verder kijken.

@dragon2 De vissen kunnen wel 2 dagen zonder eten geven zeg je ? Moet je dan voordat je gaat iets meer geven of als je terug komt weer iets meer of is dat niet nodig ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
@Emiel1984 vissen vreten zich over het algemeen vol, en kunnen inderdaad prima een paar dagen zonder voedsel (mits ze natuurlijk niet ondervoed zijn).
Als je geen ingevallen buikjes ziet is er geen reden om extra te voeren.

Ik sluit me voor de rest aan bij de rest; vissen moet je niet onnodig verplaatsen omdat dat een jong kind beter uit komt. Stress (voor de vissen) moet je minimaliseren. Als je een praktisch verplaatsbaar huisdier wilt, kies dan inderdaad voor een hamster, en niet voor vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Wildfire schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 21:54:
[...]

Mijn Juwel Rio 125 draait al sinds het begin enkel op het binnenfilter en dat voldoet. Maar ik denk dat het wellicht toch geen kwaad kan om een buitenfilter bij te schakelen, maar ik zit een beetje met ruimte (en kosten :P).

Ik kijk eerst nog even de situatie aan hoe het verder gaat. Ik ga geen grotere ingrepen doen zonder dat de bak weer stabiel lijkt te zijn.
Mijn Rio 180 ook, maar waar ik vooral tegenaan loop met de binnenfilters (misschien alleen die van Juwel), is dat het filterhuis zelf ook vol gaat zitten met rotzooi. Ik doe wekelijkse waterwissel en stofzuig de bak dan vaak ook (ook al is het niet persee nodig maar het gaat om het aanzicht bij mij). Als ik niet 1x in de twee weken mn filterhuis ook leegpomp is het water gewoon zwart. Heel veel vuil blijft onderin het filterhuis of onder de pomp liggen, en dat gaat weer rotten etc. Het is dat dit binnenfilter vast zit in het aquarium en er een achterwand aan de binnenkant zit, anders zou ik graag een Oase buitenfilter erop zetten. Nu heb ik met mijn vriendin afgesproken dat er in het volgende huis ook een nieuwe bak komt met een buitenfilter. Sterker nog heb alles al uitgezocht haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Emiel1984 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 23:17:
Bedankt voor de informatie.
De vissenkom is een groot model en alles past er dan ook met gemak in. 2 Planten, een filter en extra lucht wordt toegevoegd. Er zitten 4 kleine visjes in. Als de jongen het leuk blijft vinden gaan we verder kijken.

@dragon2 De vissen kunnen wel 2 dagen zonder eten geven zeg je ? Moet je dan voordat je gaat iets meer geven of als je terug komt weer iets meer of is dat niet nodig ?
Wat noem jij een groot model? Een fatsoenlijk aquarium voor de gangbare vissen is minstens 60cm namelijk... en dat noemt niemand een vissenkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
World Citizen schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

^^dat.

@XNL073

Doe je dit nog? XNL073 in "Het aquarium topic - Deel 8"

En hoe doe je dat precies.

Overigens denk ik (gekeken naar je voorgaande foto's) dat je eerder te weinig stroming hebt. Maar een verkeerd gebruik van Carbo helpt ook niet.

Ik zou trouwens in jouw bak helemaal geen Carbo toevoegen. Jouw plantenbestand komt nog niet in de buurt van Co2 vraag.
Easycarbo en profito ben ik daarna mee gestopt. Sinds Mei wordt er niks meer toegevoegd. De uitlaat van het filter stond richting het oppervlakte gericht. Deze heb ik nu schuin naar beneden tegen de achterkant gezet. Hopelijk maakt dit al wat verschil. Licht staat op 8 uur per dag. En voeren doe ik om te dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
https://www.zoo-enzo.nl/aquarium/aquaria

Ga straks naar deze mooie dierenwinkel. Wil kijken voor een aquarium voor mijn zoontje. Hij wordt straks 5 jaar. Twijfel over de grote van het aquarium. Wil zelf het liefste zo groot maar dat is vast overkill.

Hoe zijn jullie begonnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Wackmack schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:29:

Ga straks naar deze mooie dierenwinkel. Wil kijken voor een aquarium voor mijn zoontje. Hij wordt straks 5 jaar. Twijfel over de grote van het aquarium. Wil zelf het liefste zo groot maar dat is vast overkill.

Eerst ook met een 60l bakje voor de dochter, tot ze die beu was, en dan is er jaren niks geweest.
Sinds vorig jaar terug een 180l bak in huis, helemaal voor mezelf :-)

Kleiner dan 60l mag je echt niet gaan. Geen enkele vis voelt zich daar goed in (buiten garnaaltjes).
En dat zou ik je dan ook willen aanraden.
60l bakje met wat vuurtjes (kan je makkelijk scoren via Marktplaats of via een kennis. Als je hier in de buurt woonde kon je er direct 10 krijgen.

En bij die vuurtjes zet je dan een bodemvisje, misschien een paar guppen of een ander klein scholenvisje.

Je kan dan rustig opbouwen. Eerst de bak, en wat laten indraaien met bodem en een beetje voer.
Een week later wat plantjes (kan je ook makkelijk vinden via MP), en dan als die mooi groeinen een paar weken later de eerste visjes of garnaaltjes.
Zo bouw je op, je dochter ziet af en toe wat veranderen, en je pleurt niet direct alles er in.

Leuke aan garnaaltjes is dat ze vrijwel zeker kweken, en dat is zo leuk voor kinderen.
Met guppen wel opletten, ik zou alleen mannen of vrouwen nemen, anders heb je er zo 100, en dat is dan weer niet leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
:D Halvenbak, te jong, zonder kennis en kansloos

Ik denk dat je er het beste aan doet om ervaring op te doen met een paar mooie guppen of platty's. In de loop van de 2 jaar zie je dan of het de moeite waard is om er meer geld tijd en energie in te steken.

Met bijvoorbeeld guppen heb je een bak met druk zwemmende gekleurde vissen. Voor kinderen werkt dat 9 van de 10 keer perfect.

Ik adviseer voor kinderbakken het liefst.

- 60cm bak maar liever 80cm
- Kant en klare bak met pomp, filter, lichtkap
- Heeeeeel dun laagje fijn grind op de bodem
- Paar sterke snelgroeiende planten die je in 1 mandje zet zodat je daar gericht een voedingstablet in kan steken waar nodig.

Verder niks. Lekker een week of 2 op laten starten, elke week 20% water wisselen en na 2/3 weken zet je er een 3tal mannetjes guppen in.

Nu ga je eens kijken wat je zoon er van vind. Als hij elke dag voor het raam staat dan kun je een keer op zondag een visje bijhalen. Maar haal ze wel per stuk.

Je wilt een aquarium voor de ervaring met je zoon, en niet om te kweken of natuur getrouw iets na te bootsen. Maak van elk visje een evenement, en geef bijvoorbeeld 1x in de 2 weken een zakje levendvoer. Dat vinden kinderen vaak ook geweldig.

Na een half jaar heroriënteren of JIJZELF wel verder wilt gaan, en of je zoontje er wellicht over aan het googlen is en bij jouw komt vragen om iets toe te voegen aan de bak. Als kinderen de smaak te pakken hebben komen ze vanzelf met plaatjes van het internet wat ze mooi vinden. Tegen die tijd zien we je hier weer :D.

@Tommie12 Garnaaltjes (vuurtjes), kan inderdaad wel... maar ik zie dat liever op wat latere leeftijd in een kubus op de slaapkamer. Die ze dan echt helemaal zelf moeten bijhouden. Voor een huiskamer instapbakje zou ik nog niet met garnalen gaan werken.

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 14-08-2020 09:50 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
@World Citizen
Aan garnalen heb je weinig werk, en ze ruimen de rommel op.
Ik zuig de bodem nooit af, de Cory's en de Garnalen houden die proper voor mij.

Dus ik lees graag waarom je ze zou af raden.

(hier zitten er zelfs Apistogramma's bij de Garnalen, en de populatie is stabiel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:55:
@World Citizen
Aan garnalen heb je weinig werk, en ze ruimen de rommel op.
Ik zuig de bodem nooit af, de Cory's en de Garnalen houden die proper voor mij.

Dus ik lees graag waarom je ze zou af raden.

(hier zitten er zelfs Apistogramma's bij de Garnalen, en de populatie is stabiel)
Omdat die kleine nog niet weet wat garnalen zijn, en het goed kan zijn dat ze over een jaar stoppen. Daar is niks mis mee overigens. :)

Kleine kinderen hun wereld gaat al open bij 3 fel gekleurde guppen.. en dat is dan voor papa de meest makkelijke keuze.
Mocht dan na een half jaar blijken dat het allemaal goed gaat, dan maak je er een dagtrip van om garnaaltjes te kopen. Tegen die kun je dan ook eens proberen wat javamos te plaatsen en als de bak stabiel(er) is, dan zouden ze ook een kwart voedingstabled kunnen neerleggen om zo de garnalen te lokken en te bekijken. Met kinderen is het super leuk om een stukje voertabled ergens vooraan te leggen zodat alles erop afkomt.

Ik wil het niet echt afraden... ik denk dat het niet nodig is voor een klein kind waar al een hele wereld voor open gaat.

Die garnaaltjes gaan wel een keer komen, maar naar mijn ervaring kun je het simpelst beginnen met een paar guppen in je eerste kinderbak.

Het advies is meer "simpel houden" dan "je moet geen garnalen nemen" zeg maar :)

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wackmack schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:29:

Ik ben op 10 jarige leeftijd compleet verkeerd begonnen. Kleine bak (60cm), veel te verkeerde vissen, omdat ik luisterde naar de meneer van de dierenwinkel. Die uiteraard alleen maar shit wou verkopen en het verder niet boeide wat er gebeurde.
Ergens in de pubertijd had ik er geen zin meer in, te veel gedoe en gezeik. Op m'n 20e ofzo weer begonnen nadat ik een klein plastic bakje met guppen van een vriendin kreeg. Misschien 10L ofzo, geen filter? Dat was toch mijn eer te na, ik wist dat dat echt niet goed was. Toen was het internet wat groter dus online heel veel info opgezocht en geleerd en toen gelijk goed begonnen. Wel weer met een 60cm bak, dit keer wist ik genoeg over waterchemie en temperatuur om te weten dat ik eigenlijk moest indraaien. Maar die guppen zaten maar in dat 10L bakje dus die heb ik er gelijk bijgedaan en het water gemonitord voor de nitrietpiek en die weggewerkt met waterwissels.

De bakken daarna zijn allemaal gewoon netjes ingedraaid hoe het hoort. En de visbestanden passen bij elkaar en eigenlijk wil ik nu gewoon nooit meer een 60cm bak. Die kleine dingen zijn zoveel gedoe met verschonen, interne filters... terwijl ik aan mijn 1.20m bak amper onderhoud heb, alleen de planten. Verder is 't filter 1x per jaar, eens in de 2 maanden ofzo wat water verversen...

Dus volg je instinct, groter IS in dit geval beter. :) Voor een kind is een 80cm bak al gigantisch, dat is voor jou prima te doen om te onderhouden. Extern filtertje erbij en je hebt zo een prachtige bak. Begin inderdaad met simpele vissen als Guppen, zelf vond ik Zwaarddragers erg mooi maar die hebben wat meer zwemruimte nodig. Platy's kan ook. Laat je kleine ze namen geven, dat bevordert de binding al.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 14-08-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Yeah, eensch!

Als het budget het toelaat zou ik ook liever direct starten met een buitenfilter. Maar meestal begint men toch met een bijgeleverde binnenfilter, en dan leer je vanzelf waarom je een buitenfilter wilt. Het uitgeven van 70 tot 120 euro voor een degelijke buitenfilter gaat dan wat makkelijker.

Op een binnenfiltertje met een hand vol guppen moet het ook wel draaien.
XNL073 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Easycarbo en profito ben ik daarna mee gestopt. Sinds Mei wordt er niks meer toegevoegd. De uitlaat van het filter stond richting het oppervlakte gericht. Deze heb ik nu schuin naar beneden tegen de achterkant gezet. Hopelijk maakt dit al wat verschil. Licht staat op 8 uur per dag. En voeren doe ik om te dag.
Kun je de uitstroom niet een beetje spiltsen. Dat je wateroppervlakte wat in beweging blijft, is wel tof. Dit stimuleert gasuitwisseling aan het oppervlakte, en dat is in mijn ogen erg belangrijk. Een kabbelende waterlijn is ideaal.

Ik vond je planten verdacht recht staan op de afgelopen foto's. Wellicht had je de pomp uitgezet voor de foto... maar als dat de normale stroming is, dan mag je die haast verdubbelen (door je hele bak, niet op 1 plek)

[ Voor 45% gewijzigd door World Citizen op 14-08-2020 11:10 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
Filter/pomp zit rechtsachter boven in de hoek. Ingebouwde van Juwel. Die stond ook met de foto gewoon aan. Planten bewegen eigenlijk nooit door de stroming. Terwijl de uitstroom toch best hard is als die richting het oppervlak richt. Kan ik hem misschien niet gewoon richting het midden van de bak laten stromen. Half oppervlak en de rest de bak in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzwSljylK6h2JggvCK1_r2i4mi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qt2O4aBSmyr8ci54jqLma3IL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door XNL073 op 14-08-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
XNL073 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:01:
Filter/pomp zit rechtsachter boven in de hoek. Ingebouwde van Juwel. Die stond ook met de foto gewoon aan. Planten bewegen eigenlijk nooit door de stroming. Terwijl de uitstroom toch best hard is als die richting het oppervlak richt. Kan ik hem misschien niet gewoon richting het midden van de bak laten stromen. Half oppervlak en de rest de bak in?

[Afbeelding]
Dat pijpje wil je inderdaad naar boven richten. Je kan 'm iets schuin naar rechts zetten om het tegen de wand te laten afzwakken, maar sowieso wel naar boven gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:35
Toen ik dat filter nog had (heb het interne Juwel filter eruit gesloopt en vervangen door een JBL canister filter) had ik hem richting de wand en schijn omhoog staan. Zorgde voor wat beweging aan het oppervlakte en wat meer vespreiding van de flow door het aquarium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
World Citizen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

:D Halvenbak, te jong, zonder kennis en kansloos

Ik denk dat je er het beste aan doet om ervaring op te doen met een paar mooie guppen of platty's. In de loop van de 2 jaar zie je dan of het de moeite waard is om er meer geld tijd en energie in te steken.

Met bijvoorbeeld guppen heb je een bak met druk zwemmende gekleurde vissen. Voor kinderen werkt dat 9 van de 10 keer perfect.

Ik adviseer voor kinderbakken het liefst.

- 60cm bak maar liever 80cm
- Kant en klare bak met pomp, filter, lichtkap
- Heeeeeel dun laagje fijn grind op de bodem
- Paar sterke snelgroeiende planten die je in 1 mandje zet zodat je daar gericht een voedingstablet in kan steken waar nodig.

Verder niks. Lekker een week of 2 op laten starten, elke week 20% water wisselen en na 2/3 weken zet je er een 3tal mannetjes guppen in.

Nu ga je eens kijken wat je zoon er van vind. Als hij elke dag voor het raam staat dan kun je een keer op zondag een visje bijhalen. Maar haal ze wel per stuk.

Je wilt een aquarium voor de ervaring met je zoon, en niet om te kweken of natuur getrouw iets na te bootsen. Maak van elk visje een evenement, en geef bijvoorbeeld 1x in de 2 weken een zakje levendvoer. Dat vinden kinderen vaak ook geweldig.

Na een half jaar heroriënteren of JIJZELF wel verder wilt gaan, en of je zoontje er wellicht over aan het googlen is en bij jouw komt vragen om iets toe te voegen aan de bak. Als kinderen de smaak te pakken hebben komen ze vanzelf met plaatjes van het internet wat ze mooi vinden. Tegen die tijd zien we je hier weer :D.

@Tommie12 Garnaaltjes (vuurtjes), kan inderdaad wel... maar ik zie dat liever op wat latere leeftijd in een kubus op de slaapkamer. Die ze dan echt helemaal zelf moeten bijhouden. Voor een huiskamer instapbakje zou ik nog niet met garnalen gaan werken.
Goed advies! Zat al direct naar een 240l vak te kijken maar kleiner beginnen is beter. Net bij Zoo enzo geweest, echt gigantisch groot. Mooi voor inspiratie. Deze aanbieding stond er maar zal eerst is kijken op marktplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgC97Hlr4dcmsnIN4ZByy9UTtsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XD9rPXR50Q7RlXpUIgwnTxyg.jpg?f=fotoalbum_large

Wat jullie alle drie zeggen is top. Lekker beginnen met wat mooie planten, en later wat vissen. Het maakt volgens mij niet eens wat.
Als het maar niet deze vis is 😂
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5Sv-tw1JqT6eTovvs0PBcquBjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOHDStxeI4YUx1CDhgBaulZy.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dit boek weer verder lezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsmwLQ3S0gKOM2cM6DRH-o2NIwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwKS5wRM8XUDz9UfQ19BnASK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 14-08-2020 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wackmack schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Goed advies! Zat al direct naar een 240l vak te kijken maar kleiner beginnen is beter. Net bij Zoo enzo geweest, echt gigantisch groot. Mooi voor inspiratie. Deze aanbieding stond er maar zal eerst is kijken op marktplaats.

[Afbeelding]

Wat jullie alle drie zeggen is top. Lekker beginnen met wat mooie planten, en later wat vissen. Het maakt volgens mij niet eens wat.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh die roodstaartmeerval kan prima hoor, aldus de dierenwinkel in Twello. "Hij wordt zo groot" <wijst ~30cm aan> Ik: "Nou doe daar nog maar dik een meter bovenop." "Nee hoor, hij past zich aan aan de bak".

|:( |:( |:(

Oftwel, luister noooooit zomaar naar wat een willekeurige dierenwinkelmedewerker je vertelt :/

Maar jij klinkt een stuk verstandiger 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Wackmack schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede start. Alvast geen impulsieve aankoop gedaan.
Je vindt enorm veel op MP, en dan kan je misschien wat groter gaan 80 of 100l geeft direct wat meer mogelijkheden, en dikwijls is er heel wat klein spul bij wat je anders makkelijk een hoop geld kost.

Wat ook leuk is, dat is een koppel ancistrusjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 16:17
Heb zelf een Juwel Primo 110 laatst overgenomen voor erg weinig via MP. Binnenfilter eruit gehaald. Goed schoongemaakt en de bak is nu voor de 3de week aan het indraaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eXCYR1RqFqB5ABJUlmjtqTJ1-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fmy7VzBjfOX8NKeIUz7cWYnB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4TWIyHTcDjhwezJ6kR0J6t8EFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uq6HfAz6ollCvhjaapRvJQEl.jpg?f=fotoalbum_large

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:19
Netjes hoor. Ook mooie stukjes dragon stone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ben benieuwd hoe lang de bak weer nodig heeft om af te koelen van 30+.. hij is de hele dag nu al 29 graden, gisteren 30, dus het gaat gestaag. Merk dat de woonkamer er ook wel van opwarmt, dus hoop dat het snel verdampt allemaal. :+ maar met 27C in de woonkamer gaat het niet echt snel.

Gaat wel een vieze kaamlaag over het oppervlak. Heb de site voor m'n afsluitdop maar weer gemaild hoe het zit, 7 augustus was 't nog niet leveren want bestellen bij groothandel... ik vind 10 dagen toch wel erg lang daarvoor. Zonder die uitstroom mis ik toch wel flink wat waterbeweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ik heb hier nog een hagelnieuw 45*35*35 optic white ILA aquarium staan eveneens nieuwe aquel Leddy LED... zou dit nog iets opleveren op MP? ik wil hem al een tijdje opzetten maar heb echt geen plaats meer ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Toch even een vraagje wat niets met aquariums an sich te maken heeft: hoe heb je die foto genomen? Want het is net alsof het aquarium schuin afloopt. :P

Hoe ik de foto ook corrigeer, de bodem van het aquarium en het wateroppervlak lopen niet parallel aan elkaar. :+

Zie hieronder, de eerste foto heb ik gekanteld zodat de onderkant van het aquarium horizontaal loopt. De tweede foto is gekanteld om het wateroppervlak horizontaal te krijgen. De rode lijnen getekend voor duidelijkheid, deze zijn allen horizontaal en lopen parallel aan elkaar.

Het ziet er net als een schots en scheef aquarium uit. Rare perspectiefvertekening? :?

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/raar1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/raar2.jpg

Ik heb even wat 1337 skills erop los gelaten en een perspectiefcorrectie uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/raar3.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 17-08-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
Foto is uit de losse hand genomen, over een speaker heen etc. Wel alsnog wederom de waterpas erbij genomen. Alleen vanuit achter naar voren is er nu inderdaad wel een afwijking. Bij de volgende waterwissel even twee kleine wigjes aan de voorkant doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toastingnow schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:41:
[...]

Foto is uit de losse hand genomen, over een speaker heen etc. Wel alsnog wederom de waterpas erbij genomen. Alleen vanuit achter naar voren is er nu inderdaad wel een afwijking. Bij de volgende waterwissel even twee kleine wigjes aan de voorkant doen.
Wigjes nooit bij het aquarium zelf doen ivm oneven druk. Altijd de kast zelf corrigeren waar het aquarium op staat. :)

Succes met indraaien, benieuwd hoe het met vissen wordt! Al enig idee wat je erin wilt gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toastingnow
Wildfire schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:44:
[...]

Wigjes nooit bij het aquarium zelf doen ivm oneven druk. Altijd de kast zelf corrigeren waar het aquarium op staat. :)

Succes met indraaien, benieuwd hoe het met vissen wordt! Al enig idee wat je erin wilt gaan doen?
Dank voor de tip! Al dacht ik aan wigjes onder de poten van de kast inderdaad. De bodem van het aquarium, daar wil ik geen wigjes onderduwen, ik hoor nu al: *krak* bij wezen van spreken.

Qua vissen:
Geen idee eigenlijk nog, heb alle tijd. Al vind ik killi fish wel erg mooi. Maar deze omgeving is er niet echt geschikt voor, volgens mij.
Ben veel aan het struinen en lezen op het internet wat in een dergelijke 80cm aquarium kan.
Ik neem er lekker de tijd voor en sta open voor suggesties ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toastingnow schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:50:
[...]

Dank voor de tip! Al dacht ik aan wigjes onder de poten van de kast inderdaad. De bodem van het aquarium, daar wil ik geen wigjes onderduwen, ik hoor nu al: *krak* bij wezen van spreken.

Qua vissen:
Geen idee eigenlijk nog, heb alle tijd. Al vind ik killi fish wel erg mooi. Maar deze omgeving is er niet echt geschikt voor, volgens mij.
Ben veel aan het struinen en lezen op het internet wat in een dergelijke 80cm aquarium kan.
Ik neem er lekker de tijd voor en sta open voor suggesties ;)
Lees je goed in (er zijn genoeg informatiebronnen vandaag de dag) en kijk vooral goed of alle vissen die je wilt goed samengaan. Killi vissen met discusvissen is niet een goed idee bijvoorbeeld.

Als je een beetje een idee hebt wat je precies wil, laat dat dan hier even weten (inclusief hoeveelheden). Kunnen wel altijd samen nog even kijken of alles goed bij elkaar past e.d. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Leuk! Inrichten! Visbestand, twijfelen, advies, weer twijfelen, andere mogelijkheden, opnieuw twijfelen, nu weet ik het zeker, toch weer twijfelen, en dit wordt hem echt, al twijfel ik nog over... :)
Kortom, kom maar op, we doen graag mee!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
Wildfire schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:58:
[...]

Lees je goed in (er zijn genoeg informatiebronnen vandaag de dag) en kijk vooral goed of alle vissen die je wilt goed samengaan. Killi vissen met discusvissen is niet een goed idee bijvoorbeeld.

Als je een beetje een idee hebt wat je precies wil, laat dat dan hier even weten (inclusief hoeveelheden). Kunnen wel altijd samen nog even kijken of alles goed bij elkaar past e.d. :)
Nou, discusvissen wilde ik eerst juist wel, echter daar is een 80cm bak toch te klein voor? Ik las op een site: 50 liter per discusvis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toastingnow schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:18:
[...]

Nou, discusvissen wilde ik eerst juist wel, echter daar is een 80cm bak toch te klein voor? Ik las op een site: 50 liter per discusvis.
Ik noemde het enkel als een voorbeeld, niet specifiek voor jouw situatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toastingnow schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:18:
[...]

Dat is zeker waar. Maanvissen kan je ook uit je hoofd zetten. Maar er zijn echt zat leuke vissen die op 80cm wél kunnen. :) Kijk ook eens naar de Apistogramma soortjes, zitten ook heel mooie en leuke vissen tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:52
Schooltje Rasbora Galaxy ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

En een "cliché" vis zoals een neon tetra gaat natuurlijk ook prima. :)

(alhoewel ik dan een voorkeus voor de kardinaal tetra heb omdat daar de rode band helemaal doorloopt over het lijf)

[ Voor 47% gewijzigd door Wildfire op 17-08-2020 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

+1 voor de neons in de middenzone (vind kardinalen al snel groot). Microdevario kubotai bovenin. Kuhlii of corydoras op de bodem (geen onafgerond grind nemen dan). Groepje japonica’s overal en nergens. Gewoon maar wat ideeën :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Voor de bovenlaag ben ik altijd gecharmeerd geweest van de Pseudepiplatys Annulatus. Klein maar prachtig visje (de mannetjes dan) en leuk baltsgedrag als je ze in haremverhoudingen houdt (2v1m of meervouden daarvan). Mooi visje, mooi gedrag.

Als je geen cliché tetra wilt, ik had Blauwe tetra's in m'n 80 bak, Fredcochui Boehlkea oid. Ook erg leuke vissen, mooi schooltje. Al vind ik m'n huidige Kerritetra's leuker maar dat is meer omdat ze zo makkelijk kweken. :+

Onderin uiteraard Cory's.. als de hitte definitief klaar is ga ik maar eens plannen richting Ferrytale te gaan voor een nieuw schooltje. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
Bedankt voor de tips!

Zou het erg leuk vinden om wat visjes met echte kleur erin te hebben. Eerlijk gezegd vind ik Tetra's toch een beetje saai (niet slaan svp!)

Gister kreeg ik een app van een kennis dat men hun aquarium weg willen doen. Hier zitten nog twee corydora's (ik denk sterbai's) in. Wellicht dat ik deze eind volgende week overneem.

De Apistogramma soorten vind ik heel erg mooi en wil zeer vermoedelijk die kant op. Zit ook te kijken naar antennabaarsjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toastingnow schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:06:
Bedankt voor de tips!

Zou het erg leuk vinden om wat visjes met echte kleur erin te hebben. Eerlijk gezegd vind ik Tetra's toch een beetje saai (niet slaan svp!)

Gister kreeg ik een app van een kennis dat men hun aquarium weg willen doen. Hier zitten nog twee corydora's (ik denk sterbai's) in. Wellicht dat ik deze eind volgende week overneem.

De Apistogramma soorten vind ik heel erg mooi en wil zeer vermoedelijk die kant op. Zit ook te kijken naar antennabaarsjes.
Do combi cory's + bodemcichliden is niet aan te raden, tenzij je bak 1.4-1.5m groot is ofzo. Die kunnen elkaar ontzettend in de weg zitten namelijk: de cichliden willen een territorium, cory's banjeren daar vrolijk frequent doorheen. Ik zou het niet doen.

Sowieso zjjn antennebaarsjes ontzettend doorgekweekt en zwak, vooral de kweekvormen maar ook de 'normale' is weinig meer van over. Het veel sterkere neefje Mikrogeophagus altispinosus is wel een aanrader (maar minder kleur als je dat belangrijk vindt, en dus ook geen combi met cory's dus).

Idem voor Apistogramma, kiezen voor of cory's of cichliden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
dragon2 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Do combi cory's + bodemcichliden is niet aan te raden, tenzij je bak 1.4-1.5m groot is ofzo. Die kunnen elkaar ontzettend in de weg zitten namelijk: de cichliden willen een territorium, cory's banjeren daar vrolijk frequent doorheen. Ik zou het niet doen.

Sowieso zjjn antennebaarsjes ontzettend doorgekweekt en zwak, vooral de kweekvormen maar ook de 'normale' is weinig meer van over. Het veel sterkere neefje Mikrogeophagus altispinosus is wel een aanrader (maar minder kleur als je dat belangrijk vindt, en dus ook geen combi met cory's dus).

Idem voor Apistogramma, kiezen voor of cory's of cichliden.
Hier zitten 11 Sterbais samen met Apistogramma 1M/2V. Ik merk niks van agressie, en het territoriaal gedrag valt enorm mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

Hier zitten 11 Sterbais samen met Apistogramma 1M/2V. Ik merk niks van agressie, en het territoriaal gedrag valt enorm mee.
Hangt grotendeels van je Apisto's af of ze het tolereren. Hoor negatieve verhalen over de Cacatuoides, maar overige soorten zijn wat vredelievender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Echte kleur? Tsja, ik denk dan meteen aan guppies. :P

Als je guppies zou nemen, hou er wel rekening mee dat ze fokken als idioten. De enige oplossing daarvoor is alleen mannetjes te nemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Waarbij een groep van alleen mannetjes wel onnatuurlijk gedrag in de hand werkt. Voor het welzijn van de vissen zelf zou ik dat afraden. Maar er zijn er genoeg die het wel doen hoor, dus laat je ook niet door één mening tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dwergkogeltjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:39:
Echte kleur? Tsja, ik denk dan meteen aan guppies. :P

Als je guppies zou nemen, hou er wel rekening mee dat ze fokken als idioten. De enige oplossing daarvoor is alleen mannetjes te nemen. :+
Of een schooltje Rouwtetra's erbij zetten. Die hoef je niet te voeren dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
SmurfLink schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:22:
[...]

Hangt grotendeels van je Apisto's af of ze het tolereren. Hoor negatieve verhalen over de Cacatuoides, maar overige soorten zijn wat vredelievender.
En net die heb ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toastingnow
Wederom verder over nagedacht met de reacties in gedachten.
Vind de Apistogramma erg mooi, dus zal de cory's niet overnemen.

Ik woon in Amsterdam Noord, weet iemand een goede verkoper in de buurt? Anders ga ik naar Heems in Heemskerk.

Pagina: 1 ... 55 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.