Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.305 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@KingSizeBas Ik zou daar niet te lang mee wachten, voordat het zich verder verspreidt. Ik heb hier op de Valisneria die bij de filter inflow zit ook regelmatig wat kleine puntjes baardalg, ik knip bij het eerste zicht direct de top eraf.

De Oto's, Japonica's, Nerite slakken, etc. in de bak doen er niets mee. Denk alleen jonge Siamese algeneters en volgens mij de Clithon geweislak (heb ervan horen zeggen, maar weet ik niet zeker).

@JME Mijn kraanwater heeft een TDS (total dissolved solids, niet in mg/l maar parts per million (ppm)) van +-205. Dat is dus ook een utopie om te kunnen bereiken omdat ik nooit een 100% waterwissel incl. volledige lege filter zal uitvoeren. Daarnaast zal er natuurlijk direct na het water toevoegen aan de bak weer van alles van de bodem omhoog komen, maar 250-260 zal denk ik wel mogelijk moeten zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Taro op 07-06-2020 18:26 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:58

JME

zeg maar Jamie

Ja, algen! Iemand nog tips voor hardnekkige groene puntalg? Het is de harde soort, heb 1 plant die er vol mee zit (anubias) en het zit zo muurvast dat de oto’s en japonica’s het er niet af krijgen. Ze proberen het wel, maar het lukt niet. Krijg het er ook met de vingers niet af. Tips om het te voorkomen zijn ook welkom, volgens mij zijn alle waterwaarden netjes dus ik verdenk licht (wellicht teveel) of CO2 (wellicht te weinig). Zou dat kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:19:
@JME Mijn kraanwater heeft een TDS (total dissolved solids, niet in mg/l maar parts per million (ppm)) van +-205. Dat is dus ook een utopie om te kunnen bereiken omdat ik nooit een 100% waterwissel incl. volledige lege filter zal uitvoeren. Daarnaast zal er natuurlijk direct na het water toevoegen aan de bak weer van alles van de bodem omhoog komen, maar 250-260 zal denk ik wel mogelijk moeten zijn.
Maar waarom zou je dat willen? Wat is het probleem met tds? Had er nog nooit van gehoord, nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
KingSizeBas schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:10:
[...]

Ja klopt, ik moet nog eens een goeie algen eter kopen. Ik heb er 2 inzitten, maar die zitten er volgens mij meer in voor de sier denk ze.
Welke heb je? Weinig algeneters die hun naam eer aan doen, gezien die naam eigenlijk gewoon incorrect is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@JME Had ik ook op Anubia's die té hoog in de bak zaten. Verlichting dimmen (niet wenselijk voor de rest van de bak) of ze lager plaatsen. Daarnaast de betreffende bladeren afknippen, tenzij dat 100% is natuurlijk :)

Wat ik weleens heb gedaan is ze van de stenen of het hout verwijderen, met een tandenborstel schrobben, in een zwarte emmer doen met daarin een overdosis EasyCarbo en ze daarna 1-2 dagen in een donkere hoek wegzetten zonder licht. Daarna wel even goed afspoelen ivm teveel EasyCarbo voordat je ze weer toevoegt aan de bak.

Wat betreft TDS: dit zal stijgen als je bijv. plantenvoeding toevoegt, of als er bijv. nitraat in het water zit. Dus een hoge TDS is niet per se slecht en een lage TDS is niet per se iets om na te streven, tenzij de TDS veel te hoog wordt wat aangeeft dat je water wel erg veel opgeloste (afval)stoffen bevat. Osmosewater heeft bijv. een TDS van +-0, daar kan je daarna alleen de gewenste mineralen aan toevoegen en dan heb je extreem schoon en helder water van bijv. 80-120 TDS. Ook kan je de pH dan makkelijker beïnvloeden wat vaak weer wordt gedaan voor bepaalde garnalen en vissen. Regenwater (direct uit de lucht) heeft bijv. ook een enorm lage TDS.

Ik ga niet aan de slag met Osmosewater, teveel gedoe en onnodig voor mijn dierenbestand. Maar een hoge TDS kan dus wel aangeven dat een waterwissel nodig is. Je kunt TDS ook meten om te bepalen of je bij bijvoorbeeld hydroponics plantenvoeding nog voldoende voeding in het water hebt zitten, of weer nieuwe voeding moet toevoegen.

[ Voor 47% gewijzigd door Taro op 07-06-2020 18:38 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:44
KingSizeBas schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:10:
[...]

Ja klopt, ik moet nog eens een goeie algen eter kopen. Ik heb er 2 inzitten, maar die zitten er volgens mij meer in voor de sier denk ze.
Baardalg is meer een schommelde co2 issue. Als je co2 hebt, moet je daar wat mee doen. Indien geen co2, moet je daar wat mee doen😇

Maar is een klote alg. Ondanks, je alles goed doet.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 13:42
SmurfLink schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:29:
[...]

Welke heb je? Weinig algeneters die hun naam eer aan doen, gezien die naam eigenlijk gewoon incorrect is.
Ik heb de Ancistrus temminckii albino en de Plecostomus algeneter. Vroeger (jaren terug) had ik de Gyrinocheilus Aymonieri M Chinese Algeneter Goud en die gingen als een malle, maar 2 in een bak was eigenlijk teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:30:
@JME Had ik ook op Anubia's die té hoog in de bak zaten. Verlichting dimmen (niet wenselijk voor de rest van de bak) of ze lager plaatsen. Daarnaast de betreffende bladeren afknippen, tenzij dat 100% is natuurlijk :)
Gaat aardig richting de 100% ja. Al worden de onderste bladeren al iets beter, mogelijk omdat die in de schaduw van de bovenste bladeren komen. Het is een beste joekel die het interne filter aardig uit het zicht houdt. Dus dan zou ik daar een vervanger voor moeten zoeken. Iets stug en hoog dat de inlaat niet blokkeert dus. Tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:20

Oekol

waka waka hey hey

Goedenavond! Vraagje, hoe lang doen jullie gemiddeld met planten in de bak voordat ze 'af' zijn? Ik word echt helemaal gek, ik kan wel echt elke twee maanden en bijna maand nieuwe planten kopen omdat ze helemaal bruin worden. Elke keer bij de winkel als ik weer nieuwe waterpest en andere zuurstof planten koop lachen ze me weer uit omdat dit zo makkelijk is en niet dood gaat.

Ik heb profito voor die planten ik doe elke week standaard een waterwissel en soms meerdere. Word er echt helemaal zat van en iedereen weet nu onderhand dat ik twee sluiers gekregen heb en daar m'n best voor doe. Inmiddels 1 humaan in laten slapen en de laatste heeft nu een 80cm 110 liter voor zichzelf.

Heb alles in de haast gekocht om ze een goed onderkomen te geven, plan was dat ik in juli deze sluier de vijfer in doe en dan ga nadenken over een tropische bak. Maar als ik kijk dat ik twee (simpele?) sluiers + planten al niet goed kan verzorgen vraag ik me af of ik uberhaupt tropisch moet nemen. Zit er ff doorheen van teleurstelling.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Oekol Ik heb sinds de start van mijn aquariums eind februari nog nooit een plant weggegooid omdat hij dood ging. Sterker nog, ik blijf ze terugsnoeien.

In mijn geval staan ze in JBL Pro aquasoil en voeg ik dagelijks JBL Ferropol + JBL 24h druppels toe.

Als ik het goed heb heb jij wit grof grind? En staan ze niet of wel met de wortels in het grind?

Hoeveel voeding geef je dagelijks/wekelijks? Wat is de nitraatwaarde in het water? En vreten de vissen aan de planten waardoor ze beschadigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Waterpest en hoornblad doen het hier ook voor geen meter. Pest wordt bruin en slijmerig, hoornblad valt van narigheid uit elkaar, altijd gedoe. Maar andere plantjes doen het dan weer super, bijvoorbeeld verschillende soorten cryptocoryne, vallisneria, anubias, javamos. Ook allemaal makkelijk spul, maar iets afwisselender. Groeit als een malle, maar echte hardcore snelgroeiers heb ik al lang niet meer in m’n bak.
Weet je, als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. Oftewel: als waterpest niet wil en je verandert niks aan je bak, dan blijft waterpest niet willen. Dat hoeft overigens helemaal geen probleem te zijn, tenzij je per se waterpest wilt hebben. Dan heb je twee opties: regelmatig vernieuwen, of kijken wat je moet veranderen aan je bak. Maar meer van hetzelfde, dat wordt 'm kennelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Oekol schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:37:
Goedenavond! Vraagje, hoe lang doen jullie gemiddeld met planten in de bak voordat ze 'af' zijn? Ik word echt helemaal gek, ik kan wel echt elke twee maanden en bijna maand nieuwe planten kopen omdat ze helemaal bruin worden. Elke keer bij de winkel als ik weer nieuwe waterpest en andere zuurstof planten koop lachen ze me weer uit omdat dit zo makkelijk is en niet dood gaat.

Ik heb profito voor die planten ik doe elke week standaard een waterwissel en soms meerdere. Word er echt helemaal zat van en iedereen weet nu onderhand dat ik twee sluiers gekregen heb en daar m'n best voor doe. Inmiddels 1 humaan in laten slapen en de laatste heeft nu een 80cm 110 liter voor zichzelf.

Heb alles in de haast gekocht om ze een goed onderkomen te geven, plan was dat ik in juli deze sluier de vijfer in doe en dan ga nadenken over een tropische bak. Maar als ik kijk dat ik twee (simpele?) sluiers + planten al niet goed kan verzorgen vraag ik me af of ik uberhaupt tropisch moet nemen. Zit er ff doorheen van teleurstelling.
Goudvissen zijn helaas wel plantenslopers, dus ook al zou waterpest het bij jou wel goed doen dan eten ze er alsnog graag aan dus moet je alsnog steeds vervangen. Is op zich niet verkeerd voor de vis hoor, wat groenvoer.

Helaas zijn de 'hardere' planten (javavaren, anubias) ook direct de planten die erg langzaam groeien, dus heb je daar niet veel aan qua waterwaardes.

Andere optie: kijk eens bij de vijverplantenafdeling (de buitenafdeling, niet zozeer die bakjes met water gevuld die binnen staan) van intratuin ofzo, en dan vooral naar de onderwaterplanten (alles wat wordt verkocht als 'zuurstofplant') en ook naar de moerasplanten (wel planten die op 40cm onder water kunnen) zoals watermunt.
Vooral die watermunt houdt het bij mij aardig lang vol bij de goudvissen zowel in de vijver als in de overwinterbak, misschien vinden ze die niet lekker ofzo.
Moerasplanten halen wel hun voedsel voornamelijk uit de grond ipv uit het water, dus bemesten doe je dan met een kleibolletje in de bodem. Maar kijk eerst maar eens wat er aanslaat en wat niet.

Zo'n potje met vijveraarde erin kan evt direct in je bak, mits je de toplaag dan wel goed afdekt met grof grind anders kan je goudvis grondelen en dan wordt het een bende. Ik had zelf watermunt in mijn overwinteraquarium in een bloempot van 10x10 gezet vol met grind, dat ging ook aardig lang goed.

Een plant in ppt in je aquarium is niet heel erg mooi misschien, maar je ziet dat wel vaker bij goudvissen (of grotere cichliden) want die zijn gewoon irritant soms :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Taro schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:46:
@Oekol Ik heb sinds de start van mijn aquariums eind februari nog nooit een plant weggegooid omdat hij dood ging. Sterker nog, ik blijf ze terugsnoeien.

In mijn geval staan ze in JBL Pro aquasoil en voeg ik dagelijks JBL Ferropol + JBL 24h druppels toe.

Als ik het goed heb heb jij wit grof grind? En staan ze niet of wel met de wortels in het grind?

Hoeveel voeding geef je dagelijks/wekelijks? Wat is de nitraatwaarde in het water? En vreten de vissen aan de planten waardoor ze beschadigen?
Ik heb grof wit grind idd. Bij elke waterwissel gooi ik er profito in, had eerst jbl ferropol deed ik 't zelfde maar dacht wellicht ligt het daar aan.

Terugsnoeien klinkt interessant. Dat zijn dan geen stengelplanten? Want als ik de planten die ik heb korter afknip dan (onderkant is sowieso minder mooi altijd) dan groeit 't niet verder omhoog maar naja jullie weten dit wel. Planten die ik mooi terug zou kunnen snoeien zou ik wel heel interessant vinden voor m'n aquarium. Deze stengelplanten is er eigenlijk altijd uithalen en dan weer opnieuw planten.

Heb nog geen strips of druppeltest om water te testen. Weet dat ik druppeltesten moet kopen omdat het beter is, maar ben er nog niet uit op internet welke de 'beste' is. Wat ik wel moet testen en wat niet etc.
dragon2 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:17:
[...]

Goudvissen zijn helaas wel plantenslopers, dus ook al zou waterpest het bij jou wel goed doen dan eten ze er alsnog graag aan dus moet je alsnog steeds vervangen. Is op zich niet verkeerd voor de vis hoor, wat groenvoer.

Helaas zijn de 'hardere' planten (javavaren, anubias) ook direct de planten die erg langzaam groeien, dus heb je daar niet veel aan qua waterwaardes.

Andere optie: kijk eens bij de vijverplantenafdeling (de buitenafdeling, niet zozeer die bakjes met water gevuld die binnen staan) van intratuin ofzo, en dan vooral naar de onderwaterplanten (alles wat wordt verkocht als 'zuurstofplant') en ook naar de moerasplanten (wel planten die op 40cm onder water kunnen) zoals watermunt.
Vooral die watermunt houdt het bij mij aardig lang vol bij de goudvissen zowel in de vijver als in de overwinterbak, misschien vinden ze die niet lekker ofzo.
Moerasplanten halen wel hun voedsel voornamelijk uit de grond ipv uit het water, dus bemesten doe je dan met een kleibolletje in de bodem. Maar kijk eerst maar eens wat er aanslaat en wat niet.

Zo'n potje met vijveraarde erin kan evt direct in je bak, mits je de toplaag dan wel goed afdekt met grof grind anders kan je goudvis grondelen en dan wordt het een bende. Ik had zelf watermunt in mijn overwinteraquarium in een bloempot van 10x10 gezet vol met grind, dat ging ook aardig lang goed.

Een plant in ppt in je aquarium is niet heel erg mooi misschien, maar je ziet dat wel vaker bij goudvissen (of grotere cichliden) want die zijn gewoon irritant soms :+
Haha ja idd! Plantenslopers tot en met. Wat bedoel je met plant in ppt? Goeie adviezen sowieso! Thanks. Ik zal 't houden met gewoon weer nieuw planten kopen voor the time being, omdat het visje eigenlijk volgens planning eigenlijk vijver in moet en we dan de bak onder handen gaan nemen en uiteindelijk tropische bak nemen.

Alvorens ik dat ga doen ga ik eerst de bak draaien met planten om te kijken of ik die planten goed in leven kan houden en leren hoe ik het moet snoeien etc. Daarna zullen er vissen bij komen is 't plan.
JME schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:50:
Waterpest en hoornblad doen het hier ook voor geen meter. Pest wordt bruin en slijmerig, hoornblad valt van narigheid uit elkaar, altijd gedoe. Maar andere plantjes doen het dan weer super, bijvoorbeeld verschillende soorten cryptocoryne, vallisneria, anubias, javamos. Ook allemaal makkelijk spul, maar iets afwisselender. Groeit als een malle, maar echte hardcore snelgroeiers heb ik al lang niet meer in m’n bak.
Weet je, als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg. Oftewel: als waterpest niet wil en je verandert niks aan je bak, dan blijft waterpest niet willen. Dat hoeft overigens helemaal geen probleem te zijn, tenzij je per se waterpest wilt hebben. Dan heb je twee opties: regelmatig vernieuwen, of kijken wat je moet veranderen aan je bak. Maar meer van hetzelfde, dat wordt 'm kennelijk niet.
Thanks voor je feedback. Wilde de snelgroeiende planten alleen in de bak zodat ik geen algen krijg etc. Op het begin had ik javavaren en die groeiende gigantisch goed eigenlijk. Toen werd die helemaal bruin en begon af te sterven (zoals alle planten).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oekol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Ik heb grof wit grind idd. Bij elke waterwissel gooi ik er profito in, had eerst jbl ferropol deed ik 't zelfde maar dacht wellicht ligt het daar aan.

Terugsnoeien klinkt interessant. Dat zijn dan geen stengelplanten? Want als ik de planten die ik heb korter afknip dan (onderkant is sowieso minder mooi altijd) dan groeit 't niet verder omhoog maar naja jullie weten dit wel. Planten die ik mooi terug zou kunnen snoeien zou ik wel heel interessant vinden voor m'n aquarium. Deze stengelplanten is er eigenlijk altijd uithalen en dan weer opnieuw planten.

Heb nog geen strips of druppeltest om water te testen. Weet dat ik druppeltesten moet kopen omdat het beter is, maar ben er nog niet uit op internet welke de 'beste' is. Wat ik wel moet testen en wat niet etc.
Hoe vaak doe je waterwissels? Want alleen bij je waterwissel voeding toevoegen betekent dat je:

- Op dat moment teveel voeding in de bak hebt (alg)
- Je op een gegeven moment zeer tijdelijk precies genoeg voeding hebt
- Je op een gegeven moment te weinig voeding hebt (slecht voor de planten)

Daarom kan je ook iedere dag een gedeelte geven (huidige hoeveelheid gedeeld door de dagen tussen waterwissels). Dan is de kans dat het teveel of te weinig is veel kleiner, je zit altijd beter bij het gemiddelde dat de planten per dag nodig hebben en hebt minder kans op alg.

Als je stengelplanten terugsnoeit zullen ze niet vanuit de top weer langer worden, maar vanuit zijscheuten wel. Daarom kan je het beste de top terugplanten en de onderkant na 1-2-3x snoeien weggooien (maar ik haal wel altijd de goede zijscheuten er nog uit).

Goedkope teststrips zijn beter dan niets, maar niet 100% betrouwbaar. Dan weet je in ieder geval iets. Ik heb zelf een Sera testkit voor als ik er probleem is en gebruik JBL teststrips voor zo nu en dan tussendoor voor de snelle check. In de Sera testkit zitten ook tests die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken, dus dat is niet top voor de portemonnee, maar zoek anders even op YouTube op testkit van het kanaal Sunshine Valley, die man test er een aantal en vertelt je precies welke onnodig of nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Taro schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Hoe vaak doe je waterwissels? Want alleen bij je waterwissel voeding toevoegen betekent dat je:

- Op dat moment teveel voeding in de bak hebt (alg)
- Je op een gegeven moment zeer tijdelijk precies genoeg voeding hebt
- Je op een gegeven moment te weinig voeding hebt (slecht voor de planten)

Daarom kan je ook iedere dag een gedeelte geven (huidige hoeveelheid gedeeld door de dagen tussen waterwissels). Dan is de kans dat het teveel of te weinig is veel kleiner, je zit altijd beter bij het gemiddelde dat de planten per dag nodig hebben en hebt minder kans op alg.

Als je stengelplanten terugsnoeit zullen ze niet vanuit de top weer langer worden, maar vanuit zijscheuten wel. Daarom kan je het beste de top terugplanten en de onderkant na 1-2-3x snoeien weggooien (maar ik haal wel altijd de goede zijscheuten er nog uit).

Goedkope teststrips zijn beter dan niets, maar niet 100% betrouwbaar. Dan weet je in ieder geval iets. Ik heb zelf een Sera testkit voor als ik er probleem is en gebruik JBL teststrips voor zo nu en dan tussendoor voor de snelle check. In de Sera testkit zitten ook tests die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken, dus dat is niet top voor de portemonnee, maar zoek anders even op YouTube op testkit van het kanaal Sunshine Valley, die man test er een aantal en vertelt je precies welke onnodig of nuttig zijn.
Minimaal 1x per week en soms 2x. Ik ben er van overtuigd dat ik bij de ferropol en nu profito goed op het flesje lees. Ik dacht dat je er alleen in moest gooien als je water ververst en dat je dan de liters die je ververst moet omrekenen hoeveel je er in moet gooien. 8)7

Dacht echt dat dit letterlijk op het ferropol flesje stond. Terug naar de tekentafel dus... Is dit simpel er achter komen wat de 'juiste' hoeveelheid is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Oekol Op de Ferropol fles staat: 10 ml op 40 liter water bij een waterwissel (op ververst water neem ik aan, niet het totaal van de bak) en 10 ml per 80 liter per week. Dus je volgt op zich prima het schema. Maar ik voeg zelf 7,5 ml per dag toe op 118 liter als de verlichting hoger staat (standje 3 van 4) en er relatief veel stengelplanten groeien. Als ik alles net terug heb gesnoeid en de bak weer "kaal" is, dan gebruik ik 50% ipv 75% licht en 5 ml per dag op de 118 liter.

Hoe ik achter deze hoeveelheid ben gekomen? Heel simpel, ik heb de grens opgezocht en met 10 ml per dag kreeg ik een algenexplosie. Ik weet dus nu dat deze bak 7,5 ml per dag verbruikt en ik wissel per week 40-50% water, dus ze hebben nooit teveel en nooit te weinig. Het betreft hier wel veel Anubia's, belgisch groen en wat andere planten die voeding uit het water halen. De Valisneria, Amazon Swords, Crypts en S. Repens halen dit uit de bodem. Dus wel altijd opletten wat voor type plant je hebt.

Ter referentie, dit is zoals hij er nu bij staat en dit verbruikt dus 7,5 ml per dag + 2-3 druppels 24h Ferropol icm CO2 (Let niet op de feeding frenzy links ;) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ixx8MwZDQVDKAWR9r9SoWewfg1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGtSvJ72jiKEEI53u6KZ147f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
@Oekol naast de overige tips; Profito bevat geen macro elementen (NO3 / PO4), welke planten wel nodig hebben. Als die dus niet voldoende toegevoegd worden door voer + vis, dan zullen de planten het inderdaad niet goed doen.

Ben zelf geen goudvis expert, maar heb altijd begrepen dat ze vrij 'vervuilend' zijn, dus dat zou geen probleem moeten zijn, maar meten is weten.

De aanbevolen hoeveelheden op het flesje Profito gaan ook uit van een dicht beplantte bak, niet van een aantal stengeltjes waterpest in grind. Best kans dat je te veel toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 16:22
Heeft er iemand ervaring met een wand aquarium?
Ik zag een hele mooie online van 180 x 45 x 15 cm.

Hier zouden dan in komen:
- Crystal red
- Pangio kuhlii
- Rasbora briggitae
- Appelslakjes
- Otocinclus affinis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
Dr Pro schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:06:
Heeft er iemand ervaring met een wand aquarium?
Ik zag een hele mooie online van 180 x 45 x 15 cm.

Hier zouden dan in komen:
- Crystal red
- Pangio kuhlii
- Rasbora briggitae
- Appelslakjes
- Otocinclus affinis
Geen persoonlijke ervaring, maar lijkt me qua onderhoud een absoluut drama. Lastig om het glas schoon te houden, en bij de bodem te kunnen komen om te planten/schoonmaken etc.

Weet wel dat je door het geringe oppervlakte weinig gasuitwisseling zult hebben, luchtsteentje lijkt me dan wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:21
Het zou mij ook niet trekken, maar als je weinig ruimte hebt snap ik het wel.

Onderhoud lijkt me inderdaad het lastigste. Ik neem aan dat er met die lengte ook wel een fo meerder trekstrips in zitten om het glas te verstevigen waardoor je nog iets minder ruimte hebt.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Dr Pro Hoeveel Otocinclussen zou je daar in willen plaatsen? Want je moet ze echt wel in groepjes van minimaal 5 plaatsen en ondanks de lengte van het aquarium is de totale zwemruimte erg beperkt. Ze willen nog weleens vreemde sprintjes trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Taro schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:18:
@Dr Pro Hoeveel Otocinclussen zou je daar in willen plaatsen? Want je moet ze echt wel in groepjes van minimaal 5 plaatsen en ondanks de lengte van het aquarium is de totale zwemruimte erg beperkt. Ze willen nog weleens vreemde sprintjes trekken.
Ik dacht aan 6/7 oto’s.
Dier welzijn staat bij mij op nummer 1. Als het niet verstandig is, dan neem ik ze niet.

Schoonmaken ben ik me van bewust.

Ps, Ik ben nog in een pril oriënterende fase, dus verwacht niet over een paar maanden foto’s ofzo 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dr Pro schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:28:
[...]

Ik dacht aan 6/7 oto’s.
Dier welzijn staat bij mij op nummer 1. Als het niet verstandig is, dan neem ik ze niet.

Schoonmaken ben ik me van bewust.

Ps, Ik ben nog in een pril oriënterende fase, dus verwacht niet over een paar maanden foto’s ofzo 😂
In 48 liter is dat wel een groot aantal, ze moeten ook voldoende eten kunnen vinden en ze kunnen zich in die beperkte diepte ook niet echt verstoppen.

Ik neem aan dat je deze bedoelt? Op zich wel een leuk idee, maar of het praktisch is... Wat ga je bijv. met filtratie doen?
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/hkoAAOSwxDFeXm2i/$_86.JPG

Dit lijkt mij dan weer wél praktisch ;)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/604025/85840253.jpg

Of deze:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.ebaumsworld.com/mediaFiles/picture/604025/85840267.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 09-06-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Taro schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:42:
[...]

In 48 liter is dat wel een groot aantal, ze moeten ook voldoende eten kunnen vinden en ze kunnen zich in die beperkte diepte ook niet echt verstoppen.

Ik neem aan dat je deze bedoelt? Op zich wel een leuk idee, maar of het praktisch is... Wat ga je bijv. met filtratie doen?
[Afbeelding]

Dit lijkt mij dan weer wél praktisch ;)
[Afbeelding]

Of deze:
[Afbeelding]
Haha, allen heel mooi, maar mij iets te gortig.
48 liter?
180x45x15 is toch zo'n 120 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dr Pro schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:05:
[...]

Haha, allen heel mooi, maar mij iets te gortig.
48 liter?
180x45x15 is toch zo'n 120 liter?
Als ik bij deze advertentie kijk:

https://www.marktplaats.n...en-rvs-met-led-licht.html

->

BS1: 90 x 45 x 15 cm. 23 liter € 299,00
BS2 :120 x 45 x 15 cm. 35 liter € 399,00
BS3: 150 x 45 x 15 cm. 40 liter € 499,00
BS4: 180 x 45 x 15 cm. 48 liter € 599,00

Maar, 180 x 45 x 45 (x3 dus) is zeker meer dan 3 x 48 liter, dus ja, klopt wat je zegt, 48 is het niet, dan staat het daar verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
Taro schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:26:
[...]
Maar, 180 x 45 x 45 (x3 dus) is zeker meer dan 3 x 48 liter, dus ja, klopt wat je zegt, 48 is het niet, dan staat het daar verkeerd?
ook @Dr Pro :
Ik gok dat de breedte en hoogte afmetingen inclusief de metalen sierrand zijn (het glas lijkt vertikaal zeker geen 45 cm hoog.

zeg eens 12,5 cm per rand, dan hou je 15.5*2*1,5 = 46,5 liter over. Moet iets in die richting zijn.

zal dan wel iets makkelijker te onderhouden zijn als je niet 45 cm diep hoeft te reiken.

[ Voor 9% gewijzigd door IVIaarten op 09-06-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Dr Pro schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:28:
Ik dacht aan 6/7 oto’s.
Dierenwelzijn en oto's nemen gaan niet echt hand in hand IMO: oto's gaan veelal al dood voordat ze in de aquariumwinkel aankomen, en in je bak ze levend houden is ook geen sinecure daar gaat de rest grotendeels al snel dood.
Het is een heel gevoelig visje, dat ongeschikt is voor een nieuwe bak en ook niet voor een te 'schone' bak.
Soms heb je geluk dan heb je er een paar die blijven leven en dan redden ze het geloof ik ook wel langere tijd. Maar de uitval vanwege de stress van het vangen en vervoeren in het begin is schrikbarend hoog IMO :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
IVIaarten schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:50:
[...]

ook @Dr Pro :
Ik gok dat de breedte en hoogte afmetingen inclusief de metalen sierrand zijn (het glas lijkt vertikaal zeker geen 45 cm hoog.

zeg eens 12,5 cm per rand, dan hou je 15.5*2*1,5 = 46,5 liter over. Moet iets in die richting zijn.

zal dan wel iets makkelijker te onderhouden zijn als je niet 45 cm diep hoeft te reiken.
Maar met 47 liter blijft er weinig plek over voor vis... Dit klinkt niet alsof het gemaakt is met dierenwelzijn in gedachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IVIaarten
SmurfLink schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:11:
[...]

Maar met 47 liter blijft er weinig plek over voor vis... Dit klinkt niet alsof het gemaakt is met dierenwelzijn in gedachten...
Ben ik met je eens, is meer ontworpen door een binnenhuisarchitect dan een aquarium liefhebber volgens mij, maar ik kan er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Over de oto’s. Die skippen we dan.
En inderdaad, tis maar 43 liter.
Even over nadenken dan. Ik weet dat garnalen prima kunnen, en de Brigitae’s ook. Die zaten ook in m’n Fluval 23L. Maar wilde een iets grotere bak (100+ liter) dit keer zodat ik m’n garnalen populatie echt kon laten exploderen. Zo leuk om die beestjes te zien.

Ging in m’n 23L al behoorlijk goed, maar moest daar helaas afscheid van nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zou deze hele bak skippen. Zeker als je 100+ liter wil. Dit wordt een moeilijk-stabiel-te-krijgen minibak in een moeilijk-te-onderhouden ontwerp. Worst of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Heeft iemand hier goede bouwtekeningen voor een (steiger)houten aquariumkast? Een normale kast durf ik nog wel te freewheelen maar waar een bak met water van +- 500 liter op komt te staan ben ik toch wat huiverig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 13:11
ThaAresX schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:26:
Heeft iemand hier goede bouwtekeningen voor een (steiger)houten aquariumkast? Een normale kast durf ik nog wel te freewheelen maar waar een bak met water van +- 500 liter op komt te staan ben ik toch wat huiverig.
Het frame hoef je natuurlijk niet van steigerhout te maken, enkele voorbeeld filmpjes > YouTube: HOW TO: Build an aquarium stand.

Daarna kun je het frame afwerken met steigerhout.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Gynnad schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:11:
[...]

Het frame hoef je natuurlijk niet van steigerhout te maken, enkele voorbeeld filmpjes > YouTube: HOW TO: Build an aquarium stand.

Daarna kun je het frame afwerken met steigerhout.
Haha Joey, ik ken de man :). Lastige is alleen dat de maten anders zijn hier in NL dan bij hem in Canada. Plus een tekening werkt toch lekkerder dan een filmpje. Nou stond zn boek op zich ook nog wel op mijn lijstje... dus wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Ik lees hier af en toe wat over BBA. Ik behandel dat met EasyCarbo. Werkt als een malle.
Als het zit op verwijderbare hardscape haal ik die uit te bak en druppel ik daar wat easycarbo op. Laat dat een minuutje of 2 liggen en doe vervolgens het ding (steen/hout/whatever) terug in de bak. Paar dagen later wordt het wit, daarna is het zo weg.
Als het op planten oid zit zet ik de pomp uit, wacht ik tot het water rustig is geworden en ga ik met een injectiespuitje (met een optreknaald, geen injectienaald:) ) aan de slag waar het spul zich bevind. Dit werkt perfect, maar enkel wanneer het nog vrij weinig is. Ik zag een tijdje geleden hier en daar in mijn bak wat van dat spul tevoorschijn komen en dan is deze oplossing nog wel te doen. Als je te lang wacht, en de bak zit vol met dat spul dan is het vrij moeilijk op te lossen.

Daarnaast zit er vaak een oorzaak achter die je natuurlijk ook weg moet nemen. Te veel licht, voedingsstoffen, CO2 onbalans oid. Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik wil ermee zeggen dat easycarbo enkel de symptomen (tijdelijk) wegneemt, het onderliggen probleem moet ook aangepakt worden.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Net een leuke lamp via amazon binnen gekregen voor de 60 liter bak. Kijken als het nu wa tg beter begint te groeien.

Komt iig meer licht vanaf, en dat voor schijntje van de prijs voor dure. Lamp plus tijd controller, 60 euro.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Pff ik heb het HELEMAAL gehad met die analoge tijdklok op m'n slaapkamerbak... sinds een paar weken begint ie 's nachts te tikken, sinds een paar dagen ELKE nacht. Op hoog tempo, waardoor ik wakker schrik na achtervolgingsnachtmerries.. Top dit. :F Blijkbaar gaan die dingen dus maar een paar jaar mee..

Net een digitale besteld, die zouden wel echt stil moeten zijn. Vanavond de oude maar gewoon uit het stopcontact rukken, dit is echt geen doen meer. Moet toch nog wat filteronderhoud aan die bak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink
Dat is oa de reden waarom ik uberhaupt geen analoge tijdklokken heb :P
Zelf de gewone klok in huis moest niet tikken, anders word ik gek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:12:
@SmurfLink
Dat is oa de reden waarom ik uberhaupt geen analoge tijdklokken heb :P
Zelf de gewone klok in huis moest niet tikken, anders word ik gek :)
Ik heb geen analoge klokken verder om exact dezelfde reden. Maar deze tijdklokken zijn de afgelopen 4 jaar fluisterstil geweest. Die in de woonkamer hoor ik nooit in ieder geval. Die op de slaapkamer staat er nu ook weer 1,5 jaar minstens.. en opeens begint 't getik. :F Om getikt van te worden!

Digitale komt morgen binnen in ieder geval. Zat al met het idee om het aquarium eruit te gooien dus het is wel nodig zegmaar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

SmurfLink schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:44:
Pff ik heb het HELEMAAL gehad met die analoge tijdklok op m'n slaapkamerbak... sinds een paar weken begint ie 's nachts te tikken, sinds een paar dagen ELKE nacht. Op hoog tempo, waardoor ik wakker schrik na achtervolgingsnachtmerries.. Top dit. :F Blijkbaar gaan die dingen dus maar een paar jaar mee..

Net een digitale besteld, die zouden wel echt stil moeten zijn. Vanavond de oude maar gewoon uit het stopcontact rukken, dit is echt geen doen meer. Moet toch nog wat filteronderhoud aan die bak doen.
Gewoon een slimme stekker aanhangen en de boel programmeren :)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
avotar schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Dat ja. Kaku, philips hue, of een los systeem. Keuze genoeg. Hier al jaaaaren geen analoge klok meer in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX

Haha zo herkenbaar dit. Ik heb geen klokken in huis juist vanwege het getik.. als je het een keer hebt gehoord blijf je het horen. Ik heb voor mijn aquarium ooit een keer een digitale tijdklok gekocht bij de praxis, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
avotar schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Ja daar ben ik niet slim genoeg voor om dat werkend te krijgen. :+

Ik heb inderdaad ook geen analoge klokken in huis, moet daar echt niks van hebben. Die tijdschakelaars heb ik gekocht omdat ze destijds heel stil waren.. die in de woonkamer hoor ik nog steeds alleen bij aan/uitschakelen.. maar die in de slaapkamer is nu dus op hol geslagen. De digitale is in ieder geval onderweg. Vannacht de oude maar even uit het stekkerblok halen en weer rustig slapen... hoop ik :O

Filter van de nanoXL zit ook weer vol dus die moet ik sowieso vandaag weer even uitknijpen.. vervang dus nooit de originele casettes van dat ding met gewoon filterspons :+ Dan mag je elke 2-3 weken de boel weer schoonmaken ipv 2-3 maanden. Moet echt dat potfilter bij m'n ouders gaan ophalen.. met vaderdag maar even met het koekblik langsgaan. Ben ik daar ook vanaf. En kan de 80 mee voor 't geval ik toch besluit dat het potfilter te hard gaat voor de 60.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

LOL, het kost je nog geen 3 dagen om er aan te wennen. ;)
Maar ik ken het, ik werd altijd wakker van mijn luchtreiniger die water ging gebruiken, blub blub blub.
Na een paar dagen is er niets meer aan de hand, nu al 10 jaar probleemloos slapen.

Voor mij is het lang geleden dat ik een aquarium had op de slaapkamer, iets van 45 jaar terug. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:26:
[...]

LOL, het kost je nog geen 3 dagen om er aan te wennen. ;)
Maar ik ken het, ik werd altijd wakker van mijn luchtreiniger die water ging gebruiken, blub blub blub.
Na een paar dagen is er niets meer aan de hand, nu al 10 jaar probleemloos slapen.

Voor mij is het lang geleden dat ik een aquarium had op de slaapkamer, iets van 45 jaar terug. :D
Ik heb mijn hele leven al een aquarium op mijn slaapkamer. En nee, opeens tikkende dingen wen je niet aan als autist die niet tegen geluiden kan. Dus het geluid moet weg. Anders slaap ik niet. klokken of andere herriemakers moet ik ook niet in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

dragon2 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:59:
[...]

Dat ja. Kaku, philips hue, of een los systeem. Keuze genoeg. Hier al jaaaaren geen analoge klok meer in huis.
Idem. Maar hang je aquarium alsjeblieft niet aan een kaku. Die dingen werken met vrij storingsgevoelige RF signalen en de ontvanger geeft geen bevestiging aan de zender dat het signaal is ontvangen. Gevolg: ze doen het niet altijd. Dat is geen probleem bij zaken waarbij jouw eigen waarneming de feedbackloop is (bijv. kamerverlichting bedienen) maar een aquarium zou ik er persoonlijk niet aan toevertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:21:
[...]

Idem. Maar hang je aquarium alsjeblieft niet aan een kaku. Die dingen werken met vrij storingsgevoelige RF signalen en de ontvanger geeft geen bevestiging aan de zender dat het signaal is ontvangen. Gevolg: ze doen het niet altijd. Dat is geen probleem bij zaken waarbij jouw eigen waarneming de feedbackloop is (bijv. kamerverlichting bedienen) maar een aquarium zou ik er persoonlijk niet aan toevertrouwen.
Dat had ik zelf opgelost door alles er dubbel in te zetten (overigens idem voor hue). Dus een kwartiertje later nogmaals aan, en 's avonds alles uit ook al zou het al uit moeten staan.
Zo nauw komt een kwartier meer licht gelukkig niet 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat kan natuurlijk ook! Maar dat je die failsafe (die ook nog steeds kan falen) nodig hebt voor een beetje betrouwbaarheid bevestigt vooral mijn gevoel dat ik deze apparaatjes verre van mijn aquarium wil houden :+

[ Voor 80% gewijzigd door JME op 12-06-2020 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik kan met mijn RFLink gateway zo'n beetje elk Kaku device in een straal van 30 meter rond mijn huis zien en schakelen. Kaku is echt zo lek als een mandje.

Bestel gewoon een Sonoff op ali en flash die met Tasmota of ESP easy en je kan het over wiki aansturen. (inclusief build in timers met NTP klok) Je hebt ook voor een paar euro meer een sonoff met temperatuur sensor en dan kan je ook je temperatuur meten (en eventueel regelen).

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JME schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 07:46:
Dat kan natuurlijk ook! Maar dat je die failsafe (die ook nog steeds kan falen) nodig hebt voor een beetje betrouwbaarheid bevestigt vooral mijn gevoel dat ik deze apparaatjes verre van mijn aquarium wil houden :+
Ik heb in een paar jaar tijd 2 of 3x gehad dat ik 's ochtends in de kamer kwam en 1 aquarium (van de 5) het licht had laten branden 's nachts, vooordat ik de extra commandos erin had gezet. En ik geloof 2x dat ik handmatig het licht in 1 bak moest aanzetten. Dus zo vaak failt het nu ook weer niet.

Zou ik speciaal een kaku hub en switches voor aquaria aanschaffen? Nee dan zou ik alles via hue regelen. Maar ik had dat kaku spul allemaal nog liggen, dus hoefde er ook niets voor te kopen, en ik had toen nog geen 2e hue bridge ("alexa turn off all lights" boem al je aquaria, servers enz uit is minder handig).
Ben nu gewoon te lui om alles om te schakelen naar hue (heb ondertussen zat plugs liggen) of iets anders :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
In verband met een verbouwing moet ik een volledige stelling met aquaria weg doen. ;(

Hier staan 4x 40x25x25(uit mijn hoofd) en 1x 60cm in en ik heb nog twee nieuw in verpakking 40x25x25 aquarium staan.

Iemand hier interesse in? Schappelijk prijsje.. 5 euro voor de gebruikte en 10tje voor de nieuwe (per stuk).
Eventueel krijg je de stelling(gamma stelling) met betonplex er ook bij voor een prikkie. Heb ook nog een stel heaters erbij voor dit formaat aquaria.

Wellicht voor een hobbykweker leuk. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ach mijn nieuwe tijdschakelaar werkt perfect. Stil en punctueel. :D Ik ook weer blij en lekker slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb hier ook wat digitale tijdschakelaars liggen :) 1 voor het licht, 1 voor de skimmer en 1 voor de CO2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVAFXoac7DehlFvWXfU9iqcAqZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnxiYdGmCxjZUxOrBqUUJQHb.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week ook een UPS van 1 van de minder belangrijke servers afgehaald en bij het aquarium geplaatst. Heb o.a. de verwarming erop gezet via de extra uitgangen, maar als de stroom uitvalt draait alleen het filter door om dit zo lang mogelijk te rekken. Dat werkt gedurende +-160 minuten. Daarnaast een HS Aqua DC-100 dubbele luchtpomp met ingebouwde accu besteld en geplaatst, deze werkt via USB-voeding. De luchtpomp kan 25 uur doordraaien op de ingebouwde accu's als de stroom uitvalt en daarmee kan ik o.a. de filtermedia redden als het nodig is. Ik had nog 2x Anker PowerCore 26.800mAh Powerbanks liggen, dus een weekje lucht toevoegen moet wel lukken. Bij een stroomstoring of complete apocalyps breekt hier in ieder geval niet meer direct de stress uit :)

De kleine Bloody Mary garnalen worden al groot en steeds roder en ik zag vandaag weer een nieuwe lichting babies: 2-3 mm...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxzeK7APpW6KhbtMLZYKv9PGPwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbvOaykQypKDnULZyzojLUky.jpg?f=fotoalbum_large

De vorige generatie & oudere Bloody Mary's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1-5ld3FhWZa1VHpEdESn5qTlls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jJ3tcmIAGoDXCZk1JSoEav5.jpg?f=fotoalbum_large

Jong en oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5mdp5hU7gsS96E47oxSoT9QfMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnKWfWJ7oKnyxMhsmNY90qUB.jpg?f=fotoalbum_large

Jong:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbS00f-X2kvQjSfzSWtTUyDvrao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjBjVDYd1bBq6VgPwOyoCcRm.jpg?f=fotoalbum_large

Eerder vandaag via Marktplaats 4 Japonica garnalen verkocht, want 12 stuks in de 118 liter naast alle andere levende have was wel erg veel.

Terugschalen van 3 naar 1 aquarium geeft je rust, maar daarnaast ook extra tijd om aan dat ene aquarium te besteden. Had ik eerder moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
Vandaag nieuwe instroom/oppervlakteskimmer binnen gekregen. Erg happy mee, op de rode O-ringen na. Ik ga eens kijken of ik daar andere voor kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfnH4eAhHLRM0ZE7xGAVAEQ6_zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJtGdPdExJT4OHC8bhUcnkrb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poecillia
  • Laatst online: 19-07 10:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lfHVMDb9-T7qV-YECi2xqtd168=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/babTSFIttuGlneVSwL0sW9dv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wG5us-sEbEYJE397I8oO4rxeCds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RiRqqsnEeU3oWVlZCxf7zFSD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDVmUe_Fx348Cu8x8wPmOgEHVBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ktrcz1XwzkWcWzIJjZDgTxx.jpg?f=fotoalbum_large

Ook maar eens wat foto's van mijn net ingerichte Tanganyika bak. Hoofd bewoners zijn de Paracyprchromis Nigripinnis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Poecillia Heel mooi :)

Cool, die vis op de laatste foto kan dwars door stenen zwemmen? ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SnowDude
Jeee gisteren was de grote dag, mijn nieuwe bak werd geplaatst:

Eerst de hoek helemaal leeg gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPk9m-8n0I50RAkgpKnelItujT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBtDWWhH6HxAhRAHvXGaEYX9.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkast met sump wordt geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CzXw5pLDpp6XMbNR6rbgq_OD44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VI4lZxk7OvxmcjuUbo3qSqsy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQi86ANfP6YETrtjGpXbij9bllI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSO4l5TV9XmquMKcoy4smoTG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSZVMhW-If0_5Y3C2xnwWtG12X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEGqYSVLw3oT2W2tjpsRSLm1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kb9ktGiZ3SLw9tGlUQrSbZ-0CdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnKoWx2QHtIi6iuLtI7uRylr.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen de techniek netjes weggewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJDkyQdINXVn5rB0vGyA6My1J_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rdBPPlZIBGuElXWqPVnif7s.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de vissen en koralen overgezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6ytZIEyKG_RktEFx8KS9n2jJ_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUoXtk93KZSFGgYVW967qjMk.jpg?f=fotoalbum_large

En zo stond hij er bij vanochtend. Mijn vissen doen het uitstekend en ze hebben hun favoriete koralen en anemoon weer gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwZYRA1NpTSsfJbjbQXpb1FsfWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVS2r3oPON927JQiM4rDGyhu.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik alleen mijn Nest Thermostaat nog een nieuw plekje geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
SnowDude schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:16:
Jeee gisteren was de grote dag, mijn nieuwe bak werd geplaatst:

Eerst de hoek helemaal leeg gemaakt:

[Afbeelding]

Onderkast met sump wordt geplaatst:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meteen de techniek netjes weggewerkt:

[Afbeelding]

Daarna de vissen en koralen overgezet:

[Afbeelding]

En zo stond hij er bij vanochtend. Mijn vissen doen het uitstekend en ze hebben hun favoriete koralen en anemoon weer gevonden:

[Afbeelding]

Nu moet ik alleen mijn Nest Thermostaat nog een nieuw plekje geven.
Gave bak! Wat is het formaat/inhoud van de bak? Vind je het niet tricky om een open bak te hebben (verdamping/vissen die springen) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
ThaAresX schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Gave bak! Wat is het formaat/inhoud van de bak? Vind je het niet tricky om een open bak te hebben (verdamping/vissen die springen) ?
Ik heb (nog) geen springende vissen, maar er komt binnenkort een net op van Red Sea https://www.redseafish.co...e-diy-aquarium-net-cover/

verdamping is niet een heel groot probleem, ik heb een 20 liter tank om automatisch osmose water bij te vullen.

Ik kies juist bewust voor een openbak, de verdamping is mijn koeling, en een dichte kap geeft ook altijd vocht ophoping.

Ook moeten led spots zoals die ik heb moeten al gauw 30 cm boven het water hangen en dan zou de kap ook erg lomp en log worden.

@ThaAresX het is een bak van 130 x 55 x 55 bruto is de bak zelf 390 liter maar netto is het onveer 330. De sump is bruto 140 maar netto onveveer 100 liter.

[ Voor 9% gewijzigd door SnowDude op 16-06-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
SnowDude schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb (nog) geen springende vissen, maar er komt binnenkort een net op van Red Sea https://www.redseafish.co...e-diy-aquarium-net-cover/

verdamping is niet een heel groot probleem, ik heb een 20 liter tank om automatisch osmose water bij te vullen.

Ik kies juist bewust voor een openbak, de verdamping is mijn koeling, en een dichte kap geeft ook altijd vocht ophoping.

Ook moeten led spots zoals die ik heb moeten al gauw 30 cm boven het water hangen en dan zou de kap ook erg lomp en log worden.

@ThaAresX het is een bak van 130 x 55 x 55 bruto is de bak zelf 390 liter maar netto is het onveer 330. De sump is bruto 140 maar netto onveveer 100 liter.
Aah oke klinkt logisch :) Mooi eindresultaat iig! Nu kan ik al helemaal niet wachten tot een nieuwe bak bij mij zelf haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Gave bak zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SnowDude
Mooie bak :) Lichtelijk jaloers :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Thanks guys, het is een jaren lange droom geweest, en ik ben al zeker 10 jaar geleden begonnen met kijken naar een bak zoals deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
SnowDude schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:35:
Thanks guys, het is een jaren lange droom geweest, en ik ben al zeker 10 jaar geleden begonnen met kijken naar een bak zoals deze.
Lang ergens naar uitkijken en dan uiteindelijk krijgen is beste gevoel dat je kunt hebben :).

Ik heb de afspraak hier in huis dat we in het volgende huis een grotere bak nemen. Ik heb hem al helemaal uitgedacht qua hardware en vissenbestand :)... mijn vriendin wordt gek van me haha. Maargoed, uiteindelijk komt er dus ook een 130 x 50 x 60 bak of de wel bekende Juwel Rio 450 afhankelijk van de ruimte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@ThaAresX
Die rio is wel een 20 cm breder dan 130 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Renegade666 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:26:
@ThaAresX
Die rio is wel een 20 cm breder dan 130 :P
Daarom zei ik ook afhankelijk van de ruimte :). Uiteindelijk scheelt het een liter of 60 op papier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik zat eerst te twijfelen tussen een 1 meter bak of 130, maar ik kwam kwa techniek bijna op de zelfde prijzen uit, dus toen toch maar de 130 bak genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
geef je gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
SnowDude schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:01:
[...]

En qua luchtvochtigheid binnen?
Collega van me heeft het grotere broertje hiervan, maar die heeft echt een lucht ontvochtiger nodig omdat die anders ruim boven de 70% zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ThaAresX schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Lang ergens naar uitkijken en dan uiteindelijk krijgen is beste gevoel dat je kunt hebben :).

Ik heb de afspraak hier in huis dat we in het volgende huis een grotere bak nemen. Ik heb hem al helemaal uitgedacht qua hardware en vissenbestand :)... mijn vriendin wordt gek van me haha. Maargoed, uiteindelijk komt er dus ook een 130 x 50 x 60 bak of de wel bekende Juwel Rio 450 afhankelijk van de ruimte :).
Same, ik heb in gedachten al een complete zeewaterbak staan. :+ Wel voor een volgend huis pas, heb hier echt niet de ruimte of ik moet m'n zoetwater omgooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
toolkist schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:41:
[...]

En qua luchtvochtigheid binnen?
Collega van me heeft het grotere broertje hiervan, maar die heeft echt een lucht ontvochtiger nodig omdat die anders ruim boven de 70% zat
Ik heb er met mijn kleine bakken nooit echt problemen gehad, gelukkig is mijn huis wel goed geventileerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 20:28
Tot mijn verbazing zien we opeens heel veel blue velvet garnaaltjes verschijnen. 😄
Denk misschien wel een stuk of 10.

Ben op het moment erg aan het stoeien met de baardalg, is al een stuk minder geworden, ben begonnen met minder verlichting en voer.
Jullie nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU2Sf7-34gn0vPB7ZairIPNJBIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOsl48qzlr1KJoc4RrGIyRBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gz-0tmbjO4emsNVaksBEW5ITGf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcutLMiRvaDEt7KbncqWcmEr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-srvqG7rcZEPQB9bgtEcejGbvTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vefrNpaKuFWrVaux3yYmnB35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okJKK0q1Y757TK1IxqFVUDaTvMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9H52wDqRCTCn2FPFMWkc5Ls4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiN4B4K5NK4mCsxbHwrDWkfjG5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyY1og7gSL3TX2EZDcxB9wfo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DoubleDutch schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:49:
Ben op het moment erg aan het stoeien met de baardalg, is al een stuk minder geworden, ben begonnen met minder verlichting en voer.
Jullie nog tips?
Ik zoek in dit soort gevallen vaak even op YouTube. Deze auteur kan ik je aanraden:

Oorzaken baardalg zijn vaak te laag of wisselend CO2 niveau. Teveel licht geven en teveel voeding, zonder voldoende CO2. Of te weinig gasuitwisseling aan het wateroppervlak, dus bijv. een skimmer inzetten en vaker waterwissels uitvoeren.

Ik zie in mijn aquarium vaak alleen baardalg bij de filter outflow, waar dus veel CO2 (ivm inline CO2 diffusor) en licht samenkomt.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 16-06-2020 22:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOU74GAJcpgt6L1_6J1soELzwS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMhAgaB3j0rVO9hFI8LkDOKk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Apg8Ju1U3ixusQ6MyQ3kio042-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGFH9hSO0KNdWy85BGNRVJ1D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ht-fjNm8lQE9esWywRDDyUE-SM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEeHRMhH4QNUfozIuckQEy2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWp_iIWx_xw5BzxtcuRaz7GrTNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nx3pE6qhMRENrYTHrKPLSTy.jpg?f=fotoalbum_large

Dit aquarium heb ik zaterdag opgezet!
Ben zelf erg tevreden voor een allereerste aquarium.

De Ludwigia begint al de eerste wortels te ontwikkelen en rood te kleuren. :)

Ik had zoveel schik in het helpen van mijn vader met zijn aquarium dat ik heb besloten er zelf ook maar één te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 20:28
@Taro Thx, ga gelijk even kijken. 👍

@Pazienza Mooie aquarium, die heb je zo vol gegroeid. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
@Pazienza al enig idee wat de bewoners gaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
IVIaarten schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:32:
@Pazienza al enig idee wat de bewoners gaan worden?
Ja, dat zullen vuur garnaaltjes zijn (stuk of 10) en Vuur tetra's (ik dacht aan 12).
Afgelopen weekend de vuur tetra's ook in het echt gezien en ze vielen zeker niet tegen.

Het gaat trouwens de goede kant op met het aquarium van mijn vader.
Plantengroei is beter, en alg veel minder.
Ik ga morgen nog wat extra planten halen voor zijn aquarium en dan zal het er weer goed uit zien.
Bedankt voor jouw hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
@Pazienza geen probleem. Goed om te horen dat de bak weer de goede kant op gaat, daar gaat het uiteindelijk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:21
Pazienza schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:36:
[...]

Ja, dat zullen vuur garnaaltjes zijn (stuk of 10) en Vuur tetra's (ik dacht aan 12).
Afgelopen weekend de vuur tetra's ook in het echt gezien en ze vielen zeker niet tegen.

Het gaat trouwens de goede kant op met het aquarium van mijn vader.
Plantengroei is beter, en alg veel minder.
Ik ga morgen nog wat extra planten halen voor zijn aquarium en dan zal het er weer goed uit zien.
Bedankt voor jouw hulp!
Met vuurtetra’s zal je weinig uitbreiding van de vuurtjes krijgen, beter kan je kijken in de richting van de micro-rasboras.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaAresX
SmurfLink schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:49:
[...]

Same, ik heb in gedachten al een complete zeewaterbak staan. :+ Wel voor een volgend huis pas, heb hier echt niet de ruimte of ik moet m'n zoetwater omgooien...
Ik zit nu ook op zoetwater, 180 liter ongeveer maar ik zeg in een volgend huis als concessie haha. Ik heb hier wel ruimte voor een bak van 1.50 alleen je moet je ook maar afwachten waar je terecht komt qua ruimte :). Wel zal ik waarschijnlijk wel bij zoetwater blijven. Zoutwater is me tot op heden nog te complex en zeker als je met koraal gaat werken gaat het ook in de papieren lopen. Volgende aquarium wordt zoetwater met flinke hoeveelheid planten. Ik heb alles al uitgedacht haha, het is een kwestie van kopen :).
D.deJong schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 06:09:
[...]

Met vuurtetra’s zal je weinig uitbreiding van de vuurtjes krijgen, beter kan je kijken in de richting van de micro-rasboras.
Ik kwam daar gisteren een video van tegen op youtube:

Zelf ken ik ze niet zo goed :) ik heb zelf 1x blue velvet garnalen gehad maar die zijn mysterieus verdwenen ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Ik heb de rasbora kubotai, verassend mooi, nieuwsgierig en speels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Ik wil ook iets grappigs delen over mijn 2 Scalara's (Zilveren Maanvissen). Ze hadden maandagavond voor de 3e keer een nest met honderden eieren. Beide andere keren ging het na 2 dagen helemaal mis en gingen de andere Maanvissen aan de haal (opeten) met hun eieren. Dit keer waren ze nog fanatieker in het bewaken van hun nest, ze kantelen op hun zij en schieten als een raket op hun soortgenoten af.

Ik vroeg me af of het menens was die aanvallen en hield mijn hand voor het glas. Nou je kan raden wat er gebeurde, het mannetje knalde tegen het glas aan om mijn hand te verjagen. Ik besloot om mijn hand in het water te stoppen, normaal worden ze dan minder aanvallend maar deze keer beide ouders die mijn hand aanvielen, en ik kan je vertellen ze delen flinke tikken uit, maar ze konden de huid van mijn hand niet beschadigen.

Ik heb ze laten winnen en mijzelf terug getrokken, helaas vanmorgen alle eitjes weer weg. Ik verwacht over een week weer nieuwe eitjes omdat er steeds ongeveer een week tussen zit.

Wat een temperament die beestjes, I love them. :)
D.deJong schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:37:
Ik heb de rasbora kubotai, verassend mooi, nieuwsgierig en speels.
De groene variant van de vuur neon toch ?

[ Voor 9% gewijzigd door Winkiller op 17-06-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
@ winkiller, De groene variant van de vuur neon toch ?
Niet echt, de neons zijn Hemigramus en de andere is de Boraras. En ik heb trouwens deze foutje van mij.
https://www.google.com/se...pr=2#imgrc=qFyC2UauxfOo2M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zeker weten? Vuurtetra is bij mijn weten een hyphessobrycon, de kubotai is een microrasbora (of microdevario). Toch? Anyway, inderdaad geen familie van elkaar. En in tegenstelling tot wat hierboven werd beweerd, gaan beide prima in combinatie met vuurgarnalen. Het bewijs staat hier in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Omdat het 2 verschillende vissen zijn.

VuurTETRA = Hyphessobrycon amandae, superklein oranje visje, leuk bij garnalen idd.
VuurNEON = Hemigrammus erythrozonus, veel grotere jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
SmurfLink schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:40:

VuurTETRA = Hyphessobrycon amandae, superklein oranje visje, leuk bij garnalen idd.
Nou is 'grotere jongens' een relatief begrip bij vuurneons hehe :)

Van de week leuk nieuws ontvangen. 20 liter bakje waar ik 2 jaar geleden mee begon hadden we weggegeven aan een neefje voor de goudvissen, bleek dat ie er niet meer naar om keek dus we krijgen hem terug :). Momenteel ben ik bezig met plantjes uitzoeken en uiteindelijk ook bestellen. Dus binnenkort weer een nano bakje in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ThaAresX schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Van de week leuk nieuws ontvangen. 20 liter bakje waar ik 2 jaar geleden mee begon hadden we weggegeven aan een neefje voor de goudvissen, bleek dat ie er niet meer naar om keek dus we krijgen hem terug :). Momenteel ben ik bezig met plantjes uitzoeken en uiteindelijk ook bestellen. Dus binnenkort weer een nano bakje in huis :)
Vergeleken met de vuurtetra's wel.

Wat moet iemand met goudvissen met een 20 liter bakje? :? Ik volg de connectie niet zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
SmurfLink schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Vergeleken met de vuurtetra's wel.

Wat moet iemand met goudvissen met een 20 liter bakje? :? Ik volg de connectie niet zo..
Ik weet het ook niet zo goed, heb nog geprobeerd ze over te halen om kleinere koudwatervissen te halen maar dat wilde die niet. Maargoed, ik krijg het bakje weer terug en dat is wel relaxt aangezien ik wel een nano bakje wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

D.deJong schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:21:
@ winkiller, De groene variant van de vuur neon toch ?
Niet echt, de neons zijn Hemigramus en de andere is de Boraras. En ik heb trouwens deze foutje van mij.
https://www.google.com/se...pr=2#imgrc=qFyC2UauxfOo2M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKp_6_JOAbc3MEAhR2Y2tQwHzYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJOk6nQ3BVWQHAmuSP0CZX3M.jpg?f=fotoalbum_largerasbora kubotai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

SmurfLink schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:40:

Precies. Ik reageerde op de oorspronkelijke post, waar de vuurtetra werd aangezien voor garnalenkiller. Wat ie dus absoluut niet is. Waarom die vuurneons vervolgens tussendoor kwamen zwemmen snap ik ook niet :+
D.deJong schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 06:09:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
ThaAresX schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Gooi er leuke Rasbora's in. De mooist gekleurde zijn de Boraras brigittae, echter zijn de Boraras Urophthalmoides leuker qua scholing (Deze blijven dichter bij elkaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Heeft iemand van jullie ervaring met de Oase Biomaster 250/350? Ben benieuwd naar de ervaringen met de regelmaat van het schoonmaken van de prefilter.

Tot een tijdje geleden kon ik de prefilter gerust iedere 2-3 weken een keer schoonmaken. Sinds ik een nieuw stuk driftwood heb geplaatst dat enkele weken heeft geschimmeld (Sinds 5-6 weken geleden helemaal schoon) moet ik de prefilter minimaal wekelijks schoonmaken omdat er echt een dikke laag op de 4 prefilter sponsen zit en de flow erg afneemt. Ik heb nu ook al 2x nieuwe geplaatst omdat ze niet meer blauw werden, maar zwart bleven en bij het inknijpen niet goed terugveerden. Afgelopen zaterdag heb ik de oranje en blauwe grote sponsen vervangen en de 4 prefilter sponsen schoongemaakt. Ik dacht zojuist even te kijken hoe de prefilter sponsen er nu na 5 dagen uitzien, maar die waren weer zwart met een klein laagje erop, de flow was nog meer dan prima.

Nou begin ik dus te twijfelen waardoor dit komt omdat het eerder niet zo was en ik niet extra ben gaan voeren. Is er iets aan de hand waardoor die schimmel troep zich ergens super snel vermenigvuldigt, of komt het omdat de livestock toeneemt of ben ik de dieren aan het overvoeden of is dit eigenlijk normaal? Het betreft een 118 liter bak met 20 kardinaal tetra's, 6 nerite slakken, 5 japonica garnalen, 2 otocinclussen, 20 volwassen bloody mary garnalen en +-10 kleinere bloody mary nakomelingen. Ik doe wekelijks een 50% waterwissel en de bak en het water zien er superschoon uit. Wel zie ik in bijv. de voederschaal en op een stuk steen regelmatig erg veel uitwerpselen liggen, dus ik vermoed dat ik zelf de oorzaak ben en minder moet voeren... :)

Ik voer dagelijks:
- Max 1 Algae wafer, gemiddelde grootte (Wil ik niet terugschroeven ivm de Otocinclussen en het gebrek aan algen in de bak, maar lastig in te schatten,misschien kan het prima minder)
- 5-10 Sera garnalenkorrels (Kan denk ik terug naar 1x per 3 dagen?)
- 2x wat korrels tussen de vingers voor de tetra's, ook van Sera (Kan denk ik terug naar 1x per 2 dagen?)

Ik ga dus sowieso iets minderen met voeren, maar ben wel benieuwd naar wat normaal is ivm de prefilter in verhouding tot de livestock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Laatst online: 09-09 09:14
Na veel lezen en zoeken hoop ik hier wat info te krijgen.
Ik ga van een trigon 350 (hoek bak) naar een juwel vision 450.

Ik heb een amazone biotoop met maanvissen en die gaat dus over naar de 450.
Nu heb ik al twee filters, en jbl 1502 en een tetra ex1200 en een co2 installatie met een cerges reactor.
Mijn vraag is : hoe plaats ik de in en uitstroom van de filters om een zo goed mogelijke co2 verdeling te krijgen en tegelijkertijd een goede flow dat de bodem niet te veel deadspots krijgt?

Het meeste wat ik tegen kwam : in en uitstroom gekruist, dus Filter A, Filter B : A-in en B uit in 1 hoek en andere hoek B-in en A-uit. Dit met een spraybar en op het sterkste filter de co2.

Of in beide hoeken een instroom en link een uitstroom langs de achterwand en in het midden de tweede uitstroom om de eerste zegmaar te versterken.

Wie heeft er ervaring met een lang ( 150 of meer) aquarium en twee filters icm co2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
IVIaarten schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 00:13:
@Pazienza geen probleem. Goed om te horen dat de bak weer de goede kant op gaat, daar gaat het uiteindelijk om.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR6lRNk4XWjrrjsuGRq94DeJsUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfSzViT4sjr5b9xdkHV54pwm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzQGR_JPwoDD_firiAgMer0vkGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMjzu5WQKmdarC00P8KGpyAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_2cThDEpBvCIG-OqgTsCDhVJXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LynP79FoGVsXGxOIwKpTSPtA.jpg?f=fotoalbum_large

Leek me leuk om wat plaatjes te delen van het aquarium van m'n pa.

De planten die er nog in stonden begonnen te groeien dus het lek leek boven te zijn. (Regelmatig bemesten met fosfaat, kalium, nitraat.)
Daarom woensdag nieuwe planten erbij gehaald en het ziet er nu zo uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:40

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Eventjes een vraagje, wij hebben twee electric blue antennebaarsjes en hebben ze een maand terug gekocht als een koppeltje. Nu lijkt het mannetje (de grotere) steeds schuwer en is het vrouwtje heel fel op hem... Begin er nu aan te twijfelen of het wel mannetje vrouwtje is.

Rechts zou man zijn en links vrouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmgwSfd5gnJhvmY88fRsMtMmWw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9RMlddKnFeC7J5NL3vqRvbE.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
G_Dragon schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 11:30:
Eventjes een vraagje, wij hebben twee electric blue antennebaarsjes en hebben ze een maand terug gekocht als een koppeltje. Nu lijkt het mannetje (de grotere) steeds schuwer en is het vrouwtje heel fel op hem... Begin er nu aan te twijfelen of het wel mannetje vrouwtje is.

Rechts zou man zijn en links vrouw
[Afbeelding]
Met dat soort kleur/fokvormen is het geslachtsverschil een stuk moeilijk te zien dan bij de wildkleur... Hier tips:
Afbeeldingslocatie: https://www.aquariumfishparadise.com.au/wordpress/wp-content/uploads/2017/06/d446d7746e7b6ee3b94ac43190d1506f-768x431.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44

Wildfire

Joy to the world!

Ik las vandaag op de site van het Brabants Dagblad dat er waarschijnlijk een droogteplan gaat komen en bij echt extreme droogte (de kans waarop elk jaar groter wordt met het veranderend klimaat) het zelfs zo zou kunnen zijn dat er alleen nog maar water mag worden afgenomen om te drinken en voor hygiëne.

Hoe zouden we dan onze aquariums gaan onderhouden? Zeker bij de grotere aquariums kan een waterwissel honderden liters water per keer zijn.

(ik snap ook wel dat bijna iedereen gewoon waterwissels zou blijven doen in zo'n situatie maar dan waarschijnlijk met wat langere intervallen en misschien ook kleinere wissels)

[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 20-06-2020 12:06 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:05:
(ik snap ook wel dat bijna iedereen gewoon waterwissels zou blijven doen in zo'n situatie maar dan waarschijnlijk met wat langere intervallen en misschien ook kleinere wissels)
Dat, en ik gebruik het water uit mijn aquaria meestal voor de planten buiten, dus het water wordt in ieder geval 2x gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Dat, en ik gebruik het water uit mijn aquaria meestal voor de planten buiten, dus het water wordt in ieder geval 2x gebruikt.
Dit inderdaad. Doe ik een waterwissel dan geef ik m'n balkonplanten ook gelijk water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Je zou een voorraadje osmose water kunnen aanleggen met een lucht steentje in een donkere ton dit is erg lang houdbaar hoor. Tevens kun je het "afval" water bewaren voor je planten in en om het huis en de wc :)
Pagina: 1 ... 51 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.