Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.744 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@JME Die discussie is niet nodig idd. Al is het wel handig dat we mensen die vragen stellen de juiste informatie geven. (dat was de doelstelling met mijn bericht)

En dat jij dan toevallig geluk hebt met het kraanwater is dan super voor jou ofcourse. Als er bij iemand slecht water uit de kraan komt, en je hebt alleen je test kit. Dan komt er aan het einde van de rit nog geen goed water uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:17

JME

zeg maar Jamie

Helemaal mee eens. Graag de juiste informatie. Zo zit er in NL echt geen chloor in het kraanwater. Die waarschuwing is in België dan weer wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:27

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:26:
Helemaal mee eens. Graag de juiste informatie. Zo zit er in NL echt geen chloor in het kraanwater. Die waarschuwing is in België dan weer wel op zijn plaats.
https://www.brabantwater....erkwaliteit%20Tilburg.pdf

Kraanwater Tilburg, metingen uit 2019, gemiddelde waardes:

Chloride: 17 mg/l

Er wordt weliswaar geen chloor gebruikt bij de waterreiniging, maar dat betekent niet dat het niet aanwezig kan zijn.

Een watervoorbereider bevat over het algemeen middelen om chloride weg te vangen, dus eenvoudig weg te filteren op die manier.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 27-07-2020 21:06 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:45
Wildfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:04:
[...]

https://www.brabantwater....erkwaliteit%20Tilburg.pdf

Kraanwater Tilburg, metingen uit 2019, gemiddelde waardes:

Chloride: 17 mg/l

Er wordt weliswaar geen chloor gebruikt bij de waterreiniging, maar dat betekent niet dat het niet aanwezig kan zijn.
Dat is Chloride (Cl-). Wat in de volksmond onder 'chloor' wordt verstaan is bleek, hypochloriet (ClO-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Pazienza schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:06:

[...]

Dat is Chloride (Cl-). Wat in de volksmond onder 'chloor' wordt verstaan is bleek, hypochloriet (ClO-).
Is dat dan ook wat wordt bedoeld in de aquariumwereld? Het wordt zo natuurlijk erg verwarrend als twee verschillende dingen hetzelfde worden genoemd :P

De testkoffer die ik heb besteld bevat helaas geen chloortest, binnenkort maar eens bij de lokale bouwmarkt een testsetje ophalen.

Ik zal morgen mijn aquariumwater testen en ook mijn kraanwater. Weet ik in ieder geval wat de situatie is en hoe ik eventueel kan ingrijpen voor verbetering.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 27-07-2020 21:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pazienza
Wildfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:09:
[...]

Is dat dan ook wat wordt bedoeld in de aquariumwereld? Het wordt zo natuurlijk erg verwarrend als twee verschillende dingen hetzelfde worden genoemd :P
Het misverstand komt door 2 dingen:

-natrium hypochlorite wordt in de volksmond chloor genoemd
- in veel landen wordt natrium hypochlorite toegevoegd aan kraanwater voor desinfectie.

Dat is dus de reden dat er chloor op je teststrips staat en er producten op de markt zijn om chloor te verwijderen uit je kraanwater.

In Nederland wordt echter UV licht en Ozon gebruikt voor water reiniging. Dus dit probleem is niet van toepassing voor Nederlandse aquaristen.

Nu snap je ook meteen waarom kraanwater in het buitenland naar 'chloor' smaakt.

Bron: Master in chemie en een project gedaan over water desinfectie. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazienza op 27-07-2020 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

^^ Dat dus. Nogmaals: het “chloor” wat je in aquariumwater zou moeten bestrijden zit in Nederland helemaal niet in het kraanwater. Andere zooi die “waterverbeteraars” eruit halen ook niet. Het enige wat die flesjes verbeteren (in Nederland!) is de omzet van de fabrikant en de LFS.
Wildfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:09:
De testkoffer die ik heb besteld bevat helaas geen chloortest, binnenkort maar eens bij de lokale bouwmarkt een testsetje ophalen.
Dat geld kun je dus beter aan leuke dingen besteden :)

[ Voor 33% gewijzigd door JME op 28-07-2020 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even voor de volledigheid:
Chloride (cl-) zélf is dus geen probleem voor het aquarium?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
anandus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:03:
Even voor de volledigheid:
Chloride (cl-) zélf is dus geen probleem voor het aquarium?
Nee. Een lage dosis zout in je water is juist goed, ook voor desinfecterende redenen. Zolang het maar niet te hoog is, maar dat geldt voor alle stoffen.

Bron: Hier nog zo'n MSc Chemie die wat met aquaria prutst :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:25:
[...]

Als dat zo zou zijn, wat kan ik daar dan tegen doen? Niets? Ik heb wel Esha 2000 en Esha Exit achter de hand voor als er ooit ziektes mochten uitbreken.
Sera Baktopur. Wel even checken of er geen ongewenste bij effecten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40
Ik zeg zeker niet dat iedereen zijn water moet aanpassen aan, if it works don't fix it, maar ik vind het wel degelijk van belang om goed over het water in je bak na te denken, Je vissen leven er namelijk de rest van hun leven in.

Voor mij zijn mijn vissen ook echt mijn huisdieren, ik behandel ze dus precies het zelfde als ik met een hond of kat zou doen. De vissen in mijn aquarium leven dan ook wel wat langer dan veel zoetwater vissen, de meesten houden het toch echt minimaal 10 jaar uit en als mijn anemoon vissen de 20 niet halen dan vind ik dat ik te kort ben geschoten in de verzorging.

Er zitten nog wel wat metalen in het water, dat is voor consumptie niet een probleem maar sommige vissen en in mijn geval koralen vinden dat op de lange termijn niet fijn. Ook zit er bijvoorbeeld silica, nitriet en nitraat in het leiding water. Dat wil je er nu juist uit hebben. Want dit zijn algen voeders.

Als je naar bepaalde waterwaardes wil sturen, bijvoorbeeld een vanste Kh waarde en een vast calcium en magnesium niveau, is het makkelijker om osmose water te gebruiken, zeker voor het aanvullen van verdampt water.

De reden waarom ik met natuurlijk zeewater werk en niet zelf zeewater aanmaak met zout en osmose water is tweeledig. Voordat je osmose water op het juiste zout gehalte zit ben je minimaal 24 uur aan het mengen en dan nog moet je af en toe wat extra zout toevoegen voordat de verhouding perfect is.Dat is me momenteel echt te veel werk.

Ten tweede krijg je met vers zeewater toch wat extra sporen mee die in de zee ziten wat goed is voor veel van de koralen.

Ook is mijn ervaring dat zelf zeewater maken vaak te steriel is. Hierdoor wordt het afweer systeem van de vissen verzwakt waardoor ze vatbaarder zijn voor ziekten.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Voorstel: laten we in de waterwaardendiscussie aangeven of je het over zoetwater of zoutwater hebt. Dat fietst nu vrolijk door elkaar heen en dat maakt de discussie niet duidelijker.
Al mijn opmerkingen hierboven slaan op zoetwater. Ik verhoog kunstmatig mijn nitraat om mijn plantjes van voldoende voeding te voorzien. @SnowDude hierboven wil in zijn zeebak het nitraat juist op 0 hebben. Dat scheelt nogal in aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
JME schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:39:
Voorstel: laten we in de waterwaardendiscussie aangeven of je het over zoetwater of zoutwater hebt. Dat fietst nu vrolijk door elkaar heen en dat maakt de discussie niet duidelijker.
Al mijn opmerkingen hierboven slaan op zoetwater. Ik verhoog kunstmatig mijn nitraat om mijn plantjes van voldoende voeding te voorzien. @SnowDude hierboven wil in zijn zeebak het nitraat juist op 0 hebben. Dat scheelt nogal in aanpak.
Niet helemaal op 0, als ik geen nitraat zou hebben zouden sommige koralen, met name de zachte koralen niet groeien. De skelet vormende koralen zijn er iets minder blij mee.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Sera Baktopur. Wel even checken of er geen ongewenste bij effecten zijn.
Denk dat ik dat binnenkort ook maar aanschaf om achter de hand te hebben wanneer nodig. Diverse soorten medicatie zijn altijd goed om achter de hand te hebben, zo heb ik ook Esha Exit staan mocht ooit witte stip toeslaan (gelukkig nog nooit last van gehad, afkloppen).

Wat er momenteel ook in mijn aquarium gaande is, het heeft eigenlijk alleen mijn hockeysticks getroffen (op 1 na allemaal dood) en mijn vuurneons. Hopelijk helpt de behandeling met Esha 2000, er vanuit gaand dat het een of andere ziekte is. Ik heb geen massasterfte meer gehad na die initiële bijna-alle-hockeysticks-dood gebeurtenis, dus hopelijk nu over het ergste heen.

---

PostNL is onderweg met mijn pakket van Aquaplantsonline, diverse nieuwe planten om de bak weer wat meer op te vullen. Zal kijken of ik vanavond even een fotootje kan maken en hier online kan gooien. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

SnowDude schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:46:
Niet helemaal op 0, als ik geen nitraat zou hebben zouden sommige koralen, met name de zachte koralen niet groeien. De skelet vormende koralen zijn er iets minder blij mee.
In je vorige bericht schreef je nog dat je o.a. nitraat eruit wilde hebben. Nu weer niet helemaal. Zo wordt het toch al ingewikkelde gesprek niet echt duidelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Mijn plantjes en Colombo testkoffer zijn binnen. Ik ben nu eerst bezig met een ammonia-test, moet nog 10 minuten wachten voor het eindresultaat maar de huidige kleur van het watermengsel doet me vermoeden dat deze meting netjes op 0 zal uitkomen (te weinig om te kunnen meten).

-- Edit: de metingen met de Colombo testkit zijn gedaan.

pH = 7,5
KH - 4
GH - 9
NH3 - 0 mg/l
PO4 - 2 mg/l
NO2 - 0,5 mg/l
NO3 - 30 mg/l

Had hier eerst nitraat en nitriet omgedraaid, is nu gecorrigeerd :P
-- Voor de duidelijkheid, ik heb vandaag nog een waterwissel gedaan maar dat was NA deze metingen.

Wat me vooral opvalt is de nitrietmeting (en de nitraatmeting). Die zit nu op 0,5 mg/l -- maar ik heb na de vissterfte nog een 50% waterwissel gedaan dus voorheen zal die waarde hoger zijn geweest. Wellicht is door mijn filterreiniging (flink uitknijpen, dus niet vervangen) er een tijdelijk tekort aan bepaalde bacterieën ontstaan en een nitrietpiekje die de wat zwakkere vissen om zeep heeft geholpen. Wat ook de hogere nitraatmeting zou verklaren.

Zou ik nogmaals een 50% wissel moeten doen om de nitriet verder te verlagen? Buiten dat ik wat extra bacterieën aan het filter kan toevoegen als ondersteuning.

De KH zit zo'n beetje op de ondergrens, de GH lijkt prima te zijn. Zou ik nog iets met de KH moeten doen?

Fosfaat is wel aanwezig, kan voor de vissen geen kwaad maar ik heb een fosfaatbinder staan om het weg te filteren indien nodig.

[ Voor 73% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
JME schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:15:
[...]

In je vorige bericht schreef je nog dat je o.a. nitraat eruit wilde hebben. Nu weer niet helemaal. Zo wordt het toch al ingewikkelde gesprek niet echt duidelijker :P
Er is een reden dat het wat lastiger is om een goed draaiend zee aquarium te starten. ;)

Maar je wil dat er niets standaard in het nieuwe water is, of althans niet meetbaar. Alle stikstof die je dan in je bak krijgt komt dan vanuit het voer (en afstervend leven zoals dode dieren en algen.) waardoor het goed te managen is.

Maar goed er zijn honderden manieren om een bak goed te laten draaien, en wat voor de een werkt kan voor de ander problemen geven. Het enige dat ik echt religieus veel meet zijn Kh en calcium (PH en Amonia worden continue door sensoren gemeten). Dit zijn de belangrijkste waarden om de skeletten van koralen te laten groeien en daarom worden KH en calcium dan ook via een doseerpomp 4 keer per dag aangevuld.

Mijn nitriet en nitraat meet ik bijna nooit, tenzij ik wat algen groei zie komen, maar dan nog kan je nitriet en nitraat bijna niet meten omdat de algen het al hebben opgenomen.

Ik zit er wel aan te denken om in mijn sump macro algen (chaeto) te laten groeien. Hierdoor zou je in de bak minder alg moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 15:13:
Mijn plantjes en Colombo testkoffer zijn binnen. Ik ben nu eerst bezig met een ammonia-test, moet nog 10 minuten wachten voor het eindresultaat maar de huidige kleur van het watermengsel doet me vermoeden dat deze meting netjes op 0 zal uitkomen (te weinig om te kunnen meten).

-- Edit: de metingen met de Colombo testkit zijn gedaan.

pH = 7,5
KH - 4
GH - 9
NH3 - 0 mg/l
PO4 - 2 mg/l
NO3 - 0,5 mg/l
NO2 - 30 mg/l

Wat me vooral opvalt is de nitrietmeting (en de nitraatmeting). Die zit nu op 0,5 mg/l -- maar ik heb na de vissterfte nog een 50% waterwissel gedaan dus voorheen zal die waarde hoger zijn geweest. Wellicht is door mijn filterreiniging (flink uitknijpen, dus niet vervangen) er een tijdelijk tekort aan bepaalde bacterieën ontstaan en een nitrietpiekje die de wat zwakkere vissen om zeep heeft geholpen. Wat ook de hogere nitraatmeting zou verklaren.

Zou ik nogmaals een 50% wissel moeten doen om de nitriet verder te verlagen? Buiten dat ik wat extra bacterieën aan het filter kan toevoegen als ondersteuning.

De KH zit zo'n beetje op de ondergrens, de GH lijkt prima te zijn. Zou ik nog iets met de KH moeten doen?

Fosfaat is wel aanwezig, kan voor de vissen geen kwaad maar ik heb een fosfaatbinder staan om het weg te filteren indien nodig.
Ik hoop ten zeerste dat je hier je nitraat en nitriet hebt omgedraaid want een nitriet van 30 leeft niks meer in!! (NO2 is nitriet, NO3 nitraat ;) )

Die zal dus een flinke piek hebben gehad. Ik vermoed eerder dat het komt door de combinatie van het filterreinigen en 50% water reinigen. Nu kan je die 50% wissel prima doen, maar nooit zowel waterwissel als filter doen. In het vervolg 1 van beide, en sowieso probeer geen 50% wissels te doen maar hou het bij 10 of 20. Zorg dat je de bodem niet te veel omwoelt, daar komt ook een hoop zooi bij vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:06:
[...]

Ik hoop ten zeerste dat je hier je nitraat en nitriet hebt omgedraaid want een nitriet van 30 leeft niks meer in!! (NO2 is nitriet, NO3 nitraat ;) )
Yup, de termen per ongeluk omgewisseld. Heb het nu aangepast :P
Die zal dus een flinke piek hebben gehad. Ik vermoed eerder dat het komt door de combinatie van het filterreinigen en 50% water reinigen. Nu kan je die 50% wissel prima doen, maar nooit zowel waterwissel als filter doen. In het vervolg 1 van beide, en sowieso probeer geen 50% wissels te doen maar hou het bij 10 of 20. Zorg dat je de bodem niet te veel omwoelt, daar komt ook een hoop zooi bij vrij.
Ik zal nu nog ongeveer 30% wisselen aangevuld met extra bacterieën voor het filter (uit een flesje, niet goed om meteen mee op te kunnen starten maar wel goed als aanvulling in een bestaand aquarium). Zal dan twee daagjes zo laten draaien en opnieuw meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@Wildfire NO2 goed in de gaten houden, die is giftig en wil je 0 hebben. Nitraat is m.i. wat aan de hoge kant, KH aan de lage kant. Even kijken hoe stabiel deze waarden zijn en dan eens kijken naar wat je normaliter toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:08:
@Wildfire NO2 goed in de gaten houden, die is giftig en wil je 0 hebben. Nitraat is m.i. wat aan de hoge kant, KH aan de lage kant. Even kijken hoe stabiel deze waarden zijn en dan eens kijken naar wat je normaliter toevoegt.
Ik heb nog een waterwissel uitgevoerd vanmiddag, ca. 40%. Daarna aan het filter nog wat extra filterbacterieën toegevoegd als ondersteuning. Plus mijn nieuwe planten geplaatst (voorafgaand aan de waterwissel ivm opwoelende bodem).

Ik heb voor noodsituaties nog wat middeltjes achter de hand (Sera Toxivec bijvoorbeeld) maar die gebruik ik alleen wanneer het even niet anders kan. Liever met waterwissels en specifieke ingrepen om oorzaken weg te nemen. Zo zal het helpen dat er nu weer meer planten in het aquarium staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Waren die metingen voor of na die 40% wissel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:37:
Waren die metingen voor of na die 40% wissel?
Metingen waren voorafgaand aan de wissel. Vandaar dat ik nog een wissel heb gedaan vandaag, voornamelijk ivm de nitrietmeting. Ik zal morgen of overmorgen eens opnieuw meten.

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium28072020.jpg

Aan de rechterkant zal ik binnenkort nog wat valisneria plaatsen om het slangetje wat uit het zicht te krijgen.

-- Edit: heb nog wat Vallisneria Asiatica besteld en voor de zekerheid ook maar een O2 en CO2 test meebesteld, zodat ik ook het gehalte zuurstof- en koolstofdioxide in mijn aquarium kan meten. Als we dan toch aan het meten zijn, zijn die ook wel handig om te weten.

[ Voor 50% gewijzigd door Wildfire op 28-07-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Snot.. eindelijk de tijd gehad het oude filter van m'n 80 schoon te maken en aan te sluiten.... lekt ie als de neten. :F de grote o-ring is helemaal uitgedroogd... ja superdom, ik heb 'm droog weggezet natuurlijk, had dat ding moeten invetten. Niet aan gedacht. Maar eens kijken of je die los kan bestellen.

Zowaar iets wat ik niet op Bol.com kan vinden. That's a first. Nou ja de hornback wel, 4,95 verzendkosten voor een item van 4,95 maar wel binnen 2 dagen binnen... nou ja, dan kan ik het dit weekend in ieder geval afronden. Stom zeg.. dat soort dingen totaal niet aan gedacht.

[ Voor 31% gewijzigd door SmurfLink op 29-07-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:21:
Snot.. eindelijk de tijd gehad het oude filter van m'n 80 schoon te maken en aan te sluiten.... lekt ie als de neten. :F de grote o-ring is helemaal uitgedroogd... ja superdom, ik heb 'm droog weggezet natuurlijk, had dat ding moeten invetten. Niet aan gedacht. Maar eens kijken of je die los kan bestellen.

Zowaar iets wat ik niet op Bol.com kan vinden. That's a first. Nou ja de hornback wel, 4,95 verzendkosten voor een item van 4,95 maar wel binnen 2 dagen binnen... nou ja, dan kan ik het dit weekend in ieder geval afronden. Stom zeg.. dat soort dingen totaal niet aan gedacht.
Welk aquarium heb je precies? Ben benieuwd of dat onderdeel echt nergens anders te verkrijgen is. Ja, ik weet dat je al hebt besteld maar toch :P

Na de ingrepen in mijn aquarium *lijkt* het vooralsnog goed te gaan. Enkel gisteren nog een zwakke cory uit de bak gehaald en apart gezet, maar die was binnen 2 uur overleden. Hopelijk alleen nog nasleep van de initiële problemen.

Rest van de vissen zwemt vrolijk rond, resterende cory's snuffelen lekker op hun gemak rond. Vuurneons en kardinaal tetra's vertonen geen tekenen van zwakte/ziekte en zwemmen als scholend vrolijk rond. De enige overgebleven hockeystick lijkt ook prima te zijn. En de japonica garnalen zijn nog lekker aan het rondscharrelen en vermaken zich zo te zien ook prima.

Vanochtend nog een nitrietmeting gedaan. Was fors afgenomen, het testwater kleurde nog heel lichtjes een beetje, ik zou schatten dat het ongeveer van 0,5 mg/l naar 0,1 mg/l is gegaan. Ik heb gisteren nog extra bacteriën toegevoegd aan het water, ik zal morgen en overmorgen nogmaals meten hoe het gaat.

Morgen krijg ik sowieso nog een CO2 en O2 testset binnen, kan ik ook daar nog specifiek op testen.

Het zit een beetje te kriebelen, zou eigenlijk nog wel een 2e bakje willen. Maar ja, dat is weer een uitgave en waar laat ik dat ding? Ik woon klein (appartement, 45 m2) dus een plekje vinden is ook een ding. :P

Voorlopig onderdruk ik die kriebel maar. Eerst maar eens kijken of de problemen met mijn huidige bak echt voorbij zijn nu en dan over een tijdje maar eens mijn opties heroverwegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 29-07-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Welk aquarium heb je precies? Ben benieuwd of dat onderdeel echt nergens anders te verkrijgen is. Ja, ik weet dat je al hebt besteld maar toch :P
Geen idee welke bak dat is, maar het filter is een tetra ex 700, oud beestje maar deed 't jaren prima op een Juwel rekord 80 bak (denk ik? 2e hands dus geen idee welke 80x40x40 precies). Gaat nu op een denk korall (60x30x30)? Ik heb echt geen idee welke bakken ik heb eigenlijk behalve de Ciano :+ Het is wel bij meerdere zaken online te krijgen maar niet met verzending voor het weekend. En gezien ik maar 2 weken vrij heb is me dat nu wel even belangrijk, heb dit weekend tijd en volgende week vanalles gepland.

Na de ingrepen in mijn aquarium *lijkt* het vooralsnog goed te gaan. Enkel gisteren nog een zwakke cory uit de bak gehaald en apart gezet, maar die was binnen 2 uur overleden. Hopelijk alleen nog nasleep van de initiële problemen.

Rest van de vissen zwemt vrolijk rond, resterende cory's snuffelen lekker op hun gemak rond. Vuurneons en kardinaal tetra's vertonen geen tekenen van zwakte/ziekte en zwemmen als scholend vrolijk rond. De enige overgebleven hockeystick lijkt ook prima te zijn. En de japonica garnalen zijn nog lekker aan het rondscharrelen en vermaken zich zo te zien ook prima.

Vanochtend nog een nitrietmeting gedaan. Was fors afgenomen, het testwater kleurde nog heel lichtjes een beetje, ik zou schatten dat het ongeveer van 0,5 mg/l naar 0,1 mg/l is gegaan. Ik heb gisteren nog extra bacteriën toegevoegd aan het water, ik zal morgen en overmorgen nogmaals meten hoe het gaat.

Morgen krijg ik sowieso nog een CO2 en O2 testset binnen, kan ik ook daar nog specifiek op testen.

Het zit een beetje te kriebelen, zou eigenlijk nog wel een 2e bakje willen. Maar ja, dat is weer een uitgave en waar laat ik dat ding? Ik woon klein (appartement, 45 m2) dus een plekje vinden is ook een ding. :P
Dat klinkt wel een stuk beter zo. Ff voorzichtig blijven en geen grote wijzigingen doen, dan moet het wel goedkomen. Enneuh, ik heb 2 bakken (120 en 60) op 50m2 dus dat kan prima! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Als je wat dichterbij woonde, had ik eventueel nog wel 1 voor je, marja :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]
Smoesjes... ;) Ik had een 80cm en 2 250l bakken in mijn 45m2 appartement kan best (alleen 7 trappen opsjouwen dat was een groter probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wat ik denk ik wel ga doen, is de standaard LED-verlichting van mijn Juwel Rio 125 vervangen door een Juwel Helialux Spectrum LED met een Helialux SmartControl.

Kan ik mooi zonsopgang en -ondergang simuleren, met overdag ook een korte onderbreking in de verlichting en 's nachts een klein beetje verlichting om het niet stikdonker te laten zijn.

Lijkt me prachtig, kost wel wat maar een hobby mag wat kosten nietwaar. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Wildfire
" met overdag ook een korte onderbreking in de verlichting en 's nachts een klein beetje verlichting om het niet stikdonker te laten zijn.

Niet doen...
Bij jou is overdag de zon ook niet even uit toch?
En snachts aan is ook niet handig, groeit de alg nog steeds van.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Renegade666 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:52:

Niet doen...
Bij jou is overdag de zon ook niet even uit toch?
Simuleert een beetje dat de zon achter de wolken verdwijnt. Daarmee wordt het in mijn bak niet meteen stikdonker ofzo, er is nog omgevingslicht natuurlijk.
En snachts aan is ook niet handig, groeit de alg nog steeds van.
Ik denk dat ik het zodanig in zal stellen dat 's avonds nog een paar uurtjes maanlicht wordt gesimuleerd om dan uiteindelijk 's nachts gewoon compleet uit te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 30-07-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Ik raad het niet aan.
Ik heb het ook gehad. Leuk blauw licht in de avond/nacht.
Bak zat snel onder de stip/groene alg. Krijg het er nog steeds moeilijk uit (zit allemaal op de achterwand..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Simuleert een beetje dat de zon achter de wolken verdwijnt. Daarmee wordt het in mijn bak niet meteen stikdonker ofzo, er is nog omgevingslicht natuurlijk.
Wat schiet je daar mee op? Ik zou het persoonlijk ook niet doen, je geeft je vissen alleen maar een schrikreactie en het levert niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:46:
[...]

Wat schiet je daar mee op? Ik zou het persoonlijk ook niet doen, je geeft je vissen alleen maar een schrikreactie en het levert niks op.
Dat hele "de vissen schrikken" is een klein beetje overdreven. Zodra het licht uitgaat zwemmen ze hier gewoon op hun gemak verder, ik zie geen enkele vis een schrikreactie vertonen. Zoals ik al zei, er is nog gewoon omgevingslicht dus het is niet alsof ze van fel licht naar compleet donker gaan (of andersom). In dat geval zou het wel schrikken zijn ja.

Maar met de Helialux kan dat sowieso toch anders. Dan kan ik het licht langzaam laten uitdoven en dan na een tijd weer langzaam aan laten gaan. :)

In ander nieuws: het lijkt erop dat de problemen in mijn bak voorbij zijn. Geen vissterfte meer gehad, alle vissen zwemmen vrolijk rond en ik meet geen nitriet meer. Pffft wat een ellende door de domme fout om de filters allemaal te reinigen en dan ook nog een forse waterwissel tegelijkertijd te doen. Terwijl ik weet dat als je al filters reinigt, je hooguit een maar een klein deel moet doen en niet alles tegelijk...

De nieuwe planten lijken het vooralsnog ook prima te doen.

Kortom: ik kijk nog even een paar dagen aan hoe het blijft gaan, volgende week kan ik dan de visstand weer aanvullen. De overgebleven hockeystick krijgt dan weer gezelschap en ik zal wal extra cory's voor de bodemlaag regelen.

-- Edit: zojuist een zuurstoftest gedaan, kwam uit op 8 mg/l maar dat is nadat vanochtend de luchtpomp nog een tijdje heeft aangestaan. Deze staat nu uit en ik zal daarom vanavond nog eens meten wanneer de verlichting een paar uur uit is geweest, dan krijg ik pas echt een goed beeld. Maar een zuurstoftekort lijkt me sterk want ik heb de vissen nooit naar lucht zien happen, maar het kan geen kwaad het toch te testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 30-07-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik lees wel vaker dat mensen halverwege de dag een lichtpauze doen. Ik snap de reden niet. Net als blauw licht de hele nacht, dat kan ook prima uit zodra je naar bed gaat. Je planten kunnen er toch niets mee en je vissen zal het worst wezen, maar algen vinden het super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:34:
Ik lees wel vaker dat mensen halverwege de dag een lichtpauze doen. Ik snap de reden niet. Net als blauw licht de hele nacht, dat kan ook prima uit zodra je naar bed gaat. Je planten kunnen er toch niets mee en je vissen zal het worst wezen, maar algen vinden het super.
Met de nieuwe verlichting die morgen komt gaat het licht 's nachts gewoon uit hoor. Alleen 's avonds zal ik een zonsondergang simuleren met daarna enige tijd wat blauw licht, niet fel, om maanlicht te simuleren. En dan 's nachts dus gewoon compleet licht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Klinkt logischer. Nu nog die gekke pauze. Waarom die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:37
Voor zover ik heb begrepen bij het ingelezen is om "aan"-tijd te laten samenvallen met het zelf thuis zijn. Met 8 lichtuur bvb zou je maar een verlicht aquarium hebben van 8:00 tot 16:00.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dan zet je hem toch 4 uur later aan in plaats van 4 uur tussendoor uit? Of je doet ‘s ochtends tijdens het tandenpoetsen je morgenroodsimulatie en daarna gaat de boel uit tot ‘s middags. Lijkt mij. Weet niet hoor, maar de boel opstarten, fotosynthese op gang brengen, dan alles stoppen en daarna weer volle bak licht, dat voelt allemaal niet echt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:52:
[...]

Met de nieuwe verlichting die morgen komt gaat het licht 's nachts gewoon uit hoor. Alleen 's avonds zal ik een zonsondergang simuleren met daarna enige tijd wat blauw licht, niet fel, om maanlicht te simuleren. En dan 's nachts dus gewoon compleet licht uit.
Heb ik ook en ik heb nagenoeg geen last van algen. Gewoon je verlichting overdag ook niet op 100% zetten tenzij het echt nodig is voor je planten. Dat beetje alleen wat er bij mij groeit wordt met plezier opgegeten door de sturisomas en l nummers
JME schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:38:
Dan zet je hem toch 4 uur later aan in plaats van 4 uur tussendoor uit? Of je doet ‘s ochtends tijdens het tandenpoetsen je morgenroodsimulatie en daarna gaat de boel uit tot ‘s middags. Lijkt mij. Weet niet hoor, maar de boel opstarten, fotosynthese op gang brengen, dan alles stoppen en daarna weer volle bak licht, dat voelt allemaal niet echt natuurlijk.
Een aquarium is dat ook niet, dus boeiend?

[ Voor 29% gewijzigd door toolkist op 30-07-2020 16:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnowDude
Vandaag mijn grind in de bak gedaan. Echt een heel ander gezicht. Ondanks 1 uur spoelen is het water nog ietsje troebel maar dat trekt al aardig weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj_U7XzLyKVg4gYN0BBpFS_e42I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01gQMMOwEA7BPRjs21xqsXO2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Dit is mijn verlichtingsschema: lange dim tijden en om 10 uur in de avond staat allen het blauw nog aan en die dimt tot 12 uur. Om 11 uur gaat het maan lampje heel licht branden tot 3 uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbUvGBVU1oYYEMhsYxpd-PiX2f0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LhnMWzcxzR5t7eM9vk57NX8y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

.

[ Voor 103% gewijzigd door JME op 31-07-2020 17:16 . Reden: Laat maar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 10:28
Zo, ik heb nu eindelijk een betta in mijn aquarium! Morgen of zo zal ik eens een foto uploaden. Mijn planten doen het verder ook goed, behalve de cryptocoryine parva, die lijkt weinig te doen en ik heb een beetje last van draadalg waar ik van baal (te veel licht denk ik? of misschien toch iets van zo'n CO2 vervanger toevoegen? De lampen staan nu 9 uur per dag aan).

Gelukkig groeien de andere planten de pan uit en moet ik vooral de hygrophila polysperma regelmatig toppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
@Niekserr geen CO2 vervanger, het is rotzooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Vandaag de Juwel Helialux Spectrum met controller binnen gekregen voor mijn Rio 125. Duur (vooral die controller is nogal aan de prijs), maar het ziet er echt gaaf uit. Jammer dat je het kleurverloop van een zonsopgang of -ondergang niet op een foto kunt terugzien, maar genoeg YouTube filmpjes met reviews van dit systeem :)

Ik heb het standaard lichtschema gepakt met een kleine aanpassing voor maanlichtsimulatie, die gaat vanaf middernacht uit en de paar uur daarvoor bouwt het maanlicht langzaam af. :)

* Wildfire happy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 10:28
IVIaarten schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:51:
@Niekserr geen CO2 vervanger, het is rotzooi.
Oke, bedankt voor je input maar zou je misschien kunnen toelichten waarom het volgens jou rotzooi is? Vanwege de gluteraldehyde wat schadelijk kan zijn voor mijn betta? Ikzelf heb namelijk geen idee of dat kwaad kan in lage concentraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
Niekserr schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Oke, bedankt voor je input maar zou je misschien kunnen toelichten waarom het volgens jou rotzooi is? Vanwege de gluteraldehyde wat schadelijk kan zijn voor mijn betta? Ikzelf heb namelijk geen idee of dat kwaad kan in lage concentraties.
Het wordt CO2 vervanger of vloeibare CO2 genoemd, maar dat is het niet.
Als het in een iets te hoge dosering dodelijk is hoort het volgens mij gewoon niet thuis in een aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@IVIaarten
Dus je gebruikt ook geen gewoon CO2?
Als je dat te veel doet, liggen jev issen boven ook onderste boven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
Renegade666 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:44:
@IVIaarten
Dus je gebruikt ook geen gewoon CO2?
Als je dat te veel doet, liggen je boven ook onderste boven :P
haha, daar heb je wel een punt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zo, na een paar dagen de Colombo flora grow CO2 nano gebruikt te hebben toch maar besloten om een "echte(re)" set te kopen.
Het is weinig precies en zo'n duikklok is een stuk minder efficiënt dan een echte diffusor denk ik.
Ook wil ik er toch wel een tijdklok aan hangen.

Wat is jullie mening van de JBL Proscan?
Ik gebruik deze al een aardige tijd, en ik ben er wel tevreden mee, het is ook behoorlijk consistent (ik gebruik ze ook consistent, dus onder zelfde licht, ect).
Ik vermoed ook dat de waardes accuraat zijn, maar vroeg me af of jullie er nog een mening over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JBL Proscan is in de basis gewoon een teststrip en daarmee per definitie minder nauwkeurig dan een druppeltest. Alleen de manier van aflezen is geautomatiseerd. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voorbeelden op YouTube gezien waarbij hetzelfde watermonster leidde tot nogal uiteenlopende waarden.
Maar laten we elkaar niet voor de gek houden: ook druppeltests bieden geen laboratoriumkwaliteit en zijn afhankelijk van interpretatie en kleuren vergelijken. Erger nog, je vergelijkt de kleur van een vloeistof met een kleur op papier. We doen ons best, maar we zijn en blijven allemaal goedbedoelende hobbyisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
nog los van of je überhaupt de juiste hoeveelheid water test. op 5ml zit je er al snel 5-10% naast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:39
SnowDude schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:32:
Vandaag mijn grind in de bak gedaan. Echt een heel ander gezicht. Ondanks 1 uur spoelen is het water nog ietsje troebel maar dat trekt al aardig weg.

[Afbeelding]
Blijft gaaf zo'n zeebak.. ook een mooie scape!

Dat zand doet echt veel, kan ik me nog wel herinneren van mijn eigen bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:58

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOv50wRw4wA7G1rjVP7iONHY_fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJ8b6bMc6gSllbzJ9sWMEAra.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn inmiddels ongeveer 3 maandjes verder en alles draait erg goed, we zijn nog geen vissen verloren :).

Inhoud
- Guppies
- Antennebaasjes
- Gourami's
- Waaierhand garnalen
- Kardinaal Tetra's
- Goud Tetra's
- Algeneter
- Clownbotia's
- Otto's
- Corridora's
- Appelslakken
- Zeebra Danios

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
G_Dragon schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:07:
[Afbeelding]

We zijn inmiddels ongeveer 3 maandjes verder en alles draait erg goed, we zijn nog geen vissen verloren :).

Inhoud
- Guppies
- Antennebaasjes
- Gourami's
- Waaierhand garnalen
- Kardinaal Tetra's
- Goud Tetra's
- Algeneter
- Clownbotia's
- Otto's
- Corridora's
- Appelslakken
- Zeebra Danios
Ziet er mooi uit. Netjes die planten.

Heb je die gatensteen wel getest, of is het een nepsteen? Ziet er kalksteen achtig uit namelijk, dat is slecht voor je cory's ottos kardinalen antennebaarsjes enz.

Je weet dat clownbotias de 30 cm makkelijk halen? Horen in groep van 10+ stuks, in 1000 l minimum. Meer iets voor een 'monsterfish' bak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Heb nu eindelijk die O-ring vervangen (vannacht lekte het filter stiekem toch)... en nu krijg ik de filterkop met geen mogelijkheid meer op de pot. :F Iemand tips? Heb d'r aardig wat vaseline opzitten, het zijn NIET de mandjes (getest met mandjes eruit, idem), maar de kop wil er gewoon niet meer op doordat de nieuwe o-ring waarschijnlijk net iets breder is dan de oude... wat krom is gezien hij ervoor gemaakt is. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar..

Begin het wel een beetje weer zat te raken met die kleine bak zo. :/ En da's niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-10 17:41

avotar

P0werd by Black Coffee

Heb je hem wel op de open stand staan... dat hij niet stiekem al op slot zit?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
avotar schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:45:
Heb je hem wel op de open stand staan... dat hij niet stiekem al op slot zit?
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik kan de filterkop met een hendel op slot zetten.
De laatste keer had ik hem eruit gehaald, schoon gemaakt en daarna de hendel verdraaid.
Daardoor paste hij niet meer.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
avotar schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Ik kan de filterkop met een hendel op slot zetten.
De laatste keer had ik hem eruit gehaald, schoon gemaakt en daarna de hendel verdraaid.
Daardoor paste hij niet meer.
Ah zo, nee de waterkranen staan dicht maar die andere knop staat open. Had ik niet aan gedacht, toch maar even gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Laatst online: 12-10 15:00
Inmiddels heb ik een externe filter voor mijn aquarium in opbouw en deze beschikt over 16/22 mm aansluitingen. Nu heb ik een 12/16 mm lilly pipe-setje besteld; bewust om de flow iets te reduceren want het aquarium is niet zo groot. Zou met koppelstukken moeten lukken las ik.

Vraag is of ik op de filter in/out van 16/22 na 10cm al af kan knippen om daar te koppelen naar 12/16 slang. Dus ~10 cm 16/22 en daarna meteen 12/16. Heeft een "afgeknepen" flow ook nog nadelige gevolgen voor de levensduur van de pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chiel schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:44:
Inmiddels heb ik een externe filter voor mijn aquarium in opbouw en deze beschikt over 16/22 mm aansluitingen. Nu heb ik een 12/16 mm lilly pipe-setje besteld; bewust om de flow iets te reduceren want het aquarium is niet zo groot. Zou met koppelstukken moeten lukken las ik.

Vraag is of ik op de filter in/out van 16/22 na 10cm al af kan knippen om daar te koppelen naar 12/16 slang. Dus ~10 cm 16/22 en daarna meteen 12/16. Heeft een "afgeknepen" flow ook nog nadelige gevolgen voor de levensduur van de pomp?
Kan je niet beter de invoerslang een stuk langer maken? Dat maakt de flow ook minder heftig zonder dat je verloopstukken nodig hebt. Dat was mijn strategie in ieder geval, en de korte dag dat de pomp zonder lekken draaide werkte dat wel. :+ Ik heb wel de spraybar (open einde) aan de lange kant van de bak gezet, korte kant was ie bijna even lang waardoor het water er hard uitschoot en over de rand van de bak ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
SmurfLink schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:48:
[...]

Kan je niet beter de invoerslang een stuk langer maken? Dat maakt de flow ook minder heftig zonder dat je verloopstukken nodig hebt. Dat was mijn strategie in ieder geval, en de korte dag dat de pomp zonder lekken draaide werkte dat wel. :+ Ik heb wel de spraybar (open einde) aan de lange kant van de bak gezet, korte kant was ie bijna even lang waardoor het water er hard uitschoot en over de rand van de bak ging.
De lilly set heeft wel een andere diameter dus ik zal toch adapters nodig hebben, en dan is mijn vraag eigenlijk of die al meteen (bij de filter) geplaatst kunnen worden of dat dat niks uit maakt; ik zou ze het liefs vrijwel meteen op de filter zetten, maar daar moet dan wel een klein stukje 16/22 slang tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
@Chiel Ik vraag me af of een kleinere slangmaat lily pipe je probleem op gaat lossen. Een 16/22 lily pipe geeft namelijk ook al een andere flow door het principe van de lily pipe. Hoe groot is je bak en wat voor filter heb je er op staan, als ik vragen mag?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Aziraphale schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:00:
@Chiel Ik vraag me af of een kleinere slangmaat lily pipe je probleem op gaat lossen. Een 16/22 lily pipe geeft namelijk ook al een andere flow door het principe van de lily pipe. Hoe groot is je bak en wat voor filter heb je er op staan, als ik vragen mag?
Oase Filto/Thermo Smart 200 en 70L bak, en de lilly set heeft een 12/16mm aansluiting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Chiel schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:04:
[...]
Oase Filto/Thermo Smart 200 en 70L bak, en de lilly set heeft een 12/16mm aansluiting
Dat is een serieus filter voor 70 liter, maar op zich wel te doen. Ik heb een Fluval 206 (780l/u) op een 85 liter staan en dan heb ik geen golfslagbad, dus ik zou het zelf wel met de gewone instroom of een 16/22 lily aandurven. Je kunt op dit filter ook de flow probleemloos knijpen, dus dat zou ook een optie geweest zijn. De aanpassing die je nu wilt gaan doen is, mijns inziens, vooral iets wat een extra mogelijk lekkage punt toevoegt en na een nieuwe parketvloer ben ik daar erg gevoelig voor. 😉

That being said, je kunt die adapter plaatsen waar je wilt. Het punt in de slang zal voor het filter niks uitmaken, aangezien je het sowieso al wat kunt knijpen en dit hetzelfde effect zal hebben.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
@Aziraphale En als ik voor de adapter naar 16/22, de druk al wat afvang met een kraantje. https://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toebehoren/eheim-kraan

Dan kan ik daarna de adapter plaatsen van 16/22 naar 12/16, en dan krijgt die adapter al een stuk minder druk te verduren. De slangkoppelingen op dat kraantje zien er wel redelijk solide uit. De inflow kan ik dan laten wat het is, want de druk komt van de pomp dus dan zou 1 kraantje op de outflow voldoende moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Chiel op 03-08-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Chiel schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:45:
@Aziraphale En als ik voor de adapter naar 16/22, de druk al wat afvang met een kraantje. https://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toebehoren/eheim-kraan

Dan kan ik daarna de adapter plaatsen van 16/22 naar 12/16, en dan krijgt die adapter al een stuk minder druk te verduren. De slangkoppelingen op dat kraantje zien er wel redelijk solide uit. De inflow kan ik dan laten wat het is, want de druk komt van de pomp dus dan zou 1 kraantje op de outflow voldoende moeten zijn.
Eheim kranen zijn geweldig en heel solide, maar wat voor verloop wil je gaan gebruiken? In principe moet een goed verloopstuk geen problemen hebben met de druk van zo'n filter. Ik bedoelde met de instroom trouwens de stroming van je filter naar de bak, dus de outflow. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
Aziraphale schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:51:
[...]

Eheim kranen zijn geweldig en heel solide, maar wat voor verloop wil je gaan gebruiken?
Zoiets https://www.azaqua.nl/aqu...behoren/slang-verloopstuk of zoiets https://www.azaqua.nl/aquariumfilter-toebehoren/switch-pipe.
Aziraphale schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:51:
[...]
Ik bedoelde met de instroom trouwens de stroming van je filter naar de bak, dus de outflow. 😊
Ah, dit wordt mijn eerste aquarium, dus heb nog wel wat termen te leren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Nee hoor, het komt allemaal op hetzelfde neer. Alleen had ik het over de instroom in de bak en jij het over de uitstroom van je filter. 😊

En ik zou altijd voor het Eheim onderdeel gaan, maar ik ben dan ook Eheim fan. Die kraan heb je er niet bij nodig, dit moet voldoende zijn en als je dan nog wat wilt knijpen kan dat op het filter. Je knijpt dan sowieso de uitstroom van je filter, want daar zit de druk van je pomp. De stroming van je bak naar het filter moet je nooit knijpen, want dat werkt op basis van hevelen. Knijp je die, dan krijgt je filter te weinig water aangevoerd, met alle gevolgen van dien.

Eventueel zou je nog slangklemmen op het verloopje kunnen zetten als je bang bent voor lekkage, maar daar ben ik zelf misschien wat overgevoelig voor geworden na een lekkend filter op een 400 liter bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik krijg na 2 dagen dat filter nog steeds niet goed... ben er eigenlijk wel klaar mee. Te veel lopen aankloten met deze bak, gezien hij naast m'n bed staat is niks stil genoeg. Nou ja.. NIks behalve dat externe filter wat ik dus niet goed krijg. :(

Dus de oplossing?

Ik heb gisteren flink gesnoeid in de grote bak, dus daar is nu ruimte om de 2 houtstukken van de kleine bak op te bouwen. Gezien ik al aardig wat adoptievisjes had die niet uit ZA komen mogen de Kuhlii's en garnalen daar ook wel bij. Dan heb ik geen gedoe meer op mn slaapkamer en hebben die beestjes alle ruimte. Alleen ff kijken of het goed gaat met de garnalen en de Reticulata's.Vandaag maar alles verhuizen, dan heb ik vannacht zalige rust.

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 04-08-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik heb mijn garnalen momenteel in een SuperFish Panaroma 20 bakje zitten.
Ideaal ding, alleen blijven de filtermatten maar verstoppen tot het punt dat ik ze uit kan blijven spoelen, maar ze gewoon te verstopt zitten.

Dit is de originele vervanger: https://www.bol.com/nl/p/...rtridge/9200000073771274/

Maar eigenlijk ben ik alleen geinteresseerd in de filtermatten.
Wat zou ik er als alternatief in kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
avotar schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:26:
Ik heb mijn garnalen momenteel in een SuperFish Panaroma 20 bakje zitten.
Ideaal ding, alleen blijven de filtermatten maar verstoppen tot het punt dat ik ze uit kan blijven spoelen, maar ze gewoon te verstopt zitten.

Dit is de originele vervanger: https://www.bol.com/nl/p/...rtridge/9200000073771274/

Maar eigenlijk ben ik alleen geinteresseerd in de filtermatten.
Wat zou ik er als alternatief in kunnen zetten?
Hoe dik moet/mag dat matje zijn? Is zoiets iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

dragon2 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:29:
[...]

Hoe dik moet/mag dat matje zijn? Is zoiets iets?
De helft ongeveer, maar ik merk dat ik aan vakantie toe ben... dit had ik zelf ook bij elkaar kunnen googlen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Pff, het was een flinke klus, maar de kleine bak is leeg. Nou ja, staat met het zand erin op balkon om te laten drogen.

Uitvangen van de garnalen was bizar makkelijk, wat een geniale beestjes zijn dit zeg. Ben gewend dat zo gauw het netje erin gaat ze wegschieten, maar niet deze. Deze kwamen vrolijk kijken wat er in het netje zat. :+ Kon ze zo opscheppen.

De Kuhlii's daarentegen.... :p kostte me een half uur met 2 netten. Maar ook die zijn over en volledig onzichtbaar. Heb het hout van hun oude bak zoveel mogelijk hetzelfde opgezet, zodat ze hun verstopplekken kennen. Grote bak ziet er echt zoveel beter uit zonder al die Vallisneria, krijg spontaan weer een lach als ik de bak zie. Da's lang geleden! :D

Ff een week of 2 tot rust laten komen en dan de Cory's aanvullen, kwam er achter dat ik er nog maar 2 heb van de 8. Huiskweek van m'n maat was toch niet zo sterk helaas. Ga nu voor een leuker soortje.

Het ziet er nog niet uit, moet nog de bodem een keer gaan afzuigen, maar voor nu laat ik 't even goed met rust. Het rechterfilter gaat er uiteindelijk uit maar blijft ovor nu om van de neerslag af te komen. Hm, en ik zie nu dat ik het dopje van de spraybar kwijt ben... da's niet handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT2k52YjXcKpOMKhtemFoV_LqEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6UdygQZji1WXPKBjGABBBRjg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 19:19

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Heb vandaag een enorme fuck up gemaakt. Maar meteen wat geleerd.

Ik wilde vandaag m'n platen vervangen en meteen een grote beurt doen incl waterwissel en schoonmaken (uitknipen in een emmer) van m'n filtermedia.

Ik had netjes alle planten eruit gehaald, wilde de bodem gaan schoonmaken bleek m'n stofzuiger kapot. Snel naar de winkel om een nieuwe te halen.. Wat pas lukte bij de derde winkel waar ik kwam.

Kom ik terug thuis heeft de helft van de Kardinaal Tetra's het begeven.. Ik dacht aan zuurstof dus meteen flinke water wissel en de nieuwe planten erin. Maar helaas de Kardinalen bleven gaan..

Na wat zoeken denk ik de reden gevonden te hebben voor de sterfte en dat is opgehoopt vuil op de bodem en het filter wat met het eruit halen van de planten en het schoonmaken ineens vrij kwam..

Baal hier echt van, ging echt allemaal top op wat algen na. Nu maar hopen dat Corydora's, de Betta en de Japonica's en de nog over gebleven kardinalen het wel overleven.

Iig de les geleerd om de bodem 1x per week te gaan schoonmaken ipv 1 x per twee weken en het filter regelmatiger uitknijpen.

Edit:
De Betta en de rest lijken iig hun eigen ding te doen. En de overgebleven Kardinalen beginnen ook minder lucht te happen.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchHammer op 06-08-2020 19:06 . Reden: Tik foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:53:

Iig de les geleerd om de bodem 1x per week te gaan schoonmaken ipv 1 x per twee weken en het filter regelmatiger uitknijpen.
En om vantevoren te checken of je alles hebt, zodat je niet halverwege op pad hoeft naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

toolkist schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:19:
[...]

En om vantevoren te checken of je alles hebt, zodat je niet halverwege op pad hoeft naar de winkel.
Dat plus checken of alles werkt.. 8)7. Heb iig nu meteen een handmatige er bij gekocht voor nood. Moet eigenlijk ook eens een 2e nood filter aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Nou heb ik standaard 2 filters op m'n bak, maar bij m'n vorige bak heb ik nooit een reserve filter gehad.

Bij dermate ingrijpend onderhoud zou ik overigens altijd de levende waar uitvangen en in een bak/emmer met een luchtpompje en evt thermostaat wegzetten.

Oh enneh, gisteren een DiamondLine 535 besteld als 2e bak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Dat is ook een les idd.. pijnlijke lessen vandaag, ten koste van m'n school Tetra's. Bak is meteen een stuk minder levendiger.

Ga volgende week op vakantie dus even geen gerommel aan de bak. Eerst maar is kijken hoe de rest het blijft doen en na mijn vakantie een nieuwe school erin.
[b]toolkist schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:11:[/b

Oh enneh, gisteren een DiamondLine 535 besteld als 2e bak :D
Wow dat is wel een hele mooie bak. Kan alleen maar dromen van ooit zo'n bak laat staan een 2e bak :D

[ Voor 33% gewijzigd door DutchHammer op 06-08-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Dat plus checken of alles werkt.. 8)7. Heb iig nu meteen een handmatige er bij gekocht voor nood. Moet eigenlijk ook eens een 2e nood filter aanschaffen.
een handmatige... gewoon een stuk waterslang dus? Dat heb je neem ik aan toch gewoon in huis voor de waterwissels?

Geen idee hoe anderen dat doen maar daar hevel ik als het nodig is ook de bodemzooi mee af... maar dat heb ik eigenlijk nooit (behalve nu met het vallisneriawoud). In de kleine bak hoefde ik nooit de bodem af te hevelen eigenlijk. Komt dat omdat de planten aan het doodgaan waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik gebruik toch wel zeker om de week, maar vaak elke week, een bodemstofzuiger.
Ik heb gemerkt dat platy's behoorlijke vervuilers zijn wat dat aangaat, plus het staat toch wel zo veel netter om eerlijk te zijn.

Ik ben vooral aan het hopen dat mijn garnalenbak de hittegolf gaat overleven. Heb niet heel veel mogelijkheden om te koelen moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

een handmatige... gewoon een stuk waterslang dus? Dat heb je neem ik aan toch gewoon in huis voor de waterwissels?

Geen idee hoe anderen dat doen maar daar hevel ik als het nodig is ook de bodemzooi mee af... maar dat heb ik eigenlijk nooit (behalve nu met het vallisneriawoud). In de kleine bak hoefde ik nooit de bodem af te hevelen eigenlijk. Komt dat omdat de planten aan het doodgaan waren?
Ja het is idd een slang plus wel iets er aan waardoor je hem niet hoeft aan te zuigen.

Maar ik heb het echte probleem al gevonden.. De voedingsbodem is aan het rotten. Probeer daar voor mijn vakantie zoveel mogelijk van weg te halen. Na de vakantie 100% water wissel plus nieuwe grind zonder voedingsbodem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:39

mvds

Totally awesome!

avotar schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:50:
Ik ben vooral aan het hopen dat mijn garnalenbak de hittegolf gaat overleven. Heb niet heel veel mogelijkheden om te koelen moet ik zeggen.
Ventilator op de bak richten? En dan vooral over het wateroppervlakte laten blazen, je moet hem dan wel wat vaker bijvullen maar je kan hem dan wel koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:55:
[...]

Ja het is idd een slang plus wel iets er aan waardoor je hem niet hoeft aan te zuigen.

Maar ik heb het echte probleem al gevonden.. De voedingsbodem is aan het rotten. Probeer daar voor mijn vakantie zoveel mogelijk van weg te halen. Na de vakantie 100% water wissel plus nieuwe grind zonder voedingsbodem..
Dan zou ik die voedingsbodem zoveel mogelijk met een slang afzuigen idd, dan komt er zo min mogelijk troep ervan in je water.. maar alsnog gepaard met een goeie waterwissel. :X Die voedingsbodems geven meestal meer ellende dan het oplevert. Heb er ooit 1x een gehad, zelfde verhaal als bij jou.. wat een ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

Dan zou ik die voedingsbodem zoveel mogelijk met een slang afzuigen idd, dan komt er zo min mogelijk troep ervan in je water.. maar alsnog gepaard met een goeie waterwissel. :X Die voedingsbodems geven meestal meer ellende dan het oplevert. Heb er ooit 1x een gehad, zelfde verhaal als bij jou.. wat een ellende.
Jup het is gewoon jammer dat ie er al in lag toen ik hier advies kreeg om hem beter niet te doen.

Na mijn vakantie ga ik iig flink onderhoud doen en de bak meteen verplaatsen (staat net iets teveel in het zonlicht). Plus grind eruit en donkerder grind erin of filterzand voor de Corydora's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43
Volgens mij is de temperatuur zelf niet zozeer het probleem, maar meer dat warmer water minder zuurstof bevat. In de natuur wordt het ook wel eens warm...
Dus zorg voor beluchting van het water als je je zorgen maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ik gebruik toch wel zeker om de week, maar vaak elke week, een bodemstofzuiger.
Ik heb gemerkt dat platy's behoorlijke vervuilers zijn wat dat aangaat, plus het staat toch wel zo veel netter om eerlijk te zijn.

Komt er geen koud water uit je kraan dan? ;)
Als t echt te warm wordt in je bak gewoon iets vaker een 10% waterwissel doen met wat kouder water dan in je bak zit (maar ook weer niet ijskoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Helaas heeft er geen enkele Kardinaal en één Cory het niet overleefd, wel stuk rustiger in de bak nu. Al zijn de Corry's wel lekker wild door de waterwissel van gisteren en wss door de iets hogere temperatuur (meen ooit gelezen te hebben dat ze actiever worden bij warmer water).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjDkKhmXj57zVtyBkQGPLT5-Pz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZNTrZw2nFfJGQKZcEfDAHD7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjCifIqnIWzC82kc2zmPBcGmARU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqm3mYoByOVe8pSjSzKJTtFk.jpg?f=fotoalbum_large

Update van mijn Fluval Flex :)

Heb een explosie van diatomen (bruine alg) meegemaakt maar dat is nu grotendeels weggegaan.

Er zitten inmiddels ook vissen in !

7 Corydoras Pygmaeus
10 Vuur tetra's

Daarnaast een gigantische hoeveelheid vuurgarnalen... Ik heb meer dan 30 kleine garnalen erbij gekregen en er zijn er op dit moment een stuk of 3 ook in verwachting... Daarmee gaat het totale aantal dalijk echt uit de klauwen lopen.

Iemand interesse in gratis vuurgarnalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 14:06
Heb mini japonica’s. 6 maanden geleden begonnen met 10 stuks. Nu heb ik er honderden... mij werd vertelt dat garnalen altijd lastig te houden waren en als er iets mis is met aquarium ze het eerste het loodje leggen. Lijkt er dus op dat het prima met ze gaat😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Gh0stw4lk3r schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Volgens mij is de temperatuur zelf niet zozeer het probleem, maar meer dat warmer water minder zuurstof bevat. In de natuur wordt het ook wel eens warm...
Dus zorg voor beluchting van het water als je je zorgen maakt
Daar is bv. een Söchting Oxydator prima geschikt voor. Doodsimpel in gebruik en verdrijft geen CO2. :)

---

Nadat ik problemen met mijn aquarium heb gehad (vissterfte) draait het nu weer bijna een week zonder ellende. Tijd om het visbestand weer wat aan te vullen. Morgen wat cory's erbij halen en nog wat vissen voor de middenlaag. Verder nog wat accessoires en heel misschien nog een klein aquariumpje voor op een bijzettafel in de huiskamer. Heel misschien. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 07-08-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
basjuhh schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:22:
Heb mini japonica’s. 6 maanden geleden begonnen met 10 stuks. Nu heb ik er honderden... mij werd vertelt dat garnalen altijd lastig te houden waren en als er iets mis is met aquarium ze het eerste het loodje leggen. Lijkt er dus op dat het prima met ze gaat😋
Voor zover ik weet overleven japonica eitjes/larven alleen in brak water. Zijn mini japonica's anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

IVIaarten schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:50:
[...]

Voor zover ik weet overleven japonica eitjes/larven alleen in brak water. Zijn mini japonica's anders?
Even gegoogled:
"De mini-japonica is een soort die eigenlijk niks te maken heeft met de japonica, alleen door zijn doorzichtige lichaam heeft hij de naam mini japonica gekregen, de zijstippen ontbreken dan ook op het pantser. Verder is het gewoon een zoetwater garnaal en hij is goed te kweken en hij kweekt zeer snel."
Kortom, de mini-japonica is helemaal geen japonica maar een doodnormale zoetwatergarnaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
@Wildfire kijk, nou snap ik het weer, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:55:
[...]

Even gegoogled:

[...]

Kortom, de mini-japonica is helemaal geen japonica maar een doodnormale zoetwatergarnaal. :)
Klopt. Heb ze ook een tijd gehad. Leuke ronde neusjes. Kweken net zo hard als vuurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ziezo, weer terug van een tochtje tuincentrum. Eerste tuincentrum had de vissen die ik wilde niet, op de terugweg het andere tuincentrum gelukkig wel.

Even een paar uurtjes de tijd voor nemen voor het overwennen (ik doe dat echt op mijn gemak) en dan gaan vanmiddag 7x Corydoras Sterbai mijn aquarium in. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.aquariumvissenwinkel.nl/pub/media/catalog/product/cache/6adf04d0a500106b8356e43536d091ec/c/o/corydoras_sterbai.jpg
Geen eigen foto, die volgt later vandaag nog in dit topic. En waarschijnlijk ook het 'heb je iets nieuws' topic :P

Sterbai is echt een mooie cory soort. Die oranje vinnetjes zijn schattig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik heb een CO2-set via marktplaats gekocht.

Alles lijkt het prima te doen, maar ik heb een vraagje over het magneetventiel:

Hij zoemt best luid en wordt aardig heet. Is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
anandus schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:38:
Ik heb een CO2-set via marktplaats gekocht.

Alles lijkt het prima te doen, maar ik heb een vraagje over het magneetventiel:

Hij zoemt best luid en wordt aardig heet. Is dit normaal?
Bij sommige, voornamelijke goedkope, wel.
Mijn dure set heegt het niet.
De hsauqa deed het ook. Paar keer met hamer op getik (no kidding) en daarna was het over.

Warm worden ze sowieso. Is ommers een elek.magneet.

Pagina: 1 ... 54 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.