Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.294 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gisteren de 4 Japonica's overgezet naar de 118 liter, één ervan besloot nog even om zichzelf te lanceren en moesten we een meter verderop van de grond af pakken... In de grotere bak zaten er al een stuk meer in, maar wat een leven is er daardoor in de brouwerij gekomen :) Ze vallen de Kardinaal Tetra's niet aan, maar cruizen er wel constant tussendoor, dus die kunnen ook niet meer rustig chillen. De Oto's laten zich nu overdag ook meer zien, waarschijnlijk omdat ze constant lastig worden gevallen. De rust is nu aan het eind van de middag gelukkig weer grotendeels wedergekeerd.

Nou kan de 60 liter worden uitgeschakeld, bij de CO2 en verlichting vond ik dat uiteraard geen probleem, maar die ingedraaide filter kost mij nog wat moeite. Stel dat de filter bij de 118 liter er om wat voor reden ooit mee stopt, dan heb ik een uitdaging. Een nieuwe filter levert na 3 maanden in gebruik te zijn waarschijnlijk ook nog maar 50-70% op, dus die kan je net zo goed houden. Ik heb bij een aantal servers een UPS draaien voor als de stroom uitvalt (vorig jaar al 2x gebeurd in de wijk, waarvan 1 zelfs +-5 uur), dus indien nodig kan ik er daar wel één van overplaatsen.

Hebben jullie een backup plan voor als je filter er een keer mee stopt? Wat als je daar bijv. pas na 10 uur achter komt en de bacteriën in de filtermedia al voor 99-100% overleden zijn? Ik zat al te kijken, je hebt voor 6 Euro een flow sensor die je in de slang kunt inbouwen. Dan kan je een signaal krijgen dat er geen flow meer is en direct handelen. Maar misschien maak ik mij er ook wel gewoon te druk over. Ik wil altijd een uitwijkoptie hebben, dat geeft mij rust omdat ik mij erg verantwoordelijk voel voor die >40 bewoners, waardoor ik er meer van kan genieten :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:47:
Hebben jullie een backup plan voor als je filter er een keer mee stopt? Wat als je daar bijv. pas na 10 uur achter komt en de bacteriën in de filtermedia al voor 99-100% overleden zijn? Ik zat al te kijken, je hebt voor 6 Euro een flow sensor die je in de slang kunt inbouwen. Dan kan je een signaal krijgen dat er geen flow meer is en direct handelen. Maar misschien maak ik mij er ook wel gewoon te druk over. Ik wil altijd een uitwijkoptie hebben, dat geeft mij rust omdat ik mij erg verantwoordelijk voel voor die >40 bewoners, waardoor ik er meer van kan genieten :)
Ik heb mijn backup plan al meermaals nodig gehad. 1x vissen (mbuna) verloren 😪 voordat ik door had dat het filter ermee was opgehouden.
De andere keren alles kunnen redden.

Mijn plan:
Ik heb 1 extra groot filter staan voor de 2 grootste bakken en kan ook op de middelste bak voor nood. Voor de 2 80 cm heb ik een kleiner filter extra liggen.

Gezien ik 5 bakken heb staan pak ik makkelijk wat keramiek en spons van een werkend filter als enting.
Heb je die mogelijkheid niet dan is een flesje filter opstart bacteriën als nood handig om te hebben staan, maar echte bacteriën zijn veel beter.

Ik kan dus snel het filter weer aanzetten met de nieuwe filterkop erop en wat levende bacteriën erin, en dan daarna flink waterverversen mocht dat nodig zijn (meten, of bij dode vissen, doen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb nog wat oude interne filters liggen toen ik op zoek was naar een écht stil filter. Dus dat zou ik als backup kunnen gebruiken. In de meeste gevallen is het hier stroomstoring en dus tijdelijk, dan zet ik de boel uit en spoel ik het filter af en toe zelf door onder de douche om de boel levend te houden. Heb op zich ook het oude filter van de 80 bij m'n ouders staan (jaja ik moet 'm nog steeds ophalen), die kan altijd tijdelijk ff als backup.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:00
@SmurfLink
Voor een stroomstoring zou ik toch echt eerder een UPS aanschaffen...
Is goedkoper :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@SmurfLink Ik heb hier als backup sowieso nog een HOB-filter liggen, maar het gaat mij vooral om de filtermedia en het inderdaad in leven houden van het geheel. Stel dat je filter er om 23:00 mee stopt, jij komt hier pas om 9:00 achter, dan heeft onder de douche houden ook niet veel nut meer. Wat doe je dan? In jouw geval denk ik ingedraaid filtermedia bij je ouders halen, maar dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Ik heb hier ook geen LFS zitten, dat is minimaal 45 minuten rijden en moet ook maar net kunnen.

Dat is dus de reden dat ik minimaal 2 bakken wilde hebben. Maar om nou bijv. 5 jaar lang een extra bak te onderhouden puur voor het geval dat deze situatie zich ooit voordoet vind ik ook zo wat. En om nou op zo'n kleine bak een 2e filter aan te sluiten...

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:20:
Stel dat je filter er om 23:00 mee stopt, jij komt hier pas om 9:00 achter, dan heeft onder de douche houden ook niet veel nut meer. Wat doe je dan?
Elke dag waterwaardes meten en rekening houden met een 50-70% waterwissel, afhankelijk van de waardes die je meet.
5? Dat vraagt om foto's ervan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@SmurfLink Ik heb hier als backup sowieso nog een HOB-filter liggen, maar het gaat mij vooral om de filtermedia en het inderdaad in leven houden van het geheel. Stel dat je filter er om 23:00 mee stopt, jij komt hier pas om 9:00 achter, dan heeft onder de douche houden ook niet veel nut meer. Wat doe je dan? In jouw geval denk ik ingedraaid filtermedia bij je ouders halen, maar dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op. Ik heb hier ook geen LFS zitten, dat is minimaal 45 minuten rijden en moet ook maar net kunnen.

Dat is dus de reden dat ik minimaal 2 bakken wilde hebben. Maar om nou bijv. 5 jaar lang een extra bak te onderhouden puur voor het geval dat deze situatie zich ooit voordoet vind ik ook zo wat. En om nou op zo'n kleine bak een 2e filter aan te sluiten...
De bak bij mijn ouders is leeg. Dus daar zit geen ingedraaid medium meer in. In dit geval zou ik het binnenfilter van de kleine bak pakken en dat filtermedium in een bakje uitknijpen, vervolgens daar schone sponzen in laten weken terwijl ik m'n externe filter schoonmaak.. daar zit een hoop zooi in als het al zo lang uit staat, dus dan kan je het beter maar schoonmaken. De extra filtermedia van de kleine bak zal een klein beetje helpen maar in feite ga je dus je filter opnieuw indraaien. De rest van de bak heeft bodem, planten en alles dus het zal niet zo'n giga nitrietpiek geven als een verse indraai, maar alsnog wel even elke dag NO3 en NO2 waarden meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
Pazienza schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:20:
[...]

Hi! PO4 blijkt idd 0,0 te zijn. NO3 is aanwezig (niet heel veel ik denk 10-20 mg/L).

Ik zal dus PO4 moeten toevoegen. Nu is de vraag : wat is globaal de concentratie die ik zou moeten aanhouden voor PO4?
Zou zeggen, geef PO4 op 1 mg/l, en meet een week later wat de waarde dan is. Op die manier kom je er snel achter wat je per week moet voeden. Als je bak erg hard groeit, moet je wellicht vaker per week toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IVIaarten
Vandaag de bak een serieuze snoei beurt gegeven, hij staat nu 5 weken. Denk dat ik 2 tot 3 cm van de glosso afgeknipt heb. Wil voorkomen dat het onderin een zooitje met rottende bladeren wordt. Iemand hier specifieke ervaring met een glosso tapijt?

VoorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaQhyoFE9PaAE0Yd5gtLYjAdMyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vc6j5ilHwD4doYc39rLw1vog.jpg?f=fotoalbum_large

Na;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Sz2Qlt7_T8wFP0DlUm2A_HZA_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3GkRNr3If19eSqeKx5VCAfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb een Superfish Home 110, daar zit een 433 MHz afstandsbediening bij. Als je de verlichting op een timer zet, dan gaat het normale licht op standje 4 en het blauwe licht op standje 2. Ik heb overal al gezocht, maar je kunt dit niet anders automatisch instellen, stroom erop = max power.

Nou zag ik zojuist 433 MHz op de afstandsbediening staan. Ik heb Domoticz draaien met een RFXCom 433, maar helaas zie ik het signaal er niet op binnenkomen. Andere 433 MHz devices zie ik wel.

Een aantal van jullie hebben een en ander ook met domotica geautomatiseerd las ik. Iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen? Of gebruiken ze waarschijnlijk een niet compatible iets op deze vrije frequentie? Ik zag ook al dat de range beperkt is tot een paar meter, dus schat de kans klein in, maar het zou wel mooi zijn als dit lukt, dan kan ik toch automatisch de juiste verlichting instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
@Taro had ook iets gelezen op de doos over geschikt voor een timer.

De enige timer van Superfish die ik kon vinden is de slim led controller. Is voor een ander systeem, maar wellicht zou die wel te gebruiken zijn. Snelle google actie levert echter geen voorbeelden op.

https://www.fritskuiper.n...fish-slim-led-controller/

Deze heeft voor zover ik kan zien echter ook geen lichtsterkte instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@IVIaarten Ik zie dat de een 12v en de ander 24v is. En in de handleiding wordt een timer genoemd, maar ik denk dat ze een algemene variant bedoelen. Ik moet het denk ik maar gewoon accepteren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:15

Oekol

waka waka hey hey

toolkist schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:35:
[...]

Ik zou het zelf ook heel leuk vinden om in de OP een overzicht te hebben met het vissenbestand van iedereen (per bak, wat voor bak etc) en dan met foto's er bij. Wil mezelf daar best voor aanmelden om dat te updaten. Moet ik alleen rechten krijgen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
:+ Dan moet ik maar eens gaan kijken wat mijn bestand nu eigenlijk is.

Zag weer een baby zwemmen van de Kerritetra's, ik heb echt geen idee hoeveel het er nu zijn gezien die beesten hyper door elkaar zwemmen als ik ze probeer te tellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:13

de Peer

under peer review

Ik spoel dan de filtermedia goed uit, en klaar. Als het een volledig ingedraaide bak is ga je echt geen nitriet-piek krijgen. Overigens denk ik niet dat daadwerkelijk 99% dood gaat. Zal veel lager liggen waarschijnlijk. Genoeg entmateriaal blijft dus over om weer snel aan te groeien.

Flowsensor 'kost' je ook veel flow. Zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik schakel de backup bak wel uit, maak de backup filter schoon en zet alles droog weg. Mocht er dan een keer een probleem zijn met een niet werkende filter, dan zet ik de media over naar de backup filter en sluit ik die aan. En in het geval van stroomuitval kan ik altijd een UPS overzetten.

Daarna gewoon goed monitoren en indien nodig waterwisselen. En dan kan ik altijd nog de LFS bellen voor wat ingedraaide media als het nodig is.

Iets anders: Welke Domotica platformen gebruiken een aantal van jullie? Ik heb zelf ervaring met Domoticz, Homewizard en de KAKU spullen.

@Oekol Goed plan! Je zou altijd een eerste opzet kunnen maken en de topicstarter(s) een dm sturen. En mochten die niet reageren, dan kan je het altijd via de mods proberen.

Sowieso heb ik ook wel wat nuttige aanvullingen op de startpost. Vanuit het oogpunt van een starter kunnen een aantal zaken beter en duidelijker worden omschreven, daar ben ik immers zelf een aantal maanden geleden ook tegenaan gelopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:05:
Iets anders: Welke Domotica platformen gebruiken een aantal van jullie? Ik heb zelf ervaring met Domoticz, Homewizard en de KAKU spullen.
Ik gebruik KAKU voor de gewone lampen in de woonkamer. Dat gaat best wel eens mis en het systeem geeft geen feedback naar de controller, dus daar zou ik nooit een aquarium op durven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@JME
Heb helaas het zelfde verhaal over KAKU.
Momenteel alleen de lamp van de 60 liter er nog op zitten, en gaat dus soms niet aan of uit. Ondanks dat de controller er recht onder hangt in de meter kast.

Moet nog steeds wat anders hiervoor hebben, maarja.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ah, grappig, dan hebben we allemaal dezelfde ervaringen :) Ik heb een website over Domotica en heb behoorlijk wat spullen gesponsord gekregen, maar de KAKU spullen heb ik allemaal snel weer doorverkocht na de reviews. De HomeWizard, RFXCom en Smartwares sensoren en dergelijke werken een stuk beter. En Domoticz is behoorlijk spartaans, maar doet wel wat het moet doen

Volgens mij was het @de Peer die veel geautomatiseerd had, welk platform gebruik jij? Ik ben ook echt benieuwd hoe dat er bij jou uitziet, incl. aquaria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Voor alleen aan/uit zou je ook een slimme stekker van bijvoorbeeld TP Link kunnen nemen. Kun je meteen je verbruik bijhouden. Ouderwetse tijdklok kan ook, maar die gaat achterlopen na stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:40:
Ah, grappig, dan hebben we allemaal dezelfde ervaringen :) Ik heb een website over Domotica en heb behoorlijk wat spullen gesponsord gekregen, maar de KAKU spullen heb ik allemaal snel weer doorverkocht na de reviews. De HomeWizard, RFXCom en Smartwares sensoren en dergelijke werken een stuk beter. En Domoticz is behoorlijk spartaans, maar doet wel wat het moet doen

Volgens mij was het @de Peer die veel geautomatiseerd had, welk platform gebruik jij? Ik ben ook echt benieuwd hoe dat er bij jou uitziet, incl. aquaria.
Hier ook domoticz, op zich zie je er niet zoveel aan. gewoon wat extra (wifi bedienbare) stopcontacten.
Of bedoel je hoe het er in Domoticz uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:48:
Ik heb een Superfish Home 110, daar zit een 433 MHz afstandsbediening bij. Als je de verlichting op een timer zet, dan gaat het normale licht op standje 4 en het blauwe licht op standje 2. Ik heb overal al gezocht, maar je kunt dit niet anders automatisch instellen, stroom erop = max power.

Nou zag ik zojuist 433 MHz op de afstandsbediening staan. Ik heb Domoticz draaien met een RFXCom 433, maar helaas zie ik het signaal er niet op binnenkomen. Andere 433 MHz devices zie ik wel.

Een aantal van jullie hebben een en ander ook met domotica geautomatiseerd las ik. Iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen? Of gebruiken ze waarschijnlijk een niet compatible iets op deze vrije frequentie? Ik zag ook al dat de range beperkt is tot een paar meter, dus schat de kans klein in, maar het zou wel mooi zijn als dit lukt, dan kan ik toch automatisch de juiste verlichting instellen.
Je weet dat je dat programmaatje van de rfxcom op de computer kunt installeren en dan aanvullende protocollen kunt 'aanzetten'? Dat zou de oplossing kunnen zijn want de rfxcom kan eigenlijk vrijwel alles aansturen

Niet alles aanzetten want dan krijg je ook ruis en valse meldingen. Maar je moet even weten welk protocol je nodig hebt (Google?) en specifiek die dan aanvullend aanzetten

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 24-05-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:02:
[...]

Je weet dat je dat programmaatje van de rfxcom op de computer kunt installeren en dan aanvullende protocollen kunt 'aanzetten'? Dat zou de oplossing kunnen zijn want de rfxcom kan eigenlijk vrijwel alles aansturen

Niet alles aanzetten want dan krijg je ook ruis en valse meldingen. Maar je moet even weten welk protocol je nodig hebt (Google?) en specifiek die dan aanvullend aanzetten
Ja, heb ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANV6F8CkgktiBT5mQgNanZzbvHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QcmTsHHIAdiF68ckVv3ySPcq.png?f=user_large
Ik zoek uiteraard nog even verder.

Wat betreft de domotica: Stopcontacten zijn idd standaard, dat geloof ik zo wel. Ik dacht dat iemand hier iets geavanceerders had gebouwd, maar kan het zo niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Je kan evt ook bij de ikea van die tradfri schakelaars halen (deze kun je doormiddel van domoticz en zigbee2mqtt leuk besturen)

Door dat zigbee2mqtt kan je meerdere merken koppelen dus heb sensors van xiaomi een paar relais van xiaomi (die ook je verbruik meten) en stopcontact schakelaars van de ikea.

Een scene bijvoorbeeld zet men co2 fles open en na een uur geloof ik de lamp aan.in principe heb je daar 2 schakelaars van 12.99 voor nodig of een aliexpress relais van 17 euro ofzo niet al te duur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Ja, heb ik:
[Afbeelding]
Ik zoek uiteraard nog even verder.

Wat betreft de domotica: Stopcontacten zijn idd standaard, dat geloof ik zo wel. Ik dacht dat iemand hier iets geavanceerders had gebouwd, maar kan het zo niet terugvinden.
Oh dat ziet eruit als een domoticz scherm. Wist niet dat je die protocollen tegenwoordig ook direct vanuit Domoticz aan kunt zetten. Maar mss kan het rfxcom programma meer dan dat. Beste is even gericht zoeken naar support als de 'alle protocollen aan' methode niet werkt.

Ja dat was ik wel denk ik met de geavanceerde domotica. Maar uiteindelijk zit hem dat toch vooral in het programmeren van stekkerdozen. En ja ik heb een buis naar mijn riool lopen met een mechanische klep ertussen die via Domoticz aan te sturen is via een sonoff dual wifi switch.
En de watertoevoer gaat via een magneetventiel ook op een sonoff switch vanuit domoticz. Ik zal wel een keer wat foto's plaatsen voor de liefhebbers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@de Peer Dat was het inderdaad, de toevoer en afvoer. Zou daar graag meer over zien.

@BurnerT Ik heb hier de CO2, Skimmer en verlichting ieder op een eigen tijdschakelaar van 6,95 Euro per stuk zitten (17 Euro bij standaard winkels, +-10 Euro online en 6,95 Euro bij de Blokker winkel, exact dezelfde :) ), dat werkt prima en lokaal. Ik heb ook wel smartwares schakelaars liggen waarmee ik hetzelfde op afstand kan bereiken, maar ik heb bijv. ook expres stekkerblokken zonder schakelaar liggen die direct op het stopcontact zitten. Dan kan niemand per ongeluk de filter uitzetten :)

Ik automatiseer wel graag alles, bijvoorbeeld ook de deurbel, etc. maar het enige dat ik bij het aquarium zou willen bereiken is dat de Superfish verlichting niet standaard op standje maximaal begint, dat is dus gewoon helaas niet mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@Taro

Het is niet zo mooi opgeruimd in mijn kast, maar ik ga een poging doen.
Let even alleen op het grijze PVC en denk de rest weg.
Mijn aquarium heeft 4 doorvoeren in de bodem, waarvan je er hier 2 ziet. Deze dienen beiden als afvoer.
De linker is de normale afvoer. Binnen het aquarium zit die op 10 cm hoogte vanaf de bodem, met een afzuigkorfje.
Links op de foto zie je dat rood/zwarte kastje. Dat is de klep. Als die open gaat stroom mijn aquarium (720 binnen 10 minuten hélemaal leeg. Gigantisch snel dus! Blijft een heel apart gezicht!
De klep zit aangesloten op een Sonoff Dual, een wifi-switch met 2 relais. 1 relais voor 'open zetten' en 1 relais voor 'dicht doen'. Deze mogelijk nooit tegelijk aan want dan werken ze elkaar tegen. Dit is vanuit Domoticz te regelen.
De rechter PVC buis is mijn 'nood-afvoer' en die gaat binnen het aquarium tot aan het wateroppervlak. Deze staat altijd open (ok hier op de foto zat hij even dicht, maar dat was tijdelijk). Dit is tegen overstromingen. Mocht er om wat voor reden dan ook te veel water in mijn bak komen, dan zal dit gewoon het riool instromen en niet mijn kamer in. Zie mijn schematische tekening in blauw op de foto.
De linker en rechter buis komen samen rechtsonderin, omdat ik maar 1 doorvoer door mijn vloer heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDpaE0O1mYXo_n2xKW3wq_v3jv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wl0JdWW1zqSt5cSgl2LBWP2X.jpg?f=user_large

Tot zover de afvoer. Dat werk erg fijn.

Dan nu water toevoer. Door hetzelfde gat in mijn vloer, komt de waterleiding die ik bij heb getrokken vanuit de keuken. Ben totaal geen expert wat dat betreft maar met een beetje inlezen behaal ik altijd goede klusresultaten. Was wel beetje eng om een gat met diameter van 8 cm in je woonkamervloer te boren :X

Op onderstaande foto zie je:

1. Handmatige afsluiter waterleiding. altijd handig, zeker ook toen ik nog in de aanleg-fase was. Daarnaast vind ik het soms nog wel een fijn idee om de boel af te kunnen sluiten. Stel mijn systeem wordt gehackt en een hacker zet mijn water-toevoer open... dat moet ik niet hebben natuurlijk. Ik ga daar nog iets voor inbouwen zodat dat niet meer kan gebeuren, maar tot die tijd vind ik het fijn om het watersysteem 'offline' te halen als ik niet thuis ben.

2. Als je dan toch bezig bent, ook maar een normaal kraantje gemaakt bij het aquarium.

3. 2 x een magneetventiel om het water het aquarium met water te vullen. Volledig vullen duurt een uur. Een 50% waterverversing iets meer dan 25 minuten. Best lang dus vergeleken met leeg laten lopen. Kan ik verder weinig aan doen denk ik en is ook wel acceptabel.
Ik gebruik 2 ventielen zodat ik geen lekkages krijg als er 1 niet werkt. Vind ik een veiliger gevoel. Elk ventiel zit op een individuele Sonoff wifi switch aangesloten, om zo ook de kans te verkleinen dat door een wifi-switch defect er iets mis kan gaan. Ik sluit graag risico's uit. Er komt ook nog een watersensor en een niveausensor bij die de magneetventielen zonder stroom zetten in geval van een overstroming of een te hoog waterniveau. Dit wordt een offline systeem dat dus ook in geval van een hack schade kan voorkomen. Simpel is soms beter.

4. De blauwe slang gaat naar het aquarium (Buitenom en hangt een paar centimeter boven het water in mijn lichtkap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pn0kJfVhbvr9FKcSyi8cMUqYvXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2GMyi4ozY6WVwar5J9ObQVrR.jpg?f=user_large

En dit is hoe mijn aquariumgedeelte van Domoticz er uit ziet:

Ik meet dus ook de temperatuur van mijn LED-verlichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thlILHJqUwthAy3zsuEYWr9q96Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynq7iPHK9aOhqQNuYBVv47hJ.jpg?f=fotoalbum_large

Gat in vloer maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS7HMGud486YbE06XSKXeC16_Ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwi80EvhoplcpIs3oIObKUKF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-05-2020 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@de Peer Leuk om te zien en dat is inderdaad de richting die ik bedoelde _/-\o_

Ook wel benieuwd hoe je de temperatuur meet van de verlichting en dergelijke, met wat voor sensoren?

En het waterniveau, hoe wil je dat gaan meten om de solenoids aan te zetten?

Het zekere voor het onzekere willen nemen en daar controleslagen en beveiliging voor inbouwen herken ik wel. Goede eigenschap bij deze hobby :)

We zijn hier plannen aan het maken voor een nieuw te bouwen huis met een los kantoor / mancave / hobbykamer, als ik dit zo zie moet ik daar ook maar voorbereidingen gaan treffen. Net als bijv. je CO2 fles ergens anders plaatsen en via een leiding bij je aquarium uit laten komen, dat zijn van die niet per se nodige zaken, maar heeft wel iets om vooraf rekening mee te houden.

Leuk, keep 'em coming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:33:
@de Peer Leuk om te zien en dat is inderdaad de richting die ik bedoelde _/-\o_

Ook wel benieuwd hoe je de temperatuur meet van de verlichting en dergelijke, met wat voor sensoren?
Gewoon de meest standaard DS18B20 sensoren die ik kon vinden. 1 euro op Ali ofzo. Maar Sonoff levert ze ook bij hun switches.
Ik bind ze dan met een tiewrap aan het aluminium profiel van een ledbalk, dat geleidt goed.
En het waterniveau, hoe wil je dat gaan meten om de solenoids aan te zetten?
[...]
Het zekere voor het onzekere willen nemen en daar controleslagen en beveiliging voor inbouwen herken ik wel. Goede eigenschap bij deze hobby :)
Ja. Waterballet is onacceptabel. Dat gaat dus niet gebeuren!
We zijn hier plannen aan het maken voor een nieuw te bouwen huis met een los kantoor / mancave / hobbykamer, als ik dit zo zie moet ik daar ook maar voorbereidingen gaan treffen. Net als bijv. je CO2 fles ergens anders plaatsen en via een leiding bij je aquarium uit laten komen, dat zijn van die niet per se nodige zaken, maar heeft wel iets om vooraf rekening mee te houden.
[...]
Leuk, keep 'em coming!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:35:
[...]
Malawi mbuna bak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHdVR9vj4dYUWBlI4sq9S62jL1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUcsAk1jSaE73fMIqjdV8OXk.jpg?f=fotoalbum_large

Tanganyika bak (Neolamprologus brichardi, Altolamprologus calvus, Neolamprologus multifasciatus):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qO3uuV_tdLltdrOqQAQotZiAE1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nh8l8l4yYYeyT4SmkZ9nvgOx.jpg?f=fotoalbum_large

West-Afrikaanse roofvissenbak (vlindervissen, congozalmen, zwarte mesvissen, Ctenopoma kingsleyae & acutirostre, rietaal, Polypterussen en 3 asielzoekende drakenkopvissen):
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/scpgdybw4f65hz7/_SFZ1045%5B1%5D.jpg?dl=1

Bak met 1 Polypterus die apart moet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMujI9g6ucnoa6qomV6_4Be_7Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lRiAWmvyinkp2PFa7C0jhFc.jpg?f=fotoalbum_large

Vijvervissen-overwinter-bak (paradijsvissen, sarassa's):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uvNCBY2M9pPiE3jf53xtOS25ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRzb9uTcAxo3RrLhupX2UOTN.jpg?f=fotoalbum_large

Vijvertje met stekelbaarsjes, zwanenmosselen en straks de vijvervissen uit het overwinterbakje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ULQ2OVwGppS5rrfzPVbPBDT4H4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMTdSCCdlfWWV87tIffF3f4T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tjah, die eieren laat ik mooi zitten, moet hij zelf maar verwijderen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkuevsbSJig2ta5IukIzJgSWQ2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oRMyLbqfsgUG43w7REogroKw.jpg?f=user_large

@dragon2 Ook leuk om te zien, nice! Hoeveel uur ben je er gemiddeld per week mee bezig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

Kan ik hier iemand blij maken met Vallisneria stekjes?
Het groeit de pan uit bij mij, en beide aquariumzaken hebben nog genoeg staan van mn vorige oogst.
Ze zijn tussen de 80cm en 1meter lang, en zo'n 10 tot 20 bladen per stek. (ik zit in Leeuwarden, mocht iemand willen afhalen).

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 13:42
killercow schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:49:
Het groeit de pan uit bij mij, en beide aquariumzaken hebben nog genoeg staan van mn vorige oogst.
Ze zijn tussen de 80cm en 1meter lang, en zo'n 10 tot 20 bladen per stek. (ik zit in Leeuwarden, mocht iemand willen afhalen).
Zijn het de kleinere of de grote versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
KingSizeBas schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:04:
[...]

Zijn het de kleinere of de grote versie?
'tussen de 80cm en 1 meter lang'

:+ Dezelfde Gigantae die ik aan de straatstenen ook niet kwijt kreeg. Ik gooi ze tegenwoordig maar gewoon in de prullenbak als ik snoei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
killercow schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:49:
Graag, mits je een postporderbedrijfje begint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

mvds

Totally awesome!

mvds schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:45:
Als er iemand weer een keertje wat Cabomba over heeft, ik houd mij aanbevolen :)
Nog niemand? :) Ik heb ook interesse in slakken (specifieker; slakken voor in een zoetwater nano aquarium die mijn planten met rust laten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:07:
[...]

Nog niemand? :) Ik heb ook interesse in slakken (specifieker; slakken voor in een zoetwater nano aquarium die mijn planten met rust laten)
Heb geen Cabomba meer, wel slaketende slakken.. :+ Vermenigvuldigen zich langzaam, eten geen planten, wel alle slakken die ze tegenkomen en zwakke garnalen en dergelijke. Weet niet of dat is wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:22:
[...]

Heb geen Cabomba meer, wel slaketende slakken.. :+ Vermenigvuldigen zich langzaam, eten geen planten, wel alle slakken die ze tegenkomen en zwakke garnalen en dergelijke. Weet niet of dat is wat je zoekt.
Ik heb nog geen slakken, dus slakkenetende slakken zullen verhongeren ben ik bang :) Ik wil juist wat gezelschap (en schoonmaakhulp) voor mijn Blue Dream garnalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 09:57

killercow

eth0

dragon2 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:08:
[...]

Graag, mits je een postporderbedrijfje begint ;)
Best hoor :), geef maar een gil.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 12:18

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Toch wel heel erg blij met deze jongen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyuQMl9OQdIduRIjR_Ov5wSq26o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUpsof02fuyuzIRbhRhLiru3.jpg?f=fotoalbum_large
SmurfLink schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:22:
[...]

Die ga ik morgen ook halen, loopt een beetje uit de klauwen met slakken in m'n bak.

[ Voor 32% gewijzigd door DutchHammer op 26-05-2020 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik heb volgende week een "mooi" project. Heb een net 5 weken ingedraaide nanocube waarvan het glas beschadigd. Dee ga ik vervangen voor een andere bak. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga aanpakken.

Had het volgende in gedachten, maar misschien hebben jullie nog tips/aanvullingen.

1. Water eruit en de helft bewaren (inclusief de planten, garnalen, slakken en 8x Corydoras Pygmaeus).
2. Bodem (zand) eruit halen en in nieuwe bak plaatsen (haal ik tantevoren op)
3. ZSM nieuwe bak inrichten en vullen met water
4 Filter, CO2,doseerpomp en lampen overzetten.
5 Dieren erin (heb geen draaiende reservebak, dus geen andere opties)

Dan wederom indraaien, verlichting van 8 uur weer naar 6 uur. Bemesting (co2 en macro/micro) afzwakken.
De planten die erin zitten zijn uit Invitro cupjes. Ze hebben inmiddels wel hun submerse vorm, maar ze moeten wel weer wortelen.

Wordt nog een aardige kluif.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Waarom opnieuw indraaien? Als je alles over zet hoef je niet opnieuw in te draaien. Die bacterien in je filter sterven niet zomaar af.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
peppie71 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:33:
Ik heb volgende week een "mooi" project. Heb een net 5 weken ingedraaide nanocube waarvan het glas beschadigd. Dee ga ik vervangen voor een andere bak. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga aanpakken.

Had het volgende in gedachten, maar misschien hebben jullie nog tips/aanvullingen.

1. Water eruit en de helft bewaren (inclusief de planten, garnalen, slakken en 8x Corydoras Pygmaeus).
2. Bodem (zand) eruit halen en in nieuwe bak plaatsen (haal ik tantevoren op)
3. ZSM nieuwe bak inrichten en vullen met water
4 Filter, CO2,doseerpomp en lampen overzetten.
5 Dieren erin (heb geen draaiende reservebak, dus geen andere opties)

Dan wederom indraaien, verlichting van 8 uur weer naar 6 uur. Bemesting (co2 en macro/micro) afzwakken.
De planten die erin zitten zijn uit Invitro cupjes. Ze hebben inmiddels wel hun submerse vorm, maar ze moeten wel weer wortelen.

Wordt nog een aardige kluif.
Wat @SnowDude zegt, je hoeft de bak niet opnieuw in te draaien aangezien de bacterieën al leven in je filter. Die bacterieën groeien ook op oppervlakten en je neemt ook al je bodem mee, dus kan weinig fout gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Bedankt voor jullie reacties. Opnieuw indraaien omdat de planten wel opnieuw moeten wortelen. Die zijn dus tijdelijk een instabiele factor. Die gelijk bestoken met veel licht en bemesting leek me geen goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
peppie71 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:13:
Bedankt voor jullie reacties. Opnieuw indraaien omdat de planten wel opnieuw moeten wortelen. Die zijn dus tijdelijk een instabiele factor. Die gelijk bestoken met veel licht en bemesting leek me geen goede.
Dat hangt weer van je planten af. Veel stengel planten halen de bulk van hun voedingstoffen uit het water, andere (crypts) weer vooral uit de bodem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Nu online
Wat ben ik toch blij dat ik geen planten meer heb in mijn aquarium :)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
zucht.. Vandaag mijn Co2 alweer leeg. Net 6 mei gevult..Weer 30 euro pleitos.. Nu maar op jacht naar het lek. Want zo open staat het ventiel ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 20:34

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:01:
zucht.. Vandaag mijn Co2 alweer leeg. Net 6 mei gevult..Weer 30 euro pleitos.. Nu maar op jacht naar het lek. Want zo open staat het ventiel ook niet..
Ik heb hetzelfde probleem en ga nu steeds mijn flessen wegen, een volle 2kg weegt 5 kilo.
De andere fles weegt 4kg en die is leeg volgens de manometers, ik betwijfel dat.
Kortom ik laat de lege fles door druppelen tot ik geen druppels mee zie en dan weer wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Dat de druk zakt wil niet zeggen dat de co2 op is. Of hij moet helemaal op 0 staan dan is er een grote kans dat de co2 eruit is. Ik had ook dat toen hij binnen kwam de druk dubbel zo hoog stond maar nu na enkele weken staat hij nogsteeds op het zelfde niveau (2kg fles met elke 1.5 sec een bubbel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gisteren een waterwissel gedaan. Zag een oranje achtig iets op de bodem liggen, maar werd niet opgezogen. Afijn, kijk ik vandaag even goed in de bak, zie ik oranje baby garnalen :)

Ik tel nu 4 Bloody Mary baby's, benieuwd hoeveel er nog verstopt zitten en hoeveel de Tetra's er al op hebben gegeten. Maar erg leuk dat ze het naar hun zin hebben :)

Het zouden in principe ook Japonica's kunnen zijn, die zitten ook in de bak, maar hebben naar mijn weten brak water nodig, dus vermoed niet dat dat het geval is.

Op de 2e foto zie je ook een normaal formaat Bloody Mary, ze moeten dus nog een stukje doorgroeien, maar zijn denk ik al wel enkele weken oud?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLfzePdUDDmOb6ZDi2RCXgsbC_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTkScQPCdzbzIezoK2mvzESs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLXe8VJR6kpW4t02xtrZldWEPPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kWThT6gjkbnhQMcjlJxl8lxw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYvjHu927cEhucvnNu8f92OSHWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLzvNDyV0lwuN5RoQJSjTkMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw8AnlKKpXbIWMAeQF8-wihTLiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ci5u5TvegF2SS8q9egrf3Mlw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 31-05-2020 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding @Taro :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@IVIaarten Bedankt! Ondanks dat dit niet gepland was zijn ze toch gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Kunnen geen Japonica's zijn inderdaad. Die larven sterven binnen een paar dagen af als ze niet in brak water zitten. Wel apart dat ze zo oranje zijn zeg, ouders leken vrij goeie kwaliteit rood te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:59:
Kunnen geen Japonica's zijn inderdaad. Die larven sterven binnen een paar dagen af als ze niet in brak water zitten. Wel apart dat ze zo oranje zijn zeg, ouders leken vrij goeie kwaliteit rood te zijn.
Ja, even los van dat Bloody Mary's al extreem rood zijn, heb ik ook de mooiste en meest rode uitgezocht. Nergens een spatje lichtrood, transparant of oranje te bekennen. Maar misschien dat ze nog bijkleuren als ze ouder worden?

Ze verstoppen zich tussen de Staurogyne Repens planten, maar zwemmen ook gewoon vrolijk in het Belgisch groen tussen de Tetra's door die ze niets doen. Ze maken dus wel een kans om volwassen te worden.

Gisteren viel er een slak van het hout af, belande op de kop op de bodem. De Tetra's gingen er direct op af en begonnen de slak aan te vallen. Heb hem omgedraaid en toen gingen ze weer iets anders doen. Ze hebben gewoon een perfect zicht op aangeschoten wild. Gedraagt het zich ongezond dan vallen ze aan en anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Nu online
Renegade666 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:01:
Draai je de hoofdkraan wel goed open?

Als je een lek wil zoeken gewoon een bakje met water en veel dreft pakken en met een kwast op alle leidingen en koppelingen smeren, als jet lekt zie je vanzelf bubbels, dat is een klusje van 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gisteren was het al boven de 24 graden in de woonkamer en dit wordt mijn eerste aquariumseizoen met hoog zomer. Heb mij al wat ingelezen wat je kunt doen om het aquariumwater niet boven de 31-32 graden uit te laten komen en wat je daarnaast nog meer kunt doen om het de dieren zo aangenaam mogelijk te maken, zoals:
  1. Extra zuurstof toevoegen
  2. Verlichting uitzetten
  3. Kleine waterwissels met koud water
  4. Koeling aanbrengen rondom het filter
  5. Het wateroppervlak in beweging houden met ventilatoren
Aangezien we hier op Tweakers zitten heb ik voor de zekerheid alvast iets in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7YPQl74DXbTEbX9HRs0wieHvUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/031fTnu6xhKTum6HFrCPHPgr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDlmNE1evOI__XcNo35CD2bMMs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2LB5wR9tcSNO7Da0he9DuRQ.jpg?f=fotoalbum_large

USB voeding erop en gaan! Laat de hitte maar komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 22:43
Taro schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Ja, even los van dat Bloody Mary's al extreem rood zijn,
Maar misschien dat ze nog bijkleuren als ze ouder worden?
Die gaan nog bijkleuren (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Nu online
Taro schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:00:
Gisteren was het al boven de 24 graden in de woonkamer en dit wordt mijn eerste aquariumseizoen met hoog zomer. Heb mij al wat ingelezen wat je kunt doen om het aquariumwater niet boven de 31-32 graden uit te laten komen en wat je daarnaast nog meer kunt doen om het de dieren zo aangenaam mogelijk te maken, zoals:
  1. Extra zuurstof toevoegen
  2. Verlichting uitzetten
  3. Kleine waterwissels met koud water
  4. Koeling aanbrengen rondom het filter
  5. Het wateroppervlak in beweging houden met ventilatoren
Aangezien we hier op Tweakers zitten heb ik voor de zekerheid alvast iets in elkaar gezet:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

USB voeding erop en gaan! Laat de hitte maar komen :)
Ziet er goed uit, wel je waterpeil in de gaten houden. mij mij draait mijn fan nog niet eens en nu al verdampt er 1 liter per dag in mijn 30 liter bak.

*O* Ik kreeg net bericht dat mijn nieuwe bak klaar is. Alleen de kit moet nog een weekje uitharden. 15 Juni wordt mijn nieuwe bak geplaatst, morgen ga ik mijn verlichting en mijn pompen halen oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
SnowDude schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Ziet er goed uit, wel je waterpeil in de gaten houden. mij mij draait mijn fan nog niet eens en nu al verdampt er 1 liter per dag in mijn 30 liter bak.

*O* Ik kreeg net bericht dat mijn nieuwe bak klaar is. Alleen de kit moet nog een weekje uitharden. 15 Juni wordt mijn nieuwe bak geplaatst, morgen ga ik mijn verlichting en mijn pompen halen oOo
1 liter per dag? Dat lijkt mij wel heel veel. Staat je aquarium in de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Nu online
KingSizeBas schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Nee, maar ik heb een zee aquarium en dus veel stroming en oppervlakte beweging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

KingSizeBas schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Ik moet hier ook gemiddeld 750-1000 ml/dag toevoegen in een 118 liter bak @ 25 graden in de woonkamer.

In een bak die warmer is dan de omgeving zal gemiddeld meer verdampen dan een koudwaterbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkGVkxMavBc_4vwfnKrn856wq3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmYtSFIr1Dr00iA5gPLW0AYK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBPsxIyc9g_1-aKc4FuHa-mAc_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XXreIpQGAKnMtqZTRivOUzs.jpg?f=fotoalbum_large

Als je goed kijkt zie je overal wortels uit die planten komen. Moet ik dat eigenlijk weg knippen? Heb 't idee dat de plantjes alweer minder worden. Echt what the fuck. Die planten bij mij worden altijd donkergroen en bruin etc.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:59:

Als je goed kijkt zie je overal wortels uit die planten komen. Moet ik dat eigenlijk weg knippen? Heb 't idee dat de plantjes alweer minder worden. Echt what the fuck. Die planten bij mij worden altijd donkergroen en bruin etc.
Waarvoor gebruiken planten wortels?

Om voedingsstoffen te verzamelen.. te groeien en te leven.. Is het handig om die dingen af te knippen? :+ Denk het niet. Lekker laten groeien. Deze plant kan overigens ook prima drijvend overleven, juist omdat ie z'n wortels overal heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:22:
[...]

Waarvoor gebruiken planten wortels?

Om voedingsstoffen te verzamelen.. te groeien en te leven.. Is het handig om die dingen af te knippen? :+ Denk het niet. Lekker laten groeien. Deze plant kan overigens ook prima drijvend overleven, juist omdat ie z'n wortels overal heeft.
Just in case. :+ korter knippen dan, of is dat ook not done?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Oekol schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:44:
[...]

Just in case. :+ korter knippen dan, of is dat ook not done?
Gewoon lekker afblijven. Kan zijn dat de vissen eraan gaan knagen, maar laat het gewoon zitten. Planten gedijen het beste als je ze met rust laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
Taro schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Ik moet hier ook gemiddeld 750-1000 ml/dag toevoegen in een 118 liter bak @ 25 graden in de woonkamer.

In een bak die warmer is dan de omgeving zal gemiddeld meer verdampen dan een koudwaterbak.
Zal het ook verschillen of je een open bak hebt of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@KingSizeBas
Ja, want mijn 200/100 liter (beide dicht) hebben er niet zoveel last van.
Mijn 60 liter wel. Daar heb ik al een paar x een liter in gedaan :)

Nu moet ik wel zeggen, dat de temp hier nog steeds prima te doen is (beneden bij de 200 is het maar 20 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Nu online
Het lijkt wel pakjes avond :)

Mijn nieuwe lampen:

2 keer de AI Hydra 32 met beugel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp8PmYvOesW9ept5KqHfbesqxBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEZdIm233TM3L08lKDvEOCV4.jpg?f=fotoalbum_large

En een bouwpakketje voor mijn Red Sea skimmer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttABNfmc3Ly2UUTYhRqm0BvFBjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bie35fpWGCGhn0xEYN44YvSb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvVKvYYdZADeccrqpKbO9xrqvzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0s3e4pv1AU2GcEhAaktVHZzH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
@SnowDude Mooi spul man, ben benieuwd hoe het er straks allemaal bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Misschien een domme vraag maar ik zie wel eens foto's langskomen van mensen die een glazen schaaltje in hun aquarium hebben liggen met daarin iets van vloeistof wat (volgens mij) voeding is voor garnalen. Wat voor voeding/vloeistof is dat? Ik kan het zo snel niet vinden op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@mvds
Heb je een voorbeeld?

Een andere vloeistof in water blijft in het algemeen niet liggen namelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Renegade666 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:59:
@mvds
Heb je een voorbeeld?

Een andere vloeistof in water blijft in het algemeen niet liggen namelijk :P
Ik zal eens gaan zoeken. Volgens mij ook wel eens in dit topic gezien. Nou ja, er zijn natuurlijk wel vloeistoffen die prima blijven liggen, zoals honing bijv. Maar ik denk niet dat dat het is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@mvds
Een aquarium heeft meestal een stroming, dus denk ook niet dat blijft liggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Renegade666 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:01:
@mvds
Een aquarium heeft meestal een stroming, dus denk ook niet dat blijft liggen :P
Nou ja, het is voor mij ook onduidelijk, daarom vraag ik het ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Nu online
mvds schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:50:
Misschien een domme vraag maar ik zie wel eens foto's langskomen van mensen die een glazen schaaltje in hun aquarium hebben liggen met daarin iets van vloeistof wat (volgens mij) voeding is voor garnalen. Wat voor voeding/vloeistof is dat? Ik kan het zo snel niet vinden op Google.
Bedoel je niet zoiets: https://zeeaquarium-winkel.nl/aquaholland-reefspy

Dat is om door het wateroppervlak te kijken

[ Voor 62% gewijzigd door SnowDude op 04-06-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Snel vraagje. Hoe doen jullie het met verlichting in de bak? Voorheen werkte mij vriendin andere tijden maar nu is ze net als ik kantoortijden gaan werken (laten we zeggen 9-5). Ik gebruik EasyCarbo voor mijn planten en ben hier erg tevreden over. Momenteel staat de timer van het licht van 11 tot 9 aan. Met Corona thuiswerken e.d. was dit geen probleem maar nu is er 1 dag in de week waarop we dit niet kunnen doen vlak nadat het licht aan is gegaan omdat die midden in de werkdag valt. Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Ik zou uiteindelijk wel een echte CO2 installatie weg willen zetten, maar weet zo niet uit mn hoofd wat de kosten hiervan zijn en of deze enigszins aangeboden worden op marktplaats of iets.

Ideeën die ik zelf had, is een flowcontroller/computer neerzetten om dit te doen. CO2 installatie wegzetten met een timer. Stoppen met EasyCarbo. Of die ene dag voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Nu online
ThaAresX schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:28:
Snel vraagje. Hoe doen jullie het met verlichting in de bak? Voorheen werkte mij vriendin andere tijden maar nu is ze net als ik kantoortijden gaan werken (laten we zeggen 9-5). Ik gebruik EasyCarbo voor mijn planten en ben hier erg tevreden over. Momenteel staat de timer van het licht van 11 tot 9 aan. Met Corona thuiswerken e.d. was dit geen probleem maar nu is er 1 dag in de week waarop we dit niet kunnen doen vlak nadat het licht aan is gegaan omdat die midden in de werkdag valt. Hoe zouden jullie hiermee om gaan? Ik zou uiteindelijk wel een echte CO2 installatie weg willen zetten, maar weet zo niet uit mn hoofd wat de kosten hiervan zijn en of deze enigszins aangeboden worden op marktplaats of iets.

Ideeën die ik zelf had, is een flowcontroller/computer neerzetten om dit te doen. CO2 installatie wegzetten met een timer. Stoppen met EasyCarbo. Of die ene dag voor lief nemen.
Van de site van easycarbo:

https://www.easylife.nl/p.../plantenvoeding/easycarbo

Ik zou gewoon overslaan of gewoon bij thuiskomst in de bak doen.

Mijn verlichting gaat trouwens om 11:00 uur aan en dimt in 3 uur naar max licht tot 19:00 daarna dimt het in 3 uur naar 0, behalve mijn blauwe kanaal, die blijft wat langer branden tot 0:00. Daarna brand alleen mijn maanlicht nog.

[ Voor 9% gewijzigd door SnowDude op 04-06-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

SnowDude schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:24:
[...]

Bedoel je niet zoiets: https://zeeaquarium-winkel.nl/aquaholland-reefspy

Dat is om door het wateroppervlak te kijken
Nee, het is echt een schaaltje die op de bodem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
SnowDude schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Van de site van easycarbo:

https://www.easylife.nl/p.../plantenvoeding/easycarbo

Ik zou gewoon overslaan of gewoon bij thuiskomst in de bak doen.

Mijn verlichting gaat trouwens om 11:00 uur aan en dimt in 3 uur naar max licht tot 19:00 daarna dimt het in 3 uur naar 0, behalve mijn blauwe kanaal, die blijft wat langer branden tot 0:00. Daarna brand alleen mijn maanlicht nog.
Zo'n hightech aquarium heb ik ook nog niet haha. Momenteel zitten er bij mij nu 2x T5 buis in (rood en wit licht). Deze staan op het lijstje om te upgraden maar ik heb beloofd pas als we gaan verhuizen een nieuw aquarium in te richten dus dan vind ik het ook zonde om hier een heel high tech licht systeem in te zetten aangezien de kans vrij groot is dat het volgende aquarium groter is.

Maargoed, overslaan klinkt zo slecht nog niet (gebeurd ook als we op vakantie zijn). Halverwege de dag de dosering toevoegen lijkt me niet zo tof aangezien de planten de CO2 wel op moeten nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mvds schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:50:
Deze van mij toevallig? Is een voedingsschaaltje met uit elkaar gevallen algenwafer erin, maar ook voeding voor garnalen, slakken en Tetra's. Die troep wil je niet in je soil hebben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgwnn0QJ7nf9-964bXTE9s7CSVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LxG7d60CjIQBXPPrlGZjX4p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 04-06-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-09 21:23
Ik denk dat er een Oxydator bedoeld wordt.
Dat is een poreuze steen met een glazen fles erop.
Die fles is gevuld met vloeistof en één of twee katalysator steentjes.
Onder water produceert dat een beetje extra (pure) zuurstof.
Garnalen vinden dat fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Gezien jullie reacties ga ik er vanuit dat ik het verkeerd gezien heb :D Het zal dan idd wel vaste voeding zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

De afgelopen 2-3 weken zijn 2 van de Otocinclussen in de 118 liter bak overleden. Mijn vrouw vond er 1 spartelend aan het wateroppervlak en die was 15 minuten later dood. De ander vond ik op een ochtend dood op de bodem.

Beide hadden een buik die prima vol leek te zitten, misschien zelfs wat opgezwollen. Los van de doffe dode ogen die ze hadden zagen ze er prima gezond uit. De andere 2 Oto's zijn nu erg schuw en schrikkerig, maar wel actief en levenslustig.

Ik heb ze destijds via een voedersteen geleerd om ook algenwafers te eten en ze hebben dus +-3 maanden in deze bak geleefd. Zou het een voedingstekort zijn geweest dan waren ze waarschijnlijk al wel eerder overleden?

Nou twijfel ik: 2 schuwe bange Oto's houden, of toch 2-3 nieuw erbij halen, zodat er weer echt een groepje is en ze zich beter voelen? Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik er nieuwe bij haal en dat die overlijden door een voedingstekort. Maar afgaande op die 3 maanden en de volle buiken denk ik dat dat niet de oorzaak was. Aan de andere kant hoor ik wel vaker dat een deel van de Oto's na enige tijd overlijdt.

2 maanden geleden heb ik een aantal stemplanten vervangen door 3 Amazon Swords die nu ook redelijk groot worden. Er lijkt mij ook voldoende oppervlak voor ze te zijn om eten te vinden.

In de bak is verder geen alg te bekennen, vanuit dat oogpunt zijn 2-3 extra dus niet wenselijk, het is mij echt om dat groepje van minimaal 5 te doen.

Wat zouden jullie mij aanraden? 2-3 Oto's erbij halen of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFEJJh97CXekt2pQ6CuFmqyKq5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vGq4iWXCnZ8XjKujjbYwzkTn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Voer je verder niet dan dat ze doodgaan van de honger? Bij mij eten de Oto's gewoon met de rest mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:22:
Voer je verder niet dan dat ze doodgaan van de honger? Bij mij eten de Oto's gewoon met de rest mee..
Jawel, maar ik twijfel dus ook of ze door de honger zijn doodgegaan.

Ik voer iedere dag:
- Kardinaal Tetra voer
- Garnalen voer
- Een grote Hikari wafer of een Spirulina tablet en eens in de week een Pleco wafer (10% hout geloof ik). De Spirulina's heb ik samen met de Oto's gekocht, die waren ze al gewend, vandaar. Ik wissel deze 2 dus af, maar iedere dag minimaal een grote wafer
- Eens in de zoveel tijd een stuk courgette of aubergine, al lijken voornamelijk de slakken daarvan te genieten. Op YouTube zie ik veel video's waar ook gelijk de garnalen en Oto's aanvallen, maar dat heb ik hier nog nooit gezien. Ik kook het dan eerst, laat het snel afkoelen en leg het in de bak met een vork erdoorheen. Dat laat ik liggen totdat het verslijmd of er een witte laag op komt. Maar voor mijn gevoel wordt dit niet echt gewaardeerd, dus doe ik sporadisch.

Het voeren doe ik meestal rond 20:00, 2-3 uur later ligt er van alles nog wel iets, maar de volgende ochtend is alles opgeruimd op de laatste restjes wafer na. Maar die zijn dan meestal rond 20:00 ook wel op en anders gooi ik het restant weg voordat ik opnieuw voer.

Voor mijn gevoel geef ik mogelijk zelfs iets teveel, maar de bak kan het aan, alles floreert verder. En ik zie ook regelmatig 's ochtends een Oto wegschieten uit de voederschaal als ik aan kom lopen en alles nog donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
Heb er van de week ook 6 gekocht. Je ziet ze veel en ze kosten weinig. Dat vertekend het beeld een beetje. Heb ook het idee dat het wel een van de moeilijkere aquariumvissen zijn. Ze zijn volgens mij extreem gevoelig voor stress maar misschien ook waterwaardes. Ik denk dat je niet wil weten hoeveel er sneuvelen. Eigenlijk heel sneu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ze kosten inderdaad niet veel, maar hopelijk laat niemand zich hier door een kostprijs leiden :)

Van deze video schrok ik wel hoe ze met Oto's omgaan en hoe ze in het wild worden gevangen:

Maarja, waar doe ik nu goed aan. Mijn gevoel zegt 2-3 erbij halen omdat het groepsdieren zijn. Ik maak bijv. bewust het achterste glas nooit schoon zodat ze daarvan kunnen eten, maar ze zaten altijd op het voorste glas dat ik dus wekelijks schoonmaak. Ze zijn verder ook niet heel erg slim en vooral heel erg lomp.

Toen ik ze een dag had zag het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNWhPB5pIGFnQOZr-oyDhBqDx3I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2i0wykuAWWDFqTCmraSYp36.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q17031WvGl2x7c4HAgvYD1pjIEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiFdKxxPOgivdOciad5NYvhB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XniOz67PL_kk-yW8adI-8uGRR78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KdPRKawZs19cdjA4028DcCJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSyXiF5aiC922F5aQ_fRMwqzoaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWhSrsU6AVjJdhIvoHDWUV5T.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat heb ik nu toch al enige tijd niet gezien met 2 stuks, die leven echt individueel en laten zich nauwelijks zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingSizeBas
Eindelijk de nieuwe plantjes binnen die ik had besteld. Pomp was ook weer terug van reparatie, dus deze vorige week al aangesloten. Draait weer als een zonnetje.

De blauwe acara loopt al een stuk boomstam schoon te maken, dus er zullen binnenkort wel eitjes te vinden zijn. Ze loopt ook continue te trillen naar de 2de blauwe acara, maar die snapt er niet heel veel van geloof ik want die doet helemaal niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KW4Xh3pV7RViVHRI3Eo6VLrfey4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1DIIBYy9HpddqRJNC5wbgwcZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:57
Iemand ervaring met de Juwel HeliaLux Spectrum LED verlichting? PetPlace heeft een nette aanbieding van 207 euro (zonder controller). De controller kan ik bij Bol.com voor 112 euro krijgen. Ben ik samen 320 euro kwijt voor de set...

Best wel wat geld, maar ziet er ook wel weer goed uit...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

kw_nl schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:21:
Iemand ervaring met de Juwel HeliaLux Spectrum LED verlichting?
Ik heb deze (dure) verlichting boven mijn Trigon 350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
KingSizeBas schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:04:
Eindelijk de nieuwe plantjes binnen die ik had besteld. Pomp was ook weer terug van reparatie, dus deze vorige week al aangesloten. Draait weer als een zonnetje.

De blauwe acara loopt al een stuk boomstam schoon te maken, dus er zullen binnenkort wel eitjes te vinden zijn. Ze loopt ook continue te trillen naar de 2de blauwe acara, maar die snapt er niet heel veel van geloof ik want die doet helemaal niets.
[Afbeelding]
Zo te zien ook last van baardalg.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:57
Winkiller schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:50:
[...]

Ik heb deze (dure) verlichting boven mijn Trigon 350.
Naar tevredenheid? Ik kan eigenlijk alleen maar tevreden recensies vinden. Ik heb hem vanmorgen besteld, ogen dicht en gaan...

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

kw_nl schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:10:
[...]

Naar tevredenheid? Ik kan eigenlijk alleen maar tevreden recensies vinden. Ik heb hem vanmorgen besteld, ogen dicht en gaan...
Ja het is mooi spul en de verlichting (waar het om gaat) is inderdaad prima. Is er al een plek op internet waar ze diversen licht instellingen delen met elkaar ? ik heb er eigenlijk nog nooit naar gekeken en alleen mijn verlichting ingesteld naar eigen behoeften.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:47:
Eens in de zoveel tijd een stuk courgette of aubergine, al lijken voornamelijk de slakken daarvan te genieten. Op YouTube zie ik veel video's waar ook gelijk de garnalen en Oto's aanvallen, maar dat heb ik hier nog nooit gezien. Ik kook het dan eerst, laat het snel afkoelen en leg het in de bak met een vork erdoorheen. Dat laat ik liggen totdat het verslijmd of er een witte laag op komt. Maar voor mijn gevoel wordt dit niet echt gewaardeerd, dus doe ik sporadisch.
Ik schil eens in de zoveel tijd een reststuk komkommer, snij dat in plakjes van een halve cm dik, leg die per 2 op elkaar in een hersluitbaar zakje en vries ze in. Wekelijk haal ik er 2 uit, die kook ik 5 minuten en daarna leg ik ze een paar minuten in koud water. Ze zijn dan een beetje blubberig geworden en drijven niet meer, dus ze kunnen zonder verzwaring de bak in. Garnalen en oto’s zijn er dol op, blijft niets van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 10:03
Winkiller schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:16:
[...]

Ja het is mooi spul en de verlichting (waar het om gaat) is inderdaad prima. Is er al een plek op internet waar ze diversen licht instellingen delen met elkaar ? ik heb er eigenlijk nog nooit naar gekeken en alleen mijn verlichting ingesteld naar eigen behoeften.
Ik weet niet welke controller je gebruikt maar mocht het een TC420 zijn dan zou je hier eens kunnen kijken > https://www.hobbyaquarium.nl/Verlichting%20LED%20Controller

Ook een Duitse website waar ze enkele LED merken met elkaar vergelijken, zowel subjectief als objectief: https://www.aquaowner.eu/led-ranking/

[ Voor 9% gewijzigd door Gynnad op 07-06-2020 15:05 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNp-hPNEv_oTDHhQVS1xVVD-tPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE8leLUiNwFpeBvVQzQ7uJcS.jpg?f=fotoalbum_large aquarium is sinds maart gestart en alles groeit goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
@NLKornolio staat er erg mooi bij man, mooie bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gisteren na een 40% waterwissel was de TDS nog 291 in mijn aquariumwater. Dat was eerder zo'n 275-280, dus ik moet misschien weer wat grotere wissels gaan doen (1x per week, dus niet vaker).

Wat vinden jullie een mooie TDS om na te streven in je aquarium? Even los van bijv. nitraten en dergelijke en uiteraard los van de mensen die osmose gebruiken of überhaupt niet naar waterwaarden kijken.

Wat betreft de powerheads/wavemakers die ik zo hier en daar zie: De meeste hebben vrij grote openingen voor de watertoevoer, wordt dit dan geen garnaal/slak/kleine vis versnipperaar als je deze aanzet?

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 07-06-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
Renegade666 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Zo te zien ook last van baardalg.. :'(
Ja klopt, ik moet nog eens een goeie algen eter kopen. Ik heb er 2 inzitten, maar die zitten er volgens mij meer in voor de sier denk ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Taro schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:25:
Gisteren na een 40% waterwissel was de TDS nog 291 in mijn aquariumwater. Dat was eerder zo'n 275-280, dus ik moet misschien weer wat grotere wissels gaan doen (1x per week, dus niet vaker).

Wat vinden jullie een mooie TDS om na te streven in je aquarium?
Nog nooit naar tds gekeken, moest opzoeken wat het betekent... Zag daarbij dat drinkwater doorgaans onder de 500 mg/l zit. Als jij ook in mg/l meet dan gaan waterwissels met kraanwater je waarschijnlijk niet helpen.
Pagina: 1 ... 50 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.