Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.746 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28

JME

zeg maar Jamie

Klinkt logisch. Ik gebruik anubias als camouflage voor het interne filter. Mooie stugge plant die niet naar binnen wordt gezogen. En hij groeit als kool, zeker voor een anubias. Maar de bladeren komen steeds meer vol stipwerk te zitten. De Japonicas en de oto’s krijgen het er ook niet af. Misschien dan toch maar weer over een andere camouflage gaan nadenken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Kwam vanochtend beneden, wilde koffie zetten, maar de display was uit. Op het display van de oven stond ook geen tijd. Sh*t...... Snel naar het aquarium en ja hoor, alles uit incl. filter. De UPS die ik erop heb staan was ook al leeg. Gelukkig bleek het maar 1 groep te zijn, dus snel een verlengsnoer naar de keuken gelegd, filter erop en hopen dat de bacteriën het hadden overleefd...

4 uur later het probleem eindelijk gevonden, een Philips Hue lamp die sluiting heeft veroorzaakt...

Alles lijkt in orde te zijn, inmiddels 4x de waterwaarden gemeten, maar dat was wel even schrikken. En exact waar ik gelukkig al op had geanticipeerd :)

Afijn, niet iets dat ik nogmaals wil meemaken. Moet je nagaan als dit tijdens een vakantie was gebeurd...

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 08:46
JME schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:55:
Klinkt logisch. Ik gebruik anubias als camouflage voor het interne filter. Mooie stugge plant die niet naar binnen wordt gezogen. En hij groeit als kool, zeker voor een anubias. Maar de bladeren komen steeds meer vol stipwerk te zitten. De Japonicas en de oto’s krijgen het er ook niet af. Misschien dan toch maar weer over een andere camouflage gaan nadenken...
Ik heb in alle 3 mijn bakken anubias zitten. In de eerste zit de plant inmiddels meer dan een jaar. Dat is uitgegroeid tot een hele mooie grote plant. Als ik in die bak algen krijg beginnen die op het glas, en op die plant. Dit is enkel als ik teveel voer of als de endlerpopulatie in die bak weer te groot is geworden:).
In mijn andere bak zit een anubias bonsai, verschillende bucephelandra, wat snelgroeiers en drijfplanten. Als ik daar de drijfplanten uit haal krijg ik algen. Eerst op de anubias en het glas, vervolgens wat op de rest (vrij minimaal gezien het ding vol zit met garnalen maar die krijgen de spotalgen niet van de ramen of planten af). Dit gaat weer compleet weg als ik de balans terug krijg in de bak.
Die eerste twee bakken zijn in balans, maar beiden zonder CO2, 2 maal per week een kleine dosis tropica advanced fertilizer en daardoor een trage plantengroei.
Mijn laatste bak is een 55l scaperstank. Daarin zit CO2, een sterke lamp, stevig filter, tropica bodem en die geef ik dagelijks een dosis fertilizer. Daar groeit alles snel in, maar ik worstel daar al maanden om de balans te vinden. Ik heb alle soorten algen in die bak gehad (including BBA) en ben van 3 soorten nog steeds niet helemaal af. De anubias die daarin zit, zit ook vol met algen. Meer nog dan de snelgroeiers en zelfs de buce. Anubias lijkt bij mij wel de plant die het meeste last heeft van algen. Op zich geen groot probleem als de balans gevonden is maar dat kost me bij die laatste bak wat meer kruin, moet wel melden dat ook die bijna in balans is.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 10:28
mvds schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:18:
Wil je garnalen gaan houden? Zo ja, welk soort? Sommige garnalen willen graag een hele lage pH/Kh en dan moet je dus ook soil hebben die pH verlagend werkt.
Ik denk het wel! Ik heb nu dennerle soil gekocht. Eerder heb ik altijd crystal reds gehad, dus dat is wel aanlokkelijk maar wat anders is ook wel leuk. Die blauwe vuurgarnaal variant bijvoorbeeld lijken me ook leuk.

Ik ben sowieso van plan er een betta in te doen dus het is even uitzoeken wat ermee samen gaat. Cory's vind ik ook tof, maar daar is t bakje wat te klein voor vrees ik

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-10 08:15
Dit is het eindresultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXLo2DrhE5MUcjxnimgZFdtQhvk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFTaYwrikidbjpC8SdSjaNR5.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 27% gewijzigd door Beaudog op 12-07-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 08:52
Niekserr schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Ik denk het wel! Ik heb nu dennerle soil gekocht. Eerder heb ik altijd crystal reds gehad, dus dat is wel aanlokkelijk maar wat anders is ook wel leuk. Die blauwe vuurgarnaal variant bijvoorbeeld lijken me ook leuk.

Ik ben sowieso van plan er een betta in te doen dus het is even uitzoeken wat ermee samen gaat. Cory's vind ik ook tof, maar daar is t bakje wat te klein voor vrees ik
Je hebt dwergcory's, de Hosbrosus en Pygmaeus zo uit mijn hoofd. Ik heb alleen niet meegekregen hoe groot je bak is, maar dan weet je in ieder geval dat er ook dwergcory's zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
Hier nog even mijn 20 en 60 liter die 2 week terug om gegooit heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nnj5arp.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vn3bpb4es9.jpg

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ThaAresX schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:53:
[...]

Je hebt dwergcory's, de Hosbrosus en Pygmaeus zo uit mijn hoofd. Ik heb alleen niet meegekregen hoe groot je bak is, maar dan weet je in ieder geval dat er ook dwergcory's zijn.
Dat ze dwerg zijn wil niet zeggen dat ze in kleine bakjes passen. Pygmaeus zijn de enige cory's die niet op de bodem leven, die zwemmen de hele bak door, op 40cm kan dat een Betta goed irriteren. Is het 60cm kan het wel. Habrosus is een ontzettend moeilijk visje met veel uitval, die heeft enorm schoon water nodig en liefst ook sneller stromend. Dat gaat niet samen met een Betta die juist geen stroming mag hebben ivm labyrinth.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Niekserr schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Dan hoop ik voor je dat die garnalen goed kweken, anders is het erg duur bettavoer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Zo, even een rescape gedaan.

Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LBddLkgwKGU1MwP0ONwjQf5hJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OszSrKln9UMPwMvbaN0QHTMy.jpg?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83llQlLkc4BsNioa96VDrWYUaFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0b8XbfoJyFZ7H57zPIvtzu2.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag worden de resterende planten en Bloody Mary garnalen opgehaald. Ik stop met dit aquarium en zet het op Marktplaats. Het aquarium was stabiel, maar ik ben niet gemaakt voor repeterende verplichtingen, hoe weinig tijd ze ook kosten. Als ik een blaadje zie drijven, ergens algen zie, etc. zie ik dat direct als een verplichting. En misschien had ik er teveel dieren in zitten, maar ik moest ook iedere week het voorfilter van de filter schoonmaken ivm verminderde flow. Ook als ik met mijzelf afspreek er bijv. maar 1x in de week tijd aan te besteden, het trekt constant mijn aandacht. Door de stroomstoring van laatst, het feit dat ik iemand voor de aankomende vakantie moest gaan regelen (incl. filterschoonmaak), het om levende dieren gaat en ik daar erg voorzichtig mee ben, etc. zat ik daar constant aan te denken.

Ik moet wel zeggen: Met weinig planten en alleen 30 kleine volwassen garnalen voelt het al een stuk overzichtelijker en dat belast het geheel natuurlijk ook veel minder. Twijfel nu wel om toch een klein bakje op zolder te houden (heb alles liggen) om de baby garnalen (>20 stuks van 1-2-3 mm daar op te laten groeien).

Iemand die gisteren een gedeelte heeft opgehaald herkende dit van hemzelf en heeft later alsnog opnieuw 2 aquaria aangeschaft, ik sluit niets uit, maar voor nu schaal ik even terug :)

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 16-07-2020 22:04 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 11:46
Het maakt niet uit over welk onderwerp het gaat ik kan altijd wel een forum erover vinden op Tweakers :) Leuk om jullie ervaring en verhalen te lezen!

Mijn vriendin en ik hebben (met veel plezier) na weken aan leesvoer en een hoop nieuwe woorden nu inmiddels 3 weken een aquarium draaien(Fluval Flex 57L). Yes weer een hobby erbij! 8)7
Onze water waarden zagen er gisterenavond na 3 weken nog steeds goed en stabiel uit, met een beetje geluk gaan er vandaag de eerste bewoners in (garnalen).

De onderstaande foto is van 3 weken geleden, inmiddels staan er meer planten in (nog een paar bosjes Vallisneria Asiatica, eleocharis parvula). Wat meer verstop plekken voor de garnalen en andere mogelijke bewoners dus.

Afbeeldingslocatie: https://img.imageupload.net/2020/07/18/DSC04492-1.md.jpg

Uiteindelijk zouden we allebei (samen) een groter aquarium in huis willen hebben. Over waar en hoe dat in huis moet komen lopen de 'onderhandelingen' nog :X :P Maar eerst gaan we maar proberen ons huidige aquarium in leven te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Viper-xfx schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:45:
Het maakt niet uit over welk onderwerp het gaat ik kan altijd wel een forum erover vinden op Tweakers :) Leuk om jullie ervaring en verhalen te lezen!

Mijn vriendin en ik hebben (met veel plezier) na weken aan leesvoer en een hoop nieuwe woorden nu inmiddels 3 weken een aquarium draaien(Fluval Flex 57L). Yes weer een hobby erbij! 8)7
Onze water waarden zagen er gisterenavond na 3 weken nog steeds goed en stabiel uit, met een beetje geluk gaan er vandaag de eerste bewoners in (garnalen).

De onderstaande foto is van 3 weken geleden, inmiddels staan er meer planten in (nog een paar bosjes Vallisneria Asiatica, eleocharis parvula). Wat meer verstop plekken voor de garnalen en andere mogelijke bewoners dus.

[Afbeelding]

Uiteindelijk zouden we allebei (samen) een groter aquarium in huis willen hebben. Over waar en hoe dat in huis moet komen lopen de 'onderhandelingen' nog :X :P Maar eerst gaan we maar proberen ons huidige aquarium in leven te houden.
Mooi ingericht zo :)

Wel belangrijk met garnalen: heb je die stenen op kalk getest?

En wat tips voor de vallisneria mocht je dat nog niet weten: niet te diep planten (je moet nog net een stukje wortelaanzet zien), nooit easycarbo gebruiken daar kan vallisneria niet tegen, wel vloeibare plantenvoeding (geen voedingsbolletjes want vallisneria neemt zijn voedsel op via de bladeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Zo, mijn aquarium draait nu dik een weekje en ben eens gaan rondneuzen bij m'n moeder wat voor spullen ik nog had liggen. Ik heb nog een verwarming gevonden waarvan ik niet weet of die het doet (lampje is dacht ik stuk) dus dat ben ik nog even aan het bekijken en ik heb nog een hoop plantenvoeding etc. Gevonden. Zou dit nog goed en veilig te gebruiken zijn? Het ligt al 5 jaar in een doos en het gaat om bemesting van aquariumbemesting.nl waarvan ik de basis plantenvoeding heb, een fles carbo en nog een bijna volle zak KNO3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Niekserr schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:28:
Zo, mijn aquarium draait nu dik een weekje en ben eens gaan rondneuzen bij m'n moeder wat voor spullen ik nog had liggen. Ik heb nog een verwarming gevonden waarvan ik niet weet of die het doet (lampje is dacht ik stuk) dus dat ben ik nog even aan het bekijken en ik heb nog een hoop plantenvoeding etc. Gevonden. Zou dit nog goed en veilig te gebruiken zijn? Het ligt al 5 jaar in een doos en het gaat om bemesting van aquariumbemesting.nl waarvan ik de basis plantenvoeding heb, een fles carbo en nog een bijna volle zak KNO3.
Als het poeder afgesloten en donker bewaard is geweest kan dat nog prima gebruikt worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn profito ook nog steeds gebruik en die is ook al jaren oud, zal ongetwijfeld minder effectief zijn (en er koekt aardig wat aan op de bodem), maar het kan geen kwaad.

Die thermostaat kan je makkelijk testen, doe even een tupperwarebak vol water waar je thermostaat in kan liggen, leg 'm erin, stekker in 't stopcontact en voel of het ding warm wordt. Wat wel belangrijk is, is dat ie constante temperatuur kan houden. Gaat ie als een gek bloedheet worden heb je er weinig meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Taro schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:11:

Van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

Zaterdag worden de resterende planten en Bloody Mary garnalen opgehaald. Ik stop met dit aquarium en zet het op Marktplaats. Het aquarium was stabiel, maar ik ben niet gemaakt voor repeterende verplichtingen, hoe weinig tijd ze ook kosten. Als ik een blaadje zie drijven, ergens algen zie, etc. zie ik dat direct als een verplichting. En misschien had ik er teveel dieren in zitten, maar ik moest ook iedere week het voorfilter van de filter schoonmaken ivm verminderde flow. Ook als ik met mijzelf afspreek er bijv. maar 1x in de week tijd aan te besteden, het trekt constant mijn aandacht. Door de stroomstoring van laatst, het feit dat ik iemand voor de aankomende vakantie moest gaan regelen (incl. filterschoonmaak), het om levende dieren gaat en ik daar erg voorzichtig mee ben, etc. zat ik daar constant aan te denken.

Ik moet wel zeggen: Met weinig planten en alleen 30 kleine volwassen garnalen voelt het al een stuk overzichtelijker en dat belast het geheel natuurlijk ook veel minder. Twijfel nu wel om toch een klein bakje op zolder te houden (heb alles liggen) om de baby garnalen (>20 stuks van 1-2-3 mm daar op te laten groeien).

Iemand die gisteren een gedeelte heeft opgehaald herkende dit van hemzelf en heeft later alsnog opnieuw 2 aquaria aangeschaft, ik sluit niets uit, maar voor nu schaal ik even terug :)
Ik kan wel snappen waarom je het doet.
Ik heb nu 4 bakken hier, maar omdat het leuk is, maar is wel veel werk.

Mijn 100 liter gaat denk ik ook weg. 20 liter naar kantoor, zodat ik nog 2 heb.
200 liter word komend jaar eens vervangen door een 400/450 als het nieuwe huis eens klaar is...
Maar dan blijven er 2 over, 1 op de zaak.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
SmurfLink schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Als het poeder afgesloten en donker bewaard is geweest kan dat nog prima gebruikt worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn profito ook nog steeds gebruik en die is ook al jaren oud, zal ongetwijfeld minder effectief zijn (en er koekt aardig wat aan op de bodem), maar het kan geen kwaad.

Die thermostaat kan je makkelijk testen, doe even een tupperwarebak vol water waar je thermostaat in kan liggen, leg 'm erin, stekker in 't stopcontact en voel of het ding warm wordt. Wat wel belangrijk is, is dat ie constante temperatuur kan houden. Gaat ie als een gek bloedheet worden heb je er weinig meer aan.
Goeie, dat ga ik nog even proberen!

Hier is mijn simpele setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhp22wH1n3AVxKchEnUH_XSuL78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpejvNgXpIPKTOVV11i2gkcx.jpg?f=fotoalbum_large
De planten die ik erin heb zijn:
- Hygrophila polysperma 1x
- Hydrocotyle leucocephala 1x
- Anubias nana 1x
- Cryptocoryine Parva 2x
- Vesicularia montagnei (christmas mos) 1x

Zouden jullie gelijk beginnen met het toevoegen van plantenvoeding of zou Dennerle scapers aquarium soil genoeg voeding bevatten voor nu? Ik heb het licht nu net omhoog geschakeld van 8 naar 9 uur omdat 8 me ietwat weinig leek. Het licht is de standaard LED verlichting die in die superfish bak zit.
Wat ik erbij moet zeggen: vroeger presteerde ik het om alles behalve duckweed en een anubias nana dood te laten gaan.
Ik moet ook nog ergens een hele oude Sera testset hebben liggen om alle waarden te kunnen testen, maar waar... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
@Niekserr Ik zou het voorlopig gewoon even laten draaien. Als je problemen gaat merken (slechte plantengroei of algenvorming) kan je aan wat knoppen gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:24
Ik kwam gisteren tot mijn verbazing 12 baby plecos tegen in ons aquarium. Een aardige verrassing, want ik ging ervanuit dat we twee mannetjes hadden. We waren één van de ouders al een tijdje kwijt, maar ze zijn dan ook erg schuchter in het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:11:

Van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

Hey wat jammer joh. Als ik het zo hoor begin je inderdaad over een tijdje weer opnieuw! Dat blijft kriebelen hoor. Je had toch best een succesvolle bak.

Je bent uiteraard niet de enige. Geloof dat meer dan 60 procent van de starters binnen 1 jaar weer stopt.

Misschien zou je alles dan zo onderhoudsarm mogelijk moeten opzetten.

En ja een drijvend blaadje... Het blijft wel een stukje natuur he. Ik bedenk me dan altijd maar dat sommige vissen, slakken of garnalen dat juist prettig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Vandaag het jaarlijkse filteronderhoud maar weer gepleegd. Bak begon opeens veel neerslaand vuil op te bouwen en de doorstroom werd minder. Blijft toch fascinerend wat een smerige meuk er uit zo'n ding komt. :+ 2 emmers vol plantenvoeding op balkon uitgegoten in de gewone plantenbakken, en een schoongewassen filter teruggezet. Uiteraard alleen de sponzen uitgespoeld, aan de biomeuk kom ik niet. Nu zie je 'm veel beter doorstromen en ook het vuil van de bodem wat omhoog trekken.

Moet wel nog flink verder onderhouden, maar dat doe ik in m'n vakantie wel. De Vallisneria heeft ervoor gezorgd dat er nu zo'n 3-4cm vuil op de linkerhelft van de bak ligt. :r ik ga een hoop van die troep eruit halen en de baby echinodorusjes daar planten, ben het eigenlijk wel een beetje zat. Vallisneria is leuk dat het zo makkelijk groeit, maar geeft gewoon alleen maar zooi. Bodem vervuild, groeit overal en nergens dus vergt onderhoud om 't netjes te houden, en 't breekt het oppervlaktelicht voor de overige planten ook enorm. :+ Na 3 jaar tijd voor wat anders.. eerst de boel maar even goed schoon krijgen en daarna nadenken of ik evt wat anders ga halen qua planterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper-xfx
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 11:46
dragon2 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Mooi ingericht zo :)

Wel belangrijk met garnalen: heb je die stenen op kalk getest?

En wat tips voor de vallisneria mocht je dat nog niet weten: niet te diep planten (je moet nog net een stukje wortelaanzet zien), nooit easycarbo gebruiken daar kan vallisneria niet tegen, wel vloeibare plantenvoeding (geen voedingsbolletjes want vallisneria neemt zijn voedsel op via de bladeren).
Bedankt voor de suggesties. De stenen zijn inderdaad kalk vrij.

Wat betreft de EasyCarbo, dat gebruik ik nu iets minder dan een week. Ik had hier nog niet van gehoord, maar ik heb wat verhalen opgezocht op diverse forums. Ik lees inderdaad meerdere gemengde ervaringen met een Valisneria en Easycarbo. Helaas krijg ik niet gemakkelijk een co2 installatie makkelijk weggewerkt bij de plek van het aquarium dus voor nu ga ik de dosis halveren om te kijken of ik daar mijn Valisneria levend mee houdt. Bedankt voor de tip, je hebt mogelijk mijn planten zo gered :)

Ps de eerste bewoners zitten er nu 2 dagen in en alles lijkt tot nu toe goed te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://img.imageupload.net/2020/07/20/20200718175510s.md.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.imageupload.net/2020/07/20/IMG_20200719_192013.md.jpg

Als ik zo foto's op het internet zie is het wel een kunst (wat mij nog niet gelukt is) om je aquarium bewoners goed op de foto te zetten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Viper-xfx schreef op maandag 20 juli 2020 @ 06:16:
[...]

Bedankt voor de suggesties. De stenen zijn inderdaad kalk vrij.

Wat betreft de EasyCarbo, dat gebruik ik nu iets minder dan een week. Ik had hier nog niet van gehoord, maar ik heb wat verhalen opgezocht op diverse forums. Ik lees inderdaad meerdere gemengde ervaringen met een Valisneria en Easycarbo. Helaas krijg ik niet gemakkelijk een co2 installatie makkelijk weggewerkt bij de plek van het aquarium dus voor nu ga ik de dosis halveren om te kijken of ik daar mijn Valisneria levend mee houdt. Bedankt voor de tip, je hebt mogelijk mijn planten zo gered :)

Ps de eerste bewoners zitten er nu 2 dagen in en alles lijkt tot nu toe goed te gaan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik zo foto's op het internet zie is het wel een kunst (wat mij nog niet gelukt is) om je aquarium bewoners goed op de foto te zetten :P
Met Garnalen zou ik al helemaal geen easycarbo gebruiken, gezien het giftig voor ze is... en het is ook totaal onnodig voor een garnalenbak. Planten groeien ook prima zonder. Wil je een aquascape, tsja, dan moet je wel. Maar gewone bakkies hebben geen CO2 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-10 11:54
Ik heb sinds enkele weken ook een aquarium. We kregen voor ons huwelijk een vissenkom met platys. De vissenkom was geen optie, water werd na enkele dagen troebel en begon te stinken. Dus toen een tweedehands aquarium gekocht en dat bevalt een stuk beter! Er zit ook een pompje bij en dat scheelt een heel stuk.

Ik vermoed dat er twee platys zwanger zijn, maar wat raden jullie aan? Die tijdelijk in de vissenkom zetten, of gewoon laten baren in het aquarium en uiteindelijk zien hoeveel het er overleven?

Afbeeldingslocatie: http://webmake.eu/wp-content/uploads/2020/07/IMG_20200720_145846_resize_25.jpg
Afbeeldingslocatie: http://webmake.eu/wp-content/uploads/2020/07/IMG_20200720_145819_resize_32.jpg

Nu heb ik wel wat last van algengroei, heb daar spul voor gehaald wat je moet toevoegen aan het water maar dan mag het water uiteraard niet ververst worden. De algen lijken iets minder te zijn maar nu zie je wel de bodem groen uitslaan. Doen jullie die vaak verversen, of enkel grootste vuil afzuigen en schoon water erbij?

[ Voor 33% gewijzigd door henk1994 op 20-07-2020 15:27 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
henk1994 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:58:
Ik heb sinds enkele weken ook een aquarium. We kregen voor ons huwelijk een vissenkom met platys. De vissenkom was geen optie, water werd na enkele dagen troebel en begon te stinken. Dus toen een tweedehands aquarium gekocht en dat bevalt een stuk beter! Er zit ook een pompje bij en dat scheelt een heel stuk.

Ik vermoed dat er twee platys zwanger zijn, maar wat raden jullie aan? Die tijdelijk in de vissenkom zetten, of gewoon laten baren in het aquarium en uiteindelijk zien hoeveel het er overleven?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu heb ik wel wat last van algengroei, heb daar spul voor gehaald wat je moet toevoegen aan het water maar dan mag het water uiteraard niet ververst worden. De algen lijken iets minder te zijn maar nu zie je wel de bodem groen uitslaan. Doen jullie die vaak verversen, of enkel grootste vuil afzuigen en schoon water erbij?
Inderdaad is dat bakje een stuk beter dan een kom. Het lijkt me nog wel een erg klein bakje, dat maakt het stabiel houden ervan niet makkelijk (kleine bakken zijn redelijk ongeschikt voor beginners want erg lastig stabiel te houden, 80cm zou ik minimaal aanraden zelf).

Wat je nu gedaan hebt is vissen in een niet-ingedraaide bak (lees: vooral zonder ingedraaid filter) gestopt. Lees maar terug in dit topic welke de problemen daarmee te verwachten zijn.

Ten eerste, ga nu direct iedere dag 20%-30% water verversen totdat je een goede watertestset hebt (geen strips kopen maar een druppelset want die is veeeeel nauwkeuriger). Je heb nu zeker te weten al een vervuilde bak, dat kan je je vissen kosten.
De alg op je bodem is namelijk geen alg, maar blauwalg (een cyanobacterie). Dat spul ga je echt niet wegkrijgen met middeltjes. Ga sowieso geen middeltjes in je water stoppen zonder eerst hier te vragen, ga al helemaal niet af van advies wat je in de winkel mocht krijgen, tenzij dat een gerenommeerde aquarium speciaalzaak is.
Die alg iedere dag bij het verversen zoveel mogelijk afzuigen en verwijderen. Dat gaat het niet helemaal wegkrijgen daarvoor moet je de oorzaak aanpassen, maar als je niets doet wordt het echt een slijmerige laag (niet inslikken, blauwalg is dat spul waarvoor meren soms gesloten worden voor zwemmers).
Van je filter helemaal afblijven, zeker niet gaan schoonspoelen of zelfs een sponsje vervangen, de bacterien moeten nu nog op gang komen.

Ik weet niet hoeveel je nu voert (de meeste beginners voeren en veel te vaak en veel te veel), maar voer nu de eerste 3 weken even zo weinig mogelijk, dit ook weer om die vervuiling tegen te gaan. Dus: 5 tot 6 dagen per week 1x/dag zoveel voer als je tussen duim en wijvinger kunt vasthouden (dat kan al te veel zijn trouwens voor 2 visjes).
Doe er ook absoluut geen vissen bij mocht je dat van plan zijn.

Ten tweede: die potjes moeten echt van je planten af, net zoals eventuele glaswol (fijn spul, not), schuimrubber, loodjes en elastiekjes. Op zich heb je goede planten; die klimop is een snelgroeier. Ik zou er alleen zeker in een net opgestart aquarium nog een paar potjes van bijhalen, of andere snelgroeiers (waterpest, cabomba, belgisch groen, hoornblad, oid).
Als je nieuwe plantjes koopt: direct uit de potten halen, eventuele zachte plekjes wegknippen, en dan goed nakijken en afspoelen om hydra en slakken te voorkomen en ook om eventuele meststoffen en bestrijdingsmiddelen af te spoelen.
Vermijd beter alle rode planten, want die hebben ontzettend veel licht en vaak CO2 en extra voeding enzo nodig.

Edit: Ik mis trouwens nog een thermometer en een verwarming op de foto? Of kijk ik daar overheen?

[ Voor 14% gewijzigd door dragon2 op 20-07-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
dragon2 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:50:
[...]

Inderdaad is dat bakje een stuk beter dan een kom. Het lijkt me nog wel een erg klein bakje, dat maakt het stabiel houden ervan niet makkelijk (kleine bakken zijn redelijk ongeschikt voor beginners want erg lastig stabiel te houden, 80cm zou ik minimaal aanraden zelf).

Wat je nu gedaan hebt is vissen in een niet-ingedraaide bak (lees: vooral zonder ingedraaid filter) gestopt. Lees maar terug in dit topic welke de problemen daarmee te verwachten zijn.

Ten eerste, ga nu direct iedere dag 20%-30% water verversen totdat je een goede watertestset hebt (geen strips kopen maar een druppelset want die is veeeeel nauwkeuriger). Je heb nu zeker te weten al een vervuilde bak, dat kan je je vissen kosten.
De alg op je bodem is namelijk geen alg, maar blauwalg (een cyanobacterie). Dat spul ga je echt niet wegkrijgen met middeltjes. Ga sowieso geen middeltjes in je water stoppen zonder eerst hier te vragen, ga al helemaal niet af van advies wat je in de winkel mocht krijgen, tenzij dat een gerenommeerde aquarium speciaalzaak is.
Die alg iedere dag bij het verversen zoveel mogelijk afzuigen en verwijderen. Dat gaat het niet helemaal wegkrijgen daarvoor moet je de oorzaak aanpassen, maar als je niets doet wordt het echt een slijmerige laag (niet inslikken, blauwalg is dat spul waarvoor meren soms gesloten worden voor zwemmers).
Van je filter helemaal afblijven, zeker niet gaan schoonspoelen of zelfs een sponsje vervangen, de bacterien moeten nu nog op gang komen.

Ik weet niet hoeveel je nu voert (de meeste beginners voeren en veel te vaak en veel te veel), maar voer nu de eerste 3 weken even zo weinig mogelijk, dit ook weer om die vervuiling tegen te gaan. Dus: 5 tot 6 dagen per week 1x/dag zoveel voer als je tussen duim en wijvinger kunt vasthouden (dat kan al te veel zijn trouwens voor 2 visjes).
Doe er ook absoluut geen vissen bij mocht je dat van plan zijn.

Ten tweede: die potjes moeten echt van je planten af, net zoals eventuele glaswol (fijn spul, not), schuimrubber, loodjes en elastiekjes. Op zich heb je goede planten; die klimop is een snelgroeier. Ik zou er alleen zeker in een net opgestart aquarium nog een paar potjes van bijhalen, of andere snelgroeiers (waterpest, cabomba, belgisch groen, hoornblad, oid).
Als je nieuwe plantjes koopt: direct uit de potten halen, eventuele zachte plekjes wegknippen, en dan goed nakijken en afspoelen om hydra en slakken te voorkomen en ook om eventuele meststoffen en bestrijdingsmiddelen af te spoelen.
Vermijd beter alle rode planten, want die hebben ontzettend veel licht en vaak CO2 en extra voeding enzo nodig.

Edit: Ik mis trouwens nog een thermometer en een verwarming op de foto? Of kijk ik daar overheen?
Een groter aquarium gaat er niet in, dat vind mn vrouw te groot. We hadden eerder een grotere van 60cm maar die was te groot, deze is uit mn hoofd gezegd 40cm breed.
Er zit inderdaad geen thermometer en verwarming in, bij ons in huis is het in principe altijd 20-23 graden.
Ik voer nu twee keer op een dag, met een doseerknop die erop zit voor 5 vissen (en heb er ook 5). Ik zal dat ook verminderen, is al minder geworden.

Het filter was al ingedraaid, we hebben dit aquarium overgenomen, de inhoud overgezet in het grotere aquarium en die verpatst, maar het pompje hebben we wel gehouden. Waarom geen teststrips gebruiken voor de water waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
henk1994 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:29:
[...]

Een groter aquarium gaat er niet in, dat vind mn vrouw te groot. We hadden eerder een grotere van 60cm maar die was te groot, deze is uit mn hoofd gezegd 40cm breed.
Er zit inderdaad geen thermometer en verwarming in, bij ons in huis is het in principe altijd 20-23 graden.
Ik voer nu twee keer op een dag, met een doseerknop die erop zit voor 5 vissen (en heb er ook 5). Ik zal dat ook verminderen, is al minder geworden.

Het filter was al ingedraaid, we hebben dit aquarium overgenomen, de inhoud overgezet in het grotere aquarium en die verpatst, maar het pompje hebben we wel gehouden. Waarom geen teststrips gebruiken voor de water waarden?
40cm is eigenlijk te klein voor vissen, behalve microvisjes. Platy's hebben 60cm nodig voor zwemruimte en gezien ze zo idioot hard kweken. Ga die baby's dus ook niet apart zetten alsjeblieft.

2x per dag voeren??? Maak daar eerder 2x per week van. Dat is ruim voldoende.

Stond het filter dan ook onder water toen je 'm meenam? Heeft 't max een uurtje of 2 niet gedraaid? Anders had je 'm beter schoon kunnen maken...

Teststrips zijn onnauwkeurig, je kan beter druppelsets gebruiken.

Lijkt me inderdaad handig om je te gaan inlezen in de hobby, anders ben je het snel weer zat omdat het niet leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1994
SmurfLink schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:57:
[...]

40cm is eigenlijk te klein voor vissen, behalve microvisjes. Platy's hebben 60cm nodig voor zwemruimte en gezien ze zo idioot hard kweken. Ga die baby's dus ook niet apart zetten alsjeblieft.

2x per dag voeren??? Maak daar eerder 2x per week van. Dat is ruim voldoende.

Stond het filter dan ook onder water toen je 'm meenam? Heeft 't max een uurtje of 2 niet gedraaid? Anders had je 'm beter schoon kunnen maken...

Teststrips zijn onnauwkeurig, je kan beter druppelsets gebruiken.

Lijkt me inderdaad handig om je te gaan inlezen in de hobby, anders ben je het snel weer zat omdat het niet leuk is.
Het filter stond inderdaad onder water toen we hem gekocht hadden. Ik ben inderdaad ook bezig met inlezen, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Twee keer per week voeren, krijgen ze dan niet teveel honger? En hoe merk je als ze zouden verhongeren?

Ik merk dat ik het wel leuk vind, ook om de problemen op te lossen maar soms worden er tegenstrijdige dingen gezegd en dat maakt het weer lastig.

Enfin, vanavond ga ik de planten losmaken, en de bodem afzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
henk1994 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Het filter stond inderdaad onder water toen we hem gekocht hadden. Ik ben inderdaad ook bezig met inlezen, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Twee keer per week voeren, krijgen ze dan niet teveel honger? En hoe merk je als ze zouden verhongeren?

Ik merk dat ik het wel leuk vind, ook om de problemen op te lossen maar soms worden er tegenstrijdige dingen gezegd en dat maakt het weer lastig.

Enfin, vanavond ga ik de planten losmaken, en de bodem afzuigen.
Dat scheelt hopelijk wel wat voor het filter.

Vissen zijn geprogrammeerd, net als de mens, om altijd te zoeken naar eten. Ze eten wat er voor hun neus komt.. Net als mensen worden ze dus ongelofelijk dik als je alsmaar eten voor hun neus houdt. Waar in het wild een vis soms dagen geen voer vindt en dus veel minder gewend is. De meeste huis-tuin en keukenvissen hebben ruim voldoende aan 2x per week. En de hoeveelheid die je voert kan je waarschijnlijk ook halveren. :+ Ze eten echt heel weinig.

Haal de planten wel uit de bak als je ze loshaalt. Die glaswol wil je niet in de bak hebben namelijk, dat is irriterend voor mens en vis. Planten uit de bak en onder de kraan losfrutselen is het makkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:27:
Haal de planten wel uit de bak als je ze loshaalt. Die glaswol wil je niet in de bak hebben namelijk, dat is irriterend voor mens en vis. Planten uit de bak en onder de kraan losfrutselen is het makkelijkst.
Bakje water en een pincet doet het ook prima, en scheelt een hoop verspild water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:48:
[...]

Bakje water en een pincet doet het ook prima, en scheelt een hoop verspild water ;)
:+ Ik ben er zelf allergisch voor dus ik moet het wel onder stromend water doen, in een bakje krijg ik alsnog uitslag. Maar dat is inderdaad een millieubewuste tip.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

henk1994 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:29:
[...]

Het gaat niet om wat je mooi vindt of wat er in je kamer past, het gaat erom wat de dieren die je er in plaatst minimaal nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink
rubberen/latex/etc handschoenen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Deze geloof je niet.. :+ Maar ik ben ook allergisch voor latex. En ja ik heb op 'n lab gestaan, dat ging niet zo denderend...

Maar ik zou inderdaad van die plastic dingetjes kunnen pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Of dus gewoon een pincet, dan raak je die rommel ook niet aan met je handen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Ik volg Fish for Thought al een tijdje op YouTube en zijn Fish Tank Review episodes zijn aan de ene kant erg zorgwekkend, aan de andere kant brengt hij het wel op een grappige positieve manier, een voorbeeld:

Van mij mag er jaarlijks wel een bedrag naar voorlichting, voorschriften voor dierenwinkels en het voorkomen van dergelijke praktijken worden overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Ik heb overigens afgelopen zaterdag de garnalen niet weggegeven en de planten ook gehouden. Ik kwam namelijk tot de ontdekking dat wij de trotse ouders van nog minimaal 50 stuks 1-2-3 mm grote Bloody Mary's zijn geworden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-wxrk9MfsEDQTFuw-7BTH70NSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MrifLzw9OLguowgkDvdN1vd9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1XB7Ybeg121UU3cZC-r7jp_lEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApelF5qVQ34A1mP0b8n0qtK5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRX8qOVEzoiRRTu-i07We1uCdhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7IB3rAXLvV7N8k3lgvMEpq1.jpg?f=fotoalbum_large

En er komt nog een lading aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3pjROqH_X6Lnri_QrldMGfQxnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EClkAtfLjS3V3tepyWJfrAig.jpg?f=user_large

Hoe langer je kijkt, des te meer je er ziet. De grotere heb ik omcirkeld, maar een groot deel van alle witte stipjes die ik overal zie zijn echt enorm kleine garnalen... Ik denk dat ik die kleine bak toch maar neerzet, de grote eerst overzet en dan in de komende 2 maanden alle kleintjes overzet als ze groot genoeg zijn.

Misschien kan ik de hobby zo terugverdienen :D

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 20-07-2020 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-10 17:41

avotar

P0werd by Black Coffee

@Taro Dat is het nadeel van deze hobby he. You can check out any time you like, but you can never leave.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dat kan je zeker @Taro . In de hoogtijdagen van mijn garnalenkwekerij verkocht ik ze 10 voor een euro. Dan denk je, een euro? Dat levert je toch geen zak op?

Nou, ik verkocht elke week meerdere, veel mensen wilden ook graag meer dan 10 tegelijk, soms voor een tientje.. nou dan vang je wel even door. :+ Ik studeerde dus was leuke bijverdienste. En die garnalen had ik ooit voor... 10 voor een euro gekocht op marktplaats. Dus mooi vol cirkeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@SmurfLink Toen ik ze in de winkel kocht kosten ze 6.95 per stuk voor 25, waar ik 6 Euro van heb kunnen maken. Dus 150 Euro betaald voor een high grade. Ik had er 40 te koop gezet, kreeg ik 1,50 Euro per stuk voor = 60 Euro.

Verkocht je Bloody Mary's of Cherry Shrimp voor dat geld?

Maar ik zal weleens even kijken, gelukkig heb ik nog voor >1 jaar voer, dekken de zonnepanelen het stroomverbruik en heb ik verder eigenlijk geen kosten meer, dus ik kijk eens even hoe het loopt. De kinderen waren blij dat ik niet alles weg heb gedaan en de vrouw des huizes vindt het eigenlijk ook wel leuk om wat natuur in huis te hebben en houden. De planten heb ik afgelopen weekend wat meer door de bak verspreid en de filter heeft het ook veel minder zwaar, dus vergt minder onderhoud. Wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:23:
@SmurfLink Toen ik ze in de winkel kocht kosten ze 6.95 per stuk voor 25, waar ik 6 Euro van heb kunnen maken. Dus 150 Euro betaald voor een high grade. Ik had er 40 te koop gezet, kreeg ik 1,50 Euro per stuk voor = 60 Euro.

Verkocht je Bloody Mary's of Cherry Shrimp voor dat geld?

Maar ik zal weleens even kijken, gelukkig heb ik nog voor >1 jaar voer, dekken de zonnepanelen het stroomverbruik en heb ik verder eigenlijk geen kosten meer, dus ik kijk eens even hoe het loopt. De kinderen waren blij dat ik niet alles weg heb gedaan en de vrouw des huizes vindt het eigenlijk ook wel leuk om wat natuur in huis te hebben en houden. De planten heb ik afgelopen weekend wat meer door de bak verspreid en de filter heeft het ook veel minder zwaar, dus vergt minder onderhoud. Wie weet :)
Dat zijn dezelfde garnalen, zijn allemaal gewoon vuurgarnalen. Die grades is een verkooppraatje want als ze gaan kweken zien ze er na verloop van tijd gewoon allemaal hetzelfde uit tenzij je ze uit blijft selecteren..

Geen idee of ik de Neocaridina heteropoda of Neocaridina davidi had, maar komt op hetzelfde neer. De blauwe die ik nu heb zijn wel Davidi.

Voor hoeveel liter is dat filter geschikt, dat het zo snel al vermindert qua doorstroom? Of zitten er witte watten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

SmurfLink schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:26:
[...]

Dat zijn dezelfde garnalen, zijn allemaal gewoon vuurgarnalen. Die grades is een verkooppraatje want als ze gaan kweken zien ze er na verloop van tijd gewoon allemaal hetzelfde uit tenzij je ze uit blijft selecteren..

Geen idee of ik de Neocaridina heteropoda of Neocaridina davidi had, maar komt op hetzelfde neer. De blauwe die ik nu heb zijn wel Davidi.

Voor hoeveel liter is dat filter geschikt, dat het zo snel al vermindert qua doorstroom? Of zitten er witte watten in?
Ik heb de Davidi.

De filter is prima voor de bak (118 liter bak), geen witte watten, maar de voorfilter is 60 ppi (groene deel plaatje), daarnaast nog een 20 ppi en 30 ppi spons en >2kg Seachem Matrix erin (andere volgorde en inhoud dan het plaatje). Omdat de voorfilter alles al tegenhoudt wordt de rest nauwelijks belast. Maar daardoor moet je die dus wel regelmatiger schoonmaken, wat overigens max 5 minuten werk is als je dat regelmatig doet omdat je die er makkelijk apart uit kunt halen. Maar ik vermoed dat ik de tank wat overstocked heb gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K5EQd8n8JW3sXaiWkfP9_aGCjA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KH15VbuFQE9HbgrY7c5O4Pri.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqIZWw9Tk6XMCBP9vjP6PkImw_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5mGBBNRHumz3AzLkcri4TYR8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:31:
[...]

Ik heb de Davidi.

De filter is prima voor de bak (118 liter bak), geen witte watten, maar de voorfilter is 60 ppi (groene deel plaatje), daarnaast nog een 20 ppi en 30 ppi spons en >2kg Seachem Matrix erin (andere volgorde en inhoud dan het plaatje). Omdat de voorfilter alles al tegenhoudt wordt de rest nauwelijks belast. Maar daardoor moet je die dus wel regelmatiger schoonmaken, wat overigens max 5 minuten werk is als je dat regelmatig doet omdat je die er makkelijk apart uit kunt halen. Maar ik vermoed dat ik de tank wat overstocked heb gehad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh huh, het is een extern filter?? Dan zou ik dat voorfilter er lekker afhalen joh, externe filters hebben juist als een van de vele voordelen dat je ze amper schoon hoeft te maken. Daarom ga ik die op de kleine bak in de vakantie ook aansluiten ipv het interne filter wat ik nu elke 2 weken moet reinigen. Wat doet zo'n voorfilter eigenlijk?

Het externe filter op m'n grote bak maak ik echt maar eens per jaar schoon ongeveer, als de doorstroom vermindert. Dat jij 't elke week moest doen kan ik snappen dat je dat snel zat bent!

Ik had een 700 L/uur op mijn 80bak destijds, die maakte ik ook eens per jaar of half jaar schoon. Heel weinig onderhoud nodig. :+ Hoop alleen dat het m'n 60 niet in een giga draaikolk verandert.. anders toch maar nadenken om de lege 80 op te halen en die neer te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door SmurfLink op 21-07-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@SmurfLink Je kunt het voorfilter er makkelijk uithalen voor onderhoud en kunt dus de complete pomp gewoon naast je aquarium laten staan:
Afbeeldingslocatie: https://www.azaqua.nl/12296-thickbox_default/biomaster-250.jpg

De 4 sponsen hadden iedere week een dikke laag afval erop zitten en na 2 maanden moest ik ze weggooien omdat ze niet meer blauw werden, maar zwart bleven. Daarom heb ik hier weleens eerder gepost of dat normaal is, maar nogmaals, ik had hem denk ik zwaar overstocked en voerde misschien wel veel te veel:

- 20 Kardinaal Tetra's
- 5 Nerite slakken
- 6 Otocinclus
- 10 Amano garnalen
- 30 Bloody Mary garnalen

Ik kijk het nu gewoon even aan met alleen de kleine garnalen. Ik drop dus ook niet meer dagelijks algentabletten meer in de voederschaal, voer geen Tetra's meer, ik doe alleen een paar keer per week 5 garnalen korrels erin, dat moet al veel uitmaken. En ik hoef geen tientallen snelgroeiende stengelplanten meer te kortwieken en herplanten. Wie weet blijft het dus leuk zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:44:
@SmurfLink Je kunt het voorfilter er makkelijk uithalen voor onderhoud en kunt dus de complete pomp gewoon naast je aquarium laten staan:
[Afbeelding]

De 4 sponsen hadden iedere week een dikke laag afval erop zitten en na 2 maanden moest ik ze weggooien omdat ze niet meer blauw werden, maar zwart bleven. Daarom heb ik hier weleens eerder gepost of dat normaal is, maar nogmaals, ik had hem denk ik zwaar overstocked en voerde misschien wel veel te veel:

- 20 Kardinaal Tetra's
- 5 Nerite slakken
- 6 Otocinclus
- 10 Amano garnalen
- 30 Bloody Mary garnalen

Ik kijk het nu gewoon even aan met alleen de kleine garnalen. Ik drop dus ook niet meer dagelijks algentabletten meer in de voederschaal, voer geen Tetra's meer, ik doe alleen een paar keer per week 5 garnalen korrels erin, dat moet al veel uitmaken. En ik hoef geen tientallen snelgroeiende stengelplanten meer te kortwieken en herplanten. Wie weet blijft het dus leuk zo :)
Dat klinkt echt niet als veel voor een 80cm bak om eerlijk te zijn.

In verhouding dit is wat ik erin had destijds:

Vissen:
8x Pseudepiplatys annulatus
9x Fredcochui boehlkea - Blauwe Tetra 7 volwassen, 2 jong
3x Regenboog Boesemani, verstekelingen vanaf een plant als eitje.
2x Crossocheilus reticulatus 15cm terrors die nu veel lekkerder zitten op 120.
7x Corydoras Trilineatus Plus wat jonkies, ik kweekte ermee
Vuurgarnalen (paar honderd?)
6x Corydoras Pygmaeus Overgenomen van een maatje die stopte
1x Panaque Maccus F 10cm
Stuk of tig Anentome Helena slakken

Minder voeren zal sowieso wel helpen, minder onderhoud ook wel. Merk dat dat me het meeste tegenstaat aan de grote bak, die *&$#&@ vallisneria. In de garnalenbak heb ik eigenlijk geen onderhoud aan de plantjes, dat is wel heel fijn. Hoef daar alleen filter en water te doen en that's it. Hopelijk gaat het voor jou ook veel schelen zo. De hobby is veel te leuk om te stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Bij mij is de valisneria juist niet vooruit te branden. Hij gaat niet dood, maar echt groeien doet ie ook niet.
Nou zijn planten bij mij sowieso apart. Waar niemand van z'n eendenkroos af kan komen zodra het in de bak zit, beginnen bij mij de vissen (zelfs de kleine geos, die helemaal geen planten eters zijn) ze structureel weg te werken.
Deed er wat van in m'n grote bak, zelfde avond nog weg doordat de maanvissen het opaten.
Het is toch niet dat ik ze veel te weinig voer ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:15

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:18:

[..]

Waar niemand van z'n eendenkroos af kan komen zodra het in de bak zit, beginnen bij mij de vissen (zelfs de kleine geos, die helemaal geen planten eters zijn) ze structureel weg te werken.
Deed er wat van in m'n grote bak, zelfde avond nog weg doordat de maanvissen het opaten.
Eendenkroos, #$%@#$@ wat een gruwelshitplantje is dat zeg. Kwam bij mijn vorig aquarium ooit meegelift en in een mum van tijd was het wateroppervlak grotendeels bedekt. Valt bijna niet weg te werken, elk individueel stukje eendenkroos moet echt weg want anders begint het alweer snel opnieuw.

Wel een groot voordeel was dat het een goede filteraar is, het aquariumwater werd goed schoongehouden door het eendenkroos.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:18:
Bij mij is de valisneria juist niet vooruit te branden. Hij gaat niet dood, maar echt groeien doet ie ook niet.
Nou zijn planten bij mij sowieso apart. Waar niemand van z'n eendenkroos af kan komen zodra het in de bak zit, beginnen bij mij de vissen (zelfs de kleine geos, die helemaal geen planten eters zijn) ze structureel weg te werken.
Wil je nog wat eendenkroos? :+ Kleine bak zit er ramvol mee.

De grote bak lijkt het eindelijk eens uitgeroeid te raken, tijd geen plantenvoeding gegeven om te kijken of dat hielp. Daar drijft bijna niks meer maar ik heb geen illusies dat het niet net zo hard weer terug gaat komen. :P

Ik zou er blij mee zijn dat je er vanaf bent. Iedereen die ik ken is het liever kwijt dan rijk. Maarja maanvissen passen niet in m'n 1.20 dus da's ook weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen met low-cost CO2-oplossingen, vloeistoffen zoals EasyCarbo of zo'n spuitbus zoals Colombo CO2 Basic set?

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 23-07-2020 15:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@anandus
EasyCarbo is geen Co2.. Dus is neit het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:11:
@anandus
EasyCarbo is geen Co2.. Dus is neit het zelfde.
Vloeibare CO2, onmisbaar voor goede plantengroei zeggen ze zelf

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 23-07-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@anandus
Lees anders even het topic door..
EasyCarbo is een gif..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:13:
@anandus
Lees anders even het topic door..
EasyCarbo is een gif..
Okee, duidelijk :P

Even een quote met een interessante link daarover:
SmurfLink schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:06:
[...]

Glutaraldehyde, JBL heeft hier een vrij uitgebreid stuk over: https://www.jbl.de/nl/blo...rtilisation-the-substance
En CO2 uit een spuitbus? met zo'n duikersklok?
Afbeeldingslocatie: https://www.aquaplantsonline.nl/image/cache/catalog/Zoet%20Producten/CO2/Colombo/co2-basic-set-500x500.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door anandus op 23-07-2020 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:20:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik heb het zelf nooit gebruikt eigenlijk, kende het ook niet echt. Maar ik gebruik dan ook geen CO2. :+ Nooit nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

anandus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:20:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Elke andere oplossing dan een CO2 fles + dubbele manometer + magneetventiel kost je meer tijd, gedoe en mogelijk op de lange termijn ook nog wel meer geld en wat levens. Je kunt vaak met alternatieve oplossingen 's nachts de CO2 toevoer niet uitzetten, wat niet aan te raden is ivm overdosering met gevolgen voor de dieren in het aquarium.

EasyCarbo is geen CO2, dus niet doen. Gebruik echt CO2 of gebruik het niet. Als je het geld hebt om een aquarium, filter, grind/soil, planten, dieren, heater, voeding, meubel, etc. te kopen dan kan er toch ook wel een echte CO2 set af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Laatst online: 12-10 15:00
Een tijdje geleden heb ik ook een aquarium aangeschaft, en deze ben ik stap voor stap aan het "opbouwen". Verlichting ben ik mee begonnen en ik kreeg het idee dat het aanbod nogal karig was in Nederland of je moet bereid zijn de hoofdprijs te willen betalen. Uiteindelijk kwam ik het merk Chihiros tegen en ik heb daar 2 led lampen die via een app (bluetooth) te bedienen zijn aangeschaft.Het werkt allemaal ook in offline-modus dus mocht de ondersteuning ooit wegvallen dan wordt het niet ineens donker. De app draait trouwens op een oude tablet die in na rooten heb kunnen updaten naar een recentere androidversie, en de tablet is dan ook puur de verlichtingsafstandsbediening met de wifi uit.

De lampen die ik heb aangeschaft zijn de A2 501 die geeft alleen normaal licht en is wel dimbaar, daarnaast is een lichtschema in te stellen. De andere is de RGB A451 Plus waarvan ook de lichtkleur is aan te passen. Beide zonder extra kosten door de douane en voor de prijs had ik anders de goedkoopste Twinstar waar dan nog weer een dimmer bijkwam.

Twee lampen? Wil je algen gaan kweken? Nee ;) ik zou ook nog graag een beta willen maar dat aquarium hoeft geen rgb-lamp of extern filter en ook de bak zelf mag gewoon een glazen bak zijn. De mooie bak wil ik gaan scapen en ik wil daar ook een co2 set voor aanschaffen voor optimale plantgroei. Dan komen we ook meteen bij de volgende aankoop; een filter. Ik zag dat Oase filters heeft waar ook meteen de verwarming met thermostaat in kan. Dat scheelt weer want de "scape bak" heeft een inhoud van 70L (Dennerle) en is niet heel bijzonder groot. Een verwarmingselement is vaak wel weg te werken, maar toch, als het in de filter kan lijkt me dat ideaal. Heeft iemand ervaring met de FiltoSmart Thermo van Oase?

De dekruit van het aquarium rust om plastic voetje en alle kanten is een klein beetje ruimte maar ik verwacht dat het te weinig is om de lily-pipe set die binnenkort ook uit China komt tussen te plaatsen. Moet die dekruit er perse op ivm verdamping? Want dan zou ik daar gaten in moeten laten boren. De bewoners gaan bijvoorbeeld een kleine school tetra`s worden. Die staan toch niet bekend als "springers"? Of zit die dekruit er echt niet voor niets bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@Chiel Ik heb ervaring met Tetra's en daarnaast met de Oase Biomaster 250 en Oase Filtosmart 200, beide de thermo uitvoering.

Ik heb laatst 1 Tetra uitgedroogd naast de bak gevonden, dus zou zeker een deksel aanraden. Ben verder zeker te spreken over de Oase filters, enige nadeel kan zijn dat de voorfilter van de 250 wel heel veel vuil opvangt en je deze daardoor vrij regelmatig moet schoonmaken, terwijl de rest van het filter dan nog nagenoeg schoon is. Maar dat is in <5 minuten gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:17:
[...]

Elke andere oplossing dan een CO2 fles + dubbele manometer + magneetventiel kost je meer tijd, gedoe en mogelijk op de lange termijn ook nog wel meer geld en wat levens. Je kunt vaak met alternatieve oplossingen 's nachts de CO2 toevoer niet uitzetten, wat niet aan te raden is ivm overdosering met gevolgen voor de dieren in het aquarium.
Goed punt.
Gebruik echt CO2 of gebruik het niet. Als je het geld hebt om een aquarium, filter, grind/soil, planten, dieren, heater, voeding, meubel, etc. te kopen dan kan er toch ook wel een echte CO2 set af?
Dat is het probleem niet zozeer, het is de ruimte, ik kan het niet kwijt :)
Niet eronder, ernaast of whatever.
Dus het kan alleen in het aquarium (zoals zo'n duikersklok die je af en toe volspuit).

Maar ik snap je zer valide punt van regulering wel.
Misschien elke avond die duikersklok omkieperen en 's ochtends vullen?
Nouja, daar is geen beginnen aan, natuurlijk, pfff. Wie houd ik voor de gek? :P

Wat zijn de kleinste CO2-oplossingen? Misschien valt het ergens te verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Laatst online: 12-10 15:00
Taro schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:36:
@Chiel Ik heb ervaring met Tetra's en daarnaast met de Oase Biomaster 250 en Oase Filtosmart 200, beide de thermo uitvoering.

Ik heb laatst 1 Tetra uitgedroogd naast de bak gevonden, dus zou zeker een deksel aanraden. Ben verder zeker te spreken over de Oase filters, enige nadeel kan zijn dat de voorfilter van de 250 wel heel veel vuil opvangt en je deze daardoor vrij regelmatig moet schoonmaken, terwijl de rest van het filter dan nog nagenoeg schoon is. Maar dat is in <5 minuten gedaan.
Dan denk ik er over om de dekruit weer netjes in te pakken en die te vervangen door een plexiglas plaat. Makkelijker te bewerken en een stuk minder fragiel. Ik heb net het aquarium pas echt uitgepakt na een paar weken. (wel na ontvangst gecheckt of hij heel was), en die dekruit gaat me een keer kapot, die is te dun in verhouding met het oppervlakte.

Is het filtermateriaal van die voorfilter ook te vervangen voor materiaal naar eigen keuze, of gaat dat weinig invloed hebben aangezien de voorfilter toch het meeste grove vuil opvangt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@anandus Van Tropica (en misschien ook wel Dennerle) is er wel een fles+opzetkop te krijgen die relatief klein zijn. Maar volgens mij heeft die ook geen magneetventiel en draait dus 24/7. Aan de andere kant, als je de toevoer niet te hoog zet ga je 's nachts als de planten zelf ook CO2 loslaten niet over de limiet heen en dan kan het wel. Gewoon voorzichtig zijn.
Chiel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:49:
[...]

Dan denk ik er over om de dekruit weer netjes in te pakken en die te vervangen door een plexiglas plaat. Makkelijker te bewerken en een stuk minder fragiel. Ik heb net het aquarium pas echt uitgepakt na een paar weken. (wel na ontvangst gecheckt of hij heel was), en die dekruit gaat me een keer kapot, die is te dun in verhouding met het oppervlakte.

Is het filtermateriaal van die voorfilter ook te vervangen voor materiaal naar eigen keuze, of gaat dat weinig invloed hebben aangezien de voorfilter toch het meeste grove vuil opvangt?
Ik heb hier ook plexiglas gebruikt en uitsparingen gemaakt voor o.a. filter, skimmer, etc.

Je kunt voor de voorfilter verschillende PPI's krijgen. Standaard is volgens mij 60, maar volgens mij ook 40 & 30. Dan krijgen de grotere sponsen dus meer te verwerken, is een optie.

[ Voor 56% gewijzigd door Taro op 23-07-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Fuck...
Had gisteren mijn bio-co2 flesje op mijn 20 liter gezet, planten willen niet helemaal..
Vanmorgen, meeste vissen aan de bovenkant voor lucht te zoeken, en 1 was al dood helaas :(
50% wissel gedaan en lucht pomp er in gezet, hopelijk knappen de andere weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43

Winkiller

De Mopperpot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@Renegade666 Dat is balen, maar idd niet voor niets dat ik er hierboven voor waarschuw. Een magneetventiel om het geheel 's nachts uit te zetten is echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Taro
Die zit er niet tussen, en normaal heb ik daar nooit issues mee, maar die 20l is blijkbaar te klein.
Marja, hij zit er niet meer tussen, denk dat ik sowieso de 20L weer demonteer, planten willen ook niet, ondanks goed licht en voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Raar. Gebruik hier ook geen CO2 en de planten groeien de bak uit. Wat zijn je waterwaarden, welke voeding gebruik je, hoeveel licht en hoe lang? Ff totaalplaatje bekijken voordat je naar de fles grijpt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Het Superfish Home 110 aquarium dat ik heb heeft aan de onderkant een extra kunststof bodem, die via de zijkant naar boven loopt waar dan weer de lamp op steunt. Nou zit ik dus met die baby garnalen en heb ik iemand gevonden die de bak + inhoud wel over wil nemen. De volwassen garnalen vang ik er dan sowieso uit, maar die pasgeborenen van 1-2-3mm zou ik graag samen met de soil en een laagje water in de bak willen laten zitten tijdens het verhuizen.

Ik heb wel een flinke laag soil erin zitten. Kan er natuurlijk wel wat uitscheppen en dat in een emmer met aquariumwater doen, dat scheelt weer wat gewicht.

Als ik dit nu met 2 personen optil en op een sterke plank plaats en het vervoer dan verder met die plank eronder doe, verwachten jullie dat dat lukt? Of zal het gewicht te zwaar zijn voor het glas en het dus barsten? Twijfels....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST8NR6vIUcHv-P7VJPZGnQYZqFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky7LUOiATDl7cLlescoaPXMe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://www.aquariumcentrum.eu/image/cache/data/12-Aquadistri/3-SuperFish/12-aquarium/superfish-home-60-aquarium-zwart-a4051337-superfish-1049-500x500.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Afgelopen woensdag weer eens wat tijd in mijn aquarium gestoken. Ruiten gereinigd, filters goed uitgeknepen, wat plantjes verwijderd en een waterwissel met deels gedemineraliseerd water.

Effect mocht er zijn. Bak is nu weer lekker helder en de bewoners lijken nu weer nèt wat energieker.

Gisteren nog mijn schooltjes kardinaaltetra's en vuurneons ieder met 5 exemplaren uitgebreid en ook 5 japonica garnalen toegevoegd. Die zijn ondertussen druk bezig alg weg te grazen (heb geen algoverlast maar heb op diverse sierelementen en de filterbehuizing wel wat alg zitten). Hebben het goed naar hun zin :)

Omdat ik nooit slakken als meelifters heb gehad op aquariumplanten, heb ik nu ook wat torenslakjes aan de bak toegevoegd. Ik vind het wel fijn dat die door de bodem heenwroeten en die daardoor in betere conditie weten te houden. :)

Dinsdag komen er wat plantjes van Aquaplantsonline binnen om de lege plekken weer op te vullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@Wildfire Foto's doen het altijd goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Die komen dinsdag als de nieuwe plantjes erin staan :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:56
Dan zal ik er eentje posten :p (ja ik weet het moet weer snoeien en die pomp uitvoer moet nog een keer een lily pipe worden)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiLyxVU19olO5Qm-MQOuj0whnbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XfTgg1GMQIQLPGnKNWZOxPn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 07:29:
[...]

Wil je nog wat eendenkroos? :+ Kleine bak zit er ramvol mee.

De grote bak lijkt het eindelijk eens uitgeroeid te raken, tijd geen plantenvoeding gegeven om te kijken of dat hielp. Daar drijft bijna niks meer maar ik heb geen illusies dat het niet net zo hard weer terug gaat komen. :P

Ik zou er blij mee zijn dat je er vanaf bent. Iedereen die ik ken is het liever kwijt dan rijk. Maarja maanvissen passen niet in m'n 1.20 dus da's ook weer wat.
De 5 kroos etende geotjes zijn nu verkocht, dus het bakje groeit langzaam vol. Gooi tzt wel wat over naar de grote bak, kunnen de maanvissen er weer mee spelen.
In de kleine bak zitten nu weer een stuk of 10-20 mini geotjes van een week of 2 oud, de ouders hebben het leuk met elkaar dus om de maand ofzo levend grut in de grote bak. Al lijkt het erop dat meneer deze keer ingegaan is op de avances van de andere vrouw, dus over een week of anderhalf zal er wel weer een nieuw nestje jong grut rondzwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Durft iemand iets te zeggen over het optillen van de bak die ik hierboven beschrijf met nog wat soil en water erin? Hij wordt morgen opgehaald en ik twijfel heel erg wat ik zal doen. Misschien toch maar wat grind eruit scheppen richting een emmer of red hij het wel met die bodem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
Ik heb vaker een bak verplaats (60l) met voedingsbodem en een laag water voldoende voor de garnalen. Maar dat was binnenshuis.

Heb ook ooit een grotere bak 80cm breed op de achterbank vervoerd met grind en een laag water. Maarja jou bakje is net wat anders ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@BurnerT We doen er sowieso na het eerste optil moment een sterke plank onder die daarna de hele reis eronder blijft zitten. We gaan het gewoon proberen. Heb nog een reservetank ernaast voor als het misgaat om alles snel over te kunnen scheppen. En in het allerergste geval moet er een nieuw aquarium komen en hebben ze een reservelamp :)

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Laatst online: 09-10 08:52
Taro schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:09:
Durft iemand iets te zeggen over het optillen van de bak die ik hierboven beschrijf met nog wat soil en water erin? Hij wordt morgen opgehaald en ik twijfel heel erg wat ik zal doen. Misschien toch maar wat grind eruit scheppen richting een emmer of red hij het wel met die bodem?
Ik heb mijn huidige bak (Rio 180) verhuisd van vorige eigenaar naar huis ook met bodem en laagje water voor garnalen. Buiten het autoritje in ook gewoon met 2 man getild zonder extra plank en dit ging gewoon goed.

Dit is natuurlijk wel een andere bak met wellicht andere bouwkwaliteit. Persoonlijk zou ik het vervelend vinden om een plank te tillen ipv de bak zelf omdat deze natuurlijk kan gaan glijden op de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

CRAP!

Gisteren trof ik een dode hockeystick aan in het aquarium, jammer maar nog geen reden tot paniek.

Zojuist trof ik vijf dode hockeysticks aan en twee dode kardinaaltetra's! :( :(

Bah! :(

Mijn aquarium draait al ruim twee jaar prima, tot ik vorige week woensdag de filters heb gereinigd en een grote waterwissel heb gedaan. En donderdag een paar nieuwe kardinaaltetra's en vuurneons heb toegevoegd aan de bak.

De hobbykweker waar ik koop vertrouw ik en de vissen waren ook allemaal actief en zagen er prima uit. Een ziekte lijkt me daarmee onwaarschijnlijk maar ik kan het niet uitsluiten.

Maar wellicht dat de waterwissel de oorzaak was? Omdat ze het zo erg lang geleden was dat ik een waterwissel heb gedaan, heb ik denk ik zeker wel iets meer dan 50% gewisseld. Wellicht is dat gewoonweg veels te veel geweest? Zeker omdat een aardig deel van de waterwissel met gedemineraliseerd water was? (deze was wel specifiek ook voor aquaria geschikt)

Ik denk dat ik nu dan toch nog maar een waterwissel doe om een vervuiling ofzo in het water zoveel mogelijk te minimaliseren...

Waterwaardes lijken wel gewoon normaal te zijn.
-- Edit: nee, de KH lijkt wat te laag te zijn. De pH leek nog wel goed te zijn. Ik heb net mijn kraanwater even getest, die heeft een goede KH waarde dus ben nu met kraanwater een waterwissel aan het uitvoeren om de KH weer wat omhoog te krijgen.
DvD77 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:37:
[...]

En wat zijn de waardes dan ?
Ik heb geen druppeltest, ik gebruik teststrips. Ik hou het er voor nu maar op dat ik teveel demiwater heb gebruikt voor de waterwissel vorige week en daarmee de KH te ver heb verlaagd. Aan de vissen wat uiterlijk verder ook helemaal niets te zien trouwens, wat me doet sterken dat de waterwaardes de boosdoeners zijn geweest.

Ik denk dat ik maar wel een druppeltest ga bestellen zodat ik andere waterwaardes zoals fosfaat kan testen en dan ook de andere waardes veel nauwkeuriger kan testen. Ik vind het wel prijzig zo'n testkit, maar goed, wat moet dat moet.

[ Voor 32% gewijzigd door Wildfire op 27-07-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Laatst online: 08-10 16:34
[b]Wildfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:26:

En wat zijn de waardes dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@Wildfire Nooit een waterwissel combineren met het schoonmaken van de filters, zeker als je dat niet regelmatig doet. Als je dat namelijk wel regelmatig doet, dan bouwen zich op andere plaatsen meer bacteriën op en dan is de impact kleiner. Altijd een paar dagen tussen laten zitten, zodat de bacteriën de kans krijgen om te herstellen. Je hebt nu mogelijk een té groot percentage weggespoeld. Snel op nitriet/nitraat/fosfaat controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Taro schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:43:
@Wildfire Nooit een waterwissel combineren met het schoonmaken van de filters, zeker als je dat niet regelmatig doet. Als je dat namelijk wel regelmatig doet, dan bouwen zich op andere plaatsen meer bacteriën op en dan is de impact kleiner. Altijd een paar dagen tussen laten zitten, zodat de bacteriën de kans krijgen om te herstellen. Je hebt nu mogelijk een té groot percentage weggespoeld. Snel op nitriet/nitraat/fosfaat controleren.
Volgens mijn teststrips heb ik weinig nitraat en geen nitriet. Op fosfaat kan ik niet testen, daar heb ik niets voor. Idem voor ammonia. Voor spoedingrepen heb ik Sera Toxivec achter de hand maar dat heb ik alleen maar voor echte spoedgevallen waarbij zeer snel ingegrepen moet worden.

https://www.aquaplantsonl...houd/watertesters/koffers

Welke van deze testkoffers zouden jullie aanbevelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 27-07-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb die van Colombo. Is de goedkoopste van het stel en bevat alle noodzakelijke smaken. Ook niet onbelangrijk: de flesjes reagens zijn los na te bestellen bij Wesdijk (hun eigen merk zijn precies dezelfde) wat aanzienlijk voordeliger is.
Edit eind 2020: Colombo beter niet meer kopen, flesjes hebben een nieuwe sluiting en druppelaar die zo slecht is dat de boel onbruikbaar is geworden. Afrader!!

[ Voor 25% gewijzigd door JME op 30-12-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

JME schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:47:
Ik heb die van Colombo. Is de goedkoopste van het stel en bevat alle noodzakelijke smaken. Ook niet onbelangrijk: de flesjes reagens zijn los na te bestellen bij Wesdijk (hun eigen merk zijn precies dezelfde) wat aanzienlijk voordeliger is.
Denk je dat ik voor de zekerheid ook ammonia- en fosfaatverwijders zou moeten meebestellen? Of zou mijn waterwissel met kraanwater voldoende zijn?

Taro schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:43:
Stom, want eigenlijk wist ik het wel dat ik die twee dingen niet moest combineren. Gewoon compleet niet meer bij stil gestaan. Heb nog wel een tube startbacterieën aan het filter toegevoegd (Dennerle Bacto Elixier Bio).

[ Voor 44% gewijzigd door Wildfire op 27-07-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Laatst online: 08-10 16:34
Wildfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:26:
CRAP!

Gisteren trof ik een dode hockeystick aan in het aquarium, jammer maar nog geen reden tot paniek.

Mijn aquarium draait al ruim twee jaar prima, tot ik vorige week woensdag de filters heb gereinigd en een grote waterwissel heb gedaan. En donderdag een paar nieuwe kardinaaltetra's en vuurneons heb toegevoegd aan de bak.

De hobbykweker waar ik koop vertrouw ik en de vissen waren ook allemaal actief en zagen er prima uit. Een ziekte lijkt me daarmee onwaarschijnlijk maar ik kan het niet uitsluiten.

Maar wellicht dat de waterwissel de oorzaak was? Omdat ze het zo erg lang geleden was dat ik een waterwissel heb gedaan, heb ik denk ik zeker wel iets meer dan 50% gewisseld. Wellicht is dat gewoonweg veels te veel geweest? Zeker omdat een aardig deel van de waterwissel met gedemineraliseerd water was? (deze was wel specifiek ook voor aquaria geschikt)

Ik denk dat ik nu dan toch nog maar een waterwissel doe om een vervuiling ofzo in het water zoveel mogelijk te minimaliseren...

-- Edit: nee, de KH lijkt wat te laag te zijn. De pH leek nog wel goed te zijn. Ik heb net mijn kraanwater even getest, die heeft een goede KH waarde dus ben nu met kraanwater een waterwissel aan het uitvoeren om de KH weer wat omhoog te krijgen.

[...]

Ik heb geen druppeltest, ik gebruik teststrips. Ik hou het er voor nu maar op dat ik teveel demiwater heb gebruikt voor de waterwissel vorige week en daarmee de KH te ver heb verlaagd. Aan de vissen wat uiterlijk verder ook helemaal niets te zien trouwens, wat me doet sterken dat de waterwaardes de boosdoeners zijn geweest.

Ik denk dat ik maar wel een druppeltest ga bestellen zodat ik andere waterwaardes zoals fosfaat kan testen en dan ook de andere waardes veel nauwkeuriger kan testen. Ik vind het wel prijzig zo'n testkit, maar goed, wat moet dat moet.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar dit is een erg goede en 'goedkope' test set :
https://www.wesdijk.nl/di...sional-8715897042447.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@Wildfire Kan natuurlijk ook zijn dat de waterwaarden op zich nu prima zijn, maar afwijken van de eerdere waterwaarden omdat je die relatief lang niet hebt aangepast, waardoor de vissen nu lastig kunnen wennen en een té groot verschil ervaren. De zwakkere broeders kunnen dat mogelijk niet aan. Dan zit er mogelijk niets anders op dan gewoon af te wachten en te monitoren.

Daarnaast heb je ook extra dieren toegevoegd, waardoor het filter / de bacteriën extra hard moeten werken en als je dan net op dat moment ook nog een x aantal nuttige bacteriën hebt weggespoeld dan heb je 2 uitersten te pakken.

Afijn, het kan van alles zijn, maar kijk wel goed naar oorzaak & gevolg ipv van alles toe te voegen. En voordat dat binnen is ben je ook weer 1-2 dagen verder, je zult dus ook naar vandaag en mogelijk morgen moeten kijken. Misschien is er zo min mogelijk aanzitten ook wel de beste optie, op afstand moeilijk te bepalen.

Ik kende hier van iedere bak de gemiddelde pH, nitriet, nitraat, kH, gH waarde en hield wekelijks de acties die ik uitvoerde bij. Als er dan iets is kan je op basis van die data herstelacties gaan uitvoeren.

Moet wel eerlijk zeggen dat als ik je bericht zo lees dat ik blij ben dat ik daar na vanmiddag helemaal van af ben. Ik voel me enorm verantwoordelijk voor levende have, gisteren vond ik 2 dode garnalen naast de bak, vorige week een uitgedroogde kardinaal tetra en een garnaal en ook een slak. Ik hou constant rekening met situaties zoals jij die nu beschrijft en dat maakt het voor mij persoonlijk geen leuke hobby. Ben blij als ik de hoek straks kan opruimen en alles verkocht heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tsja, in mijn ervaring is zo min mogelijk doen met een aquarium vaak juist het beste wat je kunt doen. Alles ging goed tot ik bezig ging.

Afijn, ik heb zojuist een gedeeltelijke waterwissel met kraanwater uitgevoegd. Daarmee zal de KH weer wat omhoog gaan.

Morgen komen sowieso wel wat nieuwe plantjes binnen, die gaan er natuurlijk wel in. En op basis van de druppeltest (die ik zometeen ga bestellen, ik ga voor die Colombo set) kan ik morgen goed bepalen wat de daadwerkelijke waterwaardes zijn, het water heeft dan een dag kunnen rondpompen. Dan kan ik vervolgens bepalen welke maatregelen eventueel nog nodig zijn. Hopelijk geen...

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 27-07-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:26:
CRAP!

Grote kans dat kruisbesmetting de oorzaak is. Oftewel dat je nieuwe vissen bacteriën hebben meegebracht die je oude vissenbestand nog niet kende en waar ze dus nog geen afweerstoffen voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:03:
[...]

Grote kans dat kruisbestuiving de oorzaak is. Oftewel dat je nieuwe vissen bacteriën hebben meegebracht die je oude vissenbestand nog niet kende en waar ze dus nog geen afweerstoffen voor hebben.
Als dat zo zou zijn, wat kan ik daar dan tegen doen? Niets? Ik heb wel Esha 2000 en Esha Exit achter de hand voor als er ooit ziektes mochten uitbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik zou denk ik eerder voor dat geld een Osmose apparaat en een losse PH en NO2 test flesje halen. Ohja en een potje GH+.

Ik ben echt van zoveel idioterieen af sinds ik op puur osmose draai. Elke week / 2 weken 15 - 25 % water wissel.

\\edit

Ik gebruik mijn test koffertje alleen voor PH meting (om te kijken of men osmose apparaat nog werkt) en voor het gevaarlijke nitriet na het indraaien van een bak. De test die een viszaak doet om te kijken of er eindelijk vis in je aquarium mag.

[ Voor 35% gewijzigd door BurnerT op 27-07-2020 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ligt dat aan de osmose? Ik draai op gewoon kraanwater, wissel wekelijks ca. 20% en voeg dan meteen een all-in-one voeding en een beetje extra nitro toe want dat blijkt mijn bak bovengemiddeld nodig te hebben. Oja, en er zit een kleibolletje bij de crypto’s. Meer niet. Geen osmose, CO2, bijzondere filters, whatever. En ik kan je met 100% zekerheid vertellen wat mijn waterwaarden op dit moment zijn, want die zijn zo stabiel als de pest. Al dat gedoe met flesje zus en poedertje zo - been there, done that - zorgt alleen maar voor ongewenste schommelingen. En een goed gevulde kassa bij de LFS :+

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 27-07-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:01:
Ligt dat aan de osmose? Ik draai op gewoon kraanwater, wissel wekelijks ca. 20% en voeg dan meteen een all-in-one voeding en een beetje extra nitro toe want dat blijkt mijn bak bovengemiddeld nodig te hebben. Oja, en er zit een kleibolletje bij de crypto’s. Meer niet. Geen osmose, CO2, bijzondere filters, whatever. En ik kan je met 100% zekerheid vertellen wat mijn waterwaarden op dit moment zijn, want die zijn zo stabiel als de pest. Al dat gedoe met flesje zus en poedertje zo - been there, done that - zorgt alleen maar voor ongewenste schommelingen. En een goed gevulde kassa bij de LFS :+
Precies hetzelfde hier. Al wissel ik niet eens meer wekelijks en ook om eerlijk te zijn niet meer maandelijks.. ik voeg af en toe wat plantenvoeding toe zonder nitraat/fosfaat, voer 2x per week en heb idd ook wat kleibolletjes voor de echinodorus en crypto's. Waterwaardes zijn al sinds ik hier woon 3 jaar stabiel, amper sterfgevallen behalve de Corydorassen die door een maatje gekweekt zijn (blijken niet erg sterk te zijn) en wat bejaarde Kerritetra's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
@JME Het water wat ik in mijn bak gooi heeft altijd gelijke waardes. Dat wat uit de kraan komt is juist onvoorspelbaar. De dingen die daar inzitten hebben wij geen last van. Mijn Crystal red garnalen kunnen het gewoonweg niet op kraanwater.

Onze water aanbieder is hier gewoon open en eerlijk over:
https://www.brabantwater....terkwaliteit%20Nuland.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door BurnerT op 27-07-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:40
Wildfire schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Volgens mijn teststrips heb ik weinig nitraat en geen nitriet. Op fosfaat kan ik niet testen, daar heb ik niets voor. Idem voor ammonia. Voor spoedingrepen heb ik Sera Toxivec achter de hand maar dat heb ik alleen maar voor echte spoedgevallen waarbij zeer snel ingegrepen moet worden.

https://www.aquaplantsonl...houd/watertesters/koffers

Welke van deze testkoffers zouden jullie aanbevelen?
Geen koffer kopen maar gewoon een paar losse test setjes van de testen die je wil doen. Uiteindelijk is dat veel goedkoper. Sommige testen in zo'n test set doe je maar 1 of 2 keer per jaar. Ook zijn sommige testen bij het ene merk wat beter als bij het andere merk. Ik heb zelf bijvoorbeeld wel 3 verschillende merken aan test set.

Wel verstandig om die test strips de deur uit te doen. In mijn ogen is zelfs niet testen veel beter dan het gebruiken van die strips.

Als je nitriet/nitraat/fosfaat en amonia waarden goed zijn is een grote waterwissel in mijn ogen eigenlijk altijd overbodig. Je doet namelijk alleen maar een waterwissel om afvalstoffen af te voeren uit de bak. Als je dan ook nog eens het water vervangt met kraan water dan voeg je met een wissel vaak alleen maar verkeerde stoffen toe.

Normaal gesproken zitten de goede bacteriën niet in het water zelf maar in je filter en op poreuze oppervlaktes zoals je grind/zandbodem en stenen. Dus een waterwissel zal niet snel je bacteriën uit je bak halen (het schoonmaken van je filter uiteraard wil ;) )

Wat ook een probleem kan zijn is als je veel in de bodem heb gewoeld. Dieper in de bodem kunnen vaak afvalstoffen ophopen en als je daar dan in roert komt dat vrij in je bak.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Het aquarium heeft de verplaatsing overleefd :) +-10cm water er in laten zitten en ik vermoed zo'n 2x9 liter zakken aan soil, maar door die extra bodem die standaard op het aquarium zit lukte het prima.

Nu ben ik officieel aquariumloos... Nu nog 328 accessoires (ok ok, +-40 ofzo, maar zo voelt het...) verkopen :D

Blijf misschien nog wel hangen in dit topic, blijf ook vast wel YouTube video's over aquascaping kijken, totdat het weer gaat kriebelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
BurnerT schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:18:
@JME Het water wat ik in mijn bak gooi heeft altijd gelijke waardes. Dat wat uit de kraan komt is juist onvoorspelbaar. De dingen die daar inzitten hebben wij geen last van. Mijn Crystal red garnalen kunnen het gewoonweg niet op kraanwater.

Onze water aanbieder is hier gewoon open en eerlijk over:
https://www.brabantwater....terkwaliteit%20Nuland.pdf
Ik gebruik 2 soorten water: osmose water voor het bijvullen van verdampt water (ongeveer 10 tot 20 liter per week hangt af van de temperatuur) en natuurlijk zeewater (eigenlijk gewoon Noordzee water) voor water verversing. Ik vervang nu 40 liter per maand op een bak van bruto 535 liter.

Kraanwater komt niet in de buurt van mijn aquarium. Ik gebruik het niet eens voor het afspoelen van mijn aquarium gereedschap.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Kraanwater komt niet in de buurt van mijn aquarium. Ik gebruik het niet eens voor het afspoelen van mijn aquarium gereedschap.
Ja nogal wiedes als je een zeewaterbak hebt... 8)7

Voor een zoetwaterbak is het een heel ander verhaal. En als er geen rare dingen in 't kraanwater zit, zoals hier waar het water van de Veluwe afkomt, is het kraanwater dikke, dikke prima om te gebruiken.

maarreh, als je je gereedschap niet afspoelt met kraanwater... waar maak je het dan mee schoon? Alcohol oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
SmurfLink schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:25:
[...]

Ja nogal wiedes als je een zeewaterbak hebt... 8)7

Voor een zoetwaterbak is het een heel ander verhaal. En als er geen rare dingen in 't kraanwater zit, zoals hier waar het water van de Veluwe afkomt, is het kraanwater dikke, dikke prima om te gebruiken.
Zelfs voor mijn zoetwater bakken gebruikte ik alleen osmose water. Er zit nagenoeg op alle plekken te veel metalen en chloor in het water voor een gezonde bak.
maarreh, als je je gereedschap niet afspoelt met kraanwater... waar maak je het dan mee schoon? Alcohol oid?
Pompen reinig ik met azijn, voor de rest gebruik ik osmose water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Zelfs voor mijn zoetwater bakken gebruikte ik alleen osmose water. Er zit nagenoeg op alle plekken te veel metalen en chloor in het water voor een gezonde bak.

[...]

Pompen reinig ik met azijn, voor de rest gebruik ik osmose water ;)
Bron? Voor zover ik weet mág er al jaren geen chloor meer in het NL leidingwater zitten..

Is die azijn niet juist schadelijker voor 't zeewater gezien het de PH beïnvloedt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnowDude
Even een update van mijn nieuwe bewoners van de laatste maand:

De bekende Picasso doktersvis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCOuKNTHzMhoP71UUuxLTfMub1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WViuccvgQdzT9wbWgLd0uRr2.jpg?f=fotoalbum_large

Een nieuwe zee egel (Tripneustes gratilla)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW1jT5CujLkgxqVyK-5UhaMIQDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMKfoDHIrvKWULZq3OZzxM9c.jpg?f=fotoalbum_large

Nassarius slak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9mw62ngd5k8yWK79rblIMtZ91E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fg0LlCbFoCt8vAvC16FBBg3x.jpg?f=fotoalbum_large

Verdere nog wat foto's van miijn oudere bewoners. De anemoon vissen hebben ongeveer om de twee weken een berg eitjes, en die worden fel verdedigt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khc08ECczLYh_Ob1S7ziBrv9Kac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEq6L3Wfc3ULLkNPPAS0C1BI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvqFmo9BGhkFAHhXyHfNtUJiWLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzGWeeQINiXfQ9ux2CRNlzSz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caYjNmsdofCLaWTwTzlHRgm-0Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ne98s9tRwttAEAOHTjXl44EF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
SmurfLink schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:48:
[...]

Bron? Voor zover ik weet mág er al jaren geen chloor meer in het NL leidingwater zitten..

Is die azijn niet juist schadelijker voor 't zeewater gezien het de PH beïnvloedt?
Chloride zit er in geen direct chloor inderdaad.

Het azijn spoel je inderdaad wel af, maar je moet de kalk regelmatig van de pompen afhalen. De koraal skeletten zijn afhankelijk van de kalk die opgelost is in het water, en dat is weer afhankelijk van de KH en PH waardes. Je moet er dus voor zorgen dat de KH waarden en calcium waardes hoog genoeg zijn. Mijn KH zit momenteel rond de 9.5 maar die ben ik nu langzaam omlaag aan het brengen naar 9. Mijn calcium is nu 400 ppm Aangezien groeiend koraal dus KH en calcium gebruikt om te groeien moet dat dus regelmatig bijgevuld worden.

Als je je verveeld kan je hier meer lezen: http://reefkeeping.com/issues/2002-04/rhf/feature/index.htm

Het PH van een (zee) bak is sowieso niet 100% stabiel: Dit is de PH van mijn bak over een week gemeten je ziet dat overdag de PH een beetje omhoog gaat. (een tikje aan de hoge kant maar niets om me zorgen over te maken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocsFMmX3H6VqIrCq1RN26iV0T8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/REHDOZrQpmH5VEDVvNNIp0Bx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SnowDude schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:14:
[...]
Chloride zit er in geen direct chloor inderdaad.
En vervolgens gooi jij weer een hoop chlorides in dat osmosewater dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@dragon2 Ja daar heb je wel gelijk in zout (natrium(chrloride)) :p Echter is het vanaf een 0 niveau makkelijker doseren dan eerst een meten en dan berekenen wat je moet toevoegen.

Al vraag ik me af waarom dan in de link die ik voorzien heb waarin de waterwaardes staan van deze regio. Hierin hebben ze Natrium los hebben gespecificeerd naast " chlorides "

[ Voor 32% gewijzigd door BurnerT op 27-07-2020 18:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tot zover de waterwetenschap. Het zal. Mijn bak draait prima op kraanwater, de jouwe niet. Kan allebei waar zijn. Heb hele discussies gezien over kraanwater, osmose, zelfs bronwater, mensen die elkaar voor rotte vis uitmaakten omdat ze een net iets andere mening hadden, brrrr. Belangrijkste graadmeter voor mij is mijn bak. En die doet het gelukkig prima op kraanwater. Maar ook daarbij: mijn kraanwater. Want ook dat is overal anders.

Edit, kleine aanvulling: ik zeg niet dat die discussie hier dreigt hoor :)

[ Voor 7% gewijzigd door JME op 27-07-2020 19:26 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.