Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.521 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

dragon2 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Dat, en ik gebruik het water uit mijn aquaria meestal voor de planten buiten, dus het water wordt in ieder geval 2x gebruikt.
Dat is toevallig want ik wilde net vragen of aquariumwater nog enige meststof waarde heeft voor bijvoorbeeld de moestuin, of dat er juist iets toxisch in zou zitten wat juist NIET goed is...

Zo heb ik ook even een backup tankje voor mos en planten en daar zit nogal wat alg in, is dat algenwater nog goed of slecht voor de moestuin?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Dat is toevallig want ik wilde net vragen of aquariumwater nog enige meststof waarde heeft voor bijvoorbeeld de moestuin, of dat er juist iets toxisch in zou zitten wat juist NIET goed is...

Zo heb ik ook even een backup tankje voor mos en planten en daar zit nogal wat alg in, is dat algenwater nog goed of slecht voor de moestuin?
Dat weet ik ook niet precies,
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

dus ik gooi niks in de moestuin wat misschien ziektekiemen heeft oid, zoals water uit de katte/vogeldrinkbakken en water uit aquarium/vijver (er zijn diverse aquaria zoonosen).
Maar de planten in de voortuin en de 'gewone planten' in de achtertuin moeten toch ook water, en gezien ik meestal maar 1 bak per dag doe komt dat mooi uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Niet dat ik weet.. en ik leef nog na jaren aquariumwater op m'n AH Moestuintjes en m'n kruidenplanten te hebben gemikt.. :+ maarja, dat zegt natuurlijk ook niet veel.. n=1

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik wil eens wat experimenteren met een wave maker in mijn 118 liter aquarium en heb een variant gevonden voor kleinere aquaria: Sunsun JVP-110

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB17rd7NXXXXXbMXFXXq6xXFXXXx/ZON-SunSun-JVP-110-528-GPH-Wavemaker-Pompen-4-Pack.jpg

De prijs varieert van 5,50 Euro voor 1 vanuit China of 20 Euro incl. verzendkosten voor een 2-pack vanuit Spanje via Amazon.nl. Wat mij betreft acceptabel om eens te proberen.

Het doel is om zo af en toe op bepaalde plaatsen wat extra stroming te creëren en de bodem schoon te houden rondom een voederschaal. Er zitten wederom baby garnalen in de tank en ik wil voorkomen dat ik ze opzuig, wat extra stroming creëren (niet constant) voelt wat diervriendelijker en veiliger.

Aan de andere kant wil ik voorkomen dat ik vissen, slakken of garnalen ga versnipperen...

Wat is jullie ervaring met wavemakers? Als ze aan staan, gaan dieren er dan inzitten via de zijkant? Of valt het wel mee? Ik wil ze sowieso niet permanent plaatsen, maar zo nu en dan er even indoen en aanzetten om voer en uitwerpselen in de watercirculatie terecht te brengen. Ik heb er dus wel altijd zicht op.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
@Taro gezien je baby garnaaltjes zou ik dat niet doen, denk dat je ze de hele bak doorblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

IVIaarten schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:07:
@Taro gezien je baby garnaaltjes zou ik dat niet doen, denk dat je ze de hele bak doorblaast.
Ze zitten voornamelijk in/tussen de Staurogyne Repens planten, ze kunnen zich daar waarschijnlijk behoorlijk schrap zetten :) Maar daar durf ik nu ook niet langs te gaan bij het bodemonderhoud. Dan maar een beetje wapperen met de hand of een pasje voordat ik met de filter in de buurt het water wegzuig...

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:30
Zijn er hier nog mensen die Dario's in de bak houden? Zo ja, wat voer je ze?

Ik vind dit wel een van de mooiste visjes om in een kleinere bak te houden. Ze zijn alleen waterstof verkrijgbaar qua vrouwtjes. Verder zijn het lastige eters. Maar ze blijven me trekken.

[ Voor 56% gewijzigd door peppie71 op 21-06-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Beste vissenhouders,

Sinds dit voorjaar heb ik een 120L wijnvat minivijvertje in mijn tuin. Daarin staat een Oase Filtral 1500, die onder water uitblaast. Geen fontein dus, maar wel enige stroming aan de oppervlakte. Ik vraag mij af of hiermee al voldoende zuurstof wordt toegevoegd voor een tiental goudwindes.

Ik heb wel een venturistuk voor mijn filter, maar ben niet gecharmeerd van een bruisende vijver. Ook wil ik liever niet de hele vijver volgooien met waterpest.

[ Voor 4% gewijzigd door Tanooki op 21-06-2020 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tanooki schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:07:
Beste vissenhouders,

Sinds dit voorjaar heb ik een 120L wijnvat minivijvertje in mijn tuin. Daarin staat een Oase Filtral 1500, die onder water uitblaast. Geen fontein dus, maar wel enige stroming aan de oppervlakte. Ik vraag mij af of hiermee al voldoende zuurstof wordt toegevoegd voor een tiental goudwindes.

Ik heb wel een venturistuk voor mijn filter, maar ben niet gecharmeerd van een bruisende vijver. Ook wil ik liever niet de hele vijver volgooien met waterpest.
Je wil vissen die 50cm worden en zeer zuurstofrijk water blieven in een wijnvat van 120L passen? Hoe moet ik me dat voorstellen? Dat is dan een grofweg 80x30x30 achtige maat bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Tanooki Voor de volledigheid: 120L / 2 = 60 liter water? Of moet ik dit anders zien? Want met 10 goudwindes in dat kleine volume, dat filter, geen planten en geen filtermedia lijkt me dit een slechte situatie. Nog even los van het wel of niet aanwezig zijn van voldoende zuurstof, wil je ook dat schadelijke afvalstoffen worden verwijderd en ik zie niet in hoe je dat van plan bent te regelen? Grote kans dat alles snel dood gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-06-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
Taro schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:07:
@Tanooki Voor de volledigheid: 120L / 2 = 60 liter water? Of moet ik dit anders zien? Want met 10 goudwindes in dat kleine volume, dat filter, geen planten en geen filtermedia lijkt me dit een slechte situatie. Nog even los van het wel of niet aanwezig zijn van voldoende zuurstof, wil je ook dat schadelijke afvalstoffen worden verwijderd en ik zie niet in hoe je dat van plan bent te regelen? Grote kans dat alles snel dood gaat.
Het halve vat is 120L en de windes zijn 4 cm. Het filter is volgens de specificaties ruim overbemeten (1500L) en voorzien van filtermedia, of bedoel je dat niet :? Daarnaast heb ik ook wel planten, maar dat zijn niet allemaal zuurstofplanten. Liever zou ik wat 'decoratieve' planten in de vijver zetten, en het zuurstofgehalte kunstmatig op peil houden.

Vandaar mijn vraag..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tanooki schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:07:
Beste vissenhouders,

120 liter is sowieso ongeschikt om vissen in te laten overwinteren (dan heb je minimaal 80cm diepte nodig, of een verwarming).
Zoals aangegeven zijn vissen als windes compleet ongeschikt, die hebben een behoorlijke vijver nodig van enkele m3, overal 80cm diep en met veel zuurstof.
Goudvissen of andere koudwatervissen gaan ook niet; vijvertje is veel te klein. Misschien dat een koppel stekelbaarsjes nog kan (als ze elkaar niet slopen in de paartijd), maar die moeten dan wel binnen overwinteren zie hieronder. Ze leven echter niet heel lang en zijn bruin dus vallen behoorlijk weg tegen een donkere vijverrand. Ook houden ze niet van te warm water, vijver moet dus in de schaduw staan.

Wat eventueel zou kunnen is enkele subtropische visjes in de vijver zodra het water een goede temperatuur heeft, en dan de visjes binnen in een (80cm of groter) verwarmd aquarium laten overwinteren. Denk dan aan enkele guppen, 6-10 luipaard/zebradanios of een koppel paradijsvissen.

Maar dat gaat niet goed als je bak teveel in de zon staat; dan wordt een mini vijver al snel veel te warm. En al helemaal als jij niks 'bruisend' wil is er dan ook te weinig zuurstof. Dan hebben overigens paradijsvissen de meeste kans, omdat die ook wat lucht kunnen happen. Die kunnen dan wel weer springen, dus dat is wel een risico.
Tanooki schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:31:
[...]
Het halve vat is 120L en de windes zijn 4 cm.
Die windes zijn NU 4 cm ja 8)7
"De goudwinde is een oranjekleurige snelle maar schichtige siervis die tot 25 tot 50 cm lang kan worden."

[ Voor 14% gewijzigd door dragon2 op 21-06-2020 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Tanooki Ok, helder en ja, dat bedoel ik. Zuurstof kan je altijd apart toevoegen via een luchtpomp en door voldoende oppervlaktebeweging. Des te warmer het water, des te meer je kunstmatig moet toevoegen. Maar de grootste uitdaging gaat zijn wat de anderen hier ook al noemen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanooki
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:32:
[...]

"De goudwinde is een oranjekleurige snelle maar schichtige siervis die tot 25 tot 50 cm lang kan worden."
Loos alarm, ik had mij vergist. Het zijn goudelritsen in plaats van goudwindes 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Tanooki op 22-06-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:42
Taro schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:22:
Ik wil eens wat experimenteren met een wave maker in mijn 118 liter aquarium en heb een variant gevonden voor kleinere aquaria: Sunsun JVP-110

[Afbeelding]
[YouTube: Aquarium Wave Maker Pump: SunSun JVP-110]

De prijs varieert van 5,50 Euro voor 1 vanuit China of 20 Euro incl. verzendkosten voor een 2-pack vanuit Spanje via Amazon.nl. Wat mij betreft acceptabel om eens te proberen.

Het doel is om zo af en toe op bepaalde plaatsen wat extra stroming te creëren en de bodem schoon te houden rondom een voederschaal. Er zitten wederom baby garnalen in de tank en ik wil voorkomen dat ik ze opzuig, wat extra stroming creëren (niet constant) voelt wat diervriendelijker en veiliger.

Aan de andere kant wil ik voorkomen dat ik vissen, slakken of garnalen ga versnipperen...

Wat is jullie ervaring met wavemakers? Als ze aan staan, gaan dieren er dan inzitten via de zijkant? Of valt het wel mee? Ik wil ze sowieso niet permanent plaatsen, maar zo nu en dan er even indoen en aanzetten om voer en uitwerpselen in de watercirculatie terecht te brengen. Ik heb er dus wel altijd zicht op.
Als een eigenaar van een zee aquarium kan ik je alleen mijn ervaringen met mijn zee bakken delen. In zee aquaria zijn dit soort pompen heel normaal om te hebben. in een zee aquarium wil je ongeveer 20 keer het aquarium volume per uur rond pompen. In mijn geval is dat dus zo'n 8000 liter per uur. Mijn opvoerpomp (circulatie van de sump) doet ongeveer 2000 liter per uur. Al toe voeging gebruik ik een Gyre pomp, om precies te zijn de Red Sea ReefWave 45. Deze kan op max vermogen 15000 liter per uur rondpompen. Hij staat nu op 40% over dag en dat is dus onveveer 6000 liter per uur. Mijn vissen en garnalen hebben echt totaal geen last van deze stroming, en die komen dus ook niet in de pomp terecht. Het enige waar ik bij mijn oude pomp wel eens last van had was een slak, die klom op de pomp en zijn huisje raakte dan de impellor, waardoor je een tikkend geluid uit de pomp hoorde komen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tanooki schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Loos alarm, ik had mij vergist. Het zijn goudelritsen in plaats van goudwindes 8)7
Dat scheelt natuurlijk een stuk, 8 cm vs 50cm, maar ook dat zijn scholenvissen die niet in jouw mini vijver kunnen.

Zie mijn vorige post.

Dus als je al visjes wilt is er niet veel keus en moet je ze binnen laten overwinteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:15

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:32:
[...]
En heel erg oud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
SnowDude schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:46:
[...]
Als een eigenaar van een zee aquarium kan ik je alleen mijn ervaringen met mijn zee bakken delen....
Hoe groot is het gemiddelde leven in jou bak? Kan me voorstellen dat de garnalen en vissen in een zeebak wat groter zijn dan de gemiddelde neon-tetra en cherry garnaal :P
Daarnaast natuurlijk dat het gemiddelde zeeleven gewend is aan een stevige (getijden) stroming, wat minder geld voor de poelen/meren/stromen voor de bulk van het zoetwater gebied.

ook @Taro

[ Voor 20% gewijzigd door IVIaarten op 22-06-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Gynnad schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:02:
Heeft er nog iemand tips voor goede LED verlichting? Ik hoor veel over Daytime Matrix Module, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Taro schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:22:
@Gynnad Losse strips/modules of een complete lamp? Want dat lijkt een modulair iets te zijn, maar heb je daar al een armatuur van?

Ik ben wel fan van Twinstar en ONF (o.a. de One) verlichting, maar dat zijn complete lampen.
Had nog nooit van ONF gehoord, maar dit lijkt niet makkelijk om in een lichtkap te monteren.
JME schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:55:
Wat wil je? Een kwalitatieve totaaloplossing of iets om wat kleuren bij te mengen naast je bestaande hoofdverlichting?
Het wordt de hoofdverlichting van het aquarium

--

Een beetje een late reactie, maar ik ben nog steeds op zoek naar LED verlichting voor mijn bak die binnenkort gaat komen van 230x60x70. Op Aquaforum (vast bekend bij jullie), heb ik ook een topic waar een flinke discussie is geweest: https://aquaforum.nl/thre...-toch-iets-anders.168792/. Uiteindelijk lijkt de conclusie dat JMB 2.0 of Daytime het meest ideale lijkt.

JMB heeft als nadeel dat de 1.0 versie niet altijd even betrouwbaar bleek in het verleden bij andere gebruikers. Daytime schijnt echt een top product te zijn, wat je bij onvoldoende licht ook makkelijk kunt uitbreiden, maar dat zie je dan ook direct terug in de prijs.

Wat ik belangrijk vind aan de verlichting:
- Voldoende verlichting voor de groei van planten
- Het licht moet mooi ogen in het aquarium, het is uiteindelijk een pronkstuk in je huis
- Zonsopkomst / ondergang moet het kunnen simuleren
- Montage in een (nog te maken) lichtkap

Heeft iemand van jullie ervaring met de bovenstaande?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:12

JME

zeg maar Jamie

Heb dat topic van je even doorgespit. Lijkt erop dat er niet veel meer te vertellen valt, je moet nu gewoon in het echt gaan kijken en een keuze maken. Wat me wel opvalt is dat je kiest voor een ruim bemeten Meanwell voeding omdat je daarmee zeker geen gezeik wilt (goed bezig!!) en dat je deze vervolgens aanschaft... via Ali??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
JME schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:54:
Heb dat topic van je even doorgespit. Lijkt erop dat er niet veel meer te vertellen valt, je moet nu gewoon in het echt gaan kijken en een keuze maken. Wat me wel opvalt is dat je kiest voor een ruim bemeten Meanwell voeding omdat je daarmee zeker geen gezeik wilt (goed bezig!!) en dat je deze vervolgens aanschaft... via Ali??
Meanwell via Nederland of via Ali dat maakt niet veel uit, het is hetzelfde product. Echter koop ik hem via Nederland nu, scheelt wel iets in prijs, maar de levertijden vanuit China zijn nu door corona wat langer dan gewoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
IVIaarten schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:07:
[...]

Hoe groot is het gemiddelde leven in jou bak? Kan me voorstellen dat de garnalen en vissen in een zeebak wat groter zijn dan de gemiddelde neon-tetra en cherry garnaal :P
Daarnaast natuurlijk dat het gemiddelde zeeleven gewend is aan een stevige (getijden) stroming, wat minder geld voor de poelen/meren/stromen voor de bulk van het zoetwater gebied.

ook @Taro
Garnalen zijn een cm of 2 a 3 als ze jong zijn. de meeste vissen zijn een cm of 4 a 5 als ze binnen komen. Ok de meeste vissen in zoetwater zijn wel wat stroming gewend, de meeste leven ook in rivieren.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gynnad schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:29:
Meanwell via Nederland of via Ali dat maakt niet veel uit, het is hetzelfde product.
Die in NL worden verkocht zijn ook Made in China. Mijn beeld is dat je bij Ali meer kans hebt op namaak en b-keus. Maar dat kan eigenlijk ook best een vooroordeel zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:30
Ik heb in mijn bak 6x Otocinclus. Nu zag ik gisteren dat er eentje totaal geen staart meer heeft. Ik heb geen flauw idee hoe dat is gekomen. Volgens mij heb ik geen mega agressieve medebewoners in de bak:

Mini-Japonica garnalen (heel veel)
2x Anatome Helena
8x Corydoras Pygmeus
6x Otocinclus.

Volgens mij zit daar niks tussen dat een staart van een oto afhapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
peppie71 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:49:
Ik heb in mijn bak 6x Otocinclus. Nu zag ik gisteren dat er eentje totaal geen staart meer heeft. Ik heb geen flauw idee hoe dat is gekomen. Volgens mij heb ik geen mega agressieve medebewoners in de bak:

Mini-Japonica garnalen (heel veel)
2x Anatome Helena
8x Corydoras Pygmeus
6x Otocinclus.

Volgens mij zit daar niks tussen dat een staart van een oto afhapt.
Vinrot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
Sinds oktober heb ik een nieuwe bak in huis staan (lido 200), maar de temperatuur loopt nu wat op.
gordijnen blijven wel dicht in de buurt van de bak, maar door warmte in huis loopt aquarium ook op met nu zuurstof te kort tot gevolg.

Vanmorgen opgelost door water te verversen, maar nu t licht weer uit is begint het weer.
Heb nu de water invoer aangepast (zat een uitvoerbuis met gaatje op en had de dop er niet op zitten waardoor t water rustig de bak in ging) nu het dopje erop gezet en hierdoor komt er door de kleine gaatje een stevig straaltje die boven het water opervlakte uit komt en zo in het water spuit.
Maar ik vraag me af of dit voldoende is (werkt dit idee uberhaubt) en of ik niet meer maatregelen moet gaan nemen,

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Powermage Er zijn meerdere oplossingen, waaronder extra zuurstof toevoegen dmv een luchtpomp die ook weer extra oppervlaktebeweging veroorzaakt. Maar ik heb zelf dit in elkaar geklust:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7YPQl74DXbTEbX9HRs0wieHvUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/031fTnu6xhKTum6HFrCPHPgr.jpg?f=user_large

En nu al 3 dagen draaien op 1 grote Powerbank (heb nog een volle liggen) die direct voor contragewicht zorgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJEWrWR6jGm-50baG8B3miL0myU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITdG0PLOcWNVDBPZPkO4FELR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pB0wmFwx19nWd5V60KjSfEsJcOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2hLRMqF9QSDrGjvvPpMpb1s.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur ingesteld op 24 graden, bak blijft mooi 24-24.5 graden, terwijl het 27 in huis is. En daarnaast erg veel oppervlakte beweging en daardoor meer zuurstof. Heb voor de zekerheid wel een luchtpompje ernaast liggen voor als de temperatuur toch oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
Taro schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:55:
@Powermage Er zijn meerdere oplossingen, waaronder extra zuurstof toevoegen dmv een zuurstofpomp die ook weer extra oppervlaktebeweging veroorzaakt. Maar ik heb zelf dit in elkaar geklust:
Ja, dat zijn de alternatieven waar ik aan zit te denken.
Ik hoop voor nu dat de oplossing met het water erin laten kletteren werkt, want zoiets bouwen nu daar heb ik niet de spullen voor liggen.

Join the club

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
Zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7wksr9N5Ev57WRuE8Oo-jSxBfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXS3Dap5homoIyRLc3KHzbxn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUme8MFExuHQ6Y_JrtyFNbR02DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1d5NyRLQ5qPx5VtuKEKxEVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T59RcCqCp-T1dFBIwVMC0FCUSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPJ2RmaBZhnoANwSWERqoPuf.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt deze cooler ook in de maten 2 4 en 6 fans, ze zijn niet ontzettend duur, 3 tientjes voor 2 fans tot net geen 70 euro voor 8 fans.

Verder ben ik gisteren even wezen klussen met PVC en PCV lijm. Alle leidingen netjes gemaakt een UV filter geinstalleerd en een extra water aansluiting gemaakt om later nog een extra filter te kunnen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9_hJEWAVohGzktMiaxjevqB-f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJN5u5BIAMAt0ERHeKa6hXv1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6liaRUz6G5u1c0lefRxRxwoaVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smlCUBA4W3eIb2Sdwy9Zkomo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Heb direct bij de aanschaf van mijn aquarium een ADA NA glazen thermometer gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1198/9150/products/ada-na-thermometer-j-27501043539_600x.jpg?v=1581961211
Netjes de verwarming in de Oase Biomaster 250 op 25 graden gezet en gaandeweg richting de 26,5 graden opgeschroefd, omdat het water in de tank onder de 25 graden bleef. Gedurende enkele maanden heb ik dit zo gelaten: rond 26,8 ingesteld, thermometer in aquarium gaf 25 aan, totdat ik er een week geleden achter kwam dat mijn TDS meter ook de temperatuur kan meten, die gaf 26,8 aan, wat overeenkomt met de temperatuur die ik in het filter heb ingesteld...

Moest van de week een CO2 fles laten bijvullen, kwam een goedkope digitale aquarium thermometer voor 5,99 tegen en dacht: Die neem ik mee voor een dubbelcheck. En warempel, die geeft ook 26.8 aan...

Op zich maakt dit niet uit, maar de ADA thermometer geeft dus een té lage temperatuur aan, waardoor het water onnodig warm werd gemaakt.

Ik heb nog een glazen Dennerle thermometer die ik er nu naast ga hangen, puur voor de dubbelcheck. Edit: De Dennerle geeft ook de juiste temperatuur weer, de ADA variant zit dus 1.3-1.8 graden te laag.

Vertrouwen jullie op analoge meting, of liever digitaal?

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 28-06-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik ben zo lomp om na eerste instelling met een el cheapo thermometer verder te vertrouwen op de thermostaat. Misschien 2x per jaar een tussendoorcheck, meer niet. Nog nooit een afwijking geconstateerd. Mazzel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik ga mij ook maar eens melden in dit topic.

Een aantal jaar geleden een 60 liter aquarium voor vaderdag/verjaardag (zelfde periode) gekregen van mijn kinderen. Deze ben ik eigenlijk zonder enige vorm van informatie in gaan richten en was nooit echt een heel erg mooi geheel. Tevens stond hij op een plank aan de muur die langzaam iets naar voren kwam. Dus was ondertussen aan het kijken voor een wat groter aquarium op een kast. Hierbij erg gecharmeerd geraakt van de Juwel Vision en de Juwel Lido, vind de rechthoekige bakken namelijk niet zo mooi.

Nu stond afgelopen vrijdag een bezorger voor de deur met een Juwel Vision 180 met bijbehorende kast :D Deze had mijn vriendin voor me gekocht voor mijn verjaardag (morgen). Hij staat momenteel op zijn plek maar behalve het kastje in elkaar zetten is er nog niet veel mee gedaan. Zaterdag zijn we wel even snel bij 2 dierenzaken geweest om even te kijken voor mogelijke vissen en een achterwand. Maar was voor de achterwand nog niet echt geslaagd. Vandaag even naar een 3e zaak die iets verder is. Anders wordt het toch online bestellen. Voor de bodem wil ik gaan voor zand.

Qua vissen nog niet echt een keuze gemaakt. Maar een school kardinaal tetra's vinden we wel erg mooi. En de ancistrus temminckii, vooral de goudkleurige. Verder nog wat andere zuid amerikaanse vissen. Maar nog geen idee welke.

Verder vonden we allebei een blue moon kreeft wel erg mooi. Maar na wat zoeken lijkt deze veel te ingewikkeld om samen met vissen te houden in 1 bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
The_Ghost16 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:45:
Ik ga mij ook maar eens melden in dit topic.

Een aantal jaar geleden een 60 liter aquarium voor vaderdag/verjaardag (zelfde periode) gekregen van mijn kinderen. Deze ben ik eigenlijk zonder enige vorm van informatie in gaan richten en was nooit echt een heel erg mooi geheel. Tevens stond hij op een plank aan de muur die langzaam iets naar voren kwam. Dus was ondertussen aan het kijken voor een wat groter aquarium op een kast. Hierbij erg gecharmeerd geraakt van de Juwel Vision en de Juwel Lido, vind de rechthoekige bakken namelijk niet zo mooi.

Nu stond afgelopen vrijdag een bezorger voor de deur met een Juwel Vision 180 met bijbehorende kast :D Deze had mijn vriendin voor me gekocht voor mijn verjaardag (morgen). Hij staat momenteel op zijn plek maar behalve het kastje in elkaar zetten is er nog niet veel mee gedaan. Zaterdag zijn we wel even snel bij 2 dierenzaken geweest om even te kijken voor mogelijke vissen en een achterwand. Maar was voor de achterwand nog niet echt geslaagd. Vandaag even naar een 3e zaak die iets verder is. Anders wordt het toch online bestellen. Voor de bodem wil ik gaan voor zand.

Qua vissen nog niet echt een keuze gemaakt. Maar een school kardinaal tetra's vinden we wel erg mooi. En de ancistrus temminckii, vooral de goudkleurige. Verder nog wat andere zuid amerikaanse vissen. Maar nog geen idee welke.

Verder vonden we allebei een blue moon kreeft wel erg mooi. Maar na wat zoeken lijkt deze veel te ingewikkeld om samen met vissen te houden in 1 bak.
Gefeliciteerd met je nieuwe aquarium (en met je verjaardag morgen), enkele tips:
  • Koop filterzand (= voor een zwembad), bij Wildkamp/Hornbach hebben ze deze bijv. in de korrel 0.40-0.80
  • Achterwand - kan mooi zijn maar ook ontzettend prijzig. Wat veel mensen doen is de achterkant van het aquarium (dus de buitenkant) beplakken met zwarte folie, hierdoor ben je niet de ruimte in je aquarium kwijt maar krijg je toch een mooie diepte. Planten/hardscape (= hout / stenen) dienen dan de rest te doen
  • Je aquarium moet eerst een tijdje indraaien, mocht je dat niet doen en de nitrietpiek komt dan is er grote kans dat de vissen dat niet overleven (zie ook bijv. https://www.aquascaping-blog.com/1067/aquarium-opstarten)
  • Koop niet zomaar vissen, maar let op of informeer welke vissen bij elkaar passen. Hiermee voorkom je de korte levensduur van vissen.
  • Ze de temperatuur niet te hoog (maar ook niet te laag), kijk welke vissen je hebt en probeer qua temperatuur een beetje in het midden te zitten
Veel plezier met je aquarium!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
Gynnad schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe aquarium (en met je verjaardag morgen), enkele tips:
  • Koop filterzand (= voor een zwembad), bij Wildkamp/Hornbach hebben ze deze bijv. in de korrel 0.40-0.80
  • Achterwand - kan mooi zijn maar ook ontzettend prijzig. Wat veel mensen doen is de achterkant van het aquarium (dus de buitenkant) beplakken met zwarte folie, hierdoor ben je niet de ruimte in je aquarium kwijt maar krijg je toch een mooie diepte. Planten/hardscape (= hout / stenen) dienen dan de rest te doen
  • Je aquarium moet eerst een tijdje indraaien, mocht je dat niet doen en de nitrietpiek komt dan is er grote kans dat de vissen dat niet overleven (zie ook bijv. https://www.aquascaping-blog.com/1067/aquarium-opstarten)
  • Koop niet zomaar vissen, maar let op of informeer welke vissen bij elkaar passen. Hiermee voorkom je de korte levensduur van vissen.
  • Ze de temperatuur niet te hoog (maar ook niet te laag), kijk welke vissen je hebt en probeer qua temperatuur een beetje in het midden te zitten
Veel plezier met je aquarium!
Dank je :) Ook voor de tips.

Ik lees hier ondertussen al een tijdje mee omdat ik wel al in de markt was voor een ander aquarium (en ook deels omdat ik een vijver heb in de tuin).

Filterzand zal ik even voor kijken. Was zelf van plan om naar de gamma te rijden na het werk. Heb helaas geen hornbach in de buurt.
Wat betreft de achterwand wil ik gaan voor een Juwel achterwand. Zijn inderdaad wel prijzig. Ruim 100 euro kwijt om het goed te doen. Maar wil het wel mooi heben en vind een wat natuurlijke achtergrond mooier dan een zwarte achtergrond.
Vissen komen er pas in 4 tot 6 weken nadat ik alles aan heb gezet. Oftewel dat duurt nog even. Qua vissen zelf koop ik ze niet blindelings als ik in de winkel kom. Ik kijk wat ik leuk vind en dat zoek ik thuis dan nog even op en kijk wat de gewenste eigenschappen zijn voor de vissoort. Dit heb ik gedaan met de eerder genoemde vissen en deze passen prima bij elkaar, of ik heb het volledig verkeerd gezien. Verder nog alle tijd om op zoek te gaan naar de juiste vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Dank je :) Ook voor de tips.

Ik lees hier ondertussen al een tijdje mee omdat ik wel al in de markt was voor een ander aquarium (en ook deels omdat ik een vijver heb in de tuin).

Filterzand zal ik even voor kijken. Was zelf van plan om naar de gamma te rijden na het werk. Heb helaas geen hornbach in de buurt.
Wat betreft de achterwand wil ik gaan voor een Juwel achterwand. Zijn inderdaad wel prijzig. Ruim 100 euro kwijt om het goed te doen. Maar wil het wel mooi heben en vind een wat natuurlijke achtergrond mooier dan een zwarte achtergrond.
Vissen komen er pas in 4 tot 6 weken nadat ik alles aan heb gezet. Oftewel dat duurt nog even. Qua vissen zelf koop ik ze niet blindelings als ik in de winkel kom. Ik kijk wat ik leuk vind en dat zoek ik thuis dan nog even op en kijk wat de gewenste eigenschappen zijn voor de vissoort. Dit heb ik gedaan met de eerder genoemde vissen en deze passen prima bij elkaar, of ik heb het volledig verkeerd gezien. Verder nog alle tijd om op zoek te gaan naar de juiste vissen.
Wildkamp bezorgt filterzand gratis, althans laatste keer dat ik dat deed wel. :+ Je moet wel op goede voet staan met je postbezorger, gezien die doos van 25 kilo best een rugbreker is.

Achterwand moet je erin kitten dus hou rekening met de droogtijden.

verder top mentaliteit zo! d:)b Eerst alles uitzoeken, dan pas kopen. Zo hoort het. Jouw vissen passen inderdaad goed erbij, wil je het ZA houden passen Corydorassen er ook goed bij, en voor bovenin eventueel een groep Bijlzalmpjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:39
Zee aquarium gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAGpoQSmsnn3zhvdGd1C9LsEUGU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpuswVQcfE1tsFwEfqsqKoUe.jpg?f=fotoalbum_medium
Onderkant is van 15 mm float glas zijkant is 12 mm,
Extra helder .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd1elLXxVmpBg4NVmVbS5NRnobg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A9SOAoNFt4enyuXVMD3S2NB.jpg?f=fotoalbum_medium
Aquarium op ze plek gezet onderstel laten maken is 1100mm van de grond af als je binnen komt kijk je er recht in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ar8kKM7kKpQ9VRx_Wo_jaqBCOTE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uj2mYLQSeHiD7ThoLbD6nlfq.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHhDF51NhdrfrGMwCB8PeB-pUVM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpq6f4yOc1cNCiBFoG55kZOw.jpg?f=fotoalbum_medium
Rondom het frame komen deurtjes.
De bak is 1100x1200x65 alles zelf gesneden en geslepen.
En gelijmd met soudal silirub aq

[ Voor 70% gewijzigd door Beaudog op 29-06-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
SmurfLink schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Wildkamp bezorgt filterzand gratis, althans laatste keer dat ik dat deed wel. :+ Je moet wel op goede voet staan met je postbezorger, gezien die doos van 25 kilo best een rugbreker is.

Achterwand moet je erin kitten dus hou rekening met de droogtijden.

verder top mentaliteit zo! d:)b Eerst alles uitzoeken, dan pas kopen. Zo hoort het. Jouw vissen passen inderdaad goed erbij, wil je het ZA houden passen Corydorassen er ook goed bij, en voor bovenin eventueel een groep Bijlzalmpjes.
Ik zie dat ze bezorgen vanaf 50 euro. Dan moet ik aardig wat bestellen helaas. Bouwmarkten zitten gelukkig dichtbij. Dus rijd daar gewoon even langs, moet goed komen.

Het scheelt dat ik dit totaal neit verwacht had en dus alles nog moet uitzoeken. Daarom kan ik mooi rustig aan doen om alles in order te maken. Heb totaal geen haast. Ook mede dat ik mijn waterval bij de vijver aan het herinrichten ben. Dus kan ik het dan mooi afwisselen. Alleen staat er tot die tijd een lege glazen bak in de woonkamer :P

Ik ben eigenlijk op zoek naar nog wat grotere eye catchers. We hebben het voor dat het aquarium kwam gehad over maanvissen, die vinden we allebei echt super mooi. Maar met een minimale lengte van 1,20m voor je bak viel dit helaas af door ruimte gebrek. Maar kan dat de komende weken in alle rust even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
The_Ghost16 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Let op dat ander geel zand, zoals speelgoed zand, wat ze bij de Gamma verkopen erg snel kan dichtslibben. Dit is niet bevordelijk voor je aquarium. Ik zal zelf altijd voor filterzand gaan. Erg goed ervaringen met die van Wildkamp (0.4 - 0.8 mm). Wel goed spoelen voor gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:28
Beaudog schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:40:
Zee aquarium gemaakt.
[Afbeelding]
Extra helder .
[Afbeelding]
Aquarium op ze plek gezet onderstel laten maken is 1100mm van de grond af als je binnen komt kijk je er recht in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Netjes ;)
Al liggen je vissen er wat dood bij :+

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Beaudog schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:40:
Zee aquarium gemaakt.
[Afbeelding]
Extra helder .
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice!

Heb je bewust geen siliconen slang gebruikt net na de opvoerpomp? Mijn ervaring is dat de pomp dan nog iets stiller wordt.

Is dat de nieuwe Philips coral care 2020? :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:39
Renegade666 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Netjes ;)
Al liggen je vissen er wat dood bij :+
SnowDude schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:57:
[...]
haha ja precies

Nice!

Heb je bewust geen siliconen slang gebruikt net na de opvoerpomp? Mijn ervaring is dat de pomp dan nog iets stiller wordt.

Is dat de nieuwe Philips coral care 2020? :9~ :9~
deze bak heb ik gemaakt met een vriend van mij (werkgever) hij is nu nog wat aan het test draaien .
de lampen zijn inderdaad coral care .hij is nu gevuld met osmose water even kijken hoe het draait.
ik zal het morgen even vragen over de slang .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Ik zie dat ze bezorgen vanaf 50 euro. Dan moet ik aardig wat bestellen helaas. Bouwmarkten zitten gelukkig dichtbij. Dus rijd daar gewoon even langs, moet goed komen.

Het scheelt dat ik dit totaal neit verwacht had en dus alles nog moet uitzoeken. Daarom kan ik mooi rustig aan doen om alles in order te maken. Heb totaal geen haast. Ook mede dat ik mijn waterval bij de vijver aan het herinrichten ben. Dus kan ik het dan mooi afwisselen. Alleen staat er tot die tijd een lege glazen bak in de woonkamer :P

Ik ben eigenlijk op zoek naar nog wat grotere eye catchers. We hebben het voor dat het aquarium kwam gehad over maanvissen, die vinden we allebei echt super mooi. Maar met een minimale lengte van 1,20m voor je bak viel dit helaas af door ruimte gebrek. Maar kan dat de komende weken in alle rust even uitzoeken.
Oh ai, dan is dat veranderd. :+ Heb hier de vorige keer 2 zakken a 7 euro per stuk laten bezorgen. Vond de PostNL meneer niet zo tof haha.

Eyecatchers voor ZA kan je naar Apistogramma's kijken, zitten wel wat leuke soortjes tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:31

Sebazzz

3dp

Even een hele oude reactie - maar ik kan het niet laten omdat ik precies in dezelfde situatie nu zit.

De dierenzaak heeft hier ook een verantwoordelijkheid maar sommige (zoals die bij ons) geven leuk een vissenkom mee voor twee goudvissen, een plantje en rood grind en "succes ermee".

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
belly89 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Let op dat ander geel zand, zoals speelgoed zand, wat ze bij de Gamma verkopen erg snel kan dichtslibben. Dit is niet bevordelijk voor je aquarium. Ik zal zelf altijd voor filterzand gaan. Erg goed ervaringen met die van Wildkamp (0.4 - 0.8 mm). Wel goed spoelen voor gebruik :)
Ah dan heeft de topic start mij op het verkeerde been gezet. Daar staat namelijk in dat je rivierzand moet hebben. En dat dit bij de bouwmarkt hetzelfde is als metselzand. Maar dan ga ik wel even bij de dierenzaken hier kijken of ze daar iets betaalbaars verkopen. Helaas zijn de verzendkosten bij Wildkamp 30 euro als je 1 of 2 zakken wilt.
SmurfLink schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:23:
[...]

Oh ai, dan is dat veranderd. :+ Heb hier de vorige keer 2 zakken a 7 euro per stuk laten bezorgen. Vond de PostNL meneer niet zo tof haha.

Eyecatchers voor ZA kan je naar Apistogramma's kijken, zitten wel wat leuke soortjes tussen.
Zal eens kijken naar die Apistogramma's of ze daar bepaalde soorten van hebben hier in de viswinkels.

Is het eigenlijk voor de beplanting aan te raden om dit gewoon online te bestellen? En koop je dan het beste losse plantjes of gelijk een set planten die past bij de grootte van het aquarium en die uit de juiste regio komen? Waar halen jullie je kienhout vandaan? Vind het lastig om dat zo maar even online te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
The_Ghost16 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:18:

[...]

Zal eens kijken naar die Apistogramma's of ze daar bepaalde soorten van hebben hier in de viswinkels.

Is het eigenlijk voor de beplanting aan te raden om dit gewoon online te bestellen? En koop je dan het beste losse plantjes of gelijk een set planten die past bij de grootte van het aquarium en die uit de juiste regio komen? Waar halen jullie je kienhout vandaan? Vind het lastig om dat zo maar even online te bestellen.
Planten sets of los maakt niet zoveel uit, zolang je een idee hebt wat je mooi vindt en wat je waar wilt. En rekening houdt met dat het nog gaat groeien. Ik haal ze ook regelmatig bij Aquaplantsonline oid. Kienhout wil ik kunnen voelen. Had een mooi adresje in 't noorden waar het uit het veen gestoken werd maar die is ermee gestopt, nu haal ik het bij Utaka in Amersfoort, die hebben vaak mooie stukken liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
The_Ghost16 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Ah dan heeft de topic start mij op het verkeerde been gezet. Daar staat namelijk in dat je rivierzand moet hebben. En dat dit bij de bouwmarkt hetzelfde is als metselzand. Maar dan ga ik wel even bij de dierenzaken hier kijken of ze daar iets betaalbaars verkopen. Helaas zijn de verzendkosten bij Wildkamp 30 euro als je 1 of 2 zakken wilt.

[...]

Wellicht dat mijn informatie niet klopt, echter heb ik dit altijd zo begrepen via diverse aquaria fora. De gedachte hierbij is dat de korrelgrootte vergelijkbaar is, hierdoor slibt het niet dicht. Bij metselzand zal dit wel het geval zijn. :) Verzendkosten van 30 euro is inderdaad fors, dan is langsrijden een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 08:44

Grvy

Bot

Over planten gesproken, bij mij blijft het een ramp. Zelfs na het opnieuw inrichten van mn Aquarium inclusief verwarming op de bodem voor de circulatie etc.

Planten gaan gewoon dood :( het wilt niet lukken, dit terwijl alle waardes goed zijn. Alleen de Anubias blijft leven.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:50

Oekol

waka waka hey hey

Heb de grote schoonmaak van t aquarium weer gedaan, alle bruine/dode planten er uit en nieuwe er in. Nu had ik allemaal bakjes gekocht bij de intratuin maar zaten er ook nieuwe bij. Zie foto, kan dit wel direct geplant worden in het zand/grind?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS__XuT-LyD1rmZ5I66WWP__DTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3o9B3Hp6PHWizsynrReIdaYu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnALoUfbFjoBEx8pKR8OokoU3Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WiDyWwNbpgnAmdYCSsFPuRK.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:23
Pazienza schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:40:
*knip*

Dit aquarium heb ik zaterdag opgezet!
Ben zelf erg tevreden voor een allereerste aquarium.

De Ludwigia begint al de eerste wortels te ontwikkelen en rood te kleuren. :)

Ik had zoveel schik in het helpen van mijn vader met zijn aquarium dat ik heb besloten er zelf ook maar één te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j79zY4ARBd-nNcn7b6gp1SG1PQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEUoV9H0w87QKKIumEoVnJgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m7QeFrOD2_dZpcocB5D2nnYRpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTt9X393w6DHxmoHNh75Sn9M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyh42HrOklTOLnbC-T88plHSrc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PQAeh9WmMRvEjZakKHPzPoM.jpg?f=fotoalbum_large

Update van m'n aquarium. Na 2,5 week zijn de planten behoorlijk gegroeid.
Er zitten nu ook 12 vuurgarnalen in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:34:
Heb de grote schoonmaak van t aquarium weer gedaan, alle bruine/dode planten er uit en nieuwe er in. Nu had ik allemaal bakjes gekocht bij de intratuin maar zaten er ook nieuwe bij. Zie foto, kan dit wel direct geplant worden in het zand/grind?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er uit als een Crypto soortje, die kan je zeker in de bodem zetten en als ze het leuk vinden bij je heb je straks een Crypto bodem. :+

@Pazienza Na 2,5 week indraaien al garnalen? Jij durft! Of had je oud materiaal gebruikt?

[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 30-06-2020 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:23
SmurfLink schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:05:
[...]

Ziet er uit als een Crypto soortje, die kan je zeker in de bodem zetten en als ze het leuk vinden bij je heb je straks een Crypto bodem. :+

@Pazienza Na 2,5 week indraaien al garnalen? Jij durft! Of had je oud materiaal gebruikt?
Heb vissenvoer er in gegooid aan het begin om de bacteriën op gang te helpen.
Verder gefaseerd garnalen toegevoegd (eerst 3, een ruime week later 9 erbij.)
Daarnaast om de dag 50% water verversen en water waarden meten. Heb al een nitriet piek gemeten.
Heb ook vrij veel planten die het één en ander op kunnen nemen.

Dus ben op zich wel voorzichtig en bouw het op. Meet daarnaast dagelijks dus kan ingrijpen als er iets niet goed gaat.

Wordt wel tijd dat over 2,5 week de vuur tetra's er in gaan. Eén van de garnalen is zwanger dus er moet wel populatie beheersing plaats vinden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-06 18:57
Ik ben zelf ook met een Fluval Flex bezig, draait nu 3 weken. Ik wacht nog even met de garnalen. Wel heb ik al spontane bewoners: een populatie van slakken. Deze lifters laten tot nu toe de planten met rust, maar het aquarium bouwt op deze manier niet de laag van algen op die ik voor de garnalen in gedachten had. En ze zijn inmiddels ook in het pomphuis gekropen, heb jij daar met de garnalen ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Laatst online: 07-06 21:13
Binnenkort mn nano bakje maar eens opzetten. Moet dat bakje nog even goed schoonmaken (oude kalkresten eraf halen) maar ondertussen draait de pomp die daarin gaat al mee in mn grotere bak om in ieder geval de pomp cycled te hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Pierz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:19:
Ik ben zelf ook met een Fluval Flex bezig, draait nu 3 weken. Ik wacht nog even met de garnalen. Wel heb ik al spontane bewoners: een populatie van slakken. Deze lifters laten tot nu toe de planten met rust, maar het aquarium bouwt op deze manier niet de laag van algen op die ik voor de garnalen in gedachten had. En ze zijn inmiddels ook in het pomphuis gekropen, heb jij daar met de garnalen ook last van?
Alleen Japonica's eten algen, maar alle garnalen eten ook gewoon garnalen of vissenvoer.. Wees blij dat je weinig algen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Pierz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:19:
Ja, zeker de babys ga je daar in vinden als het niet wat afdekt.
Ik heb een spons gehaald voor over mijn filteringang.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-06 18:57
SmurfLink schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:11:
[...]

Alleen Japonica's eten algen, maar alle garnalen eten ook gewoon garnalen of vissenvoer.. Wees blij dat je weinig algen hebt!
Ah in dat geval denk ik dat er een prima evenwicht is. Even in de gaten houden of de populatie niet explodeert. Zorgen slakken eigenlijk ook voor voeding voor nitriet reducerende bacterien?
avotar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:01:
[...]

Ja, zeker de babys ga je daar in vinden als het niet wat afdekt.
Ik heb een spons gehaald voor over mijn filteringang.
Ja ik had al filterwol in de inlaat covers gedaan, maar ik denk dat de slakken over het randje zijn gekropen. Welke spons gebruik je? Ik vind namelijk dat de filterwol wat snel verstopt raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
@Pierz ja hoor, slakken dragen ook bij aan de nitraatcyclus. Ze worden zelfs vaak specifiek ingezet om deze op gang te brengen, vooral de grotere soorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Pierz schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Ah in dat geval denk ik dat er een prima evenwicht is. Even in de gaten houden of de populatie niet explodeert. Zorgen slakken eigenlijk ook voor voeding voor nitriet reducerende bacterien?

[...]

Ja ik had al filterwol in de inlaat covers gedaan, maar ik denk dat de slakken over het randje zijn gekropen. Welke spons gebruik je? Ik vind namelijk dat de filterwol wat snel verstopt raakt.
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.27424c4dj5YLYs

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
belly89 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Wellicht dat mijn informatie niet klopt, echter heb ik dit altijd zo begrepen via diverse aquaria fora. De gedachte hierbij is dat de korrelgrootte vergelijkbaar is, hierdoor slibt het niet dicht. Bij metselzand zal dit wel het geval zijn. :) Verzendkosten van 30 euro is inderdaad fors, dan is langsrijden een betere optie.
Ik heb nog even gezocht en kom nu op wit aquariumzand uit bij de hornbach: https://www.hornbach.nl/s...-wit/4066913/artikel.html
Deze wordt bezorgd voor 6,95. Dus 2 zakken is iets meer dan 30 euro. Vind ik nog redelijk goed te doen. Het stomme is alleen dat als ik daar filterzand wil bestellen dan zijn de bezorgkosten 22,50.
Ik denk dat het mis gaat omdat ze deze ook als kleinere zakken verkopen van 5kg. Dus morgen nog even naar de dierenzaak rijden om te kijken wat ze daar hebben liggen aan zand. Anders gaat deze er komen.
SmurfLink schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 11:22:
[...]

Planten sets of los maakt niet zoveel uit, zolang je een idee hebt wat je mooi vindt en wat je waar wilt. En rekening houdt met dat het nog gaat groeien. Ik haal ze ook regelmatig bij Aquaplantsonline oid. Kienhout wil ik kunnen voelen. Had een mooi adresje in 't noorden waar het uit het veen gestoken werd maar die is ermee gestopt, nu haal ik het bij Utaka in Amersfoort, die hebben vaak mooie stukken liggen.
Dan denk ik dat ik toch voor een complete set ga. Nu alleen nog even kijken welke dan. Voor hout moet ik dan even goed gaan kijken bij verschillende winkels. Wil het wel eerst zien voordat ik het koop. Helaas is bijna alles ver weg vanuit Den Helder. Misschien even geduld opbrenegn. Zit over 1,5 week waarschijnlijk in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Zo, vandaag even lekker bezig geweest.

De 30/40 liter quarantaine bak vandaag even wat ingericht met wat spul uit de 60 liter.
De 60 liter volledige revamp gedaan.

Foto's volgen als het geheel wat helderder is.
Was iig een heel werkje vandaag.

Nu de shit allemaal nog even opruimen :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vanochtend een aantal Otocinclussen opgehaald en na uitvoerig acclimatiseren toegevoegd. De paar Oto's die nog in de bak zaten waren erg schuw geworden door het lage aantal, maar doen nu direct weer mee met de rest :) Ze zitten weer op het glas, op het hout en gewoon in het zicht, ipv zich te verstoppen of direct weg te schieten als je langsloopt. Wat een verschil, goed om te zien.

De 3 Amazon Swords planten zijn dusdanig groot geworden dat die mooi wat oppervlak voor ze bieden om van te eten en op te liggen.

Hopelijk zitten er deze keer wat meer sterke broeders tussen zodat het een leuke groep blijft. Aan het eten ligt het niet, er is blijkbaar een percentage dat zwakker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Heb een gardena koppelstuk gekocht zodat ik mijn slang aan de keukenkraan kan bevestigen en dan makkelijker het aquarium kan bijvullen. Nu heb ik een 21mm koppelstuk (zo'n grijs ding met een pieletje), maar deze maar maar echt heel lastig op de keukenkraan. Hoe hebben jullie dit? Hebben alle keukenkranen dezelfde maat en moet ik wellicht zoiets hebben: https://www.karwei.nl/ass...or-binnenkranen/p/B302420

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:54:
Heb een gardena koppelstuk gekocht zodat ik mijn slang aan de keukenkraan kan bevestigen en dan makkelijker het aquarium kan bijvullen. Nu heb ik een 21mm koppelstuk (zo'n grijs ding met een pieletje), maar deze maar maar echt heel lastig op de keukenkraan. Hoe hebben jullie dit? Hebben alle keukenkranen dezelfde maat en moet ik wellicht zoiets hebben: https://www.karwei.nl/ass...or-binnenkranen/p/B302420
Ik heb deze standaard op de keukenkraan zitten: https://www.amazon.de/dp/...161_189395811_TE_SCE_dp_2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Oekol Ik heb de JBL Aqua In/Out set, die past perfect op de keukenkraan. Ik gebruik hem echter niet (meer) :) Leeg laten lopen doe ik in een 20 liter jerrycan en vullen met 10 liter emmers.

Afbeeldingslocatie: https://www.jbl.de/images/container/w1940/56120.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zo'n ding heb ik nu van gardena en dat werkt niet. Heb 't idee dat die groeven te grof zijn bij het stukje wat we gekocht hebben. Wel goeie tip, deze lijkt minder grof te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:31:
[...]

Zo'n ding heb ik nu van gardena en dat werkt niet. Heb 't idee dat die groeven te grof zijn bij het stukje wat we gekocht hebben. Wel goeie tip, deze lijkt minder grof te zijn.
Die van mij is dan ook geen 21mm maar heeft 3/4 " binnenschroefdraad (19 mm?). Denk dat je de verkeerde uitvoering hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik heb ook zo'n ding inderdaad, naast de keukenkraan liggen dan en gebruik 'm alleen als ik de bak echt goed ververs. :P Anders ben ik te lui om de tuinslang helemaal op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Ik heb ook zo'n ding inderdaad, naast de keukenkraan liggen dan en gebruik 'm alleen als ik de bak echt goed ververs. :P Anders ben ik te lui om de tuinslang helemaal op te zetten.
Hoe doe je 't anders? Emmers heen en weer lopen? Ik ben 't juist zat met weer vullen om dat met emmers te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:54:
[...]

Hoe doe je 't anders? Emmers heen en weer lopen? Ik ben 't juist zat met weer vullen om dat met emmers te doen.
Ik ververs tegenwoordig zo weinig dat ik inderdaad met emmers heen en weer loop. Maar ik heb dan ook een flatje van 50m2 dus is het nog geen 10 meter lopen van/naar douche. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Ik ververs tegenwoordig zo weinig dat ik inderdaad met emmers heen en weer loop. Maar ik heb dan ook een flatje van 50m2 dus is het nog geen 10 meter lopen van/naar douche. :+
Hm oké. Het is hier 2 meter lopen (nu nog) straks wel meer. Maar vooral vullen vind ik irritant omdat als je beetje snel doet het grind overal heen gaat en je dus wel een bord in 't aquarium moet leggen wil je 't een beetje goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oekol schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Hm oké. Het is hier 2 meter lopen (nu nog) straks wel meer. Maar vooral vullen vind ik irritant omdat als je beetje snel doet het grind overal heen gaat en je dus wel een bord in 't aquarium moet leggen wil je 't een beetje goed doen.
Ik heb in de bodem van een 1 liter maatbeker +-10 kleine gaten geboord en hang die aan de binnenkant van het glas. Dan vanuit de emmer het water in de maatbeker schenken, gaat prima en lekker snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Ik schenk het in een 2L bak die in het aquarium drijft. Met 1 hand die bak vasthouden en met 1 hand de emmer er in 1x vol inkletteren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:48:
[...]

Ik schenk het in een 2L bak die in het aquarium drijft. Met 1 hand die bak vasthouden en met 1 hand de emmer er in 1x vol inkletteren. :+
En die bak stroomt gewoon over zeg maar?
Taro schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:42:
[...]

Ik heb in de bodem van een 1 liter maatbeker +-10 kleine gaten geboord en hang die aan de binnenkant van het glas. Dan vanuit de emmer het water in de maatbeker schenken, gaat prima en lekker snel!
Dit vraagt om foto's.... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:40:
[...]

En die bak stroomt gewoon over zeg maar?
Ja dat is de bedoeling, die bak stroomt over waardoor het niet zo hard gaat met de totale stroming. Gebeurt niks met het zand bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oekol schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:40:
[...]
Dit vraagt om foto's.... :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaVnc43V_F3NPAA9H9Vs2duUODk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMWfGK56kBFRgaoOZwobNTOS.jpg?f=fotoalbum_large
En dan hang je die aan het handvat aan de binnenkant van je aquarium. Water vanuit de emmer in deze maatbeker gieten (kan met een behoorlijke snelheid!) en je bodem blijft nagenoeg in tact.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 04-07-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Emmer gewoon op een verhoging naast de bak, hevelslang erin, klaar. Als de emmer bijna leeg is, stort je de volgende emmer daar weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Emmer onder de kraan (kan geen slang op de kraan), pomp er in, slang met inletstuk in de bak, an gaan :)

En voor het legen, pomp in de bak en de slang naar het wijnvat buiten (opslag voor de warme dagen voor de planten, maar is nu niet bepaald nodig... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gaat dat vat niet stinken? Is niet bepaald schoon water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Doet het al, zitten nog wijnresten in :P
Bij het nieuwe huis zal het regenwater er in ook in stromen, maar wou ik hier niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

[...]

Ik ververs meestal een emmer of 5.

Ik hang een vergiet aan de rand van mijn aquarium en giet het daarin.

Ik kan de filmpjes even niet zo snel vinden, maar er is op youtube een gozer die precies uitlegt hoe het werkt.

Maar in elk geval, het breekt de val en de harde stroom van het kappen. Bij mij blijft mijn bodem perfect in tact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:48

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:46
Ik heb eindelijk weer een aquarium! Ik heb een 2e hands 27L nano aquarium op de kop kunnen tikken van superfish met filter (aqua flow 50) + LED verlichting (5W stond er op). Nu zit ik dus druk te zoeken naar planten, maar is deze verlichting voldoende voor een volgeplant aquarium?

Qua bodembedekking, wat voor soort soil gebruiken jullie? Ik wil graag die donkere ronde korrels die je in veel scapes ziet gebruiken, maar er zijn veel verschillende merken e.d. Deze heb ik nu op het oog: https://www.aquaplantsonl...hrimp-soil-1-5-liter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:41

mvds

Totally awesome!

Wil je garnalen gaan houden? Zo ja, welk soort? Sommige garnalen willen graag een hele lage pH/Kh en dan moet je dus ook soil hebben die pH verlagend werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik ben geen fan van voedingsbodems. Na een poosje is het uitgewerkt en moet je vervangen. Gedoe. Liever gewoon grind of zand en dan een kleibolletje bij de planten die dat fijn vinden. Maar goed, dat is ook maar een mening natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Heb eindelijk het tetra filter bij mn ouders opgehaald.. maar ik twijfel toch wel of ik 'm kan gebruiken op de 60 bak. :+ Het ding is een stuk groter wat ik me herrinner.. maar op zich is meer watervolume alleen maar goed. Gaat wel testen worden qua stroomsnelheid of het geen draaikolk wordt. Niet dat er vis is die er last van zou kunnen hebben, maar toch.

Moet eerst wel even nieuwe waterslangen halen, die heb ik maar niet meegenomen en mams aangegeven dat die de kliko in mochten. :+ 1 slang was spierwit en keihard, de ander nogal... groenzwart. Lekker schimmelen dus, maarja ze liggen er al 3 jaar.

Grote bak is nog steeds niet naar mijn tevredenheid, de Vallisneria groeit weer de bak door en het vuil ertussen stapelt zich op.. denk dat ik een groter stuk dan vorige keer ga weghalen en de baby Echinodorus die aan de nieuwe planten groeit daar ga planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Van het weekend m'n nanobakje maar eens gevuld nadat ik de pomp al in mn grotere bak had mee draaien. Voor nu zit er in dat 20L bakje het volgende:

4x Yellow Micariff Guppy (1 man 3 vrouwen)
4x Japonica/Amano garnalen

Voor beplanting heb ik voor nu gekozen voor een Crypto en Pogostemon stellatus Octopus uit mn grote bak gehaald. Die laatste vergt veel snoeiwerk maar de crypto ook met de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ThaAresX schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:03:
Van het weekend m'n nanobakje maar eens gevuld nadat ik de pomp al in mn grotere bak had mee draaien. Voor nu zit er in dat 20L bakje het volgende:

4x Yellow Micariff Guppy (1 man 3 vrouwen)
4x Japonica/Amano garnalen

Voor beplanting heb ik voor nu gekozen voor een Crypto en Pogostemon stellatus Octopus uit mn grote bak gehaald. Die laatste vergt veel snoeiwerk maar de crypto ook met de tijd.
Guppen op 20 liter??? mag hopen dat je ze daarna na je grotere bak gaat verhuizen, gezien Guppen toch echt wel minstens 60cm nodig hebben gezien hun drukke zwemgedrag..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
SmurfLink schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:05:
[...]

Guppen op 20 liter??? mag hopen dat je ze daarna na je grotere bak gaat verhuizen, gezien Guppen toch echt wel minstens 60cm nodig hebben gezien hun drukke zwemgedrag..
Is wel het plan ja geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 10-06 18:57
Inmiddels een jaar een 60l familie bakje met een fluval u2 pomp. Standaard zit in het midden een klein mandje waar je de biologische pijpjes in kan doen. Canaf begin heb ik gelezen dat je beter deze zo vol mogelijk stopt.

Zojuist Fluval biomax gekocht, dacht dat het het zelfde was maar ipv pijpjes zijn dit poreuze cilinders. Ik neem aan dat dit geen probleem is om deze te mengen en aan te vullen met de bestaande pijpjes?

Daarnaast staat er op de verpakking elke 6 maanden vervangen. Ik heb altijd begrepen dat je hier vanaf moet blijven en nooit iets mee moest doen. Wat is nu de waarheid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@basjuhh Door elkaar heen gebruiken lijkt mij geen enkel probleem. Vervangen alleen als ze vol zitten met smurrie die de sponzen eigenlijk op hadden moeten vangen, wat er echt in is getrokken en wat je er niet meer afkrijgt. Dus niet omdat het een bepaalde leeftijd heeft bereikt. En dan nooit 100% ineens vervangen, maar bijv. de nieuwe media in filterzakje erbij leggen, paar weken laten rusten en dan bijv. na 3 weken gaandeweg de losse oude media vervangen en dat zakje steeds verder bijvullen met nieuwe media. Of natuurlijk direct alle nieuwe media toevoegen als je voldoende ruimte hebt. Maar in ieder geval geen oude media verwijderen voordat de nieuwe media ook voldoende bacteriën bevat.

Dat zakje is puur om gemakkelijk de oude van de nieuwe media te scheiden, dient verder geen doel. Maar omdat daar alle goede bacteriën in zitten moet je er erg voorzichtig mee zijn en niet teveel ineens verwijderen. Gooi je alles ineens weg lopen de ammonia(k) en nitriet niveaus op en zullen je vissen en dergelijke spoedig overlijden.

Als je de media overzet in een nieuw filter moet je dus wel voldoende overzetten/meenemen, anders heb je te weinig capaciteit.

[ Voor 47% gewijzigd door Taro op 07-07-2020 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zolang de doorstroming OK is zoveel mogelijk van je filter afblijven. En zelfs dan beter omspoelen dan vervangen. Die vervangingsadviezen zijn vooral belangrijk voor de omzet van de fabrikant. Uitzondering hierop zijn filtermedia met specifieke zuiverende werking, zoals actieve kool. Maar dat heb je bij een normaal draaiend aquarium überhaupt niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:00:
Zolang de doorstroming OK is zoveel mogelijk van je filter afblijven. En zelfs dan beter omspoelen dan vervangen. Die vervangingsadviezen zijn vooral belangrijk voor de omzet van de fabrikant. Uitzondering hierop zijn filtermedia met specifieke zuiverende werking, zoals actieve kool. Maar dat heb je bij een normaal draaiend aquarium überhaupt niet nodig.
Dit inderdaad. Pijpjes enzo gewoon nooit vervangen, eens per jaar ofzo wat doorspoelen.. Sponzen kan je wat vaker uitknijpen. Ik heb pas 1x filtermateriaal vervangen en dat was van een Dennerle hoekfilter omdat de palletjes van hun casettes waren afgebroken.. :+ Verder in 20 jaar hobby nog nooit eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:14:
@Oekol Ik heb de JBL Aqua In/Out set, die past perfect op de keukenkraan. Ik gebruik hem echter niet (meer) :) Leeg laten lopen doe ik in een 20 liter jerrycan en vullen met 10 liter emmers.

[Afbeelding]
Hier idem, maar dan alleen voor t bijvullen. Leeg laten lopen gaat dmv een slang op de extra uitgang van m'n FX-4 filter. Slang leg ik dan in de douchebak. Of als het echt langere tijd warm is buiten over de railing van m'n balkon (begane grond) zodat het gras wat water krijgt.
De hele tijd met emmers sjouwen doe ik niet meer aan, die zorgden er snel genoeg voor dat ik het plezier erin verloor.

Vandaag trouwens eens een offerte opgevraagd voor een 2e maatwerk bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb achterin mijn aquarium van links naar rechts: Vallisneria, Hygrophila polysperma (Belgisch groen) en Echinodorus Bleheri (Amazon Swords). De middelste groeit nogal snel, dat hoort ook en heb ik bewust gekozen, maar, volgens mij zijn zowel het aquarium als ik toe aan een langzamere groeier.

Er staat hier en daar nog een plukje Ludwigia Red tussen, maar het Belgisch groen ontneemt deze al het licht.

Nou ben ik op zoek naar een nieuwe plant met niet te kleine bladeren (heb weleens last van draadalg gehad, dus ik geef net als de Otocinclussen de voorkeur aan grotere oppervlakken), die niet op de Vallisneria of Amazon Swords lijkt. Omdat het om het midden gaat, waar de verlichting boven hangt, mag het dus ook een plant zijn die meer licht verdraagt. De Ludwigia Red is wel mooi, maar lijkt bij dit licht meer bruin dan rood, dat is niet heel erg mooi.

Anubia's heb ik al op het hout zitten, grotere varianten vind ik op zich mooi, maar niet als achtergrond plant in het midden.

Wat zouden jullie mij aanraden om wat minder onderhoud te hebben? Ik ben al een paar keer door https://www.aquaplantsonl...lanten/achtergrondplanten heen gelopen, maar zie vooral veel van hetzelfde. De Alternanthera reineckii "Pink" ziet er op zich wel leuk uit, maar geen ervaring mee:

Afbeeldingslocatie: https://tropica.com/imagegen.ashx?height=380&image=/Plants/023/2.png&crop=resize&class=product

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LBddLkgwKGU1MwP0ONwjQf5hJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OszSrKln9UMPwMvbaN0QHTMy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 07-07-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Een kleinere anubias soort? Kun je dan meteen mooi op die brug vastbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:48:
Een kleinere anubias soort? Kun je dan meteen mooi op die brug vastbinden.
Dus eigenlijk geen achtergrond planten in de grond meer? Er zitten al 4 Anubia's Nana op het hout en de "brug", ik wil ze niet te hoog en in het midden hebben, dan krijgen ze algen. En ik wil het glas in het midden eigenlijk wel bedekt hebben. Maar ik sta open voor suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Of zoiets, jungle style ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8qxn2ngV0tX1AYOoFCWPYMKg0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cI4bQkMbpAC8wNSq4Qp1HkMK.jpg?f=user_large

Wordt zo langzaamaan tijd dat deze geo's ook een nieuw onderdak gaan vinden, bakje wordt te klein voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:01:
Er zitten al 4 Anubia's Nana op het hout en de "brug", ik wil ze niet te hoog en in het midden hebben, dan krijgen ze algen.
Zou dat het zijn? Ik dacht dat Anubias altijd alggevoelig is omdat het zo’n langzame groeier is. Worden die algen erger als ie hoog in de bak zit? Zou hier ook iets kunnen verklaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JME schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:54:
[...]

Zou dat het zijn? Ik dacht dat Anubias altijd alggevoelig is omdat het zo’n langzame groeier is. Worden die algen erger als ie hoog in de bak zit? Zou hier ook iets kunnen verklaren...
Ja, dat is ook mijn ervaring.

Op zich logisch dat die combinatie het verergert, algen gedijen ook bij meer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JME schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 07:54:
[...]

Ja, het zijn ook langzame groeiers waardoor ze extra kans op algen hebben, maar het is daarnaast inderdaad ook de hoeveelheid licht. Ik heb ze dus nu lager zitten en geen last meer van algen. In de vorige layout had ik het hout heel hoog zitten met zowel mos als Anubia's erop, dat was 1 groot algen drama.

Pagina: 1 ... 52 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.